Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
Dwarlorf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Gister een bust geoefend. Eerst met de 0,4 naald en later met de 0,2 naald. Meerdere keren overnieuw gedaan.

Aantal constatereringen:
0,4 naald is te groot voor dit werk
Ik geef je niet meteen ongelijk :) , maar de rest van je verhaal lezende denk ik dat je probleem in eerste instantie bij verdunning ligt.
Ik had de luchtdruk in eerste instantie veel te hoog.
De verf toch nog te dik. Op de Vallejo Airbrush thinner fles staat 1-2 druppels thiner tov 10 druppels verf. Maar 50/50 komt meer in de buurt. Hangt ook een beetje van de kleur af, bruin is wel heel dik bijv.
Klopt, de kleur maakt verschil in hoe het dekt. Sowieso is hoeveel je moet verdunnen ook afhankelijk van factoren als wat voor naald je gebruikt, luchtdruk, merk ab maar bijvoorbeeld ook temperatuur en luchtvochtigheid. Alleen afgaan met wat op internet te lezen valt is niet genoeg dus ;)
Ik denk dat flow improver (besteld) geen overbodige luxe is.
Inderdaad!
Ik denk zelfs dat het nog dunner moet bij het spuiten van een bust door met meer lagen te glazen
Verder dit:

Ik weet niet of het een gebrek aan ervaring is maar ik vind dat ik de trekker heel ver moet doortrekken voordat er verf uit komt. Hierdoor spuit je ook al snel ineens teveel. Maw, de verf komt er niet gradueel uit tov hoe verder je de trekker naar achteren trekt.

Heb gister de bust meerdere keren opnieuw gedaan hierdoor. Op zich geen probleem, is ook een proces natuurlijk en zeer leerzaam, maar het viel me wel op.
Dit lezende is mijn eerste gedachte dat je verf alsnog te dik is of dat je luchtdruk nog niet optimaal is, wat wel eens gezegd wordt is dat je verf de consistentie van melk moet hebben als dat je helpt :) Maar waar ik met Vallejo in het verleden ook wel tegen aanliep is dat door dat tip drying, je ab deels begint te verstoppen wat weer vrij komt als je de trekker verder naar achteren trekt. Wat is overigens je luchtdruk?

Ter vergelijking, met mijn H&S spuiten hoef ik zelden verder de naald naar achteren te trekken dan een derde of hooguit de helft op wellicht matt coats na, zowel met 0,2 en 0,4.

En waar verdunde je nu mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
alarma2nd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Welke Vallejo verf gebruik je? Met de Model Air variant houd ik altijd de verhouding aan van 10 druppels verf, 3 druppels thinner en 2 druppels flow improver. Bij 1 bar heb ik dan altijd een perfect resultaat.
Dit vind ik wel zeer prettige info.
(ook al heb ik een ander merk)
Is zoiets mogelijk? Of denk ik nu te gemakkelijk?

merk verf# druppels verf# druppels thinneroverig# bar
Vallejo ??103 ??2 flow improver1 bar

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Opzich wel als uitgangspunt, maar persoonlijk zou ik liever energie steken in zelf te leren herkennen of je luchtdruk te hoog of te laag is en of je meer of minder moet verdunnen. Alleen al aan het geluid van de ab en hoe soepel de verf er uit komt kan je al heel wat afleiden. Ik zou je zo ook niet kunnen vertellen wat mijn luchtdruk is en mijn verdunverhouding bij verschillende verven, ik begin met een relatieve dikke mix en pas het gaandeweg aan naar wat ik zie en hoor gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Dit werkt denk ik alleen met de Vallejo model air verf zo. Je kan het niet zo 1 op 1 overnemen naar andere verf. Bij Tamiya acrylic is het bij mij bijvoorbeeld 50% verf en 50% Mr Hobby leveling thinner.

Maar goed, ook ik ben gewoon een beginner. Wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet te werken. Op het moment dat iets lekker werkte heb ik het genoteerd zodat ik het altijd kan raadplegen als dat nodig is.

Moet wel bekennen dat met uitzondering van mijn primer ik verder niet experimenteer met de druk ofzo. Maar daar zou ook de cursus weer handig voor zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:43

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Opzich wel als uitgangspunt, maar persoonlijk zou ik liever energie steken in zelf te leren herkennen of je luchtdruk te hoog of te laag is en of je meer of minder moet verdunnen. Alleen al aan het geluid van de ab en hoe soepel de verf er uit komt kan je al heel wat afleiden. Ik zou je zo ook niet kunnen vertellen wat mijn luchtdruk is en mijn verdunverhouding bij verschillende verven, ik begin met een relatieve dikke mix en pas het gaandeweg aan naar wat ik zie en hoor gebeuren.
Ondanks dat Vallejo ime. wel heel consistente verf is (consistent als in "er zit weinig verschil tussen potjes verf") waardoor je er vaak maar niet altijd! van uit kunt gaan dat zo'n lijstje werkt. En het zou zonde zijn als je een model verkloot omdat je gewoon van je tabelletje bent uit gegaan zonder te kijken naar wat er daadwerkelijk uit je spuit komt.

Bron: ben er geweest, heb het gedaan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
@alarma2nd
Ik denk dat het de bedoeling is dat voor de algemene merken een tabel komt met wat standaard mixverhoudingen.
Zo kan iedereen snel zien wat er nodig is.

Maar zo als @Invisible_man ook aangeeft, is het allemaal ook nog AB en kleur wisselt, maar we zouden wel een uitgang tabel kunnen maken, dan zet ik die in de openingspost.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Onderstaande stappenplan is wel een aanrader om je luchtdruk en verdunverhouding te bepalen:
https://www.airbrushmodel...ssure-should-airbrush-at/

En daar uit dit staatje bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqEj6MC7m0D10K9ngLuI4IaOAkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZ3a8OxOayftwdbkFCwRKGVo.png?f=user_large

Maar z'n lijstje kan zeker waardevol zijn, maar dan inderdaad wel met koeienletters er boven dat het uitgangspunten zijn en vooral gericht is op algemeen spuitwerk en niet op detailwerk zoals shading en motteling wat weer andere eisen met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

alarma2nd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Welke Vallejo verf gebruik je? Met de Model Air variant houd ik altijd de verhouding aan van 10 druppels verf, 3 druppels thinner en 2 druppels flow improver. Bij 1 bar heb ik dan altijd een perfect resultaat.
Ik heb voornamelijk gewone maar ook een paar airbrush varianten.
Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Ik geef je niet meteen ongelijk :) , maar de rest van je verhaal lezende denk ik dat je probleem in eerste instantie bij verdunning ligt.
Ja dat kan, bij 0,4 had ik volgens mij sowieso de verf nog te dik maar het spray oppervlak/verspreiding dat er uit kwam leek me ook te groot .Maar dat zou ik nog verder moeten uittesten.
Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Dit lezende is mijn eerste gedachte dat je verf alsnog te dik is of dat je luchtdruk nog niet optimaal is, wat wel eens gezegd wordt is dat je verf de consistentie van melk moet hebben als dat je helpt :) Maar waar ik met Vallejo in het verleden ook wel tegen aanliep is dat door dat tip drying, je ab deels begint te verstoppen wat weer vrij komt als je de trekker verder naar achteren trekt. Wat is overigens je luchtdruk?

Ter vergelijking, met mijn H&S spuiten hoef ik zelden verder de naald naar achteren te trekken dan een derde of hooguit de helft op wellicht matt coats na, zowel met 0,2 en 0,4.

En waar verdunde je nu mee?
Luchtdruk stond heel hoog. Maar daarna aangepast naar 20 op het meterje toen ik aan de bust begon denkende dat dit 2 bar (hoewel er 20 stond) was maar dat bleek net lb/in2 bar wat weer 1,2 bar is volgens het metertje. Total fuckup dus wbt aflezen en interpretatie maar hij stond dus wel redelijk goed. Ik zal er 1 van maken de volgende keer en van daar uit verder kijken.

Ik gebuik airbrush thinner van Vallejo. Vind het Vallejo flesje trouwens dramatisch met doseren. Ik zag online de tip om 20/80 flow improver/thinner te maken (of 40/60 zoals alarma2nd). Op zich wel handig om meteen te mixen in een nieuw drupflesje. Meer input hierover wordt gewaardeerd
Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:31:
Onderstaande stappenplan is wel een aanrader om je luchtdruk en verdunverhouding te bepalen:
https://www.airbrushmodel...ssure-should-airbrush-at/

En daar uit dit staatje bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Maar z'n lijstje kan zeker waardevol zijn, maar dan inderdaad wel met koeienletters er boven dat het uitgangspunten zijn en vooral gericht is op algemeen spuitwerk en niet op detailwerk zoals shading en motteling wat weer andere eisen met zich mee brengt.
Sowieso goed om de theorie er achter te snappen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Luchtdruk stond heel hoog. Maar daarna aangepast naar 20 op het meterje toen ik aan de bust begon denkende dat dit 2 bar (hoewel er 20 stond) was maar dat bleek net lb/in2 bar wat weer 1,2 bar is volgens het metertje. Total fuckup dus wbt aflezen en interpretatie maar hij stond dus wel redelijk goed. Ik zal er 1 van maken de volgende keer. En van daar uit verder kijken.
PSI dus :) (Pounds per Squere Inch) wat vrij standaard is bij compressoren, vaak een dubbele schaal met zowel psi als bar. 20 PSI is al iets aan de hoge kant, meestal zit ik zo rond de 15 dacht ik. Maar zoals in dat artikel te lezen, van tig aspecten afhankelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:52:
[...]

