Invoegen met lage snelheid vs aanrijding van achter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Allemaal waar, daarom ook gewoon afstand houden.

Comfortabele volgafstand is 2s
Minimale volgafstand is 1s

Bij 100-110km/U is dat 30/60 meter.

Als iedereen voldoende afstand houdt kan er dus altijd zonder probleem iemand invoegen waarna je langzaam de afstand weer op laat lopen van 1 naar 2 seconden. Nooit remmen, altijd alleen voet van het gas.

Als iedereen dit doet is er altijd ruimte om in te gaan halen voor iedereen en hoedt dus niemand te wachten tot hij er tussen kan.
Pyramiden schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:11:
[...]
Er zouden dan overigens niet meer ongelukken gebeuren. Als de spreiding van reactietijden niet te breed is zullen de meeste mensen wel op tijd stil kunnen staan omdat de auto's genoeg kunnen vertragen om tot stilstand te komen, buiten de afstand die men gedurende de reactietijd aflegt. Overigens heb ik het gevoel dat de kop-staart-botsingen die veroorzaakt worden door dit gedrag nog redelijk vaak voorkomen.
Dit is inderdaad een risicoafweging. Een veilige volgafstand om te kunnen reageren is 2 seconden, echter tijdens invoegacties of afremmen zal dit soms (veel) minder zijn, daar ontkom je niet aan.

Iedereen zal zeggen dat hij het niet doet maar continue rijden mensen op 0,5s volgafstand en zelfs nog veel minder, zeker tijdens afremmen. Dit is niet veilig maar wordt alleen direct een probleem als op precies dat moment een noodremactie gestart wordt.

In de realiteit kijk je 10 auto's verder en komt het dus meestal wel goed, ook al ben je bij een noodremactie van je directe voorganger op dat moment het haasje (maar hoe groot is die kans?) Echter, dit is simpelweg niet te voorkomen. Ik denk dat jij je eigen volgafstand enorm overschat en wil de eerste persoon wel eens zien die nooit onder de 1 seconde komt. Deelnemen aan het verkeer is ten alle tijden het nemen van een gecalculeerd risico, hetzelfde geldt voor iedere actie in het verkeer.

Nog even een disclaimer, ik rijd een elektrische auto en gebruikt nooit mijn rem (faalpedaal) op de snelweg . Als het verkeer zich als accordeon gedraagt probeer ik daar altijd op een continue snelheid doorheen te komen (waarbij mijn volgafstand dus varieert van bijvoorbeeld 4 seconden tot 1 seconde, of zelfs kortstondig 0,5s).

Alsnog, 60 meter is gewoon echt veel, bijna niemand doet dat bij druk verkeer en zeker niet de mensen die links in een treintje rijden en klagen over horkerige tussenvoegers.

[ Voor 71% gewijzigd door assje op 16-05-2018 11:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:01:
[...]

Jij beschrijft de oorzaak van het ontstaan van de gevaarlijke situatie. Ik beschrijf de oorzaak van de oorzaak, 1 stapje verder.

Dat is iets anders dan oorzaak en gevolg omdraaien.
De kern van de oorzaak is dan dat minimaal twee geboren worden...
Pagina: 1 2 3 Laatste