Ach, dat valt nog mee. Ik moet mijn projecten regelmatig afstoffen
Mooie kit, ziet er goed uit! Allemaal airbrush werk? Of ook hand? Welke schaal is dat?silitek schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:21:
[...]
Dat is handig zeg...3D-printer is een uitkomst.
Een laatste tussenstop van deze kant..
Nog wel wat werk vóór de boeg...tot zover.
Edit: Duc is af..op naar 't volgende. Waarschijnlijk weer een tweewieler, bevalt me wel. Vallejo Metal Color gebruikt...
Voor mijn 4de kit, wel de mooiste om te bouwen.
Tamiya heeft er een liefhebber bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank je...3 dagen, toch wel zo'n 8 uur per dag aan gewerkt..incl droogtijd airbrush.streamnl schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:10:
[...]
Ik ga normaal naar de laatste ongelezen post van een topic. En ook al gaat niet zo heel hard, maar je mag gerust een nieuw bericht maken ipv een edit.
Ik had bijna jouw nieuwe foto's niet gezien....
Maar...![]()
netjes gedaan. Snel ook!
spoiler:(voel me bijna (!!!)schuldig dat ik al 3 weken nog steeds bij stap 4 ben bij mijn duc...)
Alleen de foto's vervang ik, te veel verzadigd
Dank je, 90% alles met de airbrush inderdaad , schaal is 1:32 tamiya ducati 1199 panigale s tricolore.Vos schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:00:
[...]
Mooie kit, ziet er goed uit! Allemaal airbrush werk? Of ook hand? Welke schaal is dat?
[ Voor 19% gewijzigd door silitek op 11-03-2021 09:36 ]
Tubes....It's what make music music!
@silitek
Nette brommer
Als mijn voorraad straks op is, zal ik ook eens een motor doen.
Heb er niet veel mee, maar is wel leuk om maken denk ik.
Nette brommer
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Dat idee had ik ook, echter de Tamiya motor kit's zijn prachtig gedetailleerd. Leuk met schroefjes en kabeltjes erbij. Dit ga je leuk vinden!Renegade666 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:38:
@silitek
Nette brommer
Ik had eigenlijk met mezelf afgesproken om voorlopig even geen nieuwe kits te kopen.. Maarja, ik had wat kadobonnen gekregen voor mijn verjaardag en die verlopen over een jaar.. Dus die moesten nu op natuurlijk 
Dus ik heb maar veel te veel geld betaald voor een 1:32 Spitfire van Revell in de Iron Maiden uitvoering. Ik had de 747 al van ze, dus deze kan mooi bij de verzameling
Het verschil met de gewone 1:32 Spitfire van Revell is dat er wat extra decals en twee Eddies bij zitten.
Alleen is figuren schilderen niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Maar ik zal er toch even voor moeten gaan zitten.
Dus ik heb maar veel te veel geld betaald voor een 1:32 Spitfire van Revell in de Iron Maiden uitvoering. Ik had de 747 al van ze, dus deze kan mooi bij de verzameling
Het verschil met de gewone 1:32 Spitfire van Revell is dat er wat extra decals en twee Eddies bij zitten.
Alleen is figuren schilderen niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Maar ik zal er toch even voor moeten gaan zitten.
Og, ze zijn groter dan de figuren van mijn tanks op 1:35_Eend_ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:11:
Maar ben benieuwd naar je eind resultaat. Staan wel leuke filmpjes hier en daar op voor figuren verven. Het is ook niet mijn hobby
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ja, Eddie is toch wel net een millimeter groterRenegade666 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Og, ze zijn groter dan de figuren van mijn tanks op 1:35![]()
Maar ben benieuwd naar je eind resultaat. Staan wel leuke filmpjes hier en daar op voor figuren verven. Het is ook niet mijn hobby
Ik heb ook nog wat figuurtjes in 1:35 van ome Ali liggen. Ik denk dat ik die maar eerst even te lijf ga voordat ik me aan Eddie ga wagen
Nu nog even mijn vleeskleuren opzoeken voor de Ali figuurtjes, voor Eddie moet ik nog bedenken welke kleuren ik moet gebruiken. Voor zijn gezicht zal ik meer hebben aan Warhammer verf denk ik.
En vanavond maar even een Youtube playlist maken met filmpjes over figuren schilderen.
Wat foto's van de Ford GT. Qua blanke lak zit er Tamiya TS65 op, dat zie je vooral in zonlicht. Is een Pearl lak, wist niet precies wat het zou doen maar is mij nu duidelijk
. Lijken op foto's spikkels of stof, maar in echt zie je dat niet zo.
Laatste foto is met minder zonlicht, dan zie je het verschil wel.
Aardig wat geleerd met deze kit. Houtlijm was een top tip. Alleen bij voorruit heb ik aan binnenzijde wat normale lijm gebruikt, maar dat liep weg en heeft kleine fuckup gedaan helaas.
Moest de body wel met secondelijm vastzetten, pastte niet lekker. Volgende keer dus ook vaker tussentijds passen. Moest wel heel wat wegschuren van de 'monocoque'
Zit er aan te denken om de wielen misschien nog zwart te maken. Het standaard chroom oogt wat matig vind ik.
Op zoek naar nieuwe kit nu
:strip_exif()/f/image/RcOVV7BFnwb66Hjkr1guxaVM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgJGEhQ42Hi5siaVnRa1TZ4M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4mwaxPqTFSdl2XwNdJ7szBla.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ut6IDcGWtrKXRyO9UoOcahAe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tL2xSuCyqUkUdu7XEim8fYxc.jpg?f=fotoalbum_large)
Aardig wat geleerd met deze kit. Houtlijm was een top tip. Alleen bij voorruit heb ik aan binnenzijde wat normale lijm gebruikt, maar dat liep weg en heeft kleine fuckup gedaan helaas.
Moest de body wel met secondelijm vastzetten, pastte niet lekker. Volgende keer dus ook vaker tussentijds passen. Moest wel heel wat wegschuren van de 'monocoque'
Zit er aan te denken om de wielen misschien nog zwart te maken. Het standaard chroom oogt wat matig vind ik.
:strip_exif()/f/image/RcOVV7BFnwb66Hjkr1guxaVM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgJGEhQ42Hi5siaVnRa1TZ4M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4mwaxPqTFSdl2XwNdJ7szBla.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ut6IDcGWtrKXRyO9UoOcahAe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tL2xSuCyqUkUdu7XEim8fYxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8Dow38ByGNQzhs1utsbLNZr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 11-03-2021 16:54 ]
Ziet er goed uit!Vos schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:50:
Wat foto's van de Ford GT. Qua blanke lak zit er Tamiya TS65 op, dat zie je vooral in zonlicht. Is een Pearl lak, wist niet precies wat het zou doen maar is mij nu duidelijk. Lijken op foto's spikkels of stof, maar in echt zie je dat niet zo.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Plastic chrome ziet er bijna altijd niet mooi uit, ik strip het altijd en spuit het dan met chroom verf (nee, geen Chroom-6
En om iedereen maar even de moed in de schoenen te laten zinken: Ik kwam deze Ki-51 Sonia in 1:144 tegen op reddit: https://www.reddit.com/r/...ages_clearprop_1144_ki51/
Mijn ogen doen al pijn als ik er naar kijk..
Verwijderd
Wat een heel erg mooie kleur is is de TS-89 van tamiya.
Geen makkelijke om te spuiten (eerst ts-15) daarna ts-89 en in gelijke laagdiktes en dan aflakken met ts-13.
Maar die kleur knalt er ook echt vanaf.

overigens niet bij bol bestellen absurd duur daar.... zijn voor 9 euro te krijgen als je ze op google zoekt.
Geen makkelijke om te spuiten (eerst ts-15) daarna ts-89 en in gelijke laagdiktes en dan aflakken met ts-13.
Maar die kleur knalt er ook echt vanaf.

overigens niet bij bol bestellen absurd duur daar.... zijn voor 9 euro te krijgen als je ze op google zoekt.
Strak hoor...mooi spuitwerk en kleur. Tip bij de action hebben ze 200ml chrome spuitbusje. Als je op redelijke afstand nevelt krijg je een prachtige resultaat..en dat voor een paar euro'sVos schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:50:
Wat foto's van de Ford GT. Qua blanke lak zit er Tamiya TS65 op, dat zie je vooral in zonlicht. Is een Pearl lak, wist niet precies wat het zou doen maar is mij nu duidelijk. Lijken op foto's spikkels of stof, maar in echt zie je dat niet zo.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thnx. Dat is wel een goeie tip denk ik ja. Zal het overwegensilitek schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:47:
[...]
Strak hoor...mooi spuitwerk en kleur. Tip bij de action hebben ze 200ml chrome spuitbusje. Als je op redelijke afstand nevelt krijg je een prachtige resultaat..en dat voor een paar euro's
Ben nu aan het beginnen aan een nieuw projectje, de Brewster Buffalo 1/32 van Special Hobby. Een short run kit die zo snel te zien ongetwijfeld de nodige fit issues gaat hebben, maar we redelijk gedetailleerd en we zullen wel zien waar het schip strand. Deze wil ik natuurlijk in de Nederlandse versie bouwen en heb daar ook de decal sheet van Dutch Decal voor, maar dan ga je op onderzoek naar wat de kleuren moeten zijn en dan wordt het even lastig.
Ze praten hier over "jongblad" en "oudblad" wat een groene en bruine kleur lijkt te zijn.
:strip_exif()/f/image/dFrBYu9vAsWXCtIzIB6k5jye.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek ik op de voor Nederlands vliegend materiaal handige website van de helaas overleden heer Jonker, praten ze ook over jong en oudblad, maar noemen gelukkig ook verfnummers (de 41 en 42 welke veel door de VS gebruikt werd), alleen dan is de bruin opeens groen geworden....

Tenslotte staat er nog één in het museum, maar dat is weer een replica waarvan kleuren ook niet altijd helemaal blijken te kloppen, maar ook meer de groene kant op gaat.

Het verwarrende is nog wel dat als je zoekt gebouwde modellen op internet, je weer veel de bruine kleur tegenkomt. Aan de andere kant, ik heb die groene verf (41 en 42) al, dus dat zou voor mij wel handiger zijn. Ook is het al vreemd dat ze een bruine kleur "jong blad" noemen en de groene kleur "oud blad", zou dat dan eerder andersom verwachten.
Wat ik wel nog gevonden heb is dat de RAF die met deze kisten vloog voordat die aan ons gegeven waren, ze in de kleuren dark earth en dark green hadden wat zeg maar de huricane en vroege spitfire kleuren zijn.
Iemand nog enig idee? En anders ga ik gewoon voor de groene kleuren, klinkt mij op dit moment logischer in de oren
Ze praten hier over "jongblad" en "oudblad" wat een groene en bruine kleur lijkt te zijn.
:strip_exif()/f/image/dFrBYu9vAsWXCtIzIB6k5jye.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek ik op de voor Nederlands vliegend materiaal handige website van de helaas overleden heer Jonker, praten ze ook over jong en oudblad, maar noemen gelukkig ook verfnummers (de 41 en 42 welke veel door de VS gebruikt werd), alleen dan is de bruin opeens groen geworden....

Tenslotte staat er nog één in het museum, maar dat is weer een replica waarvan kleuren ook niet altijd helemaal blijken te kloppen, maar ook meer de groene kant op gaat.

Het verwarrende is nog wel dat als je zoekt gebouwde modellen op internet, je weer veel de bruine kleur tegenkomt. Aan de andere kant, ik heb die groene verf (41 en 42) al, dus dat zou voor mij wel handiger zijn. Ook is het al vreemd dat ze een bruine kleur "jong blad" noemen en de groene kleur "oud blad", zou dat dan eerder andersom verwachten.
Wat ik wel nog gevonden heb is dat de RAF die met deze kisten vloog voordat die aan ons gegeven waren, ze in de kleuren dark earth en dark green hadden wat zeg maar de huricane en vroege spitfire kleuren zijn.
Iemand nog enig idee? En anders ga ik gewoon voor de groene kleuren, klinkt mij op dit moment logischer in de oren
Er zal toch wel een groen zijn die richting bruin gaat? Zoiets als dit: https://acrylicosvallejo....lor-en/green-brown-70879/ En anders zelf iets mixen?Invisible_man schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:02:
Ben nu aan het beginnen aan een nieuw projectje, de Brewster Buffalo 1/32 van Special Hobby. Een short run kit die zo snel te zien ongetwijfeld de nodige fit issues gaat hebben, maar we redelijk gedetailleerd en we zullen wel zien waar het schip strand. Deze wil ik natuurlijk in de Nederlandse versie bouwen en heb daar ook de decal sheet van Dutch Decal voor, maar dan ga je op onderzoek naar wat de kleuren moeten zijn en dan wordt het even lastig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Oh ja, er zijn bepaalde groens die na verwering naar bruin neigen. De Nederlandse Leopard 1 tanks hadden ook een kleur olive drab die bij bepaald licht al aardig bruin lijkt. Alleen als ik naar dat vliegtuig in het museum kijk, is dat niet een kleur groen die naar bruin neigt in mijn ogen.Dwarlorf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:26:
[...]
Er zal toch wel een groen zijn die richting bruin gaat? Zoiets als dit: https://acrylicosvallejo....lor-en/green-brown-70879/ En anders zelf iets mixen?
Die Buffalo's waren KNIL-kisten toch? Persoonlijk vind ik het "originele" bruin-groene schema wel mooier Maar ik weet niet of het KNIL andere kleuren gebruikte dan de LVA
Mee eens, maar als ik het goed heb begrepen is het niet duidelijk of die kleuren (van die replica) wel kloppen. Ik zat eigenlijk in de richting te denken dat al je toch de juiste kleuren niet kan achterhalen dat je net zo goed kan kiezen wat je zelf het mooiste vindt.Invisible_man schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:40:
[...]
Oh ja, er zijn bepaalde groens die na verwering naar bruin neigen. De Nederlandse Leopard 1 tanks hadden ook een kleur olive drab die bij bepaald licht al aardig bruin lijkt. Alleen als ik naar dat vliegtuig in het museum kijk, is dat niet een kleur groen die naar bruin neigt in mijn ogen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Inderdaad, het gaat mij nu vooral om wat de "waarheid" is en of het die groene of bruine kleur moet zijn. Maar aan het eind van de dag gaat het er inderdaad om wat ik zelf mooi vindDwarlorf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:43:
[...]
Mee eens, maar als ik het goed heb begrepen is het niet duidelijk of die kleuren (van die replica) wel kloppen. Ik zat eigenlijk in de richting te denken dat al je toch de juiste kleuren niet kan achterhalen dat je net zo goed kan kiezen wat je zelf het mooiste vindt.
Ja, dat vind ik ook hoor. Ik doe het voor mijn historische figuren ook wel (die paar die ik nu geschilderd heb). Iig kijken welke kleuren toendertijd beschikbaar waren. Daar permiteer ik me dan wat vrijheid door de kleur wel te gebruiken als ik dat mooi acht ook al is dat niet gangbaar. Paars was eigenlijk voorbehouden aan royalty maar vind dat niet erg om eventueel bij niet-royalty te gebruiken als ik vind dat dat het model ten goede komt.Invisible_man schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:55:
[...]
Maar een beetje historisch onderzoek naar het model wat je aan het bouwen bent is voor mij ook wel een interessant onderdeel van de hobby, dus doe altijd wel een poging om de waarheid te achterhalen.
Jongblad en oudblad zijn lastig te definiëren kleuren; ik heb ze op een P40 gebruikt volgens de instructies op de KW Jonker website maar ze lagen daardoor erg dicht bij elkaar waardoor je heel weinig verschil ziet tussen de twee kleuren. Persoonlijk had ik liever wat meer constrasterende kleuren gehad zodat het resultaat wat meer spreekt en ik denk ook dat dat meer in keeping is met wat de realiteit was.Invisible_man schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kortom het is wat je wil; er zijn boeken volgeschreven over deze discussies voor zo'n beetje elke kleur die je kan bedenken. For me, if it looks good, it's ok, zeker als je meeneemt dat er ongetwijfeld kleurverschil was tussen batches van de betreffende verf in die tijd en verwering ook een enorme impact heeft.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ja, ik denk ook dat ik dat museumstuk als voorbeeld ga nemen met inderdaad genoeg contrast tussen de twee groens. Ik heb eerder ook eens een knil P-40 gebouwd en had daar ook een referentieboek van Dutch Profile (zelfde gast als van Dutch Decal) van en daar werd ook wel uit duidelijk dat alles daar ter plekke overgeschilderd werd, maar ook dat door het tropische klimaat er een hoop slijtage aan de verflaag was. Kon dus alle kanten opgaan.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:35:
[...]
Jongblad en oudblad zijn lastig te definiëren kleuren; ik heb ze op een P40 gebruikt volgens de instructies op de KW Jonker website maar ze lagen daardoor erg dicht bij elkaar waardoor je heel weinig verschil ziet tussen de twee kleuren. Persoonlijk had ik liever wat meer constrasterende kleuren gehad zodat het resultaat wat meer spreekt en ik denk ook dat dat meer in keeping is met wat de realiteit was.
Kortom het is wat je wil; er zijn boeken volgeschreven over deze discussies voor zo'n beetje elke kleur die je kan bedenken. For me, if it looks good, it's ok, zeker als je meeneemt dat er ongetwijfeld kleurverschil was tussen batches van de betreffende verf in die tijd en verwering ook een enorme impact heeft.
Leuk die Buffalo, zo ook de discussie over het jong en oud bladgroen, volgens mij zijn het wel echt groen tinten. waarbij de kleuren van de Museum Buffalo wel echt overeen komen.
In het boek "Camouflage en kenmerken" zijn een aantal pagina's gewijd aan deze kleuren. Erg interessant boek over de luchtvaart in NL Indië, wel redelijk prijzig.
De kleur is ook nog afhankelijk van waar de kist geschilderd is. de tinten in NL Indië gebruikt verschillen van de kleuren van vliegtuigen die in de VS geschilderd zijn.
In het boek "Camouflage en kenmerken" zijn een aantal pagina's gewijd aan deze kleuren. Erg interessant boek over de luchtvaart in NL Indië, wel redelijk prijzig.
De kleur is ook nog afhankelijk van waar de kist geschilderd is. de tinten in NL Indië gebruikt verschillen van de kleuren van vliegtuigen die in de VS geschilderd zijn.
Ah bedankt, dat bevestigd mijn vermoeden dus!Elve1984 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:34:
Leuk die Buffalo, zo ook de discussie over het jong en oud bladgroen, volgens mij zijn het wel echt groen tinten. waarbij de kleuren van de Museum Buffalo wel echt overeen komen.
Ja €77,95 is net even wat te veel voor een referentieboek.In het boek "Camouflage en kenmerken" zijn een aantal pagina's gewijd aan deze kleuren. Erg interessant boek over de luchtvaart in NL Indië, wel redelijk prijzig.
Uiteindelijk is het een kwestie van ergens voor kiezen en kijken hoe de gekozen kleuren ten opzichte van elkaar zich verhouden en aan de hand daarvan de verf nog wat lichter of donkerder te tinten met wat wit of zwart. Het contrast tussen de twee kleuren is dan belangrijker dan of het de exacte kleuren zijn en bij twijfel kan je altijd nog wat extra wheatering toepassenDe kleur is ook nog afhankelijk van waar de kist geschilderd is. de tinten in NL Indië gebruikt verschillen van de kleuren van vliegtuigen die in de VS geschilderd zijn.
Na een dag met enkele lastige leerlingen, deed me dit wel even goed. Ik ben weer helemaal zen.
Wat ook helpt is dat Tamiya gewoon past (tot nu toe). Wat een verademing vergeleken met de vorige bouwpakket.
En... mijn verloren onderdeel is weer terecht. Zie pijl. Zo klein is het niet en vond het raar dat ik hem nergens kon vinden.
Hij zat (per ongeluk) vast aan de zijkant van mijn plank, met een dubbelzijdige tape. Wie kijkt daar nou
Wip foto’s
:strip_exif()/f/image/JOOLldYjt9KS1JGhsLsvHSHX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ook helpt is dat Tamiya gewoon past (tot nu toe). Wat een verademing vergeleken met de vorige bouwpakket.
En... mijn verloren onderdeel is weer terecht. Zie pijl. Zo klein is het niet en vond het raar dat ik hem nergens kon vinden.
Hij zat (per ongeluk) vast aan de zijkant van mijn plank, met een dubbelzijdige tape. Wie kijkt daar nou
Wip foto’s
:strip_exif()/f/image/JOOLldYjt9KS1JGhsLsvHSHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nvsUlAg5s1obkmWcQY9WtWLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke kit is dit?..ziet er keurig uit overigens.streamnl schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:48:
Na een dag met enkele lastige leerlingen, deed me dit wel even goed. Ik ben weer helemaal zen.
Wip foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
M'n nieuwe bike is ook binnen, intussen...
:strip_exif()/f/image/9IE4a2GOstZmrFr2I7loejOz.jpg?f=fotoalbum_large)
Derde build van het jaar, ik probeer er eentje per maand gemiddeld af te bouwen dus voorlopig op schema
Mitsubishi G4M1 Betty van Hasegawa in 1/72.

Zoals al eerder gepost een erg oude kit met opliggende rivets en paneellijnen. Ik was op zoek naar een snelle build voor mijn project om alle toestellen uit de oude flightsim Hellcats over the Pacific te bouwen, ben ongeveer halverwege.

Hoewel dit een oude kit is, is het een typische Hasegawa kit in de zin dat de pasvorm prima is. Weinig filler nodig gehad. Veel afplakwerk voor de ruitjes natuurlijk, en bijna anderhalf uur bezig geweest ook om het er weer af te pulken.
Weathering ben ik redelijk tevreden over. Het is misschien een beetje overdone en wat te symmetrisch maar het geeft wel character aan het toestel vind ik. Ik heb eerst primer gespoten, toen Humbrol Polished Aluminium, toen Tamiya IJN Grey en Green. Daarna met een cocktailprikker en 1500 grit schuurpapier de verwering gedaan.

Binnenkort zal ik een foto posten van mijn Hellcats collectie
Moet nog een leuke diorama-achtige presentatie gaan bedenken ervoor, zit te denken aan iets met screenshots uit het spel.

Het viel me ook op wat een groot toestel deze Betty is voor een twee-motorige bommenwerper. Hier naast een B-25 die ik samen met mijn zoontje aan het bouwen ben.

Zoals al eerder gepost een erg oude kit met opliggende rivets en paneellijnen. Ik was op zoek naar een snelle build voor mijn project om alle toestellen uit de oude flightsim Hellcats over the Pacific te bouwen, ben ongeveer halverwege.

Hoewel dit een oude kit is, is het een typische Hasegawa kit in de zin dat de pasvorm prima is. Weinig filler nodig gehad. Veel afplakwerk voor de ruitjes natuurlijk, en bijna anderhalf uur bezig geweest ook om het er weer af te pulken.

Weathering ben ik redelijk tevreden over. Het is misschien een beetje overdone en wat te symmetrisch maar het geeft wel character aan het toestel vind ik. Ik heb eerst primer gespoten, toen Humbrol Polished Aluminium, toen Tamiya IJN Grey en Green. Daarna met een cocktailprikker en 1500 grit schuurpapier de verwering gedaan.

Binnenkort zal ik een foto posten van mijn Hellcats collectie

Het viel me ook op wat een groot toestel deze Betty is voor een twee-motorige bommenwerper. Hier naast een B-25 die ik samen met mijn zoontje aan het bouwen ben.

Wat een ding!
Maar de verwering overdone? In mijn ogen niet.. De Pacific is niet de meest verf-vriendelijke omgeving. Wat ik aan foto's heb gezien van Japanse vliegtuigen komt aardig overeen met hoe Betty er nu uitziet
Maar de verwering overdone? In mijn ogen niet.. De Pacific is niet de meest verf-vriendelijke omgeving. Wat ik aan foto's heb gezien van Japanse vliegtuigen komt aardig overeen met hoe Betty er nu uitziet
Heel tof ding!silitek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Welke kit is dit?..ziet er keurig uit overigens.
M'n nieuwe bike is ook binnen, intussen...
[Afbeelding]
1 tip; kijk niet naar de video van Plasmo op YouTube ;')
Vraag in het algemeen;
Je ziet vaak dat ze van die upgrade? kits erbij gebruiken voor geëtste onderdelen etc. Kun je die ook gewoon bij de modelbouw zaken halen of zijn daar andere leveranciers voor?
Waar zoek ik op?
Scalemates.comKraz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:21:
[...]
Heel tof ding!
Vraag in het algemeen;
Je ziet vaak dat ze van die upgrade? kits erbij gebruiken voor geëtste onderdelen etc. Kun je die ook gewoon bij de modelbouw zaken halen of zijn daar andere leveranciers voor?
Waar zoek ik op?
Zoek op de kit waarvoor je photo etch wil hebben en dan vindt je in ieder geval een hele berg opties. Zelfde voor resin parts en decals. En dan zul je zien dat zelfs online winkels niet alles hebben.. Aftermarket spul voor een De Schelde S-21 vinden zal een stuk moeilijker zijn dan voor de zoveelste Bf-109 of Spitfire.
Een voorbeeldje van de Kawasaki Ninja: https://www.scalemates.co...-ninja-h2-carbon--1251742
Op Google kun je zoeken op $Kit_naam + after market of $Kit_naam photo etch, of iets in die geest.
Niet alle fysieke winkels hebben upgrade kitjes, meestal maar een handje vol, en het is ook afhankelijk van wat je wil hebben. Krikke in Groningen heeft bijvoorbeeld bergen met Friul tracks, maar voor bijv. vliegtuigen hebben ze niet zo heel veel. AviationMegaStore in Aalsmeerderbrug heeft dan weer gigantisch veel aan aftermarket spul. Masks, decals, PE, resin onderdelen, you name it.
[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 14-03-2021 13:04 ]
Nee precies, niet goed voor je zelfverzekerheidKraz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:21:
[...]
Heel tof ding!
Zoals Eend al schreef kan je dat op scalemates altijd goed vinden. Vaak kom ik dan terecht op Modellbau Konig in Duitsland die ook nog eens snel verstuurd, zelfs in coronatijd en vaak al in scalemates gelinkt staat inclusief verkrijgbaarheid. In Nederland heeft inderdaad de luchtvaarthobbyshop veel, maar alleen op het vlak van vliegtuigen en zij staan niet gelinkt in scalemates. Voorheen was Hannants in Engeland ook een goede optie, maar staan ook niet gelinkt op scalemates en vanwege de Brexit is dat op het moment sowieso even geen optie helaas.Vraag in het algemeen;
Waar zoek ik op?
Vandaag mijn T34/76 even afgemaakt.
Hij is iets donkerder geworden dan gewenst, maar verder wel netjes en goed gelukt.
Deze keer weer even met TS-13 en TS-80 gewerkt. tussen in even met panelliner bezig geweet om wat meer pop te krijgen. Dat is ook wel goed gelukt vind ik zelf.
Wat pics. En een overzichtje van de laatste 3 maanden dat ik bij mijn ouders heb gebouwd.

Gaan ik nu weer verder met de M1A1-HA van Dragon.
Wel grappig om te zien wat een formaat verschil met de oude en nieuwe tanks.
Hij is iets donkerder geworden dan gewenst, maar verder wel netjes en goed gelukt.
Deze keer weer even met TS-13 en TS-80 gewerkt. tussen in even met panelliner bezig geweet om wat meer pop te krijgen. Dat is ook wel goed gelukt vind ik zelf.
Wat pics. En een overzichtje van de laatste 3 maanden dat ik bij mijn ouders heb gebouwd.

Gaan ik nu weer verder met de M1A1-HA van Dragon.
Wel grappig om te zien wat een formaat verschil met de oude en nieuwe tanks.
[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 14-03-2021 14:21 ]
@Renegade666
Het ziet er weer strak en netjes uit
@silitek
Deze.
Het ziet er weer strak en netjes uit
@silitek
Deze.
[ Voor 64% gewijzigd door streamnl op 14-03-2021 16:35 ]
Mooi!
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Nice, doe ik je met mijn brakke motoriek niet na! De chainmail ziet er nu ook goed uit, heb je die nog een wash ofzo gegeven?
Nee, uiteindelijk heb ik een mengsel van Vallejo Zilver en Vallejo Game Color Tinny Tin gemaakt (en in een potje gestopt) en daarmee de boel geschilderd. Echter, had ik de chainmail eerst alleen in tinkleur wat ik niet mooi vond. Daarna heb ik het met zilver overgeschilderd wat ik ook niet mooi vond (te shiny) en dus als uiteindelijke laag mijn eigen mengsel. Kan zijn dat die lagen elkaar complementeren. Tinny tin met zilver is trouwens een aanrader is als je een soort ijzerkleur wilt. Tinny tin mengt ook mooi met brons bijvoorbeeld.Invisible_man schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:48:
[...]
De chainmail ziet er nu ook goed uit, heb je die nog een wash ofzo gegeven?
Ik zou zeggen, oordeel zelf:
:strip_exif()/f/image/N8babfRmjG4z3rflhMMof7Q6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die bureaulamp-loep-combo die ik heb gekocht compenseert veel. Ben er heel tevreden mee.Invisible_man schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Nice, doe ik je met mijn brakke motoriek niet na!
Wat je misschien ook eens kan proberen is om het dan eerst zwart of donkergrijs te verven, en dan te dry brushen met een metalic verf. Dat doe ik bij bijvoorbeeld vliegtuig motoren (van die ouderwetse radiaalmotoren) waar het dan tussen de koelribben donkerder blijft en meteen een soort schaduweffect geeft. Ook is de dekking dan een stuk minder uniform wat ook wat variaties met zich mee brengt die het interessanter maken.Dwarlorf schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:04:
[...]
Nee, uiteindelijk heb ik een mengsel van Vallejo Zilver en Vallejo Game Color Tinny Tin gemaakt (en in een potje gestopt) en daarmee de boel geschilderd. Echter, had ik de chainmail eerst alleen in tinkleur wat ik niet mooi vond. Daarna heb ik het met zilver overgeschilderd wat ik ook niet mooi vond (te shiny) en dus als uiteindelijke laag mijn eigen mengsel. Kan zijn dat die lagen elkaar complementeren. Tinny tin met zilver is trouwens een aanrader is als je een soort ijzerkleur wilt. Tinny tin mengt ook mooi met brons bijvoorbeeld.
Ja, dat kan ik wel eens proberen. Ik heb al weer een ridder in de (basecoat) stelling staan.Invisible_man schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:36:
[...]
Wat je misschien ook eens kan proberen is om het dan eerst zwart of donkergrijs te verven, en dan te dry brushen met een metalic verf. Dat doe ik bij bijvoorbeeld vliegtuig motoren (van die ouderwetse radiaalmotoren) waar het dan tussen de koelribben donkerder blijft en meteen een soort schaduweffect geeft. Ook is de dekking dan een stuk minder uniform wat ook wat variaties met zich mee brengt die het interessanter maken.
Ik heb in het verleden ook wel eens zilver gedaan, daarna een zwarte wash eroverheen en daarna weer een zilver dry brush. Werkte ook prima.
Het voordeel van dry brushing is ook nog eens dat je heel geleidelijk je metaalkleur opbouwt en niet je niet meteen een veel te sterke laag hebt. Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan eerst met een donkere metaalkleur (steel bijvoorbeeld) te dry brushen, en dan tenslotte nog met een lichte silver of alu kleur er licht overheen te gaan en net zoals je bij stof highlights maakt, dat ook in je chainmail te doen om zo lichtwerking te simuleren.Dwarlorf schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:21:
[...]
Ja, dat kan ik wel eens proberen. Ik heb al weer een ridder in de (basecoat) stelling staan.
Ik heb in het verleden ook wel eens zilver gedaan, daarna een zwarte wash eroverheen en daarna weer een zilver dry brush. Werkte ook prima.
Ja, lichtwerking doe ik sowieso nog te weinig mee. Maar ik keek gister deze serieInvisible_man schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Het voordeel van dry brushing is ook nog eens dat je heel geleidelijk je metaalkleur opbouwt en niet je niet meteen een veel te sterke laag hebt. Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan eerst met een donkere metaalkleur (steel bijvoorbeeld) te dry brushen, en dan tenslotte nog met een lichte silver of alu kleur er licht overheen te gaan en net zoals je bij stof highlights maakt, dat ook in je chainmail te doen om zo lichtwerking te simuleren.
over bust painting en daar werd gesteld dat bij busts extreme schaduwwerking zoals bij miniatures niet nodig is. Desalnietermin moet/wil ik er wel meer mee doen. Ik blijf nu een beetje steken op mijn huidige niveau en ontwikkel mijn skills niet veel verder.
Pracht Ducati...zie mooi werk voorbij komen.streamnl schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:35:
@Renegade666
Het ziet er weer strak en netjes uit![]()
@silitek
Deze.
Complimenteren heren. Green mean machine [ Kawa)..begint z'n vorm te krijgen..
:strip_exif()/f/image/N19dfYKu1UFHG0sBaLOZ9zIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook die ducati besteld. Even kijken als het wat is. Ook nog een t34/85 besteld. En dan bedenken dat ik alleen een riem hoefde (amazon)😅
Lol...Top, motoren zijn leuk om te bouwen. De details en hoe ingenieus de tamiya doosje in elkaar steken.Renegade666 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:35:
Hier ook die ducati besteld. Even kijken als het wat is. Ook nog een t34/85 besteld. En dan bedenken dat ik alleen een riem hoefde (amazon)😅
Riem niet nodig..gewoon op je knutsel plek blijven zitten..
Zou ik graag willen, maar dan komt er geen geld in het laatje om meer modellen te kopen.silitek schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:42:
[...]
Lol...Top, motoren zijn leuk om te bouwen. De details en hoe ingenieus de tamiya doosje in elkaar steken.
Riem niet nodig..gewoon op je knutsel plek blijven zitten..

Ik heb een oude decalset en vind de omranding vrij geel. Weet iemand of ik deze decals nog goed kan gebruiken? Of moet ik zoek naar vervangingsset.
:strip_exif()/f/image/QjzMxhbYeydJ1n8nX3zvAtPs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Vos op 17-03-2021 12:49 ]
Leg ze een tijdje in de vensterbank. Het zonlicht gaat de vergeling tegen.Vos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:47:
Ik heb een oude decalset en vind de omranding vrij geel. Weet iemand of ik deze decals nog goed kan gebruiken? Of moet ik zoek naar vervangingsset.
[Afbeelding]
Tegen het raam plakken kan ook, pak je in mijn ervaring nog wat meer licht.
Echter je issue hier lijkt te zijn dat het niet alleen de carrier film is die vergeeld is maar dat het wit, traditioneel voor oudere Japanse decals, ivoorkleurig is. Dat kan je eigenlijk niet oplossen.
Echter je issue hier lijkt te zijn dat het niet alleen de carrier film is die vergeeld is maar dat het wit, traditioneel voor oudere Japanse decals, ivoorkleurig is. Dat kan je eigenlijk niet oplossen.
Ik zal ze eens in de zon leggen. En anders wordt het zelf printen misschien. Ik kom zo geen vervangingsset tegen online.Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:03:
Tegen het raam plakken kan ook, pak je in mijn ervaring nog wat meer licht.
Is denk ik wel je beste optie.. Ik heb ook wel eens met oude Tamiya decals moeten stoeien, gelukkig waren het kleine decals en kon ik de verkleuring een beetje maskeren door er heel veel modder op te gooien.. Maar dat staat bij een F-40 wel raar natuurlijkVos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:43:
[...]
Ik zal ze eens in de zon leggen. En anders wordt het zelf printen misschien. Ik kom zo geen vervangingsset tegen online.
Heb besloten de Brewster Buffalo voor eerst even aan de kant te leggen. Dat is een kit die mij nu even wat te veel tijd vraagt omdat het een short run kit is die niet in één keer in elkaar gaat, en nu naast de drukte op mijn werk even wat te veel gevraagd is
Dus nu een ander Nederlands projectje, een Crusader tank die het leger na WW2 had en net als de Buffalo afdankertjes van de Engelsen waren. De kit is van AFV club en hoewel alles redelijk in elkaar past, is het qua detail zeker geen hoogvlieger, beetje Revell achtig zeg maar. Sowieso de tracks door metalen Fruil vervangen, maar dat primair omdat die het juiste type waren met die kenmerkende rubberen blokjes. Gelukkig waren deze minder bewerkelijk dan die voor de Leopard 1 en had ik in twee avondjes met gaatjes uitboren en losse tracks met stukjes messing draad aan elkaar pinnen ze ook wel in elkaar.
De mantlet (dat beweegbare deel waar de loop in steekt) was bij de NL'se versie voorzien van een canvas afdekzijl wat niet in de kit zit (kit onderdeel linksonder in het groene plastic), maar daar was gelukkig weer een ressin vervanger voor, alleen die vroeg wel wat zaagwerk, maar ook dat mooi passend gekregen en maakt het model al meteen een stuk gedetailleerder en interessanter.
De turret is in het echt een gegoten deel en dat is in de kit ook terug te zien in reliëf in het plastic (wat je op de kit mantlet nog mooi kan zien), maar in het plastic van de kit bestaat de turret uit drie hoofddelen met bijbehorende naden. Nadat je die mooi glad geplamuurd en geschuurd hebt, is van reliëf weinig meer over natuurlijk. Nou had ik laatst op het youtube kanaal van Night shift gezien dat je met mr.hobby surfacer 500 (de dikkere variant van de 1500 die je voor primen gebruikt) door dit met een kwast aan te brengen en vervolgens te gaan tamponeren dit gietijzer effect kan nabootsen, dus dat voor het eerst maar eens geprobeerd. Volgens mij is het wel aardig gelukt zo, maar je kan het pas echt goed zien als je alles geverfd hebt.
Nog genoeg verbouwwerk te doen overigens. Diverse handvaten zijn in de kit als opstaand reliëf weergegeven, die ga ik wegschuren en vervangen door nieuwe handvaten gebogen van messing draad (wat ik weer over had van de tracks
). Heb ook nog andere wielen in bestelling omdat de kit wielen voorzien zijn van los rubber wat je om de plastic wielen legt, maar het rubber is in schaal veel te groot. Ook nog een andere loop welke net als de mantlet verpakt zit in een canvas zak. En dat is eigenlijks ook wel weer het leuke van zulke simpelere kits, je kan genoeg doen om ze een stuk interessanter te maken.
Dus nu een ander Nederlands projectje, een Crusader tank die het leger na WW2 had en net als de Buffalo afdankertjes van de Engelsen waren. De kit is van AFV club en hoewel alles redelijk in elkaar past, is het qua detail zeker geen hoogvlieger, beetje Revell achtig zeg maar. Sowieso de tracks door metalen Fruil vervangen, maar dat primair omdat die het juiste type waren met die kenmerkende rubberen blokjes. Gelukkig waren deze minder bewerkelijk dan die voor de Leopard 1 en had ik in twee avondjes met gaatjes uitboren en losse tracks met stukjes messing draad aan elkaar pinnen ze ook wel in elkaar.
De mantlet (dat beweegbare deel waar de loop in steekt) was bij de NL'se versie voorzien van een canvas afdekzijl wat niet in de kit zit (kit onderdeel linksonder in het groene plastic), maar daar was gelukkig weer een ressin vervanger voor, alleen die vroeg wel wat zaagwerk, maar ook dat mooi passend gekregen en maakt het model al meteen een stuk gedetailleerder en interessanter.
De turret is in het echt een gegoten deel en dat is in de kit ook terug te zien in reliëf in het plastic (wat je op de kit mantlet nog mooi kan zien), maar in het plastic van de kit bestaat de turret uit drie hoofddelen met bijbehorende naden. Nadat je die mooi glad geplamuurd en geschuurd hebt, is van reliëf weinig meer over natuurlijk. Nou had ik laatst op het youtube kanaal van Night shift gezien dat je met mr.hobby surfacer 500 (de dikkere variant van de 1500 die je voor primen gebruikt) door dit met een kwast aan te brengen en vervolgens te gaan tamponeren dit gietijzer effect kan nabootsen, dus dat voor het eerst maar eens geprobeerd. Volgens mij is het wel aardig gelukt zo, maar je kan het pas echt goed zien als je alles geverfd hebt.
Nog genoeg verbouwwerk te doen overigens. Diverse handvaten zijn in de kit als opstaand reliëf weergegeven, die ga ik wegschuren en vervangen door nieuwe handvaten gebogen van messing draad (wat ik weer over had van de tracks
:strip_exif()/f/image/juXe1tasgAtnuDmKirStGXjV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen heb ik de kit gesepareerd en alles in de primer gezet.
Komend weekend maar in de verf zetten.
Komend weekend maar in de verf zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dN3QEtmjLnQNuUfLXRhfQ8TD.jpg?f=user_large)
We are Manga_Master prepare to be Assimilated your anime will be added to our own
@Invisible_man
Die resin mantlet is wel echt een enorme upgrade zeg, zoveel meer detail. Gietijzereffect lijkt erg geslaagd.
Soms moet je een kit gewoon even terzijde schuiven. Ik heb vier jaar over mijn F-35 gedaan om verschillende redenen, maar het is dan ook wel erg fijn als hij af is
Momenteel met drie kits tegelijk bezig, eigenlijk wat veel, je maakt dan voor je gevoel maar erg weinig progress.
:strip_exif()/f/image/ntaNzGN4SuM8UbliZBuICshZ.jpg?f=fotoalbum_large)
F-16 is een ouwe Italeri kit die ik bouw voor een vriendin; een van onze favoriete films is Blue Thunder en ik had ooit al eens de helicopter voor haar gebouwd, nu wil ze er een dioramaatje van maken met een F-16 erbij. Best leuk om eens wat 'in opdracht' weer te doen.
De 787 is van Zvezda en best een mooie kit maar ook een hoop schuurwerk stiekem, ik krijg de ghost seam op de romp niet weg. Wel vaker issues mee, hoe gaan anderen hier mee om? Beste manier om ze te voorkomen is de seam bij het aan elkaar lijmen helemaal te flooden met lijm maar als hij er eenmaal is is het lastig weg te krijgen in mijn ervaring. Nu extra veel primer overheen gespoten, daarna met een penseel nog wat Mr Surfacer 1000 aangebracht en nu laat ik het minimaal 48 uur drogen voor ik het weer opschuur. Dan maar hopen dat het weg is.
Als laatste een Harvard gevonden waar mijn vader naar ik schat 20 jaar geleden aan begonnen was. Ook stiekem best veel werk - de Heller kit is op leeftijd maar nog best ok maar niet correct voor een KLu versie; die hadden allemaal de zg. long canopy. Ik heb daar een conversieset voor maar dat is dus met een vacform canopy en ik haat die dingen. Lastig pas te maken, lastig in te blenden en lastig te masken. En je moet nogal wat masken bij een Harvard.
Anyway, genoeg te doen de komende weken
Die resin mantlet is wel echt een enorme upgrade zeg, zoveel meer detail. Gietijzereffect lijkt erg geslaagd.
Soms moet je een kit gewoon even terzijde schuiven. Ik heb vier jaar over mijn F-35 gedaan om verschillende redenen, maar het is dan ook wel erg fijn als hij af is
Momenteel met drie kits tegelijk bezig, eigenlijk wat veel, je maakt dan voor je gevoel maar erg weinig progress.
:strip_exif()/f/image/ntaNzGN4SuM8UbliZBuICshZ.jpg?f=fotoalbum_large)
F-16 is een ouwe Italeri kit die ik bouw voor een vriendin; een van onze favoriete films is Blue Thunder en ik had ooit al eens de helicopter voor haar gebouwd, nu wil ze er een dioramaatje van maken met een F-16 erbij. Best leuk om eens wat 'in opdracht' weer te doen.
De 787 is van Zvezda en best een mooie kit maar ook een hoop schuurwerk stiekem, ik krijg de ghost seam op de romp niet weg. Wel vaker issues mee, hoe gaan anderen hier mee om? Beste manier om ze te voorkomen is de seam bij het aan elkaar lijmen helemaal te flooden met lijm maar als hij er eenmaal is is het lastig weg te krijgen in mijn ervaring. Nu extra veel primer overheen gespoten, daarna met een penseel nog wat Mr Surfacer 1000 aangebracht en nu laat ik het minimaal 48 uur drogen voor ik het weer opschuur. Dan maar hopen dat het weg is.
Als laatste een Harvard gevonden waar mijn vader naar ik schat 20 jaar geleden aan begonnen was. Ook stiekem best veel werk - de Heller kit is op leeftijd maar nog best ok maar niet correct voor een KLu versie; die hadden allemaal de zg. long canopy. Ik heb daar een conversieset voor maar dat is dus met een vacform canopy en ik haat die dingen. Lastig pas te maken, lastig in te blenden en lastig te masken. En je moet nogal wat masken bij een Harvard.
Ja zeker, ook qua schilderwerk kan je met dat canvas ook leuke dingen doen met schaduwen en highlights. Ik hoop dat de loop die vandaag of morgen binnenkomt van het zelfde niveau is. Dat gietijzereffect had ik op een dure high detail kit niet zo snel gedaan, maar juist omdat dit een veel simpelere kit is, voel ik me ook minder terughoudend om dit soort dingen te doen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:06:
@Invisible_man
Uiteindelijk zullen alle fillers krimpen op wellicht CA lijm na, maar dat heeft dan weer het nadeel dat het een stuk moeilijker is om te schuren en te rescriben. Naast het genoeg tijd geven voor te drogen (en bij grote seams is 48 uur wellicht nog te weinig, beetje afhankelijk van hoe dik de laag filler is), helpt het om niet in één keer de naad te vullen, maar eventueel in meerdere dunne laagjes die ook nog eens sneller drogen. Wat ik vaak doe is aan weerzijden van de naad afplaktape te plakken zodat je een aan beide kanten van de naad 1 á 2 mm overhoudt. Dan voorkom je dat veel filler naast de naad terecht komt en na het weghalen van de tape houdt je een mooi scherp randje over en scheelt een hoop in schuren.De 787 is van Zvezda en best een mooie kit maar ook een hoop schuurwerk stiekem, ik krijg de ghost seam op de romp niet weg. Wel vaker issues mee, hoe gaan anderen hier mee om? Beste manier om ze te voorkomen is de seam bij het aan elkaar lijmen helemaal te flooden met lijm maar als hij er eenmaal is is het lastig weg te krijgen in mijn ervaring. Nu extra veel primer overheen gespoten, daarna met een penseel nog wat Mr Surfacer 1000 aangebracht en nu laat ik het minimaal 48 uur drogen voor ik het weer opschuur. Dan maar hopen dat het weg is.
Het probleem van te veel schuren is dan weer dat je warmte genereert waardoor de filler enigszins uitzet, maar daarna afkoelt en weer krimpt en zo je ghost seam geeft. Dat is dan weer het mooie van schraapijzers dat deze veel minder warmte genereren. Ook scheelt het om niet te fijn of versleten schuurpapier te gebruiken want dan moet je meer schuren wat dus ook weer meer warmte genereert.
Kort samengevat
Dat raampje jaAls laatste een Harvard gevonden waar mijn vader naar ik schat 20 jaar geleden aan begonnen was. Ook stiekem best veel werk - de Heller kit is op leeftijd maar nog best ok maar niet correct voor een KLu versie; die hadden allemaal de zg. long canopy. Ik heb daar een conversieset voor maar dat is dus met een vacform canopy en ik haat die dingen. Lastig pas te maken, lastig in te blenden en lastig te masken. En je moet nogal wat masken bij een Harvard.
Vind het trainer gele schema van de MLD/KLU versie best wel sprekend, vooral naast alle grijze toestellen.
Tja ik vond het verschil ook niet heel groot maar het is wel degelijk een stuk langer en de framing is anders dus ik heb toch maar wel besloten om het te gaan doen. Zoals je ziet ben ik committed want je moet een fors stuk romp wegzagen om de nieuwe canopy pas te maken 
Dat geel met dayglow is eens iets heel anders ja, ook een reden om hem te gaan bouwen.
Dank voor de tips met de seams. Sowieso schuur ik altijd met water, deels om te koelen, deels omdat je schuurpapier langer bruikbaar is. CA is inderdaad een fail-safe optie wat de seam betreft maar het gevaar is dat je teveel plastic eromheen wegschuurt omdat de CA zoveel harder is. Zeker op een plek als deze is het niet fijn om teveel materiaal te verwijderen, dat zie je meteen.
Dat geel met dayglow is eens iets heel anders ja, ook een reden om hem te gaan bouwen.
Dank voor de tips met de seams. Sowieso schuur ik altijd met water, deels om te koelen, deels omdat je schuurpapier langer bruikbaar is. CA is inderdaad een fail-safe optie wat de seam betreft maar het gevaar is dat je teveel plastic eromheen wegschuurt omdat de CA zoveel harder is. Zeker op een plek als deze is het niet fijn om teveel materiaal te verwijderen, dat zie je meteen.
Dat is het voordeel ook van die tape methode, je hebt dan een opstaande strip van filler boven op het plastic liggen zodat bij het bulk van het schuren je alleen maar filler aan het schuren bent en het plastic met rust laat. Pas het laatste stukje schuur je een beetje plastic mee en met een schuurspons of z'n flexifile schuur je ook nog eens wat met de ronde romp mee zodat je het niet afvlakt.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:03:
Zeker op een plek als deze is het niet fijn om teveel materiaal te verwijderen, dat zie je meteen.
Een flexifile staat nog op mijn kooplijstje maar ik hik tegen de aanschafprijs van de schuurpapiertjes ervoor aan, volgens mij zijn dat strips micromesh. Koop mijn schuurmiddelen liever bij non-modelbouwwinkels. Ben al jaren op zoek naar een tent die micromesh in bulk verkoopt, die sets die ze voor modelbouw verkopen zijn echt belachelijk overpriced. Dat spul wordt zeker niet speciaal gefabriceerd voor modelbouw, ik denk dat het eerder gericht is op de auto-industrie en dan specifiek herstelbedrijven; daar koop ik ook mijn +1000 grit schuurpapier voor next to nothing.Invisible_man schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:28:
[...]
Dat is het voordeel ook van die tape methode, je hebt dan een opstaande strip van filler boven op het plastic liggen zodat bij het bulk van het schuren je alleen maar filler aan het schuren bent en het plastic met rust laat. Pas het laatste stukje schuur je een beetje plastic mee en met een schuurspons of z'n flexifile schuur je ook nog eens wat met de ronde romp mee zodat je het niet afvlakt.
Ik zag dar A&R hier al paar keer benoemd was. Klopt het dat ze geen website hebben? Wil daar wel een keer kijken. Ze zitten dus in een bouwmarkt?Breaker schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:05:
[...]
Testors haal ik in Hoogeveen bij A&R Modelbouw. Deze zit echter in de Multimate en die is uiteraard dicht
Heb daarom nu ook MR Hobby Super Gloss in huis gehaald, eens zien wat dat wordt.
Doseren wil inderdaad ook prima, gewoon voorzichtige laagjes opbouwen. Het vloeit vanzelf vlak
Klopt, het is een beetje een rare constructie daar. Als je binnen komt ga je linksaf en helemaal aan de achterkant vind je de modelbouwafdeling. Afrekenen kan bij de gewone kassa van de Multimate bij de uitgang van de winkel.Vos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:16:
[...]
Ik zag dar A&R hier al paar keer benoemd was. Klopt het dat ze geen website hebben? Wil daar wel een keer kijken. Ze zitten dus in een bouwmarkt?
Ik ben er al 2-3 jaar niet meer geweest, maar in het laatste jaar dat ik er ben geweest was de modelbouwafdeling steeds kleiner geworden. Het is geen apart ritje waard, maar als je toevallig in de buurt bent is het leuk om er even te neuzen. Toen ik er nog kwam hadden wel vaak een goed gevulde uitverkoopbak met allerlei spul dat niet lekker liep, ik heb er een berg washes vandaan gehaald voor weinig, en ook wat aftermarket setjes van Tamiya.
Klopt, hij heeft in de loop der jaren wel steeds minder ruimte gekregen. Indien het binnenkort weer mag ga ik weer eens een keer neuzen bij hem_Eend_ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:55:
[...]
Klopt, het is een beetje een rare constructie daar. Als je binnen komt ga je linksaf en helemaal aan de achterkant vind je de modelbouwafdeling. Afrekenen kan bij de gewone kassa van de Multimate bij de uitgang van de winkel.
Ik ben er al 2-3 jaar niet meer geweest, maar in het laatste jaar dat ik er ben geweest was de modelbouwafdeling steeds kleiner geworden. Het is geen apart ritje waard, maar als je toevallig in de buurt bent is het leuk om er even te neuzen. Toen ik er nog kwam hadden wel vaak een goed gevulde uitverkoopbak met allerlei spul dat niet lekker liep, ik heb er een berg washes vandaan gehaald voor weinig, en ook wat aftermarket setjes van Tamiya.
Klopt, ze hebben geen site. Verder zoals hierboven al genoemd, helemaal links achterin en afrekenen bij de gewone Multimate kassaVos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:16:
[...]
Ik zag dar A&R hier al paar keer benoemd was. Klopt het dat ze geen website hebben? Wil daar wel een keer kijken. Ze zitten dus in een bouwmarkt?
Het is voor mij 25 min rijden ofzo. Thnx voor de info, zal eens kijken of ik keer heen ga_Eend_ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:55:
[...]
Klopt, het is een beetje een rare constructie daar. Als je binnen komt ga je linksaf en helemaal aan de achterkant vind je de modelbouwafdeling. Afrekenen kan bij de gewone kassa van de Multimate bij de uitgang van de winkel.
Ik wou wat meer oefenen op hoofden. Dus had ik gezocht op hoofden die groter zijn dan de busts die ik normaliter schilder. Nu is er blijkbaar een scene waar je hoofden van filmsterren/filmkarakters kan combineren op lichamen en die kan aankleden in 1/6 schaal. Poppen voor volwassenen basically. Dus ik heb het hoofd van Scarlett Johansen gekocht (was het goedkoopst).
Eigenijk zouden de wenkbrauwen opnieuw moeten. En zou ik meer details in de huid moeten maken. Maar ben als de dood dat ik de boel dan weer verpest. Ik denk dat ik haar eerst maar weg leg.
:strip_exif()/f/image/gcirVuOZE7KivoRdIVcGt3Mq.jpg?f=fotoalbum_large)
Een setje pipetjes van Revell kost al 5-6 euro voor 6 stuks. 3 seconden zoeken op Aliexpress en je kunt er 1000 kopen voor dat geld. Maar dat Flex-i-file spul is echt gigantisch overpriced. 20+ euro voor een aluminium beugeltje en wat schuurpapier?Dr. Strangelove schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:44:
[...]
Een flexifile staat nog op mijn kooplijstje maar ik hik tegen de aanschafprijs van de schuurpapiertjes ervoor aan, volgens mij zijn dat strips micromesh. Koop mijn schuurmiddelen liever bij non-modelbouwwinkels. Ben al jaren op zoek naar een tent die micromesh in bulk verkoopt, die sets die ze voor modelbouw verkopen zijn echt belachelijk overpriced. Dat spul wordt zeker niet speciaal gefabriceerd voor modelbouw, ik denk dat het eerder gericht is op de auto-industrie en dan specifiek herstelbedrijven; daar koop ik ook mijn +1000 grit schuurpapier voor next to nothing.

Kwam net een leuk filmpje tegen. "nieuwe" thunderbirds modelen. Nu nog een fatsoenlijke leverancier 
Das nog weer een niveautje hoger. Mooi.Millie-ano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:46:
[Afbeelding]
Hier ook een bust bijna af. Overhemd nog iets meer textuur proberen te geven. Misschien wagen aan een houthakkershirt motief. En ogen nog even bijtippen. Kwam nog een stuk van een trapleuning tegen, overgehouden na traprenovatie. Die heb ik nu aan stukken gezaagd voor de sokkel.
De voortgang aan de Mercedes W01 van Revell gaat z'n gangetje. Het plaatsen van alle decals kost een tijd maar levert ook een boel op
Met de bijbehorende decals en wat referentiemateriaal van het internet gaat het volgens mij wel de goede kant op.
Ondertussen ook nog twee nieuwe kits ontvangen die je niet zoveel meer ziet, dus het werk is nog lang niet klaar.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ondertussen ook nog twee nieuwe kits ontvangen die je niet zoveel meer ziet, dus het werk is nog lang niet klaar.
:strip_exif()/f/image/6DUwwRpaBxUEbx0AuVjwImcX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam deze post tegen op Facebook.
Dat is toch wel extreem gedetailleerd. De beste man is blijkbaar al een tijdje overleden. Hopelijk zijn zijn modellen bewaard gebleven.
:strip_exif()/f/image/anoSnoLfhpRBuuO113qieUvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor degene zonder Facebook ook te zien via https://www.craftsmanshipmuseum.com/Park.htm
Dat is toch wel extreem gedetailleerd. De beste man is blijkbaar al een tijdje overleden. Hopelijk zijn zijn modellen bewaard gebleven.
:strip_exif()/f/image/anoSnoLfhpRBuuO113qieUvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor degene zonder Facebook ook te zien via https://www.craftsmanshipmuseum.com/Park.htm
[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 22-03-2021 06:26 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Jullie zijn allemaal goed bezig, mooi werk weer! Bij ligt het al een paar weken stil. Combi van drukte in gezin en werk, en het feit dat met de vorst het sprayen niet lekker ging en het cockpitraam van de C54-D die niet lekker past
zorgt ervoor dat ik even niet zoveel zin heb. Komt wel weer!
No worries. Ik heb ook een periode gehad een paar jaar terug dat het niet wilde vanwege privé issues en tijdsdruk. Uiteindelijk vind je een gaatje om het weer op te pakken en dan gaat het vanzelf weer rollen
Het is geen werk en die kits eten geen brood
Ik heb vaak of geen tijd (genoeg) of geen zin. Op een gegeven moment krijg ik dan wel weer zin en ben ik weer uren aan het knutselen. En ik moet mijn spuitsessies vooruit plannen ivm. geluidsoverlast en klagende buren.. Gelukkig werken de meeste buren niet thuis..
Hoe dikke airbrush compressor heb je wel niet_Eend_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:40: En ik moet mijn spuitsessies vooruit plannen ivm. geluidsoverlast en klagende buren.. Gelukkig werken de meeste buren niet thuis..
Als je net als mij een gewone garage compressor gebruikt kan ik mij dat wel voorstellen jaRenegade666 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:42:
[...]
Hoe dikke airbrush compressor heb je wel niet![]()
Ik heb nu net een nieuwe compressor met een schroef ipv een zuiger die een stuk stiller is (het verdeelblok van de vorige was gescheurd en lekte dus constant), maar die vorige had ik met een stekkerschakelaar ook aan de domotica gekoppeld zodat die standaard om 9 uur in de avond automatisch uitgezet werd en tenminste niet steeds in de nacht aan ging. Als ik wou gaan spuiten zette ik die dan via de domotica aan, maar kon hem vanaf mijn hobbyruimte horen terwijl de compressor in de garage stond, dus de buren hoorden die zeker weten ook. De nieuwe kan ik niet eens horen vanaf mijn hobbykamer.
Met een extra drukregelaar met vocht en olie afscheider kan het prima met een garagecompressor overigens. En voor het meeste airbrushwerk heb ik voldoende lucht door de compressor één keer aan te zetten totdat die op druk is en weer uit te zetten. De druk van de compressor is zoveel hoger dat de regelaar die ik in mijn hobbyruimte heb er best wel lang nog mee uit de voeten kan.
Dat gebeurt iedereen. Ik heb het gele monster (CL-215) ruim een maand laten verstoffen. Er moest veel aan gevuld en geschuurd worden en dat is frustererend. Tevens veel dingen in en om het huis te doen. Gisteren echter mijn vrouw geholpen met het maken van wat glazuren (ik doe de rekensommetjes) en voor ik het wist had ik het monster in mijn handen en was ik aan het schuren. De romp is nu klaar om te primen. Zo'n milestone geeft weer energie.page404 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:44:
Jullie zijn allemaal goed bezig, mooi werk weer! Bij ligt het al een paar weken stil. Combi van drukte in gezin en werk, en het feit dat met de vorst het sprayen niet lekker ging en het cockpitraam van de C54-D die niet lekker pastzorgt ervoor dat ik even niet zoveel zin heb. Komt wel weer!
Wat mij ook wel helpt als ik in een dipje zit is dat ik elk model als een leerpunt zie; dus als iets niet goed gaat dan is dat zo en probeer ik het de volgende keer beter te doen. Afmaken en verder met de volgende, schone lei.
Een paar snelle mojo builds om handen hebben helpt ook altijd als je even uitgebrand bent op een complexer model. Een Eduard spitfire of mustang zijn altijd leuke kits daarvoor. En wees ook niet bang een model aan de kant te leggen als je er op uitgebrand bent. Je loopt het risico dat je uiteindelijk te veel kits op de shelf of doom hebt liggen en je zou ook niet te snel op moeten geven, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.
Dit is 'm:Renegade666 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:42:
[...]
Hoe dikke airbrush compressor heb je wel niet![]()
:strip_exif()/f/image/smThyGtu9bBU8B8XzDPbVvLg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, ik heb gewoon zo'n standaard Revell-ding maar ik woon in een gehorig appartement met houten vloeren. het geluid en de trillingen van die compressor komen lekker door bij de buren. En de buren zijn nogal gevoelig voor geluid.
@_Eend_
Zoiets halen:
https://www.bol.com/nl/p/...xN4A.2_33.57.ProductImage
Zijn niet duur, maar wel lekker stil. Eventueel even stukje schuim onder de pootjes voor extra demping.
Zoiets halen:
Zijn niet duur, maar wel lekker stil. Eventueel even stukje schuim onder de pootjes voor extra demping.
Ik heb nu maar de knoop doorgehaktRenegade666 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:17:
@_Eend_
Zoiets halen:
Een stuk piepschuim had ik er al onder, maar dat zorgde weer bij mij voor wat spanning, gezien de warmte die de Revell compressor genereert. Ik zag dat ze op de site van de leverancier nog net iets goedkoper waren: https://www.airgoo-europe...t-luchttank-Fengda-AS-186
Dus die gaan we straks even bestellen
Goeie keus.
Join the club, hier al tien jaar probleemloos in bedrijf
Ja een mojo build had ik liggen. Een Revell 1/450 KLM Boeing 747 van 5 euro. Die kon al snel de prullenbak inInvisible_man schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:44:
Een paar snelle mojo builds om handen hebben helpt ook altijd als je even uitgebrand bent op een complexer model. Een Eduard spitfire of mustang zijn altijd leuke kits daarvoor. En wees ook niet bang een model aan de kant te leggen als je er op uitgebrand bent. Je loopt het risico dat je uiteindelijk te veel kits op de shelf of doom hebt liggen en je zou ook niet te snel op moeten geven, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Ik kijk in dat opzicht wel uit naar de Kickstart van Beacon Models 1/144 gedetailleerde Spitfire en BF109. Leuke kleine kitjes om tussendoor te maken.
ThanksDr. Strangelove schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:00:
Join the club, hier al tien jaar probleemloos in bedrijf
Ik kwam ook net op reddit deze foto van een Japanse brievenbus tegen:
:strip_exif()/f/image/2dHjlAtCLga63OMAwyTI9XZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
3x raden waar deze staat
Tja, Revell en mojo build gaat helaas vaak niet samen.....Skyaero schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Ja een mojo build had ik liggen. Een Revell 1/450 KLM Boeing 747 van 5 euro. Die kon al snel de prullenbak in
1/144 single seat WW2 fighter is wel erg klein niet? Dan heb je een spanwijdte van maar 8 cmIk kijk in dat opzicht wel uit naar de Kickstart van Beacon Models 1/144 gedetailleerde Spitfire en BF109. Leuke kleine kitjes om tussendoor te maken.
Ik ben dol op kleine modelletjes. 8-16cm is de perfecte maat ("thats what she said"). Ik vind het grote spul zoals de CL215 eigenlijk maar niets. Wel leuk voor elektronica.Invisible_man schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:08:
1/144 single seat WW2 fighter is wel erg klein niet? Dan heb je een spanwijdte van maar 8 cm(Heb op mijn werk toevallig een 1/72 spitfire staan, dus was snel opgemeten
)
Ik heb liever 1:35 of 1:48 dan 1:72 of 1:144. Maarja, een An-225 (om maar wat te noemen) in 1:35 of 1:32 is gelijk zo'n lel van een ding. Waar laat je een An-225 met een spanwijdte van 2,5 meter?Skyaero schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Ik ben dol op kleine modelletjes. 8-16cm is de perfecte maat ("thats what she said"). Ik vind het grote spul zoals de CL215 eigenlijk maar niets. Wel leuk voor elektronica.
Op je privevliegveld._Eend_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:44:
[...]
Ik heb liever 1:35 of 1:48 dan 1:72 of 1:144. Maarja, een An-225 (om maar wat te noemen) in 1:35 of 1:32 is gelijk zo'n lel van een ding. Waar laat je een An-225 met een spanwijdte van 2,5 meter?
Zitten in mijn woonplaats zie ik, misschien ook eens wat afhalen daar_Eend_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
[...]
Ik heb nu maar de knoop doorgehakt
Een stuk piepschuim had ik er al onder, maar dat zorgde weer bij mij voor wat spanning, gezien de warmte die de Revell compressor genereert. Ik zag dat ze op de site van de leverancier nog net iets goedkoper waren: https://www.airgoo-europe...t-luchttank-Fengda-AS-186
Dus die gaan we straks even bestellen
Zat gisteren decals te zoeken voor mijn Harvard, vind ik een Kon. Marine versie met de 'gewone' canopy. Overall Dark Sea Grey, dus dat was lekker snel thuis geweest. Nu ben ik committed om de long canopy versie te maken met geel en day glow, dus dat worden heel wat uurtjes extra werk 
Altijd eerst je research afmaken voor je begint aan de bouw, wijze les
@Dr. Strangelove @Invisible_man @Skyaero @_Eend_ ja ik ben moed aan het verzamelen om te kijken of ik die cockpit nog passend ga krijgen. Misschien tussendoor nog een lollig Star Wars setje tussendoor, is hoogstens een paar uur werk
Hier wat foto's van die dingen. Persoonlijk vind ik het te klein en te weinig detail hebben maar dat ligt misschien ook aan de build en de paint job.Skyaero schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Ja een mojo build had ik liggen. Een Revell 1/450 KLM Boeing 747 van 5 euro. Die kon al snel de prullenbak in![]()
Ik kijk in dat opzicht wel uit naar de Kickstart van Beacon Models 1/144 gedetailleerde Spitfire en BF109. Leuke kleine kitjes om tussendoor te maken.
https://www.britmodeller....n-models/page/4/#comments
De achterburen gingen al stuiteren toen er geruchten waren dat een projectontwikkelaar 10 huizen wilde bouwen in het weiland hierachter. Ik wil niet weten wat ze gaan doen als ik er een privevliegveld aanleg
Dat is juist het probleem van research: het is nooit afDr. Strangelove schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:55:
Zat gisteren decals te zoeken voor mijn Harvard, vind ik een Kon. Marine versie met de 'gewone' canopy. Overall Dark Sea Grey, dus dat was lekker snel thuis geweest. Nu ben ik committed om de long canopy versie te maken met geel en day glow, dus dat worden heel wat uurtjes extra werk
Ik neem mezelf vaak voor om even een uurtje of 2 aan research te besteden. en na 1u en 59 minuten ontdek ik dan weer een andere, veel uitgebreidere bron..
Famous last words
Klinkt als de rabbit hole die ik aan het doorkruipen ben met mijn centurion tankDr. Strangelove schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:55:
De kit is een mark 5/2 en de kit is ook specifiek voor de Nederlandse versie inclusief decals enzo. Dan ga je vervolgens opzoek naar foto's en kom je een aantal details tegen die de kit niet of anders heeft zoals die mantlet, maar online vind je een mooie ressin vervanger, dus paar euro extra er bij, maar maakt de kit ook noemenswaardig beter, gedetailleerder en interessanter. Vervolgens blijkt de ressin mantlet niet voor één coaxiale machinegeweer te zijn, maar voor twee naast elkaar. Opzich geen probleem, die heeft NL ook gehad, maar moet er achterop de turret allen een extra kistje bij komen voor die versie. Dat is een simpel rechthoekig doosje met een paar stripjes er overheen voor de stevigheid, dus met wat styreen plaat en strip dat gescratchbuild.
Vervolgens zie je dat die uitvoering ook nog eens andere rookgranaatwerpers en naast de loop nog een grote vierkante zoeklamp heeft (die op de eerste foto niet aanwezig was), dus die ook maar scratch builden en voor de rookgranaatwerpers kon ik de kit-onderdelen grotendeels hergebruiken. Vervolgens vind je eindelijk een foto waarop van die versie de achterkant van de turret getoond wordt, en kom je er achter dat er ook een stowage basket achterop zit. Gelukkig zit die wel in de kit, welliswaar niet in de handleiding omdat de kit versie die niet nodig heeft, maar andere versies wel, dus dat scheelt weer. Alleen door dat extra kistje wat ik toegevoegd heb, moet die mand een stuk ingekort worden, maar gelukkig vrij makkelijk te doen. Alleen waar deze kit wel de verstevigingsbuizen voor de mand heeft, heeft deze niet de PE voor het gaas. Maar gelukkig is dat weer los van Eduard te koop.
Lang verhaal kort, het model wordt duurder en duurder, maar ik vermaak me en haal er veel voldoening uit en weet nu veel meer van Centurion tanks dan dat ik dat ooit wou
@Invisible_man Als de musea weer open mogen kun je ook eens een kijkje nemen in het Cavaleriemuseum op de Prins Bernhard-kazerne in Amersfoort. Daar hebben ze in ieder geval een Centurion staan.
Had je trouwens Friul tracks voor je Centurion? Zo niet: dan heb je dit niet gelezen en moet je dit direct uit je geheugen wissen als je bankrekening je lief is
Had je trouwens Friul tracks voor je Centurion? Zo niet: dan heb je dit niet gelezen en moet je dit direct uit je geheugen wissen als je bankrekening je lief is
Waarschijnlijk zijn de meeste foto's die ik gezien heb daarvan. Uiteindelijk een youtube filmpje gevonden van iemand die met de camera er helemaal omheen is gelopen waar ik veel informatie uit kon halen._Eend_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:34:
@Invisible_man Als de musea weer open mogen kun je ook eens een kijkje nemen in het Cavaleriemuseum op de Prins Bernhard-kazerne in Amersfoort. Daar hebben ze in ieder geval een Centurion staan.
Te laat, heb ze vorige week al in elkaar gezetHad je trouwens Friul tracks voor je Centurion? Zo niet: dan heb je dit niet gelezen en moet je dit direct uit je geheugen wissen als je bankrekening je lief is
In de kit zat de versie zonder rubberen blokken en op foto's kom ik vooral die met die blokken tegen die ik ook nog eens mooier vindt.
Iemand trouwens een idee hoe ik dat stuk touw voorop zou kunnen scratch builden?

[ Voor 9% gewijzigd door Invisible_man op 24-03-2021 09:42 ]
Op de website die jij aangeeft lees ik dit:PaT schreef op maandag 22 maart 2021 @ 06:22:
Ik kwam deze post tegen op Facebook.
Dus inderdaad bewaard geblevenYoung C. Park passed away February 5th, 2013 in Honolulu, Hawaii. His three aluminum model aircraft remain on permanent exibit at the Miniature Engineering Craftsmanship Museum in Carlsbad, CA.
Oh stop it you_Eend_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:04:
[...]
De achterburen gingen al stuiteren toen er geruchten waren dat een projectontwikkelaar 10 huizen wilde bouwen in het weiland hierachter. Ik wil niet weten wat ze gaan doen als ik er een privevliegveld aanleg
[...]
Famous last words
Jullie worden weer bedankt want nu heb ik ook zo'n compressortje gekocht bij Airgoo
Als ik weer wat geld over heb komt er dan ook een nieuw spuitpistool. Dan moét ik wel bouwen anders heb ik het voor niks gekocht!