Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 17 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:44
Dedication! :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Nogal..alleen nog leren foto's maken zonder strijklicht dan zie je echt alles :*)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t6f_xX5O3_Nm2xKW1WHV9-l32w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mukmf0bqPcbwI50dM0UQjMJq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit oogt al leuker...

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:47

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik kreeg het gisteravond op m'n heupen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2gKbMSVNMA3qfYCTmpVmE7x9a4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCTXPWNcEzHuUGrVsmfrIS3K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTRnli8QTedMUxAULOrHOKO_eGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl4sy7EF2NGx6wSFS9ycJjK8.jpg?f=fotoalbum_tile

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Neophyte_NL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Uitboren met een boortje van een 0,5 mm >:) en dan een metalen staaf gebruiken als verbinding tussen loop en vliegtuig?
Dat is lastig want het is het boordwapen van een pantservoertuig ;)

maar ik heb al een oplossing gevonden: Het wordt een Sd.Kfz. 260 Kleiner Panzerfunkwagen

Het verschil? De 260 heeft geen boordwapen maar wel een groot bedframe antenne, en die zit ook in deze kit. Nu maar hopen dat ik die wel heel laat, anders moet ik mijn koper/ijzerdraad even opzoeken..

https://tanks-encyclopedi...any/sdkfz-221-222-223.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
_Eend_ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:27:
Ik ben wel lekker bezig de laatste tijd. Ik heb de FW 190 even opzij gelegd omdat ik moet wachten op een nieuwe canopy die ik met mijn stomme kop kwijt ben geraakt. Dus ik heb nu een leuke Sd.Kfz. 222 gepakt in 1:72. Dat wilde ik dus vanavond 'even' doen. Ben ik bijna klaar en wil ik de MG42 incl. affuit in het voertuigje plakken, kom ik erachter dat de loop van de MG42 is afgebroken :( :( :(
Er zijn 1/72 aftermarket Mg34/Mg42's te koop. weet niet of het alleen om de loop gaat of over het hele geweer. voor de loop heeft Aber setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
't is wel klein hoor, een MG42 loop in 1/72. Kan je dat niet convincingly scratch builden met wat getrokken sprue?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Zou kunnen, maar hoe krijg ik de loop op de rest van het wapen? Het wapen zit ook nog eens vast aan een affuit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgpZMOwNjR3wYkbOVoNW73c3iVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2tVF20hG0TXDVOxnmbBK5p0.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs al zou ik een loopje kopen hiervoor, dit kan ik niet mooi repareren. Ik moet namelijk eerst het affuit + wapen in het voertuig plakken en dan moet ik daar de toren overheen op het voertuig zetten. Met mijn motoriek beuk ik het loopje minimaal tig keer eraf. En da's niet goed voor mijn bloeddruk :P Dus ik maak er een Kleine Panzerfunkwagen van: precies hetzelfde voertuig maar dan zonder de MG34 en met enorme antenne op de romp :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 09-02-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Voor dit soort dingen is het handig om een paar setjes met Albion Alloys tubing te kopen. Dit is hele fijne en dunne tubing die een veel beter resultaat geeft dan solid plastic parts voor gun barrels en pitots.

Je moet er wel een pin vice met een setje hele fijne boortjes bij hebben. Gaatje maken, tubing erin vastzetten met CA lijm, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dat is nog wel te doen. Dat is nog wel gewoon te lijmen me de juiste lijm.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 09:58
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:46:
Voor dit soort dingen is het handig om een paar setjes met Albion Alloys tubing te kopen. Dit is hele fijne en dunne tubing die een veel beter resultaat geeft dan solid plastic parts voor gun barrels en pitots.

Je moet er wel een pin vice met een setje hele fijne boortjes bij hebben. Gaatje maken, tubing erin vastzetten met CA lijm, klaar.
Dit dus :)

Voor het centreren van het boortje is het handig om met een naald eerst even een centerpuntje te drukken, scheelt een hoop beschadigingen van boortjes die nog niet in het plastic bijten. Met een fijne naald kan je ook net even beter zien of je in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
_Eend_ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:33:
Zou kunnen, maar hoe krijg ik de loop op de rest van het wapen? Het wapen zit ook nog eens vast aan een affuit:
Er zijn ook volledige aftermarket MG.34's te koop in 1/72 zie scalemates:https://www.scalemates.co...5B%5D=All&q=mg-34+1%2F72*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Jan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-07 09:26
Hoi ik ben nieuw hier. Heb mijn eerste bouwdoos gekocht en zit toch met wat vragen. Het eerste onderdeel heb ik losgehaald en direct geverfd met een kwast (acrylic paint van Italeri). Nu vind ik het resultaat wat tegenvallen, de onderdelen die ik niet geverfd heb zien er mooier uit (meer glans en geen strepen van de kwast).
-Had ik een primer moeten gebruiken?
-Is het de bedoeling om eerst wat onderdelen in elkaar te zetten voor het verven?
-Is het uberhaupt wel de bedoeling om alle onderdelen te verven? Het plastic is eigenlijk al in de goede kleur. Met een paintbrush heb ik wel heel mooie resultaten gezien en dan moet je zeker wel alle onderdelen verven maar ik wilde voor mijn eerste doos wat aanklooien met een kwast.

Update: sorry had ik iets verder moeten kijken ipv hier posten. Ik had mijn verf moeten verdunnen, zoals hier is uitgelegd YouTube: How to Brush Paint Scale Models

Update2: verdunnen van arcriel verf help heel veel voor mij, je ziet nu bijna geen strepen van de kwast meer. Nadeel van dunnere verf is dat je oneffenheden ook beter blijft zien. Kwestie van een beetje spelen welke verhouding water op verf ik fijn vind.

[ Voor 24% gewijzigd door Floris Jan op 10-02-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dat hΓ‘d ik inderdaad kunnen doen. Maar ik wil aan dit ding niet heel veel tijd besteden, hij was meer bedoeld als tussendoorkitje. Een uurtje plakken, een ochtendje (incl. droogtijd) primeren en dan nog een dagdeel of wat spuiten en weatheren en klaar is Eend :)

Hij ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAAnIKWMJzofNPtwb038wtDpIYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVhgt6mh0yZhXSXTRWH31v6E.jpg?f=fotoalbum_large

En op zich vindt ik hem nu ook prima. Als ik weer vol gas begin aan een kit ga ik er wel voor, maar dit is gewoon een tussenkitje voor mij.

Dat betekend overigens niet dat ik jullie ideeΓ«n niet waardeer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Floris Jan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
Hoi ik ben nieuw hier. Heb mijn eerste bouwdoos gekocht en zit toch met wat vragen. Het eerste onderdeel heb ik losgehaald en direct geverfd met een kwast (acrylic paint van Italeri). Nu vind ik het resultaat wat tegenvallen, de onderdelen die ik niet geverfd heb zien er mooier uit (meer glans en geen strepen van de kwast).
-Is het de bedoeling om eerst wat onderdelen in elkaar te zetten voor het verven?
-Is het uberhaupt wel de bedoeling om alle onderdelen te verven? Het plastic is eigenlijk al in de goede kleur. Met een paintbrush heb ik wel heel mooie resultaten gezien en dan moet je zeker wel alle onderdelen verven maar ik wilde voor mijn eerste doos wat aanklooien met een kwast.

Update: sorry had ik iets verder moeten kijken ipv hier posten. Ik had mijn verf moeten verdunnen, zoals hier is uitgelegd YouTube: How to Brush Paint Scale Models
Ik ben ook nog relatief nieuw maar ik ga toch proberen om enkele vragen te beantwoorden.
En als het niet klopt zullen ze (degene die al jaren bouwen) hier mij echt wel gaan verbeteren.

1) hoeveel lagen heb je erop zitten? Mijn ervaring met acryl is dat ik toch meerdere lagen moet gebruiken.
Vooral bij lichte kleuren. En persoonlijk verdun ik mijn verf niet.

2) Kan, hoeft niet. Als je ze eerst in elkaar kan zetten dan kan je wel de naden wegwerken.

3) Wat jij wilt. Ik zie de handleiding als richtlijn. Soms pak ik een andere kleur dan wat ze voorschrijven.
Ik ben het wel met je eens dat je met spuiten mooier werk kan (!!!) afleveren.
Dus als jij de standaard stukje zo mooier vindt, lekker zo laten dan.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Welkom!
Heb mijn eerste bouwdoos gekocht en zit toch met wat vragen. Het eerste onderdeel heb ik losgehaald en direct geverfd met een kwast (acrylic paint van Italeri). Nu vind ik het resultaat wat tegenvallen, de onderdelen die ik niet geverfd heb zien er mooier uit (meer glans en geen strepen van de kwast).
Niet perse, maar kan wel handig zijn. Lichte kleuren dekken beter op een lichte primer ondergrond en met primer kan je ook beter imperfecties zoals naden die nog gevuld moeten worden zien. En met een primer in spuitbus heb je ook niet direct een airbrush nodig.
Voor zover je het in elkaar kan zetten is dat wel zo handig ja. Al geverfde onderdelen lijmen kan de verf beschadigen. Heb je iets wat echt los is van de rest, bijvoorbeeld een ruitenwisser van een auto ofzo, dan zou ik dat eerst verven en dan daarna pas monteren. Wat handig is verschilt per keer en wat hand is, weet je uiteindelijk uit ervaring wel. Probeer gewoon verschillende dingen en zie wat je bevalt.
Vaak moet je het plastic nog wat schuren om passend te maken, naden weg te werken of de sprue gates schoon te maken en dat lat krassen achter in het plastic. Alleen daarom is het verven vaak wel zo handig. Daarnaast is een verflaag ook wel zo handig als je later met wheatering bezig gaat.
Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:12
Maandag de knoop door gehakt om een kit te bestellen waar ik al een paar jaar naar aan het gluren ben...

https://p-bandai.com/us/item/N2539737001001

Nu nog op zoek naar een "kosmos LED kit voor de unit en de "vleugels", daar de Bandai kit enkel voor de body is (en sold separately)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUXiQPonH-tfXm1Wgc9XJhKe2Yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08nyiNrn33Qdfs21dzEHbzph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwz5RV3cZmA3iiz_RhJKIjNzKsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORMRDWJ62hfxPcQvCVQsgmK8.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de officiΓ«le LED kit in mijn 7(?) jaar oude PG Unicorn. De Unicorn is de kit die mij de gunpla in getrokken heeft. De Banshee heb ik 3 jaar geleden gebouwd en nu komt de laatste van de 3 unicorn frames er aan.

De Phenex is by far de duurste kit die ik ooit gekocht heb :$ (wordt ook niet vaak gemaakt)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:21

Zeddicius

Conscience do cost

Ben inmiddels in de afrondingsfase van meest recente model (en eerste met de airbrush en derde sinds jaren). De kleur is in het echt een stuk geler, mijn telefoon maakt deze helaas een stuk vlakker..)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ct9qZcV3SZWsz7F2h-Y5DvWV2ZfwVsnRM_c4VSDVMZ9El-5vuc_fyuUUrEVltdcXUhnaGeWoApbCWYzTTpu5Jq35kx-hCzVlIIoDmeZvCVd3jxAu7d962MmgivSqdRjWxhaFC_ovhD0IF5UxP60DYvJtjlzKZ9jmARbCv9jmFacCjFu1ow6vM5GlRNdWIFoBI1blke0C98QsQoxISht1X9UFk5cuMnJVmL3RkfftyAsV4nJbbkfWWDX1QcPZegRLwB3sL-_bBX7EGnn0Rbeu8MBU2P4c5ZCOvNEhK_h_zuqxskQTLwDkLSR5hM0PXwG3Idt68amYqXCx_3K6ZE3jjUT7YT0vkcq541YupZS-gdlKkP-ociF2EQ_T1XqMuguAZY4bCA43SLl6efel_4bSTEs2AV1wrsWDcruL_JFAcR9cp3EIyevTBLm5xiJcAcNFIvCjQJ4MWvs-VQ1E7KZPCUXJ3hH-oMEGg0pKp6UaZ4SCbHRW9xhW9YhlEVs1F1FFqCFcfWIdob52Y6DDgW0W5DjlvCWCGwwAaKOFngzaXuAJpRy5cJSt9ho7VgAdpFPlfs19tYmYYPsv-unen87moBlaWIJXeQrBeU1l4svg8G6jnUlzSMyzF2UHG87fRHI6Tnl6ps9AuazMKbsIS2XCezVVP4iUIapnhVt12rlkmKul68qHjLbrdeIKaDhrQA=w1183-h887-no?authuser=0

Ik ben redelijk tevreden, zeker over het verfen. De decals vertonen alsnog wat silvering, ondanks het vooraf spuiten van een X-22 gloss coat en ik vind het model nog te 'clean'. Ik heb momenteel alleen zwarte Tamiya panel line accent color tot mijn beschikking en mijn eerste probeersels op de schutzen waren niet zo'n succes.. :P

Ik twijfel nu dan ook tussen een finale laag matte lak (en het model als 'af' beschouwen) of toch nog wat te proberen met de panel liner. Ben alleen bang dat ik het dan verknal, maar ik zou het toch eens moeten leren :+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EN6To9cvrtyBke6XagjGvFlXd3rRLvqF0DV3BHHvaow6wCxvCfM-429E__CvrHUvjV2fNMkG8x_55pPWyV0WCIeOIxiFXeGegHGL3_i3TyRLynuWwJzvkLo_OEDnSBDf6qDDT5TkuLWXkR8yya-KG_nCjouf2OPljIUq2dGlN6_4ILq34ytg_6AEsEps0zeMO_5G7zLfv9gVgOpSx1lgKDOFszuHTNulJNV_ghdSGhzFIaO-ifksFgZoWeYzQEfTSnvQeEQgHRfw9B5LFoC1FYv_-L-mk89mWrzI1bZzaY-e64UWhXze4iQ0YFxRlqr7Y4O345ylD8UmReJA9vhb1qOXtM98fxObe7OTPgElJrLF5Ed9d8BhxqYu9UuKagpzNiNiE8Xx0wle5cJKtJUKGZ_y6aAk_FezZaWUgTMK6fY2eUCqNYTDeYQf-fwBunqMEHLAkW8BqW2VrEn8URBysrRkR-0f7Y3epW1c71niwQBPZn_WAvu4ZnNfL95LXFEf6GKrxhd9XZDFXmYC8i-n0859TkpKVcOx7YFdawUEdvFCNMglg-HzxGfpIlzY7lZq7W_1rKMXbqnLGbyIm87twUuLofuh_b6XEf2o5doJmLnzM9G4wC5IWCRWZ4d1x2cRPC-hU5GZaGqHDwvn4tsb08E7_ONnFw5DnxNWCdzxDUo79I_3vfSOHTSDdimEEA=w666-h887-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/rd55QLf7D2hmtp_l5EH4Pm3Vg_eqFpx6rhz7g0IUdTwOlHhz9uU3IoT54JUYkvPwmvwTYVlw4KcAIlhcS3H0mVhNN7egn9oSS_hICSklHhvamSdiVKh_ZBPKEnwF7lrpz_lxN6rkQlRIumIlqSL6qPXlwhVJBxmqCNddLt2V2XhQdHSaHc82YElQf92a_RvfM2-eEtcKXQvLLHJtS-jqA8A9EzjWG5cwpr2bNtPyq2N9eSVFXoDXzjEyRqNc-blbxGIcnOzJfg7VnUZItPGQwJowdevIeqsyucefjxYyQHJclNDwmQXLGBv2beCRwksPtiQJxGHFIznIXTzjZt-mGwBUjN1F9zWI_oJDLMbu8ht4WqLtasKXDOiNnWpaCK3uZs5440GrTY3gY1UYLVMNkFfp4TATzsPe4X5Yl3zQFHKINb09M5mCNM2lsR6yuU0R0DJEZ7C8vwNh8pQrP2vHpuwkeFnQpPxisFDoiraN1yB_YYw6E12J1uTJuG3wUkiNrQd1ErvJxP9Cyl86NDIHHzMco60lXHbDW0sZK3htH4DNe0z2fcSvdn2UsNkEff1D8pDL_9I_w3OK1TYqNITupodmWWWJ2Qs0VpR6sFwKU35gJQElOrpPB3qalcQITDGbM2RENqSFv8BxzqpcdI9yCFUX43MMYLLMOnnH2goZtC6iU5nk6AB9r9VjjIONeA=w666-h887-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/z3R3sGqL9umYE822E_tz1QaoFrHjyUEAQWs9fMYjWj0klDTOkkyJYYnbWN6G0Kc9vCpaRLVw690NjYtqelCbk4-JXw2Gi8bGmVAVg21g23kvgv2_zueC3GY0qX27e4WpADFoSlhXt0pI_gflQ3GJ4p1r_YJ2ITBlIIBi643v5um_77iPvLsUGCgyjuXyTCBRLfd_r1OA7zLHp4gP3XJJZpuao4WdAA0bTeud32e0tmqvnlaXS7GYCW2RZ39urHQoTFhXNblVu7yjkCVanXVwatxbFWEDrQ_D80jchb5upd0Hc0GibEE_fy2-2EqwHbKHgM7hycDTBAWukzeOU3SoviJjef57vl3RjXdX8D4-IOGuOcNhzX1IpPlsKkzfzR9Y64FjCW6RET7ahkYGQrZItY8bamTne7dPCuHF5iIdCDWOppSsyDfwlPZQgoPgPfOyhE18pBvgqYIYL60srKN_VCbW0ljeFgCIE877J3hUUSrOjhpICeFSbCI7UJN70wYj7QywedBaC9-2nt1FHhlumzQqqYs3uOZBrHH74GnI2dkaPjTLY0LJ26B79jkbJvN4Nw9jPh-OvcZQQQzm9jRV8xnaJpCugQ8wjll1VkThtj0zG0YLvyb9Z-KfovgLaBiXRVo6kqrKySnH-wapMfwqpNdB30jzIeU_62nYbvu7_Q4tzmAUc9_83JB5-MVtsQ=w1183-h887-no?authuser=0

[ Voor 11% gewijzigd door Zeddicius op 11-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Je kan in elk geval de rollers met panel liner (of, ik blijf het zeggen, waterverf) behandelen om die wat meer diepte te geven, dat is vrij low risk, door de capillaire actie krijg je daar makkelijk een erg goed resultaat mee.

En anders is 'ie gewoon net van de fabrieksband afgerold toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Gebruik je voor de decals ook een speciaal goedje daarvoor? Dat kan ook schelen in de hoeveelheid silvering die je krijgt.

Maar verder mooi gedaan hoor! op dark yellow doet een donkerbruine panelliner al heel veel (mijn stem gaat naar olieverf ;) ).

Moeten de road wheels niet nog een rubber randje krijgen? Zijn volgens mij geen 100% stalen wielen toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Invisible_man op 11-02-2021 13:33 ]

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:28:
Je kan in elk geval de rollers met panel liner (of, ik blijf het zeggen, waterverf) behandelen om die wat meer diepte te geven, dat is vrij low risk, door de capillaire actie krijg je daar makkelijk een erg goed resultaat mee.

En anders is 'ie gewoon net van de fabrieksband afgerold toch :)
Ja die kan ik inderdaad wel proberen, dan de road wheels ook meenemen?
Invisible_man schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:32:
Gebruik je voor de decals ook een speciaal goedje daarvoor? Dat kan ook schelen in de hoeveelheid silvering die je krijgt.

Maar verder mooi gedaan hoor! op dark yellow doet een donkerbruine panelliner al heel veel (mijn stem gaat naar olieverf ;) ).

Moeten de road wheels niet nog een rubber randje krijgen? Zijn volgens mij geen 100% stalen wielen toch?
Voor de decals heb ik Micro Set gebruikt: zowel voor het aanbrengen als naderhand een dun laagje voorzichtig over de decals. Heb ook Micro Sol liggen, maar niet gebruikt omdat de decals ik op nagenoeg vlakke ondergrond moest plaatsen.

Over de road wheels: ja, eigenlijk hebben die rubberen randen maar dat durfde ik deze keer nog niet aan met de AB en mijn hand is niet vast genoeg om met de penceel een net resultaat te krijgen. Ik las toevallig laatst dat er ook speciale stencils te verkrijgen zijn om road wheels netjes te kunnen airbrushen.

Donkerbruine panel liner leek mij op voorhand ook beter, maar die was toen helaas lastig te krijgen.

@Dr. Strangelove : ik wil de boel zoals gezegd straks sealen en een matte look geven met Vallejo Matt Varnish. Jij raadde eerder aan om die te verdunnen met HG parket beschermer (1 deel Vallejo, 3 delen HG toch?). Alleen zie ik dat de HG glanzend is, hoe krijg je dan een matte finish? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zeddicius op 11-02-2021 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Tip voor de road wheels, koop z'n goedkope circelmal met allemaal verschillende maten bij de action en gebruik die als masks. Verf dan eerst de rubberen rand met de airbrush en wanneer dat droog en uitgehard is, leg die mal met de juiste maat gat er overheen en spuit de gele binnenkant. Dit doe je dan wel voordat je de wielen op je tank monteert, maar dat doe je toch meestal.

Voor de donkerbruine panel liner zijn er diverse mogelijkheden. Zoals ik al zij doe ik het meestal met olieverf uit een tube wat je met oderless thinners tot een panel liner kan verdunnen, maar ook zat kant en klare anternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Die wielen passen precies in een van de gaten van zo'n cirkelmal, daar heb ik de wielen van mijn StuG IV ook mee gespoten. Ik heb er ook wel eens een zelf gemaakt met wat plastic en een cirkelsnijder omdat het wiel net iets te groot/klein was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik gebruik een metalen mal van Hasegawa. Stuk glas van een fotolijstje, stukje Tamiya tape erop, mal erover, met een scherp mesje rond de rand halen en je hebt een mask. Makkelijker toe te passen dan de hele mal. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKq1SQ0-6h7WIOmDk3UWQVVEatU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l3HjBMu8doCyF66taAmxhNZI.jpg?f=user_large
@Dr. Strangelove : ik wil de boel zoals gezegd straks sealen en een matte look geven met Vallejo Matt Varnish. Jij raadde eerder aan om die te verdunnen met HG parket beschermer (1 deel Vallejo, 3 delen HG toch?). Alleen zie ik dat de HG glanzend is, hoe krijg je dan een matte finish? :)
De HG is glanzend ja maar het gaat om de verhouding. Door te spelen met de matt/satin varnish en de verhouding kan je van strak matt naar volledig glanzend gaan. Voor een matte afwerking is een verhouding 1:1 tot 1:2 matt varnish / HG prima. Beste is om het te mengen en dan op een stukje plastic uit te proberen - het droogt supersnel zodat je heel snel het resultaat kan zien en de verhouding kan aanpassen.

De HG doet twee dingen: De varnish verdunnen tot het spuitbaar is (het is out of the bottle heel dik) en om een hardere finish te krijgen omdat Vallejo van nature erg kwetsbaar is in mijn ervaring.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Kever uit "68 kit...zo'n olie verbruiker! Op de 4x4 cm met roet en olie-lekkage bezig!.
Hopelijk lijkt het ergens op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YlPq1we2k2OiTeNOyhmnE06LzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4oK6lzJjzcXSmF7WTeX9MjfV.png?f=fotoalbum_large

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Ik bedacht mij net dat ik ook Blue Tack heb liggen. Zou ik daar ook niet een mask van kunnen 'molden' voor de road wheels? Dan lijkt het mij wel logischer als je dan het non rubber gedeelte masked..

• Dr. Strangelove
  • Nu online
In dit geval zou het wel kunnen denk ik, zeker als je daarna de rand ertussen met een wash vol laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik ben even in de afrondende fase bezig met de Jag E-type.

Wil hem straks nog even in de X22 zetten om hem net even wat meer te laten shinen.
En dan plak ik het glas er in.
Maar kan ik het chrome er wel vast op doen? of word dat er dan met X22 niet beter op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:53:
Ik ben even in de afrondende fase bezig met de Jag E-type.

Wil hem straks nog even in de X22 zetten om hem net even wat meer te laten shinen.
En dan plak ik het glas er in.
Maar kan ik het chrome er wel vast op doen? of word dat er dan met X22 niet beter op?
Metalics kan je wel overcoaten met een vernislaag, maar het ziet er zonder vaak realistischer uit. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het dus na de gloscoat er pas op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Ik heb de mogelijkheid nog, daarom eerst even gevraagd 😁

Moet zeggen dat hij zonder issues in elkaar is gezet, en dat voor RevellπŸ˜…

Vandaag wat andere meuk binnen gekregen, waaronder micro set en sol, wat primer, verf en spuitbussen.
En een mooie gele Lambo Aventador van Aoshima. Even kijken als het was is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Volgens PTT komt morgen mijn airbrush cleaning pot binnen van Alie. Nu nog een airbrush setje :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Eerste twee kits van 2021 zijn klaar, Airfix Bf-109E en Zvezda Bf-109F. Prima kits beiden, al zorgt de Airfix wel voor de nodige frustratie vanwege de belachelijk zware sprue gates, de kleinere onderdelen zijn bijna niet in één stuk van de sprue te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxCiZNqlapLSLmmJzowTIdth-0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t034B1MKWXgycTubTdh0NSDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFJMSSriaxjQrxTguWJuD2lSk5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86iGSiFucgPpK9Bbteq83ZA8.jpg?f=fotoalbum_large

Beschildering van de Emil is een Spanish Civil War uitvoering, kleuren daarvan zijn een beetje een minefield; RLM63 is een vrij vaag beschreven kleur, uiteindelijk ben ik voor FS36375 gegaan en ik moet zeggen dat ik dit een geslaagde outfit vind voor de Emil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiBDiQN90KWEZxsJ68MFNI16H8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7suvgz0QTmfwHHfEnMuDbqV.jpg?f=fotoalbum_large

De Zvezda kit is een quick-build kit maar niet als zodanig te herkennen, echt slimme engineering, zelfs met de kleine onderdelen in de cockpit, die beter ingericht is dan de Airfix. Zeker omdat de Friedrich lang niet makkelijk te krijgen was in 1/72 (slechte Heller en dure/zeldzame FineMolds) een erg goede koop. En volgens de kenners de mooiste van de 109s, met de stroomlijn van de DB605 motor maar nog zonder de hobbels en bobbels van de zwaardere bewapening die de Gustav ontsierden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznDF2M7v5Gy0wTVNruvEdMlnSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Welkg1XcK23Mwa346nSFkdOj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95JdoSWNqX80lqdws1fF2mpemm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd27xMBxaowR2LVD9iNYavnU.jpg?f=fotoalbum_large

Over de Emil ben ik redelijk tevreden al denk ik dat ik de weathering hier en daar nog wat indam. Op de Friedrich heb ik a major screw-up gemaakt door de stencils toe te voegen; die waren in de winter camo overschilderd en niet aanwezig. De weathering ben ik ook minder van gecharmeerd, wat jammer is omdat ik erg blij was met het spuitwerk. Ook een foutje: Spinner heeft geen preshading gehad waardoor deze veel witter uitviel dan de rest van het airframe... gecorrigeerd met pastels maar minder geslaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PivjRM-4QXe3WT7-R_2hL5XzKac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFIhjkyxbtFbwKq6Rku3Xwgv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn volledige collectie 109s, Dora, twee Emils, Friedrich en Gustav.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nn0-LtVUA0Y7tDmcyx3HOvt4H0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRAcVObZhqwJld5yQ1KbzntZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ISRFLBvfswTHGFFXhEYVF5bMDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKPkVUUbjzonqC9RNNEyJEIZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-02-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Ziet er goed uit!

Gisteren mijn E-Type nog even gecoated met X22. Maar qua glans etc viel het mij wat tegen.
Dus heb gisteren nog even polijst spul van Tamiya besteld, maar moet daar dus weer op wachten.
De rest ligt klaar, dus is kwestie van polijsten, laatste onderdelen er op en klaar.

Wat ook wel weer bijzonder was, ik had de nummer platen er opgezet. Vervolgens nog even verven, maar omdat er blijkbaar een haartje op zat :S, en kwam daar met de kwast tegenaan, vloeide er verf op de motorkap.
Pak je gelijk een doekje om het er af te halen, maar toch blijft er nog een deel zitten. En durfde het niet met thinner te doen, omdat de rode verf dan ook een opdonder kan krijgen. Dus helaas zit er een raar zwart friemeltje op de motor kap :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:03:
Eerste twee kits van 2021 zijn klaar, Airfix Bf-109E en Zvezda Bf-109F. Prima kits beiden, al zorgt de Airfix wel voor de nodige frustratie vanwege de belachelijk zware sprue gates, de kleinere onderdelen zijn bijna niet in één stuk van de sprue te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beschildering van de Emil is een Spanish Civil War uitvoering, kleuren daarvan zijn een beetje een minefield; RLM63 is een vrij vaag beschreven kleur, uiteindelijk ben ik voor FS36375 gegaan en ik moet zeggen dat ik dit een geslaagde outfit vindt voor de Emil.

[Afbeelding]

De Zvezda kit is een quick-build kit maar niet als zodanig te herkennen, echt slimme engineering, zelfs met de kleine onderdelen in de cockpit, die beter ingericht is dan de Airfix. Zeker omdat de Friedrich lang niet makkelijk te krijgen was in 1/72 (slechte Heller en dure/zeldzame FineMolds) een erg goede koop. En volgens de kenners de mooiste van de 109s, met de stroomlijn van de DB605 motor maar nog zonder de hobbels en bobbels van de zwaardere bewapening die de Gustav ontsierden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over de Emil ben ik redelijke tevreden al denk ik dat ik de weathering hier en daar nog wat indam. Op de Friedrich heb ik a major screw-up gemaakt door de stencils toe te voegen; die waren in de winter camo overschilderd en niet aanwezig. De weathering ben ik ook minder van gecharmeerd, wat jammer is omdat ik erg blij was met het spuitwerk. Ook een foutje: Spinner heeft geen preshading gehad waardoor deze veel witter uitviel dan de rest van het airframe... gecorrigeerd met pastels maar minder geslaagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes weer hoor!
Laatste 2 foto's zijn erg gaaf d:)b

Is "mickey" een decal of heb je dat zelf gemaakt?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Dr. Strangelove schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beschildering van de Emil is een Spanish Civil War uitvoering, kleuren daarvan zijn een beetje een minefield; RLM63 is een vrij vaag beschreven kleur, uiteindelijk ben ik voor FS36375 gegaan en ik moet zeggen dat ik dit een geslaagde outfit vindt voor de Emil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over de Emil ben ik redelijke tevreden al denk ik dat ik de weathering hier en daar nog wat indam. Op de Friedrich heb ik a major screw-up gemaakt door de stencils toe te voegen; die waren in de winter camo overschilderd en niet aanwezig. De weathering ben ik ook minder van gecharmeerd, wat jammer is omdat ik erg blij was met het spuitwerk. Ook een foutje: Spinner heeft geen preshading gehad waardoor deze veel witter uitviel dan de rest van het airframe... gecorrigeerd met pastels maar minder geslaagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig gedaan... totaal plaatje ziet er spectaculair uit.

Beetle "68 is af...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0Ojcn-iB00Qcp-PKllmbEupUKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNMin4qqgVDmlty05kIqNmyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXOKTc_fPofr9B5-mQ3URdsRI7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuiLEVgP8nBmnWea41bFci4T.jpg?f=fotoalbum_large

Interieur, waar je bar weinig van ziet, uiteindelijk...
Brak een klein hoekje af decal radio..net even jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qo19zkQ7vzXK8AN9hnf0ZpIfDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TEZrrXz1tYIirenymcHJdUj.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een leuke kit om te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6cZTRN5BaffShQenq8XP9u1qyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbTbMj5BKngfeyFr8mfY5XbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeRMJvQGrDsFii1_xo4KjVCc2cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IneQAxnE8VAgrDiUZJjJsfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o03ytk0nv-gURgOLKo86dvnNrdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2i8zyiYItea88epx4WUxVNq5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door silitek op 14-02-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
streamnl schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Netjes weer hoor!
Laatste 2 foto's zijn erg gaaf d:)b

Is "mickey" een decal of heb je dat zelf gemaakt?
Merci :)

Mickey is een decal ja, ik vermoed dat er niet de noodzakelijke copyrightgelden betaald voor zijn indertijd ;)

Komt uit een aftermarket set van Rising Decals die ik een aantal jaren terug gekocht heb. Uitstekende decals trouwens, mooi dun, weinig carrier film, en zuigen zich netjes in de panel lines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Mooi spul allemaal weer :)

Dit weekend had ik een spuitmiddagje in gepland voor mijn PanzerFunkWagen, maar dat is er niet van gekomen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
mooie verzameling 109's @Dr. Strangelove.

Persoonlijk vind ik de Emil's de mooiste uitvoering van de 109. Ik kijk dan ook erg uit naar de nieuwe Special Hobby 109-E3 en 109-E4. gerucht gaat dat er later nog meer varianten uit gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ben ook een fan van de Emil.

De SH uitvoeringen zijn in samenwerking gemaakt met Eduard en de tooling ziet er top uit. In een build review op Britmodeller kwamen echter wel wat issues met de canopy fit naar voren, dus ik ben benieuwd. Ga hem zelf wel halen denk ik.

En daarnaast komt AZ binnenkort ook nog met een Emil. Naast de Airfix, ICM en Tamiya kits is dit echt wel het best bedeelde toestel in 1/72 wat kits betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Ben ondertussen al af en toe met het volgende model bezig en ik ben nu op een punt gekomen dat ik een beslissing moet nemen:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vSCHTE2vl8htJgXF1SF-fpQ1X35CFD_uIIaf1DKBrT5t7ms_HChBIRd7T0gTANMCYXwyFe7b8wDYcqQzimw6J9gxD3rAnCd83GYsWGCTw5H0gi9ig393bOz82sqDwCQuLNR0XOfoaXVnH2_zYFvnQOkxkBsHHbyP4rcrlqLQBUiFJt3oOse2L0g9HkDgE7QdakB_IPLntIKRgB0AiLUugPzjosl80-OSQZp4S0pc9DUDaf3Wv4X-cJYWeNMObRARZvU_sjSbFbv1Lq8_Abcrwg56Kudm6606ckk5DkmTaE1LoZbrZ_dUDr-RRPVhgkot3n5wGSTUEGvalKxbMpFDEpaGoG72t-cjvCD_w7nqvNHXnYXtDdDhM61dNgAW4cPpAgIaB5NqDK9PNKH5348UC0bGJWYw8mEAqkVWtoVPQArC9KVlhGaJHopkNTWBAj-t4k_1jSNbXyh1B_oVii32urFvsuz5GSFWRRFtHtCmBaD0-08NzGlK2Z6dQCUS-jUCc7JiKPisZtK_zdWPwfH1AmzgVcj0c67GkhdekepygVy7L0cv8-KrG7H-1rTKJiCHWCBkmrfnxiL_53FMK090paYALsd2B2E-RvA1dHBTRPTvsNDUulBGmBCyPYqSAhyGe3mfQoQfdCrMs_uPb5At8id59eGncJALcbULdthWiPg--Cf1VN9YC2p-ba98RQ=w666-h887-no?authuser=0

Ik was/ben van plan om de wielen (die in deze stap al gemonteerd zouden zijn) pas heel laat te bevestigen. Zo kan ik makkelijker de body spuiten in de basiskleur (dan zitten de wielen niet in de weg). Bij mijn vorige tanks was dit geen probleem, alleen bij dit model gaan er dus ook 'kappen' over de wielen (C14 en C6). De wielen moeten voor de kappen gemonteerd worden, want er is te weinig ruimte om ze naderhand nog te bevestigen..

Nu zie ik nog maar een optie: main body spuiten als deze af is, geverfde wielen bevestigen en dan pas de kappen. Dit heeft wel als nadeel dat ik de kappen apart moet spuiten (geen ramp op zich) en de kappen moet lijmen op de al geverfde body (wat de verf geen goed gaat doen...). Zie ik een andere optie over het hoofd? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

edit: overigens is het bevestigen echt een ramp, wat een gepriegel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Zeddicius
Leuk, de greyhound πŸ˜€

Maar velgen eerst spuiten, rest afmaken, en later alles spuiten. En dan de wielen gewoon afplakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Alleen wielkast verven, dan wielen erop (geverfd) om vervolgens deze af te tapen.?
Wielkappen erop en dan de hele body spuiten. Tape er aan het einde tussenuit trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Wielkappen apart spuiten, wielen erop, wielkappen erop lijmen en nog een keert licht met de AB over het lijmvlak gaan? Zo te zien kan dat wel als je low pressure van dichtbij spuit zonder de wielen te hoeven af te plakken.

Mijn volgende kit, Hasegawa G4M1 Betty. In het kader van een project rondom mijn favoriete flightsim, Hellcats over the Pacific, ben ik al een paar jaar de toestellen uit dat spel aan het bouwen. Ik ben ongeveer op de helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJ7sjm_ZNLrGLPEdWzLUID2kF1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLOQh90KtHbL3cMjbBBTL780.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een zeer oude kit van Hasegawa, uit de jaren '60, dus met de toen obligatoire opliggende paneellijnen en rivets everywhere. Ik heb overwogen om alles te rescriben maar ik heb zin in een snelle build en daarnaast heb ik twee G4M2s liggen, een veel nieuwere en mooiere tooling van Hasegawa. Dus deze gaat out of the box, met als uitzondering dat ik decals van de Guadalcanal campagne gebruik, die beter passen bij de setting van Hellcats.

Vooralsnog weinig issues, pasvorm is goed voor een dergelijke oude kit en de parts count is laag zoals je kan zien. Grootste klus wordt de masking... ik had nog een Eduard masking set over voor de G4M2 maar deze past absoluut niet op de G4M1 dus dat wordt aan de slag met tape.

[ Voor 105% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-02-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Bedankt voor de tips allen!
Dr. Strangelove schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:14:
Wielkappen apart spuiten, wielen erop, wielkappen erop lijmen en nog een keert licht met de AB over het lijmvlak gaan? Zo te zien kan dat wel als je low pressure van dichtbij spuit zonder de wielen te hoeven af te plakken.
Ik ga het denk ik op deze manier aanpakken, geeft het meeste gemak met het spuiten denk ik d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:58

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

silitek schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:52:
Kever uit "68 kit...zo'n olie verbruiker! Op de 4x4 cm met roet en olie-lekkage bezig!.
Hopelijk lijkt het ergens op!

[Afbeelding]
Leuke kit, ik heb hem ook (de Revell toch?).

Pas even op met de bevestiging van de motorkap aan de carrosserie; de bouwtekening is op dit punt wat onduidelijk en een vergissing ligt op de loer. De motorkap kan dan niet helemaal open waardoor je dat mooie motorblok niet meer ziet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 21:25
Deep Space Nine is eindelijk af, met als bonus de USS Defiant eraan gelijmd. Verfen was aan de ene kant makkelijk door de grote oppervlaktes, maar helaas ook vaak genoeg nog uitgeschoten in de hoekjes :(

Het liefst hang ik de Enterprise D er ook nog aan, maar dat is te zwaar denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU6I84erywlcNVAp9s1E7VHjct8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNVbz6wctwIl48cXs1jxAYri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POhzJqPuGOpQAK3N3C28O89PZCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9lTWpCC2Zfz63mnXMyDqJP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tQ7dWX6s6zdUo5H_XyfBdtoddQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hPaeT1RcUrXSXaObMfEV0rA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4rtZ7C7sR1d3sPzCcZC39cl8Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njhn3nYgAbkUzJWpMyQ99DWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:33:
Deep Space Nine is eindelijk af, met als bonus de USS Defiant eraan gelijmd. Verfen was aan de ene kant makkelijk door de grote oppervlaktes, maar helaas ook vaak genoeg nog uitgeschoten in de hoekjes :(

Het liefst hang ik de Enterprise D er ook nog aan, maar dat is te zwaar denk ik. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super gaaf model. Ook erg groot! d:)b

Niet onbeleefd bedoeld, maar is hij al gelijmd? Ik zie namelijk hele grote gaten tussen de bovenste en onderste ring (bovenste foto). Lijkt mij zodra hij goed gelijmd is, hij ook heel erg stevig zal zijn.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
streamnl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Super gaaf model. Ook erg groot! d:)b

Niet onbeleefd bedoeld, maar is hij al gelijmd? Ik zie namelijk hele grote gaten tussen de bovenste en onderste ring (bovenste foto). Lijkt mij zodra hij goed gelijmd is, hij ook heel erg stevig zal zijn.
Geen probleem, dit is m'n eerste lijm-model,dus helaas wat foutjes gemaakt. Handleiding gaf aan de binnenkant zwart te verven, waardoor ik ook over de randjes ben gegaan en nu pakt de cement niet... Al 3x geprobeerd, ook met knijpers enzo. De rest van het model is gelukkig we gelukt met cement. Misschien moet ik maar gewone hobbylijm proberen. Dit soort schoonheidsfoutjes zijn idd wel wat jammer πŸ˜‘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Geen probleem, dit is m'n eerste lijm-model,dus helaas wat foutjes gemaakt. Handleiding gaf aan de binnenkant zwart te verven, waardoor ik ook over de randjes ben gegaan en nu pakt de cement niet... Al 3x geprobeerd, ook met knijpers enzo. De rest van het model is gelukkig we gelukt met cement. Misschien moet ik maar gewone hobbylijm proberen. Dit soort schoonheidsfoutjes zijn idd wel wat jammer πŸ˜‘
Ik ben eigenlijk de laatste die andere op β€œschoonheidsfoutjes β€œ mag wijzen, aangezien ikzelf nog heel veel te leren heb :$
Maar het viel me op en ik vind het jammer. Want het model is super!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Heel gaaf model :) Ga je hem laten staan of ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:58:
Heel gaaf model :) Ga je hem laten staan of ophangen?
Ja ben er erg blij mee, doos stond al 10 jaar in de kast.

Ik denk gewoon op de plank, heb alle Enterprises in dezelfde 1:2500 schaal dus die kunnen er mooi naast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ophangen is wel een goede manier om je shelf space te vergroten. Ik had vroeger zelf op mijn kamer modellen hangen en vorig jaar bij mijn zoontje ook zijn kamer wat opgevrolijkt. Nu wilde mijn dochtertje ook dus inmiddels hangen er tien modellen in de lucht bij hen, en ik heb weer wat ruimte in mijn vitrines :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Ja ben er erg blij mee, doos stond al 10 jaar in de kast.

Ik denk gewoon op de plank, heb alle Enterprises in dezelfde 1:2500 schaal dus die kunnen er mooi naast.
Cool, dan zie je ook hoe groot dat ding is :) Toevallig ben ik aan Star Trek: Discovery begonnen, en dan gaat het wel weer een beetje jeuken.. Misschien dat ik nog een keer de Enterprise uit Star Trek: The Next Generation ga bouwen :)

Trouwens, als je een onderdeel wil lijmen waar verf op de te lijmen plekken zit kun je de verf er vaak wel (voorzichtig!) afschrapen met de botte kant van een mesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
_Eend_ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Cool, dan zie je ook hoe groot dat ding is :) Toevallig ben ik aan Star Trek: Discovery begonnen, en dan gaat het wel weer een beetje jeuken.. Misschien dat ik nog een keer de Enterprise uit Star Trek: The Next Generation ga bouwen :)

Trouwens, als je een onderdeel wil lijmen waar verf op de te lijmen plekken zit kun je de verf er vaak wel (voorzichtig!) afschrapen met de botte kant van een mesje.
https://www.amazon.de/-/e...tz&qid=1613489907&sr=8-36

Deze heb ik, wel toffe verzameling in 1 doos.

(Zal eens kijken of het lukt met een mesje).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Vandaag weer eens de modelbouwgoden gedankt voor Perfect Plastic Putty, dit is zulk geweldig spul... nee, ik heb er geen aandelen in ;)

Een kier als deze in de vleugelwortel is met gewone putty een drama, vooral op een kit met opliggend detail. Je plakt het af om zo min mogelijk putty op de kit te krijgen en dan heel voorzichtig bijschuren. Gaat je nooit lukken om niet een fors deel van het detail mee weg te schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnOLMRwJ2Wby1ZbDL1i9JzXaFiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9tXZiQD9lI917wtPyMgv3xH.jpg?f=fotoalbum_large

Enter PPP. Wateroplosbaar, je smeert het lekker lomp in de kier, en laat het een kwartiertje drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYVxKSfFudl19-evfTIV_BZ3SnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egLPK5NoD0T0TK2G861VvLqW.jpg?f=fotoalbum_large

Natte tissue eroverheen om de ergste troep weg te vegen, en in een hoek als deze doe ik de rest met een klein beetje watten van een wattenstaafje, vastgehouden met een pincet. Alles bij elkaar ben je vier van deze kieren met 5 minuten smeren, 15 minuten wachten en 5 minuten vegen kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWMWAoQ4cGP3iL4CQTuLQMG9zDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bgctOtug0B9Gr1U2Mg8myXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Basekid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:33:

Het liefst hang ik de Enterprise D er ook nog aan, maar dat is te zwaar denk ik. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk model is het precies? Heb je linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Renegade666 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Welk model is het precies? Heb je linkje?
Is helaas een kit uit 1994(?) dus alleen nog via ebay en dergelijke:

https://www.ebay.com/itm/...13acb6:g:LZYAAOSwuBdgIzOU

Zit dus ook fibre optics bij voor de ramen, maar die stap heb ik niet gedaan.

Er is ook een later model zonder de fibre optics en inclusief de Defiant.

[ Voor 16% gewijzigd door Basekid op 16-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Nadeel van een hele kleine onderdeel, enkele dagen er niet mee bezig zijn, wel in je hobby kamer/tafel aan andere dingen werken, je kan een onderdeel kwijt raken...

Niet op de grond, ik zie hem niet (meer) op de tafel en ook niet in de prullenbak.

:( :(

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:37:
Nadeel van een hele kleine onderdeel, enkele dagen er niet mee bezig zijn, wel in je hobby kamer/tafel aan andere dingen werken, je kan een onderdeel kwijt raken...

Niet op de grond, ik zie hem niet (meer) op de tafel en ook niet in de prullenbak.

Ik gebruik daarom altijd bakjes van diverse formaten om onderdelen op te bergen, nooit lost op de tafel laten liggen. Heb wel regelmatig dat ik een klein onderdeeltje met de pincet vast gepakt heb, maar net even wat te veel knijp waardoor hij gelanceerd wordt. De kans dat ik het dan nog terugvind is vrij klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik daarom altijd bakjes van diverse formaten om onderdelen op te bergen, nooit lost op de tafel laten liggen. Heb wel regelmatig dat ik een klein onderdeeltje met de pincet vast gepakt heb, maar net even wat te veel knijp waardoor hij gelanceerd wordt. De kans dat ik het dan nog terugvind is vrij klein :)
Dat bedacht ik me ook toen ik net op mijn knieΓ«n aan het zoeken was...
Nu te laat maar dat gaat er zeker komen.

Edit: waar ik vooral van baal, is dat ik (naar mijn mening) best netjes werk. Dus niet

[ Voor 7% gewijzigd door streamnl op 17-02-2021 10:05 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Voor per ongeluk gelanceerde stukjes heb ik volgende oplossing: Lichten uit, zaklamp op de GSM aan en laag bij de grond houden, kleine stukjes geven dan een vrij lange schaduw zodat je ze makkelijker kan vinden. Als je vloer schoon genoeg is zou het niet zo veel zoekwerk meer moeten zijn.

Alternatief is zelf een nieuw onderdeel maken van restplastic, zodra je klaar bent verschijnt het verdwenen onderdeel magischerwijs ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Smoke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:08:
Voor per ongeluk gelanceerde stukjes heb ik volgende oplossing: Lichten uit, zaklamp op de GSM aan en laag bij de grond houden, kleine stukjes geven dan een vrij lange schaduw zodat je ze makkelijker kan vinden. Als je vloer schoon genoeg is zou het niet zo veel zoekwerk meer moeten zijn.

Alternatief is zelf een nieuw onderdeel maken van restplastic, zodra je klaar bent verschijnt het verdwenen onderdeel magischerwijs ;).
Ik houd mijn hobby kamer schoner dan de woonkamer. :+
Als het op de grond ligt, dan had ik hem gezien. Wel een goeie tip, thanks d:)b

Ik ben bang dat hij in mijn prullenbak is beland. Die staat naast mijn bureau. Ik kan letterlijk mijn bureau schoonvegen zodat alles in de prullenbak valt. En om die nu uit te strooien op een stuk karton, dat zie ik eigenlijk niet echt zitten. Er liggen ook theezakjes e.d. in.

Ik heb al even doorgebladerd en ik weet inmiddels waar het voor is. Hier komt straks de standaard van de motor op. Dus ik verwacht dat ik dit inderdaad wel met een stukje restplastic kan maken.
Misschien print ik het wel, al geloof ik niet dat onze printer zo'n klein stukje, zo precies kan printen.
Een leuke test voor als ik weer naar mijn werk ga.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Eaten by the carpet monster ;)

Ik heb tientallen grote en kleine sigarendoosjes, allemaal uit de tijd dat er in werkomgevingen nog volop gerookt werd. Mijn vader, die zelf niet rookte, vertelde toen één keer dat hij de doosjes wel wilde hebben en werd een paar jaar lang dagelijks overladen met lege sigarendoosjes van collega's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:36:
Eaten by the carpet monster ;)

Ik heb tientallen grote en kleine sigarendoosjes, allemaal uit de tijd dat er in werkomgevingen nog volop gerookt werd. Mijn vader, die zelf niet rookte, vertelde toen één keer dat hij de doosjes wel wilde hebben en werd een paar jaar lang dagelijks overladen met lege sigarendoosjes van collega's :)
Ik heb (voor nu) een doosje opgeofferd waar hele kleine boutjes en moertjes inzat voor mijn "Arduino/Raspberry projectjes" en ga dit tzt wel vervangen zodat alles erin past. Ook de wat grote stukken, dat past nu niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLYm1QIzwoEVVmWN8j4UF1N3Urg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XLBpRyYMp3mJeKcRAAQp6qV.jpg?f=fotoalbum_large
Dit gaat me hopelijk niet nogmaals gebeuren...

Ikzelf heb in mijn jonge jaren ook luciferdoosjes gespaard met molens erop. Die kreeg ik van mijn overgrootvader die sigaren rookten alsof het sigaretten waren... Ik vond toen al de techniek achter molens tof.
Nu ik erover begin... volgens mij heb ik mijn plakboek nog in 1 van de vele ongeopende verhuisdozen liggen.
Jullie kennen zulke dozen wel "zonde om weg te gooien" :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Hier ook 1 met zo'n zwart gat op de vloer voor onderdelen.. Hopelijk straks in het nieuwe huis minder issues, want dan staat er er niet zoveel spul meer op de vloer.

@Basekid
Bedankt.
Misschien bestellen, lijkt mij wel leuk met die lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik heb een parketvloer bij mijn hobbyplek waardoor je opzich de onderdelen wel ziet liggen, maar ze vervolgens ook verder weg stuiteren. Dan zoek je met een sterke ledzaklamp op de grond al in een straal van 2 meter rond je stoel, ligt het alsnog vijf meter verderop 8)7

Heb ook wel eens per ongeluk een keer een bakje vol met onderdelen zo in mijn prullenbak naast me geschoven met daarin allemaal tape resten. Dan ben je wel even een avondje bezig elk stukje tape te controleren op vastgeplakte onderdelen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41
streamnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:37:

Je kan ook de stofzuiger pakken, en in het tussenstuk een stuk kous klemmen, dan even zuigen en kijken of deze is opgevangen.
Heeft mij in het verleden gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:37

Vos

AFCA

Ik heb mijn model zojuist in de Tamiya lak gezet (rattle can). Hoeveel tijd moet ik ongeveer rekenen voordat de blanke lak er over kan?

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 17-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Als je het niet te dik op gebracht heb kan dat wel na 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag mijn polish spul binnen gekregen, en even bezig geweest met de motorkap.
Maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

ik heb 2 rondes gedaan. het glimt wel meer, maar heb er ook meer krassen op dan voordat ik begon :(
Nu weet ik niet dat ik de rest van de auto wil doen. Nu is deze kap wel een kriem, met rare rondingen en uitsteeksels..
Of iemand kan mij vertellen als iets verkeerd doe?

x7 + X22 als onderliggende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb een stel van die koffertjes bij de Action gekocht. Kost geen drol en je kunt er een hele hoop in kwijt, helemaal als die schotjes ook nog los zijn. Alleen bij hele kleine onderdelen moet je oppassen dat ze niet onder die schotjes door kunnen. En de gemiddelde visshop heeft ook wel van die koffertjes, en je kunt gelijk een rol vislijn en een doosje loodjes meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Action doosjes zijn een goede ja. Ik ben niet zo'n fan van die dingen met losse schotjes omdat kleine onderdelen er onder sneaken, maar ze hebben dubbelzijdige kleine koffertjes met vaste schotjes die ideaal zijn. Ik heb er een zooi gekocht voor de kleine lego-onderdelen van mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Het is (voor mij) wel een echt regen/herfst/winter hobby.

Ik merk nu het wat langer licht is en buiten warmer, ik toch andere dingen doe.

Ik ga Marktplaats maar goed in de gaten de komende tijd. Waarschijnlijk denken meer mensen dat dit meer een slecht weer hobby is en gooien ze na een tijdje hun spullen op marktplaats.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb daar nooit zo'n moeite mee. Ben eigenlijk heel het jaar wel wat bezig. Wat voor weer het is. Maar hangt denk ik ook wat af van de overige persoonlijke omgeving.

Zo zal ik zo even mijn E-type afmaken. Weer veel geleerd hoe je het niet moet doen :D
Dus hopelijk straks bij Porsche even beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:07:
Ik heb daar nooit zo'n moeite mee. Ben eigenlijk heel het jaar wel wat bezig. Wat voor weer het is. Maar hangt denk ik ook wat af van de overige persoonlijke omgeving.

Zo zal ik zo even mijn E-type afmaken. Weer veel geleerd hoe je het niet moet doen :D
Dus hopelijk straks bij Porsche even beter doen.
Ik mag niet klagen over mijn werkplek in de garage en ik denk dat ik dat straks weer meer ga doen.
Garage open, muziekje op en met hout bezig zijn. d:)b

Al eerder gezegd, ik snap niet dat mensen zich kunnen vervelen thuis.

Ben benieuwd naar je update straks van je Porsche. Succes alvast

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Heren (en dames), ik zou graag jullie input krijgen. Ik ben inmiddels al heel ver met mijn 'smurf'. Ik heb op de hamer 'sneeuw' toegevoegd om uit te proberen. Wat vinden jullie? Zou ik dat doorzetten op andere delen? Bijvoorbeeld op het schild en de riem, en nog meer op de hamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sB1-_Lve-rqC4SrRhkHr3XettU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV089TpKFrTa9fnquB0pq9dc.jpg?f=fotoalbum_medium

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Een rode muts ? O-)

Maar ik zou niet te veel sneeuw/ijs toevoegen. zie je niet tijdens een gevecht (hij ziet er uit om te gaan vechten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Grote smurf :)

Ik zou inderdaad niet meer sneeuw toevoegen, dat zou in het echt ook niet blijven zitten (voor zover dat belangrijk is bij een fantasy model ;) ). Wel zou je nog wat meer chipping en/of edge highlighting op de metalen delen kunnen toevoegen. Op de rand van het schild zie je dat al wat meer, maar op de hamer zou dat wellicht nog wat meer kunnen, voor zover ik dat met een foto kan beoordelen overigens, lichtinval doet een hoop daarbij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb ondertussen mijn E-type af.
Echter ging het helaas gelijk mis met het eerste onderdeel vandaag.. Voorruit+frame.
Beetje Sec.lijm op zijn plek drupt, en poef, loopt over hele zijkant heen...
En later nog eens.. Dus de rest was alleen maar baal werk..
Was al niet de mooiste geworden, maar nu nog minder.

Voor de rest, qua bouw motor en frame ging prima, paste allemaal netjes, maar de motorkap paste er weer niet normaal op, dus die sluit helaas niet goed, omdat hij tegen een onderdeel er onder drukt..
Geen zin om hier nog meer tijd in de blik te steken. De tanks die er naast staan mogen hem als doelwit gebruiken..

Zal nu met mijn Porsche verder, die is gelukkig click :D :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0KS1WRk/20210221-102609.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yFj8ZJm/20210221-102618.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hBHZvJc/20210221-102625.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VxcKQvx/20210221-102641.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0CvLq44/20210221-102653.jpg

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Quintillius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 07:31
We zitten in deze corona tijd toch vaak binnen, dus ik heb wat tijd vrijgemaakt om het modelschip 'Le Glorieux' van Heller te bouwen.

Le Glorieux

Het is een Frans schip uit 1756, een linieschip van de derde rang, bewapend met 74 kanonnen. Na diverse zeeslagen nam ze deel aan de 'Battle of the Saintes'. Aan deze zeeslag in 1782 deden 36 Britse en 33 Franse linieschepen mee. In die tijd vochten zeilschepen altijd in een linie parallel aan elkaar. Het was een kwestie van wie de meeste vuurkracht had en wie de wind aan zijn zijde had. De wind begon echter te draaien en de Britten stuurden hun schepen richting de Franse linie. Aan stuur- en bakboord vuurden ze hun kanonnen op de Franse voor- en achterstevens.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3NM0Cd0H/Battle-of-the-Saintes-plan.jpg

Dit zou desastreus blijken voor de Fransen. De Glorieux bevond zich in het midden van dit spervuur en werd behoorlijk onder vuur genomen. Haar masten braken af en de kapitein - die in het want was geklommen voor beter overzicht van de slag - werd dodelijk geraakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kXbfmbvW/1920px-The-battle-of-the-Saints-12-avril-1782.jpg

4 Franse linieschepen - waaronder de Glorieux - werden veroverd. EΓ©n zelfs vernietigd. 3.000 Franse zeemannen lagen dood in het water en minstens 5.000 - waaronder admiraal De Grasse - werden gevangen genomen. In Frankrijk werd geschokt gereageerd op het nieuws. In 1782 waren al 15 linieschepen verloren en Lodewijk XVI moest nieuwe belastingen heffen om de oorlog voort te kunnen zetten. Niet lang daarna moest hij de Staten-Generaal bijeenroepen en zou de Franse revolutie beginnen.

Le Glorieux werd omgedoopt tot de Glorious. Echter verging het schip dat jaar al met muis en man in een storm bij Newfoundland.

-

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vZ4fWFcM/20210130-153304.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k58SpQQp/20210130-153346.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kMwbzXSq/20210130-153412.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZKMyY7jQ/20210130-153530.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wb3kvLmr/20210130-153613.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Dw44SrMw/20210130-153631.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QMpBbXsL/20210130-153744.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7LvG05FM/20210130-153821.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LX2JQr6J/20210130-153841.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8PjjYdDm/20210130-153904.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/90NzM0P9/20210130-153915.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9Mbr6JrJ/20210130-153930.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BbvX4HFs/20210130-154006.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ryhDgZ6p/20210130-154023.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KvwRhK8S/20210130-154035.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wxkXzQCK/20210130-154044.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nrVQrN6y/20210130-154052.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0jtKwcvb/20210130-154111.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nhN72RDm/20210130-154128.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/655dpGK8/20210130-154203.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/76n2xqQ1/20210130-154215.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V68tQJ4L/20210130-154224.jpg

Die Fransen konden bouwen zeg!

-

Het is een plastic kit van Heller. Verfpotjes zijn Humbrol enamel. Er is ook een primer gebruikt. Zo'n busje van de action, werkt prima. Kanonnen zijn uitgeboord. Verder heb ik een vernis laagje van Vallejo over de lijmplekken gedaan.

Referenties die gebruikt zijn tijdens de bouw:
https://www.modelships.de...ine_Brest/La-Bretagne.htm
https://www.hismodel.com/plans-of-ships
https://www.wettringer-mo...age=Thread&threadID=60465
https://www.wettringer-mo...d&threadID=20300&pageNo=4
https://www.laroyale-mode...-maquette-heller-au-1-150
https://modelbrouwers.nl/...412a97278f2b93c9&start=10

-

In de toekomst hoop ik een keer een Griekse trireem te maken van hout. Verder heb ik ook zo'n prachtige locomotief of een miniatuur kanon op de planning staan :brouw: .

Dit moet ik trouwens ook nog even kwijt: deze gozer heeft 3D-printer thuis en zit de Sint-Jan van Den Bosch na te bouwen. Op die manier heb je geen fabrikant meer nodig!
https://modelbrouwers.nl/...iewtopic.php?f=53&t=49288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Quintillius
Ziet er goed ! Is ook wel aardig groot of niet (60cm ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintillius
Dankje!
50 cm lang x 45 cm hoog x 20 cm breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:10:
Een rode muts ? O-)

Maar ik zou niet te veel sneeuw/ijs toevoegen. zie je niet tijdens een gevecht (hij ziet er uit om te gaan vechten)
Invisible_man schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:27:
Grote smurf :)

Ik zou inderdaad niet meer sneeuw toevoegen, dat zou in het echt ook niet blijven zitten (voor zover dat belangrijk is bij een fantasy model ;) ). Wel zou je nog wat meer chipping en/of edge highlighting op de metalen delen kunnen toevoegen. Op de rand van het schild zie je dat al wat meer, maar op de hamer zou dat wellicht nog wat meer kunnen, voor zover ik dat met een foto kan beoordelen overigens, lichtinval doet een hoop daarbij.
Ok, dan geen sneeuw.

Highlighting moet nog, maar ben ik altijd wat huiverig voor. Ben bang dat ik dan mijn mooie schilderwerk verpest en dat dan weer helemaal opnieuw moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Quintillius schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:51:
We zitten in deze corona tijd toch vaak binnen, dus ik heb wat tijd vrijgemaakt om het modelschip 'Le Glorieux' van Heller te bouwen.

Le Glorieux
_/-\o_ _/-\o_
En nog eentje voor de achtergrond informatie _/-\o_
Was erg leuk om te lezen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Quintillius schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:51:

Le Glorieux

Het is een Frans schip uit 1756, een linieschip van de derde rang, bewapend met 74 kanonnen. Na diverse zeeslagen nam ze deel aan de 'Battle of the Saintes'. Aan deze zeeslag in 1782 deden 36 Britse en 33 Franse linieschepen mee. In die tijd vochten zeilschepen altijd in een linie parallel aan elkaar. Het was een kwestie van wie de meeste vuurkracht had en wie de wind aan zijn zijde had. De wind begon echter te draaien en de Britten stuurden hun schepen richting de Franse linie. Aan stuur- en bakboord vuurden ze hun kanonnen op de Franse voor- en achterstevens.

[Afbeelding]

Dit zou desastreus blijken voor de Fransen. De Glorieux bevond zich in het midden van dit spervuur en werd behoorlijk onder vuur genomen. Haar masten braken af en de kapitein - die in het want was geklommen voor beter overzicht van de slag - werd dodelijk geraakt.

[Afbeelding]

4 Franse linieschepen - waaronder de Glorieux - werden veroverd. EΓ©n zelfs vernietigd. 3.000 Franse zeemannen lagen dood in het water en minstens 5.000 - waaronder admiraal De Grasse - werden gevangen genomen. In Frankrijk werd geschokt gereageerd op het nieuws. In 1782 waren al 15 linieschepen verloren en Lodewijk XVI moest nieuwe belastingen heffen om de oorlog voort te kunnen zetten. Niet lang daarna moest hij de Staten-Generaal bijeenroepen en zou de Franse revolutie beginnen.

Le Glorieux werd omgedoopt tot de Glorious. Echter verging het schip dat jaar al met muis en man in een storm bij Newfoundland.

-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die Fransen konden bouwen zeg!

-

Het is een plastic kit van Heller. Verfpotjes zijn Humbrol enamel. Er is ook een primer gebruikt. Zo'n busje van de action, werkt prima. Kanonnen zijn uitgeboord. Verder heb ik een vernis laagje van Vallejo over de lijmplekken gedaan.

Referenties die gebruikt zijn tijdens de bouw:
https://www.modelships.de...ine_Brest/La-Bretagne.htm
https://www.hismodel.com/plans-of-ships
https://www.wettringer-mo...age=Thread&threadID=60465
https://www.wettringer-mo...d&threadID=20300&pageNo=4
https://www.laroyale-mode...-maquette-heller-au-1-150
https://modelbrouwers.nl/...412a97278f2b93c9&start=10

-

In de toekomst hoop ik een keer een Griekse trireem te maken van hout. Verder heb ik ook zo'n prachtige locomotief of een miniatuur kanon op de planning staan :brouw: .

Dit moet ik trouwens ook nog even kwijt: deze gozer heeft 3D-printer thuis en zit de Sint-Jan van Den Bosch na te bouwen. Op die manier heb je geen fabrikant meer nodig!
https://modelbrouwers.nl/...iewtopic.php?f=53&t=49288
Mooi hoor...al de touwtjes, echt monniken werk..
Zelf ook met wat touw bezig geweest..die paar vond ik al genoeg. D-day Normandie kit komt ook nog een diorama onder 't.z.t...een indicatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtqAasciEKox5o_EyNmVyhr7Zco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OSBgtunDCKzzd2Gs1X7S40D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8c1mLm4WcNYcC3K7o3hw-aVaBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Be1deLzYAN9JLOpd6QmU0nNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byf4EnevXhMEwD6-TS4KmMisOXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo5NEgqtxmauZ1GNaX0iMXkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door silitek op 21-02-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Leuk die scheeps modelen. Ik volg RJScaleShips op instagram en Youtube, die gast bouwt ook mooie boten.

voor de geintresseerde: https://www.youtube.com/channel/UCKcnUByTtMV2pV_7WlWsB3w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintillius
Ha, dankje. Inderdaad gaat er best veel werk zitten in dat knopen.
Puike landingsboot hoor, netjes gedaan ook met het weatheren!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
7(8)7

Kan geen tape meer zien :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Hqo9nOmhb0_24JEvvKKPIQv8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLtNSGlRQhb5AVdbjTSSrUCp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:43
Ben gewoon benieuwd of ik je build aan het glaswerk kan herkennen, is het heel toevallig een Mitsubishi G4M? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Geef die man een sake ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Geen mask set te krijgen neem ik aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Invisible_man schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Geen mask set te krijgen neem ik aan :)
Nope, alleen voor de G4M2.

En als je nu met een link komt naar eentje vind ik je niet meer lief :p

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:10:
[...]

Nope, alleen voor de G4M2.

En als je nu met een link komt naar eentje vind ik je niet meer lief :p
Gevonden: https://bit.ly/2NyBn0c

spoiler:
sorry kon het niet laten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Skyaero schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:26:
[...]

spoiler:
spoiler:
Zal ik je vertellen dat ik het exact het zelfde idee had, maar jij net even wat sneller was _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 24-02-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
edit, dubbel gepost....

[ Voor 93% gewijzigd door Invisible_man op 24-02-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
spoiler:
ALs ik een link zie met" XcQ" op het einde, dan heb ik al mijn twijfels. :+

[ Voor 14% gewijzigd door streamnl op 24-02-2021 08:08 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Skyaero schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:26:
[...]

spoiler:
Invisible_man schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:30:
[...]

spoiler:
Zal ik je vertellen dat ik het exact het zelfde idee had, maar jij net even wat sneller was _/-\o_
Bastards... nu zit het in mijn hoofd :)

Nu de raampjes afgeplakt zijn ben ik met iets anders begonnen. We zitten een weekje in het huis van mijn moeder en er liggen hier nog veel dozen van mijn vader, dus ik heb een Zvezda Boeing 787 van de plank gepakt.

Nu zit ik met een dilemma wat betreft de ramen; Zvezda levert erg nette strips met raampjes die ik erin gelijmd heb en dit ziet er best puik uit - ongeschilderd. Maar hoe ga ik dit masken? Ik wil er een KLM uitvoering van maken dus dan is alles rond de ramen blauw. Tape masking wordt het niet en ook maskol wordt niet consistent netjes vrees ik. Ik kan ze ook vullen en flush schuren en de raamdecals gebruiken die bij mijn Draw Decals set zitten maar dat is ook een beetje zonde.

Nog meer suggesties? Ik las er eentje om de romphelften voor het in elkaar zetten te spuiten in de juiste kleur, dan de ramen erin, vervolgens een strook tape erover, en dan voorzichtig meespuiten als de rest van het model af is. Dat kan nu niet meer maar ik vond het een creatieve oplossing.

[ Voor 49% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-02-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Grrr.. Ben mijn porsche even aan het spuiten. Afgelopen weekend spul in primer gezet. Gisteravond alles even lekker geschuurd met 3000 en alles was lekker glas.
Ben ik nu met het rode bezig. eerste laag prima. Na 15 min de 2de laag erover heen, zit er allemaal stof deeltjes op.............
Dus is weer niet mooi geluk, dus wil hem weer schuren, maar na hoelang kan ik dat doen?

Het is X7+X20 (1:1) mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:38:
[...]

[...]

Bastards... nu zit het in mijn hoofd :)

Nu de raampjes afgeplakt zijn ben ik met iets anders begonnen. We zitten een weekje in het huis van mijn moeder en er liggen hier nog veel dozen van mijn vader, dus ik heb een Zvezda Boeing 787 van de plank gepakt.

Nu zit ik met een dilemma wat betreft de ramen; Zvezda levert erg nette strips met raampjes die ik erin gelijmd heb en dit ziet er best puik uit - ongeschilderd. Maar hoe ga ik dit masken? Ik wil er een KLM uitvoering van maken dus dan is alles rond de ramen blauw. Tape masking wordt het niet en ook maskol wordt niet consistent netjes vrees ik. Ik kan ze ook vullen en flush schuren en de raamdecals gebruiken die bij mijn Draw Decals set zitten maar dat is ook een beetje zonde.

Nog meer suggesties? Ik las er eentje om de romphelften voor het in elkaar zetten te spuiten in de juiste kleur, dan de ramen erin, vervolgens een strook tape erover, en dan voorzichtig meespuiten als de rest van het model af is. Dat kan nu niet meer maar ik vond het een creatieve oplossing.
Als de ramen kleiner zijn dan zeg maar een centimeter, kan je met micro crystal clear raampjes maken. Dan zou je eerst alles kunnen verven en dan naderhand de raampjes er in zetten. Heb het zelf nog nooit gedaan zo, dus weet de ins en outs zo niet, maar dat blijkt wel vrij goed te werken. Wellicht een optie om op een test stukje eens uit te proberen.

Eerst de romphelften los spuiten zou in ieder geval niet mijn keus zijn, dat krijg je met z'n mooie strakke ronde romp nooit netjes zonder dat je normaal kan vullen en schuren.

Edit:
Zo dus (en nee, geen rick roll deze keer :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 24-02-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:37:
Grrr.. Ben mijn porsche even aan het spuiten. Afgelopen weekend spul in primer gezet. Gisteravond alles even lekker geschuurd met 3000 en alles was lekker glas.
Ben ik nu met het rode bezig. eerste laag prima. Na 15 min de 2de laag erover heen, zit er allemaal stof deeltjes op.............
Dus is weer niet mooi geluk, dus wil hem weer schuren, maar na hoelang kan ik dat doen?

Het is X7+X20 (1:1) mix.
Een verse verflaag polijsten kan redelijk snel, maar als je echt terug wilt schuren zou ik even een dag wachten tot het uitgehard is. Anders loop je het risico dat het gaat uitschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Een verse verflaag polijsten kan redelijk snel, maar als je echt terug wilt schuren zou ik even een dag wachten tot het uitgehard is. Anders loop je het risico dat het gaat uitschuren.
Gaat echt om de verf weer vlak te krijgen. De losse onderdelen zijn ook niet mooi geworden.
Maar ik zit te denken om naar Lacquers toe gaan voor de auto's. Deze spuiten beter, en verf droogt veel sneller en harder.
Dus dan moet ik de X7 er weer afhalen, want anders gaat het mis denk ik als ik daar na schuren overheen spuit.

Pagina: 1 ... 17 ... 78 Laatste