Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 16 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:32
Renegade666 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:29:
Hier een mooie fuckup gedaan ivm niet goed lezen.
Nu ben ik 2 onderdelen niet meer..

Iemand een idee waar je bij Tamiya onderdelen kan krijgen?
Shizuoka ;) Mooi verhaal, sorry, even op de praatstoel klimmen :P

In 2010 ben ik met mijn familie op vacantie geweest in Japan; we maakten een rondreis langs een aantal steden waar mijn vader gastcolleges gaf. Start in Tokyo, en uiteraard ging ik daar modelbouwshoppen in Akihabara. Gewoonweg fantastisch, zoveel prachtige winkels binnen een paar honderd meter van elkaar. En natuurlijk goedkope Japanse bouwdozen, minimaal 50% goedkoper dan hier. Een van mijn purchases was een 1/72 Tamiya Spitfire. Op mijn hotelkamer aangekomen kwam ik tot de ontdekking dat de decals ontbraken. Bummer, maar ja. Ik had geen tijd meer om terug te gaan naar de winkel.

De volgende dag vertrokken we naar Shizuoka, voor het volgende college. Vanuit de trein viel mijn oog op een groot Tamiya sign op een gebouw, en ik realiseerde me dat hier het hoofdkwartier van Tamiya was. We hadden wat tijd over de volgende dag en ik vroeg aan onze gids of we er niet even langs konden rijden. Waar beter om een vervangende decalset vragen dan bij de fabrikant?

Prachtig pand, chique lobby met design stoelen... er was behalve de zeer charmante receptioniste niemand, maar er stonden wel een stel authentieke racewagens, een klein museumpje met gebouwde modellen en zelfs een merchandise winkeltje. Ik legde het probleem uit aan de receptioniste en ze verdween het pand in. We neusden wat rond tussen de auto's, in het winkeltje (nog maar een bouwdoosje of twee gekocht, met winkelkorting, en een Tamiya coffee mug :P ) totdat de receptioniste mij tegemoet kwam, buigend, en met een vast erg roestige buiging terug kreeg ik het missende decalvel overhandigd, alsmede duizend excuses voor het veroorzaakte ongemak.

We hebben een maand door heel Japan gereisd en veel mooie dingen gezien en dit was zeker één van de hoogtepunten :) Fantastisch land, fantastische mensen.

Anyway, dus, reserveonderdelen. Yeah, toch goedkoper alles bij elkaar om ze bij de importeur te ritselen ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_dQs7m9gZ4THNdPLtQIWuHlvms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMXoriHXJvKgVOlugezzD3zL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl8rpJ32eVNIOYIC4meFx9rDWVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFSQoM3d5TLI408toteN9B9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jg3fYOqbw9PVsfEHkV0pT2z2hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhOEN72QAqoismAWwFsAMJ5N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw2hKN9cNvvOuCRsN5SU-i-qT4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsSdfcP3r7Vpe4cbvJ4z1FoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG4xIubDrMGtfKp37URH0q1BD0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEMQ1MsfIXmAoQ5jr4LECJDo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6qvA-_xEz2eVg1Mk36CIZ8884Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQeWHpOYjGu8JHFdL2KE6uTR.jpg?f=fotoalbum_large

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
@Dr. Strangelove
Ik wou al een ticket regelen, marja corona :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26

_Eend_

🌻🇺🇦

@Dr. Strangelove Die 911.. (en de andere auto's ook). Wat een plaatjes.

De Tamiya fabriek is voor mij alleen al een reden om een keer naar Japan te gaan. Maar dan moet ik nog even sparen, want een Antonov AN-225 huren kost € 27.300,- per uur. En die heb ik wel nodig als ik in hun winkel ben geweest :+

@PaT Hoe heb je trouwens dat water gemaakt?

Ik wil een dioramaatje met een klein meertje maken, maar het valt me vies tegen hoe duur het resin spul is, als het al leverbaar is. €60-€70 per liter is me iets te duur, en dat is wel een beetje de prijs die ik zie (ik moet sparen voor mijn trip naar Japan :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@_Eend_ Dat water was wel een dingetje. Eerst geprobeerd met Woodland Scenics clear water, maar dat moet in kleine laagjes. Daardoor werd het tape waarmee ik de rand wilde 'stutten' te lang nat met alle lekkages vandien.
Poging 2 heb ik gedaan met 'deep pour' van Woodland scenics. Dit is wat dikker en kan in lagen van meer dan een centimeter in 1 keer gegoten worden. Ik heb de Murky variant genomen. Het resultaat vond ik prima, fijn spul om mee te werken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:07:
@Dr. Strangelove Die 911.. (en de andere auto's ook). Wat een plaatjes.

De Tamiya fabriek is voor mij alleen al een reden om een keer naar Japan te gaan. Maar dan moet ik nog even sparen, want een Antonov AN-225 huren kost € 27.300,- per uur. En die heb ik wel nodig als ik in hun winkel ben geweest :+
Ik heb op die vacantie 13 bouwdozen gekocht, inclusief een 1/32 Spitfire van Tamiya. Omdat er zoveel lege ruimte in de meeste dozen zit kan je best economisch met je kofferruimte omgaan als je de inhoud van een paar dozen merged en ze plat vouwt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:43
@PaT
Misschien een tip voor verder water gebeuren:
YouTube: YouTube

Of:
YouTube: 【エヴァンゲリオン】「アスカ、来日」を再現!Prepare for Shin Eva's release! Reproduce that...

De laatste had wat problemen met de "basis" van het water, maar heeft de golven zeeer netjes gedaan.
Verft verder weinig en doet al zijn effecten met weathering materialen.

@Dr. Strangelove
Ben zelf in 2016 en 2019 in Japan geweest, zou inderdaad zo weer terug gaan.
Voor mij was dan een van de top momentjes een bezoek aan "The Gundam Base Tokyo" en een wandeling door de heuvels in sandan-kyõ (2016) en Takayama (2019).
We hadden in 2019 toevallig 80% oid van de locaties van "kimi no na wa" bezocht :P

Bij TGB Tokyo kun je dus nog steeds de originele 1980 kits kopen, worden daar speciaal nog voor gemaakt.
Vanwege ruimte gebrek heeeel veel moeten laten liggen... Wel een mooie "mechanical clear sinanju" kunnen kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77L462cHDUdYZNzrQLz8F52eXXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycfugy7h3KWVvuJwSkLnATYZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcR0ceDsJCc-PoxQ8Zry9jEUEFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6yRWd4nTzecPtQDlh8MGMuW.jpg?f=fotoalbum_tile

Standaard is de kit clear met een metalic injectie binnen frame, maar vond de kit mooier met de "sleves" iconografie en wat details op het frame in het goud.
Vaak wordt de kit candy rood gemaakt, dus het leek mij leuk om de (vele) thrusters in die kleur te airbrushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DCG909 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:14:
@PaT
Misschien een tip voor verder water gebeuren:
YouTube: YouTube

Of:
YouTube: 【エヴァンゲリオン】「アスカ、来日」を再現!Prepare for Shin Eva's release! Reproduce that...

De laatste had wat problemen met de "basis" van het water, maar heeft de golven zeeer netjes gedaan.
Verft verder weinig en doet al zijn effecten met weathering materialen.

@Dr. Strangelove
Ben zelf in 2016 en 2019 in Japan geweest, zou inderdaad zo weer terug gaan.
Voor mij was dan een van de top momentjes een bezoek aan "The Gundam Base Tokyo" en een wandeling door de heuvels in sandan-kyõ (2016) en Takayama (2019).
We hadden in 2019 toevallig 80% oid van de locaties van "kimi no na wa" bezocht :P

Bij TGB Tokyo kun je dus nog steeds de originele 1980 kits kopen, worden daar speciaal nog voor gemaakt.
Vanwege ruimte gebrek heeeel veel moeten laten liggen... Wel een mooie "mechanical clear sinanju" kunnen kopen.
[Afbeelding][Afbeelding]

Standaard is de kit clear met een metalic injectie binnen frame, maar vond de kit mooier met de "sleves" iconografie en wat details op het frame in het goud.
Vaak wordt de kit candy rood gemaakt, dus het leek mij leuk om de (vele) thrusters in die kleur te airbrushen.
De techniek en materialen in YouTube: 【エヴァンゲリオン】「アスカ、来日」を再現!Prepare for Shin Eva's release! Reproduce that... zijn exact hoe ik het gedaan heb. De golven worden alleen dikker aangebracht waardoor je dit woeste effect krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 07:15
Heb even een testje gedaan of ik beter witte of grijze primer moet gebruiken voor "dessert tan" (linksonder met wit, rechtsonder met grijs) en toch maar voor wit gekozen omdat met de grijs het wat te verzadigd werd. Zo zie je maar weer dat vooral met de lichtere kleuren, de kleur van je primer best wel van invloed is.

Wel leuke kit verder, al wel redelijk uitdagend met een hoge part count en veel PE, maar in tegenstelling tot bij veel armor kits waar je niets terugziet van interieur detail, kan je hier alle deuren en de motorkap wagenwijd openzetten. Ook een leuk uitspringend detail is de knalgele catterpillar motor :)

Iemand overigens nog ervaring met hoe je rubberen (Vinyl?) wielen het best kan verven? Kan je die gewoon primen en verven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOmY0PwWpBnuefgsCdroivHu_ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hwcTa77AzWFuQ2TaLX8KPMK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Toen ik het zag dacht ik meteen "Hey, een Caterpillar motor". Een oude werkgever had een stel Caterpillar aggregraten staan en die hadden dezelfde kleur. De verantwoordelijke manager had zo'n rotsvast vertrouwen in de betrouwbaarheid van die dingen dat ze een paar jaar niet getest waren.

Ja, en toen zaten we bij de eerste test ineens in het donker :P Gelukkig was het hoofd van die manager zo rood dat we hem als verlichting konden gebruiken. :+

Wat betreft de banden, gewone acrylverf blijft niet (lang) zitten op dat spul, ik heb wel eens Tamiya verf ervoor gebruikt (Tamiya NATO Black, XF-69) dat lijkt wel goed te gaan. Enamel verf zou ook wel goed moeten werken denk ik, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Maar het belangrijkste is dat je ze eerst schoonmaakt met warm (niet heet!) water en wat afwasmiddel, daarna even laten drogen totdat ze echt 100% droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:41:
Wat betreft de banden, gewone acrylverf blijft niet (lang) zitten op dat spul, ik heb wel eens Tamiya verf ervoor gebruikt (Tamiya NATO Black, XF-69) dat lijkt wel goed te gaan. Enamel verf zou ook wel goed moeten werken denk ik, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Maar het belangrijkste is dat je ze eerst schoonmaakt met warm (niet heet!) water en wat afwasmiddel, daarna even laten drogen totdat ze echt 100% droog zijn.
Thanks! Dan ga ik ze wel gewoon primen (zwart) nadat ik ze eerst goed schoon gemaakt heb. Maar loop dus verder geen risico dat mijn banden door de verf wegsmelten? En anders in het ergste geval zijn er ook ressin aftermarket wielen te krijgen ,maar eerst deze maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:06

mphilipp

Romanes eunt domus

PaT schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:01:
Ik ben vanmiddag met de Mod Podge aan de slag gegaan om een wat gerimpeld wateroppervlak te krijgen.
Wat een werk! Chapeau _/-\o_

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dr. Strangelove schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:38:
[...]
Shizuoka ;) Mooi verhaal, sorry, even op de praatstoel klimmen :P
Voor zulke verhalen mag moet dat. Super om daar een keer geweest te zijn. Wie weet kom ik ooit nog een keer in Japan (bucketlist overflow...) en dan ga ik zeker proberen daar heen te gaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat viel wel mee hoor. Het filmpje van Lars op 't Hof bekijken hoe hij het deed duurde het langst :)
Al met al een dik kwartier werk en vooral veel wachten daarna.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor wie een keer wat anders zoekt, hier een linkje naar een Russische leverancier van bouwpakketten, Red Iron. De eigen modellen zijn voor zover ik kan zien allemaal resin kits. Mijn eigen interesse is natuurlijk de Vostok en Voshkod modellen, die je nergens anders aantreft. Maar als je een keer een oude Soviet truck in je diorama wil verwerken, moet je hier zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE43qbgibJxPMUGAcztxgiIc57Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3zMlOCv9y0syly8055aDk7Ae.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4bBGAJ4y9-DWWWovxQ6xo6mcOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DC0d5Ara5b5LQIQ9OnmaYBk3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zsXxL0ee-ZhEYCd98EVQ0Erj6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfiAfq2z7Iiv2teVJe6Jd7A4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Thanks! Dan ga ik ze wel gewoon primen (zwart) nadat ik ze eerst goed schoon gemaakt heb. Maar loop dus verder geen risico dat mijn banden door de verf wegsmelten? En anders in het ergste geval zijn er ook ressin aftermarket wielen te krijgen ,maar eerst deze maar eens proberen.
Als je het zeker wil weten kun je het eerst proberen op een stukje sprue als die er is, anders zou ik het eerst even uitproberen aan de binnenkant van een band. Al heb ik zelf nog nooit gesmolten banden gehad. Vergeet ook niet je banden een wat gebruikt uiterlijk te geven, ik schuur de loopvlakken lichtjes op met wat schuurpapier. Het staat altijd zo suf als iemand zich helemaal heeft uitgeleefd op de weathering van een band terwijl de band er voor de rest nog fabrieksnieuw uit ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Als je het zeker wil weten kun je het eerst proberen op een stukje sprue als die er is, anders zou ik het eerst even uitproberen aan de binnenkant van een band. Al heb ik zelf nog nooit gesmolten banden gehad. Vergeet ook niet je banden een wat gebruikt uiterlijk te geven, ik schuur de loopvlakken lichtjes op met wat schuurpapier. Het staat altijd zo suf als iemand zich helemaal heeft uitgeleefd op de weathering van een band terwijl de band er voor de rest nog fabrieksnieuw uit ziet. :)
Meestal haal ik de banden ook altijd even over een schuurpapiertje wat ze meestal ook wat doffer maken (minder zwart, meer grijs) wat voor een "burger" auto meer dan genoeg is. Maar voor een legervoertuig is wat meer beschadigingen inderdaad wel zo mooi, maar ook aangekoekt modder (of zand dan in dit geval) tussen het profiel en dat doe je dan ook liever op een geverfde ondergrond.

Deze wielen zien er overigens prima uit en hebben verder ook gietresten zoals naden enzo, maar gelukkig zitten er ook spatlappen in het zelfde materiaal bij die ik toch niet gebruik (zit ook een PE variant bij die qua dikte beter in schaal is) die ik wel even als test kan gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 16:08
Durf ik het aan? Hij zou relatief simpel moeten zijn m.b.t. schilderen en onderdelen :P Tamiya lijmpot voor schaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMMt6qhUKop_ILRtLHvB8hBYrho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kkRmZd3qFKWoSreNaiyNNK8k.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZvq_-BhluIOKkVCBSiIGLjjcyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SlB4zRuDcb0oPAZg1DrX7iGk.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtIwUZ_7-kCYEAjpzgPPOUeeqc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WjGUa7CEWchV8RDApUg0pCs7.webp?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Beetje een bummer vanavond, wintercamo aan het doen op een 109. Ging erg netjes al zeg ik het zelf, preshading en grijze vlekken als ondergrond en dan wit erover. Zag er decent uit, dus verder, afplakken voor de gele ID vlakken. Bij het verwijderen trok ik op vier plekken de witte verf eraf... en dan zie je het nadeel van acrylverf, in dit geval van MIG: niet schuurbaar, dus je houdt harde demaracties waardoor het erg lastig is het onzichtbaar over te spuiten. Nu is het overgespoten deel dus veel te wit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEFciB6A64Dz00hxLiHNs_niNJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l075K1xpEWt7EKQjeDrIrXTD.jpg?f=fotoalbum_large

Even een nachtje over nadenken hoe ik hier verder mee ga :( Gelukkig gaat zijn Spanish Civil War broertje beter.

[ Voor 31% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-02-2021 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Breaker schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:36:
Durf ik het aan? Hij zou relatief simpel moeten zijn m.b.t. schilderen en onderdelen :P Tamiya lijmpot voor schaal...
Ik zou er niet aan beginnen... :+
Jij liever dan ik. Ik hou het bij 1:12 Tamiya Big Scale Series 8) Bigger is better!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eathan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 15:54
Ik ben met m'n pa afgelopen week begonnen aan de IJN Yamato van tamiya.
is 1:350 schaal met ongeveer 1500 onderdelen (gewoon plastic, photo etched, en wat random metaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2S3Gns_LlW4VGxOyvpQVFoQ2tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ey2H9YNFPGOUZAPGrGhUk2db.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ho-7MEGbzvjFpRT_Z-0SymXitw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCNQcpgIeXTXSFVTaMlhdvAD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8xq-D-sNA2OLtjWG0T8m8iVMms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcKN5W2q5rdIAgJChcOPZBn6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EEd9xBhC5HkEiqDJad_iXaZXik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU8OIHdDUgae8SwlJZvEiH2Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erE0bI3C1RZtuRqf7zIkOguqiqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtjEw9FcUkJRmJCYB4WIi93B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eyuXHJASSYArUdtlGxMGF2Pwp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTjPcSMbT7AZMHc8xeOXCQKp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgHyebFZd5PvRJuzWIu_mR8sgEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvDcF4iX6oFg72RgJ8EIEDLv.jpg?f=fotoalbum_tile

voor iets zo groot zitten er verrassend veel kleine onderdelen op.
waarvan er al 1 naar een andere dimensie is gegaan. ;w

ik ga hiervoor ook leren airbrushen (niet op dit model).
gaat leuk worden

when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@eathan
Boten/schepen zijn het leukst om te bouwen :)
Juist omdat ze mooi groot zijn, met relatief veel detail.

Succes.

*Hopelijk na de zomer ook weer de ruimte om met zoiets bezig te kunnen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eathan
@Renegade666 haha ja klopt.

dit gaat nog wel even een klus worden, vooral omdat ik voorheen alleen vliegtuigjes en warhammer 40K deedt.

grappig genoeg zit ik zelf ook in de scheepsbouw, maar dan jachten ipv marine. :)

when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Breaker schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:36:
Tip voor het verven van PE en ander metaal, kwast er eerst dit spul overheen. Zelfs met een goede primer had ik met PE altijd wel dat er een hoekje verf af spatte inclusief de primer tot op het kale messing. Dit goedje kwast je er zo overheen en is verder transparant, maar eet zich een beetje in het metaal in en geeft een veel beter oppervlak waar je primer dan op kan hechten (en metalen delen wil je altijd liever wel primen). Het is ook zelf nivellerend, dus ook al is het niet superstrak met de kwast aangebracht, trekt het bij het drogen zich zelf recht en zie je er naderhand niet van af dat het gekwast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, hier een oepsie gemaakt in de bestellen.

Ik had een Porsche 356 van Revell 1/16 besteld, blijkt dus een easyclick te zijn... Oeps..
Ik had ook naar een 356 B cabrio gekeken, maar was wat duurder, maar die was geen easyclick.
Dus niet goed opgeslagen boven :)

En de Jag E-type van revell ook binnen, dacht dat die moeilijker was.
Maar komen beide wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:36

Vos

AFCA

Heb zojuist een model in de Tamiya primer gezet dmv de spuitbus. Nu valt het me op dat er op sommige plekken 'draden' hangen. Bij wijze soort spinnenweb draad. Iemand hier bekend mee?

Ze vallen ook op de body. Kan ze wel wegschuren maar ben benieuwd waar het van komt. Met eerdere Action primer geen last van gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door Vos op 03-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:11:
Heb zojuist een model in de Tamiya primer gezet dmv de spuitbus. Nu valt het me op dat er op sommige plekken 'draden' hangen. Bij wijze soort spinnenweb draad. Iemand hier bekend mee?

Ze vallen ook op de body. Kan ze wel wegschuren maar ben benieuwd waar het van komt. Met eerdere Action primer geen last van gehad.
Op wat voor afstand spuit je dan?

Nou ben ik niet zo thuis met spuitbussen, maar bij een airbrush zou dat wijzen op een te hoge luchtdruk (waar je geen invloed op hebt bij een spuitbus natuurlijk), of een te grote afstand waardoor de primer deels al begint te drogen. Misschien dat luchtvochtigheid meespeelt? En goed geschud neem ik aan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het gedrocht is af.
Ik heb zitten twijfelen om hem niet te showen en hem in de kliko te gooien...
Maar ja, je leert ervan en weggooien kan altijd nog als ik plek nodig heb ;)
Klikken op eigen risico.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx2nVcAPPBIHyOrpTBNBsCug6F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N0lUvK2P50BRHkUAlOWY7lF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z007pO90NVqAU_cwF0oKRnM0_Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWzkoleSbRJZuPIdFRQWjNKQ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hield best wel wat onderdelen over. Heb de handleiding verschillende keren doorgebladerd om te checken of ik niets vergeten was.

De volgende staat ook klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_pbF57ilhplXIaDie_ZoVnNEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNmx4h9rT8NyfP7eD1PL5na9.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben heel erg benieuwd naar het merk. Vooral door jullie positieve verhalen. Ook naar de handleiding, die is anders gemaakt dat die van Revell zag ik net.

Maar eerst een ander (sub)projectje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8t4IMdk2xoyW70jzOCl9mtcEtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIXm9s7wAGU52hP7PbxfdQKF.jpg?f=fotoalbum_large
Alles wordt nog netjes gesoldeerd. Dit was een testje om te kijken of ik nu nog meer licht heb. :Y d:)b
Daarna nog een frame erop waarmee ik de lamp kan positioneren boven mijn model.
Nog even uitzoeken hoe je dat gemakkelijk kan maken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Zo raar is nou ook weer niet. Mijn eerste modellen waren niet zo hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:39:
[...]

Op wat voor afstand spuit je dan?

Nou ben ik niet zo thuis met spuitbussen, maar bij een airbrush zou dat wijzen op een te hoge luchtdruk (waar je geen invloed op hebt bij een spuitbus natuurlijk), of een te grote afstand waardoor de primer deels al begint te drogen. Misschien dat luchtvochtigheid meespeelt? En goed geschud neem ik aan?
Schat zo'n 20/25cm afstand. Ik heb iets meer dan 2 minuten geschud. Heb buiten gespoten, onder carport. Het is natuurlijk wel vochtig buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:38:
[...]

Schat zo'n 20/25cm afstand. Ik heb iets meer dan 2 minuten geschud. Heb buiten gespoten, onder carport. Het is natuurlijk wel vochtig buiten...
Die afstand lijkt mij wel goed en je hebt eerder problemen bij te lage luchtvochtigheid dan te hoge. Nozzle van de spuitbus wel goed schoon en open?
streamnl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:26:
Het gedrocht is af.
Klikken op eigen risico.
Ik hield best wel wat onderdelen over. Heb de handleiding verschillende keren doorgebladerd om te checken of ik niets vergeten was.
Ach, niets om je voor te schamen hoor. Beter worden doe je door fouten te maken en liever dat je je tanden dan stuk bijt op een relatief goedkope Revell kit dan op een €100+ kit 8)

Je ziet overigens wel vaker dat je veel onderdelen voerhoud. Vaak als er een variant van een kit uitgebracht wordt, zullen ze zoveel mogelijk de mallen die ze al hebben hergebruiken en dan alleen voor de afwijkende onderdelen nieuwe mallen maken. Bijwerking is dan dat je op de oude sprues onderdelen hebt zitten die vervangen worden door die van de nieuwe.
Ik ben heel erg benieuwd naar het merk. Vooral door jullie positieve verhalen. Ook naar de handleiding, die is anders gemaakt dat die van Revell zag ik net.
De handleidingen van Tamiya zijn wel eens wat over gedetailleerd. Zo geven ze bijvoorbeeld aan waar je moet knippen en schuren bij het van de sprue halen. Maar liever te veel info dan te weinig natuurlijk :)
Alles wordt nog netjes gesoldeerd. Dit was een testje om te kijken of ik nu nog meer licht heb. :Y d:)b
Heb zelf z'n led panel gekocht en gemonteerd op een wat stevige microfoonstandaard zodat ik de lamp recht boven mijn werkplek kan hangen, maar ook makkelijk kan omzetten naar mijn airbrushplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Renegade666 Jij was waarschijnlijk veel jonger (en met veel minder geduld) dan mij nu ;)
Invisible_man schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:51:
Ach, niets om je voor te schamen hoor. Beter worden doe je door fouten te maken en liever dat je je tanden dan stuk bijt op een relatief goedkope Revell kit dan op een €100+ kit 8)
Ik schaam me ook niet. Het is zoals het is. Ik ben er alleen niet trots op. De vorige modellen waren ook bij lange na niet perfect maar daar was ik wel trots op. Maar idd, liever met dit setje dan een setje van 100+ euro's
De handleidingen van Tamiya zijn wel eens wat over gedetailleerd. Zo geven ze bijvoorbeeld aan waar je moet knippen en schuren bij het van de sprue halen. Maar liever te veel info dan te weinig natuurlijk :)
Zo goed heb ik het nog niet gekeken. Het komt nu vooral erg druk over. Maar dat zal wel meevallen als je eenmaal begint.
Heb zelf z'n led panel gekocht en gemonteerd op een wat stevige microfoonstandaard zodat ik de lamp recht boven mijn werkplek kan hangen, maar ook makkelijk kan omzetten naar mijn airbrushplek.
Dat is wel een hele goeie tip. Een verplaatsbare houder zodat ik hem ook kan verzetten als ik eenmaal een airbrushplek heb. (dictionary kent het woord niet, raar, meteen toevoegen :+)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Was een ergens tussen 12-14 jaar ofzo :P KLeine 16+ jaar geleden :) in een andere wereld :P
Moet ook zeggen, nadat ik dit topic toen gestart heb 2/3 jaar terug, steek ik er meer energie en materiaal in dan in de jaren er voor.
Dus dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:01:
Dat is wel een hele goeie tip. Een verplaatsbare houder zodat ik hem ook kan verzetten als ik eenmaal een airbrushplek heb. (dictionary kent het woord niet, raar, meteen toevoegen :+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWnpvrJNpgQXeJPgkXghxI7hePM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uiG2Xrf0Tv2dLi9sQW3zXmH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:04:
@streamnl
Was een ergens tussen 12-14 jaar ofzo :P KLeine 16+ jaar geleden :) in een andere wereld :P
Moet ook zeggen, nadat ik dit topic toen gestart heb 2/3 jaar terug, steek ik er meer energie en materiaal in dan in de jaren er voor.
Dus dat helpt ook.
Dan schelen wij niet veel in leeftijd. Ik had toen hele andere hobby's. (het spel!!!) buskruit enzo

Het topic is de laatste tijd gelukkig (mijn mening) wel wat actiever eerst. Gelukkig is slowchat toegestaan.
Het is toch leuk om jullie modellen te zien en jullie verhalen te lezen.
Kijk!! Hier heb ik iets aan. d:)b Zat al te googlen hoe ik dit kan maken.

[ Voor 24% gewijzigd door streamnl op 03-02-2021 19:16 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Die afstand lijkt mij wel goed en je hebt eerder problemen bij te lage luchtvochtigheid dan te hoge. Nozzle van de spuitbus wel goed schoon en open?

[...]
Nieuwe bus, de lagen zijn mooi strak en het spoot prima. Naja ik schuur het wel weg. En dan kijken of het de volgende keer weer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Het gedrocht is af.
Klikken op eigen risico.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar eerst een ander (sub)projectje. [Afbeelding]
Ziet er goed uit hoor! Die Ducati had ik ook, maar toch verkocht omdat ik zoveel motorfietsen had/heb. Heb de doos wel open gehad en zag er goed uit. Typisch Tamiya kitje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:45
Hey allemaal! Mijn eerste post hier en zal van die gelegenheid gebruik maken om een 'domme vraag' te stellen ;)

Ik gebruik sinds kort een airbrush en begin het inmiddels onder de knie te krijgen, wat verf betreft. Nu dacht ik me te herinneren dat je ook de primer laag middels airbrush kon doen. Zonder mezelf heel veel verder te verdiepen heb ik primer gemengd met thinner (uiteraard direct in de airbrush...). Het resultaat: 1 grote kleverige klont primer. :|

Ben nu net ongeveer een uur bezig geweest om alles eruit te krijgen.

Mijn vraag: Wat doe ik verkeerd? Ik dacht dat je het gewoon kon verdunnen met thinner... Maar dat moet dus niet? En als je het niet verdunt, kan dat geen kwaad?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@robmor13

Welkom!
Kun je aangeven welke primer/verf etc gebruikt hebt?
Word het duidelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
robmor13 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:48:
Hey allemaal! Mijn eerste post hier en zal van die gelegenheid gebruik maken om een 'domme vraag' te stellen ;)

Ik gebruik sinds kort een airbrush en begin het inmiddels onder de knie te krijgen, wat verf betreft. Nu dacht ik me te herinneren dat je ook de primer laag middels airbrush kon doen. Zonder mezelf heel veel verder te verdiepen heb ik primer gemengd met thinner (uiteraard direct in de airbrush...). Het resultaat: 1 grote kleverige klont primer. :|

Ben nu net ongeveer een uur bezig geweest om alles eruit te krijgen.

Mijn vraag: Wat doe ik verkeerd? Ik dacht dat je het gewoon kon verdunnen met thinner... Maar dat moet dus niet? En als je het niet verdunt, kan dat geen kwaad?

Alvast bedankt!
Welkom!

Je hebt diverse soorten verf en primer (water gedragen, alcohol gedragen, laquers en dan nog de verschillende soorten pigment zoals acryl enzo) en elk heeft zijn eigen verdunners die je daarvoor kan gebruiken. Je hebt nu waarschijnlijk een verdunner gebruikt die niet bedoeld is voor je primer.

Zoals hierboven al aangegeven, welke primer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
Bedankt voor de reacties! Inderdaad helemaal vergeten de details te vermelden;
  • Tamiya Liquid Surface Primer (grijs)
  • Tamiya X-20A Thinner
Los van dat gebruik ik verder de acryl verf van Tamiya, daar geen enkel probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 17:25
Dat is een lacquer gebaseerde primer, die moet je dus met een thinner voor lacquers verdunnen (bv mr color leveling thinner of tamiya lacquer thinner). X-20a is een acrylverf thinner

[ Voor 8% gewijzigd door koen3950 op 04-02-2021 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 08:39
Renegade666 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:02:
Hmm, hier een oepsie gemaakt in de bestellen.

Ik had een Porsche 356 van Revell 1/16 besteld, blijkt dus een easyclick te zijn... Oeps..
Ik had ook naar een 356 B cabrio gekeken, maar was wat duurder, maar die was geen easyclick.
Dus niet goed opgeslagen boven :)

En de Jag E-type van revell ook binnen, dacht dat die moeilijker was.
Maar komen beide wel af.
Wat ik me kan herinneren van een vergelijkende review tussen de beide kits in het Modelbouw in Plastic tijdschrift van IPMS Nederland viel er van beide kits een heel mooi model te maken. Soms is 'makkelijk' bouwen ook wel eens lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Neophyte_NL
Daarom, ga zo gewoon mijn best er op doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Modelbouw na ruim 20 jaar weer opgepakt. Veel veranderd met name op verf techniek..Eerste (opstart) project VW TI " Samba " busje. Vol met schoonheidsfoutjes, eerste airbrush ervaring en niks primer...

Krijg de smaak toch weer te pakken..probeer het wat serieuze aan te pakken. Gelijk een vraagje over het. Aqua color van Revell is dat ook te verdunnen met spiritus?...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPKyxKK9/PSX-20210205-085325.jpg

Nu aan de slag met VW Golf Gti " bj 83 pirelli

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLjgXYP6/PSX-20210204-120648.jpg

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@silitek
Verdunnen met spiritus lijkt mij niet handig voor een watergedragen verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Renegade666 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:57:
@silitek
Verdunnen met spiritus lijkt mij niet handig voor een watergedragen verf.
Dank je wel.., zie je wel, valt nog een hoop bij te leren... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
silitek schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:55:
Modelbouw na ruim 20 jaar weer opgepakt. Veel veranderd met name op verf techniek..Eerste (opstart) project VW TI " Samba " busje. Vol met schoonheidsfoutjes, eerste airbrush ervaring en niks primer...
Mooi busje :) Is wel een leuke kit om te bouwen ja, heb hem vorig jaar ook gebouwd en binnenkort nog een camper uitvoering ervan.
Krijg de smaak toch weer te pakken..probeer het wat serieuze aan te pakken. Gelijk een vraagje over het. Aqua color van Revell is dat ook te verdunnen met spiritus?...
Bij twijfel zou ik het houden bij de thinner die de fabrikant voor die verf voorschrijft. Anders kan je hetzelfde als Robmor13 hierboven had dat je verf gaat klonteren. Watergedragen verf kan je natuurlijk altijd wel met water verdunnen als alternatief wat voor kwasten vaak prima gaat, maar een "echte" thinner voor een specifieke verf droogt vaak beter en strakker op. Je kan natuurlijk altijd als test een beetje van de verf in een potje stoppen en een paar druppels van de te proberen verdunner er bij, als het dan gaat klonteren of korrelig wordt, kan je het er niet mee verdunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het gedrocht is af.
Klikken op eigen risico.
Ik vind hem er prima uitzien. Ik probeer elke kit die ik bouw te zien als een leermoment; perfection is unachievable, dus is het fijn om er wat relaxter in te zitten en te kijken wat goed ging, daar blij mee te zijn en om wat fout ging te zien als iets wat je volgende keer probeert beter te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robmor13
Mijn interesse ligt vooral bij alles rondom de tweede wereldoorlog en vandaar dat ik dus bezig met het bouwen van tanks uit die tijd.

Inmiddels een Sherman tank samengesteld (nog met o.a. spuitbussen en penseelwerk) en nu bijna de tweede tank af (een M10), waar ik voor het eerst gebruik heb gemaakt van een airbrush. Alleen voor het primen nog gebruik gemaakt van de Tamiya primer spuitbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvSDFivIIuzkPJz2HXv_nJ7dMR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51OyrmsjfyHbaCCAfTuqb4DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat is niet zoals ik had gehoopt, maar misschien logisch voor een eerste keer met de airbrush. Ik ben nog bezig met decals aanbrengen en hier en daar nog wat kleine dingetjes afwerken.

Iets waar ik met name bij dit model tegen aan ben gelopen is het lijmen van de vele zeer kleine onderdelen, zoals antennes en de ronde pantser bevestigingspunten. Iemand misschien handige tips over hoe je dit het beste kunt doen?

Bij net te veel lijm: loopt het er aan de zijkanten onderuit (is lelijk)
Bij net te weinig lijm: bij het minste geringste valt het er weer vanaf

De balans erin vinden is wellicht de oplossing, maar misschien dat het ook met de lijm te maken heeft? Ik gebruik standaard Revell Contacta Professional.

Verder echt super om alle andere projecten voorbij te zien komen, raak er echt geinspireerd door! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@robmor13

Qua lijm zou je Tamiya's Thin Cement kunnen gebruiken, werkt wat beter heb ik het idee dan de Revell spul.

