Ik deel je mening eigelijk niet. Ik zou gewoon uitkiezen wat er te kiezen valt als er verder geen dingen bij staan. De verkoper kan ook de moeite doen om alles zelf in een bakje, zakje te doen en dan het hele bakje aan te bieden. Dan leg je bij hem de verantwoordelijkheid neer hoe hij zijn fruit verdeelt en dan hoeft hij zich ook geen zorgen te maken of hij winst/verlies heeft. Daar hoort het ook naar mijn idee te liggen, dan heb je ook niet dat mensen cherrypicken en daarbij anderen 'benadelen". Daarnaast kiezen de verkopers er dan ook voor om mindere kersen ertussen te leggen (die natuurlijk niemand wilt); in alle bakjes moet je voor de lol eens de bovenste, goed uitziende laag, erafhalen: je vindt altijd rotte of niet zo'n goeie ertussen.NaliXL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:32:
Ik vind het een randgevalletje. Natuurlijk wil jij de beste vruchten hebben, da's logisch. Maar de keerzijde is dat jij de verkoper benadeelt door haar met het iets mindere deel van de oogst te laten zitten, wat dus aanmerkelijk minder klanten zullen kopen. Wat mij betreft dus vooral niet erg sociaal om je kersen zo uit te pikken.
Tegenwoordig worden klanten/consumenten steeds meer en meer gevraagd om begrip te tonen voor de (grote) bedrijven. Nou is dit natuurlijk een minder groot voorbeeld, maar het principe is hetzelfde; de samenleving controleert zichzelf door de moraliteitsprincipes of zogenaamde fatsoensprincipes te projecteren op iedereen, want "je moet immers begrijpen dat een bedrijf winst hoort te maken". Stimulatie van deze principes is vaak alleen maar goed voor de bedrijven; welk groot bedrijf zou nou niet willen dat mensen ze verdedigen en dan dingen zélf met elkaar uitvechten? Dan zijn ze verder gevrijwaard van "gezeik" van het publiek en hoeven ze verder geen verantwoording op zich te nemen.
Heb je zo'n groot hart voor de bedrijven, dan is dat natuurlijk prima, maar ik vind dat gedrag vaak wat pretentieus overkomen, bijna "roomser willen zijn dan de paus". Als je zo in elkaar steekt, dan is dat prima wat mij betreft, maar projecteer niet op anderen dat ze dat ook zo moeten vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 14-06-2018 17:52 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar