Na 4 maanden wachten, daar is ie dan: de Kia Ceed Dymamic Plus Line met de 1.0 T-GDI motor. En gelukkig het MY2020 variant

(zie interieur

).
Zeer blij mee, maar heb hem dan ook nog maar een halve dag

. Heb niet echt een referentie kader behalve mijn Micra als voorloop auto, maar dit is zeker weten een stap vooruit t.o.v. de Micra, voor mij dan.
(Thumbnails, kan op geklikt worden

)
Mijn ervaringen voor de 6 uur dat ik hem nu in bezit heb (incl een rit van anderhalf uur door de spits):
Petje af voor het design team overigens. Van alle C segmenters in deze prijs klasse vind ik persoonlijk dit een van de mooiste. Was een beetje bang voor de fabriekskleur wit, maar in combinatie met het chroom en het zwart is dit echt geen verkeerde combinatie.
Motortje is prima voor huis tuin en keuken gebruik. Merkt wel natuurlijk dat ie een zware koets moet voortrekken maar vooral in de lagere versnelling trekt ie prima weg. Hoger op heeft ie het zwaarder zover ik dat in de spits kon testen maar ik ben dan ook geen snelheidsduivel

.
Ik durf het overigens niet te zeggen... maar kan het zijn dat het motergeluid nep is? Als ik de pedaal toch even flink intrap komt er toch best een aardig gebrul uit een 1000 cc 3 cilindertje... moet je van houden. Vind het persoonlijk wel geinig. Mocht je toch willen dat ie z'n smoel houd dan kan hij (vergeleken met mijn Micra (peren en appels, iemand?)) fluister stil zijn, waarbij je meer het geluid van de wind en de weg hoort dan de motor. (Rond de 2k toeren, bij vaste snelheid).
Infotainment systeem is uitgebreid, maar gezien ik vooral uitkeek naar eindelijk de mogelijkheid te hebben voor android auto, zal ik mezelf hier niet veel in bevinden. Zitten wel leuke grapjes in zoals
UVO. Persoonlijk zal ik het niet snel gebruiken, maar wie weet ga ik er een keer mee spelen.
Audio dan, de dynamic plus line heeft niet de JBL editie, maar ik vind het standaard systeem prima. Voorheen in de Micra de bose editie gehad, dat klonk wel wat meer gedefinieerd vooral in het laag en hoog, maar het ratelend plastic zat dat toch een beetje in de weg. Dan heb ik toch liever "iets" minder audio kwaliteit met gewoon GEEN ratelend plastic. Je hebt wel een punt waarbij het volume iets te hoog wordt en hij een beetje de weg kwijt raakt (pun definitely intended). Maar als je dat punt bereikt kun je naar een ritje meteen de dichtstbijzijnde hans anders intikken, om een gehoorgestel op maat te laten af te stellen. (Beetje overdreven natuurlijk maar ook hier weer, persoonlijk vind ik het volume van het geluid, prima in orde.)
Verder... wie weet. Vragen.. altijd! Antwoord? Misschien.