Hier verlies je me.Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
Je hebt er genoeg die de caravan al bij het eerste blokje op de snelweg hebben met ~60.
Officieel spreken we dezelfde taal, maar dit versta ik niet.
Hier verlies je me.Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
Je hebt er genoeg die de caravan al bij het eerste blokje op de snelweg hebben met ~60.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 14-05-2018 16:19 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
In theorie wel. Hier is de praktijk waarbij tractor van rechts komt:Gonadan schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:52:
[...]
Heel eerlijk? Als je had geanticipeerd en wat eerder dan vlak voor de kruising gestopt was, pas dan had je namelijk écht voorrang verleend.
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik vind het mooi geformuleerd van jou, zolang jij geen snelheidsregel breekt hoef jij niet af te remmen en f*ck de rest van de wereld.EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:09:
[...]
Iemand die zich aan de snelheidslimiet houdt is geen hardrijder. Als ik de geldende maximumsnelheid op de cruisecontrol ga zou ik niet hoeven af te remmen voor een invoeger.
Yep, ik ga altijd langzamer rijden of (oh hier zal je echt van gruwelen) veelal stop ik zelfs even helemaal compleet om iemand de ruimte te geven.[...]
Net als achteruit rijden of keren op de weg, verwacht je daarbij ook dat de rest van het verkeer zich moet aanpassen?
Dat kun je dus ook omdraaien. Ikke wil lekker invoegen met de snelheid die IK wil dus fuck de rest, ze gaan maar lekker aan de kant voor mij. Of: ik heb gebrek aan inzicht en kijk niet wat er al op de rijbaan rijdt alvorens ik mijn bolide de weg op knal.Garyu schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
[...]
Er wordt gewoon veel te aggressief gereden, onder het motto van ikke, ikke, ikke in combinatie met "ja maar de verkeersregels".
Je verward anticiperen met accommoderen. Ik snap wat je wil zeggen maar in de regel is het aan de automobilist die een bijzondere verrichting verricht om zich aan te passen en kunnen ze niet eisen dat de rest dat doet, wat helaas maar al te vaak wel gebeurd. Als iemand ruimte maakt voor een invoeger als dat kan is dat mooi maar ga er niet blindelings van uit.Garyu schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
[...]
Wat is er gebeurd met het anticiperend vermogen van de gemiddelde Nederlander? Die drie seconden van het gas af gaan om iemand er voor te laten / er langs te laten / in te halen / whatever.
Echter verleen je geen voorrang als je met 100 invoegt op een weg waar het verkeer redelijk dicht op elkaar 130 gaat omdat het verkeer dan flink in de ankers moet en je dus hinder veroorzaakt.Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
[...]
Hij mag prima met 100 invoegen, zolang hij maar wel voorrang verleent.
Verwijderd
Offtopic maar ik vind het zwaar onfatsoenlijk om driver cam beelden zomaar op Youtube te knallen, met de nummerplaten vol in zicht. Heb een beetje respect voor iemands privacy.dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:54:
Ik zou de vluchtstrook doorpakken...
Zelf had ik het hier:
[video]
Wat je niet goed in beeld ziet, er was links van mij een vrachtwagen, die je nog ziet seinen naar de blauwe Alto. Deze reed links naast mij en reed het gat volledig dicht...
Ik kon remmen en vervolgens afwachten wat er daarna zou komen, of gas geven over de vluchtstrook. Dat laatste vond ik toch veiliger.
Dat zeg ik toch ook? Hij moet voorrang verlengen, ongeacht zijn 'wenssnelheid'.Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:26:
[...]
Echter verleen je geen voorrang als je met 100 invoegt op een weg waar het verkeer redelijk dicht op elkaar 130 gaat omdat het verkeer dan flink in de ankers moet en je dus hinder veroorzaakt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je moet ook even lezen op wie en wat ik reageerassje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:12:
[...]
Wat weer alleen werkt als tussen alle auto's voldoende ruimte is om in te voegen. In mijn ervaring houdt 80% van de auto's onvoldoende ruimte waardoor je er met goed fatsoen niet tussen kunt invoegen.
Wat ik dus doe met invoegen is:
- dezelfde snelheid aannemen als het verkeer op de hoofdbaan
- rond 50% invoegstrook moet dat gelukt zijn en kies ik een gaatje waar ik naast blijf rijden (bij druk verkeer is dat normaal 1 auto achter degene die voor mij invoegt)
- rond 80% richtingaanwijzer aan (hopelijk is hier voor iedereen duidelijk wat de bedoeling is en krijg ik een beetje ruimte)
- tussen 80-100% invoegen
En dan gebeurt het nog altijd dat degene die achter mijn gaatje rijdt deze ofwel dicht rijdt ofwel weigert hem iets open te laten. Als iedereen 2 seconden afstand houdt is invoegen helemaal geen kunst.
Wat betreft dit... dat soort bestuurders zijn horken, puur gevaarlijk rijgedrag. Ik ken nog wel een voorbeeld die daar een beetje op inhaakt en ik ook nog wel eens meemaak... je rijdt op de invoegstrook, maak genoeg snelheid en van te voren goed geanticipeerd zodat je uitkomt op een goede plek om te invoegen... en dan vervolgens merken dat de persoon op de doorgaande strook heeft besloten om een dotje gas bij te geven (want stel dat er iemand voor je invoegt!) waardoor je ook ineens moet gaan remmen op de invoegstrook.De echte doodskoppen vind ik de mensen die achter mij invoegen en dan gas bijgeven en naast me komen rijden, ik probeer alle frustraties uit het autorijden maar in die gevallen kost het me echt moeite.
[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 14-05-2018 16:37 ]
Wat is je alternatief dan? Stug doorrijden, toeteren en mopperen? Alsof het enig effect gaat hebben... * Garyu hoeft maar aan schoonmoeder te denkenEnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:24:
[...]
Dat kun je dus ook omdraaien. Ikke wil lekker invoegen met de snelheid die IK wil dus fuck de rest, ze gaan maar lekker aan de kant voor mij. Of: ik heb gebrek aan inzicht en kijk niet wat er al op de rijbaan rijdt alvorens ik mijn bolide de weg op knal.
Je ziet zo vaak mensen die hun hoofd strak vooruit houden tijdens het invoegen, oftewel ze kijken niet over hun schouder om te zien of ze überhaupt veilig kunnen invoegen en gaan er gewoon vanuit dat de rest zicht maar aanpast.
Gelijk hebben vs. gelijk krijgen. Iemand die maar lomp met 100kmh zijn auto erin knalt doet dat niet omdat het zo lekker makkelijk is en hij zo lekker door kan rijden, maar juist omdat hij (blijkbaar) NIET fatsoenlijk kan rijden. Anders zou ie wel vmax gaan rijden en netjes invoegen. Ik zie hier juist altijd een van bovengenoemde scenarios in de auto zitten, haal een keer mijn schouders op, en rijd verder / haal ze in / whatever. No harm done. Zouden meer mensen in dit topic misschien eens moeten proberen.[...]
Je verward anticiperen met accommoderen. Ik snap wat je wil zeggen maar in de regel is het aan de automobilist die een bijzondere verrichting verricht om zich aan te passen en kunnen ze niet eisen dat de rest dat doet, wat helaas maar al te vaak wel gebeurd. Als iemand ruimte maakt voor een invoeger als dat kan is dat mooi maar ga er niet blindelings van uit.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat mag jij vindenVerwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:27:
[...]
Offtopic maar ik vind het zwaar onfatsoenlijk om driver cam beelden zomaar op Youtube te knallen, met de nummerplaten vol in zicht. Heb een beetje respect voor iemands privacy.
Het is ook compleet onnodig. De video voegt niets toe, je had ook gewoon kunnen schrijven dat je een keer achter iemand zat die langzaam invoegde.
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 14-05-2018 16:34 ]
Ach, als het verkeer daar al redelijk dicht op elkaar rijdt zitten zij net zo goed fout. Je moet ten slotte voldoende afstand houden (2 sec.). Als iedereen eens wat minder naar anderen zou wijzen over wat ze fout doen en wat meer naar zichzelf keken zouden we een hoop minder problemen op de weg hebben.Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:26:
[...]
Echter verleen je geen voorrang als je met 100 invoegt op een weg waar het verkeer redelijk dicht op elkaar 130 gaat omdat het verkeer dan flink in de ankers moet en je dus hinder veroorzaakt.
Aan de andere kant kun je je afvragen waarom je het conflict niet even oplost door aan de kant te gaan. Die invoeger gaat het echt niet plotseling leren omdat je gewoon doorrijdt. Of wil jij zeggen dat je niet graag ziet dat iemand anders jouw fouten opvangt (want fouten maakt iedereen wel eens) ?MicGlou schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:30:
[...]
Je moet ook even lezen op wie en wat ik reageerDeze gebruiker heeft het over een verder 'lege weg' en zich dan verbazen dat door gebrek aan inschatting het toch voor elkaar te krijgen om precies naast die ene auto terecht te komen en het dan gek vinden dat iemand niet aan de kant wil... dat ligt dan echt aan jezelf.
[removed]
Die 2 sec is een vuistregel.redwing schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:38:
[...]
Ach, als het verkeer daar al redelijk dicht op elkaar rijdt zitten zij net zo goed fout. Je moet ten slotte voldoende afstand houden (2 sec.).
Als ik in een hele goede bui ben misschien... maar eigenlijk niet want ik zie dit veel te vaak gebeuren, men leert het maar eens want daar heb je immers een rijbewijs voor gekregen, het is gewoon eigenwijs rijgedrag en zo is het niemand geleerd. Als invoeger voer je de bijzondere manoeuvre uit en hoor je de aanpassing aan het verkeer te doen, niet andersom... al helemaal niet bij een verder lege/rustige weg waar er meer dan genoeg ruimte voor en achter mij is.redwing schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:38:
Aan de andere kant kun je je afvragen waarom je het conflict niet even oplost door aan de kant te gaan. Die invoeger gaat het echt niet plotseling leren omdat je gewoon doorrijdt. Of wil jij zeggen dat je niet graag ziet dat iemand anders jouw fouten opvangt (want fouten maakt iedereen wel eens) ?
