Cherry-picking - asociaal of gewoon mijn recht?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 04:19

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Hallo,
Dus, ik kom bij de markt aan en wil wat kersen kopen. Zoek een stal, en ik vind hele mooie vruchten, donker-rood, rijp, ready to enjoy:) Ze liggen daar mooi in een grote groene bak voor mij om te kopen. Zo minstens 80% is in top conditie, de rest niet verrot of beurs, maar ook best goed. Vervolgens begin ik, zoals altijd, met de hand de mooiste er uit te vissen. Er ligt géén schepje bij, alleen een stapeltje zakjes om ze in te doen.

Minuutje later komt mevrouw uit de winkel mij vertellen (niet boos, gewoon normaal...) dat ik dat niet moet doen en dat ik 'gewoon' een handvol moet grijpen en niet zelf de vruchten 1 voor 1 hoor te kiezen. Ik vind dat onzin - ik ben per slot van rekening de klant, en ik wil specifiek die vruchten die het best er uit zien. Als het appels waren zou niemand er raar van opkijken dat ik individuele appels zou pakken - waarom moet dat bij kersen dan wel - omdat ze kleiner zijn? Omdat ze onhandig samen op een hoop liggen?

Er staat uiteraard geen waarschuwing bij de kersen, en, nogmaals, geen schepje. Indien er een schepje bij had gelegen, kan ik me nog wel voorstellen dat dat een impliciet verzoek is om het te gebruiken en (dus) niet met de hand de vruchten te kiezen...

Wat vinden jullie? Ik doe dit al sinds jaar en dag en dit is eigenlijk de eerste keer dat de verkoper er een opmerking over heeft gemaakt. Mijn vrouw vind het asociaal en doet het zelf nooit, met als gevolg dat we sons 20-30% van haar aankoop weg mogen gooien want beurs/oud/onsmakelijk.Waarom zou ik daar voor moeten opdraaien?? Het is toch niet mijn rol om te 'delen' in de lage kwaliteit van het aanbod van een verkoper? Ik snap best dat de verkoper niet wil dat ik ze 1 voor 1 uitzoek, maar dan doet zij/hij de prijs maar omhoog, of moet ie een betere bron en/of transportmethode vinden... toch?

Graag hoor ik jullie gedachten :)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Dan hadden ze gewoon zelf al zakjes/bakjes kunnen vullen toch? Dat je zelf ze mag rapen impliceert ook dat je keuzes mag maken welke kers je wilt en welke niet.

Nu verwachten zij dus dat je werkt zoals het zou werken indien zij ze hadden voorverpakt....nou, das wel heel gemakzuchtig.

Ofwel; gewoon kritisch de mooiste eruit plukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:26:Als het appels waren zou niemand er raar van opkijken dat ik individuele appels zou pakken
Dit.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik vind het een randgevalletje. Natuurlijk wil jij de beste vruchten hebben, da's logisch. Maar de keerzijde is dat jij de verkoper benadeelt door haar met het iets mindere deel van de oogst te laten zitten, wat dus aanmerkelijk minder klanten zullen kopen. Wat mij betreft dus vooral niet erg sociaal om je kersen zo uit te pikken.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 20:50
Niks mis mee, de verkoopster zou er voor moeten zorgen dat ze geen beurse/rotte vruchten laat liggen. Dat jij geen onrijpe wil is jouw keus, want je wil ze nu eten.

Zie geen enkel probleem. Mevrouw de verkoopster heeft hier volgens mij ongelijk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 11:54
Lijkt mij ook niet gewenst dat iedereen kersen in zijn handen pakt en die dan weer terug legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Er zal dan ook wel een reden zijn dat de uitdrukking ‘cherry-picking’ is en niet apple picking of stone picking ;) En het is inderdaad wel een beetje een rand-geval... als er nou een landelijk tekort aan kersen zou zijn, bijvoorbeeld, kan ik me nog wel voorstellen dat het meer richting aso is... maar bij plenty aanbod.. niet echt

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niks randgeval, gewoon doen. Je voelt toch als je een meloen of ananas o.i.d. koopt ook even of 'ie wel ok is?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirved
KaiseRRuby schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:36:
Niks mis mee, de verkoopster zou er voor moeten zorgen dat ze geen beurse/rotte vruchten laat liggen. Dat jij geen onrijpe wil is jouw keus, want je wil ze nu eten.

Zie geen enkel probleem. Mevrouw de verkoopster heeft hier volgens mij ongelijk.
Zijn mensen die vinden al iets vies als er een klein zwart pikkeltje of een sneetje op zit. Op die manier kan je een kwart van de oogst weg gooien als je rekening moet houden met ieders wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Mirved schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:39:
Lijkt mij ook niet gewenst dat iedereen kersen in zijn handen pakt en die dan weer terug legt.
Zit wat in inderdaad.. maar is sowieso een issue als je met de handen mag graaien. Zou het OK zijn als er dunne plastic handschoentjes bij liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 20:50
Mirved schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:41:
[...]

Zijn mensen die vinden al iets vies als er een klein zwart pikkeltje of een sneetje op zit. Op die manier kan je een kwart van de oogst weg gooien als je rekening moet houden met ieders wensen.
Dat hoeft toch niet? Je laat ze zelf liggen, maar een ander zal ze wel meenemen. Ik kan me voorstellen dat als jij je kersen door een smoothie gooit je minder kieskeurig bent dan als je ze serveert in je restaurant. Ieder zo zijn wensen.

Als echt iedereen aan cherrypicking doet zou de verkoopster daar eens beter over na moeten denken, schijnbaar nodigt haar waar dan nogal uit tot cherrypicking. Als alle kersen mooi zouden zijn was die noodzaak er niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07
CyBeR schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:40:
Niks randgeval, gewoon doen. Je voelt toch als je een meloen of ananas o.i.d. koopt ook even of 'ie wel ok is?
Je voelt niet aan een meloen maar ruikt aan een meloen. Al die mensen die in de meloen aan het druken zijn maken hen alleen maar beurs :P

Ik deed het zelf op de markt ook, wij schepte het met onze handen in zakjes maar ik viste de slechte er gewoon uit en vond de baas oke omdat die alleen kwaliteit wilde verkopen.

/7 jaar groenteboer offline

[ Voor 18% gewijzigd door HKLM_ op 14-06-2018 16:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
KaiseRRuby schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Dat hoeft toch niet? Je laat ze zelf liggen, maar een ander zal ze wel meenemen. Ik kan me voorstellen dat als jij je kersen door een smoothie gooit je minder kieskeurig bent dan als je ze serveert in je restaurant. Ieder zo zijn wensen.

Als echt iedereen aan cherrypicking doet zou de verkoopster daar eens beter over na moeten denken, schijnbaar nodigt haar waar dan nogal uit tot cherrypicking. Als alle kersen mooi zouden zijn was die noodzaak er niet.
Deels mee eens mits je de kersen niet in de handen pakt die je niet wilt.

Wat grappig is als je dit toepast op een ander product als vlees of snoepjes in een winkel hoe dit totaal anders bekeken zou worden. (het product eerst vast houden met blote handen en dan terug leggen als het niet bevalt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 23:13
Wat een onzin, "je moet ook de slechte kopen"...

Ik zou zeker gewoon doorgaan met waar je mee bezig ben. Alsof ze bij de Mediamarkt ook zouden zeggen: ja meneer, je mag niet de laptop uitzoeken zonder krasjes. Je moet er maar gewoon een meenemen 8)7

Notabene zelf zo uitstallen dat je het zelf moet graaien, dan moet het maar voorverpakt zijn. En dan nog zou je de verpakking kiezen met de op het oog minst slechte kersen.

[ Voor 10% gewijzigd door xFeverr op 14-06-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
[...]

Het trieste is: Dat gebeurt vaak al. Vaak word er al na de oogst een selectie gemaakt. Al het groente/fruit wat afwijkt kwa vorm/kleur word eruit gepikt en beland niet in de winkel.

In de natuur komen best wel wat afwijkingen voor (kromme komkommers, rechte bananen, siamese tweeling kersen) maar op de markt/in de supermarkt zie je het nauwelijks.

In sommige Franse supermarkten hebben ze daar nu wat tegen gedaan:
http://voeding.excite.nl/...de-groenten-en-fruit.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Ik zou lekker doorgaan. Als ze dat niet wil, dan zal ze zelf bakjes moeten voorverpakken, wegen en verkopen per pond o.i.d. Dat is blijkbaar teveel werk, dus dan hou je als klant je eigen voorselectie. Maar goed, als een verkoopster dit zou doen, dan was het daaag winkel.

@Webdoc staat dit bewust in TL? Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom dit niet in AZ kan?

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 14-06-2018 16:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

Deathchant

Don't intend. Do!

NaliXL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:32:
Ik vind het een randgevalletje. Natuurlijk wil jij de beste vruchten hebben, da's logisch. Maar de keerzijde is dat jij de verkoper benadeelt door haar met het iets mindere deel van de oogst te laten zitten, wat dus aanmerkelijk minder klanten zullen kopen. Wat mij betreft dus vooral niet erg sociaal om je kersen zo uit te pikken.
Ik deel je mening eigelijk niet. Ik zou gewoon uitkiezen wat er te kiezen valt als er verder geen dingen bij staan. De verkoper kan ook de moeite doen om alles zelf in een bakje, zakje te doen en dan het hele bakje aan te bieden. Dan leg je bij hem de verantwoordelijkheid neer hoe hij zijn fruit verdeelt en dan hoeft hij zich ook geen zorgen te maken of hij winst/verlies heeft. Daar hoort het ook naar mijn idee te liggen, dan heb je ook niet dat mensen cherrypicken en daarbij anderen 'benadelen". Daarnaast kiezen de verkopers er dan ook voor om mindere kersen ertussen te leggen (die natuurlijk niemand wilt); in alle bakjes moet je voor de lol eens de bovenste, goed uitziende laag, erafhalen: je vindt altijd rotte of niet zo'n goeie ertussen.

Tegenwoordig worden klanten/consumenten steeds meer en meer gevraagd om begrip te tonen voor de (grote) bedrijven. Nou is dit natuurlijk een minder groot voorbeeld, maar het principe is hetzelfde; de samenleving controleert zichzelf door de moraliteitsprincipes of zogenaamde fatsoensprincipes te projecteren op iedereen, want "je moet immers begrijpen dat een bedrijf winst hoort te maken". Stimulatie van deze principes is vaak alleen maar goed voor de bedrijven; welk groot bedrijf zou nou niet willen dat mensen ze verdedigen en dan dingen zélf met elkaar uitvechten? Dan zijn ze verder gevrijwaard van "gezeik" van het publiek en hoeven ze verder geen verantwoording op zich te nemen.
Heb je zo'n groot hart voor de bedrijven, dan is dat natuurlijk prima, maar ik vind dat gedrag vaak wat pretentieus overkomen, bijna "roomser willen zijn dan de paus". Als je zo in elkaar steekt, dan is dat prima wat mij betreft, maar projecteer niet op anderen dat ze dat ook zo moeten vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 14-06-2018 17:52 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:54:
Ik zou lekker doorgaan. Als ze dat niet wil, dan zal ze zelf bakjes moeten voorverpakken, wegen en verkopen per pond o.i.d. Dat is blijkbaar teveel werk, dus dan hou je als klant je eigen voorselectie. Maar goed, als een verkoopster dit zou doen, dan was het daaag winkel.

@Webdoc staat dit bewust in TL? Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom dit niet in AZ kan?
Ik zocht naar Stuffis Generalis... bestaat die nog? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 17:20
Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:04:
[...]

Ehm dat is dit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]

Dat heet nu AZ (algemene zaken, is overigens bijna letterlijk vertaald ;))

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Dank voor zover voor de antwoorden en suggesties... kan ik me vrij goed in vinden allemaal. The way I see it heeft een verkoper inderdaad de keus om zijn waar in voorverpakte doosjes/zakjes aan te bieden, om zo te voorkomen dat men aan cherry-picking doet... maar wat dan vaak gebeurt is dat je het beste doosje uitzoekt.

Het is natuurlijk niet raar dat de klant de beste vruchten wil. Je kan dan nog een stap verder gaan en zelf (als verkoper) de doosjes aan de klant geven (en geen keus toestaan) maar dan riskeer je dat je business kwijt raakt aan de stal ernaast waar je wel je eigen ding mag kiezen.

Er is dan ook geen optimale oplossing mogelijk waarbij zowel de klant, als de verkoper en de leverancier alledrie tevreden zijn - minstens 1 partij zal de sjaak moeten worden. En sinds de klant koning is (of zou moeten zijn)... blijven er weinig opties over voor de verkoper. Wellicht kan je als groenteboer een voor-selectie maken waarbij je de beste vruchten voor een premium verkoopt... maar je weet dan dat je niet-premium stapel gewoon voor 70% in het afval terecht komt. Op deze manier (mengen van beste en mindere vruchten) heb je waarschijnlijk gemiddeld het meest optimale resultaat. Je wordt er nagenoeg toe gedwongen, al was het omdat dit soort vruchten maar een paar dagen goed blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:54
Zeg maar dat ze jam moet gaan maken van de rest, probleem opgelost.
Als ze geen Cherry picking wil dan moet ze de kersen maar zelf gaan opscheppen of zoals anderen ook aangeven, deze in bakken verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13

defiant

Moderator General Chat
Er zijn denk ik twee kwesties, het kosten aspect en het principe van rest-producten.

Mensen de keuze aanbieden om ze vervolgens erop te wijzen vind ik juist een voorbeeld van gedrag wat niet kan, als je producten vrij aanbiedt dan stuur je juist impliciet aan op dat gedrag.

Qua kosten ga ik er vanuit dat de winkel hier nooit slechter op draait. D.w.z. als een winkel dit model toepast, ga ik er impliciet al vanuit dat er een calculerende ondernemer achter het inkoop en voorraad beleid zit en eventuele rest-producten incalculeert zijn in de prijs.

Dan heb je nog het aspect van de rest-producten zelf, dat is een kwestie die je niet moet overlaten aan een vrijblijvend moreel appel. Dan moet je expliciet gedrag gaan sturen, dus of de oplossing met bakjes of stuur met kwaliteit en prijs.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik denk dat het prima kan, hoewel ik het zelf niet zo zou doen. Ik neem die paar ‘slechte’ dan wel voor lief, i.p.v. een halve kilo kersen 1 voor 1 uitzoeken. Heb ik ook het geduld niet voor en geen zin in.

Maar is het uit zuinigheid/principe dat je niet wil betalen voor een iets minder product? Of is het vanwege het feit dat het irritant is om tijdens het eten te moeten checken of de kersen in orde zijn voor je ze op eet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
remzor schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:04:
Ik denk dat het prima kan, hoewel ik het zelf niet zo zou doen. Ik neem die paar ‘slechte’ dan wel voor lief, i.p.v. een halve kilo kersen 1 voor 1 uitzoeken. Heb ik ook het geduld niet voor en geen zin in.

Maar is het uit zuinigheid/principe dat je niet wil betalen voor een iets minder product? Of is het vanwege het feit dat het irritant is om tijdens het eten te moeten checken of de kersen in orde zijn voor je ze op eet?
Een beetje van beide denk ik... ik wil gewoon lekker kunnen doorknagen zoder inderdaad te moeten checken bij elke kers... dat proces gebeurt als het ware tijdens de aankoop om vervolgens gerust te kunnen consumeren.

Ik denk ook dat dit specifiek voor kersen een issue is - frambozen bijvoorbeeld heb je dat probleem niet, want die zijn duidelijk te zacht/fragiel om met de hand te kiezen (en je kan je voorstellen dat een grote hoop frambozen nou niet bepaald netjes blijft...). Aardbeien zijn een randgeval - maar zijn ook zachter en doorgaans zijn die ook voorverpakt, maar soms niet. Ik zie ook nog wel amerikaanse bosbessen te koop die je met de hand kan selecteren maar die lekken dan weer dus dan heb je na afloop plakkerige handen... en daar zijn de individuele vruchten ook klein dus dan neem ik die paar geplette wel voor lief. Ze zijn ook makkelijker te identificeren (groen van binnen; kersen zijn 1 kleur).

En ja, je gaat inderdaad niet een kilo kersen met de hand plukken, ben je wel een tijdje bezig... het is ook meer als ik even aan snelle instant-eat portie wil halen dat ik ze dan met de hand uitzoek... in dit specifieke geval was het iets van 250 gram.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:25
Voor die ene euro dat een kilo kersen kost op de markt op het moment ga ik niet moeilijk doen met uitzoeken..
Als 20% er crap uit ziet, dan laat ik kersen links liggen.

Als 80% super is en 20% minder super dan gaat de hele tas vol. Ook de minder perfecte zijn prima te eten.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2018 19:41 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KDL
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

Volgens de huidige maatstaven is dit gewoon je recht, als je zo zwart-wit wilt denken als een jurist etc...

Maar het is 100% zeker asociaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
Het is ook asociaal als je als bedrijf bewust 20% van je producten verkoopt die niet voldoen aan de kwaliteitsnorm.

Als zij niet de behoefte voelt om zelf uit te zoeken, moet je er niet raar van staan kijken als je klanten dat doen. Als je vervolgens met het argument komt dat ze ook winst moeten maken, moeten ze een betere leverancier zoeken. Alternatief is de prijs met 20% verlagen. Een gezin is ook een bedrijf en als je 20% goedkoper inkoopt heeft je bedrijf meer winst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
KDL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:42:
Volgens de huidige maatstaven is dit gewoon je recht, als je zo zwart-wit wilt denken als een jurist etc...

Maar het is 100% zeker asociaal.
Ik vind dit toch wel een controversieel statement hoor :) Als, zeg, er een stapel kersen is op een feestje waar iedereen van mee moet eten en als jij dan vervolgens als een machine alle beste exemplaren er uit vist (zodat anderen een relatief hoger percentage beurse vruchten hebben) dan ben ik het wel met je eens - maar dat is hier niet het geval. Zoals anderen al hebben gezegd - dan moet de verkoper maar de prijs veranderen, of een betere leverancier zoeken.

Een andere ietwat gerelateerde vraag die overigens in mij opkwam is - vind je dat de verkoper het recht heeft om mij niet (meer) als klant te accepteren omdat ik de kersen met de hand selecteer? Daar ben ik zelf namelijk ook vrij onbesloten over... ik zou zeggen - ja... maar daaruit volgt dat, als ik bij die winkel kersen wil kopen, ik impliciet instem om volgens de 'regels' van die winkel (niet individuele vruchten uitzoeken) te handelen, en het dus niet zou moeten doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Paultje3181 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:48:
Het is ook asociaal als je als bedrijf bewust 20% van je producten verkoopt die niet voldoen aan de kwaliteitsnorm.
Eh wat? De kwaliteitsnorm is toch de gehele batch kersen? Of het seizoen? Als die hele batch niet voldoet aan jouw kwaliteitseisen dan koop je die batch gewoon niet. We weten niets over de prijs dus ook niet of je kan verwachten dat 20% minder perfecte kersen zijn(we hebben het niet over slechte kersen als ik TS mag geloven). Iets met kwaliteit-prijs verhouding.

Veel fruit dat er minder uit ziet is prima fruit. Dit uitzoeken zorgt voor meer afval en mensen durven het plots niet meer te eten als er een deukje in zit. Mijn inziens belachelijk. Een groentewinkel koopt een batch kersen voor een bepaalde prijs die bij het seizoen én kwaliteit horen. Daar gooien ze een marge overheen en dit is de prijs die je betaalt. Vanuit dat oogpunt vind ik persoonlijk ook dubieus om uit te gaan zoeken. Dan betaal je maar meer voor uitgesorteerd fruit.
Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:54:
[...]
Een andere ietwat gerelateerde vraag die overigens in mij opkwam is - vind je dat de verkoper het recht heeft om mij niet (meer) als klant te accepteren omdat ik de kersen met hand selecteer? Daar ben ik zelf namelijk ook vrij onbesloten over... ik zou zeggen - ja... maar daaruit volgt dat, als ik bij die winkel kersen wil kopen, ik impliciet instem om volgens de 'regels' van die winkel (niet individuele vruchten uitzoeken) te handelen, en het dus niet zou moeten doen...
De verkoper heeft prima het recht jou de deur te wijzen als jij gaat cherry picken of elk stukje fruit in knijpt om de rijpheid te voelen. Je kijkt of de hele doos voldoet aan jouw prijs-kwaliteit verhouding. Is dit niet zo, dan ga je naar de volgende(die wellicht het sorteren al heeft gedaan en daardoor meer geld vraagt).

De groentevrouw heeft de spelregels duidelijk gemaakt. Over 'recht' spreken is wat vreemd.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2018 20:06 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja als de suppermarkt losse appels of paprika verkoopt, per kilo, dan selecteer ik ook altijd degene die ik wil hebben. Idem als ik bananen koop, ik selecteer een tros die goed lijkt, en soms moet er 1 of meer bananen af, dat zijn dan de slechtere....

Associaal nee, de verkoper moet maar 100% goede kwaliteit leveren. Als er iemand associaal is , dan is dat de verkoper, die probeert alle klanten voor de gek te houden door voor die prijs maar 80% kwaliteit te leveren.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Kijk en zo zie je maar weer dat dit geen simpel zwart-wit issue is. Ik kan wel wat begrip opbrengen voor het idee dat de prijs is voor X% B-kwaliteit tussen 100-X% A-kwaliteit... vergelijkingen met laptops e.d. gaan ook niet echt op want je koopt weliswaar een nieuw produkt, echter, bij fruit is dat een ander begrip dan bij electronica. "Nieuw" voor vruchten betekent niets meer dan "ongegeten" (logisch) en zolang er variatie bestaat in de kwaliteit van individuele vruchten zal je redelijkerwijs moeten accepteren dat een deel niet perfekt is.

Daarnaast benadeel je de verkoper (en de kopers na jou) door de relatieve percentages A/B-kwaliteit (we hebben het niet over totaal verrotte exemplaren, maar inderdaad minder-dan-optimaal) negatief te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
jeanj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:07:
Associaal nee, de verkoper moet maar 100% goede kwaliteit leveren. Als er iemand associaal is , dan is dat de verkoper, die probeert alle klanten voor de gek te houden door voor die prijs maar 80% kwaliteit te leveren.....
Hoezo hou je iemand voor de gek? Als er iets is dat transparant is dan is het wel de groenteman.

Je ziet toch duidelijk hoe het product er uit ziet? Als de prijs er naar is dan is het prima. Pas als de prijs boven het gemiddelde van het seizoen zit, dán zou ik pas verwachten dat ik geen minder-optimale hoef te kopen.

Als ik nu 8 euro per kilo betaal verwacht ik dat ze mij perfect goede kersen leveren.
Zou dit 4 euro zijn, dan koop ik die minder optimale ook wel. De kans dat ik 50% moet weggooien is klein, vaak zijn ook die nog prima.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:13:
[...]

Hoezo hou je iemand voor de gek?

Je ziet toch duidelijk hoe het product er uit ziet? Als de prijs er naar is dan is het prima. Pas als de prijs boven het gemiddelde van het seizoen zit, dán zou ik pas verwachten dat ik geen minder-optimale hoef te kopen.

Als ik nu 8 euro per kilo betaal verwacht ik dat ze mij perfect goede kersen leveren.
Zou dit 4 euro zijn, dan koop ik die minder optimale ook wel. De kans dat ik 50% moet weggooien is klein, vaak zijn ook die nog prima.
Dat is echter vaak erg moeilijk goed te beoordelen. Hier op de markt verandert de prijs van kersen dagelijks, want zeker nu komen er steeds meer oogsten binnen en die daalt dus bijna om de dag. Daarnaast heb je, om het allemaal nog lastiger te maken, verschillende soorten kersen (donker-rood bijna zo groot als een pruim, of geel-rood die dan wat kleiner zijn) dus veel succes met het bijhouden wat 'redelijk' is. Daar is geen peil op te trekken.

Een andere aanpak zou kunnen zijn om te kijken naar waar je "het werk/de beoordeling" wil neerleggen - bij jou of de vekoper. Stel nou we beginnen met 25KG 80% A/20% B kwaliteit... en na een paar hand-picking dudes is die ratio verschoven naar 70/30... zou de verkoper dan de prijs ietsje naar beneden moeten doen om daar voor te compenseren? Is dat een redelijk verzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:17:
[...]

Dat is echter vaak erg moeilijk goed te beoordelen. Hier op de markt verandert de prijs van kersen dagelijks, want zeker nu komen er steeds meer oogsten binnen en die daalt dus bijna om de dag. Daarnaast heb je, om het allemaal nog lastiger te maken, verschillende soorten kersen (donker-rood bijna zo groot als een pruim, of geel-rood die dan wat kleiner zijn) dus veel succes met het bijhouden wat 'redelijk' is. Daar is geen peil op te trekken.
Geeft niet. Beste oordeel is "ben ik bereid vandaag dit bedrag te betalen voor kersen die er zo uit zien". Je referentie voor die dag zijn andere aanbieders van kersen. Eigenlijk hetzelfde als met een flagship smartphone kopen. Dan ben je morgen ook niet teleurgesteld als ze beter en goedkoper zijn. Bij ons mag je overigens overal kersen proeven.
Een andere aanpak zou kunnen zijn om te kijken naar waar je "het werk/de beoordeling" wil neerleggen - bij jou of de vekoper. Stel nou we beginnen met 25KG 80% A/20% B kwaliteit... en na een paar hand-picking dudes is die ratio verschoven naar 70/30... zou de verkoper dan de prijs ietsje naar beneden moeten doen om daar voor te compenseren? Is dat een redelijk verzoek?
Dat gebeurt vanzelf als door dat cherry picken mensen geen kersen meer kopen. Dan worden ze goedkoop gemaakt en verliest de winkelier dus nog meer inkomsten.

Maar wellicht kijk ik er anders tegenaan omdat ik regelmatig op de markt kom. Ik weet wanneer iets in het seizoen is en wanneer niet en wat ik bereid ben maximaal te betalen voor bepaald fruit en komt het er op neer dat ik altijd in het juiste seizoen iets koop. Daarbuiten is het of slecht spul of veel te duur.

Zo beginnen asperges alweer slechter te worden en mocht ik die dingen nu echt willen, dan weet ik zat ze minder van kwaliteit zullen zijn

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2018 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:22:

Dat gebeurt vanzelf als door dat cherry picken mensen geen kersen meer kopen. Dan worden ze goedkoop gemaakt en verliest de winkelier dus nog meer inkomsten.
Aan de andere kant - als je geen cherry-picking toestaat zal hij ook mogelijk minder verkopen (tenzij cherry-pickers een kleine minderheid zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dan leert hij dat zijn prijs-kwaliteitsverhouding verkeerd is en zal hij een andere prijs moeten vragen.

Ik zie overigens dat cherry-picking en onderhandelen vooral bij bepaalde bevolkingsgroepen bij ons. Die zijn er blijkbaar meer bedreven/gewend aan vanuit hun cultuur. Maar dan weet je uiteraard niet of koper en verkoper gewend zijn aan hogere prijzen hanteren omdat ze verwachten dat het gecherrypicked(weep!) wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

LED-Maniak schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:13:
[...]

Hoezo hou je iemand voor de gek? Als er iets is dat transparant is dan is het wel de groenteman.

.....
Door mensen met een leuke prijs voor losse (lekkere/rijpe/watever) kersen te lokken, maar dan te eisen dat je ook de slechte mee neemt. Ik verwacht toch 99-100% kwaliteit

Overigen eet ik geen kersen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
jeanj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:44:
[...]

Door mensen met een leuke prijs voor losse (lekkere/rijpe/watever) kersen te lokken, maar dan te eisen dat je ook de slechte mee neemt. Ik verwacht toch 99-100% kwaliteit

Overigen eet ik geen kersen :)
Ik geloof niet dat je er 'problemen' mee krijgt als je slechte kersen achterwegen laat omdat ze rot zijn. Tenzij ze spotgoedkoop zijn.

We hebben het nog steeds over top-conditie en minder top-conditie:
Zo minstens 80% is in top conditie, de rest niet verrot of beurs, maar ook best goed.
Als alles goed is en sommige nog beter en de prijs is er naar, dan vind ik het niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL

KDL

Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:54:
[...]

Ik vind dit toch wel een controversieel statement hoor :) Als, zeg, er een stapel kersen is op een feestje waar iedereen van mee moet eten en als jij dan vervolgens als een machine alle beste exemplaren er uit vist (zodat anderen een relatief hoger percentage beurse vruchten hebben) dan ben ik het wel met je eens - maar dat is hier niet het geval. Zoals anderen al hebben gezegd - dan moet de verkoper maar de prijs veranderen, of een betere leverancier zoeken.

Een andere ietwat gerelateerde vraag die overigens in mij opkwam is - vind je dat de verkoper het recht heeft om mij niet (meer) als klant te accepteren omdat ik de kersen met de hand selecteer? Daar ben ik zelf namelijk ook vrij onbesloten over... ik zou zeggen - ja... maar daaruit volgt dat, als ik bij die winkel kersen wil kopen, ik impliciet instem om volgens de 'regels' van die winkel (niet individuele vruchten uitzoeken) te handelen, en het dus niet zou moeten doen...
Of je op een feestje bent of met meer onbekenden in de maatschappij, het blijft asociaal (naar de definitie van sociaal)

De verkoper moet maar dit/dat constructies, zijn allemaal drogredenen, verkoper moet aan de wet voldoen, maar niet hogere prijzen etc dit is helemaal niet verplicht.

Als je een beetje weet hoe de natuur werkt, dan hoef je niet te zeuren over dit soort zaken. Handig is economische en juridische kennis ook altijd in deze zaken.

Verkoper heeft het recht om mensen te weren van de zaak.

Wil je misschien dat alle verkopers bakjes met kersen maken en een sticker erop dat er wel minder rijpe/beurse kersen bij kunnen zitten door de natuur en vervoersmethode etc....?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• remzor
Paultje3181 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:48:

Als zij niet de behoefte voelt om zelf uit te zoeken, moet je er niet raar van staan kijken als je klanten dat doen. Als je vervolgens met het argument komt dat ze ook winst moeten maken, moeten ze een betere leverancier zoeken. Alternatief is de prijs met 20% verlagen. Een gezin is ook een bedrijf en als je 20% goedkoper inkoopt heeft je bedrijf meer winst...
Beetje onzin natuurlijk. Ik heb in mijn jonge jaren ruim 3 jaar op een AGF-afdeling gewerkt en je moet je wel beseffen dat we hier praten over VERS producten, gekweekt of uit de natuur. Je loopt niet in een beddenzaak rond waar elk bed machinaal gemaakt is en waar je elke dag dezelfde kwaliteit mag verwachten bij hetzelfde type bed. (Bed = laptop = telefoon = schaar, enfin, je snapt 'm).

Je bent gewoon afhankelijk van de oogst, het seizoen, hoe klanten met je vers producten omgaan, etc. etc. Bovendien is er nergens gezegd dat er producten niet voldoen aan de kwaliteitsnorm. Dat is namelijk nogal betrekkelijk met fruit. Sommigen kiezen bewust een bruine banaan omdat die dat lekker vinden, anderen eten ze nog bijna groen. Idem voor veel andere vers producten.

De NVWA houdt zicht op de kwaliteit in Nederland, als een winkel niet aan kwaliteitseisen voldoet kun je een klacht indienen. Ik neem aan dat er geen schimmel staat op het fruit en de muizen er niet onder verstopt liggen.

We zouden met zijn allen eigenlijk gewoon eens wat minder moeten klagen en ook niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten denk ik. Zelf komen we vaak bij de AH en soms bevalt een stuk fruit me niet. Vorige week nog Kaki fruit bijvoorbeeld (droog, ook na rijpen, gewoon niet lekker). Nou ja, pech dan maar. Met pruimen ook meegemaakt. Ik ga er niet mee terug, zeg een keer 'gvd' en neem mijn 'verlies'. Alsof de beste man van de AGF-afdeling bewust een niet lekkere pruim verkoopt, of eentje waar een deukje in zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Je bent als klant niks verplicht te kopen. Blijkbaar is een een lagere vraag naar 'minder-perfecte' producten. De winkel zou daar dus eigenlijk een lagere prijs aan moeten hangen om deze toch te kunnen verkopen.

Je ziet ook dat winkels dit steeds meer door beginnen door te krijgen, door bijvoorbeeld verse producten die aan de datum zijn voor de helft van de prijs te verkopen of misvormde komkommers expliciet als dusdanig aan te prijzen. En het werkt; het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Iemand die een product dat aan de datum is dezelfde dag nog op te maken zal het waard vinden om het voor een lagere prijs te kopen, en op die manier ga je voedselverspilling tegen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Zo - na alle posts hier te hebben gelezen heb ik denk wel een idee van wat ik voortaan ga doen bij dit soort dilemmas: Ietsje bijbetalen als ik mag cherry-picken :) Dat vind ik namelijk best - het gaat mij niet écht om het geld - ik vind het grootste (first-world) probleem dat ik bij elke kers eerst moet kijken of ie goed is. Wil best 50 eurocent/1 euro bijbetalen per kilo als ik al cherry-pickend er de beste uit mag halen. Dat lijkt mij gezien de argumenten hier gegeven de meest redelijke oplossing, niet? Dan is iedereen blij - hoef ik geen fruit dat anderen wellicht wel goed genoeg vinden weg te gooien, verliest de verkoper nagenoeg niets, en ben ik blij dat ik gewoon als een dwaas alle kersen zonder ommekijken mijn pie-hole in kan schuiven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:35
Gek genoeg lopen mensen op markten als een idioot moeilijk te doen over het uitzoeken van jet best uitzoekende fruit, terwijl hetgeen dat vaak net een tikkeltje zacht is bij vruchten als kersen doorgaans aanzienlijk beter gerijpt / zoeter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
psychodude schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:06:
Gek genoeg lopen mensen op markten als een idioot moeilijk te doen over het uitzoeken van jet best uitzoekende fruit, terwijl hetgeen dat vaak net een tikkeltje zacht is bij vruchten als kersen doorgaans aanzienlijk beter gerijpt / zoeter is.
Jaaa - er is een erg subtiel grensje tussen het één en het ander - vooral bij Mango's is dat heel specifiek. Je wil inderdaad niet dat hij hard is, maar ook niet te zacht, en ook niet te rijp. Het hangt er ook van af waar je hem voor wil gebruiken - tot moes malen in een Mango Lassi, of gewoon in plakjes opeten. Net als bij Kiwi's. Ook belangrijk wanneer je hem van plan bent op te eten - meteen of (deels) over twee/drie dagen... maakt allemaal heel veel uit. Ook of het warm is of niet... of de schaal in de zon staat... alles speelt een rol ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KDL

KDL

@Webdoc TS

Misschien wordt al dat fruit gewoon minder doordat teveel mensen de hele tijd eraan zitten, kneuzingen en bacterien door mensenhanden.

Rosinenpicken ist nicht fur echte Manner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
KDL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:37:
@Webdoc TS

Misschien wordt al dat fruit gewoon minder doordat teveel mensen de hele tijd eraan zitten, kneuzingen en bacterien door mensenhanden.

Rosinenpicken ist nicht fur echte Manner
Harrr... nee - ik ben heel erg voorzichtig in mijn cherry-picking en pak ze doorgaans alleen bij de steeltjes ;) 't is niet alsof ik als een wild zwijn door die hele stapel ros - het moet wel 'professioneel' ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 00:51
Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:07:
Kijk en zo zie je maar weer dat dit geen simpel zwart-wit issue is. Ik kan wel wat begrip opbrengen voor het idee dat de prijs is voor X% B-kwaliteit tussen 100-X% A-kwaliteit... vergelijkingen met laptops e.d. gaan ook niet echt op want je koopt weliswaar een nieuw produkt, echter, bij fruit is dat een ander begrip dan bij electronica. "Nieuw" voor vruchten betekent niets meer dan "ongegeten" (logisch) en zolang er variatie bestaat in de kwaliteit van individuele vruchten zal je redelijkerwijs moeten accepteren dat een deel niet perfekt is.

Daarnaast benadeel je de verkoper (en de kopers na jou) door de relatieve percentages A/B-kwaliteit (we hebben het niet over totaal verrotte exemplaren, maar inderdaad minder-dan-optimaal) negatief te beinvloeden.
Je benadeelt helemaal niemand. Als de prijs per kilo gaat en je mag zelf scheppen, dan kies je uiteraard de beste exemplaren uit. De kwaliteit van de restpartij zal dan inderdaad steeds minder worden tot kopers gaan afhaken. Een goede ondernemer heeft daar rekening mee gehouden in de prijs. Het slaat werkelijk helemaal nergens op om jou te dwingen slechte kersen te kopen.

Je kunt het wel vergelijken met wat ik altijd doe in de supermarkt: altijd het pak yoghurt of vla zoeken met de gunstigste houdbaarheidsdatum. Naast dat er regelmatig wat bederft bij mij omdat ik soms veel en soms weinig eet, zit daar ook een soort principe achter: en pak met hogere houdbaarheidsdatum heeft een hogere 'kwaliteit' en aangezien de prijs gelijk is koop je dus de beste. Als de winkel dat niet wil, dan moeten ze of zorgen dat alle pakken dezelfde datum hebben, of de prijs varieren afhankelijk van de datum. Dat laatste zou nog het eerlijkst zijn.

Jouw groenteboer kan dat ook prima doen met z'n kersen. A-kwaliteit kost wat meer, B-kwaliteit wat minder en C-kwaliteit (voor in de smoothie) het minst. Verrotte kersen zouden er absoluut niet tussen mogen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:26:
Hallo,
Dus, ik kom bij de markt aan en wil wat kersen kopen. Zoek een stal, en ik vind hele mooie vruchten, donker-rood, rijp, ready to enjoy:) Ze liggen daar mooi in een grote groene bak voor mij om te kopen. Zo minstens 80% is in top conditie, de rest niet verrot of beurs, maar ook best goed. Vervolgens begin ik, zoals altijd, met de hand de mooiste er uit te vissen. Er ligt géén schepje bij, alleen een stapeltje zakjes om ze in te doen.

Minuutje later komt mevrouw uit de winkel mij vertellen (niet boos, gewoon normaal...) dat ik dat niet moet doen en dat ik 'gewoon' een handvol moet grijpen en niet zelf de vruchten 1 voor 1 hoor te kiezen. Ik vind dat onzin - ik ben per slot van rekening de klant, en ik wil specifiek die vruchten die het best er uit zien. Als het appels waren zou niemand er raar van opkijken dat ik individuele appels zou pakken - waarom moet dat bij kersen dan wel - omdat ze kleiner zijn? Omdat ze onhandig samen op een hoop liggen?

Er staat uiteraard geen waarschuwing bij de kersen, en, nogmaals, geen schepje. Indien er een schepje bij had gelegen, kan ik me nog wel voorstellen dat dat een impliciet verzoek is om het te gebruiken en (dus) niet met de hand de vruchten te kiezen...

Wat vinden jullie? Ik doe dit al sinds jaar en dag en dit is eigenlijk de eerste keer dat de verkoper er een opmerking over heeft gemaakt. Mijn vrouw vind het asociaal en doet het zelf nooit, met als gevolg dat we sons 20-30% van haar aankoop weg mogen gooien want beurs/oud/onsmakelijk.Waarom zou ik daar voor moeten opdraaien?? Het is toch niet mijn rol om te 'delen' in de lage kwaliteit van het aanbod van een verkoper? Ik snap best dat de verkoper niet wil dat ik ze 1 voor 1 uitzoek, maar dan doet zij/hij de prijs maar omhoog, of moet ie een betere bron en/of transportmethode vinden... toch?

Graag hoor ik jullie gedachten :)
Was het op de markt of in een winkel ?
Buitenom dat pak ik ook in de supermarkt -zo op het oog- het fruit wat ik wil.
Als het in een bakje voorverpakt heb je niet de keuze -zelf te sorteren-
Je pakt toch ook de mooiste komkommer ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:46
Nog een ander inzichtspunt. Kennen jullie het begrip "odd looking fruit waste"?
Enorme hoeveelheden fruit wordt niet verkocht, maar weggegooid niet omdat het zelf niet goed is, maar omdat het er niet uitziet zoals de klant verwacht.
Met kersen bijv als het vel een droog bruin sneedje heeft ofzo. Uitstekend om nog te eten, maar men gooit het weg.

De 10% tot 20% van TS zijn vrouw die men niet wil is dat beurs, of misschien gewoon niet standard eruit ziend maar wel goed?

Misschien is wat de verkoper probeerde duidelijk te maken dat we selecteren op de verkeerde aspecten? Ik raad verder maar.

Maar dit waste is een echt ecologisch probleem.

Meer dan twee vijfde van eten wordt weggegooid terwijl het gewoon goed is, maar er 'anders' uitziet.

In een wereld waar mensen sterven van de honger gooit het rijke gedeelte eten weg dat 2 miljard mensen kan voeden, alleen om de looks.

Ja ik denk ook dat het een beetje raar is van de verkoper het zo te vragen aan TS, en waar TS zijn grenzen liggen weet ik niet, maar als maatschappij zijn we bijzonder door geslagen in onze selectie, zodat zowel de planeet en de mede mens elders hier door lijdt.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:24:
[...]Aan de andere kant - als je geen cherry-picking toestaat zal hij ook mogelijk minder verkopen (tenzij cherry-pickers een kleine minderheid zijn)
Ondanks dat ik het wel met je opening eens ben, en bij keuze voor het beste gaat, is de term CherryPicking niet zozeer op jou van toepassing.
Dit gaat eerder over het eerste deel van het proces, het daadwerkelijk plukken van de kers.
Vroeger ging dit met de hand, kers voor kers.

Tegenwoordig zetten ze een machine onder de boom, en krijgt de stam een set opdonders, tot alles wat enigzins los zit op de grond ( matten ) ligt.

Hier zit zo'n Turks/Marokkaanse groenteboer die je zelfs helpt het beste te zoeken.
Als je ook maar wat scheef kijkt, weegt hij de boel af, en gooit er nog een handje extra in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
PhilipsFan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:14:
[...]

Je kunt het wel vergelijken met wat ik altijd doe in de supermarkt: altijd het pak yoghurt of vla zoeken met de gunstigste houdbaarheidsdatum. Naast dat er regelmatig wat bederft bij mij omdat ik soms veel en soms weinig eet, zit daar ook een soort principe achter: en pak met hogere houdbaarheidsdatum heeft een hogere 'kwaliteit' en aangezien de prijs gelijk is koop je dus de beste. Als de winkel dat niet wil, dan moeten ze of zorgen dat alle pakken dezelfde datum hebben, of de prijs varieren afhankelijk van de datum. Dat laatste zou nog het eerlijkst zijn.
Hah! Dat is best een goede vergelijking, en dat doe ik ook, en is ook best gerelateerd aan deze discussie. Sterker nog, ik vind dat eigenlijk in zekere zin relevanter. Zou je dat asociaal kunnen noemen? (Ik bedoel dus achterin de koelkast graaien naar het pak met de beste houdbaarheids-datum)

Dat de prijs verandert naargelang de houdbaarheidsdatum is natuurlijk al het geval - in de AH zie je best vaak dat dingen flink afgeprijsd zijn als ze nog maar 2 dagen goed zijn bijvoorbeeld. En dat is ook niet meer dan logisch, en ook erg 'slim' - want ja, anders wordt het inderdaad weggegooid en als je het toch vanavond in je gerecht gooit maakt het ook niks uit! Niemand verliest er op.

Maar - het is natuurlijk wel zo dat als mensen zoals jij en ik 'stiekem' de langst houdbare dingen kopen, er uiteindelijk meer units in het bijna-verlopen afgeprijste graaibakkie terecht komen. De vraag is of je je daar iets van aan moet trekken - is dat jouw (moreel) probleem, of van de supermarkt? Je kan zeggen dat ze dan maar bij de volgende bestelling minder exemplaren bestellen om te voorkomen dat er zo veel bijna onhoudbaar worden... je zadelt ze weer op met de noodzaak om meer werk te verrichten. Tjah... ik vind zelf dat dat niet onredelijk is... en al helemaal niet een probleem waar jij je druk over moet maken...
FreshMaker schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:40:
[...]

Ondanks dat ik het wel met je opening eens ben, en bij keuze voor het beste gaat, is de term CherryPicking niet zozeer op jou van toepassing.
Dit gaat eerder over het eerste deel van het proces, het daadwerkelijk plukken van de kers.
Vroeger ging dit met de hand, kers voor kers.
Hmmm nou dat weet ik niet zo zeker hoor - als ik het goed begrijp dan is de uitdrukking "to cherry pick" toch echt vooral van toepassing bij een situatie waarbij men wordt geacht de hele "deal" te accepteren en men dan tegen de sociale norm of verwachting alleen maar de leuke/goede stukjes wil. Bijvoorbeeld wat het Verenigd Koninkrijk nu probeert te doen met Brexit - graag alle verplichtingingen kwijt, maar wel alle nuttige dingen houden. Dat is bij uitstek de soort situatie waar de term "cherry-picking" wordt gebruikt, imho.

Zie: https://dictionary.cambri...onary/english/cherry-pick

[ Voor 20% gewijzigd door Webdoc op 15-06-2018 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FreshMaker In de Betuwe word wel degelijk 'Kersen geplukt' .weet niet waar jij je manier vandaan hebt. Buitenom dat, bedoelt ts natuurlijk uitzoek van

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:57
Ik vind het niet asociaal. Eerder zielig en krenterig gedrag.

Pak gewoon wat je nodig hebt en pik er de slechte, niet eetbare uit. Dat zal iedere zichzelf respecterende groentenboer ook voor je doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat heet ondernemersrisico. Als ondernemer koop je je spullen ook in, als je een lading kersen koopt waarvan de helft rot is dan betaal je daar ook minder voor dan voor een lading perfecte kersen. Dan moet je ook niet verwachten dat de klant dezelfde prijs betaalt voor die rotte kersen.
Ik pak altijd alleen dat product dat mij aanstaat, anders koop ik het niet. Of het nu kersen, appels, groente of verpakte producten zijn. Toevallig van de week bij de supermarkt paprika's gekocht. Per 3 verpakt. De helft was wat mis mee (leek wel of ze geplet waren), dan ga ik echt geen pak halfrotte paprika's waar het vocht uitdrijft kopen. Sterker nog: ik wijs de medewerker erop en die gooit ze ook terecht weg.

Als ondernemer heb je twee keuzes: jij bepaalt de prijs en ik kies wat ik koop, of jij bepaalt wat ik koop en ik bepaal de prijs.
Dat, of ik koop het niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:59:
[...]

Dat heet ondernemersrisico. Als ondernemer koop je je spullen ook in, als je een lading kersen koopt waarvan de helft rot is dan betaal je daar ook minder voor dan voor een lading perfecte kersen. Dan moet je ook niet verwachten dat de klant dezelfde prijs betaalt voor die rotte kersen.
Ik pak altijd alleen dat product dat mij aanstaat, anders koop ik het niet. Of het nu kersen, appels, groente of verpakte producten zijn. Toevallig van de week bij de supermarkt paprika's gekocht. Per 3 verpakt. De helft was wat mis mee (leek wel of ze geplet waren), dan ga ik echt geen pak halfrotte paprika's waar het vocht uitdrijft kopen. Sterker nog: ik wijs de medewerker erop en die gooit ze ook terecht weg.

Als ondernemer heb je twee keuzes: jij bepaalt de prijs en ik kies wat ik koop, of jij bepaalt wat ik koop en ik bepaal de prijs.
Dat, of ik koop het niet.
Denk dat er hier niemand rotte kersen zou accepteren. Krijg eerder het idee dat TS alleen de A++ wilde hebben en de A- liet liggen.

Als we bij onze groenteboer melden dat er bij thuiskomst toch wel erg veel rotte of slechte kersen bij zaten, krijgen we meteen een nieuw bakje mee. Als je aan de voorkant niet moeilijk doet, doet een goede groentenboer ondernemer dat aan de achterkant ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:39
Cherry picking zoals TS dat deed is in de meeste landen (met nog meer een marktcultuur) heel normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Als ik het iemand naast me zou zien doen zou ik er geen verdere gedachten bij hebben. Ik ben zonder waardeoordeel een beetje verbaaasd dat zoveel mensen er blijkbaar wel ideeën over hebben. Je kunt toch niet verwachten dat iemand kersen koopt die hij thuis weg kan gooien?

Laast zag ik wel iemand voor het wegen het groen van de prei afbreken. Dat is dan weer het andere uiterste en dat is gewoon lomp.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 17-06-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:51
Mij viel dit ook een keertje op toen ik het deed op bij een marktkraam. Ik kreeg duidelijk te horen dat dit niet de bedoeling is. Ik sta er een beetje dubbel in: ja, je wilt graag het beste kopen, maar aan de andere kant kan je ook niet verwachten van een groentenboer / kraamhouder dat 'ie elke kers gaat uitzoeken op kwaliteit. Enig idee hoeveel kersen in zo'n bak liggen? Dat is onbegonnen werk. En met druiven doen we het toch ook niet, dan bekijk je de tros globaal hoe het eruit ziet en kies je op basis daarvan. Dan ga je niet elke druif los trekken om te bekijken. Hetzelfde kan je doen door een handje kersen te nemen en globaal te beoordelen. Wellicht dat daar niet moeilijk over gedaan wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door segil op 17-06-2018 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:39
Een groenteboer koopt in op kwaliteit lijkt mij, net als een bloemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yucon schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:48:
Als ik het iemand naast me zou zien doen zou ik er geen verdere gedachten bij hebben. Ik ben zonder waardeoordeel een beetje verbaaasd dat zoveel mensen er blijkbaar wel ideeën over hebben. Je kunt toch niet verwachten dat iemand kersen koopt die hij thuis weg kan gooien?

Laast zag ik wel iemand voor het wegen het groen van de prei afbreken. Dat is dan weer het andere uiterste en dat is gewoon lomp.
Lol, dat laatste doe ik dan weer als het groene deel echt onevenredig lang is. Of ik dat groene deel nou in de winkel weggooi, of thuis, maakt ook niet uit. Ik ben er nog nooit op aangesproken trouwens. Volgens mij geleerd van m'n ouders geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 17-06-2018 22:57 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 21:52

Fiber

Beaches are for storming.

Ardana schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:56:
[...]

Lol, dat laatste doe ik dan weer als het groene deel echt onevenredig lang is. Of ik dat groene deel nou in de winkel weggooi, of thuis, maakt ook niet uit. Ik ben er nog nooit op aangesproken trouwens. Volgens mij geleerd van m'n ouders geloof ik.
Dat groene deel van de prei is juist het meest smaakvolle en gezonde deel van de prei. Alleen uitgedroogde delen moet je weggooien. Google er maar eens op... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Groene deel is net zo prima te eten als het witte deel 8)7 . Sterker nog, als ik knoflook/ui/prei in de tuin heb staan en ik heb maar een beetje nodig dan snij ik dat er gewoon van af en laat de plant verder groeien.

Nu nog wachten tot de eerste er voor uitkomt dat hij de steeltjes van trostomaten in de winkel weggooit om zo goedkoper uit te zijn. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:46
LED-Maniak schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:16:
Nu nog wachten tot de eerste er voor uitkomt dat hij de steeltjes van trostomaten in de winkel weggooit om zo goedkoper uit te zijn. :P
Of het groene gedeelte onder de courgettebloem…

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Of ik dat groene deel nou in de winkel weggooi, of thuis, maakt ook niet uit. Ik ben er nog nooit op aangesproken trouwens.
Maar het gaat toch juist om het gewicht en dus de prijs dan? Dan zou het wel uitmaken of je het in de winkel weggooit of thuis. (Tenminste als je het weggooit voor het wegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Prei gaat heel vaak er stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

LED-Maniak schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:16:
[...]

Trostomaten zijn sowieso dezelfde tomaten als gewone tomaten alleen anders geplukt...

Als ze voorverpakt zijn laat ik het groen natuurlijk zitten maar als ze los verkocht worden kun je dat groen best laten liggen volgens mij... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Trostomaten zijn vaak duurder omdat ze langer aan de struik hangen zodat ze allemaal rood zijn en dit lastiger is dan losse tomaten.

Stiekem heb ik dit volgens mij wel één keer gedaan. Toen lag er nog een tomaat met een tros waar er zeker ooit 6 aan zaten. Al was dat meer uit praktisch oogpunt. :+

Het wordt voor de cassiere alleen lastig als ze in het seizoen zowel trostomaten als losse tomaten in de bakken verkopen. Het verschil zie je maar lastig. :P

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 17-06-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

LED-Maniak schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:38:
[...]

Het wordt voor de cassiere alleen lastig als ze in het seizoen zowel trostomaten als losse tomaten in de bakken verkopen. Het verschil zie je maar lastig. :P
Sterker, er is dan geen verschil meer want ze komen van dezelfde planten...

Trostomaten zijn gewoon hele goede marketing. Het ziet er eigenlijk alleen wat leuker uit, met dat stukje groen er aan maar je krijgt minder tomaat voor meer geld...

https://www.npo3.nl/keuri...sis/17-05-2018/KN_1699258

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ja bij mij ook, dat snap ik. Maar in het voorbeeld ging het om het afwegen van de prei, dus bij minder gewicht betaal je minder.

Zou ik zelf ook nooit doen overigens, dat gaat echt om een paar cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
[...]

Ik zou je daar dus echt wel op aanspreken als verkoper zijnde :)

Je gaat toch niet een groente kapottrekken/doormidden breken voordat je hem hebt afgerekend? Volgens mij sta je daarmee juridisch nieteens in je recht: de producten worden in de schappen aangeboden mét groen erop, dan mag je die niet kapottrekken en daardoor minder kg’s afrekenen.

Als het zo “onevenredig” groen is, dan koop je het toch lekker niet. Als de AH een bak kersen van 1kg verkoopt, en jij wil toevallig maar 500g, dan kun je die toch ook niet opentrekken en de helft eruit gooien. En dan vervolgens eisen dat je maar de helft hoeft te betalen. Ditzelfde geldf voor die prei, dat groene deel hoort gewoon bij het product. Dat jij dat toevallig niet lust, heeft de AH niks mee te maken. Misschien trek je er wel groentesoep van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 21:54
Als de supermarkten nou eens broccoli van normaal formaat zouden aanbieden...

Vroeger toen ik ze sneed voor de AH moesten de kolen stevig zijn en moest de kool incl steel ongeveer even lang zijn als de diameter van de kool.
Tegenwoordig is het een slap iel kooltje met 30cm steel eraan en bij de winkels die het per pond verkopen zijn het vaak 2 iele kooltjes met hele lange stelen.

Ja die stelen kan je ook eten, maar als je zo begint ligt er over een paar jaar gewoon een complete plant zonder wortel en bladeren in de schappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Webdoc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:03:
Zo - na alle posts hier te hebben gelezen heb ik denk wel een idee van wat ik voortaan ga doen bij dit soort dilemmas: Ietsje bijbetalen als ik mag cherry-picken :) Dat vind ik namelijk best - het gaat mij niet écht om het geld - ik vind het grootste (first-world) probleem dat ik bij elke kers eerst moet kijken of ie goed is. Wil best 50 eurocent/1 euro bijbetalen per kilo als ik al cherry-pickend er de beste uit mag halen. [..]
Als ietsje bijbetalen geen probleem is, dan kan je toch net zo goed een handjevol kersen pakken die er op het eerste gezicht prima uit zien, met kans op een paar iets mindere, en thuis op je gemak cherry-picken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nino_070 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 01:14:
[...]

Ik zou je daar dus echt wel op aanspreken als verkoper zijnde :)

Je gaat toch niet een groente kapottrekken/doormidden breken voordat je hem hebt afgerekend? Volgens mij sta je daarmee juridisch nieteens in je recht: de producten worden in de schappen aangeboden mét groen erop, dan mag je die niet kapottrekken en daardoor minder kg’s afrekenen.

Als het zo “onevenredig” groen is, dan koop je het toch lekker niet. Als de AH een bak kersen van 1kg verkoopt, en jij wil toevallig maar 500g, dan kun je die toch ook niet opentrekken en de helft eruit gooien. En dan vervolgens eisen dat je maar de helft hoeft te betalen. Ditzelfde geldf voor die prei, dat groene deel hoort gewoon bij het product. Dat jij dat toevallig niet lust, heeft de AH niks mee te maken. Misschien trek je er wel groentesoep van.
Ik doe het ook gewoon, bijv bij bloemkool waar allemaal flappen aanhangen maar die reken je af per stuk.

Als het op gewicht moet worden afgerekend dan zou ik het niet doen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
[...]

Je bent hier al even niet geweest zeker? We hebben nu AZ. TL is voor wat meer persoonlijke zaken. Aangezien daar hier geen sprake van is, is AZ dan ook de bestemming van dit topic. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
[...]

;(

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fiber schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:30:
[...]

Trostomaten zijn sowieso dezelfde tomaten als gewone tomaten alleen anders geplukt...
:+
Recentelijk een informatieve KvW uitzending over de geschiedenis van de trostomaat:
https://www.npostart.nl/k...sis/17-05-2018/KN_1699258
je blijft lachen. >:) Ooit begonnen als (marketing) tegenoffensief bij het 'Wasserbombe' debacle.

Eigenlijk zouden trostomaten goedkoper moeten zijn dan losse tomaten. Want ze los plukken is meer werk...

Ik verbaas me over alle ophef over het uitzoeken van fruit/groente.
Ben ik blij dat ik zeer zelden AGF in de supermarkt haal. :Y

Heb al jarenlang een groentenman op de lokale markt (die ik 2 x per week frequenteer) en die doet het 'cherry picking' gewoon voor mij. Zonder dat ik iets hoef te vragen.
Vrijwel altijd biedt hij me (over)rijpe producten aan, waar de ontwetende consument z'n neus voor ophaalt, maar wat gewoon prima te gebruiken is.
En dan heb ik weer zoveel potten jam, of weer een hele plens tomatensaus, etc.
Daarnaast is 'ie gewoon goedkoper dan iedere supermarkt. En de kwaliteit van z'n producten is top. Vaak ook lokale producten. Verpakt gewoon los in je tas of in een papieren zakje. Maar zelden in al die plastic zooi die de supermarkt er omheen doet.
Zelfs de stevige boodschappen tas krijg je van hem cadeau (vaak met reclame kreten van een fruitmerk o.i.d.).

Wat voorbeelden:
Het is nu trendy om van die mini komkommertjes in een plastic bakkie te doen in de supermarkt. En vervolgens betaal je daar een vermogen voor (kijk maar naar de kiloprijs)
'Mijn' VGM (Vriendelijke GroetenMan) verkoopt ze gewoon los, voor 2,90/kilo.
Vorige week nog, een heel krat (bijna 5kg) kleine trostomaatjes (superrijp en lekker zoet), voor 4 euro! Dat leverde weer wat potten tomatensaus en een grote pan echte tomatensoep op.
Of als het zachte fruit (frambozen, bramen, bessen, etc.) wat beschadigd is, maar niet beschimmeld, dan krijg ik ook voor een paar euro/kg tig doosjes mee. Heerlijk als taartvulling of om in te maken.

Tevens een bewijs dat gezond en lekker eten helemaal niet duur is. Hier kan geen fastfood tegenop! :X Je moet je er alleen ff in verdiepen en een klein beetje moeite voor doen. En opletten wat de seizoensproducten zijn.

Of als ik vraag om nieuwe aardappeltjes van een bepaalde grootte, met een dunne schil (om te poffen in de oven), dan zoekt 'ie gewoon gelijkwaardige exemplaren voor me uit.
Of grote paprika's met een platte bodem (zodat ze makkelijk gevuld kunnen worden en rechtop blijven staan in een ovenschaal); ditto.

M.a.w. juist een goede en prettige verstandhouding met zo'n lokale ondernemer is alleen maar toe te juichen. Zowel voor de kwaliteit van het gevraagde product alsmede voor je portemonnee. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
Dan breng ik het even anders. De buurman verkoopt ook kersen voor dezelfde prijs maar deze zijn beduidend van betere kwaliteit. Dan loop je daar heen om ze daar te kopen waardoor je in feite ook de ene verkoper benadeel.

punt is in mijn ogen dat de verkoper zelf bepaald waar en wat hij inkoopt. ook kwa kwaliteit.
De verkoper zet ze zelf in de verkoop voor een bepaalde prijs per kilo waarbij je zelf de kersen mag pakken. Dan hoef je in mijn ogen jezelf als klant niet te benadelen en is het prima om uit te zoeken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik snap het probleem niet. Jij pakt de mooiste. (is blij)
De persoon die na jou komt, pakt de mooiste (is blij)

Uiteindelijk gaat iedereen met de mooiste naar huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 19:27
Ik denk dat het normaal gedrag is. Om het beste product te kiezen (voor de beste prijs).

Maar ik denk ook dat dit gedrag, in combinatie met de toegenomen commercie (sinds tientallen jaren) grote invloed heeft gehad op zowel het eetpatroon van mensen als de voedselsector.

Toen ik jong was (tachtiger jaren) zag je in de supermarkt minder groente en fruit, en van wisselende kwaliteit.
Leveringen waren minder vaak dus fruit lag er soms langer en was niet altijd even vers.
Tegenwoordig zijn alle groente en fruit producten in de supermarkt van een bijna perfect niveau (qua looks, smaak is iets anders). De leveringen vinden dagelijks plaats, en de telers kweken hun fruit op "presentatie kwaliteit" omdat de supermarkten alleen de best verkoopbare producten willen.

Ook bij vlees en vis gaat het om presentatie, in de Nederlandse schappen is het lastig vlees te vinden met botten, huid, graten... en denk maar niet ergens ingewanden, hersenen of ogen te vinden.
En perfect uitziend kipfiletje (volgespoten met water en evt. aan elkaar gelijmd uit meerdere stukjes) verkoopt gewoon.

De grap is dat de gemiddelde Nederlander (sorry voor de generalisatie), inmiddels geconditioneerd is om producten te beoordelen op uiterlijk dat we gewend zijn in de supermarkt.
De perfect groen egale appel, de perfect ronde kers, het perfect uitziende stukje vlees enzovoorts.

Maar smaak... dat kun je in de supermarkt niet testen, en daar zit de keerzijde van deze zaak.

Door de "vicieuze" cirkel waarbij de consument steeds kieskeuriger wordt, de supermarkt steeds meer winst wil maken en de voedselindustrie die aan die vraag moet voldoen om rendabel te blijven, hebben we alleen nog maar showproducten in de schappen liggen, waarbij smaak ondergeschikt is aan verkoopbaarheid/presentatie.

De grap is dus mijn inziens dat de "egoïstische" keuze van ons (miljoenen consumenten) om altijd de beste kwaliteit te zoeken. ertoe heeft geleidt dat de werkelijke kwaliteit waarop eten beoordeeld zou moeten worden (smaak) is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:20:
[...]

[mbr]Je bent hier al even niet geweest zeker? We hebben nu AZ. TL is voor wat meer persoonlijke zaken. Aangezien daar hier geen sprake van is, is AZ dan ook de bestemming van dit topic. :)[/]
Ik kom dagelijks op Tweakers maar ik heb inderdaad al heel lang niet in de stuffis generalis rubriek gepost (laatste keer was het e-smoking topic, ergens in 2012...?) dus ja, het was even niet helemaal duidelijk waar dit moest. Thanks for the heads-up :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie geen issue met het uitzoeken van de mooiste, maar ook niet met de vriendelijke instructie van de verkoper. Wel vind ik een bordje met die instructie op z'n plaats, wanneer dit een vaker voorkomend issue blijkt te zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een verkoper vermoedt andere klanten worden afgeschrikt wanneer iemand langer dan 10-15 seconden in een bak aan het graaien is en een deel teruggooit. Van een afstandje is niet te zien dat de kersen netjes bij het steeltje worden opgepakt. Ook zal niet iedereen zo voorzichtig zijn als TS.

Dat het bij appels wellicht makkelijker geaccepteerd wordt is een aanname, misschien dat deze verkoper je bij appels ook vraagt om ze niet allemaal aan te raken en terug te leggen. Maar zelfs als dat niet zo is: appels kunnen meer hebben dan kersen voordat je beurse plekken krijgt en het zijn er minder, dus je staat minder lang te graaien. Dat kan dan een minder grote afschrikfactor hebben naar andere klanten toe.

Wil je kiezen: overleg met verkoper en koop elders wanneer geen akkoord.

edit: toevoeging
Voorverpakken vind ik trouwens geen valide alternatief, dan is de klant flexibiliteit kwijt wat betreft af te nemen hoeveelheid. Daarnaast is de presentatie ook minder: plastic bakjes zijn een minder aantrekkelijk aanzicht dan een kist vers fruit (impulsaankoop!). En misschien wil de verkoper zo min mogelijk plastic, maar voorverpakken in niet-transparante papieren zakken is natuurlijk ook geen optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Bundin op 19-06-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:59

aap

Druiven zijn (in de supermarkt) meestal voorverpakt, maar daar zoek ik ook altijd het doosje uit waar op het oog de mooiste druiven inzitten.

En aardbeien (per doosje) gooi ik altijd nog een keer op de weegschaal. Want die 500 g per doosje wordt lang niet altijd waargemaakt. Heb vaakgenoeg wat aardbeien overgeheveld om aan de geadverteerde 500g te komen. Ik ben er nooit op aangesproken, maar ik denk dat ik het wel aan zo'n vakkenvuller uitgelegd krijgt :-)

Ik ben het helemaal eens met theHoff: iedere klant mag de mooiste vruchten uitzoeken en is onwetend van de nog mooiere die de klanten voor hem eruit gepikt hebben, dus iedere klant is blij. En als ik de laatste moet pakken, dan zijn die meestal inderdaad niet zo mooi, maar dan denk je weer "ik heb nog maar mooi de laatste; degene naast me grijpt ernaast!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik zou aan de verkoopster vragen waarom de klant zoveel moeite moet doen om mooie kersen te krijgen (en waarom zij ze dus niet al voor je heeft gesorteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
LED-Maniak schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:34:
Ook de minder perfecte zijn prima te eten.
Ja, wij Nederlanders zijn wel aardig kieskeurig (kwam ik achter tijdens mijn laatste vakantie in Egypte)
Er liggen daar bv. bananen die wij waarschijnlijk allemaal zouden laten liggen, maar die smaakten gewoon precies als de bananen bij ons uit de winkel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Dit is een geval ik betaal, dus ik bepaal.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
WeHoDo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:25:
Dit is een geval ik betaal, dus ik bepaal.
Meer een gevalletje: "De klant is koning, maar gedraagt zich als keizer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

ChojinZ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Het trieste is: Dat gebeurt vaak al. Vaak word er al na de oogst een selectie gemaakt. Al het groente/fruit wat afwijkt kwa vorm/kleur word eruit gepikt en beland niet in de winkel.

In de natuur komen best wel wat afwijkingen voor (kromme komkommers, rechte bananen, siamese tweeling kersen) maar op de markt/in de supermarkt zie je het nauwelijks.

In sommige Franse supermarkten hebben ze daar nu wat tegen gedaan:
http://voeding.excite.nl/...de-groenten-en-fruit.html
Oranje gespoten mandarijnen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

met als gevolg dat we sons 20-30% van haar aankoop weg mogen gooien want beurs/oud/onsmakelijk.Waarom zou ik daar voor moeten opdraaien??
Dus je denkt serieus dat je er niet voor opdraait als je alleen de mooie uitkiest?
De laatst 20-30% wil niemand meer kopen en blijft dus liggen. Die moeten dan weggegooid worden. Dat komt 100% zeker terug in de prijs die je er voor betaald.

Nou kan je je afvragen of je daar altijd al voor betaald hebt en dat je helemaal recht hebt op de 'mooiste'.

Zelf heb ik er niet heel veel moeite heb, tenzij ik achter/naast je sta en 10 minuten moet wachten tot je elke kers een keer omgedraaid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 10:25
Ik zou je casus eens omdraaien:

Stel jij komt bij je groenteboer aangelopen, wacht netjes op je beurt, en iemand voor je staat de mooie kersen er tussen uit te vissen.

9 op de 10 mensen zal een gevoel hebben 'he, ik wil ook nog een paar mooie kersen'

Cherry-picking is dus a-sociaal. (kort door de bocht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:28
Zelf jarenlang groenteman geweest, en had hier nooit problemen mee. Mensen pakken ook het mooiste trosje druiven, bakje aardbeien etc. Was voor mij weer makkelijker om mindere kersen er uit te halen en weg te gooien. Waar ik wel moeite mee had: mensen die een kiwi tot moes knijpen, en die dan weer terug leggen. Het loof van een bos wortels aftrekken ('daar betaal ik niet voor'), of bijvoorbeeld het loof van bloemkool aftrekken voor hun konijn en de bloemkool zelf terugleggen.
Maar om het nou je 'recht' te noemen - nou nee, waarom zou dat zo zijn? Als de groentejuwelier in kwestie er echt moeite mee heeft, moeten ze afstappen van zelfbediening, ben je er helemaal vanaf. Maar dan loop je wel kans dat de klant een uur later z'n rotte kersen komt terugbrengen als ze het zelf niet hebben gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
artemivanov schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:

Stel jij komt bij je groenteboer aangelopen, wacht netjes op je beurt, en iemand voor je staat de mooie kersen er tussen uit te vissen.

9 op de 10 mensen zal een gevoel hebben 'he, ik wil ook nog een paar mooie kersen'

Ik moet de groenteboer nog tegenkomen die rotte of gebutste voedingsmiddelen verkoopt.

Op de markt is het vrij normaal dat er artikelen met een ‘vlekje’ worden verkocht, maar dat valt onder B-keus en je betaalt maar een fractie. De artikelen zijn dan niet rot, maar iets afwijkend gewicht/vorm/vlekje op schil maar dat is dus geen schimmel.

In de supermarkt is a-kwaliteit de norm en daar betaal je ook voor. Je gaat toch ook geen tomaten kopen voor 2 euro de kg waar mindere tussen zitten.

Bij een normale groenteboer of markt doet die zelf de selectie, en restpartij verkoopt die tegen gereduceerd tarief met die kennisgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ah een voorbeeld, altijd leuk

Stel er zijn 10 kersen en 5 zijn rijp, 5 zijn rot. Je wilt 5 kersen kopen, welke kies je?
Nu staat er iemand achter je waarvan je weet dat die ook 5 kersen wil kopen, hoeveel rotte kersen koop je? (De vraagstelling is even bewust suggestief, ik had ook kunnen vragen hoeveel goede koop je)

Een ander voorbeeld, er zijn maar 5 kersen, jij wilt er 5 en degene achter je ook. Neem je er 5, of geef je ze allemaal aan die ander?

In alle beide de gevallen, zal je als je de tweede in rij bent iets hebben ik wil ook (goede) kersen, maar is het gedrag van de eerste koper daarmee asociaal als hij 5 goede koopt? In hoeverre moet jij je aanpassen aan een ander, ten nadele van je zelf, bij het kopen van kersen?

Mensen noemen snel iets asociaal, maar dat is juist de vraag, wat is maatschappelijk aanvaard. Tijd voor een poll?

In het kader van full disclore. Ik koop geen kersen..... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57

Ik zal wel de 10% zijn... "de mooiste kersen eruit zoeken" vind ik niet anders dan normaal. First come, First serve, beetje dat idee.
jeanj schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:21:
[...]

Stel er zijn 10 kersen en 5 zijn rijp, 5 zijn rot. Je wilt 5 kersen kopen, welke kies je?
Ik pak 5 rijpe kersen
Nu staat er iemand achter je waarvan je weet dat die ook 5 kersen wil kopen, hoeveel rotte kersen koop je? (De vraagstelling is even bewust suggestief, ik had ook kunnen vragen hoeveel goede koop je)
0.
Een ander voorbeeld, er zijn maar 5 kersen, jij wilt er 5 en degene achter je ook. Neem je er 5, of geef je ze allemaal aan die ander?
Ik neem er 5. Sorry persoon achter me, had je eerder moeten zijn, of de winkel had meer voorraad moeten hebben. Niet mijn probleem :)

Ik vind AH's oplossing wel leuk: "Buitenbeentjes". Minder perfect fruit verkopen voor een zacht prijsje. Of de prijs van alle kersen verhogen (Standaard de prijs ~5% hoger ofzo), mensen zelf laten kiezen en de laatste ~10% doe je met 50% korting weg.

[ Voor 50% gewijzigd door Gamebuster op 19-06-2018 17:29 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
...

[ Voor 99% gewijzigd door Gamebuster op 19-06-2018 17:29 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54

OmeJoyo

This is me

Iblies schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:10:
[...]
Ik moet de groenteboer nog tegenkomen die rotte of gebutste voedingsmiddelen verkoopt.

Op de markt is het vrij normaal dat er artikelen met een ‘vlekje’ worden verkocht, maar dat valt onder B-keus en je betaalt maar een fractie. De artikelen zijn dan niet rot, maar iets afwijkend gewicht/vorm/vlekje op schil maar dat is dus geen schimmel.

In de supermarkt is a-kwaliteit de norm en daar betaal je ook voor. Je gaat toch ook geen tomaten kopen voor 2 euro de kg waar mindere tussen zitten.

Bij een normale groenteboer of markt doet die zelf de selectie, en restpartij verkoopt die tegen gereduceerd tarief met die kennisgeving.
Jij komt niet vaak bij groenteboeren merk ik? Om over supermarkten nog maar te zwijgen. Ik zal eens een weekje foto's maken van wat ik zoal zie liggen bij de groenteboeren en supermarkten waar ik zoal kom. Bij mijn werk, bij huis, onderweg, allemaal verschillende regio's en bij allemaal ligt rotte meuk en vaak veel ook.

Of als het niet rot is maar er prachtig uit ziet dan is het vaak veel te vroeg geplukt of is het een fruitsoort die niet rijpt na het koelen, maar is het wel gekoeld vervoerd.

Natuurlijk ligt er ook veel goeds, maar ik geloof simpelweg je eerste uitspraak niet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zie graag die primeur.

In de supermarkt werken ze met codes voor weegproducten. Staat er een weeknr en letter op (conform dag van de week), dan worden ze weer verwijderd en dan kunnen ze prima hartstikke goed zijn. Groenteboer/markt proeft en ruikt.

En rijp of niet rijp is minder belangrijk, zolang het er maar goed uit ziet. Aardbeien smaken nergens naar, maar zijn wel rood,
tomaten komen uit de kas, binnen 48 uur in de schappen, dus die worden net-aan geplukt. Als je ze gelijk gebruikt zijn ze veel te hard met weinig smaak.
Bananen geld, hoe donkerder, hoe meer smaak, alleen worden ze groen geplukt en zodanig uit de magazijnen gehaald dat ze geel worden als ze de supermarkten bereiken maar dan zit er ook geen smaak aan.
Appels krijgen een wax-laagje zodat ze gaan glanzen.

Maar dat zijn verkooptechnieken, met het product is niks verkeerd. Dat het niet smaakt is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Webdoc Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe reageerde je toen de groentemevrouw je aansprak op je kritische gepluk?

Waarschijnlijk niet relevant, maar ik zou niet weten hoe ik zelf zou reageren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het probleem met kersen vind ik dat je ze eigenlijk niet goed kunt wassen door de structuur / kwetsbaarheid. Dat maakt voor mij verschil wanneer je ze met de hand wilt uitzoeken. Bij een appel is dat bv al iets anders. Jij zit er met je (stellig gebracht) vieze handen aan waarna je sommige terug legt om door de volgende week gepakt te worden etc etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
jeanj schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:21:
[...]

In alle beide de gevallen, zal je als je de tweede in rij bent iets hebben ik wil ook (goede) kersen, maar is het gedrag van de eerste koper daarmee asociaal als hij 5 goede koopt? In hoeverre moet jij je aanpassen aan een ander, ten nadele van je zelf, bij het kopen van kersen?

Mensen noemen snel iets asociaal, maar dat is juist de vraag, wat is maatschappelijk aanvaard. Tijd voor een poll?

In het kader van full disclore. Ik koop geen kersen..... :)
Je stellingen gaan mank. Het gaat niet over eetbare kersen en rotte kersen, maar over mooie en iets minder mooie.
Pagina: 1 2 Laatste