Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 50 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
Dwarlorf schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Zou panel lining nog een idee zijn?
Met al die hoekjes en randjes juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:16:
@JipJapGoedje
Je weet dat je bij tamiya de thinner vult tot de 2de rand dat je potje ab ready is toch? Scheelt werk om alles over te hevelen naar ander potje/vlesje.
Ja en nee. Als je alleen maar volledig dekkend spuit en een niet al te kleine naald hebt (0.4 ofzo) kan je dit doen. Als je een kleinere naald hebt en bijvoorbeeld met preshading werkt wil je je verf toch minimaal 50/50 hebben. En het nadeel vind ik zelf dat dan de potjes veel te vol zitten en je makkelijker morst, maar dat is ook deels mijn gebrek aan motoriek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:57

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Invisible_man schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Met al die hoekjes en randjes juist!
Ik had die potjes tamiya panel lining bekeken maar daar staat een heel verhaal op dat het plastic en verf kan aantasten. Moet ik me daar veel van aantrekken?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Ik had die potjes tamiya panel lining bekeken maar daar staat een heel verhaal op dat het plastic en verf kan aantasten. Moet ik me daar veel van aantrekken?
Niet zo veel, je gebruikt sowieso maar steeds kleine beetjes en als je verf goed uitgehard is en je een sterke verf zoals Tamiya gebruikt hebt kan er niet zoveel gebeuren. Wel zou je nog even een dunne gloscoat kunnen spuiten voor wat extra bescherming (vooral handig als je dan met wattenstaafjes in de weer gaat om overschot weg te halen en dus op je verfwerk zit te wrijven) en door het gladde daarvan trekt de panelliner ook makkelijker in de naden enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:47
Dwarlorf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Invisible_man schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Niet zo veel, je gebruikt sowieso maar steeds kleine beetjes en als je verf goed uitgehard is en je een sterke verf zoals Tamiya gebruikt hebt kan er niet zoveel gebeuren. Wel zou je nog even een dunne gloscoat kunnen spuiten voor wat extra bescherming (vooral handig als je dan met wattenstaafjes in de weer gaat om overschot weg te halen en dus op je verfwerk zit te wrijven) en door het gladde daarvan trekt de panelliner ook makkelijker in de naden enzo.
Ik heb met mijn Gundam kits gemerkt dat het het plastic op kan breken. Dit was wel bij de hele kleine onderdeeltjes. Als je met beleid het gebruikt en niet je panel lines helemaal vol laat lopen gaat het goed. Maar aangeraden wordt om een gloss laag te gebruiken voor deze stap zodat het plastic beschermt is.
Invisible_man schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Ja en nee. Als je alleen maar volledig dekkend spuit en een niet al te kleine naald hebt (0.4 ofzo) kan je dit doen. Als je een kleinere naald hebt en bijvoorbeeld met preshading werkt wil je je verf toch minimaal 50/50 hebben. En het nadeel vind ik zelf dat dan de potjes veel te vol zitten en je makkelijker morst, maar dat is ook deels mijn gebrek aan motoriek :)
Ik heb wat internet adviezen gelezen en begrepen dat je makkelijk 50/50 kon mixen met thinner. Omdat dat niet in de potjes past en ik ook niet elke keer pipetjes wil verbruiken om het in een mixbeker en dan in de airbrush te doen heb ik die dropper bottles gekocht. Kan je veel makkelijk verf in de airbrush doseren/druppelen. En dus een heel verfrekje vol nu met die flesjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
[...]

[...]

Ik heb met mijn Gundam kits gemerkt dat het het plastic op kan breken. Dit was wel bij de hele kleine onderdeeltjes. Als je met beleid het gebruikt en niet je panel lines helemaal vol laat lopen gaat het goed. Maar aangeraden wordt om een gloss laag te gebruiken voor deze stap zodat het plastic beschermt is.
Als je niet zoals de "traditionele" modelbouw eerst je model spuit en dan een pin wash geeft, maar direct op het plastic dat gaat doen is het een ander verhaal ja :) Maar uiteindelijk is een panelliner ook gewoon verf, maar dan vaak op basis van enamels (die van mig of ak in ieder geval) ipv water of alcohol en dus een stuk agressiever is. Dus net als je diverse soorten verven gaat spuiten over elkaar heen is het zaak dat je de onderliggende verflaag goed laat uitharden en eventueel zelfs een glos coat spuit als jij bijvoorbeeld met een enamel of lacquer over watergedragen verf gaat. Nog afgezien van dat een pinwash/panelliner over een glos finish veel beter aan te brengen is.
[...]

Ik heb wat internet adviezen gelezen en begrepen dat je makkelijk 50/50 kon mixen met thinner. Omdat dat niet in de potjes past en ik ook niet elke keer pipetjes wil verbruiken om het in een mixbeker en dan in de airbrush te doen heb ik die dropper bottles gekocht. Kan je veel makkelijk verf in de airbrush doseren/druppelen. En dus een heel verfrekje vol nu met die flesjes.
Zeker een slim idee ja :) persoonlijk mix ik het voor het spuiten in een mixcupje omdat ik vanwege preshading en dergelijke vaak verschillende verdunverhoudingen nodig heb en het probleem van als je het eerder dan al eens verdund heb, heb je niet altijd een goed idee meer van hoeveel het wel of niet verdund is en je kan dan alleen nog maar verder verdunnen, niet meer "verdikken" 8) Wel met mixflesjes even opletten of het plastic bestand is tegen de gebruikte drager. Zeker met lacquers is niet alles wat te krijgen is daar tegen bestand vraag met niet hoe ik dat weet O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Het plastic van de flesjes is PET-plastic dus dat zit wel goed. Maar goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Zijn al die panel liners laquer? Ik zie dat tamiya weer speciaal spul heeft om dat te verdunnen. Maar gaat dat dan niet de tamiya acryl verf of de gloss coat verwijderen? Laatst met ipa ook weer een deel van mijn spuitverf per ongeluk verwijderd. En als ik een glosscoat toevoeg kan ik er daarna weer met mat overheen? (liefst coat ik helemaal niet)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Zijn al die panel liners laquer?
Nee hoor, Vallejo heeft bijvoorbeeld één die gewoon op water gebaseerd is.

Ik zelf gebruik óf kant en klare washes van AK of nog vaker gewoon met olieverf zoals die starship filth die ik eerder aanhaalde welke je dan zelf verdund tot een pin wash. Daar kan ik sowieso zonder problemen over Tamiya verf heen zonder gloss coat perse.
Ik zie dat tamiya weer speciaal spul heeft om dat te verdunnen. Maar gaat dat dan niet de tamiya acryl verf of de gloss coat verwijderen? Lawts met ipa ook weer een deel van mijn spuitverf per ingeluk verwijderd. En als ik een glosscoat toevoeg kan ik er daarna weer met mat overheen? (liefst coat ik helemaal niet)
Wederom, zolang je maar genoeg tijd tussen verven en pin wash hebt zitten kom je er vaak wel mee weg en anders eerst op iets wat niet belangrijk is proberen. Ik gebruik zelf die Tamiya washes niet omdat ik alles wat ik wil wel kan met oils die ik toch al heb dus kan daar weinig over zeggen helaas :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Nee hoor, Vallejo heeft bijvoorbeeld één die gewoon op water gebaseerd is.
[YouTube: Using Vallejo's Model Wash]

Ik zelf gebruik óf kant en klare washes van AK of nog vaker gewoon met olieverf zoals die starship filth die ik eerder aanhaalde welke je dan zelf verdund tot een pin wash. Daar kan ik sowieso zonder problemen over Tamiya verf heen zonder gloss coat perse.

[...]

Wederom, zolang je maar genoeg tijd tussen verven en pin wash hebt zitten kom je er vaak wel mee weg en anders eerst op iets wat niet belangrijk is proberen. Ik gebruik zelf die Tamiya washes niet omdat ik alles wat ik wil wel kan met oils die ik toch al heb dus kan daar weinig over zeggen helaas :).
Mss dat ik ooit nog eens de oils kant op ga. Wat ik er van gezien heb kan je er makkelijk fouten mee herstellen door het gewoon weg te vegen.

Gisteravond nog wat panelen oranje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29yAtnWFqyEo5HUR7pORBwb4Xj8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrcymLRYGfFFE4cbXUCV2Spw.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 15% gewijzigd door Dwarlorf op 16-06-2022 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Zijn al die panel liners laquer? Ik zie dat tamiya weer speciaal spul heeft om dat te verdunnen. Maar gaat dat dan niet de tamiya acryl verf of de gloss coat verwijderen? Laatst met ipa ook weer een deel van mijn spuitverf per ongeluk verwijderd. En als ik een glosscoat toevoeg kan ik er daarna weer met mat overheen? (liefst coat ik helemaal niet)
Die tamiya panel lining mag blijkbaar niet meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dwarlorf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Die tamiya panel lining mag blijkbaar niet meer verkocht worden.
Serieus? Heb vorige week nog een flesje besteld (en thuis gestuurd gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

alarma2nd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Volgens Krikke mocht het niet meer en zou het een fikse boete opleveren als je het wel verkoopt en ze daar achter komen.Blijkbaar zit er een stofje in dat niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Mss dat ik ooit nog eens de oils kant op ga. Wat ik er van gezien heb kan je er makkelijk fouten mee herstellen door het gewoon weg te vegen.
Ja met oils kan je alles doen wat je wilt en je kan indien nodig het een dag later er nog afhalen ja. En omdat je het zelf verdund kan je er alles mee maken zoals een filter waarbij je heel veel verdund, een pin wash die iets minder verdund is, nog iets dikker en je hebt iets wat goed werkt voor streaking en nog dikker en je kan er staining en verwering van oppervlakte mee doen (dot filter enzo). Het voordeel van kant en klare pins washes zoals die van Tamiya is dat het relatief snel droog is en kant en klaar in een potje zit natuurlijk, maar ik heb zelf een glazen potje met donkerbruin en met starship filfth gemixed en dus altijd onder handbereik heb. En met hoeveel er in een tube zit kan je jaren doen en je hebt een heel scala aan kleuren beschikbaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 17:46
Nou, hij is klaar. Was wel een opgave af en toe. Handleiding is niet de beste, en mijn gebrek aan ervaring hielp ook niet.

Maar ik heb er van geleerd, en er plezier mee gehad, en dat is waar het om gaat toch?

Wil alleen nog een keer kijken of ik voorzichtig door de decals kan snijden om de motorkap er af te kunnen halen. Weet niet of dat lukt zonder losse stukken aan decals te krijgen. Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1zjW0igS_l0PGdzFEDh8ixFiMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yA87PLfnrzX53O7RXMZBaKZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrgBRM4kEjzfnN9EPhZSQeUCMK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rSxeX0IcRBVrc0KAVKg0EF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRhItbZApnY0qsLah_xooE0tVLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3MRwVOhBMFI8iI2T1bze2Kd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEkMNRvn2OCkqihtl8J-yr-hrzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZC5yVCDltlGdAyzCDCl408s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MLjysgwMxjvNSzLOUQOM8Qae1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hCWL22sx4kk24e41Sb506VJ.jpg?f=fotoalbum_large

(My iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 18:38

_Eend_

🌻🇺🇦

Ziet er goed uit :)

Maar het snijden zou ik niet doen. De Elf decals lopen net langs de rand zo te zien, dat wordt een opgave om dat netjes te doen ben ik bang. Als je het echt wil proberen zou ik een scalpel gebruiken, geen hobbymes, want die dingen zijn echt vlijmscherp.

Deze bedoel ik: https://www.vanbeekart.nl/swann-morton/

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 16-06-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Volgens Krikke mocht het niet meer en zou het een fikse boete opleveren als je het wel verkoopt en ze daar achter komen.Blijkbaar zit er een stofje in dat niet meer mag.
Ik heb gister vallejo wash gekocht in de hoop dat ik dat kon gebruiken voor panel lining maar dat werkte ook niet goed. Vallejo inkt werkte wel iets beter maar ook niet geweldig. Dan zou ik heel veel handmatig moeten doen zonder dat het vloeit maar dat is ontzettend foutgevoelig. Ik ga panel lining maar skippen, geen zin om het spuitwerk te verpesten.

Edit:
Heb online maar 2 potjes gekocht, het kon (nog). En een pakje boetseerklei. Wou ik ook eens uitproberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 17-06-2022 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 15:08

page404

Website says no

https://www.plazajapan.co...n1wcJU5Iln_mIxI&fs=e&s=cl

Mochten er meer mensen interesse kan ik wel kijken of we een gezamenlijke inkoop kunnen doen. Airwolf heli voor 25€ 1/48

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 17:46
page404 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:34:

Mochten er meer mensen interesse kan ik wel kijken of we een gezamenlijke inkoop kunnen doen. Airwolf heli voor 25€ 1/48
Leuk, ik doe wel mee.

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man

Ik ook wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik doe mee.

Ik wilde eigenlijk niks meer uitgeven aan hobbyspul deze maand. Maarja :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 05:45:
[...]

