Dit lijkt me inderdaad geen slecht idee. Ik ben blij dat je nu een stuk betere voorwaarden hebt dan voorheen, en voorlopig even goed zit. Echter zoals je al zei heb je niet 100% zekerheid dat je een vast contract krijgt volgend jaar. Mocht je in dat geval weer verder kunnen met je eigen bedrijf is dat natuurlijk mooi.Mickey77 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:53:
Gefeliciteerd. Wat ik nog even zou willen toevoegen is het advies om je bedrijf niet echt te stoppen. Het is fiscaal gezien geen enkel probleem om weinig of geen uren aan je bedrijf te besteden maar het wel te laten bestaan (ervaring mee). Zo laat je niet alleen de mogelijkheid open om het weer op te pakken in 2019, ook kun je toch een incidenteel wit klusje doen, als dat in een andere branche is dan je dienstbetrekking.
Wat de fiscale zaken betreft behoud je de BTW aftrek voor kantoorspul en zaken als kosten voor je website (die je dan natuurlijk in de lucht houdt zonder melding dat je gestopt bent). Het is geen enkel probleem om de BTW van die uitgaven gewoon te vorderen bij de BTW aangifte, ook als je een of meer jaren geen winst maakt. je krijgt dan gewoon geld terug en dat is gewoon legaal. Als er toch kleine klusjes tussendoor komen, dan kun je netjes een factuur sturen met BTW, terwijl je geen BTW hoeft te betalen zo lang als de BTW bedragen onder de grenzen vallen van de KOR regeling (simpele regeling ff googlen).
Wat de inkomstenbelasating betreft zul je wat aftrek verliezen omdat je te weinig uren zult maken voor de zelfstandigenaftrek. Maar je bent als het goed is al gewend om bij de aangifte twee bronnen van inkomsten aan te geven, dat verandert niet (hooguit kan je eigen bedrijf een klein verlies gaan draaien). Wellicht weet je dit allemaal al, maar dan is deze info mogelijk interessant voor andere lezers in dit topic.
Overigens zou ik sowieso veel liever voor mezelf werken dan voor een baas, maar dat terzijde
When life throws you a curve, lean into it and have faith!