Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 41 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01
Snelkoppeling is the way to go. Het loont trouwens om een reserve aan te schaffen, die van mij ging recent kapot en dat is verdraaide vervelend.

_Eend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Zo is een T-34 van mij geëindigd. Na een lange, zware dag in het ziekenhuis dacht ik laat ik even de laatste hand te leggen aan de 34. En dan komt Murphy even om de hoek kijken.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat T-34's in 1:72 niet goed kunnen vliegen. O-)
Dat had ik nou nooit gedacht :P

Invisible_man schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:41:
Ondertussen is het gelukt om hem weer op zijn plek te lijmen :). Er zitten gelukkig vrij grote randen aan de binnenkant zodat ik hem er mooi tegenaan kon drukken met een pincet en met een oude ab naald wat ca lijm op de randen heb kunnen smeren.
Gelukkig, netjes gedaan :)

Hebben jullie ook van die kits die je na een tijd een beetje gaan tegen staan? Ik wil deze eigenlijk wel op de shelf of doom zetten maar ik weet dat ik dan weer over een paar maanen opnieuw met de paint job kan beginnen. Bezig zijn met dit ding voelt echt als werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OopIa5MTskpkbxGSRFmhkMWT45A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjsHDsXU64NK4yMhU8BXvRnS.jpg?f=fotoalbum_large

Dussss... overgangen wit en blauw zijn nu een stuk beter maar met name bij de staart heb ik toch echt wat penseelwerk dus ik hoop dat ik dat netjes krijg. Eerst maar met de de-icers aan de slag. Veel plakken op lastige plekjes om overspray te voorkomen.

Dan alle andere imperfecties in met name het wit nog maar eens proberen weg te werken, parketreiniger erover en decals... pfff. Ik wou dat het al zover was :/

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 20:03
@Dr. Strangelove
Heb dat wel eens gehad, voornamelijk met mijn technisch schip (naam kwijt.. :P). Maar in algemeen niet meer.
Al wou het deze week niet helemaal met wat PE onderdelen, toen ben ik maar even opgehouden. morgen maar even.

Maar gewoon even doorzetten! :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:54
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:40:
Hebben jullie ook van die kits die je na een tijd een beetje gaan tegen staan? Ik wil deze eigenlijk wel op de shelf of doom zetten maar ik weet dat ik dan weer over een paar maanen opnieuw met de paint job kan beginnen. Bezig zijn met dit ding voelt echt als werk.
Wel meer dan eens :)

De youtuber Doogs Model had dat wel eens mooi uitgedrukt. Voor elk model heb je een beperkte hoeveelheid f*cks te geven en als dat opraakt, gaat hij naar de shelf of doom.

Zo ben ik met die 1/32 mustang een jaar geleden al eens begonnen en omdat de ribbing van de wielkasten in het plastic van Revell erg grof was, heb ik daar een pe set voor gekocht. Alleen moet je elk latje apart plakken waardoor ik er op een gegeven moment gewoon mee klaar was, vooral omdat je overal de CA resten zag zitten. Nu een jaar later heb ik een goede ca debonder (had eerst die van zap die waardeloos is, nu die van ak die veel beter werkt) en stelt die barrière in eens niets meer voor.

Ander voorbeeld is een Nederlandse bergingstank waarbij ik eerst problemen had met de verf omdat groen van mrp voor geen meter wil dekken, maar ook omdat daar zoveel losse onderdelen aan zitten heb ik die eerst ook maar verhuist naar de shelf of doom. Heb wel de metalen diehl tracks daarvan gejat voor de pruttel trouwens. Nederland had voor zijn Leopards 1 en hun varianten niet de standaard Duitse tracks, dus als je het goed wil doen, moet je daar steeds een Friul aftermarket set voor kopen die ook een aardige pain in the behind zijn om te bouwen wat niet mee helpt in de motivatie 8)

Voor mij blijft de truuk toch altijd om als je eenmaal momentum hebt en met veel motivatie bezig bent, dat vast te houden en je niet te laten afleiden. Al helpt een kapotte compressor daarbij niet echt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Hebben jullie ook van die kits die je na een tijd een beetje gaan tegen staan?
Zelden, maar ik heb er nu 1. Heller cl-215 die slecht past en die ik met kwast geel moet verven. Ik heb me nu al voorgenomen om nooit meer gele modellen te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 11:35

_Eend_

🌻🇺🇦

Snelkoppeling is the way to go. Het loont trouwens om een reserve aan te schaffen, die van mij ging recent kapot en dat is verdraaide vervelend.
Jep. En zo voorkom je ook dat je per ongeluk het schroefdraad van je spuit sloopt. Bij mijn oude Revell Vario is me dat al eens gebeurt. Ik zat niet op te letten toen ik de slang aan het aansluiten was en het feit dat het vastdraaien wel lastiger ging dan normaal.
[...]

Dat had ik nou nooit gedacht :P
Gelukkig was het plastic niet zo dik als op de 1:1 tank :P

[Afbeelding]

Dussss... overgangen wit en blauw zijn nu een stuk beter maar met name bij de staart heb ik toch echt wat penseelwerk dus ik hoop dat ik dat netjes krijg. Eerst maar met de de-icers aan de slag. Veel plakken op lastige plekjes om overspray te voorkomen.

Dan alle andere imperfecties in met name het wit nog maar eens proberen weg te werken, parketreiniger erover en decals... pfff. Ik wou dat het al zover was :/
Ja, vooral bij dit soort kits waar niks goed lijkt te gaan. Maar zoals Invisible_Man al schrijft:
Invisible_man schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Voor mij blijft de truuk toch altijd om als je eenmaal momentum hebt en met veel motivatie bezig bent, dat vast te houden en je niet te laten afleiden. Al helpt een kapotte compressor daarbij niet echt.....
Momentum is erg belangrijk. ik begin altijd vol met energie aan een kit en als ik dan ergens tegen aan loop leg ik vaak de kit even neer op de SoD. Daarna is het net een diesel, ik moet weer even warmlopen voor een kit, mogelijk zelfs even voorgloeien mbv. een artikel of YT filmpje, en als ik de kit daarna weer oppak dan duurt het altijd even voordat ik weer in de 'flow' zit. Maar als ik eenmaal in die flow zit, dan gaat alles veel makkelijker :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Een gevaarlijk punt voor het verliezen van momentum is dat moment dat je net een nieuwe kit binnen hebt (gisteren de 1/48 f-35a van Meng binnen gekregen, moest eigenlijks alleen maar twee potjes verf bestellen, maar de verzendkosten... :X) en je met je huidige kit net wat in een impasse terecht gekomen bent :) En dan denk je, waarom zou ik ook niet met twee kits tegelijkertijd bezig zijn? en waarom geen drie tegelijkertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Die verdomde potjes verf ook altijd :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zit nog even wat artikelen op https://www.bhummel.dds.nl/index2.html
Voor de kinderen van de lagere school in Beilen werd het de middagpauze van hun leven. Een van hen herinnerde zich dat het vliegtuig over twee slootjes was gegleden en in het derde weiland tot stilstand was gekomen. Hij had het type direct herkend. Hij verzamelde de bouwplaten die je kon krijgen als je maar genoeg Honig .producten kocht.
Klinkt als een (toekomstig) modelbouwer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 17:51
Beetje aan het re-organiseren aangezien ik de nieuwe air-brush station ergens semi-permanent wil plaatsen. In overleg met de baas thuis besloten om airbush setup te maken in resin printer kamer. Dat klinkt mogelijk vreemd, maar ik print resin minder vaak. Dus kan zonder gevaar voor resin dampen verven/spuiten.
Moet nog wel iets aan de muur komen voor de kleine spullen en de modellen waar ik dan aan werk. Zo maar eens kijken bij onze Zweedse vrienden.
Ook nog iets van een verhoging maken voor het airbrush-station, beetje te laag op dit moment.

Nog iets anders wat handig is om mee te nemen??

In de Makita koffer zitten alle verf, airbrush pistolen etc. Dat blijft ook zo, goed tegen stof etc. Komt wel op een klein laden blok om er wat makkelijker bij te kunnen, waar nu de afval-bak staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8-99MSLD2h-rxbxJBcD6mdcXEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfiN0ObsBy8dfqZ9zhDDV57t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Buy an airbrush they say, it will be much easier they say…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwJWEP7SbkBTNdhT3IbBXC5x0gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbrFv3G1Su2bASO3lo9wu1td.jpg?f=fotoalbum_large
Wat een gepriegel
Nu die andere nog…

Gisteren de kleur mat zwart gespoten.
Je bouwt nu heel anders. Nu ben je echt verder aan het kijken of er verderop niet meer onderdelen zijn met dezelfde kleur.
Maar wat zien de velgen er gaaf uit. Veel mooier dan vorige Duc die ik met de hand schilderde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKHJrmQIq_wrtRiq4pAPt1M0gJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q7OvzPvEVeL2zocj50r9eFQ.jpg?f=fotoalbum_large

@smitae
Vooral goed licht en een afzuiging vind ik wel prettig.

@de rest, waarom bouwen jullie meerdere kits tegelijkertijd?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Het verven is toch ook makkelijker + mooier geworden, we hebben nooit gezegd dat er geen voorwerk nodig was :D

Maar ziet er goed uit zover!

En idee, als je meerdere dingen de zelfde kleur moet hebben, probeer het zoveel mogelijk in 1x te spuiten, zodat je niet weer hoeft. Bespaart ook wat verf vaak.

En qua bouwen meerdere kits, als je de ruimte hebt, ja, ik doe het als ik de laatste fase zit van bouwen wel, zeker de laatste tijd met de auto's, die moeten vaak even goed drogen etc voordat je verder kan, dus begin je vaak aan de volgende, daarom had ik vaak in de vakantie snel wat kits klaar :)

Nu word dat niks, met 700+ onderdelen op het bureau:D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• smitae
@streamnl
Ja, dat is meer een soort van manier van werken. Ik bouw 2 soort van modellen. Maar nooit kits.
Alles is eigen design en eigen prints. Focus is soms ook erg moeilijk, te veel leuke dingen.....

1:100 wargaming, die teken ik en dan print ik het aantal dat ik nodig heb. Dat kan best in de aantallen lopen. Dus ik heb bv een queue van dikke 60 Germans halftracks en iets van 40 NL 1940 ~ 1942 vliegtuigen die ik allemaal moet verven. 1 voor 1 is dan niet handig, meestal doe ik dan 1 kleur voor een x aantal modellen. Dan de volgende kleur, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqGbyQDC4DgM3u6X5o7QES7Jc7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zQiVA8xJ9PRp3VdfHnHVvRE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO5iIth_r6hg7ZgM7QEEIxYCZHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRCaVKZWjV198FUvkczMyhzu.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast scratch builds van Nederlandse Marine in WW2. Maar die teken en print ik ook zelf. Dat gaat langzaam, per onderdeel. Dus elk nieuw deel print ik en verf ik en plaats ik op het schip. Al een jaar mee bezig. Staan wel wat voorbeelden in dit topic.

En toevallig net een Landing Craft Infantery Small volledige geprint en in elkaar gezet. Relatief simpel model en collega wargamers wilde er ook graag eental kopen. Druk bezig om 5 complete sets te printen. Dus die gaat er dan weer tussen door. Design zet ik ook te koop als printmodel op cgtrader. Dat doe ik tegenwoordig wel wat vaker, wel grappig dat er dan mensen zijn die mijn model kopen en printen. Van Canada, US tot Oostenrijk, etc.
Voorbeeld linkje;
https://www.cgtrader.com/...ing-craft-infantery-small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-FEw9amlH3mJ__AqrEIec27GhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aa3h8D927D9c3Y4uPVCuUHlb.jpg?f=fotoalbum_large
Grootste deel van de resin pritns voor 5 sets LCI(s), rompen ben ik nog aan het printen, dat gaat wat langzamer, 12 uur per romp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsdjoOigpehNcjCZmuu4I6MT5uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUDdhiMnOd40326ZxpBlhOXY.jpg?f=fotoalbum_large

En een modelbouwer zonder een werk-queue van verschillende modellen... bestaan die wel? >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@smitae jep, ikke. Ik doe nu (nog) model voor model.

Zo. Het was een productief weekend. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY76vidUkO6Fi1g2GuMy6ch2iw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnxhHcYIHKf4QnDSi97J6YWd.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft toch altijd weer een trots moment, zodra hij op de steun staat. Net de eerste stapjes van een baby :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:47:
@streamnl
Het verven is toch ook makkelijker + mooier geworden, we hebben nooit gezegd dat er geen voorwerk nodig was :D
Voorwerk? Bij spuiten? Welk voorwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yr2YPQwZwBMaI0q1pqITc1Chog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJHeZwGIZVNjwioZuzcExJae.jpg?f=fotoalbum_large

8)7

En dit alleen voor die stomme de-icers... effectiever om die voortaan als eerste te doen en dan af te plakken maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Voorwerk? Bij spuiten? Welk voorwerk?
Ben je niet bang dat je alle Vallejo straks met al die tape meetrekt?
streamnl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:32:
Buy an airbrush they say, it will be much easier they say…
Wat een gepriegel
Nu die andere nog…
De juiste pincet gebruiken kan ook een hoop schelen met afplakken. Met mijn vingers is al snel veel te grof, naast het geruzie dat de tape aan je vinger blijft zitten in plaats van aan het model :(

En daarnaast kan je met afplakken en spuiten met een ab natuurlijk een resultaat behalen wat je met de kwast niet zo snel zal lukken.

Heb ze hier al een vaker aangehaald, maar een infini board is ook erg aan te bevelen om tape op verschillende breedtes te kunnen snijden:
https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=185345
Afbeeldingslocatie: https://www.aviationmegastore.com/img/prod/max/7/3/185345_1.jpg
Puur verveling en afleiding om eerlijk te zijn 8) Zoals net een nieuwe kit binnen hebben waar je naar uitkeek en waar je de verleiding niet van kan weerstaan ten koste van je huidige projectje, of niet verder kunnen omdat je de juiste verf niet hebt (of in mijn geval, je compressor ter reparatie is), of op je huidige kit uitgekeken bent of met een saai deel bezig bent.

Laat ik het zo zeggen, het is vaak niet een bewuste keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Ben je niet bang dat je alle Vallejo straks met al die tape meetrekt?
Eigenlijk niet; ik heb de vallejo opgeschuurd met 12000 grit en daarna is het toch redelijk goed opgedroogd. Ik had het bij de staart al afgeplakt met gewoon Tamiya tape en dat kwam ook niet los; dit paarse spul is low-tack schildertape van de Action dat ik voor grote vlakken gebruik dus weinig zorg dat het daar wel misgaat.

We gaan het vanavond zien...
streamnl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:32:

Inderdaad afwisseling, maar het is ook practisch vaak om meerdere kits in verschillende fases te hebben. Als je iets gespoten hebt kan je het meestal even niet aanraken dus moet je iets anders kunnen doen. Verder heb ik vaak dat ik op vacantie of langere business trips een nieuw kitje meeneem: Lijmen en schuren kan ik overal wel doen met minimale tools. Als ik dan voor de vacantie één of twee kits in aanbouw heb, komen daar altijd wel een paar bij aan het eind. Afgelopen november had ik er 7 in aanbouw en dan tel ik 'shelf of doom' kits nog niet mee. Mijn shelf of doom is trouwens verschillende dozen op zolders in Assen en Nijmegen :P

[ Voor 44% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:23
Ik heb een vraagje over lijm.

Ik ben een italeri vrachtwagen in elkaar aan het zetten en ik gebruik daarvoor Revell lijm. Echter vind ik de lijmgeur vies en het lijkt mij niet gezond. Ook blijft de geur lang in huis hangen. Is er lijm dat minder stinkt en minder schadelijk is voor mens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@m4bnl
De meeste lijmen stinken...
Ik gebruik zelf 3 versies tamiya, die ruiken ook alle 3. Vind het zelf ook betere lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Renegade666 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:03:
@m4bnl
De meeste lijmen stinken...
Ik gebruik zelf 3 versies tamiya, die ruiken ook alle 3. Vind het zelf ook betere lijm.
Dat lijmen stinken is helaas een gegeven. Maar misschien dat er tegenwoordige wat gezondere lijm is. Aangezien ze overal wel een biologische variant van hebben. Geld denk ik helaas niet voor lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@m4bnl
Op alle 3 staan plaatjes dat het niet goed voor je is.
Alleen Micro Kristal Klear staan geen icoontjes op. Deze stink ook niet zoveel.
Maar weet niet hoe geschikt hij is voor algemeen bouwen, deze droogt ook nogal trager dan de anderen en is voornamelijk bedoelt voor doorzichtig plastic (ramen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik gebruik zelf de Tamiya extra thin, maar daar is ook een snel drogende variant van waarvan ik hoofdpijn krijg terwijl ik met de normale geen last heb. Had ak of mig ook niet één met een citroen geurtje?
m4bnl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Dat lijmen stinken is helaas een gegeven. Maar misschien dat er tegenwoordige wat gezondere lijm is. Aangezien ze overal wel een biologische variant van hebben. Geld denk ik helaas niet voor lijm.
Modelbouwlijm is eigenlijk helemaal geen lijm, maar een oplosmiddel welke het plastic oplost en weer uithard nadat het uitgedampt is. Iets biologisch dat plastic gaat oplossen zal lastig worden denk ik zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Ja, die extra snelle stink als een uur in wind.. Als je die ruikt weet je zeker dat je geen Corona hebt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Bedankt voor jullie reacties. Lijm is idd een goeie corona tester haha ;)
Wie weet komt er ooit nog een lijm dat minder stinkt en wat gezonder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:12:
@Invisible_man
Ja, die extra snelle stink als een uur in wind.. Als je die ruikt weet je zeker dat je geen Corona hebt O-)
Misschien lost het Corona ook wel op 8)
Renegade666 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:10:
@m4bnl
Op alle 3 staan plaatjes dat het niet goed voor je is.
Alleen Micro Kristal Klear staan geen icoontjes op. Deze stink ook niet zoveel.
Maar weet niet hoe geschikt hij is voor algemeen bouwen, deze droogt ook nogal trager dan de anderen en is voornamelijk bedoelt voor doorzichtig plastic (ramen etc)
Met seconde lijm (CA) kan je nog wel wegkomen, al werkt het minder makkelijk dan gewone cement, maar kristal klear plakt voor geen meter. Is wel weer handig als je tijdelijk bijvoorbeeld een canopy wil plakken voor het spuiten en die later weer weg wil halen. De lijmresten kan je dan ook vrij makkelijk weer weghalen.

Deze lijm bedoelde ik:
Afbeeldingslocatie: https://ak-interactive.com/wp-content/uploads/2020/02/AK12004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Misschien lost het Corona ook wel op 8)

[...]

Met seconde lijm (CA) kan je nog wel wegkomen, al werkt het minder makkelijk dan gewone cement, maar kristal klear plakt voor geen meter. Is wel weer handig als je tijdelijk bijvoorbeeld een canopy wil plakken voor het spuiten en die later weer weg wil halen. De lijmresten kan je dan ook vrij makkelijk weer weghalen.

Deze lijm bedoelde ik:
[Afbeelding]
Zou wel wat zijn.. Ben vanmorgen geweest te te testen en ben momenteel niet aan het werk.. en ik ruik mijn potjes momenteel niet echt😅
Maar mijn neus zit ook kompleet dicht.. dusja
Het probleem lost het niet op helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kristal Clear is in feite gewoon houtlijm. Het tast het plastic niet aan waardoor het nuttig is voor transparencies, maar nutteloos is voor gewone onderdelen. Zoals al aangegeven hierboven is de meeste modelbouwlijm een oplosmiddel dat het plastic 'fused'.

Overigens hebben de meeste merken iets genaamd 'canopy glue' in hun assortiment; allemaal verdunde houtlijm :)

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Om nog even terug te komen op de Airbrush snelkoppeling discussie. bij ASA verkopen ze meerdere soorten en maten. zoek even de maat die op de schroefdraad van je compressor past en de maat die op je Airbrush past. Als slang kun je gewoon stuk doorzichtige aquarium luchtslang gaan halen. lekker goedkoop en je ziet eventuele druppels vocht aankomen voor ze bij je airbrush zijn. Bij ASA hebben ze deze slangen ook kant en klaar maar denk dat los stuk slang goedkoper is.

Snelkoppelingen ASA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Elve1984
Vocht door de slang?? Daar heb je een vochtscheider voor bij/op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:49:

De juiste pincet gebruiken kan ook een hoop schelen met afplakken. Met mijn vingers is al snel veel te grof, naast het geruzie dat de tape aan je vinger blijft zitten in plaats van aan het model :(

En daarnaast kan je met afplakken en spuiten met een ab natuurlijk een resultaat behalen wat je met de kwast niet zo snel zal lukken.

Heb ze hier al een vaker aangehaald, maar een infini board is ook erg aan te bevelen om tape op verschillende breedtes te kunnen snijden:
https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=185345
[Afbeelding]
Als ik zo lees, hebben wij ongeveer dezelfde vingers O-)
Helder, thanks. Ik houd het wel even bij 1 set. Ik moet nu al goed kijken welk onderdeel, welk nummer was nu ik vooruit kijk naar de kleuren.

@Elve1984
Inderdaad wat @Renegade666 zegt. De snelkoppeling waar wij over praten, zit bij je pistool. Met andere woorden, dan is de vocht al door de slang heen gegaan. Het is beter om de vocht daarvoor al op te vangen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die van mijn komt gewoon van oom Ali, minder dan een knaak incl. verzendkosten. Die dingen zijn universeel bruikbaar op 3/8" slangen volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

m4bnl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:03:
Ik heb een vraagje over lijm.

Ik ben een italeri vrachtwagen in elkaar aan het zetten en ik gebruik daarvoor Revell lijm. Echter vind ik de lijmgeur vies en het lijkt mij niet gezond. Ook blijft de geur lang in huis hangen. Is er lijm dat minder stinkt en minder schadelijk is voor mens?
Heb je zo'n tube (Contacta) of zo'n flesje met naald (Contacta Professional)? De tube stinkt erger dan de 'Professional' variant. (geen idee wat er professioneel aan is, maargoed, dat zal wel een marketingdingetje zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Renegade666 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:10:
@Elve1984
Vocht door de slang?? Daar heb je een vochtscheider voor bij/op de compressor.
streamnl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Als ik zo lees, hebben wij ongeveer dezelfde vingers O-)

[...]
@Elve1984
Inderdaad wat @Renegade666 zegt. De snelkoppeling waar wij over praten, zit bij je pistool. Met andere woorden, dan is de vocht al door de slang heen gegaan. Het is beter om de vocht daarvoor al op te vangen.
Bij zit de vocht afscheider ook direct achter de airbrush, maar kan me voorstellen dat niet iedereen vocht afscheider heeft. Volgens mij worden ze niet bij elke compressor standaard meegeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Elve1984
Dan hebben ze geen goeie compressor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:30

Vos

AFCA

Leuke aanbieding bij https://www.dagknaller.nl/

Niet mijn favoriete motor, maar wel mooie prijs! Denk dat ik hem haal, even een keer proeven aan een motor bouwen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hbDy-wXa-FCejpG2TdQB49mNpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWhjIv2Z0LQlU7l01NBBHjRW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:41:

Niet mijn favoriete motor, maar wel mooie prijs! Denk dat ik hem haal, even een keer proeven aan een motor bouwen :)

[Afbeelding]
Echt weer een typische Revell re-release, de kit komt oorspronkelijk uit 1982 :)

Maar leuke prijs ja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gisteren de de-icers van de 787 gedaan; grotendeels geslaagd, wel wat lakschade aan het wit (en niet het blauw :) ). Staart ook nog niet helemaal happy mee dus nog een rondje bijspuiten… ik kom er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Die heb ik gemaakt! Maar absoluut niet voor dat prijsje.
Was mijn 2de model en daar ging veel mis. Ik ben heel erg benieuwd hoe jij hem gaat ervaren.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Vos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:41:

[Afbeelding]
Cool, die heb ik ooit in 1:1 schaal gehad.
Mijn eerste echte motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

rara, wat ga ik dan tussen de gesprekken door doen?
Sinds wij gedwongen zijn om met teams te werken, zie ik zo nu en dan ook voordelen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tre3oAUEPV3QbRO98j96PzWzSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxMrz8VT2GgAzh3O7kb4LPjG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga bij dit model proberen om beter te kijken, zodat ik alles mooi glad kan maken (met Putty) voordat ik het ga verven en lijmen.

(de kappen achterop zitten nog los. Ik wil zien hoe en waar het komt te liggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qoFywmp-qhOgC34HG7ei3mwVvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsfsKL3m81ebp2vkyeZ5nfFq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik had mijn werkplek wel mogen opruimen voor de foto :+

[ Voor 8% gewijzigd door streamnl op 01-02-2022 20:39 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Onvoorstelbaar, gisteren lekker tussen de gesprekken door kunnen rommelen.
Vandaag meld ik het (en jullie raden al waar ik heen ga…) niet echt tijd gehad.
Alleen de motorkap is klaar om te spuiten. En voor 1 ding ga ik hem niet aanslingeren :+

Edit: waarom sluit ie nu niet aan ik mijn vorige bericht? Zit er te veel tijd tussen de berichten?

[ Voor 17% gewijzigd door streamnl op 01-02-2022 20:40 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:38:
Onvoorstelbaar, gisteren lekker tussen de gesprekken door kunnen rommelen.
Vandaag meld ik het (en jullie raden al waar ik heen ga…) niet echt tijd gehad.
Alleen de motorkap is klaar om te spuiten. En voor 1 ding ga ik hem niet aanslingeren :+
Ik had vandaag niet eens de tijd om rustig hier te lurken, had een stageloper te begeleiden.
Edit: waarom sluit ie nu niet aan ik mijn vorige bericht? Zit er te veel tijd tussen de berichten?
Volgens mij wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Voor alle motorbouwers, is di ook iets? :9
https://imgur.com/gallery/PzAZLg1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Ik had vandaag niet eens de tijd om rustig hier te lurken, had een stageloper te begeleiden.

[...]

Volgens mij wel ja.
Kon je de stagleloper niet knikkerlichtvloeistof of een draadloze kabel sturen, was je hem iig even kwijt :+

@streamnl
Volgens mij moet het binnen 15/30 minuten max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Gevaarlijk, gevaarlijk. Niet meer doen aub ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocKQpkKaWJb_ygqz8znN6FY-q_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0ww23LrnXwkZ8ar1vQihiVK.jpg?f=user_large
Renegade666 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Kon je de stagleloper niet knikkerlichtvloeistof of een draadloze kabel sturen, was je hem iig even kwijt :+
Waterpasvulling, een plintladder, bougievonkjes
De keuze is reuze :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:03
Zijn er hier nog mensen die bezig zijn met de Das Werk 1/16 StuG?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:18:
[...]

streamnl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 06:35:
Waterpasvulling, een plintladder, bougievonkjes
De keuze is reuze :+
offtopic:
Nu heb ik zelf zowel het mbo als het hbo gedaan (elektrotechniek), maar als ik naar mijn mbo stages terugkijk waarbij ik alleen maar wat mee hoefde te lopen met het bedrijf en een verslag hoefde te maken over een zelf gekozen onderwerp, moeten ze tegenwoordig een compleet project uitvoeren inclusief planning, begroting, component keuze en ontwerp. Het hele projectmanagement is zelfs belangrijker voor zijn cijfer dan de techniek zelf. Hij heeft dus niet eens tijd om luchttakels in de fabriek te halen :)

In other news, ik heb mijn compressor eindelijk terug. Waar ik hem gewoon met postnl naar hun opgestuurd had ter reparatie (20 kg ofzo), heb ik hem teruggekregen op een complete pallet afgeleverd door een vrachtwagen :X

Voor het idee, ik gebruik voor het airbrushen een gewone garagecompressor en heb een luchtslang naar mijn hobbykamer waar ik een regulator met olie en vochtafscheider heb.
Spectre Wolf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:37:
Zijn er hier nog mensen die bezig zijn met de Das Werk 1/16 StuG?
Heb er wel naar gekeken omdat Das Werk vaak wel interessante onderwerpen heeft en laatst wel hun 1/35 Stug III gebouwd, maar 1/16 is mij wel wat te groot om eerlijk te zijn voor een tank. Punt is vooral dat je in 1/16 niet echt heel veel extra detail krijgt ten opzichte van 1/35, tenzij je over interiors praat. En aangezien mijn vitrinekasten nu al te vol zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
Zelf ben ik nu bezig met de 1/16 Das Werk Stug, heb nog nooit zo’n grote tank gebouwd en dat leek me wel interessant. Bouw eigenlijk heel weinig armor, meestal vliegtuigen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Spectre Wolf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:09:
Zelf ben ik nu bezig met de 1/16 Das Werk Stug, heb nog nooit zo’n grote tank gebouwd en dat leek me wel interessant. Bouw eigenlijk heel weinig armor targets, meestal vliegtuigen.
FTFY :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Spectre Wolf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:09:
Zelf ben ik nu bezig met de 1/16 Das Werk Stug, heb nog nooit zo’n grote tank gebouwd en dat leek me wel interessant. Bouw eigenlijk heel weinig armor, meestal vliegtuigen.
Kwam er toevallig gisteren nog een youtubefilmpje van tegen in mijn feed van een andere 1/16 Das Werk kit:

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 02-02-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
Die heb ik vanmorgen gedeeltelijk bij het ontbijt gekeken 😅

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:49
Breaker schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:15:
... Puntjes van kritiek? Zeker, rode vlak van achter bodywork veel te veel naar voren gespoten (nu overlap met shell logo) ...
Besloten om de motorkap opnieuw te doen. De vervangende decals zijn echter een beetje vergeeld. Die heb ik intussen achter het raam geplakt om even lekker wat zon te pakken. De MP4/8 staat dus even een paar weken on hold :)

Dan maar verder met de Toyota Supra :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFlFitTRfI-ngJG0TaF1vuQOWIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SOaRa6ra25YW78tfDJcbn1OK.webp?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smitae
Als je zelf design doet, dan is het begin altijd wat anders dan een kit. Geen doos met onderdelen en een handleiding.
Dus, de start van een nieuw projectje voor scratch build 3D design en print-model. Landing Craft Infantry (Large) de versie met de ronde toren voor de kenners. Gebruikt in Normandy en Walcheren, insteek is om in elk geval de modellen te maken die in Walcheren zijn gebruikt….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO3P1C3P_B1O5YlTcLeOSf3C7gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOr3jggTObpW9qUHrjwfZ4gR.png?f=fotoalbum_large

Het schiet al lekker op, romp en overal design is klaar. Details voordek klaar. Nu nog achterdek en details rond de brug en dan kan ik al bijna de eerst testprints gaan printen. Model zal in 1:100 iets meer dan 48 cm lang worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spiGuQxLQ35aqNEzpWtbgLAWHkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlZK2PPpcr8pqLkF2G3fcMAS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJqaNdSttNiP3gucTJExXLWHlCg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8dcCfn6p0es450xbG7gBxzRD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBL2Ww9GfdmiZgVP3tnwrIHC6Qc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e59GSJvfoWXBeq1LdL5CxHhT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSNmFP1MMOvN8bhzjavGKfdDZP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5azL9AFyDlPTznxbj2uedoq2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJnyp-XeDQpLBYN7RBvM-4LlZ0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIWJZZDOwO2RPuUCaKrCkNf6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG2CCkhtluGTS4QIcXVT4Hr6dg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r8xt0BPTynPJ5G1IsFL8RuGv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ziet er goed uit @smitae

Ik heb weer eens wat nieuws gekocht, deze keer bestelling geplaatst bij Special Hobby in Tsjechie. 1/72 Bf109 E3 en E4 met canopy Masks, De Eduard 1/72 Tornado desert babes en nog 1/72 Resin Cockpit en wheelbay's voor een MLU F-16.

Had de bestelling binnen een week binnen. prima service vanuit Special hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

1:16 is wel leuk, maar waar laat je die dingen.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ja wat is het nu, hard edge cammo (links) of soft edge (rechts)???? |:(

Afbeeldingslocatie: http://leopardclub.ca/Spotlight/Netherlands/PRTL/images/074.jpg

Maar de rest van de pruttel is allemaal wel soft edge wat mooi uitkomt want alles met blutak afplakken gaat met alle details op de PRTL nog een aardig drama worden. Ook wel grappig om te zien is dat je de zelfde spuitfouten op het echte werk ziet als wij als modelbouwers tegen aan lopen zoals meer verf langs de randen dan in het midden van de camo vlekken :) Volgens mij waren ze origineel ook helemaal groen en zijn ze later naar nato-groen/-bruien en zwart gespoten, wellicht door wat verveelde dienstplicht soldaten?
Elve1984 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:12:
Ziet er goed uit @smitae

Ik heb weer eens wat nieuws gekocht, deze keer bestelling geplaatst bij Special Hobby in Tsjechie. 1/72 Bf109 E3 en E4 met canopy Masks, De Eduard 1/72 Tornado desert babes en nog 1/72 Resin Cockpit en wheelbay's voor een MLU F-16.

Had de bestelling binnen een week binnen. prima service vanuit Special hobby.
Heb een paar van hun modellen gebouwd en blijft altijd een beetje hit and miss met hun kits. De ene keer zit het als short run kit vrij dicht tegen wat je bij andere kits wel ziet (hun 1/48 hawker firefly bijvoorbeeld, afgezien dat de canopy niet open kon prima kit), maar de andere keer moet je best nog wel veel verbouwen, maar dat hoort er soms bij bij short run kits. Heb nog een 1/48 F86-k en een 1/32 Brewster Buffalo van hun liggen waar ik de moed nog eens voor moet verzamelen 8)
_Eend_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:56:
1:16 is wel leuk, maar waar laat je die dingen.. :P
Je hebt ook wel 1/16 tanks welke met een motortje om te bouwen zijn, kan je ze door het hele huis wat laten rond rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:27:
Ja wat is het nu, hard edge cammo (links) of soft edge (rechts)???? |:(

[Afbeelding]

Maar de rest van de pruttel is allemaal wel soft edge wat mooi uitkomt want alles met blutak afplakken gaat met alle details op de PRTL nog een aardig drama worden. Ook wel grappig om te zien is dat je de zelfde spuitfouten op het echte werk ziet als wij als modelbouwers tegen aan lopen zoals meer verf langs de randen dan in het midden van de camo vlekken :) Volgens mij waren ze origineel ook helemaal groen en zijn ze later naar nato-groen/-bruien en zwart gespoten, wellicht door wat verveelde dienstplicht soldaten?
Ze waren origneel legergroen en zijn later in de jaren 80/90 omgespoten naar NATO woodland :)
[...]

Je hebt ook wel 1/16 tanks welke met een motortje om te bouwen zijn, kan je ze door het hele huis wat laten rond rijden :)
Mijn HobbyBoss Tiger is volgens mij zo'n Heng Long RC tank die leuk is verpakt door HobbyBoss. Die vibe heeft dat ding wel. Ook de mounts voor de motoren e.d. zitten er gewoon nog in. Ooit ga ik daar nog eens een RC tank van maken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:21:
Ze waren origneel legergroen en zijn later in de jaren 80/90 omgespoten naar NATO woodland :)
Ah thanks, had ik dat goed gegokt 8)
Mijn HobbyBoss Tiger is volgens mij zo'n Heng Long RC tank die leuk is verpakt door HobbyBoss. Die vibe heeft dat ding wel. Ook de mounts voor de motoren e.d. zitten er gewoon nog in. Ooit ga ik daar nog eens een RC tank van maken ja :)
Zoiets lijkt mij ook altijd nog wel leuk, maar altijd als ik aan dat soort dingen begin, begint het te veel op mijn echte werkt te lijken (industriële automatisering) en is de lol er snel weer af :) Beetje zoals een schilder die zijn eigen huis het slechts in de verf heeft staan. Heb ook nog genoeg aan domotica te doen (wanneer ik eindelijks eens een rpi 4 kan krijgen, chiptekort enzo), maar dat is ook altijd met frisse tegenzin. Ga veel liever modelbouwen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:19
Kroegje is zo goed als af:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oPn07HNl.jpg

Ander projectje ook bijna. Wel een leuke les om van styreenplaat ook iets anders dan platte oppervlakken te maken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yVnPv8el.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Qn3cp5l.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 04-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je hebt goed en goed genoeg en de Dreamliner is definitely the latter. Tussen deze foto en de vorige is het ding vijf keer terug geweest naar de spuitcabine. Overspray, wit vervuild met blauw gespoten, druipers van de parketlak... you name it. Maar ik ben er nu redelijk tevreden over. Dit weekend met de decals aan de slag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rJD46Q0wZVe6C3X6XD0CdAnC28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tojyKRBeBO0qoLYim3pdGU8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Ah thanks, had ik dat goed gegokt 8)

[...]

Zoiets lijkt mij ook altijd nog wel leuk, maar altijd als ik aan dat soort dingen begin, begint het te veel op mijn echte werkt te lijken (industriële automatisering) en is de lol er snel weer af :) Beetje zoals een schilder die zijn eigen huis het slechts in de verf heeft staan. Heb ook nog genoeg aan domotica te doen (wanneer ik eindelijks eens een rpi 4 kan krijgen, chiptekort enzo), maar dat is ook altijd met frisse tegenzin. Ga veel liever modelbouwen.
Ik heb dat dus ook.. Het staat wel op mijn to-do lijstje, maar die is net als mijn kitverzameling: Ooit ga ik daar aan toekomen :+

Het is mooi hoor, en veel leuker (en goedkoper) dan zo'n kant-en-klare Tamiya. Maar je moet er toch wel wat verstand van hebben.. En dat heb ik niet.

Toch maar even doorsparen voor een tank in schaal 1:6 :+ https://www.fieldofarmortanks.com/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• smitae
Stapje verder met de base-coat voor de Landing Craft Infantery (Small). 1:100 enige is de toch wat breekbare 20mm Oerlikons. Voor show geen probleem, voor wargaming beetje oppassen.
Hekwerk is ook stevig genoeg en niet te overdreven dik.

Loopplanken en Defence light ook gedaan. Twijfel nog over de Defence light toren, latere versie hadden die niet meer. Dus voor Walcheren zou die er niet op moeten, maar staat wel leuk op het model….

Nu opzoeken naar wat leuke camo patronen en een keuze maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBZ-2REUTtxAucn64i3XN-DwdPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4CKNMVOfDT0o2BX6OIhGWvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKcb9gaLGyWOiqVbP5GD30Fmff8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2zG1b81lgQIBoiitGefMODZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQwlOma0I_Y7DY6db61WzbixyOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldgdqrbE48HzNFUCEjgtMsmf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQtftpptPUAGeNgK997BNRWDKwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pfJKEJSSkwF0sw9nuV5TdIP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door smitae op 05-02-2022 09:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smitae
En gisteren eerste romp-deel voor De Ruyter 1936 geprint. Naast een nog niet volledige afgewerkte Kortenaer Admiralen klasse DD.
Krijg nu pas een beetje gevoel van de verhoudingen tussen DD en CC’s. Nog 16 romp delen te gaan.
De Kortenaer is 98 cm lang, de Ruyter zal 171 cm gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loBi6QNBmXvzfEWAY4kdbRO1WdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/op4WC5AEOisdbuEJESXc0mEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat zijn flinke jongens! :D

En het is ook wel leuk om het verschil in grootte te zien zo inderdaad, op foto's is het vaak lastig in te schatten hoe groot een bepaald model is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 08:13

page404

Website says no

Tussendoortje. Is nog een verweesd modelletje van één van de kinderen.
De Hermann Marwede van Revell. Ik hou wel van dit soort bootjes maar deze is niet zo fijn om te bouwen. Zoon zal er blij mee zijn als hij af is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEzFBLbvSNK4kWIVY8TGrcuWFWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J4pU4xTJavdpCA8pOZCkQM77.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igs9_ZtboLeCZDki2w8Xp9G4HHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SLbBKVdkp4fNd5Y2lYVUsd5C.jpg?f=user_large

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Sjoewe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:35:
[Afbeelding]

Ander projectje ook bijna. Wel een leuke les om van styreenplaat ook iets anders dan platte oppervlakken te maken :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ontzettend gaaf dat kroegje! Zit er veel werk in? Die muren zijn heel natuurgetrouw moet ik zeggen. Compliment d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf die kroeg:)
Ik mis alleen nog een bankje voor de deur en zo'n ouderwetse ijzeren fietsenrek met Amstel er op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smitae
Pfff….. I did it.

De mast en vlaggenmasten op het model gemaakt. Zat ik al tijden tegen aan te hikken, alles wat ik doe op dit model is nieuw. Maar moet toch een keer gebeuren. Messing buisjes, 3, 2 en 1 mm.
Lijkt niet heel wat, maar voor mij best een stap met dit model.

Eerste 1:100 scratch zelfbouw van 3D-design tot afbouwen. Kom veel verbeterpunten tegen, maar dat is ook de uitdaging, proberen en uitvissen wat werkt en wat niet werkt. En dan het volgende model hopelijk weer iets mooier.
Moet nog best veel bij stippen met verf, toch veel plekjes waar lijm op de verf is gekomen bij het plaatsen van railing en kleine detail dingen. Door de lijm slaat de verf ook soms wit uit.

De hoofdmast, hier komt nog een extra stuk van 2mm doorsnede op en wat verlichting-spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhpgX_NUYuLCLMQX1ukMu-iqRHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9pUlKUwR23AcleotZd2AHyY.jpg?f=fotoalbum_large

Vlaggenmast boeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-UD8PXgtawbGDXWLsuJGMNq79g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nvd7cEweg3q3HOUmGDn5e8m1.jpg?f=fotoalbum_large

Vlaggenmast achterdek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYHlyNyM35lQ0SKa1Q1L9wEN7ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrwktdD91rViBtKtgMLDHsVu.jpg?f=fotoalbum_large

En de plek waar de mast voor op reserve-brug gaat komen. Hier komt op ook nog extra kraan en kabel spul aan de mast, aan voor het hijsen van watervliegtuig. (Wel/geen watervliegtuig erop is nog een vraag zonder antwoord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwzNKsarzp6Hiumj_nUoI0UHYF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PF0Jni50kEdcUWDCS2nf8URD.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat het kan, heb resin-print en airbrush locatie vanmorgen ff beetje klaar gemaakt. Nieuw kastje op bureau voor iets meer ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMj4vvMOTD8tPuZhuLee6M8gxlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSXxqnNGRN6w4U7MVzj2GBn3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Hier nog 2 Heng Long tanks staan die verbouwd zijn. 1 Tiger en 1 Panther.
Tiger heeft oa een metalen "under hull", gear en wielen.
Panther enkel wat zitten spelen met een recoil en side skirts etc.

En nog die andere print bordjes (naam van kwijt).

Was in het begin leuk, nu staan ze al jaren op een kastje stof te happen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Paulus07 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Hier nog 2 Heng Long tanks staan die verbouwd zijn. 1 Tiger en 1 Panther.
Tiger heeft oa een metalen "under hull", gear en wielen.
Panther enkel wat zitten spelen met een recoil en side skirts etc.
Leuk, ik heb lang geleden een Leo 2A5 gehad, maar dat was wel een beetje een speelgoedding en het werkte ook niet zo lekker. De remote had ook knopjes ipv. sticks, dus rijden ging ook niet echt soepel. Voor mijn nieuwe hobby, FPV drones heb ik nu een echte radio gekocht: Radimaster TX16S, die kun je ook voor RC tanks gebruiken..
En nog die andere print bordjes (naam van kwijt).
Bedoel je Open Panzer toevallig?
Was in het begin leuk, nu staan ze al jaren op een kastje stof te happen.... :P
Ja, dat is ook wel een dingetje. RC tanks zijn niet zo groot hier in NL, er is wel een RC tank club, maar die is volgens mij niet zo actief meer. En alleen maar rondrijden is ook een beetje saai..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
BoAC schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Wat ontzettend gaaf dat kroegje! Zit er veel werk in? Die muren zijn heel natuurgetrouw moet ik zeggen. Compliment d:)b
Thanks!

Ja, wat is veel werk. Het is juist ook weer de lol, dat je het niet kan haasten :)

Ik ga eerst op zoek naar foto's en dan maak ik een tekening op schaal in photoshop. Dan snij ik de vlakken uit in 1mm styreenplaat. Dat gaat in 3 lagen, de eerste voor de buitenmuur, dan de kozijnen en dan de ramen, plus nog een laagje baksteenplaat. Daarna voeg je alle laagjes samen, en is het verder eigenlijk net als normaal modelbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit dat huisje.
Van welk materiaal is dat en hoe bouw je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik zou ook wel wat meer foto’s van jouw proces willen zien @Sjoewe .
:Y

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vergeet altijd om foto's te maken onderweg, ik zal bij een volgend projectje proberen te herinneren om de stappen vast te leggen. :+

Ik maak de huisjes van styreenplaat. Dat is een goedkoop en makkelijk te bewerken plastic, dat je kan kopen in platen van verschillende diktes. Volgens mij zijn veel modelkitjes ook van stryreen :)

Ik gebruik meestal 1mm. Dat is met een hobbymes nog goed te snijden, wanneer je styreen insnijdt dan kan je het op de snijrand makkelijk afbreken.

Het model is eigenlijk opgebouwd als allemaal op elkaar gestapelde passepartouts

Ik begin meestal met de buitenmuur. Daarvoor gebruik ik platen met een baksteen motief van Slater's plasticard. De stenen zijn niet helemaal op schaal, dus ik kijk vooral naar de maat van de tekening en bepaal dan welke voeg het op het plaatje daar het dichtste bij komt en snij 'm daarop uit. Daarna meet snij ik de plek voor de ramen en deuren uit, en plak ik het bakplaatje op een plaatje wit styreen, en snij daar dan dezelfde ramen en deuren uit.
Dit wordt dan de gevel. Daarna snij ik nog twee platen uit met dezelfde contour, alleen op het tweede plaatje spring ik dan 2mm naar binnen voor de kozijnen, en op het derde plaatje (vaak iets dunner) nog 1mm verder naar binnen voor de raamkozijnen.

Als je die dan op elkaar legt krijg je mooi de dieptewerking. Dan is het het kwestie van de 4 losse gevels aan elkaar lijmen, meestal door ze eerst in verstek te schuren en dan aan elkaar plakken.

Daarna is het vooral een kwestie van veel dunne laagjes verf. Daar ben ik nu nog heel erg mee aan het oefenen.

Ben zelf geïnspireerd geraakt door deze topics: https://forum.beneluxspoo...php?topic=63066.msg0#msg0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 21:40

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Mijn model is bijna af. Ik moet nog 3 dingen doen voor ik alles helemaal in elkaar kan lijmen.
  • Decals binnenzijde
  • Decals buitenzijde
  • Alles in de vernis
Nu heb ik daar nog drie vraagjes over.
  • De volgorde die ik voor de buitenzijde wil aanhouden is: Vernis -> decals plakken -> Vernis. Klopt dit?
  • Ik heb al wat chrome details geplakt, zoals de deurklinken, Chrome VW logo. Kan ik daar gewoon overheen met de vernis? Of wordt dat dof? Ramen kan in ieder geval niet toch?
  • Hoe belangrijk voor het resultaat is het om decal soft / fix te gebruiken? ik heb dat momenteel niet in huis en moet daarvoor apart gaan bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chrosser
  • . Als het een glazende verf is, zou je de decals er op kunnen plakken en daarna vernis er overheen.
  • Raad het niet aan, word vaak dof idd
  • Als het platte stukken zijn waar de decals nodig zijn, is het niet nodig in mijn ogen.

[ Voor 44% gewijzigd door Renegade666 op 06-02-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 21:40

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Renegade666 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:12:
@Chrosser
  • . Als het een glazende verf is, zou je de decals er op kunnen plakken en daarna vernis er overheen.
  • Raad het niet aan, word vaak dof idd
  • Als het platte stukken zijn waar de decals nodig zijn, is het niet nodig in mijn ogen.
Nee, matte verf helaas. Moet hem middels de vernis glanzend maken. Dan toch de volgorde aanhouden die ik omschreef?

t.a.v. het chrome: is wel even een bummer. Niet goed over nagedacht. De klinkjes krijg ik nog wel makkelijk verwijderd maar het logo ben ik bang dat ik zaken ga beschadigen. En die is ook nog niet makkelijk af te plakken. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Het zijn geen platte stukken maar een soort van opstaande rand, waar het geheel omheen moet komen. Dan ga ik het risico in ieder geval niet nemen en maar eens even op pad deze week.

Thnx voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Chrosser
Indien mat idd, dan vernis er overheen, al is het natuurlijk niet verplicht.

Je zou het kunnen testen qua chrome op een overblijfzel/sprue, dan weet je het zeker.

Voor om randjes raad ik het idd wel aan om het te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wat @Renegade666 schrijft :Y

Wel even goed naar de decals kijken, als er hele brede randen om de decals zitten kun je die heel voorzichtig wegsnijden, dan zien ze er wat minder decallerig uit zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Deze pennen zijn ideaal voor chrome werk, toevallig net wat koplampen verchromed, super snel klaar:
https://www.bol.com/nl/nl...bq2oEWm4fHLUaAgQkEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iafbdq5SiLIRI2OiDrLtKg5GAzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0v69obY4KapOp93Q5Ns7hdI.jpg?f=fotoalbum_large

#$@#$@%@#%!!!!!!!

schade viel gelukkig mee :) de droppertop zat verstopt met opgedroogde verf en had die er met een tangetje uitgetrokken om schoon te maken, maar dat ging even met wat te veel geweld :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaeMS__ep6HZNWLppl8ZVowLCjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbS2hwIubdEg5XsFzC9b4zXW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Invisible_man
En de prtl (pruttel) ook afgerond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6t4t9aEjG5KNAnYMHLxebi5a_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8ulA9SOECmcP9QhaWyxsSZL.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk de camo free hand gespoten, werd met al het detail van het model met blutak wormpjes wat te veel gedoe en foto's van het origineel bekijkend waren die ook echt niet zo strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:38:

[Afbeelding]

Uiteindelijk de camo free hand gespoten, werd met al het detail van het model met blutak wormpjes wat te veel gedoe en foto's van het origineel bekijkend waren die ook echt niet zo strak.
Mooie Pruttel! :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De laatste loodjes van de Miura komen in zicht. Verre van perfect maar uitgaande dat dit pas het tweede model is wat ik bouw zeker tevreden met het resultaat. Een super leuk model om te bouwen met meer dan voldoende detail.

De problemen die ik ben tegengekomen zaten met name in mijn eigen kunnen en niet in het model zelf. Zo ben ik met het polijsten bijvoorbeeld her en der net te ver gegaan waardoor ik door de lak ben gegaan. Wel echt mega veel technieken geleerd dus heb nu al zin in mijn volgende project. Twijfel alleen waar ik mee moet gaan starten. Een Subaru Impreza van 2001 van mijn held Richard Burns of de Honda RA272 waarmee Honda haar eerste overwinning haalde in de Formule 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfmj1hZXGyugPyD4HvhaQN98ksw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7fgmp3l2gB4evQTsBepzUWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDm4h58C7aSpJCPqcXwQT25qc00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3ElTeR1ROmfzJNLhlU8riQe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

alarma2nd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:17:
De laatste loodjes van de Miura komen in zicht. Verre van perfect maar uitgaande dat dit pas het tweede model is wat ik bouw zeker tevreden met het resultaat. Een super leuk model om te bouwen met meer dan voldoende detail.

De problemen die ik ben tegengekomen zaten met name in mijn eigen kunnen en niet in het model zelf. Zo ben ik met het polijsten bijvoorbeeld her en der net te ver gegaan waardoor ik door de lak ben gegaan. Wel echt mega veel technieken geleerd dus heb nu al zin in mijn volgende project. Twijfel alleen waar ik mee moet gaan starten. Een Subaru Impreza van 2001 van mijn held Richard Burns of de Honda RA272 waarmee Honda haar eerste overwinning haalde in de Formule 1.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit, zeker voor een eerste model :*)

Een Richard Burns Impreza staat ook nog op mijn verlanglijstje. Maar die decals..

En ik heb nog wel meer rallyauto's die ik wil bouwen: Lancia 037, Alpine A110, een Walter Rörhl Audi Quattro etc etc.. Dus ik moet er ooit™ toch aan gaan geloven..

[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 07-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@alarma2nd
Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:38:

[Afbeelding]

Mooi hoor d:)b Ben vooral benieuwd hoe je de track gespoten hebt, die wil ik bij mijn Cromwell voor het eerst gaan verfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Mooi hoor d:)b Ben vooral benieuwd hoe je de track gespoten hebt, die wil ik bij mijn Cromwell voor het eerst gaan verfen.
Thanks!

Om te beginnen zijn dit metalen tracks (Friul) wat het wel anders maakt, maar in dit specifieke geval maakt dat niet zoveel uit omdat ik ze alsnog geverfd heb. De reden dat overigens ik metalen aftermarket tracks heb toegepast is omdat de Nederlandese versie van de Gepard, de PRTL, net zoals de Nederlandse Leopard 1 tanks andere tracks hadden dan de Duitse versies, de zogenaamde Diehl tracks welke andere rubberblokken hebben.

Niet elke track is het zelfde natuurlijk en is ook afhankelijk van in welke staat je je tank wil bouwen, verven en weatheren. Gloednieuwe tracks zijn vaak donkergrijs, en ook tracks die veel gebruikt worden zullen minder verroest zijn, maar mijn recept voor verroeste tracks waarbij ik geen metalen tracks zou gebruiken :) :

-Primen
-Donkergrijs spuiten
-Kliederen met deze roestset van Mig
-Eventueel met roestkleurig pigmentpoeder meer textuur aanbrengen
-Eventuele rubberen blokken met de hand verven met rubber black
-Slijtplekken met metaalverf highlighten

Wat ik met die mig roestset doe is met de lichtste kleur te beginnen en die verf met gewoon water sterk te verdunnen (1:4 ofzo, doe dat op gevoel) en met een kwast en tandenstoker dat op de tracks spetteren. Wanneer het water wat opgedroogd is, doe ik het zelfde met de één na lichtste kleur enzovoorts tot de donkerste kleur. De truuk bij roest is vooral dat het niet één kleur is en dat textuur ook een grote factor is (korrelig). Door de spetters is het ook lekker random en je kan variëren met de grote van de druppels en met hoeveel je verdunt. De donkergrijze verf als ondergrond zal op bepaalde plekken ook wat doorschijnen wat het kale staal simuleert. Al met al iets wat wellicht makkelijker gezegd dan gedaan klinkt, maar met wat oefening best wel een makkelijke techniek is.

Wat ik bij verroeste uitlaten ook wel doe is met roestkleurig pigmentpoeder er als laatste nog wat overheen te gaan wat meer textuur geeft, maar voor tracks eigenlijk nooit.

Als laatste zou je de loopvlakken welke in aanraking komen met de grond met wat metaalverf kunnen highlighten. Dat blinkende metaal doet het altijd wel goed naast het matte roest. Dat kan je ook bij de roadwheels (mits die geen rubber bevatten) en sprockets doen die in aanraking komen met de tracks en bij de tracks zelf ook de guide horns.

Een ander methode is de tracks vooral vies te maken met een papje van pigmentpoeders in aardekleuren en enamel thinners, maar dat is meer voor als je je tank zelf ook een modderbad geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeddicius

Conscience do cost

Dank! Weet nog niet hoe ik de Cromwell ga weatheren verder, maar tot dusver heb ik mijn (rubberen) tracks nog niet eerder geverfd. Wellicht voor deze keer donkergrijs met wat roesttinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De metalen (Friul) tracks kun je ook roestig maken door dit spul te gebruiken: https://www.migjimenez.co...cks-burnishing-fluid.html

Ik heb dat toen voor de tracks van mijn Pz II gebruikt, dat werkt wel erg fijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:26:
De metalen (Friul) tracks kun je ook roestig maken door dit spul te gebruiken: https://www.migjimenez.co...cks-burnishing-fluid.html

Ik heb dat toen voor de tracks van mijn Pz II gebruikt, dat werkt wel erg fijn hoor :)
Klopt ja, en ook als je ze gewoon gaat spuiten moet je dat spul gebruiken omdat het anders voor geen meter hecht.

Maar mijn ervaring met dat spul is dat het vaak wat te donker verroest, soms zelfs bijna zwart, terwijl het meeste roest wat je bij tank tracks tegenkomt veel lichter van kleur is. Wat ik dan vaak doe is er dan een verdund laagje lichte roestkleur overheen spuiten zodat je wel de textuur en de realistische random verkleuringen van echt roest hebt, maar het wel lichter van kleur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Klopt ja, en ook als je ze gewoon gaat spuiten moet je dat spul gebruiken omdat het anders voor geen meter hecht.

Maar mijn ervaring met dat spul is dat het vaak wat te donker verroest, soms zelfs bijna zwart, terwijl het meeste roest wat je bij tank tracks tegenkomt veel lichter van kleur is. Wat ik dan vaak doe is er dan een verdund laagje lichte roestkleur overheen spuiten zodat je wel de textuur en de realistische random verkleuringen van echt roest hebt, maar het wel lichter van kleur maakt.
Klopt, je moet een beetje spelen met dat spul. Als ik mijn tracks net zo lang in dat spul had laten liggen als er in de handleiding ervan staat dan had ik bijna zwarte tracks gehad. Het is geen fire and forget oplossing, je moet er wel even bij blijven om je tracks er op het juiste moment uit te vissen.

Aan de andere kant is het ook wel weer een vrij dure oplossing, 7 euro voor zo'n flesje is best aan de prijs en je kunt het wel (beperkt) hergebruiken geloof ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:49

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik kan van harte vallejo rust pigments aanraden. http://www.sjaakshobbysho...143_381&products_id=39493

Wat van mijn resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDH5EO2KiKp-vy8f54MvaiPCnyk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hye4r4kvWcObz3YrSRWKH1y1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZogEDPEzhKVyWNlraqM_BsNC_c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czAZKr7IVQSMHPw35n8uuw2Q.jpg?f=fotoalbum_medium

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Klopt, je moet een beetje spelen met dat spul. Als ik mijn tracks net zo lang in dat spul had laten liggen als er in de handleiding ervan staat dan had ik bijna zwarte tracks gehad. Het is geen fire and forget oplossing, je moet er wel even bij blijven om je tracks er op het juiste moment uit te vissen.
Waar ik nog wel eens tegen aanloop is dat ik wel eens vergeet de tracks eerst goed schoon te maken met water en zeep om ze goed te ontvetten waardoor je soms plekjes hebt waar het niet corrodeert. Dan laat je het vervolgens langer in de vloeistof liggen waardoor sommige delen weer te zwart worden.
Aan de andere kant is het ook wel weer een vrij dure oplossing, 7 euro voor zo'n flesje is best aan de prijs en je kunt het wel (beperkt) hergebruiken geloof ik.
Opzich wel, maar raakt dan wel vrij snel zijn kracht kwijt, dus in de praktijk maar beperkt herbruikbaar. Ben wel benieuwd of er niet een goedkoper alternatief te krijgen is buiten de modelbouwwereld. Met die flesjes van €7,- doe je twee, hooguit drie tracks mee, is inderdaad aan de prijzige kant naast de al niet goedkope metalen tracks :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Derde decalsessie zit erop met de Dreamliner. Hoop werk, veel lange, dunne decals natuurlijk en best wel spannend ook of ze goed over de demarcatielijnen tussen wit en blauw vallen. Vooralsnog gaat het goed.

De decals zelf zijn wel een speciaal geval. Ze zijn van DrawDecal en echt heel dun, je moet ze echt van het papier meteen op het model duwen want anders vouwen ze meteen dubbel en berg je dan maar… de langere raamdecals heb ik in tweeën geknipt om ze wat meer handelbaar te maken.

Vanavond de laatste kleinere decals nog en dan op maar final construction, touch up en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Waar ik nog wel eens tegen aanloop is dat ik wel eens vergeet de tracks eerst goed schoon te maken met water en zeep om ze goed te ontvetten waardoor je soms plekjes hebt waar het niet corrodeert. Dan laat je het vervolgens langer in de vloeistof liggen waardoor sommige delen weer te zwart worden.

[...]

Opzich wel, maar raakt dan wel vrij snel zijn kracht kwijt, dus in de praktijk maar beperkt herbruikbaar. Ben wel benieuwd of er niet een goedkoper alternatief te krijgen is buiten de modelbouwwereld. Met die flesjes van €7,- doe je twee, hooguit drie tracks mee, is inderdaad aan de prijzige kant naast de al niet goedkope metalen tracks :)
Ik moet maar weer snel een 1:35 tank gaan doen. Ik heb nu alleen maar 1:72 spul op de rol staan.

Maar ik ben ook benieuwd naar een goedkoper alternatief, azijn ofzo? Ik dacht zoiets gelezen te hebben lang geleden. Maar er zit blijkbaar ook verschil in de verschillende merken: https://intscalemodeller.com/viewtopic.php?t=11881

Ik wist niet eens dat Ultimate van dat spul had, ik heb een tijdje een flesje airbrush cleaner van ze gebruikt en dat spul was echt geweldig icm. Vallejo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:
Derde decalsessie zit erop met de Dreamliner. Hoop werk, veel lange, dunne decals natuurlijk en best wel spannend ook of ze goed over de demarcatielijnen tussen wit en blauw vallen. Vooralsnog gaat het goed.

De decals zelf zijn wel een speciaal geval. Ze zijn van DrawDecal en echt heel dun, je moet ze echt van het papier meteen op het model duwen want anders vouwen ze meteen dubbel en berg je dan maar… de langere raamdecals heb ik in tweeën geknipt om ze wat meer handelbaar te maken.

Vanavond de laatste kleinere decals nog en dan op maar final construction, touch up en aflakken.
Dat is wel een zware bevalling :P maar ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:

De decals van Dutch Decal zijn ook altijd erg dun, maar vormen zich daardoor wel weer goed naar het reliëf van de ondergrond. Zie om de zoveel tijd wel weer een bericht van DD op hun facebook pagina van hoe hun decals te gebruiken omdat er dan weer eens mensen waren die te grof met de decals omgingen en ze doormiddel hadden gescheurd :)

Grootste truuk blijft toch het oppervlak goed nat te houden zodat de decal kan drijven en pas wanneer deze op zijn plaats zit het water weg trekken met wattenstaafjes ofzo. Had dat met mijn gele Rafale ook, die decals waren ook flinterdun en groot waarbij de grootste uitdaging nog wel was om te voorkomen dat ze dubbelvouwden.
_Eend_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Ik moet maar weer snel een 1:35 tank gaan doen. Ik heb nu alleen maar 1:72 spul op de rol staan.

Maar ik ben ook benieuwd naar een goedkoper alternatief, azijn ofzo? Ik dacht zoiets gelezen te hebben lang geleden. Maar er zit blijkbaar ook verschil in de verschillende merken: https://intscalemodeller.com/viewtopic.php?t=11881

Ik wist niet eens dat Ultimate van dat spul had, ik heb een tijdje een flesje airbrush cleaner van ze gebruikt en dat spul was echt geweldig icm. Vallejo.
YouTube: The Frugal Modeller - Episode 17 (cheap burnishing fluid)

Gun blueing fluid als goedkoper alternatief, maar ik gok dat dat in Amerika wat meer voor handen is dan in Nederland 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:16:
[...]

De decals van Dutch Decal zijn ook altijd erg dun, maar vormen zich daardoor wel weer goed naar het reliëf van de ondergrond. Zie om de zoveel tijd wel weer een bericht van DD op hun facebook pagina van hoe hun decals te gebruiken omdat er dan weer eens mensen waren die te grof met de decals omgingen en ze doormiddel hadden gescheurd :)

Grootste truuk blijft toch het oppervlak goed nat te houden zodat de decal kan drijven en pas wanneer deze op zijn plaats zit het water weg trekken met wattenstaafjes ofzo. Had dat met mijn gele Rafale ook, die decals waren ook flinterdun en groot waarbij de grootste uitdaging nog wel was om te voorkomen dat ze dubbelvouwden.
Ik werk al decennia met Dutch Decal; die kan ik relatief eenvoudig oppakken en op hun plek duwen, maar die van Draw Decals zijn a whole different kettle of fish. Met veel water lukt het wel om ze minimaal te verschuiven maar ze zijn zo dun dat ze door de capillaire werking van het water zichzelf het liefst in een balletje rollen :) Maar easy does it.

Als ze in elkaar rollen leg ik ze een minuutje in het water en dan gaan ze weer uit elkaar. Stukje papier eronder schuiven, uit het water tillen en opnieuw proberen. Je bent dan wel de lijm kwijt maar daar heb ik nooit zo'n issue mee, na het aanbrengen van Decal Set zitten ze toch wel goed vast.

Voordeel is dat ze echt supermooi strak trekken en er vrijwel geen overgang van de carrier film te zien is, ik denk dat het het heel mooi wordt als ik de satijnlaag gespoten heb straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:16:
[...]

YouTube: The Frugal Modeller - Episode 17 (cheap burnishing fluid)

Gun blueing fluid als goedkoper alternatief, maar ik gok dat dat in Amerika wat meer voor handen is dan in Nederland 8)
Mwoah: https://www.krale.shop/nl/schietsport/onderhoud/blauwsel/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ziet er ook duur uit om eerlijk te zijn :) Wat ik op youtube wel eens zie is dat ze in Amerika daar voor een paar tientjes een hele sherrycan van kopen. Maar wat een naam, "blauwsel" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:30

Vos

AFCA

alarma2nd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Wat voor verf (en kleur) heb je gebruikt? En welke clear?

Blijft een plaatje een Miura, ga ik ook eens bouwen.

Pagina: 1 ... 41 ... 79 Laatste