PSI dus :) (Pounds per Squere Inch) wat vrij standaard is bij compressoren, vaak een dubbele schaal met zowel psi als bar. 20 PSI is al iets aan de hoge kant, meestal zit ik zo rond de 15 dacht ik. Maar zoals in dat artikel te lezen, van tig aspecten afhankelijk 8)
Ah ok ik ben wel technisch maar soms ook weer niet technisch. Ik zet hem terug naar 1 en focues me eerst op verfdikte.

Maar ik moet zeggen dat ik al heel blij ben met de airbrush. Ik heb gister met die bust, ondanks dat nog niet alles helemaal goed ging, de potentie al kunnen ervaren.
page404 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:15:
Sorry @Dwarlorf , ik had je kunnen vertellen dat de 0.2 er standaard op zit bij de H&S en dat je die beter meteen met de 0.4 kon vervangen. Ben ook door dat proces gegaan toen.
Ja, ik was al een beetje in de war geraak bij het omwisselen en schoonmaken na dat geputter in het begin. Ik heb ze nu op het eind van de naald met benzinestift gemarkeerd. EΓ©n stip voor 0,2 en 1 twee stipen voor, 0,4.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Ah ok ik ben wel technisch maar soms ook weer niet technisch. Ik zet hem terug naar 1 en focues me eerst op verfdikte.

Maar ik moet zeggen dat ik al heel blij ben met de airbrush. Ik heb gister met die bust, ondanks dat nog niet alles helemaal goed ging, de potentie al kunnen ervaren.
Goed om te horen :) Dan hebben we je in ieder geval geen dure miskoop aangepraat.
[...]

Ja, ik was al een beetje in de war geraak bij het omwisselen en schoonmaken na dat geputter in het begin. Ik heb ze nu op het eind van de naald met benzinestift gemarkeerd. EΓ©n stip voor 0,2 en 1 twee stipen voor, 0,4.
De nieuwere naalden zijn zo aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/48385689_10156835914678674_8971649737417555968_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-6&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=1KDf_e-7x1YAX9DakcB&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-um3QoOlRsE_M3TuxnDjFLOb3rrkjqncuoD3oS1HqT0A&oe=62A6B777

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Invisible_man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:28:

De nieuwere naalden zijn zo aangegeven:

[Afbeelding]
Lol, dat is bij mij ook zo. Maar dat is zonder vergrootglas amper te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hm. Goede herinnering om een stel nieuwe naalden te kopen.. :P

Als eind deze maand het geldschip weer aanmeert dan ga ik even wat bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 15:44
Mijn ervaring is dat de verhouding Verf/Verdunner en eventueel flow improver per Verf/Merk/kleur verschilt. Matte verf moet je vaak meer verdunnen als semi of gloss verf.

Ik gebruik voor bijna al mijn verfwerk een H&S infinity met een 0.15 naald erin met een PSI rond de 10/15. Als ik hoor dat je je trekker bijna helemaal naar achteren moet halen om verf uit je airbrush te halen heb je of je verf niet voldoende verdund of staat je lucht druk te laag.

Probeer te spelen met verschillende verdunningen en luchtdrukken tot je een verhouding gevonden hebt die je zelf fijn vindt werken.

Ik verdun mijn verf vaak in een los bakje, tijdens het verdunnen zet ik met het roerstaafje een druppel op de want van mijn bakje, loopt de druppel niet naar beneden dan is de verf nog niet voldoende verdund, loopt deze hard naar beneden en blijft er een doorzichtige streep achter dan is die teveel verdund. Loopt die rustig naar beneden en blijf je wat kleur zien dan gaat die in de airbrush, vervolgens nog beetje spelen met de luchtdruk voor optimaal resultaat.

Met airbrushen wil je je verf niet ineens dekkend spuiten. het mooiste resultaat behaal je door je verf in meerdere dunnen lagen op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:31
Vraag, waar kopen / verkopen jullie 2e hands modellen?
Ik moet eens wat ruimte gaan maken dus een hoop prints moeten de deur uit. ;P

Nieuw kan ik genoeg over vinden, 2e hands niet, behalve marktplaats (waar nagenoeg niets van fantasy 2e hands miniaturen opstaan) of ebay (wat allerlei andere problemen met zich mee meent zoals nepbiedingen).

[ Voor 44% gewijzigd door Morelleth op 16-05-2022 15:57 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 15:04
Invisible_man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:23:
En klaar 8)

De kit zelf (ICM 1/32 AH-1G Cobra) is wat aan de simpele kant vergeleken met andere 1/35 heli's, vooral wat betreft cockpit en motorruim (welke ik dicht gelaten heb maar je ook open kan zetten), maar aan de buitenkant wel prima is. Wel was de pasvorm van bepaalde zaken wat ondermaats zoals de cockpitramen en de deuren van het motorruim, maar met wat smokkelen en filler het allemaal wel netjes passend gekregen. De rompdelen enzo passen gelukkig wel allemaal prima.

Het grootste voordeel van deze kit is nog wel dat deze heli maar twee rotorbladen heeft en daardoor lekker smal blijft, mijn vitirinekasten beginnen een beetje overvol te raken :)

Ik had eventueel nog wat meer kunnen doen met wheatering met olieverf enzo, maar omdat ik met preshading dat al grotendeels gedaan had en dat goed geslaagd was voor wat ik wou, heb ik dat gehouden bij een simpele sludgewash om vooral de paneellijnen te accentueren. Ook heb ik de uitstekende klinknagels op de staart met wat aluminiumverf gedrybrushed zodat die er wat meer uitspringen op een subtiele wijze.
[knip]
Die F35 op de achtergrond ziet er inmiddels ook goed afgeplakt uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Neophyte_NL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Die F35 op de achtergrond ziet er inmiddels ook goed afgeplakt uit _/-\o_
Klopt ja, daar had ik gelukkig een mask set voor kunnen vinden. Was ook wel een beetje uitgebrand op al dat afplakken en moet nog een klein beetje (de vleugels) doen wanneer ik de zin weer kan vinden. Ondertussen al twee andere kits begonnen en afgerond sinds ik daar mee bezig was 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Elve1984 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:27:
Mijn ervaring is dat de verhouding Verf/Verdunner en eventueel flow improver per Verf/Merk/kleur verschilt. Matte verf moet je vaak meer verdunnen als semi of gloss verf.

Ik gebruik voor bijna al mijn verfwerk een H&S infinity met een 0.15 naald erin met een PSI rond de 10/15. Als ik hoor dat je je trekker bijna helemaal naar achteren moet halen om verf uit je airbrush te halen heb je of je verf niet voldoende verdund of staat je lucht druk te laag.

Probeer te spelen met verschillende verdunningen en luchtdrukken tot je een verhouding gevonden hebt die je zelf fijn vindt werken.

Ik verdun mijn verf vaak in een los bakje, tijdens het verdunnen zet ik met het roerstaafje een druppel op de want van mijn bakje, loopt de druppel niet naar beneden dan is de verf nog niet voldoende verdund, loopt deze hard naar beneden en blijft er een doorzichtige streep achter dan is die teveel verdund. Loopt die rustig naar beneden en blijf je wat kleur zien dan gaat die in de airbrush, vervolgens nog beetje spelen met de luchtdruk voor optimaal resultaat.

Met airbrushen wil je je verf niet ineens dekkend spuiten. het mooiste resultaat behaal je door je verf in meerdere dunnen lagen op te bouwen.
Ja, was voor een heel groot gedeelte te dikke verf. Heb vanavond 50/50 gemixt. Dat ging al beter. Maar toch verwacht ik wat eerder al wat actie maar mss heb ik te hoge verwachtingen. Merkte ook dat ik niet altijd diep genoeg drukte. Maar het ging vanavond dus soweieso al stukken beter.

Mengen deed ik in het cupje vd airbrush maar dat mengde niet altijd even goed. Had een truucje gezien om de nozzle (en cap) af te sluiten zodat de verf terug de cup in vermengd wordt maar dit lukte niet met de open nozzle cap.

Verder vroeg ik me af of jullie ook door spuiten als de compressor aanslaat. Ik had het idee dat er bij het aanschieten van de compressor ineens even meer verf uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Ja, was voor een heel groot gedeelte te dikke verf. Heb vanavond 50/50 gemixt. Dat ging al beter. Maar toch verwacht ik wat eerder al wat actie maar mss heb ik te hoge verwachtingen. Merkte ook dat ik niet altijd diep genoeg drukte. Maar het ging vanavond dus soweieso al stukken beter.
Ik heb met mijn H&S spuiten (met zowel 0,2 0,4 en 0,6 naalden) altijd vrijwel meteen actie. Je drukt overigens wel altijd eerst het handeltje naar beneden (lucht) en dan pas naar achteren (verf)?
Mengen deed ik in het cupje vd airbrush maar dat mengde niet altijd even goed. Had een truucje gezien om de nozzle (en cap) af te sluiten zodat de verf terug de cup in vermengd wordt maar dit lukte niet met de open nozzle cap.
Ik ben daar persoonlijk niet z'n fan van omdat je dan verf terug je ab in blaast tegen je naaldpakking aan. Wanneer die goed zijn geeft dat niet snel problemen, maar wanneer die minder worden heb je kans dat je dan verf langs die pakkingen blaast.

Verf mengen is het beste om buiten de ab te doen, maar even on te fly een paar druppels meer thinner toevoegen tijdens het spuiten is anderzijds wel prima. Wel moet je dan de verf die al voorbij het cupje zit even doorspuiten omdat je die dan niet verdund.

De keren dat ik even snel wil en wel in het cupje mix, doe ik altijd eerst de thinner er in en dan pas de verf. Dan spuit je eerst zowat puur thinner (dus even doorspuiten), maar dan heb je in ieder geval geen te dikke verf door je ab die dan weer verstoppingen zou kunnen geven. Verf die sowieso 50%/60% verdunt moet worden mix ik sowieso altijd eerst buiten de ab. De mixxupjes van Revell zijn trouwens wel aan te raden, die zijn ook goed bestand tegen lacquers enzo.
https://www.revellspecialist.nl/mixing-cups-15-stuks.html

Had eens via Amazon een hele boel goedkope plastic shot glazen gekocht, maar die loste met lacquers dus op :X
Verder vroeg ik me af of jullie ook door spuiten als de compressor aanslaat. Ik had het idee dat er bij het aanschieten van de compressor ineens even meer verf uit kwam.
Is een beetje afhankelijk van hoe grote tank je hebt op de compressor en de druk waarop de compressor aan gaat en daarna weer uit. Als die aan druk erg laag afgesteld staat zal je dat meer merken dan wanneer deze hoger staat. Daarnaast zorgt een grotere tank voor meer buffering wat zulke effecten doet verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Ja eerst lucht, dan trekker naar achter. Gaat nog wel eens fout, zeer frustrerend. Maar ik heb gemerkt dat als de laag er onder droog is dat je sputtertjes of spiderwebbing wel heel voorzichtig kan weg vegen. Ik moet toch wel de trekker tot de helft naar achter trekken maar kan ook zijn dat ik de verf niet goed zag want ik spoot licht op licht. Ik zal eens met 2 contrasterende kleuren testen.

Ik heb dat standaard fengda compressortje, moet zeggen dat die mij wat te vaak aanspringt. Mss dat ik die op termijn wel ga vervangen.

Ik realiseerde me trouwens dat ik niet 50/50 memgde maar 33/66. Ik ga me toch maar aanleren om buiten de cup te mengen. Ik heb een hele zwik plastic cupjes, bedenk ik me net. Tenzij dat vallejo thinner en/of flow improver dat oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 20:37

page404

Website says no

Battlestar Pegasus bouw: YouTube: Building the Battlestar Pegasus
Laat wel leuk de technieken zien met panels, mottling, roest etc.

@Invisible_man dat lijstje met spuitdruk laat wel mooi zien dat ik waarschijnlijk met te lage druk spuit. Ik heb vaak te grove druppels, en wil graag een fijnere "mist". Zeker met de dunnere naald.

[ Voor 7% gewijzigd door page404 op 17-05-2022 09:34 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:41:
[...]

Ik ben daar persoonlijk niet z'n fan van omdat je dan verf terug je ab in blaast tegen je naaldpakking aan. Wanneer die goed zijn geeft dat niet snel problemen, maar wanneer die minder worden heb je kans dat je dan verf langs die pakkingen blaast.

[...]
Jep.. Back flushing heet dat geloof ik. Zo maken veel mensen ook hun AB schoon. Ik heb daar nooit echt goede resultaten mee gehaald, zowel met mengen als met schoonmaken. Er blijft altijd wel wat achter waardoor je alsnog met een borsteltje aan de gang moet. Dan spoel ik hem wel een paar keer door met schoonmaak spul en water.

Over schoonmaken gesproken, als verf achterin je AB komt dan heb je een 'leuk' klusje. Het achterste gedeelte is niet zo mooi glad afgewerkt waardoor verf zich lekker kan nestelen. Precies op een plek waar je nooit echt lekker bij kunt komen, omdat het niet gemaakt is voor verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:15:
[...]
Over schoonmaken gesproken, als verf achterin je AB komt dan heb je een 'leuk' klusje. Het achterste gedeelte is niet zo mooi glad afgewerkt waardoor verf zich lekker kan nestelen. Precies op een plek waar je nooit echt lekker bij kunt komen, omdat het niet gemaakt is voor verf.
Daarom heb ik op een gegeven moment een goedkope ultrasone reiniger gekocht, anders krijg je dat inderdaad niet makkelijk schoon :) .

https://www.airbrush-serv...lrasoonreiniger-p602.html
page404 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:58:
Battlestar Pegasus bouw: YouTube: Building the Battlestar Pegasus
Laat wel leuk de technieken zien met panels, mottling, roest etc.

@Invisible_man dat lijstje met spuitdruk laat wel mooi zien dat ik waarschijnlijk met te lage druk spuit. Ik heb vaak te grove druppels, en wil graag een fijnere "mist". Zeker met de dunnere naald.
Ja precies :) en daarom dat ik een lijstje met standaard drukken ook niet zo zinvol vind, je hebt veel meer aan herkennen en aanvoelen of het wel of niet goed gaat en daarop je luchtdruk en verdunning aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Daarom heb ik op een gegeven moment een goedkope ultrasone reiniger gekocht, anders krijg je dat inderdaad niet makkelijk schoon :) .

https://www.airbrush-serv...lrasoonreiniger-p602.html

[...]

Ja precies :) en daarom dat ik een lijstje met standaard drukken ook niet zo zinvol vind, je hebt veel meer aan herkennen en aanvoelen of het wel of niet goed gaat en daarop je luchtdruk en verdunning aanpassen.
Werkt zo'n ultrasoonding nou een beetje? Ik heb er ooit eens eentje gekregen van iemand, maar ik was nou niet bepaald onder de indruk van het ding, ook niet met van die speciale vloeistof ervoor (Tickopur?) wat ik bij ASA had gekocht.

Maar het kan zijn dat dat ding niet helemaal ok was, of dat ik het ding gewoon verkeerd gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Werkt zo'n ultrasoonding nou een beetje? Ik heb er ooit eens eentje gekregen van iemand, maar ik was nou niet bepaald onder de indruk van het ding, ook niet met van die speciale vloeistof ervoor (Tickopur?) wat ik bij ASA had gekocht.

Maar het kan zijn dat dat ding niet helemaal ok was, of dat ik het ding gewoon verkeerd gebruikte.
Een professioneel apparaat werkt stukken beter heb ik wel gezien, maar het werkt opzich wel. Wat wel helpt is om er warm water in te doen waar ik dan dit spul bij doe wat volgens mij op basis van zonnebloempitten is gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Ik had gister de verf heel dun gemixt. Dat had zeker invloed op de 'gevoeligheid' van de trigger. Maar ik had toch dat de flow heel erg fluctuerende. De ene keer moest ik veel verder de trekker naar achter halen dan de andere keer dus ergens gaat het nog niet goed. Mss dat ik de airbrush niet altijd helemaal goed vasthoud. En misschien is 1 bar toch iets te weinig voor hoe (op welke afstand) ik graag de airbrush heb. Al met al wat lastig uitvogelen.

Toch heb ik al een uitstekend resultaat behaald na 1 dag en 2 avonden oefenen (en meermaals opnieuw beginnen) Vergeef mij het puberale model dat ik heb geairbrushed (nsfw).

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnZwPC__eEWfSAzhqxMydLq7VVE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmOMZUjre8MlNDqmePaObe9x.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 24% gewijzigd door Dwarlorf op 18-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:53:
Ik had gister de verf heel dun gemixt. Dat had zeker invloed op de 'geboeligheid' van de trigger. Maar ik had toch dat de flow heel erg fluctuerende. De ene keer moest ik veel verder de trekker naar achter halen dan de andere keer dus ergens gaat het nog niet goed. Mss dat ik de airbrush niet altijd helemaal goed vasthoud. En misschien is 1 bar toch iets te weinig voor hoe (op welke afstand) ik graag de airbrush heb. Al met al wat lastig uitvogelen.

Toch heb ik al een uitstekend resultaat behaald na 1 dag en 2 avonden oefenen (en meermaals opnieuw beginnen) Vergeef mij het puberale model dat ik heb geairbrushed (nsfw).
Hoe ziet de naald er tijdens het spuiten uit? Blijft er veel verf op plakken en zie je ook een (opgedroogd) druppeltje vormen? Het is nu erg droog in Nederland en dat heeft ook invloed op hoe snel je verf droogt en Vallejo verf is om te beginnen al vaak net wat te snel qua drogen (vandaar die flow improver). Eigenlijk zou je voor de grap eens een potje Tamiya moeten proberen (niet de LP lacquer variant, maar de gewone die je met IPA kan verdunnen) en kijken hoe je daar mee uit de voeten kan, maar dan loop je wel het risico dat je die veel beter gaat vinden 8) is niet voor niets dat dat één van de meest gebruikte verven is.

spoiler:
Mooi modelletje om tussen de heuvels in je shading met de ab te oefenen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:01:
[...]

Hoe ziet de naald er tijdens het spuiten uit? Blijft er veel verf op plakken en zie je ook een (opgedroogd) druppeltje vormen? Het is nu erg droog in Nederland en dat heeft ook invloed op hoe snel je verf droogt en Vallejo verf is om te beginnen al vaak net wat te snel qua drogen (vandaar die flow improver). Eigenlijk zou je voor de grap eens een potje Tamiya moeten proberen (niet de LP lacquer variant, maar de gewone die je met IPA kan verdunnen) en kijken hoe je daar mee uit de voeten kan, maar dan loop je wel het risico dat je die veel beter gaat vinden 8) is niet voor niets dat dat één van de meest gebruikte verven is.
Zat wel wat verf op maar niet extreem. Ik durf geen Tamiya te kopen voor ik het weet kan ik mijn hele verfcollectie vervangen. :o
Invisible_man schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:01:
spoiler:
Mooi modelletje om tussen de heuvels in je shading met de ab te oefenen 8)
Kan ik daarna weer opnieuw beginnen. :+ Ik ga eerst maar verder met de millennium falcon. Krijg als het goed is vandaag ook de ledstrip binnen uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dwarlorf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Zat wel wat verf op maar niet extreem. Ik durf geen Tamiya te kopen voor ik het weet kan ik mijn hele verfcollectie vervangen. :o

[...]

