Waarom zou ik een patch panel nemen als een Switch voldoet?

Pagina: 1
Acties:
  • 35.014 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Ik zit volop te lezen over switches en patch panels. Met switches was ik al bekend, maar omdat ik net een eigen huis heb en de bekabeling aan het doen ben, ben ik ook nieuwsgierig naar patch panels. Voldoende voorbij gekomen op Tweakers, maar nog steeds snap ik niet wat de reden is om een patch panel te nemen, apart van het iets wat netter organiseren.

Context: 4 kamers (woonkamer, slaapkamer, hobbykamer, zolder) met ieder één wandcontactdoos met twee aansluitingen. Vanuit de meterkast zullen er dus 8 kabels zich verspreider en per paar van 2 kabels ieder zijn weg vinden naar de kamers.

Nu komt er in de meterkast glasvezel binnen en die wordt vanzelf sprekend op een modem met routerfunctie aangesloten (of vice versa). De kabelbos moet verbonden worden met router. Daar zijn dus twee opties voor:
  1. Stugge kabels monteren op een patch panel > Patchkabel > Switch > Router
  2. RJ45 connectoren monteren op de stugge kabels > Switch > Router
Een aantal argumenten vóór het gebruik van een patch panel die ik voorbij heb zien komen die voor mijn gevoel tóch niet relevant zijn voor de discussie, maar toch worden gebruikt:
  • Apparaat>WCD>Patchpanel>Switch zorgt ervoor dat de apparaten met elkaar kunnen communiceren. || Dat kunnen ze toch ook zonder patch panel, direct aangesloten op de switch?
  • Je kan makkelijk met je apparaten verschuiven || Je zorgt toch dat ieder WCD is aangesloten? Switch of PatchPanel maakt dan niet uit
  • Als een kabel geen verbinding mag maken met het netwerk, dan ontkoppel je de patch kabel || Je kan 'm ook gewoon uit de switch halen, net zo makkelijk?
  • Je kan makkelijker verschillende apparaten/kabels aansluiten op verschillende netwerken, omdat je per patchkabel kan bepalen waarheen die moet gaan || Je kan ook de kabel direct in de juiste switch/router steken, zelfde verhaal
De enige drie enigszins noemenswaardige argumenten die ik kan bedenken zijn:
  • Je hoeft geen RJ45 connector te monteren
  • Een patchkabel is flexibel en jouw wandkabel (zou) stug (moeten zijn)
  • Organiseren van de kabels is netter (bv patchkabels in verschillende kleuren, alhoewel je daar óók labels voor heb)
Ik ga ongetwijfeld ergens mis of zie iets over het hoofd.. Maar het scheelt gewoon geld en nóg een stuk hardware in je meterkast als je geen patchpanel zou nemen. Zelfs bij 24 kabels of meer zou een switch nog steeds volstaan. Wat mis ik dus? 8)7

Beste antwoord (via rens-br op 10-08-2020 12:30)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Vilscon stugge kabels afwerken op een RJ45 connector kan wel, maar wordt sterk afgeraden. Zo'n stekker is gewoon een stuk minder sterk en ook niet gemaakt om vaak ergens in en uitgehaald te worden. Prima voor het vastmaken van Access Points, maar minder geschikt voor jouw oplossing.

Daarnaast begrijp ik best dat je wat kosten wilt besparen op een patchpaneel, maar zoiets kost maximaal 30 euro voor 8 poorten.

Verder is er nog een groot voordeel met een patchpaneel. Je kan er alle aansluitingen op afmonteren, zonder meteen een hele grote switch te hoeven hebben. Bij mijn ouders bijvoorbeeld zitten er 24 aansluitingen, maar ze gebruiken er momenteel niet zo heel veel, dus voldoet een 16 ports switch prima en kun je daarop veel geld besparen. (Zeker wanneer je een managed switch wilt) Nou is dat met 8 aansluitingen natuurlijk iets minder van toepassing.

Als laatste is een patchpaneel gewoon een stuk netter. Als ik in de bovengenoemde situatie RJ45 connectoren had gebruikt, komen er 30 kabels uit het plafond die dan allemaal dezelfde kleur en stekker krijgen. Zie ze maar eens uit elkaar te houden, wanneer er iets extra's aangesloten moet worden.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Niks, en als je niks mist heb je het ook niet nodig. Hou je geld lekker in je zak voor iets wat je wel nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Sommige mensen proberen thuis een mini datacentertje te emuleren en willen daarom patchpaneel :+
Voor mij zou voornaamste reden om het niet te doen het verlies aan ruimte zijn. De huidige kabels komen allemaal op 1 plek bij elkaar direct in m'n switch. Een patchpaneel neemt dan die ruimte in, moet ik de switch elders ophangen en die weer verbinden met patchkabeltjes. Das dubbel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Zoals je al aangeeft, wandkabels zijn stug. Wanneer je er een connector aan prikt en deze zo af en toe is beweegt / uit- inplugd kan dit schadelijk zijn waardoor je kabelbreuk krijgt.