Welke schaal is dit? 1:35 of wat kleiners (op het plaatje ziet de tank er niet groot uit :P)

Ik heb namelijk ook 2 "shermans(niet de juiste benaming i know)" soort gelijke gemaakt (even terug kijken in de dit topic), en vond ze juist prima te doen.
De M10 van tamiya heb ik nog in de doos, dus evne kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Invisible_man schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Mooi busje :) Is wel een leuke kit om te bouwen ja, heb hem vorig jaar ook gebouwd en binnenkort nog een camper uitvoering ervan.

[...]

Bij twijfel zou ik het houden bij de thinner die de fabrikant voor die verf voorschrijft. Anders kan je hetzelfde als Robmor13 hierboven had dat je verf gaat klonteren. Watergedragen verf kan je natuurlijk altijd wel met water verdunnen als alternatief wat voor kwasten vaak prima gaat, maar een "echte" thinner voor een specifieke verf droogt vaak beter en strakker op. Je kan natuurlijk altijd als test een beetje van de verf in een potje stoppen en een paar druppels van de te proberen verdunner er bij, als het dan gaat klonteren of korrelig wordt, kan je het er niet mee verdunnen.
Dank. Ja inderdaad maar wat de fabrikant voorschrijft! Vind het voor als nog wel wat aankloten met mengen.
Water ben ik ook niet zo kapot van, wordt zo (te) snel dik en droog in je Airbrush!..stukje Golf kan ik weer opnieuw doen.... :| Het busje gespoten met Revell Emaille verf verdunt met wat terpentine! Stinkt wel wat harder maar werkt wel fijner! Alleen dan wel langer droogtijd nodig...

We prutsen zo wel verder!..

Enfin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
silitek schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
[...]
Het busje gespoten met Revell Emaille verf verdunt met wat terpentine! Stinkt wel wat harder maar werkt wel fijner! Alleen dan wel langer droogtijd nodig...

We prutsen zo wel verder!..

Enfin,
Denk wel aan je gezondheid en draag een masker en zorg voor ventilatie! Als je het kan ruiken, adem je het ook in en zelfs bij verf op waterbasis vinden je longen het niet zo fijn om kleine verfdeeltjes in te ademen. Laat staan dat verf op terpentine of emaile (of is dat het zelfde?) basis sowieso niet zo gezond voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Invisible_man schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Denk wel aan je gezondheid en draag een masker en zorg voor ventilatie! Als je het kan ruiken, adem je het ook in en zelfs bij verf op waterbasis vinden je longen het niet zo fijn om kleine verfdeeltjes in te ademen. Laat staan dat verf op terpentine of emaile (of is dat het zelfde?) basis sowieso niet zo gezond voor je is.
Altijd een kapje op met redelijk goeie ventilatie...
Dank voor de tip (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmor13
Renegade666 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:10:
@robmor13

Qua lijm zou je Tamiya's Thin Cement kunnen gebruiken, werkt wat beter heb ik het idee dan de Revell spul.

Welke schaal is dit? 1:35 of wat kleiners (op het plaatje ziet de tank er niet groot uit :P)

Ik heb namelijk ook 2 "shermans(niet de juiste benaming i know)" soort gelijke gemaakt (even terug kijken in de dit topic), en vond ze juist prima te doen.
De M10 van tamiya heb ik nog in de doos, dus evne kijken hoe dat gaat.
Dank je voor de tip, ga ik zeker die van Tamiya eens proberen.

Dit is wel de 1:35 schaal, maar op de foto lijkt het inderdaad wat kleiner. Het liefste had ik misschien nog wel een groter formaat gewild, maar daarmee stijgt de prijs ook enorm :)

Ik heb snel je vorige posts gekeken (o.a. de KV-1 bedoel je?) en die lijkt qua 'kleine onderdelen' inderdaad wel op de Sherman. Bereid je voor als je de M10 gaat uitpakken... :)

Vooral dit was fijn om uit te snijden en te plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cD01VzRMAhHi3H9MBLLM7HLsDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhHlrhm1NAnkdfgSmq9O48AW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
silitek schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:55:

Ik zou eerder IPA of gedemineraliseerd water gebruiken.
robmor13 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:58:

Iets waar ik met name bij dit model tegen aan ben gelopen is het lijmen van de vele zeer kleine onderdelen, zoals antennes en de ronde pantser bevestigingspunten. Iemand misschien handige tips over hoe je dit het beste kunt doen?

Bij net te veel lijm: loopt het er aan de zijkanten onderuit (is lelijk)
Bij net te weinig lijm: bij het minste geringste valt het er weer vanaf

De balans erin vinden is wellicht de oplossing, maar misschien dat het ook met de lijm te maken heeft? Ik gebruik standaard Revell Contacta Professional.
Ik zou eens kijken naar Tamiya extra thin of Mr. Cement S. Deze lijmen zijn heel dun lijmen, als je klein onderdeeltje dan op z'n plek zet en even kort de plek waar je wil lijmen aantikt met het lijm kwastje wordt de lijm door capillaire werking wordt de lijm tussen de onderdeeltjes getrokken en zit het vast.

Bij deze nog een foto van een recent afgerond project.
Afbeeldingslocatie: https://www.elvescalemodeling.com/wp-content/uploads/2021/01/IMG_6959-1280px-cpel.jpg

Voor de geintresseerde op mijn site staat een bouwverslagje met nog wat meer foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mooi spuitwerk! Leuke kit ook, heb hem ook nog liggen. Heb je een panel line wash gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:22: Ik vind hem er prima uitzien. Ik probeer elke kit die ik bouw te zien als een leermoment; perfection is unachievable, dus is het fijn om er wat relaxter in te zitten en te kijken wat goed ging, daar blij mee te zijn en om wat fout ging te zien als iets wat je volgende keer probeert beter te doen.
Sociaal van je maar mooi is ie niet.
Zeker als je goed kijkt. Hoe noem je dat ook alweer?
Mooi van ver en ver van mooi ;)
Er zaten ook vele leermomenten in.
Elve1984 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:00:
Bij deze nog een foto van een recent afgerond project.
[Afbeelding]

Voor de geintresseerde op mijn site staat een bouwverslagje met nog wat meer foto's.
Netjes hoor! d:)b
“Mijn site”?
Waar kan ik dat vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 06-02-2021 09:31 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik gok elvescalemodelling.com :)

Wat me weer er aan herinnert dat ik mijn eigen siteje weer eens moet oppakken.. Het zijn nu gouden tijden voor modelbouw :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Prachtig vakwerk komt hier voorbij...complimenten jongens. Watergedragende verfjes kun je, na een tip van een modelbrouwers.nl heel goed mengen met spiritus...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52QLmN16/PSX-20210206-102544.jpg

Best tevreden tot zo ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Grr.

Deze week mijn KV-1 in gloss gespoten (X-22), gisteren decals geplakt. Zou ik net even wat panel liner er op doen, en overtollige verwijderen (met enumal thinner (van revell wat ik nog had staan,colormix) en X20A geprobeerd), neemt hij de verf ook mee.. Hmm, dacht dat juist nu niet zou gebeuren :S
Nu heb ik turret met lelijke plek die ik eerst weer moet spuiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
elvescalemodelling.com werkt helaas niet.
Wat me weer er aan herinnert dat ik mijn eigen siteje weer eens moet oppakken.. Het zijn nu gouden tijden voor modelbouw :)
Ik denk dat dit een hele mooie toevoeging kan zijn in de OP. Tenminste, ik zou ze lezen O-)
Mooi onder het kopje forum.

@Renegade666
valt het nog te herstellen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Wel een beetje, ziet het nog wel. Is niet anders.
Later vandaag ts80 erover gedaan. Zit nu iig dicht, misschien morgen weer even proberen met panel liner.

Maar eerst morgen de m40 afstickeren.

Vandaag ook met mijn E-type begonnen van revell. Eerst stukje gedaan qua motor en achter as. Daarna alles wat rood moet vast gebrushed, want ik weet niet dat ik hok op temperatuur krijg komende week.
Maar dit is goed gelukt zo te zien.
Kan ik daar iig mooi mee verder, de rest kan gekwast worden.

Nu hopen op een dikke laag sneeuw morgen.😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:16:
[...]

elvescalemodelling.com werkt helaas niet.
https://www.elvescalemodeling.com/ werkt bij mij wel :?
streamnl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:16:
[...]
Ik denk dat dit een hele mooie toevoeging kan zijn in de OP. Tenminste, ik zou ze lezen O-)
Mooi onder het kopje forum.
Ik schrijf vooral reviews en artikelen over dingen die mij interesseren. Ik ben gestopt met het kopen van nieuwe kits, en ik ben door mijn review backlog heen :P dus het ligt een beetje stil. En het is maar een gratis Wordpress site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
_Eend_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:11:
[...]

https://www.elvescalemodeling.com/ werkt bij mij wel :?

[...]

