Dat dan weer wel. En het is ook leuk om bij de andere afdelingen even rond te struinen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:15:
[...]
Het was een heel schattig leuk winkeltjes maar ze hebben nu wel ongeveer 10x keer zoveel kitsDus ik ben wel blij met het nieuwe pand
Koning, Keizer, Admiraal.streamnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
Sinds vandaag (???) heb ik zo’n balkje onder mijn naam.
Het is officieel. Ik ben “1 van jullie”.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben vier koningen en één keizer, nu nog een admiraal, moet dan wel een scheepsmodelbouwer zijn

Shiiit. Ik ook?!streamnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
Sinds vandaag (???) heb ik zo’n balkje onder mijn naam.
Het is officieel. Ik ben “1 van jullie”.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Jullie moeten ook niet zoveel posten, maar gewoon bouwen 😇
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik kan op mijn werk achter de computer niet zo makkelijk even bouwen als ik me verveel, maar wel jullie lastig vallenRenegade666 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:19:
Jullie moeten ook niet zoveel posten, maar gewoon bouwen 😇
Gewoon een kit meenemen naar het werk😇Invisible_man schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Ik kan op mijn werk achter de computer niet zo makkelijk even bouwen als ik me verveel, maar wel jullie lastig vallen
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Goed idee, de receptioniste heeft ook altijd haar breiwerkje mee voor tussen de middag. Deed dat vorig jaar toen ik een paar maanden thuis werkte wel vaak overigens, even in de koffiepauze een paar tankwielen schuren ofzo. Was ook erg gevaarlijk dat mijn hobbytafel pal naast mijn computerbureau zit voor wat betreft afleiding.Renegade666 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:33:
[...]
Gewoon een kit meenemen naar het werk😇
Ik wil juist graag naar buiten als ik pauze heb. Even een frisse neus halen.
Andersom,
Andersom,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Goed idee. Ik neem volgende keer dat ik naar de toko moet gewoon een kit mee, mijn compressor, airbrush en verf die echt verschrikkelijk stinkt.Renegade666 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:33:
[...]
Gewoon een kit meenemen naar het werk😇
En een tube Revell Plasto.
Die hebben we ook. Nu nog de karma.. Dus @smitae, wat meer plaatjes postenInvisible_man schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Koning, Keizer, Admiraal.
We hebben vier koningen en één keizer, nu nog een admiraal, moet dan wel een scheepsmodelbouwer zijn
Voordeel is dat ik gewoon thuis kan werken, ze zeggen niet waaraan😇
Overigens hebben we in de fabriek wel een spuitcabine, weet alleen niet of het plastic wel zo goed tegen epoxy primer kan en alle mijn kits zijn dan zwart of blauw.
Renegade666 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:52:
Voordeel is dat ik gewoon thuis kan werken, ze zeggen niet waaraan😇
Dit is denk ik de manier waarop ik thuiswerken leuk zal gaan vinden.
Ik weet alleen niet hoe mijn baas er over zal denken als ie me vraagt waarom ik niks aan dat systeem dat is omgeflikkerd heb gedaan en ik "Mijn handen zaten onder de verf" antwoord.
Of je vingers waren vast gelijmd😇_Eend_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:54:
[...]
Dit is denk ik de manier waarop ik thuiswerken leuk zal gaan vinden.
Ik weet alleen niet hoe mijn baas er over zal denken als ie me vraagt waarom ik niks aan dat systeem dat is omgeflikkerd heb gedaan en ik "Mijn handen zaten onder de verf" antwoord.
Eerste test prints van de Landing Craft Infantery (s) waterlijn model zien er goed uit. Model 32 cm lang, dikke 60 onderdelen.
Dit is een 1:100 versie, ik heb ook een 1:350 versie gemaakt voor de toekomst, iets met landing Walcheren ofzo. Moet er totaal 5 printen voor bekenden. Daarna zet ik het 3D model op cgtrader.com.
Dit zijn wel leuke kleine projects, binnen een week of 2 ofzo, van niks naar geprint model. Leuke afwisseling want de marine schepen is maanden werk om ze perfect te krijgen als showmodel. Voor wargaming mag het net wat minder zijn.
3D ontwerp compleet. Landingsbruggen worden los en kunnen dus zowel op het dek liggen of uitgezet zoals in de tekening.
:strip_exif()/f/image/RpB2n81howolAYpxVeSQn9Hd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSbHa50ClUkxuVnmFoksngxx.jpg?f=fotoalbum_large)
De resin delen, met uitzondering van de luchtkokers.
:strip_exif()/f/image/1DpdMJ8AHorLjGo1uNBpkfZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle dekdelen, muv de luchtkokers.
:strip_exif()/f/image/xDwhjTLw0KUYyOoEJXWM3DtO.jpg?f=fotoalbum_large)
2 sets luchtkokers.
:strip_exif()/f/image/rvnaU3TTXs53KYjimrlSqyQO.jpg?f=fotoalbum_large)
En de romp gelijmd. Schip is net te groot om in 1x te printen, dus 2 print sessies van 7 uur, dan lijmen en dit weekend nog verder afwerken met putty en wat schuren. En dan de meeste delen erop lijmen en mag de base coat erop. Na afwerken zie je trouwens niets meer van de 3D-print structure.
Dit is een 1:100 versie, ik heb ook een 1:350 versie gemaakt voor de toekomst, iets met landing Walcheren ofzo. Moet er totaal 5 printen voor bekenden. Daarna zet ik het 3D model op cgtrader.com.
Dit zijn wel leuke kleine projects, binnen een week of 2 ofzo, van niks naar geprint model. Leuke afwisseling want de marine schepen is maanden werk om ze perfect te krijgen als showmodel. Voor wargaming mag het net wat minder zijn.
3D ontwerp compleet. Landingsbruggen worden los en kunnen dus zowel op het dek liggen of uitgezet zoals in de tekening.
:strip_exif()/f/image/RpB2n81howolAYpxVeSQn9Hd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSbHa50ClUkxuVnmFoksngxx.jpg?f=fotoalbum_large)
De resin delen, met uitzondering van de luchtkokers.
:strip_exif()/f/image/1DpdMJ8AHorLjGo1uNBpkfZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xDwhjTLw0KUYyOoEJXWM3DtO.jpg?f=fotoalbum_large)
2 sets luchtkokers.
:strip_exif()/f/image/rvnaU3TTXs53KYjimrlSqyQO.jpg?f=fotoalbum_large)
En de romp gelijmd. Schip is net te groot om in 1x te printen, dus 2 print sessies van 7 uur, dan lijmen en dit weekend nog verder afwerken met putty en wat schuren. En dan de meeste delen erop lijmen en mag de base coat erop. Na afwerken zie je trouwens niets meer van de 3D-print structure.
:strip_exif()/f/image/FE4WKUg1o1MiZydlkO4Rrr2F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 26-01-2022 07:21 ]
Ik doe mij best_Eend_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Die hebben we ook. Nu nog de karma.. Dus @smitae, wat meer plaatjes posten
Maar heb zelfde probleem als meer mensen. Ik moet ook werken dus door de week is het alleen in de ochtend een half uurtje voor ik ga werken en dan na het eten ook weer een uurtje Max knutselen.
Tijdens de feest dagen veel kunnen doen aan de grotere projecten, maar met steeds kleine beetjes tijd is werken aan de grotere projecten niet handig. De half uurtjes zijn wel ideaal voor de kleinere tussen door projects.
[ Voor 47% gewijzigd door smitae op 25-01-2022 22:10 ]
Ik kan redelijk overweg met een technisch 3D programma (Solidworks) maar ik zou niet kunnen maken wat jij hier telkens laat zien.smitae schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:57:
Eerste test prints van de Landing Craft Infantery (s) waterlijn model zien er goed uit. Model 32 cm lang, dikke 60 onderdelen.
Dit zijn wel leuke kleine projects, binnen een week ofzo, van niks naar geprint model. Leuke afwisseling want de marine schepen is maanden werk om ze perfect te krijgen als showmodel. Voor wargaming mag het net wat minder zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De rescinded delen, met uitzondering van de luchtkokers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 sets luchtkokers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg knap.

Thanks. Is wel 3 jaar soort van ervaring op doen….streamnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:33:
[...]
Ik kan redelijk overweg met een technisch 3D programma (Solidworks) maar ik zou niet kunnen maken wat jij hier telkens laat zien.
Erg knap.
Ik kan redelijk uit de voeten met Blender, maar nog steeds een amateur. Vooral met vloeiende vormen etc. Heb ik nog veel moeite.
Tot nu to eigenlijk alleen basic dingen die starten vanuit, kubus, cyclinder, bol, donut, etc. Tekenen vanaf 2D tekeningen lukt goed, soort van veredelde overtrek kunstje naar 3D. Maar echt sculpting krijg ik niet echt onder de knie. Dan zou ik ook Infantery en crew kunnen maken. Of andere meer organische dingen.
Blijven oefenen en ik leer wel steeds weer nieuwe trucjes. En ik kijk in de avond nog wel eens een leuke tutorial.
Net gestart met volgende 3D-design voor een Landing Craft Infantery Large. Dwz zij- en boven-aanzicht geplaatst in 3D space. Uitdaging hier is dat ik geen complete lijnen tekening heb van de romp, dus dat gaat weer een uitdaging worden. Hier heb ik reeds 2 klanten voor. Niet dat het uit kan of dat ik er rijk van ga worden, maar ja, daarom heet het ook een hobby. En zo krijg ik zelf ook steeds een mooiere verzameling.
:strip_exif()/f/image/lrmGEzbpZpRXGRi01bNjF49Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door smitae op 26-01-2022 07:42 ]
Komen er uiteindelijk ook ledjes in? Want dan heb je (vind ik) een hele mooie .build-project in handen.smitae schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:34:
[...]
Thanks. Is wel 3 jaar soort van ervaring op doen….
Ik kan redelijk uit de voeten met Blender, maar nog steeds een amateur. Vooral met vloeiende vormen etc. Heb ik nog veel moeite.
Tot nu to eigenlijk alleen basic dingen die starten vanuit, kubus, cyclinder, bol, donut, etc. Tekenen vanaf 2D tekeningen lukt goed, soort van veredelde overtrek kunstje naar 3D. Maar echt sculpting krijg ik niet echt onder de knie. Dan zou ik ook Infantery en crew kunnen maken. Of andere meer organische dingen.
Blijven oefenen en ik leer wel steeds weer nieuwe trucjes. En ik kijk in de avond nog wel eens een leuke tutorial.
Nee, maar ik heb wel een tijdje terug een partij van die mini-LEDs besteld. Ik zit nu te kijken naar die draadloze mini leds. Maar voor wargaming is dat beetje overkill, voor mijn show modellen wil ik wel kijken of dat gaat werken. Ik ben nu met de Van Nes DD en kruiser De Ruyter (1942) bezig (de 2 grotere projecten) daar lijkt het mij wel leuk om iets met LED’s te doen.streamnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:41:
[...]
Komen er uiteindelijk ook ledjes in? Want dan heb je (vind ik) een hele mooie .build-project in handen.
Misschien nog een leuke voor in de TS als tip voor afsluitbare mengbekertjes die goedkoop zijn en ook nog eens tegen lacquer thinners kunnen. Door de jaren heel wat geprobeerd, maar deze sambalbekertjes zijn tot nu toe het beste wat ik heb kunnen vinden en voor €0,15 voel je je ook niet schuldig als je ze weggooit in plaats van ze telkens weer schoon te maken voor hergebruik

https://www.lion-art.nl/Potje-met-deksel-15ml

https://www.lion-art.nl/Potje-met-deksel-15ml
En we hebben een kandidaat voor die vacatureInvisible_man schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Edit: Lekker airbrush 11
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-01-2022 09:26 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik post blijkbaar ook te weinig aangezien ik wat punten achterloop. Of het is niet nuttig, dat kan ook
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ze stonden in mijn winkelwagen totdat ik de verzendkosten van €18,95 zag staan...JipJapGoedje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:38:
Je kan ook een flinke voorraad hier bestellen. Je zult ze vast vaker nodig hebben voor wat test werk etc.
https://www.monouso.nl/plastic-bestek-208
Geen Action bij jou in de buurt, zou me niets verbazen dat je daar nog wat vindt. En sowieso wel een leuke winkel om eens rond te kijken of er nog wat handigs te vinden is voor de modelbouw, opbergkistjes bijvoorbeeld.alarma2nd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ze stonden in mijn winkelwagen totdat ik de verzendkosten van €18,95 zag staan.... Bedrijf zit blijkbaar niet in Nederland. Voor dat geld kan ik beter een goedkoop modelletje kopen en op dezelfde manier als Invisible_man gaan werken.
Je kan merken dat het topic langzamerhand steeds drukker wordt, als je even niet oplet zijn we zo weer een pagina verderDr. Strangelove schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:24:
[...]
En we hebben een kandidaat voor die vacature
Edit: Lekker airbrush 11
Eens. Een van de weinige winkels waar ik de "click and collect" niet waardeer. Daar kom ik bijna altijd met meer spullen naar buiten dan de bedoeling was.Invisible_man schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Geen Action bij jou in de buurt, zou me niets verbazen dat je daar nog wat vindt. En sowieso wel een leuke winkel om eens rond te kijken of er nog wat handigs te vinden is voor de modelbouw, opbergkistjes bijvoorbeeld.
Ik doe ook wat met bootjes, maar bezoek en post hier te weinigInvisible_man schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:38:
[...]
:strip_exif()/f/image/JL6CNLsCSmqhvTwq9V64MLjG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet nog dat ik in begin gevraagd heb of ik niet te veel berichten plaats (zonder foto's).Invisible_man schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Je kan merken dat het topic langzamerhand steeds drukker wordt, als je even niet oplet zijn we zo weer een pagina verder
Het was zo'n dooie boel hier
@absrnd
Zo! Dat is een flinke boot. Hoeveel uur zit in zoiets?
En ook jij blijven posten. Leuk

Toch grappig om te zien hoevel ruimte officieren hebben, en hoeveel ruimte de manschappen bemanning heeft. Die ruimte is min of meer vergelijkbaar, totdat je bedenkt dat de bemanning voor een groot deel uit lagere rangen bestaat. Ik heb het ook wel eens gezien op een van onze onderzeeboten. De kapitein heeft een eigen kajuit, de andere officieren hebben ook een eigen kajuit, die ze wel moeten delen met andere officieren. En de bemanning moet maar slapen in een pijpenlasmitae schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:34:
[...]
Thanks. Is wel 3 jaar soort van ervaring op doen….
Net gestart met volgende 3D-design voor een Landing Craft Infantery Large. Dwz zij- en boven-aanzicht geplaatst in 3D space. Uitdaging hier is dat ik geen complete lijnen tekening heb van de romp, dus dat gaat weer een uitdaging worden. Hier heb ik reeds 2 klanten voor. Niet dat het uit kan of dat ik er rijk van ga worden, maar ja, daarom heet het ook een hobby. En zo krijg ik zelf ook steeds een mooiere verzameling.
[Afbeelding]
[ Voor 2% gewijzigd door _Eend_ op 26-01-2022 10:33 . Reden: brainfart ]
Ow ha, niet gezien. Maar bij dat soort shops zou je dat kunnen bestellen. Horeca leveranciers. Misschien heeft Ali ook wel wat partijen beschikbaar. Je gaat er niet van eten, enkel kleur testen.alarma2nd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ze stonden in mijn winkelwagen totdat ik de verzendkosten van €18,95 zag staan.... Bedrijf zit blijkbaar niet in Nederland. Voor dat geld kan ik beter een goedkoop modelletje kopen en op dezelfde manier als Invisible_man gaan werken.
Ja, dat is vaak zo. Maar voor deze Landing craft was het natuurlijk de bedoeling om de manschappen te laten landen en is de ruimte idd erg beperkt. Geschikt voor max 48 uur als ik mij goed herinner. Niet voor langere duur._Eend_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Toch grappig om te zien hoevel ruimte officieren hebben, en hoeveel ruimte de manschappen hebben. Die ruimte is min of meer vergelijkbaar, totdat je bedenkt dat er veel meer manschappen op zo'n schip zitten. Ik heb het ook wel eens gezien op een van onze onderzeeboten. De kapitein heeft een eigen kajuit, de andere officieren hebben ook een eigen kajuit, die ze wel moeten delen met andere officieren. En de manschappen moeten maar slapen in een pijpenla
/f/image/NGn2y0sORMD086ziIyGQmFN4.png?f=fotoalbum_large)
Ik bedoelde eigenlijk bemanning, maar ik kon niet op dat woord komensmitae schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Ja, dat is vaak zo. Maar voor deze Landing craft was het natuurlijk de bedoeling om de manschappen te laten landen en is de ruimte idd erg beperkt. Geschikt voor max 48 uur als ik mij goed herinner. Niet voor langere duur.
[Afbeelding]
Ja, de officieren en crew hebben wel meer ruimte dan de troops :-)
Maar idd, de crew heeft wel minder ruimte dan de officieren van het schip.
Maar idd, de crew heeft wel minder ruimte dan de officieren van het schip.
[ Voor 37% gewijzigd door smitae op 26-01-2022 10:59 ]
Jawel, maar ook daar kom ik ze niet meer tegen.Invisible_man schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Geen Action bij jou in de buurt, zou me niets verbazen dat je daar nog wat vindt. En sowieso wel een leuke winkel om eens rond te kijken of er nog wat handigs te vinden is voor de modelbouw, opbergkistjes bijvoorbeeld.
Ik vind So Low echt een hele stomme winkel maar ze hebben een afdeling met dat soort spul. Bakjes, cupjes en sorteerdoosjes.
Denk dat het gewoon niet meer verkocht kan worden op wat oude voorraad na wellicht.
Heb destijds nog iets van tien doosjes met wattenstaafjes gekocht (waren ook maar €1,- per doosje) zodat ik daar nog even mee voorruit kan.
Heb destijds nog iets van tien doosjes met wattenstaafjes gekocht (waren ook maar €1,- per doosje) zodat ik daar nog even mee voorruit kan.

Off-topicInvisible_man schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:06:
Denk dat het gewoon niet meer verkocht kan worden op wat oude voorraad na wellicht.
[Afbeelding]
Op zich een hele goeie zaak dat plastic meer en meer verboden wordt.
Ook dat steeds meer bedrijven zelf al minder plastic produceren, vind ik erg goed.
Wij proberen in huize Streamnl hier ook aan te werken. Maar dat is in sommige gevallen toch lastig.
Toch raar dat het meeste plastic wat bij ons in de “plastic zak” zit, door de zelftest komt…
En dat valt voor mij ook onder “roerstaafje”

Straks verbieden ze plastic bouwdozen nog!!!
Snel nog mijn stash wat vergroten
[ Voor 31% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-01-2022 15:52 ]
Mijn vrouw heeft al zo'n keramiekmodel gekocht, van een watermolen. Al zie ik mezelf van dat materiaal nog geen 1/72 vliegtuigjes maken
Keramiek… als je dan een stukje per ongeluk laat vallen…. Dan betwijfel ik of Putty je nog kan helpen
Je zou denken dat kits in de paarse categorie vallen.. In dat geval mag Revell wel hun plastic markeren als "Van dat zachte rotplastic"Dr. Strangelove schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:51:
Straks verbieden ze plastic bouwdozen nog!!!
Maarja. Voor de zekerheid maar even wat kits inslaan.
HODL
Zouden de grote merken hier wel over nadenken?
Een opvolger voor het plastic?
Bij een vlugge google search, zie ik niet iets staan.
Misschien zoiets als we op het werk mee 3D printen. PLA. Ze zeggen dat het van maïs zetmeel is gemaakt. En het is niet schadelijk.
Een opvolger voor het plastic?
Bij een vlugge google search, zie ik niet iets staan.
Misschien zoiets als we op het werk mee 3D printen. PLA. Ze zeggen dat het van maïs zetmeel is gemaakt. En het is niet schadelijk.
LEGO is geloof ik bezig met milieuvriendelijk plastic dat voor hun doeleinden geschikt is. Het moet honderd jaar meegaan onder de meest ruige omstandigheden (kinderen die ermee spelen, ouders die er op staan). Misschien moeten de grote merken daar ook eens aan gaan denken, als ze dat al niet doen.
Ik had bij de volgende merken gezocht met Google, maar ik zie niet dat ze er mee bezig zijn:
Tamiya
Revell
Airfix
Italeri
Dragon
(dit zijn voor mij "de grote merken")
Dus ik denk dat we nog wel even veilig zijn en dat we geen grote stash voorraad hoeven aan te maken.
Al denk ik dat sommige van jullie nog enkele decennia vooruit kunnen met hetgeen wat nog in dozen opgeslagen ligt.
Tamiya
Revell
Airfix
Italeri
Dragon
Dus ik denk dat we nog wel even veilig zijn en dat we geen grote stash voorraad hoeven aan te maken.
Al denk ik dat sommige van jullie nog enkele decennia vooruit kunnen met hetgeen wat nog in dozen opgeslagen ligt.
Je moet Italeri eens mailen. Grote kans dat je pas antwoord krijgt in 2052streamnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:37:
Ik had bij de volgende merken gezocht met Google, maar ik zie niet dat ze er mee bezig zijn:
Tamiya
Revell
Airfix
Italeri
Dragon
SsssssssssssssssstDus ik denk dat we nog wel even veilig zijn en dat we geen grote stash voorraad hoeven aan te maken.

Waarom denk je dat?Al denk ik dat sommige van jullie nog enkele decennia vooruit kunnen met hetgeen wat nog in dozen opgeslagen ligt.

@streamnl
Og ik heb nog 12 liggen, die heb ik voor het einde van het jaar wel af hoor😇
Valt mee, 51 in stash. Daarnaast 5 “gestart” (heb er nu 2 actief op de werkbank liggen en 3 on order. Tevens heb ik een Yamaha YZR-M1 ‘09 (Rossi blauwe versie) gestript van verf om opnieuw te doen. Als dit goed gaat doe ik de andere YZR-M1 ‘09 (Rossi estoril edition) ook opnieuw.streamnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:37:
Mooie doel. Ik hoop er dit jaar er 3 af te krijgen. Dat wordt mijn streven.Renegade666 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:08:
@streamnl
Je kan wel even vooruit. Soms wel jammer dat een dag maar 24 uur heeft.Breaker schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:41:
[...]
Valt mee, 51 in stash. Daarnaast 5 “gestart” (heb er nu 2 actief op de werkbank liggen en 3 on order. Tevens heb ik een Yamaha YZR-M1 ‘09 (Rossi blauwe versie) gestript van verf om opnieuw te doen. Als dit goed gaat doe ik de andere YZR-M1 ‘09 (Rossi estoril edition) ook opnieuw.ben voor nu wel weer even klaar met kopen in ieder geval
Hoe ga je hem nu spuiten? Meer groen?
O, dit kan ik jou wel vragen. Gisteren wat dingetjes losgeknipt en vast geschuurd.
Hoe doe jij de ketting/tandwiel van een motor? Eerst de tandwiel en dan de ketting? (Dat zou ik doen)
En hoe plak je de tandwiel goed af?
Nee, gewoon zoals hij hoortstreamnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 06:47:
Je kan wel even vooruit. Soms wel jammer dat een dag maar 24 uur heeft.
Hoe ga je hem nu spuiten? Meer groen?
:strip_exif()/f/image/RJcCurKYz14TS8RHTkuALi8f.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo hoort het dus niet
Ik verf altijd eerst de ketting en dan de tandwielen. Afplakken doe ik niet omdat ik de tandwielen met een penseel doestreamnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 06:47:
O, dit kan ik jou wel vragen. Gisteren wat dingetjes losgeknipt en vast geschuurd.
Hoe doe jij de ketting/tandwiel van een motor? Eerst de tandwiel en dan de ketting? (Dat zou ik doen)
En hoe plak je de tandwiel goed af?
Als dit mijn eindresultaat word, dan ben ik al heel erg tevredenBreaker schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:45:
[...]
Nee, gewoon zoals hij hoortalleen nu wel met een mooie strakke laklaag hoop ik...
[Afbeelding]
Zo hoort het dus niet
[...]
Ik verf altijd eerst de ketting en dan de tandwielen. Afplakken doe ik niet omdat ik de tandwielen met een penseel doeDe ketting kan je namelijk vlot met een wat groter penseel doen. Tandwiel corrigeer ik daarna als ik die verf.
Maar “gewoon “ met de hand dus. Had verwacht dat jij dit ook met de airbrush deed. Thanks for the tip.
Dit was mijn eerste keer met 2k clear van Zero Paints, blijkbaar had ik het te dik. Tegenwoordig doe ik alle lak uit spray can (Testors en Mr Hobby Super Clear). Veel makkelijker, wel duurder gok ikstreamnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Als dit mijn eindresultaat word, dan ben ik al heel erg tevreden![]()
Maar “gewoon “ met de hand dus. Had verwacht dat jij dit ook met de airbrush deed. Thanks for the tip.
Al het "kleine" grut doe ik met de hand. De grotere onderdelen met airbrush/spray can zoals panelen, interieur (basiskleuren, detail met penseel) stoelen, onderstel etc.
Motor en frames doe ik in de basis ook met airbrus/spraycan en afwijkende kleuren met penseel
Als je een goed voorbeeld van strak in de lak afwerking wil... Kijk even bij Plasmo zijn afwerking. Hij is er niet eens tevreden overBreaker schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:45:
[...]
Nee, gewoon zoals hij hoortalleen nu wel met een mooie strakke laklaag hoop ik...
[Afbeelding]
Zo hoort het dus niet
[...]
Ik verf altijd eerst de ketting en dan de tandwielen. Afplakken doe ik niet omdat ik de tandwielen met een penseel doeDe ketting kan je namelijk vlot met een wat groter penseel doen. Tandwiel corrigeer ik daarna als ik die verf.

The S in IOT stands for security.
@Breaker
Die 2K van Zero paints moet ik in laagjes doen, eerst lichte mist, 10-15 min wachten, 2de laag mist/iets dikker, 10-15 min wachten, 3de laag mooi nat, eventueel nog een 4de laag nar 10-15 wachten.
Daarna min 2 a 3 dagen wachten voordat je hem gaat handelen.
Mijn eerste Lambo met de spul is ook verkeerd gegaan, misschien dat ik die ook eens gaan strippen, maar eerst nog niet, want dan moet ik weer decals zoeken
Maar de Ducati en Hilex zijn goed gelukt. En de F100 ook (foto's volgen nog)
@HMaster_II
Toevallig heb ik die als eens eerder gezien, wat een prutser
Die 2K van Zero paints moet ik in laagjes doen, eerst lichte mist, 10-15 min wachten, 2de laag mist/iets dikker, 10-15 min wachten, 3de laag mooi nat, eventueel nog een 4de laag nar 10-15 wachten.
Mijn eerste Lambo met de spul is ook verkeerd gegaan, misschien dat ik die ook eens gaan strippen, maar eerst nog niet, want dan moet ik weer decals zoeken
Maar de Ducati en Hilex zijn goed gelukt. En de F100 ook (foto's volgen nog)
@HMaster_II
Toevallig heb ik die als eens eerder gezien, wat een prutser
[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 27-01-2022 09:34 ]
Had ik gedaan, maar dit was de versie met 3 delen die je moest mixen. Leek in het potje mooi vloeibaar voor de airbrush, maar het eindresultaat... tja... Vind de huidige lakken die ik gebruik meer dan prima. Pas ik op dezelfde manier toe als Zero Paints en komt er mooi uitRenegade666 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:32:
@Breaker
Ja ik zou ook niet tevreden zijnHMaster_II schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Als je een goed voorbeeld van strak in de lak afwerking wil... Kijk even bij Plasmo zijn afwerking. Hij is er niet eens tevreden overYoutube filmje

Stel de beste man zou de stem hebben van Bob Ross.
"No pressure. Just relax and watch it happen."
Of elk andere bekendere quote van Bob (voorbeeld)
"No pressure. Just relax and watch it happen."
En enkel happy accidents 😆streamnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
Stel de beste man zou de stem hebben van Bob Ross.
"No pressure. Just relax and watch it happen."![]()
Gisteren de FD-100 van Foose even afgemaakt.

in het echt > https://www.ford-trucks.c...series-tktk-years-making/
En sinds gisteren bezig met de M911 C-HET van hobbyboss, ben ik wel even wat langer mee bezig met 700+ onderdelen

in het echt > https://www.ford-trucks.c...series-tktk-years-making/
En sinds gisteren bezig met de M911 C-HET van hobbyboss, ben ik wel even wat langer mee bezig met 700+ onderdelen
[ Voor 9% gewijzigd door Renegade666 op 27-01-2022 11:53 ]
Beetje voortgang met de Landing Craft Infantry(small) gisteravond meeste delen erop gezet. Nog stukje hekwerk en de CDL. Loop bruggen iets bijschuren. Want die zijn net te breed geworden. 0.5mm minder breed moet voldoende zijn, kan ook zijn dat ik ze opnieuw ga printen.
Gisteren ook de romp licht opgeschuurd om de harde lijnen te verwijderen zodat ik waarschijnlijk toe kan met 1 basecoat laag. We zullen het zien. In elk geval is het model toch showmodel waardig geworden, dus 1 gaat showmodel worden met water diorama. Dat is wel een nieuwe uitdaging, want eerste keer dat ik water ga maken.
Verder afwerken in het weekend.
:strip_exif()/f/image/ZHnJlmwUhniCFn83WuyC93Uk.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren ook de romp licht opgeschuurd om de harde lijnen te verwijderen zodat ik waarschijnlijk toe kan met 1 basecoat laag. We zullen het zien. In elk geval is het model toch showmodel waardig geworden, dus 1 gaat showmodel worden met water diorama. Dat is wel een nieuwe uitdaging, want eerste keer dat ik water ga maken.
Verder afwerken in het weekend.
:strip_exif()/f/image/ZHnJlmwUhniCFn83WuyC93Uk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/54mFMst2I9BzmeLsjNRYxWH0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou op met me hoor! Dit is gewoon gekkenwerkHMaster_II schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Als je een goed voorbeeld van strak in de lak afwerking wil... Kijk even bij Plasmo zijn afwerking. Hij is er niet eens tevreden overYoutube filmje
Voor het eerst in tijden weer wat decals gelegd, in de lunchpauze maar eens even voor gezeten. Is ook alweer bijna klaar. Puntjes van kritiek? Zeker, rode vlak van achter bodywork veel te vel naar voren gespoten (nu overlap met shell logo) en de achtervleugel is beyond repair. Beter wordt het niet 
Nu nog de monocoque en aansluitende decal op achter bodywork en dan kan dit in de lak!
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nal5WKSyxs0qBEk1UlJPZRUr.webp?f=user_large)
Het McLaren logo op het kleine onderdeel is er intussen weer vanaf. Hier hoort uiteraard een Marlboro logo
Ook het donkere ford logo op de neus er nog af gesloopt. Hier hoort een doorzichtig logo op zag ik.. toch wat meer research doen voor ik ga decallen
/f/image/OtvIFEfkd2EmCKKm06K4Kp5j.png?f=fotoalbum_large)
En zo moet hij dan toch gaan worden
Zie nu wel de fout op de achtervleugel (decals midden klopt niet)... ook dat pakken wij nog weer even aan
Nu nog de monocoque en aansluitende decal op achter bodywork en dan kan dit in de lak!
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nal5WKSyxs0qBEk1UlJPZRUr.webp?f=user_large)
Het McLaren logo op het kleine onderdeel is er intussen weer vanaf. Hier hoort uiteraard een Marlboro logo
Ook het donkere ford logo op de neus er nog af gesloopt. Hier hoort een doorzichtig logo op zag ik.. toch wat meer research doen voor ik ga decallen

/f/image/OtvIFEfkd2EmCKKm06K4Kp5j.png?f=fotoalbum_large)
En zo moet hij dan toch gaan worden
[ Voor 48% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:12 ]
Als je eenmaal de juiste dikte verf en druk hebt, wel ja.Renegade666 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:16:
@streamnl
Maakt het een stuk makkelijker denk ik
Strak afplakken vind ik nog steeds lastig.
Maar waarschijnlijk ook iets heel doms van mij… Ik verdunde mijn verf voorheen niet. Ik ging er vanuit dat elk kleur kant en klaar was nadat je geschud had. Tot iemand hier zei dat je dan de strepen bijna niet meer ziet als je wel verdund
En zo leer je elke keer weer iets erbij
Weer ff spammen, na het werk toch maar de boel afgemaakt. Valt mij niets tegen, basecoat dit weekend.
Loopplanken zijn losse delen.
Hekwerk is iets dikker gemaakt voor wargaming, maar staat niet eens heel slecht.
2 x 20mm Oerlikon ga ik opnieuw printen, foutje gemaakt met aansluit gat op de zuil. Dus huidige versie past nu niet.
:strip_exif()/f/image/Aa3h8D927D9c3Y4uPVCuUHlb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9iFhoG5cHDnNSdK6S0jOlqne.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7izDRLqdroKwmePZMrg5BQr3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fw2njphsYVShEEkA9PjNvA6I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eHfPUWF9VvJMbjXnqMf5QnoH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCZc2Ri3zfr1k9mbiDbSKoDb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jIFQKoIHdemjkeIDkE3HAiR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Loopplanken zijn losse delen.
Hekwerk is iets dikker gemaakt voor wargaming, maar staat niet eens heel slecht.
2 x 20mm Oerlikon ga ik opnieuw printen, foutje gemaakt met aansluit gat op de zuil. Dus huidige versie past nu niet.
:strip_exif()/f/image/Aa3h8D927D9c3Y4uPVCuUHlb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9iFhoG5cHDnNSdK6S0jOlqne.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7izDRLqdroKwmePZMrg5BQr3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fw2njphsYVShEEkA9PjNvA6I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eHfPUWF9VvJMbjXnqMf5QnoH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCZc2Ri3zfr1k9mbiDbSKoDb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jIFQKoIHdemjkeIDkE3HAiR4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GO9Dw888suWwNmzqGleW7ZIG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, de buitenkant is klaar wat betreft de decals! Nu de rest van de kit nog afmaken 
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ejHS5SFjMzwDkkd0hegfz0UB.webp?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:12 ]
Nieuwe batch gestart gisteravond, voor mijn (enige) klant. Hij heeft in feite zo'n beetje gevraagd de volledige LVA luchtvloot te bouwen. Dat is een klus waar ik wel enige tijd mee bezig ga zijn, en tussendoor wil ik ook nog wat voor mezelf bouwen 
De drie kits die ik al geregeld heb, alledrie Fokkers. D-XXI van MPM, T-V van Valom en G-1 van MikroMir. De eerste twee heb ik al eens gebouwd en zijn relatief makkelijke kits voor (semi-)short run spul. De G-1 is nieuw en lijkt in de doos nogal over-engineered, dus ik ben benieuwd hoe die in elkaar gaat.
:strip_exif()/f/image/fnajyIkg99MOoxjjxQXhZEPu.jpg?f=fotoalbum_large)
Idee is dat ik iets efficiënter kan werken omdat deze kits qua kleuren een hoop delen. Interieur, wielkasten, motoren en camouflage zijn allemaal identiek en gaan dus in één keer de spuitcabine in. Wat wel opvallend is hoe ontzettend groot de verschillen zijn tussen onderdelen die identiek zouden moeten zijn: De D-XXI en G-1 hebben dezelfde Bristol Mercury radials en Hamilton Standard propellers, maar ze zijn echt compleet anders - en beiden helaas niet heel erg accuraat!
De drie kits die ik al geregeld heb, alledrie Fokkers. D-XXI van MPM, T-V van Valom en G-1 van MikroMir. De eerste twee heb ik al eens gebouwd en zijn relatief makkelijke kits voor (semi-)short run spul. De G-1 is nieuw en lijkt in de doos nogal over-engineered, dus ik ben benieuwd hoe die in elkaar gaat.
:strip_exif()/f/image/fnajyIkg99MOoxjjxQXhZEPu.jpg?f=fotoalbum_large)
Idee is dat ik iets efficiënter kan werken omdat deze kits qua kleuren een hoop delen. Interieur, wielkasten, motoren en camouflage zijn allemaal identiek en gaan dus in één keer de spuitcabine in. Wat wel opvallend is hoe ontzettend groot de verschillen zijn tussen onderdelen die identiek zouden moeten zijn: De D-XXI en G-1 hebben dezelfde Bristol Mercury radials en Hamilton Standard propellers, maar ze zijn echt compleet anders - en beiden helaas niet heel erg accuraat!
[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-01-2022 10:09 ]
Mooi, mooi, historische Fokkers uit een tijd dat we nog een eigen echt vliegtuig bouwer hadden.
Meedere vliegtuigbouwers zelfs. Koolhoven bestond toen ook nog. En De Schelde deed ook iets met vliegtuigen, ze hadden in ieder geval een eigen ontwerp: De Schelde S-21
Dat lijkt meer op een vliegtuig uit Suske en Wiske_Eend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:24:
Meedere vliegtuigbouwers zelfs. Koolhoven bestond toen ook nog. En De Schelde deed ook iets met vliegtuigen, ze hadden in ieder geval een eigen ontwerp: De Schelde S-21
Invisible_man schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Dat lijkt meer op een vliegtuig uit Suske en Wiske
Het ziet er inderdaad een beetje uit als een Prof. Barabas-creatie
Een heel praktisch ontwerp lijkt het mij ook niet, met het Solothurm 20mm kanon in de cockpit. Als je met vuurwapens schiet schijnt daar nogal eens wat rook vanaf te komen enzo. Maar dat ding konden ze ook verticaal zetten. En hij had een machinegeweer aan de achterkant en in de vleugels. Best een bijzonder ding, maar ik heb het idee dat een aantal van die dingen het niet verder dan het prototype-stadium zouden komen.
Ik hou wel van dit soort rare gebakjes.
Compleet overzicht van alle beschikbare vliegtuigen en inzet in 1940; https://www.bhummel.dds.nl/index2.html
Ik heb een kit van die S-21 van RS Model - geen makkelijk ding om te bouwen.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-01-2022 10:42 ]
Ah, gebookmarked!smitae schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:34:
Compleet overzicht van alle beschikbare vliegtuigen en inzet in 1940; https://www.bhummel.dds.nl/index2.html
Ik gebruik deze website ook veel, ook voor het moderne spul:
https://kw.jonkerweb.net/...uigen-lijst/vliegtuigen-f
Helaas is de beheerder een paar jaar geleden overleden en wordt het niet echt meer onderhouden, maar is ook veel verfinformatie te vinden.
Ik heb die hele site een keer geript een paar jaar terug, maar hij wordt vooralsnog wel actief in de lucht gehouden. Echt een essentiële resource als je Nederlands militair bouwt.
De FK-51 nog niet maar die nam volgens mij ook niet deel aan de gevechtshandelingen.
Op de C-V na heb ik ze allemaal gebouwd staansmitae schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:34:
Volgens Wikipedia hebben ze wel gevochten in Nederlands Oost-IndiëDr. Strangelove schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:41:
Ik heb die hele site een keer geript een paar jaar terug, maar hij wordt vooralsnog wel actief in de lucht gehouden. Echt een essentiële resource als je Nederlands militair bouwt.
[...]
Op de C-V na heb ik ze allemaal gebouwd staanDe FK-51 nog niet maar die nam volgens mij ook niet deel aan de gevechtshandelingen.
Heb wel al veel soorten, maar mis nog paar types, die moet ik nog printen in 1:144 (En ook nog tekenen)
NL en KNIL 1940 ~ 1942. Ook Dornier en Catalina, maar die ga ik in 1:100 doen, mooi bij mij 1:100 Marine schepen.
Afwerken is bij altijd een uitdaging, maar met mijn nieuwe spuitcabine, zal het toch echt een keer moeten gebeuren.
:strip_exif()/f/image/0zQiVA8xJ9PRp3VdfHnHVvRE.jpg?f=fotoalbum_large)
NL en KNIL 1940 ~ 1942. Ook Dornier en Catalina, maar die ga ik in 1:100 doen, mooi bij mij 1:100 Marine schepen.
Afwerken is bij altijd een uitdaging, maar met mijn nieuwe spuitcabine, zal het toch echt een keer moeten gebeuren.
:strip_exif()/f/image/0zQiVA8xJ9PRp3VdfHnHVvRE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EDqxqqZn4lJWEH9oOtFpEHMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal vergeten te posten, maar vorige week de decals geplaatst na de eerste laklaag. Ben er tevreden over, deze keer weer een stapje dichterbij de 'painted on' look gekomen. Morgen gaat er wederom een glanzende laklaag overheen en dan voor het eerst wat experimenteren met een wash.
Op de derde foto is goed te zien dat ik, zeker als je werkt met decal softener, meer geduld moet hebben...het was de laatste decal en ik had niet lang genoeg gewacht met het rollen met een wattenstaafje. Gevolg: een punt van de ster brak af
Baalde als een stekker omdat de rest zo goed ging. Ach ja, ik heb maar bedacht dat ik al stukje weathering heb toegepast
/f/image/IAn1mQOmDKf8ywY7Wk29wFaS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sOryKzv58oB2CkJbfDLbBmRz.png?f=fotoalbum_large)
Op de derde foto is goed te zien dat ik, zeker als je werkt met decal softener, meer geduld moet hebben...het was de laatste decal en ik had niet lang genoeg gewacht met het rollen met een wattenstaafje. Gevolg: een punt van de ster brak af

/f/image/IAn1mQOmDKf8ywY7Wk29wFaS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sOryKzv58oB2CkJbfDLbBmRz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8Q1XbCLnNYMw21R9uMzYpEGx.png?f=fotoalbum_large)
In het echt bladerde de witte verf ook wel eens af, it's not a bug, it's a featureZeddicius schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
Helemaal vergeten te posten, maar vorige week de decals geplaatst na de eerste laklaag. Ben er tevreden over, deze keer weer een stapje dichterbij de 'painted on' look gekomen. Morgen gaat er wederom een glanzende laklaag overheen en dan voor het eerst wat experimenteren met een wash.
Op de derde foto is goed te zien dat ik, zeker als je werkt met decal softener, meer geduld moet hebben...het was de laatste decal en ik had niet lang genoeg gewacht met het rollen met een wattenstaafje. Gevolg: een punt van de ster brak afBaalde als een stekker omdat de rest zo goed ging. Ach ja, ik heb maar bedacht dat ik al stukje weathering heb toegepast
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens nog een tip, dit zijn zo te zien vrij dikke decals omdat je vrij duidelijk de randen van de transparante film kan zien. Ook bij dunne zou je ze dan nog zien, maar veel minder sterk. Als je dan de decals gaat sealen met blanke lak, spuit dan vooral tegen die randen aan wat extra waardoor de scherpe overgang van minder zichtbaar wordt. Ook kan je na het sealen die randen nog wat terug schuren, maar dan loop je wel het risico de decal te beschadigen.
Wat je ook kan doen is de transparante film wat om de decal weg knippen voordat je hem natmaakt. Dat zal niet altijd even handig kunnen en dat zal bijvoorbeeld hier bij die nummers wel erg lastig worden, maar soms is dat transparante deel veel groter dan nodig.
Dat van die randen viel mij ook op ja. Ik hoopte eigenlijk dat met nog een glanzende laag, weathering en vervolgens nog een matte laag de boel wat meer zou versmelten. Dit is een model van Tamiya, hebben ze altijd van die dikke decals?Invisible_man schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:47:
[...]
In het echt bladerde de witte verf ook wel eens af, it's not a bug, it's a feature![]()
Overigens nog een tip, dit zijn zo te zien vrij dikke decals omdat je vrij duidelijk de randen van de transparante film kan zien. Ook bij dunne zou je ze dan nog zien, maar veel minder sterk. Als je dan de decals gaat sealen met blanke lak, spuit dan vooral tegen die randen aan wat extra waardoor de scherpe overgang van minder zichtbaar wordt. Ook kan je na het sealen die randen nog wat terug schuren, maar dan loop je wel het risico de decal te beschadigen.
Wat je ook kan doen is de transparante film wat om de decal weg knippen voordat je hem natmaakt. Dat zal niet altijd even handig kunnen en dat zal bijvoorbeeld hier bij die nummers wel erg lastig worden, maar soms is dat transparante deel veel groter dan nodig.
Wegknippen heb ik over nagedacht, maar ik ben niet zo secuur met de schaar. Ik ben dan bang dat ik te veel wegknip...
Overigens had ik vorige week mijn Cromwell ook nog geprimed, voor het eerst met de airbrush. Viel mij niet tegen! Je merkt wel dat Mr. Surfacer wat agressiever is dan Tamiya acrylic. Spoot met halfgelaatmasker, in een spuitcabine met afzuiging naar buiten toe en het raam open. Tijdens het spuiten rook ik niks, maar na het afzetten van het masker kon ik het nog goed ruiken! En het bleef ook wel even hangen.
/f/image/OoULhY88NkTBK29w83RhmyH7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WkG5eegYT5Plj0DxCbH61Vgt.png?f=fotoalbum_large)
Kwam laatst weer tegen dat die 1e laag vernis juist weer niet nodig was voor decals.
En dat het dus ook zonder kan en dan die micro sol erover kwasten.
Vanaf de 14:30 minuten: YouTube: How I use Reference Photos to Paint Model Tanks in 1/35 Scale
En dat het dus ook zonder kan en dan die micro sol erover kwasten.
Vanaf de 14:30 minuten: YouTube: How I use Reference Photos to Paint Model Tanks in 1/35 Scale
Met decal softener moet je erg uitkijken. Eigenlijk moet je de decal niet beroeren nadat je de softener erop gedaan hebt, gewoon wachten tot het droogt. Zolang het nat is lijkt het erop dat het een zooitje wordt, maar normaal gesproken trekt het bij het drogen strak in de naden. Als het nog niet voldoende is kan je nog een keer softener aanbrengen. Sommige softeners werken beter dan anderen ook; ik gebruik standaard die van MicroScale maar heb ik DACO Strong staan voor weerbarstige decals. Echter ook hier voorzichtig zijn: Te sterke softener op erg dunne decals en de boel trekt niet meer volledig strak na het drogen.
[ Voor 25% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-01-2022 13:19 ]
Ja daar is Tamiya wel wat berucht om. Ga hun 1/48 F-4B binnenkort bouwen en aangezien die richting de 200 decals heeft (allemaal van die kleine "no step" teksten enzo), heb ik daar ook een andere decal sheet voor gekocht van Eduard.Zeddicius schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Dat van die randen viel mij ook op ja. Ik hoopte eigenlijk dat met nog een glanzende laag, weathering en vervolgens nog een matte laag de boel wat meer zou versmelten. Dit is een model van Tamiya, hebben ze altijd van die dikke decals?
Werkt in ieder geval je masker goedWegknippen heb ik over nagedacht, maar ik ben niet zo secuur met de schaar. Ik ben dan bang dat ik te veel wegknip...
Overigens had ik vorige week mijn Cromwell ook nog geprimed, voor het eerst met de airbrush. Viel mij niet tegen! Je merkt wel dat Mr. Surfacer wat agressiever is dan Tamiya acrylic. Spoot met halfgelaatmasker, in een spuitcabine met afzuiging naar buiten toe en het raam open. Tijdens het spuiten rook ik niks, maar na het afzetten van het masker kon ik het nog goed ruiken! En het bleef ook wel even hangen.
Bedoel je de vernis laag voor of na het plaatsen van de decals? Voor hoeft inderdaad niet altijd, is een beetje afhankelijk van hoe glad je verflaag is. Met lacquer verven, vooral met leveling thinner, is het vaak al glad genoeg om het zonder te kunnen doen.Paulus07 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:02:
Kwam laatst weer tegen dat die 1e laag vernis juist weer niet nodig was voor decals.
Ik begin ook altijd met de standaard microscale set en sol en eerst proberen met een dun laagje en als dat niet voldoende sterk is een wat dikker laagje. Mocht dat nog niet sterk genoeg zijn, gebruik ik Tamiya mark fit strong.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:17:
ik gebruik standaard die van MicroScale maar heb ik DACO Strong staan voor weerbarstige decals. Echter ook hier voorzichtig zijn: Te sterke softener op erg dunne decals en de boel trekt niet meer volledig strak na het drogen.
Leuke onderwerpen om te bouwen, Ik heb de Mikromir G-1 ook nog liggen. en ook nog ergens een D-XXI weet zo alleen niet van welk merk.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:46:
[Afbeelding]
Wat betreft decal oplossingen, Mijn ervaring is dat het nogal per decal verschilt welke oplossing het beste werkt. Heb er momenteel 3 hier staan die ik afwisselend gebruik, Microsol dit is mijn standaard oplossing, Mr. Mark Softer/Zetter deze gebruik ik als de decals niet lekker reageren op Microsol en Daco strong als de decals helemaal niet willen.
Als je decals nergens op reageren en echte een sterke oplossing wil hebben schijn je Walther Solvaset te moeten hebben, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Heb voor de P-51D de vervangende ressin prop binnen (bedankt @Dr. Strangelove voor het correct vermelden dat de standaard P-51D niet de juiste voor de Nederlandse museum versie is, is toch echt wezenlijk anders) en was bezig deze passend te maken. De prop is eigenlijks voor de Tamiya kit en niet deze Revell kit en was qua diameter net iets te klein, dus er een opvulplaatje styreen tussen geplakt en met wat schuurwerk de juiste maat gegeven.
Druk ik niet tijdens het passen stom één van de exhausts naar binnen
Deze moeten voordat de romp in elkaar gelijmd wordt geplaatst worden dus had ook geen keus. Omdat de ressin prop sowieso niet op de zelfde manier te monteren is als de plastic Revell prop, maar een groot gat voorop gemaakt en hopelijk kan ik met wat pincet gepruts de uitlaat weer op zijn plak krijgen. De prop plak ik er dan met secondelijm aan het eind er wel op, kan hij alleen niet draaien.
Druk ik niet tijdens het passen stom één van de exhausts naar binnen
Deze moeten voordat de romp in elkaar gelijmd wordt geplaatst worden dus had ook geen keus. Omdat de ressin prop sowieso niet op de zelfde manier te monteren is als de plastic Revell prop, maar een groot gat voorop gemaakt en hopelijk kan ik met wat pincet gepruts de uitlaat weer op zijn plak krijgen. De prop plak ik er dan met secondelijm aan het eind er wel op, kan hij alleen niet draaien.
:strip_exif()/f/image/pNEjQGsTnKWNNTvgbr0jW3wD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn altijd van die crappy constructies. Ik had dat met de F-35 van Hasegawa; wielkasten zitten van binnenuit gelijmd en die had ik met blu-tac volgestopt voor het spuiten. Kit een jaar lang op de Shelf of Doom gelegd en toen ik de blu-tac eruit probeerde te halen schoot het ding los in de ingewanden van de kit... ik kreeg hem niet meer op zijn plek.
Enige mogelijkheid was om de romphelften los te trekken... ik probeerde een plek hiervoor te vinden maar het lukte me niet om een groot genoeg gap te creeëren. Laat ik het zo zeggen, het was een lange dag geweest, ik raakte gefrustreerd en rats - hele kit open geript
. Het was een bloedbad
De romphelften waren nu 5 stukken en een hoop scheuren.
Even heel diep ademgehaald. And we begin again... uiteindelijk is het goed gekomen
Enige mogelijkheid was om de romphelften los te trekken... ik probeerde een plek hiervoor te vinden maar het lukte me niet om een groot genoeg gap te creeëren. Laat ik het zo zeggen, het was een lange dag geweest, ik raakte gefrustreerd en rats - hele kit open geript
Even heel diep ademgehaald. And we begin again... uiteindelijk is het goed gekomen
:strip_exif()/f/image/XgeVQxGdiJsRd78WhVrFzG9U.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo is een T-34 van mij geëindigd. Na een lange, zware dag in het ziekenhuis dacht ik laat ik even de laatste hand te leggen aan de 34. En dan komt Murphy even om de hoek kijken.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:06:
Dat zijn altijd van die crappy constructies. Ik had dat met de F-35 van Hasegawa; wielkasten zitten van binnenuit gelijmd en die had ik met blu-tac volgestopt voor het spuiten. Kit een jaar lang op de Shelf of Doom gelegd en toen ik de blu-tac eruit probeerde te halen schoot het ding los in de ingewanden van de kit... ik kreeg hem niet meer op zijn plek.
Enige mogelijkheid was om de romphelften los te trekken... ik probeerde een plek hiervoor te vinden maar het lukte me niet om een groot genoeg gap te creeëren. Laat ik het zo zeggen, het was een lange dag geweest, ik raakte gefrustreerd en rats - hele kit open geript. Het was een bloedbad
De romphelften waren nu 5 stukken en een hoop scheuren.
Even heel diep ademgehaald. And we begin again... uiteindelijk is het goed gekomen![]()
[Afbeelding]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat T-34's in 1:72 niet goed kunnen vliegen.

Ondertussen is het gelukt om hem weer op zijn plek te lijmen
. Er zitten gelukkig vrij grote randen aan de binnenkant zodat ik hem er mooi tegenaan kon drukken met een pincet en met een oude ab naald wat ca lijm op de randen heb kunnen smeren.
Vraagje met betrekking tot snelkoppelingen voor de airbrush.
Ik heb dus deze compressor en deze airbrush.
Nu schroef ik elke keer de AB aan de slang en ik denk dat een snelkoppeling een stuk handiger is. Nu heb ik als ik het goed begrijp al de snelkoppeling (of in ieder geval het onderdeel) bij de AB zitten. Deze moet ik er afschroeven wil ik nu de AB aan de slang koppelen. Heb ik dus nu alleen een snelkoppeling voor de slang nodig? En welke heb ik dan nodig? Mijn Google skills laten mij in de steek vrees ik .
En klopt het dat wanneer je een snelkoppeling gebruikt, je zonder gevaar de AB van de slang kunt koppelen wanneer er nog lucht in de tank zit? Nu blaas ik eerst nagenoeg alle lucht uit de tank voor de slang los te koppelen.
Nu schroef ik elke keer de AB aan de slang en ik denk dat een snelkoppeling een stuk handiger is. Nu heb ik als ik het goed begrijp al de snelkoppeling (of in ieder geval het onderdeel) bij de AB zitten. Deze moet ik er afschroeven wil ik nu de AB aan de slang koppelen. Heb ik dus nu alleen een snelkoppeling voor de slang nodig? En welke heb ik dan nodig? Mijn Google skills laten mij in de steek vrees ik .
En klopt het dat wanneer je een snelkoppeling gebruikt, je zonder gevaar de AB van de slang kunt koppelen wanneer er nog lucht in de tank zit? Nu blaas ik eerst nagenoeg alle lucht uit de tank voor de slang los te koppelen.
Ik heb op advies van hier deze snelkoppeling.Zeddicius schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:16:
Vraagje met betrekking tot snelkoppelingen voor de airbrush.
Maar ik heb wel een andere pistool dan jij.
En op jouw laatste vraag kan ik wel een antwoord geven.
Ja dat kan, mits je hem aan de juiste kant van de slang vastzet. Anders heeft het geen nut. Ik praat eigen eigen ervaring 😅
Snelkoppeling aan uiteinde van de slang ja
. Ik heb ook dezelfde als streamnl, maar het ligt aan het schroefdraad van de je airbrush. Dat is een bepaalde maat.
Ik weet bijna zeker dat jouw H&S ook 1/8 is, dus dan moet je een 1/8 snelkoppelling hebben: YouTube: How to connect Harder & Steenbeck airbrush to 1/8" air hose
Ik weet bijna zeker dat jouw H&S ook 1/8 is, dus dan moet je een 1/8 snelkoppelling hebben: YouTube: How to connect Harder & Steenbeck airbrush to 1/8" air hose
[ Voor 42% gewijzigd door Vos op 29-01-2022 14:27 ]
Als de slang binnendraad heeft wel jaZeddicius schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:31:
Dan zou deze die @streamnl had geplaatst voldoen?
Dat denk ik welInvisible_man schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:32:
[...]
Als de slang binnendraad heeft wel ja
Hou wel je spuit vast als je hem loskoppelt. Met die koppeling kun je lichtere spuiten letterlijk wegschieten