Ik heb gister vallejo wash gekocht in de hoop dat ik dat kon gebruiken voor panel lining maar dat werkte ook niet goed. Vallejo inkt werkte wel iets beter maar ook niet geweldig.
Welke pinwash je ook gebruikt, wanneer de ondergrond niet helemaal glad is wil het gewoon moeilijker vloeien. Even een glos coat spuiten helpt dan. Wat je ook nog kan proberen is om eerst met een kwastje een dun laagje van de gebruikte thinner er overheen te kwasten, bij Vallejo dus gewoon met water. Dan vloeit het ook wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:26

Heb hem al liggen :X

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Die staat al heel lang op mijn lijstje. Ik doe mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Cool, had niet zoveel enthousiasme verwacht ;)
ik bestel in de loop van de dag, dan tel ik hoeveel gegadigden.
Totale prijs wordt dan 25€ + verzendkosten/aantal gegadigden + eventuele vzk binnenland.
verwacht dat de totale prijs op rond de 33€ komt dan, verzendkosten uit Japan vallen mee (rond de 15€).

Oh ja, de kleur is niet zwart maar DuPont 5031 Phantom Grey. Kun je alvast op zoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een kennis van mij heeft deze kit liggen, moet ik nog een keer bouwen maar ik wilde al langer eentje hebben want deze kit heb ik als klein jochie al eens gekregen en in elkaar geknutseld zonder te schilderen..

Die kennis had hem bij een modelbouwwinkel in Purmerend vandaan, maar dat was de laatste die ze op voorraad hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:25

Aganim

I have a cunning plan..

Nice, ik doe ook mee! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 14:46

Vos

AFCA

De prijzen bij die shop op kits zijn heel nice. Zit te kijken naar wat Tamiya kits en scheelt bijna de helft met Europa. Heb daar wel vaker rond lopen te snuffelen, ben alleen altijd bang voor de extra kosten.

Wellicht kan je een hele grote bestelling doen? Of loopt het dan teveel op qua invoer- en bestelkosten?

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 17-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Vos schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:56:
[...]

De prijzen bij die shop op kits zijn heel nice. Zit te kijken naar wat Tamiya kits en scheelt bijna de helft met Europa. Heb daar wel vaker rond lopen te snuffelen, ben alleen altijd bang voor de extra kosten.

Wellicht kan je een hele grote bestelling doen? Of loopt het dan teveel op qua invoer- en bestelkosten?
Met kleinere bestellingen zou het wel los moeten lopen. Zal even uitzoeken tot welk bedrag het risico aanvaardbaar is. Ik snap de behoefte om meteen een grote inkoopactie op te starten maar ik wou het even klein houden. Geef maar door of je iets specifieks ziet en dan kijk ik wat ik kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 16:38
Japanse merken zoals Tamiya, Finemolds, Platz enz zijn in Japan altijd een stuk goedkoper als in NL. let alleen wel op dat je hierover nog BTW moet betalen en eventueel invoerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 14:46

Vos

AFCA

Elve1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:56:
Japanse merken zoals Tamiya, Finemolds, Platz enz zijn in Japan altijd een stuk goedkoper als in NL. let alleen wel op dat je hierover nog BTW moet betalen en eventueel invoerkosten.
Ja inderdaad, dan loopt het toch al weer aardig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Met kleinere bestellingen zou het wel los moeten lopen. Zal even uitzoeken tot welk bedrag het risico aanvaardbaar is. Ik snap de behoefte om meteen een grote inkoopactie op te starten maar ik wou het even klein houden. Geef maar door of je iets specifieks ziet en dan kijk ik wat ik kan doen :)
Tot 150 euro inclusief verzendkosten betaal je geen invoerrechten, daarboven wel. Je moet wel de BTW (21%) en inklaringskosten (digitaal iets van 4 euro) betalen. Als je het op safe speelt zou je er vijf kunnen bestellen.

Komen dan wel weer kosten bij om het door te sturen naar de andere Tweakers.

Edit: bij meerdere boxen moet het met DHL verstuurt worden. Kosten voor 5 boxen: 217 euro.
Het is goedkoper voor ieder om zelf een box te kopen en deze via Japan post voor 13 euro te verzenden.

Dan ben je 25 euro + 13 euro + 21% + 4 euro kwijt. Zit je op 50 euro.

edit2: ik heb hem inmiddels besteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Skyaero op 17-06-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
je kunt ook bij HobbyLinkJapan kijken, daar heb ik hem paar jaar geleden besteld, die verzenden als het goed is wel meerdere dozen in 1 pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Elve1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:44:
je kunt ook bij HobbyLinkJapan kijken, daar heb ik hem paar jaar geleden besteld, die verzenden als het goed is wel meerdere dozen in 1 pakket.
HLJ mag je niet meer dan 1 per klant van de Airwolf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Skyaero schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Tot 150 euro inclusief verzendkosten betaal je geen invoerrechten, daarboven wel. Je moet wel de BTW (21%) en inklaringskosten (digitaal iets van 4 euro) betalen. Als je het op safe speelt zou je er vijf kunnen bestellen.

Komen dan wel weer kosten bij om het door te sturen naar de andere Tweakers.

Edit: bij meerdere boxen moet het met DHL verstuurt worden. Kosten voor 5 boxen: 217 euro.
Het is goedkoper voor ieder om zelf een box te kopen en deze via Japan post voor 13 euro te verzenden.

Dan ben je 25 euro + 13 euro + 21% + 4 euro kwijt. Zit je op 50 euro.

edit2: ik heb hem inmiddels besteld.
Einde van de rit dus duurder dan ik heb besteld bij modelbouwenzo😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Dag Heren,
Heeft iemand hier tips voor een compressor/ airbrush combinatie met goede prijs-kwaliteitverhouding?
Ik bouw voornamelijk WW2 1:35 kits.

[ Voor 8% gewijzigd door pocket op 19-06-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
pocket schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:45:
Dag Heren,
Heeft iemand hier tips voor een compressor/ airbrush combinatie met goede prijs-kwaliteitverhouding?
Ik bouw voornamelijk WW2 1:35 kits.
Hangt een beetje van je budget af en of je het gewoon eens wil proberen of dat je in iets wilt investeren waar je jaren mee vooruit kan. In het laatste geval zou ik persoonlijk kijken naar een Sparmax compressor en een Harder en Steenbeck airbrush. Beiden zijn goed verkrijgbaar in Nederland (spare parts enzo) en zijn gewoon goed, maar ben je zo een paar honderd euro voor kwijt. De H&S ultra in bovenstaande link is hun instapmodel wat, een stapje hoger zou de Evolution en daarna de Infinity zijn, maar als het voor vooral armor is, is die ultra met twee naalden wel een mooie. De 0.4 kan je dan gebruiken voor primer en het verven van grotere vlakken, die 0,2 kan je dan gebruiken voor bijvoorbeeld free hand camo spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Invisible_man schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Hangt een beetje van je budget af en of je het gewoon eens wil proberen of dat je in iets wilt investeren waar je jaren mee vooruit kan. In het laatste geval zou ik persoonlijk kijken naar een Sparmax compressor en een Harder en Steenbeck airbrush. Beiden zijn goed verkrijgbaar in Nederland (spare parts enzo) en zijn gewoon goed, maar ben je zo een paar honderd euro voor kwijt. De H&S ultra in bovenstaande link is hun instapmodel wat, een stapje hoger zou de Evolution en daarna de Infinity zijn, maar als het voor vooral armor is, is die ultra met twee naalden wel een mooie. De 0.4 kan je dan gebruiken voor primer en het verven van grotere vlakken, die 0,2 kan je dan gebruiken voor bijvoorbeeld free hand camo spuiten.
Heel erg bedankt! Deze zit wel iets boven het bedrag dat ik in mijn hoofd had maar misschien moet ik mijn verwachtingen iets bijstellen. Die 0.2 naald is die ook geschikt voor poppetjes of word dat te fijn? Meeste wat ik doe is inderdaad armor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
pocket schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Heel erg bedankt! Deze zit wel iets boven het bedrag dat ik in mijn hoofd had maar misschien moet ik mijn verwachtingen iets bijstellen. Die 0.2 naald is die ook geschikt voor poppetjes of word dat te fijn? Meeste wat ik doe is inderdaad armor.
Vandaar ook mijn vraag naar budget :)

Voor figuren in 1/35 kan je de ab wel deels gebruiken (zie het youtube kanaal van nightshift maar eens, doet ook veel armor) maar hoe kleine naald je ook kiest, kan je er nooit super strakke lijnen mee verven, dus figuren zal altijd vooral met de kwast gedaan worden met eventueel ab voor de primer en basis kleuren.

Voor nog iets goedkopers zou je ook naar Fengda sets kunnen kijken, maar daar heb ik persoonlijk verder geen ervaring mee en ben je van wat ik zo zie ook al snel €200,- kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De Sparmax waar @Invisible_man naar linkte is wel een hele mooie. Voor 60-100 euro heb je ook een Fengda (= Chinees) compressor, die maakt alleen veel meer herrie dan deze Sparmax, die voor een compressor erg stil is.

Meerdere mensen hier, waaronder ik, hebben een Fengda compressor, die kun je oa. bij Airgoo-Europe.com kopen, daar heb ik mijn compressor ook gekocht (de Fengda AS-186) Die is op papier nog een stukje stiller dan de Sparmax (Fengda 47 dB, Sparmax 48 dB) maar dit zijn Chinese decibellen, daar zou ik niet al te veel waarde aan hechten.

Maar wat voor eisen heb je nog meer? Is het belangrijk dat de compressor stil is? Want dan kun je imo het beste kijken naar een compressor met luchttank, zoals de AS-186. Compressoren zonder luchttank moeten bijna constant draaien. Met een luchttank draait de compressor zelf alleen om de tank (bij) te vullen en dus heb je minder last van het lawaai

En qua airbrush is het het echt wel waard om een H&S Ultra te kopen. De chinese airbrushes zijn lekker goedkoop, maar het zijn bijna wegwerp spuiten. Als er iets kapot gaat dan moet je goed zoeken naar reserve onderdelen. En met schoonmaken zijn ze ook niet altijd even simpel uit elkaar te halen. De Ultra is simpel uit elkaar te halen en onderdelen kun je vrij makkelijk krijgen

[ Voor 15% gewijzigd door _Eend_ op 19-06-2022 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@pocket , ikzelf zat laatst ook te zoeken voor een airbrush en ik ben gegaan wat een hoop in dit topic aanraadde (zoals @_Eend_ hierboven).
Koop er zo'n koppelstuk erbij, en je bent voor "niet al te veel geld" klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iuz5AdpRbxz9GmemzDNBeUFzhro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEJjKGekKbrgWNpYvAhp8zPj.png?f=user_large

Voor hetgeen wat ik doe (als ik er bezig ben met de hobby), is het al perfect

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

page404 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Inkoopacties worden hier niet getolereerd :) Zie ook de diverse beleidtopics en forum faq

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Welke pinwash je ook gebruikt, wanneer de ondergrond niet helemaal glad is wil het gewoon moeilijker vloeien. Even een glos coat spuiten helpt dan. Wat je ook nog kan proberen is om eerst met een kwastje een dun laagje van de gebruikte thinner er overheen te kwasten, bij Vallejo dus gewoon met water. Dan vloeit het ook wat beter.
Ik heb gloss vernis toegepast maar dat Tamiya spul trekt gewoon in de verf. Wellicht omdat het acrylverf is ipv laquer? Ik geef het in ieder geval op wbt panellining en de Millennium Falcon. Misschien ook maar beter. Het merendeel van de lining is heel erg breed.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 19-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
streamnl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:08:
@pocket , ikzelf zat laatst ook te zoeken voor een airbrush en ik ben gegaan wat een hoop in dit topic aanraadde (zoals @_Eend_ hierboven).
Koop er zo'n koppelstuk erbij, en je bent voor "niet al te veel geld" klaar.

[Afbeelding]

Voor hetgeen wat ik doe (als ik er bezig ben met de hobby), is het al perfect
Hoe gebruik je het precies? Wat voor kits maak je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
pocket schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Hoe gebruik je het precies? Wat voor kits maak je?
Ik heb er nu een halve motor mee gespoten O-)

Wat bedoel je met “hoe gebruik je het precies “?
De airbrush of zo’n koppelstukje?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Invisible_man
De m60 ook alweer af. Ik ben vooral tevreden met hoe het bulldozerblad geworden is, ik heb ten opzichte van mijn vorige post daarvan nog wat lichtere roestkleuren toegevoegd wat het nog iets realistischer maakt (vers roest is dan ook wat lichter van kleur). Ik moet morgen nog wel wat overtollig pigmentpoeder verwijderen, de uitdaging daarmee is altijd dat het er opgedroogd compleet anders uit ziet dan wanneer je het er nat op zet en vaak na het opdrogen nog wat te sterk aanwezig is :)

Maar leuke build verder met al die extra armor plates en het bulldozerblad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MefVN8sk5zwoRWVb0QO7hZAWTu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIaKK3xDqVgkGah835ArKewP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:30:
[...]
De airbrush of zo’n koppelstukje?
Dat koppelstukje waar hij op doelt is een snelkoppeling zodat je de luchtslang snel los kan koppelen van de airbrush. Het zorgt er niet voor dat je beter spuit ofzo, maar is erg handig als je snel van airbrush wilt wisselen, maar een ander voordeel is dat daardoor de slang kan draaien en niet doordat de slang in de draairichting wat trekt zichzelf ontschroeft van je airbrush. Maar dat is een "upgrade" die je altijd nog kan kopen hoor en soms zit er op de slang ook al een "draaivoorziening" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Dat koppelstukje waar hij op doelt is een snelkoppeling zodat je de luchtslang snel los kan koppelen van de airbrush. Het zorgt er niet voor dat je beter spuit ofzo, maar is erg handig als je snel van airbrush wilt wisselen, maar een ander voordeel is dat daardoor de slang kan draaien en niet doordat de slang in de draairichting wat trekt zichzelf ontschroeft van je airbrush. Maar dat is een "upgrade" die je altijd nog kan kopen hoor en soms zit er op de slang ook al een "draaivoorziening" :)
Ik vond het niet helemaal duidelijk wat hij bedoelde. :$

Maar idd @pocket , zo'n koppelstuk is wat @Invisible_man beschrijft.
1 voordeel die ik ook heel erg fijn vind, de lucht in je opslagtank loopt niet weg als je je pistool losmaakt.
Bijvoorbeeld na het het schoonmaken, zodat je bij de volgende sessie weer sneller kan beginnen.

Het is de 2 euro en 39 eurocentjes echt waard :Y

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
streamnl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:15:
[...]

Ik vond het niet helemaal duidelijk wat hij bedoelde. :$

Maar idd @pocket , zo'n koppelstuk is wat @Invisible_man beschrijft.
1 voordeel die ik ook heel erg fijn vind, de lucht in je opslagtank loopt niet weg als je je pistool losmaakt.
Bijvoorbeeld na het het schoonmaken, zodat je bij de volgende sessie weer sneller kan beginnen.

Het is de 2 euro en 39 eurocentjes echt waard :Y
Dat bedoelde in inderdaad, my bad, wazig bericht inderdaad, te gehaast getypt:D

Ik heb de door jou gelinkte compressor besteld met de H&S Ultra airbrush + een buis met koppelstuk. Thanks heren.

Heeft iemand een tip voor een modbouw shop regio Eindhoven? Ik weet dat er een grote in Eindhoven zat maar die fysieke winkel is helaas dicht. Volgens Google blijft er nu niet heel meel meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
pocket schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb de door jou gelinkte compressor besteld met de H&K Ultra airbrush + een buis met koppelstuk. Thanks heren.
Goede keus :)
Heeft iemand een tip voor een modbouw shop regio Eindhoven? Ik weet dat er een grote in Eindhoven zat maar die fysieke winkel is helaas dicht. Volgens Google blijft er nu niet heel meel meer over.
Ik kom zelf niet uit die regio, maar bij Breda heb je robi modelbouw zitten die altijd veel voorraad heeft, al is dat niet direct naast de deur gok ik zo ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
[...]

Ik heb de door jou gelinkte compressor besteld met de H&K Ultra airbrush + een buis met koppelstuk. Thanks heren.

Over twee weken heb je een grote modelbouwbeurs in Veldhoven. Genoeg shops die daar aanwezig zijn dus ideaal om nieuw materiaal in te slaan. https://www.wme2020.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
alarma2nd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Over twee weken heb je een grote modelbouwbeurs in Veldhoven. Genoeg shops die daar aanwezig zijn dus ideaal om nieuw materiaal in te slaan. https://www.wme2020.com/
Dit idd.

Zelf woon ik ietsje onder Eindhoven en als de winkel in Eindhoven dicht is, dan heb je nog een kleinere in Bergeijk zitten. Voor de rest zou ik het ook niet weten.

Edit:
En veel plezier met je nieuwe aanschaf! :Y

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 20-06-2022 10:52 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Is het overzicht van @_Eend_ up-to-date?

Even een overzichtje van de WME 2020:

WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlza
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Helaas kan ik er niet bij zijn, vrouwlief heeft de agenda volgepland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 09:47

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Goede keus :)

[...]

Ik kom zelf niet uit die regio, maar bij Breda heb je robi modelbouw zitten die altijd veel voorraad heeft, al is dat niet direct naast de deur gok ik zo ;) .
Je hebt in Antwerpen ook Ballien Modelbouw die vooral H&S verkoopt en op voorraad heeft. Vaak ook goedkoper dan in NL. Robi heeft niet veel in zijn zaak liggen. Almere Airbrush heeft veel op voorraad (https://www.airbrush-services-almere.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 09:47

Ootje70

Work hard, model harder

streamnl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:10:
WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlza
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo
Mijn broer gaat ook mee, op route vanuit Zeeland kan ik nog 2 mensen meenemen als er interesse is. Geen kosten voor meerijden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ootje70 op 20-06-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
[...]

Verspagat in Eindhoven is inderdaad dicht, je hebt nog Flash Aviation, maar die hebben vooral luchtvaart gerelateerd spul. Is wel heel veel te vinden, ook oude 2e hands kits.

WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlza
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo
Als ik ga wordt het zondag. Heb zaterdag al andere verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlza
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo
Dat is al snel.. Ik ga maar op 1 dag trouwens :P Maar dat hangt af van hoeveel mensen er op een dag gaan, dus waarschijnlijk zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, Net even de V22 in de semi-gloss gezet.
Maar even jullie mening.

Als je een nieuwe afzuiging hebt met 2x 240m3 p/u. Waarom is je de ruimte na de tijd dan mistig...
Dat had ik bij de andere lang zo veel niet last van.
Ik zal morgen een paar beugels halen zodat ik de afzuiging direct in de kozijn van het dakraam kan zetten, misschien dat meer effect heeft, maar valt mij erg tegen voor 400 euro...

En waarom, moet er in vredesnaam een kinderbeveliging op de potjes van Humbrol lak zitten... Die rommel werkt vaak meer niet dan wel, en dan blijft dus een eeuwigheid doordraaien, met pijn en moeite gelukkig open gekregen, but why.. Meeste bouwspul is allemaal 14+, dan hoeft er geen dom slot meer op het dopje wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:05:
Maar even jullie mening.

Als je een nieuwe afzuiging hebt met 2x 240m3 p/u. Waarom is je de ruimte na de tijd dan mistig...
Ik zal morgen een paar beugels halen zodat ik de afzuiging direct in de kozijn van het dakraam kan zetten, misschien dat meer effect heeft, maar valt mij erg tegen voor 400 euro...

En waarom, moet er in vredesnaam een kinderbeveliging op de potjes van Humbrol lak zitten... Die rommel werkt vaak meer niet dan wel, en dan blijft dus een eeuwigheid doordraaien, met pijn en moeite gelukkig open gekregen, but why.. Meeste bouwspul is allemaal 14+, dan hoeft er geen dom slot meer op het dopje wel..
Waait het niet gewoon terug je kamer in?

Een kinderslot op verfpotjes? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Nee, het is filter met koolstof filter, dus als het er weer in waait, zou het niet mistig mogen zijn :P

En ja, serieus.
https://www.modelbouwenzo...39986/Products/HUM-AC5401
Deze is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kun je het kinderslot er niet afbeuken door gewoon heel lomp het dopje los te draaien? Of is het zo'n soort sluiting als op flessen bleek?

Ik heb ergens ook zo'n potje staan, maar dan met een varnish ofzo. Na 2x losdraaien was ik het zat en heb ik als een bronstige gorilla aan het dopje zitten roppen. Het gaat nu een stuk makkelijker :+

En tsja, als het eindigt op -dynamica dan heb ik er geen verstand van. Ik deed maar een gok :P

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 20-06-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:05:
Maar even jullie mening.

Met een koolstoffilter is een afzuiging naar buiten niet nodig toch?

Welke afzuiging is het? Ik zit zelf ook naar een andere afzuiging te kijken. Ik dacht dat de HBM Booth prima voldeed maar krijg nu ik Number5 lak gebruik toch wel meer commentaar van vrouwlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
alarma2nd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Met een koolstoffilter is een afzuiging naar buiten niet nodig toch?

Welke afzuiging is het? Ik zit zelf ook naar een andere afzuiging te kijken. Ik dacht dat de HBM Booth prima voldeed maar krijg nu ik Number5 lak gebruik toch wel meer commentaar van vrouwlief.
Klopt is niet nodig, maar moet het nog wel kunnen verwerken 😅

Deze met de extra module heb ik.
https://www.airbrush-services-almere.nl/afzuigkap-ami-38watt

[ Voor 9% gewijzigd door Renegade666 op 20-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Klopt is niet nodig, maar moet het nog wel kunnen verwerken 😅

Deze met de extra module heb ik.
https://www.airbrush-services-almere.nl/afzuigkap-ami-38watt
Hmmm, daar was ik nu ook naar aan het kijken. Maar begrijp dat het geen aanrader is dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
alarma2nd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Hmmm, daar was ik nu ook naar aan het kijken. Maar begrijp dat het geen aanrader is dus...
Voor het gewone spuitwerk heb ik het idee dat het wel goed ging. Maar met de blanke lak (x22 van tamiya en de de humbrol hierboven genoemd) was de kamer aardig wit. Beide keren. En dan heb ik nog niets een met de 2k blanke lak bezig geweest.

Ik denk zelf die gene die @Invisible_man heeft een beter optie is als je de ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Die is ook direct 2x zo duur. Hij zal het best waard zijn maar blijf een Nederlander 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@alarma2nd
Die van hem kost nu 450 of zo, mijn set kost 430, dus scheelt niet alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Dat is waar, maar ik wilde eigenlijk voor 1 unit gaan ipv 2. Dan is het wel een groot verschil.

Zal eens met de vrouw gaan onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
alarma2nd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:52:
Dat is waar, maar ik wilde eigenlijk voor 1 unit gaan ipv 2. Dan is het wel een groot verschil.

Ja en nee. Die andere is groter dan deze 2. En volgens mij wat stiller. Maar wel een buis naar buiten nodig. Ook zuigt hij meer dan 1 zo'n unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:52:

Als je full blast wil primen of vernissen is een slang/buis naar buiten wel een must naar mijn mening. Een filter haalt vooral de verfdeeltjes weg die je normaal als stof terug vind, maar de dampen die vrij komen van de thinners enzo, vooral als je met lacquers zou spuiten, filter je niet zo weg zonder koolstoffilter die de meeste afzuigers volgens mij niet hebben, die van mij in ieder geval niet. Sowieso moet je koolstoffilters veel vaker vervangen dan stoffilters.

Het grootste voordeel van die afzuiging die ik heb is dat de fan en motor veel zwaarder zijn. Niet alleen geeft dat meer verpompt volume, maar geeft ook meer kracht om weerstand van het filter en de slang te overwinnen. Mijn vorige goedkope afzuiger hield al op met effectief afzuigen als de slang een beetje dubbel lag. Bij deze zie ik de slang (z'n harmonica drogerslang van 12 cm doorsnee ofzo) gewoon bol gaan staan als ik hem aanzet en dan heb ik er nog een lengte slang bij aangezet ook met totaal iets van 4 meter.
Renegade666 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Ja en nee. Die andere is groter dan deze 2. En volgens mij wat stiller. Maar wel een buis naar buiten nodig. Ook zuigt hij meer dan 1 zo'n unit.
Superstil zal hij niet zijn, maar ik vind het zelf ook niet superstorend. Ik zou overigens alleen twee afzuigers nemen als je vooral hele grote modellen spuit en moeilijk voor één afzuiger kan blijven. Voor het meeste modelbouwwerk zal één voldoende hebben en dan heb je meer aan één wat krachtigere dan twee wat zwakkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik moet ook maar eens gaan kijken naar zo'n afzuiger. Naast modelbouw (en dus airbrush) heb ik nu ook een hobby waarbij ik redelijk veel moet solderen. (meer dan gehoopt, eigenlijk :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Voor solderen zijn wel leuke afzuigingen met een beweegbare duct, kun hem er zo er boven zetten/draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik moet vanavond toch nog even een printje in elkaar solderen, meteen maar eens proberen hoe dat voor de afzuiger wil, nooit aan gedacht dat dat ook een optie was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:55:
Ik moet vanavond toch nog even een printje in elkaar solderen, meteen maar eens proberen hoe dat voor de afzuiger wil, nooit aan gedacht dat dat ook een optie was :)
Ik ben benieuwd. Ik verwacht er geen wonderen van, maar het zal vast een beetje helpen. Want zoals @Renegade666 al schrijft zijn er voor solderen ook hele mooie afzuigers te krijgen. Maar ik heb niet zoveel ruimte thuis en ik heb al (te) veel troep staan hier in huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:46:
[...]

Als je full blast wil primen of vernissen is een slang/buis naar buiten wel een must naar mijn mening. Een filter haalt vooral de verfdeeltjes weg die je normaal als stof terug vind, maar de dampen die vrij komen van de thinners enzo, vooral als je met lacquers zou spuiten, filter je niet zo weg zonder koolstoffilter die de meeste afzuigers volgens mij niet hebben, die van mij in ieder geval niet. Sowieso moet je koolstoffilters veel vaker vervangen dan stoffilters.

Het grootste voordeel van die afzuiging die ik heb is dat de fan en motor veel zwaarder zijn. Niet alleen geeft dat meer verpompt volume, maar geeft ook meer kracht om weerstand van het filter en de slang te overwinnen. Mijn vorige goedkope afzuiger hield al op met effectief afzuigen als de slang een beetje dubbel lag. Bij deze zie ik de slang (z'n harmonica drogerslang van 12 cm doorsnee ofzo) gewoon bol gaan staan als ik hem aanzet en dan heb ik er nog een lengte slang bij aangezet ook met totaal iets van 4 meter.

[...]
Heb gisteren wat filmpjes van die afzuiging bekeken. Iedereen is er razend enthousiast over dus ben inmiddels wel overtuigd dat het echt een goed ding is. Moet mezelf alleen nog even over de drempel zien te krijgen om zoveel geld uit te geven aan een afzuiging. Misschien hebben ze op de beurs straks wel leuke aanbiedingen O-)

Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is wat je doet met licht. Nu heb ik een daglichtlamp boven de spray booth hangen. Omdat de bovenkant transparant is wordt het onderdeel wat ik wil spuiten goed verlicht. Kijkend naar de filmpjes is de kap van Bechvent niet transparant dus ik vraag me af hoe je dat doet. Of gebruik je gewoon heel de kap niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Heb gisteren wat filmpjes van die afzuiging bekeken. Iedereen is er razend enthousiast over dus ben inmiddels wel overtuigd dat het echt een goed ding is. Moet mezelf alleen nog even over de drempel zien te krijgen om zoveel geld uit te geven aan een afzuiging. Misschien hebben ze op de beurs straks wel leuke aanbiedingen O-)

Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is wat je doet met licht. Nu heb ik een daglichtlamp boven de spray booth hangen. Omdat de bovenkant transparant is wordt het onderdeel wat ik wil spuiten goed verlicht. Kijkend naar de filmpjes is de kap van Bechvent niet transparant dus ik vraag me af hoe je dat doet. Of gebruik je gewoon heel de kap niet?
Ik gebruik die kap verder niet, die afzuiger van mij trekt alles wat er ook maar een beetje er voor zit naar binnen. Maar ik kan mij voorstellen dat als je er één met een kleinere/lichtere fan hebt, dat dat wel net even wat meer helpt.

Voor licht had ik deze in het verleden al eens gepost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWnpvrJNpgQXeJPgkXghxI7hePM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uiG2Xrf0Tv2dLi9sQW3zXmH.jpg?f=fotoalbum_large
Dat exacte model is niet meer te krijgen denk ik, maar dat was deze en iets soortgelijks is op Amazon ofzo wel te vinden. De grootste uitdaging met licht is vooral dat als je een enkel lichtpunt hebt, je steeds met schaduwen aan het vechten bent. Daar heb je met z'n ledpaneltje minder last van. Ik heb die toen op een goedkope microfoonstandaard gemonteerd zodat ik die makkelijk op diverse plekken boven het werk kan plaatsen.

En ook meteen mooi te gebruiken bij het maken van foto's van je model :) zat ook nog z'n diffuser filter bij die je er voor kan schuiven.

Op die foto had ik die kap trouwens nog wel om de afzuiger heen staan, die heb ik er nu afgehaald om wat meer ruimte te creëren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik verwacht er geen wonderen van, maar het zal vast een beetje helpen. Want zoals @Renegade666 al schrijft zijn er voor solderen ook hele mooie afzuigers te krijgen. Maar ik heb niet zoveel ruimte thuis en ik heb al (te) veel troep staan hier in huis :P
Als ik zie dat die afzuiver van mij alle dampen van de ab gewoon naar binnentrekt door het filter en afvoert via de slang, denk ik dat die geen problemen gaat hebben met soldeerdampen. Heb vroeger op mijn HTS stages ook wel veel gesoldeerd en de afzuigingen die we daar hebben waren een stuk lichter dan de afzuiger die ik nu heb voor het airbrushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Ik gebruik die kap verder niet, die afzuiger van mij trekt alles wat er ook maar een beetje er voor zit naar binnen. Maar ik kan mij voorstellen dat als je er één met een kleinere/lichtere fan hebt, dat dat wel net even wat meer helpt.
Had al een vermoeden dat hij krachtig genoeg was om hem zonder kap te gebruiken maar fijn dat je het nog even bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
alarma2nd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Dwarlorf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:05:
[...]

In de winkel paar weken terug kreeg ik dat ook al te horen.
Weet even niet welke stofje maar dat is dezelfde reden dat je echte verfthinner ook niet meer in de bouwmarkt kan kopen, enkel bij de vakhandel. en dat is voor particulieren niet meer mogelijk.

Hoop niet dat over enkele jaren de overige lak en acrylverf op vlambare oplosmiddelen ook aan de beurt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
Deze net even afgemaakt.
Weinig zin om hem mooi te maken, zou van alles doen, maar was een k kit, en had er geen zin meer in met dit ding.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WWGb64w/20220621-185006.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PtTCXxR/20220621-185012.jpg

Ook had weer lijm resten aan de binnenkant van het glas. wat wel vreemd is, want hij ging er schoon op.
Maar blijkbaar blijven de dampen wat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:57:
Ook had weer lijm resten aan de binnenkant van het glas. wat wel vreemd is, want hij ging er schoon op.
Ja je moet met het verlijmen van raampjes altijd minimaal lijm gebruiken. Meestal gebruik ik gewoon Tamiya extra thin, maar haal dan eerst de meeste lijm van het kwastje af en doe het steeds stukje voor stukje. Het voordeel van glas is wel dat je mooi kan zien hoever de lijm dan gevloeid is. Als alternatief kan je ook een pva lijm zoals micro crystal clear gebruiken. Lang zo sterk niet, maar dampt in ieder geval niet uit. Sowieso nooit CA gebruiken, dat dampt als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man

Ik heb dus kristal klear gebruikt, dat is het vreemde🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:07:
@Invisible_man

Ik heb dus kristal klear gebruikt, dat is het vreemde🤨
Oh.... das raar ja :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
@_Eend_
Werkt prima hoor, zuigt het zo naar binnen :) En nu is mijn filter ook wel aan vervanging toe, dus dan zal het nog beter werken zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Invisible_man Is dat een ESP32 bordje? :)

Maar goed om te weten. Doet me er wel aan denken dat ik een andere bout nodig heb. De TS80P die ik heb is met zijn 30 watt soms wat te beperkt. Binnenkort maar eens zijn grotere broer gaan bestellen voor het iets zwaardere werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:02:
@Invisible_man Is dat een ESP32 bordje? :)

Maar goed om te weten. Doet me er wel aan denken dat ik een andere bout nodig heb. De TS80P die ik heb is met zijn 30 watt soms wat te beperkt. Binnenkort maar eens zijn grotere broer gaan bestellen voor het iets zwaardere werk.
Bijna, ESP8266 :)
https://learn.sparkfun.co...i-ir-blaster-hookup-guide

offtopic:
Hiermee kan ik mijn split AC-units aansturen met de infrarood afstandsbedieningssignalen doormiddel van MQTT over wifi voor domotica enzo.

