Invoegen met lage snelheid vs aanrijding van achter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Door een recente ervaring vroeg ik me het volgende af: als iemand met lage snelheid invoegt ruim voor het einde van een invoegstrook en er vindt een botsing van achter plaats met doorgaand verkeer, wie is dan schuldig?

Meer concreet: op een tweebaans snelweg (130) rijd ik 120 op de rechterbaan, en de linkerbaan is vol met auto's. De invoeger rijdt 80, en ik kan hem/haar makkelijk inhalen voor het eind van de invoegstrook. Bij het begin van de blokmarkering voegt deze persoon vlak voor me in zodat ik vol in de remmen moet -- alles ging gelukkig goed. Maar stel dat ik niet hard genoeg kan remmen, hoe zal de schuld/schade dan verdeeld worden?

Beste antwoord (via jnice op 14-05-2018 20:07)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Ik zie niet wat jij wettelijk fout hebt gedaan. Je hoeft er geen rekening mee te houden dat iemand zijn auto voor de jouwe gooit. Ik zou alle schuld bij de invoeger leggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Ik zie niet wat jij wettelijk fout hebt gedaan. Je hoeft er geen rekening mee te houden dat iemand zijn auto voor de jouwe gooit. Ik zou alle schuld bij de invoeger leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:06
Klopt.
Ze moeten desnoods op het einde van de invoegstrook stoppen.
(Doet geen hond , ze voegen meestal via de pechstrook in...)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Er zijn een aantal zaken die spelen:

- Artikel 19 RVV 1990
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

- Artikel 54 RVV 1990
- Artikel 55 RVV 1990
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Edit ivm auteursrecht.

[ Voor 38% gewijzigd door Gri77ie op 14-05-2018 02:04 . Reden: aanvulling ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
@Gri77ie afgezien van de wetteksten kun je beter linken ipv copy/paste ivm het auteursrecht. De vraag is of art. 19 RVV hier toepassing vindt, de weg was immers vrij.

[ Voor 18% gewijzigd door GlowMouse op 14-05-2018 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

In principe klopt wat glowmouse zegt. Maar in de praktijk kan het bij onenigheid over de schuldvraag makkelijk uitdraaien op een wellus niettus spelletje over de vraag of de invoeg manoeuvre al afgerond was en hoelang de ingevoegde auto al op de rijbaan reed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
-36- schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:38:
In principe klopt wat glowmouse zegt. Maar in de praktijk kan het bij onenigheid over de schuldvraag makkelijk uitdraaien op een wellus niettus spelletje over de vraag of de invoeg manoeuvre al afgerond was en hoelang de ingevoegde auto al op de rijbaan reed.
De bewijslast terzake ligt bij de wederpartij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
floorcleaner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:32:
Klopt.
Wat op zich wel weer een leuk experiment is met een politieauto achter je...
Stop je aan het einde van de invoegstrook en hoop je dan vanuit stilstand wel genoeg snelheid te kunnen krijgen om behoorlijk in te voegen (I wish you good luck op een beetje drukke rijbaan)
Of ga je verder versnellen over pechstrook en voeg je daarna goed in.

Ik gok zomaar dat de agent achter je je beboet als jij daar een kwartier stilstaat op einde invoegstrook wachtend op het kunnen invoegen en ik gok zomaar dat de agent je kan beboeten voor het rijden over de pechstrook.

Het is een beetje een catch-22 situatie die je zelf creëert als je daadwerkelijk stopt aan het einde van de invoegstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

GlowMouse schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:37:
@Gri77ie afgezien van de wetteksten kun je beter linken ipv copy/paste ivm het auteursrecht. De vraag is of art. 19 RVV hier toepassing vindt, de weg was immers vrij.
Je hebt helemaal gelijk. Aangepast.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:42:
[...]

Wat op zich wel weer een leuk experiment is met een politieauto achter je...
Stop je aan het einde van de invoegstrook en hoop je dan vanuit stilstand wel genoeg snelheid te kunnen krijgen om behoorlijk in te voegen (I wish you good luck op een beetje drukke rijbaan)
Of ga je verder versnellen over pechstrook en voeg je daarna goed in.

Ik gok zomaar dat de agent achter je je beboet als jij daar een kwartier stilstaat op einde invoegstrook wachtend op het kunnen invoegen en ik gok zomaar dat de agent je kan beboeten voor het rijden over de pechstrook.

Het is een beetje een catch-22 situatie die je zelf creëert als je daadwerkelijk stopt aan het einde van de invoegstrook.
Je zal niet zo snel een boete gaan krijgen als je "terecht" doorrijdt op de vluchtstrook.
Je moet alleen zo snel mogelijk zorgen dat je daar niet meer rijdt, en er geen 3e baan van gaan maken.
Het zal tevens uitmaken of het een invoegstrook is van 50m of 500m natuurlijk.

Mijn ervaring is dat je altijd wel kan invoegen ( ook degene op de rijstrook wil geen schade ) dus als je geen gaatje 'krijgt' kan je of wat inhouden, en achter de persoon invoegen, OF je maakt plaats.
Ik zie echter regelmatig hier in de VV fora de stoïcijnse instelling dat iedereen fout is, en 'ik' de betere bestuurder, dus als je een medetweaker tegenkomt, moet je maar inhouden ;)
letterlijk gelezen dat de invoeger maar beter moet leren rijden, en dat 'ik' echt niet opzij ga, ook niet op een lege snelweg ( in dashcamtopic ergens )

Persoonlijk ga ik vrijwel altijd even naar links om de invoeger wat ruimte te geven, als er dan een "dashcammer met vmaxplus30wantvlotdoorijden" achter mij komt, moet die maar wat inhouden.
Als iedereen elkaar wat ruimte geeft, en wat hoffelijkheid toont, gaat het allemaal zoveel vlotter onderweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 03:49:

Persoonlijk ga ik vrijwel altijd even naar links om de invoeger wat ruimte te geven, als er dan een "dashcammer met vmaxplus30wantvlotdoorijden" achter mij komt, moet die maar wat inhouden.
Als iedereen elkaar wat ruimte geeft, en wat hoffelijkheid toont, gaat het allemaal zoveel vlotter onderweg
Alleen kan een overijverige agent je dan bekeuren voor "onnodig links rijden", wat volgens mij ook in de praktijk wel voorgekomen is (nu geen tijd om voorbeeldjes op te zoeken helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Klopt.
Volgens mij is het idee dat je vooraan de invoegstrook wacht tot er ruimte is. Dat doet ook niemand, behalve sommige vrachtwagens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55

St@m

@ Your Service

jeroen3 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:39:
[...]

Volgens mij is het idee dat je vooraan de invoegstrook wacht tot er ruimte is. Dat doet ook niemand, behalve sommige vrachtwagens.
:? Je hebt een rijbewijs? Je moet doorrijden tot einde invoegstrook.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als je met een oldtimer rijdt, dan dien je, als je de snelweg wilt oprijden, voordat je de invoegstrook nadert te kijken of er ruimte is om in te voeren. Dat kan, in extreme gevallen, betekenen dat je aan het begin van de toerit even extra moet opletten. Pas als er ruimte is, dan begin je met het naderen van de invoegstrook, zodat je de gehele lengte van de invoegstrook kunt gebruiken om de doelsnelheid van 86 km/h te bereiken. Als het goed is dan kun je dan ergens halverwege tot het einde van de invoegstrook invoegen. Eerder invoegen is gevaarlijk en veroorzaakt alleen maar files. Bij een weefvak rijd je met je oldtimer niet door tot het einde, maar voeg je in het midden van het weefvak in.

Met moderne auto's maakt het niet uit. Die zitten toch in 10 sec. op 100 km/h, dus is het allemaal zo makkelijk als het smeren van een boterham. Het is technisch gezien moeilijk om iemand te hinderen die op de doorgaande rijbaan rijdt.

Bij het uitvoegen blijf je op de rijbaan totdat de uitvoegstrook begint. Ga dus niet net als al die aso's de hulpdiensten blokkeren door op de vluchtstrook te staan als de uitvoegstrook niet lang genoeg is. Stilstaan i.v.m. een file doe je op de rijbaan, niet op de vluchtstrook.

Verder is het gebruik van alarmlichten alleen bedoeld voor gevaarlijke situaties. Een file is geen gevaarlijke situatie, maar een dagelijkse bezigheid. Dus geen alarmlichten als je uitrolt op een file. En als je iemand laat uitstappen bij een bushalte gebruik je geen gevaarlichten, want er is geen gevaar. In dat geval gebruik je je clignoteur aan de rechterzijde.
Ten eerste overtreed je hiermee de wet.
Ten tweede veroorzaak je hiermee files.

Stel een snelweg heeft drie doorgaande banen. Er is dan capaciteit voor twee inhalers. Op het moment dat je gebruik maakt van die capaciteit, dan halveert de inhaalcapaciteit van een driebaansweg.

* Trommelrem heeft in een grijs verleden een keer een snelwegwebcam op een extra beeldscherm op kantoor gehad. Het is heel interessant om te zien dat een file bijna altijd begint omdat er mensen op de doorgaande weg naar links gaan bij een invoegstrook, waardoor de inhaalcapaciteit halveert. Als men op de doorgaande weg nou gewoon bij drukte normaal blijft rijden, dan is de capaciteit van de doorgaande weg veel hoger.

[ Voor 49% gewijzigd door Trommelrem op 14-05-2018 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

thijsco19

KTM 990 SMT

St@m schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:46:
[...]

Mij staat bij dat je aan het begin van de invoegstrook moet wachten als je geen ruimte heb. Zodoende kan je nog snelheid opbouwen op de invoegstrook als je vervolgens wilt invoegen. (Wat mijn bovenbuurman zegt)

Maar andere kant is, hoe kan je dan zien of er ruimte is om in te voegen als je aan het begin staat? (Begin is dan wel 'bovenaan', waar je nog enigszins de snelweg kan zien, en niet helemaal 'onderaan' waar je helemaal niks ziet)

Om eerlijk te zijn zou ik het dus niet weten, ook doordat ik die situatie nooit ben tegengekomen en ook niet in mijn theorie vragen heb gehad :9 .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:55

St@m

@ Your Service

Kijken, snelheid aanpassen nog eens kijken en invoegen. Niet stilstaan aan het begin van de invoegstrook. Het liefst doorrijden tot het einde om de doorstroming te bevorderen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:16
[...]
Als de weg leeg is dan heeft de invoeger alle ruimte om op het gas te gaan en voor je in te voegen of iets van het gas af te gaan en achter je in te voegen. Er is dan geen enkele reden om opzij te gaan terwijl je in je achteruitkijk spiegel ziet dat er iemand met een hogere snelheid nadert. Vaak gaat het bij dat spiegele fout en wordt dat niet of niet goed gedaan. In Duitsland hoef je dat niet te proberen waar men soms +100km/u harder rijdt.

Vergeet niet dat verkeer op de linkerbaan voorrang heeft en jij een bijzondere manouvre uitvoert. Dus ja, je zit op dat moment fout als er verkeer aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
eMiz0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:19:
[...]

Als de weg leeg is dan heeft de invoeger alle ruimte om op het gas te gaan en voor je in te voegen of iets van het gas af te gaan en achter je in te voegen. Er is dan geen enkele reden om opzij te gaan terwijl je in je achteruitkijk spiegel ziet dat er iemand met een hogere snelheid nadert. Vaak gaat het bij dat spiegele fout en wordt dat niet of niet goed gedaan. In Duitsland hoef je dat niet te proberen waar men soms +100km/u harder rijdt dan jou.

