Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 18 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
Invisible_man schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:42:
[...]

Als de ramen kleiner zijn dan zeg maar een centimeter, kan je met micro crystal clear raampjes maken. Dan zou je eerst alles kunnen verven en dan naderhand de raampjes er in zetten. Heb het zelf nog nooit gedaan zo, dus weet de ins en outs zo niet, maar dat blijkt wel vrij goed te werken. Wellicht een optie om op een test stukje eens uit te proberen.

Eerst de romphelften los spuiten zou in ieder geval niet mijn keus zijn, dat krijg je met z'n mooie strakke ronde romp nooit netjes zonder dat je normaal kan vullen en schuren.
Raampjes zitten er al in.

Je spuit dan alleen rond de ramen. Dan romp in elkaar en naad wegwerken. Dan de rest van de romp spuiten. Het kan wel werken denk ik maar ik vrees dat je een mismatch krijgt, in mijn ervaring is zelfs met dezelfde verf overspuiten zichtbaar als er meer dan een paar dagen tussen zit.

De decalset heeft ramen dus ik denk dat ik de boel maar vul.

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/apxvr.hyvea/v/vspfiles/photos/44-787-17-2.png?v-cache=1506095216

Ook spannend: De demarcatie tussen wit en blauw afplakken en zorgen dat die netjes onder de donkerblauwe bieslijn decal past :X Vraag me af of ik die ook niet gewoon ga spuiten...

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-02-2021 11:56 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
Dan wordt dat lastig ja...
Ook spannend: De demarcatie tussen wit en blauw afplakken en zorgen dat die netjes onder de donkerblauwe bieslijn decal past :X
Je zou die bies kunnen spuiten en afplakken met die witte flexibele Tamiya tape, maar is wel een priegelwerkje. Je zou ook een fotokopie van je decals kunnen maken en die gebruiken als mask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 18:36

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Heeft iemand hier wel eens dat decal papier van Testors gebruikt? Ik heb de Ed Force One van Revell (een gewone 747-400 met Iron Maiden decals) en daar moet ik nog een keer mee beginnen.. Maar ik ben bang dat ik de decals verkloot..

Dus ik zit er aan te denken om die decals in te scannen zodat als ik een decal verkloot ik nog een backup heb, maar ik weet niet hoe goed dat Testors papier is..

• Invisible_man
_Eend_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:38:
Heeft iemand hier wel eens dat decal papier van Testors gebruikt? Ik heb de Ed Force One van Revell (een gewone 747-400 met Iron Maiden decals) en daar moet ik nog een keer mee beginnen.. Maar ik ben bang dat ik de decals verkloot..

Dus ik zit er aan te denken om die decals in te scannen zodat als ik een decal verkloot ik nog een backup heb, maar ik weet niet hoe goed dat Testors papier is..
Geen hands on ervaring, maar wel eens in verdiept wat met het zelf printen van decals mogelijk is en wat er bij komt kijken. Om te beginnen heb je decals voor inkjet of voor laserprinter. Inkjet kan afhankelijk van je printer meer detail geven en dekt vaak beter, maar is vervolgens wel gevoeliger voor reacties met verf (dus altijd naderhand clear coaten). Daarnaast heb je de keuze uit wit of transparant papier. Aangezien printers niet wit kunnen printen (waar een drukkerij dat wel kan met normale decals), heb je voor een decal met wit altijd wit papier nodig. En tenslotte moet je geprinte decals altijd zelf uitsnijden omdat je geen op maat gedrukte carrier laag hebt die je bij normale decals wel hebt.

Het lastigste lijkt mij nog om de afmetingen precies goed te krijgen. Bij scannen en printen kan er altijd net een paar mm verschil in zitten (bijvoorbeeld een marge die net even anders ingesteld staat) en afhankelijk van waar je decal komt te zitten kan dat een probleem geven. Ook vraag ik mij af hoe dik die geprinte decals dan zijn. Als je bijvoorbeeld een decal voor een staartvlak hebt die er deels omheen vormt, hebt je liever een dunne decal die flexibeler is.

Lijkt mij in ieder geval een interessant experiment om te zien wat je er mee kan en waar de grenzen daadwerkelijk liggen, dus als je het gaat doen ben ik zeer benieuwd naar je ervaring. Maar als alternatief, zijn er geen aftermarket decals voor te krijgen?

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Geen hands on ervaring, maar wel eens in verdiept wat met het zelf printen van decals mogelijk is en wat er bij komt kijken. Om te beginnen heb je decals voor inkjet of voor laserprinter. Inkjet kan afhankelijk van je printer meer detail geven en dekt vaak beter, maar is vervolgens wel gevoeliger voor reacties met verf (dus altijd naderhand clear coaten). Daarnaast heb je de keuze uit wit of transparant papier. Aangezien printers niet wit kunnen printen (waar een drukkerij dat wel kan met normale decals), heb je voor een decal met wit altijd wit papier nodig. En tenslotte moet je geprinte decals altijd zelf uitsnijden omdat je geen op maat gedrukte carrier laag hebt die je bij normale decals wel hebt.

Het lastigste lijkt mij nog om de afmetingen precies goed te krijgen. Bij scannen en printen kan er altijd net een paar mm verschil in zitten (bijvoorbeeld een marge die net even anders ingesteld staat) en afhankelijk van waar je decal komt te zitten kan dat een probleem geven. Ook vraag ik mij af hoe dik die geprinte decals dan zijn. Als je bijvoorbeeld een decal voor een staartvlak hebt die er deels omheen vormt, hebt je liever een dunne decal die flexibeler is.

Lijkt mij in ieder geval een interessant experiment om te zien wat je er mee kan en waar de grenzen daadwerkelijk liggen, dus als je het gaat doen ben ik zeer benieuwd naar je ervaring. Maar als alternatief, zijn er geen aftermarket decals voor te krijgen?
Niet dat ik weet, het zijn decals van Iron Maiden waar Revell (waarschijnlijk) flink voor heeft betaald. Op Scalemates kan ik in ieder geval geen aftermarket decals van vinden. Wel een paar voor een 757, maar die zijn van twee andere tours, niet de Book of Souls tour die in deze kit zit.

En die decals heb ik ook nog nergens gezien bij een (online) winkel.

Edit: Ik ga er zelf nog wel even mee experimenteren, maar dat kan wel even duren. Dit weekend heb ik iig geen tijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:39

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zo moet ie maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTfJBM7UAy1j5GYXvoMZDOT0a6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNkjUzlnsnzAr3nUvlv4M0nJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNDtT2fOjqkmLKJL4JspK0LF26g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7T3kkCe0PagcvX3FVevRAeY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMdMrRM6vHBnO-IA8udnnGyU9i4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qChtrU1BkDu5GjY1QSQdhpq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT62HI6zTqJqVtREN_xNzSuXmh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqYqWYAWi460qgeUHV0QojZ4.jpg?f=fotoalbum_tile

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Ik heb het toch nog niet aangedurfd met de Tameo 1/43 metalen kit dus heb een ander uit de kast getrokken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKqyVzIwuGmRfdSCpOckg_k_b9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dsMpWxrKJgd7sCAlSYB5ncYG.webp?f=user_large

Deze gaat in speciale kleurstelling. Weet nog niet precies wat in welke kleur en of ik nog spacy dingetjes ga afplakken, maar deze kleuren worden het in ieder geval!

[ Voor 25% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:10 ]

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Dwarlorf Grote Smurf ( :+ ) ziet er goed uit :)

@Breaker Mooie fiets, is dat de Tamiya kit?

• Breaker
_Eend_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:40:
@Dwarlorf Grote Smurf ( :+ ) ziet er goed uit :)

@Breaker Mooie fiets, is dat de Tamiya kit?
Ja, de Tamiya Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb wel wat eigengemaakte decals gebruikt. Mijn vader heeft het heel veel gedaan.

Het is vooral veel trial and error op papier voordat je commit aan printen op het decalpapier, for obvious reasons. Je moet veel checken of het formaat correct is en dan wil je niet keer op keer decalpapier verknoeien.

Verder is het heel belangrijk met inkjetpapier dat je een topcoat aanbrengt op je decalvel anders loopt de inkt uit. Je kan hiervoor alle in dit topic al gesuggereerde glanslakken en varianten daarop gebruiken. Een dubbele coating is in sommige gevallen aan te bevelen; ik heb een batch geprint en eenmaal gecoat met een rattle can van Humbrol en dat ging maar net goed, als je te lang met de decals knoeit om ze te positioneren of teveel setting solution gebruikt lost de topcoat op en ben je het haasje.

Printen op wit decalpapier is in de meeste gevallen inderdaad aan te raden, niet alleen als je wit op de decal hebt: Inktjetinkt is transparant op een transparante ondergrond, m.u.v. de zwarte inkt. Dus als je iets blauws/roods/geels of whatever op transparant decalpapier print zal dat alleen op een witte ondergrond werken, elke andere ondergrond zal er doorheen schijnen. De keerzijde van op wit printen is natuurlijk dat je heel exact moet uitsnijden, anders heb je een witte rand om je decal heen. Of de decal rondom van een matchende kleur van de ondergrond voorzien, maar good luck om die match perfect te krijgen.

Laatste tip dus: Als je commit en print op decalpapier, print dan meteen een zooitje reservedecals :) Over het algemeen heb je toch genoeg ruimte daarvoor dus dan kan je beter wat achter de hand hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-02-2021 12:10 ]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
_Eend_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:38:

Waarom moeilijk doen?
Je kunt bij Revell de Decals gewoon opvragen, net als verloren/kapotte onderdelen. Krijg je gewoon een nieuwe sheet.

https://www.revell-service.de/en/spare-parts-service/

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 25-02-2021 11:54 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Dr. Strangelove
Zijn lekker knuppels bij Revell hoor, eens een set aangevraagd voor een Lufthansa Condor, kreeg ik de Luftwaffe decals :P

Maar as they go heeft Revell prima after spares service.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:12:
Zijn lekker knuppels bij Revell hoor, eens een set aangevraagd voor een Lufthansa Condor, kreeg ik de Luftwaffe decals :P

Maar as they go heeft Revell prima after spares service.
Ik heb een keer een rompdeel aangevraagd. Precies 5 weken later kreeg ik een..

...linkervleugel :/

Maar het is een betere service dan die van Italeri, 5 jaar geleden heb ik die eens gemailt voor een onderdeel en ik wacht nog steeds op een antwoord.

• Renegade666
  • Nu online
Paar keer wat aangevraagd, maar altijd keurig gekregen wat ik moest hebben. Misschien jullie omschrijving niet goed :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Dr. Strangelove
Tja als je gewoon doosnummer noemt dan weet ik het verder ook niet.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik had het doosnummer, naam van de kit, onderdeelnummer uit de handleiding en de naam van het onderdeel vermeld en als ik het me goed herinner een plaatje van de handleiding met het betreffende onderdeel plus een foto van de schade.

En als naam had ik niet "Left Wing" opgeschreven ;)

Maar ik ga toch maar eens even mailen, even kijken wat ik nu krijg :+

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:59
Hier zitten vast de mensen met het beste advies :)

Voor mijn Mansions of Madness bordspel heb ik doorzichtige acryl platen (bases) gekocht voor de miniatures, aangezien de originele zwart plastic zijn.. :|

Anyway, welke lijm kan ik nu het beste gebruiken zonder dat je van die matte plekken krijgt?

Zal gewoon contacta van Revell werken?

Dit is het idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/13814757/r/il/d90c13/2207265940/il_794xN.2207265940_nv2m.jpg

Hi Ha Hopjesvla

• Renegade666
  • Nu online
@Hopjesvla79

Als de figuren ook van plastic is, zou je idd die lijm kunnen gebruiken.
Of bv Tamiya Ultra Thin, vind ik zelf beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:57:
Hier zitten vast de mensen met het beste advies :)

Voor mijn Mansions of Madness bordspel heb ik doorzichtige acryl platen (bases) gekocht voor de miniatures, aangezien de originele zwart plastic zijn.. :|

Anyway, welke lijm kan ik nu het beste gebruiken zonder dat je van die matte plekken krijgt?

Zal gewoon contacta van Revell werken?

Dit is het idee:
[Afbeelding]
Nee, je moet Contacta Clear hebben. De gewone laat inderdaad je doorzichtige plastic wit uitslaan.

• Dr. Strangelove
Als je sloppy met je lijm bent is dat een issue. Als je echter een kleine hoeveelheid recht onder de figuur aanbrengt zodat het er niet tussenuit spuit als je hem op het acryl drukt is het geen probleem lijkt mij, je ziet het dan alleen van recht onder.

Voor deze toepassing kan je inderdaad denk ik ook wel Clear gebruiken maar is wel minder stevig. En als je voor de optie Clear gaat kan je net zo goed gewoon houtlijm of whatever je aan hobbylijm thuis al hebt liggen gebruiken want die doen allemaal hetzelfde op plastic (niks dus). Niet heel stevig, mogelijk wel voldoende stevig.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-02-2021 14:21 ]

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:59
Ik ga inderdaad eerst maar eens kijken wat ik heb liggen. Er zitten pinnetjes onder de miniatures, daar wil ik sowieso eerst gaatjes voor boren in de plaatjes. Misschien blijven ze dan al gewoon staan.

Hi Ha Hopjesvla

• Breaker
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:22:
Ik ga inderdaad eerst maar eens kijken wat ik heb liggen. Er zitten pinnetjes onder de miniatures, daar wil ik sowieso eerst gaatjes voor boren in de plaatjes. Misschien blijven ze dan al gewoon staan.
Dat scheelt, daar sowieso gebruik van maken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:24
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:22:
anders een klein dropje houtlijm in het gaatje doen voor je het figuur erin zet dat droogt transparant op en zit het toch wel redelijk vast.

Wat betreft de decal discussie hierboven, Er zijn ook print shops waar je je "Thuisgemaakte" decals redelijk goedkoop kunt printen, ook 1 of enkele pagina's. zei kunnen ook wit printen.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Elve1984 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Wat betreft de decal discussie hierboven, Er zijn ook print shops waar je je "Thuisgemaakte" decals redelijk goedkoop kunt printen, ook 1 of enkele pagina's. zei kunnen ook wit printen.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar ik heb nog ergens een bus Testors decal spray staan, dus ik ga binnenkort toch even zelf aan de slag. Hoe moeilijk kan het zijn (Famous last words :P)

Ik schrik alleen een beetje van de prijzen van het papier.. Het Testors papier kost €19,99 voor 6 velletjes van ongeveer A5 formaat. A4 formaat kost +/- een euro-en-een-beetje. En het Testors papier is zo'n beetje overal uitverkocht waar ik heb gekeken.

Wil het wel uitproberen, heb ik gelijk een nuttig artikeltje voor mijn site :)

• ge-flopt
  • Laatst online: 11:33
Elve1984 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:26:
[...]
Is er ergens een overzicht van zaken die wit kunnen printen?
Heb eea dat ik nog moet gaan ontwerpen, maar waat een gedeelte wit zou moeten, maar heb altijd gevonden dat wit printers toch moeilijk te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elve1984
ge-flopt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Is er ergens een overzicht van zaken die wit kunnen printen?
Heb eea dat ik nog moet gaan ontwerpen, maar waat een gedeelte wit zou moeten, maar heb altijd gevonden dat wit printers toch moeilijk te vinden is.
Ik heb zelf nog nooit decals laten printen. Iemand die ik ken van de IPMS doet dit weleens vandaar dat ik van de mogelijkheden op de hoogte ben.

Met even googlen kwam ik bij decalwinkel.nl uit als ik het zo vlug lees printen die ook wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Breaker schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Nee, je moet Contacta Clear hebben. De gewone laat inderdaad je doorzichtige plastic wit uitslaan.
Houtlijm werkt ook, dat droogt ook transparant op

/edit: sorry spuit elf zie ik nu... @Elve1984 heeft hetzelfde al gezegd

[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 26-02-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Gisteren mijn porsche weer helemaal schoon gemaakt, vandaag weer helemaal opgeverft (primer/kleur/blanke) met Lacquer.

Moet zeggen dat het prima werkt.
Echter in een hok dit moeten doen blijft lastig..
Model heeft helaas wat stof nog aangetrokken hier en daar.. Maar dat neem ik nu maar voor lief.
Wat minder was, dat 1 van de deuren uit mijn hand glipte toen ik hem wou oppakken met nog een natte blanke lak. Die dus op de kop viel...
Dus die moet na het uitharden maar even bij geschuurd worden en een nieuw blanke laag er over heen.

Verder had ik nu maar eens een afzuiging gehaald ivm nu met lacquer te verven. maar goed ook. Hij is nu mooi wit en rood :P zo zie je maar weer wat voor meuk er rond zweeft tijdens het spuiten. Had al een tijdje een masker op, maar afzuiging is wel een must met dit spul iig.

Zat ook nog even door mijn hoofd met een 2k vernisch. met welke hebben jullie goeie ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 27-02-2021 15:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Verder met de " willy " jeep wat bij de LCM 3 50ft Landingcraft kit hoort...

Met wat pigment en wash optie om tot een realistisch geheel komen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGBgZy1ZgYXHlhDnsBReYhZZGFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmUD85inwWbqRzOLio4CTis4.jpg?f=fotoalbum_large

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:45
silitek schreef op zondag 28 februari 2021 @ 07:13:
Verder met de " willy " jeep wat bij de LCM 3 50ft Landingcraft kit hoort...

Met wat pigment en wash optie om tot een realistisch geheel komen..

[Afbeelding]
Leuk om te zien en mooi hoe je de weathering hebt toegepast. Ik ben toevallig ook met een jeep (SAS desert) bezig geweest, om wat uit te proberen, toepassen van een chipping methode bijvoorbeeld. Nog een hoop te leren en nog lang niet klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiB5ZpkaltNVOlePwYjScIYUtZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIx6u9avizrTIdsOvtmDVTPH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

robmor13 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Leuk om te zien en mooi hoe je de weathering hebt toegepast. Ik ben toevallig ook met een jeep (SAS desert) bezig geweest, om wat uit te proberen, toepassen van een chipping methode bijvoorbeeld. Nog een hoop te leren en nog lang niet klaar :)

[Afbeelding]
Ja, top...zijn je wielen nog in de droog fase, staan nog een beetje uit de richting ;)
Al doende leert men...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmor13
silitek schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Ja, top...zijn je wielen nog in de droog fase, staan nog een beetje uit de richting ;)
Al doende leert men...
De jeep is in de woestijn veel wendbaarder met zulke losse wielen......

Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de rubbertjes in de wielen, zodat ze kunnen draaien, maar dat komt de stabiliteit inderdaad niet ten goede. Misschien dat ik ze toch maar ga vastlijmen, zodat ze er niet zo gek uitzien. De tijd dat ik lekker met jeeps over m'n tafel ging rijden heb ik toch al ruim 25 jaar achter me gelaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

robmor13 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:58:
[...]

De jeep is in de woestijn veel wendbaarder met zulke losse wielen......

Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de rubbertjes in de wielen, zodat ze kunnen draaien, maar dat komt de stabiliteit inderdaad niet ten goede. Misschien dat ik ze toch maar ga vastlijmen, zodat ze er niet zo gek uitzien. De tijd dat ik lekker met jeeps over m'n tafel ging rijden heb ik toch al ruim 25 jaar achter me gelaten :P
Blijft leuk spul hoe dan ook..en rondrijden is inderdaad niet de bedoeling. ;)

Komt het geheel in een scène? Of is het een standalone kit?
Stop ermee voor vandaag ben al weer wat uurtjes verder. Tot zover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptw7yFbF8V4L13fnPk0Pf7zyHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKlUeBB8IUFcphi98WYCJ6Th.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
silitek schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Blijft leuk spul hoe dan ook..en rondrijden is inderdaad niet de bedoeling. ;)

Komt het geheel in een scène? Of is het een standalone kit?
Stop ermee voor vandaag ben al weer wat uurtjes verder. Tot zover.

[Afbeelding]
Het is de bedoeling om de builds uiteindelijk uit te stallen op wat planks, om mijn 'kantoor' wat leuker te maken. Hoe graag ik het ook in een scene zou willen plaatsen... dat is echt een brug te ver, ben bij lange na niet zo creatief en handig. En dan kijk ik vooral graag na hoe anderen dat soort mooie dingen maken, blijft fascinerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen waarom Tamiya X20a thinner Tamiya's eigen lacquer verf oplost ?
Zou niet mogelijk moeten zijn dacht ik...

Ik had geknoeit (meerdere keren...) met mijn Chromestick, en snel wat thinner en doekje, maar naast dat er chrome op zit, zat er ook opeens rode verf bij.. Wel apart.

Nu een bumper met rare plekken, en een kofferbak (voor) waar nu een vlek op zit.

Ook helaas mijn deur nu weer verpest, even ligt schuren (water), en toen zat ik weer op de primer..
Nouje, gelukkig maar een deur, dus straks alles er maar weer af halen, en opnieuw spuiten als mijn potje verf is.

Dat is wel een groot nadeel, potjes van tamiya lacquer zijn niet bepaald groot :(
Zeker niet voor zo'n grote auto.

[ Voor 30% gewijzigd door Renegade666 op 28-02-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:58:
Kan iemand mij vertellen waarom Tamiya X20a thinner Tamiya's eigen lacquer verf oplost ?
Zou niet mogelijk moeten zijn dacht ik...
X20A is voor de alcohol gebasseerde Tamiya verf (de normale zeg maar), voor lacquers hebben ze een specifieke thinner. Ik gebruik zelf mr. hobby leveling thinner, die kan je voor beide typen gebruiken wat van je alcohol verf in wezen een lacquer maakt.
Dat is wel een groot nadeel, potjes van tamiya lacquer zijn niet bepaald groot :(
Zeker niet voor zo'n grote auto.
Klopt, maar Tamiya verf is altijd vrij dik en moet je tot wel 50% verdunnen. Tenzij je een heel groot model hebt, kan je met 10ml (verdunt dus wel 20ml) makkelijk het hele model spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Invisible_man
Dat snap ik dat de X20a voor de X/XF verf is. Daarom vind het vreemd dat ik rode lacquer verf op mijn doekje/cottonswap had :S Dat zou juist niet mogen.

En de auto waar mee ik bezig ben is 1/16. Dus wel groot. en de verf is 1:1 verdunt.
Maar omdat het voor mij ook de eerste keer was hier mee, gaat niet altijd alles in 1x goed :)

Morgen nieuw potje, kan mijn deur nog even opnieuw doen. Daarna verder in elkaar zetten.
Ben er nu namelijk ook wel weer wat klaar mee.

Straks met de lambo beginnen, zal ook een lastige worden.

Maar grootste issue, is dat ik nu elke keer de rommel in het hok moet klaar zetten/opruimen. Anders was het voor mij ook prettiger geweest :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:07

Zeddicius

Conscience do cost

Na aanleiding van mijn vorige post over dit model heb ik aan de hand van de feedback wat weathering proberen toe te passen met behulp van panel liner. Ik vind het model nu meer 'af' en heb de boel gesealed met een matte varnish. Eerste keer dat ik 'weathering' heb gebruikt en ik ben redelijk tevreden met het eindresultaat, geeft toch een stuk meer diepte op deze manier :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vQvizn5Vk6DlNgpFgJYcHMijMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jWIXRA01wVZUkvBkTSjN8u8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4cf-6EhQc7Qx06UHPmG7AZO3t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvUxnijzqxgpmabp6CC7fvVA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM3iRZ0xY2P0ftOtX8B-VnStG4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h15DbZZFJZuv7XXnlZFX9VCH.jpg?f=fotoalbum_tile

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p6ybQzwf7pPoSFHH9gYFpGMkQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXtYbFwfMbqykRdh8XrzEtk3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2nRszIbS94SoSLgKPTtmNMXGqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnPk7H56YfiIGLMFu6yhW3fZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiGTLzS20MyqrFUBwYelPkZ94RI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HOOlvpLedh9aXsJtOuoc3o5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvgxxWLvMkXFAl5LEGUlwIvvEDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZd7tt0cWgRozKMmrtqq8R1Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Op het zij shot van de Na sectie zie je de echte kleur het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:16:
@Invisible_man
Dat snap ik dat de X20a voor de X/XF verf is. Daarom vind het vreemd dat ik rode lacquer verf op mijn doekje/cottonswap had :S Dat zou juist niet mogen.
Ah, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen, excuses :)

X20a is in wezen het zelfde als schoonmaak alcohol zoals IPA (iets andere samenstelling, maar zelfde idee) en hoewel dat niet geschikt is om lacquers mee te verdunnen omdat het kan gaan klonteren, lost het zeker wel lacquers op. Ik gebruik IPA bijvoorbeeld als goedkoop (5L voor €25) schoonmaakmiddel voor mijn airbrush en hoewel het minder goed werkt als lacquer thinners, het werkt wel.
En de auto waar mee ik bezig ben is 1/16. Dus wel groot. en de verf is 1:1 verdunt.
Maar omdat het voor mij ook de eerste keer was hier mee, gaat niet altijd alles in 1x goed :)
Dat is ook het lastige van airbrushen. Ik kan je uren lang alles vertellen aan kennis wat ik in jaren opgebouwd heb, maar aan het einde van de dag is een hoop een kwestie van gevoel zoals hoeveel moet je verdunnen en wat moet de luchtdruk zijn. Die kennis bouw je dan ook vooral op door dingen te proberen en fouten te maken 8)
Morgen nieuw potje, kan mijn deur nog even opnieuw doen. Daarna verder in elkaar zetten.
Ben er nu namelijk ook wel weer wat klaar mee.

Straks met de lambo beginnen, zal ook een lastige worden.
Wat ik je aan kan raden met lacquers is om eens te oefenen met veel dunne laagjes en je verf met een self leveling thinner eens wat meer te verdunnen. Dat is in het begin wel even wennen en je bent ook veel langer bezig met spuiten, maar je gebruikt zo wel veel minder verf en kan zelfs tot een veel gladder resultaat lijden.

De eerste keer dat ik met lacquers spoot (MRP 30ml flesjes, maar dat is out of the box al verdunt genoeg voor de airbrush) had ik aan één flesje ook niet genoeg voor een middelgroot model (25 cm lang ofzo) omdat ik met watergedragen acrylverf gewend was om natte lagen te spuiten. Nu zou ik met dat zelfde flesje wel twee of drie van zulke modellen kunnen spuiten. Ben nu bezig met een 1/72 hercules met een spanwijdte van 55 cm en heb na het spuiten nog niet eens een half flesje gebruikt.
Maar grootste issue, is dat ik nu elke keer de rommel in het hok moet klaar zetten/opruimen. Anders was het voor mij ook prettiger geweest :)
Daar kan ik je dan niet bij helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ok, ik heb er een GGO bij:

Afbeeldingslocatie: https://www.skyline-apa.com.au/Models/BoB/Roundel-04.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.skyline-apa.com.au/Models/BoB/Roundel-05.jpg

Snijplotter. Kost een slordige 250 duiten. Moet me gaan inlezen want ik heb een hoop vragen erover, iemand ervaring met deze dingen?

- Neem aan dat je ze aansluit op een computer en een line drawing als input levert?
- Kan het alleen op vinyl of zijn er ook velletje met kabuki tape voor beschikbaar?
- Wat is de 'resolutie'? Alleen rechte lijnen en krommingen of kan je er ook kleinere radii mee printen voor kleinere masks? Kan ik b.v. een scan maken van een 1/72 Eduard mask en dat dan voor hergebruik printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:57:
Ok, ik heb er een GGO bij:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Snijplotter. Kost een slordige 250 duiten. Moet me gaan inlezen want ik heb een hoop vragen erover, iemand ervaring met deze dingen?

- Neem aan dat je ze aansluit op een computer en een line drawing als input levert?
- Kan het alleen op vinyl of zijn er ook velletje met kabuki tape voor beschikbaar?
- Wat is de 'resolutie'? Alleen rechte lijnen en krommingen of kan je er ook kleinere radii mee printen voor kleinere masks? Kan ik b.v. een scan maken van een 1/72 Eduard mask en dat dan voor hergebruik printen?
Zelf helaas geen ervaring mee (al zit ik er ook wel eens aan te denken), maar online zie ik dat men veel gebruik maakt van de Cricut snijplotter en daar is op bijvoorbeeld youtube veel gebruikerservaring over te vinden. Van wat ik er van gezien heb, zit daar software bij welke vector images als input kan hebben, maar ook aan de hand van een jpeg kan werken door de kleurovergangen als snijlijnen te gebruiken.

Afgezien van wat de resolutie van z'n snijplotter is, is de grootste beperking de stevigheid van het materiaal wat je gaat snijden. Vinyl is dikker en enigszins elastisch en laat zich makkelijker snijden. Kabuki-tape zal eerder gaan scheuren. Het zal dan ook wel werken, maar kan minder precies als vinyl. Als je een fabrieks af masking set koopt, zijn deze ook niet gesneden, maar gestanst waarbij je geen problemen met uitscheuren hebt, maar wel eerst een snijmal moet fabriceren. Daarom zie je bij short run kits (zoals die Fokker G1) ook altijd vinyl want dat kunnen ze dan makkelijker met een snijplotter fabriceren.

Van wat ik bij vinyl mask sets gezien heb, is de beperking dus niet zo zeer hoe precies ze kunnen (resolutie), maar meer hoe groot de uitgesneden delen qua oppervlakte en breedte zijn. Een vrij precieze maskset voor raampjes zal nog wel lukken (de uitdaging is dan meer hoe krijg je dat precies in de computer) omdat elk segment zo een paar mm in doorsnede is. Maar bijvoorbeeld haaietanden op een 1/72 WW2 single engine fighter zal tegen de limieten aanlopen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dank, nuttige info.

Ik zie ook niet 1-2-3 rollen kabukitape voor plotters, het is inderdaad allemaal vinyl. Ik heb zelf wisselende ervaringen met vinyl als masking voor raampjes omdat het niet goed blijft zitten op curves. Echter voor iets grotere masks als roundels en registratie is het geen issue.

Wat de mask in de computer krijgen, veel masks zijn in principe herbruikbaar omdat je hetzelfde model meerdere keren kan bouwen of omdat ze op meerdere boxings van toepassing zijn. Je kan dan het mask kopen en gewoon inscannen en plotten lijkt me. Zelf een raampjes mask maken is best tricky inderdaad. Ik zou het ook vooral gebruiken om decals van registraties, roundels en geometrisch relatief eenvoudige vormen te vervangen. Maakt weathering een stuk makkelijker en realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Invisible_man schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Ah, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen, excuses :)

X20a is in wezen het zelfde als schoonmaak alcohol zoals IPA (iets andere samenstelling, maar zelfde idee) en hoewel dat niet geschikt is om lacquers mee te verdunnen omdat het kan gaan klonteren, lost het zeker wel lacquers op. Ik gebruik IPA bijvoorbeeld als goedkoop (5L voor €25) schoonmaakmiddel voor mijn airbrush en hoewel het minder goed werkt als lacquer thinners, het werkt wel.

[...]

Dat is ook het lastige van airbrushen. Ik kan je uren lang alles vertellen aan kennis wat ik in jaren opgebouwd heb, maar aan het einde van de dag is een hoop een kwestie van gevoel zoals hoeveel moet je verdunnen en wat moet de luchtdruk zijn. Die kennis bouw je dan ook vooral op door dingen te proberen en fouten te maken 8)

[...]

Wat ik je aan kan raden met lacquers is om eens te oefenen met veel dunne laagjes en je verf met een self leveling thinner eens wat meer te verdunnen. Dat is in het begin wel even wennen en je bent ook veel langer bezig met spuiten, maar je gebruikt zo wel veel minder verf en kan zelfs tot een veel gladder resultaat lijden.

De eerste keer dat ik met lacquers spoot (MRP 30ml flesjes, maar dat is out of the box al verdunt genoeg voor de airbrush) had ik aan één flesje ook niet genoeg voor een middelgroot model (25 cm lang ofzo) omdat ik met watergedragen acrylverf gewend was om natte lagen te spuiten. Nu zou ik met dat zelfde flesje wel twee of drie van zulke modellen kunnen spuiten. Ben nu bezig met een 1/72 hercules met een spanwijdte van 55 cm en heb na het spuiten nog niet eens een half flesje gebruikt.

[...]

Daar kan ik je dan niet bij helpen ;)
Bedankt voor je reactie.

Auto nu bijna klaar. Krijg vandaag potje verf binnen, deur nog even doen, daarna de laatste onderdelen er op.
Einde van de rit is hij nog best netjes geworden.
Maar zal de lambo eerst even overslaan en even een andere pakken (KV1 denk ik), heb ik wat meer zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:29:
Dank, nuttige info.

Ik zie ook niet 1-2-3 rollen kabukitape voor plotters, het is inderdaad allemaal vinyl.
Je hebt wel A4 vellen van Kabuki tape. Denk alleen dat het een heel karwei gaat worden om de snijdruk van het mesje goed af te stellen zonder dat je uitscheuring krijgt. Heb zelf deze circelsnijder en het komt echt heel precies met kabuki of je te weinig druk hebt waardoor je niet helemaal door de tape heen snijdt, of te veel waardoor je hem aan stukken scheurt.
Ik heb zelf wisselende ervaringen met vinyl als masking voor raampjes omdat het niet goed blijft zitten op curves. Echter voor iets grotere masks als roundels en registratie is het geen issue.

Wat de mask in de computer krijgen, veel masks zijn in principe herbruikbaar omdat je hetzelfde model meerdere keren kan bouwen of omdat ze op meerdere boxings van toepassing zijn.
Op zijn minst zou je ze kunnen inscannen en met een vector tekenprogramma (inkscape bijvoorbeeld) kunnen overtracen.
Je kan dan het mask kopen en gewoon inscannen en plotten lijkt me. Zelf een raampjes mask maken is best tricky inderdaad.
Je ziet het bij raammasks zelfs bij proffesionele mask sets zoals van Eduard dat ze nooit helemaal precies passen. Ik moet ze altijd wel in stukjes snijden en per hoekje plakken.
Ik zou het ook vooral gebruiken om decals van registraties, roundels en geometrisch relatief eenvoudige vormen te vervangen. Maakt weathering een stuk makkelijker en realistischer.
Dat is ook precies waar ik het voor zou willen gebruiken ja en waar de grens ook wat ligt. Nose art zoals een haaienbek zal in 1/72 al te klein zijn. In 1/32 zou het nog net kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik nu voor kabuki snijden een stuk tape op een glasplaat en een metalen mal of lineaal en een vers x-acto mesje. Dat lukt behoorlijk goed moet ik zeggen maar je kan er niet echt ingewikkelde vormen mee maken; een registratieletter is al een heel gedoe omdat je dan met de hand eerst het patroon moet gaan tekenen op de tape (wat een crime is omdat dat spul licht vettig is) en dan moet gaan snijden. En met rechte hoeken en lijnen gaat dat allemaal nog wel maar met curves en ingewikkeldere roundels zoals de US stars 'n bars... daar haak ik af.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Zoals zovelen onder jullie ben ik tijdens de lockdown ook gestart met modelbouw, specifiek 1/24 Ferrari's. Momenteel de Testarossa van Tamiya in elkaar aan het zetten. Kan absoluut niet tippen aan het niveau dat ik soms hier en op internet zie, maar ik ben niet ontevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06hzWpWdz0QcQilHe0hvLtdZO9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKAAJYpP1EPWFoKtJ4I5p0v7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dnTw19R9XeewEbjXXwOWii_Bqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDuBB5K1ihYuKJjdcIEqwZMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49

Vos

AFCA

Hier nadert mijn eerste project sinds jaaaaren ook zijn voltooiing. Paar wip shots.

Bij de wielophanging wel bezig geweest met wat panel liner, maar nog niet goed zichtbaar. Nog maar wat meer op doen denk ik :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAKHT5bTEnvknsVtGkiiBOZu5E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/115A7r6D8xCGooNXfnQALybd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncr6XBrmS_9G4BDur78_kA8UFew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTxKpgeYR2JevXQOPP4pQP3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujjJYlRykloTK8OZiWqbuJ2mopM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjIXAARlNBfiTNPmedt69f5R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUeV84ZdyVqe_GEc9xE-Dfr6IaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJUlayY2yCJh9onjuRKhNVXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 02-03-2021 17:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

^^.. Wat een goed werk komt er weer voorbij. Zelf ook een beginner maar sommige starters bouwen op goed niveau. Ook de technische verhalen hier lees ik ook met plezier...veel kennis.

LandCraft kit af inmiddels..dat wil zeggen moet nog een dio onder en nog wat weathering aanbrengen..oogt nu nog te clean.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi1fcWgLVqFqQWdpn9GEz7YuSJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnrXYiXmczvhVhIb8zykidLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WQenGfwZ1B8sf6LXi8ruj_3T58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2z7zCFtmPJRusdLckS7WMd3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn9bnR_1J1YUG704awxmLNpl8hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE22coU4jYUMeLZJ3E87znJG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zien bouwen, doet bouwen :+

Hier een WIP. Fan geworden van Tamiya. _/-\o_
Tot nu toe ook echt een leuke build met een "echte" veer en schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ4KO74310QbXQhI0iO616vP81I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT0c4Y1wyD8vSq6BKuDX7Fof.jpg?f=fotoalbum_large

PS, ik zie zelf echt weinig tot geen verschil tussen sommige "zilveren kleuren"...

[ Voor 6% gewijzigd door streamnl op 02-03-2021 19:42 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49

Vos

AFCA

Argh krijg de auto body niet passend op het chassis. En als ik de body wil verwijderen zit hij aan de voorkant muurvast :'(.

Dat wordt wellicht secondelijm gebruiken om de body goed vast te zetten. Maar ben benieuwd of dat wat spanning kan houden...

Heb de body er af gekregen. Kon een lip van de bumper verwijderen en kon er zo bij :). Nu op zoek naar waar het klemt.

[ Voor 31% gewijzigd door Vos op 03-03-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Had de laatste tijd steeds last van luchtbellen in het paintcupje van mijn airbrush en ook dat de verf steeds lastiger constant uit de spuit kwam, dus nu maar eens de pakking na een paar jaar gebruik maar eens vervangen. Ik had de laatste dagen had ik ook verf op de naald zitten waar het niet hoort te komen, dus werd ook wel eens tijd. Nu ik de oude even naast de nieuwe gelegd heb, valt het pas op hoe versleten ze waren :)

Gelukkig is het vervangen van de pakkingen bij een H&S vrij makkelijk. Je schroeft zo de pakkinghouder er uit, stopt de nieuwe pakkingen er in en schroeft hem zo weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz4XGnEoB628D3xgSSwXGBOO0ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rEq5OyOpJHbU6TtlcD9W7ei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O2Jd6m3.jpg

Een oude matchbox uit de jaren 60 dacht ik. Even in wat Caustic Soda met kokend water, opnieuw in de primer. En staat nu te drogen in het hok.

Betreft een Scammel 6x6

edit:

Deel van collectie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oHATgoH.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Jelmer93 op 03-03-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:16

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Jelmer93 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:42:

Een oude matchbox uit de jaren 60 dacht ik. Even in wat Caustic Soda met kokend water, opnieuw in de primer. En staat nu te drogen in het hok.

Betreft een Scammel 6x6

edit:

Deel van collectie
Wat een coole collectie zeg! Dit zijn normaal kant en klare voertuigen toch? En die ''restaureer'' je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Chrosser schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Wat een coole collectie zeg! Dit zijn normaal kant en klare voertuigen toch? En die ''restaureer'' je?
De Corgi en Dinky toys die je in de kast ziet staan zijn allen orgineel. De rode Foden is uit de tijd kort na WW2

Die Scammel heb ik ooit van mijn grootouders gekregen en was meerdere keren overgespoten. Die ga ik na eigen wens spuiten. Moet een beetje hier op gaan lijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tORvhjr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Wat een apparaat. Die Scammels zijn mooi :)

Ik wil nog een keer een Renault Clio die-cast model hebben om opnieuw te spuiten zodat ie meer op mijn eerste autootje lijkt, maar ik kan alleen de 1.8 of Williams varianten vinden, ik had een hele saaie grijze 1.2 zonder de 'brievenbus' in de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou dit soort dingen graag eens in plastic kits willen zien. Ben ook nog op zoek naar wat leuke landbouwvoertuigen van John Deere of Fendt, maar er is weinig te vinden.Helaas is militair erg nadrukkelijk aanwezig in plastic modelbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Skyaero
Dat spul is helaas maar weinig. Er zijn maar een paar trekkers als bouwmodel beschikbaar.
Als Diecast is er genoeg te krijgen (2 kasten vol :))

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Vandaag mijn porsche afgemaakt.
Beetje jammer dat je dan bijna klaar bent, en de 3 delen passen niet in elkaar.. Na wat extra uitboren van gaten, paste het. Dus nu is hij in elkaar.

Hij is niet perfect, moet nog even meer oefenen met randjes brushen, maar in het algemeen redelijk gelukt. Ik vind hem mooier dat de Jag die gebouwd heb tijdje terug. Als is deze nogal wat simpel qua bouwwerk.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4mSv9RT/20210306-142514.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DGGgrqB/20210306-142522.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s69Dhgm/20210306-142539.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:30:
Vandaag mijn porsche afgemaakt.
Beetje jammer dat je dan bijna klaar bent, en de 3 delen passen niet in elkaar.. Na wat extra uitboren van gaten, paste het. Dus nu is hij in elkaar.

Hij is niet perfect, moet nog even meer oefenen met randjes brushen, maar in het algemeen redelijk gelukt. Ik vind hem mooier dat de Jag die gebouwd heb tijdje terug. Als is deze nogal wat simpel qua bouwwerk.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Porsche 356 !! Netjes gedaan hoor d:)b

Een van de mooiere modellen die Porsche heeft uitgebracht.
Als ik ooit geld te veel heb.... :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

streamnl schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Een van de mooiere modellen die Porsche heeft uitgebracht.
Als ik ooit geld te veel heb.... :+
Maar dan wel als cabrio!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Maar dan wel als cabrio!
100% mee eens.
Bijna (!!!) elke auto is in de cabrio variant mooier.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@streamnl
Als het kon, had ik ook graag een porsche op het erf willen hebben. Deze 356 is leuk, maar liever 911😁

En cabrio, is een kwestie van smaak. Meeste auto's leveren vaak daar degelijkheid voor in. En worden er niet altijd mooier op in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:05:
@streamnl
Als het kon, had ik ook graag een porsche op het erf willen hebben. Deze 356 is leuk, maar liever 911😁

En cabrio, is een kwestie van smaak. Meeste auto's leveren vaak daar degelijkheid voor in. En worden er niet altijd mooier op in mijn ogen.
De 911 staat bij mij op nummer 2.
En dan de uitvoering uit Bad Boys :P

Toch een keer op scalemate kijken wie hem allemaal verkoopt...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb liever een 912, de budget-911. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Rij wel een cabrio maar geen Porsche. Ga er wel eentje bouwen 918 spyder. Eerst de Ducati, net begonnen trouwens, afmaken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNOOz3FMcg_Fi7n2DHcYlL2zodU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckkQAzD78HCgdzLOosBIed9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZeSqtKcMBPS5tbtN7nI31L285U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLAZuSruzAvWnbOB8dM8kJII.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
silitek schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:37:
Rij wel een cabrio maar geen Porsche. Ga er wel eentje bouwen 918 spyder. Eerst de Ducati, net begonnen trouwens, afmaken...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit tot zo ver d:)b
Welke duc is dat?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

streamnl schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Ziet er strak uit tot zo ver d:)b
Welke duc is dat?
Thanks...deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEF4N12PJwhJx4vgG1X0e5BMLe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jP6npzRAJTbTq0elYCTOiUU2.jpg?f=user_large

Met details uitbreiding set..aluminium vork o.a...

[ Voor 6% gewijzigd door silitek op 07-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Skyaero schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:55:
Ik zou dit soort dingen graag eens in plastic kits willen zien. Ben ook nog op zoek naar wat leuke landbouwvoertuigen van John Deere of Fendt, maar er is weinig te vinden.Helaas is militair erg nadrukkelijk aanwezig in plastic modelbouw
Waarom benader je John Deere etc niet, vragen of ze zelf iets hebben uitgegeven? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:39
Nadat ik een maand stil heb moeten zitten omdat mijn airbrush niet meer deed wat ik wilde dat hij deed heb ik toch maar gekozen voor een upgrade. Mede dankzij dit topic uitgekomen op een Fengda compressor met dual-action airbrush die het werk meer dan prima doet.

Het nieuwe project is een Mercedes Petronas MGP W01, de auto waarmee de huidige wereldkampioen Formule 1 in 2010 zijn rentree in het veld maakte en waarin Michael Schumacher ook zijn rentree maakte.

De hele basis staat nu in mat-zwarte verf om het tekenende 'silber' van de Mercedes meer diepte te geven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNzhfFAtAFhl4SAQWj4cwxaEdO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWVmzeEUsD1Yh4sNcPCVUmSJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej9bXd3kVIxurVLt5XtoR6VBwLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSqfxuQiTeZSV9h4oHqcnCYU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82fclOhzJ22h25AIDW5lNmZYzJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87yAAsxMuH4dEtrTOkWeXDh3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
KevinK92 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:14:
Nadat ik een maand stil heb moeten zitten omdat mijn airbrush niet meer deed wat ik wilde dat hij deed heb ik toch maar gekozen voor een upgrade. Mede dankzij dit topic uitgekomen op een Fengda compressor met dual-action airbrush die het werk meer dan prima doet.

Het nieuwe project is een Mercedes Petronas MGP W01, de auto waarmee de huidige wereldkampioen Formule 1 in 2010 zijn rentree in het veld maakte en waarin Michael Schumacher ook zijn rentree maakte.

De hele basis staat nu in mat-zwarte verf om het tekenende 'silber' van de Mercedes meer diepte te geven :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die Mercedes heb ik jaren geleden verkocht... zonde... succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@KevinK92
Die compressor komt mij bekent voor :)
Vandaag ook weer geregeld gebruikt.

Gistermiddag/avond en vandaag mijn T34/76 van tamiya afgemaakt, was een lekkere makkelijke kit.
Vanmiddag even alles zover gespoten.
Nu even goed drogen de komende dagen..
Kon zien dat die wat oude kit was. Niet alles paste geweldig, dus moest hier en daar wat putty gebruiken.
De rups was niks boeiend en half gaar. maar had een kit mee gekocht voor de rups.
Maar 160 links aan en elkaar plakken is ook niet het leukste, maar is aardig gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online

Die wil ik ook. :Y
En ik zie dat ik weer de winkel binnen mag (wel op afspraak).
Binnenkort maar eens een afspraakje maken om hem in het echt te zien en hopelijk ook testen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Invisible_man
Eindelijk weer eens een model af kunnen ronden, niet omdat ik niet veel tijd heb, maar omdat ik diverse projectjes op hold heb staan welke op onderdelen wachten. Ik heb jaren geleden al eens een poging gedaan om een Nederlandse C130-H hercules te bouwen in 1/72, maar destijds was de enige kit die van Italeri wat een oude kit was met zelfs nog raised panellines die dus allemaal gerescribed moesten worden en uiteindelijk op de shelf of doom beland was.

Vorig jaar is er een nieuw tool van Zvezda uitgekomen wat voor mij dus een must buy was, samen met een set Nederlandse decals van Dutch Decals (aangevuld met een paar van Flevo decal die ik nog had van mijn eerdere poging). De kit heeft een volledig interieur, maar op de cockpit na heb ik daar verder geen tijd ingestoken. Zelfs met de laadklep open zie je er nauwelijks wat van, dus de paar weken aan werk niet echt waard.

De grootste uitdaging was nog wel het airbrushen. Niet omdat het een moeilijk schema is, maar met een spanwijdte van 55 cm is hij wat groot voor mijn spuitcabine :) Heb ook een pot primer omgegooid daardoor (geluk al grotendeels leeg), dus dat was even een paniekmomentje :( De juiste verfkleur was ook nog wel een uitdaging. De officiΓ«le kleur is veel donkerder, maar vervaagt over tijd. Dus heb ik met een lichtere kleur grijs wat vervaging aangebracht.

Al met al wel tevreden over, alleen een paar stomme schoonheidsfoutjes zoals een niet helemaal schoon raam waar je na het lijmen pas achter komt en een paar verfbeschadigingen doordat het z'n groot model is en je overal tegenaanstoot en die ik pas te laat zag. Gelukkig vooral op de onderkant en nauwelijks te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UPVUDFWzUhnBWwkr0CEzllBIqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZ5OcJdSzd6b12XQEq1YpzKk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Breaker schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Die Mercedes heb ik jaren geleden verkocht... zonde... succes!
Het was inderdaad ook een geluk dat ik hem kon vinden. Ik krijg als het goed is binnenkort ook een Toyota Panasonic TF102 en een Sauber C22 van Revell binnen, ook twee redelijk moeilijk vindbare kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
streamnl schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Die wil ik ook. :Y
En ik zie dat ik weer de winkel binnen mag (wel op afspraak).
Binnenkort maar eens een afspraakje maken om hem in het echt te zien en hopelijk ook testen.
Het is een zeer fijne compressor, al kwam ik van de basisset van Revell af en dat is niet echt een goede vergelijking volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 13:49
Invisible_man schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:06:
Eindelijk weer eens een model af kunnen ronden, niet omdat ik niet veel tijd heb, maar omdat ik diverse projectjes op hold heb staan welke op onderdelen wachten. Ik heb jaren geleden al eens een poging gedaan om een Nederlandse C130-H hercules te bouwen in 1/72, maar destijds was de enige kit die van Italeri wat een oude kit was met zelfs nog raised panellines die dus allemaal gerescribed moesten worden en uiteindelijk op de shelf of doom beland was.

Vorig jaar is er een nieuw tool van Zvezda uitgekomen wat voor mij dus een must buy was, samen met een set Nederlandse decals van Dutch Decals (aangevuld met een paar van Flevo decal die ik nog had van mijn eerdere poging). De kit heeft een volledig interieur, maar op de cockpit na heb ik daar verder geen tijd ingestoken. Zelfs met de laadklep open zie je er nauwelijks wat van, dus de paar weken aan werk niet echt waard.

De grootste uitdaging was nog wel het airbrushen. Niet omdat het een moeilijk schema is, maar met een spanwijdte van 55 cm is hij wat groot voor mijn spuitcabine :) Heb ook een pot primer omgegooid daardoor (geluk al grotendeels leeg), dus dat was even een paniekmomentje :( De juiste verfkleur was ook nog wel een uitdaging. De officiΓ«le kleur is veel donkerder, maar vervaagt over tijd. Dus heb ik met een lichtere kleur grijs wat vervaging aangebracht.

Al met al wel tevreden over, alleen een paar stomme schoonheidsfoutjes zoals een niet helemaal schoon raam waar je na het lijmen pas achter komt en een paar verfbeschadigingen doordat het z'n groot model is en je overal tegenaanstoot en die ik pas te laat zag. Gelukkig vooral op de onderkant en nauwelijks te zien.

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Ik ben toch wel benieuwd hoe je de grote met een spuitcabine hebt aangepakt?
Ik zit zelf wel eens te twijfelen om een grotere schaal(nu nog 1/72) te gaan maken maar de spuitcabine die ik heb leent zich daar niet echt voor ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Dat ziet er netjes uit! Ik ben toch wel benieuwd hoe je de grote met een spuitcabine hebt aangepakt?
Ik zit zelf wel eens te twijfelen om een grotere schaal(nu nog 1/72) te gaan maken maar de spuitcabine die ik heb leent zich daar niet echt voor ben ik bang.
Thanks!

Ik heb verleden jaar een nieuwe afzuiging gekocht met een veel sterkere motor die van verder af al afzuigt en wat een hoop scheelt. Desalniettemin is het vooral bij het grotere spuitwerk zoals het primen een kwestie van twee ramen tegen elkaar openzetten en natuurlijk een masker met zowel stof als dampfilter. Het is dus geen kwestie meer van in je cabine spuiten maar 40 cm ervoor ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Invisible_man
2 van zulke jongens naast elkaar zetten. Als het budget er is iig.

Ik heb laast 1 gekocht van 100 euro. En vind deze te klein voor het grotere werk, dus zal of nog 1 komen, of een grotere in het nieuwe huis.
Want boten staan nog op mijn op mij agenda. De eerst volgende is de tamiya yamoto πŸ˜‡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:17:
@Invisible_man
2 van zulke jongens naast elkaar zetten. Als het budget er is iig.

Ik heb laast 1 gekocht van 100 euro. En vind deze te klein voor het grotere werk, dus zal of nog 1 komen, of een grotere in het nieuwe huis.
Want boten staan nog op mijn op mij agenda. De eerst volgende is de tamiya yamoto πŸ˜‡
Het verschil zit hem niet eens alleen zozeer in de afmetingen van de kap, maar vooral hoe zwaar de ventilator is. Ik had eerst ook eentje van onder de 100 euro, en die deed geloof ik 50 cfm (cubic feet per minute). Die nieuwe doet 355 cfm, wereld van verschil dus :) Vooral als je een wat langere slang/buis naar buiten heb voor de afvoer, is wat meer vermogen en verplaatsing wel zo prettig. Ventilatoren zijn erg gevoelig voor weerstand en de verplaatsing kan drastisch naar beneden kelderen bij te veel weerstand. Bij de 50 cfm ventilator voelde ik aan het eind van de slang (meter of 4/5) nauwelijks lucht lopen, dus was al met al niet zo effectief. Nu zie ik de slang (z'n plastic harmonicaslang die je normaal voor de droger gebruikt, doorsnee van iets van 15 cm) bij het aanzetten gewoon bol gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

In mat zwart? Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je glanzend zwart moest gebruiken om metaalkleuren 'mooier' uit te laten komen? Of hangt dat weer af van zilver of goud? Ik deed altijd gewoon de verf erop, maar sinds ik de hobby weer een beetje aan het oppakken ben, heb ik mij voorgenomen al doe pro-tips eens toe te gaan passen. Dus alle tips zijn wat dat betreft welkom.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:48:
[...]

In mat zwart? Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je glanzend zwart moest gebruiken om metaalkleuren 'mooier' uit te laten komen? Of hangt dat weer af van zilver of goud? Ik deed altijd gewoon de verf erop, maar sinds ik de hobby weer een beetje aan het oppakken ben, heb ik mij voorgenomen al doe pro-tips eens toe te gaan passen. Dus alle tips zijn wat dat betreft welkom.
Hangt een beetje van af wat voor metaal effect je wilt bereiken. Om mijn Hercules van gister even als voorbeeld te nemen, de propellers zijn in wit aluminium gespoten, maar met een witte ondergrond (wit omdat de tips geel zijn en ik daar wit voor nodig had, maar had ook net zo goed grijs kunnen zijn voor het aluminium) zodat het een wat matter en doffer effect geeft. Zou je echter een meer reflecterend resultaat willen, dan wil je inderdaad een glanzende zwarte ondergrond. De truuk is alleen wel dat je de metaallaag zo dun mogelijk wilt houden en je dus niet een dikke natte laag moet gaan spuiten. Je moet het dan ook zien als met de metaalverf een dun metaalkleurig tintje aan de zwarte glans te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
[...]

Oef, dat is een goeie. Ik zou zo niet weten of je daar specifiek glanzend voor nodig hebt. Er komt sowieso een mooie glanzende laklaag op, maar ik zal eens kijken wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
KevinK92 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Oef, dat is een goeie. Ik zou zo niet weten of je daar specifiek glanzend voor nodig hebt. Er komt sowieso een mooie glanzende laklaag op, maar ik zal eens kijken wat de uitkomst is.
Het is wat lastig via tekst uit te leggen en je zou de transformatie van het zwarte glans naar het metaal tijdens het spuiten met je eigen ogen moeten zien om het echt te snappen. Overigens zou ik metaalverf niet per definitie gaan glossen. Daar komt het vaak wat minder realistisch door over in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Met een glossy zwarte primer werkt dat vaak het beste ja.. Maar zoals @Invisible_man al aangeeft: het hangt af van het effect dat je wil bereiken. Ik heb het een keer getest met Vallejo Metal Color, en de verschillen tussen gewone zwarte, grijze en de glossy zwarte primer zijn voor die verf minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Invisible_man schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Het is wat lastig via tekst uit te leggen en je zou de transformatie van het zwarte glans naar het metaal tijdens het spuiten met je eigen ogen moeten zien om het echt te snappen. Overigens zou ik metaalverf niet per definitie gaan glossen. Daar komt het vaak wat minder realistisch door over in mijn ervaring.
Ik twijfel nog over welke verf ik ga gebruiken; ik heb de Vallejo Metal Color silver en Revell enamel volgens de instructies. Zou dat nog een verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:46:
Met een glossy zwarte primer werkt dat vaak het beste ja.. Maar zoals @Invisible_man al aangeeft: het hangt af van het effect dat je wil bereiken. Ik heb het een keer getest met Vallejo Metal Color, en de verschillen tussen gewone zwarte, grijze en de glossy zwarte primer zijn voor die verf minimaal.
Die Vallejo metal colors zijn zeker goed (vooral als je geen lacquers wilt gebruiken), maar zijn ook veel meer een alles dekkende laag dan een dun tintend laagje zoals je dat met bijvoorbeeld Allclad of MRP metals hebt. Dan is inderdaad de ondergrond een stuk minder bellangrijk.
KevinK92 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Ik twijfel nog over welke verf ik ga gebruiken; ik heb de Vallejo Metal Color silver en Revell enamel volgens de instructies. Zou dat nog een verschil maken?
Ik zou voor de Vallejo gaan. Ook al gebruik ik voor de airbrush tegenwoordig lacquers, gebruik ik die nog altijd voor als ik even iets snel moet kwasten. Maar ook voor de ab zijn ze zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
[...]

_Eend_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:46:
Ik zit net nog ff te kijken in de instructies: in principe moet de grijze kleur vermengd worden met een beetje clear matte; dus misschien heb ik per ongeluk wel de juiste keuze gemaakt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

ok, dank voor alle tips weer. Ik ga ermee experimenteren. Op die Williams F1 bolide die ik ga doen zitten een paar hele mooie goudkleurige 'dingetjes' aan de actieve veerelementen (hydraulische dempers) en op de foto's zijn die echt heel glimmend geel goud. Het motorblok zelf is niet glanzend, dus daar zal het niet voor nodig zijn. Ik heb zo'n mooi boekje met foto's als referentie voor het model.
Voor dat motorblok wil ik wel een beetje aan de gang met van dat zwarte spul om wat diepte aan te brengen, panel lines enzo. Maar ook weer niet teveel, want dat F1 spul is altijd akelig schoon, dus het moet er alsnog netjes uitzien.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Mooie Hercules! ik heb de zelfde decal sheet liggen en dezelfde kit op mijn verlangenlijstje staan. Je kunt met een beetje werk de Attack squadron flap set voor de Italeri C-130 ook op deze kit passend kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Elve1984 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Mooie Hercules! ik heb de zelfde decal sheet liggen en dezelfde kit op mijn verlangenlijstje staan. Je kunt met een beetje werk de Attack squadron flap set voor de Italeri C-130 ook op deze kit passend kunt krijgen.
Thanks!

Flaps zet zou zeker een hoop detail toevoegen, al zal je bij een hercules op de grond die normaal ingeschoven zijn, het is met een geheel grijs schema toch wat een saai model. Pas bij de decals kwam er wat leven in :)

Ik had ook liever een C130-H-30 gebouwd wat de verlengde variant is. Die heeft een tijd in camo livery gevlogen. Heb wel al gezien dat er een C-130-J-30 uitkomt, alleen die heeft turbo-props die de H-30 niet heeft. Maar wellicht komt de H-30 later nog en anders kan je met wat aftermarket de J-30 ombouwen naar een H-30. De grootste verschillen zullen naast de propellers in de antennes enzo zitten en dat is met wat referentie foto's niet echt een probleem om te veranderen. Maar voorlopig wel weer even klaar met de herc 8)

Afbeeldingslocatie: https://images.memorix.nl/nda/thumb/620x620/1e922016-5fef-191d-efad-adc74174ed87.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

KevinK92 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Ben erg te spreken over de Vallejo metallic primer. Geeft net wat meer details in de finished brush.

Een tussentijdse update...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVAmZC_YBZHslUYiaoDi8i2ZDYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ij0TQ39BrS0InDVxiUszMkCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcKzIps5c2FWA4NG8K2AJ0ea080=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7WoAjQDtZEIZjUbDECVpoxW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndBCXL40j4-WDmuLDjuGtLnm1t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKF8ckgmmQd9d1J1NHGPwxnL.jpg?f=fotoalbum_large

De popnagels in de remschijven is linke soep..geen enkele reserve, dat was oppassen geblazen.. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door silitek op 08-03-2021 14:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Laat ik ook weer eens iets delen. Ben nu na de grote boze smurf alweer een poosje bezig met deze rakker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYkh8i_loJw4-WV_T_3PKn0Rgts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXbqXXmrYWcwl7er73tAImW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 131% gewijzigd door Dwarlorf op 08-03-2021 20:53 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:48:
Laat ik ook weer eens iets delen. Ben nu na de grote boze smurf alweer een poosje bezig met deze rakker. [Afbeelding]
Gargamel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ja, z'n volledige naam is Giovanni Nicolo Gargamel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:40:
[...]

Ja, z'n volledige naam is Giovanni Nicolo Gargamel.
Maar zonder gekheid (zijn wenkbrauwen deden mij direct aan Gargamel denken naast je grote smurf :), zou je er nu nog een rode kat naast moeten zetten), ziet er meer dan goed uit! Ben overigens wel benieuwd naar wat voor kwasten je gebruikt en hoe je die dan vervolgens schoon en netjes houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:34:
[...]

Maar zonder gekheid (zijn wenkbrauwen deden mij direct aan Gargamel denken naast je grote smurf :), zou je er nu nog een rode kat naast moeten zetten), ziet er meer dan goed uit! Ben overigens wel benieuwd naar wat voor kwasten je gebruikt en hoe je die dan vervolgens schoon en netjes houdt?
Ik heb een lading van die goedkope action kwasten waarmee ik grof werk en/of grote oppervlakken doe. In dit geval het zilver van de chainmail. Maar dat is hier denk ik een fout geweest aangezien veel van die gaten nu 'verstopt' zitten. Moet ik nog ff kijken of/hoe ik dat ga oplossen*.

Verder heb ik 'dure' Rotmarder-Kolinsky kwasten van 5/5, 3/0 en 1. Ik probeer zoveel mogelijk de 1 (grootste) te gebruiken maar soms is die net te groot dan ga ik voor 3/0. De 5/0 gebruikte ik in het begin veel maar het nadeel van die dingen is dat ze snel kapot gaan. Maar het kan ook zijn dat ik ze niet helemaal goed gebruik. Volgens mij moet je eigenlijk alleen de punten gebruiken maar het gebeurt nog wel eens dat ik ze t/m het metaal door de verf jas, bijv bij het mengen of tijdens het verdunnen van de verf met water.

Mijn kwastenmanagement is misschien ook niet juist. Ik maak ze tussen kleuren met water schoon en als ik klaar ben ook. Voorheen maakte ik ze met zeep schoon als ik klaar was met verven maar ik wordt er steeds luier in en hou ik het bij water. Had vanwege corona een blok zeep (voor de handen) op het aanrecht waar ik ook de kwasten mee schoonmaakte maar inmiddels is dat gewoon weer liquid zeep. Maar op zich zou ik het met een beetje afwasmiddel kunnen schoonmaken als ik klaar ben met verven.

* Bij nader inzien valt het wel mee als je het met het blote oog bekijkt. Die foto's vergroten 'oneffenheden' ontzettend uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 09-03-2021 09:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik had zo’n loze ruimte waar ik me vaak aan irriteerde. Want er viel regelmatig iets in.
Lang leven de 3D printers :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tka8mNUoAWw15o6PyROpyb72keE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbDeR8cMXeQeVPLtMGfir9bq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffpVUvpvazhDzW3s8-Yd75iJ-WE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A482IucNdczt2oChfnHo0Ad4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5iiuuQFaAaeeq98Fk2XwkSaUfM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRu8epUY5ISI5xPjfe6EDC7f.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

streamnl schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:09:
Ik had zo’n loze ruimte waar ik me vaak aan irriteerde. Want er viel regelmatig iets in.
Lang leven de 3D printers :+

Dat is handig zeg...3D-printer is een uitkomst.
Een laatste tussenstop van deze kant..

Nog wel wat werk vΓ³Γ³r de boeg...tot zover.

Edit: Duc is af..op naar 't volgende. Waarschijnlijk weer een tweewieler, bevalt me wel. Vallejo Metal Color gebruikt...
Voor mijn 4de kit, wel de mooiste om te bouwen.
Tamiya heeft er een liefhebber bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjsvhoHcRU5P4Umnofsp5sM3ORk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQ6AjEWSMTFVsf7X4WexIZeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJYZI2SAZx2LkfI7vydOu-HI-Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB5wSUci6s8exD02ug7NaU7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg9TdqdG6Ap0k9xUkYvYi0ehF5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX9awQiYV18p5qcRsTUpezTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0I5Zstdj654ue_irvE52lViGaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxqXweARarjI0U9Ag3p76PJ1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door silitek op 11-03-2021 09:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Manga_Master
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 03:21
En ik heb weer een kit klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERZHO--9ifr0yBHKgB0WLCzD_88=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZobSJaumv5b6MWqyv1d9xMi.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik dacht even wat simpels te doen terwijl ik aan een ingewikkeld kitbash project werk.
Maar dat viel erg tegen.

Het gaat over een Modelcollect 1:72 Fist of War E-100 Ausf.Sechsfüßler "Mauskopf".
Alles kwam in 1 kleur, dus verven is aan te raden.
En het bouwen viel mij wat tegen, aardig wat kleine en fragiele onderdelen die al buigen terwijl ze nog op de runners zitten.

Qua verven heb ik het volgende gedaan met deze kit, Vallejo light grey primer, gevolgt door preshading.
Dit was mijn eerste kit waar ik preshading op heb gebruikt. Resultaat kon een stuk beter, maar ik ben redelijk tevreden hoe het eruit is gekomen.
Daarna ben ik er overheen gegaan met Vallejo Air pale blue grey.
En tot slot heb ik Humbrol enamel verf zwart gebruikt voor wat drybrushing.
Ik denk dat ik met het drybrushing een beetje overboord ben gegaan.

Voor mijn volgende kit denk ik deze Kotobukiya Alteisen Nacht te gaan bouwen.

We are Manga_Master prepare to be Assimilated your anime will be added to our own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
silitek schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Dat is handig zeg...3D-printer is een uitkomst.
Een laatste tussenstop van deze kant..

Nog wel wat werk vΓ³Γ³r de boeg...tot zover.

Edit: Duc is af..op naar 't volgende. Waarschijnlijk weer een tweewieler, bevalt me wel. Vallejo Metal Color gebruikt...
Voor mijn 4de kit, wel de mooiste om te bouwen.
Tamiya heeft er een liefhebber bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga normaal naar de laatste ongelezen post van een topic. En ook al gaat niet zo heel hard, maar je mag gerust een nieuw bericht maken ipv een edit.
Ik had bijna jouw nieuwe foto's niet gezien....

Maar... d:)b d:)b netjes gedaan. Snel ook!

spoiler:
(voel me bijna (!!!)schuldig dat ik al 3 weken nog steeds bij stap 4 ben bij mijn duc...)

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 18 ... 78 Laatste