Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:32:
[...]

Mooie highlights op de rotsen! Heb je daar specifieke kleuren voor, of tint je dan de basiskleur gewoon een paar tinten lichter met wat wit ofzo?

[...]

Meteen ook maar een paar eieren meegeverft voor pasen? :)
Gefeliciteerd met je verjaardag!

En de hamvraag, heb je iets voor je hobby gekocht? :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:36

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

"Ik heb alle eieren maar weggedaan, zo te zien lagen ze al een jaar"

Kak, de weathering was misschien een beetje overkill. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
streamnl schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:48:
[...]

Gefeliciteerd met je verjaardag!

En de hamvraag, heb je iets voor je hobby gekocht? :+
Ha, thanks :)

Had onder andere deze schuurmachine gekregen wat voor scratch building erg makkelijk is om onderdelen mooi haaks te maken. Zal niet super kwaliteit zijn voor die prijs, maar voor hobby werk krijgt het dan ook niet veel op zijn donder en anders ben je zo meer dan €100,- kwijt voor iets wat je niet super vaak gebruikt.

Wat ik verder voor mij zelf gekocht heb... telt een samsung S21 ook? Die gebruik ik ook voor het maken van foto's van de modellen 8) Qua model kits zelf is de bovenkant van mijn kast al vol, dus moet eerst nog even wat meer bouwen voordat er weer wat bij kan. Binnenkort komt er wel een nieuwe F4 van Tamiya in 1/48 uit die ik sowieso wel ga kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

[...]

Mooie highlights op de rotsen! Heb je daar specifieke kleuren voor, of tint je dan de basiskleur gewoon een paar tinten lichter met wat wit ofzo?
Heel simpel. Eerst basiscoat met vallejo grey. Omdat ik veel grijs over had op het palletje heb ik er een heel klein beetje vallejo green sky door gedaan en nog wat delen geschilderd (als ik blauw bij me had gehad had ik dat genomen ipv groen). Daarna een lichte dry brush met vallejo white grey over de gehele rots. En daarna daarmee een wat dikkere drybrush om bepaalde delen wat extra te 'highlighten'.

Deze tekst intikken duurt bijna langer dan het werk zelf (droogtijd not included) . :)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14
Invisible_man schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:17:
Had de laatste tijd steeds last van luchtbellen in het paintcupje van mijn airbrush en ook dat de verf steeds lastiger constant uit de spuit kwam, dus nu maar eens de pakking na een paar jaar gebruik maar eens vervangen. Ik had de laatste dagen had ik ook verf op de naald zitten waar het niet hoort te komen, dus werd ook wel eens tijd. Nu ik de oude even naast de nieuwe gelegd heb, valt het pas op hoe versleten ze waren :)

Gelukkig is het vervangen van de pakkingen bij een H&S vrij makkelijk. Je schroeft zo de pakkinghouder er uit, stopt de nieuwe pakkingen er in en schroeft hem zo weer terug.

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar jij deze set pakkingen gekocht hebt, bij ASA in Almere toevallig?

Ik heb een hele rits vervangende items nodig voor mijn Evo 2in1 en dat is meestal mijn go-to shop maar als ik ze ergens goedkoper kan krijgen is dat natuurlijk leuk ;)

Die pakking in de AB had ik nooit schoongemaakt in 10 jaar :X Kostte wat moeite en een uurtje in US reiniger om hem eruit te krijgen... helemaal shot.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:13:
[...]

Mag ik vragen waar jij deze set pakkingen gekocht hebt, bij ASA in Almere toevallig?

Ik heb een hele rits vervangende items nodig voor mijn Evo 2in1 en dat is meestal mijn go-to shop maar als ik ze ergens goedkoper kan krijgen is dat natuurlijk leuk ;)

Die pakking in de AB had ik nooit schoongemaakt in 10 jaar :X Kostte wat moeite en een uurtje in US reiniger om hem eruit te krijgen... helemaal shot.
Ik had ze bij SceneryWorkshop .nl gekocht voor mijn infinity. Naast de pakking heb ik ook de O-ring die om de luchtkop zit vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

[...]

Highlighten doe je met behulp van dry-brush. Dat kan met zo'n beetje alles wat niet puur wit of puur zwart is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:18:
[...]

Ik had ze bij SceneryWorkshop .nl gekocht voor mijn infinity. Naast de pakking heb ik ook de O-ring die om de luchtkop zit vervangen.
Wat is de luchtkop precies? Dat ding waar de nozzle in gaat?

Zit die niet in deze set?

https://www.airbrush-serv...ssic-en-silverline-123910

Ik zie op sceneryworkshop sowieso geen sets met pakkingen...

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:25:
[...]

Wat is de luchtkop precies? Dat ding waar de nozzle in gaat?

Zit die niet in deze set?

https://www.airbrush-serv...ssic-en-silverline-123910
De luchtkop is inderdaad dat ding waar de nozzle ingaat die je dan gezamenlijk in de body schroeft. Samen met de naaldpakkingen waar de naald door heen schuift, zijn dat de afdichtingen die het meest in contact komen met verf. Ik zie in die set zo overigens niet de naaldpakkingen zitten (kleine witte teflon busjes) en de omschrijving lezende hebben ze het alleen over de o-ringen. Die van de luchtkop zal er ongetwijfeld wel in zitten.

De volgende keer (hopelijk pas over een paar jaar) ga ik denk ik ook z'n complete revisieset kopen, of wellicht de AB voor revisie naar ASA sturen (ik neem aan dat ze dat doen?), de naaldpakking en luchtkop o-ring zijn makkelijk zat te vervangen, de rest kon wel eens lastiger zijn en een infinity is duur genoeg om hem zelf te verprutsen. De naaldpakking is wat dat betreft ook meer een verbruiksartikel die veel slijtage ziet door het heen-en-weer gaan van de naald en waar ook verf mee in aanraking komt waar je normaal niet zo snel je o-ringen zou moeten vervangen, op hooguit die van de luchtkop na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:25:
[...]
Ik zie op sceneryworkshop sowieso geen sets met pakkingen...
Deze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het gaat mij vooral om de naaldpakking die binnenin zit, die is bij mij naar de galemiezen. Dat is inderdaad dat teflon ding in jouw laatste link, maar die zie ik volgens mij ook in die complete revisieset van ASA zitten, dat is dat ding met rood en wit onderaan iets links van het midden. Mijn huidige pakking is ook tweekleurig.

Aangezien de meeste van mijn andere ringetjes ook 10 jaar oud zijn vervang ik alles het liefst in één keer nu. Sceneryworkshop heeft volgens mij niet die complete revisieset dus ik ga toch maar bij ASA bestellen dan, maar ik zal ze voor de zekerheid even bellen.

Ik heb een filmpje bekeken op YT en het ding helemaal gestript t/m de valve aan toe en een paar cycles in de US gedaan; als ik de nieuwe pakkingen heb merk ik wel of het gelukt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:44:
Dat is inderdaad dat teflon ding in jouw laatste link, maar die zie ik volgens mij ook in die complete revisieset van ASA zitten, dat is dat ding met rood en wit onderaan iets links van het midden. Mijn huidige pakking is ook tweekleurig.
Ik zat ook al even te kijken, maar kan het niet helemaal goed zien. Wellicht ASA eens vragen? Anders zou je er ook gewoon een pakking setje naast kunnen kopen voor de zekerheid, kan je die over een paar jaar alsnog wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:14
Ziet er strak uit, kom maar op met de rest van de kleurtjes.
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:13:
[...]

Ik koop meestal mijn airbrush vervangings materialen ook bij ASA. heb ook weleens wat besteld bij air-craft.net. Is iets goed koper als ASA maar wel Engelse shop, wat verzenden dan weer minder snel maakt, nu na Brexit helemaal niet denk ik.

Even als Tip, als je nog nooit de pakkingen vervangen hebt van je airbrush is het misschien ook handig om het daar bijbehorende stukje gereedschap er bij te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat ding zag ik maar dat is niet echt nodig; met een gewone platte schroevendraaier haal je hem er ook zo uit en bij mij zat het ding nog helemaal aangekoekt met oude verf ook.

Fair is fair, ik weet pas of ik hem ermee niet gesloopt heb als ik mijn nieuwe pakkingen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Bij mij zitten de pakkingen in de moer/bout/bus, dus die blijven mooi op hun plek zitten tijdens het monteren, dus die pin in die tool die de pakkingen op zijn plek houd is niet perse nodig, wellicht voor andere typen wel. Je moet alleen wel de juiste breedte schroevendraaier hebben wat enigzins precies komt, maar dat is het dan ook wel. Als je een te smalle hebt, kan je de pakking vermoeren, een te brede past om te beginnen al niet.
Elve1984 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:15:
[...]
Ik koop meestal mijn airbrush vervangings materialen ook bij ASA. heb ook weleens wat besteld bij air-craft.net. Is iets goed koper als ASA maar wel Engelse shop, wat verzenden dan weer minder snel maakt, nu na Brexit helemaal niet denk ik.
Op dit moment is bestellen uit Engeland erg lastig. Het is vooral een kwestie van BTW overdracht meen ik waar eerst nog afspraken over gemaakt moeten worden. In de tussentijd gaat alles via de douane en kost het erg veel tijd. Ik zou ook graag weer eens wat bij Hannants willen bestellen, maar die nemen nu geen eens bestelling uit de meeste EU landen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:14
eruit is inderdaad met een schroevendraaier goed te doen. Ik vindt dit ding vooral handig bij het monteren, de pin geleid in de holte waar je naald in zit zodat de pakking goed de schroefdraad pakt en je de pakking niet scheef terug schroeft waardoor je de schroefdraad van de pakking beschadigd. of erger nog die van de airbrush.

maar dat is mijn mening.

Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Hannants, ze beginnen elke week de nieuwsbrief met de bezorg perikelen die ze hebben. ben benieuwd hoelang het nog duurt voor dat weer beetje begint te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Hannants is een aparte club, echt een chaotische bende daar. Ik heb tien jaar gewoond en gewerkt in Norfolk en ze zaten op een uurtje rijden van me vandaan in Lowestoft, ik kwam er nogal eens als ik in de buurt was voor werk en een uurtje over had. Het is een gigantisch warehouse met bouwdozen waar het steenkoud is met aan de voorkant een kantoor met de meer 'perishable' artikelen als decals. Enorme bende. Geen prijzen natuurlijk dus alles wat je ziet moet je op de website opzoeken om te zien wat het kost.

M.a.w. echt een fantastische plek ;)

Net ASA gebeld, de revisieset bevat inderdaad ook een naaldpakking dus maar besteld.

Elve1984 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:45:
eruit is inderdaad met een schroevendraaier goed te doen. Ik vindt dit ding vooral handig bij het monteren, de pin geleid in de holte waar je naald in zit zodat de pakking goed de schroefdraad pakt en je de pakking niet scheef terug schroeft waardoor je de schroefdraad van de pakking beschadigd. of erger nog die van de airbrush.
Ik heb al even geprobeerd de schroef terug te plaatsen en dat ging prima; eerst even voorzichtig tegen 'uit' draaien (tegen de klok in dus?) zodat de schroefdraad netjes rechtzit en dan voorzichtig aandraaien. Als de boel schoon is loopt het allemaal heel mooi, prachtige engineering.

[ Voor 36% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:49:
Hannants is een aparte club, echt een chaotische bende daar. Ik heb tien jaar gewoond en gewerkt in Norfolk en ze zaten op een uurtje rijden van me vandaan in Lowestoft, ik kwam er nogal eens als ik in de buurt was voor werk en een uurtje over had. Het is een gigantisch warehouse met bouwdozen waar het steenkoud is met aan de voorkant een kantoor met de meer 'perishable' artikelen als decals. Enorme bende. Geen prijzen natuurlijk dus alles wat je ziet moet je op de website opzoeken om te zien wat het kost.

Hun website is ook niet echt state of the art, maar ze hebben vervolgens wel veel obscuur aanbod met ook veel artikelen die bij de meeste shops al niet meer te krijgen zijn. Heb er ook bijvoorbeeld al een paar keer Dutch Decals weg gehaald die in Nederland al lang uitverkocht waren.

Net ASA gebeld, de revisieset bevat inderdaad ook een naaldpakking dus maar besteld.
Ah, goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ugh na meer dan een jaar eindelijk begonnen met mijn Revell Saturn V 1:96 en guess what ...

Het raampje dat voor de maanlander hoort zit niet in de verpakking!

Ik denk dat ik de maanlander maar op het meegeleverde maanoppervlakte zet en met boetseerklei aan de slag ga om een eigen (niet doorzichtig) vervangings paneel te maken.

:(

Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Weet iemand een goede online guide?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:05

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:54:
Ugh na meer dan een jaar eindelijk begonnen met mijn Revell Saturn V 1:96 en guess what ...

Ik denk dat ik de maanlander maar op het meegeleverde maanoppervlakte zet en met boetseerklei aan de slag ga om een eigen (niet doorzichtig) vervangings paneel te maken.

Die staat ook op mijn wensenlijstje Maak eens wat foto's als je wil, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:54:
[...]

Hun website is ook niet echt state of the art, maar ze hebben vervolgens wel veel obscuur aanbod met ook veel artikelen die bij de meeste shops al niet meer te krijgen zijn. Heb er ook bijvoorbeeld al een paar keer Dutch Decals weg gehaald die in Nederland al lang uitverkocht waren.
Ze hebben inderdaad echt heel veel, denk de grootste modelbouwwinkel op de planeet. LHS in Aalsmeer is een goede tweede. Ze kopen ook veel collecties op dus ze hebben nog wel eens interessante tweedehands kits ook.

Helaas was verzending naar NL altijd al duur en nu is het helemaal insane, en hun prijzen zijn al niet de laagste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chrosser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:57:
[...]

Die staat ook op mijn wensenlijstje Maak eens wat foto's als je wil, ben benieuwd
Van het model als hij klaar is? Dat raam is 1 van de laatste stappen dus raket is bijna klaar alleen se SM en lander nog.

Ook is dit mijn eerste model in 15 jaar dat ik bouw en ben ik niet erg tevreden met mijn schilder kunst, maar dit is meer jeugdherinnering voor me. Als klein kind zat ik te kijken hoe mijn vader hetzelfde pakket bouwde, wat vervolgens jaren op mijn kamer heeft gestaan. Tot een vriend die op bezoek kwam dacht dat het speelgoed was en hem oppakte en het inmiddels broze plastic in stukjes uiteen klapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:54:

Je zou bij Revell kunnen vragen of ze je een vervangingsraampje kunnen sturen. Volgens mij doen zij daar normaal niet zo moeilijk over.

Maar als je hem zelf wil maken, over wat voor afmeting praat je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:58:
[...]

Ze hebben inderdaad echt heel veel, denk de grootste modelbouwwinkel op de planeet. LHS in Aalsmeer is een goede tweede. Ze kopen ook veel collecties op dus ze hebben nog wel eens interessante tweedehands kits ook.

Helaas was verzending naar NL altijd al duur en nu is het helemaal insane, en hun prijzen zijn al niet de laagste.
Sterker nog, het is nu naar NL niet eens mogelijk volgens hun site:
We are sorry but we still do not know when we will be able to fully re-start sales to EU countries. We are now accepting orders from Ireland, Bulgaria, Croatia, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovak Republic, Slovenia and Sweden. If there are no problems we will open more countries as soon as we can.
Maar het was inderdaad altijd al duur, maar ze hadden vaak wel weer kits voor een goede prijs. Dus plaatste daar dan vaak ook meteen een wat grotere bestelling zodat het wel weer uit kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Formaat is 4cm breed onderkant, 3cm aan de bovenkant en ca 6,5cm hoog.

Gaat om dit window:
https://www.modelwereld.e...ell-03704-origineel-e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 21:30

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:49:

[...]
Klinkt als een plek waar ik graag nog eens wil rondneuzen. Online heb ik er nog nooit wat gekocht want ze zitten in het VK, en mijn ervaring met post uit dat land is niet zo geweldig. Volgens mij worden pakketjes per roeiboot het kanaal overgezet, het duurt altijd een week voordat het er is. Terwijl pakketjes uit Duitsland bij mij altijd binnen een week binnen zijn.
Invisible_man schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:02:
[...]

Je zou bij Revell kunnen vragen of ze je een vervangingsraampje kunnen sturen. Volgens mij doen zij daar normaal niet zo moeilijk over.

[...]
Revell heeft er zelfs een formulier voor: https://www.revell-service.de/en/spare-parts-service/

Kan wel even duren voordat je het onderdeel binnen krijgt (en in mijn ervaring sturen ze meestal de verkeerde). Maar ik zou het er op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:07:
Formaat is 4cm breed onderkant, 3cm aan de bovenkant en ca 6,5cm hoog.