Ik schrijf vooral reviews en artikelen over dingen die mij interesseren. Ik ben gestopt met het kopen van nieuwe kits, en ik ben door mijn review backlog heen :P dus het ligt een beetje stil. En het is maar een gratis Wordpress site.
Zo heb ik ook een hobbysite draaien :P best leuk om te doen, maar geld zal ik er niet mee verdienen gok ik. plasticcrack.nl voor de geintereseerden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik had al .nl .be gebruikt en dat werkte ook niet.
Jouw link werkt idd wel, je gebruikt 1 L minder zie ik. d:)b
Ik lees (en kijk) graag verslagen hoe men iets maakt. Vooral als men normaal (en betaalbare) gereedschap gebruikt die ik ook thuis zou kunnen hebben.
Ontspannend en vaak leerzaam.
YouTube is een gevaarlijke tijdrovende tijdslurper ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Breaker schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Zo heb ik ook een hobbysite draaien :P best leuk om te doen, maar geld zal ik er niet mee verdienen gok ik. plasticcrack.nl voor de geintereseerden ;)
Ja, ik heb al eens uitgerekend hoeveel ik zou verdienen als ik een paar ads op mijn site zou zetten. Zelfs met het goedkoopste hosting pakket van Wordpress.com kon dat niet uit.. Ik heb nog wat met Amazon affiliate links gedaan in het begin, maar ik geloof dat 2 mensen een van die links hadden aangeklikt. Dat geeft niet echt aanleiding om naar de Rolls-Royce dealer te rennen zeg maar -O-

Ik wil nog wel eens een keer over naar een eigen domein, die ik al heb, maar ik zit nu al jaren op dit adres. Straks raak ik al mijn bezoekers kwijt. En op zich is het ook wel prettig dat ik niks aan technisch beheer hoef te doen..
streamnl schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:49:
[...]

Ik had al .nl .be gebruikt en dat werkte ook niet.
Jouw link werkt idd wel, je gebruikt 1 L minder zie ik. d:)b

[...]

Ik lees (en kijk) graag verslagen hoe men iets maakt. Vooral als men normaal (en betaalbare) gereedschap gebruikt die ik ook thuis zou kunnen hebben.
Ontspannend en vaak leerzaam.
YouTube is een gevaarlijke tijdrovende tijdslurper ;)
Mijn site: https://sittingducksmodels.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
_Eend_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:09:
[...]

Ja, ik heb al eens uitgerekend hoeveel ik zou verdienen als ik een paar ads op mijn site zou zetten. Zelfs met het goedkoopste hosting pakket van Wordpress.com kon dat niet uit.. Ik heb nog wat met Amazon affiliate links gedaan in het begin, maar ik geloof dat 2 mensen een van die links hadden aangeklikt. Dat geeft niet echt aanleiding om naar de Rolls-Royce dealer te rennen zeg maar -O-

Ik wil nog wel eens een keer over naar een eigen domein, die ik al heb, maar ik zit nu al jaren op dit adres. Straks raak ik al mijn bezoekers kwijt. En op zich is het ook wel prettig dat ik niks aan technisch beheer hoef te doen..

[...]

Mijn site: https://sittingducksmodels.wordpress.com/
Ik wil niet te ver afwijken van het topic (modelbouw), dus zal hier maar 1 post over plaatsen:
Je kan natuurlijk overschakelen naar je eigen domein en dat je zorgt voor een redirect wanneer bezoekers toch naar de oude url gaan. Na verloop van tijd kan je een melding plaatsen dat de oude url komt te vervallen (om men er bewust van te maken en om aan te geven om je nieuwe url te bookmarken/onthouden)

Straks op m’n pc eens je site bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:43
Renegade666 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:15:
Grr.

Deze week mijn KV-1 in gloss gespoten (X-22), gisteren decals geplakt. Zou ik net even wat panel liner er op doen, en overtollige verwijderen (met enumal thinner (van revell wat ik nog had staan,colormix) en X20A geprobeerd), neemt hij de verf ook mee.. Hmm, dacht dat juist nu niet zou gebeuren :S
Nu heb ik turret met lelijke plek die ik eerst weer moet spuiten..
Lacquer -> enamel -> acrylic
Van "heet" naar "koud", lacquer kan de andere aantasten, acrylic doet eigenlijk niks met de andere twee (lang of hard boenen met enamel thinner op lacquer raad ik als nog niet aan).

Als je acrylic verf gevruikt hebt moet je absoluut topcoaten, anders krijg je problemen met panel liners.
Je kunt lacquer topcoat gebruiken (tamiya cans bijv.), maar laat de verf eerst goed drogen en breng eerst een dunne laag aan. Voor Valejo zou ik zelfs minimaal een week wachten.

Bij gebrek aan X20A kun je ook zippo vloeistof gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

robmor13 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Ik wil niet te ver afwijken van het topic (modelbouw), dus zal hier maar 1 post over plaatsen:
Je kan natuurlijk overschakelen naar je eigen domein en dat je zorgt voor een redirect wanneer bezoekers toch naar de oude url gaan. Na verloop van tijd kan je een melding plaatsen dat de oude url komt te vervallen (om men er bewust van te maken en om aan te geven om je nieuwe url te bookmarken/onthouden)

Straks op m’n pc eens je site bekijken.
Ja, maar soms zie ik gewoon (te veel) beren op de weg :)

Maar dat WP.com het technische beheer doet van de website is ook wel prima imo. :)

En commentaar is welkom. Mag desnoods ook via DM oid, ik wil ook niet te veel off-topic gaan

Om toch maar een beetje on-topic te blijven.. Ik zag net een 1:16 model van een Sd. Kfz. 234/2 'Puma'. Kost je €549,- (;w) maar dan heb je ook wat.. :9~ https://www.torro-shop.de/1/16-sdkfz-234/2-puma-kit

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 07-02-2021 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
@DCG909
I known, maar dacht dat het met de X-22 ook wel afsloot, maar niet dus :) Soms moet je het hardleren :)

Vorige keren heb ik eerst TS-13 van Tamiya gebruikt en na de tijd TS-80.
Volgende keer maar weer doen.
Kon nu niet meer omdat de decals er al op zaten, en TS13 vreet die op.

Ook deze keer wat meer tijd in de gezichten van de soldaten gestoken, maar dat valt nog niet mee, moet eigenlijk wat kleinere kwastjes hebben.
Zitten een paar bij die je in het donker niet wilt niet zien :P

Dus voor nu, eerst klaar. De M40 moet nog even een TS80 over zijn kop krijgen, maar word nu even niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2vJzvw3/20210207-093332.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1vMDGQq/20210207-093348.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Dfp6J9J/20210207-103131.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M9Bmktt/20210207-103137.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swxGq7f/20210207-103146.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7X02fFQ/20210207-103154.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cJgwzhR/20210207-103215.jpg

Filmpje van de M40 gemaakt, kwaliteit van de S21 valt wat tegen... (4k 60hz), marja, gebrek aan goed licht denk ik. (momenteel nog aan het verwerken, want een upload van 4K kan niet gelijk beschikbaar zijn |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bedankt voor de links. Leuk.
Nogmaals, ik denk dat het een goeie toevoeging voor de OP is. Anders worden ze op een gegeven moment ondergesneeuwd (pun intended) .

Ik persoonlijk denk dat geld verdienen aan je hobby site niet de hoofdreden moet zijn. Of je plan moet zijn dat zo’n site je hoofd inkomsten wordt. Zelf zou ik een hobby site maken voor mijzelf als soort fotoalbum waar je soms doorheen kijkt.

Volgens mij zit op mijn NAS ook een optie om een site te maken. Straks eens kijken of ik dit veilig kan realiseren. Nu is ie alleen te bereiken via een eigen vpn van buitenaf.

Goed voorbeeld doet volgen:+

@Renegade666 _O-
Heerlijk rustgevende muziek op de achtergrond.
Ik, mijn vrouw en de kat schrokken ons kapot, aangezien mijn volume blijkbaar vol open stond

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 07-02-2021 10:55 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:10

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zit ook al een aantal weken een eigen site te overwegen over nerdzaken waar ik me mee bezig houd. Waar ik aan zit te denken om ooit een webshop er aan te hangen om eventuele overtollige projecten te verkopen. Geen idee of er vraag naar is maar waarom ook niet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Sorry, ik had even moeten waarschuwen voor Cradle Of Filth :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:58:
@streamnl
Sorry, ik had even moeten waarschuwen voor Cradle Of Filth :) :P
Ik moet leren om mijn volume naar beneden te zetten. (Leer ik toch niet af, ook niet in de auto/headset motor)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:52:
Bedankt voor de links. Leuk.
Nogmaals, ik denk dat het een goeie toevoeging voor de OP is. Anders worden ze op een gegeven moment ondergesneeuwd (pun intended) .

Ik persoonlijk denk dat geld verdienen aan je hobby site niet de hoofdreden moet zijn. Of je plan moet zijn dat zo’n site je hoofd inkomsten wordt. Zelf zou ik een hobby site maken voor mijzelf als soort fotoalbum waar je soms doorheen kijkt.

Volgens mij zit op mijn NAS ook een optie om een site te maken. Straks eens kijken of ik dit veilig kan realiseren. Nu is ie alleen te bereiken via een eigen vpn van buitenaf.

Goed voorbeeld doet volgen:+

@Renegade666 _O-
Heerlijk rustgevende muziek op de achtergrond.
Ik, mijn vrouw en de kat schrokken ons kapot, aangezien mijn volume blijkbaar vol open stond
Nu ik toch met zelfpromotie bezig ben: ik heb op GitHub een lijst met modelbouw-gerelateerde links: https://github.com/SittingDucksModels/scalemodel-links (full disclosure: mijn site staat ook in de lijst :P). Maar ik kan me voorstellen dat je niet elk random modelbouwblogje in de TS wil zetten, maar misschien dit Github-lijstje wel :)

Ik zie mijn site ook niet als een bron van inkomsten, maar het zou fijn zijn als ik in ieder geval deels mijn hostingkosten er uit zou kunnen halen als ik ooit de stap neem om naar een betaald hostingpakket over te stappen. En als het kan ook nog wat geld overhouden om kitjes van te kopen :)

Persoonlijk zou ik niet zo snel een publieke website op mijn NAS zetten, in ieder geval geen wordpress site, daar zitten toch iets te vaak flinke lekken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mooie lijst op GitHub, ga ik eens wat beter bekijken. Wel grappig dat geen van mijn eigen favorieten erin staan, kan je nagaan hoeveel goede content er is voor deze hobby :)

http://www.hyperscale.com/
https://www.britmodeller.....php?act=idx&_fromLogin=1
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/
https://modelingmadness.com/
http://www.arcforums.com/...aircraft-modeling-forums/

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-02-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Is het normaal dat sommige kleuren van dezelfde verflijn veel dunner zijn qua consistentie? Ik heb bijv :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDciOFRAwwlZEWtLxlBv6GW_aCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deHAwWUUcp2TTKjCig1h6GHE.jpg?f=fotoalbum_large

De zwarte verf is echt lekker dik/stroperig. De witte is echter super waterig. Zelfs na heel veel schudden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfOcqOoC2h5H7FJTJ2A5cpZ7NcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9wmox4MAJfQyUOqeboNAIYo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dus een White wash gekregen, terwijl ik wit nodig heb met een black wash op m'n modelkit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roRaL9Kfnioy2dHseV9YSK2PnFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cApwAMwjMNQtF7urO7pGuDZC.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan ik met nog een laagje het iets dikker erop krijgen en dan een Black wash om het te fixen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Basekid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:57:
Is het normaal dat sommige kleuren van dezelfde verflijn veel dunner zijn qua consistentie? Ik heb bijv :
Ja, volgens mij heeft dat met de hoeveelheid pigment te maken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:24

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Renegade666 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:48:
@DCG909
I known, maar dacht dat het met de X-22 ook wel afsloot, maar niet dus :) Soms moet je het hardleren :)

Vorige keren heb ik eerst TS-13 van Tamiya gebruikt en na de tijd TS-80.
Volgende keer maar weer doen.
Kon nu niet meer omdat de decals er al op zaten, en TS13 vreet die op.

Ook deze keer wat meer tijd in de gezichten van de soldaten gestoken, maar dat valt nog niet mee, moet eigenlijk wat kleinere kwastjes hebben.
Zitten een paar bij die je in het donker niet wilt niet zien :P

Dus voor nu, eerst klaar. De M40 moet nog even een TS80 over zijn kop krijgen, maar word nu even niet mogelijk.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Filmpje van de M40 gemaakt, kwaliteit van de S21 valt wat tegen... (4k 60hz), marja, gebrek aan goed licht denk ik. (momenteel nog aan het verwerken, want een upload van 4K kan niet gelijk beschikbaar zijn |:( )
[YouTube: M40]
Echt heel netjes! vind de mannetjes echt netjes op het filmpje. Misschien met een loep niet :+ Dit is toch wel een set om een diorama bij te maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:16:
Mooie lijst op GitHub, ga ik eens wat beter bekijken. Wel grappig dat geen van mijn eigen favorieten erin staan, kan je nagaan hoeveel goede content er is voor deze hobby :)

http://www.hyperscale.com/
https://www.britmodeller.....php?act=idx&_fromLogin=1
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/
https://modelingmadness.com/
http://www.arcforums.com/...aircraft-modeling-forums/
Britmodeller stond er wel al in ;) En de rest nu trouwens ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Chrosser schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Echt heel netjes! vind de mannetjes echt netjes op het filmpje. Misschien met een loep niet :+ Dit is toch wel een set om een diorama bij te maken 8)
Misschien later eens een leuke dia maken idd. Maar nu even geen plek voor.

En vanaf afstand is het wel te doen, van dichtbij iets minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Nu ik toch met zelfpromotie bezig ben: ik heb op GitHub een lijst met modelbouw-gerelateerde links: https://github.com/SittingDucksModels/scalemodel-links (full disclosure: mijn site staat ook in de lijst :P). Maar ik kan me voorstellen dat je niet elk random modelbouwblogje in de TS wil zetten, maar misschien dit Github-lijstje wel :)

Ik zie mijn site ook niet als een bron van inkomsten, maar het zou fijn zijn als ik in ieder geval deels mijn hostingkosten er uit zou kunnen halen als ik ooit de stap neem om naar een betaald hostingpakket over te stappen. En als het kan ook nog wat geld overhouden om kitjes van te kopen :)

Persoonlijk zou ik niet zo snel een publieke website op mijn NAS zetten, in ieder geval geen wordpress site, daar zitten toch iets te vaak flinke lekken in.
Een hele mooie (en nuttige) verzameling aan sites!

Edit:
Is dat iets?
http://www.modelbouwmagazine.nl/
Moet ik dat net zien als het magazine magpi?
Leuk maar je eigenlijk staat alles al op internet.
(Ben ik overigens al enkele jaren lid van)

[ Voor 9% gewijzigd door streamnl op 07-02-2021 19:39 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eathan
afgelopen dagen druk bezig geweest, blijft leuk, blijft extreem priegelwerk (vooral de laddertjes :'( )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNZ8bQOWOCIgEIdKZ9HkAxn1qHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEQVTouvPA20hMowseS8PhKw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OocMfTjL5Uuo7jlDAEPRUeWaOwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilmavGQIG8I7oNwmllgB3HeO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlR8UeREFFBCGRmSBUxML9wzfPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb9AQV260A2x19udSQFeXux7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqoHlHSGr8CXPi3L8GQFmxB8C5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZC8rvx3Gs2uGYSJ8AG2ayuT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkMlMMVPfreEhqS39jh5HW3JIpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDEPRFqfMEag49FgxV81QPTT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72Mq4s9_dWh9DCWynCBRzhueopM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUpFPOTJASVusuPrqAc5bQ32.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTZNuWJQd3V_FfjCbh0XDWvOcmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aJBn9PQUUCucNZ8CIbRtoOd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OJNzhWYnqFcpo7A7bOkXcal4QE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q1zPYAMkZnsmzvjIjMw8rr4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtu5pJ583y229Q5bhOSq0Io3cWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASFHODxp0BCTBnxY7oXTvVdK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB-1cPVtuNFkyk5HhcxNfdkuTMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECKjrMcPTpqPIYfqrKzbLk8K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRwVfofyorpej_JfR8Xq7giKU34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2C5Oz8YGBXUoIBpvS3uN1bR.jpg?f=fotoalbum_tile

dit is de main commando toren, hier komen nog een aantal 'rangefinders' op, maar die kunnen draaien, dus dat is naderhand. bij de latste foto moet de radar/grote rangefinder er nog tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeHc5z2F2EcGfmocYPgAjBNP2dU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEHtyzkO90wFwctGL9q5sRaV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoDGI3wHvANVujbLVvS5T_A362k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsWrqltT1t2HyiBi2rawm34s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBMOb1AHEmfpJKWDj2cHIK7C7i4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozOtzZyBFbEBJVmi2ULSLoFV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxnlISO1VEkmBEUzB7fXBKo735Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmyXnJ5QAxAgzhACc0eiW2Ed.jpg?f=fotoalbum_tile

de schoorsteen, met plaats voor nog meer rangefinders :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9JxeQBDKMmm1Y4A1sEcdFsxDCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40NdhXvieQDwV11BGn4oJ8z7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFBONAKjGIMtiJgQllQFc9GSDk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/re9JrvkhH214tEBAIM7RITB8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbGxVbaocalYLdDUCUjGTelt74A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFKzELuhP9adTh3JaVnhKnde.jpg?f=fotoalbum_tile

de superstructure bijna compleet, achterop komt er nog een kleine command toren, evenals wat klein spul tussen de toren een schoorsteen, en heel veel AA turrets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feQMN45VaNMqK6mhkkngPXnERI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k30fuwpdFhpY347IJLUTcYLZ.jpg?f=fotoalbum_large
anxiety in plastic vorm.
zijn alleen maar super dunne masten en antennes

heb ook nog fotos van wat m'n pa heeft gedaan, maar dat is later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gaaf... ik heb al meerdere keren geprobeerd een scheepsmodel te bouwen maar er nooit eentje afgemaakt. Wat me altijd het meest frustreert is het schilderen van het dek; hoe krijg je die 90 graden hoek tussen dek en railings / opstaande randen netjes? Zoals bijvoorbeeld dat bordes onderaan de schoorsteen?

Ik heb een half afgebouwd model van de Karel Doorman liggen in 1/700, veel PE en kleine vliegtuigjes. Samen met mijn vader aan begonnen en eentje die ik echt wel wil afbouwen maar ik heb de moed er gewoon nog niet voor, om bovengenoemd issue maar ook vanwege de hoeveelheid PE. Rotspul.

Gisteren bij wat opruimen bij mijn moeder een half afgebouwde Harvard gevonden van mijn vader in een sigarenkistje, die gaat na de Bf-109s naar de top of the build pile.

[ Voor 44% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-02-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Basekid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:57:

[Afbeelding]

De zwarte verf is echt lekker dik/stroperig. De witte is echter super waterig. Zelfs na heel veel schudden.
[Afbeelding]

Nu heb ik dus een White wash gekregen, terwijl ik wit nodig heb met een black wash op m'n modelkit:
[Afbeelding]

Hopelijk kan ik met nog een laagje het iets dikker erop krijgen en dan een Black wash om het te fixen...
Gaaf, DS9, ben benieuwd naar het eindresultaat

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ook.
Basekid schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:08:
M'n volgende project wordt iets dat al jaren in m'n kast ligt. Is denk ik een stuk moeilijker (deze heeft echt cement nodig) dus vind het wel wat spannend. Ga iig niet de lampjes inbouwen. Wel wat verven denk ik, want geen decals bij deze.
Heb je je nog bedacht? Gaan de lampjes er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eathan
Dr. Strangelove schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:39:
Gaaf... ik heb al meerdere keren geprobeerd een scheepsmodel te bouwen maar er nooit eentje afgemaakt. Wat me altijd het meest frustreert is het schilderen van het dek; hoe krijg je die 90 graden hoek tussen dek en railings / opstaande randen netjes? Zoals bijvoorbeeld dat bordes onderaan de schoorsteen?
In het geval van de yamato is het veel de zelfde kleur, dus dat scheelt. Verder laat ik heel veel los tot het geverft is, wat er voor zorgt dat ik niet het hele schip vast hoef te houden.
Maar er zal nog best veel gescholden gaan worden eer alles af is :P

Voor het houtendeck hebben we ook een aftermarket houten 'sticker' gekocht. :P

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Mad-Matt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Gaaf, DS9, ben benieuwd naar het eindresultaat
Goed gespot! Aan de ene kant een relatief makkelijk design, maar omdat het mn 1e echte (non-click) modelkit zonder decals is, ben ik ook wel veel aan het leren nog :+
Dwarlorf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:11:
Ik ook.

[...]

Heb je je nog bedacht? Gaan de lampjes er in?
Toch maar besloten niet te doen, was echt heel, heel veel gaatjes boren (300+) en de batterijmodule+strands zagen er ook niet al te best/compleet uit (was een 2e hands kit). Ook vond ik het al spannend genoeg zn kit uberhaupt voor het eerst in elkaar te zetten en te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:39:

Ik heb een half afgebouwd model van de Karel Doorman liggen in 1/700, veel PE en kleine vliegtuigjes. Samen met mijn vader aan begonnen en eentje die ik echt wel wil afbouwen maar ik heb de moed er gewoon nog niet voor, om bovengenoemd issue maar ook vanwege de hoeveelheid PE. Rotspul.

Gisteren bij wat opruimen bij mijn moeder een half afgebouwde Harvard gevonden van mijn vader in een sigarenkistje, die gaat na de Bf-109s naar de top of the build pile.
Ik had een keer de Ark Royal & Tribal Class Destroyer van Revell gekocht in 1:700. Was op zich nog wel te doen, totdat ik er achter kwam dat de romp van de Ark Royal niet helemaal goed (eigenlijk helemaal niet) paste. Dat en de Fairey Swordfishes in 1:700 in het vooruitzicht hebben er voor gezorgd dat ik dat ding maar weggegeven heb aan iemand anders. Daar ligt ie nog steeds in de kast :P

En dat is een kit zonder PE.. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel PE.. Maar is dat deze kit: https://www.scalemates.co...karel-doorman-r81--258098 ?

Want de Karel Deurman (:+) staat toch nog wel op mijn Wenslijstje.. Maar ja: de mini onderdelen en PE houden mij tegen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Niet helemaal, het is deze:

https://www.scalemates.co...rel-doorman-1954--1179983

Dit is de uitvoering van voor de refit waarin de Doorman met een angled deck werd uitgerust. En ja hij is dus inderdaad 1/400, goes to show wat ik van scheepsmodellen weet :P

Het is echt een intimiderende doos; sowieso heb je wat modificatiewerk aan het plastic omdat het model eigenlijk een Franse Colossus-class carrier is van Heller en dus al in de basis op punten verschilt van de Karel Doorman. Dan een enorme berg PE, wat eigenlijk ook wel fijn is want een hoop van de plastic onderdelen die ze vervangen zijn gewoon enorm lomp. Maar wel bewerkelijk dus. En dan een forse handvol met resin Seafury's en Fireflies. Gewoon een enorme berg werk. Hij staat inmiddels al een paar jaar in de grondverf te wachten tot ik de moed weer heb eraan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
Ik zie dat mijn site ondertussen gevonden is. wist niet of het gepast is om hier zo een url te posten, dacht de geïnteresseerde halen de link wel uit de foto. Wel een mooie discussie over hobby gerelateerde eigen websites.

Ik ben de mijne begonnen om gewoon eens wat met Wordpress te stoeien. Aangezien er toch wat content op moet maar besloten om af en toe eens een verslagje te schrijven. In verhouding met wat ik uitgeef aan andere modelbouw gerelateerde spullen vindt ik de €40,- voor .com domein en hosting nog wel meevallen.

Ik zag ook nog een vraag voorbijkomen over panelline wash van de Defiant. Deze heb ik inderdaad aangebracht. de Tamiya Black Panelline wash.

Ondertussen ben ik bezig aan een Airfix 1/72 Me262. ben nu bezig met decallen hoop deze over niet al te lange tijd af te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nette wash, ik doe het zelf nooit bij Airfix kits omdat de panel lines zo grof zijn en het op Dinky Toys gaat lijken maar bij jou ziet het er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben wel lekker bezig de laatste tijd. Ik heb de FW 190 even opzij gelegd omdat ik moet wachten op een nieuwe canopy die ik met mijn stomme kop kwijt ben geraakt. Dus ik heb nu een leuke Sd.Kfz. 222 gepakt in 1:72. Dat wilde ik dus vanavond 'even' doen. Ben ik bijna klaar en wil ik de MG42 incl. affuit in het voertuigje plakken, kom ik erachter dat de loop van de MG42 is afgebroken :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Afgebroken en weg, of afgebroken en weer vast te plakken?

Maar op 1/72 zal het geen grote mg42 zijn😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

eathan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:51:
afgelopen dagen druk bezig geweest, blijft leuk, blijft extreem priegelwerk (vooral de laddertjes :'( )
Gaaf hoor, scheepsbouw is mooi om te doen..zeer benieuwd naar 't eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:46:
@_Eend_
Afgebroken en weg, of afgebroken en weer vast te plakken?

Maar op 1/72 zal het geen grote mg42 zijn😅
De loop is nog geen millimeter dik, en met loop is de mg42 mg34 2 cm lang (wat dan weer niet klopt, hij zou 1,7 cm lang moeten zijn in 1:72 B) )

Ik heb de loop nog, maar ik denk dat lijmen lastig gaat worden..

[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 09-02-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 08:39
_Eend_ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:40:
[...]

De loop is nog geen millimeter dik, en met loop is de mg42 mg34 2 cm lang (wat dan weer niet klopt, hij zou 1,7 cm lang moeten zijn in 1:72 B) )

Ik heb de loop nog, maar ik denk dat lijmen lastig gaat worden..
Uitboren met een boortje van een 0,5 mm >:) en dan een metalen staaf gebruiken als verbinding tussen loop en vliegtuig?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYyWdhMcFx94Lt0aTHYtOqCejNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXzOCBbGllYVrfZ9I9ubf1FB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK50_fGR4z39aOQTnCe9KOF6kDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YyPSXbYlMqZwlpLTPTQoRcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YKXJfJZISQvGpndGF-7i0dVueA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0HmK17BgJQ5G3dWs3fHvBKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgaQ_C1VDhZJqflN7Fyn4jzsNG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vTNCVEQNwvHoWF9tjFxxSaF.jpg?f=fotoalbum_large

VW Golf Gti pirelli " 83 ..is klaar. M'n 2de object...
Volgende kever uit "68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@silitek
Heb je vlot gedaan !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Laatste 3 dagen uurtje of 6 a 7 per dag...redelijk gelukt. :)

Pagina: 1 ... 16 ... 78 Laatste