Ik woon op het platteland en tref regelmatig een tractor met kar. Als die van rechts komt heeft hij voorrang, maar het is vaak lastig de bocht te nemen naar links als daar een auto (ik dus) staat te wachten. Als de tractorbestuurder mij dan gebaart dat ik wel voor mag gaan zodat hij meer ruimte krijgt, moet ik dan stug blijven staan, nee schudden en teruggebaren dat *hij* juist voor moet gaan? Wat is veiliger?
Totdat jij zo gewend raakt aan je voorrang nemen en de tractorbestuurder tegenkomt die vrolijk doortuft en tegen je aanknalt. Wat is veiliger?
Andersom-situatie is vaak bij een brug vlak bij mijn huis. Streekbus rijdt langs het kanaal, moet dan haaks naar rechts de brug over, vervolgens weer haaks naar links om dan aan de andere kant van het kanaal verder te rijden. Maar de brug is smal en de bus moet 2x een bocht maken. Ik heb daar vaak voorrang op de bus, maar blijf dan op afstand wachten om de bus ruimte te geven, gecombineerd met een gebaar dat de bus eerst mag. Moet ik dan mijn voorrang claimen en bus laten wachten tot de buschauffeur uiteindelijk maar voorrang néémt? Wat is veiliger?
Bussen zijn meer dan eens gevaarlijk, omdat lang niet alle bestuurders kundig genoeg zijn. Ze dan onterecht voorrang verlenen helpt die bestuurder niet op de lange termijn.
Kindjes van 6 á 7 staan op de stoep te wachten tot ze over kunnen steken. Van links komt niks, maar van rechts kom ik, met achter mij nog duizend auto's. Ik rem en gebaar naar de kinderen dat ze over kunnen steken. Moet ik dan gewoon doorrijden en maar hopen dat de kinderen niet ergens tussen twee auto's proberen door te komen? Wat is veiliger?
Snelheid matigen en anticiperen waar nodig is veiliger. Zo maar remmen (meer zien die 'duizend' auto's namelijk niet) is strontvervelend en gevaarlijk. Ook potentieel voor de kindjes bij een doorschuivende kettingbotsing.
Oude meneer komt wankel op de fiets van links bij mij in het dorp en ik twijfel of hij überhaupt goed kan stoppen op die fiets, laat staan of hij weer op gang komt als hij eenmaal stil staat. Ik gebaar naar hem dat hij maar door moet rijden en dat ik wel op hem wacht. Moet ik dan maar gewoon doorrijden en hopen dat de man niet omkukelt als hij weer op gang wil komen? Wat is veiliger?
Als meneer daadwerkelijk zo matig in het verkeer meekomt helpt het niet als jij zijn (al) misplaatst gevoel van nog mee te kunnen komen sterkt door voorrang uit te delen. Hoe vaak ik niet op de rem moet voor oudjes die het echt niet meer goed zien en inschatten. Levensgevaarlijk.
Moeder met kindje voorop, kindje achterop en kind op kinderfiets naast haar komt, ook al weer van links aanfietsen richting school. Moet ik hier ook maar doorrijden en hopen dat ze zichzelf en naastrijdend kindje weer goed op gang krijgt of zal ik haar maar voor laten gaan? Wat is veiliger?
De kinderen moeten de voorrangsregels goed leren van jongs af aan, daar hoort ook soms het ongemak van stoppen bij.
In theorie kan ik in al deze gevallen rustig gas geven en mijn voorrang gebruiken. En in theorie gaat dat goed want iedereen is vlug en gezond en let goed op en doet geen domme dingen.
Maar toch geef ik met liefde af en toe mijn voorrang weg.
En bepaalde situaties lenen zich ook wel voor afwijkingen, maar de meesten eigenlijk niet. Dan help je de een, maar hinder je de ander. En dan ben jij toch echt degene die de regels negeert.
Anoniem: 91634 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:28:
[...]
Misschien wilt de invoegende auto helemaal geen 130lm/h rijden. Als die 100km/h wil rijden dan is dat zijn volste recht en aan jou de keuze om in te halen of ook 100km/h te gaan rijden.
Maar ik zie ook wel op sommige plekken dat de grote snelheidsverschillen voor gevaarlijke situaties zorgen.
Ze hadden beter kunnen beperken door enkel op de linker 130km/h toe te staan.
Dat is geen inhalen.....de invoeger bevindt zich nog niet op de rijstrook en wordt dus niet ingehaald. Die moet zich (letterlijk) voegen naar het verkeer op de rijstrook. Enkel 130 op de linkerbaan wordt me een jojo effect. Als je lekker 100 wilt rijden doe je dat toch gewoon? Maar dan hoef je niet in te voegen voor iemand die 130 rijdt, terwijl jij ook nog 50-100 meter verderop achter die persoon kan invoegen. Dat is namelijk verboden.