Kan ik daarna weer opnieuw beginnen. :+ Ik ga eerst maar verder met de millennium falcon. Krijg als het goed is vandaag ook de ledstrip binnen uit China.
Verf is toch gewoon een vervangingsmarkt? ;) ik ben nu ook Revell aan het uitfaseren dus gebruik nu alles door elkaar. Gewoon een keer een ander merk proberen! Ik vind het wel lastig om de goeie kleur te vinden bij andere merken (Revell heeft echt een breed kleurenspectrum, Vallejo en Tamiya zitten zwaar in de aardetinten in mijn beleving). Dus ik zal voorlopig wel meerdere merken naast elkaar blijven gebruiken want ik heb niet altijd zin om te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik gebruik alles door elkaar, Revell, Vallejo, Tamiya en MiG. Het is maar net wat de lokale shop in huis heeft. Vallejo is nog steeds mijn favoriet, puur om het gemak van het niet hoeven kloten met verschillende kleuren om de juiste kleur te krijgen want de kans is groot dat Vallejo die kleur wel heeft.

Maar omdat het Vallejo-rek in de lokale winkel onder een dikke laag stof zit en het MiG rek niet sla ik Vallejo meestal maar over. MiG is in mijn beleving toch niet heel anders dan Vallejo.

Als ik ooit weer een dedicated modelbouwkamertje heb ga ik wel overwegen om naar Tamiya over te stappen. De keren dat ik het heb gebruikt was het echt fijne verf. Maar het stinkt zo en Vallejo/MiG ruiken nog enigszins acceptabel voor in de woonkamer..

Jaja, ik weet het, ik kan een afzuigkap kopen maar die maken teveel lawaai voor dit gehorige appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 08:33
Morelleth schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:54:

Nieuw kan ik genoeg over vinden, 2e hands niet, behalve marktplaats (waar nagenoeg niets van fantasy 2e hands miniaturen opstaan) of ebay (wat allerlei andere problemen met zich mee meent zoals nepbiedingen).
Ik zou het danwel via marktplaats of via een hobby-specifiek fora verkopen. In andere landen zijn er voldoende, maar ken ze even niet voor NL :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:19:
Ik gebruik alles door elkaar, Revell, Vallejo, Tamiya en MiG. Het is maar net wat de lokale shop in huis heeft. Vallejo is nog steeds mijn favoriet, puur om het gemak van het niet hoeven kloten met verschillende kleuren om de juiste kleur te krijgen want de kans is groot dat Vallejo die kleur wel heeft.

Maar omdat het Vallejo-rek in de lokale winkel onder een dikke laag stof zit en het MiG rek niet sla ik Vallejo meestal maar over. MiG is in mijn beleving toch niet heel anders dan Vallejo.

Als ik ooit weer een dedicated modelbouwkamertje heb ga ik wel overwegen om naar Tamiya over te stappen. De keren dat ik het heb gebruikt was het echt fijne verf. Maar het stinkt zo en Vallejo/MiG ruiken nog enigszins acceptabel voor in de woonkamer..

Jaja, ik weet het, ik kan een afzuigkap kopen maar die maken teveel lawaai voor dit gehorige appartement
Ik vind Vallejo bijna lekker ruiker zelfs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Morelleth schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:54:

Etsy.com?

Ik zie daar met enige regelmaat modellen voorbijkomen, maar ik heb geen idee hoe goed dat loopt en of er fantasy miniaturen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

alarma2nd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Ik vind Vallejo bijna lekker ruiker zelfs. 8)7
Gelukkig maar, want dan ben ik niet de enige :+

MiG verf ruikt wat.. muffer dan Vallejo maar nog steeds beter dan Tamiya, want dat ruikt als een lek in een chemische tank :P

[ Voor 22% gewijzigd door _Eend_ op 18-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Verf is toch gewoon een vervangingsmarkt? ;)
ik ben nu ook Revell aan het uitfaseren dus gebruik nu alles door elkaar. Gewoon een keer een ander merk proberen! Ik vind het wel lastig om de goeie kleur te vinden bij andere merken (Revell heeft echt een breed kleurenspectrum, Vallejo en Tamiya zitten zwaar in de aardetinten in mijn beleving). Dus ik zal voorlopig wel meerdere merken naast elkaar blijven gebruiken want ik heb niet altijd zin om te mengen.
Ik zou Revell niet echt breed qua kleurenspectrum willen noemen, dat doen merken als Vallejo, MRP en AK (zowel de acrylics als hun real colors) echt veel beter, maar is ook afhankelijk van wat voor onderwerp je doet natuurlijk, bijvoorbeeld militair of auto's. Vallejo heeft wat dat betreft voor de meeste onderwerpen wel ranges, van fantasy met extreem felle kleuren tot militair met 50 tinten grijs :)

Maar ik gebruik verder ook gewoon meerdere merken door elkaar, elke heeft zijn betere en mindere punten. Vallejo (vooral dan die met witte dop) gebruik ik vooral voor als ik iets met de kwast moet doen. Tamiya is ideaal voor Armor omdat het lekker dekt een goede finish heeft voor armor weathering, MRP is weer goed voor het fijne werk (vooral met afplakken enzo) wat je vaak bij vliegtuigen vind en een mooi glad resultaat geeft, maar is voor armor met veel groen kleuren weer niet ideaal omdat hun groen slecht dekt. AK-real colors zijn vooral weer ideaal als je echt een specifieke kleur moet hebben omdat ze veel onderzoek doen naar de juiste kleur en tint (ze hebben soms ook verschillende tinten van de zelfde kleuren beschikbaar) en is met €2,40 per potje ook niet duur voor een kleur die je maar één keer gebruikt.

Het voordeel van eens Tamiya te proberen is dat dat één van de makkelijkst te spuiten verven is. De verdunverhouding kan doorgaans ergens tussen de 30 en 70% liggen zonder al te veel problemen, geeft weinig verstopingsproblemen en is overal wel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Gelukkig maar, want dan ben ik niet de enige :+

MiG verf ruikt wat.. muffer dan Vallejo maar nog steeds beter dan Tamiya, want dat ruikt als een lek in een chemische tank :P
Is het raar als ik zeg dat ik Tamiya wat fruitig vind ruiken :)

Maar gelukkig spuit ik altijd met masker en een goede ventilatie, heb nooit last van geuren die blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Is het raar als ik zeg dat ik Tamiya wat fruitig vind ruiken :)

Maar gelukkig spuit ik altijd met masker en een goede ventilatie, heb nooit last van geuren die blijven hangen.
:Y :+

Het ruikt op zich wel ok, maar het is altijd wel erg aanwezig. Da's niet optimaal als je net als ik in de woonkamer moet spuiten ;)

Spuiten doe ik ook altijd met een masker, dus tijdens het spuiten heb ik er geen last van. Maar daarna.. Het blijft hier lekker lang hangen, zelfs als ik de ventilatie op max zet. En dan gaat het toch een beetje tegen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:37:
[...]

:Y :+

Het ruikt op zich wel ok, maar het is altijd wel erg aanwezig. Da's niet optimaal als je net als ik in de woonkamer moet spuiten ;)

Spuiten doe ik ook altijd met een masker, dus tijdens het spuiten heb ik er geen last van. Maar daarna.. Het blijft hier lekker lang hangen, zelfs als ik de ventilatie op max zet. En dan gaat het toch een beetje tegen staan.
Ja je moet helaas echt een afzuiging hebben die meer dan 300 kuub per uur doet ofzo (en dus ook genoeg lawaai maakt) wil je het probleemloos doen, maar dan betaal je ook aardig richting de €500,- met de hogere prijzen de laatste tijd. Ik heb daar een paar jaar geleden zelf wel in geΓ―nvesteerd, (was toen nog tegen de €300,-) omdat ik met lacquers bij langdurig spuiten er wat lichte koppijn van kreeg, maar dat is wel een hele flinke investering natuurlijk die zeker niet iedereen kan en wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
ItMeAedri schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Ik zou het danwel via marktplaats of via een hobby-specifiek fora verkopen. In andere landen zijn er voldoende, maar ken ze even niet voor NL :P
_Eend_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Marktplaats is voor meer de fantasy afdeling op wargaming na eigenlijk niets te vinden. Ga het daar ook opzetten, maar verwacht er niet veel van. :/
Facebook staat het al in 2 specifieke groepen te koop. Inclusief een internationale.
Maar nederlanders zijn niets als ze niet zuinig zijn. We zullen allemaal zelf eerder een 3d printer kopen en de files en alles printen dan een compleet geverfd model overkopen. (Was voor mijzelf immers ook de reden om zelf de modellen te gaan printen) ;)

Etsy.com?

Ik zie daar met enige regelmaat modellen voorbijkomen, maar ik heb geen idee hoe goed dat loopt en of er fantasy miniaturen op staan.
Etsy is een officieel verkoop platform. Nadeel is dat ik wel via onze webshop kan verkopen, maar zit dan met licenties en kan het niet echt als 2e hands verkocht worden (wat ik juist wil, want is prive spul).
En als eenmalige verkoper hebben ze van alles dichtgetimmerd in het laatste jaar. ;(

Maar wellicht toch maar dat doen.

Hoopte dat hier nog een paar goede alternatieve 2e hands sites bekend waren die ik nog niet kende ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

lk heb maar beperkt ruimte en moet in de woonkamer spuiten. Ik heb het tot nu toe nog gedaan zonder de afzuiger die ik gekocht had. Dat ding maakt me toch een herrie. Dus ik denk dat ik het (vooralsnog) toch maar bij Vallejo houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
@Dwarlorf hoe los je dat nu op met spuitnevel dan als je 'los' in de woonkamer spuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

JipJapGoedje schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:53:
@Dwarlorf hoe los je dat nu op met spuitnevel dan als je 'los' in de woonkamer spuit?
Dat zweeft naar een gordijn. :X Ik moet nog even kijken hoe ik het allemaal indeel. Uiteindelijk ga ik hem wel gebruiken. Maar het is allemaal wat lastig indelen vanwege ruimtegebrek en de vorm van mijn appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik was gisteren bezig decals te plakken op de Duitse panzer 1 in DAK kleuren (woestijnkleuren) waar een heel kleine decal met een palmboompje met daar in een nog veel kleiner hakenkruis, werkelijk waar nog geen eens een mm hoog, maar deze was vakkundig met een viltstift uitgekrast. Nu had ik deze kit gewoon bij een Nederlandse webshop gekocht, maar die heeft die kit waarschijnlijk via een Duitse groothandel ingekocht want daar doen ze dat wel vaker volgens mij net zoals ze dat bij videogames in het verleden altijd deden en wat ook bij wet verplicht was.

Het maakt mij verder niets uit want het is toch dermate kleine decal dat het niet eens opvalt dat die mist en ik bouw z'n Duitse tank omdat ik de tank interessant vind en zeker niet omdat ik het regime van destijds daarvan interessant vind (al zal ik nu niet snel iets Russisch bouwen), maar ik blijf het altijd maar raar vinden dat ze dit doen. Wat je overigens wel vaak ziet is dat ze dan de decal opknippen in meerdere delen en dat je ze zelf op het model nog moet samenvoegen, maar daar was dit te klein voor geweest.

Wel een verdomd kleine tank overigens, de koepel van een moderne Abrams tank is al groter dan die hele tank :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man

DIe panzer 1 en 2 zijn idd kleine jongens, heb ook 2 kleintjes staan :P
Maar die van mij hadden geen hakenkruizen in de decals. Maar wel vaag dat men dat doet. Beetje de dozen openen en dat er uitknippen/strepen.
Hoort er nu eenmaal bij dat die tekens er opzitten. Marja, we zijn ondertussen ook ver doorgeschoten in deze wereld.

@Dwarlorf
Kun je ook wat ramen tegenover elkaar open zetten tijdens het ABen, scheelt ook het nodige.
Al is dat nu niet praktisch met deze temps..

[ Voor 18% gewijzigd door Renegade666 op 18-05-2022 14:04 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:03:
@Invisible_man

DIe panzer 1 en 2 zijn idd kleine jongens, heb ook 2 kleintjes staan :P
Maar die van mij hadden geen hakenkruizen in de decals.
Normaal zie je die op Duitse tanks ook niet omdat ze daar vooral die balkenkruizen gebruiken. Maar dit zit in het DAK logo wat de Duitse tanks in Afrika hadden naast de normale balkenkruizen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Afrika_Korps
Maar wel vaag dat men dat doet. Beetje de dozen openen en dat er uitknippen/strepen.
Hoort er nu eenmaal bij dat die tekens er opzitten. Marja, we zijn ondertussen ook ver doorgeschoten in deze wereld.
Is niet iets van de laatste tijd overigens, deden ze al toen ik in de jaren 90 begon met modelbouw en vermoed dat ze dat in Duitsland na WW2 altijd al deden, ik meende alleen dat ze dat niet meer hoefden te doen sinds een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:08:

[...]

Is niet iets van de laatste tijd overigens, deden ze al toen ik in de jaren 90 begon met modelbouw en vermoed dat ze dat in Duitsland na WW2 altijd al deden, ik meende alleen dat ze dat niet meer hoefden te doen sinds een paar jaar.
Dat doen ze inderdaad al jaren. In de jaren 80-90 was mijn broer bezig met modelbouw, en toen werden alle nazisymbolen gewoon uit de decal geknipt. Als ze er al op zaten..

edit:
En Tamiya wordt inderdaad door een Duitse importeur uit Japan gehaald

[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 18-05-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Renegade666 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:03:
@Dwarlorf
Kun je ook wat ramen tegenover elkaar open zetten tijdens het ABen, scheelt ook het nodige.
Al is dat nu niet praktisch met deze temps..
Ik heb inmiddels een oplossing bedacht. Ik koop, als het doorgaat via MP, een verrijdbare laswagen. Daar bouw ik de spray booth in. (En bovenop komt mijn schuimsnijder.) Dan kan ik dat ding verrijden als ik wil airbrushen en de slang van de spraybooth uit een bovenraampje hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Dwarlorf da's wel een hele mooie oplossing. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Even de airbrushes in bad (ultrasonore reiniger) doen 8)

Niet alleen goed voor vuil op plekken waar je niet goed kan reinigen (achter de naaldpakking bijvoorbeeld), maar ook voor opgehoopt vuil in bijvoorbeeld het schroefdraad van de verfcupjes. En daarna meteen nieuwe naaldpakkingen, kunnen ze er weer even tegen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwSHF_XimMuoeTk6pVPwsKGY0Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mWg518T3cZZIwPdwYM6nnTc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Heb de ledstrip vrij snel binnen gekregen. Hier een test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_n1vyJRqxenaVA5pQOb15JFdYY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isoUrxKqzwCJQby51WyI5A8D.jpg?f=fotoalbum_small
Licht van deze high density strip is vele maken egaler dan de ledstrip die ik eerst had. Op de foto is het wel heel wit in het echt iets blauwer maar neigt nog steeds naar wit. Ik heb meteen maar een donkere blauwe high density besteld. En ook een paarse en een groene voor eventuele toekomstige projecten.
Dwarlorf schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:57:
Ben er maar ff mee aan de slag gegaan. Heb een ledstrip gebruikt maar is het net niet vind ik. [Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dwarlorf schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:04:
Heb de ledstrip vrij snel binnen gekregen. Hier een test.
[Afbeelding]
Licht van deze high density strip is vele maken egaler dan de ledstrip die ik eerst had. Op de foto is het wel heel wit in het echt iets blauwer maar neigt nog steeds naar wit. Ik heb meteen maar een donkere blauwe high density besteld. En ook een paarse en een groene voor eventuele toekomstige projecten.

[...]
Waar heb je deze ledstrip gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Skyaero schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Waar heb je deze ledstrip gekocht?
Bij ome Ali.

€ 6,85 39%OFF | New COB LED Dimmable Strip Light 8mm 320 Leds High Density DC 12V 24V Flexible Strip Lights Tape Linear Ribbon 3000K 4000K 6000K
https://a.aliexpress.com/_vNkgPt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dwarlorf schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Bij ome Ali.

€ 6,85 39%OFF | New COB LED Dimmable Strip Light 8mm 320 Leds High Density DC 12V 24V Flexible Strip Lights Tape Linear Ribbon 3000K 4000K 6000K
https://a.aliexpress.com/_vNkgPt
Zit daar ook al een controller en/of voeding bij? Voor die paar euro extra wel een leuke touch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

page404 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Zit daar ook al een controller en/of voeding bij? Voor die paar euro extra wel een leuke touch!
Nee maar wel bij te bestellen, volgens mij ook wel bij die store. Controller is niet echt nodig omdat het 1 kleur is tenzij je zou willen dimmen. Maar ik heb voor een ander project al een voeding en een dimmer die ook werken. Maar deze heb ik bij mijn lokale electronica shop (okaphone) gekocht. Om ze te ondersteunen maar ook om enigzins controle over de kwaliteit te hebben. Op zich geen slechte ervaringen met ali spul op dat vlak maar vind het toch een veiliger gedachte ondanks dat het ook made in china is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Heb gister nog weer even geoefend met de airbrush. Blijft toch lastig om de juiste verfverhoudingen, luchtdruk en afstand in te schatten. Desalniettemin geen slecht resultaat. De rest moet denk ik handmatig met de kwast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2nLjeWzi4Y73Q_xG_dOiWbzEqo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfkpsxZkuQ70nrXNx2eRYS8s.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Invisible_man
En de panzer 1 is ook alweer klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb2hzVJhi5W5oeyeBZNpmlHOTAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfnAA8NmlYCh4U6ojlQDhx4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bkhO2bA5aAsXlpEtRIkzBPQUA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5Posd6W1gxrblx4EyoNTTF5.jpg?f=fotoalbum_large

En een stoffige KΓΆnigstiger/panzer 7 voor schaal :) (is echt beiden 1/35):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB_mKXEcWnsyMqWCvcav4ApDNkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jeb2U4WPVweHKnSy5Qm4ncDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Je kun gewoon 2 van die kleine in de grote kwijt :P

Welke 2 hoofd kleuren heb je voor die tiger gebruikt?

