Voor nu maar wat acrylaat rond staf besteld, kijken we daar mee kunnen.
Dank voor het meedenken iigv!
GEweldig, ik heb ook een A-10 van 20 jaar terug die zo staat. Heb er toen (en nog steeds) een zwart lego steentje achter/onder staaneitje84 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
Goedemorgen peep's,
Ben in de afronden van een 1/48 A-10c van Academy.
Er moest blijkbaar 25g in de neus voor de balans... niet gedaan natuurlijk dus los staan op zijn pootjes gaat niet.
Iemand een link naar een goede standaard voor 1/48 modellen? Kan er zelf 1 maken van plexiglas staven in een houten plank als alternatief.

AFgelopen weekend even bezig geweest om mijn afzuiging te verbeteren, met als hoop dat ik straks weer eens begon te verfen/bouwen. Nieuwe flex buis van 152mm gehaald. 4 brackets geprint (2 voor aan afzuigunits en 2 voor aan de plaat die door het raam moet). Hopelijk werkt het dan wat beter en kan ik mijn werk wat normaal doen.
Zat voorheen met 8cm flex buis met wat constrapie, maar was niet geheel naar wens

[ Voor 26% gewijzigd door Renegade666 op 20-01-2025 12:11 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ah, dat was al aangegeven door iemand... zag alleen het eerste bericht
[ Voor 28% gewijzigd door Ootje70 op 20-01-2025 14:01 ]
...316, 317, 318, 319, 320!!!!
Het is gelukt om alle staafjes te knippen voor de tracks, plus een aantal extra.
Hierna waren de messing buisjes aan de beurt. Het malletje, wat ik gemaakt had om ze te zagen, werkte perfect.
Nu loop je tijdens zo’n project natuurlijk ook tegen een aantal uitdagingen aan...
De grootste waar ik eerst tegenaan liep was dat gaten uit een 3D printer redelijk nauwkeurig zijn maar niet precies de maat die je buizen hebben
In de eerste instantie werd dat opgelost door een 4 of 6 mm boor in combinatie met een vijl, maar een snellere oplossing bleek een stukje buis in een accuboor en deze door het gat te halen terwijl de boor draait.
Dat ging goed tot het buisje zich in een onderdeel vrat en we een gat hadden wat ovaal was i.p.v. van rond. Gelukkig bleef het bij een onderdeel en we hebben een nieuwe order geplaatst bij de printservice
(lees: zoon print ff een nieuwe voor die ouwe).
In de tussentijd heeft de printer ook niet stil gestaan een hebben we twee zakken met flink wat onderdelen gekregen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CG2vQbI1vns2haQ6UUaCKTGO.jpg?f=user_large)
Printen van de tracks doet me denken aan de Clone Wars

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7WBLcQ2MwNGg9FgV0MsnO7eB.jpg?f=user_large)
Het was een avondje flink doorplakken om de twee delen van de tracks samen te voegen. Zonder de rvs-pinnen wegen de track onderdelen bij elkaar ruim 700gr!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5rCrv1AU4hID9gU0iHZBruJM.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HTcetNs1U6CUpwwfTBPEherJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W33irR6bjFN2p0KefKOwN2JV.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het spuiten hebben we zelf een spuitcabine gemaakt van karton, wat ik over had van een Ikea ladekast. Gelukkig heb ik, toen de kinderen klein waren, veel dingen gebouwd uit karton voor de lokale lampionnenoptocht. Na een paar avondjes snijden en plakken heb ik een uitneembare cabine (voorzien van een PC-Fan voor de afzuiging). Een 12V voeding lag nog in een kast en het werkt als een raket. Zo goed zelfs dat ik een oud t-shirt er achter heb hangen om te voorkomen dat de muur ook Olive Drab green wordt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ttr2QC6qNosMzmN44Q5Tl9uR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7F0Q6FjV92T9z7e2sd2H6zDM.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/UuAHji2Mi17XnRsEiwkNlLBO.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas was de LED-strip ongeschikt die ik had gekocht. Het was een RGB-strip en ik ging ervan uit dat er ook wit mee gemaakt kon worden... niet dus, tussen de rode, groene en blauw leds zit een flinke afstand. Leuk voor langs het bed (okay de echtgenote vindt van niet) maar onbruikbaar. Als tijdelijk oplossing gebruiken we dus een bouwlamp.
Na eerst geprobeerd te spuiten met een dichte spuit

:strip_exif()/f/image/9c2Ygqr6bhiscUS0iJuQWkM8.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderdelen en kostenoverzicht volgt nog zodra de volgende zending in de brievenbuis land.
Op een of andere manier kom ik steeds iets te kort of heb ik te weinig besteld.
Hieronder de laatste stand van zaken en het formaat valt te scharen onder het hoofdstuk: GROOT
:strip_exif()/f/image/eOdTAfzmNStbIY8pJY6fd8qr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lbnzz2OQU4br3TPzhowAtRg9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed… we maken progressie en wordt vervolgd.
Wow....wat een gaaf project!MrSparkels schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:07:
Sir Basil of Boomshire .... <Het Vervolg>
...316, 317, 318, 319, 320!!!!
Het is gelukt om alle staafjes te knippen voor de tracks, plus een aantal extra.
Hierna waren de messing buisjes aan de beurt. Het malletje, wat ik gemaakt had om ze te zagen, werkte perfect.
Nu loop je tijdens zo’n project natuurlijk ook tegen een aantal uitdagingen aan...
De grootste waar ik eerst tegenaan liep was dat gaten uit een 3D printer redelijk nauwkeurig zijn maar niet precies de maat die je buizen hebben![]()
In de eerste instantie werd dat opgelost door een 4 of 6 mm boor in combinatie met een vijl, maar een snellere oplossing bleek een stukje buis in een accuboor en deze door het gat te halen terwijl de boor draait.
Dat ging goed tot het buisje zich in een onderdeel vrat en we een gat hadden wat ovaal was i.p.v. van rond. Gelukkig bleef het bij een onderdeel en we hebben een nieuwe order geplaatst bij de printservice
(lees: zoon print ff een nieuwe voor die ouwe).
In de tussentijd heeft de printer ook niet stil gestaan een hebben we twee zakken met flink wat onderdelen gekregen.
[Afbeelding]
Printen van de tracks doet me denken aan de Clone Wars![]()
[Afbeelding]
Het was een avondje flink doorplakken om de twee delen van de tracks samen te voegen. Zonder de rvs-pinnen wegen de track onderdelen bij elkaar ruim 700gr!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het spuiten hebben we zelf een spuitcabine gemaakt van karton, wat ik over had van een Ikea ladekast. Gelukkig heb ik, toen de kinderen klein waren, veel dingen gebouwd uit karton voor de lokale lampionnenoptocht. Na een paar avondjes snijden en plakken heb ik een uitneembare cabine (voorzien van een PC-Fan voor de afzuiging). Een 12V voeding lag nog in een kast en het werkt als een raket. Zo goed zelfs dat ik een oud t-shirt er achter heb hangen om te voorkomen dat de muur ook Olive Drab green wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas was de LED-strip ongeschikt die ik had gekocht. Het was een RGB-strip en ik ging ervan uit dat er ook wit mee gemaakt kon worden... niet dus, tussen de rode, groene en blauw leds zit een flinke afstand. Leuk voor langs het bed (okay de echtgenote vindt van niet) maar onbruikbaar. Als tijdelijk oplossing gebruiken we dus een bouwlamp.
Na eerst geprobeerd te spuiten met een dichte spuiten een andere keer met een te lage druk, waarbij de spuit dicht klonterde, ben ik niet ontevreden over het resultaat. Alleen groen op groen maakt je wel kierewiet. Je denkt dat je alles hebt gehad en dan komt nog dat gekke blauw- groen er doorheen. Dat maar met een kwastje bij stippen.
[Afbeelding]
Onderdelen en kostenoverzicht volgt nog zodra de volgende zending in de brievenbuis land.
Op een of andere manier kom ik steeds iets te kort of heb ik te weinig besteld.
Hieronder de laatste stand van zaken en het formaat valt te scharen onder het hoofdstuk: GROOT![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar goed… we maken progressie en wordt vervolgd.
Als je iets wil kopen moet je het geluk hebben dat er een modelbouwwinkel in de buurt zit, en die zijn tegenwoordig ook schaars. Een treinenwinkel heeft vaak ook nog wel een beperkte collectie, en af en toe ligt er wat Airfix kitjes bij handwerkwinkel tjes (Pipoos e.d.). Anders moet je toch online kopen, helaas.
Mij viel het juist op bij de Intertoys hier dat ze sinds kort weer modelbouw hebben. Ok, 5 revell startsetjes met verf erbij en zo'n lijmding met een naald die totaal onbruikbaar is, maar toch._Eend_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:47:
@Boerenlater ja, speelgoedwinkels hebben al heel lang geen modelbouwspul meer. Toen ik laatst weer eens mijn favoriete Intertoys binnenliep waar ze in mijn jeugd (en tot een paar jaar geleden) nog treintjes en Revell/Tamiya spul verkochten zag ik dat zij ook alles hadden weggehaald. En dat was een van de laatste Intertoys winkels die nog modelbouwspul had. Volgens een van de verkoopsters daar verkochten ze al jaren niet echt veel meer, en hun vaste klanten stierven ook uit.
Als je iets wil kopen moet je het geluk hebben dat er een modelbouwwinkel in de buurt zit, en die zijn tegenwoordig ook schaars. Een treinenwinkel heeft vaak ook nog wel een beperkte collectie, en af en toe ligt er wat Airfix kitjes bij handwerkwinkel tjes (Pipoos e.d.). Anders moet je toch online kopen, helaas.
Serieuze modelbouw is al zo'n 20 jaar weg uit speelgoedwinkels. Vroeger hadden ze tientallen meters shelf space inderdaad in veel speelgoedwinkels maar dat is met de komst van internethandel grondig verdwenen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Is het alleen de internethandel of ook verschuiving van interesse van de kinderen / jeugd (immers primaire doelgroep speelgoedwinkels).Serieuze modelbouw is al zo'n 20 jaar weg uit speelgoedwinkels. Vroeger hadden ze tientallen meters shelf space inderdaad in veel speelgoedwinkels maar dat is met de komst van internethandel grondig verdwenen.
Kinderen willen alles snel: snel een game opstarten, snel een bordspel spelen etc.
Ook willen groepen ouders niet dat kinderen "vies" worden; in verschillende knutsel-setjes zit lijm dat na verloop van tijd weer loslaat (maar daarentegen wel makkelijk uit de kleding gewassen kan), een schaar waarmee je karton niet fatsoenlijk kunt knippen....
Kijk ook naar Lego: de echte kindersets (Friends, City) zijn eenvoudige bouwsels, waardoor je snel kunt spelen (maar er iets anders van bouwen is bijna niet te doen, doordat er speciale steentjes zijn om tot het originele bouwsel te komen)....
Voor de serieuzere bordspellen, knutsel-accessoires, modelbouw-sets / materiaal moet je bij de speciaalzaak zijn.
Daarnaast willen kinderen iets herkenbaars... kijk naar een speelgoedwinkel en alles is van Starwars, Disney, andere tekenfilm-figuren (die mij niets zeggen, maar mijn kinderen wel) of iets dergelijks. Ook speelgoed-auto's zijn daarop gebaseerd, je ziet bij een kleinere Intertoys bijna geen speelgoed-ferrari's, BMWs of welk gaaf auto-merk dan ook.....
Gelukkig weet ik mijn kinderen (in elk geval oudste twee) beetje warm te krijgen voor modelbouw in de vorm van huizen bouwen in 1:87 en dan diorama maken om het te verfraaien, passend bij mijn hobby: modelspoor H0!
Ik hoef dan ook niet meer vaak een Intertoys in, maar kan ze meenemen naar beurzen of modelspoorzaken (of hobby-winkels).
Revell Contacta Professional. Ik vind het onzettend handige dingen.Dr. Strangelove schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:03:
[...]
zo'n lijmding met een naald die totaal onbruikbaar is, maar toch.
De Blokker heeft ook nog best een poos modelbouw verkocht, Italeria Trucks en revel doosjes. Geen lijm en verf enkel de dozen en zeer wisselend assortiment van winkel tot winkelDr. Strangelove schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:03:
[...]
Mij viel het juist op bij de Intertoys hier dat ze sinds kort weer modelbouw hebben. Ok, 5 revell startsetjes met verf erbij en zo'n lijmding met een naald die totaal onbruikbaar is, maar toch.
Serieuze modelbouw is al zo'n 20 jaar weg uit speelgoedwinkels. Vroeger hadden ze tientallen meters shelf space inderdaad in veel speelgoedwinkels maar dat is met de komst van internethandel grondig verdwenen.
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat het een markt is die altijd al meer op oudere kinderen en volwassenen gericht is. En het is een markt waarin de verhouding tussen shelf space, turnover en opbrengst best slecht is als je het vergelijkt met ander speelgoed. Legodozen zijn de beste vergelijking, die nemen ook veel ruimte in maar vliegen veel sneller van de planken dan bouwdozen. Dus als brick en mortar winkel is modelbouw een slechte investering van je fysieke ruimte. Dat verklaart waarom de handel grotendeels naar internet is verschoven.
Als ik data zoek krijg ik wat nogal onbetrouwbare websites die nogal AI-heavy verhaaltjes vertellen maar de gist ervan is dat de markt wel degelijk groeiende is. En dat geloof ik wel. Drivers ervoor zijn online availability, populariteit van TV en film franchise kits, groeiend disposable income in middenklasse en emerging markets en algemeen hogere interesse in arts en crafts.
@Brilsmurfffje En de Marskramer bij ons op het winkelcentrum. En de buurtkluswinkel. En legio andere zaken waar je het niet zou verwachten. All gone en al heel lang.
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-02-2025 09:41 ]
Ik kan daar niet mee doseren. En ze zitten altijd verstoptSkyaero schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Revell Contacta Professional. Ik vind het onzettend handige dingen.
Kleine delen met Tamiya, grotere delen met Revell (moet toch ooit opDr. Strangelove schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Ik kan daar niet mee doseren. En ze zitten altijd verstopt
Kunnen we in de start post niet een lijst met fysieke winkels opnemen?
ik ken zelf de volgende:
Schiphol - Aviation megastore (heel veel vliegtuigen, wat verf en tools)
Koedijk/Alkmaar - Modelbouw company (modelbouw, treinen, tools en verf)
Hoorn - Modelbouwenzo (veel verf en tools ook airbrushes, modelbouw)
Amsterdam - Muco (zelf nog niet geweest)
en nu dus: Den Haag - houtloods-wapstad
Sjaaks Hobbyshop (voorhout) is gestopt volgens mij (pand staat te huur)
[ Voor 10% gewijzigd door skoozie op 06-02-2025 10:15 ]
Precies ditskoozie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:02:
[...]
Kleine delen met Tamiya, grotere delen met Revell (moet toch ooit op) Bij verstopping even de aansteker er onderdoor.
Huider Modelbouw - HeerhugowaardKunnen we in de start post niet een lijst met fysieke winkels opnemen?
ik ken zelf de volgende:
Krikke - Groningen
Wel er even bij zetten kort wat ze verkopen: Plastic modelbouw, modelspoorbanen etc.
- Peperkamp - Ede: beiden
- Interhobby - Nijmegen: beiden
- Het Stuurwiel - Assen: Modelbouw
- Krikke - Groningen: Modelbouw
Dat zijn in elk geval mijn vaste adresjes. Naast de LHS/AMS in Aalsmeer natuurlijk.
Daarnaast hebben we in het centrum Geeks Haven zitten, die heeft een flink assortiment van Bandai. Voornamelijk Gundam, maar ook wel wat andere dingen. En een selectie van gereedschap en verf.
Modeltrein Centrum in Amersfoort (en mogelijk ook Wierden) heeft ook aardig wat plastic kits van andere onderwerpen.
En in Zwolle zit ook een algemene speelgoedwinkel met een aardige afdeling met kits, de naam is me alleen ontschoten.
[ Voor 23% gewijzigd door Phehistyr op 06-02-2025 10:41 ]
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Zal ik doen als ik wat meer tijd heb, hopelijk dit weekend. In de tussentijd graag toevoegingen gewoon posten of via DM.Millie-ano schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:25:
Misschien de topicstart klein beetje updaten?
Deels mee eens, maar toch .....Daarnaast heb ik ook het gevoel dat het een markt is die altijd al meer op oudere kinderen en volwassenen gericht is.
Toen ik 30 jaren geleden jong was, was ik lang niet de enige die aan modelbouw deed.
Ik vond vliegtuigen (vooral straaljagers) interessant toen ik, denk ik, tien was.Vriendjes vader reed op een vrachtwagen: er stonden diverse zelf gebouwde schaalmodellen op zijn kamer of was hij aan bezig. Andere vader had een vissersboot (Katwijkse komaf, toen voeren er nog diverse KW vissersboten op de Noordzee of elders) - vriendje bouwde (met z'n vader) modelbouwboten.
Ik kom niet bij alle vriendjes / vriendinnetjes van mijn kinderen in huis en ik weet ook niet alles, maar ik hoor mijn kinderen nooit dat andere kinderen met zo'n hobby bezig zijn. Het is Lego, Videogames, populaire (TV) figuren gerelateerd spul of sport wat ik hoor en zie.....
Maar inderdaad, vorige keer was ik even gedesoriënteerd en zocht de weg naar de Broodfabriek voor modelspoor-event: ik besloot de "oude, grijze mannetjes"
Het leeft dus wel degelijk onder die doelgroep (ik ben wel een mannetje, maar ik reken mij zelf nog niet tot de "oude en grijze"....
Spotts in Prinsenbeekskoozie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:02:
[...]
Kleine delen met Tamiya, grotere delen met Revell (moet toch ooit op) Bij verstopping even de aansteker er onderdoor.
Kunnen we in de start post niet een lijst met fysieke winkels opnemen?
ik ken zelf de volgende:
Schiphol - Aviation megastore (heel veel vliegtuigen, wat verf en tools)
Koedijk/Alkmaar - Modelbouw company (modelbouw, treinen, tools en verf)
Hoorn - Modelbouwenzo (veel verf en tools ook airbrushes, modelbouw)
Amsterdam - Muco (zelf nog niet geweest)
en nu dus: Den Haag - houtloods-wapstad
Sjaaks Hobbyshop (voorhout) is gestopt volgens mij (pand staat te huur)
Baillien in Antwerpen
Robi in Dordrecht
Meijer en Blessing in Rotterdam
Ik ben ook opgegroeid met modelbouw, vooral vliegtuigen en tanks. Mijn opa bouwde van die houten gallioenen en 3 masters. Mijn vader kan alles van hout maken. Ik altijd Revell dozen, Revell enamel verf spuiten zonder masker met mijn airbrush. Gingen naar shows als het kon maar kocht ook mijn bouwdozen gewoon in de speelgoedwinkel. De laatste waar ik dat toen deed is er nog steeds, in een hobbywinkel in Goes, die verkoopt inmiddels ook wat andere merken maar alleen maar de kits zelf en wat verf. De andere waar ik altijd kwam is net gestopt, net nog mooie kits in de leegverkoop kunnen kopen (1/24 Airfix Spitfire met 60% korting)Goosebirdy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Deels mee eens, maar toch .....![]()
Toen ik 30 jaren geleden jong was, was ik lang niet de enige die aan modelbouw deed.
Ik vond vliegtuigen (vooral straaljagers) interessant toen ik, denk ik, tien was.Vriendjes vader reed op een vrachtwagen: er stonden diverse zelf gebouwde schaalmodellen op zijn kamer of was hij aan bezig. Andere vader had een vissersboot (Katwijkse komaf, toen voeren er nog diverse KW vissersboten op de Noordzee of elders) - vriendje bouwde (met z'n vader) modelbouwboten.
Ik kom niet bij alle vriendjes / vriendinnetjes van mijn kinderen in huis en ik weet ook niet alles, maar ik hoor mijn kinderen nooit dat andere kinderen met zo'n hobby bezig zijn. Het is Lego, Videogames, populaire (TV) figuren gerelateerd spul of sport wat ik hoor en zie.....
Ik heb daar niets van bewaard maar kan me bepaalde kits nog wel goed herinneren. Mijn favoriet was een 1/12 Harley Davidson Electra Glide van Revell, nooit meer gezien:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/IgyOKaZmcKXJFJZXaM9yDM4i.webp?f=user_large)
Daarnaast diverse vliegtuigen in 1/72, niets groters. Toen maakte ik al diorama's met WW2 tanks en andere voertuigen.
Wat mij opvalt is dat er nog steeds veel jongeren bouwen, dat zie je op de beurzen maar ook in mijn familie en vriendenkring zijn er jongeren weer mee bezig. Vooral vliegtuigen, schepen en Gundam. In het algemeen wat ouderen onder ons die bouwen maar ik merk wel dat het nog steeds leeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Ootje70 op 06-02-2025 12:22 ]
Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht. Primair modeltreinen, maar ook een behoorlijk assortiment andere kits, gereedschap en verf.
Het zal er wel mee te maken hebben dat dankzij het internet er beter te zien is wat er allemaal mogelijk is. En de gemiddelde leeftijd van de hobbyist zal toegenomen zijn en daarmee waarschijnlijk ook het budget van die hobbyist. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind voor een Corsair koos omdat ik daar maar 1 kleur verf voor nodig had.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Gericht op RC maar hebben wel bijvoorbeeld balsa hout, profielen etc.
Ook een fysieke winkel wat handig is om balsa op te halen ipv verzenden.
Openingstijden
Maandag Gesloten
Dinsdag 9:00 - 13:00
Woensdag 9:00 - 13:00
Donderdag 9:00 - 13:00
Vrijdag 9:00 - 18:00
Zaterdag Op afspraak
Zondag Gesloten
*Tijden kunnen afwijken
Dit is een typische Dragon kit in de zin dat het in de doos allemaal erg mooi is maar als je ermee aan de slag gaat leidt tot veel putty en geschuur. Althans op de He-162, die al eerder was uitgekomen. De Arado en de mooi gedetailleerde trolley vielen wel mee.
:strip_exif()/f/image/PceoFT9XaGyI9IeucdhDMsz6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AfpsbbjLcPjex3Zyz9lMVr2N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5doFqCmbywMiDBywzPAr8nfV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BMKUXWbztDcuAHx9XlgRgJyA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBMXxM0V953MPlovqPGApZDt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben bang dat die Jagdpanzer IV een beetje een rotkit is, 1:76 kitjes van Revell zijn meestal stokoude kits. Ik had een Pz II in 1:76, en die had een vierkante loop. Prima ding om het schilderen/airbrushen te oefenenBoerenlater schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:18:
[Afbeelding]
Na ca. 30 jaar kan ik weer beginnen denk ik zo.
Mooie verzameling, Have fun!Boerenlater schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:18:
[Afbeelding]
Na ca. 30 jaar kan ik weer beginnen denk ik zo.
Tijdje terug gebouwd, is zo’n Matchbox rebox. Bouwt prima, pasvorm erg goed, niet veel detail maar wat wil je, dat was het hele concept van Matchbox_Eend_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:23:
[...]
Ik ben bang dat die Jagdpanzer IV een beetje een rotkit is, 1:76 kitjes van Revell zijn meestal stokoude kits. Ik had een Pz II in 1:76, en die had een vierkante loop. Prima ding om het schilderen/airbrushen te oefenen
Die Cobra heb ik ook, heel lang geleden van mijn zakgeld gekocht, nooit gebouwd. Dat kriebelt nu dus ook meteen
[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-02-2025 15:21 ]
Soms is het evengoed nog een beetje uitkijken geblazen voor diegenen die overduidelijk over hun houdbaarheidsdatum zijn (Vervormde mallen enzo) maar daar heb je reviews voor en de kennis om bepaalde merken (MisterCraft) te vermijden.
Ah, dat was bij de Pz II wel anders. Lang geleden heb ik ook een Sd.Kfz. 232 van Revell/Matchbox gebouwd, die was op zich wel prima, zeker voor het geld.Dr. Strangelove schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Tijdje terug gebouwd, is zo’n Matchbox rebox. Bouwt prima, pasvorm erg goed, niet veel detail maar wat wil je, dat was het hele concept van Matchbox
Die Cobra heb ik ook, heel lang geleden van mijn zakgeld gekocht, nooit gebouwd. Dat kriebelt nu dus ook meteen
De Tiger 1 van Airfix in 1:76 daarentegen.. De mallen van dat ding kunnen ze beter gebruiken voor het maken van Tiger 1 koekjes..
Meestal kijk ik even op https://www.scalemates.com voordat ik een oudere kit koop, dan krijg je dat soort verrassingen niet
https://www.das-werk-mode...german-mbt-leopard-2-a7v/
:strip_exif()/f/image/X0dp2lmzYT7esdai9BjprJma.jpg?f=fotoalbum_large)
(E)185,- in verzending vanuit Duitsland...
Ben toch bang dat ie wel erg groot is...
Een Leopard 2 in 1/16 moet wel mega zijn... vind 1/16 al gauw groot voor mijn opslag maar dit zal wel de nodige ruimte in beslag nemen. Schijnt wel een mooie kit met veel detail te zijn.eitje84 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:32:
Iemand deze al gepreordered:
https://www.das-werk-mode...german-mbt-leopard-2-a7v/
(E)185,- in verzending vanuit Duitsland...
Ben toch bang dat ie wel erg groot is...
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Eigenlijk al die Matchbox 1/76 of de Revell reboxes zijn prima. Het zijn kleine kitjes maar ze passen prima en komen met een diorama base die erg gevarieerd is en heel veel scope voor verbetering biedt als je je fantasie de vrije loop wil laten._Eend_ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:30:
[...]
Ah, dat was bij de Pz II wel anders. Lang geleden heb ik ook een Sd.Kfz. 232 van Revell/Matchbox gebouwd, die was op zich wel prima, zeker voor het geld.
De Tiger 1 van Airfix in 1:76 daarentegen.. De mallen van dat ding kunnen ze beter gebruiken voor het maken van Tiger 1 koekjes..
Meestal kijk ik even op https://www.scalemates.com voordat ik een oudere kit koop, dan krijg je dat soort verrassingen niet(tenzij het echt een obscure kit is)
Het is zoals altijd wel een value for money vraagstuk. De mijne komen uit een aankoop van 80 kits van allerlei makelij en hebben me omgerekend misschien een euro of 2 per stuk gekost. Daarna ook nog eens een stel in een opheffingsuitverkoop voor een vergelijkbaar bedrag gescoord. Op beurzen zie je ze vaak voor 3-5 euro gaan. Allemaal prima.
Revell being Revell verkopen ze ze nog steeds en vragen er dan best veel voor, 10 euro geloof ik.
5 euro is imo ook wel de max voor zo'n Matchbox kitje. Maar die Pz. II waar ik het over had kost dus gewoon €9,95 bij Krikke. En elders zie ik 'm niet veel goedkoperDr. Strangelove schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Eigenlijk al die Matchbox 1/76 of de Revell reboxes zijn prima. Het zijn kleine kitjes maar ze passen prima en komen met een diorama base die erg gevarieerd is en heel veel scope voor verbetering biedt als je je fantasie de vrije loop wil laten.
Het is zoals altijd wel een value for money vraagstuk. De mijne komen uit een aankoop van 80 kits van allerlei makelij en hebben me omgerekend misschien een euro of 2 per stuk gekost. Daarna ook nog eens een stel in een opheffingsuitverkoop voor een vergelijkbaar bedrag gescoord. Op beurzen zie je ze vaak voor 3-5 euro gaan. Allemaal prima.
Revell being Revell verkopen ze ze nog steeds en vragen er dan best veel voor, 10 euro geloof ik.
Airfix heeft dan nog in ieder geval het fatsoen om de 1:76 kits in een ander doosje te doen en er niet zo veel voor te vragen.
En nu krijg ik weer zin om wat te bouwen
Weet iemand nog een leuke Pz. II in 1:35?
Als je wat meer voor detail en kwaliteit wilt betalen (kost iets van €45), zou ik voor de RFM variant gaan:_Eend_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:19:
[...]
https://www.scalemates.co...-pzkpfwiii-ausfj--1299521
Als je van zelfkastijding houd, is er ook een variant van met volledig interieur
Diverse RFM tanks gebouwd en dat zijn altijd leuke builds met goed resultaat.
En anders is er die van Tamiya nog, iets goedkoper zelfs:
https://www.scalemates.co...sf-a-b-c-sdkfz121--133258
De Tamiya 1/35 Pz.II F/G is goedkoop. Het is een oudere kit, maar is makkelijk te bouwen. Wel vinyl rupsbanden, maar dat zal je met zo'n prijs wel altijd hebben._Eend_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:19:
[...]
5 euro is imo ook wel de max voor zo'n Matchbox kitje. Maar die Pz. II waar ik het over had kost dus gewoon €9,95 bij Krikke. En elders zie ik 'm niet veel goedkoper
Airfix heeft dan nog in ieder geval het fatsoen om de 1:76 kits in een ander doosje te doen en er niet zo veel voor te vragen.

De Panzer II A/B/C van Tamiya is 20 tot 30 jaar nieuwer dan de F/G variant en de A/B/C variant heeft geen vinyl tracks, maar gewoon plastic tracks in een aantal delen:Phehistyr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:50:
[...]
De Tamiya 1/35 Pz.II F/G is goedkoop. Het is een oudere kit, maar is makkelijk te bouwen. Wel vinyl rupsbanden, maar dat zal je met zo'n prijs wel altijd hebben.

Magneetje in een grondplaat zetten en 1tje in het voorwiel ?eitje84 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:37:
Vast zetten zou kunnen idd als ik een diorama maak, maar dat is nog niet besloten
Voor nu maar wat acrylaat rond staf besteld, kijken we daar mee kunnen.
Dank voor het meedenken iigv!
Runs everything...
Maar die is dan ook bijna 3x zo duur.Invisible_man schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Ik zie dat die RFM die ik gelinkt had een panzer III is en niet een II
[...]
De Panzer II A/B/C van Tamiya is 20 tot 30 jaar nieuwer dan de F/G variant en de A/B/C variant heeft geen vinyl tracks, maar gewoon plastic tracks in een aantal delen:
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik die matchbox-rebox-jes best okee, ik heb de Pz II, Jagdpanzer IV en Jagdpanther zelf gebouwd, en ja, het eindresultaat is klein, maar als ik kijk hoeveel tijd ik in die Pz II heb gestopt, en hoe tevreden ik met het verfwerk ben, heb ik mijn value for money wel gehad, ook voor de 12 euro die ik betaald heb. (mind you, dat was via bol, met het gemak van de volgende dag thuis, in een winkel zou ik voor 12 euro ook twijfelen)Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Eigenlijk al die Matchbox 1/76 of de Revell reboxes zijn prima. Het zijn kleine kitjes maar ze passen prima en komen met een diorama base die erg gevarieerd is en heel veel scope voor verbetering biedt als je je fantasie de vrije loop wil laten.
Uiteindelijk is value for money een moeilijk ding tegenwoordig, als ik een kitje bouw waar ik blij van wordt boeit 15 euro voor een uur of tien priegelen me echt niet (lego is een andere hobby, daar heb je voor 15 euro een half uurtje priegelen), Maar bijvoorbeeld de airfix P-40 van laatst.... geloof dat ik er maar 6-7 euro voor heb betaald, maar heb er niet echt van genoten, dan betaal ik liever wat meer.
Krijg spontaan zin om weer zon simpel kitje in elkaar te prutsen, maar inc verzendkosten zit je zo boven de 15 euro... twijfel twijfel
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Meteen een aantal kitjes kopen, dan valt de verzendkosten per kitje nog wel meevectormatic schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:01:
[...]
Krijg spontaan zin om weer zon simpel kitje in elkaar te prutsen, maar inc verzendkosten zit je zo boven de 15 euro... twijfel twijfel
En nou was ik net soort van bezig de staah een beetje weg te werkenskoozie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Meteen een aantal kitjes kopen, dan valt de verzendkosten per kitje nog wel mee
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Heb het zo opgelost, doorzichtig staafje onder gelijmd.MacIsCool schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:15:
[...]
Magneetje in een grondplaat zetten en 1tje in het voorwiel ?
Als ie in de kast staat zie je er niks van
![]() | ![]() |
Ik dacht al, ben ik nou gek?Invisible_man schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Ik zie dat die RFM die ik gelinkt had een panzer III is en niet een II
[...]
De Panzer II A/B/C van Tamiya is 20 tot 30 jaar nieuwer dan de F/G variant en de A/B/C variant heeft geen vinyl tracks, maar gewoon plastic tracks in een aantal delen:
[Afbeelding]
De F/G van Tamiya vindt ik niet zo leuk, dat is zo'n doorkijk tank dacht ik. Ik heb de oude Panther van Tamiya ook nog staan, compleet met gat voor de aan/uit knop
Die knutsel je zo in elkaar. Ik ga denk ik voor de nieuwere van Tamiya met Friul tracks
Sowieso had ik al een vroege (1939-1940) Pz. II in gedachten. Eentje die in Mei 1940 door Nederland zou denderen. (9 Pz. Div.)
[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 21-02-2025 19:30 ]
Nee hoor, lag niet aan jou
Over voertuigen met tracks gesproken, ik heb ook weer eens wat af weten te krijgen, een D9R armored bulldozer (1/35 kit van Meng), erg leuke build voor de afwisseling:
:strip_exif()/f/image/Ea5LyAlLa9EyExBzeXP9YTL6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog een pass maken met wat modder (pigmentpoederpapje met mineral spirits) en andere wat weathering, maar ik wil deze waarschijnlijk bovenop een M1000 trailer met een M1070 HET trekker ervoor (de trekker heb ik een tijdje terug al gebouwd, de oplegger moet ik nog in elkaar zetten), dus eerst maar eens kijken hoe dat geheel er uit gaat zien voordat ik hem te "smerig" ga maken en het niet echt meer bij elkaar past. Ik heb me wel alvast lekker kunnen uitleven met roesteffecten, een combinatie van haarlak chipping en blending met de airbrush.
Ziet er goed uit! Schaduwwerking is goed gelukt! Mag ik vragen waarom je kiest voor olieverf ipv acryl bijvoorbeeld?Dwarlorf schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:24:
Mijn eerste serieuze poging met olieverf (het haar)
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door bvsteyn op 24-02-2025 07:17 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 24-02-2025 07:50 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Maar het is wel een vaardigheid die je moet opbouwen, je doet het snel te veel en dan kan je model al snel een brei worden. En ook hoe glad de ondergrond is is belangrijk. Is het te glanzend, blijft het voor geen meter zitten (wel ideaal voor pinwashes die dan uit zich zelf door capillaire werking om harde lijnen trekken), is het te mat, blijft alles zitten en kan je het niet lekker meer blenden.
Ja, heb al gekeken online, ik kom dan bijna altijd in China uit maar geen mogelijkheid om hier te laten leveren. Zie nu wel dat AndyHQ ook in Europa kits levert van FireHawk maar die zijn vaak duurder dan de kit zelf. Verder op Ali wel leuke PE sets met een 'houten dek sticker' dus dat zal dan de grootste kans hebben. Misschien toch eens wachten tot een beurs en anders eens wat Ali E bestellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 25-02-2025 10:30 ]
Kan sowieso beginnen met het opschonen van de boeg van de Yamoto, die heeft een serieuze seamline over de hele lengte en andere defecten, al vallen die vrijwel allemaal weg achter de voet onder het schip.
https://www.modelbouwenzo...239986/Products/TAM-12645
eduard heeft ook een goede lading photo etched parts.
https://www.eduard.com/ed...s/1-350/yamato-1-350.html
tamiya verkoopt op hun site ook de metale barrels. railings en nog wat mooi spul.
ik heb ook ooit een bedrijfje gevonden dat resin secondairy turrets en dergelijke print.
maar die kan ik zo snel niet vinden, ga vanavond even naar de doosjes kijken of er een naam bij staat.
deze dingen.
![]() | ![]() | ![]() |
ik heb em dus zelf ook staan. maar staat al even still
when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.
gevonden!Ootje70 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:45:
Thanks @eathan ik kan dus in ieder geval daar terecht, maakt het wel een duur bootje 🫣. Als je die informatie over de resin parts hebt graag. Ik ga 22 maart eerst naar de IPMS beurs in Hoboken (Antwerpen) en kijken wat daar te krijgen is. Maar nogmaals bedankt voor het meedenken.
https://3d-wild.com/collections/bunker-studio-ijn-series
ze zijn niet echt goedkoop, communicatie is niet al te best. en het duurt even voor het er is.
maar de kwaliteit is er wel naar.
dat het niet goedkoop is hoort een beetje bij de hobby.
dit is de huidige status, samen met de I-400.
![]() | ![]() |
en waar ik dan wel mee bezig ben geweest afgelopen tijd.
want het is even geleden dat ik heb gepost

![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.
https://blackcatmodels.eu/en/134-imperial-japanese-navy
Ja klopt, heb genoeg aan stash en ook duurdere kits om dat te beamen, maar dan had ik liever gelijk de Premium versie gekocht. Maar goed, nu kan ik bepalen wat ik wel en niet wil gebruiken. Thanks voor de link in ieder geval, ga er eens kijken, heb geen haast dus dat scheelt.eathan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:11:
[...]
dat het niet goedkoop is hoort een beetje bij de hobby.![]()
dit is de huidige status, samen met de I-400.
Maar je bent wel lekker bezig geweest, zie ook een Manga verzameling (One Piece) ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door Ootje70 op 27-02-2025 07:34 ]
Onderlaag is voorzien van Tamiya Fine Primer gevolgd door Tamiya TS-86.
Ik wil nog een laag blanke lak TS-13 over de decals spuiten. Al lees ik ook dat een blanke lak de decals kan beschadigen.
Wat is jullie advies? ☺️
:strip_exif()/f/image/E3HH3xPqvCgbGOQT8f1LD8OA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door mannetje19 op 01-03-2025 08:51 ]
Blanke lak beschadigt decals niet, het sluit ze juist op zodat ze niet meer kunnen beschadigen. Had je verder al iets van een middeltje gebruik op de decals, of alleen nog maar met water? Indien alleen nog met water, is het aan te raden om iets als Tamiya Mark fit te gebruiken, of microscale industries micro set en micro sol (de set gebruik je model voordat je de decal plaats, de sol strijk je over de decal heen als hij er op zit om hem te laten "smelten" op je model).mannetje19 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:50:
Druk bezig geweest met de decals voor de Tamiya Ducati Superleggera. Nu zie ik dat de decal op op de punt ( zie foto) een beetje los laat. Wat gebruiken jullie hiervoor om deze weer vast te zetten?
Onderlaag is voorzien van Tamiya Fine Primer gevolgd door Tamiya TS-86.
Ik wil nog een laag blanke lak TS-13 over de decals spuiten. Al lees ik ook dat een blanke lak de decals kan beschadigen.
Wat is jullie advies? ☺️
[Afbeelding]
Sommige soorten verf (vooral lacquer types zoals ook de genoemde spuitbus) kunnen decals wel degelijk oplossen. In welke mate hangt af van de decals, soort verf en hoe dik het wordt aangebracht. Het is daarom raadzaam om de laag blanke lak voorzichtig op te bouwen. En bij twijfel is het aan te raden te oefenen op een onbelangrijk stuk plastic.Invisible_man schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:33:
[...]
Blanke lak beschadigt decals niet, het sluit ze juist op zodat ze niet meer kunnen beschadigen.
Ik spuit vrijwel altijd met lacquers en heb daar echt nog nooit problemen mee gehad, vooral niet met moderne decals, maar N=1 natuurlijk dus geloof best dat het voor kan komen hoorPhehistyr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:50:
[...]
Sommige soorten verf (vooral lacquer types zoals ook de genoemde spuitbus) kunnen decals wel degelijk oplossen. In welke mate hangt af van de decals, soort verf en hoe dik het wordt aangebracht. Het is daarom raadzaam om de laag blanke lak voorzichtig op te bouwen. En bij twijfel is het aan te raden te oefenen op een onbelangrijk stuk plastic.
:strip_exif()/f/image/6JO78W21XIv16SidmNkUQH3K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4r2EWeSHpNskw7RZCO1wql3F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eeiqfghFRfxptMt4TYn5LAHv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OI03LOC6MMPxdgbY6InueBm8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tW9Oimbf8yeIjfCshbyhzvfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een mooi toestel, op de laatste foto's naast een Fokker C-X, ook al zo'n mooie kist. En naast een D-XXI, waarin je kan zien hoe groot deze tweedekkers waren vergeleken met een jager uit die periode.
:strip_exif()/f/image/B4SS1u9PK3Nhpmzvwp4M0MHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R5YOuyLPPu2BHuTPG5I95pfJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel componenten zijn afgebroken, mede door de lange bouwduur waardoor het model geregeld door het huis verplaatst werd. Uiteindelijk besloten om een dioramaatje te improviseren, zodat ik het model niet steeds vast hoefde te pakken. Beetje piepschuim en balsa, met wat overgebleven muurvuller en dekvloertje gemaakt en deze opgeruwd me wat grof keukenzout. Vervolgens midtone geverfd, een water-wash gemaakt met een darktone en deze in de gaten laten lopen en een drybrush met een lighttone.
Uiteindelijk het een en ander gerepareerd door zelf met putty componentjes te maken.
Het meest trots ben ik op de camouflage. Alles is met de hand, uit te losse pols met kwast geschilderd. Dit was de eerste keer dat ik een drie-kleuren camouflage heb gedaan.
:strip_exif()/f/image/vPLZSJqwfZJckp38l1jIP6YI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ymDRoRuQpUH75OVZxb208sn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 03-03-2025 09:52 ]
Bij gebrek aan enige vorm van interieur, en ik de canopy niet wilde dicht schilderen heb ik er maar een knopspeld ingezet als piloten helmpje. Het bouwde best leuk voor zo'n simpel setje.
Geverfd met Vallejo metal color chrome. Dat is wel een lastige kleur kwa afplakken, je trekt het er zo weer van af. De volgende keer maar eerst de neus verven en die afplakken
:strip_exif()/f/image/YCn8HJNKLhhcQOXarYGoacqS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/grrokT0PyjnP8MY5sj7o5AQt.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice dat je weer gestart bent met modelbouw. Het is en blijft een leuke hobby. Ik spuit ook zonder spraybooth, die gebruik ik alleen voor laquers/enamel en die gebruik ik bijna nooit.JimmyNL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
Ik ben onlangs aan een 1/32 Harrier begonnen van Revell. Ik denk dat het zo een 35 jaar geleden is dat ik als tiener wat straaljagers maakte en zo was dit wel weer een leuke herbeleving.
Zijn er mensen die daar in een soortgelijke situatie ervaring mee hebben? Binnen met een spray can is in ieder geval onder geen beding een optie weet ik nu 😂.
Ik zag net dat er een mooie, heel compacte compressor is met een best wel goede airbrush erbij. De Gaahleri Serenair. Ik ga die zelf ook eens uitproberen de komende weken. Kost maar 96 euro als set. https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
Welkom!JimmyNL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
Ik ben onlangs aan een 1/32 Harrier begonnen van Revell. Ik denk dat het zo een 35 jaar geleden is dat ik als tiener wat straaljagers maakte en zo was dit wel weer een leuke herbeleving.
Als ik op scalemates kijk, is die kit oorspronkelijk uit 1972Het valt me op dat het nog knap lastig is en dat de kwaliteit van de Revell onderdelen wisselend is afgewerkt.
Wil je dat echt goed wegwerken, moet je het met vrij fijn schuurpapier terug schuren en opnieuw spuiten, maar dat is ook niet zonder risico's. Ik zou het als leermoment beschouwen voor de volgendeVoor de vleugels en fuselage had ik bedacht om te gaan sprayen. Om een investering te voorkomen voor deze try-out heb ik gekozen voor een Tamiya spray can, ook omdat ik binnen geen goede gelegenheid heb. Superleuk om te doen maar de controle vond ik tegenvallen. Er komt een behoorlijke hoeveelheid verf uit en teveel is zo gepiept. Hier en daar dus wel een klein druppeltje en door de zon buiten ook wat belletjes. Kan ik dit nog een beetje wegpoetsen?
Een airbrush is inderdaad wel aan te raden ja!Voor 90% is het goed gelukt overigens maar ik zou wel graag meer controle willen hebben. Vooral dus minder verf tegelijk waardoor je mooiere egale lagen kunt aanbrengen. Een airbrush zal het uiteindelijk wel gaan worden denk ik.
Als je acrylverf op waterbasis gebruikt (bijvoorbeeld Vallejo) is het al een stuk minder noodzakelijk om afzuiging te hebben. Bij lacquer verven is het wel echt een must naar mijn mening. Wel is het aan te raden om altijd een masker te gebruiken, maar dat is ook vooral zodat je geen stof/verfdeeltjes inademt die je longen wel in komen, maar moeilijk weer uitkomen.Ik heb beperkt ruimte, ik ken de sprayboots die gebruikt worden maar ik zie ook genoeg mensen die het zonder doen en voldoende controle hebben dat het niet alle kanten op gaat. Zijn er mensen die daar in een soortgelijke situatie ervaring mee hebben? Binnen methttps://tweakers.net/g/s/smile.svg een spray can is in ieder geval onder geen beding een optie weet ik nu 😂.
Een spraybooth staat nog wel op het verlanglijstje, maar omdat ik zo'n ding maar zelden gebruik (ik gebruik de airbrush de laatste tijd sowieso al niet vaak) zal die 99% van de tijd alleen maar in de weg staan..
Naast de verfdampen voorkomt het ook dat eventuele verf nevel door heel je kamer te vinden is. hoeveel nevel je hebt hangt dan weer af van met hoeveel druk je spuit enz.
Ik heb bij Wolverine de methode gebruikt die Groundeffected altijd gebruikt....en die start met 'pinkle'Ootje70 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:55:
Hoe krijg jij die huidskleur zo spot-on? Nice 👍🏼
Als je jouw doos opzoekt: https://www.scalemates.co...5690-harrier-gr1--1189063JimmyNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:31:
Leuk om te zien dat dit een actief topic is, bedankt voor alle reacties 🙂. De doos is de 50 years edition en komt uit 2019. Leuk trouwens die site van scalemates, die is nieuw voor me.
Zie je dat de 'new tool' (nieuw mallen) uit 1972 komen. Dat verklaard de (matige) kwaliteit.
PreciesJimmyNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:37:
Aha, dus als ik het goed begrijp zijn al die 'nieuwe' uitgaven enkel andere dozen en ontwerpen qua paint en decals?
Revell enamel is verf op thinner basis, is minder gezond met inademen. als je binnen in de woonkamer bouwt en wil airbrushen is het misschien verstandiger om te kijken naar een acryl verf. Dit is iets gezonder. Kwa verf zou ik vooral aan willen raden kijk wat je fijn vindt werken.
Ik ben zelf ook begonnen met het spuiten van een model en heb een spray boot gemaakt van een kartonnen doos 2.0 met afzuiging (lees een berg IKEA karton/ filter uit wasdroger + PC FAN).
Als je een beetje terug scroll kom je wel wat foto's tegen.
Ik spuit met Valejo verf en doe dit binnen. Mijn tank is wat groter dan gemiddeld en daar gaat best wat verf doorheen. Gezien de hoeveelheid nevel die toch afgezogen wordt ben ik blij dat ik iets gebouwd heb wat makkelijk uit elkaar te halen is, maar er wel voor zorgt dat niet alles leger groen wordt (er hangt een oud t-shirt achter die niet helemaal vaalwit meer is
Ik zal proberen binnenkort weer een update te geven over Sir Basil of Boomshire .....
:strip_exif()/f/image/fASUIaAENU4X6boQkKYPdEmb.jpg?f=fotoalbum_medium)
En vandaag (maandag) nog even verder gegaan.
:strip_exif()/f/image/mTRlJ9RbG9cWegHz5AQtkMpg.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 31% gewijzigd door Dwarlorf op 14-04-2025 20:47 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
https://sikkom.nl/incomin...ieke-winkel-46177550.html
Jammer idd. Weer 1 minder hier in het noorden.Dwarlorf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:32:
Modelbouw Krikke stopt met de fysieke winkel. Jammer, was ideaal als je ff snel wat nodig had, maar gelukkig gaan ze nog wel door.
https://sikkom.nl/incomin...ieke-winkel-46177550.html
Kwam er niet gigantisch veel, maar veel keus en spul, altijd handig als je even wat wilt hebben.