Die soldeerbout is een oude Weller van mijn vader waarbij de temperatuur bepaald wordt door wat voor tip je er in zet en wat voor magneetje daarop zit. Voor SMD werk niet geschikt, maar voor dit simpele thru hole spul goed genoeg en meer dan genoeg vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:57:
Deze net even afgemaakt.
Weinig zin om hem mooi te maken, zou van alles doen, maar was een k kit, en had er geen zin meer in met dit ding.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar hij moét af. Al is het met de Franse slag. Herkenbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
page404 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Maar hij moét af. Al is het met de Franse slag. Herkenbaar ;)
Jups🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Bijna, ESP8266 :)
https://learn.sparkfun.co...i-ir-blaster-hookup-guide

offtopic:
Hiermee kan ik mijn split AC-units aansturen met de infrarood afstandsbedieningssignalen doormiddel van MQTT over wifi voor domotica enzo.

Die soldeerbout is een oude Weller van mijn vader waarbij de temperatuur bepaald wordt door wat voor tip je er in zet en wat voor magneetje daarop zit. Voor SMD werk niet geschikt, maar voor dit simpele thru hole spul goed genoeg en meer dan genoeg vermogen.
offtopic:
Leuk projectje :)

Ik ben nu in de weer met een drone, motortje kapot :( en dan merk ik wel de beperkingen van een 30watt boutje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdmus
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik ben zelf een afzuigcabine met buisventilator aan het bouwen maar ben nog op zoek naar geschikte filter. Iemand een aanrader op vlak van verfnevel en koolstof filters voor voornamelijk acrylverf en primer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

De oranje led ziet er op de foto helaas geel uit but you get the picture (I hope).
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/719160754544312440/989475612206972968/IMG_20220622_194647.jpg

Maar waarom ik vooral deze post plaats is het volgende. Wat zou een goede stand (technisch gezien) zijn? Ik wil hem schuin tentoonstellen alsof ie weg vliegt zodat je ook (een deel van) de onderkant kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
mdmus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:35:
Ik ben zelf een afzuigcabine met buisventilator aan het bouwen maar ben nog op zoek naar geschikte filter. Iemand een aanrader op vlak van verfnevel en koolstof filters voor voornamelijk acrylverf en primer?
https://www.lion-art.nl/Paintstop-Filter-groen

Is geen koolstoffilter, maar dat hebben de meeste afzuigers ook niet, vooral niet voor een betaalbare prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:36:
De oranje led ziet er op de foto helaas geel uit but you get the picture (I hope).
[Afbeelding]

Maar waarom ik vooral deze post plaats is het volgende. Wat zou een goede stand (technisch gezien) zijn? Ik wil hem schuin tentoonstellen alsof ie weg vliegt zodat je ook (een deel van) de onderkant kan zien.
Hoe groot is het model? Ik heb laatst zelf een stand gemaakt voor een F-35 (die ik altijd nog eens af moet maken :X) met transparant plastic wat voor grotere modellen op een gegeven moment wel noodzaak is omdat de kant en klare stands niet zo groot gaan. Als het een relatief klein en licht model is, kan je met iets kant en klaars vaak wel uit de voeten zoals deze;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/76Spa8f.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Hoe groot is het model? Ik heb laatst zelf een stand gemaakt voor een F-35 (die ik altijd nog eens af moet maken :X) met transparant plastic wat voor grotere modellen op een gegeven moment wel noodzaak is omdat de kant en klare stands niet zo groot gaan. Als het een relatief klein en licht model is, kan je met iets kant en klaars vaak wel uit de voeten zoals deze;
[Afbeelding]
Lijkt me dezelfde kit. Dat is idd wat ik zoek. Ik zal online eens snuffelen.

Edit: ik denk dat ik toch zelf aan de slag moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 23-06-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:13
Dwarlorf schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:36:
[Afbeelding]

Ik vond, hoe mijn Falcon van Master Replicas stond met de spiegel er onder, zeker mooi.
met de spiegel zie je tenminste ook de onderkant :)

(niet een foto van mijn eigen Falcon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm2SeagoTtd8a26ZZMZym3otgQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qj8S3YUDJWbzKGOPHiKO7DUn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Ik vond, hoe mijn Falcon van Master Replicas stond met de spiegel er onder, zeker mooi.

[Afbeelding]
In die stand kwam ik ook een stand tegen van (namaak) lego, kan je hem meteen aanpassen naar smaak 8) :
https://nl.aliexpress.com...6aa482f&afSmartRedirect=y

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H81fa11bd36c34f94a852319c35ac09a8c/163Pcs-Millennium-Speelgoed-Falcon-Verticale-Display-Stand-Compatibel-Met-99022and-Lego-75257-Bouwstenen-Ultimate-Verzamelaars.jpg_Q90.jpg_.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

absrnd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:16:
[...]

[Afbeelding]
Ook wel geinig idee.
Invisible_man schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:22:
[...]

In die stand kwam ik ook een stand tegen van (namaak) lego, kan je hem meteen aanpassen naar smaak 8) :
https://nl.aliexpress.com...6aa482f&afSmartRedirect=y

[Afbeelding]
Ja, ik ook gevonden. Maar das wel heel lelijk. :D

Ik kwam dit tegen, is wel heel vet vind ik:

Tablet presentatiedisplay / Vogels beugel / houder voor ipad
€ 20,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dwarlorf schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Ook wel geinig idee.

[...]

Ja, ik ook gevonden. Maar das wel heel lelijk. :D

Ik kwam dit tegen, is wel heel vet vind ik:

Tablet presentatiedisplay / Vogels beugel / houder voor ipad
€ 20,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Die dingen hebben we hier op het werk ook gehad. Zal eens vragen wat er mee is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Weggegooid, helaas ;(

En om eerlijk te zijn waren het ook rotdingen voor gebruik in een openbare ruimte. Die kon je met een schroevendraaier simpel open maken

spoiler:
Vraag me niet hoe ik dat weet :P

Maar voor dit soort zaken was zo'n ding echt meer dan prima geweest :)

[ Voor 86% gewijzigd door _Eend_ op 24-06-2022 21:16 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 77 Laatste