Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
Een paar maandjes geleden had ik een bijbaan, lekker fysiek in een fabriek. Je krijgt mee: werkkloffie, urenregistratiepas en sleutel voor een kluisje. Hokken vol met rijtjes standaard kluizen voor kleding met standaardsleutels. Nu werk ik er niet meer en moet de spullen dus natuurlijk terugbrengen. Je raadt het al: sleutel kwijt. Daar staat een boete op van 75 euro volgens het uitzendbureau.

Een druppel eerder kostte me eens 10 euro, dan ligt 75 euro alweer een categorie verder, en een sleuteltje bijmaken is goedkoper dan dat. Hoe zit dit nu echt? Natuurlijk heb ik een fout gemaakt, maar ik heb wel het idee dat het heel makkelijk is om zo'n bedrag weg te schrijven aan een tijdelijke medewerker, en het loon daar ligt ook gewoon niet hoog.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat zei het uitzendbureau toen je verder vroeg?

^ dit soort getroll is ook ongewenst.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 27-04-2018 17:34 ]

39

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:41
Fietsbel schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:03:
Wat zei het uitzendbureau toen je verder vroeg?
Dat er een boete van 75 euro op staat zoals TS zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het zal vast een ontmoedigingsprijs zijn, want anders staan ze iedere dag sloten te knippen tegen kostprijs.
(als het een beetje groot bedrijf is met veel uitzendkrachten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Raar zo'n ontmoedigingsbeleid. TS is hoogstwaarschijnlijk deze sleutel per ongeluk kwijt geraakt, dat dat misschien vaker voorkomt doet er niet toe. Het is een rare manier van met je werknemers omgaan. Correct me if I'm wrong maar het is toch ook wettelijk vastgelegd dat wanneer je per ongeluk in werktijd schade maakt met bedrijfsmateriaal aan andermans eigendom, dit niet door je werkgever op jou kan worden verhaald? Zou het vreemd vinden als dit dan wel toegestaan is.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

jugger naut schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:06:
[...]

Dat er een boete van 75 euro op staat zoals TS zegt?
Dat is het antwoord wat ze gaven bij het inleveren van de sleutel, maar TS heeft dus niet *verder* gevraagd en dat is mijn punt.

Vraag het ze waarom de boete zo hoog is/onderbouwing van het bedrag?

[ Voor 29% gewijzigd door Fietsbel op 27-04-2018 01:20 ]

39

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou ze de vinger geven. In beginsel ben je niet aansprakelijk voor schade die je de wg toebrengt tenzij nalatig/roekeloos.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voor €75 krijg je een gouden sleuteltje hoop ik?

Kijk het ligt eraan. Staat het ergens in een contract waar jij mee akkoord bent gegaan?
Dan hebben ze mogelijk wel een poot om op te staan, immers heb je gezegd dat je het goed vindt als er €75 in rekening wordt gebracht als je de sleutel verliest. Of die €75 echt redelijk is is een tweede, maar een boeteclausule is niet perse onwettig he; en het bedrag lijkt me laag genoeg om als behoorlijk redelijk te zien voor een boete - ondanks dat het zo'n klein iets is.

Het ligt een beetje aan wat/waar het in het contract en/of bijlagen staat. Ik vind het een onredelijk bedrag, maar kan me voorstellen dat het iets prijziger is gemaakt om mensen er 2x over na te laten denken om sleutels niet te laten slingeren; al zou het ze sieren om de eerste sleutelvervanging gratis te maken met een waarschuwing. Staat het nergens (duidelijk)? Dan zou ik het niet betalen, ze mogen je niet zomaar een boete opleggen natuurlijk en je zou kunnen stellen dat het voor de werkgever een in te schatten risico is dat er af en toe wel eens een sleuteltje verloren gaat.

Trouwens, ik gok dat ze geen sleuteltje bijmaken maar gewoon het slot vervangen. Dat is veiliger en als ze die op voorraad hebben waarschijnlijk nog goedkoper ook dan iemand langs de sleutelmaker sturen. Het slot van de gemiddelde locker is geen hol waard. Tenzij het echt goede sloten zijn, maar dan is die €75 ook opeens een stuk redelijker want dan is een sleutelvervanging soms best prijzig. Zeker met van die gecodeerde sleutels.

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 27-04-2018 05:08 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
75 euro is niet weinig voor een sleutel. Ik snap wel waar het bedrag vandaan komt als het vaak voorkomt als sleutels kwijt raken.
Als mensen niet eerder hun sleutels kwijt zouden raken zou het bedrag nooit zo hoog gesteld zijn. Je kan er ook van uit gaan dat anderen eerder hun ongenoegen over de hoogte van het bedrag tevergeefs hebben aangegeven.

Het ligt er een beetje aan hoeveel geld je in het algemeen te besteden hebt, maar ik zou zelf mijn verlies pakken en die 75 euro aftikken en je energie aan iets positiefs besteden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Je bent eerder al een druppel kwijt geraakt en nu een sleutel.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eens iets dergelijks kwijt geraakt ben.
Kan natuurlijk altijd gebeuren maar het komt een beetje over alsof je niet echt verantwoordelijk omspringt met dat soort dingen.
Nu zijn het geen belangrijke sleutels/druppel maar stel dat het dat wel waren.....

Ik denk dat er in een fabriek redelijk wat mensen rondlopen en dat ze daar nogal eens een keertje dit soort dingen meegemaakt hebben (en misschien nog).
Om de mensen dan een beetje beter op hun spullen op willen laten letten en verantwoordelijkheid laten nemen kan ik me er wel wat bij voorstellen dat ze daar een flink bedrag tegenover zetten.
Zeker voor een tijdelijke medewerker die meestal toch een andere instelling heeft dan een vaste werknemer die meestal een stuk serieuzer met zijn of haar werk bezig is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Als het bedrijf onder een bepaalde CAO valt dan zijn er allerlei regels.
De overtredingen en boetes moeten schriftelijk zijn vermeld in de arbeidsovereenkomst, reglement of CAO :
- De hoogte van de boete mag per week niet meer zijn dan het loon van een halve dag werk;
- Als de werknemer niet meer dan het minimumloon verdient, mag de boete niet ten goede komen aan het bedrijf;
- Als de opgelegde boete te hoog uitvalt, kan de werknemer via de rechter om verlaging verzoeken.
https://www.advocatenkant...-mijn-werknemer-straffen/

Dus de eerste stap is het arbeidsovereenkomst/regelement opvragen bij de werkgever en controleren of ze onderdeel van een bepaalde CAO zijn.
Als ze dat weigeren of het uitzendburo weigert mee te werken dan zijn ze al in overtreding.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:07
pieter.a schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 06:47:

Het ligt er een beetje aan hoeveel geld je in het algemeen te besteden hebt, maar ik zou zelf mijn verlies pakken en die 75 euro aftikken en je energie aan iets positiefs besteden.
Snap je insteek wel hoor, maar ik hoor dit zo vaak voor bij komen de laatste tijd.

Je energie in iets positiefs steken, vindt zelf het niet betalen van die 75,- erg positief.
Alleen al om het feit dat je je niet steeds door jan en alleman een oor aan laat naaien (omdat JIJ positief moet zijn/de betere persoon bent)

Dit klinkt gewoon als iemand naaien omdat het kan, gewoon vragen wat de kosten zijn van de sleutel en ze dit schriftelijk geven + je bereidheid om dat bedrag te betalen.
75,- Euro, daar moet een minderjarige wat, 2 volle dagen voor werken?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dit is mogelijk van toepassing:
https://www.juridischloke...sprakelijkheid-werknemer/
De werkgever zal moeten aantonen dat je bewust roekeloos hebt gehandeld. Dat lijkt me erg lastig. Nu is de constructie natuurlijk iets complexer ivm het uitzendbureau. Ook is niet duidelijk of je met dergelijke voorwaarden akkoord bent gegaan.

Ik denk dat een eenvoudige vraag volstaat: Op grond waarvan zou ik die 75 euro moeten betalen? Zonder deugdelijke onderbouwing wijs ik de claim af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
Geen idee of je een contract hebt getekend waarin wordt overeengekomen dat jij die sleutel weer terug dient te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53
75 euro vind ik wel veel, maar bij ons op het werk wordt wel 50 euro in kaart gebracht wanneer je je medewerkerspas kwijt bent. Ook een belachelijk bedrag, maar je bent er wel voorzichtiger mee. I.p.v. simpel nieuwe aanvragen ga ik wel de hele dag weer langs waar m’n pas zou kunnen vinden.

Zelf vind ik het wel logisch, want met de pas kan toegang verleend worden tot sommige ruimtes waar je niet mag komen. Of het wettelijk mag weer ik niet. Misschien dat dir hetzelfde verhaal is. Maar 75 euro is wel veel. Vaak heb je er we voor getekend bij de sleutel in ontvangst nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
sleuteltje bijmaken is niet zo duur, tenzij het een heel gecompliceerd slot betreft. maar daarmee ben je er niet. als de volgende gebruiker van die locker ineens iets "kwijt" is, kan die zeggen dat er nog een sleutel in omloop is en het voorwerp daarom is verdwenen. dan heb je als werkgever toch een probleem.
die werkgever zal daarom als hij verstandig is het slot vervangen inclusief een set nieuwe sleutels. als daarvoor een slotenmaker moet komen ben je die €75 zo kwijt ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Racing_Reporter :Staat er letterlijk "boete" of wordt er een ander omschrijving gebruikt?
Het lijkt me eerder dat er iets staat in de trant van "er wordt 75 euro in rekening gebracht bij het verlies van een sleutel".

Is dat veel, is dat weinig? :?
Voor alleen een simpel sleuteltje kan het veel lijken. Maar de hele administratieve rompslomp er om heen, kost ook geld. En als er apart iemand moet komen om er een nieuw slotje (al is het van een paar euro) in te zetten, te registreren, bij te werken in de toegangsgegevens, etc. Dan zijn uiteindelijk al die handelingen duurder dan het fysieke slotje zelf.
M.a.w. dan is het zo gek nog niet.

Vaak wordt er ook een redelijk fors bedrag gehanteerd voor dit soort 'kwijt raken' handelingen, om mensen te motiveren zorgvuldig en aandachtig met de spullen om te gaan.

En zoals al eerder iemand meldde, wanneer je akkoord gegaan bent met die voorwaarden, toen je de sleutel in ontvangst nam... tja... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

grote_oever schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:24:
75 euro vind ik wel veel, maar bij ons op het werk wordt wel 50 euro in kaart gebracht wanneer je je medewerkerspas kwijt bent. Ook een belachelijk bedrag, maar je bent er wel voorzichtiger mee. I.p.v. simpel nieuwe aanvragen ga ik wel de hele dag weer langs waar m’n pas zou kunnen vinden.
Voor een tientje zou je ook wel moeite doen om die pas terug te vinden. En die pas is zeer waarschijnlijk geen tientje, laat staan 50 euro, waard.
Ik zou weigeren te betalen. Het bedrijf verplicht mij om die pas te gebruiken en dan zijn de risico’s ook voor hun. Hooguit wanneer sommige medewerkers hun pas buitensporig vaak verliezen zou ik sancties redelijk vinden.
Zelf vind ik het wel logisch, want met de pas kan toegang verleend worden tot sommige ruimtes waar je niet mag komen.
Wat maakt het uit waar die pas voor gebruikt wordt? De werknemer bedenkt het en moet dan ook zelf de nadelen voor lief nemen. Ze zouden ook een systeem met codes of vingerscans kunnen gebruiken zodat ze jou niks hoeven te geven wat je kunt verliezen, maar nee, dat is te duur en ze wentelen de bezwaren van het goedkopere systeem (dat je pasjes kunt verliezen) wel af op de werknemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

evilution schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 03:38:
Ik zou ze de vinger geven. In beginsel ben je niet aansprakelijk voor schade die je de wg toebrengt tenzij nalatig/roekeloos.
Dit is toch precies het probleem, nalatigheid met bedrijfsmiddelen?
Geef jij je voordeur ook de vinger als je je sleutels kwijt bent ;)

Het zal in het getekende contract/overeenkomst/bijlage/voorwaarden gestaan hebben, en aangezien daarmee akkoord gegaan is wordt het waarschijnlijk gewoon dokken.
Of de hoogte onredelijk is maakt uiteindelijk de rechter uit, maar zoals eerder als gezegd is het niet een kwestie van een nieuw sleuteltje maar een nieuw slot.
Kostprijs kan wel eens hoger dan die €75 zijn....

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 18:09
Mijn inziens is dat onmoedigingsbeleid ook wat onhandig. Mensen gaan dan eerst uitgebreid zoeken i.p.v. de vermissing melden. Bij een kluisje met enkel wat kleren valt de schade dan mee. Maar als je rondslingerende pasje toegang kan geven tot hele delen van een pand, dan is het direct laten blokkeren toch handiger.

Wat betreft de 75: Ik zou ze vragen waar dat bedrag heen gaat. Als ze enkel zeggen dat het een boete is en na doorvragen blijkt dat ze gewoon met het slot as is doorgaan met een vervangende sleutel, dan zou ik moeilijk doen. Echter, als blijkt dat al het geld de kosten van de vervanging (incl. indirecte kosten) dekt en niet meer dan dat... Dan denk ik dat het bedrijf t bedrag zelf erg redelijk vindt en je mogelijkerwijs erg veel tijd, geld en energie kwijt raakt om die 75 aan te vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als er rijen met lockers staan, zijn er ook rijen met unieke sloten. Hoe meer lockers, hoe "lastiger" het is om 1 slot / sleutel bij de leverancier uniek op te vragen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:26
Kijk je contract na (en eventuele formulieren die je hebt getekend bij ontvangst van jouw werkpakket), staat daar iets in over de kosten van het kwijtraken van een sleutel? Zo nee, dan kan je prima moeilijk doen. Staat er geen bedrag, kan je prima vragen waar die 75 euro op gebaseerd is. Staat er daadwerkelijk 75 euro, dan is het waarschijnlijk gewoon betalen.

Dat gezegd hebbende, 75 euro lijkt mij vrij fors, maar het is maar net wat ze er mee doen. Nieuwe sleutel zal niet zoveel kosten, maar als ze het hele slot vervangen, is het natuurlijk een ander verhaal.

@Ad de Jong : Zo een druppel kwijtraken is anders makkelijker dan je denkt. Ik heb het al een paar keer gehad dat die bij mij in de wasmachine was beland, gewoon omdat het zo een klein rotding is die ik niet voel in mijn broekzak. Ik heb ook al een keer gehad dat die uit mijn broekzak was gegleden, en dat merk je gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 09:26
75 euro kan ook een reëele prijs zijn. Mogelijk wordt het slot vervangen (de kans bestaat dat medewerker bewust sleutel achter houdt, en zo bij spullen van een collega kan), daar moet iemand voor ingehuurd wordt, half uurtje werk en je bent zo aan dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

MAX3400 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:51:
Als er rijen met lockers staan, zijn er ook rijen met unieke sloten. Hoe meer lockers, hoe "lastiger" het is om 1 slot / sleutel bij de leverancier uniek op te vragen.
Zouden ze die moeite ook echt doen? Ik zou niet verbaasd zijn als je met zo'n sleutel ook nog een paar andere kluisjes open zou kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
crazyx schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:03:
75 euro kan ook een reëele prijs zijn. Mogelijk wordt het slot vervangen (de kans bestaat dat medewerker bewust sleutel achter houdt, en zo bij spullen van een collega kan), daar moet iemand voor ingehuurd wordt, half uurtje werk en je bent zo aan dit bedrag.
Meestal zijn sloten niet moeilijk te vervangen (letterlijk een tot drie minuutjes werk), als het daadwerkelijk zo is dat je de 75€ moet betalen, en het zo is dat het bedrag onder andere op arbeidskosten is gestoeld, kan je aanbieden (gedeeltelijk) in natura te voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 27-04-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat doen de kosten van het slot ertoe? Hij is een sleutel kwijt en niet een slot. Wat kan hij eraan doen dat de werkgever het dan nodig vindt om het hele slot te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Transportman schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:02:

@Ad de Jong : Zo een druppel kwijtraken is anders makkelijker dan je denkt. Ik heb het al een paar keer gehad dat die bij mij in de wasmachine was beland, gewoon omdat het zo een klein rotding is die ik niet voel in mijn broekzak. Ik heb ook al een keer gehad dat die uit mijn broekzak was gegleden, en dat merk je gewoon niet.
Als het zo'n druppel is zoals ik die ken dan kan je die aan je sleutelbos hangen. Je merkt dan amper dat ie eraan hangt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
downtime schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:12:
[...]

Wat doen de kosten van het slot ertoe? Hij is een sleutel kwijt en niet een slot. Wat kan hij eraan doen dat de werkgever het dan nodig vindt om het hele slot te vervangen?
De werkgever kan niet controleren of hij de sleutel echt kwijt is, of iemand anders de sleutel gevonden heeft. Als er spullen uit die locker gejat worden, door degene die die sleutel nu heeft, is de werkgever waarschijnlijk aansprakelijk. Dus is het logisch dat het slot vervangen wordt. Al was het maar vanwege het gezeik wat de werkgever er dan van heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wild Chocolate schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:28:
[...]

De werkgever kan niet controleren of hij de sleutel echt kwijt is, of iemand anders de sleutel gevonden heeft. Als er spullen uit die locker gejat worden, door degene die die sleutel nu heeft, is de werkgever waarschijnlijk aansprakelijk. Dus is het logisch dat het slot vervangen wordt. Al was het maar vanwege het gezeik wat de werkgever er dan van heeft.
Nu met de opkomst van de 3d-printrr is het redelijk eenvoudig om zelfs veiligheidssleutels te kopiëren, en standaard-lockersleutels zijn sowieso geen probleem. De werkgever kan nooit zeker weten dat de sleutel niet is gedupliceerd, en moet dus altijd de sloten vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Racing_Reporter schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:56:
Een paar maandjes geleden had ik een bijbaan, lekker fysiek in een fabriek. Je krijgt mee: werkkloffie, urenregistratiepas en sleutel voor een kluisje. Hokken vol met rijtjes standaard kluizen voor kleding met standaardsleutels. Nu werk ik er niet meer en moet de spullen dus natuurlijk terugbrengen. Je raadt het al: sleutel kwijt. Daar staat een boete op van 75 euro volgens het uitzendbureau.

Een druppel eerder kostte me eens 10 euro, dan ligt 75 euro alweer een categorie verder, en een sleuteltje bijmaken is goedkoper dan dat. Hoe zit dit nu echt? Natuurlijk heb ik een fout gemaakt, maar ik heb wel het idee dat het heel makkelijk is om zo'n bedrag weg te schrijven aan een tijdelijke medewerker, en het loon daar ligt ook gewoon niet hoog.
Waarschijnlijk moet er een klusjesman komen die met een loper het kastje opent, en het slotje demonteert en vervangt. Gewoon beter op je spullen letten, zeker als het niet van jezelf is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Wist je dit van te voren? Dus er voor getekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het gaat via een uitzendbureau, die willen zelfs het liefste nog geld zien omdat je de deurknop elke keer vastpakt.
Maar omdat ze daar nog geen loophole gevonden hebben, is dat nog niet zo.
( zodra ze doorhebben dat ze zoals bij een datingsite een "abonnement" kunnen verplichten, gebeurt dat ook :+ )
Ik heb ook voor uitzendorganisaties gewerkt, en ze halen het liefst het vel over je neus.
( https://www.groene.nl/artikel/callgirl-voor-albert-heijn )

De bedragen zijn onderzocht, zodat het op de eerste plaats 'juridisch' waterdicht is, en op de tweede plaats nog nét acceptabel om te vragen ( bedrag ten opzichte van salaris )

Natuurlijk moet zo'n sleutel/slot vervangen worden, tijdens mijn diensten als beveiliger in fabrieken hadden we setjes liggen die we dan moesten aanpassen in de administratie ( slotnummer eruit- slotnummer erin )
Sleutel opnieuw uitgeven, ( administratie doorsturen naar leiding )

Voor ons was het een klusje wat we in onze 'downtijd' deden, ten nadele van de kluis-eigenaar, die gaf door dat zijn sleutel missing was, wij liepen dan mee met de masterkey, openden zijn kastje zodat hij aan het werk kon.
Dat kastje bleef dan open staan tot wij het slot vervangen hadden.
De werknemer kon dan NA zijn dienst de nieuwe sleutel ophalen en aftekenen ( tijdverlies voor hem )
Was het een "eigen" werknemer werd er 35€ ingehouden, uitzendkrachten kregen de 'boete' via hun kantoor ( destijds, 13j geleden ook al minimaal het dubbele )

Is het toegestaan ... ja, mits inderdaad aangegeven in je contracten ( en het staat er wel degelijk in :( )
Is het redelijk ... tja, als je je sleutel verliest zorg je voor 'extra' werk, wat door één of meer anderen moet worden opgelost, een werkgever zit daar niet op te wachten.
Het is geen schade door het werkproces ( je laat een pot met appelmoes vallen - shit happens )
Je bent niet zuinig op je spullen, daar staan sancties op .. so be it ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:49:
[...]

Dit is toch precies het probleem, nalatigheid met bedrijfsmiddelen?
Geef jij je voordeur ook de vinger als je je sleutels kwijt bent ;)

Het zal in het getekende contract/overeenkomst/bijlage/voorwaarden gestaan hebben, en aangezien daarmee akkoord gegaan is wordt het waarschijnlijk gewoon dokken.
Of de hoogte onredelijk is maakt uiteindelijk de rechter uit, maar zoals eerder als gezegd is het niet een kwestie van een nieuw sleuteltje maar een nieuw slot.
Kostprijs kan wel eens hoger dan die €75 zijn....
Nope, simpelweg iets kwijtraken is geen nalatigheid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Precies dit. Bij ons staat er ook een boete op het verlies van een sleutel. Mocht de voordeur sleutel kwijt zijn, dan moeten we 10 nieuwe sleutels laten maken en een nieuwe cylinder van 80 Euro. De boete dekt de kosten niet eens. Daarom is het eigenlijk ook een fictief bedrag om te zorgen dat medewerkers zuinig met de sleutel om gaan. Kan me wel voorstellen dat het slot van een kluisje goedkoper is.
evilution schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:00:
Wij adviseren iedereen de sleutel bij de eigen huissleutel te doen. Daarvan zijn de meeste mensen wel continue bewust waar het ding is. Heb je een losse sleutel dan slingert het ding makkelijker rond. Kan al gauw als nalatig gezien worden.

[ Voor 20% gewijzigd door TheBorg op 27-04-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Waarin verschilt dit van eerdere verhalen op tweakers dat medewerkers, die een bedrijfslaptop in hun auto hebben laten liggen die werd gestolen, deze niet hoeften te vergoeden omdat de werkgever opzet/grove nalatigheid moet bewijzen?

*de laptop gestolen, niet de auto*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33

PinusRigida

I put the p in pool.

grote_oever schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:24:

Zelf vind ik het wel logisch, want met de pas kan toegang verleend worden tot sommige ruimtes waar je niet mag komen. Of het wettelijk mag weer ik niet. Misschien dat dir hetzelfde verhaal is. Maar 75 euro is wel veel. Vaak heb je er we voor getekend bij de sleutel in ontvangst nemen.
Op mijn werk staat helemaal geen prijs op het vervangen van je toegangspas, ook hier geldt dat -indien gevonden door onbevoegden- de pas kan gebruikt worden om overal toegang te verkrijgen. Natuurlijk van zodra je doorhebt da je hem kwijt bent, geef je het door, en wordt hij vanuit het systeem onbruikbaar gemaakt...

Maar vind het toch raar dat er in bepaalde bedrijven 50 euro in kaart wordt gebracht voor het vervangen en in andere bedrijven helemaal niks. Of het al-dan-niet wettelijk is weet ik niet.
Ik werk in een bedrijf met +300 WN's, als ik zusterorganisaties onder hetzelfde dak meetel zitten we tussen de 1000 en 1500 personeelsleden...

Kan misschien ontmoedigend werken maar ik heb niet de indruk dat er hier veel "misbruik" wordt van gemaakt of, in andere woorden, dat er veel badges moeten worden vervangen. Kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken: in de 15 jaar dat ik hier werk heb ik nog maar één x mijn pasje laten vervangen en dat was niet eens omdat ik het was kwijtgeraakt, maar omdat alle druk (naam, personeelsnummer, foto...) was afgesleten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wild Chocolate schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:28:
[...]

Dat is irrelevant. De werkgever had ook gewoon een electronisch slot kunnen nemen met een kaartje. Kaartje verloren? Code aanpassen en klaar. Twee minuten werk. Maar nee, dat was te duur, we nemen het goedkope systeem met fysieke sleutels want de nadelen ervan wentelen we toch af op het personeel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

downtime schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:35:
[...]

Dat is irrelevant. De werkgever had ook gewoon een electronisch slot kunnen nemen met een kaartje. Kaartje verloren? Code aanpassen en klaar. Twee minuten werk. Maar nee, dat was te duur, we nemen het goedkope systeem met fysieke sleutels want de nadelen ervan wentelen we toch af op het personeel.
Dat is pas irrelevant, de werkgever bepaalt zelf hoe hij dat opzet.
Ik vind het wel knap hoe sommige mensen onzorgvuldigheid van werknemers, toch de schuld van de werkgever proberen te laten lijken.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter vergelijking: een normaal cilinderslot (geen high-tech ding, maar gewoon voor een binnendeur bijvoobeeld) kost je inclusief 3 sleutels ongeveer 14 euro. Een mini cilinderslotje zoals je bijvoorbeeld bij Shurgard moet kopen als je daar box huurt, kost je inclusief 2 sleutels ongeveer 12,50. Vervangen kan iedere pennenlikker met 2 linkerhanden in ongeveer 3 minuten, reken even 10 minuten voor het opsnorren van de reservesleutel (als ze al gen loper hebben liggen). Daar hoeft echt niemand voor langs te komen. Ik moet de eerste fabriek zonder technisch personeel nog tegenkomen.

Ik zou zeker een hoop herrie gaan maken als ze dit inderdaad van je salaris gaan inhouden. Maarja, ga je voor 75 euro een procedure starten?

Dit is wel typerend voor de uitzendbranche overigens. Mijn vorige werkgever had ook een clausule over 25 euro kosten in het geval een verloren NFC bedrijfspas met foto, maar in de praktijk moest je het wel heel bont maken wilden ze echt om geld komen. Er zijn in mijn jaren daar echt wel wat passen vervangen i.v.m. verlies, maar er is nooit een cent in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:44:
[...]

Prima. Maar dan niet zelf genieten van de voordelen en de nadelen afwentelen op het personeel.
Ik vind het wel knap hoe sommige mensen onzorgvuldigheid van werknemers, toch de schuld van de werkgever proberen te laten lijken.
Het feit dat mensen fouten maken, wel eens wat vergeten en wel eens wat verliezen, is gewoon een risico wat de werkgever neemt. Daar is ook gewoon jurisprudentie over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:44:
[...]

Ik zou de wettekst er eens op nalezen als ik jou was. Tenzij TS de sleutel bewust heeft weggegooid is de werkgever aansprakelijk voor de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:14:
[...]

Ik zou de wettekst er eens op nalezen als ik jou was. Tenzij TS de sleutel bewust heeft weggegooid is de werkgever aansprakelijk voor de kosten.
Een beetje verantwoording nemen voor je gedrag en acties is nooit weg.
Zomaar een ander op laten draaien voor iets wat jij veroorzaakt hebt en dan maar meteen een waffel open trekken is niet echt iets wat de meeste bazen (en vele mensen) willen zien.
Is het een flink bedrag, ja dat is het.
Maar dat heeft een reden, ga ipv een smoel open te trekken eens op een nette manier een gesprek aan en je zal zien dat er dan veel meer mogelijk is qua goede oplossingen.
Maar ja, tegenwoordig is gewoon praten niet meer mogelijk en met het meteen met de botte bijl lijkt wel.

Je hebt regels en wetten maar ook nog normen, waarden, fatsoen en respect.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jep, en een baas die je een rekening presenteert voor een verloren sleuteltje heeft duidelijk geen respect voor fatsoen, normen, waarden en wetten en regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

evilution schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:00:
[...]

Dat is erg kort door de bocht. Als je gewoon op je spullen let, zul je die niet kwijt raken. Dus vanuit die hoek gezien kun je wel degelijk nalatighheid claimen.
evilution schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:24:
Jep, en een baas die je een rekening presenteert voor een verloren sleuteltje heeft duidelijk geen respect voor fatsoen, normen, waarden en wetten en regels.
Of heeft te vaak meegemaakt dat de medewerkers geen respect hebben voor de spullen van de baas, tenzij er een flinke sanctie aan hangt.
Ik heb bij een dochteronderneming van een wegenbouw-bedrijf gewerkt. Leuke collega's, maar als het over de spullen van de baas ging waren ze er toch echt een stuk minder zuinig op als op hun eigen spullen (en dan druk ik het nog zachtjes uit). Behalve de spullen waar een prijskaartje aan hing: dat werd toch even wat normaler mee omgegaan...

[ Voor 52% gewijzigd door Pietervs op 27-04-2018 11:34 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
Ad de Jong schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:21:
[...]

Zomaar een ander op laten draaien voor iets wat jij veroorzaakt hebt en dan maar meteen een waffel open trekken is niet echt iets wat de meeste bazen (en vele mensen) willen zien.
Maar dat heeft een reden, ga ipv een smoel open te trekken eens op een nette manier een gesprek aan en je zal zien dat er dan veel meer mogelijk is qua goede oplossingen.
Maar ja, tegenwoordig is gewoon praten niet meer mogelijk en met het meteen met de botte bijl lijkt wel.

Begrijp ik nu dat jij het fatsoenlijk vindt om onwettelijke acties uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pietervs schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:30:
[...]

Dat is erg kort door de bocht. Als je gewoon op je spullen let, zul je die niet kwijt raken. Dus vanuit die hoek gezien kun je wel degelijk nalatighheid claimen.
als de werkgever goed op zijn spullen zou letten, kan de werknemer ze niet kwijtraken, eventuele nalatigheid van de werknemer heeft alleen gevolgen omdat de wetgever primair al nalatig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 18:01
Zie het maar al te vaak binnen bedrijven dat mensen niet netjes met spullen van andere om kunnen gaan.

De essentie van het verhaal is dat werknemers net zo goed moeten omgaan met de spullen van de werkgever als met hun eigen spullen.

Of de hoogte van de boete buitensporig is laat ik in het midden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
powerboat schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:44:
Zie het maar al te vaak binnen bedrijven dat mensen niet netjes met spullen van andere om kunnen gaan.

De essentie van het verhaal is dat werknemers net zo goed moeten omgaan met de spullen van de werkgever als met hun eigen spullen.
...
Je ziet ook vaak genoeg dat mensen wel netjes omgaan met spullen van anderen. Als de werkgever dat op prijs stelt, neemt hij werknemers aan die dat zo zien, stimuleert een bedrijfscultuur waar dat wordt gewaardeerd. Hoe dan ook heeft hij het risico dat hij neemt te dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
powerboat schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:44:

Of de hoogte van de boete buitensporig is laat ik in het midden.
Niemand is zo zuinig op zijn spullen als ik. 8) Toch ben ik ook wel eens een sleutel kwijtgeraakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ad de Jong schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:21:
[...]

Jij maakt het helemaal mooi. Dat verantwoording nemen voor gedrag en acties ligt dan zeker eenzijdig bij de werknemer? Waarom denk je dat mijn vorige werkgever nooit een cent in rekening bracht? Nou, omdat ze donders goed wisten dat ze dat simpelweg gewoon niet zomaar mochten doen ongeacht wat voor mooie clausules ze in het regelingenboek hadden geschreven. Die clausules hebben 1 doel: de werknemer bewust maken van de kosten voor het bedrijf als men niet heel zorgvuldig met spullen omgaat. Je kunt ze alleen uitvoeren als een werknemer bewijsbaar nalatig is geweest met zijn spullen en dan moet je dus eigenlijk gaan bewijzen dat er opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid in het spel is. Veel succes daarmee! Werkgever gaat door het inhouden van die 75 euro een orechtmatige daad begaan richting de werknemer en is totaal niet van plan om zijn verantwoording te nemen voor deze actie.

En dan je mooie verhaal over "eerst praten". Dat hoeft de werkgever ook niet, natuurlijk. Die stuurt gewoon een berichtje over 75 euro die ingehouden gaat worden op je salaris. En dan moet jij als werknemer de fluwelen handschoentjes aantrekken en een goed gesprek gaan voeren met de werkgever. Sorry, zo werkt het niet.

Dit is slecht werkgeverschap van de bovenste plank. En helaas.... daar zijn ze heel goed in in de uitzendbranche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:37:
[...]

Begrijp ik nu dat jij het fatsoenlijk vindt om onwettelijke acties uit te voeren?
Nee ik bedoel alleen maar dat je voordat je met regels wetten etc gaat gooien er met een gesprek vaak wel uit kan komen.
Als ik sommige reacties hier lees is gewoon gezond verstand ver weg en is meteen op de achterste benen gaan staan hun eerste keus.
Dat zijn dingen die altijd nog kunnen als je er met een gewoon gesprek niet uit komt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 18:01
pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:47:
[...]

Niemand is zo zuinig op zijn spullen als ik. 8) Toch ben ik ook wel eens een sleutel kwijtgeraakt.
Iedereen verliest weleens wat, niemand is perfect ;). Maar daar gaat het ook niet om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ad de Jong schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:55:
[...]

Nee ik bedoel alleen maar dat je voordat je met regels wetten etc gaat gooien er met een gesprek vaak wel uit kan komen.
Als ik sommige reacties hier lees is gewoon gezond verstand ver weg en is meteen op de achterste benen gaan staan hun eerste keus.
Dat zijn dingen die altijd nog kunnen als je er met een gewoon gesprek niet uit komt.
Vind je het dan eigenlijk ook vreemd dat de werkgever gewoon begint te gooien met regels en boetes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20
[...]

Het direct, en onwettig!, in rekening brengen van €75 getuigt anders niet echt van een welwillende houding van de werkgever. Daar begint de agressie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je moet als werkgever niet eerst "conform de regels" gaan handelen als er geld binnengehaald kan worden en daarna verwachten dat de werknemer niet met "wetten en regels gaat gooien" als hij het er niet mee eens is. Dat noemen ze een dubbele moraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
migchiell schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:57:
[...]

Het direct, en onwettig!, in rekening brengen van €75 getuigt anders niet echt van een welwillende houding van de werkgever. Daar begint de agressie.
Hoezo onwettig?
Als er gewoon een contract is om die sleutel weer in te leveren (waar de werknemer dus niet -meer- aan kan voldoen) is er niet direct iets onwettigs aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pacificocean
eric.1 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:21:
[...]

Hoezo onwettig?
Als er gewoon een contract is om die sleutel weer in te leveren (waar de werknemer dus niet -meer- aan kan voldoen) is er niet direct iets onwettigs aan.
U bent gezakt voor uw examen arbeidsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
PetervdM schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:36:
sleuteltje bijmaken is niet zo duur, tenzij het een heel gecompliceerd slot betreft. maar daarmee ben je er niet. als de volgende gebruiker van die locker ineens iets "kwijt" is, kan die zeggen dat er nog een sleutel in omloop is en het voorwerp daarom is verdwenen. dan heb je als werkgever toch een probleem.
die werkgever zal daarom als hij verstandig is het slot vervangen inclusief een set nieuwe sleutels. als daarvoor een slotenmaker moet komen ben je die €75 zo kwijt ...
Sloten van lockers kan iedereen vervangen. Kost je niet eens 5 minuten werk. Daarnaast kost zo een slot maar een paar euro.

Edit: toen ik nog in een club werkte moest je voor een verloren sleutel €10 betalen. Waren van die lockerbox kluisjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Eli3l op 27-04-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:24:
[...]

Kun je daar dan iets meer over zeggen inclusief bronnen?

Welke clausules in contracten mogen dan niet?
Als het een onwettige maatregel is, dan is het allemaal heel eenvoudig.
Echter het is toch niet zwart/wit?
TS geeft aan regelmatig toegangssleutels kwijt te raken, gelden dan ook niet die clausules?

Vanuit een werkgevers oogpunt lijkt het me logisch dat je de kosten van sleutelverlies verhaalt, maar ben benieuwd waar staat dat iets dergelijks helemaal niet mag.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:47:
[...]
Vanuit een werkgevers oogpunt lijkt het me logisch dat je de kosten van sleutelverlies verhaalt, maar ben benieuwd waar staat dat iets dergelijks helemaal niet mag.
Natuurlijk mag het verhaald worden, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo zal de werkgever moeten aantonen dat sprake is van bewust roekeloos gedrag.
https://www.juridischloke...sprakelijkheid-werknemer/
Dat zal echter niet altijd eenvoudig zijn. Het zou kunnen dat er in dit geval andere afspraken zijn, maar dat is onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Hackus op 27-04-2018 13:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ImdaMned schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:20:
Waarin verschilt dit van eerdere verhalen op tweakers dat medewerkers, die een bedrijfslaptop in hun auto hebben laten liggen die werd gestolen, deze niet hoeften te vergoeden omdat de werkgever opzet/grove nalatigheid moet bewijzen?

*de laptop gestolen, niet de auto*
Dat verschilt per bedrijf en verzekeringstechnisch.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:45:
Even ter vergelijking: een normaal cilinderslot (geen high-tech ding, maar gewoon voor een binnendeur bijvoobeeld) kost je inclusief 3 sleutels ongeveer 14 euro. Een mini cilinderslotje zoals je bijvoorbeeld bij Shurgard moet kopen als je daar box huurt, kost je inclusief 2 sleutels ongeveer 12,50. Vervangen kan iedere pennenlikker met 2 linkerhanden in ongeveer 3 minuten, reken even 10 minuten voor het opsnorren van de reservesleutel (als ze al gen loper hebben liggen). Daar hoeft echt niemand voor langs te komen. Ik moet de eerste fabriek zonder technisch personeel nog tegenkomen.

Ik zou zeker een hoop herrie gaan maken als ze dit inderdaad van je salaris gaan inhouden. Maarja, ga je voor 75 euro een procedure starten?

Dit is wel typerend voor de uitzendbranche overigens. Mijn vorige werkgever had ook een clausule over 25 euro kosten in het geval een verloren NFC bedrijfspas met foto, maar in de praktijk moest je het wel heel bont maken wilden ze echt om geld komen. Er zijn in mijn jaren daar echt wel wat passen vervangen i.v.m. verlies, maar er is nooit een cent in rekening gebracht.
Ik denk dat er voor vast personeel binnen 'deze fabriek', andere regels gelden dan vanuit het uitzendbureau.
(wat verder de reden is van de totstandkoming van dit bedrag weet ik net zo min als jij)

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 27-04-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:47:
[...]

Kun je daar dan iets meer over zeggen inclusief bronnen?

Welke clausules in contracten mogen dan niet?
Als het een onwettige maatregel is, dan is het allemaal heel eenvoudig.
Echter het is toch niet zwart/wit?
TS geeft aan regelmatig toegangssleutels kwijt te raken, gelden dan ook niet die clausules?

Het gaat om de omstandigheden waarin dat zou mogen. De werknemer heeft zaken in zijn beheer voor het uitoefenen van zijn werk (plaats van die zwembadkluisjes waar je een euro in moet gooien om ze af te kunnen sluiten, euro komt er weer uit als je hem weer van slot haalt en de sleutel is dan niet meer te verwijderen.....). TS had die sleutel niet kwijt kunnen raken als hij hem niet nodig had gehad voor zijn werk. Daarom is de werknemer niet zomaar altijd aansrpakelijk. Het is in het belang van de werkgever dat de werknemer die spullen in beheer heeft en de risico's zijn daarom ook (deels) voor de werkgever. De aansprakelijkheid van de werknemer is beperkt tot gevallen waarin we het over opzet of grove nalatigheid hebben. En dat is heel lastig hard te maken. Ik ben ook weleens iets kwijtgeraakt, terwijl ik over het algemeen toch echt zuinig ben op mijn en andermans spullen.

Ander voorbeeld ter verduidelijking:
- werknemer heeft een mobiel van de zaak en doet per ongeluk zijn jaszak niet goed dicht waardoor het ding in 200 stukken valt tijdens het fietsen. Werknemer is niet aansprakelijk.
- werknemer heeft een mobiel van de zaak en gebruikt deze als opener voor bierflessen waardoor de mobiel in 3 stukken breekt. Als je dat kunt bewijzen, is de werknemer aansprakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 13:06:
[...]

Dat verschilt per bedrijf en verzekeringstechnisch.

[...]

Ik denk dat er voor vast personeel binnen 'deze fabriek', andere regels gelden dan vanuit het uitzendbureau.
(wat verder de reden is van de totstandkoming van dit bedrag weet ik net zo min als jij)
Dat denk ik ook, daarom richt ik mij op de uitzendbranche. Die hebben er vaak een handje van om de belangen van "hun mensen" totaal niet te behartigen en naar de inlener te wijzen als er gemopper komt. Het uitzendbureau had hier actief op in moeten spelen in plaats van simpelweg de rekening door te schuiven.

Als het uitzendbureau het bedrag daadwerkelijk gaat inhouden (na protest vanuit de TS natuulrijk), zou ik ze zeker even een briefje sturen waarin je je loon vordert. Helaas is het bedrag te laag om voor te gaan procederen. Helaas is justitie er niet echt voor de "kleine man" in zulke situaties.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 18:49

kolderindekop

yeaahhhh

Tja of het gerechtvaardigd is misschien niet , maar he eerst een druppel nu een sleutel je moet ook zuinig zijn op spullen die niet van jou zijn.
Dus waarschijnlijk ben je een beetje slordig tja en dat kost geld.
Betalen en de volgende keer beter opletten!

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kolderindekop schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:02:
Tja of het gerechtvaardigd is misschien niet , maar he eerst een druppel nu een sleutel je moet ook zuinig zijn op spullen die niet van jou zijn.
Dus waarschijnlijk ben je een beetje slordig tja en dat kost geld.
Betalen en de volgende keer beter opletten!
Dat is het praktische stuk, waarmee je dit gezeur inderdaad tot een bepaalde hoogte kunt voorkomen. Ik heb druppels of sleutels meestal gewoon aan mijn eigen sleutelbos hangen. Ik heb nu ook een sleutel van het pand, maar die hangt gewoon naast mijn huissleutel.

Maar zolang er geen aansprakelijkheid is, zou ik dus zeker niet zomaar gaan betalen. Sterker nog, ik ben wel zo principieel om ze hard te laten werken voor die 75 euro. Je kunt hele lange discussies en briefwisselingen gaan houden over een verloren sleutel..... het is dan aan het uitzendbureau om te kiezen of het ze dat waard is. Maarja, ik weet natuurlijk niet wat de relatie tussen TS en het uitzendbureau (en de afhankelijkheid van de TS van het uitzendbureau) is.

Ik prijs mezelf maar gelukkig dat ik al meer dan 20 jaar niks met uitzendbureaus te maken heb en ook niet werk voor bedrijven die rekeningen sturen voor een verloren sleutel of laptoplader. Dat zou de relatie toch vrij abrupt veranderen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Racing_Reporter schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:56:
Daar staat een boete op van 75 euro volgens het uitzendbureau.
Uitzendbureaus mogen geen "boetes" uitdelen. Ze kunnen wel om een vergoeding vragen als "zij" schade hebben.
Een paar maandjes geleden had ik een bijbaan, lekker fysiek in een fabriek. Je krijgt mee: werkkloffie, urenregistratiepas en sleutel voor een kluisje.
Gek vraagje, heb je hier voor moeten tekenen?
MAX3400 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:51:
Nou nou, een beetje registratie welk nummer bij welke locker hoort is vrij eenvoudig. Hetzelfde geldt voor het hebben van een reserve sleutel.

Ik zou mij afvragen of het inderdaad door het uitzendbureau gevorderd kan worden, per slot van rekening zal de fabriek gevraagd hebben aan het uitzendbureau of zij dit willen vergoeden. Een uitzendbureau zal een verzekering hebben om dit soort situaties te dekken. Als ze dit niet hebben nemen zij het risico.
Uiteraard kan het niet betalen gevolgen hebben, bijvoorbeeld dat je uitgeschreven wordt. Ook dit is weer anders op het moment waarbij je zelf in vaste dienst bent van het uitzendbureau.

Ik zou een afweging maken waarbij ik graag wil weten wat de werkelijke kosten zijn, ook zou ik het dan zelf met het bedrijf willen oplossen, zonder een uitzendbureau er tussen te hebben. Uiteraard is het een ander afhankelijk of er voor goederen getekend is en de hoogte van de kosten.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik zie het nog niet genoemd zijn maar ik heb ook niet specifiek alle reacties gelezen:

Als je het kan veroorloven, die 75 euro lekker negeren. Waarschijnlijk kunnen ze je wettelijk gezien niets maken.
Als je echter nog vriendjes wil blijven met dat uitzendbureau en/of gerelateerde bedrijven wellicht je "verlies nemen". Als je weigert te betalen, kom je mogelijk op een zwarte lijst. Dit kan als gevolg hebben dat je nooit meer geselecteerd zal worden via die keten uitzendbureau's.

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 27-04-2018 15:49 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gamebuster schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 15:47:
Als je echter nog vriendjes wil blijven met dat uitzendbureau en/of gerelateerde bedrijven wellicht je "verlies nemen". Als je weigert te betalen, kom je mogelijk op een zwarte lijst. Dit kan als gevolg hebben dat je nooit meer geselecteerd zal worden via die keten uitzendbureau's.
Mag dit zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Geen idee eigenlijk. Ik weet ook niet of de zwarte lijst hiervoor gebruikt wordt, maar het wordt wel voor een hoop zaken gebruikt. Dingen als "komt niet opdagen", "komt structureel te laat" e.d. komt wel voor. "Raakt 2 maal sleutel kwijt en weigert vergoeding te betalen" lijkt me een uitstekend passen in het rijtje.

Uitzendbureau's hebben gigantische lijsten aan kandidaten. Voor het meeste ongeschoold werk kan je gewoon een blik arme studenten en harde werkers open trekken. Als 1tje dan vervelend heeft gedaan, kies je gewoon 1 van de 1000 anderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gamebuster op 27-04-2018 16:46 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
Topic starter kan het best naar de werkgever / uitzendbureau stappen en vragen waar het bedrag op gebaseerd is.
Het heeft weinig zin om de topic starter goed bedoelde advies te geven als er verder geen informatie beschikbaar is.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:24:
[...]

Jij weet er blijkbaar alles van. Kan je misschien hier de bewuste artikelen in het wetboek even aanhalen. Maakt het voor de discussie wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik een werkgever zou zijn, zou ik het ook doen. Jij bent verantwoordelijk voor die sleutel en niet die werkgever. Jij dient deze sleutel aan het einde weer terug te kunnen geven/in te leveren. Dat jij dat niet doet, prima dan moet je ook de consequenties accepteren en al zou de werkgever € 500 hiervoor rekenen, dat is zijn goed recht. De werkgever moet kosten maken omdat iemand een sleutel verloren/kwijt is en welke kosten dat zijn, is niet jouw punt want misschien is het wel een unieke sleutel of speciaal slot, dat kost geld. Jij bent er niet verantwoordelijk voor geweest (slordig) dus het is gewoon terecht. Als jij de sleutel wel inlevert en de tussenpersoon raakt de sleutel kwijt, maar staat wel op de inleverlijst, is het een ander verhaal.
De spullen welke achter slot en grendel staan, zijn niet meer veilig omdat een sleutel kwijt is. Daaruit kunnen kosten ontstaan welke op jou verhaald kunnen worden en de werkgever moet nu een passende oplossing met kosten gaan toepassen om zijn spullen weer veilig te kunnen borgen. Dus wederom ja ik vind het terecht.
Ik heb ook een verantwoordelijk van sleutels en daar moet ik zuinig mee zijn want ik weet dat het van een klant is en de klant verwacht dat ook van mij dat ik er zuinig mee ben. kan ik deze niet inleveren aan het einde van de relatie met mijn klant dan zal ik daarvoor ook kosten moeten betalen. Dan kan ik ook niet een smoes gaan verzinnen en de boete gaan aanvechten omdat door mijn toedoen kosten uit voortvloeien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
itsalex schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:31:
Als ik een werkgever zou zijn, zou ik het ook doen. Jij bent verantwoordelijk voor die sleutel en niet die werkgever. Jij dient deze sleutel aan het einde weer terug te kunnen geven/in te leveren. Dat jij dat niet doet, prima dan moet je ook de consequenties accepteren en al zou de werkgever € 500 hiervoor rekenen, dat is zijn goed recht. De werkgever moet kosten maken omdat iemand een sleutel verloren/kwijt is en welke kosten dat zijn, is niet jouw punt want misschien is het wel een unieke sleutel of speciaal slot, dat kost geld. Jij bent er niet verantwoordelijk voor geweest (slordig) dus het is gewoon terecht. Als jij de sleutel wel inlevert en de tussenpersoon raakt de sleutel kwijt, maar staat wel op de inleverlijst, is het een ander verhaal.
De spullen welke achter slot en grendel staan, zijn niet meer veilig omdat een sleutel kwijt is. Daaruit kunnen kosten ontstaan welke op jou verhaald kunnen worden en de werkgever moet nu een passende oplossing met kosten gaan toepassen om zijn spullen weer veilig te kunnen borgen. Dus wederom ja ik vind het terecht.
Ik heb ook een verantwoordelijk van sleutels en daar moet ik zuinig mee zijn want ik weet dat het van een klant is en de klant verwacht dat ook van mij dat ik er zuinig mee ben. kan ik deze niet inleveren aan het einde van de relatie met mijn klant dan zal ik daarvoor ook kosten moeten betalen. Dan kan ik ook niet een smoes gaan verzinnen en de boete gaan aanvechten omdat door mijn toedoen kosten uit voortvloeien.
Goed verhaal. Lekker kort ook!

Ik vind het alleen helemaal nergens niet op de TS slaan.

Kosten die een werkgever op een werknemer kan verhalen dienen volgens de wet wel in verhouding te moeten staan.

Volgens jou voorstelling kan ik je een pakje boter in bewaring geven, welke ik bij verlies op jou kan verhalen voor welk bedrag dan ook. NEE zo werkt het niet en zal ook GEEN rechter in Nederland in mee gaan.

Een sleutel welke dient voor en zoals geschetst in de TS kost geen 75 euro. Daarnaast is er geen sprake van verwijtbaar gedrag. Hooguit de werkelijke kosten zou ik uit goodwill van mezelf vergoeden maar never nooit niet 75 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:06:
[...]

Jij weet er blijkbaar alles van. Kan je misschien hier de bewuste artikelen in het wetboek even aanhalen. Maakt het voor de discussie wat makkelijker
art 7:661 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Van te voren mag je wel borg vragen maar niet achteraf een boete aanschrijven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
DukeBox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:49:
Van te voren mag je wel borg vragen maar niet achteraf een boete aanschrijven.
Waarop baseer jij dat een werkgever borg mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12
Laatst nog een aantal kluisjes besteld voor de werkgever, de standaard sloten zijn zeer makkelijk te vervangen, kost nog geen 2 minuten werk, bij het verliezen van de sleutel 5 tops. (en daarom gebruiken wij kleine hangsloten ipv de standaard sleutel sloten)

En de kosten voor zo'n slot setje +- 10 euro.

75 is wel erg veel, maar dan zou dit van te voren bekend moeten zijn, anders niet erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Gaat dat in dit geval ook op dan?
TS heeft het over een sleutel van een kluisje voor opslag van prive/werk kleding.
Dat kluisje had hij ook kunnen weigeren, want voor het werk was het niet nodig (hij had immers ook in werkkleding naar de fabriek kunnen komen, al is dat een aanname van mijn kant).
Door dat te accepteren heeft hij zich gecommiteerd aan de voorwaarden van gebruik lijkt me?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

pacificocean schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:06:
Waarop baseer jij dat een werkgever borg mag vragen?
De cao van alle uitzendbureaus.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
DukeBox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:20:
[...]

De cao van alle uitzendbureaus.
Waar staat dat precies?
https://www.abu.nl/cms/streambin.aspx?documentid=163257
Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:12:
[...]

TS heeft het over een sleutel van een kluisje voor opslag van prive/werk kleding.
Dat kluisje had hij ook kunnen weigeren, want voor het werk was het niet nodig (hij had immers ook in werkkleding naar de fabriek kunnen komen, al is dat een aanname van mijn kant).
Door dat te accepteren heeft hij zich gecommiteerd aan de voorwaarden van gebruik lijkt me?
Ik zou zeggen van wel, maar daar heb geen juridische onderbouwing voor. IANAL

[ Voor 56% gewijzigd door pacificocean op 27-04-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:12:
[...]

Dat is wel een enorme aanname.

Ik heb zelf bij een plastic fabriek gewerkt waar wij niet in werkkleding over straat/buiten het pand mochten. We moesten altijd omkleden naar andere kleding dan werkkleding.
Dit in verband met hygiëne eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

begintmeta schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:37:
[...]
als de werkgever goed op zijn spullen zou letten, kan de werknemer ze niet kwijtraken, eventuele nalatigheid van de werknemer heeft alleen gevolgen omdat de wetgever primair al nalatig was.
Die moet je me uitleggen: ik geef jou als werkgever een sleutel. Jij als werknemer raakt die kwijt, maar dat is dan mijn schuld? :?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:36:
[...]

Die moet je me uitleggen: ik geef jou als werkgever een sleutel. Jij als werknemer raakt die kwijt, maar dat is dan mijn schuld? :?
Iets hoeft niet jouw schuld te zijn om voor de schade op te moeten draaien. Het uitgangspunt is dat een ieder zijn eigen schade draagt, dus dat de werkgever opdraait voor zijn sleutel die weg is. Hoewel de werknemer hier in beginsel aansprakelijk is omdat hij niet kan voldoen aan de verplichting de sleutel terug te geven, staat art. 7:661 BW eraan de weg staat dat de werknemer aansprakelijk wordt gesteld. Een sleutel voor een kluisje zodat je je werkkleding kunt aantrekken hangt samen met je werkzaamheden.

Voor de twijfelaars, hier een voorbeeldje. Werknemer was zaterdag met zijn lease-auto en hond weggeweest, komt thuis, en laat de sleutels gedurende korte tijd in de voordeur steken. Terwijl hij zijn hond even snel in de achtertuin schoonmaakt worden de sleutels en de auto gestolen. De werkgever kan zijn schade niet verhalen, want er is geen opzet/bewuste roekeloosheid aan de werknemer (r.o. 4.7).

Hier nog eentje om het af te leren. Werkneemster slaapt terwijl haar partner -onder invloed- de sleutels pakt en de lease-auto total-loss rijdt. De werkneemster is niet aansprakelijk jegens de werkgever, want er is geen verplichting om de sleutels op een afgesloten plek op te bergen (de partner is mogelijk wel aansprakelijk). Omdat de werkneemster zich niet onrechtmatig heeft gedragen, wordt er niet eens aan art. 7:661 BW toegekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het gaat niet om schuld. Het gaat erom dat jij als ondernemer de risico's draagt. Als jij een medewerker een stuk gereedschap van € 10.000 geeft, en dat gaat stuk, dan is het jouw probleem en niet die van de medewerker die niet voor dat dure gereedschap heeft gekozen. Het is toch vanzelfsprekend dat jij de risico's draagt van jouw keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GlowMouse schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:27:
[...]

Iets hoeft niet je schuld te zijn om voor de schade op te moeten draaien. Het uitgangspunt is dat een ieder zijn eigen schade draagt, dus dat de werkgever opdraait voor zijn sleutel die weg is. Hoewel de werknemer hier in beginsel aansprakelijk is omdat hij niet kan voldoen aan de verplichting de sleutel terug te geven, staat art. 7:661 BW eraan de weg staat dat de werknemer aansprakelijk wordt gesteld. Een sleutel voor een kluisje zodat je je werkkleding kunt aantrekken hangt samen met je werkzaamheden.

Voor de twijfelaars, hier een voorbeeldje. Werknemer was zaterdag met zijn lease-auto en hond weggeweest, komt thuis, en laat de sleutels in de voordeur steken. Terwijl hij zijn hond even snel in de achtertuin schoonmaakt worden de sleutels en de auto gestolen. De werkgever is kan zijn schade niet verhalen, want er is geen opzet/bewuste roekeloosheid aan de werknemer (r.o. 4.7).

Hier nog eentje om het af te leren. Werkneemster slaapt terwijl haar partner -onder invloed- de sleutels pakt en de auto total-loss rijdt. De werkneemster is niet aansprakelijk, want er is geen verplichting om de sleutels op een afgesloten plek op te bergen (de partner is mogelijk wel aansprakelijk). Omdat de werkneemster zich niet onrechtmatig heeft gedragen, wordt er niet eens aan art. 7:661 BW toegekomen.
Prachtige post, bedankt! Ook leuk om die uitspraken te lezen. Staan mooie pareltjes in, zoals (uit het eerste linkje):
Het hof neemt hierbij in aanmerking het algemene ervaringsfeit dat men in de dagelijkse omgang niet alle voorzichtigheid in acht neemt, die ter voorkoming van schadetoebrengende voorvallen geraden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
[...]

Behalve het hierboven door @GlowMouse en @downtime gepostte, was de stelling ook simpelweg

'Als je gewoon op je spullen let, zul je die niet kwijt raken.'

De sleutel is van de werkgever, als die op zijn sleutel had gelet, was hij die dus ook niet kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou het niet betalen. Je werkgever beslist dat ze iedereen een sleuteltje geven en loopt daarmee zelf het risico dat die sleuteltjes dan kwijt raken. Om dit risico te beperken kun je die lockers ook op een andere manier beveiligen dan met een sleutel. Bijv. met een code of een pasje/druppel. Of de lockers alleen tijdens werktijden beschikbaar stellen en na werktijd de sleutel weer inleveren.

Ze kiezen nu voor de makkelijke manier en leggen het risico bij de werknemer. Als dat echt zo kostbaar is dan verhalen ze het maar op hun verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

GlowMouse schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:27:
[...]

Voor de twijfelaars, hier een voorbeeldje. Werknemer was zaterdag met zijn lease-auto en hond weggeweest, komt thuis, en laat de sleutels gedurende korte tijd in de voordeur steken. Terwijl hij zijn hond even snel in de achtertuin schoonmaakt worden de sleutels en de auto gestolen. De werkgever kan zijn schade niet verhalen, want er is geen opzet/bewuste roekeloosheid aan de werknemer (r.o. 4.7).
Ik lees dit toch met verbazing hoor.
Je neemt toch een risico door zo met de sleutels om te gaan, en dan zegt de rechter doodleuk:
“Naar het oordeel van de kantonrechter is geen sprake van schuld aan de zijde van [appellant], nu hij zich niet bewust was van het feit dat hij de sleutels was vergeten te verwijderen uit het slot van de voordeur.”

Bewust of niet, het feit is dat daardoor de diefstal kon plaatsvinden.
Ik kan de gedachtengang van de rechter hier niet volgen hoor.
Dit soort uitspraken is toch alleen maar voer voor de afschuifmaatschappij die we steeds meer worden :?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Greyfox schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:09:
[...]

Je neemt toch een risico door zo met de sleutels om te gaan, en dan zegt de rechter doodleuk:
“Naar het oordeel van de kantonrechter is geen sprake van schuld aan de zijde van [appellant], nu hij zich niet bewust was van het feit dat hij de sleutels was vergeten te verwijderen uit het slot van de voordeur.”

Dit soort uitspraken is toch alleen maar voer voor de afschuifmaatschappij die we steeds meer worden :?
Nee. @eamelink kwam al met de quote die de gedachten van de rechter goed laten zien:
Het hof neemt hierbij in aanmerking het algemene ervaringsfeit dat men in de dagelijkse omgang niet alle voorzichtigheid in acht neemt, die ter voorkoming van schadetoebrengende voorvallen geraden is.
Wat hier (volgens mij) gezegd wordt is dat het een kwestie van gezond verstand is. Mensen maken nu eenmaal fouten, ze schatten soms risico's verkeerd in, en soms vergeten ze dingen. Ook belangrijke dingen. En als je als werkgever spullen aan een werknemer meegeeft moet je niet verwachten dat die mensen feilloos en elke seconde van de dag foutloos handelen. Het zijn mensen en geen robots. Houd daar als werkgever rekening mee, accepteer dat spullen in handen van een medewerker risico opleveren, en schuif die risico's niet af op mensen die er niet voor kiezen om dat risico te nemen.

Ik heb ook weleens de sleutels in een deur laten zitten. 's Avonds kom ik thuis van m'n werk en zie ik dat de voordeur op een kier staat, met de sleutels erin, en ik realiseer me dat ik de hele dag niet gemerkt heb dat ik de sleutels niet bij me had.
Geen idee hoe dat kon gebeuren. Maar als ik al kan vergeten om m'n eigen huis af te sluiten dan kan ik zulke fouten ook maken met spullen van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Foutje, moet kunnen baas. Verder wat downtime zegt. Is het redelijk dat een foutje ervoor zorgt dat je diep in de schulden komt? Voor een werkgever gaat het om de grote aantallen en zijn de risico's beter in te calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
Ik werk zelf bij een farmaceutisch fabriek waar medicatie wordt gemaakt. We checken ook in met een 'tag', je kan gewoon naar binnen en naar buiten dus als je het kwijtraakt en iemand weet waarvoor het dient kan hij/zij ieder moment naar binnen en iets jatten. Als mijn sleutel kwijtraakt moet ik het aangeven en wordt mijn tag geblokkeerd, nieuwe kosten zijn dan 20 euro. Ik moet wel erbij vermelden dat 75 euro heel veel geld is, je moet vragen waarom het bedrag zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 00:07:
Ik werk zelf bij een farmaceutisch fabriek waar medicatie wordt gemaakt. We checken ook in met een 'tag', je kan gewoon naar binnen en naar buiten dus als je het kwijtraakt en iemand weet waarvoor het dient kan hij/zij ieder moment naar binnen en iets jatten. Als mijn sleutel kwijtraakt moet ik het aangeven en wordt mijn tag geblokkeerd, nieuwe kosten zijn dan 20 euro. Ik moet wel erbij vermelden dat 75 euro heel veel geld is, je moet vragen waarom het bedrag zo hoog is.
Het toeval wil dat ik maandag bij een farmaceutische groothandel begin en nu bezig ben met HBO Arbeidsrecht. Ik zal later kijken of dit ergens is opgenomen.

Sowieso moet er sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. Daarnaast staat mij bij dat boetes niet zomaar ingehouden mogen worden op het salaris, dat betreft dan in het bijzonder snelheidsboetes.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
PcDealer schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 03:22:
[...]

Het toeval wil dat ik maandag bij een farmaceutische groothandel begin en nu bezig ben met HBO Arbeidsrecht. Ik zal later kijken of dit ergens is opgenomen.

Sowieso moet er sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. Daarnaast staat mij bij dat boetes niet zomaar ingehouden mogen worden op het salaris, dat betreft dan in het bijzonder snelheidsboetes.
Brocacef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:59:
[...]

Het gaat niet om schuld. Het gaat erom dat jij als ondernemer de risico's draagt. Als jij een medewerker een stuk gereedschap van € 10.000 geeft, en dat gaat stuk, dan is het jouw probleem en niet die van de medewerker die niet voor dat dure gereedschap heeft gekozen. Het is toch vanzelfsprekend dat jij de risico's draagt van jouw keuzes?
Er is een verschil tussen "stuk" en "kwijt"

Dat gereedschap kan prima defect / breken tijden (normaal) gebruik.
Als jij datzelfde stuk gereedschap gaat gebruiken om iet heel anders mee te doen, of onachtzaam inzet, kan je wel degelijk aansprakelijk gesteld worden.
Het is dan aan jou om verweer te maken, en evt tot aan de rechter te lopen.

Dit gaat over een verloren item, waar ( waarschijnlijk) van te voren al bekend was dat er een 'boete' op verlies zou staan.
( ik heb diezelfde regeltjes al eerder meegemaakt )
In een diervoeder-fabriek kregen we zelfs ( gebruikte) werkschoenen, die bij niet inleveren 50 gulden moesten kosten.
Deze zijn nooit gedragen door mij, en gewoon weer ingeleverd naderhand.

Ik ben geen fan van uitzendbureaus, maar het merendeel van het ( ongeschoolde ) volk wat ze plaatsen moet je soms echt strakker begeleiden dan de gemiddelde sociale werkplaats medewerker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FreshMaker schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:35:
...

Ik ben geen fan van uitzendbureaus, maar het merendeel van het ( ongeschoolde ) volk wat ze plaatsen moet je soms echt strakker begeleiden dan de gemiddelde sociale werkplaats medewerker
Hoe verstandig is het dan eigenlijk om ze een sleutel te geven, zonder het beheer daarvan verder te begeleiden?
...
In mijn ogen is in dat licht de neiging het risico naar de werknemer af te schuiven kwalijker dan het terugschuiven ervan naar de werkgever.

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:39:
[...]

Hoe verstandig is het dan eigenlijk om ze een sleutel te geven, zonder het beheer daarvan verder te begeleiden?
Omdat je niet alle medewerkers hoeft te 'straffen' en ze gewoon een mogelijkheid te geven om hun prive spullen op te bergen.
In 'mijn tijd' ( 15+ jaar terug ) was het enige 'privé' wat je bij je had je portemonnee en ID/RBW / huissleutels.
De rest kon je gewoon in de kleedkamer laten hangen, niemand die ging wandelen met jouw schoenen of broek.
Maar de tijden zijn veranderd, wat je tegenwoordig dagelijks meesleept aan waarde .. telefoon / contactvrij betalen.
Je moet als werkgever dus wel voorzien in die behoefte.

In de tijd als beveiliger bij een object hadden we zo'n 5 / 10 sloten per jaar, en het waren 99% van de gevallen externe krachten die verlies kwamen melden.

mijn persoonlijke mening, als je oud genoeg bent om te werken, ben je oud genoeg om op je spullen te passen.
Als dan duidelijk is wat er tegenover staat, moet je dat risico ook nemen.
Zeker als je ziet hoe exorbitant zo'n boete is ...

Het probleem met een uitzendorganisatie is dat ze zo verdomd machtig zijn in de huidige markt.
Je kan als laag opgeleide bijna niet aan een baan komen zonder aan te kloppen daar.
Schoonmaak, productie, inpak en distributie, alles gaat voor het overgrote deel door die bureau's
Ga je herrie schoppen om zo'n boete ( rechter ) kan je je gelijk wel halen, maar reken dan maar op een zwarte lijst, je komt echt niet meer aan de bak, en ook niet bij anderen, want ze hebben onderling ook gewoon contact natuurlijk

Vroeger heette het "koppelbazen" en zat je in het semi zwarte circuit als je nergens anders 'snel' terecht kon komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

T-Forever schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:57:
Laatst nog een aantal kluisjes besteld voor de werkgever, de standaard sloten zijn zeer makkelijk te vervangen, kost nog geen 2 minuten werk, bij het verliezen van de sleutel 5 tops. (en daarom gebruiken wij kleine hangsloten ipv de standaard sleutel sloten)

En de kosten voor zo'n slot setje +- 10 euro.

75 is wel erg veel, maar dan zou dit van te voren bekend moeten zijn, anders niet erg netjes.
Ik vind het vreemd dat mensen zich blijven focussen op de prijs van het slot en geen rekening houden met al de rest. Dat slot en de persoon om het te vervangen verschijnen niet ineens op magische wijze. Als bedrijf zit je namelijk ook met een hele hoop aan overheadkosten plus mag men in principe een locker niet op zijn eentje openbreken maar heb je daar eigenlijk 2 mensen voor nodig voor het geval er nog materiaal in zit en je niet wenst dat het ontvreemd wordt. Gaat de kost oplopen naar 75 euro? Neen, dat nu ook weer niet. Maar de kost zal wel beduidend hoger liggen dan de 10 euro voor het setje.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53
En dan heb je als bedrijf kosten gemaakt om het slot te vervangen; komt de werknemer twee weken later aanzetten “owh kijk, daar lag de sleutel. Had hem nog in de winterjas zitten”.
Pagina: 1 2 Laatste