Vergeet niet dat verkeer op de linkerbaan voorrang heeft en jij een bijzondere manouvre uitvoert. Dus ja, je zit op dat moment fout als er verkeer aan komt.
Als de weg leeg is, gebeurt het ook dat de "nette" rechtsrijder stug 100 blijft rijden, terwijl de invoeger probeert snelheid te maken om in te voegen.
Zo belanden ze naast elkaar .... de rechtsrijder op de rijstrook kijkt dan naar de invoeger, en zo creëer je juist gevaarlijke situaties... want je mag niet links rechts inhalen lastig, na nachtdienst nr6
Er is ( als er ruimte is ) niets mis mee om dan even op de linkerbaan te gaan rijden, om wat te 'helpen' de doorstroming te bevorderen.
Geef wat gas bij, en maak een inhaalactie, en kom dan weer voor de invoeger uit, ik zie het probleem niet.

Op de maan is ook geen limiet ... waarom je Duitsland erbij moet halen ontgaat mij totaal.
En daarbij, zou je dat wél op de Duitse snelwegen proberen, en je klapt met 100KM verschil op de voorganger, krijg je toch de schuld wel toegewezen.
Dat hardrijden is toegestaan mits de omstandigheden het toelaten.
Volgens mij geldt er bij in/uitvoegpunten een snelheidslimiet, JUIST om dit te voorkomen.

Bij ongelukken wordt dan nauwgezet gekeken naar alle punten, blijkt dat jij met 100KM meer reed, komt de vraag 'waarom niet ingehouden' de omstandigheden waren er niet naar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Zie hier het probleem van de Nederlandse snelwegen. Dit gecombineerd met onze nummer 1 talent waar we bij uitstek het beste in zijn in Europa, links rijden met 100km/h waar je 120 mag. Want god forbid om rechts te rijden, want die baan is voor vrachtwagens.

Hoe moeilijk is het nou om potverdorie vaart te maken op de uitvoegstrook en in te voegen met gedegen snelheid? Hoe moeilijk is het nou om die linker baan enkel te gebruiken voor inhalen? Mij is het nooit gebeurt dat ik werd geblokkeerd tijdens het invoegen, zelfs in files niet (voeg dagelijks in de file in, gewoon doorrijden tot het einde van de invoegstrook en je vind zeker een plek). Heb talloze keren mensen over de pechstrook moeten inhalen die op de kwart van de invoegstrook stil staan tijdens de file?!!

Och wat is het soms lekker om in Duitsland te rijden waar je echte chauffeurs hebt, chauffeurs die autorijden gewoon snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Trommelrem schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:48:
Als je met een oldtimer rijdt, dan dien je, als je de snelweg wilt oprijden, voordat je de invoegstrook nadert te kijken of er ruimte is om in te voeren. Dat kan, in extreme gevallen, betekenen dat je aan het begin van de toerit even extra moet opletten. Pas als er ruimte is, dan begin je met het naderen van de invoegstrook, zodat je de gehele lengte van de invoegstrook kunt gebruiken om de doelsnelheid van 86 km/h te bereiken. Als het goed is dan kun je dan ergens halverwege tot het einde van de invoegstrook invoegen. Eerder invoegen is gevaarlijk en veroorzaakt alleen maar files. Bij een weefvak rijd je met je oldtimer niet door tot het einde, maar voeg je in het midden van het weefvak in.

Met moderne auto's maakt het niet uit. Die zitten toch in 10 sec. op 100 km/h, dus is het allemaal zo makkelijk als het smeren van een boterham. Het is technisch gezien moeilijk om iemand te hinderen die op de doorgaande rijbaan rijdt.
Wat heeft een oldtimer er nu mee te maken? Er gelden geen andere regels voor oldtimers dan voor moderne auto's met invoegen. Er zijn genoeg mensen met moderne auto's die een stuk langzamer rijden dan hoe je oldtimers beschrijft (ik heb zelf een oldtimer en herken me er niet in) en er zijn genoeg moderne auto's die echt niet in 10 seconden op 100 km/h zitten, zelfs niet als je maximaal optrekt (wat toch vrijwel niemand doet).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
[...]

Hoe wil je ooit nog invoegen anders uit stilstand? Je hebt ook invoegstroken zonder vluchtstrook er na die je kan gebruiken om in te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Maasluip schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:43:
[...]

Wat heeft een oldtimer er nu mee te maken? Er gelden geen andere regels voor oldtimers dan voor moderne auto's met invoegen. Er zijn genoeg mensen met moderne auto's die een stuk langzamer rijden dan hoe je oldtimers beschrijft (ik heb zelf een oldtimer en herken me er niet in) en er zijn genoeg moderne auto's die echt niet in 10 seconden op 100 km/h zitten, zelfs niet als je maximaal optrekt (wat toch vrijwel niemand doet).
Over het algemeen zijn oldtimers wel wat langzamer. Natuurlijk zitten er dikke V8-en tussen, maar het meerendeel van de oldtimers is gewoon wat langzamer dan moderne auto's. Zelfs een moderne Mercedes diesel met basismotor is al sneller dan een oldtimer Mercedes AMG.

Een moderne middenklasser zit zo op de 100, en dan is invoegen net zo makkelijk als het smeren van een boterham. Je kunt het bijna niet fout doen. Met een 2CV is invoegen nog steeds niet moeilijk, maar je moet op de toerit al controleren wat de status van de doorgaande weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 14-05-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
[...]

Ja, en een moderne auto. Dus dat hoef ik nooit. Tenzij de invoegstrook extreem kort is natuurlijk. Maar wellicht is het beter als je dat geen invoegstrook noemt.
Maar als je een langzaam voertuig hebt, dan moet je niet blind de invoegtrook op rijden, want anders moet je wellicht invoegen onder de minimale snelheid van 60 km/h. En dan krijg je spookfiles.

Bij weefvakken gaat dit niet op natuurlijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:12
Anoniem: 1051667 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:37:
Och wat is het soms lekker om in Duitsland te rijden waar je echte chauffeurs hebt, chauffeurs die autorijden gewoon snappen.
Ow Duitsers snappen het juist niet.
Altijd als ik in Duitsland rijdt zie ik een treintje op de meeste linkse rijstrook rijden terwijl de midden rijstrook helemaal vrij is. (Ik rij bijna altijd volledig rechts, behalve als ik een vrachtwagen / langzaam rijdende auto inhaal).

Het 'oude' grapje dat de NL sitcker in Duitsland voor Nur Links staat gaat allang niet meer op. Zij zijn de baas der bazen in het spelletje volkomen nutteloos links blijven rijden.

Nee Duitsers kunnen (net als Belgen) niet rijden.
De echte bazen op de weg zijn in Finland. _/-\o_
  • Netjes richting aangeven wanneer ze willen afslaan.
  • Bijna niemand rijdt boven de max. snelheid.
  • Wanneer je een fout maakt wordt je niet gelijk afgestraft.
Blijf me steeds weer verbazen als ik achter het stuur kruip in Finland. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Jaren gereden met "traag" spul, je moet gewoon gasgeven en wat meer kijken. Ik had de Golf 1.9D en de 206 1.4hdi iets sportiever laten uitlijnen, scheelt je zo 20km/h aan snelheid wat je erin kunt houden op een klaverblad. Snelheid die je niet afremt hoef je ook niet weer op te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Lastig verhaal. Zelf denk ik verkomen is altijd beter dan genezen.
Zelf vindt ik niet verstandig om 120/130 te gaan op de rechter rijstrook wanneer het druk is of wanneer je ziet dat er mensen aan het oprtekken zijn om in te voegen. Want grote kans dat de gene die voor je invoegt helemaal geen zin heeft om 120km/h te gaan rijden. 80km/h is de minimale snelheid.
Misschien verstandiger om in zo situatie om tijdig het gas los te laten of even een strook op te schuiven om zodoende ruimte te geven.

Je ziet ook wel op sommige drukke plekken zo dubbel gecombineerde streep waarbij je wel naar links mag opschuiven en niet naar rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Anoniem: 91634 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:11:
Lastig verhaal. Zelf denk ik verkomen is altijd beter dan genezen.
Zelf vindt ik niet verstandig om 120/130 te gaan op de rechter rijstrook wanneer het druk is of wanneer je ziet dat er mensen aan het oprtekken zijn om in te voegen. Want grote kans dat de gene die voor je invoegt helemaal geen zin heeft om 120km/h te gaan rijden. 80km/h is de minimale snelheid.
Misschien verstandiger om in zo situatie om tijdig het gas los te laten of even een strook op te schuiven om zodoende ruimte te geven.

Je ziet ook wel op sommige drukke plekken zo dubbel gecombineerde streep waarbij je wel naar links mag opschuiven en niet naar rechts.
Minimale snelheid is 60 km/h. Niet 80.....
Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen

Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:58
Oh man, alweer een 'wie heeft hier schuld' topic gevuld met quasi-juristen, prof coureurs en zondagsrijders.

Het probleem met menig tweaker hier is de puur theoretische benadering van ieder 'probleem'. Laat het dagelijks verkeer nou net bomvol práktische perikelen zitten.

Nee, je kunt niet altijd invoegen voordat je de invoegstrook eindigt, juist omdat de meeste verkeersdeelnemers je het licht in de ogen niet gunnen. Owee, als je er tussen schiet.

Nee, op een snelheid komen van 100+ is niet voor iedere auto even makkelijk. Wel eens in zo'n eco-rakker gereden met een 0.9l motor?

Nee, Duitsland is niet des hemels wat betreft het bevorderen van de doorstroom. Waarom denk je dat steeds meer wegen daar een limiet hebben? Of wat de denken van de enorm korte invoegstroken?

Ja, inhalen op een invoeg-/uitvoegstrook is toegestaan door de in-/uitvoeger.

Nee, geblokkeerd worden bij vmax+30 rijden is geen belemmering van de doorstroom. Jij bent wel een gevaar voor anderen vanwege de onverwachte snelheid.

Ps. de toestand van de drukte checken voordat je op de invoegstrook komt is altíjd een verstandig idee, niet enkel bij oldtimers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
FreshMaker schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:26:
[...]

Als de weg leeg is, gebeurt het ook dat de "nette" rechtsrijder stug 100 blijft rijden, terwijl de invoeger probeert snelheid te maken om in te voegen.
Zo belanden ze naast elkaar .... de rechtsrijder op de rijstrook kijkt dan naar de invoeger, en zo creëer je juist gevaarlijke situaties... want je mag niet links inhalen
Ik denk dat je rechts inhalen bedoelt? Dat mag overigens wel, want de in/uitvoegstrook is een andere rijbaan, daar gaat dat niet op.

En zo zwart-wit is dat rechts inhalen niet hoor. Het is in ieder geval niet zo spannend dat je een noodremming moet uitvoeren omdat je bang bent dat je per ongeluk rechts inhaalt. Dat is veel gevaarlijker.

Gewoon normaal blijven rijden en anticiperen aan de rest van de weggebruikers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Klopt.
??

Mij is altijd geleerd als je niet tijdig in kunt voegen op de invoegstrook (dan doe je sowieso al iets fout) dan verder rijden op de vluchtstrook. Als je aan het eind van de invoegstrook gaat stil staan creëer je een gevaarlijke situatie en kun je helemaal nooit invoegen (als het verkeer op de rijbaan een beetje snelheid heeft en niet stil staat).

Antwoord op TS: het invoegende verkeer moet zich aanpassen aan het verkeer dat zich al op de rijbaan bevind. Ontstaat er een ongeluk uit een onveilige invoegactie, is het invoegende verkeer altijd schuldig.

Ik vertik het tegenwoordig om naar links op te schuiven als er een auto in wil voegen. Dat lijkt nu zo normaal te zijn geworden dat het invoegende verkeer dit van je verwacht. Het gebeurt geregeld dat ik 120/130 rij en dat er mensen met 100 invoegen zodra de blokmarkering begint en maar gewoon verwachten dat ik opschuif. Terwijl er ruimte zat is om het gas in te trappen en ruim voor mij in te voegen.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 14-05-2018 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
Volgens mij zit er een soort interval op dergelijke topics, ze blijven terugkomen :).

De theorie is volgens mij vrij duidelijk; de praktijk ook (in dit specifieke geval). Invoegend verkeer mag het verkeer wat al op de snelweg aanwezig is niet hinderen - simpel. Nu heb je natuurlijk wel altijd de plicht om een eventueel ongeluk voor zover mogelijk te voorkomen - maar goed...dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:08
R20141016 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:09:
[...]

Altijd als ik in Duitsland rijdt zie ik een treintje op de meeste linkse rijstrook rijden terwijl de midden rijstrook helemaal vrij is. (Ik rij bijna altijd volledig rechts, behalve als ik een vrachtwagen / langzaam rijdende auto inhaal).

Het 'oude' grapje dat de NL sitcker in Duitsland voor Nur Links staat gaat allang niet meer op. Zij zijn de baas der bazen in het spelletje volkomen nutteloos links blijven rijden.

Het is met elk land wel iets :P
Maar in Finland wordt je liever niet aan de kant gezet: Boetes kunnen oplopen tot 33 % van je jaarinkomen + vermogen. Er zijn dus verhalen dat een CFO een boete van 35k heeft moeten betalen voor te hard rijden.

Overigens zijn er groepen Finnen die nogal wat overlast veroorzaken in Estland, ook in het verkeer, bijv met alcohol.
Dus zeg jij het maar :P

---
TS: Al eens gedacht aan een Dashcam (Reso: Full HD of groter) en een SD kaartje van 32/64 GB?
Binnen NL mag je dat prima als bewijsvoering gebruiken in de rechtszaal of bij een verzekeraar.

Owja: Diezelfde beelden op youtube/dump*** zetten met persoonsgegevens is dan weer niet toegestaan! (Kentekenplaat valt hieronder)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

FastFred schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:40:
[...]
Ik vertik het tegenwoordig om naar links op te schuiven als er een auto in wil voegen. Dat lijkt nu zo normaal te zijn geworden dat het invoegende verkeer dit van je verwacht. Het gebeurt geregeld dat ik 120/130 rij en dat er mensen met 100 invoegen zodra de blokmarkering begint en maar gewoon verwachten dat ik opschuif. Terwijl er ruimte zat is om het gas in te trappen en ruim voor mij in te voegen.
Lijkt me ook niet handig; invoegers verwachten inderdaad dat je opschuift en je hebt het volste recht om te blijven rijden, maar ik heb al een paar keer gehad dat zelf werd ingehaald en dus niet kón opschuiven. Toch wilde de invoeger naar links alsof het mijn probleem was en hij het volste recht had om naar links te gaan. En dan ook nog chagrijnig kijken als ze op de rem moeten.

Domweg om ongelukken te voorkomen ga ik naar links als er ruimte is. Ik probeer meestal te rijden met de instelling dat iedereen gek is en ik de enige met gezond verstand.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 14-05-2018 09:29 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
R20141016 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:14:
[...]

Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Dat wat de auto minimaal moet kunnen rijden. Dat betekend niet dat je dat minimaal moet rijden. Deze regel is een aantal jaar geleden komen te vervallen omdat het simpelweg niet haalbaar was in de file om deze snelheid minimaal te rijden.

Te langzaam rijden kan altijd nog vallen onder "onnodig hinder veroorzaken voor het overige wegverkeer" of "onnodig gevaar veroorzaken voor het overige wegverkeer".
eMiz0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:19:
Als de weg leeg is dan heeft de invoeger alle ruimte om op het gas te gaan en voor je in te voegen of iets van het gas af te gaan en achter je in te voegen. Er is dan geen enkele reden om opzij te gaan terwijl je in je achteruitkijk spiegel ziet dat er iemand met een hogere snelheid nadert. Vaak gaat het bij dat spiegele fout en wordt dat niet of niet goed gedaan. In Duitsland hoef je dat niet te proberen waar men soms +100km/u harder rijdt.
Grappig dat men juist in Duitsland veel eerder geneigd is om een baan op te schuiven om de invoeger ruimte te geven (met kent hun eigen korte invoegstroken).

Officieel gezien is het natuurlijk een makkelijk vraagstuk. Je nadert een voorrangsweg en dan mag je het verkeer dat daar op rijdt niet hinderen als je deze weg oprijdt. Als je dit te langzaam doet doe je dat wel. Dan had je even moeten wachten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@P_Tingen dat vertik ik dus. Ik zie het ook wel eens dat als mensen van rechts komen die dus voorrang op mij hebben, gaan staan zwaaien dat ik wel voor mag. Daar doe ik dus ook niet aan mee, want er komt een moment dat men verwacht voorrang te hebben terwijl men dat niet heeft, en dan krijg je brokken. Die regels zijn er niet voor niets, als we allemaal onze eigen regels gaan verzinnen dan werkt dat niet.

Gister nog, heb haaientanden voor me, er komt van links een scootertje met een ouwe man er op die stopt en gebaart dat ik voor mag. 2 auto's achter hem moesten dus in de ankers omdat hij daar met z'n achterlijke kop op een voorrangsweg stil ging staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 14:09
geekeep schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:16:
Oh man, alweer een 'wie heeft hier schuld' topic gevuld met quasi-juristen, prof coureurs en zondagsrijders.

Het probleem met menig tweaker hier is de puur theoretische benadering van ieder 'probleem'. Laat het dagelijks verkeer nou net bomvol práktische perikelen zitten.

Nee, je kunt niet altijd invoegen voordat je de invoegstrook eindigt, juist omdat de meeste verkeersdeelnemers je het licht in de ogen niet gunnen. Owee, als je er tussen schiet.

Nee, op een snelheid komen van 100+ is niet voor iedere auto even makkelijk. Wel eens in zo'n eco-rakker gereden met een 0.9l motor?

Nee, Duitsland is niet des hemels wat betreft het bevorderen van de doorstroom. Waarom denk je dat steeds meer wegen daar een limiet hebben? Of wat de denken van de enorm korte invoegstroken?

Ja, inhalen op een invoeg-/uitvoegstrook is toegestaan door de in-/uitvoeger.

Nee, geblokkeerd worden bij vmax+30 rijden is geen belemmering van de doorstroom. Jij bent wel een gevaar voor anderen vanwege de onverwachte snelheid.

Ps. de toestand van de drukte checken voordat je op de invoegstrook komt is altíjd een verstandig idee, niet enkel bij oldtimers...
Ook met een 0.9 eco-doosje kun je prima invoegen. Het probleem is dat veel mensen bang zijn om zo'n blokje toeren te laten maken, om op snelheid te komen.

Laat je zo'n blokje lekker werken hoger in de toeren, dan kom je echt wel voldoende vooruit om veilig in te kunnen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

FastFred schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:42:
@P_Tingen dat vertik ik dus. Ik zie het ook wel eens dat als mensen van rechts komen die dus voorrang op mij hebben, gaan staan zwaaien dat ik wel voor mag. Daar doe ik dus ook niet aan mee, want er komt een moment dat men verwacht voorrang te hebben terwijl men dat niet heeft, en dan krijg je brokken. Die regels zijn er niet voor niets, als we allemaal onze eigen regels gaan verzinnen dan werkt dat niet.

Gister nog, heb haaientanden voor me, er komt van links een scootertje met een ouwe man er op die stopt en gebaart dat ik voor mag. 2 auto's achter hem moesten dus in de ankers omdat hij daar met z'n achterlijke kop op een voorrangsweg stil ging staan.
Kweenie, maar ik denk serieus dat dit een gevaarlijke houding is. Regels zijn mooi, maar er zijn genoeg situaties waar het net handiger / veiliger / beter is om de regels even een keer niet te gebruiken. Zolang dat in goed overleg gaat, met bv een handgebaar in de vorm van 'doe jij maar eerst' dan is er niets aan de hand. Op zo'n moment stug op je strepen blijven staan lijkt me niet goed voor de doorstroming en veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
P_Tingen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Kweenie, maar ik denk serieus dat dit een gevaarlijke houding is. Regels zijn mooi, maar er zijn genoeg situaties waar het net handiger / veiliger / beter is om de regels even een keer niet te gebruiken. Zolang dat in goed overleg gaat, met bv een handgebaar in de vorm van 'doe jij maar eerst' dan is er niets aan de hand. Op zo'n moment stug op je strepen blijven staan lijkt me niet goed voor de doorstroming en veiligheid.
Vindt dat soms ook niet handig met mijn zoontje van 4.
Ik zeg dat hij moet wachten wanneer er auto's aankomen. Wanneer er een auto stopt en geeft aan dat hij mag doorlopen wil niet zeggen dat de andere kant vrij is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Ja, want als iedereen zijn eigen voorrangsregels gaat verzinnen wordt het veiliger :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 15:50
R20141016 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:14:
[...]

Als je die link nog even goed leest, nota bene de allereerste zin van het artikel, zie je dat er helemaal geen minimum snelheid is. Die constructiesnelheid houdt domweg in dat je auto zo hard moet KUNNEN om op de snelweg oid te gaan, dat wil niet zeggen dat je ook zo hard MOET rijden. Als je 30 op de snelweg wilt rijden in een Ferrari, dan zou dat dus gewoon kunnen. Dat oom agent je er een mooie Artikel-5 boete voor mag geven, doet niet af aan het feit dat er geen minimumsnelheid is in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

R20141016 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:11:
[...]

Vindt dat soms ook niet handig met mijn zoontje van 4.
Ik zeg dat hij moet wachten wanneer er auto's aankomen. Wanneer er een auto stopt en geeft aan dat hij mag doorlopen wil niet zeggen dat de andere kant vrij is.....
offtopic:
^ dit inderdaad. Ik probeer mijn kinderen (3-5-7 jaar) wat verkeersinzicht te geven, krijg je constant mensen die je (goedbedoeld) gaan voorlaten terwijl ze voorrang hebben... 8)7 Lief, maar compleet niet productief (zeker als ze pas gaan zitten zwaaien terwijl je net bijna stil staat).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
[...]

Je zal niet zo snel een boete gaan krijgen als je "terecht" doorrijdt op de vluchtstrook.
Je moet alleen zo snel mogelijk zorgen dat je daar niet meer rijdt, en er geen 3e baan van gaan maken.
Het zal tevens uitmaken of het een invoegstrook is van 50m of 500m natuurlijk.

Mijn ervaring is dat je altijd wel kan invoegen ( ook degene op de rijstrook wil geen schade ) dus als je geen gaatje 'krijgt' kan je of wat inhouden, en achter de persoon invoegen, OF je maakt plaats.
Ik zie echter regelmatig hier in de VV fora de stoïcijnse instelling dat iedereen fout is, en 'ik' de betere bestuurder, dus als je een medetweaker tegenkomt, moet je maar inhouden ;)
letterlijk gelezen dat de invoeger maar beter moet leren rijden, en dat 'ik' echt niet opzij ga, ook niet op een lege snelweg ( in dashcamtopic ergens )

Op de hoofdbaan heb je ook gewoon voorrang. Een beetje invoeger moet ook kijken en zelf zien waar hij uit wil komen. Daarvoor hoeft hij niet van mij afhankelijk te zijn, want hij kan zelf meer of minder gas geven. Als een duf konijn verwachten dat ik hem wel ruimte geef terwijl net iemand mij inhaalt is niet hoe het werkt.
[...]

Zo belanden ze naast elkaar .... de rechtsrijder op de rijstrook kijkt dan naar de invoeger, en zo creëer je juist gevaarlijke situaties... want je mag niet links inhalen
Er is ( als er ruimte is ) niets mis mee om dan even op de linkerbaan te gaan rijden, om wat te 'helpen' de doorstroming te bevorderen.
Geef wat gas bij, en maak een inhaalactie, en kom dan weer voor de invoeger uit, ik zie het probleem niet.

Op de maan is ook geen limiet ... waarom je Duitsland erbij moet halen ontgaat mij totaal.
En daarbij, zou je dat wél op de Duitse snelwegen proberen, en je klapt met 100KM verschil op de voorganger, krijg je toch de schuld wel toegewezen.
Dat hardrijden is toegestaan mits de omstandigheden het toelaten.
Volgens mij geldt er bij in/uitvoegpunten een snelheidslimiet, JUIST om dit te voorkomen.

