@Tiwazz en Jacques112
Het gaat er om dat Google vanaf Oreo een Anti Rollback bescherming heeft ingebouwd. Dus dan is het niet mogelijk om een downgrade te doen naar een oudere versie van Android op je telefoon, ook al bestaat de rom wel. Dit heeft te maken dat je persoonlijke data veilig is in criminele handen, omdat een downgrade niet mogelijk is en zij dus ook niet bij je persoonlijke bestanden kunnen komen. Echter biedt Google de mogelijkheid aan de gebruiker om deze beveiliging uit te schakelen, Xiaomi doet dit dus niet. Wanneer je dus via de recovery of fastboot een rom gaat installeren die ouder is dan de rom die je nu draait dan resulteert dit in een hard-brick. Ik weet overigens niet of dit ook van toepassing is als je van MIUI versie gaat downgraden of dat het alleen gebeurt als je naar een oudere Android versie gaat. Je moet dan je Mi 8 of 8 se openmaken en via de "test point" methode je telefoon in de EDL mode krijgen en vanuit daar met Miflash de officiële rom erop zetten, echter dien je daarvoor dus een Mi account te hebben die geautoriseerd is om dit te mogen doen, en die deelt Xiaomi niet tot nauwelijks uit. Als je telefoon niet gebricked is kan je gewoon zonder account een rom installeren via Miflash
Ook wanneer je van de Chinese versie naar de Global versie (rom) gaat, is het niet mogelijk om je bootloader weer te locken, ook dit kan resulteren in een hard-brick. Ik heb zelf geen ervaring met de Global versie rom, maar schijnbaar is het dan niet mogelijk om Netflix te installeren of een bankieren app, vanwege de open bootloader (dit scenario heb ik echter van het internet)
Ik heb uiteindelijk voor €30 een geautoriseerd mi account gekocht van een bepaalde site (weet niet of die hier mag benoemen), maar heb nu wel weer een werkende telefoon.
Het enige wat niet meer werkt is de vingerafdrukscanner, maar daar kan ik mee leren leven (de kabel is een klein beetje gescheurd tijdens het openmaken). En bluetooth doet het ook niet, maar dat kan ook aan de weekly Eu rom liggen.
Voor meer info over de Anti rollback, is dit wel een goede uitleg:
https://forum.xda-develop...estions-answered-t3816185