Verwijderd
Het gaat niet om de specs van de auto, het gaat er om dat je zonder toestemming iemand filmpt en gewoon op internet knalt, super onbeschoft gewoon.dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:33:
[...]
Dat mag jij vinden![]()
Scherm jij je nummerplaten ook af als de de weg op gaat, stel je voor dat iemand de specs van je auto kan opvragen
Ze staan al 3 jaar online, had niets met dit topic te maken...
Wat met de standaard 1 seconde reactietijd ongeveer 2 seconden is. En dat terwijl 1 seconde al zeldzaam is als het wat drukker is.Titusvh schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:43:
[...]
Die 2 sec is een vuistregel.
Je moet zodanig afstand houden dat je het voertuig binnen die afstand tot stilstand kan brengen.
En - toen ik les had - moest je buiten de bebouwde kom bovendien zoveel afstand houden dat een ander voertuig kan tussenvoegen (invoegen of na een inhaalaktie).
Tja, als het goed is, is 1 van de belangrijkste dingen die jij hebt geleerd tijdens rijlessen om te anticiperen. Jou is dus ook niet aangeleerd om eigenwijs door te blijven rijden ook al weet je dat dat tot een conflict gaat komenMicGlou schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:50:
[...]
Als ik in een hele goede bui ben misschien... maar eigenlijk niet want ik zie dit veel te vaak gebeuren, men leert het maar eens want daar heb je immers een rijbewijs voor gekregen, het is gewoon eigenwijs rijgedrag en zo is het niemand geleerd. Als invoeger voer je de bijzondere manoeuvre uit en hoor je de aanpassing aan het verkeer te doen, niet andersom... al helemaal niet bij een verder lege/rustige weg waar er meer dan genoeg ruimte voor en achter mij is.
[removed]
Verwijderd
Er zit daar nog een Fiat Punto voor die relatief weinig snelheid maakt, maar wel genoeg om in te voegen voor de vrachtwagen. De Punto maakt gebruik van de gehele invoegstrook en zorgt dat hij/ zij ruim voor de vrachtwagen in kan voegen. De Punto rijdt aan het einde van het invoegen zo'n 80+ Km/h, wat verder hartstikke prima is.dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:54:
Ik zou de vluchtstrook doorpakken...
Zelf had ik het hier:
[video]
Wat je niet goed in beeld ziet, er was links van mij een vrachtwagen, die je nog ziet seinen naar de blauwe Alto. Deze reed links naast mij en reed het gat volledig dicht...
Ik kon remmen en vervolgens afwachten wat er daarna zou komen, of gas geven over de vluchtstrook. Dat laatste vond ik toch veiliger.
Het gaat wat off topic, dus het zou zomaar mijn laatste reactie kunnen zijn over je mening.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:53:
Het gaat niet om de specs van de auto, het gaat er om dat je zonder toestemming iemand filmpt en gewoon op internet knalt, super onbeschoft gewoon.
De enige juiste oplossing is vanaf het oprijden van de toerit, vol gas geven en snelheid maken.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:20:
Alto een beetje had afgeremd c.q. gas had los gelaten om achter de vrachtwagen in te voegen, had hij het waarschijnlijk ook niet goed gedaan in jouw ogen.
Je denkt dat ik die Audi niet zag? Dat was de reden dat ik nog wat rechts bleef hangen... Pas toen ik merkte dat hij mij zag, remde ik af en ging verder naar links.De optie om de vluchtstrook te gebruiken had je op dat moment als veiligste in je hoofd. Van de andere kant haal je 2 auto's rechts in via de vluchtstrook terwijl er nauwelijks verkeer is, en rijdt de Audi je ook bijna van de weg af als deze niet op had gelet. En dat met een vrouw en kind(eren) in je auto(?). Dat had je zonder moeite Art. 5 kunnen opleveren.
Ervoor kon helaas echt niet en achter mij zaten ook nog auto's die ik weer zou hinderen als ik zou afremmen... Vanaf de zijlijn is het lekker makkelijk pratenMet invoegen is het de taak aan degene die invoegt te anticiperen en zich aan te passen, het enige wat jij lijkt te doen is snelheid te willen maken terwijl je ook wat langzamer achter de vrachtwagen mee had kunnen rijden om daar zonder problemen in te voegen.
Je vrouw was het er duidelijk niet mee eens, maar IMO had je best nog voor de vrachtwagen in kunnen voegen.
Weet je wat ik zo af en toe zo jammer vind, dat de politie bijna nooit artikel 5 toepast.MicGlou schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:50:
[...]
Als ik in een hele goede bui ben misschien... maar eigenlijk niet want ik zie dit veel te vaak gebeuren, men leert het maar eens want daar heb je immers een rijbewijs voor gekregen, het is gewoon eigenwijs rijgedrag en zo is het niemand geleerd.
Noem mij één snelweg waar het verkeer in een treintje 130 op de réchterbaan rijdt...Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:26:
[...]
Verwijderd
Aan het einde van het verdrijvingsvlak rijdt je 59 / 64 km/h op respectievelijk 23 en 24 seconden van het filmpje. Halverwege van de invoegstrook (totale lengte c.a. 250 meter vanaf het verdrijvingsvlak) op zo'n 120 meter rijdt je 73 km/h. Je rijdt hier tussen zelf het gat dicht en had natuurlijk verwacht zoals velen dat de Punto en Alto daar nog wat vaart konden maken, echter als je kijkt dat deze auto's met moeite binnen 14 seconden 0 - 100 doen is die verwachting helaas meteen in rook op gegaan en kun je door absoluut niet te anticiperen alleen nog maar je eigen fouten goed praten.dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:28:
[...]
Het gaat wat off topic, dus het zou zomaar mijn laatste reactie kunnen zijn over je mening.
Ik film geen persoon, alleen een auto. De persoon is niet herkenbaar of herleidbaar. Als je het filmpje ziet kunnen het 17.000.000 mensen zijn die daar achter het stuur hebben gezeten.
[...]
De enige juiste oplossing is vanaf het oprijden van de toerit, vol gas geven en snelheid maken.
Zoals je ziet rijden we halverwege zelfs nog 42km/u...
[...]
Je denkt dat ik die Audi niet zag? Dat was de reden dat ik nog wat rechts bleef hangen... Pas toen ik merkte dat hij mij zag, remde ik af en ging verder naar links.
[...]
Ervoor kon helaas echt niet en achter mij zaten ook nog auto's die ik weer zou hinderen als ik zou afremmen... Vanaf de zijlijn is het lekker makkelijk praten![]()
Ik sta nog steeds achter de actie.
Mijn vrouw zag de vrachtwagen niet naderen... Toen de alto naar links ging zat de vrachtwagen met groot licht te seinen, terwijl hij snel naderde. Toen ik merkte dat hij het gat echt dicht reed, gaf ik gas bij om rechts voorbij te gaan.
Ik was in de veronderstelling dat ik achter de Alto zou invoegen...
Op de toerit dien je al te kijken, maar bij een moderne auto kun je je fouten makkelijk corrigeren door even een dot gas te geven en daarbij hoef je niemand te hinderen. Bij een oldtimer moet je op de toerit al een plan van aanpak hebben, nog voordat de invoegstrook begint. Ik rijd beiden als daily car: Zowel een oldtimer als een middenklasser.AMD1800 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:59:
[...]
Dit geldt toch voor alle auto's? Tenminste, mij is geleerd dat je kijkt naar het verkeer op de snelweg zodra je een snelweg oprit oprijdt, zodat je kan timen waar je uit moet komen.
A12 in de late (vroege) uurtjes.geekeep schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:34:
[...]
Noem mij één snelweg waar het verkeer in een treintje 130 op de réchterbaan rijdt...
- knip -
A5 in zuidelijke richting, ongeveer ter hoogte van Schiphol? Bepaalde stukken A4 richting Den Haag, na 19:00?geekeep schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:34:
[...]
Noem mij één snelweg waar het verkeer in een treintje 130 op de réchterbaan rijdt...
Ik rijd grotendeels vmax en haal 80% van het verkeer in en spendeer dezelfde hoeveelheid van mijn tijd op de linkerbaan. Met 130 op de rechterbaan in de ankers voor invoegers is pure onzin, tenzij je toevallig nét wordt ingehaald door zo'n vmax+30 duwert (*kuch*!). Er is geen vmin voor invoegen, wel de regel om het verkeer 'zo min mogelijk' te hinderen. Er zijn genoeg voertuigen die geen 100 kunnen halen, maar blijf maar lekker stug op de rechterbaan die automobilisten die het niet snappen een lesje leren.
Oh man, wat kijk ik uit naar een volledig zelfrijdend wagenpark. Voor elk soort automobilist...
[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 14-05-2018 19:07 ]
Wat gaat zo’n agent dan opschrijven in zijn verbaal? Deze weggebruiker reed met een constante snelheid rechtdoor over de rechter rijbaan. Dat is natuurlijk levens gevaarlijk.Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:36:
[...]
Weet je wat ik zo af en toe zo jammer vind, dat de politie bijna nooit artikel 5 toepast.
Wat jij hier vertoont is gewoon compleet artikel 5 gedrag, net zo goed als de persoon die zijn auto op 10 meter voor jou invoegt.
Dat is echt het slechste advies ooit. Hoe verwacht je ooit tussen verkeer te komen dat 80 rijd vanuit stilstand. Gewoon doorrijden over de vluchtstrook als je er niet tussenkomt. (uiteraard niet inhalen of dat soort dingen, mensen zullen je echt wel ruimte geven)coolbvrobin schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:17:
Wat ik geleerd heb (heb mijn rijbewijs nu 5 jaar), probeer zo veel mogelijk op snelheid te komen tot de maximum toe getaande snelheid en dan invoegen op de autosnelweg. Kijk goed vooruit en is het druk, rem je wat af en voeg je alsnog in op de zelfde snelheid als de rest doet. niet langzamer, red je het niet dan stop je aan het eind van de invoegstrook wacht je tot er plaats i.s en dan vol op in de toeren om bij te benen aan de snelheid van de rest zodat je niemand hindert. En mocht het voorkomen dat je niet kan invoegen op max snelheid en er is plaats voor een auto geef je beetje gas bij zodat je alsnog kan invoegen (dit is alleen de bedoeling als je niet kan invoegen achter die auto wegens andere weg gebruiken)
het is wat me geleerd isAlexDeventer schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:27:
[...]
Dat is echt het slechste advies ooit. Hoe verwacht je ooit tussen verkeer te komen dat 80 rijd vanuit stilstand. Gewoon doorrijden over de vluchtstrook als je er niet tussenkomt. (uiteraard niet inhalen of dat soort dingen, mensen zullen je echt wel ruimte geven)
[ Voor 11% gewijzigd door coolbvrobin op 14-05-2018 19:44 ]
Wtf nooit anticiperen geleerd? Als je boven op de snelweg staat, of eroverheen rijdt werp je al een blik op. Dan kun je daarna bijna blindelings invoegen. Je maakt snelheid, niet met 60 proberen er tussen te komen. Je anticipeert op het bestaande verkeer. Je geeft gas of doet het rustig aan en voegt in zonder iemand te hinderen en al helemaal niet op de invoegstrook gelijke snelheid van iemand gaan aanhouden die in de rechterbaan zit en dan noodgedwongen moet oprotten. Dat kunnen voertuigen zijn die eenmaal niet sneller kunnen en ook misschien helemaal niet naar links kunnen. Dan hou je gas in of trapt dat pedaal in zodat je daarvoor in kunt voegen.coolbvrobin schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:17:
Wat ik geleerd heb (heb mijn rijbewijs nu 5 jaar), probeer zo veel mogelijk op snelheid te komen tot de maximum toe getaande snelheid en dan invoegen op de autosnelweg. Kijk goed vooruit en is het druk, rem je wat af en voeg je alsnog in op de zelfde snelheid als de rest doet. niet langzamer, red je het niet dan stop je aan het eind van de invoegstrook wacht je tot er plaats i.s en dan vol op in de toeren om bij te benen aan de snelheid van de rest zodat je niemand hindert. En mocht het voorkomen dat je niet kan invoegen op max snelheid en er is plaats voor een auto geef je beetje gas bij zodat je alsnog kan invoegen (dit is alleen de bedoeling als je niet kan invoegen achter die auto wegens andere weg gebruiken)
Heb jij wel goed gelezen wat er stond? goed vooruitkijken en eventuele remmen als het druk is en het verkeer langzamer rijd en alsnog invoegen op de zelfde snelheid wat de rest rijd, dus niet sneller of langzamersugarlee89 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:46:
[...]
Wtf nooit anticiperen geleerd? Als je boven op de snelweg staat, of eroverheen rijdt werp je al een blik op. Dan kun je daarna bijna blindelings invoegen. Je maakt snelheid, niet met 60 proberen er tussen te komen. Je anticipeert op het bestaande verkeer. Je geeft gas of doet het rustig aan en voegt in zonder iemand te hinderen en al helemaal niet op de invoegstrook gelijke snelheid van iemand gaan aanhouden die in de rechterbaan zit en dan noodgedwongen moet oprotten. Dat kunnen voertuigen zijn die eenmaal niet sneller kunnen en ook misschien helemaal niet naar links kunnen. Dan hou je gas in of trapt dat pedaal in zodat je daarvoor in kunt voegen.
Als de snelweg nu heel leeg is of alle ruimte van de wereld of er komen wel heel veel invoegers, ja dan kun je op de snelweg netjes ruimte maken. Maar nog steeds al is het leeg, voor een vrachtwagen is het waardeloos om naar links te moeten omdat (een) invoegende flapdrol(len) het niet snapt.
[ Voor 3% gewijzigd door coolbvrobin op 14-05-2018 19:51 ]
Verwijderd
Het is gebaseerd op eigen ervaring. Van statistieken koop ik niets, sorry. Dat zegt mij niets. Wat mij wel iets zegt zijn mijn ervaringen op de Nederlandse snelwegen en de Duitse Autobahn.rikoos schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:48:
[...]
En waar meer dodelijke slachtoffers vallen dan in Nederland (ook in percentage). Snap niet waarom deze (populaire) dooddoener maar blijft terugkomen want het is nergens op gebaseerd.
Yep, wel als je geen rekening houdt met ander verkeer.pacificocean schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:25:
[...]
Wat gaat zo’n agent dan opschrijven in zijn verbaal? Deze weggebruiker reed met een constante snelheid rechtdoor over de rechter rijbaan. Dat is natuurlijk levens gevaarlijk.
Dus er moet op een weg waar gereden wordt en het druk is een gat komen van 5 seconden?coolbvrobin schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:41:
[...]
het is wat me geleerd ismaar ik red makkelijk 80 te rijden in 5 seconden (zware voet) maar goed dat ter zijde. oh wat ik vergeet te melden is natuurlijk dat je optrek dan op de vluchtstrook en dan invoeg. niet invoegen en dan optrekken
het is wat me geleerd is. in praktijk is het meestal wel anders ja, Ook al moet ik bij zeggen het is me nog nooit gebeurt dat ik niet heb kunnen invoegen door goed te anticiperenGomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:52:
[...]
Yep, wel als je geen rekening houdt met ander verkeer.
Anders moet je het gewoon eens proberen, rijd 130 op de rechter rijbaan en blijf gewoon met een constante snelheid doorrijden ook al komt er een vrachtwagen voor je, niet naar links gaan gewoon rechts blijven rijden met constante snelheid. Dan merk je het vanzelf wel of het levensgevaarlijk is of niet.
Je bent niet alleen op de weg en je hebt niet alleen met jezelf te maken.
Maarja, dit zal wel weer eindigen in dat je wel rekening moet houden met alles waar je niet doorheen kan, maar de rest van het verkeer moet rekening met jou houden
[...]
Dus er moet op een weg waar gereden wordt en het druk is een gat komen van 5 seconden?
Dat is bijna 110 meter vrije weg wat er nodig is, dan is het wmb niet meer een drukke weg hoor. Of je staat gewoon een uurtje te wachten op de invoegstrook.
Bedankt voor het onderschrijven van de statistieken. "twee of drie flitsen met groot licht", dat is gewoon compleet aso-gedrag en levensgevaarlijk.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:49:
[...]
Bij de buren however, respecteren ze de snelleren tenminste en kan je na twee of drie flitsen met groot licht alsnog een passage afswingen, hier kan je genoegen nemen met een kneus die enkele kilometers later door heeft dat hij onnodig links rijdt.
Verwijderd
Dat is simpelweg iemand op zijn stomheid wijzen, je rijdt ONNODIG links, ga weg. Je houdt menig ander weggebruiker op.Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:56:
[...]
Bedankt voor het onderschrijven van de statistieken. "twee of drie flitsen met groot licht", dat is gewoon compleet aso-gedrag en levensgevaarlijk.
Dit soort gedrag heeft niets met snappen van autorijden te maken, alleen met stoer-doen en compensatie gedrag.
Zolang je je sirene en zwaailichten ook aan zet is dat prima natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:12:
[...]
Dat is simpelweg iemand op zijn stomheid wijzen, je rijdt ONNODIG links, ga weg. Je houdt menig ander weggebruiker op.
- knip -
Echt gek, ik heb nog nooit iemand met groot licht achter me zien flitsen. Maar dat komt misschien omdat ik wel anticipeer en gewoon even naar rechts ga als ik weer zo'n mafketel aan zie komen stuiven. De ene rijdt te zacht, de andere te hard. Iedere gek z'n gebrek.Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:56:
[...]
Bedankt voor het onderschrijven van de statistieken. "twee of drie flitsen met groot licht", dat is gewoon compleet aso-gedrag en levensgevaarlijk.
Dit soort gedrag heeft niets met snappen van autorijden te maken, alleen met stoer-doen en compensatie gedrag.
I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...
Tja, dit soort weggebruikers is waarom ik tegenwoordig gewoon lekker 110~120 doe op de rechterbaan. Nu heb ik in ieder geval geen last meer van die linkerbaanstrijders, die blijkbaar van mening zijn dat het inhalen van andere weggebruiker wel met 140 zou mogen in plaats van 135, en mij op mijn stommiteiten komen wijzen door spiegelvullend achter mij te rijden met hun linkerhand klaar op het handeltje achter hun stuur voor als ik extra aansporing nodig heb. Zij bepalen immers de snelheid die gereden wordt op de baan waar ze recht op hebbenVerwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:12:
[...]
Dat is simpelweg iemand op zijn stomheid wijzen, je rijdt ONNODIG links, ga weg. Je houdt menig ander weggebruiker op.
[ Voor 10% gewijzigd door Pyramiden op 14-05-2018 20:31 ]
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Het is wat mij betreft 'onjuiste' hoffelijk om ruimte te maken, de extreme gevallen daargelaten. De invoeger moet zich aanpassen aan wat er gebeurt op de snelweg, en niet andersom. De regels schrijven dat ook zo voor en het lijkt mij ook de meest veilige manier.FreshMaker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 03:49:
[...]
Je zal niet zo snel een boete gaan krijgen als je "terecht" doorrijdt op de vluchtstrook.
Je moet alleen zo snel mogelijk zorgen dat je daar niet meer rijdt, en er geen 3e baan van gaan maken.
Het zal tevens uitmaken of het een invoegstrook is van 50m of 500m natuurlijk.
Mijn ervaring is dat je altijd wel kan invoegen ( ook degene op de rijstrook wil geen schade ) dus als je geen gaatje 'krijgt' kan je of wat inhouden, en achter de persoon invoegen, OF je maakt plaats.
Ik zie echter regelmatig hier in de VV fora de stoïcijnse instelling dat iedereen fout is, en 'ik' de betere bestuurder, dus als je een medetweaker tegenkomt, moet je maar inhouden
letterlijk gelezen dat de invoeger maar beter moet leren rijden, en dat 'ik' echt niet opzij ga, ook niet op een lege snelweg ( in dashcamtopic ergens )
Persoonlijk ga ik vrijwel altijd even naar links om de invoeger wat ruimte te geven, als er dan een "dashcammer met vmaxplus30wantvlotdoorijden" achter mij komt, moet die maar wat inhouden.
Als iedereen elkaar wat ruimte geeft, en wat hoffelijkheid toont, gaat het allemaal zoveel vlotter onderweg
Gelukkig was je erbij, het was best druk, avondspits a13...Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:37:
[...]
Aan het einde van het verdrijvingsvlak rijdt je 59 / 64 km/h op respectievelijk 23 en 24 seconden van het filmpje. Halverwege van de invoegstrook (totale lengte c.a. 250 meter vanaf het verdrijvingsvlak) op zo'n 120 meter rijdt je 73 km/h. Je rijdt hier tussen zelf het gat dicht en had natuurlijk verwacht zoals velen dat de Punto en Alto daar nog wat vaart konden maken, echter als je kijkt dat deze auto's met moeite binnen 14 seconden 0 - 100 doen is die verwachting helaas meteen in rook op gegaan en kun je door absoluut niet te anticiperen alleen nog maar je eigen fouten goed praten.
42 km/h is uit de lucht gegrepen - En dan hebben we het waarschijnlijk ook nog over GPS snelheid die normaal lager is dan wat op je teller staat.
Er voor had je dan niet in kunnen voegen volgens jou, daar achter zeker wel, er is geen kip op de weg manEen 3 baans weg met 6 auto's en jij krijgt het voor elkaar om via de vluchtstrook in te voegen. Hebben alle auto's achter jou zeker ook gedaan?
Je "hindert" dan volgens jou overig verkeer door minder snel te rijden op de invoegstrook? Wat doe je dan zelf? Je hindert namelijk de Alto + Punto door rechts in te halen en er voor te gaan remmen, mede daardoor ook het verkeer wat daarachter rijdt. Ook hinder je de Audi, hij moest namelijk voor jou aan de kant blijven.
Je had ook netjes de vluchtstrook kunnen gebruiken als het dan allemaal niet mogelijk was volgens jou.
remmen is niet anticiperen. want dan ben je al te laat en dan heb je dat geklooi aan het einde van de invoegstrook.coolbvrobin schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:49:
[...]
Heb jij wel goed gelezen wat er stond? goed vooruitkijken en eventuele remmen als het druk is en het verkeer langzamer rijd en alsnog invoegen op de zelfde snelheid wat de rest rijd, dus niet sneller of langzamer
Goed daar heb je gelijk in gas los laten dan., maar daarom zeg ik ook goed vooruit kijken. maar je hebt een punt!sugarlee89 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:39:
[...]
remmen is niet anticiperen. want dan ben je al te laat en dan heb je dat geklooi aan het einde van de invoegstrook.
Verwijderd
Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:29:
[...]
Tja, dit soort weggebruikers is waarom ik tegenwoordig gewoon lekker 110~120 doe op de rechterbaan. Nu heb ik in ieder geval geen last meer van die linkerbaanstrijders, die blijkbaar van mening zijn dat het inhalen van andere weggebruiker wel met 140 zou mogen in plaats van 135, en mij op mijn stommiteiten komen wijzen door spiegelvullend achter mij te rijden met hun linkerhand klaar op het handeltje achter hun stuur voor als ik extra aansporing nodig heb. Zij bepalen immers de snelheid die gereden wordt op de baan waar ze recht op hebben![]()
5 minuten later op bestemming, maar wel relaxt en met een flink lager benzineverbruik.
Om in te haken op invoegen, het lijkt ook nogal van het model auto waarmee je op pad bent af te hangen of ze niet je spiegel komen vullen, en dat lijkt voor mijn gevoel ook vaak voor invoegen te gelden...
Precies wat jij schrijft in je eerste zin wil ik ook doen. Cruisen op de snelheid die toegestaan is.Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:29:
[...]
Tja, dit soort weggebruikers is waarom ik tegenwoordig gewoon lekker 110~120 doe op de rechterbaan. Nu heb ik in ieder geval geen last meer van die linkerbaanstrijders, die blijkbaar van mening zijn dat het inhalen van andere weggebruiker wel met 140 zou mogen in plaats van 135, en mij op mijn stommiteiten komen wijzen door spiegelvullend achter mij te rijden met hun linkerhand klaar op het handeltje achter hun stuur voor als ik extra aansporing nodig heb. Zij bepalen immers de snelheid die gereden wordt op de baan waar ze recht op hebben![]()
5 minuten later op bestemming, maar wel relaxt en met een flink lager benzineverbruik.
Om in te haken op invoegen, het lijkt ook nogal van het model auto waarmee je op pad bent af te hangen of ze niet je spiegel komen vullen, en dat lijkt voor mijn gevoel ook vaak voor invoegen te gelden...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 20:56 ]
Ach, ik rij ook in zo'n koekblikje (0-100 in 13,6). Maar de lage snelheid in dat filmpje is niet de schuld van de auto.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:37:
[...]
Aan het einde van het verdrijvingsvlak rijdt je 59 / 64 km/h op respectievelijk 23 en 24 seconden van het filmpje. Halverwege van de invoegstrook (totale lengte c.a. 250 meter vanaf het verdrijvingsvlak) op zo'n 120 meter rijdt je 73 km/h. Je rijdt hier tussen zelf het gat dicht en had natuurlijk verwacht zoals velen dat de Punto en Alto daar nog wat vaart konden maken, echter als je kijkt dat deze auto's met moeite binnen 14 seconden 0 - 100 doen is die verwachting helaas meteen in rook op gegaan en kun je door absoluut niet te anticiperen alleen nog maar je eigen fouten goed praten.
Die mensen zijn irritant en zouden hun rijbewijs moeten inleveren.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:53:
[...]
[...]
Precies wat jij schrijft in je eerste zin wil ik ook doen. Cruisen op de snelheid die toegestaan is.
Het gaat uiteindelijk niet om het feit dat ik mezelf als linkerbaan rijder bestempel, of om het feit dat ik ‘sneller’ op mijn bestemming wil komen. Het gaat ook niet om sneller rijden dan de snelheidslimiet. Het gaat ook niet om associaal doen of mensen pesten met groot licht. Het gaat ook niet om een bepaalde recht die ik mezelf toeschrijf.
Het gaat om een mentaliteitsprobleem. Het gaat om het juist gebruiken van een baan voor doorstroming. Ik wil helemaal niet snel rijden. Ik wil dat ik iemand in kan halen die slomer rijd op een bepaalde baan (rechter of middelste) dan toegestaan, dat kan dan niet door een volstrekte idioot die hetzelfde (ONNODIG) doet op de linkerbaan die gebruikt KAN worden om op de legale snelheid de andere idioot die te sloom rijdt in te halen.
Sorry dat ik dan het enige communicatiemiddel gebruik die ik tot mijn beschikking heb.
Wat ik mezelf dan wel afvraag is waarom ik hier dan als associaal wordt bestempeld terwijl iemand voor mij iets doet wat totaal niet door de beugel kan, lees een boete kan krijgen voor ONNODIG links rijden. Mensen inhalen op de snelheids limiet mag volgens mij gewoon.
Ik zie NIET wat ik fout doe in deze.
Wellicht zijn mensen die het niet eens zijn met de wijze hoe ik rij dan stiekem toch die personen die links 100 rijden terwijl je 120 mag en er een overvloed aan ruimte op andere baan is...
I give up.
[ Voor 41% gewijzigd door RocketKoen op 14-05-2018 21:04 ]
Omdat een beetje inlevingsvermogen in andere weggebruikers het voor iedereen een stuk prettiger maakt op de weg. Ookal zijn ze lomp, blijven ze links plakken, maken ze fouten en ben jij uiteraard de veel betere bestuurder.
[ Voor 25% gewijzigd door -36- op 14-05-2018 21:26 ]
Al schrijft die agent jouw op voor artikel 5, het is het niet. Die heb je in de pocket bij het OvJ.Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:52:
[...]
Yep, wel als je geen rekening houdt met ander verkeer.
Anders moet je het gewoon eens proberen, rijd 130 op de rechter rijbaan en blijf gewoon met een constante snelheid doorrijden ook al komt er een vrachtwagen voor je, niet naar links gaan gewoon rechts blijven rijden met constante snelheid. Dan merk je het vanzelf wel of het levensgevaarlijk is of niet.
Je bent niet alleen op de weg en je hebt niet alleen met jezelf te maken.
Maarja, dit zal wel weer eindigen in dat je wel rekening moet houden met alles waar je niet doorheen kan, maar de rest van het verkeer moet rekening met jou houden
Bierviltjes wiskunde had je het weekend al de tijd voor; dit is dieptriest[b]Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:52:[...]
Dus er moet op een weg waar gereden wordt en het druk is een gat komen van 5 seconden?
Dat is bijna 110 meter vrije weg wat er nodig is, dan is het wmb niet meer een drukke weg hoor. Of je staat gewoon een uurtje te wachten op de invoegstrook.
Ik blijf je wel citeren zo;Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:56:
[...]
Verwijderd
Begin nu af te dwalen van de topic, maar dit soort sneren en commentaar ga ik niet acccepteren. Dus bij deze nog een laatste reactie:-36- schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:05:
[...]
Omdat een beetje inlevingsvermogen in andere weggebruikers het voor iedereen een stuk prettiger maakt op de weg. Ookal zijn ze lomp en maken ze fouten en ben jij uiteraard de veel betere bestuurder. En sta je natuurlijk in je recht om mensen op te fokken of zelf politieagentje te spelen als het je niet zint. Verkeer is echt zoveel makkelijker als je een beetje logisch nadenkt en elkaar de ruimte geeft ipv op de emo tour te gaan en vooral aan jezelf te denken. Dan maar een minuutje later aankomen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 21:47 ]
Waar staat dat in de regels, ik kan me nl. niet herinneren dat ooit gezien te hebben in de officiele regels ?FlowSnake schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:11:
[...]
Een seintje dat je er langs wil is gewoon opgenomen in de wetgeving en is dus toegestaan.
Ik vraag me daadwerkelijk af over welke grens jullie het iedere keer hebbenWat @ADALJ beschrijft is waar; zodra je de grens over bent is er een wereld van verschil op de wegen. Rijd jij eens op een zaterdag over een snelweg in NL met een geopende spitsstrook; uitgestorven rechterrijstrook.
Het gaat er simpelweg om dat als iemand anders iets fout doet dat hetgene dat jij doet niet automatisch goed maakt. Hij rijdt inderdaad onnodig links, jij gebruikt onnodig je grote licht (iets wat in Duitsland trouwens ook niet is toegestaan). Tja, dan moet je niet raar opkijken als daar iets van gezegd wordt, zeker als je zelf niet eens doorhebt dat dat net zo goed verboden is.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Het zou je sieren om goed te lezen en inderdaad de blame te leggen bij mensen waar je voornaamste maar zeker belangrijkste punten in het verkeer ontbreken (logisch nadenken en inleven). Want dat ontbreekt ten alle tijden, in alle opzichten bij de onnodige linksrijders.
[removed]
Verwijderd
Edit:redwing schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:52:
[...]
Waar staat dat in de regels, ik kan me nl. niet herinneren dat ooit gezien te hebben in de officiele regels ?
[...]
Ik vraag me daadwerkelijk af over welke grens jullie het iedere keer hebbenRichting het zuiden kom je eerst door Belgie waar ze een stuk minder netjes rijden dan in NL. Ga je nog een grens verder dan kom je in Frankrijk wat ook niet echt een verbetering te noemen is. Ga je naar het oosten kom je in Duitsland uit en als je ergens veel mensen niet rechts ziet houden is het daar wel.
Ik schat dus zo dat het er vooral aan ligt op welke weg je precies rijdt en niet zozeer in welk land. Uiteindelijk is Nederland nog steeds een van de meest veilige landen zeker als je de verkeersdichtheid meeneemt.
[...]
Het gaat er simpelweg om dat als iemand anders iets fout doet dat hetgene dat jij doet niet automatisch goed maakt. Hij rijdt inderdaad onnodig links, jij gebruikt onnodig je grote licht (iets wat in Duitsland trouwens ook niet is toegestaan). Tja, dan moet je niet raar opkijken als daar iets van gezegd wordt, zeker als je zelf niet eens doorhebt dat dat net zo goed verboden is.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 22:26 ]
[ Voor 121% gewijzigd door -36- op 14-05-2018 23:19 ]
Wat betreft je checklist. Helemaal mee eensVerwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Begin nu af te dwalen van de topic, maar dit soort sneren en commentaar ga ik niet acccepteren. Dus bij deze nog een laatste reactie:
Logisch nadenken en inleven in andere weggebruikers doe ik voldoende. Hieronder een greep uit mijn allerdaagse gedragscode op de weg.
Houden aan de snelheidslimiet, logisch nadenken en inleven, check.
Mensen de ruimte geven die invoegen, inleven en logisch nadenken check.
Snelheid minderen en vrachtwagens die van baan wisselen helpen door ze groot licht te geven als teken van genoeg ruimte, you can safely switch lanes. Inleven en logisch nadenken, check. Altijd leuk om een reeks knipperlichten als teken van dank te ontvangen.
Niet bumper kleven, logish nadenken, check!
En hier begint het dan:
Ten alle tijden rechts rijden. Logisch nadenken en inleven, check.
Enkel de middelste of linkerbaan gebruiken bij inhaalactie als een mede weggebruiker slomer rijdt dan de snelheids limiet. Logisch nadenken en inleven, check!
Enkel de middelste of linkerbaan gebruiken bij een inhaalactie als een mede weggebruiker slomer rijdt dan de snelheids limiet. Vervolgens weer terug naar de rechterbaan. Logisch nadenken en inleven, check!
Ik vind het jammer dat je zaken als logisch nadenken en inleven of alleen maar aan mezelf denken aanhaakt als reactie op mijn reeks commentaar boven. Rijden op de weg is niets anders dan 50% denken aan jezelf door logish na te denken en 50% inleven, het zogenaamde anticiperen op weggebruik van anderen. Dat probeer ik dagelijks in mijn rijden toe te passen.
De combinatie van de twee punten ontbreekt echter bij de onnodig ‘linksrijders’
Wat gebeurt er vervolgens, mensen draaien alles om en bestempelen mij als aso of iemand die niet logisch nadenkt. Enkel om het feit dat je mensen een seintje geeft met als hoop dat het doordringt?! Het is gewoon simpel communiceren.
Het zou je sieren om goed te lezen en inderdaad de blame te leggen bij mensen waar je voornaamste maar zeker belangrijkste punten in het verkeer ontbreken (logisch nadenken en inleven). Want dat ontbreekt ten alle tijden, in alle opzichten bij de onnodige linksrijders.
@FlowSnake
Eindelijk iemand die inziet wat voor kachelhout we op de wegen hebben, en niet meteen een medetweaker voor aso uitmaken als hij zich gewoon aan alle regels houdt.
Maar al deze mooie discussies gaan alleen maar op als er achter die auto waar het over gaat lege ruimte is. Tijdens de spits is overal waar ik kom de praktijk dat daar achter gewoon een andere auto met dezelfde snelheid rijdt (en een te korte volgafstand).FlowSnake schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:11:
[...]
Ben je een lul als je niet eventjes een LKW laat invoegen, eentje die eigenlijk al op jou anticipeert gezien het feit hij niet bij het eerste blokje bezig is met invoegen en zijn plek afdwingt? Ja. Maar in die zin heb ik het eigenlijk ook al direct verwoord. Want eigenlijk hebben we het hier dus over 2 seconden waarmee die LKW die wil invoegen rekening moet houden; 2 seconden duurt dat met dat snelheidsverschil. Als je als professional daar niet omheen weet te sturen, zet ik daar meer vraagtekens bij.
Kijk dan nog een niveau dieper en bedenk waarom mensen links blijven rijden (treintjes op links); omdat niemand voldoende afstand houdt om ze er weer tussen te laten als ze dat willen.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:43:
[ Voor 32% gewijzigd door assje op 14-05-2018 22:48 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dus oftewel je kent de verkeersregels qua groot licht niet en je wilt daar nog een klopje voor op je rug ook?Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Logisch nadenken en inleven in andere weggebruikers doe ik voldoende. Hieronder een greep uit mijn allerdaagse gedragscode op de weg.
...
Snelheid minderen en vrachtwagens die van baan wisselen helpen door ze groot licht te geven als teken van genoeg ruimte, you can safely switch lanes. Inleven en logisch nadenken, check. Altijd leuk om een reeks knipperlichten als teken van dank te ontvangen.
Nope, het is levensgevaarlijk en superirritant en 100% asociaal. Het is net zoiets als zeggen dat een stomp in iemands gezicht geven "simpel communiceren" is, terwijl de gemiddelde mens het toch simpelweg asociaal vindt.Wat gebeurt er vervolgens, mensen draaien alles om en bestempelen mij als aso of iemand die niet logisch nadenkt. Enkel om het feit dat je mensen een seintje geeft met als hoop dat het doordringt?! Het is gewoon simpel communiceren.
Linksrijden is nog een overtreden waarover te discussiëren valt of het onnodig is in die situatie of niet, groot licht gebruiken daar valt simpelweg niet over te discussiëren dat is gewoon asociaal gedrag.Het zou je sieren om goed te lezen en inderdaad de blame te leggen bij mensen waar je voornaamste maar zeker belangrijkste punten in het verkeer ontbreken (logisch nadenken en inleven). Want dat ontbreekt ten alle tijden, in alle opzichten bij de onnodige linksrijders.
Alle regels omvat gewoon ook gewoon regels qua groot licht, dat jij en FlowSnake die niet kennen is veelzeggend.@FlowSnake
Eindelijk iemand die inziet wat voor kachelhout we op de wegen hebben, en niet meteen een medetweaker voor aso uitmaken als hij zich gewoon aan alle regels houdt.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Verwijderd
Nog even een reactie voor het slapen gaan, hier kan ik niet omheen, sorry.Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:05:
[...]
Dus oftewel je kent de verkeersregels qua groot licht niet en je wilt daar nog een klopje voor op je rug ook?
En voor de rest kom je niet verder dan dat je enkel de verkeersregels volgt, moet je daar nou echt een schouderklopje voor hebben? Of zou het gewoon de norm moeten zijn (dus inclusief groot licht regels)
[...]
Nope, het is levensgevaarlijk en superirritant en 100% asociaal. Het is net zoiets als zeggen dat een stomp in iemands gezicht geven "simpel communiceren" is, terwijl de gemiddelde mens het toch simpelweg asociaal vindt.
[...]
Linksrijden is nog een overtreden waarover te discussiëren valt of het onnodig is in die situatie of niet, groot licht gebruiken daar valt simpelweg niet over te discussiëren dat is gewoon asociaal gedrag.
[...]
Alle regels omvat gewoon ook gewoon regels qua groot licht, dat jij en FlowSnake die niet kennen is veelzeggend.
Oftewel iemand anders leven is voor jou minder damage dan een linksrijder. Ok, weet ik dat ook weer.Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:55:
[...]
Ik meet in damages, als jij een aso bent, en meerdere mensen in de zeik neemt door ze lekker achter je aan te laten sluiten, mag je gewoon groot licht krijgen. Of het nou mag of niet, wat de linksrijder doet mag ook niet.
Dus dat is de propositie? Ik had er voorbij kunnen gaan en men heeft dat voorkomen.jann1s schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:13:
...
Meer concreet: op een tweebaans snelweg (130) rijd ik 120 op de rechterbaan, en de linkerbaan is vol met auto's. De invoeger rijdt 80, en ik kan hem/haar makkelijk inhalen voor het eind van de invoegstrook.
Als het echt vlak voor je is, dan was er geen houden aan. Waar het meer op lijkt is, dat je een mede weggebruiker niet aan jouw verwachtingen voldeed en je daarover gefrustreerd bent. Verwachtingen zijn niet belangrijk, zeker niet in het verkeer.Bij het begin van de blokmarkering voegt deze persoon vlak voor me in zodat ik vol in de remmen moet -- alles ging gelukkig goed.
De voorrang regels zijn behandeld in de theorie aangaande het behalen van een rijbewijs.Maar stel dat ik niet hard genoeg kan remmen, hoe zal de schuld/schade dan verdeeld worden?
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Uit het Weens VerdragARTICLE 28
Audible and luminous warnings
1. Audible warning devices may be used only:
(a) To give due warning with a view to avoiding an accident;
(b) Outside built-up areas when it is desirable to warn a driver that he is about to be
overtaken.
The sounds emitted by audible warning devices shall not be prolonged more than necessary.
2. Motor-vehicle drivers may give the luminous warnings specified in Article 32, paragraph 3,
of this Convention, instead of audible warnings, between nightfall and dawn. They may also do so
in daylight hours for the purpose indicated in paragraph 1 (b) of this Article, if to do so is more
appropriate in the prevailing circumstances.
3. Contracting Parties or subdivisions thereof may authorize the use of luminous warnings in
built-up areas also for the purpose referred to in paragraph 1 (b) of this Article.
Ja je mag signalen geven ALLEEN ter afwending van dreigend gevaar. Het feit dat iemand naar jou mening te lang links rijdt valt daar niet onder. Over begrijpend lezen gesproken.FlowSnake schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 05:21:
@Gri77ie je mag geen licht- én geluidssignalen geven; je mag wél licht- of geluidssignalen geven. Begrijpend lezen. Daarnaast aldus de internationale richtlijnen;
[...]
Uit het Weens Verdrag
Hoezo kennen jullie ook die regels niet @Gomez12 en @redwing ? Kom op nu zeg.... en jullie rijden op de wegen?
Even googlen;Gri77ie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 05:46:
[...]
Ja je mag signalen geven ALLEEN ter afwending van dreigend gevaar. Het feit dat iemand naar jou mening te lang links rijdt valt daar niet onder. Over begrijpend lezen gesproken.
En met zo'n binaire benadering van het verkeer schaar je jezelf onder de personen die de regels kennen maar geen inzicht hebben.Gri77ie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:26:
Het is volgens mij allemaal niet zo moeilijk.
.....
Volgens mij zijn de regels op het gebied van de WVW en RVV heel duidelijk. Alle eigen interpretaties zijn leuk maar feitelijk dus niet goed...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 15-05-2018 06:32 ]
Uiteraard snap ik dat. Grappig dat je uit mijn benadering zou weten wat voor bestuurder ik zou zijn. Echter als iedereen zich aan die regeltjes zou houden dan zouden er al een stuk minder irritaties op de weg zijn. Daarbij realiseer ik me als geen ander dat anticiperen en fatsoensnormen het verkeer leefbaar maken.assje schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:28:
[...]
En met zo'n binaire benadering van het verkeer schaar je jezelf onder de personen die de regels kennen maar geen inzicht hebben.
Ik kan wel 1001 situaties beschrijven waarin het allemaal zo simpel niet is. De meest belangrijke, veel van de regels gaan niet onverkort op bij druk verkeer/file.
Namelijk, volgens de regels doe je invoegen zodra het veilig kan. Maar, bij drukte/file zou je pas in moeten voegen helemaal aan het einde van de invoegstrook en zeker niet voordat degene voor jou heeft ingevoegd (en bij voorkeur het plekje achter je voorganger).
Staat zo niet in de regels maar als jij je in deze situatie binair aan de regels houdt ben je juist de oorzaak van irritaties en gevaarlijke situaties.
Niet voor niets zijn er allerlei spotjes en nieuwe borden om rijgedrag verder te optimaliseren. Verkeersregels zijn leuk maar daar begint het mee, er zijn ook nog allerlei ingeschreven regels en fatsoensnormen.
Precies, ik rij tegenwoordig ook ong 10 km onder Vmax. Rijdt heerlijk relaxed. Bij het inhalen kijk ik wel even of er wat aankomt en zo ja, dan geef ik wat extra gas om met Vmax in te halen, want anders ben ik een hinderpaal voor anderen, maar daarna laat ik me weer naar Vmax-10 afzakken. Ik kan het iedereen aanbevelen; je hebt snelheid genoeg om vrachtwagens in te halen en je rijdt niet snel genoeg om gestressed achter anderen te zitten en met de snelheid die je rijdt ben je zeker geen gevaar op de weg.Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:29:
[...]
Tja, dit soort weggebruikers is waarom ik tegenwoordig gewoon lekker 110~120 doe op de rechterbaan.
...
En nog even aanwijzen waar het gevaar zit bij een linksrijder en daarnaast nog even aanwijzen waar er gesproken wordt over groot licht.FlowSnake schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:18:
[...]
Even googlen;
https://forum.flitsservic...n-of-toeteren-t73730.html
/drops mic
Ga er voor het gemak maar van uit dat dat hele verhaal alleen stand houdt als je ook daadwerkelijk kán (en mag) inhalen.FlowSnake schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:18:
[...]
Even googlen;
/drops mic
- knip -
Verwijderd
Zal je vrouw blij mee zijn. En maar huilen als die Audi je de vangrail in had geduwd zekerdfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:38:
[...]
Gelukkig was je erbij, het was best druk, avondspits a13...
Maar goed, I would do it again... anytime!
Je hele epistel is gebaseerd op aannames. Het haalt je verhaal zo onderuit. Jammer zeg.Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:32:
[...]
Zal je vrouw blij mee zijn. En maar huilen als die Audi je de vangrail in had geduwd zeker![]()
Druk, alsjeblieft zeg..
Oftewel als je iemand in wel halen en het b.v. krap is of je het idee hebt dat ie je niet op dat punt verwacht mag je lichtsignalen gebruiken om iemand daarvoor te waarschuwen. Dit is dus niet bedoelt om iemand die naar jouw idee te lang links rijdt aan de kant te krijgen.FlowSnake schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:18:
[...]
Even googlen;
/drops mic
[removed]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Verwijderd
Het jammer dat je zo neerbuigend reageert, zoals ook je vrouw haar mond meteen wordt gesnoerd als ze iets zegtdfrenner schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:36:
[...]
Je hele epistel is gebaseerd op aannames. Het haalt je verhaal zo onderuit. Jammer zeg.
Jij hebt niet in de achteruitkijkspiegel gekeken en nooit kunnen zien wat er allemaal reed.
Je baseert je op de aanname ALS dit DAN zus.
Daarnaast baseer je je op groothoeklens dashcambeelden. Dat doet nogal iets met de drukte beleving.
Maar je mag je eigen mening hebben, net zoals ik die naast mij neerleg.
Lets agree to disagree.
Bijna Precies jouw situatie. Alleen die bij bleef doordrukken.Nnoitra schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:46:
Ik had laatst ook weer zo'n ervaring..
Redelijk druk op de weg, gemiddelde snelheid lag rond de 100/110.
Ik rijd links, met voor en achter mij een hele stoet aan auto's, en rechts van mij een kortpittigkapselfiguur.
Mevrouw ligt iets op mij voor; dat wil zeggen, mij voorbanden liggen op 1 lijn met haar achterbanden, maar links heeft iets meer snelheid dan recht..
Mevrouw ziet een stukje verder een langzamer rijdende vrachtwagen en besluit dat ze per direct naar links moet. Op dat moment rijden we praktisch naast elkaar.,
Er gaat een knipperlicht aan (dat dan weer wel) en ze beweegt ook direct naar de linker baan.
En dat past dus niet, want daar rijd ik, maar daar heeft ze schijt aan en ze gaat door.. Op het moment dat ze net over de lijn is, mep ik maar eens op de claxon.
Ze gaat weer terug naar haar rijbaan, gooit er een zooi aan wilde gebaren en, naar wat ik gok, scheldwoorden uit geeft een beetje gas bij (en is nu aan het bumperkleven met de auto voor haar) en probeert het nog eens. Maar ik zit er nog steeds naast en ik ga niet op de rem trappen, dus wederom; claxon, wilde gebaren, etc etc.
Minuut of 5 later is het d'r toch geluk om zich er tussen te drukken, bij mij in de buurt te komen om mij vervolgens nog een dikke 20 minuten te volgen![]()
TLDR: mensen die denken voorrang te hebben zodra ze een knipperlicht aanzetten moeten van de weg gehaald worden totdat ze de voorrangsregels en dergelijke snappen.
En toch ben ik benieuwd wat er was gebeurt als je wel je gas even losgelaten of rustig geremd had. Je hebt nu weliswaar je gelijk gehaald maar ik betwijfel dat hij er wat van geleerd heeft en jij bent er al helemaal niets mee opgeschotenp.d.akkerman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:02:
[...]
Bijna Precies jouw situatie. Alleen die bij bleef doordrukken.
Op een gegeven moment zat ik links bijna in de berm. Dat wilde ik dus niet. Want was is wellicht de enige met schade of erger en hij er vandoor.
Ik werd dus rechtsvoor geraakt.
Dus aan de kant met zn tweeen.
Het eerste wat hij zei, waarom liet je me er niet tussen?
Pardon ? Ik zat naast je, volgens mij moet je dan wachten tot het vrij is en niet mij van de weg rijden...
Ja ja maar je kon dan toch even remmen.
Maar mn mond verder gehouden en de papieren ingevuld. Hij wist en bevestigde dat hij wel fout zat.
Het nieuwe rijden.....
Tuurlijk gebeurt dat want we waren er niet bij. Daarnaast kunnen we nu uitgebreid analyseren en moet jij op dat moment per direct een beslissing maken.
[removed]
Je moet ook niet te lang in iemands dode hoek rijden. Als je daar regelmatig zit dan loop je het risico dat iemand je een keer niet ziet.p.d.akkerman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:02:
[...]
Bijna Precies jouw situatie. Alleen die bij bleef doordrukken.
Op een gegeven moment zat ik links bijna in de berm. Dat wilde ik dus niet. Want was is wellicht de enige met schade of erger en hij er vandoor.
Ik werd dus rechtsvoor geraakt.
Dus aan de kant met zn tweeen.
Het eerste wat hij zei, waarom liet je me er niet tussen?
Pardon ? Ik zat naast je, volgens mij moet je dan wachten tot het vrij is en niet mij van de weg rijden...
Ja ja maar je kon dan toch even remmen.
Maar mn mond verder gehouden en de papieren ingevuld. Hij wist en bevestigde dat hij wel fout zat.
Het nieuwe rijden.....
Pas in Duitsland gereden. Daar weten ze wel hoe de regels moeten worden toegepast.
Als jij voldoende afstand zou houden zou zij er ook gewoon tussen kunnen. Niet de bedoeling om het af te dwingen maar ofwel voor of achter jou zou ergens plek moeten zijn.Nnoitra schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:46:
Ik had laatst ook weer zo'n ervaring..
Redelijk druk op de weg, gemiddelde snelheid lag rond de 100/110.
Ik rijd links, met voor en achter mij een hele stoet aan auto's, en rechts van mij een kortpittigkapselfiguur.
Mevrouw ligt iets op mij voor; dat wil zeggen, mij voorbanden liggen op 1 lijn met haar achterbanden, maar links heeft iets meer snelheid dan recht..
Mevrouw ziet een stukje verder een langzamer rijdende vrachtwagen en besluit dat ze per direct naar links moet. Op dat moment rijden we praktisch naast elkaar.,
Er gaat een knipperlicht aan (dat dan weer wel) en ze beweegt ook direct naar de linker baan.
En dat past dus niet, want daar rijd ik, maar daar heeft ze schijt aan en ze gaat door.. Op het moment dat ze net over de lijn is, mep ik maar eens op de claxon.
Ze gaat weer terug naar haar rijbaan, gooit er een zooi aan wilde gebaren en, naar wat ik gok, scheldwoorden uit geeft een beetje gas bij (en is nu aan het bumperkleven met de auto voor haar) en probeert het nog eens. Maar ik zit er nog steeds naast en ik ga niet op de rem trappen, dus wederom; claxon, wilde gebaren, etc etc.
Minuut of 5 later is het d'r toch geluk om zich er tussen te drukken, bij mij in de buurt te komen om mij vervolgens nog een dikke 20 minuten te volgen![]()
TLDR: mensen die denken voorrang te hebben zodra ze een knipperlicht aanzetten moeten van de weg gehaald worden totdat ze de voorrangsregels en dergelijke snappen.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 16-05-2018 07:12 ]
redwing schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:40:
[...]
En toch ben ik benieuwd wat er was gebeurt als je wel je gas even losgelaten of rustig geremd had. Je hebt nu weliswaar je gelijk gehaald maar ik betwijfel dat hij er wat van geleerd heeft en jij bent er al helemaal niets mee opgeschoten
[...]
Tuurlijk gebeurt dat want we waren er niet bij. Daarnaast kunnen we nu uitgebreid analyseren en moet jij op dat moment per direct een beslissing maken.
Maar ongeacht bovenstaande () wat me opvalt is dat je al vanaf het begin van het filmpje ziet dat die Alto geen vaart maakt en als je er dus vlak achter blijft hangen je weet dat je lastig in zult kunnen voegen. Als je daar al gereageerd had, had je je simpelweg achter die vrachtwagen terug laten zakken. Aangezien je dat niet doet is wat je aan het einde doet op dat moment wel het beste al had je waarschijnlijk beter iets langer op de vluchtstrook kunnen blijven.
Ik was aan het inhalen. Er was sprake van snelheidsverschil, ik reed sneller.aljooge schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 06:52:
[...]
Je moet ook niet te lang in iemands dode hoek rijden. Als je daar regelmatig zit dan loop je het risico dat iemand je een keer niet ziet.
Er was in principe voldoende afstand, maar als het een gevalletje filerijden is dan is de afstand over het algemeen minder omdat niet iedereen gelijktijdig afremt.assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:05:
[...]
Als jij voldoende afstand zou houden zou zij er ook gewoon tussen kunnen. Niet de bedoeling om het af te dwingen maar ofwel voor of achter jou zou ergens plek moeten zijn.
Wat jij hier beschrijft is dus precies het gedrag dat ik in mijn eerdere post bedoelde en wat er voor zorgt dat iedereen onnodig links blijft rijden.
TLDR, mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben maar eigenlijk de dynamiek van het verkeer niet snappen moeten van de weg gehaald worden tot ze dit wel doen.
Ik herhaal, wat mij betreft heeft iedereen die rechts van jou rijdt moreel voorrang op jou. Zij zijn aan de kant gegaan om jou er langs te laten, als zij op enig moment toch ook in willen halen is het minste wat je kan doen daar ruimte voor laten.Nnoitra schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:59:
[...]
Er was in principe voldoende afstand, maar als het een gevalletje filerijden is dan is de afstand over het algemeen minder omdat niet iedereen gelijktijdig afremt.
Daarnaast zit er ook nog iemand achter je waar je geen invloed op hebt.
En al kortpittigkapsel naast mij rijd, dan moet ze gewoon wachten tot er ruimte is, ze moet niet de op dat moment niet beschikbare ruimte gaan claimen of verwachten dat ik óf rem of gas ga geven om bij mij voorganger te bumperkleven.
Je kunt lullen wat je wil; zij zat fout, ik reed mee met het verkeer en ben (ook al zou het kunnen, wat eigenlijk niet kon) niet verplicht om verkeersregels te breken omdat iemand anders dat wil doet (want door haar extra gas geven zat ze op de bumper van haar voorligger en was ze mij nog niet voorbij).
Maar ik ben blij dat je ziet dat kortpittigkapsel de dynamiek van het verkeer niet snapt en dat ze van de weg gehaald moet worden.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 16-05-2018 08:22 ]
Ik zou nog niet eens zo ver willen gaan om te zeggen dat mevrouw pittig initieel in de fout ging. Wat mij betreft zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat je bij gelijke snelheid naar links kan wanneer dat wenselijk is (in normale omstandigheden). Zo lang mogelijk rechts blijven rijden en dan pas inhalen is juist de optimale situatie.P_Tingen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:16:
Ben wel met bovenbuur eens dat weliswaar kortpittigkapsel niet goed zat, maar stug doorrijden, ook al zie je dat een ander in de fout gaat, lijkt me ook niet getuigen van al te veel inzicht in de dynamiek van het verkeer.
- Zij is niet 'voor mij' naar rechts gegaan; ze kwam vanaf een invoegstrook.assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:05:
[...]
Ik herhaal, wat mij betreft heeft iedereen die rechts van jou rijdt moreel voorrang op jou. Zij zijn aan de kant gegaan om jou er langs te laten, als zij op enig moment toch ook in willen halen is het minste wat je kan doen daar ruimte voor laten.
Dat zij dit niet af moet dwingen lijkt me duidelijk maar tegelijkertijd kan deze situatie heel frustrerend zijn voor degene die daar rijdt, zeker als er een hele rijd auto's op links rijdt die geen ruimte houdt.
Ik heb toch wel wat twijfels over jouw rol in deze situatie:
- jij rijdt onnodig links (treintje op links), jij zou rechts moeten rijden tot je in kan halen (heel theoretisch)
- jij houdt onvoldoende afstand waardoor iemand die WEL de juiste plaats aanhoudt niet in kan halen
- je ziet iemand naast jou op een vrachtwagen afrijden, het mag voor iedereen duidelijk zijn dat diegene in wil halen, de juiste reactie is dus anticiperen door een gaatje te laten vallen en diegene er tussen te laten.
Persoonlijk maak ik de situatie van kort pittig kapsel (klemgereden worden op rechts) iedere dag volop mee. De situatie waar jij in zat maak ik nooit mee.
Stel je nu eens voor dat mevrouw ontzettend geërgerd is door jouw gebrek aan inzicht en daarom zo reageert. Niet alleen ben jij zelf aanleiding tot de situatie maar bovendien had je hem ook nog eens heel eenvoudig kunnen voorkomen door je niet op te stellen als een hork die denkt rijles te moeten geven.
Oplossen, aan mijn kant kon dus niet. Wat had ik dan moeten doen?P_Tingen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:16:
Ben wel met bovenbuur eens dat weliswaar kortpittigkapsel niet goed zat, maar stug doorrijden, ook al zie je dat een ander in de fout gaat, lijkt me ook niet getuigen van al te veel inzicht in de dynamiek van het verkeer.
Kalmte kan je redden; kortpittigkapsel wil jou echt niet rammen dus die heeft de situatie niet goed ingeschat. Accepteer dat anderen fouten maken en - als het kan - los het op.
[ Voor 14% gewijzigd door Nnoitra op 16-05-2018 08:43 ]
rijmt niet metNnoitra schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:30:
[...]
De enige die in dit geval een gebrek aan inzicht toonde was kortpittig kapsel.
Nnoitra schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:46:
Maar ik zit er nog steeds naast en ik ga niet op de rem trappen
Dat rijmt prima; ik rijd mee met het verkeer en ga niet zomaar op de rem trappen omdat iemand mij van de weg wil drukken. Helemaal niet als de afstand tussen mij en de persoon achter mij niet ideaal is.
[ Voor 45% gewijzigd door Nnoitra op 16-05-2018 09:09 ]
En hier zakt je gehele betoog door de grond. 1 Seconde is zeker niet afdoende ruimte om veilig en tijdig te kunnen reageren mocht er iets gebeuren. Dat die afstand vrijwel normaal is in drukker verkeer is een ander probleem. Zodra je tegen de 2 seconde ruimte gaat laten dan heb je met invoegend verkeer effectief constant een afstand van minder dan een seconde op je voorligger.assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:05:
[...]
P.s. voldoende afstand is minimaal 1 seconde, dat is een volgafstand van ca. 30 meter en daar had de auto dus makkelijk tussen gekund. In dat geval ontstaat er wel een situatie waar snel iets moet gebeuren om weer een wenselijke volgafstand te creëren maar dit is zeker mogelijk en gebeurt continue in het dagelijks verkeer.
Welkom in de realiteit. Reageren kan prima binnen een halve seconde, dat we als vuistregel uit willen gaan voor 2 seconden (met goede reden) is een hele andere discussie.Napo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:49:
[...]
En hier zakt je gehele betoog door de grond. 1 Seconde is zeker niet afdoende ruimte om veilig en tijdig te kunnen reageren mocht er iets gebeuren. Dat die afstand vrijwel normaal is in drukker verkeer is een ander probleem. Zodra je tegen de 2 seconde ruimte gaat laten dan heb je met invoegend verkeer effectief constant een afstand van minder dan een seconde op je voorligger.
Inderdaad en daar zit de vrouw mis.Uiteindelijk kan en mag je enkel van rijstrook wisselen indien er ruimte is om naar de andere rijstrook te gaan. Die was er in dit geval niet en derhalve dient de beste mevrouw op haar eigen rijstrook te blijven. Er is niets in de wetgeving noch in het verkeer als in gedragsvormen die jou dwingt om te wisselen van rijstrook.
Heel simpel - geen ruimte, niet wisselen en indien je wil wisselen en je rijdt niet de snelheid van je doelrijstrook dan heb je simpelweg meer ruimte nodig
Een richtingaanwijzer is een indicatie, niet een voorrangsmiddel en dat lijkt mevrouw in dezen niet te snappen
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, remmen zou nooit mogelijk moeten zijn (ik gebruik mijn rem zelden tot nooit op de snelweg).Nnoitra schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:47:
[...]
Anyhow; ik heb op dat moment gedaan wat ik dacht dat op dat moment het beste was.
Dwz; met het verkeer mee blijven rijden, mij aan de regels houden, hopen dat mevrouw in zou zien dat het niet ging lukken en zelf niet op de rem trappen en een mogelijke kettingreactie achter mij veroorzaken.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 16-05-2018 09:08 ]
Dan waren ze beide eerder op locatie geweest. Echter als iemand steeds dit soort dingen doet en de andere partij geeft altijd ruimte, dan wordt wangedrag indirect beloond en zal diegene het nooit leren. Ik denk dat een persoon eerder wat leert als het financiële gevolgen heeft, in dit geval betalen eigen risico of terugval schadevrije jaren.redwing schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:40:
En toch ben ik benieuwd wat er was gebeurt als je wel je gas even losgelaten of rustig geremd had. Je hebt nu weliswaar je gelijk gehaald maar ik betwijfel dat hij er wat van geleerd heeft en jij bent er al helemaal niets mee opgeschoten
De gemiddelde reactietijd is 1 seconde. Dat is het moment dat jij tot de conclusie komt dat het wijs is om je rempedaal in te drukken, en dat je dat rempedaal daadwerkelijk aanraakt. Op dat moment vertraagt jouw auto nog niet(!).assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:03:
Welkom in de realiteit. Reageren kan prima binnen een halve seconde, dat we als vuistregel uit willen gaan voor 2 seconden om te corrigeren voor verslappen van aandacht e.d. is een hele andere discussie.
Uiteraard is het beter om 2 seconden te houden zodat met invoegend verkeer kortstondig 1 seconde ontstaat maar een beetje utopisch is dit wel (in een situatie zoals hier beschreven).
Zelf houdt ik altijd wel 1-2 seconden aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 16-05-2018 09:14 ]
Neen, de oorzaak is dat een persoon een baan wil opschuiven terwijl daar de mogelijkheid niet toe is. Nergens staat beschreven dat je ruimte voor invoegend verkeer moet laten. Je bent oorzaak en gevolg aan het omdraaienassje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:03:
[...]
Inderdaad en daar zit de vrouw mis.
Punt blijft dat de echte oorzaak voor zulk gedrag zit bij de mensen die te weinig afstand houden. Daarnaast helpt een benadering "als ik links rijdt heb ik eerste recht" niemand omdat we daarmee de bekende treintjes op links creëren.
Dit inderdaad. Filmpje ook gekeken en verbaasde me dat de filmert geen ruimte laat vallen. Bij het optrekken merk je al dat die auto voor hem met moeite de 70 gaat redden, waarschijnlijk iemand van die leeftijd achter 't stuur. Als je dan de ruimte hebt kun je of in 1 keer op snelheid er tussen of er achteraan aansluiten. Over de vluchtstrook was echt niet nodig. Als je ruimte voor je hebt kun je jezelf aanpassen aan de snelheid links van je, heb je een meter over aan de voorkant kan dat niet..Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Eigenlijk is het verboden, maar het is bij mij tijdens rijlessen wel aangeleerd dat gebruik maken van een stuk van de vluchtstrook geen probleem is indien er problemen zijn met invoegen.
De actie hierboven vind ik zelf op het randje, maar volgens mij is dat een keer eerder al zeer uitgebreid bediscussieert. Je kunt bij het oprijden van de snelweg al zien dat deze persoon onvoldoende versnelt. Meestal laat ik dan een groot gat vallen zodat ik zelf wel veilig in kan voegen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Gemiddeld ja, maar in een alerte situatie lukt het ook in 0,2s.Pyramiden schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:13:
[...]
De gemiddelde reactietijd is 1 seconde. Dat is het moment dat jij tot de conclusie komt dat het wijs is om je rempedaal in te drukken, en dat je dat rempedaal daadwerkelijk aanraakt. Op dat moment vertraagt jouw auto nog niet(!).
Mocht jij 60 rijden in een treintje dan leg je in die seconde 17 meter af voordat jij net als je voorganger ook begint met vertragen. De kans dat jij hem erin zet is gigantisch als je slechts 1 seconde afstand houd, en al helemaal als de persoon voor jou ook al moest reageren, en beschikt over dikkere remmerij dan jij hebt.
Ik vind die 2 seconde dan helemaal niet utopisch, en al helemaal niet als de snelheden hoger worden dan 60 en de remafstand dus veel langer wordt.
Jij beschrijft de oorzaak van het ontstaan van de gevaarlijke situatie. Ik beschrijf de oorzaak van de oorzaak, 1 stapje verder.Napo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:19:
[...]
Neen, de oorzaak is dat een persoon een baan wil opschuiven terwijl daar de mogelijkheid niet toe is. Nergens staat beschreven dat je ruimte voor invoegend verkeer moet laten. Je bent oorzaak en gevolg aan het omdraaien
Wanneer kom jij in de realiteit dan?assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:03:
Welkom in de realiteit. Reageren kan prima binnen een halve seconde
Ik denk dat je jezelf gigantisch overschat.assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:00:
[...]
Gemiddeld ja, maar in een alerte situatie lukt het ook in 0,2s.
Gelukkig maar, anders zouden er veel meer ongelukken gebeuren aangezien meer dan 1s in druk verkeer zeldzaam is.
Daar komt nog bij dat je in de auto eerst nog het gevaar moet identificeren, vervolgens je voet naar boven, naar links, en weer naar beneden moet drukken om te remmen, waarna het pedaal ook nog een slag moet maken. In die test hoef je slechts op 1 knop te drukken, en je weet op basis van welk signaal, dus het zal in het verkeer nog verder oplopen.TheBrut3 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
[...]
Wanneer kom jij in de realiteit dan?
Reageren binnen een halve seconde? Probeer deze test eens:
http://edu.hethooghuis.nl...ets/reactie/rttest01.html
De meeste jongere mensen zitten waarschijnlijk tussen de 0.2 en 0.3 seconden (misschien ook nog wat afhankelijk van lag in de verbinding), zelf zat ik op 0.25 op de thinclient op het werk. Echter dan ben je al met je focus bij het groene lampje. Als je de focus ergens anders op het scherm legt, zodat het lampje enkel in je ooghoek zichtbaar is. Dan loopt je tijd al op, bij mij al boven de 0.3. In beide gevallen ben je wel zo in je focus dat je weet wat er gaat gebeuren en je vinger ligt al op je muis. In de auto ben je op van alles aan het letten, want er kan ook van alles gebeuren op de weg. Hierdoor zal de reactietijd nog verder oplopen.
[ Voor 43% gewijzigd door Pyramiden op 16-05-2018 10:22 ]
Vooral dit ja. Defensief rijden, ook al heb je zelf gelijk vaak zal je de fouten van andere automobilisten moeten opvangen. Ook al zit je verzekerings-technisch helemaal goed.P_Tingen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:16:
Kalmte kan je redden; kortpittigkapsel wil jou echt niet rammen dus die heeft de situatie niet goed ingeschat. Accepteer dat anderen fouten maken en - als het kan - los het op.
How are you doing?
Je vergeet de belangrijkste nog, je kunt op zich wel binnen een halve seconde reageren op degene die voor je remt, je hebt echter daarna nog eens een halve seconde nodig om erachter te komen dat hij veel harder remt dan je verwacht had. En daar komt dan ook die 1 seconde ook vandaan, dat is de tijd die je nodig hebt om erachter te komen dat degene voor je hard aan het remmen is. In 1e instantie ga je er nl. vanuit dat het een normale remactie is en ga je zelf dus nog niet hard remmen.TheBrut3 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
[...]
....
En dan hebben we het enkel nog over reactietijd. Nog niet over het in gang zetten van de complete reactie en het vervolg. Ik rijd namelijk niet met mijn voet op het rempedaal. Mijn voet moet dus eerst van gas naar rem en er moet druk worden gezet. Natuurlijk staat de auto voor je niet ineens stil, maar ik kan je vertellen dat er altijd wagens zijn die beter remmen. Mijn huidige Civic, met normale straatbanden remt goed. Niet zo goed als mijn voorgaande Impreza met flinke Brembo remmen en sportieve straatbanden. Die Impreza remt weer minder dan een Porsche met keramische remmen en semi-slicks. (allen op droog wegdek)
Inderdaad is het vaak een hele rits van oorzaken die het probleem veroorzaakt. Vaak is er weinig tussenafstand waardoor invoegen lastiger wordt. Als dan de invoeger daar niet goed op kan anticiperen komt hij naast een auto uit. Die kan dan weer besluiten om opzij te gaan zonder dat er voldoende ruimte is en dan heb je plotseling een probleem. Het is maar zelden dat er daadwerkelijk maar 1 oorzaak is.assje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:01:
[...]
Jij beschrijft de oorzaak van het ontstaan van de gevaarlijke situatie. Ik beschrijf de oorzaak van de oorzaak, 1 stapje verder.
Dat is iets anders dan oorzaak en gevolg omdraaien.
[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 16-05-2018 10:34 ]
[removed]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq