Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 47 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:45
Lijkt mij opzich ook wel leuk, maar zit momenteel wat in dubio om volledig te stoppen met het bouwen etc. Gisteravond wat afrondend werk te doen met een Mustang, en 1 uur later weer alles vol en vandaag niks anders dan proesten en zakdoeken vullen... Dus blijkbaar vind mijn lichaam het genoeg...
Dus was toeval dat het bij hobbybos begonnen is, maar is blijkbaar wat anders, terwijl de lijm al jaren het zelfde is, zal het daar wel ergens in zitten. En zonder lijm is het best lastig om wat te bouwen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 15:44
Airbrush cursus is wel intresant, ik airbrush al zeker 10 jaar, maar allemaal zelf aangeleerd. Misschien dat er tijdens zo'n cursus toch nog wat handigheidjes vertelt worden.
Renegade666 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:10:
Lijkt mij opzich ook wel leuk, maar zit momenteel wat in dubio om volledig te stoppen met het bouwen etc. Gisteravond wat afrondend werk te doen met een Mustang, en 1 uur later weer alles vol en vandaag niks anders dan proesten en zakdoeken vullen... Dus blijkbaar vind mijn lichaam het genoeg...
Dus was toeval dat het bij hobbybos begonnen is, maar is blijkbaar wat anders, terwijl de lijm al jaren het zelfde is, zal het daar wel ergens in zitten. En zonder lijm is het best lastig om wat te bouwen.
Vervelend man, zijn er bepaalde handelingen waar je veel last van hebt? bv airbrushen? of is het meer met lijmen? heb je er ook last van bij kwasten? of heb je er bij alles last van?

Niet toevallig een raam open staan tijdens het bouwen dat er pollen binnen komen vliegen, weet niet of je last hebt van hooikoorts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Invisible_man schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:51:
Over airbrush tips gesporken, we hebben een jaar of twee geleden hier eens het idee geopperd om eens een airbrush cursusdag ergens te boeken als een soort tweakers modelbouw meet up, maar toen vanwege corona op de lange baan geschoven. Zou daar nu ook nog animo voor zijn?

Ik weet dat airbrush service Almere maar ook www.modelbouwenzo.nl dat kunnen aanbieden.
Ik heb die airbrush instap sessie van airbrush service Almere wel eens gevolgd en dat vond ik geen aanrader. Het demotiveerde mij eerder om een airbrush aan te schaffen (en mede daardoor heb ik er nog geen een).

Ik vond het echt jammer, want volgens mij zit er ongelooflijk veel kennis bij die zaak.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Elve1984

Bij ABen heb ik altijd wel masker op, maar heb de AB gisteren niet aangeraakt. Alleen wat kwast werk en en voornamelijk lijm werk (tamiya cement, quick, microsol clear en wat CA lijm).
En deze lijmen gebruik ik al jaren.

heb wel hooikoorts, maar dat is het niet. het proesten van vandaag komt door de neusspray die ik gebruikte om het geheel weer te openen, dat is gelukt, zit nu overal 8)7 En die begint gelukkig nu wat uit te werken, dus wat minder gesnotter.
Anders zit het de hele dag vol/vast. word ook niet blij van. Maar dit was duidelijk de verkeerde keuze voor vandaag.

Zou wat naar andere lijm kunnen kijken, maar de meeste lijmen doen het allemaal met hetzelfde goedje.
En een degelijk afzuiging, maar dat gaat weer in de papieren lopen ben ik bang, want moet ook niet te veel herrie maken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
PaT schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Ik heb die airbrush instap sessie van airbrush service Almere wel eens gevolgd en dat vond ik geen aanrader. Het demotiveerde mij eerder om een airbrush aan te schaffen (en mede daardoor heb ik er nog geen een).

Ik vond het echt jammer, want volgens mij zit er ongelooflijk veel kennis bij die zaak.
Wat vond je er van tegenvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Invisible_man schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Wat vond je er van tegenvallen?
Ik vond het wel een heeeeeeel algemeen praatje met de uitleg tussen single action en double action enzo. Niet echt heel veel tips en tricks hoe je goed kan airbrushen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat we een verhaaltje kregen van een modelbouwer dat niet specifiek over airbrushen ging, waardoor de tijd om juist dat soort tips te geven niet meer beschikbaar was?

Ik mocht op een gegeven moment zelf wat aanmodderen met een airbrush en dat ging van geen kanten. Ik voelde niet de ruimte/mogelijkheid om daar goede tips voor te krijgen.
Ik kan mij nog herinneren dat we ook wat chipping technieken uitgelegd kregen, dat ging dan weer wel goed en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:02

_Eend_

🌻🇺🇦

PaT schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Ik vond het wel een heeeeeeel algemeen praatje met de uitleg tussen single action en double action enzo. Niet echt heel veel tips en tricks hoe je goed kan airbrushen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat we een verhaaltje kregen van een modelbouwer dat niet specifiek over airbrushen ging, waardoor de tijd om juist dat soort tips te geven niet meer beschikbaar was?

Ik mocht op een gegeven moment zelf wat aanmodderen met een airbrush en dat ging van geen kanten. Ik voelde niet de ruimte/mogelijkheid om daar goede tips voor te krijgen.
Ik kan mij nog herinneren dat we ook wat chipping technieken uitgelegd kregen, dat ging dan weer wel goed en duidelijk.
Maar welke cursus heb je gevolgd? ASA heeft er twee voor modelbouw:
Opstapdagen Modelbouw
Workshop modelbouw gevorderden

Ik zit vooral naar die laatste te kijken. De basis ken ik wel, een cursus Vasthouden hoeft voor mij niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Goede vraag, het is alweer een tijdje (jaren!) geleden. Ik heb het idee dat wij een deels custom training hebben gehad specifiek geregeld op modelspoor bouw. De basis zal wel in die instapcursus hebben gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Renegade666 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:39:
@Elve1984

Zou wat naar andere lijm kunnen kijken, maar de meeste lijmen doen het allemaal met hetzelfde goedje.
En een degelijk afzuiging, maar dat gaat weer in de papieren lopen ben ik bang, want moet ook niet te veel herrie maken.
Heb je er ook last van als je bv CA lijm of verdunde houtlijm gebruikt? Is natuurlijk niet ideaal om dat voor alle werkzaamheden te gebruiken, maar misschien wel een idee om eens andere lijm te proberen. Misschien van die Revell lijm met zo'n naaldje? die is dikker en vervliegt minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Elve1984
Ja ik moet het even bekijken. Die van revell heb ik ook nog wel, maar vind ik atlijd wat een gepruts met die naald :P Probeer deze week nog even de The General af te maken en daarna leg ik sowieso alles eerst weer even aan de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:54

page404

Website says no

Aaahh wat vervelend zeg. Echt frustrerend dat je klachten krijgt van je hobby ;(
Al eens geprobeerd om één voor één in contact te komen met de middelen die je gebruikt? Niet dat dat een grappige exercitie is...

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Renegade666 misschien zijn balsa vliegtuigjes nog een optie? Op https://www.vintagemodelcompany.com/ hebben ze een hele berg mooie kits.. Volgende maand ga ik daar ook iets bestellen denk ik, lijkt me ook wel een keer leuk om iets wat echt vliegt te bouwen.

Voordeel van dat spul is dat je met houtlijm en eventueel CA een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_ Leuk, maar niet echt mijn ding, misschien 1x leuk.

@page404
Elke dag even snuiven :) Zal over een paar week wel eens kijken wat handig is.
Doe het dit al bijna 20 jaar, en het is iets van de laatste paar maand. Dus blijf het zeer vreemd vinden allemaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:38

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

De airbrush is binnen, nu de compressor nog. Helaaas is die met dpd verzonden. Wat een drama is dat zeg. Volgende keer maar op zoek naar een leverancier die postnl of dhl gebruikt. Ik betaal met plezier wat meer voor een product als ik dpd kan vermijden.
Renegade666 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:21:
@_Eend_ Leuk, maar niet echt mijn ding, misschien 1x leuk.

@page404
Elke dag even snuiven :) Zal over een paar week wel eens kijken wat handig is.
Doe het dit al bijna 20 jaar, en het is iets van de laatste paar maand. Dus blijf het zeer vreemd vinden allemaal :(
Nouja, het kan helaas dat je gedurende je leven een allergie ontwikkelt. Het loont wel de moeite om uit te vogelen waar het precies van komt. Als het bijv slechts 1 vd lijmen is dan kan je er nog wel omheen werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Dwarlorf op 11-05-2022 07:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
Renegade666 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:55:
@Elve1984
Ja ik moet het even bekijken. Die van revell heb ik ook nog wel, maar vind ik atlijd wat een gepruts met die naald :P Probeer deze week nog even de The General af te maken en daarna leg ik sowieso alles eerst weer even aan de kant.
Naald problemen? Vlam erin! ;) YouTube: Revell Glue Tip Trick | #AskHearns

Als je naald verstopt is moet je die er even uittrekken. Vastpakken met een tangetje en dan verhitten met een aansteker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Breaker
Daar doelde ik niet eens op, en daar heb ik trouwens een betere manier voor :) ik heb heel dunne metaaldraad, die druk ik er even door, en hij is weer open, geen geneuzel met vuur en stank ;)

@Dwarlorf
Dat is zo, maar vind het allemaal toevallig.
Ik zal ook wel even kijken waar het precies wegkomt, maar vreemd is wel, dat ik de hele auto al gelijmd had, en nu bij de laatste delen opeens dit.

[ Voor 34% gewijzigd door Renegade666 op 11-05-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:55

Ootje70

Work hard, model harder

Ik zat er ook wel aan te denken (deelnemen), ben toch echt wel beginner op het gebied van airbrush en dan is een cursus wel leuk om te doen. Ben zeker geïnteresseerd. Zeeland - Hoorn is aardig ritje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:32

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Dwarlorf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:39:
De airbrush is binnen, nu de compressor nog. Helaaas is die met dpd verzonden. Wat een drama is dat zeg. Volgende keer maar op zoek naar een leverancier die postnl of dhl gebruikt. Ik betaal met plezier wat meer voor een product als ik dpd kan vermijden.
Je had de H&S ultra bestelt toch? Heb die ook nog niet zo lang. Echt heel fijn. Had eerst zo'n chinees ding van 2 tientjes, maar dat schoonmaken was een hel en het sloot ook heel snel niet goed meer (valse lucht ergens).

Nog 2 tips:
  • Ik kan aanraden om zo'n borstelsetje met verschillende maten te kopen. Dat werkt echt fijn met schoonmaken,
  • Als het er niet bij zit, pak een slang met zo'n snelkoppeling, als je klaar bent klik je je airbrush er vanaf in plaats van dat je die er af moet draaien, met nog wat restant verf in de AB en dan ronddraaien vind ik niet altijd even handig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:31:
Ik zat er ook wel aan te denken (deelnemen), ben toch echt wel beginner op het gebied van airbrush en dan is een cursus wel leuk om te doen. Ben zeker geïnteresseerd. Zeeland - Hoorn is aardig ritje :)
Die van Hoorn (modelbouwenzo.nl) is alleen maar een halve ochtend waar die in Almere (https://www.airbrush-services-almere.nl/) een hele dag is inclusief lunch enzo, dus in dat opzichte lijkt die van Almere een betere keus. Vanuit Zeeland is Almere denk ik ook ongeveer net zo ver als Hoorn :) Voor mij is Hoorn net wat dichterbij, maar Almere licht natuurlijk ook veel centraler.

Qua kosten is Almere ook goedkoper trouwens.

Maar eerst nog maar even afwachten hoeveel animo er is voordat we een datum en locatie kiezen, deze namen hebben we nu volgens mij:

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Die van Hoorn (modelbouwenzo.nl) is alleen maar een halve ochtend waar die in Almere (https://www.airbrush-services-almere.nl/) een hele dag is inclusief lunch enzo, dus in dat opzichte lijkt die van Almere een betere keus. Vanuit Zeeland is Almere denk ik ook ongeveer net zo ver als Hoorn :) Voor mij is Hoorn net wat dichterbij, maar Almere licht natuurlijk ook veel centraler.

Maar eerst nog maar even afwachten hoeveel animo er is voordat we een datum en locatie kiezen, deze namen hebben we nu volgens mij:

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Ik had in principe ook wel interesse, maar ik woon in het zuiden van Limburg en zou dan 2,5 uur onderweg zijn enkele reis. dat is me dan wat veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 13:49
[...]

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Is dat de lijst voor de starters cursus of gevorderden? ;) Ik zat zelf te kijken om me te op te geven voor de cursus voor gevorderden bij ASA die een hele dag duurt maar daar stond nog geen datum/locatie bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Is dat de lijst voor de starters cursus of gevorderden? ;) Ik zat zelf te kijken om me te op te geven voor de cursus voor gevorderden bij ASA die een hele dag duurt maar daar stond nog geen datum/locatie bij.
Hangt denk ik een beetje af van wie mee wil doen, voor mij persoonlijk mag het ook wel voor wat meer gevorderd zijn, maar zo te proeven zijn er ook genoeg mensen die meer hebben aan een beginnerscursus. Maar als we met een hele groep zijn en daarbij een sessie voor ons zelf hebben, is er wellicht ook wel wat mogelijk waar beide niveaus aan hun trekken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik vind een gemengd niveau wel goed en eventueel gevorderd. Ben niet helemaal zonder ervaring of kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Afhankelijk van de invulling en datum heb ik ook wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Ook ik heb interesse afhankelijk van de datum natuurlijk. Mogelijk neem ik een van de kinderen mee als dat ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Laatst online: 22:21
[...]

Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Ook hier interesse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Genoeg interesse zo te zien :)

Ik zal eens informeren wat er mogelijk is in de zin van een mix van beginner en gevorderd. Lijkt mij dat we genoeg mensen hebben om een eigen sessie te kunnen boeken en dat lijkt het mij dan ook wel dat we wat meer flexibiliteit met de inhoud hebben. Voor wat datum betreft, willen we het nog voor de zomer doen, zal het al op vrij korte termijn moeten denk ik (ergens in juni bijvoorbeeld), en anders ergens in het najaar ofzo. Indien mogelijk zal ik kijken of we een paar opties qua datum hebben en dan kunnen pollen wie wanneer wel of niet kan.
page404 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Mogelijk neem ik een van de kinderen mee als dat ok is.
Lijkt mij geen probleem natuurlijk, maar heb zo nog geen idee hoeveel plek er is. Wel zie ik op hun website dat er een minimale deelnemersleeftijd van 15 jaar is trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:06:

Ik zal eens informeren wat er mogelijk is in de zin van een mix van beginner en gevorderd. Lijkt mij dat we genoeg mensen hebben om een eigen sessie te kunnen boeken en dat lijkt het mij dan ook wel dat we wat meer flexibiliteit met de inhoud hebben. Voor wat datum betreft, willen we het nog voor de zomer doen, zal het al op vrij korte termijn moeten denk ik (ergens in juni bijvoorbeeld), en anders ergens in het najaar ofzo. Indien mogelijk zal ik kijken of we een paar opties qua datum hebben en dan kunnen pollen wie wanneer wel of niet kan.

[...]

Lijkt mij geen probleem natuurlijk, maar heb zo nog geen idee hoeveel plek er is. Wel zie ik op hun website dat er een minimale deelnemersleeftijd van 15 jaar is trouwens...
Mix van Beginners en Gevorderden is een goed idee ja. Ik werk zelf in Hoorn dus als men logistieke vragen heeft, laat je gerust horen (mits Hoorn de locatie wordt uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:06:

Klinkt goed, ik ben benieuwd. Lekker bezig @Invisible_man ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Ik heb mijn airbrush "skills" mijzelf eigen gemaakt via het internet/YouTube en veel oefening. Maar of ik de basis daarmee goed heb weet ik ook niet :P dus wellicht kan een soort van opfris cursus geen kwaad. Wat betreft de datum heb ik niet al te veel voorkeuren. Ik vrees alleen helaas dat het een keer doordeweeks gaat worden, zover ik heb gelezen is ASA niet open in de weekenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:41:
Ik heb mijn airbrush "skills" mijzelf eigen gemaakt via het internet/YouTube en veel oefening. Maar of ik de basis daarmee goed heb weet ik ook niet :P dus wellicht kan een soort van opfris cursus geen kwaad. Wat betreft de datum heb ik niet al te veel voorkeuren. Ik vrees alleen helaas dat het een keer doordeweeks gaat worden, zover ik heb gelezen is ASA niet open in de weekenden.
Geen idee of ze voor hun cursussen een uitzondering maken, lijkt mij enigszins wel logischer om cursussen ook in het weekend te geven. Maar even hun antwoord afwachten, heb ze vanmiddag gemaild :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb ook hooikoorts (sinds enkele jaren pas :( ) maar ik heb dit jaar op vreemdere tijden/plekken meer last.
Ik hoop stiekem dat het toch hiermee te maken heeft en niet door het bouwen.
Sterkte ermee :(:)
Invisible_man schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:51:
Over airbrush tips gesporken, we hebben een jaar of twee geleden hier eens het idee geopperd om eens een airbrush cursusdag ergens te boeken als een soort tweakers modelbouw meet up, maar toen vanwege corona op de lange baan geschoven. Zou daar nu ook nog animo voor zijn?

Ik weet dat airbrush service Almere maar ook www.modelbouwenzo.nl dat kunnen aanbieden.
Almere. 1,5 uur rijden. :o
Dan moeten jullie die dag wel heel erg gezellig gaan doen zodat het “waard” is :+

Ik doe mee onder voorbehoud. Ligt uiteraard aan de datum.
Een leuk initiatief d:)b
spoiler:
En natuurlijk spannend om andere introverte mensen te ontmoeten ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Opzich mag je mij ook wel mee reken (als ik even weet wat het kost iig, kan het niet terug vinden), ik heb in juli 3 week vrij, en weekends natuurlijk :)

@streamnl
Ik hoop dat ik de oorzaak kan vinden, misschien is het iets anders, en altijd toevallig na modelbouw, maar acht die kans klein.

spoiler:
Idd spannend voor introverten zoals mij :P Ben vaak niet zo aanwezig als digitaal :+

Ondertussen nog even de Mustang en de General (AMT) afmaakt.
Die laatste is wel een erg slechte kit, is ook al aardig op leeftijd, maar heb het nodige moeten afsnijden aan exces plastic.. en de final assembly was ook moah, ruk :P

De mustang (REVELL) was wel een redelijk, alleen jammer dat de motorkap aan het einde een wiebelkont was, dus deze vast gelijmd, en zal wel niet zijn dat er weer lijm op plekken komt waar het niet hoort....
Tevens is het blauw op foto wat lastig, lijkt erg donker, maar als de zon er op schijnt, een mooie blauw die lichter word met wat metallic (wat lastig uit te leggen, maar kreeg het niet mooi op de foto, want even geen zon meer vanavond).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9h8DbkT/P1130372.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gFzbv1X/P1130373.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6X7hMbt/P1130370.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2SGpj2Q/P1130371.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QJvDF3C/P1130365.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6R9R5b/P1130366.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7J67jB6/P1130367.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
spoiler:
Dus niet alleen een les in airbrush, maar ook in assertiviteit 8)
Renegade666 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:32:
@Invisible_man
Opzich mag je mij ook wel mee reken (als ik even weet wat het kost iig, kan het niet terug vinden), ik heb in juli 3 week vrij, en weekends natuurlijk :)

@streamnl
De mustang (REVELL) was wel een redelijk, alleen jammer dat de motorkap aan het einde een wiebelkont was, dus deze vast gelijmd, en zal wel niet zijn dat er weer lijm op plekken komt waar het niet hoort....
Tevens is het blauw op foto wat lastig, lijkt erg donker, maar als de zon er op schijnt, een mooie blauw die lichter word met wat metallic (wat lastig uit te leggen, maar kreeg het niet mooi op de foto, want even geen zon meer vanavond).
Strak in de verf hoor!

Ik ben er ondertussen ook wel achter gekomen dat foto's buiten in het zonlicht maken echt een stuk beter resultaat geeft. Zelfs al als ik er binnen drie lampen (inclusief mijn led studio panel) op schijn vanuit diverse hoeken, blijf ik vervelende schaduwen houden en zie ik vaak kleine highlights op het model van reflecterend licht op een schilvertje in de vernis ofzo die dan op de foto meteen als een wit vlekje te zien zijn, maar in het echt nauwelijks te zien zijn. Alternatief is dan nog z'n light box te maken met allemaal wit papier om je model heen om het licht meer te verspreiden, maar dan loop ik liever even de tuin in 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Normaal doe ik het rolgordijn even open, maar laat het nu net even regenen hier :( Zal morgen wel evne kijken als hij er weer is, update ik hem even :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Goed, de compressor is ook binnen. Alleen heb ik nu geen slang om de airbrush er op aan te sluiten.
Chrosser schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Je had de H&S ultra bestelt toch? Heb die ook nog niet zo lang. Echt heel fijn. Had eerst zo'n chinees ding van 2 tientjes, maar dat schoonmaken was een hel en het sloot ook heel snel niet goed meer (valse lucht ergens).

Nog 2 tips:
  • Ik kan aanraden om zo'n borstelsetje met verschillende maten te kopen. Dat werkt echt fijn met schoonmaken,
  • Als het er niet bij zit, pak een slang met zo'n snelkoppeling, als je klaar bent klik je je airbrush er vanaf in plaats van dat je die er af moet draaien, met nog wat restant verf in de AB en dan ronddraaien vind ik niet altijd even handig
Slang met snelkoppeling lijkt me een goed idee maar hoe weet ik eigenlijk welk slangetje ik nodig heb? En als ik toch aan het vragen ben, heb je een link voor zo'n borstelsetje?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:48:
Goed, de compressor is ook binnen. Alleen heb ik nu geen slang om de airbrush er op aan te sluiten.

[...]

Slang met snelkoppeling lijkt me een goed idee maar hoe weet ik eigenlijk welk slangetje ik nodig heb?
Je hebt een slang met 1/8" aansluitingen nodig. Soms zit er op de compressor een grotere 1/4" aansluiting en dan heb je nog een verloopje nodig.

Slang:
https://www.lion-art.nl/Luchtslang-1/8-1/8-nylon

Snelkoppeling voor op de slang:
https://www.lion-art.nl/S...met-luchtregelaar-Sparmax

Snelkoppeling voor op de ab (maar die heb je als het goed is al bij de ab zelf gekregen):
https://www.lion-art.nl/Steeknippel-NW2,7-104063

Let voor de compressorkant dus even op of het 1/8 of 1/4 is en of het een mannetje of vrouwtje is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 11-05-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Je hebt een slang met 1/8" aansluitingen nodig. Soms zit er op de compressor een grotere 1/4" aansluiting en dan heb je nog een verloopje nodig.

Slang:
https://www.lion-art.nl/Luchtslang-1/8-1/8-nylon

Snelkoppeling voor op de slang:
https://www.lion-art.nl/S...met-luchtregelaar-Sparmax

Snelkoppeling voor op de ab (maar die heb je als het goed is al bij de ab zelf gekregen):
https://www.lion-art.nl/Steeknippel-NW2,7-104063

Let voor de compressorkant dus even op of het 1/8 of 1/4 is en of het een mannetje of vrouwtje is :)
Ja, het is 1/8 male. Snelkoppeling op de airbrush is idd aanwezig. Dus dan zou ik de slang en snelkoppeling die je linkt moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dwarlorf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Ja, het is 1/8 male. Snelkoppeling op de airbrush is idd aanwezig. Dus dan zou ik de slang en snelkoppeling die je linkt moeten hebben.
Welkom in de wereld van airbrush. Ik heb ook nog 2 nabestellingen gedaan totdat alles klopte ;) daarna geen omkijken meer naar.
Heb nu wel voldoende reserveonderdelen tot het einde der tijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Viper-xfx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:56:
[...]

ASA zit ook nog op loopafstand van een station, Almere Muziekwijk, dat is 5-10 minuutjes lopen geloof ik.
Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Hangt denk ik een beetje af van wie mee wil doen, voor mij persoonlijk mag het ook wel voor wat meer gevorderd zijn, maar zo te proeven zijn er ook genoeg mensen die meer hebben aan een beginnerscursus. Maar als we met een hele groep zijn en daarbij een sessie voor ons zelf hebben, is er wellicht ook wel wat mogelijk waar beide niveaus aan hun trekken komen.
Voor mij mag het ook wat meer gevorderd zijn, maar een beginnerscursus is ook wel ok als het meer een GoT-meet wordt dan cursus :P

Een 'custsom' sessie zou dan wel ideaal zijn ja, als ze zoiets al willen doen :)

Eventueel kunnen er nog wel mensen met me meerijden, maar ik heb wel een klein Aygootje, ik ga geen hele kuddes mensen meenemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Geen idee of ze voor hun cursussen een uitzondering maken, lijkt mij enigszins wel logischer om cursussen ook in het weekend te geven. Maar even hun antwoord afwachten, heb ze vanmiddag gemaild :)
Dat deden ze wel hoor. Ik ben ook op een zaterdag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Evt kan er ook wel 1 a 3 meerijden vanuit ZO Friesland, kan wel een paar kwijt in mijn ceed sw😇

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:00:
Evt kan er ook wel 1 a 3 meerijden vanuit ZO Friesland, kan wel een paar kwijt in mijn ceed sw😇
Kan je beter met mij meerijden, ik kom uit ZW Friesland (vlakbij Harlingen) en als we het in Almere doen, rijd ik langs ZO Friesland :)

Ik heb ondertussen ook antwoord van ASA. Voor de zomervakantie gaat het hem sowieso niet lukken, ze hebben nog best wat backlog aan cursussen van voor Corona die allemaal uitgesteld waren wat ze eerst nog moeten weg werken. Wanneer het wel zou kunnen zal ik nog met ze bespreken, maar ze zijn op dit moment ook nog hun concept wat aan het herzien omdat ze vanwege Corona nu wat kleinere groepen willen doen wat ook weer betrekking op de prijs enzo heeft. Ze zitten te denken aan groepen van ongeveer 8 personen, dus zo inschattend komen we daar ook wel z'n beetje op.

Voor wat niveau betreft geven ze aan dat de opstapcursus ook zeker voor gevorderden interessant is, maar er is altijd ruimte voor wat gevorderde vragen, dus dat moet denk ik wel goed komen. En anders kunnen we bij succes altijd nog eens een tweede pro sessie doen 8)
PaT schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:56:
[...]
Dat deden ze wel hoor. Ik ben ook op een zaterdag geweest.
Had ik nog niet gevraagd, maar goed om te weten. Zou ook raar zijn als dat niet het geval was overigens.
_Eend_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:54:
[...]
Voor mij mag het ook wat meer gevorderd zijn, maar een beginnerscursus is ook wel ok als het meer een GoT-meet wordt dan cursus :P
Ik denk dat je het ook zo wat moet zien, primair is het een GoT-meet. Nadertijd wellicht nog ergens een hapje eten ofzo :9B

Ik zal kijken of ik nog iets concreters met ze kan afspreken voor wat datum betreft, wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Kan je beter met mij meerijden, ik kom uit ZW Friesland (vlakbij Harlingen) en als we het in Almere doen, rijd ik langs ZO Friesland :)
Weet niet, maar dan rij je goed om iig😅
Almere ligt in de polder, dus dan rij er eerst van weg🤣
Kun je mij beter oppikken in joure of hveen, maar bekijken we dan wel even, rijden kost mij niks😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Wellicht nog een beetje vroeg om een carpool route op te zetten .. maar ik kom vanuit Zuid-Holland (omgeving, Dordrecht). Bij mij kunnen 4 man mee dus mocht er iemand langs Dordrecht rijden vanuit het zuiden(iemand kwam uit Zeeland dacht ik gelezen te hebben?)... Het rijden kost mij niks.. dus dat scheelt misschien wat kosten voor de rest ;)

Ik gok dat we niet eigen compressoren hoeven mee te slepen anders wordt het wel heel knus in de auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Ik denk dat je het ook zo wat moet zien, primair is het een GoT-meet. Nadertijd wellicht nog ergens een hapje eten ofzo :9B

Ik zal kijken of ik nog iets concreters met ze kan afspreken voor wat datum betreft, wordt vervolgd!
Ik hoop dat de gehele groep kan komen.
Vond het jammer dat ik sommige niet gezien heb tijdens de beurs omdat het niet doorging.

Nogmaals bedankt voor het regelen d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 12-05-2022 06:58 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Viper-xfx schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 05:06:
Wellicht nog een beetje vroeg om een carpool route op te zetten .. maar ik kom vanuit Zuid-Holland (omgeving, Dordrecht). Bij mij kunnen 4 man mee dus mocht er iemand langs Dordrecht rijden vanuit het zuiden(iemand kwam uit Zeeland dacht ik gelezen te hebben?)... Het rijden kost mij niks.. dus dat scheelt misschien wat kosten voor de rest ;)

Ik gok dat we niet eigen compressoren hoeven mee te slepen anders wordt het wel heel knus in de auto :P
Ik kom vanuit Zeeland dus carpoolen vanaf Dordrecht lijkt mij een prima en gezellig plan als het mocht lukken allemaal. En mijn compressor mag wel in de achterbak hoor ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Weet niet, maar dan rij je goed om iig😅
Almere ligt in de polder, dus dan rij er eerst van weg🤣
Kun je mij beter oppikken in joure of hveen, maar bekijken we dan wel even, rijden kost mij niks😇
Nou ja, dat is dan ook maar net wat je definitie van ZO Fryslân is, voor mij is alles voorbij Sneek dat al :) Maar dan zou Joure een goede afspreekplek zijn ja.

Maar goed, carpoolafspraken komen tegen die tijd ook nog wel.
streamnl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:58:
[...]

Ik hoop dat de gehele groep kan komen.
Vond het jammer dat ik sommige niet gezien heb tijdens de beurs omdat het niet doorging.
Ik hoop het ook, zou jammer zijn als er meer mensen willen komen dan dat er plek is.
Nogmaals bedankt voor het regelen d:)b
Geen probleem hoor!

Ik wil even een nieuw overzicht hebben van het aantal mensen dat eventueel zouden komen of in ieder geval interesse hebben, de namen die ik zo heb:

Renegade666
Streamnl
Viper-xfx
YaYo86
Page404
Alarma2nd
Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Erdejee
Zeddicius

Kom ik op een man of 11 uit. Hebben we in ieder geval niet te weinig animo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
En tussen het regelen door ook nog wat kunnen doen aan de Cobra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUNuR2zHw_ocPokq79QVMl7iLDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1wICn0KR78kpY38PkCtyciC.jpg?f=fotoalbum_large
Eén van de uitdagingen met preshading technieken is dat de ene kleur veel sneller dekt dan de andere. In dit geval was het oker (vies geel) het makkelijkst om aan te brengen omdat het niet zo sterk dekt en je de preshading er mooi doorheen ziet. Het olijfgroen echter was net wat sterker waardoor je daarbij minder van de preshading kon zien. Om dat te compenseren heb ik de olijfgroene verf met wat geel en wit een paar tinten lichter gemaakt en daarmee wat fading aangebracht waarbij ik de paneellijnen ontzien heb en wat op een mottling manier aangebracht heb zodat het er lekker vlekkerig uitziet.

Achteraf gezien had ik voor waar het olijfgroen kwam de grijze blendinglaag achterwege kunnen laten zodat daar de preshading wat meer contrast heeft en beter door de verflaag heen komt. Maar dan had ik van te voren al moeten uittekenen waar welke kleur zou komen, dus heb zeker niet de verkeerde keuze gemaakt denk ik zo :)

De decals in de kit zijn mooi dun, vooral op de staart is dat mooi omdat daar de nodige klinknagels zitten en de decals zonder problemen daar omheen vormden.

Volgende stap de decals sealen en een simpele pinwash en wellicht met de ab nog wat roet bij de uitlaat aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ondanks het goeie weer, heb ik nu wel de neiging om mijn Duc verder af te maken…

Ik moet weer vaker hier berichten plaatsen ipv alleen duimpjes geven, want ik merk wel dat het dan aanstekelijk werkt om zelf ook iets te doen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
streamnl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:47:
Ondanks het goeie weer, heb ik nu wel de neiging om mijn Duc verder af te maken…

Ik moet weer vaker hier berichten plaatsen ipv alleen duimpjes geven, want ik merk wel dat het dan aanstekelijk werkt om zelf ook iets te doen.
Denk dat het ook wel belangrijk is dat je er lekker aan werkt wanneer je er ook echt zin in hebt. Wanneer het als een moetje gaan voelen dan denk ik dat de lol er nog sneller afgaat. En dat is nou net niet de bedoeling bij een hobby. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik zit hier al een tijdje stilletjes mee te kijken maar ben toch ook wel geïnteresseerd in die airbrush-cursus. Ik heb jaren geleden bij ASA een complete airbrushset gekocht en een keertje zo'n cursusje meegepakt, maar daarna is het allemaal een beetje minder geworden qua modelbouw. Zo gaat dat bij mij meestal, zo ben ik een tijdje enthousiast bezig en dan stort het weer helemaal in.
Maar goed, het blijft trekken en sinds ik nu weer een lekker plekje heb om te hobbyen, kan het geen kwaad om die airbrush weer eens af te stoffen en het werken ermee (opnieuw) te leren. Dus zet mij maar op de lijst, uiteraard even afhankelijk van datum enzo.

Eén introvert extra dus :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
erdejee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:34:
Ik zit hier al een tijdje stilletjes mee te kijken maar ben toch ook wel geïnteresseerd in die airbrush-cursus. Ik heb jaren geleden bij ASA een complete airbrushset gekocht en een keertje zo'n cursusje meegepakt, maar daarna is het allemaal een beetje minder geworden qua modelbouw. Zo gaat dat bij mij meestal, zo ben ik een tijdje enthousiast bezig en dan stort het weer helemaal in.
Maar goed, het blijft trekken en sinds ik nu weer een lekker plekje heb om te hobbyen, kan het geen kwaad om die airbrush weer eens af te stoffen en het werken ermee (opnieuw) te leren. Dus zet mij maar op de lijst, uiteraard even afhankelijk van datum enzo.

Eén introvert extra dus :-)
Heb je er bij gezet. ASA komt later nog terug met eventuele mogelijke datums, dus dan zien we wel weer even verder hoe en wat. Overigens geven ze geen cursussen op zaterdag meer, dus dan zal het op een vrijdag worden.

We moeten tegen die tijd ook maar even kijken met hoeveel we dan zijn, als we met nog meer zijn, kunnen we altijd nog twee sessies plannen met dan één beginner en één gevorderden op twee verschillende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 13:49

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:52:

Ik wil even een nieuw overzicht hebben van het aantal mensen dat eventueel zouden komen of in ieder geval interesse hebben, de namen die ik zo heb:

Renegade666
Streamnl
Viper-xfx
YaYo86
Page404
Alarma2nd
Ootje70
Eend
Elve1984
Aganim
Invisible_man
Erdejee

Kom ik op een man of 11 uit. Hebben we in ieder geval niet te weinig animo :)
Zet mij ook maar (voorzichtig) op de lijst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Flanker in de primer, voorbereidingen en zwarte primer voor aanbrengen Mig metals op de hittebestendige platen bij de motoren en het kanon. Dat ga ik eerst uitproberen op een el-cheapo setje van Revell, een P-47M Thunderbolt want geen ervaring mee. Dat eerst en ook aanbrengen camo op mijn andere project een Panzerhaubitze 2000 in 1/32 van Revell. Dat is een kit met heel veel mooie oppervlakte details en mooie tracks. Wel een hel om met de kwast de metalen en rubber delen te schilderen want 1 mold. Dat zal mijn eerste echte ervaring worden met mijn HS-Evolution.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy-GPMdSF2rvkWnDFzdBvQXyv1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coOwR4G807QhGQhc2bkelwrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5colp1IyyI8IQ-AB06N1uhgYYz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9jNatxjAkuH5DHIQkgbsdbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elve1984
Als Meeten voor sommige net zo belangrijk is als het onderwerp van de Cursus, 1 tm 3 Juli is in Veldhoven dit jaar de World Model Expo, georganiseerd door de Scale Model Factory.

Ik heb met Potlood wel in mijn agenda geschreven om hier een dag naar toe te gaan. Weet niet of er meer mensen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Elve1984 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:27:
Als Meeten voor sommige net zo belangrijk is als het onderwerp van de Cursus, 1 tm 3 Juli is in Veldhoven dit jaar de World Model Expo, georganiseerd door de Scale Model Factory.

Ik heb met Potlood wel in mijn agenda geschreven om hier een dag naar toe te gaan. Weet niet of er meer mensen gaan?
Heb ik gelijk in de agenda gezet! Dank voor de tip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Mij te ver weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik vind Veldhoven juist een perfecte locatie voor een Tweakers meet.
En dat zeg ik niet alleen omdat het 8km fietsen is vanuit mijn huis O-)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Ik vind Veldhoven juist een perfecte locatie voor een Tweakers meet.
En dat zeg ik niet alleen omdat het 8km fietsen is vanuit mijn huis O-)
Is voor mij iets van 3 uur rijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Nu snap ik dat jij veel tijd hebt om te bouwen. Je woont gewoon te ver weg van de bewoonde wereld })

spoiler:
grapje he :$

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Nu snap ik dat jij veel tijd hebt om te bouwen. Je woont gewoon te ver weg van de bewoonde wereld })

spoiler:
grapje he :$
En dat wil ik graag zo houden :) lekker rustig hier in het Noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
[...]

Bijna ook😅
Invisible_man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Idd😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

2 juli lukt voor mij niet, maar 1 of 3 zou ik wel interesse hebben in een meet-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
[...]

Er zit en hotel bij (NH Eindhoven), dus je kunt er ook een weekendje weg van maken ;). verzacht de reistijd misschien beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Elve1984 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:27:

Ik zat er wel aan te denken om te gaan, dat zal dan zaterdag of zondag worden.

edit: Er kan wel iemand meerijden vanuit Prov. Utrecht > Eindhoven :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 13-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Dat snap ik wel. Ik heb jaren in Drenthe gewoond en woon nu weer (vanwege werk) in de randstad.

Ik mis die rust toch wel.. Aan de andere kant woon ik nu wel een stuk centraler in NL, een groot deel van het land is 1-1,5 uur rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
En voor degene die de link willen (voor Veldhoven), aub

https://www.wme2020.com/

Even de agenda nog checken van mijn vrouw maar ik ga hoogstwaarschijnlijk de zaterdag.
(Zondag RACEDAY, Silverstone 😇)

Edit:

Hier de directe link voor de kaartjes:
https://www.ohforzeroeven...world-model-expo-tickets/

[ Voor 22% gewijzigd door streamnl op 13-05-2022 07:42 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik ga de zaterdag naar de Expo. Als er iemand op de lijn Zeeland --> Eindhoven mee wil rijden dan hoor ik dat wel.

[ Voor 57% gewijzigd door Ootje70 op 13-05-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Even een overzichtje van de WME 2020:

WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlvr/za/zo?
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:58:

WME 2020
streamnlvr/za/zo?
Elve1984za
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo
Ik ben er nog niet uit of het za of zo wordt, zal afhangen van de planning thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Elve1984 Fixed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:58:

WME 2020 1, 2 en 3 juli
streamnlza
Elve1984za/zo?
Ootje70za
Chrosservr/zo
_Eend_za/zo
Ik denk niet dat ik met de fiets ga (~6.4km).
In een kofferbak past meer in O-)

[ Voor 0% gewijzigd door streamnl op 13-05-2022 18:40 . Reden: Correctie afstand ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
streamnl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:38:
[...]

Ik denk niet dat ik met de fiets ga (~6.4km).
In een kofferbak past meer in O-)
Je bent nogal wat van plan, inkopen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
YaYo86 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Je bent nogal wat van plan, inkopen? :P
Ik ben graag voorbereid O-)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Ik ben graag voorbereid O-)
Koop een bakfiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zodra ik kinderen heb.
spoiler:
Die ik niet wil :+

Edit: kaartje is gekocht

[ Voor 8% gewijzigd door streamnl op 13-05-2022 19:37 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
streamnl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Zodra ik kinderen heb.
spoiler:
Die ik niet wil :+

Edit: kaartje is gekocht
Goed bezig, en dat voor een introvert :D

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Invisible_man
En klaar 8)

De kit zelf (ICM 1/32 AH-1G Cobra) is wat aan de simpele kant vergeleken met andere 1/35 heli's, vooral wat betreft cockpit en motorruim (welke ik dicht gelaten heb maar je ook open kan zetten), maar aan de buitenkant wel prima is. Wel was de pasvorm van bepaalde zaken wat ondermaats zoals de cockpitramen en de deuren van het motorruim, maar met wat smokkelen en filler het allemaal wel netjes passend gekregen. De rompdelen enzo passen gelukkig wel allemaal prima.

Het grootste voordeel van deze kit is nog wel dat deze heli maar twee rotorbladen heeft en daardoor lekker smal blijft, mijn vitirinekasten beginnen een beetje overvol te raken :)

Ik had eventueel nog wat meer kunnen doen met wheatering met olieverf enzo, maar omdat ik met preshading dat al grotendeels gedaan had en dat goed geslaagd was voor wat ik wou, heb ik dat gehouden bij een simpele sludgewash om vooral de paneellijnen te accentueren. Ook heb ik de uitstekende klinknagels op de staart met wat aluminiumverf gedrybrushed zodat die er wat meer uitspringen op een subtiele wijze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz5lov8YdoL6t8CdB6dPnJAFAsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVbF0sc2ZwVXLFRwsDINvVEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6_0yRINkkftrUfNj_iPW2cEOZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7uWveHEyNl62Z4eZG8VWgg5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:23:
En klaar 8)

De kit zelf (ICM 1/32 AH-1G Cobra) is wat aan de simpele kant vergeleken met andere 1/35 heli's, vooral wat betreft cockpit en motorruim (welke ik dicht gelaten heb maar je ook open kan zetten), maar aan de buitenkant wel prima is. Wel was de pasvorm van bepaalde zaken wat ondermaats zoals de cockpitramen en de deuren van het motorruim, maar met wat smokkelen en filler het allemaal wel netjes passend gekregen. De rompdelen enzo passen gelukkig wel allemaal prima.

Het grootste voordeel van deze kit is nog wel dat deze heli maar twee rotorbladen heeft en daardoor lekker smal blijft, mijn vitirinekasten beginnen een beetje overvol te raken :)

Ik had eventueel nog wat meer kunnen doen met wheatering met olieverf enzo, maar omdat ik met preshading dat al grotendeels gedaan had en dat goed geslaagd was voor wat ik wou, heb ik dat gehouden bij een simpele sludgewash om vooral de paneellijnen te accentueren. Ook heb ik de uitstekende klinknagels op de staart met wat aluminiumverf gedrybrushed zodat die er wat meer uitspringen op een subtiele wijze.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed, en lekker vies uit 8) ik denk ook niet dat het veel beter had kunnen worden met meer weathering, je loopt toch het risico dat je net iets te enthousiast bent en het (te veel) overdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Ziet er goed, en lekker vies uit 8) ik denk ook niet dat het veel beter had kunnen worden met meer weathering, je loopt toch het risico dat je net iets te enthousiast bent en het (te veel) overdrijft.
Dat risico loop je dan inderdaad, maar ook dat je eerdere werk minder zichtbaar wordt wat vooral een probleem is voor de meer subtielere variaties die ik nu in het verfwerk heb zitten. Wat nog wel een optie zou zijn is wat streaking, roestvorming en roet van de uitlaat, maar als ik foto's van uit de Vietnamoorlog bekijk, zie je dat nagenoeg niet. Wel zie je roestvorming op foto's van cobra's welke nu in museums of als poortwachter staan, maar wou het meer uit die periode bouwen. Kan ik er later altijd nog een skyrcrane naast zetten wanneer deze later dit jaar uitkomt (als hij uitkomt, ICM is een Oekraïens bedrijf, maar lijk vooralsnog actief te zijn) en nog eens een huey natuurlijk. Er zou een Huey van Kitty Hawk uitkomen die qua helikopters altijd wel goede kits hebben (vliegtuigen wat minder), maar die zijn helaas helemaal gestopt voordat deze uit kwam.

Nu het volgende dilema, wat ga ik nu bouwen :) Heb nog een paar shelf queens die ik weer op wil pakken (M1A2 Abrams inclusief transportvrachtwagen, F35A moet nog even af en nog een Hind die voor 90% af is :X), maar de verleiding van een nieuwe kit is toch altijd weer sterk. Heb het volgende nog liggen 8) :
-Tamiya 1/32 P-51D in Nederlandse markings (als vervanger van de tegenvallende Revell kit)
-Tamiya 1/48 F-4B
-Tamiya 1/48 Buffalo in NL kleuren
-Meng 1/48 FA-18F
-Kinetic F/16A welke ik in die oranje klu demo wil spuiten
-ICM 1/32 Tiger Moth in Nederlandse trainingskleuren
-Kinetic 1/48 EA-6B

En qua armor:
-Meng 1/35 Chieftain in Berlin Brigade kleuren
-Takom 1/35 Panzer 1 (heb ik al gebouwd, alleen nog spuiten)
-Takom 1/35 M60 met bulldozer blad :)
-RFM 1/35 Sherman

En dan nog het nodige aan kits die niet zo super zijn en "ooit" nog wel eens aan de beurt komen.

Keuzestress heet dat :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

De eerste airbrush ervaringen.

Het begon helemaal verkeerd. De verf splutterde alle kanten uit het verf cupje. 2 instuctie videos verder en het euvel was verholpen. De nozzle nozzle cap zat net niet strak genoeg vastgedraaid. Toen dat verholpen was ging het spuiten een stuk beter. Zie hier het eerste resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_apV8gjkvIgv8CccmSlG1Scx80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0QvD6cCiH6XO7fVNHGsDJNR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff1wO-yUS7u5b6Jt4LOs9c1maUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W7BJ8brTctZgK7pqE0pEmCt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCVvF-pMo0pJL5Km1j9VxPSj3I4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaSpGzSMkaPx4PMWX3uZYham.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog niet optimaal natuurlijk maar voor de binnenkant acceptabel. Verdere constateringen:
Ik vind dat ik veel moeite moet doen om er verf uit te krijgen. Maar ik gebruikte de 0,2 naald wat wellicht voor grotere opppervlakken ongeschikt (er) is? Ik neem aan dat het met de 0.4 naald wat makkelijker gaat om grote oppervlakken te dekken. Ook moet ik de hendel flink naar achteren trekken wat niet echt comfortabel is. Is dit normaal? Of is dit zoals ik vermoed ook vanwege de kleinere naald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:32:

Het begon helemaal verkeerd. De verf splutterde alle kanten uit het verf cupje. 2 instuctie videos verder en het euvel was verholpen. De nozzle zat net niet strak genoeg vastgedraaid. Toen dat verholpen was ging het spuiten een stuk beter. Zie hier het eerste resultaat:
De aanhouder wint :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nog niet optimaal natuurlijk maar voor de binnenkant acceptabel. Verdere constateringen:
Ik vind dat ik veel moeite moet doen om er verf uit te krijgen. Maar ik gebruikte de 0,2 naald wat wellicht voor grotere opppervlakken ongeschikt (er) is? Ik neem aan dat het met de 0.4 naald wat makkelijker gaat om grote oppervlakken te dekken. Ook moet ik de hendel flink naar achteren trekken wat niet echt comfortabel is. Is dit normaal? Of is dit zoals ik vermoed ook vanwege de kleinere naald?
0,2 is (naar mijn mening) bij een H&S voor het meeste werk gewoon te klein. Pas als je bezig gaat met preshading en motteling bijvoorbeeld, is z'n dunne naald echt nodig, plus dat je dan je verf ook wat meer moet verdunnen. Voor het meeste werk en vooral voor als je gewoon een oppervlakte spuit, is 0,4 een veel betere maat waarbij het verdunnen ook wat minder precies komt. Een nog grotere naald kan zinvol zijn voor bepaalde primers, maar ook daar kom je met een 0,4 wel mee weg. Bedenk overigens wel dat bij H&S een andere naaldgrote ook een andere nozzle en volgens mij ook een andere nozzle cap betekend. Het is dan (helaas uit ervaring 8)) ook aan te raden nozzle, naalden en caps die bij elkaar horen ook bij elkaar op te bergen en nooit door elkaar te mengen, want je kan het verschil in maat vaak niet met het blote oog zien. Ze zijn ook pas sinds kort begonnen met het markeren van naalden en nozzles met een aantal inkervingen die voor verschillende maten staan.

Overigens als verf moeilijk uit je spuit komt, kan je altijd nog of je luchtdruk omhoog doen of je verf meer verdunnen (of je ab eerst eens goed schoon maken :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:01:
[...]

De aanhouder wint :)

[...]

0,2 is (naar mijn mening) bij een H&S voor het meeste werk gewoon te klein. Pas als je bezig gaat met preshading en motteling bijvoorbeeld, is z'n dunne naald echt nodig, plus dat je dan je verf ook wat meer moet verdunnen. Voor het meeste werk en vooral voor als je gewoon een oppervlakte spuit, is 0,4 een veel betere maat waarbij het verdunnen ook wat minder precies komt. Een nog grotere naald kan zinvol zijn voor bepaalde primers, maar ook daar kom je met een 0,4 wel mee weg. Bedenk overigens wel dat bij H&S een andere naaldgrote ook een andere nozzle en volgens mij ook een andere nozzle cap betekend. Het is dan (helaas uit ervaring 8)) ook aan te raden nozzle, naalden en caps die bij elkaar horen ook bij elkaar op te bergen en nooit door elkaar te mengen, want je kan het verschil in maat vaak niet met het blote oog zien. Ze zijn ook pas sinds kort begonnen met het markeren van naalden en nozzles met een aantal inkervingen die voor verschillende maten staan.

Overigens als verf moeilijk uit je spuit komt, kan je altijd nog of je luchtdruk omhoog doen of je verf meer verdunnen (of je ab eerst eens goed schoon maken :) ).
Ja, ik had al gezien dat er bij de andere naald ook een andere nozzle nozzle cap zat.
Ik denk dat het komt dat het een kleine naald dat ik flink aan de tekker moest sjorren. Trekt wel fijne kleine lijntjes de kleine naald maar dan moeten mijn skills eerst omhoog. Ik zal morgen de grotere naald gebruiken. Ben benieuwd of ik dan minder hoef te sjorren. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Dwarlorf schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:32:

Het begon helemaal verkeerd. De verf splutterde alle kanten uit het verf cupje. 2 instuctie videos verder en het euvel was verholpen. De nozzle zat net niet strak genoeg vastgedraaid. Toen dat verholpen was ging het spuiten een stuk beter. Zie hier het eerste resultaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Been there, altijd leuk als het spul niet goed zit 8)7

Dat van de kleine naald is de reden waarom ik 3 AB's heb, .2, .3 en .5. Dan pak ik de de juiste voor de juiste job. grote oppervlakken en lak, de 0.5, kleinere dingen, maar nog groot genoeg de 0.3, en kleine onderdelen en details de .02.
De .2 en .3 moeten nog wel eens geupgrade worden, maar voor de time being goed genoeg.
Invisible_man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Dat risico loop je dan inderdaad, maar ook dat je eerdere werk minder zichtbaar wordt wat vooral een probleem is voor de meer subtielere variaties die ik nu in het verfwerk heb zitten. Wat nog wel een optie zou zijn is wat streaking, roestvorming en roet van de uitlaat, maar als ik foto's van uit de Vietnamoorlog bekijk, zie je dat nagenoeg niet. Wel zie je roestvorming op foto's van cobra's welke nu in museums of als poortwachter staan, maar wou het meer uit die periode bouwen. Kan ik er later altijd nog een skyrcrane naast zetten wanneer deze later dit jaar uitkomt (als hij uitkomt, ICM is een Oekraïens bedrijf, maar lijk vooralsnog actief te zijn) en nog eens een huey natuurlijk. Er zou een Huey van Kitty Hawk uitkomen die qua helikopters altijd wel goede kits hebben (vliegtuigen wat minder), maar die zijn helaas helemaal gestopt voordat deze uit kwam.

Nu het volgende dilema, wat ga ik nu bouwen :) Heb nog een paar shelf queens die ik weer op wil pakken (M1A2 Abrams inclusief transportvrachtwagen, F35A moet nog even af en nog een Hind die voor 90% af is :X), maar de verleiding van een nieuwe kit is toch altijd weer sterk. Heb het volgende nog liggen 8) :
-Tamiya 1/32 P-51D in Nederlandse markings (als vervanger van de tegenvallende Revell kit)
-Tamiya 1/48 F-4B
-Tamiya 1/48 Buffalo in NL kleuren
-Meng 1/48 FA-18F
-Kinetic F/16A welke ik in die oranje klu demo wil spuiten
-ICM 1/32 Tiger Moth in Nederlandse trainingskleuren
-Kinetic 1/48 EA-6B

En qua armor:
-Meng 1/35 Chieftain in Berlin Brigade kleuren
-Takom 1/35 Panzer 1 (heb ik al gebouwd, alleen nog spuiten)
-Takom 1/35 M60 met bulldozer blad :)
-RFM 1/35 Sherman

En dan nog het nodige aan kits die niet zo super zijn en "ooit" nog wel eens aan de beurt komen.

Keuzestress heet dat :+
Iene miene mutte of gewoon de bovenste van de stapel pakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik vind die 0.2 geen makkelijke naald hoor, stelt wel wat hogere eisen aan je verf mengsel en druk.
Sorry @Dwarlorf , ik had je kunnen vertellen dat de 0.2 er standaard op zit bij de H&S en dat je die beter meteen met de 0.4 kon vervangen. Ben ook door dat proces gegaan toen.
Als troost heb ik wel dé oplossing voor je teleurstelling voor de simpele bouw van de falcon:
https://www.revell.de/en/...ampaign=E-Mail+Newsletter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Kreeg hem net ook in de mailbox, duur modelletje ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Been there, altijd leuk als het spul niet goed zit 8)7

Dat van de kleine naald is de reden waarom ik 3 AB's heb, .2, .3 en .5. Dan pak ik de de juiste voor de juiste job. grote oppervlakken en lak, de 0.5, kleinere dingen, maar nog groot genoeg de 0.3, en kleine onderdelen en details de .02.
De .2 en .3 moeten nog wel eens geupgrade worden, maar voor de time being goed genoeg.
Wellicht dat ik die stap ook nog wel eens maak.
page404 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:15:
Ik vind die 0.2 geen makkelijke naald hoor, stelt wel wat hogere eisen aan je verf mengsel en druk.
Sorry @Dwarlorf , ik had je kunnen vertellen dat de 0.2 er standaard op zit bij de H&S en dat je die beter meteen met de 0.4 kon vervangen. Ben ook door dat proces gegaan toen.
Als troost heb ik wel dé oplossing voor je teleurstelling voor de simpele bouw van de falcon:
Hehe, ik had hem al gezien. 30% korting op van Amazon. Maar dat gaat me wat te ver, ben ook geen hardcore Star Wars fan. Besides moet nog steeds beginnen aan de Discovery 1. :X

Met de 0.4 naald ging het inderdaad stukken beter. Maar ik kijk wel uit naar het gebruiken van de 0,2 naald als ik de boel wat beter onder de knie heb. Denk dat het bij busts wel handig is.

Liep nog wel tegen een probleem aan bij het schoonmaken. Er kwam geen ipa meer uit de airbrush nadat ik hem had schoongemaakt en nog weer wou doorspoelen. Uiteindelijk bleek dat de veer was weggerold.

En ik ga nog even zo'n setje schoonmaakborsteltjes bestellen. Die nozzles zijn lastig goed schoon te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf
Ik gebruik zelf airbrush cleaner van tamiya en wattenstaafjes, werkt voor mij het beste.
IPA is oa niet altijd sterk genoeg om mee schoon te maken heb ik het idee. Zeker niet met laquers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:46:
@Dwarlorf
Ik gebruik zelf airbrush cleaner van tamiya en wattenstaafjes, werkt voor mij het beste.
IPA is oa niet altijd sterk genoeg om mee schoon te maken heb ik het idee. Zeker niet met laquers.
Klopt, voordeel van IPA is alleen dat het een stuk goedkoper is :) dus ik probeer de ab eerst altijd zoveel met IPA door te spuiten en dan als laatste een klein beetje AB cleaner van MRP (dat krijgt alles schoon). Maar volgens mij gebruikt Dwarlorf alleen Vallejo, dus watergabasseerd.
Dwarlorf schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:44:
Met de 0.4 naald ging het inderdaad stukken beter. Maar ik kijk wel uit naar het gebruiken van de 0,2 naald als ik de boel wat beter onder de knie heb. Denk dat het bij busts wel handig is.
Ik denk dat een 0,2 daar inderdaad wel tot zijn recht komt, vooral voor shading en dergelijke waar je je verf sowieso al een stuk verder wil verdunnen.
Liep nog wel tegen een probleem aan bij het schoonmaken. Er kwam geen ipa meer uit de airbrush nadat ik hem had schoongemaakt en nog weer wou doorspoelen. Uiteindelijk bleek dat de veer was weggerold.

En ik ga nog even zo'n setje schoonmaakborsteltjes bestellen. Die nozzles zijn lastig goed schoon te krijgen.
Nog een tip wat betreft Vallejo is dat die verf best wel gevoelig is voor tip dry waarbij er aan de punt van de ab verf opdroogt wat weer verstopping geeft. Sowieso de luchtdruk niet te hoog helpt hierbij, maar voor vallejo hebben ze ook airbrush flow improver waarvan je dan een paar druppeltjes in de verf doet wat er voor zorgt dat de verf langzamer droogt (wat ook een gladder resultaat geeft) en daardoor niet zo snel aan de punt van de naald blijft zitten.

https://www.modelbouwenzo...39986/Products/val-71.562
Renegade666 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:11:
[...]
Iene miene mutte of gewoon de bovenste van de stapel pakken :+
Heb gekozen voor de panzer 1 :) Lekker kleine tank die ik een tijdje terug al gebouwd had en alleen nog even in de verf gezet hoeft te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Revell 1/72 F14a tomcat in topgun livery.

Niet perfect maar erg tevreden, vrijwel streeploos geverfd en ook de eerste keer echt nette panelline gedaan.

Enige storende is de aansluiting van de romphelften bij de vleugels. Heb ik ook niet meer goed kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk8FhdMbMhS5irnPTc3e886dGlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsbkXyMk1WOiM16wsW2aRWtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh0C_jHtX5RIoNH5aNLOvB14-vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkJKS2ucpZx7NuMLBfyJhBMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjDAjPxk8b1Otb0UAkBxJSC1HcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrxXJ0WQR5JYYxuHLP2AkaJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Skyaero schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:24:
Revell 1/72 F14a tomcat in topgun livery.

Niet perfect maar erg tevreden, vrijwel streeploos geverfd en ook de eerste keer echt nette panelline gedaan.

Enige storende is de aansluiting van de romphelften bij de vleugels. Heb ik ook niet meer goed kunnen krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net geverfd hoor!

Maar wat een grove panel lines heeft die kit (niet dat jij daar iets aan kan doen hoor :))!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHtNmTlyPNWiBYFeeDUWvmmEgpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9v4PPUkZcZifQpRNEBTrV3Vt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SCNBr4omwWQ0BGPRt-7IteTX_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sH0ezdBcFkvqQISRkTh0qrZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvDYOhmrdGfxIa4gYHw5iU__Y44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eZtfSScyJnhtERUqTVA0wPo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7CP7HEXpMTO5r-a_tqpGUbKHcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFerPP6XONLaHbwS1NoVOfET.jpg?f=fotoalbum_tile

De Blackbird is klaar. Ga nog wel even een matte lak eroverheen gooien. Leuk model om te doen, mijn eerste poging om eens een wat realistischer verweerd en vies uiterlijk te maken. Niet ontevreden:)
Ook mijn snelst gebouwde model ooit, amper twee weken doorlooptijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Beetje off-topic…

Is er ook een potje verf waar jullie goeie ervaringen mee hebben, die weerbestendig en een beetje krasvast is? Voor de airbrush dan.
Ik had het onderstaande gemaakt van metaal maar helaas is de verf wat ik gebruikt heb (action spuitbus voor buiten) niet echt goed.

En aangezien ik toch een airbrush heb en dit vaker wil gaan maken voor vrienden, vroeg ik me af of iemand van jullie een goede tip heeft qua verf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9Dr8HeME4dgdliyD1CFGZW9NQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NNaUp1kipmttgaE2TMUmPic.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:34

Vos

AFCA

streamnl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:20:
Beetje off-topic…

Is er ook een potje verf waar jullie goeie ervaringen mee hebben, die weerbestendig en een beetje krasvast is? Voor de airbrush dan.
Ik had het onderstaande gemaakt van metaal maar helaas is de verf wat ik gebruikt heb (action spuitbus voor buiten) niet echt goed.

En aangezien ik toch een airbrush heb en dit vaker wil gaan maken voor vrienden, vroeg ik me af of iemand van jullie een goede tip heeft qua verf.
[Afbeelding]
Had je er eerst een primer op gedaan? Zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:21:
[...]

Had je er eerst een primer op gedaan? Zo ja welke?
Nee. :$
Eerst goed ontvet en daarna meerdere lagen waar telkens een dag drogen tussen zat.
Ik had eigenlijk gehoopt (aangezien het voor buiten was), dat het zo ook kon.

Edit: ik ga/wil toch een potje verf kopen voor de airbrush. Ik heb meer controle met het spuiten met de airbrush dan met een spuitbus.
Maar dat kan ook heel goed aan mijn onervarenheid liggen

[ Voor 22% gewijzigd door streamnl op 15-05-2022 19:29 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:34

Vos

AFCA

streamnl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Nee. :$
Eerst goed ontvet en daarna meerdere lagen waar telkens een dag drogen tussen zat.
Ik had eigenlijk gehoopt (aangezien het voor buiten was), dat het zo ook kon.

Edit: ik ga/wil toch een potje verf kopen voor de airbrush. Ik heb meer controle met het spuiten met de airbrush dan met een spuitbus.
Maar dat kan ook heel goed aan mijn onervarenheid liggen
Ik heb niet veel ervaring met metaal spuiten voor buiten, maar een primer lijkt me zeker vereist.

Dus ik zou zeker een goede metaal primer gebruiken, juist omdat je het buiten gebruikt.

Met een spuitbus kan het ook prima, zolang je maar dunne lagen spuit. Niet vol gas er op spuiten dat het druipt ;). Nadeel is alleen dat je veel naast het object spuit.

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 15-05-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Je hebt een etsende metaalprimer nodig (bij de Action wellicht) en inderdaad goed ontvetten (IPA als je dat hebt bijvoorbeeld, niet het bier ;)), dan kan je erna met de airbrush overheen, lacquers zijn daarbij sterker dan watergedragen verven. Als het in zonlicht/buiten komt te hangen, is daarna coaten met een uv bestendige vernis ook wel aan te raden om verkleuringen te voorkomen en om het geheel te sealen zodat het wat robuster is. Mr. Hobby heeft wel UV bestendige clear cotes voor de AB (GX 112)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Klopt, voordeel van IPA is alleen dat het een stuk goedkoper is :) dus ik probeer de ab eerst altijd zoveel met IPA door te spuiten en dan als laatste een klein beetje AB cleaner van MRP (dat krijgt alles schoon). Maar volgens mij gebruikt Dwarlorf alleen Vallejo, dus watergabasseerd.

Ik denk dat een 0,2 daar inderdaad wel tot zijn recht komt, vooral voor shading en dergelijke waar je je verf sowieso al een stuk verder wil verdunnen.

Nog een tip wat betreft Vallejo is dat die verf best wel gevoelig is voor tip dry waarbij er aan de punt van de ab verf opdroogt wat weer verstopping geeft. Sowieso de luchtdruk niet te hoog helpt hierbij, maar voor vallejo hebben ze ook airbrush flow improver waarvan je dan een paar druppeltjes in de verf doet wat er voor zorgt dat de verf langzamer droogt (wat ook een gladder resultaat geeft) en daardoor niet zo snel aan de punt van de naald blijft zitten.

https://www.modelbouwenzo...39986/Products/val-71.562
Gister een bust geoefend. Eerst met de 0,4 naald en later met de 0,2 naald. Meerdere keren overnieuw gedaan.

Aantal constatereringen:
0,4 naald is te groot voor dit werk
Ik had de luchtdruk in eerste instantie veel te hoog.
De verf toch nog te dik. Op de Vallejo Airbrush thinner fles staat 1-2 druppels thiner tov 10 druppels verf. Maar 50/50 komt meer in de buurt. Hangt ook een beetje van de kleur af, bruin is wel heel dik bijv.
Ik denk zelfs dat de verf nog dunner moet bij het spuiten van een bust om met meer lagen te glazen
Verder dit:
Ik denk dat flow improver (besteld) geen overbodige luxe is.
page404 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:15:
Ik weet niet of het een gebrek aan ervaring is maar ik vind dat ik de trekker heel ver moet doortrekken voordat er verf uit komt. Hierdoor spuit je ook al snel ineens teveel. Maw, de verf komt er niet gradueel uit tov hoe verder je de trekker naar achteren trekt.

Heb gister de bust meerdere keren opnieuw gedaan hierdoor. Op zich geen probleem, is ook een proces natuurlijk en zeer leerzaam, maar het viel me wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Dwarlorf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Gister een bust geoefend. Eerst met de 0,4 naald en later met de 0,2 naald. Meerdere keren overnieuw gedaan.

Aantal constatereringen:
De verf toch nog te dik. Op de Vallejo Airbrush thinner fles staat 1-2 druppels thiner tov 10 druppels verf. Maar 50/50 komt meer in de buurt. Hangt ook een beetje van de kleur af, bruin is wel heel dik bijv.
Ik denk zelfs dat de verf nog dunner moet bij het spuiten van een bust om met meer lagen te glazen
Verder dit:
Ik denk dat flow improver (besteld) geen overbodige luxe is.
Welke Vallejo verf gebruik je? Met de Model Air variant houd ik altijd de verhouding aan van 10 druppels verf, 3 druppels thinner en 2 druppels flow improver. Bij 1 bar heb ik dan altijd een perfect resultaat.
Pagina: 1 ... 47 ... 78 Laatste