Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
silitek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:04:
[...]
Hoop dat Airfix het niveau van Tamiya kan benaderen in pasvorm..
Euh........ :X

Airfix heeft het zelfde probleem als Revell, er zit goed spul tussen en ze hebben vaak onderwerpen die interessant zijn en ergens anders niet te vinden, maar ze leunen te veel op hun oude mallen en maken kits voor een lager prijspunt met bijbehorend detailniveau. Gemiddeld zullen ze misschien wel net iets beter zijn dan Revell, maar verwacht geen Tamiya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Invisible_man schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:22:
[...]

Euh........ :X

Airfix heeft het zelfde probleem als Revell, er zit goed spul tussen en ze hebben vaak onderwerpen die interessant zijn en ergens anders niet te vinden, maar ze leunen te veel op hun oude mallen en maken kits voor een lager prijspunt met bijbehorend detailniveau. Gemiddeld zullen ze misschien wel net iets beter zijn dan Revell, maar verwacht geen Tamiya.
Echt?... bedankt vóór je info. Weet ik iig wat het niveau is. In deze prijsklasse is t relatief aan de dure kant, wellicht .
Zie wel...met Revell ook regelmatig moeten MacGuyver-en😉

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
silitek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:34:
[...]

Echt?... bedankt vóór je info. Weet ik iig wat het niveau is. In deze prijsklasse is t relatief aan de dure kant, wellicht .
Zie wel...met Revell ook regelmatig moeten MacGuyver-en😉
Kan meevallen hoor en ik ken deze kit niet, maar Airfix heeft er een handje van oude mallen van wel 40 jaar oud te blijven hergebruiken zolang ze er kits mee verkopen. Maar kits van hun van de laatste 10-20 jaar zijn vaak prima, al niet altijd even zo denderend qua detail.

Ga er gewoon met een open mind in en ervaar het voor je zelf 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Invisible_man schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:39:
[...]

Kan meevallen hoor en ik ken deze kit niet, maar Airfix heeft er een handje van oude mallen van wel 40 jaar oud te blijven hergebruiken zolang ze er kits mee verkopen. Maar kits van hun van de laatste 10-20 jaar zijn vaak prima, al niet altijd even zo denderend qua detail.

Ga er gewoon met een open mind in en ervaar het voor je zelf 8)
We gaan het meemaken...desalniettemin bedankt voor je kennis. Zeer leerzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30
Chrosser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:04:

Naast de airbrush heb ik natuurlijk nog spul nodig om te reinigen en ook eventueel iets om verf te verdunnen. Ik gebruik nu enamel verf van revell voor de samba bus, maar ik heb in totaal maar 4 verschillende kleuren nog. Welke verf zou ik het best kunnen gaan gebruiken in de toekomst icm een airbrush? Ik heb nog niet echt de interesse voor militaire kits, maar wil me met de komende kits met name gaan richten op ruimtevaart (saturn V, apollo) en motor / auto. Weet niet of dat nog van invloed heeft op merkkeuze.

Wat zijn de ervaringen van de ervaren bouwers?

Ik besef me dat die revell airbrush niet geweldig is, ik ga na wat ervaring opgebouwd te hebben voor een fatsoenlijk model met tankje
Ik zou met acryl verf op waterbasis werken. Minder schadelijk voor jezelf, makkelijker schoonmaken.

Je kan kiezen uit de volgende merken - dit is het lijstje waar ik zelf veel ervaring mee heb, er zijn er meer.
  • Gunze Acqueous. Mijn favoriet, veel keus, spuit heerlijk, maar lastig te krijgen, alleen bij ASA in Almere en Krikke in Groningen geloof ik.
  • Vallejo Air. Veel keus en spuit goed maar ik vind dat het erg makkelijk beschadigt dus ik gebruik het zo min mogelijk. Op veel meer plekken te vinden echter, wordt o.a. vaak verkocht in bordspellenwinkels.
  • Tamiya. Goede balans tussen de eerste twee, spuit ook prima en is goed verkrijgbaar, de meeste modelbouwwinkels hebben het.
  • AK heb ik nu één flesje van en daar ben ik wel over te spreken, jury is out as they say.
  • Dan is er Revell Acqua wat ik persoonlijk troep vindt, Hataka idem. Beiden spuiten niet lekker en zijn lastig te verdunnen vind ik en ik heb heel wat middeltjes staan voor dat doel.

silitek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:51:
[...]

We gaan het meemaken...desalniettemin bedankt voor je kennis. Zeer leerzaam.
Deze kit is exact een halve eeuw oud ;)

Als ik hier even schuin doorheen lees mag je je borst natmaken :P

https://www.britmodeller....12-1930-45-litre-bentley/

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-04-2021 22:57 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:00
@Dr. Strangelove
Hij wou mooie wielen hebben, dat is mislukt, en daardoor niet verder gegaan :P
Voor de rest niet echt het idee dat het rare kit was, misschien niet super gedetaileerd, marja ;P 50 jaar :p

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Halve eeuw oude kit...zo he,..dat gaat zeker ten kosten van de details. Nu moet ik toch even achter de oren krabben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Halve eeuw oud, zat ik met mijn 40 jaar nog te jong ook :) Is de oorspronkelijke kit nu ouder dan de daadwerkelijke auto (1930) was toen die kit uitkwam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Invisible_man schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:47:
Halve eeuw oud, zat ik met mijn 40 jaar nog te jong ook :) Is de oorspronkelijke kit nu ouder dan de daadwerkelijke auto (1930) was toen die kit uitkwam :X
Inderdaad zeg..dat had ik niet verwacht. Gaat um niet worden. Toch maar weer Tamiya 😉
Bedankt voor de redding jongens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Als je het nodige ervaring hebt, en de juiste tools, zijn dat soort kits denk ik wel leuk. Dan heb je wat meer uitdaging denk ik dan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:58:
Als je het nodige ervaring hebt, en de juiste tools, zijn dat soort kits denk ik wel leuk. Dan heb je wat meer uitdaging denk ik dan.
Inderdaad, en dan zelf nog wat detail aanbrengen met wat looddraad voor kabels en slangen enzo. Je moet dan alleen niet bang zijn wat steverige cosmetische ingrepen te doen en het meer als een kale basis waar je zelf dan wat moois van gaat maken. Zo nu en dan z'n kit er tussendoor waarvan je dan weet dat het gewoon wat meer tijd gaat kosten is best wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Klopt. Maar ik weet van mij zelf dat ik daar nog wat meer tijd in moet steken. Dus nog veel te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Niks mis met een oude kit. Ik leg de lat voor mezelf met dat soort kits ook wat lager waardoor het een low-stress build wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:31
silitek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:48:
[...]

Bedankt, niet zo ingewikkeld dit kitje...met een beetje logistiek in brushen ben je een dag of 6/7 een heel eind..

Volgende een Airfix kit, dat eens proberen..wat grotere uitdaging, zal er wat meer tijd voor nodig hebben. ;)
300 onderdeeltje, zoiets....

[Afbeelding]
Wow, die heb ik in mijn studententijd ooit eens gemaakt!
(Eind jaren '90)
Helaas is het model door de vele verhuizingen etc kapot gegaan.
(Volgens mij is ook daadwerkelijk weg :| )

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:04

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Dank allen voor de reacties op mijn vraag. Erg waardevol!
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:09:
[...]

Ik zou met acryl verf op waterbasis werken. Minder schadelijk voor jezelf, makkelijker schoonmaken.

Je kan kiezen uit de volgende merken - dit is het lijstje waar ik zelf veel ervaring mee heb, er zijn er meer.
  • Gunze Acqueous. Mijn favoriet, veel keus, spuit heerlijk, maar lastig te krijgen, alleen bij ASA in Almere en Krikke in Groningen geloof ik.
  • Vallejo Air. Veel keus en spuit goed maar ik vind dat het erg makkelijk beschadigt dus ik gebruik het zo min mogelijk. Op veel meer plekken te vinden echter, wordt o.a. vaak verkocht in bordspellenwinkels.
  • Tamiya. Goede balans tussen de eerste twee, spuit ook prima en is goed verkrijgbaar, de meeste modelbouwwinkels hebben het.
  • AK heb ik nu één flesje van en daar ben ik wel over te spreken, jury is out as they say.
  • Dan is er Revell Acqua wat ik persoonlijk troep vindt, Hataka idem. Beiden spuiten niet lekker en zijn lastig te verdunnen vind ik en ik heb heel wat middeltjes staan voor dat doel.
Ik twijfel over AK (dat gebruikt die vriend van me nu) en Tamiya, maar dat is gevoel. Ik neem aan dat deze allemaal verdund moeten worden. En dat ik het best bij de verdunner van het eigen merk kan blijven dan? Hou ik het grootste deel dan schoon met water? Verder niet iets specifieks meer nodig er van uitgaande dat ik met die verdunner ook kan schoonmaken?

Verder was ik inderdaad van plan om de verf te bestellen die bij de kits hoort en niet al een heleboel vooraf. Ik wil alleen eigenlijk niet meer verder met de enamelverf. Dit weekend kan ik de airbrush oppikken en ik dacht vooraf al wat spulletjes te bestellen die ik nodig heb inclusief een paar potjes verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Chrosser schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:11:

[...]

Ik twijfel over AK (dat gebruikt die vriend van me nu) en Tamiya, maar dat is gevoel. Ik neem aan dat deze allemaal verdund moeten worden. En dat ik het best bij de verdunner van het eigen merk kan blijven dan? Hou ik het grootste deel dan schoon met water? Verder niet iets specifieks meer nodig er van uitgaande dat ik met die verdunner ook kan schoonmaken?

Verder was ik inderdaad van plan om de verf te bestellen die bij de kits hoort en niet al een heleboel vooraf. Ik wil alleen eigenlijk niet meer verder met de enamelverf. Dit weekend kan ik de airbrush oppikken en ik dacht vooraf al wat spulletjes te bestellen die ik nodig heb inclusief een paar potjes verf.
Van AK gebruik ik sinds kort de AK real colors en die zijn qua eigenschappen nagenoeg gelijk aan die van Tamiya, alleen heeft het voordeel dat ze veel meer kleuren beschikbaar hebben.

Qua thinners gebruik ik voor zowel Tamiya als AK real colors voornamelijk de Mr. Hobby leveling thinners. Alleen is dit wel een lacquer thinner (die het dus ook goed doet in de alcohol gebasseerde acryl verven van AK en Tamiya), dus wederom alleen gebruiken in combinatie met goede ventilatie en een correct masker (en nu begin ik ook als een overslaande plaat te klinken 8) ).

Qua reinigen is voor Tamiya en AK IPA alcohol aan te raden (iso propyl alcohol). En liter daarvan kost je maar een tientje en kan je op diverse plekken wel krijgen, bijvoorbeeld bij winkels die 3d printers verkopen omdat het daar ook veel gebruikt wordt. Je kan het ook met de verf thinners reinigen, alleen dan ben je vaak voor 400 ml al een tientje kwijt en is IPA dus veel goedkoper, en ook minder schadelijk voor jezelf en de seals in je airbrush.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Chrosser schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:11:

[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor maar ik krijg de indruk dat je zoekt naar verf die je niet hoeft te verdunnen en rechtstreeks in je spuit kan.

Die verf bestaat niet :)

Alle verf heeft verdunner nodig, sommige meer dan anderen, en het verschilt ook nog eens enorm per potje; als je een potje een keer niet goed sluit zal je de volgende keer meer moeten verdunnen. Dat is een fact of life en helemaal geen issue.

Ja, je kan als je safe wil zijn verdunner van het merk zelf gebruiken maar dat is duur en niet nodig. Ik zelf gebruik voor al mijn acrylverf isopropyl alcohol, zoals ook genoemd in de post hierboven. Dit spul is goedkoop en je kan er ook mee schoonmaken.

De levelling thinner is ook een mooi product maar wel op lakbasis en daarom wat nastier om mee te werken, ik gebruik dat zelf alleen in combinatie met de Mr. Color lacquer paints die ik ook wel eens gebruik. Voordeel van IPA is dat het gewoon verdampt en 'weg' is en je niet met stinkende handen en doekjes blijft zitten.

Als je verf gaat kopen zou ik afgezien van de verf die je nodig hebt voor dat specifieke model een aantal 'standaardkleuren' kopen die je veel en vaak nodig hebt op bijna elk model:

- Zwart en wit (waarmee je meteen ook alle tinten grijs kan mengen)
- Aluminium (waarmee je met wat zwart en wit andere metallic kleuren kan maken)

Als je budget het toelaat zou ik de volgende ook kopen:
- Lichtgrijs
- Donkergrijs
- Staal
- Primaire kleuren (rood, geel, blauw) + groen

Je hebt dan in principe alles om alles te maken; als je merkt dat je het leuk vindt kan je dan altijd specifieke kleuren bijkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-04-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:17:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor maar ik krijg de indruk dat je zoekt naar verf die je niet hoeft te verdunnen en rechtstreeks in je spuit kan.

Die verf bestaat niet :)
Dat is incorrect.
Er zijn een paar merken die juist klaar voor Airbrush zijn.
OA. ZeroPaints. En volgens mij is er nog een merk.

Alleen is het hier niet goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ja en nee.

Vallejo model air zegt ook dat het zo in de airbrush kan, maar is vaak net nog wat te dik daarvoor, nog afgezien van flow improvers. MRP (lacquer) hoef ik voor standaard toepassingen nooit te verdunnen, hooguit voor blending en dergelijke.

Maar afgezien daarvan is hoe dik een verf moet zijn van diverse factoren afhankelijk zoals wat voor finish je wilt, je lokale luchtvochtigheid en wat met wat voor naald diameter je spuit. Als je dan daarbij meeneemt dat je een te dikke verf altijd kan verdunnen, maar een te dunne verf niet kan verdikken, heb je liever een verf die out of the bottle te dik is en die je dan naar gelieve verdunt.

MRP hoef ik zoals ik al schreef nooit te verdunnen, maar de keerzijde is dat bij sommige kleuren de dekkingsgraad veel te laag is (vooral bij groene kleuren) en de verf dan net te dun is dan wat ik zou willen. Had van mij dus wel 10-20% minder thinners in kunnen zitten en dat ik er zelf naar gelieve een druppeltje bij doe. Daarnaast is het voordeel van dikkere verf dat je met een potje langer kan, het nadeel is dan het gedoe dat je hebt om zelf te verdunnen, maar als je dat een paar keer gedaan hebt eigenlijk ook niet echt meer een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:32:
[...]

Dat is incorrect.
Er zijn een paar merken die juist klaar voor Airbrush zijn.
OA. ZeroPaints. En volgens mij is er nog een merk.

Alleen is het hier niet goed te krijgen.
Daar heb ik geen ervaring mee. Vallejo claimed ook AB-ready te zijn en dat is gewoon niet waar. Zeker niet een flesje dat geopend is en al een paar jaar staat en ik waag te betwijfelen of dat bij andere 'AB-ready' merken anders is. Oplosmiddel en vocht verdampen immers altijd over time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb een paar potjes Vallejo Air staan, voornamelijk omdat de kleur niet voorkwam in Vallejo Model Color. Ik schilder met kwast en soms moet ik zelfs de Vallejo Air verdunnen. Zeker geen 'melk' consistentie voor een airbrush.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:14
Of en hoeveel je verf moet verdunnen hangt ook van je manier van spuiten af. dit verschilt van persoon tot persoon.

Als je met lage druk spuit moet je je verf wat meer verdunnen als dat je met hoge druk spuit.

Enige tip die ik je wil geven, bedenk met wat voor soort verf je wil gaan spuiten, Lacquer, Enemal of Acryl. Als je dat weet koop van een bepaald merk een paar potjes of flesjes en probeer het uit. Ik zou dan ook aanraden om in eerste instantie hetzelfde merk verdunner te gebruiken. Niet alle verf reageert even goed op universele verdunners. Als je merk eigen verdunners gebruikt kun je deze factor uitsluiten. Als je dan een verf en manier van werken gevonden hebt die je fijn vindt kun je daarna kijken naar universele verdunner en daar mee gaan spelen.

Ik gebruik zelf voornamelijk Gunze Aqueous verf. in het begin verdunde ik deze met mr. Aqueous thinner t110. Ondertussen ben ik overgestapt naar andere UMP retail verdunner welke ik fijn vindt werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik heb er een handje van liever nieuwe projecten te starten, dan oude eerst af te ronden, maar heb nu de zin gevonden om een paar shelf queens af te maken :)

Met straaljagers zoals deze F18c heb ik altijd dat ik naar het einde toe wat verzand raak in alle losse onderdelen en deze had ik een jaar gelden al geverfd (wat met al z'n splinter camo heel wat afplakwerk is) en en een lichte wheatering gegeven, maar moest de losse onderdelen zoals het landingsgestel, schietstoel en cockpitraam nog monteren waar ik destijds de motivatie even niet meer voor kon opbrengen. Al met al een avondje werk en het was klaar 8). Oorspronkelijk was ik heel wat meer van plan qua wheatering (F18's zijn vaak niet de schoonste vliegtuigen), maar dat komt een volgende keer wel. Meng heeft nu een nieuwe F18-E uitgebracht die heel gedetailleerd blijkt te zijn waar ik dat wellicht bij ga doen.

De HS129 was ik geenzins op uitgekeken, maar ik heb een paar weken op de verf moeten wachten en toen die eindelijk binnen was, was ik steeds bezig met andere projecten. Nu blijkt alleen de MRP variant van RLM79 (die karamel kleur) waar ik zolang op heb moeten wachten echter een veel te lichte kleur te hebben en dekt het ook nog eens voor geen meter over de preshading heen en heb ik nu maar de AK real color variant er voor besteld (die er gewoon in twee dagen is). De kit is van Zoukei-mura en is een vrij dure kit voor wat het uiteindelijk is, maar ik wou altijd al eens de "mythische" Zoukei-mura proberen. Zeker geen slechte kit, maar het meeste geld is gaan zitten in detail binnenin die zonder dat je complete panelen uit de vleugels zaagt (in de vleugels zit naast het complete lattenwerk ook brandstoftanks en dergelijke) niet te zien is. Maar aan de andere kant in deze schaal (1/32) de enige die een HS-129 heeft.

Nu nog een PZH2000 even weatheren (ook al helemaal geverfd en alles een half jaar geleden) en ik mag weer wat nieuws van mijzelf beginnen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O0My1ignKQizztzEOQYkLygL0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8agILN9OjcSpSbXeSe6n2yz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:42

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik word eind deze maand nog jarig maar mocht mijn kado's al in ontvangst nemen want va volgende maand veel minder tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2oDfqVyGjS8k4eHom6rUB5PTa0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PctX032YSUodGqGMI3ZWgjt.jpg?f=fotoalbum_medium

Meteen goed ingezet. Ben zeeer tevreden over het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkVDitojqMPM380sZYOT6si6k4M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhawHafMGxQsaD0pnOCh7WzH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlRvlvVL3iJdmUJiAR7--kKRxD8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnAxHYeIgjTCdyWhlKsZAgp3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPfNJ6_g8zDbpfzgYkvH_ZMLJ6M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzp8GTjAeHnuJ1kGYrH2ggbU.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDH5EO2KiKp-vy8f54MvaiPCnyk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hye4r4kvWcObz3YrSRWKH1y1.jpg?f=fotoalbum_medium

(foto's zijn compressed dus niet echt geweldig in het groot)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:15:
Ik heb er een handje van liever nieuwe projecten te starten, dan oude eerst af te ronden, maar heb nu de zin gevonden om een paar shelf queens af te maken :)
Dat zijn serieus mooie kits, die F/A-18 ziet er prachtig uit in dat agressor scheme.

Ik heb nog nooit een kit gekocht van ZM om precies de reden die jij aangeeft, als je hem niet opengewerkt bouwt zie je vrijwel niks van al dat detail. Wel mooie kits.

Gisteren bijna mijn C-X tegen de muur gesmeten uit frustratie, rigging lukt voor geen meter. Het is gewoon lastig om tussen de vleugels te komen en het filament vast te zetten. Ik had gaatjes geboord en met secondelijm en accelerator geprobeerd de boel vast te zetten maar het lukte gewoon niet.

Twijfel nu heel erg of ik hem zonder rigging afmaak of weer op de shelf of doom zet :( Eigenlijk moet ik weer even de energie opbrengen om het nog een keer te doen; ik heb gisteren secondelijm in de gaatjes gepeurd en dan het uiteinde van de draad in de accelerator, misschien dat ik het vanavond omgekeerd probeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:22:
[...]

Gisteren bijna mijn C-X tegen de muur gesmeten uit frustratie, rigging lukt voor geen meter. Het is gewoon lastig om tussen de vleugels te komen en het filament vast te zetten. Ik had gaatjes geboord en met secondelijm en accelerator geprobeerd de boel vast te zetten maar het lukte gewoon niet.

Twijfel nu heel erg of ik hem zonder rigging afmaak of weer op de shelf of doom zet :( Eigenlijk moet ik weer even de energie opbrengen om het nog een keer te doen; ik heb gisteren secondelijm in de gaatjes gepeurd en dan het uiteinde van de draad in de accelerator, misschien dat ik het vanavond omgekeerd probeer.
Succes! Het gaat je lukken!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:45
[...]

Dat zijn serieus mooie kits, die F/A-18 ziet er prachtig uit in dat agressor scheme.

Ik heb nog nooit een kit gekocht van ZM om precies de reden die jij aangeeft, als je hem niet opengewerkt bouwt zie je vrijwel niks van al dat detail. Wel mooie kits.

Dat soort kits lijken me ook erg lastig, maar wel vet resultaat als ie afkomt. Dus even wat minder frustrerends doen en er dan weer tegenaan!

Ik heb nu al bijna 6 weken niks meer gedaan, probeer het komende (lange) weekend weer op te pakken. Sinds de komst van de kleine merk ik dat ik niet snel ervoor ga zitten. Eerstvolgende om te doen is om weer onderdelen te airbrushen, ben je toch al gauw een tijdje mee bezig.

Overigens in de tussentijd wel wat spullen besteld, op advies van de leden die ik hier voorbij zag komen. Toch maar overstag gegaan om een masker te kopen en onderdelen voor een (primitieve) afzuiging zijn inmiddels ook binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
[...]

Thanks, agressor schemes zijn altijd wel interessant (voor de niet geïnitieerden, dat zijn westerse straaljagers geverfd in een vaak russisch achtig schema bedoeld als oefen vijand bij trainingen), had ze ook al eens voor een f16 (in zwart, wit en grijs) en een f15 (zelfde kleuren als deze f18, iets ander patroon) toegepast. Een stuk interessanter dan de standaard 50 tinten grijs van de hedendaagse low vis schemes.
Ik was van plan om ook een F-4 van hun te bouwen in één van de Japanse presentatie schemes, maar nu er binnenkort een 1/48 Tamiya uitkomt (alleen dan van de A versie en niet de Japanse J die ik voor ogen had) en de ervaring met deze HS129 dat voorlopig maar even niet. De pasvorm van de HS129 is verder prima, al doet Tamiya dat de laatste jaren toch nog een stapje beter met bijvoorbeeld de P38 van vorig jaar, maar omdat ze er zoveel detail in willen stoppen aan vooral dus de binnenkant, bestaat de kit uit een heel stuk meer onderdelen dan dat nodig had geweest. Het probleem daarmee is niet zozeer dat dat heel veel meer werk oplevert, maar dat als je meer onderdelen hebt, je ook meer pasfouten krijgt die naar verloop van tijd optellen.

Nou vind ik het bij een 1/32 bi-plane al een heel gepruts, dus kan me alleen maar de frustratie bij een 1/72 toestel bedenken :) . Maar wat ik al eens eerder hier gepost heb is om eerst met dun koperdraad (die ik uit een oude trafo gesloopt heb) oogjes te draaien met een haakje en die in een geboord gaatje vast te lijmen. Dan kan je daarna zo de EZ line er door heen trekken, op spanning brengen en met een drupje CA vast zetten en het restant er af knippen. Ik kan mij alleen voorstellen dat in die schaal de oogjes wat te groot ogen. Ik heb online ook wel gezien dat ze een gaatje helemaal door de vleugel heen boren zodat ze de draad aan de onderkant strak kunnen trekken, alleen moet je dan naderhand alsnog die gaatjes wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EanFdubjR-WjKMdg7U0MA8FxG1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fM9HF07w5y9QN7x2ODoW3W30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het is vooral de toegankelijkheid; ik heb onlangs met een ééndekker ook veel rigging gedaan maar daar kan je er gewoon goed bij. Hier zit je tussen twee vleugels te peuren. En elke keer dat het mislukt moet je een nieuw drupje CA aanbrengen wat na een paar keer een afzichtelijke klodder wordt.

Het is even diep ademhalen en dan opnieuw proberen. Zonder rigging vind ik dat een tweedekker er toch een beetje als een Dinky Toy uitziet. Het is een essentieel onderdeel van het vliegtuig.

Bow before your master, little plane }) }) })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEWJlkCqG6S18XAn0yhgqCpBBYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNpxVMS00sNDEDechhxTID2C.jpg?f=fotoalbum_large

@Invisible_man @robmor13 Dank voor de aanmoedigingen 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-04-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:19:
Bow before your master, little plane }) }) })

@Invisible_man @robmor13 Dank voor de aanmoedigingen 8)
Zie, de aanhouder wint :)
Heb ook altijd een potje ca debonder in de buurt staan, kan je zolang de lijm nog niet helemaal uitgehard is met een klein kwastje het overtollige lijm mooi mee wegwerken. Erg handig als je door gepruts al te veel lijm aangebracht hebt (en voor als je je vingers aan elkaar lijmt ;) ).

Had gister de nieuwe RLM79 verf voor de HS129 binnengekregen (de AK real colors variant) en die dekt een stuk beter dan de MRP variant en is ook gewoon met de self leveling thinner van mr hobby te verdunnen en is dus zonder al te veel problemen over MRP heen te spuiten. AK real colors begint zo langzamerhand echt één van mijn favoriete verven te worden. Een stuk goedkoper, goed te verdunnen (met mr hobby rapid thinners zelfs zo mat als het maar kan, met self leveling thinners glans/mat glans) en van veel kleuren hebben ze ook weer varianten zoals van de RLM79 waar een 1941 en een 1942 variant van is.

Ik vind mr rappid thinner overigens een raar goedje. In AK wordt het zoals je verwacht zo mat als het maar kan, maar gister gooide ik het in Tamiya zwart (de gewone standaard zwart van hun) en daarbij gaf het juist een super glanzend resultaat waar ik mat wou (wat met een laagje blanke mat lak ook weer opgelost was natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Debonder heb ik nooit gebruikt, klijnkt wel handig om in huis te hebben met twee kleine kinderen ;)

Ik zag wel een naar zinnetje staan op dat flesje CA accelerator, dat het in California beschouwd wordt als kankerverwekkend. Het heeft ook een nare zoete penetrante geur die me ergens aan doet denken, maar ik kan het niet plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Ik heb nu ook besloten dat ik andere verfmerken ga gebruiken. Revell aqua color is echt hit or miss. Een tijdje geleden had ik al gelei bij het verdunnen. Toen dacht ik dat ik misschien iets verkeerds erdoor heen had gemengd. Van de week verdunde ik zilverkleur om te airbrushen en toen had ik ineens een bak vol klonters. En nu had ik echt niks verkeerd gedaan. Dus.. ik ga jullie reacties nog eens nalezen om te kijken welk merk en variant ik nu precies moet hebben en dan ga ik het bestellen.
En een nieuw potje decal softener want die heb ik 2x om gegooid deze week :(

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:58:
Debonder heb ik nooit gebruikt, klijnkt wel handig om in huis te hebben met twee kleine kinderen ;)

Ik zag wel een naar zinnetje staan op dat flesje CA accelerator, dat het in California beschouwd wordt als kankerverwekkend. Het heeft ook een nare zoete penetrante geur die me ergens aan doet denken, maar ik kan het niet plaatsen.
Deed mij aan iets WD-40 achtigs denken, maar ik weet de geur die je bedoelt ja. Ik heb dan niet de spuitbusversie van de accelerator, maar de pomp spray en gebruik de spray niet, maar schroef de dop er af en gebruik het slangetje om een druppeltje op de juiste plek te leggen. De spray is voor ons werk toch al snel te grof.

Overigens is California vaak een beetje te snel om middelen als giftig aan te merken, maar liever te voorzichtig dan niet natuurlijk.

Die debonder is een gel/dikke vloeistof, dus verder niet iets wat je verneveld en zo in kan ademen. Je hebt er ook maar een heel klein beetje van nodig.
page404 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:47:
Is mij nou echt nog nooit overkomen :X Vooral die rode van micro sol/set stinkt altijd naar azijn en is geen pretje om om te gooien nee. Er zijn ook wel houdertjes te krijgen waar je die potjes in kan zetten. Ook handig voor tamiya extra thin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_22
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 06:32
page404 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:47:
Daarom had ik deze geprint voor m´n potjes Set en Sol, ik heb datzelfde probleem namelijk 8)7

https://www.thingiverse.com/thing:4146124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Marc_22
Niet iedereen heeft een 3D printer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Invisible_man schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:51:

[...]

Is mij nou echt nog nooit overkomen :X Vooral die rode van micro sol/set stinkt altijd naar azijn en is geen pretje om om te gooien nee. Er zijn ook wel houdertjes te krijgen waar je die potjes in kan zetten. Ook handig voor tamiya extra thin.
Misschien wel iets voor mij aangezien hij gisteren voor de 3e keer omging 8)7

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:34:
[...]

Misschien wel iets voor mij aangezien hij gisteren voor de 3e keer omging 8)7
Ik voel een handeltje aankomen voor de gene met een 3d printer hier 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52
Invisible_man schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:39:
[...]

Ik voel een handeltje aankomen voor de gene met een 3d printer hier 8)
Ik kan er wel een aantal printen, voor 4 stuks ben je al snel 13 uur aan het printen.
Wat ik dan wel nodig heb is iemand met ook een schuifmaat die exact de diameter kan meten, dat ik zeker weet dat de flesjes gaan passen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9L96IOPVHRcuFeQR6HpeGxn5UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbDBZ83s4gGh5m827fN1UZP9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door absrnd op 22-04-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:35:
[...]

Ik kan er wel een aantal printen, voor 4 stuks ben je al snel 13 uur aan het printen.
Wat ik dan wel nodig heb is iemand met ook een schuifmaat die exact de diameter kan meten, dat ik zeker weet dat de flesjes gaan passen :)

[Afbeelding]
Kijk, dat heet initiatief nemen :)

Als iemand anders het niet al gemeten heeft, kan ik vanavond wel even een flesje meten. Je hebt hem overigens voor drie flesjes gemaakt? Voor micro sol/set heb je er maar twee nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Invisible_man schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:01:
[...]

Kijk, dat heet initiatief nemen :)

Als iemand anders het niet al gemeten heeft, kan ik vanavond wel even een flesje meten. Je hebt hem overigens voor drie flesjes gemaakt? Voor micro sol/set heb je er maar twee nodig toch?
Ik heb de tekening niet gemaakt, is gratis van Thingiverse, en het derde deel is voor kwasten e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldQETyxj-Cl6V4akbM5F7lb8vC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqIPXaaUzxqWwN8CHuKDYByl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:03:
[...]

Ik heb de tekening niet gemaakt, is gratis van Thingiverse, en het derde deel is voor kwasten e.d.

[Afbeelding]
Ah, ik snap hem _/-\o_

Inderdaad wel zo handig omdat je de kwastjes die je voor dit spul gebruikt, niet voor verfwerk wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ben redelijk handig in 3D tekenen (SolidWorks). Als jullie een schets laten zien, wil ik hem gerust tekenen en hem uploaden in een .stl file

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
streamnl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:05:
Ik ben redelijk handig in 3D tekenen (SolidWorks). Als jullie een schets laten zien, wil ik hem gerust tekenen en hem uploaden in een .stl file
Niet nodig, de STL file is er al :)
https://www.thingiverse.com/thing:4146124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik hou mij aanbevolen voor 1 die hem wil printen. Geef maar aan wat het kost.

Heb zelf al eens voor elkaar gekregen om een Tamiya potje om te krijgen vorig jaar. Nou, die is dan snel leeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:07

Zeddicius

Conscience do cost

Ik hou mij ook aanbevolen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb de mijne uitgeleend aan mijn pa. Die woont niet echt in de buurt ;( en hij staat geloof ik op zijn treinenclub.

Zal eens kijken of ik hem weer terug mag hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:37
Nooit gepost, alleen meelezer.

Maar ik wil ze wel printen voor jullie. Kwa gewicht denk ik 4,- voor p&p.

Stuur jullie adres/tel nummer maar via een dm, dan stuur ik ze op en krijg je een tikkie voor de kosten van het verzenden.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:35:
[...]
29,5 mm doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Of... leer 3Dtekenen (heb je meteen een nieuwe hobby :+ ), ga iets ontwerpen en zoek een MakerSpace/CoderDojo ofzo op en laat daar je ontwerp printen
(kost natuurlijk ook iets)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:11:
Of... leer 3Dtekenen (heb je meteen een nieuwe hobby :+ ), ga iets ontwerpen en zoek een MakerSpace/CoderDojo ofzo op en laat daar je ontwerp printen
(kost natuurlijk ook iets)
Want een nieuwe tijdrovende hobby is precies wat we nodig hebben, want die hadden we nog niet :P

Ik zit al een beetje aan te kloten in FreeCAD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:26:
[...]

Want een nieuwe tijdrovende hobby is precies wat we nodig hebben, want die hadden we nog niet :P

Dat :) , plus zit op mijn werk al genoeg naar een scherm te turen B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:26:
[...]

True true
Jullie zijn al heel druk met dit.

En ik geniet nog steeds van jullie foto’s _/-\o_
Mijn Ducati komt echt een keer af. Beloof ik

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:30:
[...]

True true
Jullie zijn al heel druk met dit.

En ik geniet nog steeds van jullie foto’s _/-\o_
Mijn Ducati komt echt een keer af. Beloof ik
Mijn projecten komen ooit ook een keer af. :+

Ik heb nog:
- Tiger 1 in 1:16
- Haunebu II
- VW Kever (bijna klaar)
- Sd.Kfz 260 Kleine Panzerfunkwagen
- Panzer of the Lake dio (nog in 'planningsfase')

Maar ik ben nu bezig om mijn oude ESX bak leeg te trekken en te kijken wat er op V&A kan.. En bezig met zijn vervanger.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag deels van de lambo klaar gemaakt qua spuit werk. voornamelijk zwarte delen, zowel mat als glos.

Alles wat geel moet, staat nu in de primer (Vallejo grey primer (spuitbus). Morgen nog even gladschuren

Echter ik zit even in dubio.
Ik heb even een test stukje gedaan met de Tamiya LP-8. maar trek wat naar groen ipv geel.
Is maar 1 laag. straks miss nog even een laagje.

Eigenlijk wil ik deze hebben, maar is nergens te krijgen atm.
https://www.zero-paints.c...x30ml--product--7883.html

Iemand anders eventueel alternatief voor knallend lambo geel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dekt je geel wel over grijs? Zou dat normaal over wit doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Geel, praat me er niet over :'(
Voor mijn CL-215 heb ik er speciaal een gele primer voor gekocht (van Army Painter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Skyaero schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:24:
Geel, praat me er niet over :'(
Voor mijn CL-215 heb ik er speciaal een gele primer voor gekocht (van Army Painter).
Dit soort frisse geel tinten zijn lastig, maar je moet...moet een witte ondergrond hebben, ook al is de printer geel, die kan net de verkeerde geel tint hebben, en dan krijg je nooit deze frisse geel kleur.

Ik heb dit probleem gehad bij het spuiten van de Madurodam " intercity geel" treinen, en de enige oplossing is een goede wit basis :)

(Flex- zeer oude foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvLnke7Ue6MZ_OQYvnIzL3oBpww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7A7AQvEnBNwswYpb5LCE3WA.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 24-04-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:35:
Vandaag deels van de lambo klaar gemaakt qua spuit werk. voornamelijk zwarte delen, zowel mat als glos.

Alles wat geel moet, staat nu in de primer (Vallejo grey primer (spuitbus). Morgen nog even gladschuren

Echter ik zit even in dubio.
Ik heb even een test stukje gedaan met de Tamiya LP-8. maar trek wat naar groen ipv geel.
Is maar 1 laag. straks miss nog even een laagje.

Eigenlijk wil ik deze hebben, maar is nergens te krijgen atm.
https://www.zero-paints.c...x30ml--product--7883.html

Iemand anders eventueel alternatief voor knallend lambo geel?
Geel met grijs eronder wordt groenig ja :P

Zoals al gesteld, enige manier om geel (en iets mindere mate rood) er goed op te krijgen is een spierwitte ondergrond. Al het andere en je krijgt niet de kleur die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove

Ben ik nu ook maar van plan. Dacht even lekker makkelijk met primer uit de bus. maar helaas.
Nu maar weer de witte van tamiya door de Brush :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

DeLorean kit...Back to the future III kon het niet laten om deze tussendoor te doen..

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0CrwrGp/PSX-20210424-184313.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y6L6yZtW/PSX-20210424-184415.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x8Z2DKVR/PSX-20210424-184501.jpg

Leuke kit om te doen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Damn die is nice... schaal en merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Aoshima kit schaal 1:24... mooi gedetailleerd moet ik zeggen
Weathering en met splash mud gewerkt..

Edit..de ingrediënten en opstart fase

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Vs7JKTpq/PSX-20210424-202246.jpg

Ter info...

[ Voor 45% gewijzigd door silitek op 24-04-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
silitek schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:20:

[Afbeelding]

Ter info...
Thanks for the tip!!!
Die staat nu bovenaan mijn lijstje!

Mooie build d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

silitek schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:20:

[Afbeelding]

Ter info...
Die pigments (op de achtergrond) zijn echt insane. Dat heb ik ook voor mijn romein gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manga_Master
  • Laatst online: 03:12
Ik heb ondertussen ook de Gundam Heavy Arms in de primer zitten.
Morgen maar gaan beginnen met de kleur erop aanbrengen.
Dan is het alleen nog een kwestie van panel linen en wat drybrushing.

We are Manga_Master prepare to be Assimilated your anime will be added to our own

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo, de 1/32 HS129 ook af.

Was van plan heel wat meer met weathering te doen, maar doordat ik last minute voor de karamelkleur geswitched was van mrp naar ak real colors (de mrp variant wou voor geen meter dekken en was ook te licht van kleur), is mijn preshading niet goed uit de verf gekomen (pun intended :)) doordat de ak minder transparant opdroogt dan ik gewent ben met mrp. Wel geprobeerd om met olieverf nog wat extra weathering te doen, maar dat is altijd een stuk minder extreem dan als je dat met de airbrush doet. Had nog wat met postshading met de airbrush kunnen doen, maar vond het wel prima zo 8)

Maar zeker wel tevreden met het resultaat hoor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX6FLmZ5bKCRF1OLtW23p82uAtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNkM4GoR6jAbTTKg3Febss46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvGsKGQJ1CTBhXtRPSkwTDY355g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2cWtWE2usS6pE8eYErV00MK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Mooie HS 129, flinke jongen ook zo te zien in 1/32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Elve1984 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:31:
Mooie HS 129, flinke jongen ook zo te zien in 1/32.
Thanks, is inderdaad 1/32. Groote valt nog wel mee overigens, zeker voor een tweemotorig vliegtuig. Hooguit iets van 20-30% groter dan een BF109. De 1/72 hercules neemt altijd nog meer ruimte in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Had ik mijn lambo maar niet geel gedaan, wat een ongeluks kleur...

-Zaterdag alsnog even wit geprimerd.
-Vanmiddag nog even de 2de laag, was anders niet wit genoeg.
-Geschuurd en schoongemaakt.
-Eerst laag geel gedaan. Maar blijkbaar AB niet helemaal schoon, dus vieze puntjes op het geel..
-Auto ligjes bijgeschuurd en weer schoon gemaakt. AB volledig schoon gemaakt.
-Wil je verder met een nieuwe gele laag, spuit hij niet goed, nozzle beetje aandraaien, knak... doormidden en de schroefdraad gedeelte er nog in. Puntje er vanaf..
-2de AB gepakt (0.3), iets minder geschikt, marja. Alles gespoten. Bijna klaar. potje verf leeg waah.

Moet nog een paar kleine stukjes, waarvan nu alleen de bovenkant gedaan is, maar onderkant ook nog.
Maar het geheel is helaas niet smooth, veel Orangepeel :(

Zit nu weer wat in dubio..
- alles weer schuren en nog een proberen? of gewoon over de zelfde laag?
- Heb 2K diamand Finish van zero paints klaar staan. Die er overheen en hopen dat het dan beter word? en eventueel dan nog met hoge grid schuren en dan polijsten ?

Weet wel dat auto's ding echt mijn ding is qua verven iig. Straks maar lekker weer met tanks/schepen bezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:28:
Zit nu weer wat in dubio..
- alles weer schuren en nog een proberen? of gewoon over de zelfde laag?
- Heb 2K diamand Finish van zero paints klaar staan. Die er overheen en hopen dat het dan beter word? en eventueel dan nog met hoge grid schuren en dan polijsten ?
Ik voel je pijn...

Eén van de allerbelangrijkste dingen bij een strakke car finish is dat je ondergrond perfect is. Sowieso dus wit primen voor geel, maar bij voorkeur ook eerst polijsten zodat het glad aanvoelt. Ik zou dan ook zeker de mislukte verflaag eerst terug schuren en opnieuw primen.

Voor de verf zelf is het bij geel vaak een kwestie van dunne laagjes aanbrengen wat ook helpt tegen de orange peel. Met zulke lichte kleuren zie je ook vaak slecht hoeveel je er op spuit en met dikke lagen loop je dan al snel het risico op lopers. Sowieso zal een lacquer verf je het een stuk makkelijker maken, vooral als je die met een leveling thinner verdunt zodat de verf langer de tijd heeft om uit te vloeien. Ook is vaak een lagere luchtdruk wel zo handig. Voor de laatste laag zou ik de verf nog verder verdunnen en daar een relatief natte laag mee spuiten. Omdat je dan meer thinner gebruik, eet die laag zich deels in de voorgaande lagen en trekt alles glad.

Wellicht handig om eerst op een scrap stukje plastic te oefenen :)

Overigens hoor ik ook altijd goede verhalen voor dit soort verfwerk van de Tamiya spuitbussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:37
Robbie T schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:23:
[...]

Erg cool. Heb zelf een aantal modellen van Ugears in elkaar gezet. Omdat deze toch wat prijzig zijn om op regelmatige basis een nieuwe te kopen heb ik zojuist eentje van RoboTime gekocht op Aliexpress. De Stoomtrein. Benieuwd hoe dat bevalt.
Hoe is Robotime bevallen? Is het een beetje goede kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Blauwschaap schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:32:
[...]

Hoe is Robotime bevallen? Is het een beetje goede kwaliteit?
Niet zo. Stuk goedkoper maar dat merk je ook. Materiaal is een stuk dunner en heb meerdere stukjes gehad welke zijn gebroken.

Ook is het lang niet zo gedetailleerd als de ugears. Leuk om te proberen, Robotime, maar niet voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Manga_Master
  • Laatst online: 03:12
En mijn Gundam Heavy Arms is ook klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tSd-jvbJOsS6f9MF8LrpJnUC18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CdSJLi24c655t5MmdkB6dXVx.jpg?f=user_large

Was een leuke simpele build, erg van genoten.
Ik zat eerst te denken om zelf een kleur patroon te maken, maar toch uiteindelijk maar gelaten bij de originele kleuren.
Voor de oranje delen heb ik verf van AK interactive gebruikt, had ik nooit eerder mee gewerkt en het bevalt zeker goed.
De rest is allemaal geverfd met Vallejo.

We are Manga_Master prepare to be Assimilated your anime will be added to our own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:15:
[...]

Ik voel je pijn...

Eén van de allerbelangrijkste dingen bij een strakke car finish is dat je ondergrond perfect is. Sowieso dus wit primen voor geel, maar bij voorkeur ook eerst polijsten zodat het glad aanvoelt. Ik zou dan ook zeker de mislukte verflaag eerst terug schuren en opnieuw primen.

Voor de verf zelf is het bij geel vaak een kwestie van dunne laagjes aanbrengen wat ook helpt tegen de orange peel. Met zulke lichte kleuren zie je ook vaak slecht hoeveel je er op spuit en met dikke lagen loop je dan al snel het risico op lopers. Sowieso zal een lacquer verf je het een stuk makkelijker maken, vooral als je die met een leveling thinner verdunt zodat de verf langer de tijd heeft om uit te vloeien. Ook is vaak een lagere luchtdruk wel zo handig. Voor de laatste laag zou ik de verf nog verder verdunnen en daar een relatief natte laag mee spuiten. Omdat je dan meer thinner gebruik, eet die laag zich deels in de voorgaande lagen en trekt alles glad.

Wellicht handig om eerst op een scrap stukje plastic te oefenen :)

Overigens hoor ik ook altijd goede verhalen voor dit soort verfwerk van de Tamiya spuitbussen.
Wit was hij nu wel, en het verven gebeurd met Lacquer, LP-8. Voor het geel had ik met 3000 nat geschuurd.
Ik heb er even een nachtje over geslapen. Maar ik maak hem toch nu af.

Puur omdat ik momenteel overal onderdelen heb liggen, en het nu allemaal opgeruimd moet worden.
4 Juni krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, dus heb wat anders te doen.

Maar ook omdat mijn 0.5 nozzle stuk is, en momenteel niet te krijgen, behalve een volledige nieuwe AB.
Ik kon namelijk wel merken dat die beter met grotere oppervlakken ging. Mijn porsche is daar ook mee gedaan, en ziet er wat beter uit. Ook lacquer, maar dan rood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:01:
[...]
Maar ook omdat mijn 0.5 nozzle stuk is, en momenteel niet te krijgen, behalve een volledige nieuwe AB.
Ik kon namelijk wel merken dat die beter met grotere oppervlakken ging. Mijn porsche is daar ook mee gedaan, en ziet er wat beter uit. Ook lacquer, maar dan rood :)
Persoonlijk zou ik liever een 0.3 dan een 0.5 voor dit werk gebruiken, je zou dan alleen wellicht wat meer moeten verdunnen. 0.5 gebruik ik vooral voor primers en gloscoats, niet voor verf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tijd voor een vers X-Acto mesje :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6PHYYcvJRV--a2_yRtankFOVts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHNGoQ42VKCm89fQQRa58pnp.jpg?f=fotoalbum_large

Onderdeel van mijn Hellcats over the Pacific diorama :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ben nog een beetje op de eerder gepostte base aan het experimenteren met alle goodies die ik heb gekregen. Wat vinden jullie, lijkt dit een beetje echt (het water vooral)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhKSG8uZ96sT4BXvEGp-iiiiioM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gnVGwV1e5BhcGMD4BjGdpAf.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 27-04-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf
Op de foto lijkt het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:22:
Tijd voor een vers X-Acto mesje :)[Afbeelding]

Onderdeel van mijn Hellcats over the Pacific diorama :)
Nice, deze heb ik ook nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja is een mooie kit, echt Tamiya. Zo eentje die altijd een beetje spannend is om te beginnen omdat je je afvraagt of je skills het niveau van de kit wel waard zijn ;)

En omdat ik niet kan focussen nog maar weer eens een ander projectje uit het stof gehaald, een 1/700 Atlanta-class cruiser van Revell (Skywave rebox).

Deze ligt al ruim 20 jaar in het stof met de alle grote delen in elkaar maar ik ben er nooit mee verder gegaan. Afgezien van de vraag of ik alle onderdelen nog heb loop ik tegen mijn grootste angst met scheepsmodellen aan: Hoe schilder je de 90 graden hoek tussen dek en superstructures netjes? Afplakken is geen doen vanwege alle moeilijke hoekjes volgens mij en met de hand wordt een knoeiboel bij mij. Iemand ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: http://www.modelwarships.com/reviews/ships/cl/cl-53/700-dr/cl53-p-08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:34:
Hoe schilder je de 90 graden hoek tussen dek en superstructures netjes?
[Afbeelding]
Kan je niet de super structures los schilderen en op het laatst pas samen voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De superstructures zitten er al 25 jaar op ;) Dus goed idee voor de volgende maar gepasseerd station hier :P

Bovendien zie ik daar twee issues mee; ten eerste hebben de superstructures hun eigen dekken, vooral rond de brug, dus je zit daar net zo goed met de demarcaties. En ten tweede moeten de superstructures dan wel erg netjes passen zonder enige gaps, anders moet je toch weer met de hand gaan bijwerken. Dat is echter iets wat je grotendeels kan voorkomen natuurlijk door goed te passen, meten en bij te werken voor je gaat schilderen en lijmen.

Dus ja, ik denk dat dat zeker the way to go is, waar ik vrees dat het voor deze kit toch een combinatie van afplakken en penseel 0000 wordt ;) De suggestie die ik las is om het dek te schilderen en dat af te plakken aangezien dat makkelijker te masken is dan alle lastige curves van de superstructures.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-04-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ah, ja dan wordt het verhaal wel anders ja als hij al in elkaar zit :)

Ik zou het dan inderdaad zoveel mogelijk proberen af te plakken. Is wel een hele klus vaak, maar met genoeg tamiya tape vaak wel prima te doen. Voor de rondere vormen snij ik dan met mijn infiny board stripjes tamiya tape van 0,5 mm breed waarmee je de ronde vormen vaak wel kan volgen. Je hebt ook wel die witte flexibele tamiya tape, maar die is meteen weer een stuk dikker wat ook sneller opstaande verfrandjes geeft na het spuiten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En af. Dat was een stevige veldslag maar na bijna tien jaar in een sigarenkistje verdient hij het ook wel om netjes in de vitrine te komen.

Mede dank aan deze groep om de spirit erin te houden bij mij op de donkerste momenten van de build :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU_tGFeiL7KY935M10L87oPDmSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHjFYz6798jN6Rmp2q3OrbAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir951sO3Mu3fQVgQEXZIyWABVTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQBRVWxWIZq5SYYvJcyWjdpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU-SKBCXyVkW671bFw7JHoDWdFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Q1TecxNfZv4vGfotlrXvEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ5PdXWBymE7K4RCQbkwnZPwa9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUyE3qyVKtKz2EexJx8TO8HX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdjpirVmEkKtC-8qPISblDVlMak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20HezsSdGYyYSrQqiHEGzN2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDPe2Qqet9H9VMyNjTnceSLk3UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKxAUDvs5bogIaXphep2YOQV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNbOZ0dzPHM10_28EJxHJhG-Oac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HDXMsxySV4XHWYOfF6IktKO.jpg?f=fotoalbum_large

Best een knaap van een toestel nog als je hem vergelijkt met een jager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32us-UhymECOoHwzdUIgEcOTr0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EUX3hU7fAcpKUAg5Q190b8x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
Hij is mooi geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:19:
En af. Dat was een stevig veldslag maar na bijna tien jaar in een sigarenkistje verdient hij het ook wel om netjes in de vitrine te komen.

Mede dank aan deze groep om de spirit erin te houden bij mij op de donkerste momenten van de build :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Best een knaap van een toestel nog als je hem vergelijkt met een jager.

[Afbeelding]
Da's best een joekel vergeleken met die jager. Nooit geweten dat dat ding zo "groot" was. En wat een mooie kist is het eigenlijk. En die oranje roundel driehoek heb ik ook altijd wel mooi gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja het is een fors toestel, maar was dan ook ontworpen as een verkenner/lichte bommenwerper.

Ik hou heel erg van de lijnen van die Kestrel-engined toestellen, zoals de Hawker Fury en Fokker's eigen D-XVII.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Sowieso zijn Nederlandse toestellen vaak wel mooi. De Fokker T.V, G1 en de Schelde S-21 en de Koolhoven F.K.55 bijvoorbeeld, al zijn die laatste twee nooit verder gekomen dan het prototype stadium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
T-IX is ook een apart maar aantrekkelijk ontwerp. Komt binnenkort een kit van uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Iemand een lambo hebben...

k. bende.

Alles net wat goed in het geel gedaan. Vanochtend alles wat afgetaped, moeten een paar delen zwart.
Denk je alles goed af getaped te hebben, nog steeds zwart op plekken waar het niet moest..
Maar het ergste was toen ik de tape er af haalde. Alleemaal tapelijm resten...

Dus ben er nu helemaal klaar mee. Dus als iemand in de buurt woont, haalt de kit maar op en mag hem afmaken. Begin niet nog een keer namelijk.

Edit:

Als iemand weet dat ik de resten er af krijg, dan spuit ik hem helemaal zwart.
Lampolie werkt iig niet :S

[ Voor 11% gewijzigd door Renegade666 op 02-05-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:32:
Iemand een lambo hebben...

k. bende.

Alles net wat goed in het geel gedaan. Vanochtend alles wat afgetaped, moeten een paar delen zwart.
Denk je alles goed af getaped te hebben, nog steeds zwart op plekken waar het niet moest..
Maar het ergste was toen ik de tape er af haalde. Alleemaal tapelijm resten...

Dus ben er nu helemaal klaar mee. Dus als iemand in de buurt woont, haalt de kit maar op en mag hem afmaken. Begin niet nog een keer namelijk.

Edit:

Als iemand weet dat ik de resten er af krijg, dan spuit ik hem helemaal zwart.
Lampolie werkt iig niet :S
:'( Ik haal Vallejo acrylic er af met Isopropanol maar ik weet niet welke verf je gebuikt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf

Het is Lacquer van Tamiya.
Heb het ondertussen wat af gekregen door even te polijsten. Ik maak hem maar even af in het geel.
Straks nog even de clearcoat er op. Volgende week afbouwen en daarna niet meer na omkijken :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 20:04

nielsvv

100% Afol

Hallo,

Vandaag mijn 2de model afgewerkt. Mijn eerste model was een WWII truck, nu de eerste keer een tank. Nu enkel de figuren nog.

Had graag gehad dat jullie er eens een kritische blik opwerpen. Wat zijn nog verbeter punten of welke fouten heb ik gemaakt.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl4S02WYCdwrtNlr0vgD77QBbbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpwKhItHSD2SQN5XJzoDxaBl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F76k7xxEkzAVUXGuC_bq_YLtkng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuTBbpCLcvdJ4oIXf5lQAEkB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_7sVYj2ePEhXYNtWrAppPFltu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4fCy0MVi5bXfvKNUwhzv8Nc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXeFRD9phJCX7aiAPFmCM8gAN-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCs1ZNGoWao9cLlbDCS5vzDm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghgiUZQmUH1tJ5IsgtSdIFDuBJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiOgmV4MDfiLC6FpCvvd9OQ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13vNC7xeDQHdsHJvL4WSbqssUfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvIuycG5OnJ7JQmyn7cpOE1j.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmLBf2FKW8HHnHNdIdxV1D4pLOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAP4uuvfOcK9bQzrgzu2aiV0.jpg?f=fotoalbum_tile

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

nielsvv schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:04:
Hallo,

Vandaag mijn 2de model afgewerkt. Mijn eerste model was een WWII truck, nu de eerste keer een tank. Nu enkel de figuren nog.

Had graag gehad dat jullie er eens een kritische blik opwerpen. Wat zijn nog verbeter punten of welke fouten heb ik gemaakt.?
Weinig op aan te merken, ziet er zeer goed uit. Je zou nog wat roest op de armor kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hallo,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[mierenneuken]
Dat is geen tank, dat is een Tankjager ;)
[/mierenneuken]

Buiten dat is er weinig op aan te merken. Jammer dat de chauffeur op een kaal stuk plastic moet zitten, een klein beetje detail daar had een stuk beter gestaan. Maar meestal ontbreken dat soort details, tenzij je echt hele dure Dragon of AFV Club kits hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Hallo,

Nou om eerlijk te zijn, voor een tweede model doe je dit al veel beter dan menigeen die dit al jaren doet _/-\o_

Fouten heb je aan de foto's te zien niet echt gemaakt, wellicht hooguit dat de chipping wat sterk is en je wat sterker zou kunnen concentreren bij luiken en dergelijke en minder elders, maar dat is meer subjectief dan objectief en uiteindelijk mierengeneuk :) Ook zou je nog wat meer kunnen doen met panel line washes (op deze kleuren doet donkerbruin het goed) om zaken zoals boutkoppen en andere opstaande randjes wat meer diepte en schaduw te geven.

En wellicht wat meer subtielere weathering zoals streaking en kleurmodulatie (het verfwerk op plekken wat donkerder en lichter maken). Ook wat vervuiling met bijvoorbeeld pigmentpoeder om wat stof te simuleren op de onderste helft van het voertuig doet het vaak goed. Dit youtube kanaal is een goede inspiratiebron voor het wat subtielere weathering werk voor zover je hem nog niet kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 20:04

nielsvv

100% Afol

Allen bedankt voor jullie input. Heb alles geleerd aan de hand van yt. Nightshift heeft me ook inderdaad al veel bij gebracht. Een andere opmerking die ik ook nog gehad heb, is om wat meer kleurvariatie in de roestige uitlaat te brengen.

Nu ben ik nog opzoek naar een diorama in kit vorm, in de vorm van een afgebroken huis, dorpspleintje, ... Heb er inmiddels enkele gevonden van Mini-art. Zijn er nog wat merken die dit in hun assortiment hebben?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Mini-Art heeft wel de meest uitgebreide collectie van gebouwen. Daarnaast hebben Italeri en Airfix nog wat gebouwen en huizen, maar dat is meestal in 1/72. En het spul van Airfix is meestal in 1/76 en 1/32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Niet specifiek een merk, maar kijk eens bij https://www.dersockelshop.de/, die heeft wel veel diorama spul.
Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste