Niet mijn schaal, maar altijd leuk als er nieuw NL spul uitkomt, begreep dat de oude Kinetic F-16 een neusje heeft wat niet helemaal klopt. Het is overigens een nieuwe F-16AM, is op de boxart beetje lastig te zien.Invisible_man schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:59:
Nice, er komt een new tool 1/48 F-16A met NL markings aan:
https://www.themodellingn...u-redux-from-kinetic.html
Kinetic had in 2009 ook al een F-16A uitgebracht, maar dat was één van hun eerste kits en heeft dus wel de nodige problemen, dus mooi dat ze die nu opnieuw getooled hebben.
Zou kunnen, heb er nog één van liggen die ik in die oranje demo scheme wil bouwen dus zal dat dan eens goed bekijkenElve1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:43:
[...]
Niet mijn schaal, maar altijd leuk als er nieuw NL spul uitkomt, begreep dat de oude Kinetic F-16 een neusje heeft wat niet helemaal klopt.
Op die nieuws site staat in het verhaal dat het inderdaad de MLU versie isHet is overigens een nieuwe F-16AM, is op de boxart beetje lastig te zien.
Maar Kinetic heeft zich de laatste paar jaar echt opnieuw uitgevonden en is hard op weg voor wat prijs/kwaliteit verhouding betreft boven de concurrentie uit te steken. Ik heb vorig jaar hun nieuwe F-104 gebouwd en dat was een fantastische kit!
Ik ben ook weer klaar met een truck: Decals volgen nog maar tegenover de eerste vind ik deze veel mooier.
:strip_exif()/f/image/WyjWne6hE9MffJEUfwpWTG8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij heb ik alweer een nieuw project: Voor onderstaande truck ben ik momenteel bezig met een Tank transport oplegger. Deze is onderweg en was ik ondertussen opzoek naar de juiste verf. Uitgekomen bij Tamiya TS-46 maar deze vind ik toch wat te glossy/donkerder. (icm tamiya light gray primer).
Via via (zie derde foto) ben ik ongeveer achter de juiste kleur gekomen. Het gaat om Revell SM 314, nu ben ik opzoek naar dezelfde kleur in spray variant.
Ik heb helaas geen airbrush nog maar hebben jullie eventueel tips wat ik ook nog zou kunnen doen?
Ik gebruik wel altijd de Tamiya primer spray. is wellicht de witte primer icm de Tamiya TS-46 (waar ik de bumper in gesprayed heb) een optie. Of maakt lichtgrijs tov wit niet echt uit?
Of ik moet toch echt aan de Airbrush, in dat geval laat ik mij graag adviseren voor een set.
:strip_exif()/f/image/cQE9BBojx6EQzblVDqFxhCQA.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto hieronder, deze is geverfd met Revell SM 314) dit is het resultaat waar ik ongeveer naar opzoek ben.
:strip_exif()/f/image/WyjWne6hE9MffJEUfwpWTG8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij heb ik alweer een nieuw project: Voor onderstaande truck ben ik momenteel bezig met een Tank transport oplegger. Deze is onderweg en was ik ondertussen opzoek naar de juiste verf. Uitgekomen bij Tamiya TS-46 maar deze vind ik toch wat te glossy/donkerder. (icm tamiya light gray primer).
Via via (zie derde foto) ben ik ongeveer achter de juiste kleur gekomen. Het gaat om Revell SM 314, nu ben ik opzoek naar dezelfde kleur in spray variant.
Ik heb helaas geen airbrush nog maar hebben jullie eventueel tips wat ik ook nog zou kunnen doen?
Ik gebruik wel altijd de Tamiya primer spray. is wellicht de witte primer icm de Tamiya TS-46 (waar ik de bumper in gesprayed heb) een optie. Of maakt lichtgrijs tov wit niet echt uit?
Of ik moet toch echt aan de Airbrush, in dat geval laat ik mij graag adviseren voor een set.
:strip_exif()/f/image/cQE9BBojx6EQzblVDqFxhCQA.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto hieronder, deze is geverfd met Revell SM 314) dit is het resultaat waar ik ongeveer naar opzoek ben.
:strip_exif()/f/image/b9vNXeK5RUB525hvZbhiJqU7.jpg?f=fotoalbum_large)
De kleur van de primer maakt zeker uit en dit soort woestijn kleuren spuit ik zelf meestal over wit inderdaad. Wel is het zo hoe dikker je spuit, des te minder de primer kleur uitmaakt, maar omdat lichte kleuren altijd moeilijker dekken dan donkere, zal dat bij zand kleuren nog wel uitmaken schat ik zo in.Jelmer93 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:37:
Je hebt ook not Tamiya TS-3 Dark Yellow wat normaal voor Duitse WW2 tanks is (google maar eens op DAK tank), maar dat is normaal een wat donkere zand gele kleur, al is die van Tamiya wat aan de lichte kant.
Je moet nietsOf ik moet toch echt aan de Airbrush, in dat geval laat ik mij graag adviseren voor een set.
Ik deel ook mijn werk maar weer eens, één gebruikelijke voor mij, èén wat gebruikelijker voor de meeste hier
HG infinite Justice.
glossy zilver, alle andere kleuren mat.
Het schild had een paar grote groeven van 2 delen die in elkaar klikte, deze zijn volledig opgevuld en vlak geschuurd. had wat custom paneel lijnen her en der aangebracht, maar de meeste weer opgevuld en verwijderd.
Panzer 4 1:48
Eerste poging tot wat weathering.
achteraf gezien had ik de pantser platen beter als laatste kunnen plaatsen en de ondersteunende beugels beter op de tank zelf, maar verder wel tevreden met het resultaat.
:strip_exif()/f/image/BR1r9c1WNvjHBxyisBSEYX1A.jpg?f=fotoalbum_small)
Was een stukje vergeten weg te snijden en een onderdeel vergeten te plaatsen (dacht dat het een andere kleur kreeg).
Had geen zin om weer een dag te wachten, dus even wat hete lucht van een blower er overheen te gooien. Helaas in een onoplettend moment te dichtbij gehouden en te lang in de luchtstroom... ah, well...
![]() | ![]() | ![]() |
HG infinite Justice.
Het schild had een paar grote groeven van 2 delen die in elkaar klikte, deze zijn volledig opgevuld en vlak geschuurd. had wat custom paneel lijnen her en der aangebracht, maar de meeste weer opgevuld en verwijderd.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
achteraf gezien had ik de pantser platen beter als laatste kunnen plaatsen en de ondersteunende beugels beter op de tank zelf, maar verder wel tevreden met het resultaat.
:strip_exif()/f/image/BR1r9c1WNvjHBxyisBSEYX1A.jpg?f=fotoalbum_small)
Was een stukje vergeten weg te snijden en een onderdeel vergeten te plaatsen (dacht dat het een andere kleur kreeg).
Had geen zin om weer een dag te wachten, dus even wat hete lucht van een blower er overheen te gooien. Helaas in een onoplettend moment te dichtbij gehouden en te lang in de luchtstroom... ah, well...
In afwachting van een pakketje van @smitae zit ik me nog even af te vragen: welke kleur had het geschut van de Landmacht? En dan specifiek die van de Luchtdoelartillerie?
Het lijkt mij olijfgroen.. Maar dan net even anders..
In ons clubje gebruiken we voor de base coat meestal Vallejo Russian Green (74.609) voor de air-brush. En dan verder afwerken, maar paint jobs zijn relatief simpel, groen tint beetje bij Russian Green houden._Eend_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:33:
In afwachting van een pakketje van @smitae zit ik me nog even af te vragen: welke kleur had het geschut van de Landmacht? En dan specifiek die van de Luchtdoelartillerie?
Blijft best moeilijk om de exacte kleur te achterhalen, ze deden toen nog niet aan RAL etc.
En idd olijfgroen is het net niet.
Heb dezelfde uitdaging met mijn marine modellen van NL WW2 / 1942. Geen standaard kleuren, zeker de camo verf werd vaak gemixed op de schepen, maar net wat ze beschikbaar hadden, beetje stookolie erdoor om het wat donkerder te maken. En dan heb je ook nog de slijtage door de zeegang, etc. Best moeilijk.
Russian Green, eventueel wat donkerder/lichter gemaakt klinkt wel als een goede optie. Volgende week ben ik toch vrij, en volgens mij hebben ze bij het NMM ook wat spul staan uit die tijd. Dus ga ik daar misschien nog even langssmitae schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:22:
[...]
In ons clubje gebruiken we voor de base coat meestal Vallejo Russian Green (74.609) voor de air-brush. En dan verder afwerken, maar paint jobs zijn relatief simpel, groen tint beetje bij Russian Green houden.
Blijft best moeilijk om de exacte kleur te achterhalen, ze deden toen nog niet aan RAL etc.
En idd olijfgroen is het net niet.
Aan de andere kant kan niemand dan zeggen "Je hebt de verkeerde kleur gebruikt!"Heb dezelfde uitdaging met mijn marine modellen van NL WW2 / 1942. Geen standaard kleuren, zeker de camo verf werd vaak gemixed op de schepen, maar net wat ze beschikbaar hadden, beetje stookolie erdoor om het wat donkerder te maken. En dan heb je ook nog de slijtage door de zeegang, etc. Best moeilijk.
Ik heb in ieder geval al een afzuiging gekocht bij HBM voor mijn spuitkunsten in de schuur. Die word goed gebruikt. Ik denk zo rond de max 100 euro? Of koop ik dan echt crap.Invisible_man schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:38:
[...]
De kleur van de primer maakt zeker uit en dit soort woestijn kleuren spuit ik zelf meestal over wit inderdaad. Wel is het zo hoe dikker je spuit, des te minder de primer kleur uitmaakt, maar omdat lichte kleuren altijd moeilijker dekken dan donkere, zal dat bij zand kleuren nog wel uitmaken schat ik zo in.
Je hebt ook not Tamiya TS-3 Dark Yellow wat normaal voor Duitse WW2 tanks is (google maar eens op DAK tank), maar dat is normaal een wat donkere zand gele kleur, al is die van Tamiya wat aan de lichte kant.
[...]
Je moet nietsmaar een airbrush is zeker een handig stuk gereedschap voor dit soort werk
en als een kleur je dan net wat te donker is, kan je met een drupje wit of beige die net even wat lichter maken. Ook heb je dan veel meer keus in verf in diverse soorten en merken. Maar om je wat te kunnen adviseren, is het handig te weten wat je budget zou zijn
Bedenk ook dat je dan moet investeren in een compressor en het liefst ook in afzuiging en dergelijke.
Ik bouw zelf niet superveel maar spuit zo nu en dan iets over. (ik deed af en toe ook wel eens paint removen en dan overspuiten. Maar de spullen die je daar voor nodig hebt zijn slecht voor je gezondheid en die bio spullen werken slecht.)
Overigens had ik een andere kleur gevonden. de Humbrol Spray #237 Desert Tan. Deze lijkt iets lichter te zijn. Ik ga die vandaag halen icm de witte tamiya primer.
Het is allebij acryl dus dat zou moeten goed komen.