Mocht bovenstaande nou niet van toepassing zijn, zorg er voor dat er een beetje speling op je kabel zit zodat bij een breuk je ook opnieuw een connector kan knijpen, werk het in 1 keer af en blijf er de komende jaren vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voor een thuis netwerk maakt het inderdaad niet zoveel uit. Voor zakelijk gebruik met meerdere VLANs en devices maakt het managen dan weer eenvoudiger.
Je kunt dan snel schakelen en hebt geen gedoe met al die poorten om te gooien, al kan dit ook prima tegenwoordig op de switch zelf.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Vilscon stugge kabels afwerken op een RJ45 connector kan wel, maar wordt sterk afgeraden. Zo'n stekker is gewoon een stuk minder sterk en ook niet gemaakt om vaak ergens in en uitgehaald te worden. Prima voor het vastmaken van Access Points, maar minder geschikt voor jouw oplossing.

Daarnaast begrijp ik best dat je wat kosten wilt besparen op een patchpaneel, maar zoiets kost maximaal 30 euro voor 8 poorten.

Verder is er nog een groot voordeel met een patchpaneel. Je kan er alle aansluitingen op afmonteren, zonder meteen een hele grote switch te hoeven hebben. Bij mijn ouders bijvoorbeeld zitten er 24 aansluitingen, maar ze gebruiken er momenteel niet zo heel veel, dus voldoet een 16 ports switch prima en kun je daarop veel geld besparen. (Zeker wanneer je een managed switch wilt) Nou is dat met 8 aansluitingen natuurlijk iets minder van toepassing.

Als laatste is een patchpaneel gewoon een stuk netter. Als ik in de bovengenoemde situatie RJ45 connectoren had gebruikt, komen er 30 kabels uit het plafond die dan allemaal dezelfde kleur en stekker krijgen. Zie ze maar eens uit elkaar te houden, wanneer er iets extra's aangesloten moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58
Zeker als je vaak wilt koppelen zou ik géén RJ45 monteren op een stugge kabel ivm kabelbreuk. Ik heb niet alle outlets verbonden op mijn switch, ook al zou ik dat makkelijk kunnen doen. (20 outlets -> 48p switch) Zelf heb ik het patchpaneel en switch in een 2u rackmount gemonteerd die vlak tegen de muur aan zitten, daarbij zitten de aansluitingen naar onder. De ruimte die het inneemt is minimaal, en de kosten voor een patchpaneel (30 euro) zijn 't ook weer niet. Het is puur wat je zelf nodig vind. Vind je 't niet nodig, vooral niet doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
@TS zo te lezen heb je de juiste afwegingen gemaakt en "mis" je niet echt iets.
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:16:

Verder is er nog een groot voordeel met een patchpaneel. Je kan er alle aansluitingen op afmonteren, zonder meteen een hele grote switch te hoeven hebben. Bij mijn ouders bijvoorbeeld zitten er 24 ethernet punten, maar ze gebruiken er momenteel niet zo heel veel, dus voldoet een 16 ports switch prima en kun je daarop veel geld besparen. (Zeker wanneer je een managed switch wilt)

Nog steeds een beetje een non-reden voor een redelijk statische installatie.
Voor wat betreft de kabels uit elkaar houden: dymo en/of Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.ArbktfJ8KJjy0Feq6xKEXXaK/ReadStar-50-STKS-PARTIJ-Hoge-kwaliteit-gold-plating-kleur-CAT5e-UTP-RJ45-plug-afgeschermde-RJ45.jpg_640x640.jpg

Wel is LSA afmonteren veel fijner dan een connector knijpen, als je eenmaal zo'n tool hebt.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:16:
Verder is er nog een groot voordeel met een patchpaneel. Je kan er alle aansluitingen op afmonteren, zonder meteen een hele grote switch te hoeven hebben.
Bijkomend voordeel: je kan een A4'tje ophangen en vermelden welk "nummer" van het patchpaneel waar uitkomt in huis.
Bijvoorbeeld:
  1. woonkamer voor
  2. woonkamer achter
  3. slaapkamer voor
  4. slaapkamer achter klein (links/rechts is speculatief, gebruik dat niet)
  5. slaapkamer achter groot
  6. keuken
  7. zolder
  8. telefoon woonkamer
  9. telefoon boven

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 22-06-2018 13:27 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

S0epkip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:23:
Nog steeds een beetje een non-reden voor een redelijk statische installatie.
Voor wat betreft de kabels uit elkaar houden: dymo en/of [afbeelding]
Voor het uit elkaar houden zijn zeker oplossingen voor, tape, kleuren mantels, kleuren connectoren. Dat zijn vooral praktische dingen (en het oog wilt ook wat ;))