[ Voor 28% gewijzigd door Renegade666 op 20-05-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:57:
@Invisible_man
Je kun gewoon 2 van die kleine in de grote kwijt :P
Volumewijs nog wel meer zelfs :) In de kit (Takom) zitten toevallig ook twee uitvoeringen van de panzer 1 waarvan ik nu alleen nog maar de eerste gebouwd heb.
Welke 2 hoofd kleuren heb je voor die tiger gebruikt?
Is alweer even geleden maar dat zijn de standaard Duitse WW2 armor kleuren en zal vermoedelijk Tamiya XF-60 (Dark yellow) en XF-64 (Red brown) gebruikt hebben. De Panzer 1 is ook met Tamiya XF-60 gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Zo, ben vandaag weer bezig geweest met de airbrush. Het probleem dat ik vond dat ik de trekker zo ver naar achter moest trekken is inmiddels opgelost. Sowieso toch de verf nog iets te dik. Heb vandaag ervaren dat het beter te dun kan zijn dan te dik. Maar vooral de positie van mijn vinger speelt een belangrijke rol. Ik gebruikte de top van mijn wijsvinger maar nu een stuk daar onder. Daardoor kan ik makkelijker de trekker naar beneden duwen en naar achteren halen waardoor ik ook weer meer controle heb. Toch heb ik wel af en toe dat de verftoevoer hapert of wat minder er uit komt. Dan moet ik even volle 1 burst op papier doen en dan gaat het weer een poos goed. Het enige dat ik kan verzinnen is dat het komt omdat ik de airbrush ook meteen gebruik om wat ik heb gespoten te drogen met lucht. Dat de verf op de naald daardoor te droog is en ergens iets lichtelijk verstopt raakt. De verstopping wordt door de burst lucht en verf weer dan weer wat verwijderd.

Anyway, beetje lang verhaal maar hier is dan het resultaat van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIVPAhnfAYTPQinimvlF28jKOio=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVZcRZkjjYwE6NReaoV7rXEm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inktxkZphd5AG8BZ78gSOkomsug=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vwQxBQRbY9l7YRHaphfYfq0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WXAwwn4XRA6OpBsCjyO7254hQo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNBkbCGCqR5rBOMTQIYhKx2Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxpICVIB8yw-DUqQXM9a938nQTE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgurh9nHzhiscWGVSJEIe4hi.jpg?f=fotoalbum_medium

Donkerrode base laag zat er al op daarna met 2 lichtere lagen opgewerkt. Ik denk dat er nog 1 lichter laagje (misschien zelfs 2) nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Met Vallejo spoot ik ook om de paar minuten even de ab op full blast door. Flow improver gebruik je dacht ik al en het enige wat verder helpt is de luchtdruk verder naar beneden (en meer verdunnen indien nodig), maar dat heeft ook zijn limieten natuurlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Nog een impressie, heb gister nog extra gehighlight. Airbrushen gaat steeds beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5pphrltET_NUq6uEm0s7tOc4co=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX4IUUWivu7MaKsB9k71dGfk.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hahaha mooi te zien hoesje de smaak te pakken hebt! Volgens mij mag je ook tevreden zijn over de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

page404 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:21:
Hahaha mooi te zien hoesje de smaak te pakken hebt! Volgens mij mag je ook tevreden zijn over de resultaten.
Ja, ik ben er echt heel blij mee. De 45 alweer ruimschoots gepasseerd maar voel me net een klein kind. Er lukken allemaal dingen die ik na 2/3 jaar met de kwast nog steeds niet onder de knie heb. En het scheelt ontzettend veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dwarlorf schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:29:
[...]

Ja, ik ben er echt heel blij mee. De 45 alweer ruimschoots gepasseerd maar voel me net een klein kind. Er lukken allemaal dingen die ik na 2/3 jaar met de kwast nog steeds niet onder de knie heb. En het scheelt ontzettend veel tijd.
Heb je het nu enkel met verf gedaan of ook inks e.d. gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Morelleth schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Heb je het nu enkel met verf gedaan of ook inks e.d. gebruikt?
Verf only. De kleuren lijken wat glanzend door lichtinval. Goede fotos maken die echt representatief zijn voor hoe het er daadwerkelijk uit ziet lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Mocht je dan ook inks hebben dan is het het overwegen waard om van onderaf bv een donkerblauw of magenta voor extra contrast toe te passen.
Juist met een airbrush kan je dat heel subtiel opvoeren in sterkte.

Ziet er in elk geval al heel mooi uit. d:)b

Moet zelf ook maar eens weer wat modellen airbrushen.
Op het moment alleen maar bezig geweest met of hele kleine modellen en dan speedpainten of hele grote gebouwen/ projecten.

Straks even mijn bijbestelde verf en snelkoppelingen voor de airbrush oppikken en om 1 van de vele nog niet geverfde prints erbij te pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Morelleth schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Mocht je dan ook inks hebben dan is het het overwegen waard om van onderaf bv een donkerblauw of magenta voor extra contrast toe te passen.
Juist met een airbrush kan je dat heel subtiel opvoeren in sterkte.

Ziet er in elk geval al heel mooi uit. d:)b

Moet zelf ook maar eens weer wat modellen airbrushen.
Op het moment alleen maar bezig geweest met of hele kleine modellen en dan speedpainten of hele grote gebouwen/ projecten.

Straks even mijn bijbestelde verf en snelkoppelingen voor de airbrush oppikken en om 1 van de vele nog niet geverfde prints erbij te pakken :P
Ik heb inks. Ik zat zelf te denken aan een underglow effect door het goud van de base. Ik weet niet of dat met een inkt lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
Een OSL effect? Kan perfect met een airbrush en inks.
Zou wel zorgen dat je de basis rode kleur dan van onderaf lichter maakt en dan een gele ink erover voor het OSL effect.
Het licht kleur immers geel van het goud.

In principe dus precies het zelfde als van boven, maar de toevoeging van de gele gloed.
De ink zorgt er juist voor dat het niet heel dekkend is dus je de originele kleur blijft zien, maar met een gloed erover.

Dat is de methode die ik voor deze gebruijt heb. (Valt nu een beetje weg door de andere spullen ervoor die nog afgemaakt moeten worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzvccQ9Ce_88HofY5uLr-GU8fFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q33OU0rOqQb2o27tgj0gCuMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4ItBCxqO9PtYW6NFoHjdKHe6hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQNQ3DiY1eDIADzHxHTfkZEK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1zEehLh87Fal7-t2suzlPQCnAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg51Xur9sf8zpkBKNVEdxw95.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Morelleth op 24-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Ik ben ook van de week voor het eerst met Airbrush begonnen.
Heb een werkhoekje gemaakt voor de modelbouw zelf en rechts de cabine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnKjHQdZ11AnorPfEOl5G8OevJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sf5dNu5eH2OCtFJh2eMPOZ5r.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat verschillende soorten verf gekocht.
Kleur: Tamiya acrylics
Primer: Mr Hobby Finishing surfacer Grijs en Wit, Vallejo Surface Primer zwart.
Lak: Mat en Glans Vallejo.

Tamiya en Mr Hobby is 1:1 verdunt met IPA of Mr Leveling Thinner. Spuit en hecht fantastisch. Niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. Spuit ook super effen en glad op het materiaal.

Vallejo spuit prima zo uit de fles, hoef ik niet te verdunnen maar het hecht voor geen meter. VOrige week had ik al een paar lepels als aller aller eerste keer airbrushen geprobeerd en ook die hecht niet. Lijkt wel plastidip. Trek je zo hele vellen vanaf. Hoewel minder als ik het oppervlak goed schuur, maar ook dan trek je het er vanaf. ondergrond is gereinigd met glasreiniger of IPA (99%) Lees meer van die verhalen op het net. Dus die ga ik niet meer gebruiken.

Dus ik blijf bij Mr Surfacer als primer. Maar is haast niet in zwart te krijgen. Dus zolang ga ik maar primen met grijs en dan voor de ondergronden die zwart moeten zijn gewoon zwart spuiten met Tamiya XF verf. Werkt denk ik ook prima, maar is iets meer werk tot ik de Mr Surfacer in zwart kan krijgen.

Al met al valt het me alles mee wat betreft airbrushen. Gaat goed! Alleen de cabine zuigt niet heel hard de dampen af. Zeker niet als ik de druk boven de 20psi zet. Gelukkig ook niet nodig. Zo laag als 15psi kan ik nog steeds de tamiya prima spuiten.

Ben er blij mee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:02:
Tamiya en Mr Hobby is 1:1 verdunt met IPA of Mr Leveling Thinner. Spuit en hecht fantastisch. Niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. Spuit ook super effen en glad op het materiaal.
Tamiya is inderdaad één van de makkelijkst te spuiten verven en erg vergevensgezind voor hoeveel het verdund en je luchtdruk :) ! Mr surface primer is wat zinniger (vooral als je een wat kleinere naald hebt), maar geeft met leveling thinner een super mooi resultaat wat ook super sterk is. Tamiya doet het overigens ook goed met leveling thinner, maar ook met mr. Hobby rappid thinner waarmee het een mooi matt resultaat geeft.

Houd er overigens wel rekening mee dat je met leveling thinner lacquer thinners aan het spuiten bent en alleen een afzuiger niet voldoende is, draag dus altijd een masker, bij voorkeur zowel met stof- als gasfilter (FFP en A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Yes! Ik heb een 3M masker met de juiste filters, had me daar al in verdiept!

Thanks voor de tip nogmaals. Ook voor de acryl verf is een masker aan te raden. Pigment inademen is ook niet heel tof op de lange duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:29:
Yes! Ik heb een 3M masker met de juiste filters, had me daar al in verdiept!

Thanks voor de tip nogmaals. Ook voor de acryl verf is een masker aan te raden. Pigment inademen is ook niet heel tof op de lange duur
Mooi zo :)

En inderdaad altijd gewoon een masker dragen, hoe goed je afzuiging ook is en met wat voor verf dan ook. Je zit er met je neus en mond 30 cm van af ofzo en je ademt pigment en dampen van de thinners in (dat vooral bij lacquers dus) en stof in je longen komt er niet zo snel meer uit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Ik weet dat hier een paar mensen zijn met een 3D printer zijn, misschien is dit wel iets als ze onderdelen willen maken die flexibel moeten zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Laatste paar avonden/dag weer even bezig geweest.
Das boot van Revell, met alleen Revell lijm. Poef, die avond gelijk weer merkbaar :(
Alleen niet zo erg als de keren er voor.. maar zit dus duidelijk in de lijm.
Om het voor te verbeteren heb ik net maar even de beurs getrokken, en (hopelijk) een fatsoenlijke Afzuiging gekocht zodat die eventueel tijdens het lijmen aankan.
Met 2x 240 m3 afzuiging is dat een stuk beter dan wat ik nu heb..

https://www.airbrush-services-almere.nl/afzuigkap-ami-38watt plus de losse module, zodat ik ook een groot oppervlakte heb (80cm breed). dat was voor sowieso wel nodig, die kleine is vaak te klein. En is wat te zwak voor laquers.
Dus die komt straks te koop, dus als iemand interesse heeft mag die een DM sturen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 11:08
Avond, weer veel te lang geleden dat ik wat heb gepost… beetje bezig geweest met mijn Admiralen klasse DD’s. Vandaag de detail resin delen geprint voor op de Van Nes.

Achter de Kortenaer…. Moet nog wat details doen maar kom er niet aan toe…..
Voor de Van Nes, alle dekdelen zitten er op, alle luiken en schijnlichten geplaatst. Dit weekend diverse brug instrumenten en wat anker spullen plaatsen die goed uit de printer zijn gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB105Q_F-r0-LWf1jnltRhLMJvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFVHJh09u8aTI9xhIChA1IZy.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bezig om alle types Kazematten te tekenen en te printen. Gaat langzaam maar gestaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBKb3dGfxe790wwsrjekg0WBcLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HAcNTZ6ZGcYqgNzMtOyWC50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_4tvKLxl-faO0aI0VN19Qgp7I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtn1gyT7WOLdzmxuQ5QRosYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk8EOKWuHuXoIUUjo9OwK2okjKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzSGB2Pv7BDPmlLyLKN39SbY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7yr4QqeFQqnKWQHp3JmL0v8aZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1rCA1WJLWTcj5B9vbTOhMbw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJvLayIJbPV8Qcw1GS-BbIhsh1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjcK4oPgOQDCasff6TejzyAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvZ_S00xiiBOKBqQYu2sh7Xj8ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nm91N1wJvTsxWK38kCv2SS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3PM-8rA1FfX10O4dx0Fe6Eug5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uA9rIcHWvxCJU7c0GIquJDZK.jpg?f=fotoalbum_large

En wat oud werk, Skoda 7,5 cm TL No2, met zoeklicht, vuurleidingstoestel, range-finder en Spandau M.25. Alles om een May 1940 7,5cm Batterij te maken voor 1:100 wargaming. Wel een stukje werk waar ik wel tevreden over ben. Ik ben niet echt de afmaker, dus moet eigenlijk nog steeds wat extra verf op, beetje, bijwerken, en dan in de lak. En de extra’s zouden nog op een game-base moeten. En nog bedenken hoe ik iets van β€œglas” in het zoeklicht kan klussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh5MA7Iejg2y5hGMJJqbYX4oWZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JBGBEvW9IUjhmrGzd8SNg09.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:08:
Avond, weer veel te lang geleden dat ik wat heb gepost… beetje bezig geweest met mijn Admiralen klasse DD’s. Vandaag de detail resin delen geprint voor op de Van Nes.

Voor de Van Nes, alle dekdelen zitten er op, alle luiken en schijnlichten geplaatst. Dit weekend diverse brug instrumenten en wat anker spullen plaatsen die goed uit de printer zijn gekomen.
[Afbeelding]

Ook bezig om alle types Kazematten te tekenen en te printen. Gaat langzaam maar gestaag.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wat oud werk, Skoda 7,5 cm TL No2, met zoeklicht, vuurleidingstoestel, range-finder en Spandau M.25. Alles om een May 1940 7,5cm Batterij te maken voor 1:100 wargaming. Wel een stukje werk waar ik wel tevreden over ben. Ik ben niet echt de afmaker, dus moet eigenlijk nog steeds wat extra verf op, beetje, bijwerken, en dan in de lak. En de extra’s zouden nog op een game-base moeten. En nog bedenken hoe ik iets van β€œglas” in het zoeklicht kan klussen.
[Afbeelding]
Ohh die bunkers. Als ik naar mijn werk fiets kom ik langs een hele berg van die dingen. En voor die LuA batterij houd ik me ook nog steeds aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
Ik zie een prachtige plexiglas liniaal? ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 15:44
En nog bedenken hoe ik iets van β€œglas” in het zoeklicht kan klussen.
ziet er weer netjes uit allemaal, speel zelf ook met het idee om een 3D printer te gaan kopen, zie het wel als een verrijking van de hobby.

Wat betreft het glas, kun je niet iets printen met clear resin? Anders de vorm van de lamp maken en printen en dan een doorzichtige blister verpakking wat verwarmen en over de mal van de lamp trekken. Op dezelfde manier dat VacuΓΌm gevormde canopy's gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Je hebt idd wel clear resin als optie, heb nu een fles groene clear resin. Weet alleen niet of die op termijn ook echt helder blijft.
Plexiglas heb ik aan zitten denken, maar om dat goed te snijden, zo klein.. dat gaat mij niet lukken denk ik.

@_Eend_ In welke schaal? Heb ooit voor iemand mijn Vickers 7,5cm tl No.1 in 1:72 geprint. Wil ik wel weer en keer tijd voor maken. Kost-prijs + verzendkosten. Normaal print ik nooit voor anderen maar als het mij niet teveel tijd kost wil ik wel eens een uitzondering maken. Moet wel een hobby blijven :-) Doe anders maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:54:
Je hebt idd wel clear resin als optie, heb nu een fles groene clear resin. Weet alleen niet of die op termijn ook echt helder blijft.
Plexiglas heb ik aan zitten denken, maar om dat goed te snijden, zo klein.. dat gaat mij niet lukken denk ik.

@_Eend_ In welke schaal? Heb ooit voor iemand mijn Vickers 7,5cm tl No.1 in 1:72 geprint. Wil ik wel weer en keer tijd voor maken. Kost-prijs + verzendkosten. Normaal print ik nooit voor anderen maar als het mij niet teveel tijd kost wil ik wel eens een uitzondering maken. Moet wel een hobby blijven :-) Doe anders maar een PM.
Je hebt een PM.

Ik wil van die Vickers een soort eerbetoon aan een oudoom maken, die maakte als dienstplichtig soldaat deel uit van de bemanning van zo'n Vickers en is omgekomen bij een aanval op dat ding. Best een speciaal projectje dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 27-05-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Glas kan je toch met Kristal Klear maken?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
PaT schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Glas kan je toch met Kristal Klear maken?
Klopt, had 1 liter clear, maar was te lui om te wisselen en die heb ik paar maand terug op geprint. Moet nu eerst nieuwe halen. Normaal verf ik mijn prints altijd en maakt mij de kleur verder niet uit.
Koop ik altijd de goedkoopste, nu moet ik ff checken of er een mooie deal is voor 1 liter clear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

smitae schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Klopt, had 1 liter clear, maar was te lui om te wisselen en die heb ik paar maand terug op geprint. Moet nu eerst nieuwe halen. Normaal verf ik mijn prints altijd en maakt mij de kleur verder niet uit.
Koop ik altijd de goedkoopste, nu moet ik ff checken of er een mooie deal is voor 1 liter clear.
Nee, je begrijpt mij niet goed, ik bedoel dit goedje. Dat is een soort ultrahelder opdrogende lijm. Veel modelspoorders vullen daarmee de koplampen op als ze gloeilampjes vervangen voor ledjes.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Renegade666
De Das Boot (u96) is klaar.
Hij heeft wat last van roest, maar verder in prima staat :)

Lekkere makkelijk kit, weinig mis mee, ging goed in elkaar. Kabeltje heb ik er zelf bij gedaan, zat er niet bij, maar was wel te zien op het nodige foto's (al was dat van 1 > 2 van voor naar achter, maar dat kreeg ik niet voor elkaar, dus 2 losse gedaan :) )

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFysdZ8/P1130374.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/56xz85K/P1130375.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W3yPyck/P1130376.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9sLhTbv/P1130377.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
smitae schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:54:
Clear resin blijft helder mits je deze lakt.
Anders gaat die vergelen.

Je kan overigens clear resin ook zelf kleuren met alcohol inkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Revell kit (de 1/32 Apollo CSM)

Twee grote helften aan elkaar geplakt. Nu passen ze niet precies en is er wat werk op de naad nodig. Lastige is dat de panellines uitsteken, alsook andere details (de ribbons). Hoe kan ik dit netjes wegwerken zonder details weg te schuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVUI5sTZS9FiqOKX8WZTYjhMATg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZNrb3RfsG9csiMHi2W6y182.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Skyaero schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:32:

Twee grote helften aan elkaar geplakt. Nu passen ze niet precies en is er wat werk op de naad nodig. Lastige is dat de panellines uitsteken, alsook andere details (de ribbons). Hoe kan ik dit netjes wegwerken zonder details weg te schuren?

[Afbeelding]
Nice, ik ben tijd geleden begonnen aan de complete Saturnus V, lanceertoren en bijbehorende delen, zoals de lander, etc. te printen in 3D (1:60 schaal complete model meer dan 2 meter hoog.) Op dit moment de lander beetje in elkaar proberen aan het zetten. Maand of wat geleden wat goud folie gevonden voor de afwerking.
Meer jaren projectje, 1800 uur printen, dus meestal doe ik er wat onderdelen tussen andere prints waar ik aan werk. Mooie van dit model dat er geen noodzaak is om te verven, alle delen worden direct in de goede kleur geprint. Jammer genoeg in mijn enthousiasme de lander in grijs geprint…. Moet nog kijken of ik hem ga verven of opnieuw print in de goede kleur.

Ik maak de raket + lanceertoren/platform en een apart diorama van de maanlander op de maan. Mogelijk dat ik ook de Command-Module + Maanlander los-print als model in de ruimte. Maar met nog zeker 1800 uur te gaan heb ik daar niet heel veel haast mee.

Deze dus; https://www.thingiverse.com/thing:911891

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar55EAohJBmr-YQksTLm1NuJd6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xrRLTB6HjdWk5NbwzNbplBX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Even een vraagje. Ik heb gloss varnish van Vallejo (70.510). Als ik die wil spuiten via de airbrush, moet ik dan aanlengen met airbrush thinner (ook vallejo)? Of kan dat gewoon zo? Schoonmaken kan ook gewoon met airbrush cleaner neem ik aan omdat het 100% op acrylic basis is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Chrosser schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:04:
Even een vraagje. Ik heb gloss varnish van Vallejo (70.510). Als ik die wil spuiten via de airbrush, moet ik dan aanlengen met airbrush thinner (ook vallejo)? Of kan dat gewoon zo? Schoonmaken kan ook gewoon met airbrush cleaner neem ik aan omdat het 100% op acrylic basis is toch?
Bij de Vallejo vernis houd ik dezelfde verhoudingen aan als bij de model Air verf. Op elke 10 druppels verf 3 druppels thinner en 2 druppels flow improver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Skyaero schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:32:

[Afbeelding]
Ik doe dat met deze schraper:
https://www.scalemates.co...-quality-scraper--1147121

Daarmee kan je heel mooi op een smal gebied materiaal weg schrapen. Als je dan ook bij het lijmen de onderdelen licht op elkaar klemt zodat er een dun randje gesmolten plastic uit piept, heb je ook meteen de naad wat gevuld. Wel zou ik na het lijmen even een dagje wachten voordat je gaat schuren of schrapen omdat het gesmolten plastic in de naad nog wat nakrimpt.

Schuurstokjes zijn ook handig omdat je daar ook wat gerichter mee kan werken.
Chrosser schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:04:
Om een mooie gloss finish te krijgen is het belangrijk dat de vernis wat na kan vloeien wat moeilijker gaat als deze niet verdund is (waar je bij een matt het juist liever wat dikker hebt met een hogere luchtdruk). Op het flesje staat geloof ik dat je het gewoon met water kan verdunnen, maar ik vermoed dat de vallejo thinner ook zal werken. Schoonmaken zou ik eerst gewoon met water doen om de bulk er uit te krijgen en dan als laatste een drupje cleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:55

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:52:
[...]
Ik wil even een nieuw overzicht hebben van het aantal mensen dat eventueel zouden komen of in ieder geval interesse hebben, de namen die ik zo heb:

Renegade666
Streamnl
Viper-xfx
YaYo86
Page404
Alarma2nd
Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Erdejee
Zeddicius

Kom ik op een man of 11 uit. Hebben we in ieder geval niet te weinig animo :)
Ik quote nog even dit berichtje, voor mij is Hoorn wel een optie mocht het in Almere niet gaan lukken op redelijke termijn. Ik neem aan dat we nog niets van ASA gehoord hebben? Op de website staat dat nieuwe datums gaan volgen :) In Hoorn hebben ze in juni en juli nog op zaterdagen plek in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:12:
[...]

Ik quote nog even dit berichtje, voor mij is Hoorn wel een optie mocht het in Almere niet gaan lukken op redelijke termijn. Ik neem aan dat we nog niets van ASA gehoord hebben? Op de website staat dat nieuwe datums gaan volgen :) In Hoorn hebben ze in juni en juli nog op zaterdagen plek in ieder geval.
Ik had wel al reactie van ASA gehad en ze hebben ons op de lijst van geΓ―nteresseerden gezet, maar dat is sowieso pas na de zomervakantie omdat ze nog een flinke corona backlog aan sessies moeten inhalen. Ze nemen wanneer ze weer wat meer lucht in hun planning hebben contact met mij op.

De reden dat ik in eerste instantie voor Almere gekozen heb en niet voor Hoorn is dat ten eerste Almere wat centraler ligt (al scheelt dat niet alles natuurlijk), maar ook omdat dat een ochtend plus middag is waar Hoorn alleen een ochtend is. Gezien mensen ook van wat verder weg komen lijkt mij dat wat waardevoller. Mocht Almere te lang op zich wachten, kunnen we altijd nog naar Hoorn kijken :)

Sowieso hebben we overigens genoeg animo denk ik om een eigen sessie te plannen en zijn we ook niet zo gebonden aan de open dagen die ze op hun website melden en kunnen we een datum in overleg met ze bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:21:
[...]
De reden dat ik in eerste instantie voor Almere gekozen heb en niet voor Hoorn is dat ten eerste Almere wat centraler ligt (al scheelt dat niet alles natuurlijk), maar ook omdat dat een ochtend plus middag is waar Hoorn alleen een ochtend is. Gezien mensen ook van wat verder weg komen lijkt mij dat wat waardevoller. Mocht Almere te lang op zich wachten, kunnen we altijd nog naar Hoorn kijken :)
Ik had al begrepen dat ze toen hadden aangegeven dat het druk was met inhalen. Ik was even kwijt dat naast de meer centrale plaats het ook een hele dag is in plaats van alleen een ochtend. Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik weet niet of mensen met het OV moeten/willen gaan, maar in dat geval is Hoorn echt wel een takke eind rijden.

Hopelijk maken ze snel een gaatje vrij voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 13:49

Zeddicius

Conscience do cost

Ik zit helaas vast aan het OV (ik ga echt een keer mijn rijbewijs halen, beloofd....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

_Eend_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:55:
Ik weet niet of mensen met het OV moeten/willen gaan, maar in dat geval is Hoorn echt wel een takke eind rijden.

Hopelijk maken ze snel een gaatje vrij voor ons :)
Het is sowieso een takke eind, heb het een jaar 4 dagen per week gereden vanuit Zeeland. 100k km in 1 jaar... Wel een leuke plaats...

[ Voor 5% gewijzigd door Ootje70 op 31-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Invisible_man
Nice, er komt een new tool 1/48 F-16A met NL markings aan :) :

Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWpvJWothBccNjSgxWRgkci-1hbO5usRGMMcJ1B_xK03RQOdBkqf4xO5hPo1MlcuB3zJnTQheEr4pQK9wkt39vianLwmuFHzxfTCtKdKe-umDPobthih42Wf--LmawkV5vGp4f66eGP1zhitGsKyf6xvoz7pptQDRxiNN8aAdZ5FN30k9rTd1EZkVe/s2048/F-16%20MLU%20Kinetic%2048th%20scale.jpg

https://www.themodellingn...u-redux-from-kinetic.html

Kinetic had in 2009 ook al een F-16A uitgebracht, maar dat was één van hun eerste kits en heeft dus wel de nodige problemen, dus mooi dat ze die nu opnieuw getooled hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 11:40
smitae schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:41:
[...]

Maand of wat geleden wat goud folie gevonden voor de afwerking.
Wel eens gezien dat mensen dit adviseerden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXnjUR5HkTCO-a1iyjVOKmTcysE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A4jDVAGSnpcJLYn2gshrc0TB.jpg?f=user_large

Win win situatie :)

(My iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Kreeg gisteren een leuke kit van een vriendin. https://www.scalemates.co...simca-5-staff-car--151760 Voor mij een onbekend model maar veel detail en zeer dunne plaatdelen waar zichtbaar, zeker voor een 1/35 schaal model. Ik bestel er de Aber upgrade PE kit nog bij (https://www.super-hobby.n...aff-Car.html?partner_id=9) voor de extra fijne details en het gesloten dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WES1NA3WRD3mwXV3iThYLXqM4CM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I08J9QtMBSI0TyaGR089i0RG.webp?f=user_large

Ben benieuwd, online weinig over te vinden maar wel mooie builds.

[ Voor 24% gewijzigd door Ootje70 op 31-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 16:01

Aganim

I have a cunning plan..

Invisible_man schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:59:
Nice, er komt een new tool 1/48 F-16A met NL markings aan :) :
Nice! :9~

Maar ik moet me inhouden, ik heb nog een F-16A Tigermeet en een F-16N liggen die eerst hoognodig in elkaar gezet moeten worden. Nog even en dan kan ik na een jaar verbouwingsellende eindelijk de zolder weer inrichten en al het hobbymateriaal tevoorschijn halen. *O*
Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste