robmor13 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:13:
[...]
De doorlopen stappen van het test model:
- Gedurende een langere periode (weken) 2-3 verflagen (verschillende kleuren) aangebracht om te testen
- Er zat meer dan 24 uur tussen laatste verflaag en haarlak
- Haarlak van te dichtbij en te dik erop gespoten (inmiddels gezien in filmpjes dat 't echt heel dun 'verneveld' moet)
Ik gebruik alleen verf van Tamiya (icm Tamiya thinner) en als primer heb ik de Mr. Finishing Surfacer 1500 (Black) gebruikt.
Ik merk dat ik af en toe toch nog wat moeite heb om een 'dunne' laag aan te brengen met de airbrush, blijft denk ik een kwestie van oefenen. Maar dat zal dan wellicht ook nog een rol spelen.
De komende dagen ga ik zeker je stappenplan volgen en 't voldoende tijd geven om te laten drogen e.d. Fingers crossed!
Het lastige van airbrushen is ook dat er zo veel variabelen zijn waar je mee kan spelen en als beginnend "spuiter" is een dikke laag spuiten vaak het makkelijkst om een enigszins goed resultaat te krijgen. Een paar van die variabelen zijn bijvoorbeeld:
-Hoe verdund is de verf.
-Je luchtdruk.
-De naaldgrote van je airbrush.
-Hoever trek je de trekker naar achteren.
-De afstand tussen ab en model.
-Wat voor verfdrager (enamel, lacquer, water, alcohol).
-Hoe dekkend is de verf (lichte kleuren versus donkere kleuren).
-De temperatuur.
-De luchtvochtigheid.
Als je merkt dat de verf moeilijk uit de ab komt heb je dan een paar opties zoals meer verdunnen, trekker verder naar achteren of meer luchtdruk. Die laatste twee zijn vaak het makkelijkst omdat je die gaandeweg het spuiten heel makkelijk kan aanpassen, maar resulteert in meer verf op je model dan nodig. En als je dan een glad resultaat wilt, spuit je vaak nog meer om natte laag te krijgen. Je kan dan soms wel vier á vijf keer meer verf gebruiken dan je nodig hebt voor een goede dekking en een veel langere droog- en uithardtijd.
Als je echter kiest voor meer verdunnen, loop je er tegen aan dat als je met het zelfde volume en luchtdruk blijft spuiten, je al snel te veel verf/verdunnen spuit waardoor je lopers krijgt en het lijkt dat je te veel verdunt hebt. Echter moet je bij meer verdunnen, ook je luchtdruk naar beneden brengen als eventueel ook hoeveel je de trekker naar achteren trekt en dichter op je model gaan zitten. De keerzijde is dat je dan een kleiner gebied tegelijkertijd bedekt en dus langer bezig bent, maar het voordeel is dat je veel minder verf gebruikt en een dunnere verflaag overhoud wat als voordeel heeft dat het sneller droogt en uithard (in sommige gevallen ga je van dagen naar uren of zelfs van uren naar minuten met bijvoorbeeld lacquers), maar ook dat je details van je model veel beter te zien blijven. Ook zal een meer verdunde verf langer uitvloeien (vooral als je dan ook nog eens een retarder thinner gebruikt zoals mr Hobby self leveling thinner) en dus een gladder resultaat geven.
Tamiya verf kan je overigens makkelijk 50% verdunnen, wellicht zelfs wel meer en is daarin vrij vergevingsgezind. De mr.hobby primer ook rond de 50%, maar komt preciezer dan Tamiya verf en kan je makkelijk te veel verdunnen waardoor het niet meer wil dekken, dus zou je met 40% kunnen beginnen en afhankelijk van hoe spuit wat meer toevoegen.
Heb beide wel geprobeerd en om eerlijk te zijn werkt goedkope haarlak gewoon beter

En het komt al in een handige spuitbus.
Voor echt zware chipping (denk aan een buldozer blad waar meer dan 50% van de verf verdwenen is) is het wel handiger, maar voor lichte chipping zoals bij een tank werkt haarlak voor mij in ieder geval beter. Maar zoals zoveel persoonlijk dus gewoon proberen als het je wat lijkt!