Maar het is vooral dat RJ45 connectoren en stugge kabels niet lekker samen gaan, zeker niet wanneer je deze nog ooit eens uit je switch haalt.
DJMaze schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:25:
Bijkomend voordeel: je kan een A4'tje ophangen en vermelden welk "nummer" van het patchpaneel waar uitkomt in huis.
Zeker ook een voordeel. Daarnaast schrijf ik zelf altijd gewoon op het labeltje van de inbouwplaat het nummer wat overeenkomt met het nummer op het Patchpaneel.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Eens met @rens-br; RJ45 connectoren op een stugge/massieve kabel moet je gewoon niet willen. Dit gaat gegarandeerd betrouwbaarheidsissues opleveren. Gewoon voor een paar knaken een patch panel op de kop tikken en de boel netjes afmonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:51
Er zijn best een paar hele sterke argumenten om een patchpanel toe te passen (ze komen eigenlijk allemaal hierboven voorbij). Maar als jij denkt dat het voor jou niks toevoegt, moet je zo'n ding gewoon weglaten en die paar tientjes in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Ik heb zelf wel voor een kleine patchkast, wcd's en patchpaneel gekozen. Vind het er een stuk netter uit zien. Tevens zit je niet me ongebruikte losliggende kabels te kloten. Ook het labelen van kabels hoeft niet meer. In mijn vorige huis had ik alles wel houtje touwtje.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Als je wandcontactdozen naar een centraal punt bedraad is het netjes om een patchpaneeltje te gebruiken.
Immers zijn de wandcontactdozen ook vrij permanent.

Zijn het kabeltjes die je achter een plintje gooit, dan boeit het naar mijn mening niet zo. Want dat is vrij tijdelijk. De volgende bewoner kan dit er zo uit trekken.

Je hoeft je thuis niet te verantwoorden, je hoeft geen 99.999% uptime te garanderen, en je krijgt geen audits.
Hoewel, er is wel een WAF.

Als het je ego streelt dat alles superstrak via een patchpaneeltje, genummerd en in kleur naar een switch gaat. Doe dat dan vooral.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Voordat ik uitgebreid reageer (want alvast bedankt voor de vele reacties), laat ik even vermelden (want ik verwacht nog een hoop reacties..) dat het mij absoluut niet om het geld gaat. Al was zo'n patch panel €100.. Het gaat meer om de gedachtegang erachter. Het voelt (voelde wellicht nu, na het lezen van de reacties) een beetje als dubbel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 16:18

WCA

Solid kabel en stekkers? gaat prima hoor, ga al jaren naar campzone met stugge kabel met connectoren. Ding wordt mishandeld maar blijft gewoon leven. niks aan 't handje.

(voor een vaste installatie heeft iedereen hier gewoon gelijk overigens, daar zou ik het niet doen)

[ Voor 23% gewijzigd door WCA op 22-06-2018 13:54 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Vilscon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:43:
Voordat ik uitgebreid reageer (want alvast bedankt voor de vele reacties), laat ik even vermelden (want ik verwacht nog een hoop reacties..) dat het mij absoluut niet om het geld gaat. Al was zo'n patch panel €100.. Het gaat meer om de gedachtegang erachter. Het voelt (voelde wellicht nu, na het lezen van de reacties) een beetje als dubbel werk.
Dat is het nog steeds. De mensen met argumenten voor zien gewoon graag een mini-datacenter in hun meterkast.

"Het is de nette manier" "Als je het niet doet is het houtje touwtje" etc. Je moet zelf kijken wat je fijn vind. Ik zeg, knijp die dingen er gewoon aan en kijk hoe lang het goed gaat (waarschijnlijk: verbazend lang).
Heb je geen zin om al die stekkertjes aan te knijpen (wat ik me goed kan voorstellen) monteer ze dan lekker af op een patchpaneel met LSA.

Het is puur persoonlijke voorkeur, verder niets.
Het kost wel ruimte in je kast.

Amen :P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is ook dubbel werk, het is een stuk je extra dat je doet om de boel betrouwbaarder en netter te maken.

Kabels gaan typisch stuk bij het verplaatsen en (her)aansluiten en gaat het typisch mis in het allerlaatste stukje. Als je dan een nieuwe kabel door de muur moet trekken wordt het al snel een dure en tijdrovende grap, als dat al kan zonder het plafond op te breken of zo iets.
Een patch-paneel zorgt dat die laatste twee meter is gemaakt van een losse, flexibele, kabel die je makkelijk kan verplaatsen of vervangen.
Extra bijkomend voordeel is dat je je netwerkkabels niet "op de groei" hoeft te nemen. De kabels die bij mij thuis uit de muur komen zijn allemaal een paar meter langer dan nodig, zodat ik m'n kamer nog eens anders kan indelen zonder alle kabels te vervangen. Een patch-paneel zou een mooiere oplossing zijn, dan hoef ik alleen de kabels tussen patch-paneel en switch te vervangen.

Het blijft allemaal een kansenspel. Stugge kabels gaan echt niet onmiddellijk stuk als je ze aanraakt. Als je echter honderd kabels hebt, of ze wekelijks verplaatst, of veel geld verliest als het fout gaat, dan komt er een punt dat het de moeite waard wordt om zo'n patch-paneel er tussen te hebben.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:03:
Het is ook dubbel werk, het is een stuk je extra dat je doet om de boel betrouwbaarder en netter te maken.

Kabels gaan typisch stuk bij het verplaatsen en (her)aansluiten en gaat het typisch mis in het allerlaatste stukje. Als je dan een nieuwe kabel door de muur moet trekken wordt het al snel een dure en tijdrovende grap, als dat al kan zonder het plafond op te breken of zo iets.
Een patch-paneel zorgt dat die laatste twee meter is gemaakt van een losse, flexibele, kabel die je makkelijk kan verplaatsen of vervangen.
Extra bijkomend voordeel is dat je je netwerkkabels niet "op de groei" hoeft te nemen. De kabels die bij mij thuis uit de muur komen zijn allemaal een paar meter langer dan nodig, zodat ik m'n kamer nog eens anders kan indelen zonder alle kabels te vervangen. Een patch-paneel zou een mooiere oplossing zijn, dan hoef ik alleen de kabels tussen patch-paneel en switch te vervangen.
Ho wacht even, ben je nu aan het beweren dat de complete kabel stukgaat als je een kabel met connector op solid gaat verplaatsen? Het enige risico wat ik zie is opnieuw een connector aanknijpen (en dus een paar cm inkorten).
Het blijft allemaal een kansenspel. Stugge kabels gaan echt niet onmiddellijk stuk als je ze aanraakt. Als je echter honderd kabels hebt, of ze wekelijks verplaatst, of veel geld verliest als het fout gaat, dan komt er een punt dat het de moeite waard wordt om zo'n patch-paneel er tussen te hebben.
Allemaal niet van toepassing thuis.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
Waarom monteer je contactdozen in je woning? Je kunt toch prima de stekker van de schemerlamp knippen en de boel met een kroonsteen verbinden?! :+

Nog een argument wat ik hier niet lees: je maakt met een patchpaneel een duidelijke scheiding tussen de vaste installatie en je eigen apparatuur. Wanneer je gaat verhuizen laat je de outlets en de patchstroken gewoon zitten, de switch en je PC's neem je natuurlijk mee. Een volgende bewoner kan naar wens weer iets aansluiten. Staat toch ook weer een stuk beter dan een bos met RJ45 stekkers uit het plafond van de meterkast.

In de meeste gevallen zijn trouwens ook lang niet alle aansluitingen gepatcht. Als je wel direct alles gaat gebruiken dan heb je misschien wel te weinig kabels / outlets? Is dan weinig toekomstbestendig iig.

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 22-06-2018 14:14 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

S0epkip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:05:
Ho wacht even, ben je nu aan het beweren dat de complete kabel stukgaat als je een kabel met connector op solid gaat verplaatsen? Het enige risico wat ik zie is opnieuw een connector aanknijpen (en dus een paar cm inkorten).
Nee, dat is niet wat ik wil zeggen, ik geloof dat ik het een beetje dubbelzinnig heb opgeschreven. Ik zeg niet dat een kabel altijd stuk gaat als je hem verplaatst.
Ik zeg dat áls een kabel stuk gaat, dat het waarschijnlijk bij het verplaatsen is. Zolang ze stil liggen kunnen ze haast niet stuk gaan.

Maar als ie stuk is mag je gaan uitzoeken waar de fout zit. Met wat geluk is het vervangen van een stekker genoeg, maar niet altijd. Als het niet bij het stekkertje is, dan zit de breuk waarschijnlijk op het punt waar de kabel de muur in gaat en kun je effectief de hele kabel gaan vervangen.
Dan heb ik bij amateurs (zoals ikzelf) nog wel eens meegemaakt dat ze het knijpen verprutsen en het drie keer opnieuw moeten doen en er uiteindelijk te weinig kabel overblijft waardoor de kabel onder spanning de switch wordt gepropt.
Begrijp met niet verkeerd, ik vind dat voor mijn situatie acceptabel en heb dan ook geen patch-paneel. Ik kan uitleggen wat de voordelen zijn maar verder is het een persoonlijke afweging.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Xander schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:12:
Waarom monteer je contactdozen in je woning? Je kunt toch prima de stekker van de schemerlamp knippen en de boel met een kroonsteen verbinden?! :+
Nee, nu redeneer je de verkeerde kant op. Dit gaat om de meterkast-kant, niet om de outlet-kant.
Dus: waarom zou ik een lasdoos en lasklemmen gebruiken ipv de draden direct op de groep af te monteren?

Het hele verhaal met "de volgende bewoner" is larie, niemand koopt een huis vanwege de nette netwerkaansluitingen. Nog minder mensen laten een huis aan zich voorbij gaan want ja, de LAN-afwerking in de meterkast is écht beneden pijl.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
S0epkip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Het hele verhaal met "de volgende bewoner" is larie, niemand koopt een huis vanwege de nette netwerkaansluitingen. Nog minder mensen laten een huis aan zich voorbij gaan want ja, de LAN-afwerking in de meterkast is écht beneden pijl.
Beweer ik één van die dingen dan?

Nee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:53
In mijn huis gebruik ik een 48 poorts patchpanel om zo verschillende soorten signalen alle kanten op te kunnen sturen, daarnaast heb ik een 24 poorts switch waar niet alle poorten van bezet zijn maar ben wel iemand die regelmatig poorten patched naar andere uitgangen. Ik verander weleens mijn setup en ben daardoor erg blij met de mogelijkheid om poorten te patchen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

S0epkip schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:05:
[...]

[...]
Allemaal niet van toepassing thuis.
Nee, de solid cable raakt beschadigd op het punt waar hij de muur uit komt (of uit het pijpje).
Daar beweegt-ie het meest. Daar zullen de eerste adertjes breken.
En dan zit je dus met een X meter lange kabel waarvan de laatste meter onbetrouwbaar is en die "slack" heb je meestal niet.

Solid cables gaan stuk van buigen en kunnen goed tegen trek belasting. Daarom trek je solid cables éénmalig tussen twee wcd's of tussen een pachtpanel en een wcd.

Stranded cables kun je goed buigen maar kunnen slecht tegen trekbelasting. Daarom gebruik je stranded cables voor de verbinding van 't apparaat naar het patchpanel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:36:
Maar als ie stuk is mag je gaan uitzoeken waar de fout zit. Met wat geluk is het vervangen van een stekker genoeg, maar niet altijd.
Is mij ooit overkomen. Elke kamer in studentenhuis een kabel zonder patch kast geplaatst.
Na een jaar waren twee mensen verhuist en de kabels stuk.
Ik moest ze compleet vervangen omdat elke keer 10cm er af knippen en meten van elke ader te tijdrovend bleek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
De belangrijkste reden waarom stugge kabel niet met een RJ45 connector afgemonteerd kan worden is dat zo'n connector ontworpen is voor soepele kabel.
Het is een soort van mes pen die tussen de adertjes van een soepel kabel gedreven wordt.
Bij een stugge kabel kan dat niet want dat is maar een enkele ader, dus altijd een slechte verbinding die op den duur los raakt.

Patchpanel , wandcontactdozen en keystones hebben een LSA connector geschikt voor stugge kabel.
Dat is een soort V-vorm waartussen de stugge ader geklemd wordt als je ze met een punchdown tool erdoor drukt.

Dat is dus de belangrijkste reden om voor een patchpanel te kiezen.
En als je denkt dat op te lossen door soepel kabel te gebruiken moet je je afvragen hoe je de andere kant afmonteert.

Je kunt stugge kabel echt alleen op een LSA afmonteren ook al beweren er nog zoveel mensen dat het wel kan en al heel vaak gedaan hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:24:
Je kunt stugge kabel echt alleen op een LSA afmonteren ook al beweren er nog zoveel mensen dat het wel kan en al heel vaak gedaan hebben.
Oneens. Hier werkt zo'n kabel al 15 jaar prima.
Verschil is dat beide RJ45 in een switch/router zitten en niet rechtstreeks in pc/laptop/printer.

Misschien dat de tang uitmaakt?
Heb namelijk slechte ervaringen met de goedkope varianten.

Ze nooit nooit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 22-06-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je bent maar lekker oneens, dat het bij jou lang goed gegaan is, is uiteraard geen argument.

Misschien moet je gewoon eens lezen wat ik schrijf hoe het werkt, dan kan een klein kind de conclusie trekken dat een gewone Rj45 connector en een stugge kabel niet gaat werken en gegarandeerd een slechte verbinding maakt.

En een tang heeft er echt niets mee te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
voor gewoon cat5e & cat6 vind ik een gewone 8P8C connector prima hoor
wel ervanuitgaande dat de kabel bv naar een switch achter de tv gaat en niet constant beweegt
ja, er zijn connectors voor massieve kabel en dat werkt gewoon goed ...

net zoals een muur connector verslijt alles als je het veel gebruikt, dus ik heb bij mijn aansluitingen in het doosje circa 10cm eringepropt om ooit mijn keystone van de muurdoos te kunnen vervangen
(bv nexans keystones zijn getest op 750 "mating cycles")

indien in zicht, zeker muurdoos !
indien achter tv meubel waar niemand ooit kijkt ? kabel direct in switch...
in de meterkast ? 0 meerwaarde... label liever alles netjes, heb je veel meer aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Eens dat standaard utp kopjesvoor soepele kabel zijn, maar je hebt ze ook voor stugge kern.

Afbeeldingslocatie: https://td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/Stranded_vs_solid_contact_lg.jpg

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 14:22
Er zijn rj45 stekkers voor massief dat werkt perfect
Zelfs als je er af en toe 1 verplaats
Al die spookverhalen dat er geen stekker op massief kan bla
Als je erg zeker wilt zijn kan je altijd nog zo iets nemen

https://www.allekabels.nl...KMXLY_xe1HxUaAuYbEALw_wcB

Duur ja maar geen speciale tang nodig en er goed bevestigd en weinig kans op breuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
In plaats van een compleet patchpaneel, heb ik deze van Attema.
Is toch wat compacter dan een patchpaneel.

https://www.elektrobode.n...tchkast-data-wit-wit-1882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 05:48:
Eens dat standaard utp kopjesvoor soepele kabel zijn, maar je hebt ze ook voor stugge kern.

[afbeelding]
Klopt dat die RJ45 voor stugge kabel al iets beter is dan de standaard RJ45 maar het blijft gewoon een compromis.

Een lsa verbinding is echt veel beter en als je dan toch perse iets op een kabel wilt zetten neem dan die waar @vonkkie een link van plaatste dat is tenminste goed spul.

En nogmaals het is echt geen onzin, het komt ontzettend vaak voor dat er duistere problemen in een netwerk optreden die uiteindelijk zijn terug te voeren op slechte bekabeling en connectoren.
Het is gewoon niet slim om wel vele honderden euro te besteden aan actieve apparatuur en dan een paar euro te bezuinigen op kabels, patchpanelen en wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Vilscon het meeste is hier natuurlijk al gezegd mbt wel/geen patchpaneel.

Ik kom ook nog wel regelmatig bij mensen die bv wel huistelefoon gebruiken. Het voordeel is met en wcd's en een patchpaneel dat je bv ook makkelijk die telefoon aansluiting kunt "verplaatsen".
Hooguit ff netjes 2 "verloop" kabels maken en het kan zonder nevenschade gebruikt worden.
telefoon kabeltje met ene kant rj11 plug en andere kant een rj45 plug

Hetzelfde evt natuurlijk als je een overdaad aan wcd's hebt maar je er effectief maar enkele gebruikt.
Je gooit je woonkamer over de kop, verplaatst makkelijk de patchkabel even van poort 1 naar 3 en klaar.
Persoonlijk vind ik het netter staan, en zeker voor een "leek" makkelijker overzicht houden welke aansluiting welke is (op basis vd nummertjes).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
vonkkie schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:56:
Er zijn rj45 stekkers voor massief dat werkt perfect
Zelfs als je er af en toe 1 verplaats
Al die spookverhalen dat er geen stekker op massief kan bla
Als je erg zeker wilt zijn kan je altijd nog zo iets nemen

https://www.allekabels.nl...KMXLY_xe1HxUaAuYbEALw_wcB

Duur ja maar geen speciale tang nodig en er goed bevestigd en weinig kans op breuken
Goedkoper om een paar normale RJ45's te kopen + tang dan die dingen. Snap sowieso niet voor welk scenario die modulaire RJ45's zijn, voor degene die regelmatig zijn kabel vervangt?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

mjl

Ugh

Annuk schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:02:
@Vilscon het meeste is hier natuurlijk al gezegd mbt wel/geen patchpaneel.

Ik kom ook nog wel regelmatig bij mensen die bv wel huistelefoon gebruiken. Het voordeel is met en wcd's en een patchpaneel dat je bv ook makkelijk die telefoon aansluiting kunt "verplaatsen".
Hooguit ff netjes 2 "verloop" kabels maken en het kan zonder nevenschade gebruikt worden.
telefoon kabeltje met ene kant rj11 plug en andere kant een rj45 plug

Hetzelfde evt natuurlijk als je een overdaad aan wcd's hebt maar je er effectief maar enkele gebruikt.
Je gooit je woonkamer over de kop, verplaatst makkelijk de patchkabel even van poort 1 naar 3 en klaar.
Persoonlijk vind ik het netter staan, en zeker voor een "leek" makkelijker overzicht houden welke aansluiting welke is (op basis vd nummertjes).
Inderdaad is een patch panel - wand aansluiting makkelijk te traceren (als het nummer op je patch panel overeenkomt met de wandafwerking,

Daarnaast is inderdaad een patch makkelijker om te leggen en te gebruiken voor een analoog signaal,hoewel je dan ook een koppelstuk met dergelijke verloop kunt gebruiken. Daarnaast is bij een veelvoud aan patchpuntenvlabelen niet te doen (data kabels te dicht op elkaar en heel snel chaos) en is het gebruik van een patch panel dus vooral orde en netheid en daarmee minder fouten maken bij aanpassingen.

Voor thuis : Patch paneel is vooral een pats factor ;) Of je moet echt druk zijn met bijv home automation en elke lamp/apperaat etc ook van internet gaan voorzien dan is order scheppen in je bedrading wellicht handig. Verder leuk niet omdat het moet maar omdat het kan. Dus als je OCD-er bent of een tweaker die het allemaal gewoon leuk vind en je hebt de extra tijd om een patch paneel te geebruiken ga je gang...

Ik heb alles op 1 plek in huis uit laten komen en er gewoon een RJ45 aan geknepen, een 24 poort switch is daar afdoende, verder vooral kleurcodes gebruikt (combinatie van 3 tinten grijs plus zwart qua bedrading en 8 kleuren sleeves van de stekkers. Bij een enkeling zit er een label aan daar waar ik van dezelfde serie voorbestekkerde bedrading heb gebruikt. Inderdaad wat overlengte houden mocht er een kabel moeilijk gaan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door mjl op 23-06-2018 14:18 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Als je zeker wilt zijn van een goede verbinding zijn deze ideaal
Passen op cats 5 en 6
RGAT schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Goedkoper om een paar normale RJ45's te kopen + tang dan die dingen. Snap sowieso niet voor welk scenario die modulaire RJ45's zijn, voor degene die regelmatig zijn kabel vervangt?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
vonkkie schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:34:
Als je zeker wilt zijn van een goede verbinding zijn deze ideaal
Passen op cats 5 en 6

[...]
Maar waarom modulair? De normale RJ45's gemaakt voor CAT6 passen net zo goed en zijn belachelijk goedkoper?
Stel je voor dat je even een 24p switch met die modulaire dingen moet vullen, 323.04 euro aan RJ45's vs. in diezelfde winkel 14.85 euro voor 30 RJ45's voor CAT6 waar je dus 6 reserve hebt en voor 11,95 een krimptang... Heck doe 50 RJ45's voor de zekerheid dan is het 36.7,- voor de 50 stekkers en een tang vs 323.04 euro...........

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je dat te duur vind koop je een kant en klaar patch paneel met lsa stroken erin.
Het is echt volkomen belachelijk om 24 van zulke pruts RJ45 connectors direct aan de kabels te knijpen.

Ik kan je verzekeren dat je gegarandeerd na een paar jaar ongedefinieerde netwerk problemen krijgt.
Als je een kapitaal investeert in 24 poort switches lijkt het me verstandig ook een beetje geld in de fysieke infrastructuur te stoppen in plaats van prutswerk te maken om enkele euro's uit te sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 21:24

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:17
Ben(V) schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:34:
Als je dat te duur vind koop je een kant en klaar patch paneel met lsa stroken erin.
Het is echt volkomen belachelijk om 24 van zulke pruts RJ45 connectors direct aan de kabels te knijpen.

Ik kan je verzekeren dat je gegarandeerd na een paar jaar ongedefinieerde netwerk problemen krijgt.
Als je een kapitaal investeert in 24 poort switches lijkt het me verstandig ook een beetje geld in de fysieke infrastructuur te stoppen in plaats van prutswerk te maken om enkele euro's uit te sparen
Dat is ook voornamelijk mijn redenering om voor een patch paneel te gaan.
Als je dergelijke hoeveelheden geld uit gaat geven aan je thuis netwerk mag er ook wel wat geld in de afwerking gestoken worden.

Is anders een beetje hetzelfde als duizenden euro's aan audio apparatuur uitgeven en dan vervolgens gewoon met speakerkabel van de gamma aansluiten en de aders direct in de terminals vast draaien.
Gaat allemaal prima en zonder problemen, maar als je zoveel uitgeeft moet die paar euro voor de afwerking er ook nog wel bij kunnen.

Bij mij staat het allemaal in de woonkamer, dus er netjes uit zien is ook een plus. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@S0epkip, ga eens ergens anders lopen zuurpruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Ik denk dat de ts er geen 24 kabels maakt
En als je geen patchpaneel wilt maken kan je ook wat extra geld in rj45 steken
Met dit soort connectors voorkom je dat je problemen krijgt met ader breuken door de goede trekontlasting die er op zit

Dus mijn bedoeling is dus als je weinig kabels hebt neem dan goede stekker in plaats van die 50 cent dingen waar jullie allemaal zo op afgeven

Heb je weer kabels neem dan inderdaad een patchpaneel van wat je nodig hebt

Ik heb bv bij mijn ouders 1 kabel naar hun computer gemaakt cat 6 met aan iedere kant zo.n stekker dat werkt nu al een 6 jaar perfect

Dat is mijn idee met mijn opmerking

]RGAT schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:44:
[...]

Maar waarom modulair? De normale RJ45's gemaakt voor CAT6 passen net zo goed en zijn belachelijk goedkoper?
Stel je voor dat je even een 24p switch met die modulaire dingen moet vullen, 323.04 euro aan RJ45's vs. in diezelfde winkel 14.85 euro voor 30 RJ45's voor CAT6 waar je dus 6 reserve hebt en voor 11,95 een krimptang... Heck doe 50 RJ45's voor de zekerheid dan is het 36.7,- voor de 50 stekkers en een tang vs 323.04 euro...........
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-04 19:15
@Sjeefr ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt en hoe dat bevalt.
Ik zit namelijk op hetzelfde spoor dat het als dubbelwerk voelt.

In mijn vorige woning had ik overigens overal flexibele kabel cat5e getrokken en dat op de wcd aangesloten en ging erg goed. Zal maar niet vragen of dat weer geadviseerd wordt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voordeel van patch panel is dat het heel veel werk scheelt ten opzichte van RJ45 connectoren op kabels met harde kern knijpen. Het kan voor een niet ervaren persoon al snel een half uur per kabel zijn met een poging of 3 per kabel. Waarbij je steeds weer een stuk knipt en weer gefrustreerder wordt na iedere poging.

Voordeel van een patch paneel is gewoon, lekker snel klaar 20 minuten en je hebt het hangen en gepunched. Lekker eenvoudig, gewoon kleurtjes aanhouden op patch panel, geen geklooi met net niet goed aangeknepen connectoren of die het afhankelijk van hoe de kabel loopt wel of geen 1Gbps doet. En bijkomend voordeel, het ziet er mooi uit en gewoon en lelijke ongelijke kabels naar een switch.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjeefr
@Rolucious De uit eindelijke keuze heb ik in het 'Grote topic voor nette lan afwerking deel 4' gepost. Ik heb uit eindelijk gekozen voor de 'correcte' oplossing, namelijk een patch-panel.

Zoals Wim-Bart al schrijft,
geen geklooi met net niet goed aangeknepen connectoren (...) het ziet er mooi uit
Enerzijds de nerd in mij vond het een leuke ervaring, maar tegelijkertijd vind ik het mooier en vooral ook praktischer. Ik weet niet exact meer wat destijds aan de hand was, maar er moest een kabel vervangen worden. Ik heb simpelweg tussen de switch en patch panel een kabel in een ander gat gestoken en ik had weer internet aan de andere kant van het huis. Om even die kabels te veranderen, heeft toch een leuk nerd-gehalte.

Mocht je de mogelijkheid hebben, zeker met een hoop aantal kabels (8 vind ik een hoop :) ) en vooral als het je ook 'leuk' lijkt, zou ik het zeker aanraden. Deze werkwijze scheelt een hoop werk en frustratie. Maak er een leuk project van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Sjeefr schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:48:
@Rolucious De uit eindelijke keuze heb ik in het 'Grote topic voor nette lan afwerking deel 4' gepost. Ik heb uit eindelijk gekozen voor de 'correcte' oplossing, namelijk een patch-panel.

Zoals Wim-Bart al schrijft,

[...]

Enerzijds de nerd in mij vond het een leuke ervaring, maar tegelijkertijd vind ik het mooier en vooral ook praktischer. Ik weet niet exact meer wat destijds aan de hand was, maar er moest een kabel vervangen worden. Ik heb simpelweg tussen de switch en patch panel een kabel in een ander gat gestoken en ik had weer internet aan de andere kant van het huis. Om even die kabels te veranderen, heeft toch een leuk nerd-gehalte.

Mocht je de mogelijkheid hebben, zeker met een hoop aantal kabels (8 vind ik een hoop :) ) en vooral als het je ook 'leuk' lijkt, zou ik het zeker aanraden. Deze werkwijze scheelt een hoop werk en frustratie. Maak er een leuk project van.
Dat :)

In mijn vorige huis alles met losse kabels gedaan, huidige huisje alles met nette WCD's & patch paneel; veel meer 'rust' ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Rolucious schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:35:
@Sjeefr ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt en hoe dat bevalt.
Ik zit namelijk op hetzelfde spoor dat het als dubbelwerk voelt.

In mijn vorige woning had ik overigens overal flexibele kabel cat5e getrokken en dat op de wcd aangesloten en ging erg goed. Zal maar niet vragen of dat weer geadviseerd wordt haha.
Voor vaste bekabeling gebruik je kabel met stugge aders.
Stugge aders kun je niet op een RJ45 afmonteren.
Rj45 connectors gebruiken levert een slechte kwaliteit verbinding op.

Een patchpanel heeft Lsa strips, daar zitten V-vormige vorkjes in waar de stugge kabel tussen geduwd wordt met de punchdown tool.
Die vorkjes snijden dan die stugge ader een beetje in en zo wordt een koude las gemaakt.

Rj45 connectors aanknijpen levert altijd prutswerk op tenzij je speciale RJ45 met Lsa verbinding gebruikt, maar dan nog is de trekontlasting waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3teq
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02-2022
Overladen met reacties, not. Was waarschijnlijk te moeilijk voor hier.

Off topic lijkt me beter gezien de vele reacties hieronder. Dan kan ik wel vragen waar op dit moment aardappelen in de aanbieding zijn?

[ Voor 92% gewijzigd door h3teq op 10-08-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Waarom patch panel?

Voor geval dat je ooit keer iets wilt veranderen.
Wist je dat je bij een patch panel ook een telefoon kabel kunt inpluggen? Zo heb ik makkelijk mijn modem kunnen verplaatsen naar de trapkast met als gevolg overal goede wifi in huis.

Ook heb ik wel eens computers verandert van kamer en dan is het wel erg makkelijk dat je zo kunt ompluggen.
Patch paneel hoeft trouwens niet veel te kosten. geloof iets van 20 euro. En is heel veel makkelijker afmonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Oscar Whiskey je vraag was inderdaad behoorlijk offtopic, dus ik heb deze afgesplitst naar Duimse (1") buizen voor 2x UTP + Coax.

Verder is de originele vraag in 2018 al beantwoord, dus komt hier een slotje op.

[ Voor 46% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 20:26
Ik zie patchpanel als hetzelfde dan een stopcontact voor een stroomkabel. (daar kun je ook gewoon een draadje uit de muur laten komen)

Waarom :
- draad die door de muur komt moet zo veilig mogelijk gehouden worden. Op deze manier wordt hier nooit aangekomen. enkel via de patchpanel.
- je kan makkelijk veranderen van gebruiker van stopcontact/netwerk
- doordat er niets mechanisch in een patchpanel zit gaat er ook bijna nooit iets kapot (als het wel zo is -> gelukkig dat je een patchpanel had)
- stekkertjes die kapot gaan zijn de stekkertjes van patchkabels, die eenvoudig te vervangen zijn. (je moet er de kabel die uit de muur komt niet telkens een beetje korter voor maken, en de initiele kabel niet langer maken voor het geval het stekkertje eens zou kapot gaan).
- 1 patchpanel is een stuk netter dan 30 kabels die uit de muur komen.
- configuratie kan veranderen (misschien bij de meesten niet zo veel). stel je veranderd van 8 naar 16 poort switch -> ofwel heb je de initiele kabels weer wat te lang gemaakt waardoor alles kan geconnecteerd worden. Ofwel vangt je patchkabel het wel op.
- ze kosten inderdaad het einde van de wereld niet.

[ Voor 4% gewijzigd door xmen op 10-08-2020 12:19 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.