Gaat om dit window:
https://www.modelwereld.e...ell-03704-origineel-e.jpg
Bij kleine raampjes van zeg maar kleiner dan een 1cm kan je met micro krystal clear nog wel raampjes maken, maar dat zal hierbij lastig worden ja. Maar je hebt wel het voordeel dat dit raam niet echt veel detail heeft en zou je met een plaatje acetaat wel iets passends kunnen maken. Of wellicht uit een blister verpakking snijden (al zou ik het inderdaad eerst eens bij Revell zelf proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Invisible_man schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:12:
[...]

Bij kleine raampjes van zeg maar kleiner dan een 1cm kan je met micro krystal clear nog wel raampjes maken, maar dat zal hierbij lastig worden ja. Maar je hebt wel het voordeel dat dit raam niet echt veel detail heeft en zou je met een plaatje acetaat wel iets passends kunnen maken. Of wellicht uit een blister verpakking snijden (al zou ik het inderdaad eerst eens bij Revell zelf proberen).
Ik heb net Revell een e-mail gestuurt. Ik heb hem al een tijdje staan dus helaas zal ik geen 'garantie' kunnen claimen. Maar ze verkopen het model nog wel op hun website, dus hopelijk hebben ze het onderdeel nog beschikbaar voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:00
@Verwijderd
Gewoon bij revell nieuw onderdeel vragen. kost niks. Krijg je gewoon een nieuwe opgestuurd.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

De katana kan de vitrine in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TLxfWUWNb0-eiZ3sl6pRbgwhNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAHAe4eyyIfEEZW4dQCdOTxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZfMzn092J5ZQYjzmLNse5x3IAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0Iw8h1ufPsFRlwVgxbPz9qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc6le25cVWcveyDBKOtMf9JI2o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePGmtZ9mfuEV2rMA5qfIDLUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8POdfyrHfqbaB2j6zSwuPB07Jiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKW0FEDHqvpk8CWQwag7ktoA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXzwwZkaMo4m1IJ4m6bmkBjJkOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrkRjsFOzDAvkb629njzldtq.jpg?f=fotoalbum_large

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Erg mooi en gedetailleerd. Bijna jammer van de ruimte bij die "snavel"...

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Stormtrooper schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:12:
[...]

Erg mooi en gedetailleerd. Bijna jammer van de ruimte bij die "snavel"...
Ja, enige wat niet perfect past, zeldzaamheid van Tamiya. Zat er nog aan te denken, Plamuren, schuren en opnieuw in de lak...nu het ding in 't kastje staat valt het mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Beetje Perfect Plastic Putty erover, natte tissue, kwastje, klaar. Heerlijk spul voor dit soort issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Dr. Strangelove schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:38:
Beetje Perfect Plastic Putty erover, natte tissue, kwastje, klaar. Heerlijk spul voor dit soort issues.
Bedankt, top tip...zoiets kon ik nog niet. In de bestelling! Super :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:38:
Grappig, ik hoor jou altijd over dit wondermiddel, en ik dacht, moet ik ook eens bestellen. Blijk ik het al te gebruiken 8)7
Ik ben in 2 jaar tijd van "modelbouw is een goedkope hobby" (3 kwasten, een kitje van 20 euro en een paar potjes verf) gegaan naar: ik móet zo'n tangetje van 24€ hebben zodat ik de onderdelen beter uit de sprue kan knippen en: misschien moet ik die afplaktape maar eens in bulk gaan bestellen :D

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Welkom in de hobby. :+

Goedkoop beginnen is beter dan gelijk het duurste van het duurste kopen zoals ik een aantal mensen heb zien doen.

En het hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Mijn Xuron kostte me nog geen tientje, terwijl die tang in de winkel gewoon 25 euro kost :D (ik kwam toevallig een standje tegen op een beurs die die dingen had)

En zoals @Dr. Strangelove al schreef: schuurpapier kun je ook goedkoop kopen bij bepaalde zaken. Potjes en dingetjes kun je beter bij Ome Ali kopen. VOor de prijs van 4 flesjes hier koop je bij Ali een hele doos met 1000 van die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Tja, in mijn studententijd had ik niet veel te besteden en was via internet nog niet zoveel te verkrijgen en was je dus aangewezen op je lokale winkel met vaak alleen Revell en Italeri spul. Kan mij de besluiteloosheid nog herinneren wanneer je in de winkel staat en een keuze moet maken. Nu heb ik besteedbaar inkomen en kan je via internet bestellen wat je wilt, gevaarlijke combinatie :)

Ondanks dat vind ik het nog steeds niet een dure hobby gezien de hoeveelheid tijd die ik er in steek en dan geef ik er persoonlijk ook wel bovengemiddeld aan uit denk ik (zat kits die richting de €100 gaan met aftermarket spul enzo, maar daar ben ik dan ook zo meer dan een maand mee bezig). Ik heb nog een andere hobby, muziek maken, en heb meerdere instrumenten in huis waar ik door de jaren heen makkelijk meer dan €10.000,- aan uitgegeven heb. Alles is relatief :) Maar waar de muziek een hobby is waar naast mijn werk veel planning bij komt kijken en waar je soms door geleefd wordt (maar aan het eind veel voldoening uit te halen is), ligt mijn modelbouwhobby altijd klaar voor mij wanneer ik een verloren uurtje heb. Perfect voor ontstressen van werk. En zeker nu in corona tijd waar de muziekhobby gewoon stil ligt (al sinds oktober geen instrument meer aangeraakt), is de modelbouw echt een goede uitlaatklep voor mij geworden en dat is mij persoonlijk in ieder geval zeker wat waard.

En wees nou eerlijk, is het doel van deze hobby het eindresultaat van een model, of de weg er naartoe? Ik geef dan ook liever wat meer uit aan een AAA kit dan de 40 jaar oude Revell variant, ook al is die de helft van de prijs. Ik wil een leuke bouwervaring, geen frustrerende 8)

Maar het mooie is wel dat je inderdaad niet €100,- aan een model hoeft uit te geven, €25,- aan een tangetje en €250,- aan een airbrush en voor een paar tientjes al los kan gaan met een paar simpele kwastjes en een stanleymesje. Vooral voor een beginner heeft dat dure spul toch nog niet z'n zin als andere skills nog moeten groeien. Al moet je altijd waken dat je geen troep koopt en daardoor snel uitgekeken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ok, die tang was een slecht voorbeeld ;)
Ik ben het eens dat het een relatief goedkope hobby is, zeker als je al wat gereedschap en spul hebt liggen. Dan is een kitje van 30 euro garantie voor heel wat prutsplezier.
De laatste tijd wel 2 dure kits gekocht en onverwacht toch bijna 250€ aan airbrush upgrade. Maar goed, dat is materiaal waar ik jaren nauwelijks kosten aan ga hebben dan.
En ik zie het ook helemaal zo hoor, een relatief goedkope hobby die heerlijk is om een uurtje of twee de gedachten te verzetten. Heel filosofisch ja, de reis is belangrijker dan de bestemming ;)
Soms ben ik avond aan avond bezig, dan ligt het weer weken stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
page404 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:01:
[...]

Grappig, ik hoor jou altijd over dit wondermiddel, en ik dacht, moet ik ook eens bestellen. Blijk ik het al te gebruiken 8)7
Ik ben in 2 jaar tijd van "modelbouw is een goedkope hobby" (3 kwasten, een kitje van 20 euro en een paar potjes verf) gegaan naar: ik móet zo'n tangetje van 24€ hebben zodat ik de onderdelen beter uit de sprue kan knippen en: misschien moet ik die afplaktape maar eens in bulk gaan bestellen :D
Ja ik weet dat ik klink als een broken record maar ik vind het gewoon superspul. Nog een voorbeeldje: Van de week aan het spuiten, zie ik opeens een naad op een vleugelvoorrand die me niet eerder was opgevallen. Normaal gesproken is dat einde spuiten, tamiya filler erover, dag laten drogen, opschuren, polijsten en opnieuw spuiten. Met dit spul? AB even in de houder, likje erover, twee minuten wachten, natte tissue erover en verder spuiten en je ziet niks meer. Beste vijf euro die ik ooit in de hobby heb uitgegeven.

En ja, 250 euro voor een AB upgrade is veel geld maar ik heb dat in 2010 ook gedaan. In de jaren daarna denk ik nog eens voor 100 euro aan vervangende onderdelen en onderhoudsitems uitgegeven maar dat is dus minder dan 35 euro per jaar voor een stuk gereedschap dat je enorm veel plezier en prachtige resultaten geeft. Geen geld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik geef meer uit per jaar aan mijn fiets..

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De Harvard is af. Lastige kit, met name vanwege de conversie maar redelijk happy toch met het resultaat. Ook een kleurrijk beestje. Eerste keer dat ik dayglo gebruikte, waar ik veel horrorverhalen over gehoord heb, maar met de Mr Color verf die ik heb gebruikt prima te doen.

Uiteraard is er net een kit van Special Hobby aangekondigd, Academy plastic met spuitgiet conversie-onderdelen. Zal ongetwijfeld tot een mooier resultaat leiden, maar deze kit was dik 20 jaar geleden begonnen door mijn vader dus krijgt een speciaal plekje in de collectie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN3FLVaxb64NHPVaQ1yY4oIkqfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILNwb0tOg4mYo0b04StdQlTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDagr_lXGzfYyxUQt4BX_dJB_ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWtIeykWvAQIMQ1q7Kc81nvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCYxZQxJ10HdK-4djt6NcEsaXbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHStqNCPSVYtZMTYH8JpbylJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nui8VP3Vq3ZvGDigW2LfUAt7-f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN0eW7i6rqjKbBhRk9gq609s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Fase 1 completed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHGAQbVZ9l8LZrKngrHXbOT4X8M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrHQWjDrmRLkPwnRZLQwyqKC.jpg?f=fotoalbum_medium
Volgende stap is resin uitproberen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:51:
[...]

Ja ik weet dat ik klink als een broken record maar ik vind het gewoon superspul. Nog een voorbeeldje: Van de week aan het spuiten, zie ik opeens een naad op een vleugelvoorrand die me niet eerder was opgevallen. Normaal gesproken is dat einde spuiten, tamiya filler erover, dag laten drogen, opschuren, polijsten en opnieuw spuiten. Met dit spul? AB even in de houder, likje erover, twee minuten wachten, natte tissue erover en verder spuiten en je ziet niks meer. Beste vijf euro die ik ooit in de hobby heb uitgegeven.

En ja, 250 euro voor een AB upgrade is veel geld maar ik heb dat in 2010 ook gedaan. In de jaren daarna denk ik nog eens voor 100 euro aan vervangende onderdelen en onderhoudsitems uitgegeven maar dat is dus minder dan 35 euro per jaar voor een stuk gereedschap dat je enorm veel plezier en prachtige resultaten geeft. Geen geld toch?
Maak je geen zorgen, ik heb het niet ervaren als een broken record :) we zijn hier tenslotte om ons enthousiasme over een (goedkope :P ) hobby te delen O-). en ik lees je bijdrages (en die van anderen) graag!
Dwarlorf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:20:

Fase 1 completed.
[Afbeelding]
Volgende stap is resin uitproberen.
Leuke Mad-Max vibe!

[ Voor 17% gewijzigd door page404 op 09-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo, de centurion is ook af.

Qua weathering betreft was mijn doel om vooral meerdere subtielere lagen over elkaar heen te leggen, maar de uitdaging daarbij is dat het snel wat een brij kan worden. Vooral bij de zijschorten is dat het beste te zien (die krijgen in het echt dan ook het meeste te verduren) waar ik eerst een chipping en kraslaag aangebracht had met verdunde verf en een stukje schuim, daaroverheen met olieverf wat kleurvariaties in het verfwerk aangebracht wat vooral het slijten van de verf simuleert. Daar weer overheen en vooral aan de bovenkant met Mig wet effects wat streaking aangebracht alsof opgespat water van de tank af loopt en over dat geheel heen met pigment met een lichte aardekleur wat stof aangebracht. Het lastige van pigment blijft alleen dat je pas goed ziet hoeveel je aangebracht hebt als het uitgedroogd is.

Ook de verroeste uitlaten zijn in laagjes opgebouwd. Eerst in een donkere roestlaag gespoten met daaroverheen met water verdunde acryl verf in diverse roesttinten opgespat (spatten door een tandenstoker langs een kwastje te trekken) waardoor er kleurvariaties in het roest zitten. Daarna een laagje haarlak met daaroverheen de groene tankkleur gespoten. Met een stevig kwastje en wat water kan je dan direct na het spuiten de haarlak oplossen waardoor de groene verf los komt waar je wilt en kan je afgebladerde verf maken. Tenslotte met pigmentpoeder in roest kleur nog wat korreligheid en korstigheid aangebracht om wat textuur te geven.

Als ik nu op de computer op de foto inzoom zie ik nog de nodige lichte modder spikkels zitten van wat modderspetters (pigmentpoeder verdunt met wat enamel thinners gespetterd met weer een kwastje en een tandenstoker) die mij nog wat te veel aanwezig zijn, vanavond die nog maar even weg werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFsf5uN_gByEqfwxJh8126SrD40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vO13UGIqXaXcgYGPOT0H6UQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Renegade666 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:08:
Vanavond nog even bezig geweest om mijn KV-1 lekker dirty gemaakt.
Achteraf had ik even een andere volgorde moeten doen (eerst boven, dan beneden :P)

Beetje clipping/grime/rust gedaan, en voornamelijk even met de drek bezig geweest.
In het algemeen viel het mij niet af :D

Ook nog even een Stand geregeld voor de AK/MIG potjes, zodat wat opgeruimder lijkt.

Dus de eerste keer weathering gedaan.
Volgende word de T35/85 even. Deze word iets minder vies, maar wil ik even kijken naar "Sneeuw/ijs" laag.

PICS:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lurk al een tijdje hier als herinnering aan vervlogen tijden. Al enkele jaren geen tijd meer om zelf aan building te doen, enkel nog plaatjes kijken van mensen die het wel doen. :9

Anywho, ik heb een hele tijd geleden nog deze gemaakt:
(even uitgegraven speciaal voor de gelegenheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QJZ-VK3SiyxasQ612ilMOkO4Nk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DgV3DKWGgGepfw0g5XtdQMa4.jpg?f=user_large

Sneeuw/roest uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tijd om weer te beginnen dan, 1337 5k1ll2 hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:34:
Tijd om weer te beginnen dan, 1337 5k1ll2 hoor :P
Ergens in het huis staat nog een onafgewerkte Hummel tank... Ooit moet die toch afgewerkt worden. Maar ik gaf het op bij de tracks (die 200+ links die je moet kleven ... ) en toen kwamen er plots pampers bij. Tijd gaat hard sinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Mooi Beest :D
Ik heb nog wat te leren qua weathering :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Joindry schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:38:
[...]

Ergens in het huis staat nog een onafgewerkte Hummel tank... Ooit moet die toch afgewerkt worden. Maar ik gaf het op bij de tracks (die 200+ links die je moet kleven ... ) en toen kwamen er plots pampers bij. Tijd gaat hard sinds.
Herkenbaar :) Hoe oud is/zijn die van jou?

Hier grafisch hoe het zich bij mij uitspeelde, zoon geboren eind 2015, dochter in 2017.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aq1IeIIXt7Sd8MCxg18lU4o3Qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYD15JvWyCL4oFp1ZBTQ8Lpi.jpg?f=user_large

Zoals je ziet vorig jaar weer op het niveau van 'voor' kinderen gekomen. Dit jaar gaat vooralsnog ook redelijk goed.

Ook wat stringenter geworden met kits kopen, 2020 was waarschijnlijk wat hoger geweest als ESM had gekund, hopelijk dit jaar wel. Ik ga wel mikken om die groene staaf rond de 100% te houden nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:53:
[...]

Herkenbaar :) Hoe oud is/zijn die van jou?

Hier grafisch hoe het zich bij mij uitspeelde, zoon geboren eind 2015, dochter in 2017.

[Afbeelding]

Zoals je ziet vorig jaar weer op het niveau van 'voor' kinderen gekomen. Dit jaar gaat vooralsnog ook redelijk goed.

Ook wat stringenter geworden met kits kopen, 2020 was waarschijnlijk wat hoger geweest als ESM had gekund, hopelijk dit jaar wel. Ik ga wel mikken om die groene staaf rond de 100% te houden nu ;)
Haha, in grafiekvorm en al. :D
Mijne is 2,5 en heeft zéér grijpgrage vingers momenteel. Vooral vrije tijd is een ramp de laatste jaren. Als ik er dan al eens heb, besteed ik die graag/liever en die grijpgrage lieverd :)
Mijn eerst kit ooit moet in 1998 geweest zijn (denk ik), een F-117. De kit erna was een tank, ik ben nooit nog verandert.

Ik heb altijd een 100% finishing rate gehad, vandaar dat die Hummel ook ooit af zal raken. Ik ben da Vlaming, maar der zit een tikkeltje Nederlandse gierigheid in. (al zal ik wel nieuwe verf moeten kopen...) Ik deed ook altijd héél lang over een kit. Ik had een basisuitrusting, dus alles met het penseel, wattestaafjes, tandestokers, lekker old school. Geen air brush te bekennen. 200u + over één tank was geen uitzondering. Ik nam nooit een kleur recht uit een potje, zelfs al waren die kleuren accuraat voor de tijd volgens het boekje. Ik ging altijd zelf mengen. Door in mijn mengel dan 5% wit of zwart extra te mengen op sommige plekken, kon je al een beetje effect leggen op bepaalde oppervlakken.
tl;dr, het ging allemaal nogal neurotisch deraan toe, en dat kost veel tijd. Die tijd ontbreekt me vandaag nog steeds. Maar die Hummel gaat ooit af. Al moet ik loopbaanonderbreking nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 09-04-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Thanks!
Ik heb nog wat te leren qua weathering :)
Ik zelf ook hoor, je blijft leren :)

Gewoon stapje voor stapje je kennis en vaardigheid opbouwen. Ik probeer bij elk model één of twee punten te verbeteren of een andere techniek uit te proberen. Dan is het niet meteen overweldigend en houd je er ook langer een stijgende lijn in wat het, in ieder geval voor mij, interessant houdt. Het op papier weten hoe iets moet is één stap, er gevoel voor krijgen gaat tijd en veel vallen en opstaan overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

page404 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:20:
[...]

Maak je geen zorgen, ik heb het niet ervaren als een broken record :) we zijn hier tenslotte om ons enthousiasme over een (goedkope :P ) hobby te delen O-). en ik lees je bijdrages (en die van anderen) graag!

[...]

Leuke Mad-Max vibe!
Thanks. Hij wordt nog vetter.
Joindry schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:32:
[...]

Ik lurk al een tijdje hier als herinnering aan vervlogen tijden. Al enkele jaren geen tijd meer om zelf aan building te doen, enkel nog plaatjes kijken van mensen die het wel doen. :9

Anywho, ik heb een hele tijd geleden nog deze gemaakt:
(even uitgegraven speciaal voor de gelegenheid)

[Afbeelding]

Sneeuw/roest uitvoering.
Is die uit de eerste of tweede wereldoorlog? (of een andere periode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Joindry schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:01:
[...]

Haha, in grafiekvorm en al. :D
Mijne is 2,5 en heeft zéér grijpgrage vingers momenteel. Vooral vrije tijd is een ramp de laatste jaren. Als ik er dan al eens heb, besteed ik die graag/liever en die grijpgrage lieverd :)
Mijn eerst kit ooit moet in 1998 geweest zijn (denk ik), een F-117. De kit erna was een tank, ik ben nooit nog verandert.
Hele goede keuze - ik vond en vind het erg lastig om om te gaan met de vrije tijd die je kwijt bent maar ze zijn echt maar één keer zo klein en het gaat heel snel. Dit is de tijd dat ze aandacht van je willen - over een paar jaar ben jij degene die aandacht van hun wil en dat verandert nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dwarlorf schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:17:
[...]

Is die uit de eerste of tweede wereldoorlog? (of een andere periode)
KV-2 is uit de 2e wereldoorlog. Was de opvolger van de KV-1. (zelfde chassis alleen andere koepel om een 152mm projectiel te kunnen passen). Maar was in de praktijk een faaltank. Hij haalt vooral zijn naam uit de gamingindustrie eigenlijk omdat hij daar speelt zoals hij op papier bedoelt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Joindry schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:38:
[...]

Ja de tracks zijn voor veel mensen een dooddoener :) Het is niet voor niets dat veel mensen metalen aftermarket tracks van bijvoorbeeld Friul kopen die ook wel uit allemaal losse tracks bestaan, maar die je vaak alleen even hoeft uit te boren (braampjes weghalen) en met een stukje messingdraad aan elkaar pint. Ben je nog wel een paar avondjes bezig, maar is altijd nog sneller dan allemaal losse plastic tracks die soms afzonderlijk ook weer uit meerdere onderdelen bestaan en vaak dan ook nog super fragiel zijn.

Nadeel van aftermarket tracks is alleen de kostprijs. Soms zijn de tracks dan zelfs duurder dan de kit zelf en is dus een afweging die je alleen zelf kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:07:
[...]

Goeie, eens zien of ze ook injectiespuiten verkopen. Ik ga dan toch zodra het geld zich toestaat die resin kopen

Ok, F* it. Bestelling geplaatst.
Dwarlorf schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:17:
[...]

Thanks. Hij wordt nog vetter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b45GG5fOtenAKw91tWYilCte57s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcJR3IaWqbwlGApfhAazYRSm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ExImSb4Yt-GoAC_ubSPo-ScRo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJnTyjdVAr5Tatz7UjnmLe0I.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Wordt al heel cool zo :)

Je kan ook nog een stap verder gaan en er een klein pompje in in te bouwen die de vloeistof rondpompt. En als je dan toch met elektra bezig bent, kan je er ook mooi wat verlichting bij in bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Invisible_man schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:30:
[...]

Wordt al heel cool zo :)

Je kan ook nog een stap verder gaan en er een klein pompje in in te bouwen die de vloeistof rondpompt. En als je dan toch met elektra bezig bent, kan je er ook mooi wat verlichting bij in bouwen :)
Hehe. 8) Pompje wordt hem niet, althans niet 1 die echt pompt. Ik kan nog wel een kraantje oid fabriceren. Verlichting is nog wel een optie ev. Maar ik denk dat ik dat voor een ander project bewaar. Ik heb ook nog 2 mannetjes en een vrouwtje voor deze Mad Max truck die geschilderd moeten worden en dan dit ding zelf nog. Mogelijk dat ik een een keer een panorama van g amaken. Iemand posste hier ooit een heel vet militair buggy achtig ding, mss dat ik die dan er nog voor aanschaf.

Deze:
Elve1984 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:11:
En nog een fototje van mijn nieuwste aanwinsten.
[Afbeelding]
Koop ik er zo'n setje doodshoofden bij om over de hele romp te plakken. Hmm. Is 1/72 das te klein. Dan moet ik iets vergelijkbaars in 1/35 kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dwarlorf op 09-04-2021 10:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
F-16 is practisch klaar, nog een beetje touch-up hier en daar. Deze wordt onderdeel van een diorama van een vriendin van me uit de film Blue Thunder. Ik heb al een paar jaar terug de helicopter voor haar gebouwd; in de film blaast de F-16 per ongeluk een kippetjesfabriek op, die scene wil ze namaken. Ik heb geen idee hoe, ik lever alleen de military hardware ;) Ik maak nog een AIM-9 Sidewinder op een stukje ijzerdraad met watten eromheen om er een 'action shot' van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMrCfODhEk6T_lNjnXCxKFVsNaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4wjUd4JXgiKAxps71EcZu4b.jpg?f=fotoalbum_large

Dreamliner gaat traag, moet spierwit eerst en ik haat wit spuiten dus mijn frustratie moet een andere outlet hebben. Misschien niet de beste keuze, een andere kit van de 'shelf of doom': AZ Models Fokker C-X. Tweedekkers en ik zijn geen goede combi en al helemaal niet als het een short-run kit is waarbij de fit sowieso al vaag is. Wat ook niet hielp is dat de kat de canopy aangeknaagd had. Eerdere poging is dus jammerlijk mislukt, maar ik heb een incomplete reservekit kunnen scoren dus heb nu spares.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijyvxdh_FIzK5HTRzCc0iUb8ZdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5IqCd0QX1lsGvdmQptgWOOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Even de filters van mijn masker vervangen. Bewijs dat zelfs met een dure afzuiging zoals ik heb, er nog genoeg deeltjes in de lucht overblijven die je in kan ademen :X

Om trouwens nog even op airbrush onderhoud terug te komen, had laatst al de naaldpakkingen vervangen wat al een aardige verbetering opleverde, maar hield af en toe het probleem dat ik luchtbellen in mijn paint cup kreeg wat op een probleem met de afdichting van de luchtkop wijst. Nu had ik gister de o-ring daarvan vervangen, maar daar werd het alleen maar slechter mee :( Nu had ik nog een andere luchtkop voor die naalddikte, alleen die is wat onhandiger met schoonmaken (die is helemaal rondom gesloten waar mijn normale aan twee kanten open is waardoor je snel even de naaldpunt kan schoonmaken), die er op zetten, en hij spuit weer als nieuw. Ik denk dat ik toch op één of andere manier mijn luchtkop beschadigd heb, wellicht te strak vast gedraaid ofzo. Gelukkig heb ik er nog één en zijn ze voor H&S ook los te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D19d_QSfjHH2-CI0htI2Lv4zkto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeemgCIFWBVPAiJ2KWrG64CF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Mag hopen dat het niet van 1x brushen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:51:
@Invisible_man
Mag hopen dat het niet van 1x brushen is :P
Nee, denk van vier of vijf modellen (waaronder de grote hercules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb sinds een paar maand deze:
https://www.bol.com/nl/p/...er/9200000106166980/?s2a=
Dus alles van dit jaar mee gespoten.

Misschien dan ook maar eens nieuwe cardridges bestellen (ze kunnen niet open, dus hoe vies ze zijn kan ik niet echt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Het voordeel van dit 3m masker is dat het gasfilter (het dikke plastic deel) los is van het stoffilter (het dunne stoffen filter) en het stoffilter is een stuk goedkoper dan het gasfilter en zou je dus vaker kunnen vervangen dan het gasfilter. Vooral als je met lacquers spuit heb je ook beide filters nodig. Met acryl verf op zijn minst het stoffilter (FFP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Snap waarom ik de lacquers nog rook..

Dus ook maar betere versie besteld.
Hopelijk dan nu beter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:04
In de afgelopen maanden heb ik weinig tijd gehad om te bouwen. Desondanks heb ik de Tamiya Nissan R34 zo goed als afgerond. Ik heb erg veel moeite gehad met de primer van Zero Paints; het oppervlak was zeer grof en de primer viel er zowat van af. Mogelijk te wijten aan mijn techniek, hoewel ik ook vermoed dat de verf veel te koud is geworden tijdens transport. Ik heb deze besteld in de zeer koude periode in januari. Uiteindelijk alles eraf geschuurd en overgestapt op Vallejo. Vervolgens Zero Paints 'Millenium Jade' en Diamond 2K clear eroverheen gespoten.

Niet perfect, maar goed genoeg voor mijn groeiende collectie :) . Dit was een projectje voor tussendoor, ik ben hiernaast ook nog bezig met de Tamiya 1:12 Porsche 934.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE7UJnYzOesFWMXfDHLv-cPVFCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDf0tVl2TdhR6qMY3xBTKYUR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5G6RWv14_A1Ne207RH0RLk4Chk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f27xnCCkevfqH1ZytUAUrO3D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHeflhhy2hRHDvV8smVAlIGri2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQiG8lZgNOAln4rnjUB2myJT.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste details volgen nog, zoals de kleur op de richtingaanwijzers aan de zijkant; de oranje verf is op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@D422

Netjes, al vind ik die kleur/metallic look niet mooi van zero paints. Ik vind ze te grof.
Valt mij ook altijd die ik volg op YT, die ook auto's maakt, en ZeroPaints gebruikt, die metallic is erg grof.
Misschien is het een camera issue waardoor het in het echt minder opvalt.

Die 2K van Zero paint schijf idd wel goed te zijn, maar hier niet echt te krijgen, behalve wat vage sites uit de jaren 0..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:04
@Renegade666, dat ben ik met je eens. De metal flakes zijn erg groot; volgens mij gebruiken ze hiervoor lak die voor 'echte' auto's is bedoeld. Op de foto's is dat inderdaad erg zichtbaar.

Zero Paints is moeilijk leverbaar, mede vanwege het coronavirus. Ik ben al een tijdje op zoek naar bepaalde kleuren die momenteel gewoon niet te krijgen zijn. Meestal bestel ik deze bij Toms; maar dan heb je het inderdaad over een website uit de jaren 0... :X Hoewel de leveringen tot nu toe altijd prima zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tweedekkers + short run = 8)7

Begonnen met de vleugelstruts; dit ging goed, redelijke positieve fit. Vastgezet in wat ik denk dat de goede stand is en nachtje laten drogen. Volgend ochtend de cabanastruts erin? No way dus. Echt niet eens een approximate fit, te kort en gaten op de verkeerde posities. Gecheckt of ik de vleugel er niet verkeerd op gezet heb, maar dat leek te kloppen.

Ik heb niet eens geprobeerd die krengen pas te krijgen maar nieuwe gemaakt van evergreen rod. Niet heel slecht gelukt, ik ben blij met het resultaat. Het geheel voelt in elk geval redelijk stevig. Klein beetje filler, likje verf, en verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSfeij98rbwz5d54pNKgQDEhI1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uoeqyr30x8zsHERp8gkHTHZm.jpg?f=fotoalbum_large

Next: Landingsgestel. Dit wordt een drama vermoed ik, de onderdelen voelen heel slap aan, die hebben no way voldoende sterkte om het gewicht te dragen. Ik denk dat dat ook improviseren gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Vandaag mijn hele airbrush weer schoongemaakt aangezien er geen verf doorkwam en zelfs bellen in de cup. Verf verder verdund en nog een keer geprobeerd. Rommel. Airbrush weer schoongemaakt :O, verf wegggegooid en nieuw potje gepakt. Verdund, works like a charm. Alleen volgende keer druk toch iets verlagen. Hoeveel parameters zijn er ook alweer met airbrushen? :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vuistregel is dat de verf de consistentie van melk moet hebben.

Volgende vraag is dan natuurlijk magere, halfvolle of volle melk ;)

Verder is het m.i. beter de verf in het potje al te verdunnen. Dit kost je meer verdunner (voor Gunze acqueous gebruik ik IPA) maar is minder risky; als je het in je AB doet en dan gaat verdunnen is de kans groot dat je nozzle al verstopt zit met de te dikke verf voor je gaat spuiten.

[ Voor 51% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-04-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Waar maak je mee schoon?
Sinds dat ik airbrush cleaner van tamiya heb, is het zomaar weer schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@Dr. Strangelove ik denk dat het nu dun genoeg was, nog dunner dan anders. Het was meer magere melk nu :P
Tegenwoordig hergebruik ik de lege verfpotjes om in te verdunnen, dan heb ik zowel “kwastverf” als sprayverf.
@Renegade666 ik heb Revell aqua color clean, en sinds kort mr. Airbrush cleaner. Eerst zoveel mogelijk met water en dan naspoelen met één van die.
Ga ook maar eens wat basiskleuren van een beter merk verf kopen. Die Revell droogt heel snel in de nozzle, zeker de lichte kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:07:
Hoeveel parameters zijn er ook alweer met airbrushen? :S
-Luchtdruk
-Naalddikte
-Afstand dat je spuit
-Dikte van de verf
-Welke verf
-Luchtvochtigheid
-Stand van de maan

Te veel in ieder geval :)

Het lastige met verdunnen is dat het niet alleen een kwestie van hoe dun de verf is, maar dat dat ook weer per verf verschilt, zelfs binnen een merk tussen verschillende kleuren. Dat betreft is Tamiya verf vaak nog het meest vergevingsgezind, dat kan je vrij dik houden met misschien maar 30% thinners, of heel dun met wel 60% thinners en zal dan nog steeds goed dekken. Maar met bijvoorbeeld Mr hobby primer is de marge veel kleiner tussen te dik om uit je airbrush te komen en te dun waarbij het niet dekt en je lopers krijgt. Daar is de truuk dan bij om te dik te beginnen en er steeds een extra druppeltje thinner bij te doen totdat het goed loopt. Van de luchtdruk blijf ik dan vaak wel vanaf zodat ik maar met één variabele te maken heb.
page404 schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:25:
Die Revell droogt heel snel in de nozzle, zeker de lichte kleuren.
Dat is vaak het probleem bij watergedragen verven, die drogen te snel. Hier kan je twee dingen tegen doen, je luchtdruk naar beneden brengen waardoor het minder uitdroogt en een paar druppeltjes retarder toe voegen (voor zover die er is voor die verf). Retarder is niet zozeer een thinner, maar zorgt er voor dat je verf langzamer opdroogt wat een strakker resultaat geeft en minder tipdry geeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Ah revell verf. Ben ik mee begonnen toen de Airbrush kocht. Vind het maar meuk om mee te spuiten.
Koop lekker Tamiya of Vallejo/mig als je acryl wilt blijven doen ;)

Voor de rest gisteren/vandaag de laatste handelingen gedaan voor de M10. Geen weathing gedaan, misschien later nog, maar vond hem zo wel even prima.

Daarna gisteren/vandaag een begin van de Lambo gedaan. Moet zeggen dat het meer werk is dan een tank :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b26rByJ/20210411-160518.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C9dP0Tc/20210411-160523.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xb5s3Xc/20210411-160530.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NpcX5ZH/20210411-160535.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CK8X3g4/20210411-160545.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8XZhNTh/20210411-160847.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3SWj8pH/20210411-160857.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypOndKZ4A3oU1BhqQjw-RQU35pU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aqqIrhwo2BQ6WPpLPSMrDqL9.jpg?f=user_large

Damnit guys, nu heb ik mijn onafgewerkte Hummel ook van onder het stof gehaald. Afspraak gemaakt bij modelbouwwinkel en 30 euro kosten gemaakt voor nieuwe verf en toebehoren.
Benieuwd hoe ver ik ga raken voor het stof hapt omdat ik geen tijd heb. Thuiswerk ihkv corona kan wel een duwtje in de goede richting geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Revisieset voor mijn H&S ontvangen. Prima, alle seals vervangen, zo gepiept.

Er zijn twee seals niet in begrepen echter, een kleine ronde rubberen voor de handmatige airvalve onderaan en het ringetje dat onderdeel is van de instelschroef aan de achterkant. Ik wist niet dat er daar eentje zat en die van mij is nog prima maar wel apart.

De eerst kan ik begrijpen omdat die air valve een optioneel onderdeel is maar die tweede niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-04-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:16:
Revisieset voor mijn H&S ontvangen. Prima, alle seals vervangen, zo gepiept.

Er zijn twee seals niet in begrepen echter, een kleine ronde rubberen voor de handmatige airvalve onderaan en het ringetje dat onderdeel is van de instelschroef aan de achterkant. Ik wist niet dat er daar eentje zat en die van mij is nog prima maar wel apart.

De eerst kan ik begrijpen omdat die air valve een optioneel onderdeel is maar die tweede niet.
Met die instelschroef bedoel je waarmee je kan limiteren hoever de naald naar achteren gaat?

Bij mijn evo zit die er niet op, bij mijn infinity wel, is dus volgens mij ook optioneel. Maar verder inderdaad niet de meest spannende afdichtingen, komt geen verf of lucht daar achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:07

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:07:
Het voordeel van dit 3m masker is dat het gasfilter (het dikke plastic deel) los is van het stoffilter (het dunne stoffen filter) en het stoffilter is een stuk goedkoper dan het gasfilter en zou je dus vaker kunnen vervangen dan het gasfilter. Vooral als je met lacquers spuit heb je ook beide filters nodig. Met acryl verf op zijn minst het stoffilter (FFP).
Welk 3M masker heb jij precies? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:17:
[...]

Welk 3M masker heb jij precies? :)
Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M

Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)

Voor mij was het voordeel van dit masker ook dat deze goed in combinatie met een bril te dragen is. FFP zijn overigens de stoffilters waarbij het hoe hoger het nummer, des te kleiner stof het kan filteren en A is het gas filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:44:
[...]

Met die instelschroef bedoel je waarmee je kan limiteren hoever de naald naar achteren gaat?

Bij mijn evo zit die er niet op, bij mijn infinity wel, is dus volgens mij ook optioneel. Maar verder inderdaad niet de meest spannende afdichtingen, komt geen verf of lucht daar achterin.
Ok dat verklaart het dan ja.
Invisible_man schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:00:
[...]

Het masker zelf:

Met deze filters:
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)

Voor mij was het voordeel van dit masker ook dat deze goed in combinatie met een bril te dragen is. FFP zijn overigens de stoffilters waarbij het hoe hoger het nummer, des te kleiner stof het kan filteren en A is het gas filter.
Deze gaat even op de shopping lijst. Ik gebruik nu soms een weggooi stoffilter en soms zelfs helemaal niks :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Eye opener voor mij is een oom die professioneel schilder is die de zogenaamde "schildersziekte" heeft waar na een leven lang met oplosmiddelen gewerkt te hebben dat zijn tol begint te eisen in dat het je geheugen en hersencapaciteit aantast. Nu zal dat in onze hobby wel mee vallen omdat je in verhouding natuurlijk maar kort er mee in aanraking komt (en als je geen lacquers spuit helemaal niet, maar is verfdeeltjes voor je longen ook niet fijn dus is een simpeler FFP2/3 stof filter ook wel zo handig) en je er vooral koppijn van krijgt, maar het zekere voor onzekere nemend vallen de kosten ook wel weer best mee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Hmm. Ik heb niet veel goedkoper de 4000 versie gekocht, beetje zonde geld dan.

In ander nieuws. Ik heb de base van laatst wat interessanter gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZeqXb6IRogbLcEL0RgfpFZq66A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M46XjPzBuVpSnmO5K0ki8ZHi.jpg?f=fotoalbum_medium

Leuk spul dat resin.

Ik moet nog even kijken wat ik met de zijkanten van het water ga doen. Opties zijn:
  • Schuren tot de zijkanten helder zijn
  • Rand in een kleur verven.

[ Voor 82% gewijzigd door Dwarlorf op 12-04-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:07

Zeddicius

Conscience do cost

Naar aanleiding van de eerdere posts, ook maar een masker besteld :) Dezelfde als @Invisible_man , nog dank voor de tips! Ik heb geen spuitcabine met afzuiging en ik merk, zelfs met de ramen goed open, dat de dampen net even te lang blijven hangen.
Afgelopen vrijdag nog een model geprimed met de spuitbus en ook al deed ik dat buiten, die dampen kunnen nooit gezond zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:00:
[...]

Het masker zelf:

Met deze filters:

Is zo'n gas/damp filter niet voldoende? Is stof filter noodzakelijk?

https://www.air-craft.net...shing-Pack-3M6000ABK.html

Hier zie ik het als airbrush pack, dus denk dat beide handig is ja :). Ik ruik/merk niks met enkel een 6059 gas/damp filter. Maar toch maar zo'n stof filter bestellen dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Vos op 12-04-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:37:
[...]

Is zo'n gas/damp filter niet voldoende? Is stof filter noodzakelijk?
Ja, zondermeer ja is het stoffilter noodzakelijk.

Ik had op dit 3M masker eerst nog geen FFP3 filter omdat ik ook dacht dat het alleen om het gasfilter ging, maar kwam er vrij snel achter dat bij lang spuiten ik toch wat koppijn kreeg (mijn vorige goedkope masker had gecombineerde filters met zowel A als FFP). Na wat onderzoek op internet vond ik uit dat het stoffilter ook belangrijk, dan wel belangrijker is. Als je airbrushed als hobby is je bloodstelling aan de chemicaliën vrij kort (wat het gasfilter wegfilterd) en is het meer een kwestie van ongemak, echter elk beetje stof wat in je longen komt kan al schadelijk zijn. Zo is bij bijvoorbeeld het schuren van ressin het ook verstandig om óf een masker te dragen óf je schuurpapier en werkstuk eerst nat te maken zodat het stof niet opdwarelt, maar in een smurrie samen komt.

Zelfs als je met watergedragen verf spuit zou ik overigens op zijn minst een stofmasker opzetten omdat je daar ook stofdeeltjes de lucht in slingert met je airbrush 30 cm voor je gezicht. Maar daar zou je met z'n wegwerpmasker die je nu met covid hebt denk ik ook wel een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renegade666 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:36:
@Verwijderd
Gewoon bij revell nieuw onderdeel vragen. kost niks. Krijg je gewoon een nieuwe opgestuurd.
Inderdaad, kreeg bericht dat ze het onderdeel kostenloos nazenden. Top bedrijf, dat zie je tegenwoordig veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nu nog hopen dat ze het goede onderdeel sturen. Toen ik een decalvel voor de civiele Lufthansa versie van de FW-200 Condor nabestelde kreeg ik een Luftwaffe vel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:05

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb wat hulp nodig.
Ben eindelijk verhuisd en na een half jaar uberhaupt niks hebben kunnen doen ben ik eindelijk verder kunnen gaan met mijn T1 samba bus. Nu ben ik de vloerdelen met kwast aan het verven omdat ik nog niks anders heb, echter ben ik niet voldoende tevreden met de resultaten (niet strak genoeg met grotere oppervlakte).

Nu kan ik van een vriend gratis een airbrush en compressor overnemen. Het standaard dingetje van Revell en ik ben van plan om hiermee in ieder geval te gaan experimenteren. De resultaten die hij er mee behaald heeft zijn voor mij in ieder geval voldoende.

Naast de airbrush heb ik natuurlijk nog spul nodig om te reinigen en ook eventueel iets om verf te verdunnen. Ik gebruik nu enamel verf van revell voor de samba bus, maar ik heb in totaal maar 4 verschillende kleuren nog. Welke verf zou ik het best kunnen gaan gebruiken in de toekomst icm een airbrush? Ik heb nog niet echt de interesse voor militaire kits, maar wil me met de komende kits met name gaan richten op ruimtevaart (saturn V, apollo) en motor / auto. Weet niet of dat nog van invloed heeft op merkkeuze.

Wat zijn de ervaringen van de ervaren bouwers?

Ik besef me dat die revell airbrush niet geweldig is, ik ga na wat ervaring opgebouwd te hebben voor een fatsoenlijk model met tankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Welk merk verf is sterk afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Ga je voor verf van AK, Vallejo, Humbrol of Revell.

Zelf gebruik ik vaak verf van AK en Vallejo. Vallejo heeft de model air lijn en die is speciaal voor airbrush es. In theorie hoef je die niet te verdunnen, maar ik lees toch vaak dat men alsnog verdunnen / flow optimizers toevoegt.

Bestel gewoon wat verf en kijk wat je er mee kan bereiken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Chrosser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:04:
Ik heb wat hulp nodig.
Ben eindelijk verhuisd en na een half jaar uberhaupt niks hebben kunnen doen ben ik eindelijk verder kunnen gaan met mijn T1 samba bus. Nu ben ik de vloerdelen met kwast aan het verven omdat ik nog niks anders heb, echter ben ik niet voldoende tevreden met de resultaten (niet strak genoeg met grotere oppervlakte).

Nu kan ik van een vriend gratis een airbrush en compressor overnemen. Het standaard dingetje van Revell en ik ben van plan om hiermee in ieder geval te gaan experimenteren. De resultaten die hij er mee behaald heeft zijn voor mij in ieder geval voldoende.
Lijkt me top om mee te beginnen. Kan weinig kapot aan dat ding en geeft je de mogelijkheid wat uit te proberen.
Naast de airbrush heb ik natuurlijk nog spul nodig om te reinigen en ook eventueel iets om verf te verdunnen. Ik gebruik nu enamel verf van revell voor de samba bus, maar ik heb in totaal maar 4 verschillende kleuren nog. Welke verf zou ik het best kunnen gaan gebruiken in de toekomst icm een airbrush? Ik heb nog niet echt de interesse voor militaire kits, maar wil me met de komende kits met name gaan richten op ruimtevaart (saturn V, apollo) en motor / auto. Weet niet of dat nog van invloed heeft op merkkeuze.
Volgens mij is het makkelijker om acrylverven te gebruiken. De laatste paar pagina's zijn er wel wat discussies geweest over het te gebruiken merk. Ik gebruik Revell (aqua color) maar wil nu voor de basiskleuren (wit, zwart, etc) overstappen op de door de ervaren builders gebruikte Tamiya of Vallejo.
Overigens koop ik specifieke kleuren pas bij de kit die ik ga bouwen. Zo bouw je langzaam een assortiment op in plaats van dat je moet gaan gokken welke je nodig hebt.
Oh sorry ik sprak voor mijn beurt :+
Ik besef me dat die revell airbrush niet geweldig is, ik ga na wat ervaring opgebouwd te hebben voor een fatsoenlijk model met tankje
Ik zou me niet verontschuldigen :) gewoon lekker proberen en als het bevalt kan je jezelf wat cadeau doen voor je hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man

Wat betreft reinigen van je airbrush kan dit altijd met de thinner waarmee je de gebruikte verf ook verdunt. Het hangt van de gebruikte verf af wat je het beste kan gebruiken. Een watergedragen verf kan je met gewoon water al reinigen of met speciale reinigers daarvoor. Enamel zou je met enamel thinners moeten reinigen (en gebruik bij enamels een masker).

Maar als je toch naar andere verven wilt kijken, is die van Tamiya altijd een goede met de bijbehorende thinners. Bedenkt wel dat die er in normale acryl verf zijn (alcohol gebasseerd) en in lacquers. Als je verder nog geen goede afzuiging en masker enzo hebt, zou ik het dan wel bij de acryl variant houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

Vos

AFCA

Wat zijn de ervaringen van de ervaren andere bouwers?
:+

Ik ben echt net begonnen met airbrushen (week in bezit) en gebruik nu vooral Tamiya acrylic verf. En heb een paar potjes AK Xtreme metal gekocht. Heb vrij veel onderzoek gedaan en Tamiya acrylic wordt als vrij 'vergevingsgezind' genoemd. Ik verdun dit met Mr. Leveling Thinner of IPA, maak ook schoon met IPA.

Ervaringen tot nu toe zijn positief. Stuk beter dan met de kwast en ben nog dikke noob :D

Qua primer heb ik Vallejo, MIG One Shot, Mr. Primer Surfacer en AK primer gekocht om te testen :). Vind het leuk om te zien wat fijn werkt.

De acrylic van Tamiya is niet volledig waterbasis, dus wel masker gebruiken :).

Bij mijn volgende bestelling wil ik ook wat potjes Vallejo model air bestellen en dat testen. En dat i.c.m. de flow improver.

[ Voor 37% gewijzigd door Vos op 13-04-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik gebruik nu enamel verf van revell voor de samba bus, maar ik heb in totaal maar 4 verschillende kleuren nog.
Mocht je bij Revell enamel blijven, mijn aanbod staat nog.
Skyaero in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"

[ Voor 24% gewijzigd door Skyaero op 13-04-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag de neuwe filters voor mijn masker bezig. Deze doen het wel wat beter :)
Gelijk even getest met brushen met lacquer, en nu niks te ruiken :)

Helaas beetje dom geweest, met geel spuiten, op een zwarte ondergrond. Wou niet echt. Even kijken hoe het morgen is, anders maar witte primer er overheen en opnieuw.
Het is voor het interieur, dus niet de grootste ramp.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Even een tussen projectje...een Revell kit ( een tijdje op de plank liggen) de helft van twee Porsche's...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQvFvKH1Ve2aHbrPNYNLH7oF4E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8poN53N74uZh8fVxf9E2FWKF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klkLVjq0nxz7XYQhWGJYe1U_JDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGQxBXPPqh80Ep9bTQXtKJ8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIwT9gD1EQRctcwfTMb0_7VU0oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6426OIKTBiGvFKgNt08V5HFa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN5CWO3PHoNZxUKJGjTatACeeEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VImswOqQYq10wHw3FWsHQB6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Heb je vlot gedaan na je dikke motor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Renegade666 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:40:
Heb je vlot gedaan na je dikke motor!
Bedankt, niet zo ingewikkeld dit kitje...met een beetje logistiek in brushen ben je een dag of 6/7 een heel eind..

Volgende een Airfix kit, dat eens proberen..wat grotere uitdaging, zal er wat meer tijd voor nodig hebben. ;)
300 onderdeeltje, zoiets....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewqoeEKToNvPCF6WDsK-qXOKZEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsz9LbAw5qFhy1890Z24to4E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@silitek
Met de tijd die ik momenteel heb, lukt een tank prima in een week. maar een auto, met veel losse onderdelen/kleuren, heb ik toch even wat meer tijd nodig :P
Nu heb ik de laatste jaren maar 2 autos; gedaan, en die zijn de vorige maanden gemaakt :P

Die bentley lijkt wel leuk. Italari heeft ook een paar leuken, maar na de misfit van een Scania van ze, ben ik niet heel happig atm met dat merk. Dus misschien voor later.

Heb nog 2 liggen, en nieuwe komen er niet meer eerst, straks eerst verder met mij nieuwe huis, heeft het geld wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Renegade666 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:51:
@silitek
Met de tijd die ik momenteel heb, lukt een tank prima in een week. maar een auto, met veel losse onderdelen/kleuren, heb ik toch even wat meer tijd nodig :P
Nu heb ik de laatste jaren maar 2 autos; gedaan, en die zijn de vorige maanden gemaakt :P

Die bentley lijkt wel leuk. Italari heeft ook een paar leuken, maar na de misfit van een Scania van ze, ben ik niet heel happig atm met dat merk. Dus misschien voor later.

Heb nog 2 liggen, en nieuwe komen er niet meer eerst, straks eerst verder met mij nieuwe huis, heeft het geld wel nodig.
Prioriteiten stellen inderdaad, nieuwe woning, verhuizing gaat vaak gepaard met bakken geld, investering....

Hoop dat Airfix het niveau van Tamiya kan benaderen in pasvorm..

Ach, ja corona vooruitzicht is ook niet al te rozenkleurig, hobbyen dan maar door..

En je bezit nog een voorraadje..wat nieuwe aanschaf betreft ( nog ) niet aan de orde..

Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste