Tja, in mijn studententijd had ik niet veel te besteden en was via internet nog niet zoveel te verkrijgen en was je dus aangewezen op je lokale winkel met vaak alleen Revell en Italeri spul. Kan mij de besluiteloosheid nog herinneren wanneer je in de winkel staat en een keuze moet maken. Nu heb ik besteedbaar inkomen en kan je via internet bestellen wat je wilt, gevaarlijke combinatie
Ondanks dat vind ik het nog steeds niet een dure hobby gezien de hoeveelheid tijd die ik er in steek en dan geef ik er persoonlijk ook wel bovengemiddeld aan uit denk ik (zat kits die richting de €100 gaan met aftermarket spul enzo, maar daar ben ik dan ook zo meer dan een maand mee bezig). Ik heb nog een andere hobby, muziek maken, en heb meerdere instrumenten in huis waar ik door de jaren heen makkelijk meer dan €10.000,- aan uitgegeven heb. Alles is relatief

Maar waar de muziek een hobby is waar naast mijn werk veel planning bij komt kijken en waar je soms door geleefd wordt (maar aan het eind veel voldoening uit te halen is), ligt mijn modelbouwhobby altijd klaar voor mij wanneer ik een verloren uurtje heb. Perfect voor ontstressen van werk. En zeker nu in corona tijd waar de muziekhobby gewoon stil ligt (al sinds oktober geen instrument meer aangeraakt), is de modelbouw echt een goede uitlaatklep voor mij geworden en dat is mij persoonlijk in ieder geval zeker wat waard.
En wees nou eerlijk, is het doel van deze hobby het eindresultaat van een model, of de weg er naartoe? Ik geef dan ook liever wat meer uit aan een AAA kit dan de 40 jaar oude Revell variant, ook al is die de helft van de prijs. Ik wil een leuke bouwervaring, geen frustrerende
Maar het mooie is wel dat je inderdaad niet €100,- aan een model hoeft uit te geven, €25,- aan een tangetje en €250,- aan een airbrush en voor een paar tientjes al los kan gaan met een paar simpele kwastjes en een stanleymesje. Vooral voor een beginner heeft dat dure spul toch nog niet z'n zin als andere skills nog moeten groeien. Al moet je altijd waken dat je geen troep koopt en daardoor snel uitgekeken bent.