Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 24 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
Invisible_man schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Er komt dit jaar ook een 1/48 SR71 aan als je deze nog te klein vindt ;) Maar knap gedaan, altijd lastig om van een zwart vliegtuig iets interessants te maken.

[...]
Thanks! Ik had het nieuwe model ook op mijn verlanglijstje staan totdat ik doorhad hoe groot het ongeveer zou worden.
Invisible_man schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:33:

Ik heb sinds vorig jaar deze, wel prijzig, maar heeft ook een veel hogere zuigcapaciteit dan de meeste goedkopere oplossingen. De kap heb ik er nu afgehaald omdat ik met 1/32 modellen vaak ook wat te krap in ruimte zit, maar zolang je direct voor de kap spuit, is mijn ervaring dat dat alsnog prima afzuigt. Voor het kleinere werk kan je de kap er altijd weer omheen zetten met klittenband.
Dat is inderdaad een vrij prijzige afzuigkap. Maar ik heb hem op mijn (non tweakers pricewatch :9 )lijst gezet... al heb ik nog wel wat bouwdozen op de plank staan die een uitdaging worden... o.a. de onderstaande wat uit de doos net gaat passen en een Millennium Falcon(niet de bandai set van +/-€400 8)7 )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D16419t/IMG-20210524-172141-1.png
dus wie weet kan ik het voor mijzelf goedpraten :P

Hoe is de afzuigkap qua geluid?(als je een andere afzuigkap hebt meegemaakt dan). Ik heb nu zo'n 'standaard' Fengda afzuigkap, niks mis mee behalve het formaat. Maar qua geluid vind ik hem wel een beetje tegenvallen. Ik heb gelukkig geen lastige buren of last van kinderen, maar ik heb het idee dat hij qua geluid soms niet onderdoet voor mijn compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 11:01
Viper-xfx schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Thanks! Ik had het nieuwe model ook op mijn verlanglijstje staan totdat ik doorhad hoe groot het ongeveer zou worden.

[...]

Dat is inderdaad een vrij prijzige afzuigkap. Maar ik heb hem op mijn (non tweakers pricewatch :9 )lijst gezet... al heb ik nog wel wat bouwdozen op de plank staan die een uitdaging worden... o.a. de onderstaande wat uit de doos net gaat passen en een Millennium Falcon(niet de bandai set van +/-€400 8)7 )
[Afbeelding]
dus wie weet kan ik het voor mijzelf goedpraten :P
Ah cool, die Meng pzh2000 heb ik een tijdje terug ook gebouwd en geverfd (alleen dan de versie met Nederlandse decals), moet hem alleen nog even weatheren. Leuke kit, past goed en interessant onderwerp :)
Hoe is de afzuigkap qua geluid?(als je een andere afzuigkap hebt meegemaakt dan). Ik heb nu zo'n 'standaard' Fengda afzuigkap, niks mis mee behalve het formaat. Maar qua geluid vind ik hem wel een beetje tegenvallen. Ik heb gelukkig geen lastige buren of last van kinderen, maar ik heb het idee dat hij qua geluid soms niet onderdoet voor mijn compressor.
Valt mij alles mee, iets luider dan een afzuigkap boven een kookplaat in je keuken zou ik zeggen, maar veel stiller dan een stofzuiger. Als ik hem aanzet en de deur dicht doe, hoor ik hem van buiten de deur nog wel, maar vrij zacht. Het is ook een vrij constant geluid, je hoort ook alleen de luchtverplaatsing. Bij een compressor heb je veel meer te maken met een stampend en pulserend geluid wat je veel beter door muren enzo heen hoort denk ik. Maar voor mij lastig in te schatten wat te luid voor jou is, ik heb er in ieder geval geen probleem mee om aan te hebben met dan ook een raam op een kier waar de slang uit hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:36
Na 3 maanden eindelijk weer de tijd gevonden om wat uurtjes aan de gang te gaan. Ik was toen net begonnen met een Crusader Mk. III. De voorgaande modellen heb ik redelijk recht toe, recht aan gemaakt (zonder weathering, etc.) Deze variant wil ik een stap verder gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jNSEkXIpo33-cBrxtn2NaHwWsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj0KI8AS57vreYNVSYmmTjvs.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels een paar filmpjes op YouTube gekeken met alle verschillende technieken e.d., nu de stap zetten om wat te proberen (af en toe bang dat ik het echt verpest).

Mocht iemand nog goede tips/technieken hebben voor weathering, hoor ik het graag! Mijn plan, nu de 3e laag verf erop zit:
  • Beschermlaag aanbrengen: Tamiya clear of haarlak (nog even inlezen)
  • Chipping effects met water en een brush
  • Wash aanbrengen
Benieuwd hoe het resultaat gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
robmor13 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:00:
  • Beschermlaag aanbrengen: Tamiya clear of haarlak (nog even inlezen)
  • Chipping effects met water en een brush
  • Wash aanbrengen
Benieuwd hoe het resultaat gaat zijn.
Leuk!
Gewoon genoeg fouten maken, daar leer je van :)

Je hebt je model al geverfd, dan is nu nog chipping met de haarlak methode niet zo handig. Dat doe je normaal tussen het aanbrengen van de primer laag waar de tank in het echt ook mee geverfd is en de topverflaag die je dan met water en een kwast gaat chippen tot de onderliggende primer laag. wat je wel kan doen is chipping met verf wat ik een tijdje terug met mijn Centurion tank gedaan heb met een stukje verpakkingsschuim. Dat breng je dan gewoon over je verflaag aan.

Mocht je nog wel met de haarlak methode bezig gaan, zou ik beginnen met een klein stukje om eerst wat gevoel er voor op te bouwen. Het chippen wil je doen wanneer de verflaag nog relatief vers is en water doorlaat. Als je te lang wacht is het chippen veel lastiger. Dat maakt overigens de haarlak methode ook erg lastig te gebruiken als je meerdere verfkleuren toepast. Maar gewoon eens proberen zou ik zeggen!

Weet je al welke wash je gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Invisible_man schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:22:
[...]

Leuk!

Je hebt je model al geverfd, dan is nu nog chipping met de haarlak methode niet zo handig. Dat doe je normaal tussen het aanbrengen van de primer laag waar de tank in het echt ook mee geverfd is en de topverflaag die je dan met water en een kwast gaat chippen tot de onderliggende primer laag. wat je wel kan doen is chipping met verf wat ik een tijdje terug met mijn Centurion tank gedaan heb met een stukje verpakkingsschuim. Dat breng je dan gewoon over je verflaag aan.

Mocht je nog wel met de haarlak methode bezig gaan, zou ik beginnen met een klein stukje om eerst wat gevoel er voor op te bouwen. Het chippen wil je doen wanneer de verflaag nog relatief vers is en water doorlaat. Als je te lang wacht is het chippen veel lastiger. Dat maakt overigens de haarlak methode ook erg lastig te gebruiken als je meerdere verfkleuren toepast. Maar gewoon eens proberen zou ik zeggen!

Bedankt voor de tip! Heb hier nog een mislukte SAS Landrover staan, zal die ook eens gebruiken als proefmodel. Kan ik ook meteen op een deel ervan de piepschuim-tip proberen.

Voor de wash wil ik een pinwash toepassen, met Tamiya Panel Line Accent Color, Ook daar moet ik me nog even inlezen, want dat is volgens mij enamel terwijl de rest acryl is. Zag hier op het forum al het 1 en ander voorbij komen dat dat kan gaan bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:22

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:19:
Ik heb al een paar keer nagedacht om oasis van de Action te gebruiken of is dat een dom idee? Makkelijk te carven en als je klaar bent zou je het met een of ander impermeabel goedje kunnen besmeren, ik dacht aan iets van sterk verdunde alabastine ofzo. Of laat ik nu zien geen moer te weten van dioramabouw? :P
Kijk eens wat ik tegen kom:

YouTube: create a stunning brick/block wall for your diorama in minutes.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
robmor13 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor de tip! Heb hier nog een mislukte SAS Landrover staan, zal die ook eens gebruiken als proefmodel. Kan ik ook meteen op een deel ervan de piepschuim-tip proberen.
Ik bedoelde geen piepschuim (dat zal waarschijnlijk in je verf oplossen :X ), maar meer van dit verpakkingsschuim wat je vaak vind in de verpakkingen van ressin onderdelen bijvoorbeeld.
Voor de wash wil ik een pinwash toepassen, met Tamiya Panel Line Accent Color, Ook daar moet ik me nog even inlezen, want dat is volgens mij enamel terwijl de rest acryl is. Zag hier op het forum al het 1 en ander voorbij komen dat dat kan gaan bijten.
De Tamiya panel line wash is in Europa vaak lastig te krijgen, maar je zou ook washes van bijvoorbeeld Mig kunnen toepassen welke ook enamel zijn en het ook prima doen. Als alternatief zijn er altijd nog olieverven, maar z'n enamel wash is wel het snelst en makkelijkst om mee te beginnen.

Het klopt dat verschillende verdunner soorten elkaar kunnen bijten, maar daarvoor spuit je altijd eerst een laag blanke vernis over je model (en zeker over je decals) heen en laat dat dan ook minimaal een dag uitharden. Dan kan je niet al te veel meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:20

page404

Website says no

Viper-xfx schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:56:
[...]

Dat ziet er goed uit! De thumbnail doet je model niet echt of genoeg eer aan, ik heb ingezoomd op de details, netjes!
Niet echt een suggestie voor de voet, maar aangezien het landingsgestel en nog meer open staat, zou je dit juist niet op de 'grond' willen hebben staan? Wellicht dat een diorama van een hangar weer te ver gaat maar volgensmij staat dat er wel vet bij!

Het was bij mij ook weer eens tijd om wat af te ronden. Ik dacht vooraf dat dit een quick build zou worden, maar ik ben er nu achter dat ik eigenlijk nooit echt haast heb met hobby's :P

[Afbeelding]
Niet echt een model met veel detail en ik heb het al 2 keer op de grond uit elkaar laten vallen 8)7 maar met de mindset dat dit niet een al te ingewikkeld model ging worden heb ik er toch van kunnen genieten.

Hoewel het een 1/72 model is paste dit eigenlijk al niet meer in de afzuigkap:
[Afbeelding]
Mocht iemand nog een goede/grotere afzuigkap kennen dan houd ik me aanbevolen!
Vet! Welk merk is deze set van?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Invisible_man schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:42:
[...]

Ah cool, die Meng pzh2000 heb ik een tijdje terug ook gebouwd en geverfd (alleen dan de versie met Nederlandse decals), moet hem alleen nog even weatheren. Leuke kit, past goed en interessant onderwerp :)

[...]

Valt mij alles mee, iets luider dan een afzuigkap boven een kookplaat in je keuken zou ik zeggen, maar veel stiller dan een stofzuiger. Als ik hem aanzet en de deur dicht doe, hoor ik hem van buiten de deur nog wel, maar vrij zacht. Het is ook een vrij constant geluid, je hoort ook alleen de luchtverplaatsing. Bij een compressor heb je veel meer te maken met een stampend en pulserend geluid wat je veel beter door muren enzo heen hoort denk ik. Maar voor mij lastig in te schatten wat te luid voor jou is, ik heb er in ieder geval geen probleem mee om aan te hebben met dan ook een raam op een kier waar de slang uit hangt.
Ik heb deze gekocht specifiek voor de NL decals. Maar ik gok dat de Duitse variant op de doos beter verkocht. Wat betreft de afzuiging die van mij maakt wel wat meer herrie dan de doorsnee kookplaat, dus dat klinkt wel als een verbetering. Bedankt voor de info! De compressor is inderdaad een ander geluid, ik zit er nog over na te denken om een keer een iets van een (geluidsarme) kist te maken.
page404 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:40:
[...]

Vet! Welk merk is deze set van?
Thanks, dit is de SR-71 van Revell(1/72)
Als het goed is..:
https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1267136
Volgens scalemates is de laatste mal van 1984 en dat geloof ik best :P ik heb hem ergens in een dorp in Friesland gevonden waar ik de naam inmiddels niet meer van weet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:39:
[...]
Ik heb deze gekocht specifiek voor de NL decals. Maar ik gok dat de Duitse variant op de doos beter verkocht.
Ik heb deze, maar zo te zien hebben ze beiden NL decals. Het verschil zit hem zo te zien in dat jouw kit extra bepantsering heeft (die zwarte broodjes).
Wat betreft de afzuiging die van mij maakt wel wat meer herrie dan de doorsnee kookplaat, dus dat klinkt wel als een verbetering. Bedankt voor de info! De compressor is inderdaad een ander geluid, ik zit er nog over na te denken om een keer een iets van een (geluidsarme) kist te maken.
Met compressoren is het vooral contactgeluid, dus een kist met de compressor op wat piepschuim ofzo zal al veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmor13
Invisible_man schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:52:
[...]

Ik bedoelde geen piepschuim (dat zal waarschijnlijk in je verf oplossen :X ), maar meer van dit verpakkingsschuim wat je vaak vind in de verpakkingen van ressin onderdelen bijvoorbeeld.

[...]

De Tamiya panel line wash is in Europa vaak lastig te krijgen, maar je zou ook washes van bijvoorbeeld Mig kunnen toepassen welke ook enamel zijn en het ook prima doen. Als alternatief zijn er altijd nog olieverven, maar z'n enamel wash is wel het snelst en makkelijkst om mee te beginnen.

Het klopt dat verschillende verdunner soorten elkaar kunnen bijten, maar daarvoor spuit je altijd eerst een laag blanke vernis over je model (en zeker over je decals) heen en laat dat dan ook minimaal een dag uitharden. Dan kan je niet al te veel meer gebeuren.
Haha, goed dat je me corrigeert! Dat verpakkingsschuim moet ik ook nog wel ergens hebben liggen.
De panel line wash heb ik via Amazon na 6 weken eindelijk ontvangen, dus inderdaad lastig te krijgen, maar ik heb 'm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27
Viper-xfx schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:56:
[...]

Dat ziet er goed uit! De thumbnail doet je model niet echt of genoeg eer aan, ik heb ingezoomd op de details, netjes!
Niet echt een suggestie voor de voet, maar aangezien het landingsgestel en nog meer open staat, zou je dit juist niet op de 'grond' willen hebben staan? Wellicht dat een diorama van een hangar weer te ver gaat maar volgensmij staat dat er wel vet bij!

Het was bij mij ook weer eens tijd om wat af te ronden. Ik dacht vooraf dat dit een quick build zou worden, maar ik ben er nu achter dat ik eigenlijk nooit echt haast heb met hobby's :P

[Afbeelding]
Niet echt een model met veel detail en ik heb het al 2 keer op de grond uit elkaar laten vallen 8)7 maar met de mindset dat dit niet een al te ingewikkeld model ging worden heb ik er toch van kunnen genieten.

Hoewel het een 1/72 model is paste dit eigenlijk al niet meer in de afzuigkap:
[Afbeelding]
Mocht iemand nog een goede/grotere afzuigkap kennen dan houd ik me aanbevolen!
Vet... echt mooie weathering ook. Ik heb de Italeri 1/72 kit maar ben het windscreen kwijt en daar is geen vervanging voor te vinden dus die blijft maar liggen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Viper-xfx schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:39:

Thanks, dit is de SR-71 van Revell(1/72)
Als het goed is..:
https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1267136
Volgens scalemates is de laatste mal van 1984 en dat geloof ik best :P ik heb hem ergens in een dorp in Friesland gevonden waar ik de naam inmiddels niet meer van weet 8)7
Het lijkt erop of hij nog in een nieuwe variant (in elk geval de doos) is, maar blijkbaar nog oude mallen. En er zou nog een 1:32 uitkomen dit jaar maar die vind ik wel te groot. Ik ga eens kijken of ik die van Revell of van Hasegawa op ga snorren. Ik denk dat die laatste beter van kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Invisible_man schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:52:

Tamiya washes zijn bij dominomodel.com te krijgen leveren ook gewoon in NL, porto is iets hoger als bij een Nederlandse webshop. maar meestal wel met paar dagen in huis.

Ammo washes werken verder ook gewoon goed. Ik heb met allebei prima ervaringen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:52:
[...]

Nou dat carving foam is toch wel zeer ideaal voor muurtjes. Dat het een beetje brokkelt is niet erg tenzij je echt een strakke moderne muur wilt maken. Stenen in XPS carven is toch echt wel minder. Zowel in praktische zin als in eindresultaat, zie alhier:

[Afbeelding]
Ik moet het de laatste tijd van kleine succesjes hebben, maar beter iets dan niets:

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/847163029573074964/IMG_20210526_192229.jpg?width=460&height=340

En toen kreeg ik een ingeving:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/790921217292894239/847171871077040143/IMG_20210526_195651.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dwarlorf op 26-05-2021 20:00 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Invisible_man schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:22:
[...]

Leuk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGJs5Sp5PdtcQK7XUi25GJ9QQa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSUdsIP9i5d5xLevGLT8Pzv1.jpg?f=fotoalbum_large

Heel verstandig geweest om het eerst te testen: ik weet niet wat er is gebeurd, maar dit is het resultaat. Het lijkt alsof de haarlak de verf(lagen) oplost. Het model is origineel roze van kleur, dat is dus de kleur die er doorheen te zien is. Kan het liggen aan het type haarlak bijv, of zou dat niet zoveel uit moeten maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
robmor13 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]

Heel verstandig geweest om het eerst te testen: ik weet niet wat er is gebeurd, maar dit is het resultaat. Het lijkt alsof de haarlak de verf(lagen) oplost. Het model is origineel roze van kleur, dat is dus de kleur die er doorheen te zien is. Kan het liggen aan het type haarlak bijv, of zou dat niet zoveel uit moeten maken?
euh... _/-\o_

Zou je eens de stappen kunnen omschrijven die je gedaan hebt? Ik gok dat het een combinatie is van te snel achter elkaar de stappen te doen zonder uit te laten drogen/harden en te dikke lagen spuiten. Haarlak is normaal niet echt agressief (je spuit het immers ook op je hoofd), dus zou nou niet echt verf moeten kunnen oplossen 8)7

En wat voor verf enzo gebruik je?

Stap voor stap doe ik het volgende in combinatie met de haarlak methode:
-Primer, voor tanks doorgaans gewoon grijs.
-Verflaag met de kleur die je straks als chips wilt zien, voor een Duitse WW2 tank bijvoorbeeld vaak donkerrood want dat was de kleur van de grondverf die destijds gebruikt werd.
-Minimaal 24 uur uit laten drogen.
-Haarlak. Hoe dik dit moet is wat proefondervindelijk, maar liever een paar dunne laagjes die snel opdrogen dan één dikke waarbij het er bij af druipt.
-Wachten tot de haarlak droog aanvoelt (minutenkwestie), vaak zie je dan een wat mattig laagje vormen.
-De toplaag spuiten. Tamiya verf wil vaak het beste hiervoor heb ik gemerkt, maar wederom proefondervindelijk. Ook hierbij dunne laagjes spuiten. Als je te dik spuit kan ten eerste je haarlak door je verf oplossen (wat wellicht bij jou gebeurt is?), maar ook hoe dikker de verflaag, des te moeilijk wil het later chippen.
-Direct daarna met water en een wat stuggere kwast gaan chippen. Eerst een laagje water aanbrengen en de tijd gunnen om zich in de verf te trekken voor een minuutje ofzo. Daarna de kwast het werk laten doen en niet te veel forceren.
-24 uur laten drogen en uitharden.
-Laag clear coat spuiten zodat je niet later per ongeluk weer de haarlak oplost en je decals goed hecten.
-Decals
-Laag clear coat om je decals te sealen
-Weathering enzovoorts.

Qua haarlak moet je gewoon de meest goedkope rommel hebben die je kan vinden zonder parfum en alles. Je wilt namelijk dat de haarlak met water makkelijk oplost en als het te goed spul is, doet het dat juist moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Invisible_man schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:26:
[...]

euh... _/-\o_

Zou je eens de stappen kunnen omschrijven die je gedaan hebt? Ik gok dat het een combinatie is van te snel achter elkaar de stappen te doen zonder uit te laten drogen/harden en te dikke lagen spuiten. Haarlak is normaal niet echt agressief (je spuit het immers ook op je hoofd), dus zou nou niet echt verf moeten kunnen oplossen 8)7

En wat voor verf enzo gebruik je?

Stap voor stap doe ik het volgende in combinatie met de haarlak methode:
-Primer, voor tanks doorgaans gewoon grijs.
-Verflaag met de kleur die je straks als chips wilt zien, voor een Duitse WW2 tank bijvoorbeeld vaak donkerrood want dat was de kleur van de grondverf die destijds gebruikt werd.
-Minimaal 24 uur uit laten drogen.
-Haarlak. Hoe dik dit moet is wat proefondervindelijk, maar liever een paar dunne laagjes die snel opdrogen dan één dikke waarbij het er bij af druipt.
-Wachten tot de haarlak droog aanvoelt (minutenkwestie), vaak zie je dan een wat mattig laagje vormen.
-De toplaag spuiten. Tamiya verf wil vaak het beste hiervoor heb ik gemerkt, maar wederom proefondervindelijk. Ook hierbij dunne laagjes spuiten. Als je te dik spuit kan ten eerste je haarlak door je verf oplossen (wat wellicht bij jou gebeurt is?), maar ook hoe dikker de verflaag, des te moeilijk wil het later chippen.
-Direct daarna met water en een wat stuggere kwast gaan chippen. Eerst een laagje water aanbrengen en de tijd gunnen om zich in de verf te trekken voor een minuutje ofzo. Daarna de kwast het werk laten doen en niet te veel forceren.
-24 uur laten drogen en uitharden.
-Laag clear coat spuiten zodat je niet later per ongeluk weer de haarlak oplost en je decals goed hecten.
-Decals
-Laag clear coat om je decals te sealen
-Weathering enzovoorts.

Qua haarlak moet je gewoon de meest goedkope rommel hebben die je kan vinden zonder parfum en alles. Je wilt namelijk dat de haarlak met water makkelijk oplost en als het te goed spul is, doet het dat juist moeilijker.
De doorlopen stappen van het test model:
  • Gedurende een langere periode (weken) 2-3 verflagen (verschillende kleuren) aangebracht om te testen
  • Er zat meer dan 24 uur tussen laatste verflaag en haarlak
  • Haarlak van te dichtbij en te dik erop gespoten (inmiddels gezien in filmpjes dat 't echt heel dun 'verneveld' moet)
Ik gebruik alleen verf van Tamiya (icm Tamiya thinner) en als primer heb ik de Mr. Finishing Surfacer 1500 (Black) gebruikt.
Ik merk dat ik af en toe toch nog wat moeite heb om een 'dunne' laag aan te brengen met de airbrush, blijft denk ik een kwestie van oefenen. Maar dat zal dan wellicht ook nog een rol spelen.

De komende dagen ga ik zeker je stappenplan volgen en 't voldoende tijd geven om te laten drogen e.d. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:59
Of ipv haarlaak, gewoon chipping vloeistof gebruiken ;)

Heb ik zelf ook, maar nog niet gebruikt :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
robmor13 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:13:
[...]

De doorlopen stappen van het test model:
  • Gedurende een langere periode (weken) 2-3 verflagen (verschillende kleuren) aangebracht om te testen
  • Er zat meer dan 24 uur tussen laatste verflaag en haarlak
  • Haarlak van te dichtbij en te dik erop gespoten (inmiddels gezien in filmpjes dat 't echt heel dun 'verneveld' moet)
Ik gebruik alleen verf van Tamiya (icm Tamiya thinner) en als primer heb ik de Mr. Finishing Surfacer 1500 (Black) gebruikt.
Ik merk dat ik af en toe toch nog wat moeite heb om een 'dunne' laag aan te brengen met de airbrush, blijft denk ik een kwestie van oefenen. Maar dat zal dan wellicht ook nog een rol spelen.

De komende dagen ga ik zeker je stappenplan volgen en 't voldoende tijd geven om te laten drogen e.d. Fingers crossed!
Het lastige van airbrushen is ook dat er zo veel variabelen zijn waar je mee kan spelen en als beginnend "spuiter" is een dikke laag spuiten vaak het makkelijkst om een enigszins goed resultaat te krijgen. Een paar van die variabelen zijn bijvoorbeeld:
-Hoe verdund is de verf.
-Je luchtdruk.
-De naaldgrote van je airbrush.
-Hoever trek je de trekker naar achteren.
-De afstand tussen ab en model.
-Wat voor verfdrager (enamel, lacquer, water, alcohol).
-Hoe dekkend is de verf (lichte kleuren versus donkere kleuren).
-De temperatuur.
-De luchtvochtigheid.

Als je merkt dat de verf moeilijk uit de ab komt heb je dan een paar opties zoals meer verdunnen, trekker verder naar achteren of meer luchtdruk. Die laatste twee zijn vaak het makkelijkst omdat je die gaandeweg het spuiten heel makkelijk kan aanpassen, maar resulteert in meer verf op je model dan nodig. En als je dan een glad resultaat wilt, spuit je vaak nog meer om natte laag te krijgen. Je kan dan soms wel vier á vijf keer meer verf gebruiken dan je nodig hebt voor een goede dekking en een veel langere droog- en uithardtijd.

Als je echter kiest voor meer verdunnen, loop je er tegen aan dat als je met het zelfde volume en luchtdruk blijft spuiten, je al snel te veel verf/verdunnen spuit waardoor je lopers krijgt en het lijkt dat je te veel verdunt hebt. Echter moet je bij meer verdunnen, ook je luchtdruk naar beneden brengen als eventueel ook hoeveel je de trekker naar achteren trekt en dichter op je model gaan zitten. De keerzijde is dat je dan een kleiner gebied tegelijkertijd bedekt en dus langer bezig bent, maar het voordeel is dat je veel minder verf gebruikt en een dunnere verflaag overhoud wat als voordeel heeft dat het sneller droogt en uithard (in sommige gevallen ga je van dagen naar uren of zelfs van uren naar minuten met bijvoorbeeld lacquers), maar ook dat je details van je model veel beter te zien blijven. Ook zal een meer verdunde verf langer uitvloeien (vooral als je dan ook nog eens een retarder thinner gebruikt zoals mr Hobby self leveling thinner) en dus een gladder resultaat geven.

Tamiya verf kan je overigens makkelijk 50% verdunnen, wellicht zelfs wel meer en is daarin vrij vergevingsgezind. De mr.hobby primer ook rond de 50%, maar komt preciezer dan Tamiya verf en kan je makkelijk te veel verdunnen waardoor het niet meer wil dekken, dus zou je met 40% kunnen beginnen en afhankelijk van hoe spuit wat meer toevoegen.
Renegade666 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:16:
Of ipv haarlaak, gewoon chipping vloeistof gebruiken ;)

Heb ik zelf ook, maar nog niet gebruikt :P
Heb beide wel geprobeerd en om eerlijk te zijn werkt goedkope haarlak gewoon beter 8) En het komt al in een handige spuitbus.

Voor echt zware chipping (denk aan een buldozer blad waar meer dan 50% van de verf verdwenen is) is het wel handiger, maar voor lichte chipping zoals bij een tank werkt haarlak voor mij in ieder geval beter. Maar zoals zoveel persoonlijk dus gewoon proberen als het je wat lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:31:
@Predje79

Airwolf :D

Welk model is dat?
Laatst nog lopen zoeken, maar kwam niet echt ver.
ik was vorige week bij een vriend van mij en spotte dit model bovenop een kast. Nieuw in doos. Heb hem maar even fijntjes laten weten hoe gevraagd dat model is, maar dat wist hij gelukkig zelf ook.

Mijn C54-D nadert voltooing, een van de lastigste modellen die ik ooit gemaakt heb. Vooral door het vele tapen van de verschillende kleuren die ook heel nauwkeurig met de decals moesten lopen. Dat is niet overal even goed gegaan :X
Ik zit al met een schuin oog naar de schemas van haar opvolger te kijken, de 1st gen Enterprise van Revell. Ik zie vaak mooie grijstinten met een subtiele metallic erin, iemand nog tips hoe dat mooi te krijgen? Of is het gewoon 10-20% ijzer metallic door het grijs en gaan met die banaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Ik zag hem op de site van mijn lokale winkel. Deze heeft mij op de lijst gezet als hij weer leverbaar was.
maar heb ik heb er een hard hoofd in :(

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 14:11

_Eend_

🌻🇺🇦

In Purmerend zit een winkel die hem (misschien) heeft. Een kennis van mij heeft hem daar ook vandaan.

Edit: Modelplaza had hem, maar is alweer uitverkocht :(

[ Voor 23% gewijzigd door _Eend_ op 01-06-2021 08:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Invisible_man
Nieuw projectje, Takom 1/35 AMX-13 tank (met Nederlandse decals in de doos). Je zou zo naast een PZH-2000 bijna denken dat het een 1/48 kit is, maar het is gewoon een verdomt schattig klein tankje (en de PZH een groot bakbeest) :) Ook wel grappig detail is dat in plaats van dat de loop onafhankelijk op en neer kan bewegen zoals bij elke andere tank (ok, Zweedse s-tank daar gelaten), de hele turret mee scharniert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BGlp006EFQL-xJuA7-kw116Iz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx3xyc6Z0uh62zTLrxokyT8n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man nice

Maar die pzh is 1/16 of ook 1/35?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:48:
@Invisible_man nice

Maar die pzh is 1/16 of ook 1/35?
Beiden 1/35, vandaar dat ik ze ter vergelijk ook naast elkaar gezet heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Die AMX'en zijn echt klein. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat, die malle franse AMX'en zijn wel grappig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:55:
Die AMX'en zijn echt klein. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat, die malle franse AMX'en zijn wel grappig :)
Ja echt! Qua formaat is hij vergelijkbaar met een Duitse panzer III, en dan vergelijk je een tank van vlak voor WW2 met één van erna.

Overigens voor een idee hoe groot een PZH2000 wel niet is (halverwege kan je ook goed zien hoe ruim hij van binnen is in het gevechtscompartiment):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vind hem ook aardig stil moet ik zeggen. Of ze hebben de microfoon zwaar gedempt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De microfoon is niet echt super, het motorgeluid komt ook niet echt goed over. Ik heb regelmatig op overstekende Leopards moeten wachten, dat klinkt toch wel wat harder dan wat je hier hoort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32

Vos

AFCA

Ik las online dat je voor het schoonmaken van Mr Surfacer in de airbrush het beste 'lacquer thinner' kan gebruiken. IPA is net niet sterk genoeg meen ik en kan klonterig worden.

Wat is lacquer thinner in Nederland? Zijn er voordeligere oplossingen dan Tamiya lacquer thinner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:29:
Ik las online dat je voor het schoonmaken van Mr Surfacer in de airbrush het beste 'lacquer thinner' kan gebruiken. IPA is net niet sterk genoeg meen ik en kan klonterig worden.

Wat is lacquer thinner in Nederland? Zijn er voordeligere oplossingen dan Tamiya lacquer thinner?
Klopt. Tamiya verf bijvoorbeeld wil nog wel met IPA, maar voor surfacer heb je inderdaad lacquer thinner, of een cleaner specifiek daarvoor nodig. Maar afgezien van surfacer kan ik alles aan lacquers wat ik gebruik wel reinigen met IPA. Is een stuk goedkoper.

Ik gebruik Mr hobby leveling thinner voor het verdunnen van mr Surfacer (dat is te dik om zo door de airbrush te halen) en daarnaast mrp airbrush cleaner voor het echt schoonmaken. In principe kan je prima leveling thinner ook gebruiken voor schoonmaken. Alleen is die mrp cleaner wat agressiever wat voor hardnekkige vervuiling wel zo handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Klopt. Tamiya verf bijvoorbeeld wil nog wel met IPA, maar voor surfacer heb je inderdaad lacquer thinner, of een cleaner specifiek daarvoor nodig. Maar afgezien van surfacer kan ik alles aan lacquers wat ik gebruik wel reinigen met IPA. Is een stuk goedkoper.

Ik gebruik Mr hobby leveling thinner voor het verdunnen van mr Surfacer (dat is te dik om zo door de airbrush te halen) en daarnaast mrp airbrush cleaner voor het echt schoonmaken. In principe kan je prima leveling thinner ook gebruiken voor schoonmaken. Alleen is die mrp cleaner wat agressiever wat voor hardnekkige vervuiling wel zo handig kan zijn.
Ik verdun ook met Mr LT. Dat is mooi spul :). IPA voor Tamiya werkt indd ook top, is ook niet zo prijzig.

Zijn er voordeligere opties dan een specifieke airbrush cleaner? Iets in de bouwmarkt ofzo? :p

Na heel wat weken weer aan het oppakken. Tuin is eindelijk af ;). Wil de Mr Surfacer eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 04-06-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:33:
[...]
Zijn er voordeligere opties dan een specifieke airbrush cleaner?
Naast IPA (wat dus voor surfacer niet bruikbaar is) ben ik het nog niet echt tegengekomen helaas. Ik heb wel eens gekeken naar 5L jerrycans met cleaning thinners die door bijvoorbeeld autospuiterijen gebruikt worden om spuitpistolen door te spoelen, maar of het geschikt is voor airbrush (kunnen de o-ringen enzo er tegen) en of het lacquer verf/primer oplost weet ik ook zo niet.

Online zie ik dat de meeste mensen gewoon de mr Hobby leveling thinner er voor gebruiken (tientje voor 400 ml). Je hebt ook mr Hobby tool cleaner, maar die blijkt een beetje te agressief te zijn voor sommige airbrushes en is de helft duurder dan leveling thinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:33:
[...]
Wil de Mr Surfacer eens proberen.
Eén tip die ik daarvoor kan geven is dat de sweet spot voor hoeveel je het moet verdunnen met leveling thinner erg smal is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tamiya verf) en je dus het beste beetje bij beetje verder kan verdunnen en steeds weer even uitproberen. Je kan sowieso wel met een verhouding van 60% surfacer en 40% thinner beginnen en vanuit daaruit beetje bij beetje thinner aan je cupje toevoegen.

Wat ook wel goed werkt is om eerst met een wat dikkere mix een dun stoffig laagje te spuiten voor de hechting en daarna een wat meer verdunde laag voor het gladde resultaat. Als er al een klein laagje op je model zit, hecht ook een iets te veel verdunde primer beter en krijg je niet zo snel lopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Kwam met Googlen nog deze link tegen https://modelbrouwers.nl/...viewtopic.php?f=7&t=51297

Misschien dat recept eens proberen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb eindelijk balsahout kunnen kopen (niet dat daar nog veel van te zien is op onderstaande foto, het rode is allemaal ijslollie sticks) Maar ik schiet steeds wat meer op. Het is allemaal onbedoeld schots en scheef geworden maar het geeft het wel karakter dus ben er wel tevreden over. En zo'n foto verbloemt ook niks natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pefzG6LRSj5Gh105b-zwQ7MyF1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtKEJYEEGirUyrCbE46j3WgC.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog ideeën waarvan ik het beste glas voor de ramen van kan maken? Gewoon dun plexiglas oid?

[ Voor 13% gewijzigd door Dwarlorf op 05-06-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:23:
Heeft iemand nog ideeën waarvan ik het beste glas voor de ramen van kan maken? Gewoon dun plexiglas oid?
Met het plastic van een blisterverpakking kan je al een heel eind komen. En anders is er ook wel transparant plastic plaat te koop in diverse diktes.

In other news, blijkt dat de fabrikant Kity Hawk stopt.
https://www.britmodeller....kitty-hawk-panda-closing/

Meestal zijn hun kits niet zo om naar huis over te schrijven, maar hun helikopters zijn wel vrij goed (die worden dan ook door een ander team ontworpen), dus meteen maar even een SH-60F besteld waar ik toch al naar zat te kijken voordat ze van de aardbodem verdwijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Met het plastic van een blisterverpakking kan je al een heel eind komen. En anders is er ook wel transparant plastic plaat te koop in diverse diktes.
Had ik gister ook even moeten meenemen van Krikke, helaas. Blister is inderdaad wel een goed idee. Ik denk sowieso dat het het beste is om de ramen als laatste te doen, dus ik kan me nog bedenken.

Edit:
Nog even bezig geweest zonet. Het krijgt vorm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/742HGwhc3uBJ4On5Lx0CqXP-66E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywdbfaNJKuLcG62VJMTXS2Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Met de acrylverf van de Action.

[ Voor 28% gewijzigd door Dwarlorf op 05-06-2021 19:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Even een klein tussendoortje voor de motivatie; een ARC-170 clone fighter. Heb vooral erg veel lol in de motoren. Die moesten donkergrijs maar daar is zoveel meer mee te doen natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vg_KlFB4BuZfn53nQIhwn0PZZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vR0O1f4f7GI9amRgnqxyPhRn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

WIP van Ferrari V8 motor van de 288 GTO. Wat een crime deze oude Fujimi 1/24 kit :p Heel veel onderdelen, dus minuscuul. En de pasvorm is echt drama.

De motor mist in de handleiding, moet het met een gare lowres pdf doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_IZlptsJDNOg1TOurCKOd1nr8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF8PUzUZYclmz70ZSnNEZM2P.jpg?f=fotoalbum_large

Body e.d. staan in primer. Morgen misschien spuiten, ligt beetje aan de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBJlpxFXkN68MncKKcW0uxOt5As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlxfm3PpFl7Hz9xUuAx40Kjz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Vos op 14-06-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Vos schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:25:
Body e.d. staan in primer. Morgen misschien spuiten, ligt beetje aan de temperatuur.

[Afbeelding]
Krijgt ie dezelfde kleur als de primer (zou ik wel vet vinden)? Of gewoon Ferrari rood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Dwarlorf schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Krijgt ie dezelfde kleur als de primer (zou ik wel vet vinden)? Of gewoon Ferrari rood?
Ferrari rood. Wel gewoontjes wellicht, maar persoonlijk vind ik dat de mooiste kleur. De body spuiten is beetje 'test project' voor een F40 die ik ga maken. Heb busje Tamiya TS-8 'gedecant' om met de airbrush te spuiten. Wil kijken hoe die kleur uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een 288 GTO hoort gewoon rood te zijn.

Maar zwart kan ook mooi zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqq3ymxDxzxEbIpD7KqX46EAuvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrxX8IBdKPtuuFBnkbL5KzPk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH1QMC-y1cod8R7jr7NHMQBNLIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxxfmZzSE2lec1O4pppEqAKP.jpg?f=fotoalbum_tile

:9

Linkje: https://www.dkeng.co.uk/f...cars/ferrari_288_gto.html

En die grijze F40 ziet er ook mooi uit.

In ander nieuws: ik kwam er van het weekend achter dat er van mijn favoriete Alfa, de Tipo 33 Stradale ook een blauwe variant bestaat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7mQ3W1E0Qb7I_Bnx3Ar4r9gjAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkqyx1z8pRAYcH4pM4yRozKz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kCJvYTXlrsHNIZv8u8vwqQza-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZVQlT3xOFOevFXfwgBPcwzI.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu nog even Fujimi lief aankijken voor een nieuwe release van hun kit..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Zou de piloot van deze hercules ook airfix kitjes bouwen in zijn vrije tijd :) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GKpDHlvtLpxWDO7IjH5xxQ3gBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQt5VjjBjd89x7wwhV92r7fg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Leuk als je op Facebook een foto uit het echt tegen komt met precies dezelfde stam als je zelf mee rond rijdt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7g2WA1US1ow-6f9TISHu8xol-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UXzLD9eGtvBVOHzLdCusLsJI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6Ng1Maq8_gn8dZOKg6fPXiO-VQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DPmoLkIJdvTjPnKlG96ajLSQ.png?f=fotoalbum_large

:D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Veel te laat, en weinig Revell fans hier (terecht), maar magazijn uitverkoop in Duitsland:
https://www.revell.de/wer...wViqmdnT1Maj7LJ2jOv3f7WsQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Beiden 1/35, vandaar dat ik ze ter vergelijk ook naast elkaar gezet heb 8)
Ik kwam net deze post op reddit tegen: https://www.reddit.com/r/..._a_russian_base_in_syria/

Panzer IV, StuG, Centurion en een AMX bij elkaar. Om even een (soort van) beeld te geven hoe groot die tanks zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

page404 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:57:
Veel te laat, en weinig Revell fans hier (terecht), maar magazijn uitverkoop in Duitsland:
Jammer. Maargoed, je gaat ook niet even dik 100 km vanaf de Duitse grens rijden voor 50% korting op de drie Revell kits die je echt wil hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wat is de way to go met stof wat geland is in de verf na de spuitbeurt? Met heel fijn schuurpapier opschuren en die plekken opnieuw spuiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 18-06-2021 22:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:39:
Wat is de way to go met stof wat geland is in de verf na de spuitbeurt? Met heel fijn schuurpapier opschuren en die plekken opnieuw spuiten?
Ik zou het terug schuren en opnieuw spuiten ja. Stof maakt een soort textuur van je verf, dus even overspuiten zal niet heel veel opleveren en je alleen maar detail kosten. Als alternatief zou je natuurlijk nog chemisch kunnen strippen, maar als opschuren een optie is (je moet er wel bij kunnen komen natuurlijk), zou ik dat eerst proberen ja.

Dit is trouwens ook de reden dat mijn spuitplek apart is van mijn bouwplek waar ik ook schuur enzo. Die les leer je wel na 1 of 2 modellen verpest te hebben :(
_Eend_ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Ik kwam net deze post op reddit tegen: https://www.reddit.com/r/..._a_russian_base_in_syria/

Panzer IV, StuG, Centurion en een AMX bij elkaar. Om even een (soort van) beeld te geven hoe groot die tanks zijn :)
Ah leuk. Die panzer IV's en stugs hebben geloof ik na de oorlog in het midden oosten nog wel veel dienst gedaan en kom je daar inderdaad nog zo nu en dan tegen.

De stug had ik zo even niet staan (wel al een kit van, maar nog helemaal ongebouwd in de doos), maar naast een panzer IV met extra schürtzen is zelfs die nog groter dan de AMX :) Ook interessant is om de overdreven obsessie van de Duitsers en vooral Hitler himself naar grotere en grotere tanks te zien met als laatste gerealiseerde stap de king tiger. En als je dacht dat het daar bij bleef, moet je voor de grap eens googlen naar de maus tank waar al twee prototypes van gebouwd waren....

Van links naar rechts de kont van een tiger (panzer VI), king tiger (panzer VII), panzer IV, AMX13, Centurion mark 5 en net de neus van een Challanger 2 (en wat zijn 1/35 tanks toch ideaal qua formaat om in een vensterbank kwijt te kunnen 8) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzifGl7CUJKSX_6XDzcMfIJViY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppAAcR8rOi8GThIdjTTfCFIc.jpg?f=fotoalbum_large

De AMX is dus ook alweer af, maar afgezien van het kleine formaat ook niet een over complexe kit en vrij saai qua verven. Ben ook niet overboord gegaan met weathering en heb het bij de standaard pinwash en wat pigment voor stof/modder gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDoMk7gaTOLJVhc00QBPH7SZ-c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TatIzQG6R93LI3atK9q0oVAc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:05:

[...]

Ah leuk. Die panzer IV's en stugs hebben geloof ik na de oorlog in het midden oosten nog wel veel dienst gedaan en kom je daar inderdaad nog zo nu en dan tegen.
Bijna al het WW2 spul heeft in het M-O nog wel dienst gedaan. Israel had ook een hele hoop Shermans. De Syriers hadden Pz4's en StuGs die naast T-34 en T-55s dienst deden. Israel had in het begin van haar bestaan ook nog Bf-109s in dienst (al waren dat na-oorlogse varianten van de Tsjechische fabrikant Avia), naast Spitfires
De stug had ik zo even niet staan (wel al een kit van, maar nog helemaal ongebouwd in de doos), maar naast een panzer IV met extra schürtzen is zelfs die nog groter dan de AMX :) Ook interessant is om de overdreven obsessie van de Duitsers en vooral Hitler himself naar grotere en grotere tanks te zien met als laatste gerealiseerde stap de king tiger. En als je dacht dat het daar bij bleef, moet je voor de grap eens googlen naar de maus tank waar al twee prototypes van gebouwd waren....
Zoek maar even op P-1000 Ratte :P
Van links naar rechts de kont van een tiger (panzer VI), king tiger (panzer VII), panzer IV, AMX13, Centurion mark 5 en net de neus van een Challanger 2 (en wat zijn 1/35 tanks toch ideaal qua formaat om in een vensterbank kwijt te kunnen 8) )
Een mooie verzameling :)
De AMX is dus ook alweer af, maar afgezien van het kleine formaat ook niet een over complexe kit en vrij saai qua verven. Ben ook niet overboord gegaan met weathering en heb het bij de standaard pinwash en wat pigment voor stof/modder gehouden.
Het is een NLse tank, die moet je ook niet te vies maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
page404 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:57:
Zag op de Instagram van Revell wat filmpjes en foto's voorbijkomen. schenen ook nog wat "oude juweeltjes" te koop te zijn. genoeg foto's gezien met auto's die tot de helemaal volgeladen daar vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:05:
[...]

Ik zou het terug schuren en opnieuw spuiten ja. Stof maakt een soort textuur van je verf, dus even overspuiten zal niet heel veel opleveren en je alleen maar detail kosten. Als alternatief zou je natuurlijk nog chemisch kunnen strippen, maar als opschuren een optie is (je moet er wel bij kunnen komen natuurlijk), zou ik dat eerst proberen ja.

Dit is trouwens ook de reden dat mijn spuitplek apart is van mijn bouwplek waar ik ook schuur enzo. Die les leer je wel na 1 of 2 modellen verpest te hebben :(

[...]
Ik heb helaas weinig ruimte. Mijn hobby plek is in de bijkeuken. Daar staat bijv. ook de wasmachine, droger, is deur naar schuur en tuin. Dus genoeg ruimte om stof te doen opwaaien :p. Volgende keer bij body spuiten maar eerst stofzuigen en wat water nevel spuiten. Las dat dat ook kan helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04
Vos schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:25:
WIP van Ferrari V8 motor van de 288 GTO. Wat een crime deze oude Fujimi 1/24 kit :p Heel veel onderdelen, dus minuscuul. En de pasvorm is echt drama.

De motor mist in de handleiding, moet het met een gare lowres pdf doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je hier wat aan? (13jr geleden) :*)
Afbeeldingslocatie: https://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/11264/288-1-2.jpg

Referentiefotos https://ferraris-online.com/1985-ferrari-288-gto-54231/

Hele bouw staat op modelbrouwes

https://www.modelbrouwers...iewtopic.php?f=31&t=19175

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 21-06-2021 21:30 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vos schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Ik heb helaas weinig ruimte. Mijn hobby plek is in de bijkeuken. Daar staat bijv. ook de wasmachine, droger, is deur naar schuur en tuin. Dus genoeg ruimte om stof te doen opwaaien :p. Volgende keer bij body spuiten maar eerst stofzuigen en wat water nevel spuiten. Las dat dat ook kan helpen.
Geen idee of water spuiten helpt, maar stofzuigen natuurlijk altijd. Scoor je ook punten mee als je niet alleen woont :*) En als je klaar bent het model gelijk in een plastic bak zetten met een goed deksel er op werkt ook goed. Tijdens het spuiten ben ik altijd super voorzichtig, maar dan zie ik nauwelijks stof. Maar in mijn ervaring is een verflaag die al een paar uur aan het drogen is plotseling veranderd in een stofmagneet. Je ziet nog net geen hele stofwolken richting je model vliegen :P

Edit: ga alleen niet direct na het stofzuigen/afstoffen aan de gang. Als je er met de plumeau of stofzuiger doorheen bent gevlogen wil er nog wel eens wat stof opdwarrelen. Effe een paar minuutjes wachten. :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 21-06-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ah nice bedankt :D Zal dat modelbrouwers topic. ook doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Geen idee of water spuiten helpt, maar stofzuigen natuurlijk altijd. Scoor je ook punten mee als je niet alleen woont :*) En als je klaar bent het model gelijk in een plastic bak zetten met een goed deksel er op werkt ook goed. Tijdens het spuiten ben ik altijd super voorzichtig, maar dan zie ik nauwelijks stof. Maar in mijn ervaring is een verflaag die al een paar uur aan het drogen is plotseling veranderd in een stofmagneet. Je ziet nog net geen hele stofwolken richting je model vliegen :P

Edit: ga alleen niet direct na het stofzuigen/afstoffen aan de gang. Als je er met de plumeau of stofzuiger doorheen bent gevlogen wil er nog wel eens wat stof opdwarrelen. Effe een paar minuutjes wachten. :)
Dit dus :)

Wegzetten in een plastic bak ofzo zal al heel veel doen denk ik. Ook je model voor de tijd nog even schoonmaken (keukenpapier met een klein beetje IPA helpt goed alleen voorzichtig zijn in de buurt van filler) kan veel schelen. Ook voor het ontvetten, soms zit er nog wat release agent op het plastic wat gebruikt wordt om het plastic uit de mal te krijgen. Daar wil verf altijd slecht op hechten.

Overigens is dit nog een voordeel van lacquer verf. Dat droogt zoveel sneller, al in een paar minuten droog genoeg om vast te pakken, dat ook stof veel minder de kans krijgt om te hechten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ben weer eens met deze rakker bezig geweest. Linksboven is de eerste versie onder de laatste. Ik wou wat meer blauw en betere overgangen maar eigenlijk vind ik de eerste versie het mooist maar ik laat het hier maar eerst bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRPxm63v2m5KdbNLvuRa1Wp6BdM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv609jjEV8LK1XJsBBUhy2HU.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Dit dus :)

Wegzetten in een plastic bak ofzo zal al heel veel doen denk ik. Ook je model voor de tijd nog even schoonmaken (keukenpapier met een klein beetje IPA helpt goed alleen voorzichtig zijn in de buurt van filler) kan veel schelen. Ook voor het ontvetten, soms zit er nog wat release agent op het plastic wat gebruikt wordt om het plastic uit de mal te krijgen. Daar wil verf altijd slecht op hechten.

Overigens is dit nog een voordeel van lacquer verf. Dat droogt zoveel sneller, al in een paar minuten droog genoeg om vast te pakken, dat ook stof veel minder de kans krijgt om te hechten.
Ik heb/had de gewoonte om kits eerst te wassen in warm water met wat afwasmiddel en een tandenborstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:37:
Ik ben weer eens met deze rakker bezig geweest. Linksboven is de eerste versie onder de laatste. Ik wou wat meer blauw en betere overgangen maar eigenlijk vind ik de eerste versie het mooist maar ik laat het hier maar eerst bij. [Afbeelding]
Ik gebruik dit setje voor dat soort effecten. Als de metaalverf nog nog niet helemaal uitgehard is (maar wel al droog is), kan je dit spul in de verf wrijven en geeft een mooi subtiel resultaat en je kan het ook mooi blenden. Je kan het ook wel op een helemaal uitgeharde ondergrond aanbrengen, maar hecht dan minder goed. Wel zou je dan eerst een laagje matt/satin lak kunnen spuiten wat helpt bij hechten.
_Eend_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb/had de gewoonte om kits eerst te wassen in warm water met wat afwasmiddel en een tandenborstel.
Ik doe het eigenlijks zelden meer, bij de meeste moderne kits wordt volgens mij ook lang zoveel release agent meer gebruikt. Bij ressin, dus dat probeer ik wel altijd goed schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:11:

[...]

Ik doe het eigenlijks zelden meer, bij de meeste moderne kits wordt volgens mij ook lang zoveel release agent meer gebruikt. Bij ressin, dus dat probeer ik wel altijd goed schoon te maken.
Ik doe het ook niet altijd meer, het hangt van de kit af. Ik heb wel eens een kit gehad die nog onder de release agent zat (ik geloof op een nieuwe Airfix kit) maar dat is denk ik een productiefoutje geweest, ik had nog nooit zoiets gezien en ik heb het sindsdien ook nooit meer gezien, ook niet bij dezelfde kit (was een goedkope, ik had de canopy doormidden gebroken en Airfix had geen spares). Waarschijnlijk waren ze iets te enthousiast geweest met de spuit toen ze die kit maakten.

[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 22-06-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Voor de zekerheid maar even de 4 Revell kits van Fast en Furious binnen gekregen. Voordat ze er straks niet meer zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 22:58

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Renegade666 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:36:
Voor de zekerheid maar even de 4 Revell kits van Fast en Furious binnen gekregen. Voordat ze er straks niet meer zijn. :P
`
Had ze eens even opgezocht, zijn wel nice, heb mijn oog laten vallen op die ford bronco met zandbuggy op die aanhanger.

[ Voor 11% gewijzigd door Chrosser op 22-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:36:
Ja die zag ik ook. Leuke sets wel! Weet niet of ik op korte termijn zin heb in het bouwen van een auto maar misschien toch ook maar bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
page404 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Ja die zag ik ook. Leuke sets wel! Weet niet of ik op korte termijn zin heb in het bouwen van een auto maar misschien toch ook maar bestellen :)
Zag dat de thunderbirds modellen ook in NL zijn. Maar die zijn wel aardig geprijst, dus hopelijk na de verhuizing wat centjes over om een paar te halen als ze er dan nog zijn :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viper-xfx
Ik zie dat ik niet de enige ben die last van stof op geverfde modellen heeft. Ik dacht dat ik gewoon slecht in het huishouden was :9

Ik heb mijn eerste uitstap gemaakt(aangeschaft) van 1/72 vliegtuigen naar 1/48... nu is er geen weg meer terug :P voor militaire voertuigen was ik al over van 1/72 naar 1/35. 1/72 voor voertuigen is voor mij iets te veel gepriegel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WgKjK6r/IMG-20210622-203142.jpg

Toen ik het aantal sprues zag dacht ik even dat er twee vliegtuigen in zaten.. maar dat viel uiteindelijk mee/tegen.. :)

Nu is het maar weer eens tijd om een keer wat af te maken ipv kopen.. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Viper-xfx op 22-06-2021 20:51 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Zag dat de thunderbirds modellen ook in NL zijn. Maar die zijn wel aardig geprijst, dus hopelijk na de verhuizing wat centjes over om een paar te halen als ze er dan nog zijn :P
Die schuif je toch in het verhuisbudget onder het kopje "Inwijding"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Oeeehh vind ik ook wel wat! Gelukkig is mijn tijd nog beperkter dan mijn budget ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik weet niet meer of ik het hoofd hier al eens gepost heb, maar het lichaam is inmiddels poging 4. Is nog niet af maar ik ben/blijf zeer onder de indruk van de mogelijkheden van (vallejo) pigment. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-dGVBsfDtYeiMbF3R6oeAh-p9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czAZKr7IVQSMHPw35n8uuw2Q.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb hier iron oxide en dark steel gebruikt en vooral dark steel vind ik heel mooi ondat het een beetje glanst, een aanrader. Je kunt het hierboven niet goed zien omdat ik al roest-effecten heb toegevoegd. Bij deze zie je het beter (glanzende delen is dark steel, zwarte delen is black oxide):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23Fw3pdNQgsBdD8A5zCzpGCn9k4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHLtV0qLeJXHVvHLUCsOZC1H.jpg?f=fotoalbum_medium
De structuur is bewust je kunt het ook als verfconsistentie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vraagje, weet iemand ook of er styreen plastic te koop is in wat dikkere maten, bijvoorbeeld een vierkante staaf van 3x3cm? Het meeste wat je tegenkomt is het evergreen spul, maar de dikste plaat daarvan is 3mm en de dikste staaf iets van 6mm. Het lastige is ook dat wanneer je gaat googlen, je veel polystyreen oftewel piepschuim tegenkomt, maar ik ben opzoek naar gewoon styreen waar onze modelkits ook van gemaakt zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/859511496470691880/IMG_20210629_210836.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/859511497462120469/IMG_20210629_211020.jpg

Achterkant ga ik denk ik nog highlighten. Niet helemaal on par met de voorkant.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/859511497007824966/IMG_20210629_210939.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3x3cm massief? Dan ga je eerder naar kokers toe maquett heeft wat grotere maten dan evergreen maar stopt volgens mij bij rond 20mm en vierkant 10x10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:29
Invisible_man schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:58:
Vraagje, weet iemand ook of er styreen plastic te koop is in wat dikkere maten, bijvoorbeeld een vierkante staaf van 3x3cm? Het meeste wat je tegenkomt is het evergreen spul, maar de dikste plaat daarvan is 3mm en de dikste staaf iets van 6mm. Het lastige is ook dat wanneer je gaat googlen, je veel polystyreen oftewel piepschuim tegenkomt, maar ik ben opzoek naar gewoon styreen waar onze modelkits ook van gemaakt zijn.
met dat soort maten ga je eerdere naar een koker profiel, en dan zeker geen styreen,
je zou PVC kunnen proberen, maar dat gaat dan per strekkende meter.

Een apart idee zou kunnen zijn, is een rol stryreen te kopen voor 3D printen, en dan een stuk staf te laten printen.

Maar misschien kan je een idee geven wat je wilt doen, dan kan er misschien een alternatief bedacht worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:27:
3x3cm massief? Dan ga je eerder naar kokers toe maquett heeft wat grotere maten dan evergreen maar stopt volgens mij bij rond 20mm en vierkant 10x10.
Ik was er inderdaad al achter gekomen dat het Evergreen spul en soortgelijke merken inderdaad niet veel verder gaan dan een paar mm. Ik meen Evergreen tot 6x6 mm ofzo.
absrnd schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:49:
[...]

met dat soort maten ga je eerdere naar een koker profiel, en dan zeker geen styreen,
je zou PVC kunnen proberen, maar dat gaat dan per strekkende meter.
Ik zat inderdaad al naar PVC te kijken. Het hoeft ook niet pc styreen te zijn, dat is alleen makkelijker omdat je het dan makkelijker kan verlijmen met extra thin enzo wat ik ook al voor de modelkits heb.
Een apart idee zou kunnen zijn, is een rol stryreen te kopen voor 3D printen, en dan een stuk staf te laten printen.

Maar misschien kan je een idee geven wat je wilt doen, dan kan er misschien een alternatief bedacht worden :)
Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1inuxtLLRVrFesiAMz2rDLQyAFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvruCe2IlYyiZWYWsXILcu64.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn proxon frees in een boorstandaard gezet en daar een kruistafel opgezet en zo een mini freestafel gemaakt waarmee ik in combinatie met die meetklok vrij precies kan boren en verspanen.

Hiermee wil ik me wat meer gaan toeleggen op scrachtbuilding met een wat hogere precisie dan je dat met handgereedschap kan behalen. Ik heb nu als materiaal vooral het kleinere evergreen spul (strips, staf en plaat), maar dat houdt inderdaad bij 2mm op en ben dus opzoek naar wat groter materiaal. Sowieso is pvc al geschikter omdat styreen te makkelijk smelt. Gaat inderdaad vaak per meter, maar ook weer niet gek duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:29
Invisible_man schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Ik was er inderdaad al achter gekomen dat het Evergreen spul en soortgelijke merken inderdaad niet veel verder gaan dan een paar mm. Ik meen Evergreen tot 6x6 mm ofzo.

[...]

Ik zat inderdaad al naar PVC te kijken. Het hoeft ook niet pc styreen te zijn, dat is alleen makkelijker omdat je het dan makkelijker kan verlijmen met extra thin enzo wat ik ook al voor de modelkits heb.

[...]

Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden:

[Afbeelding]

Ik heb mijn proxon frees in een boorstandaard gezet en daar een kruistafel opgezet en zo een mini freestafel gemaakt waarmee ik in combinatie met die meetklok vrij precies kan boren en verspanen.

Hiermee wil ik me wat meer gaan toeleggen op scrachtbuilding met een wat hogere precisie dan je dat met handgereedschap kan behalen. Ik heb nu als materiaal vooral het kleinere evergreen spul (strips, staf en plaat), maar dat houdt inderdaad bij 2mm op en ben dus opzoek naar wat groter materiaal. Sowieso is pvc al geschikter omdat styreen te makkelijk smelt. Gaat inderdaad vaak per meter, maar ook weer niet gek duur.
Je zou eventueel gegoten acrylaat (perspex) kunnen proberen, het laat zich goed frezen, boren, schuren en verlijmen,
en je hebt geen speciale kunststof primers nodig om te beschilderen (PVC heb je speciale primers nodig)

Het verschil van gegoten en geëxtrudeerde acrylaat, is dat geëxtrudeerde sneller smelt niet goed geschikt is voor frezen e.d.

Ik heb nog wat afvalstukken over, als je niet te ver van Rott woont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Je zou eventueel gegoten acrylaat (perspex) kunnen proberen, het laat zich goed frezen, boren, schuren en verlijmen,
en je hebt geen speciale kunststof primers nodig om te beschilderen (PVC heb je speciale primers nodig)
Acryl ben ik op internet ook al een paar keer tegengekomen voor dit soort toepassingen ja, zal me daar ook eens wat meer in verdiepen :) Dat je voor PVC een speciale primer nodig had wist ik niet, een lacquer based primer zoals mr. hobby surfacer gaat niet werken dan?
Het verschil van gegoten en geëxtrudeerde acrylaat, is dat geëxtrudeerde sneller smelt niet goed geschikt is voor frezen e.d.
Goed om te weten! Met wat ik nu geëxperimenteerd heb met styreen wat ook snel smelt is dat als je het juiste freesje hebt (minder snijkanten per omwenteling) en een laag toerental kiest het wel aardig gaat en dat het smelten zich vooral in een omgerolde braam/rand resulteert die met een scherp mesje zo weg te halen is. Maar liever een materiaal wat gewoon netjes verspaant natuurlijk.
Ik heb nog wat afvalstukken over, als je niet te ver van Rott woont :)
Volgens google maps ligt er een Rott in z'n beetje het meest zuidelijke puntje van Limburg, als je dan bedenkt dat ik in het noord westen van Friesland woon, kan ik praktisch niet verder weg van Rott wonen _/-\o_ Maar bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ondertussen al een adresje gevonden waar ik 20mm plaat kan kopen op maat. Per vierkante meter iets boven de €100,-, maar voor een stukje van 10x20 cm wat voor mij al genoeg is nog geen €10,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Iemand ervaring met Vallejo decal fix? Heb dit gebruikt op Tamiya TS spuitwerk, maar het lijkt de lak aan te tasten. Het spul is water based staat er op. Dat mag een lacquer toch niet aantasten?

Bah baal hier van... Iemand tips voor goede decal setting? Micro sol en set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:13:
Iemand ervaring met Vallejo decal fix? Heb dit gebruikt op Tamiya TS spuitwerk, maar het lijkt de lak aan te tasten. Het spul is water based staat er op. Dat mag een lacquer toch niet aantasten?

Bah baal hier van... Iemand tips voor goede decal setting? Micro sol en set?
Micro sol en set ja.

Het verschil tussen de diverse decal solutions is vooral hoe agresief ze zijn en micro sol/set is een vrij milde vorm. Ik gebruik daarnaast Tamiya Mark fit strong voor als ik iets sterkers nodig heb, maar het meeste lukt wel met micro sol en set.

Wat je altijd nog kan doen voor je gaat decallen is om een laagje glanslak te spuiten, decals hechten sowieso beter op een gladde ondergrond en je beschermt je ondergrond er mee. Maar met lacquers doe ik het zelf vaak niet omdat die vaak al glad genoeg zijn en met micro sol en set in ieder geval nooit last van dat het mijn verf aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:10:
[...]

Micro sol en set ja.

Het verschil tussen de diverse decal solutions is vooral hoe agresief ze zijn en micro sol/set is een vrij milde vorm. Ik gebruik daarnaast Tamiya Mark fit strong voor als ik iets sterkers nodig heb, maar het meeste lukt wel met micro sol en set.

Wat je altijd nog kan doen voor je gaat decallen is om een laagje glanslak te spuiten, decals hechten sowieso beter op een gladde ondergrond en je beschermt je ondergrond er mee. Maar met lacquers doe ik het zelf vaak niet omdat die vaak al glad genoeg zijn en met micro sol en set in ieder geval nooit last van dat het mijn verf aantast.
Eerst een glanslak had ik aan gedacht inderdaad, maar omdat het een lacquer is en vrij glad deed ik het nu niet. Maar weer even shoppen ;)

Hopelijk wordt het iets beter als de glanslak er over komt, zit nu doffe plek rondom de decal.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 06-07-2021 07:12 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De laatste twee maanden niet veel gedaan; veel in de tuin gewerkt en EK voetbal gekeken :P Enige wat er uit mijn handen gekomen is is het afmaken van de HMS Southampton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrnkersxM2Xw5dKgueTMdrrInVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPgegY2LCZ5Ho9tJJSZ4NGeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWe2x6cBHm1n2clk6RNFK_Ykag0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9qqyjbXPJkJ6i7Bjw31O1J6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQfQfVJTQY1HO0FQY_6xv3BBQuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNS9evsp6OHDEmj6SqrVYJ0T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUQaj19eOu6xWgoLXRV95KFNZfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jbu54QEagS0txIzaG28XGYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzAH2aHmnnNOErZFkI-yDZZZ-WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIxOwIVdY85uaqb7XTpdiHTw.jpg?f=fotoalbum_large

Lang geleden aan begonnen, dik tien jaar met alleen de hull in elkaar in een doos gelegen,en een jaar of drie terug is mijn vader begonnen met het schilderen van het ding. Had hij me niet verteld. Hij overleed in 2018 en een paar maanden terug kwam ik erachter dat hij al het lastige werk al voor me gedaan had. Dus emotioneel projectje om de laatste hand eraan te leggen. Mijn allereerste scheepsmodel dat de finishlijn gehaald heeft.

Ik heb nog 2 van deze Skywave/Pit Road / Revell reboxings in aanbouw en ik ga ze ook zeker afmaken maar ik heb toch bedenkingen over het eindresultaat; ik vind het detail te grof, ook al zijn deze modellen echt wel behoorlijk goed gedetailleerd. Ik heb deze kits gebouwd gezien met aftermarket PE en ik heb het volste respect voor de bouwers, wat een monnikenwerk en vooral zo netjes allemaal...

Anyway, blij met het resultaat, het is geen showwinner maar wel een leuke kit en geeft wat variatie in de vitrine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:38:
De laatste twee maanden niet veel gedaan; veel in de tuin gewerkt en EK voetbal gekeken :P Enige wat er uit mijn handen gekomen is is het afmaken van de HMS Southampton.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lang geleden aan begonnen, dik tien jaar met alleen de hull in elkaar in een doos gelegen,en een jaar of drie terug is mijn vader begonnen met het schilderen van het ding. Had hij me niet verteld. Hij overleed in 2018 en een paar maanden terug kwam ik erachter dat hij al het lastige werk al voor me gedaan had. Dus emotioneel projectje om de laatste hand eraan te leggen. Mijn allereerste scheepsmodel dat de finishlijn gehaald heeft.

Ik heb nog 2 van deze Skywave/Pit Road / Revell reboxings in aanbouw en ik ga ze ook zeker afmaken maar ik heb toch bedenkingen over het eindresultaat; ik vind het detail te grof, ook al zijn deze modellen echt wel behoorlijk goed gedetailleerd. Ik heb deze kits gebouwd gezien met aftermarket PE en ik heb het volste respect voor de bouwers, wat een monnikenwerk en vooral zo netjes allemaal...

Anyway, blij met het resultaat, het is geen showwinner maar wel een leuke kit en geeft wat variatie in de vitrine.
Gelukkig voor jou was het EK snel voorbij :+

Wel een mooi ding, alleen die Lynx lijkt wel ietsiepietsie te groot. Nou is het helidek van de gemiddelde Destroyer toch al niet ruim bemeten, maar ik heb medelijden met de piloot die op de D90 is gestationeerd :P

Maar op deze schaal met aftermarket spul aan de gang.. Je moet het maar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik volg de laatste tijd op youtube de bouw van een model van een 1/200 HMS Hood waarbij de bouwer er een zeer uitgebreide detailset bij gekocht heeft. Het gepruts dat daarbij komt kijken is aan mij ook niet besteed nee ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zo kan je hem ook bouwen... if you're a bigger man than I am ;(

Afbeeldingslocatie: http://www.modelshipgallery.com/gallery/dd/hms/sheffield-700-gp/sheffield-03.jpg
_Eend_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Gelukkig voor jou was het EK snel voorbij :+

Wel een mooi ding, alleen die Lynx lijkt wel ietsiepietsie te groot. Nou is het helidek van de gemiddelde Destroyer toch al niet ruim bemeten, maar ik heb medelijden met de piloot die op de D90 is gestationeerd :P

Maar op deze schaal met aftermarket spul aan de gang.. Je moet het maar willen.
Ja ik kijk ook al die andere wedstrijden... suf natuurlijk. Heb sowieso wat energieprobleempjes op moment, behoorlijk druk op werk en ik kom moeilijk van mijn kont.

Die Lynx is echt supersized ja. Succes met landen.

[ Voor 68% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:00:
Ik volg de laatste tijd op youtube de bouw van een model van een 1/200 HMS Hood waarbij de bouwer er een zeer uitgebreide detailset bij gekocht heeft. Het gepruts dat daarbij komt kijken is aan mij ook niet besteed nee ;w

[YouTube: Trumpeter 1/200 HMS Hood Full build with Pontos detail set Part 31 (Main mast and derrick)]
Dat is nou het mooie van zulke bootjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:43
Schot in het wild (weet niet of het hier op de juiste plek is, Tweakers kennende niet haha). Ik ben vorig jaar naar Zweden verhuisd en tijdens de verhuizing kwam ik mijn oude Marklin 29786 tegen. Deze staat nog bij mijn ouders in Nederland, maar zij willen graag weten wat ze ermee kunnen doen. Ik ben hier met andere projecten bezig, dus voor deze startersset heb ik geen plek meer.

Iemand interesse, of een idee waar de geïnteresseerden zitten? Is een complete set die werkt, zitten ook twee tunnels bij. Op Marktplaats heeft mijn vader al een advertentie gezet, maar ik weet nog van vroeger dat er genoeg fora zijn met mensen die meer interesse hebben dan standaard Marktplaats lui. Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Ben bezig met een 1/35 panther (Das Werk kit met Takom plastic) waar ik ook de bijbehorende zimmerit kit bijgekocht heb. Die zimmerit kit bestaat uit een A5 vel met daarop in ressin de diverse panelen en een aantal losse ressin vervangende onderdelen zoals de mantlet met zimmerit er al kant en klaar op. De moeilijkheid bij deze kit zit hem er niet in dat je met een scalpelmesje alle panelen uit het vel moet snijden, of in het feit dat je alles met CA lijm moet verlijmen wat altijd een knoeiboel kan opleveren. Nee, de moeilijkheid zit hem in het totaal ontbreken van ook maar iets van een handleiding van waar wat moet 8)7 Met het nodige puzzel werk wel uit te komen, maar een simpel schetsje had er toch wel van af gekund?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsAPoI-oPLGw0X8W5D2mGaa7SQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnKXKVuMv9lR5DUxH6IGQf2B.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog bezig met de Kitty Hawk 1/35 SH-60F oceanhawk welke ik in rescue schema (oranje en wit) wil spuiten en nu in de witte primer heb. Om ruimte te besparen in mijn vitrine kast bouw ik hem ook in de stowed position waarbij de staart en de rotorbladen in elkaar gevouwen zijn. Maar laat ik hem niet compleet op de grond stuiteren nadat ik hem net geprimed had :( Gelukkig niets permanents kapot wat niet te fixen is, aan de buitenkant alleen een naadje losgekomen in de staart wat makkelijk weer te lijmen was, maar één van de pilootstoelen en nog wat andere interieurobjecten zijn losgekomen wat straks nog een hele operatie gaat worden om weer op hun plek te krijgen aangezien ik alleen de zijdeur opengelaten heb.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ochRnDUjh_12imXFrFTnc4Qsm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qya2gC4wtlFASAyZcfdD6dRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Jouw kennende komt het allemaal wel goed met beide modellen😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:33:
@Invisible_man
Jouw kennende komt het allemaal wel goed met beide modellen😇
O jawel hoor :) Maar beetje drama op zijn tijd is ook wel leuk 8), al vond ik de duikvlucht van de heli op dat moment even niet zo leuk, model eerst maar eens een week aan de kant gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Orangelights23 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:45:
Schot in het wild (weet niet of het hier op de juiste plek is, Tweakers kennende niet haha). Ik ben vorig jaar naar Zweden verhuisd en tijdens de verhuizing kwam ik mijn oude Marklin 29786 tegen. Deze staat nog bij mijn ouders in Nederland, maar zij willen graag weten wat ze ermee kunnen doen. Ik ben hier met andere projecten bezig, dus voor deze startersset heb ik geen plek meer.

Iemand interesse, of een idee waar de geïnteresseerden zitten? Is een complete set die werkt, zitten ook twee tunnels bij. Op Marktplaats heeft mijn vader al een advertentie gezet, maar ik weet nog van vroeger dat er genoeg fora zijn met mensen die meer interesse hebben dan standaard Marktplaats lui. Alvast bedankt!
Forum.3rail.nl is Het Märklin forum van Nederland. Die hebben ook een verkoophoekje. Bezoekers daar weten wel meestal wat iets waard is, dus verwacht geen hoofdprijs.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Märklin_29786

De controller is compleet achterhaald. Het setje verder best leuk. Wat zou je er voor willen hebben? (mag ook via DM)

[ Voor 8% gewijzigd door PaT op 08-07-2021 21:57 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

afgelopen maandag probeert mijn vader aan een propeller van mijn C54-D te draaien. Ik zeg nog, doe niet want hij zit vast. KRAK. Fijn, nog niet af en nu al rijp voor de sloop.
Gisteren zet mijn vrouw een lijstje neer en stoot tegen mijn F14 aan. Prompt breekt het onderstel af. Ik heb gevraagd of ze er misschien nog even op wil gaan staan, dat we zeker weten dat het kapot is.
Ook nog even een gesprek gehad of dit misschien subtiele hints zijn dat ik een andere hobby moet gaan zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Beetje jammer |:(

andere vader en vrouw zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[quote]Renegade666 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:51:
@page404
Beetje jammer |:(

andere vader en vrouw zoeken :+
Echt he, het is dat ze ook een heleboel goeie kanten hebben hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
HEhe, dan is het goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Zoek een rijke vader en vrouw, dan heb je genoeg geld voor een mooi huis met een grote tuin én een apart gebouwtje voor je modelbouwwerkplaats :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Je bedoelt toch hopelijk anders om, een apart gebouwtje voor de vrouw en vader, en het huis voor de modelbouw :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Renegade666

Ik had dit huis in gedachten: https://www.funda.nl/koop...s-42450573-nieuweweg-219/ ;)

Het is nu een garage, maar zet er een paar mooie tafels neer en je kunt er ook prima aan je modellen werken. Met uitzicht op je auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 22:58

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

_Eend_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:42:
@Renegade666

Ik had dit huis in gedachten: https://www.funda.nl/koop...s-42450573-nieuweweg-219/ ;)

Het is nu een garage, maar zet er een paar mooie tafels neer en je kunt er ook prima aan je modellen werken. Met uitzicht op je auto's :)
Ik zou alleen de garage kopen, huis is niet veel haha, die garage daarentegen :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Chrosser schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ik zou alleen de garage kopen, huis is niet veel haha, die garage daarentegen :9~ :9~
Het huis voor de wederhelft, de garage voor jezelf ;)

In mijn geval zou ik het huis zelf verhuren. Met de huidige woningprijzen is dat goedkoop wonen ;)

Gisteren nog even bij Aviation Megastore geweest. Het is en blijft een mooie winkel, maar ga er niet naartoe als je jezelf hebt voorgenomen om voorlopig even geen nieuwe kits te kopen, zoals ik.

Ik heb toch nog een B-1 in 1:144 van Dragon en nog wat spul gekocht ;(
Pagina: 1 ... 24 ... 79 Laatste