Ik zit volop te lezen over switches en patch panels. Met switches was ik al bekend, maar omdat ik net een eigen huis heb en de bekabeling aan het doen ben, ben ik ook nieuwsgierig naar patch panels. Voldoende voorbij gekomen op Tweakers, maar nog steeds snap ik niet wat de reden is om een patch panel te nemen, apart van het iets wat netter organiseren.
Context: 4 kamers (woonkamer, slaapkamer, hobbykamer, zolder) met ieder één wandcontactdoos met twee aansluitingen. Vanuit de meterkast zullen er dus 8 kabels zich verspreider en per paar van 2 kabels ieder zijn weg vinden naar de kamers.
Nu komt er in de meterkast glasvezel binnen en die wordt vanzelf sprekend op een modem met routerfunctie aangesloten (of vice versa). De kabelbos moet verbonden worden met router. Daar zijn dus twee opties voor:
Context: 4 kamers (woonkamer, slaapkamer, hobbykamer, zolder) met ieder één wandcontactdoos met twee aansluitingen. Vanuit de meterkast zullen er dus 8 kabels zich verspreider en per paar van 2 kabels ieder zijn weg vinden naar de kamers.
Nu komt er in de meterkast glasvezel binnen en die wordt vanzelf sprekend op een modem met routerfunctie aangesloten (of vice versa). De kabelbos moet verbonden worden met router. Daar zijn dus twee opties voor:
- Stugge kabels monteren op een patch panel > Patchkabel > Switch > Router
- RJ45 connectoren monteren op de stugge kabels > Switch > Router
- Apparaat>WCD>Patchpanel>Switch zorgt ervoor dat de apparaten met elkaar kunnen communiceren. || Dat kunnen ze toch ook zonder patch panel, direct aangesloten op de switch?
- Je kan makkelijk met je apparaten verschuiven || Je zorgt toch dat ieder WCD is aangesloten? Switch of PatchPanel maakt dan niet uit
- Als een kabel geen verbinding mag maken met het netwerk, dan ontkoppel je de patch kabel || Je kan 'm ook gewoon uit de switch halen, net zo makkelijk?
- Je kan makkelijker verschillende apparaten/kabels aansluiten op verschillende netwerken, omdat je per patchkabel kan bepalen waarheen die moet gaan || Je kan ook de kabel direct in de juiste switch/router steken, zelfde verhaal
- Je hoeft geen RJ45 connector te monteren
- Een patchkabel is flexibel en jouw wandkabel (zou) stug (moeten zijn)
- Organiseren van de kabels is netter (bv patchkabels in verschillende kleuren, alhoewel je daar óók labels voor heb)