My Tec Master schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:38:
Raar verhaal over Amazon. Goederen die nieuw zijn gooien ze echt niet weg. Kapotte zaken natuurlijk wel (terugsturen naarev is duur en zorgt voor weer een logistieke stroom (co2). Supermarken doen er ook alles aan om derving te verminderen. Weggooien heeft enorm veel impact op je marge als retailer. Also klant vaak genoeg wat besteld wat open was geweest, bijv oordopjes. Doosje was geopemd maar oordopjes gesealed.
Bij Amazon is de marge al 100 jaar negatief, het bedrijf richt zich al decennia op volume en maakt helemaal geen winst. Zalando zelfde verhaal. Kan me ook zeker voorstellen dat de logistiek ook helemaal niet is ingespeeld op WKOA-achtige retour, waar er soms ook inhoudelijk getest moet worden of alles nog wel werkt. Dat doet zelfs de gemiddelde kringloop, die vaak vrijwilligers in dienst heeft niet, laat staan een winkel die winst wil draaien.
Bij een broek is het daarbij vrij duidelijk of die nog 'werkt', maar bij een teruggestuurde stereoset kan je moeilijk financieel rondkrijgen dat men dat gaat testen, inpakken en weer doorsturen naar het logistieke proces. Nee dan is de eenmalige derving van een WKOA veel goedkoper. Eeuwig zonde en verspillend, maar zo werkt het wel.
Heb zelf bij een computerzaak gewerkt en daar gaat het er wel minder extreem aan toe, maar ook daar worden oude producten die maar moeilijk verkocht raken, en in de budgetbak ook niet meer verkocht raken soms ook gewoon de kliko in. Of ingeleverde apparatuur die qua man-uren niet meer uit kan om te repareren, of waarbij de klant heeft besloten dat hij of zij deze niet wilde repareren, maar die in technische zin nog prima werken of voor Tweakers in een handomdraai werkend zijn te maken.
Je wil ook niet te veel kannibaliseren met je normale verkoop, dus ik snap best dat het niet gratis wordt weggegeven. Zou alleen zo 1 2 3 ook niet een oplossing weten. De WKOA mag wat mij betreft een stuk minder consument-minded. Men verwacht aan de ene kant een geseald product, maar wil vervolgens zelf wel dat ding nog wekenlang kunnen ruilen, terwijl die dan wèl uit de seal is. Juridisch gaat het ook enkel om een conform product, nieuw als term zou wat dat betreft mogen verdwijnen, het is zo'n subjectief begrip. Een broek in de winkel is ook al wel door mensen gepast, en een auto uit de fabriek heeft ook al wel kilometers gedraaid.