Zolang je er ook een raam bij open kan zetten zal dit al heel wat schelen hoorJelmer93 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Ik heb in ieder geval al een afzuiging gekocht bij HBM voor mijn spuitkunsten in de schuur. Die word goed gebruikt. Ik denk zo rond de max 100 euro? Of koop ik dan echt crap.
Dat het beiden acryl is, zegt meer over het soort pigment dan over de drager. Tamiya is acryl met een alcohol gebasseerde drager waar Vallejo bijvoorbeeld echt op basis van water is. En in Tamiya kan je ook lacquer thinners stoppen en dan is het nog steeds acrylOverigens had ik een andere kleur gevonden. de Humbrol Spray #237 Desert Tan. Deze lijkt iets lichter te zijn. Ik ga die vandaag halen icm de witte tamiya primer.
Het is allebij acryl dus dat zou moeten goed komen.
Het blijft altijd een puzzle van wat je los verft en daarna op je model lijmt, met het risico dat je met het lijmen verf beschadigd, en wat je voor het verven al in elkaar lijmt, maar waar je dan niet altijd even lekker meer bij kanDCG909 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:19:
Ik ben nu bezig met een 1/35 M60 met een bulldozerblad die ik enerzijds ook liever los zou willen spuiten zodat ik daar ook wat meer mee kan doen met roesteffecten en afgebladerde verf, maar hoe deze op de romp gemonteerd zit maakt dat ik die niet fatsoenlijk achteraf kan monteren (hij kan ook op en neer bewegen en heeft dus wat een complexe montage) en heb er dus voor gekozen om hem deze leer al vast te lijmen.
:strip_exif()/f/image/nhpptsZ7i33YCAQcxFTev0Zy.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgezien waar je al achter gekomen was dat je plastic kan gaan smeltenWas een stukje vergeten weg te snijden en een onderdeel vergeten te plaatsen (dacht dat het een andere kleur kreeg).
Maar leuk spuitwerk trouwens met die spaghettilijntjes
Vandaag weer even bezig geweest, kon de nieuwe afzuiging even testen.
Tot nu toe wat meer power dan de andere. Alleen nog acryl geprobeerd, dus nog geen laquer, maar heb er wel wat vertrouwen in
Geluid technisch helaas even luid/ietsje luider als de oude.
Beetje jammer als er dan 50 db word aangeven, maar tussen 65/70 zit.
Verder bezig geweest met de v22 van italari. Slecht passende kit helaas, maar maak er wel wat van.
Tot nu toe wat meer power dan de andere. Alleen nog acryl geprobeerd, dus nog geen laquer, maar heb er wel wat vertrouwen in
Geluid technisch helaas even luid/ietsje luider als de oude.
Beetje jammer als er dan 50 db word aangeven, maar tussen 65/70 zit.
Verder bezig geweest met de v22 van italari. Slecht passende kit helaas, maar maak er wel wat van.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
NiceDCG909 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:19:
Ik deel ook mijn werk maar weer eens, één gebruikelijke voor mij, èén wat gebruikelijker voor de meeste hier
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
HG infinite Justice.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Inmiddels druk aan het leren met de airbrush. Eerst primer spuiten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WJh4t2Bb4WBTkN5vIgi4uuIa.jpg?f=user_large)
Valt me alles mee. Ik gebruik Mr Surfacer 1200. 50/50 verdund met de Leveling Thinner. Ik spuit met ongeveer 15 psi en dat is redelijk aan de hoge kant geschat. Komt mooi uit de brush.
Afzuiging van HBM die hier wat posts terug werd geplaatst. Maar heb ook een masker op. Met het raam open doet ie het redelijk goed. De laquers ruik je zonder masker wel, maar de Tamiya eigenlijk niet.
Ik heb zowel laquers van MrColor als acryl van Tamiya. Beide mix ik met Leveling Thinner van MrHobby.
Ook heb ik 1 Tamiya gemixt met 99% IPA om te testen. Werkt ook super. Dat maakt het een goedkoper alternatief dan de MrHobby.
Ik premix alles in 60ml dropperbottles met een mixkogel. Superhandig.
En omdat Mr Surfacer niet in het zwart is te krijgen dacht ik een potje MrColor zwart te mixen met de grijze primer. maar dat maakt de tint maar een klein beetje donkerder. Dus alles wat zwart geprimerd moet worden eerst maar met grijze primer doen en dan daarna met Tamiya Zwart spuiten als base.
Op moment gebruik ik een goedkope airbrush en ik merk dat ik het schoonmaken nog wat beter moet doen. Echter dat kan ook aan de airbrush zelf liggen. Er komt verf achter in de airbrush. Hetzij maar heel weining maar toch.
Maar zoals dit gaat verwacht ik volgende maand al een goede brush te kopen voor dit werk. En 1 waarvan ik zeker weet dat de seals tegen thinner/aceton kunnen ivm schoonmaken.
Trouwens voor airbrush tips kan ik Barbatos Rex aanraden op youtube. Hij test nagenoeg alle soorten verf op de markt, hoe je airbrushed, hoe je schoonmaakt etc. En door zijn video's te kijken voordat ik ook maar voor het eerst een airbrush heb aangeraakt was ik overtuigd dat ik het ook zou kunnen. En voila!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WJh4t2Bb4WBTkN5vIgi4uuIa.jpg?f=user_large)
Valt me alles mee. Ik gebruik Mr Surfacer 1200. 50/50 verdund met de Leveling Thinner. Ik spuit met ongeveer 15 psi en dat is redelijk aan de hoge kant geschat. Komt mooi uit de brush.
Afzuiging van HBM die hier wat posts terug werd geplaatst. Maar heb ook een masker op. Met het raam open doet ie het redelijk goed. De laquers ruik je zonder masker wel, maar de Tamiya eigenlijk niet.
Ik heb zowel laquers van MrColor als acryl van Tamiya. Beide mix ik met Leveling Thinner van MrHobby.
Ook heb ik 1 Tamiya gemixt met 99% IPA om te testen. Werkt ook super. Dat maakt het een goedkoper alternatief dan de MrHobby.
Ik premix alles in 60ml dropperbottles met een mixkogel. Superhandig.
En omdat Mr Surfacer niet in het zwart is te krijgen dacht ik een potje MrColor zwart te mixen met de grijze primer. maar dat maakt de tint maar een klein beetje donkerder. Dus alles wat zwart geprimerd moet worden eerst maar met grijze primer doen en dan daarna met Tamiya Zwart spuiten als base.
Op moment gebruik ik een goedkope airbrush en ik merk dat ik het schoonmaken nog wat beter moet doen. Echter dat kan ook aan de airbrush zelf liggen. Er komt verf achter in de airbrush. Hetzij maar heel weining maar toch.
Maar zoals dit gaat verwacht ik volgende maand al een goede brush te kopen voor dit werk. En 1 waarvan ik zeker weet dat de seals tegen thinner/aceton kunnen ivm schoonmaken.
Trouwens voor airbrush tips kan ik Barbatos Rex aanraden op youtube. Hij test nagenoeg alle soorten verf op de markt, hoe je airbrushed, hoe je schoonmaakt etc. En door zijn video's te kijken voordat ik ook maar voor het eerst een airbrush heb aangeraakt was ik overtuigd dat ik het ook zou kunnen. En voila!
@JipJapGoedje Barbatos Rex kende ik nog niet.. Die ga ik ook even kijken, thx! 
Verf achterin de spuit is meestal niet goed, dat klinkt alsof er ergens een pakking niet helemaal lekker is. Maar dat kan ook aan de thinners of aceton liggen.. Al vraag ik me af wat voor prutskwaliteit er dan in zit, er vanuit gaande dat het een nieuwe spuit is
Als je voor een nieuwe spuit gaat: Harder & Steenbeck Ultra. Da's een mooie, vrij simpele maar degelijke spuit die niet vreselijk duur is. Meerdere mensen hier hebben een H&S Ultra, waaronder ik, en dat bevalt echt prima. In de jaren dat ik dat ding heb, heb ik nog geen reden gevonden om te upgraden naar een duurdere..
Verf achterin de spuit is meestal niet goed, dat klinkt alsof er ergens een pakking niet helemaal lekker is. Maar dat kan ook aan de thinners of aceton liggen.. Al vraag ik me af wat voor prutskwaliteit er dan in zit, er vanuit gaande dat het een nieuwe spuit is
Als je voor een nieuwe spuit gaat: Harder & Steenbeck Ultra. Da's een mooie, vrij simpele maar degelijke spuit die niet vreselijk duur is. Meerdere mensen hier hebben een H&S Ultra, waaronder ik, en dat bevalt echt prima. In de jaren dat ik dat ding heb, heb ik nog geen reden gevonden om te upgraden naar een duurdere..
Het niet kunnen krijgen van Mr. Surfacer 1500 zwart wordt wel wat een probleem ja, zat van het weekend ook al even te googlen of ik het nog ergens kan krijgen, maar wordt moeilijk. Maar inderdaad gewoon met Tamiya zwart er overheen, als je je verder geen PE of ressin hebt zou je dat zelfs direct als primer kunnen gebruiken als je verder toch met lacquers spuit 
Voor wat betreft prijs/kwaliteit heb je nog wel betere spuiten dan H&S, al is H&S zeker niet slecht, maar de verkrijgbaarheid van spare parts van H&S is in Nederland gewoon super wat zeker ook een goede reden is om daar voor te kiezen
En vooral als je met lacquers spuit heb je ook nog de CR uitvoeringen (bijvoorbeeld de Evolution CR) welke iets duurder zijn, maar veel beter bestand zijn tegen lacquer thinners.
Inderdaad vaak de pakking, bij H&S kan je die nog wat aandraaien wanneer die te los zijn, wellicht dat dat met die ab ook mogelijk is._Eend_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:23:
@JipJapGoedje Barbatos Rex kende ik nog niet.. Die ga ik ook even kijken, thx!
Voor wat betreft prijs/kwaliteit heb je nog wel betere spuiten dan H&S, al is H&S zeker niet slecht, maar de verkrijgbaarheid van spare parts van H&S is in Nederland gewoon super wat zeker ook een goede reden is om daar voor te kiezen
Ik had al wat gewindowshopped mbt airbrushes. Er is keuze zat. Wil vooral 1 die qua schoonmaken en afwerking goed zit. Mijn huidige is al jaren oud en ik heb geen idee wat voor pakkingen er inzitten. Is een onbekend merk ooit op een beurs gekocht. Op moment heb ik oog naar een MrHobby Procon Boy PS-289.
Daar zit alles op wat ik zou kunnen wensen incl een mac-valve zodat ik niet steeds aan de compressor hoef te draaien voor het fijn lijnwerk wat ik straks ook wil doen.
Wil max 150,- uitgeven en valt daar precies tussen.
@Invisible_man Wat je aangeeft mbt geen zwarte primer. Je geeft aan dat ik ipv zwarte primer ook prima gewoon direct zwart (kleur) kan spuiten zolang het maar een laquer is? Ik heb voornamelijk Tamiya acryl, maar heb een aantal laquers wat vooral metallics zijn van MrColor en wat kleuren om te proberen.
Indien goed gedroogd zou ik daar alles typen verf overheen kunnen spuiten toch?
Wat ik me nog bedenk. De Mr Surfacer zwart is wel in spuitbus te krijgen. Weet niet precies wat het NL woord er voor is maar deze kan je 'decanten' toch om zo in je airbrush te gebruiken? Dan zou die kant en klaar moeten zijn zodra het gas uit de bus en verf is ontsnapt en overgiet in verf flesjes?
Daar zit alles op wat ik zou kunnen wensen incl een mac-valve zodat ik niet steeds aan de compressor hoef te draaien voor het fijn lijnwerk wat ik straks ook wil doen.
@Invisible_man Wat je aangeeft mbt geen zwarte primer. Je geeft aan dat ik ipv zwarte primer ook prima gewoon direct zwart (kleur) kan spuiten zolang het maar een laquer is? Ik heb voornamelijk Tamiya acryl, maar heb een aantal laquers wat vooral metallics zijn van MrColor en wat kleuren om te proberen.
Wat ik me nog bedenk. De Mr Surfacer zwart is wel in spuitbus te krijgen. Weet niet precies wat het NL woord er voor is maar deze kan je 'decanten' toch om zo in je airbrush te gebruiken? Dan zou die kant en klaar moeten zijn zodra het gas uit de bus en verf is ontsnapt en overgiet in verf flesjes?
[ Voor 14% gewijzigd door JipJapGoedje op 07-06-2022 10:44 ]
Wat maakt de Evolution CR beter bestand tegen lacquers?Invisible_man schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Voor wat betreft prijs/kwaliteit heb je nog wel betere spuiten dan H&S, al is H&S zeker niet slecht, maar de verkrijgbaarheid van spare parts van H&S is in Nederland gewoon super wat zeker ook een goede reden is om daar voor te kiezenEn vooral als je met lacquers spuit heb je ook nog de CR uitvoeringen (bijvoorbeeld de Evolution CR) welke iets duurder zijn, maar veel beter bestand zijn tegen lacquer thinners.
@_Eend_
Ik denk een beter coating?
Ik zie bij mijn goedkopere Fengda dat de de potjes wat minder nikkel gekleurd zijn ondertussen. Maar meer koper gekleurd.
Ik zie bij mijn goedkopere Fengda dat de de potjes wat minder nikkel gekleurd zijn ondertussen. Maar meer koper gekleurd.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik heb nog niet zo lang geleden een H&S Evolution gekocht en die bevalt prima, is ook goed te reinigen omdat de naald ook via de spuitmond te verwijderen is. De H&S hebben o-ringen die beter bestand zijn tegen Lacquer thinners. Dat is vooral het verschil met goedkopere merken als Fenga.
Die procon boys zijn inderdaad goed qua prijs/kwaliteit, maar heb al diversen gehoord en gelezen dat onderdelen te kunnen krijgen (en de ab zelf uberhaupt) vaak een probleem is. Een mac valve kan handig zijn (beetje afhankelijk van waar je compressor staat, ik kan er altijd zo bij wanneer ik aan het spuiten ben) en dat heeft H&S inderdaad niet, maar je kan altijd nog één aan de slang monteren:JipJapGoedje schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:41:
Ik had al wat gewindowshopped mbt airbrushes. Er is keuze zat. Wil vooral 1 die qua schoonmaken en afwerking goed zit. Mijn huidige is al jaren oud en ik heb geen idee wat voor pakkingen er inzitten. Is een onbekend merk ooit op een beurs gekocht. Op moment heb ik oog naar een MrHobby Procon Boy PS-289.
https://www.lion-art.nl/S...met-luchtregelaar-Sparmax
Al wordt de lengte die onder aan je ab hangt wel iets langer.
Wanneer je Leveling thinners in de nromale Tamiya gooit, maak je er effectief al een lacquer verf van, de term acryl slaat op het soort pigment, niet op de gebruikte drager. Maar mijn punt is vooral dat lacquers ten opzichte van bijvoorbeeld de watergedragen Vallejo verven uit zicht zelf al zoveel sterker zijn en beter hechten en je dus iets minder afhankelijk bent van primers. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je gaat doen. Als je veel gaat afplekken, is een primer wel aan te raden zodat je minder kans hebt de verf met de tape mee te trekken. Ook als je metalen delen (PE of witmetalen tracks bijvoorbeeld) of ressin onderdelen hebt is primer aan te raden voor een betere hechting.@Invisible_man Wat je aangeeft mbt geen zwarte primer. Je geeft aan dat ik ipv zwarte primer ook prima gewoon direct zwart (kleur) kan spuiten zolang het maar een laquer is? Ik heb voornamelijk Tamiya acryl, maar heb een aantal laquers wat vooral metallics zijn van MrColor en wat kleuren om te proberen.
Ik gebruik voor alle verven (MRP, mr surfacer, ak real colors, Tamiya, Gunze/Mr.Hobby, Alclad metals) die ik gebruik leveling thinners (of rapid thinners voor als ik het mat wil hebben) en dan kan je zonder problemen alles over elkaar spuiten zonder elke keer een dag te moeten wachten.
Qua schoonmaken vind ik van wat ik tot nu toe geprobeerd heb door de jaren H&S altijd nog het makkelijkst.
_Eend_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:48:
[...]
Wat maakt de Evolution CR beter bestand tegen lacquers?
Inderdaad een betere coating (chrome plated) en betere pakkingen.Renegade666 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:51:
@_Eend_
Volgens de tekst van ASA:
Nu vraag ik mij af hoe snel het slijten bij een gewone ab gaat bij hobby gebruik en of dit de meerwaarde waard is, maar dat is het idee er achter in ieder gevalUitgevoerd met een drievoudige Chroom Finish i.p.v. de nikkel finish.
Voorzien van oplosmiddelbestendige PTFE pakkingen.
HelderInvisible_man schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:57:
[...]
Inderdaad een betere coating (chrome plated) en betere pakkingen.
Volgens de tekst van ASA:
[...]
Nu vraag ik mij af hoe snel het slijten bij een gewone ab gaat bij hobby gebruik en of dit de meerwaarde waard is, maar dat is het idee er achter in ieder geval
Dus als je bijna alleen maar lacquers gebruikt is het misschien nog wel het overwegen waard. Maar vziw heeft de Ultra ook Teflon/PTFE pakkingen. Sterker nog: https://www.sceneryworksh...ing-teflon-voor-evol.html
offtopic:
overigens niet betweterig bedoeld ofzo. Ik vraag het me gewoon af
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 07-06-2022 11:15 ]
Inderdaad_Eend_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Helder
Dus als je bijna alleen maar lacquers gebruikt is het misschien nog wel het overwegen waard. Maar vziw heeft de Ultra ook Teflon/PTFE pakkingen. Sterker nog: https://www.sceneryworksh...ing-teflon-voor-evol.html
offtopic:
offtopic:
Kwam ook niet zo over hoor
Kwam ook niet zo over hoor
Ah, ik heb een schoonmaaksetje van H&S en daar zit een zakje wet witte ringetjes in. Dat zijn dus teflon pakkingen maar gaan die dan op de nozzle? Is niet ter vervanging van de rubberen ring op de nozzle cap, toch?_Eend_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Helder
Ik had trouwens een open nozzlecap gekocht waar bij de beschrijving stond geschikt voor infinity en evolution (en niet de ultra) en geschikt voor .15 en .20 naalden. In de comments op amazon stond dat het wel past op de ultra. Helaas werkte hij niet op de ultra met de .20 naald die ik heb. Dus ik heb een .15 naald gekocht maar ook daar doet ie het niet, sluit niet goed af dus de verf spettert weer uit de cup. Mijn vraag is er iemand die een infinity of evolution heeft en hem zou willen uitproberen. Dan weet ik iig of ie niet gewoon kapot is. Kan ev ook overgenomen worden mocht ie niet stuk zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik wel heel blij ben met de .15 naald. Zeer prettig om me te werken maar wel er voor zorgen dat de verf niet te dik is.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Nee, die witte zijn onder andere voor waar je cupje op de body geschroefd wordt, niet voor de nozzle, dat is een zwarte.Dwarlorf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Ah, ik heb een schoonmaaksetje van H&S en daar zit een zakje wet witte ringetjes in. Dat zijn dus teflon pakkingen maar gaan die dan op de nozzle? Is niet ter vervanging van de rubberen ring op de nozzle cap, toch?
Ik heb zowel een infinity als een evolution dus zou hem voor je kunnen proberen, maar het is inderdaad wel vaag als ik online kijk wat wel of niet op elkaar past. Ik weet in ieder geval dat alles van mijn infinity uitwisselbaar is met mijn evolution voor wat naald, nozzle, nozzle cap en paint cupjes, maar weet het zo ook niet zeker voor de ultra.Ik had trouwens een open nozzlecap gekocht waar bij de beschrijving stond geschikt voor infinity en evolution (en niet de ultra) en geschikt voor .15 en .20 naalden. In de comments op amazon stond dat het wel past op de ultra. Helaas werkte hij niet op de ultra met de .20 naald die ik heb. Dus ik heb een .15 naald gekocht maar ook daar doet ie het niet, sluit niet goed af dus de verf spettert weer uit de cup. Mijn vraag is er iemand die een infinity of evolution heeft en hem zou willen uitproberen. Dan weet ik iig of ie niet gewoon kapot is. Kan ev ook overgenomen worden mocht ie niet stuk zijn.
Als ik bij ASA kijk hebben ze in ieder geval een aparte kop voor de ultra:
https://www.airbrush-serv...l/luchtkop-ultra-0-15-0-2
PreciesMaar ik moet zeggen dat ik wel heel blij ben met de .15 naald. Zeer prettig om me te werken maar wel er voor zorgen dat de verf niet te dik is.
Mijn nozzles hebben witte 'ringen'. Mijn cups hebben geen schroefdraad.Invisible_man schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Nee, die witte zijn onder andere voor waar je cupje op de body geschroefd wordt, niet voor de nozzle, dat is een zwarte.
[...]
Ik heb zowel een infinity als een evolution dus zou hem voor je kunnen proberen, maar het is inderdaad wel vaag als ik online kijk wat wel of niet op elkaar past. Ik weet in ieder geval dat alles van mijn infinity uitwisselbaar is met mijn evolution voor wat naald, nozzle, nozzle cap en paint cupjes, maar weet het zo ook niet zeker voor de ultra.
Als ik bij ASA kijk hebben ze in ieder geval een aparte kop voor de ultra:
https://www.airbrush-serv...l/luchtkop-ultra-0-15-0-2
[...]
Precies
Ik stuur je een pb over die open nozzle cap.
Ik vraag me trouwens af of het wel nodig is zo'n open kap bij 0.15. Het zou voor nog fijnere lijnen moeten zorgen maar of dat nou nog echt relevant is.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Even een praatplaatje:Dwarlorf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Mijn nozzles hebben witte 'ringen'. Mijn cups hebben geen schroefdraad.
Ik stuur je een pb over die open nozzle cap.
Ik vraag me trouwens af of het wel nodig is zo'n open kap bij 0.15. Het zou voor nog fijnere lijnen moeten zorgen maar of dat nou nog echt relevant is.
:strip_exif()/f/image/valpLTOWYgpFoCMJz4QEwpNQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien zit er tussen de body en de paintcup (die bij de infinity en evolution te verwijderen is en waar je ook een grotere op kan zetten) een witte ring bij de infinity. Op de ab zelf heb ik een helemaal opengewerkte spuitkop zodat de naald nog wat beschermd is tegen stoten, maar je wel lekker dicht op je werk kan zitten wat met een kleine naald wel zo prettig is en waar je ook makkelijk bij kan om schoon te maken. Direct boven de ab de standaard kop die je verder ook niet uit elkaar kan halen en daarboven nog een andere waarvan het bovenste deel je nozzle bevat en waar de naald een stukje uit steekt en het onderste deel je er overheen kan schuiven om hem te beschermen (ook tijdens het spuiten, er zit een gaatje in). Als je daarvan de beschermkap er af zal laten zal hij prima spuiten, maar heb je ook zomaar je naald kapot als je even niet voorzichtig bent. Wat dat betreft is degene die ik op mijn ab heb zitten een beetje een compromis tussen bescherming en zicht/vrijheid
Rechts nog een zakje met alle pakkingen die een infinity CR plus heeft. Die onderste kleine witte zijn voor de naaldpakking, de grootste witte voor de paintcup. Van de andere witte weet ik het zo niet

Ah ok, bij mij zit het net iets anders.Invisible_man schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Even een praatplaatje:
[Afbeelding]
Zoals je kan zien zit er tussen de body en de paintcup (die bij de infinity en evolution te verwijderen is en waar je ook een grotere op kan zetten) een witte ring bij de infinity. Op de ab zelf heb ik een helemaal opengewerkte spuitkop zodat de naald nog wat beschermd is tegen stoten, maar je wel lekker dicht op je werk kan zitten wat met een kleine naald wel zo prettig is en waar je ook makkelijk bij kan om schoon te maken. Direct boven de ab de standaard kop die je verder ook niet uit elkaar kan halen en daarboven nog een andere waarvan het bovenste deel je nozzle bevat en waar de naald een stukje uit steekt en het onderste deel je er overheen kan schuiven om hem te beschermen (ook tijdens het spuiten, er zit een gaatje in). Als je daarvan de beschermkap er af zal laten zal hij prima spuiten, maar heb je ook zomaar je naald kapot als je even niet voorzichtig bent. Wat dat betreft is degene die ik op mijn ab heb zitten een beetje een compromis tussen bescherming en zicht/vrijheid![]()
Rechts nog een zakje met alle pakkingen die een infinity CR plus heeft. Die onderste kleine witte zijn voor de naaldpakking, de grootste witte voor de paintcup. Van de andere witte weet ik het zo niet
:strip_exif()/f/image/hawnoDuxYOn1rd582fGkKTIw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Geen pakking bij de cup (die ook geen schroefdraad heeft). De nozzle ziet er ook anders uit. Mijn kop kan wel uit elkaar, kwam ik een paar dagen geleden toevallig achter, en ik denk dat die van jou dat ook kan. Ziet er hetzelfde uit iig.
Er zaten geen extra pakkingen bij mijn airbrush. Dat zat bij het ontzettend overprijsde schoonmaaksetje dat ik ook gekocht had. De pakkingen lijken niet van toepassing voor mijn airbrush.
Ik decant al mijn grondverf, want ik heb altijd ruzie met de spuitbussen...JipJapGoedje schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:41:
Ben er echter wel achter dat matte lak wel een "houdbaarheidsdatum" heeft, iig in de valejo flesjes die ik gebruikte, het matte component klonterd dan wat samen, eerst volgende keer gaat het in een glaze potje dat wat strakker dicht kan om te kijken of dat het voorkomt.
Misschien nog een optie, voor nu werkt de 'grijze primer eerst en dan laagje zwart erover' ook voor mij.DCG909 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:54:
[...]
Ik decant al mijn grondverf, want ik heb altijd ruzie met de spuitbussen...
Ben er echter wel achter dat matte lak wel een "houdbaarheidsdatum" heeft, iig in de valejo flesjes die ik gebruikte, het matte component klonterd dan wat samen, eerst volgende keer gaat het in een glaze potje dat wat strakker dicht kan om te kijken of dat het voorkomt.
Gisteren voor het eerst een metallic gespoten. Dacht dat ik wat fout deed. Gebruik de MrMetalcolor 214 (Dark Iron) van MrHobby.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5AX5FwnZIygRDrESKnmOCCN.jpg?f=user_large)
Toen ik het potje open draaide zat er een klont verfpasta (?) tegen de rand. Denk dat dit alle metallic deeltje waren. Dus na goed mixen met een elektrische verfmixer vervolgens 1:1,5 verdunt met verf thinner.
Kreeg het eerst niet uit de airbrush. Dus druk omhoog richting de 18psi en toen werkte het deels. Blijkt dat alle metallicdeeltjes direct naar onderen zakken in de cup en de naald blokkeren. Brush goed blijven bewegen dus en af en toe met een pipet het verfmengsel paar keer opzuigen en weer terug in de cup doen om zo alles vrijelijk te blijven bewegen. Dit werkte redelijk goed.
Vervolgens vond ik dat de kleur niet echt was wat ik zocht. Bleef heel mat op de delen zitten en bleek haast wel zwart met wat glinstering. Niet echt een dark iron kleur. Toch maar alles door gespoten en vandaag na goed opdrogen maar kijken dacht ik.
Gisteravond nog even op het interweb gezocht naar deze specifieke lakverf en hoe dit te airbrushen. Wat blijkt. Na het spuiten moet je het blijkbaar na behandelen. Je dient het wat op te poetsen. Dus ik heb zo'n brillendoekje gepakt die in je zonnebrilkoker zit. Resultaat is echt verbluffend.
Op de foto's komt het niet echt lekker uit de verf
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1rEgsqnsgYzdToGyfKyZO8v2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3n8zg9pKvYlQhGRXiklZzTvh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAScB8qBLhBRoue0PCpPumnh.jpg?f=user_large)
Vervolgens wel een pokkewerk om de airbrush schoon te maken na gebruik van dit spul.....
@JipJapGoedje
Ik spuit zelf mr.color mer 1: 2.5 en dan relatief dunne lagen, o.a. vanwege pre-shading.
Ik heb nu 3 cups voor mijn Infinity, 2, 5 en de zijbeker 15(?) ml.
Voor metalics gebruik ik enkel de 2 ml, want anders slaan de deeltjes te snel neer.
Voor schoonmaken gebruik ik eigenlijk altijd tool cleaner van mr.hobby, beetje in de cup, leeg spuiten, wattenstaafje om de cup schoon te vegen, weer wat in de cup, nu met het blokeren van de kop (uitkijken voor de naald) en een beetje laten borrelen en weer leegspuiten.
Blijft wel wat op de naald achter bij de pakking, maar ik heb het toch al in mijn ritme zitten dat ik deze voor gebruik even schoon maak met een wattenstaafje.
(Side note, gebuik geen tool cleaner voor valejo metalic rood... dan wordt het een slijmerige boel, zeer vervelend om schoon te maken...)
Ik spuit zelf mr.color mer 1: 2.5 en dan relatief dunne lagen, o.a. vanwege pre-shading.
Voor metalics gebruik ik enkel de 2 ml, want anders slaan de deeltjes te snel neer.
Voor schoonmaken gebruik ik eigenlijk altijd tool cleaner van mr.hobby, beetje in de cup, leeg spuiten, wattenstaafje om de cup schoon te vegen, weer wat in de cup, nu met het blokeren van de kop (uitkijken voor de naald) en een beetje laten borrelen en weer leegspuiten.
Blijft wel wat op de naald achter bij de pakking, maar ik heb het toch al in mijn ritme zitten dat ik deze voor gebruik even schoon maak met een wattenstaafje.
(Side note, gebuik geen tool cleaner voor valejo metalic rood... dan wordt het een slijmerige boel, zeer vervelend om schoon te maken...)
Mr Color of Mr Color MetallicCollor? Want die 2e is echt wat anders dan de normale MrColor lakverf.DCG909 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:41:
@JipJapGoedje
MrColor kun je echt flink verdunnen ook heb ik gemerkt.
Voor mijn LuA projectje (met dank aan @smitae ) ben ik even op zoek naar de juiste kleuren van vooroorlogs Nederlands materieel, en dan vooral van de Luchtdoelartillerie. Russian green lijkt daar nog wel het dichtste bij te komen. Dus dat moeten we even uitproberen.
Dus ik heb een goedkoop 1/76 Airfix kitje gekocht samen met een potje Russian green:
:strip_exif()/f/image/ThfyikD64mowSSRON6F7yCj5.jpg?f=fotoalbum_large)
De kwaliteit is zoals je zou verwachten van zo'n stokoude kit niet je-van-het..
Maargoed, ik heb hem ook maar even in elkaar geflanst als proefkonijn. Ook voor het eerst One Shot primer van Mig geprobeerd:
:strip_exif()/f/image/vDPzMUP4eFeHUHK0FsH5yEym.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ncqq4cNAPjASY82jmhEd17Pn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is allemaal heel snel (en slordig) gedaan. Mijn chinese spuit werkt niet zo lekker meer waardoor ik wat moeite had met primeren. En de kanonsloop heb ik helemaal niet gespoten, dat was wel zo handig met spuiten
Ik had One Shot Primer nog nooit gebruikt, dus dit is ook gelijk een test voor deze primer. Het spuiten ging makkelijk genoeg en vooral de romp ziet er wel ok uit, terwijl ik die flink te lijf ben gegaan.
Maar we gaan pas echt zien als de hele bende ook droog is.
Alleen de doos die je op de achtergrond ziet was een beetje stoffig, dus er zit best wel wat stof op het model nu. Straks maar even de doos stofzuigen
en ik heb het proefkonijn ook uitgebreid vastgepakt waardoor er hier en daar wat beschadigingen zijn.
Dus ik heb een goedkoop 1/76 Airfix kitje gekocht samen met een potje Russian green:
:strip_exif()/f/image/ThfyikD64mowSSRON6F7yCj5.jpg?f=fotoalbum_large)
De kwaliteit is zoals je zou verwachten van zo'n stokoude kit niet je-van-het..
Maargoed, ik heb hem ook maar even in elkaar geflanst als proefkonijn. Ook voor het eerst One Shot primer van Mig geprobeerd:
:strip_exif()/f/image/vDPzMUP4eFeHUHK0FsH5yEym.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ncqq4cNAPjASY82jmhEd17Pn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is allemaal heel snel (en slordig) gedaan. Mijn chinese spuit werkt niet zo lekker meer waardoor ik wat moeite had met primeren. En de kanonsloop heb ik helemaal niet gespoten, dat was wel zo handig met spuiten
Ik had One Shot Primer nog nooit gebruikt, dus dit is ook gelijk een test voor deze primer. Het spuiten ging makkelijk genoeg en vooral de romp ziet er wel ok uit, terwijl ik die flink te lijf ben gegaan.
Maar we gaan pas echt zien als de hele bende ook droog is.
Alleen de doos die je op de achtergrond ziet was een beetje stoffig, dus er zit best wel wat stof op het model nu. Straks maar even de doos stofzuigen
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 08-06-2022 12:00 ]
Ben benieuwd hoe die oneshot je bevalt. Hoop niet dat deze net zo ruk is als Vallejo primer. Dat lijkt wel plastidip.
@JipJapGoedje Ik ben ook benieuwd.. Ik had alleen het flesje in mijn schudapparaat gedaan, en dat was misschien niet handig
Trouwens, weten een van jullie hoe dit verschil komt? Is dit omdat van de verschillende kleuren men verschillende hoeveelheden pigment in de potjes doet? En zou dit kunnen verklaren waarom in het algemeen de ene kleur beter dekt dan de andere kleur? Wit heeft het minste 'verf' van de 3 kleuren.
Dit zijn alle 3 nieuwe Tamiya 23ml verfpotjes overgegoten in dropperbottles die ik 50/50 heb verdund en een dag heb laten staan zodat het pigment van de drager is gescheiden.
Dit zijn alle 3 nieuwe Tamiya 23ml verfpotjes overgegoten in dropperbottles die ik 50/50 heb verdund en een dag heb laten staan zodat het pigment van de drager is gescheiden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uRypduXSFcyVwNYHvcWErwYj.jpg?f=user_large)
De ene kleur heeft nu eenmaal meer pigment nodig om te dekken dan de andere. Lichte kleuren laten makkelijker licht door dan donkere en dekken dus minder goed. Geel staat er ook wel om bekend het minst te dekken, dus ook wel logisch dat daar dan meer pigment in zit om het tussen verschillende kleuren wat gelijk te trekken.JipJapGoedje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:14:
Trouwens, weten een van jullie hoe dit verschil komt? Is dit omdat van de verschillende kleuren men verschillende hoeveelheden pigment in de potjes doet? En zou dit kunnen verklaren waarom in het algemeen de ene kleur beter dekt dan de andere kleur? Wit heeft het minste 'verf' van de 3 kleuren.
[Afbeelding]
Mijn shaker is ondertussen overleden_Eend_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:13:
@JipJapGoedje Ik ben ook benieuwd.. Ik had alleen het flesje in mijn schudapparaat gedaan, en dat was misschien niet handig
Ik gebruik zo'n klein staafmixertje van Master Tools. Deze:Invisible_man schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:13:
Mijn shaker is ondertussen overledenVolgens mij is het motortje net wat aan de lichte kant en als je er dan een 30ml glazen flesje mrp in hebt zitten heeft hij het net wat te zwaar.
https://www.sceneryworksh...hVzS6ycRuk4RoCd58QAvD_BwE
Je kan met je vingers de mixer beetje beethouden met op gang komen zodat ie niet direct knetterhard spint, maar kan dan op volle kracht draaien zonder dat de verf uit het potje slingert.
Die oneshot primer is een beetje hit&miss. Lees veel over slechte kwaliteitscontroles en dat ze niet tegen vrieskou kunnen.JipJapGoedje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:07:
Ben benieuwd hoe die oneshot je bevalt. Hoop niet dat deze net zo ruk is als Vallejo primer. Dat lijkt wel plastidip.
Ik heb zelf de grijze en de witte. De grijze spuit super gemakkelijk en strak. Met de witte versie is het me niet gelukt om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Ook het schoonmaken naderhand is echt een kriem.
Is die oneshot dan ook zo'n rubberachtige primer zoals Vallejo? Anders houd ik het lekker bij mijn Mr Surfacer. Dat kon ik direct vanaf de eerste keer dat ik airbrushte zonder issues strak spuiten.
Nee qua substantie is hij echt wel anders. In tegenstelling tot Vallejo kan je hem naderhand ook schuren.
ik gebruik ook altijd mr tool cleaner, maar eergisteren toch iets vervelend ontdekt: blijkbaar had ik de airbrush niet goed met water afgespoeld na het gebruik van tool cleaner en daarna de airbrush enkele weken niet meer gebruikt. Nu is van mijn nozzlecap, naald en airbrushbody een grote hoeveelheid chrome losgekomen. Het is een H&S evolution silverline dus toch geen brol... Ook de nozzle is denk ik verloren.DCG909 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:41:
@JipJapGoedje
Les geleerd: mildere producten gebruiken OF héél grondig naspoelen
Het meeste maak ik schoon met IPA (staat in de TS wel een linkje waar je dat goedkoop kan krijgen) en alleen voor mr surfacer heb ik een sterkere cleaner nodig (waar ik mrp airbrush cleaner voor gebruik). IPA heb je vaak wel voor een tientje voor een liter, dus stuk economischer
IPA is goedkoper zelfs:
https://roveq.nl/product/...-ipa-99-9-alcohol-1000ml/
heb 5 flessen besteld voor 30,-
Kan je tamiya ook prima mee verdunnen overigens
Dat is wel een stuk goedkoper dan de 90% alcohol flesjes bij de Etos of Kruidvat.JipJapGoedje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:40:
IPA is goedkoper zelfs:
Ik heb nu 4BO Russian Green en RAL 6003 Olivgrun gebruikt.. En ik denk dat de juiste kleur precies er tussenin zit 
Voorlopige concluse One Shot: het is prima spul, na een paar uur drogen is het al vrij hard, itt Vallejo primer. Maar om het te schuren moet het zeker 24u drogen.
Maar het is bijna Tamiya spul als het om spuiten gaat. Je kunt het er als een gek overheen spuiten en het levelt zichzelf. Veel beter dan Vallejo.
![]() | ![]() |
Voorlopige concluse One Shot: het is prima spul, na een paar uur drogen is het al vrij hard, itt Vallejo primer. Maar om het te schuren moet het zeker 24u drogen.
Maar het is bijna Tamiya spul als het om spuiten gaat. Je kunt het er als een gek overheen spuiten en het levelt zichzelf. Veel beter dan Vallejo.
Is gelboliv wellicht in de richting?_Eend_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:40:
Ik heb nu 4BO Russian Green en RAL 6003 Olivgrun gebruikt.. En ik denk dat de juiste kleur precies er tussenin zit
https://ak-interactive.co...elboliv-initial-ral-6014/
En ook in acrylic te krijgen:
https://ak-interactive.co...llow-olive-gelboliv-17ml/
Die kleur vind je bijvoorbeeld onder andere op leopard berginstanks en is een wat bruinige olijfgroen:

Het is in de richting, maar het gaat om vooroorlogs materieel. Ik heb beide kleuren in het echt gezien en er zit wel een verschil tussen. De vooroorlogse kleur is donkerder..Invisible_man schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:19:
[...]
Is gelboliv wellicht in de richting?
https://ak-interactive.co...elboliv-initial-ral-6014/
En ook in acrylic te krijgen:
https://ak-interactive.co...llow-olive-gelboliv-17ml/
Die kleur vind je bijvoorbeeld onder andere op leopard berginstanks en is een wat bruinige olijfgroen:
[Afbeelding]
edit:
Een plaatje is duidelijker:

Ik heb dit ding in het echt gezien. Het is geen tank maar meer een jas, zo weinig ruimte heb je erin. Een FT-17 jas
En omdat het kan:

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 08-06-2022 21:50 ]
4BO Russian Green met een drupje of twee Olivgrun:
:strip_exif()/f/image/KTGwvWE1q2VSZ0SlQr5nrtL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt al aardig in de buurt van de kleur die ik wil hebben.
Ondertussen even wat goodies van @smitae uitgepakt:
:strip_exif()/f/image/KTGwvWE1q2VSZ0SlQr5nrtL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt al aardig in de buurt van de kleur die ik wil hebben.
Ondertussen even wat goodies van @smitae uitgepakt:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Vandaag de Bell X-1 van Tamiya afgerond.

Best een leuke kit, minder leuk is dat de transparante romphelft betekent dat je niet op je goede oude Tamiya Extra Thin kan vertrouwen om de kleine onderdeeltjes vast te zetten..

Best een leuke kit, minder leuk is dat de transparante romphelft betekent dat je niet op je goede oude Tamiya Extra Thin kan vertrouwen om de kleine onderdeeltjes vast te zetten..
Vraagt mijn neefje van drie of ik zijn roestige Tonka truck opnieuw wil spuiten, natuurlijk wil ik dat wel
:strip_exif()/f/image/J7XKWv2ZvNEZBLXwAIK0Cj9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de metalen body al wat geschuurd en ontdaan van roest en half afgebladerde verf, de ultrasonore reiniger deed wonderen voor het losweken van de verf, bladerde er zo af. Maar heeft iemand een idee hoe ik dat transparante plastic weer mooi krijg, daar is het roest wat ingetrokken en hoewel de ultrasonore reiniger al heel wat hielp, ben ik er nog niet. En voordat ik met schuurmiddelen enzo aan de slag ga wat al snel meer kapot maakt dan je lief hebt bij transparante onderdelen, is er wellicht een andere optie?
Nu blijft natuurlijk de vraag hoe ik hem straks ga spuiten, heeft wel wat weg van een A-team busje qua vorm, maar dat is voor zijn tijd
:strip_exif()/f/image/J7XKWv2ZvNEZBLXwAIK0Cj9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de metalen body al wat geschuurd en ontdaan van roest en half afgebladerde verf, de ultrasonore reiniger deed wonderen voor het losweken van de verf, bladerde er zo af. Maar heeft iemand een idee hoe ik dat transparante plastic weer mooi krijg, daar is het roest wat ingetrokken en hoewel de ultrasonore reiniger al heel wat hielp, ben ik er nog niet. En voordat ik met schuurmiddelen enzo aan de slag ga wat al snel meer kapot maakt dan je lief hebt bij transparante onderdelen, is er wellicht een andere optie?
Nu blijft natuurlijk de vraag hoe ik hem straks ga spuiten, heeft wel wat weg van een A-team busje qua vorm, maar dat is voor zijn tijd
Op YT zijn evt filmpjes te vinden, zoals YouTube: How to polish plastic - with Tamiya compoundsInvisible_man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:14:
Vraagt mijn neefje van drie of ik zijn roestige Tonka truck opnieuw wil spuiten, natuurlijk wil ik dat wel![]()
[Afbeelding]
Zelf geen ervaring mee.
@Invisible_man
Polijsten met bv spul van tamiya? Heb ik laatst ook gedaan met het glas werk van de The general. Scheelt enorm. Weet niet dat je het geel er af krijgt. Maar kan niet kwaad
Polijsten met bv spul van tamiya? Heb ik laatst ook gedaan met het glas werk van de The general. Scheelt enorm. Weet niet dat je het geel er af krijgt. Maar kan niet kwaad
Vos schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Op YT zijn evt filmpjes te vinden, zoals YouTube: How to polish plastic - with Tamiya compounds
Zelf geen ervaring mee.
Ja zulk dergelijk spul heb ik inclusief z'n vacht wieletje die je in de dremel kan doen, ben alleen bang dat het echt in het plastic getrokken is en niet zo zeer alleen op de oppervlakte zit, maar een poging waard!Renegade666 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:20:
@Invisible_man
Een van mijn favoriete kanalen is YouTube: YouTube Die heeft geloof ik ook een aantal tutorials over spuiten en polijsten e.d.Invisible_man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:14:
Vraagt mijn neefje van drie of ik zijn roestige Tonka truck opnieuw wil spuiten, natuurlijk wil ik dat wel![]()
[Afbeelding]
Overigens kun je vaak ook wel wat spullen online bestellen. Dingen als asjes, wielen e.d. zijn vaak wel te koop, helemaal als je ze niet origineel wilt houden maar ook prima een reproductie erop wil knallen. Er is een hele scene rond het restaureren van die-cast autootjes
Misschien kan je het omdraaien en het glas tinten met een (semi) transparante kleur. Mss met een donkere kleur en dan de truck in een lichte kleurInvisible_man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:14:
Maar heeft iemand een idee hoe ik dat transparante plastic weer mooi krijg, daar is het roest wat ingetrokken en hoewel de ultrasonore reiniger al heel wat hielp, ben ik er nog niet. En voordat ik met schuurmiddelen enzo aan de slag ga wat al snel meer kapot maakt dan je lief hebt bij transparante onderdelen, is er wellicht een andere optie?
De wielen enzo zijn verder nog goed, dus heb denk ik geen nieuwe onderdelen nodig, maar goed om te weten!_Eend_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:34:
Overigens kun je vaak ook wel wat spullen online bestellen. Dingen als asjes, wielen e.d. zijn vaak wel te koop, helemaal als je ze niet origineel wilt houden maar ook prima een reproductie erop wil knallen. Er is een hele scene rond het restaureren van die-cast autootjes
Dat wordt denk ik alleen nog maar een grotere breiDwarlorf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:38:
[...]
Misschien kan je het omdraaien en het glas tinten met een (semi) transparante kleur. Mss met een donkere kleur en dan de truck in een lichte kleur
Ik heb een potje van dit spul wat denk ik het zelfde effect wat zal hebben:
Maar krasjes is mijn probleem niet eens zozeer, maar zal in ieder geval helpen als ik iets met schuren ga doen.
Dan is de keuze snel gemaakt. Bruin glas dus.Invisible_man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:45:
Dat wordt denk ik alleen nog maar een grotere breidoor het roest van het metaal is het nu alsof de ramen bruin getint zijn, als ik daar met een transparant zwart of blauw overheen ga (die ik van mrp wel heb), wordt het al snel een donkerbruine brei vermoed ik.
Over jouw eerste vraag kan ik je helaas niet helpen.Invisible_man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:14:
[Afbeelding]
Over jouw tweede vraag…
Inderdaad als A-team busje.

Kan je hem meteen maatschappelijk opvoeden met ons cultureel “jeugd erfgoed” +
(En misschien gaat hij daarna meerdere afleveringen kijken via YouTube)
Zijn naam begint toevallig wel met een Astreamnl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:09:
[...]
Over jouw eerste vraag kan ik je helaas niet helpen.
Over jouw tweede vraag…
Inderdaad als A-team busje.
Kan je hem meteen maatschappelijk opvoeden met ons cultureel “jeugd erfgoed” +
(En misschien gaat hij daarna meerdere afleveringen kijken via YouTube)
@Invisible_man Marty van Marty's Matchbox Makeovers dipt die raampjes altijd in de "floor polish", om ze vervolgens gewoon te laten drogen. Wellicht dat het bij jouw raampje ook helpt (veel kwijt kan het sowieso niet, lijkt me).
We've got that ring of confidence
Iets dergelijks ben ik ook nog wel van plan en kan in ieder geval nooit kwaad, probleem is alleen dat dat vooral helpt om kleine krasjes in het plastic te vullen en een mooie glanslaag te geven en mijn probleem is vooral dat het roest zich in het plastic gevreten heeft dan wel er in getrokken is. Dat zou je denk ik alleen op een chemische manier ofzo kunnen oplossen.Yukkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:45:
@Invisible_man Marty van Marty's Matchbox Makeovers dipt die raampjes altijd in de "floor polish", om ze vervolgens gewoon te laten drogen. Wellicht dat het bij jouw raampje ook helpt (veel kwijt kan het sowieso niet, lijkt me).
Maar goed, is uiteindelijk ook geen ramp dat het niet 100% is
Er zijn van die filmpje op youtube dat ze vintage speelgoed restaureren. Dan gooien ze al het plastic ook transparant in een bak met water aangevuld met beetje peroxide of bleek. Weet niet precies wat, maar dat wordt in die filmpjes uitgelegd. Komt er als nieuw weer uit qua kleur. Krasjes en dergelijke moet je natuurlijk zelf herstellen.
Heb ze zo niet paraat, maar heb in het verleden wel wat filmpjes toen bekeken. Vintage Milennium Falcon's compleet vergeeld weer als nieuw uit die bak met water gehaald.
Heb ze zo niet paraat, maar heb in het verleden wel wat filmpjes toen bekeken. Vintage Milennium Falcon's compleet vergeeld weer als nieuw uit die bak met water gehaald.
Dit is een methode om plastic dat vergeelt is te bleken, of dit met transparant werkt weet ik niet.
https://cleaning.lovetokn...astic-simple-safe-methods
Dat was bijna synchroon geplaatst.....JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
Er zijn van die filmpje op youtube dat ze vintage speelgoed restaureren. Dan gooien ze al het plastic ook transparant in een bak met water aangevuld met beetje peroxide of bleek. Weet niet precies wat, maar dat wordt in die filmpjes uitgelegd. Komt er als nieuw weer uit qua kleur. Krasjes en dergelijke moet je natuurlijk zelf herstellen.
JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
Interessant! Vraag mij alleen af of dit alleen werkt bij plastic wat aangepast is door uv licht.Ootje70 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
Dit is een methode om plastic dat vergeelt is te bleken, of dit met transparant werkt weet ik niet.
Ja.Invisible_man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:59:
[...]
[...]
Interessant! Vraag mij alleen af of dit alleen werkt bij plastic wat aangepast is door uv licht.
Retrobright (de "merknaam" die wij speelgoedrestaurerende hobbyisten eraan gegeven hebben) werkt door waterstofperoxide te laten reageren met het plastic doormiddel van UV-licht (sommigen gebruiken tetraacetylethylenediamine; oftewel TAED als katalysator). Met maizena erdoor kun je er ook een gel van maken, die je dan rechtstreeks aanbrengt op het onderdeel in plaats van het onderdeel in een bak onder te dompelen, maar persoonlijk kies ik liever voor de vloeibare variant.
Met Retrobrighting wordt het proces wat plastic doet vergelen (ook veroorzaakt door UV-licht) tenietgedaan. Resultaat is plastic dat weer de originele kleur terugkrijgt. Dit speelt vooral bij wit plastic, maar het werkt ook bij andere lichte kleuren (beige, bruin, lichtblauw etc.). Vergeeld doorzichtig plastic werkt ook, maar krasjes gaan er niet door weg.
Het is wel een smerig goedje hoor en het duurt erg lang. In de zomer kan het buiten, in een doorzichtige opbergbak van bijvoorbeeld de Action, in de winter gebruik je UV-lampen.
Let wel dat je het speelgoed (of het object dat je wil retrobrighten) uit elkaar haalt: het mengsel beschadigt namelijk zaken als PVC en rubber, dus onderdelen die daar uit gemaakt zijn wil je niet in het mengsel hebben.
Oh, en vergeet de onderdelen niet iedere paar uur om te draaien en houd rekening met de stand van de zon (als je geen UV-lamp gebruikt dan). Anders is het effect niet evenredig over het oppervlakte of je krijgt een vlekkerig patroon dat "marbelling" wordt genoemd.
Overigens lost Retrobright het probleem van door UV-licht broos geworden plastic niet op, maar dat vroeg je ook niet.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Bedankt voor je uitgebreide antwoordHeroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Ja.
Retrobright (de "merknaam" die wij speelgoedrestaurerende hobbyisten eraan gegeven hebben) werkt door waterstofperoxide te laten reageren met het plastic doormiddel van UV-licht (sommigen gebruiken tetraacetylethylenediamine; oftewel TAED als katalysator). Met maizena erdoor kun je er ook een gel van maken, die je dan rechtstreeks aanbrengt op het onderdeel in plaats van het onderdeel in een bak onder te dompelen, maar persoonlijk kies ik liever voor de vloeibare variant.
Met Retrobrighting wordt het proces wat plastic doet vergelen (ook veroorzaakt door UV-licht) tenietgedaan. Resultaat is plastic dat weer de originele kleur terugkrijgt. Dit speelt vooral bij wit plastic, maar het werkt ook bij andere lichte kleuren (beige, bruin, lichtblauw etc.). Vergeeld doorzichtig plastic werkt ook, maar krasjes gaan er niet door weg.
Het is wel een smerig goedje hoor en het duurt erg lang. In de zomer kan het buiten, in een doorzichtige opbergbak van bijvoorbeeld de Action, in de winter gebruik je UV-lampen.
Let wel dat je het speelgoed (of het object dat je wil retrobrighten) uit elkaar haalt: het mengsel beschadigt namelijk zaken als PVC en rubber, dus onderdelen die daar uit gemaakt zijn wil je niet in het mengsel hebben.
Oh, en vergeet de onderdelen niet iedere paar uur om te draaien en houd rekening met de stand van de zon (als je geen UV-lamp gebruikt dan). Anders is het effect niet evenredig over het oppervlakte of je krijgt een vlekkerig patroon dat "marbelling" wordt genoemd.
Overigens lost Retrobright het probleem van door UV-licht broos geworden plastic niet op, maar dat vroeg je ook niet.
Ik zal eens kijken of ik het ergens wat goedkoop kan vinden. Veel heb ik ook niet nodig en het is het ook weer niet waard om daar te veel geld in te steken.
Ik zie dat je waterstofperoxide in diverse concentraties kan krijgen en dat 3% veel voorkomt, is dat wat ik moet hebben?
Edit:
Volgens wikipedia:
Edit:
Volgens wikipedia:
Dus des te hoger, des te beter.Hydrogen peroxide solution. 12% or 6% work the same, and even 3% has been used with success
[ Voor 57% gewijzigd door Invisible_man op 10-06-2022 09:29 ]
gewoon minder verdunnen dan bij de lagere percentage varianten.
Bij deze. Het kleurenschema voor de millennium falcon.Invisible_man schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:01:
[...]
Eigenlijk zou je voor de grap eens een potje Tamiya moeten proberen (niet de LP lacquer variant, maar de gewone die je met IPA kan verdunnen) en kijken hoe je daar mee uit de voeten kan, maar dan loop je wel het risico dat je die veel beter gaat vindenis niet voor niets dat dat één van de meest gebruikte verven is.

Alleen heb ik nu geen rekening gehouden met de kleur v/d ledstrips.
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 10-06-2022 18:36 ]
Ziet er al mooi uit. Je kunt anders even proberen of het in heet water iets wil buigen (maar weet ik niet zeker of dat ook werkt met uitgeharde resin), maar idd, blijft breekbaar. En desnoods print ik een paar nieuwe voor je, die ik dan probeer uit te harden op een stukje hout ofzo?_Eend_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:45:
Voor mijn LuA-project heb ik nu een dek gemaakt waar het kanon op kan staan, nu nog zandzakken. daar was ik een tijdje geleden al mee bezig geweest..
De poten van het geschut zijn een beetje krom maar ik durf daar niet zo heel veel aan te doen, het is allemaal vrij breekbaar
[Afbeelding]
Ik snap de allure van Tamiya helemaal. Wat spuit dat fijn. Makkelijk te mengen met IPA, Met 3 op 2 goeie consistency. Snel droog tijdens het spuiten. Nadeel vind ik dat het potjes zijn ipv flesjes want dat is wat lastiger schenken en af te meten. Maar ik heb van die cupjes met milimeters dus dat is eigenlijk ook wel weer prima te doen
Vind het nog wel lastig om grote vlakken egaal te spuiten maar dat is voor de Millennium Falcon niet zo'n ramp.En dit is de onderkant. De afzuiger is niet ideaal voor grote stukken dus dat werkte ook niet echt mee.

Wel zat ik af en toe zat ik als een boer te schudden met de airbrush. Meerdere keren verf uit het cupoje op het model geklotst. Wel makkelijk te verwijdern met IPA en overspuitbaar zonder dat het al te slecht er uit ziet. Maar moet nog ff wat filmpjes kijken over de juiste spuittechniek.
Vind het nog wel lastig om grote vlakken egaal te spuiten maar dat is voor de Millennium Falcon niet zo'n ramp.En dit is de onderkant. De afzuiger is niet ideaal voor grote stukken dus dat werkte ook niet echt mee.

Wel zat ik af en toe zat ik als een boer te schudden met de airbrush. Meerdere keren verf uit het cupoje op het model geklotst. Wel makkelijk te verwijdern met IPA en overspuitbaar zonder dat het al te slecht er uit ziet. Maar moet nog ff wat filmpjes kijken over de juiste spuittechniek.
[ Voor 23% gewijzigd door Dwarlorf op 11-06-2022 10:50 ]
@Dwarlorf
Mooi dat er nog een tamiya liefhebber bijkomt😇
Qua egaal spuiten op grote vlakken, daarom heb ik dus een .5 spuit. Werkt daarvoor zeer prettig (naast primer en voornamelijk 2k glanslak voor de auto's)
Qua egaal spuiten op grote vlakken, daarom heb ik dus een .5 spuit. Werkt daarvoor zeer prettig (naast primer en voornamelijk 2k glanslak voor de auto's)
Ja, ik ben er ook erg blij mee. Het geschut is prachtig, de loop is zelfs open dus ik hoef niet te gaan boren. En die Schwarzlose MG is ook erg mooi. Zelfs het vizier is er goed uitgekomensmitae schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:57:
[...]
Ziet er al mooi uit. Je kunt anders even proberen of het in heet water iets wil buigen (maar weet ik niet zeker of dat ook werkt met uitgeharde resin), maar idd, blijft breekbaar. En desnoods print ik een paar nieuwe voor je, die ik dan probeer uit te harden op een stukje hout ofzo?
Warm water ga ik misschien morgen nog wel even proberen.. Anders zet ik er wat kisten e.d. omheen, valt het ook niet zo op
Ik zal het zeker wel blijven gebruiken maar vind Vallejo op andere vlakken weer prettiger.Wat handzamer als je veel verschillende kleurtjes achter elkaar wil spuiten Makkelijk druppelen zodat je niet snel teveel verf uitschenkt en het druppelen maakt mengen wat makkelijker. En Vallejo heeft een ruime keus in kleuren. En hoewel ik Krikke ook een warm toedraag steun ik graag de Purperen Draak in Groningen door daar mijn Vallejo te kopen.Ik moet even kijken hoe vaak ik grote vlakken ga spuiten of een een 5 naald nodig is.Renegade666 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:50:
@Dwarlorf
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 11-06-2022 11:08 ]
Zei ik tochDwarlorf schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:43:
Ik snap de allure van Tamiya helemaal. Wat spuit dat fijn. Makkelijk te mengen met IPA, Met 3 op 2 goeie consistency. Snel droog tijdens het spuiten.
Als je het gaat verdunnen met leveling thinner (en er dus een lacquer van maakt) maak je het zelfs nog beter
Ik vind deze potjes wel handig:Nadeel vind ik dat het potjes zijn ipv flesjes want dat is wat lastiger schenken en af te meten. Maar ik heb van die cupjes met milimeters dus dat is eigenlijk ook wel weer prima te doen
https://www.lion-art.nl/Pot-met-deksel-30ml
Van die sambalpotjes en deze zijn ook bestand tegen lacquers enzo. Na gebruik met een beetje IPA en een kwastje zo schoon te maken.
Wat Renegade ook al zegt, grote naald helpt daarbij. Ook helpt het om eerst van links naar rechts rijtjes te spuiten en dan er nog eens overheen maar dan 90 graden gedraaid.Vind het nog wel lastig om grote vlakken egaal te spuiten maar dat is voor de Millennium Falcon niet zo'n ramp.En dit is de onderkant. De afzuiger is niet ideaal voor grote stukken dus dat werkte ook niet echt mee.
[Afbeelding]
De truuk is je cupje niet te ver te vullen, maar gebeurt mij ook nog vaker dan ik durf toe te gevenWel zat ik af en toe zat ik als een boer te schudden met de airbrush. Meerdere keren verf uit het cupoje op het model geklotst. Wel makkelijk te verwijdern met IPA en overspuitbaar zonder dat het al te slecht er uit ziet. Maar moet nog ff wat filmpjes kijken over de juiste spuittechniek.
Eerst maar eens mijn 4+ liter IPA opmaken.Invisible_man schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Zei ik toch![]()
Als je het gaat verdunnen met leveling thinner (en er dus een lacquer van maakt) maak je het zelfs nog beter
En een betere afzuiging voordat je überhaupt aan lacquers wilt beginnen
Het resultaat van een weekend hobbiën.
:strip_exif()/f/image/lrL2prRYMqblAS71ROvhALZc.jpg?f=fotoalbum_medium)
De ledstrip is tijdelijk. Ik heb een oranje (en een rode) in bestelling. Ik denk dat oranje het mooist is. Kan ik ook in oranje details gaan aanbrengen.
Verder kreeg ik de tip om een filter te gebruiken om de kleuren bij elkaar te brengen. (dat moet dus nog, eerst maar die strips binnen)
:strip_exif()/f/image/lrL2prRYMqblAS71ROvhALZc.jpg?f=fotoalbum_medium)
De ledstrip is tijdelijk. Ik heb een oranje (en een rode) in bestelling. Ik denk dat oranje het mooist is. Kan ik ook in oranje details gaan aanbrengen.
Verder kreeg ik de tip om een filter te gebruiken om de kleuren bij elkaar te brengen. (dat moet dus nog, eerst maar die strips binnen)
[ Voor 10% gewijzigd door Dwarlorf op 12-06-2022 17:08 ]
Filter kan, maar wat ik zou doen is die lichtste grijze kleur wat verder te verdunnen en daarmee te blenden, kan je ook de panelshading mooi mee blenden, al is dat uiteindelijk een artistieke beslissingDwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:22:
[Afbeelding]
Verder kreeg ik de tip om een filter te gebruiken om de kleuren bij elkaar te brengen.
Ben ook even lekker aan experimenteren geweest trouwens met het bulldozerblad van de M60 tank. Combinatie van een basis met mr.metal buffable aluminium, watergedragen roestkleurige verf aangebracht met afgescheurde stukjes spons en een mix van watergedragen verf met roestkleurig pigmentpoeder.
Wanneer ik de rest van de tank ga wheateren, zal ik waarschijnlijk nog wat modder aanbrengen met pigmentpoeder, maar dan moet ik eerst een idee hebben van wat ik daarvoor ga gebruiken in combinatie met de rest van de tank.
:strip_exif()/f/image/rZ002hZEft3Om2m6oqR7cTbe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S8KvstMM1YPzH4eFatbVk6Yo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gKSQ1qGAbw6cUdzdppYkNQPj.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiervoor heb ik deze tutorial gevolgd:
Dat heb ik al een soort van gedaan. Dit is het proces geweest: Eerst grijs (het is eigenlijk blauwgrijzig) als basecoat. Daarna shading (met Tamiya NATO black) Daarna weer met grijs panels gedaan en geblend met de schaduwen. Niet verdund maar zoveel mogelijk gecontroleerd licht gesprayed om mijn trigger control skills aan te scherpen. Zelfde proces met de andere paneelkleuren. Mss een beetje omslachtig qua volgordes. Beter was geweest om eerst alle panelen een kleur te geven en daarna shaden en weer bijwerken. Maar dat is het nadeel als je maar een half plan hebt.Invisible_man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:25:
[...]
Filter kan, maar wat ik zou doen is die lichtste grijze kleur wat verder te verdunnen en daarmee te blenden, kan je ook de panelshading mooi mee blenden, al is dat uiteindelijk een artistieke beslissing. Wel is het dan aan te raden de blend laag stap voor stap aan te brengen en eerst te zien wat het resultaat na het drogen is, vaak droogt het iets minder transparant op dan wanneer je het spuit.
Waar ik nog even mee zit is of ik hierna de effecten en verdere detaillering eerst doe en daarna een filter er over heen doe of eerst een filter er overheen en dan de rest.
Ik snap nu trouwens ook de allure om tanks te bouwen. Vond het altijd maar saai "omdat al die tanks op elkaar lijken". Maar al die panels maken het wel interessant als schilderobject.
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 12-06-2022 17:47 ]
Ik had dat juist met vliegtuigenDwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:44:
[...]
Ik snap nu trouwens ook de allure om tanks te bouwen. Vond het altijd maar saai "omdat al die tanks op elkaar lijken". Maar al die panels maken het wel interessant als schilderobject.
Tanks zijn zelfs al na een rondje oefenterrein al smerig. Je moet wel heel erg overdrijven voordat een tank er te geweathered uitziet. Een beetje roest hier, een beetje modder daar, sporen van modderpoten op de tank, schades etc etc.
Tja, je kan zoveel tutorials volgen als je wilt, maar uiteindelijk moet je voor je zelf uitvinden wat voor je werkt en in het achterhoofd houden dat er meerdere wegen naar Rome gaan. Wat ik met die panels op die M60 gedaan heb zou ook ongeveer zijn wat ik voor bijvoorbeeld de Milenium Falcon zou doen (nog werk in uitvoering, moet nog heel wat mishaps opschonen die je krijgt als je alles vanuit de hand spuit zonder masks en dergelijke).Dwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:44:
[...]
Dat heb ik al een soort van gedaan. Dit is het proces geweest: Eerst grijs (het is eigenlijk blauwgrijzig) als basecoat. Daarna shading (met Tamiya NATO black) Daarna weer met grijs panels gedaan en geblend met de schaduwen. Niet verdund maar zoveel mogelijk gecontroleerd licht gesprayed om mijn trigger control skills aan te scherpen. Zelfde proces met de andere paneelkleuren. Mss een beetje omslachtig qua volgordes. Beter was geweest om eerst alle panelen een kleur te geven en daarna shaden en weer bijwerken. Maar dat is het nadeel als je maar een half plan hebt.
:strip_exif()/f/image/4hfwMT3WUWsvtWc97Mhqxxbn.jpg?f=fotoalbum_large)
-Zwarte primer
-Witte motling (met de hand met de ab of met een motling matrijs) of witte spikkels met afgescheurde spons, eventueel licht grijs ipv wit.
-Naar smaak preshading met zwart of donkergrijs.
-Zandkleur aanbrengen met wat meer verdunde verf (zodat het niet te snel dekt).
-Naar smaak een paar panelen wat meer dekkend spuiten alsof die nieuwer zijn of zelfs met een compleet andere kleur alsof het van een ander voertuig afkomt.
-De zandkleur een paar tinten lichter maken (in dit geval met wat wit) en vooral richten op het midden van de panelen.
Als je effecten zoals chipping toepast waarbij je een veel donkere kleur aanbrengt maakt het niet zoveel uit, omdat het donker is heeft het filter er veel minder effect op. Maar bijvoorbeeld een laserblast inslag met roet enzo zou ik erna doen zodat het ook verser oogt. Wederom, geen foute keuze te maken hierWaar ik nog even mee zit is of ik hierna de effecten en verdere detaillering eerst doe en daarna een filter er over heen doe of eerst een filter er overheen en dan de rest.
Het is inderdaad de truuk om er wat interessants van te maken en uit te kiezen. Deze tank is op zich zelf al interessant met dat bulldozerblad, maar had ook kunnen kiezen voor het verfschema waarbij hij helemaal zandgeel is. Met die bruine vlekken is het al een stuk interessanter en die panelen (waarvan dit nog maar de helft is, komt nog meer op) zijn bijvoorbeeld met een andere kleur zand gespoten en meer verbleekt alsof die van een andere tank afkomen met een ander verfschema.Ik snap nu trouwens ook de allure om tanks te bouwen. Vond het altijd maar saai "omdat al die tanks op elkaar lijken". Maar al die panels maken het wel interessant als schilderobject.
Zo ben ik ook nog bezig met een M1 Abrams achterop een vrachtwagen wat in principe één en al de zelfde zandgele kleur is wat al snel erg saai wordt. Nu zou ik bijvoorbeeld de oplegger van de vrachtwagen als afwisseling in de woodland kleuren (nato green, nato brown en nato black) kunnen spuiten als afwisseling, of waar ik aan zit te denken met het nodige afbladerende roest.
Ach, verandering van spijs doet eten_Eend_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:02:
[...]
Ik had dat juist met vliegtuigen
Tanks zijn zelfs al na een rondje oefenterrein al smerig. Je moet wel heel erg overdrijven voordat een tank er te geweathered uitziet. Een beetje roest hier, een beetje modder daar, sporen van modderpoten op de tank, schades etc etc.
Ik zat zo te denken aan roet (en/of roest), of engine grime oid. Chipping had ik zo niet aan gedacht maar daar heb ik nog geen ervaring mee dus dat ga ik nog maar niet doen op dit model. Laserblast is wel een aardig idee.FF kijken hoe ik dat simuleer, een ondiep gat met roet er omheen zou dat dan moeten worden. Waar ik ook aan zit te denken is om er een diorama van te maken waarbij hij net wegvliegt dat ie stof cq zand wegblaast bij het opstijgen. Dan kan ik met zand oigments dust effecten doen. Aan de andere kant lijkt het me ook wel weer vet om hem 'clean' te houden.Naja, ik moet er nog maar eens over nadenken.Invisible_man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Tja, je kan zoveel tutorials volgen als je wilt, maar uiteindelijk moet je voor je zelf uitvinden wat voor je werkt en in het achterhoofd houden dat er meerdere wegen naar Rome gaan. Wat ik met die panels op die M60 gedaan heb zou ook ongeveer zijn wat ik voor bijvoorbeeld de Milenium Falcon zou doen (nog werk in uitvoering, moet nog heel wat mishaps opschonen die je krijgt als je alles vanuit de hand spuit zonder masks en dergelijke).
[Afbeelding]
-Zwarte primer
-Witte motling (met de hand met de ab of met een motling matrijs) of witte spikkels met afgescheurde spons, eventueel licht grijs ipv wit.
-Naar smaak preshading met zwart of donkergrijs.
-Zandkleur aanbrengen met wat meer verdunde verf (zodat het niet te snel dekt).
-Naar smaak een paar panelen wat meer dekkend spuiten alsof die nieuwer zijn of zelfs met een compleet andere kleur alsof het van een ander voertuig afkomt.
-De zandkleur een paar tinten lichter maken (in dit geval met wat wit) en vooral richten op het midden van de panelen.
[...]
Als je effecten zoals chipping toepast waarbij je een veel donkere kleur aanbrengt maakt het niet zoveel uit, omdat het donker is heeft het filter er veel minder effect op. Maar bijvoorbeeld een laserblast inslag met roet enzo zou ik erna doen zodat het ook verser oogt. Wederom, geen foute keuze te maken hier
Je zou ook een sludgewash met starship filth (de naam zegt het alDwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:34:
[...]
Ik zat zo te denken aan roet (en/of roest), of engine grime oid. Chipping had ik zo niet aan gedacht maar daar heb ik nog geen ervaring mee dus dat ga ik nog maar niet doen op dit model. Laserblast is wel een aardig idee.FF kijken hoe ik dat simuleer, een ondiep gat met roet er omheen zou dat dan moeten worden. Waar ik ook aan zit te denken is om er een diorama van te maken waarbij hij net wegvliegt dat ie stof cq zand wegblaast bij het opstijgen. Dan kan ik met zand oigments dust effecten doen. Aan de andere kant lijkt het me ook wel weer vet om hem 'clean' te houden.Naja, ik moet er nog maar eens over nadenken.
https://www.modelbouwenzo...ng502-Oils-Starship-Filth
Potje white spirits erbij en je kan al los.
Ik heb op de een of andere manier een aversie tegen die methode. Ik zie heel vaak van die scratchbuld gasten die dan een heel mooi model maken, er een basecolor overheen gooien, hem dan op die manier vies maken en that's it. Hele model verpest. Valt me zowieso veel op als ik youtubefilmpjes kijk. Als ze goed dingen kunnen maken dan kunnen ze niet goed schilderen en andersom.Invisible_man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Je zou ook een sludgewash met starship filth (de naam zegt het al) kunnen doen.
https://www.modelbouwenzo...ng502-Oils-Starship-Filth
Potje white spirits erbij en je kan al los.
Alles met mate natuurlijkDwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:51:
[...]
Ik heb op de een of andere manier een aversie tegen die methode. Ik zie heel vaak van die scratchbuld gasten die dan een heel mooi model maken, er een basecolor overheen gooien, hem dan op die manier vies maken en that's it. Hele model verpest. Valt me zowieso veel op als ik youtubefilmpjes kijk. Als ze goed dingen kunnen maken dan kunnen ze niet goed schilderen en andersom.
Ik heb een lading met 60ml dropper bottles via ali besteld, maar kan je op het web vast wel elders vinden.Dwarlorf schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:43:
Ik snap de allure van Tamiya helemaal. Wat spuit dat fijn. Makkelijk te mengen met IPA, Met 3 op 2 goeie consistency. Snel droog tijdens het spuiten. Nadeel vind ik dat het potjes zijn ipv flesjes want dat is wat lastiger schenken en af te meten. Maar ik heb van die cupjes met milimeters dus dat is eigenlijk ook wel weer prima te doen
Tamiya meng ik minstens 50/50 met Mr Leveling thinner. Kan nog dunner heb ik gemerkt. Denk wel 40/60, misschien zelfs wel 30/70. Naar mijn geringe ervaring dekt het supergoed.
Ik gebruik pas sinds een maand ofzo een airbrush en het werkt fantastisch. En foutjes zijn makkelijk te herstellen.
mijn verf opstelling:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LhxOQIgYwvSvnw3429QpRDeI.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door JipJapGoedje op 14-06-2022 17:07 ]
@JipJapGoedje
Je weet dat je bij tamiya de thinner vult tot de 2de rand dat je potje ab ready is toch? Scheelt werk om alles over te hevelen naar ander potje/vlesje.
Je weet dat je bij tamiya de thinner vult tot de 2de rand dat je potje ab ready is toch? Scheelt werk om alles over te hevelen naar ander potje/vlesje.
Ik doe ze 50/50. Dus eerst mix ik de verf in het potje en giet ik het over in de flesjes. Dan 2 pipetjes met thinner in het potje, deksel erop even schudden en dan restant ook in het flesje gieten. En dan aanvullen tot 50/50 mix.Renegade666 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:16:
@JipJapGoedje
Ja, ik heb wel 18 ml droppers, giet ik nu restanten verf in over na afloop.JipJapGoedje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:04:
Ik heb een lading met 60ml dropper bottles via ali besteld, maar kan je op het web vast wel elders vinden.
Dit zei de meneer van Krikke ook. Ik twijfelde of ik dat verstandig vond maar ik neig er wel naar.Renegade666 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:16:
@JipJapGoedje
@Dwarlorf
Heb al eens met wat potjes gedaan, en dat ging prima. Doe het niet standaard omdat ik ook wel kwast, en dan is het te dun😅
Heb al eens met wat potjes gedaan, en dat ging prima. Doe het niet standaard omdat ik ook wel kwast, en dan is het te dun😅
Ik heb dit weekend ook even de penseel ter hand genomen maar vond Tamiya daar niet geschikt voor (had de 3 op 2 verhouding gebruikt). Het 'vloeide' (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) eigenlijk niet. Momenteel neig ik er naar om Tamiya voor airbrushen te hgebruiken en Vallejo voor beiden want Tamiya heeft niet echt veel kleuren voor zaken anders dan militraire modellen, viel me op. Heb vanmiddag wel nog even 3 potjes tamiya gehaald.Renegade666 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:13:
@Dwarlorf
@Dwarlorf
Hangt een beetje af van de kleur. Sommige zijn wat minder, de andere wat beter. Ik gebruik zelf voor sommige kleuren tegenwoordig de retarder van tamiya, dan wil het vaak wat beter en droogt het iets minder snel.
Qua hoeveelheid kleuren, daar kom ik langzaam ook wel wat tegen aan. Heb wel aardig wat potjes ondertussen, maar af toe een uitstapje naar een ander merk😅
Hangt een beetje af van de kleur. Sommige zijn wat minder, de andere wat beter. Ik gebruik zelf voor sommige kleuren tegenwoordig de retarder van tamiya, dan wil het vaak wat beter en droogt het iets minder snel.
Qua hoeveelheid kleuren, daar kom ik langzaam ook wel wat tegen aan. Heb wel aardig wat potjes ondertussen, maar af toe een uitstapje naar een ander merk😅
Zou panel lining nog een idee zijn?Dwarlorf schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:22:
[Afbeelding]