Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Mickey77 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:53:
Gefeliciteerd. Wat ik nog even zou willen toevoegen is het advies om je bedrijf niet echt te stoppen. Het is fiscaal gezien geen enkel probleem om weinig of geen uren aan je bedrijf te besteden maar het wel te laten bestaan (ervaring mee). Zo laat je niet alleen de mogelijkheid open om het weer op te pakken in 2019, ook kun je toch een incidenteel wit klusje doen, als dat in een andere branche is dan je dienstbetrekking.

Wat de fiscale zaken betreft behoud je de BTW aftrek voor kantoorspul en zaken als kosten voor je website (die je dan natuurlijk in de lucht houdt zonder melding dat je gestopt bent). Het is geen enkel probleem om de BTW van die uitgaven gewoon te vorderen bij de BTW aangifte, ook als je een of meer jaren geen winst maakt. je krijgt dan gewoon geld terug en dat is gewoon legaal. Als er toch kleine klusjes tussendoor komen, dan kun je netjes een factuur sturen met BTW, terwijl je geen BTW hoeft te betalen zo lang als de BTW bedragen onder de grenzen vallen van de KOR regeling (simpele regeling ff googlen).

Wat de inkomstenbelasating betreft zul je wat aftrek verliezen omdat je te weinig uren zult maken voor de zelfstandigenaftrek. Maar je bent als het goed is al gewend om bij de aangifte twee bronnen van inkomsten aan te geven, dat verandert niet (hooguit kan je eigen bedrijf een klein verlies gaan draaien). Wellicht weet je dit allemaal al, maar dan is deze info mogelijk interessant voor andere lezers in dit topic.
Dit lijkt me inderdaad geen slecht idee. Ik ben blij dat je nu een stuk betere voorwaarden hebt dan voorheen, en voorlopig even goed zit. Echter zoals je al zei heb je niet 100% zekerheid dat je een vast contract krijgt volgend jaar. Mocht je in dat geval weer verder kunnen met je eigen bedrijf is dat natuurlijk mooi.

Overigens zou ik sowieso veel liever voor mezelf werken dan voor een baas, maar dat terzijde :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Clush

Do as I say...

Allemachtig... Als ze dit kunnen bieden is dat eerdere aanbod toch simpelweg lachwekkend?

Aardig stukje mismanagement als je bedenkt hoe dichtbij ze bij een ontslagbrief zijn geweest. Ikzelf houd ook helemaal niet van onderhandelen. Het idee dat een werkgever mij het liefst zo weinig mogelijk betaalt en zich in de handjes wrijft als ie een van z'n werknemers voor 1000 euro in de maand tekort kan doen ipv gewoon een keurig marktconform salaris bieden zou voor mij reden genoeg zijn om elders te gaan kijken.

Dat dat 'het spel' is en je dan maar een tegenaanbod moet doen geloof ik niet zo in... spelletjes spelen doe je maar met je kinderen. Inkomen en levensonderhoud zijn serieuze zaken.

Hoe dan ook gefeliciteerd. Ik frons wel even mijn wenkbrauwen bij het gegeven dat het pas over een jaar ingaat en zou misschien iets meer zekerheid willen. Aan de andere kant, als alles volgens plan gaat zit je volgend jaar vrij goed op je plek.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Mickey77 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:53:
Gefeliciteerd. Wat ik nog even zou willen toevoegen is het advies om je bedrijf niet echt te stoppen. Het is fiscaal gezien geen enkel probleem om weinig of geen uren aan je bedrijf te besteden maar het wel te laten bestaan (ervaring mee). Zo laat je niet alleen de mogelijkheid open om het weer op te pakken in 2019, ook kun je toch een incidenteel wit klusje doen, als dat in een andere branche is dan je dienstbetrekking.
Ik weet dat het starten van een bedrijf wel aan een minimaal aantal uren moet voldoen voor de KvK. Dat is wellicht het onderzoeken waard. Ik heb ook de ervaring dat een eenmanszaak jaren slapend kan blijven bestaan, maar toen kreeg ik ook elk jaar een rekening van de KvK.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 19:20

macnerd

No Apples please :-)

Gefeliciteerd @talkatoo! Ziet eruit als een goede aanbieding, al is het nog steeds via de payroll-organisatie.

Ik heb slechts 1 opmerking: is het niet mogelijk om de studie eerder te starten (september bv), zodat je wat ruimer de tijd hebt om 'm te halen? Studeren naast je werk kan zwaar zijn...

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 22:05

Mickey77

Allround ICT-er

PcDealer schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:44:
[...]

Ik weet dat het starten van een bedrijf wel aan een minimaal aantal uren moet voldoen voor de KvK. Dat is wellicht het onderzoeken waard. Ik heb ook de ervaring dat een eenmanszaak jaren slapend te laten bestaan, maar toen kreeg ik ook elk jaar een rekening van de KvK.
De enige urengrens die ik ken is die voor de aftrek bij de inkomstenbelasting (eigen aftrek en meewerkaftrek). Ik heb nog nooit gehoord van een urencriterium bij de KvK. Hooguit dat de KvK stelt dat je bij minder dan x uren geen inschrijving nodig hebt. Maar een bedrijf dat niet bij de KvK is ingeschreven... dat noem ik geen bedrijf.

Als je eenmaal bent ingeschreven bij de KvK dan betaal je daar inderdaad elk jaar voor, dat klopt. Maar hoewel die wel zijn gestegen in de afgelopen 10 jaar, zijn ze te overzien en die verdien je snel terug via de BTW aftrek. De overheid stelt helemaal niet zoveel voorwaarden stellen aan kleine bedrijven en dat is fijn.

Ik heb het dan wel over eenmanszaken. Voor BV's zijn er natuurlijk meer regels, want daar wordt meer mee gefraudeerd (omdat het rechtspersonen zijn kun je er geld uit trekken en die laten ploffen). Dus aanvullend op mijn vorige verhaal moet ik wel even stellen dat het gold voor een EZ. Een BV slapend laten bestaan zal ongetwijfeld anders zijn en ook meer vraagtekens oproepen.

Dus bedankt, je hebt mij aangespoord om even de toevoeging te maken dat ik het had over het aanhouden van een eenmanszaak. Als de topicstarter een BV heeft dan zou ik inderdaad wel even uitzoeken wat het handigste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
KvK betaal je niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Eenmalig 50 euro. Maar je betaald iid niks per jaar of maand.
Er worden hier ook heel wat dingen door elkaar gehaald.
Het urencriterium is enkel om extra belastingvoordeel te krijgen als zzper.
Wel kan de kvk op een gegeven moment afvragen of je wel echt een bedrijf bent wanneer je na een paar jaar nog steds geen omzet hebt.

Btw op die studie valt sowieso een stuk belastingvoordeel te halen.
Dat is best veel, dus doen!

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 21-07-2018 05:40 ]

One World Concepts

Pagina: 1 2 3 Laatste