Bij ongelukken wordt dan nauwgezet gekeken naar alle punten, blijkt dat jij met 100KM meer reed, komt de vraag 'waarom niet ingehouden' de omstandigheden waren er niet naar.
Je moet zelfs links inhalen? Waarom kan de invoeger niet beter plannen ipv bij begin blokmarkering gelijk de snelweg op te willen? Het is juist ergerniswekkend om iemand voor je neus naar links te zien zeilen als je op de linkerbaan zit. Dan denkt iemand hoffelijk te zijn door de invoeger alle ruimte te geven, maar zit dan wel het doorgaand verkeer in de weg.
R20141016 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:09:
[...]

2 auto's achter elkaar is daar dan ook een file. :+

Fietsoversteekplaatsen zijn hier ook populair. Menig ongeluk gebeurd omdat men vriendelijk wilde zijn, maar de rest van de verkeersstroom achter hem niet overzag. 10 auto's terug de kruising geblokkeerd, etc, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Fietsoversteekplaatsen zijn hier ook populair. Menig ongeluk gebeurd omdat men vriendelijk wilde zijn, maar de rest van de verkeersstroom achter hem niet overzag. 10 auto's terug de kruising geblokkeerd, etc, etc.
Altijd mooi als men zo graag "hoffelijk" wil zijn maar niet verder denkt dat 1 fietser en zijn eigen auto. Je ziet hoffelijkheid zo vaak doorschieten dat het voor 1 persoon inderdaad hoffelijk blijft te zijn maar dat er andere personen asociaal worden afgesneden. Iets met gebrek aan inzicht (wat enkel minder lijkt te worden en dat vangen we weer op door meer regels waardoor men nog minder hoeft na te denken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
[...]

Behalve dan dat je er soms niet op anticipeert. Op de racefiets houdt ik me bijvoorkeur aan de verkeersregels en geef dan ook gewoon voorrang waar dat hoort; dat neemt niet weg dat ik vaak mijn snelheid zo aanpas dat ik netjes achter een auto langs kan oversteken. Een automobilist die je dan netjes voor laat gaan zorgt er dan vaak voor dat ik harder moet remmen omdat het tijd kost om in te schatten wat er gebeurt (is de auto alleen wat traag, of laat hij mij voor?).

Liever heb ik gewoon voorspelbaarheid op basis van de normale regels zodat je fatsoenlijk kan anticiperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Op de hoofdbaan heb je ook gewoon voorrang. Een beetje invoeger moet ook kijken en zelf zien waar hij uit wil komen. Daarvoor hoeft hij niet van mij afhankelijk te zijn, want hij kan zelf meer of minder gas geven. Als een duf konijn verwachten dat ik hem wel ruimte geef terwijl net iemand mij inhaalt is niet hoe het werkt.

[...]

Je moet zelfs links inhalen? Waarom kan de invoeger niet beter plannen ipv bij begin blokmarkering gelijk de snelweg op te willen? Het is juist ergerniswekkend om iemand voor je neus naar links te zien zeilen als je op de linkerbaan zit. Dan denkt iemand hoffelijk te zijn door de invoeger alle ruimte te geven, maar zit dan wel het doorgaand verkeer in de weg.

[...]

2 auto's achter elkaar is daar dan ook een file. :+

[...]

Dit wilde ik ook zo'n beetje typen.
Ironisch dat @FreshMaker het heeft over hoffelijkheid en elkaar de ruimte geven, maar het heel normaal vind om de linksrijdende inhaler die netjes inhaalt waar dat hoort (of die nu vmax+1 of +30 rijdt) GEEN ruimte te geven. Sterker nog, actief een linksrijdende haler hinderen vind je te prefereren boven de invoeger ruimte geven waartoe je niet verplicht bent en wat in veruit de meeste gevallen helemaal niet nodig is.

Invoegende mensen moeten leren gas te geven en door te rijden. En als het krap is, dan maatwerk leveren en het juiste gaatje opzoeken. Ik zie mensen zo vaak onnodig naar links gaan als ik invoeg en als puntje bij paaltje komt dan komen ze geeneens in de buurt van me, omdat ik invoeg op VMAX en zij rustig 100-110 rijden. Het enige wat ze doen is anderen hinderen, lekker hoffelijk ja.

En rechts inhalen, mag prima op invoegstroken en andere rijbanen die gescheiden zijn met blokmarkeringen. Links inhalen is de standaard, dus waarom dat niet zou mogen?

En dat heeft niks te maken met GOT'ers die zichzelf superieure bestuurders vinden, maar alles met gewoon de verkeersregels netjes volgen. Ook als iemand anders te hard rijdt en inhaalt.

Dit dus ook.....lekker hoffelijk ja. Heb je al eens een Belg gezien op wegen waar je 50-70 mag en er een oversteekplaats voor fietsers is? Die fietsers hebben gewoon haaientanden en moeten netjes wachten, maar de gemiddelde Belg leert blijkbaar iets anders in België en gaat vol in de ankers.
Kan die fietser fijn hoffelijk oversteken, maar ondertussen kunnen 5 auto's onverwacht op de rem.
En over veiligheid gesproken, die fietser krijgt onterecht voorrang, dan knalt er een auto op die Belg en schuift die nog mooi door over de fietser heen.
Leuke schuldvraag bij het achterop knallen.
Die verkeersregels zijn er met goede redenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

FastFred schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:28:
[...]
Ja, want als iedereen zijn eigen voorrangsregels gaat verzinnen wordt het veiliger :)
Nee, zeer zeker niet. En je moet het zeker met beleid doen, want er zijn nou eenmaal soms bijzondere situaties:

Ik woon op het platteland en tref regelmatig een tractor met kar. Als die van rechts komt heeft hij voorrang, maar het is vaak lastig de bocht te nemen naar links als daar een auto (ik dus) staat te wachten. Als de tractorbestuurder mij dan gebaart dat ik wel voor mag gaan zodat hij meer ruimte krijgt, moet ik dan stug blijven staan, nee schudden en teruggebaren dat *hij* juist voor moet gaan? Wat is veiliger?

Andersom-situatie is vaak bij een brug vlak bij mijn huis. Streekbus rijdt langs het kanaal, moet dan haaks naar rechts de brug over, vervolgens weer haaks naar links om dan aan de andere kant van het kanaal verder te rijden. Maar de brug is smal en de bus moet 2x een bocht maken. Ik heb daar vaak voorrang op de bus, maar blijf dan op afstand wachten om de bus ruimte te geven, gecombineerd met een gebaar dat de bus eerst mag. Moet ik dan mijn voorrang claimen en bus laten wachten tot de buschauffeur uiteindelijk maar voorrang néémt? Wat is veiliger?

Kindjes van 6 á 7 staan op de stoep te wachten tot ze over kunnen steken. Van links komt niks, maar van rechts kom ik, met achter mij nog duizend auto's. Ik rem en gebaar naar de kinderen dat ze over kunnen steken. Moet ik dan gewoon doorrijden en maar hopen dat de kinderen niet ergens tussen twee auto's proberen door te komen? Wat is veiliger?

Oude meneer komt wankel op de fiets van links bij mij in het dorp en ik twijfel of hij überhaupt goed kan stoppen op die fiets, laat staan of hij weer op gang komt als hij eenmaal stil staat. Ik gebaar naar hem dat hij maar door moet rijden en dat ik wel op hem wacht. Moet ik dan maar gewoon doorrijden en hopen dat de man niet omkukelt als hij weer op gang wil komen? Wat is veiliger?

Moeder met kindje voorop, kindje achterop en kind op kinderfiets naast haar komt, ook al weer van links aanfietsen richting school. Moet ik hier ook maar doorrijden en hopen dat ze zichzelf en naastrijdend kindje weer goed op gang krijgt of zal ik haar maar voor laten gaan? Wat is veiliger?

In theorie kan ik in al deze gevallen rustig gas geven en mijn voorrang gebruiken. En in theorie gaat dat goed want iedereen is vlug en gezond en let goed op en doet geen domme dingen.

Maar toch geef ik met liefde af en toe mijn voorrang weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
Ik heb een paar jaar met een PASSAT gereden met de 1.6d atmo met volle 54pk.
Daarmee kon ik ook invoegen.

Eén keer is dat fout gegaan. Ik dacht dat ik plaats had, en voegde in, maar de auto die schuin achter me reed gaf gas bij, en die heb ik een tik gegeven.
Tuurlijk was ik in fout, je kan nooit bewijzen dat hij de deur dicht reed, of dat ik onvoorzichtig was. Enkel de carossier was gelukkig.

Je moet dat invoegen een beetje inschatten, en als er echt een eikel de deur dicht doet, dan heb je weinig keuze buiten een plaatsje wachten, en meestal vind je dan wel een McFriendly die wat plaats laat.
De deur met opzet dichtrijden is trouwens ook tegen het verkeersreglement, maar in de praktijk vrijwel niet gestraft want niet objectief vaststelbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 09:55
[...]

??

Mij is altijd geleerd als je niet tijdig in kunt voegen op de invoegstrook (dan doe je sowieso al iets fout) dan verder rijden op de vluchtstrook. Als je aan het eind van de invoegstrook gaat stil staan creëer je een gevaarlijke situatie en kun je helemaal nooit invoegen (als het verkeer op de rijbaan een beetje snelheid heeft en niet stil staat).
Dat is mij ook geleerd in de jaren 80, maar regels veranderen wel eens.
Op de hoogte blijven van de huidige regels lijkt me verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

[b]FastFred schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:40
Misschien wilt de invoegende auto helemaal geen 130km/h rijden. Als die 100km/h wil rijden dan is dat zijn volste recht en aan jou de keuze om in te halen of ook 100km/h te gaan rijden.

Maar ik zie ook wel op sommige plekken dat de grote snelheidsverschillen voor gevaarlijke situaties zorgen.
Ze hadden beter kunnen beperken door enkel op de linker 130km/h toe te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Nee, zeer zeker niet. En je moet het zeker met beleid doen, want er zijn nou eenmaal soms bijzondere situaties:
Ik woon op het platteland en tref regelmatig een tractor met kar. Als die van rechts komt heeft hij voorrang, maar het is vaak lastig de bocht te nemen naar links als daar een auto (ik dus) staat te wachten. Als de tractorbestuurder mij dan gebaart dat ik wel voor mag gaan zodat hij meer ruimte krijgt, moet ik dan stug blijven staan, nee schudden en teruggebaren dat *hij* juist voor moet gaan? Wat is veiliger?
Totdat jij zo gewend raakt aan je voorrang nemen en de tractorbestuurder tegenkomt die vrolijk doortuft en tegen je aanknalt. Wat is veiliger?
Andersom-situatie is vaak bij een brug vlak bij mijn huis. Streekbus rijdt langs het kanaal, moet dan haaks naar rechts de brug over, vervolgens weer haaks naar links om dan aan de andere kant van het kanaal verder te rijden. Maar de brug is smal en de bus moet 2x een bocht maken. Ik heb daar vaak voorrang op de bus, maar blijf dan op afstand wachten om de bus ruimte te geven, gecombineerd met een gebaar dat de bus eerst mag. Moet ik dan mijn voorrang claimen en bus laten wachten tot de buschauffeur uiteindelijk maar voorrang néémt? Wat is veiliger?
Bussen zijn meer dan eens gevaarlijk, omdat lang niet alle bestuurders kundig genoeg zijn. Ze dan onterecht voorrang verlenen helpt die bestuurder niet op de lange termijn.
Kindjes van 6 á 7 staan op de stoep te wachten tot ze over kunnen steken. Van links komt niks, maar van rechts kom ik, met achter mij nog duizend auto's. Ik rem en gebaar naar de kinderen dat ze over kunnen steken. Moet ik dan gewoon doorrijden en maar hopen dat de kinderen niet ergens tussen twee auto's proberen door te komen? Wat is veiliger?
Snelheid matigen en anticiperen waar nodig is veiliger. Zo maar remmen (meer zien die 'duizend' auto's namelijk niet) is strontvervelend en gevaarlijk. Ook potentieel voor de kindjes bij een doorschuivende kettingbotsing.
Oude meneer komt wankel op de fiets van links bij mij in het dorp en ik twijfel of hij überhaupt goed kan stoppen op die fiets, laat staan of hij weer op gang komt als hij eenmaal stil staat. Ik gebaar naar hem dat hij maar door moet rijden en dat ik wel op hem wacht. Moet ik dan maar gewoon doorrijden en hopen dat de man niet omkukelt als hij weer op gang wil komen? Wat is veiliger?
Als meneer daadwerkelijk zo matig in het verkeer meekomt helpt het niet als jij zijn (al) misplaatst gevoel van nog mee te kunnen komen sterkt door voorrang uit te delen. Hoe vaak ik niet op de rem moet voor oudjes die het echt niet meer goed zien en inschatten. Levensgevaarlijk.
Moeder met kindje voorop, kindje achterop en kind op kinderfiets naast haar komt, ook al weer van links aanfietsen richting school. Moet ik hier ook maar doorrijden en hopen dat ze zichzelf en naastrijdend kindje weer goed op gang krijgt of zal ik haar maar voor laten gaan? Wat is veiliger?
De kinderen moeten de voorrangsregels goed leren van jongs af aan, daar hoort ook soms het ongemak van stoppen bij.
In theorie kan ik in al deze gevallen rustig gas geven en mijn voorrang gebruiken. En in theorie gaat dat goed want iedereen is vlug en gezond en let goed op en doet geen domme dingen.

Maar toch geef ik met liefde af en toe mijn voorrang weg.
En bepaalde situaties lenen zich ook wel voor afwijkingen, maar de meesten eigenlijk niet. Dan help je de een, maar hinder je de ander. En dan ben jij toch echt degene die de regels negeert.
Anoniem: 91634 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Misschien wilt de invoegende auto helemaal geen 130lm/h rijden. Als die 100km/h wil rijden dan is dat zijn volste recht en aan jou de keuze om in te halen of ook 100km/h te gaan rijden.

Maar ik zie ook wel op sommige plekken dat de grote snelheidsverschillen voor gevaarlijke situaties zorgen.
Dat is geen inhalen.....de invoeger bevindt zich nog niet op de rijstrook en wordt dus niet ingehaald. Die moet zich (letterlijk) voegen naar het verkeer op de rijstrook. Enkel 130 op de linkerbaan wordt me een jojo effect. Als je lekker 100 wilt rijden doe je dat toch gewoon? Maar dan hoef je niet in te voegen voor iemand die 130 rijdt, terwijl jij ook nog 50-100 meter verderop achter die persoon kan invoegen. Dat is namelijk verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Bij de A6, afrit voor lelystad/na swifterbant richting het zuiden heb je een stukje waar je 90 mag (vermoedelijk ivm hobbels en traag invoegend verkeer), terwijl je daarvoor en daarna 130 mag. Invoegend verkeer moet een krappe bocht door, en een heuvel omhoog: Vrachtwagens halen soms net aan de 70km/u tegen de tijd dat je de snelweg op komt.

Datzelfde stukje invoegen rijden mensen langs je heen met 130km/u of zelfs harder, ondanks dat je 90 mag en vrachtverkeer vaak nog geen 90 rijdt. Wat moet je dan doen? Je auto maar gewoon ertussen duwen, hopen dat ze afremmen?

Mijn tactiek is vaak flink stuk afstand houden van traag invoegend verkeer (door nog langzamer te rijden) en vlak voor begin invoegstrook plankgas te geven, synchroniseren met snelweg verkeer. Met 200pk lukt dat wel, maar geen idee hoe je dat op een "langzame" manier moet doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gamebuster op 14-05-2018 12:40 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Ik ben het met je eens over de strekking van je voorbeelden dat soms de praktijk anders is dan de theorie. Ik ben het echter niet met je eens met alle voorbeelden en zeker niet met deze.

Buiten het feit dat je best kan hopen dat ze weer op gang komen (is ze immers al minimaal één keer eerder gelukt) is het vooral voor kleinere kinderen belangrijk dat ze de regels gaan snappen. Ik fiets vaak zat met kleine kinderen en probeer ze ook al onderweg te laten anticiperen. (Let op die auto, die heeft voorrang en jij moet stoppen). Niets is dan zo vervelend als die auto toch gaat stoppen.

Mensen in het verkeer hebben vaak veel meer aan voorspelbaarheid en duidelijkheid dan aan hoffelijkheid (maar idd soms is het omgekeerd...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zie hier in dit topic veel zwart/wit en doordraverij. Als ik zo nu en dan voorrang geef aan iemand waarvan ik zie dat die het moeilijk heeft in de gegeven situatie dan wordt er aangenomen dat mijn medeweggebruikers er aan wennen en er vervolgens vanuit gaan dat ze het overal krijgen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Ik weet niet in welk parallel universum deze mensen leven, maar de reacties die ik terugkrijg van mensen die ik voorrang verleen wijzen eerder op het tegendeel.

En nee, ik trap niet vol op de rem als ik twee kindjes links zie staan. Ik kijk ook uit mijn doppen, probeer zo goed mogelijk alle regels te volgen, maar waar nodig of gewenst doen we dat niet.

De onwetende verkeersdeelnemer kent de regels niet
De beginnende verkeersdeelnemer kent de regels en past ze toe
De gevorderde verkeersdeelnemer kent de regels en weet wanneer ze niet toe te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

P_Tingen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:51:
Ik zie hier in dit topic veel zwart/wit en doordraverij. Als ik zo nu en dan voorrang geef aan iemand waarvan ik zie dat die het moeilijk heeft in de gegeven situatie dan wordt er aangenomen dat mijn medeweggebruikers er aan wennen en er vervolgens vanuit gaan dat ze het overal krijgen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Ik weet niet in welk parallel universum deze mensen leven, maar de reacties die ik terugkrijg van mensen die ik voorrang verleen wijzen eerder op het tegendeel.

En nee, ik trap niet vol op de rem als ik twee kindjes links zie staan. Ik kijk ook uit mijn doppen, probeer zo goed mogelijk alle regels te volgen, maar waar nodig of gewenst doen we dat niet.

De onwetende verkeersdeelnemer kent de regels niet
De beginnende verkeersdeelnemer kent de regels en past ze toe
De gevorderde verkeersdeelnemer kent de regels en weet wanneer ze niet toe te passen
Goh verrassend dat de mensen die je voorrang verleent doorgaans blij zijn (al snap ik ook de mensen die zich hier melden en dat niet zijn), maar het gaat om de rest van het verkeer en hoe dit potentieel doorsijpelt.
Het is helemaal niet zwart-wit, maar je neigt wel naar een kant waar velen het hier niet mee eens zijn. En als je dan ergens objectief op wilt terugvallen zijn dat toch echt de verkeersregels, waar jij als gevorderde verkeersdeelnemer blijkbaar zelf kunt inschatten wanneer je ze niet toepast. Totdat het een keer fout gaat en men toch echt kijkt naar die genegeerde regels.
Het zit ook in het gebruik van bepaalde woorden denk ik. Waar nodig --> OK kan ik wel volgen. Waar gewenst --> Niet, klinkt arbitrair en zelfs licht arrogant (jij bepaalt dat wel eventjes).

Niemand noemt jou hier een slechte verkeersdeelnemer trouwens. Ik ben het alleen met een aantal zaken niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Normaal gezien zit degene die achterop rijdt fout, maar de invoeger is bezig met een verrichting en zal in dit geval fout zitten.

Maar 80 lijkt me trouwens niet onredelijk langzaam, er zijn auto's die niet sneller halen op een korte invoegstrook na een scherpe bocht (en wat dacht je van vrachtauto's?)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 14-05-2018 15:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

[...]

??

Antwoord op TS: het invoegende verkeer moet zich aanpassen aan het verkeer dat zich al op de rijbaan bevind. Ontstaat er een ongeluk uit een onveilige invoegactie, is het invoegende verkeer altijd schuldig.

Ik vind dit een mooi voorbeeld om het concept verkeersinzicht duidelijk te maken.

Ik herken bovenstaande situatie heel goed. Je staat in je gelijk als je rechts blijft rijden omdat in principe invoegend verkeer je niet zou moeten hinderen. En ja, er zullen vervolgens zeker invoegers zijn die je toch hinderen.

Dat kunnen klootzakken zijn. Het kan ook een oud onzeker vrouwtje zijn. We hebben ook nogal een cultuur om elkaar geen plek te gunnen dus is de angst gekweekt dat we zo snel mogelijk moeten invoegen, desnoods ten koste van alles.

Is dat goed? Nee, maar het is zo. En als je weet dat dat zo is, dien je de oplossing te kiezen die niet het beste voor jou is, niet het beste voor de invoeger, maar het beste voor de doorstroming van verkeer als geheel.

Je weet bij een dergelijke invoeger dat binnen nu en 20 seconde, er ingevoegd wordt. Je kunt dat zien aankomen. Ga dus geen theoretisch gelijk halen, maar laat de aggressieve invoeger toe. Indien je rechts dient te blijven, minder wat snelheid om de ruimte te maken. Of blijft constant rijden zodat de invoeger kan terugzakken danwel juist rechts inhalen.

Uiteindelijk zijn beiden dan het beste af. Verkeersinzicht betekent verkeer overzien en het geheel laten doorstromen, zodat plotselinge bewegingen, irritaties en conflicten minimaal zijn. Dit is het beste voor de optimale doorstroming.

Verkeersinzicht is niet alleen jouw eigen flow optimaliseren, zelfs niet wanneer je in je gelijk staat volgens de regels. Ik zit veel op de weg en als ik de regels zou toepassen, zou ik dagelijks 5 keer slaande ruzie kunnen hebben. Het is het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Misschien wilt de invoegende auto helemaal geen 130km/h rijden. Als die 100km/h wil rijden dan is dat zijn volste recht en aan jou de keuze om in te halen of ook 100km/h te gaan rijden.

Mwoah, ik vind het toch een stukje common sense om de snelheid van het verkeer op de snelweg in te schatten en je daar op aan te passen bij het invoegen.

Als je graag 100 wil rijden, voeg dan eerst op de gemiddelde snelheid in en laat het daarna terugzakken. (of ga lekker op een autoweg rijden ipv de snelweg)

[ Voor 12% gewijzigd door Foxl op 14-05-2018 13:25 ]

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Als je graag 100 wil rijden, voeg dan eerst op de gemiddelde snelheid in en laat het daarna terugzakken. (of ga lekker op een autoweg rijden ipv de snelweg)
Weer iemand die denkt dat de wettelijk maximale snelheid de minimumsnelheid is...

Begin je dan al maar op te jagen. Als ik privé rijd is dat met CC op 100. (reële snelheid 94) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zou de vluchtstrook doorpakken...
Zelf had ik het hier:

Wat je niet goed in beeld ziet, er was links van mij een vrachtwagen, die je nog ziet seinen naar de blauwe Alto. Deze reed links naast mij en reed het gat volledig dicht...
Ik kon remmen en vervolgens afwachten wat er daarna zou komen, of gas geven over de vluchtstrook. Dat laatste vond ik toch veiliger.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Foxl schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Mwoah, ik vind het toch een stukje common sense om de snelheid van het verkeer op de snelweg in te schatten en je daar op aan te passen bij het invoegen.

130 is niet de verplichte snelheid op snelheid !
Ik rijd +-115 omdat dat voor mijn auto het makkelijkst rijd.
ALs ik invoeg en denk dat degene met 130 me RUIM voor het einde van de invoeg strook heeft ingehaald zet ik hem erachter. Zo niet zet ik hem ervoor, en haalt hij me maar links in als dat een probleem is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 16:22
cadsite schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Weer iemand die denkt dat de wettelijk maximale snelheid de minimumsnelheid is...

Begin je dan al maar op te jagen. Als ik privé rijd is dat met CC op 100. (reële snelheid 94) ;)
Volgens mij zegt hij helemaal niet dat de maximale snelheid de minimumsnelheid is...

Hij zegt invoegen op de gemiddelde snelheid (oftewel het snelheid van het verkeer wat daar al rijdt) en daarna afzakken. De invoegstrook is bedoeld om je de kans te geven om jouw snelheid aan te passen aan de snelheid van het al aanwezige verkeer. Als iedereen daar 120 aan het rijden is en jij voegt in met 100 terwijl je 120 zou kunnen doe je het dus hartstikke fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
JIJ vindt dat ik het fout doe.
Waar haal jij het dat ik verplicht ben om tot 120 te gaan om in te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Marcel Br schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:14:
[...]

Dat is mij 10 jaar geleden zo aangeleerd, dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
cadsite schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:07:
Tuurlijk niet, maar het is of je snelheid aanpassen aan 120 en invoegen, of wachten met invoegen totdat genen die 120 rijden je voorbij zijn en erachter invoegen.

Laatste optie is invoegen en een aanrijding veroorzaken en meer verzekeringspremie gaan betalen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnigmaNL
cadsite schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:07:
Zie bijvoorbeeld hier.

Als het goed is heb je dat ook geleerd van je rijinstructeur. De invoegstrook is er zodat JIJ je kunt aanpassen aan de rest, niet andersom. Als iedereen 120 gaat en jij voegt in met 100 dwing je de rest van het verkeer om zich aan jou aan te passen en zo hoort het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door EnigmaNL op 14-05-2018 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 11:44
dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:54:
Zelf had ik het hier:

[video]

Wat je niet goed in beeld ziet, er was links van mij een vrachtwagen, die je nog ziet seinen naar de blauwe Alto. Deze reed links naast mij en reed het gat volledig dicht...
Ik kon remmen en vervolgens afwachten wat er daarna zou komen, of gas geven over de vluchtstrook. Dat laatste vond ik toch veiliger.
ik zou al eerder afremmen, ruimte laten tussen mij en die alto en later optrekken om met redelijke vaart achter die vrachtwagen te gaan. dit ipv gelijk met een trage auto optrekken en het uiteindelijk niet meer te halen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
Zelf had ik het hier:

[video]

Volgens mij is dit strafbaar. De vluchtstrook mag alleen worden gebruikt bij noodgevallen en een foute inschatting is geen noodgeval. Je had vanaf de vluchtstrook al moeten zien dat die vrachtwagen daar reed en je snelheid moeten aanpassen. Je kunt ook achter de vrachtwagen invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:38:
[...]

Volgens mij is dit strafbaar. De vluchtstrook mag alleen worden gebruikt bij noodgevallen en een foute inschatting is geen noodgeval. Je had vanaf de vluchtstrook al moeten zien dat die vrachtwagen daar reed en je snelheid moeten aanpassen. Je kunt ook achter de vrachtwagen invoegen.
Eigenlijk is het verboden, maar het is bij mij tijdens rijlessen wel aangeleerd dat gebruik maken van een stuk van de vluchtstrook geen probleem is indien er problemen zijn met invoegen.
De actie hierboven vind ik zelf op het randje, maar volgens mij is dat een keer eerder al zeer uitgebreid bediscussieert :P . Je kunt bij het oprijden van de snelweg al zien dat deze persoon onvoldoende versnelt. Meestal laat ik dan een groot gat vallen zodat ik zelf wel veilig in kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:13:
[...]
Als het goed is heb je dat ook geleerd van je rijinstructeur. De invoegstrook is er zodat JIJ je kunt aanpassen aan de rest, niet andersom. Als iedereen 120 gaat en jij voegt in met 100 dwing je de rest van het verkeer om zich aan jou aan te passen en zo hoort het niet.
Rare rij-instructeur heb jij gehad. Dus als het overige verkeer 160 rijd dan hoor jij ook maar even 160 te gaan rijden? Veel plezier bij de rechter.

Nope, zo werkt het dus totaal niet. Jij moet invoegen op een voor jou acceptabele snelheid en als dat 100 is, dan is dat 100. Jij mag tijdens het invoegen zelf niemand hinderen, maar als jij eenmaal op die baan zit en je rijd 100 dan is het gewoon aan de achterligger om hierop te anticiperen en zijn snelheid aan te passen.

Les 1 bij rij-instructeurs zou moeten zijn : Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag en kuddegedrag is totaal geen reden ergens voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 11:44
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:57:
[...]

Rare rij-instructeur heb jij gehad. Dus als het overige verkeer 160 rijd dan hoor jij ook maar even 160 te gaan rijden? Veel plezier bij de rechter.

Nope, zo werkt het dus totaal niet. Jij moet invoegen op een voor jou acceptabele snelheid en als dat 100 is, dan is dat 100. Jij mag tijdens het invoegen zelf niemand hinderen, maar als jij eenmaal op die baan zit en je rijd 100 dan is het gewoon aan de achterligger om hierop te anticiperen en zijn snelheid aan te passen.

Les 1 bij rij-instructeurs zou moeten zijn : Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag en kuddegedrag is totaal geen reden ergens voor.
oke, even andersom, Dus als het overige verkeer 60 rijd dan hoor jij ook maar even 60 te gaan rijden? Veel plezier bij de rechter..
Nope, zo werkt het dus totaal niet. Jij moet invoegen op een voor jou acceptabele snelheid en als dat 100 is, dan is dat 100. Jij mag tijdens het invoegen zelf niemand hinderen, maar als jij eenmaal op die baan zit en je rijd 100 dan is het gewoon aan de achterligger om hierop te anticiperen en zijn snelheid aan te passen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:55:
[...]

130 is niet de verplichte snelheid op snelheid !
Ik rijd +-115 omdat dat voor mijn auto het makkelijkst rijd.
ALs ik invoeg en denk dat degene met 130 me RUIM voor het einde van de invoeg strook heeft ingehaald zet ik hem erachter. Zo niet zet ik hem ervoor, en haalt hij me maar links in als dat een probleem is.
Ik zeg ook niet dat 130 de verplichtte snelheid is, maar wel dat je je bij het invoegen aan dient te passen aan het overige verkeer. Als je te langzaam invoegt kun je daarmee een gevaarlijke situatie veroorzaken en mocht je daardoor een aanrijding veroorzaken dan zit jij fout.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
bleufred1 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:27:
ik zou al eerder afremmen, ruimte laten tussen mij en die alto en later optrekken om met redelijke vaart achter die vrachtwagen te gaan. dit ipv gelijk met een trage auto optrekken en het uiteindelijk niet meer te halen..
Ik had verwacht dat de vrachtwagen, die toch al moest remmen en duidelijk had kunnen zien dat ik niet schuldig was aan dit voorval, ruimte voor mij vrij had gelaten.
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:38:
Toen ik mijn rijbewijs haalde, was dit nog DE manier. Tegenwoordig is het strafbaar idd.
Echter geef mij die boete maar lekker, ik vind dit veel veiliger dan afremmen op de invoegstrook.

Oftewel, ik zou het ieder moment weer doen!
Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Eigenlijk is het verboden, maar het is bij mij tijdens rijlessen wel aangeleerd dat gebruik maken van een stuk van de vluchtstrook geen probleem is indien er problemen zijn met invoegen.
De actie hierboven vind ik zelf op het randje, maar volgens mij is dat een keer eerder al zeer uitgebreid bediscussieert :P . Je kunt bij het oprijden van de snelweg al zien dat deze persoon onvoldoende versnelt. Meestal laat ik dan een groot gat vallen zodat ik zelf wel veilig in kan voegen.
Toen wij ons rijbewijs haalden, was het nog niet verboden in een noodgeval en juist regel.
Een paar jaar geleden is dit veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
[...]

Nee, als iemand de wet overtreedt hoor je je daar natuurlijk niet op aan te passen.
[...]Nope, zo werkt het dus totaal niet. Jij moet invoegen op een voor jou acceptabele snelheid en als dat 100 is, dan is dat 100. Jij mag tijdens het invoegen zelf niemand hinderen, maar als jij eenmaal op die baan zit en je rijd 100 dan is het gewoon aan de achterligger om hierop te anticiperen en zijn snelheid aan te passen.

Dat is dus echt fout. Invoegen doe je op de snelheid van het aanwezige verkeer. Lees de vele websites over invoegen zelf maar even door (en misschien je auto theorie boekje). Als je langzamer invoegt dan het al aanwezige verkeer veroorzaak je hinder en doe je het dus fout. Je snelheid verlagen nadat je bent ingevoegd staat je natuurlijk vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:12:
[...]

Nee, als iemand de wet overtreedt hoor je je daar natuurlijk niet op aan te passen.

[...]

Dat is dus echt fout. Invoegen doe je op de snelheid van het aanwezige verkeer. Lees de vele websites over invoegen zelf maar even door (en misschien je auto theorie boekje). Als je langzamer invoegt dan het al aanwezige verkeer veroorzaak je hinder en doe je het dus fout. Je snelheid verlagen nadat je bent ingevoegd staat je natuurlijk vrij.
Met wat voor snelheid voegt een auto met aanhanger in denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Je kunt bij het oprijden van de snelweg al zien dat deze persoon onvoldoende versnelt. Meestal laat ik dan een groot gat vallen zodat ik zelf wel veilig in kan voegen.
Interessante dan is dat je zelf opeens een hoop toeter mafkezen achter je hebt met vrij weinig verkeersinzicht.
(meestal ook de lui die denken dat het handig is (ook al doe je het op snelheid) om hutje aan mutje op de invoegstrook in een treintje te gaan rijden en dan te denken dat je met z'n allen er zo hups opeens spontaan allemaal tussen past zonder enige hinder. Of diegene de denken dat als je een dubbele invoegstrook hebt waarbij er eentje ophoudt en gelijk moet invoegen, dat het dan handig is om op het allerlaatste moment met weinig snelheid te denken dat je van de rechter invoegstrook ook wel hups gelijk helemaal naar links kan, ach hebben we het invoegen allemaal maar gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
pacificocean schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:16:
[...]

Als je langzamer bent dan de rest van het verkeer moet je dus achteraan invoegen en hem er niet voor gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:12:
[...]
Does not compute with
[...]
Invoegen doe je op de snelheid van het aanwezige verkeer.
...
Als je langzamer invoegt dan het al aanwezige verkeer veroorzaak je hinder en doe je het dus fout.
Als de rest 160 rijdt dan veroorzaak je dus volgens jou hinder en doe je het dus fout als je niet de wet overtreedt.
pacificocean schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:16:
[...]
Schijnbaar moet die het dan maar met 120 doen. Schijt aan jouw wetsovertreding...
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:18:
[...]
Als je langzamer bent dan de rest van het verkeer moet je dus achteraan invoegen en hem er niet voor gooien.
Op een beetje drukke weg is er geen achteraan om in te gaan voegen.

Het hele grappige blijf ik vinden dat snelheid er in principe niets mee te maken heeft, terwijl alles om verkeersinzicht gaat. Je mag best met 60 km/u invoegen als er voldoende ruimte is. Je mag hem alleen ook niet met 130 km/u vlak voor iemand ertussen knallen.

Alles draait om inzicht en de rest van de situatie en feitelijk niets om snelheid, terwijl je hier toch mensen hebt die denken dat het echt alleen maar om snelheid gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Als IK maar kan blijven vliegen kan de rest me gestolen worden.

Dat mensen rijden met een wagen die onmogelijk 130 haalt op de lengte van een invoegstrook is mijn zorg niet.
Die sukkelaar met zijn caravan? Laat hem maar lekker optrekken tot 130.
Die kleine wagen die gevaarlijk wordt als die 130 rijdt? Niet mijn probleem.

Lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Does not compute with

[...]

Als de rest 160 rijdt dan veroorzaak je dus volgens jou hinder en doe je het dus fout als je niet de wet overtreedt.
De mensen die 160 rijden veroorzaken in dat geval de hinder... Daar kun je geen rekening mee houden.
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:26:
[...]
Het hele grappige blijf ik vinden dat snelheid er in principe niets mee te maken heeft, terwijl alles om verkeersinzicht gaat. Je mag best met 60 km/u invoegen als er voldoende ruimte is. Je mag hem alleen ook niet met 130 km/u vlak voor iemand ertussen knallen.

Alles draait om inzicht en de rest van de situatie en feitelijk niets om snelheid, terwijl je hier toch mensen hebt die denken dat het echt alleen maar om snelheid gaat.
Snelheid is een enorm groot deel van goed invoegen. Als er voldoende ruimte is kun je met elke snelheid invoegen. Het gaat erom dat de invoeger zich moet aanpassen en niet andersom en dat hij bij het invoegen geen hinder veroorzaakt. Als het niet lukt moet je aan het einde van de invoegstrook stilstaan en invoegen wanneer er ruimte is.

[ Voor 6% gewijzigd door EnigmaNL op 14-05-2018 15:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[...]

Serieus?

Je begint met te weinig afstand houden, je realiseert je namelijk al voor de invoegstrook dat het mogelijk een probleem kan zijn. En dan toch ga je er dicht achter rijden. Doordat je er zo dicht op rijdt kom je naast de vrachtwagen uit en is afremmen inderdaad gevaarlijk. Had je normaal (een extra 10-15m ruimte gehouden), dan was je bij de achterkant van de vrachtwagen uitgekomen. Even van het gas af en achter invoegen.

Kijk je naar jouw voorligger dan voegt die PERFECT in... want hij/zij voegt met dezelfde snelheid als de Fiat Punto in en er vrij dicht achterop zodat de vrachtwagen die naast je zit geen hinder heeft.
Het lijkt er bijna op dat jouw voorligger eigenlijk heel goed anticipeert en ervoor zorgt dat hij/zij niet in de problemen komt.

Maar je ziet het vrij vaak gebeuren.
Er rijdt 1 auto voorop die onvoldoende snelheid maakt (of soms kan maken) en daarop begint de rest van de rij te duwen. Daardoor krijg je een rij van soms wel 6-7 auto's die strak achter elkaar invoegen. De eerst 2 a 3 komen meestal nog wel de rijbaan op zonder teveel kleerscheuren, maar de volgende auto's eindigen naast vrachtwagens/auto's die niet opzij kunnen, kunnen niet versnellen, kunnen niet vertragen en eindigen op de vluchtstrook voor een of andere achterlijke actie.
Gewoon VOOR de invoegstrook begint een gaatje laten vallen en daarna kiezen waar je wilt invoegen. En inderdaad, dan moet je dus van het gas af in plaats van een auto aanduwen die niet harder wil/kan.

[ Voor 25% gewijzigd door TheGhostInc op 14-05-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:11:
[...]
Toen wij ons rijbewijs haalden, was het nog niet verboden in een noodgeval en juist regel.
Een paar jaar geleden is dit veranderd.
Ik heb hem nog maar 3 jaar :) , en ik neem niet aan dat het in die korte periode anders is geworden? Anders was mijn rijinstructeur een beetje tegendraads op dat gebied... Of gewoon fout, maar ik vind het persoonlijk wel de veiligste oplossing, en ik denk dat een Politieagent er ook niet zo snel een boete voor uitschrijft.
Het probleem is echter wel dat je "noodgeval" veel te makkelijk kunt oprekken als je hem er gewoon tussen wilt proppen of een file wilt inhalen...
gekkie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:16:
[...]

Interessante dan is dat je zelf opeens een hoop toeter mafkezen achter je hebt met vrij weinig verkeersinzicht.
(meestal ook de lui die denken dat het handig is (ook al doe je het op snelheid) om hutje aan mutje op de invoegstrook in een treintje te gaan rijden en dan te denken dat je met z'n allen er zo hups opeens spontaan allemaal tussen past zonder enige hinder. Of diegene de denken dat als je een dubbele invoegstrook hebt waarbij er eentje ophoudt en gelijk moet invoegen, dat het dan handig is om op het allerlaatste moment met weinig snelheid te denken dat je van de rechter invoegstrook ook wel hups gelijk helemaal naar links kan, ach hebben we het invoegen allemaal maar gehad.
Oh, dat kan zeker. Ik doe het meestal ook bij grote vrachtwagens, maar heb tot nu toe eigenlijk nog geen agressieve klevers/grootlichtridders/toeteraars gehad. Kan er ook aan liggen dat ik niet zo vaak in de spits in de auto zit.
Dat gedrag overigens niet mijn probleem. Mijn insteek is om er voor te zorgen dat ikzelf en de andere verkeersdeelnemers in de avond ook weer aan de eettafel kunnen aanschuiven, en volgens mij snappen de meeste het wel als je na het laten vallen van het gat het gas er weer op gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Pyramiden schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:33:
[...]
Mijn insteek is om er voor te zorgen dat ikzelf en de andere verkeersdeelnemers in de avond ook weer aan de eettafel kunnen aanschuiven
Ook mijn insteek en tot nog toe ook gelukt. Laat ook met liefde een gaatje vallen voor een invoeger, mist het richting einde invoegstrook is en op een normale beetje voorspelbare manier wordt ingevoegd. Opzich zou het allemaal niet zo moeilijk moeten hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
gekkie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:40:
[...]
Ook mijn insteek en tot nog toe ook gelukt. Laat ook met liefde een gaatje vallen voor een invoeger, mist het richting einde invoegstrook is en op een normale beetje voorspelbare manier wordt ingevoegd. Opzich zou het allemaal niet zo moeilijk moeten hoeven zijn.
Het is inderdaad een wisselwerking.

Ik rijd veel op N-wegen (2-baans) waarbij je niet kunt uitwijken om ruimte te maken voor invoegend verkeer, het gebeurd daarbij helaas maar al te vaak dat invoegers hun auto er gewoon voor smijten en dat het aanwezige verkeer vol in de ankers moet, levensgevaarlijk. Ik zie dagelijks automobilisten die met een te lage snelheid invoegen terwijl ze met hun voertuig sneller zouden moeten kunnen.

Gelukkig letten de meeste mensen goed op waardoor ze er niet achterop knallen, het is echter niet altijd even comfortabel rijden, vooral op N-wegen.

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmaNL op 14-05-2018 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Marcel Br schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:14:
Nee hoor, de regels zijn niet veranderd. De adviezen soms wel, maar die zijn ook situatie afhankelijk.
De regels zijn (o.a.):
[] dat je niet zomaar stil mag gaan staan op de rijbaan van een autosnelweg,
• dat je niet onnodig op de vluchtstrook mag rijden,
• dat je bij het invoegen niemand mag hinderen en
• dat men zich niet zodanig mag gedragen dat hij hinder of gevaar veroorzaakt.

Maar ja, als blijkt dat je buiten je invloed geblokkeerd wordt bij het invoegen kan ik mij voorstellen dat men liever heeft dat je een stukje vluchtstrook pakt dan gewoon stil gaan staan. Net zoals ik het mij kan voorstellen dat het nog meer gewenst is om aan het begin van de strook even te wachten als je al lang en breed kunt inschatten dat je niet zonder ellende kunt invoegen.

Strikt genomen mag het allemaal niet, maar iedereen komt wel eens in een situatie dat ze een keuze moeten maken om één van de regels te overtreden. Welke dan op dat moment gewenst is hangt simpelweg van de situatie af. (en over elk daarvan kan je een topic vol welles/nietesen ;) )
cadsite schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:32:

Dat mensen rijden met een wagen die onmogelijk 130 haalt op de lengte van een invoegstrook is mijn zorg niet.

Lekker hoor.
Waarom toch weer zo zwart/wit? (buiten de niet zo fijne manier van discussiëren)
Als men een vrachtwagen ziet aankomen, of een caravan, of het is een vrij korte invoegstrook, dan zijn dat allemaal signalen dat de invoeger zich mogelijk niet aan kan passen aan de doorgaande verkeersstroom. Daar dient men dan op te anticiperen, ook iets wat je geleerd hebt bij het halen van je papiertje.
Dat doet niets af aan het feit dat een invoeger zich zo goed mogelijk moet aanpassen aan de doorgaande verkeersstroom opdat hij zo weinig mogelijk hinder veroorzaakt bij zijn bijzondere manoeuvre.

Het is allemaal niet zo zwart/wit en theoretisch, het is gewoon een kwestie van nadenken en anticiperen. Dat schijnt nog de grootste uitdaging te zijn in het verkeer denk ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 06-06 14:59
Anoniem: 1051667 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:37:
En waar meer dodelijke slachtoffers vallen dan in Nederland (ook in percentage). Snap niet waarom deze (populaire) dooddoener maar blijft terugkomen want het is negens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Ik rijd veel op N-wegen (2-baans) waarbij je niet kunt uitwijken om ruimte te maken voor invoegend verkeer, het gebeurd daarbij helaas maar al te vaak dat invoegers hun auto er gewoon voor smijten en dat het aanwezige verkeer vol in de ankers moet, levensgevaarlijk. Ik zie dagelijks automobilisten die met een te lage snelheid invoegen terwijl ze met hun voertuig sneller zouden moeten kunnen.
Maar als jij rijdt op de hoofdrijbaan kun je er natuurlijk wel een beetje op anticiperen dat die invoeger er op een gegeven moment tussen moet. Als dat precies is waar jij rijdt dan kun je óf gas bijgeven óf ruimte maken. Inderdaad een wisselwerking, maar ik beschouw mijzelf als een betere chauffeur dan gemiddeld, dus ga ik er vanuit dat die ander gewoon niet beter weet en hem er zomaar tussen gaat drukken. Daar ben ik dus al op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heel eerlijk? Als je had geanticipeerd en wat eerder dan vlak voor de kruising gestopt was, pas dan had je namelijk écht voorrang verleend. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Ik rijd veel op N-wegen (2-baans) waarbij je niet kunt uitwijken om ruimte te maken voor invoegend verkeer, het gebeurd daarbij helaas maar al te vaak dat invoegers hun auto er gewoon voor smijten en dat het aanwezige verkeer vol in de ankers moet, levensgevaarlijk.
Idd, vol in de ankers moeten is levensgevaarlijk en bijna altijd een teken aan de wand dat de hardrijder niet goed geanticipeerd heeft.
Ik zie dagelijks automobilisten die met een te lage snelheid invoegen terwijl ze met hun voertuig sneller zouden moeten kunnen.
Hoe snel het voertuig kan is zo ongeveer totaal niet relevant, hoe creeer je opgefokte chauffeurs, je zegt tegen iemand die zich lekker voelt bij 100 op de cc dat hij maar 130 moet gaan rijden want zijn voertuig zou dat moeten kunnen...
Gelukkig letten de meeste mensen goed op waardoor ze er niet achterop knallen, het is echter niet altijd even comfortabel rijden, vooral op N-wegen.
Het wordt echt de wereld op zijn kop, het feit dat je moet anticiperen en niet blind vooruit zit te kijken is "gelukkig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Mjah of het aan:
- de kort door de bocht promotie van het "nieuwe rijden" ligt: idee wat overlijkt te komen is altijd lage toeren is goed ... nog sterker meer toeren is verkeert ... terwijl je auto het prima aan kan, sterker nog het in diversie situaties zelfs beter is voor je auto .. en al helemaal beter voor de algehele verkeersveiligheid. Maarja mensen en zelfstandig nadenken over dingen .. het lijkt er allemaal niet makkelijker op te worden.
- en/of dat men totaal geen snelheid van zichzelf en anderen in kan schatten ligt
- of door dat men met alles bezig is behalve het verkeer en er daarbij vanuit gaat dat "die ander" het dan wel op moet lossen, of dat men in halve paniek iets doet omdat men zich pas vrij laat realiseert dat er zich weer een speciale situatie aan gaat dienen.

Terwijl het invoegen eigenlijk al begint als je de draai maakt naar een oprit.
Daar begint de accelaratie (en remmen gaat bij de meeste auto's makkelijker dan accelereren, dus accelereren met die hap) en kijken naar de snelweg voor zover er zicht is, hoe druk is het, hoe hard rijdt men aldaar. Zorgen dat je op het begin van de invoegstrook bij een drukke snelweg +/- de snelheid hebt van de rechterbaan (als het druk is ligt die ook lager dus moet je die ook met een aanhanger wel kunnen halen), als het minder druk is kan het met dezelfde snelheid en dan heeft het verkeer op de rechterbaan meestal ook wel genoeg mogelijkheden om je zonder al te veel hinder te assisteren. Geef richting aan als je denkt dat het kan en niet omdat je het al tot het eerste blokje hebt gered. En spiegelen spiegelen en nog eens spiegelen je kunt altijd je manoeuvre nog afbreken.
En zorg dat je al het bovenstaande kunt door niet te dicht op je voorganger op een invoegstrook te gaan rijden.

Tis toch niet echt rocketscience lijkt me.
En bedenk dat als je een foutje maakt met de rits het ongeacht welke kant het probleem gaf .. altijd pijn doet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 23:16
Trommelrem schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:48:
Als je met een oldtimer rijdt, dan dien je, als je de snelweg wilt oprijden, voordat je de invoegstrook nadert te kijken of er ruimte is om in te voeren.
Dit geldt toch voor alle auto's? Tenminste, mij is geleerd dat je kijkt naar het verkeer op de snelweg zodra je een snelweg oprit oprijdt, zodat je kan timen waar je uit moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Het is allemaal niet zo zwart/wit en theoretisch, het is gewoon een kwestie van nadenken en anticiperen. Dat schijnt nog de grootste uitdaging te zijn in het verkeer denk ik.
Hier volg ik je helemaal.

Ik stelde het zo zwart-wit omdat er me verweten wordt dat ik niet goed bezig ben als ik aan "slechts" 100 wil invoegen.

Een beetje rekening houden met elkaar vind ik de logica, maar dat geldt jammer genoeg niet voor iedereen.

Ik rijd met verschillende auto's, zowel met oude trage, nieuwe logge en nieuwe snelle. Iedereen zou dat eens moeten doen om zich in te kunnen leven bij anderen. Rijden met een logge wagen is geen probleem, maar kan gewoon niet optrekken. Een oude trage wagen is geen probleem om mee te rijden, maar snel optrekken is dat ding zwaar mishandelen.
Een nieuwe snelle is leuk, maar al die trage auto's... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Gomez12 ik ben het met je eens dat je niet per definitie de snelheid hoeft te gaan rijden die anderen willen, dat zou van de zotte zijn. Maar als jij gaat invoegen dan probeer je toch ook in eerste instantie je snelheid (redelijkerwijs) aan te passen op het verkeer wat er aan komt. Waarna je uiteraard gewoon een plaats en snelheid kiest waar je je prettig bij voelt? Puur om het invoegen soepel te laten verlopen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
[...]

Wat jij hier beschrijft is dus 1 van de grote misvattingen met invoegen... die "nette rechtsrijder" op een verder lege weg hoeft helemaal voor jou geen plaats te maken en heeft helemaal gelijk om niet naar links te gaan als er voor én achter die auto genoeg ruimte is... jij als invoeger moet gewoon goed inschatten en doseren waardoor je juist niet precies naast die auto uitkomt. Overigens mag je op een in- en uitvoegstrook gewoon inhalen...

Goed leesvoer: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Gonadan schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:02:
@Gomez12 ik ben het met je eens dat je niet per definitie de snelheid hoeft te gaan rijden die anderen willen, dat zou van de zotte zijn. Maar als jij gaat invoegen dan probeer je toch ook in eerste instantie je snelheid (redelijkerwijs) aan te passen op het verkeer wat er aan komt. Waarna je uiteraard gewoon een plaats en snelheid kiest waar je je prettig bij voelt? Puur om het invoegen soepel te laten verlopen?
De praktijk is simpelweg dat als jij wilt gaan invoegen waar voldoende ruimte is en waar je geen hinder veroorzaakt op een drukke weg dat je dan automatisch wel richting de snelheid van de anderen moet gaan rijden.

Alleen dit werkt niet andersom. Als de weg totaal leeg is en ik wil met 80 invoegen en ergens ver in mijn achterspiegel komt er een malloot met 130 aan dan kan die malloot gaan remmen of hij kan erlangs gaan. Hij moet in dat geval anticiperen op mij en ik niet op hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:54:
[...]

Idd, vol in de ankers moeten is levensgevaarlijk en bijna altijd een teken aan de wand dat de hardrijder niet goed geanticipeerd heeft.
Iemand die zich aan de snelheidslimiet houdt is geen hardrijder. Als ik de geldende maximumsnelheid op de cruisecontrol ga zou ik niet hoeven af te remmen voor een invoeger.
[...]

Hoe snel het voertuig kan is zo ongeveer totaal niet relevant, hoe creeer je opgefokte chauffeurs, je zegt tegen iemand die zich lekker voelt bij 100 op de cc dat hij maar 130 moet gaan rijden want zijn voertuig zou dat moeten kunnen...
Precies, aanpassen aan de rest van het verkeer dat al op de rijbaan aanwezig is. Met oogkleppen op lekker met 100 gaan invoegen terwijl iedereen 130 rijdt is gewoon gevaarlijk.
[...]

Het wordt echt de wereld op zijn kop, het feit dat je moet anticiperen en niet blind vooruit zit te kijken is "gelukkig".
Iedereen moet anticiperen maar de invoeger moet zich aanpassen omdat hij een bijzondere verrichting doet. Net als achteruit rijden of keren op de weg, verwacht je daarbij ook dat de rest van het verkeer zich moet aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
MicGlou schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:04:
[...]

Wat jij hier beschrijft is dus 1 van de grote misvattingen met invoegen... die "nette rechtsrijder" op een verder lege weg hoeft helemaal voor jou geen plaats te maken en heeft helemaal gelijk om niet naar links te gaan als er voor én achter die auto genoeg ruimte is... jij als invoeger moet gewoon goed inschatten en doseren waardoor je juist niet precies naast die auto uitkomt. Overigens mag je op een in- en uitvoegstrook gewoon inhalen...

Goed leesvoer: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen
Wat weer alleen werkt als tussen alle auto's voldoende ruimte is om in te voegen. In mijn ervaring houdt 80% van de auto's onvoldoende ruimte waardoor je er met goed fatsoen niet tussen kunt invoegen.

Wat ik dus doe met invoegen is:
- dezelfde snelheid aannemen als het verkeer op de hoofdbaan
- rond 50% invoegstrook moet dat gelukt zijn en kies ik een gaatje waar ik naast blijf rijden (bij druk verkeer is dat normaal 1 auto achter degene die voor mij invoegt)
- rond 80% richtingaanwijzer aan (hopelijk is hier voor iedereen duidelijk wat de bedoeling is en krijg ik een beetje ruimte)
- tussen 80-100% invoegen

En dan gebeurt het nog altijd dat degene die achter mijn gaatje rijdt deze ofwel dicht rijdt ofwel weigert hem iets open te laten. Als iedereen 2 seconden afstand houdt is invoegen helemaal geen kunst.

De echte doodskoppen vind ik de mensen die achter mij invoegen en dan gas bijgeven en naast me komen rijden, ik probeer alle frustraties uit het autorijden maar in die gevallen kost het me echt moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 14-05-2018 16:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:09:
De praktijk is simpelweg dat als jij wilt gaan invoegen waar voldoende ruimte is en waar je geen hinder veroorzaakt op een drukke weg dat je dan automatisch wel richting de snelheid van de anderen moet gaan rijden.

Alleen dit werkt niet andersom. Als de weg totaal leeg is en ik wil met 80 invoegen en ergens ver in mijn achterspiegel komt er een malloot met 130 aan dan kan die malloot gaan remmen of hij kan erlangs gaan. Hij moet in dat geval anticiperen op mij en ik niet op hem.
Noem je hem malloot omdat hij 130 rijdt, of is er een lagere Vmax die je vergeten bent te noemen? ;)

Als jij veilig kunt invoegen ruim voordat hij er is dan mag hij inderdaad gewoon lekker een strookje opschuiven, is hij veel dichter bij dan kan jij waarschijnlijk ook gewoon even wachten en achter hem invoegen. Volgens mij zitten we wat dat betreft wel op één lijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
[...]

Hij mag prima met 100 invoegen, zolang hij maar wel voorrang verleent.

[...]

Je mag geen 160. Je maakt er een stom voorbeeld van zo. Je mag prima met 100 invoegen, maar als er een sliert auto's is die 130 rijdt en er is geen ruimte voor hen om naar links te gaan, dan zal je zelf toch gas moeten geven. Zomaar je voorrangslicht gebruiken en naar links gooien de snelweg op is in ieder geval niet de manier.
cadsite schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:32:

Lekker hoor.
Je hebt er genoeg die de caravan al bij het eerste blokje op de snelweg hebben met ~60.
rikoos schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:48:
[...]

En waar meer dodelijke slachtoffers vallen dan in Nederland (ook in percentage). Snap niet waarom deze (populaire) dooddoener maar blijft terugkomen want het is negens op gebaseerd.
In Duitsland mag je op buitenwegen meestal 100 of 70. In Nederland is dat gereduceerd tot 60. Dat is echt een enorm verschil. Ook is het landschap daar wat gevaarlijker dan de platte pannekoek in Nederland. Inmiddels staat er zoveel file dat je je al niet eens dood kan rijden. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

EnigmaNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:09:
[...]

Iedereen moet anticiperen maar de invoeger moet zich aanpassen omdat hij een bijzondere verrichting doet. Net als achteruit rijden of keren op de weg, verwacht je daarbij ook dat de rest van het verkeer zich moet aanpassen?
Er wordt gewoon veel te aggressief gereden, onder het motto van ikke, ikke, ikke in combinatie met "ja maar de verkeersregels".

Wat is er gebeurd met het anticiperend vermogen van de gemiddelde Nederlander? Die drie seconden van het gas af gaan om iemand er voor te laten / er langs te laten / in te halen / whatever.

Nee, er wordt een ander gewoon geen mm ruimte gegund, iedereen moet zich conformeren aan het recht van de snelste (of in ieder geval v-max), want stel je voor er zou eens iemand even een beetje ruimte moeten maken.

Welkom in de wondere wereld van de realiteit, waar niet alleen sportieve twintigers in lease-auto's op de weg rijden, maar ook seniele oude opa'tjes, of 18'ers die net hun rijbewijs gehaald hebben. Of een vader met drie blerende kinderen op de achterbank. Of iemand die aan het verhuizen is en zijn hele hebben en houden in de achterbak heeft weten te proppen. Beetje rekening houden met elkaar en 99% van de hierboven geschetste situaties zouden niet voor hoeven te komen. Kosten? 10 seconden reistijd.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
Señor Sjon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:16:
[...]
Je mag geen 160. Je maakt er een stom voorbeeld van zo. Je mag prima met 100 invoegen, maar als er een sliert auto's is die 130 rijdt en er is geen ruimte voor hen om naar links te gaan, dan zal je zelf toch gas moeten geven. Zomaar je voorrangslicht gebruiken en naar links gooien de snelweg op is in ieder geval niet de manier.
Waarom mag een vrachtwagen die niet harder kan dat wel en een auto die niet harder wil dat niet?

Langzaam invoegen heb ik niet zo'n probleem mee, te vroeg invoegen wel.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 14-05-2018 16:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 2 3 Laatste