Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:54
Voor degene die het nog niet weten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLwshC_3FbYtghDm_R3gWkscU_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xpQABhkeddzHC3OVzE3ilf7F.png?f=user_large

Werkt ook voor de nieuwe Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
De sleutel gaat toch sowieso niet zenden/uit als deze een tijdje stil ligt? Als je elke keer 4 seconden op de knoppen moet drukken en dan met een druk op de knop de auto weer open omdat je het uit hebt geschakeld. Dan kun je net zo goed het hele keyless helemaal uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik denk dat dit vooral bedoeld is wanneer je ergens bent waar de signalen van de sleutel makkelijk afgevangen kunnen worden door kwaadwillenden. Het is een makkelijke maar om tijdens even de boel te blokkeren (als je geen metalen doosje oid hebt). Oftewel, voor incidenteel gebruik is dit een prima manier toch?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 18:33
jongetje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:08:
De sleutel gaat toch sowieso niet zenden/uit als deze een tijdje stil ligt? Als je elke keer 4 seconden op de knoppen moet drukken en dan met een druk op de knop de auto weer open omdat je het uit hebt geschakeld. Dan kun je net zo goed het hele keyless helemaal uitzetten.
Naar mijn weten heeft Kia dit niet. de sleutel blijft gewoon altijd zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
sgouman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:46:
[...]

Naar mijn weten heeft Kia dit niet. de sleutel blijft gewoon altijd zenden.
Zelf niet getest maar het lijkt toch echt het "zenden" te stoppen:

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:14
Dit is in mijn ogen de beste oplossing voor het probleem. Voor thuis in ieder geval.
Bol.com RFID etui

Zodra ik thuiskom -> sleutels in de etui. Op vakantie gaat de reservesleutel ook mee in een aparte etui. Ze zijn er is verschillende vormen en maten, ik heb persoonlijk een maatje groter omdat ik ook een huissleutel en winkelwagen-muntje aan de autosleutel heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou nog graag een domme vraag stellen. Mijn 2020 PHEV Kia Niro heeft vrijwel alles in LED, maar de richtingaanwijzer achter is bij mij nog gloei. Vind ik niet zo mooi dat nagleoein, dus wil dat ook graag in LED uitvoering, net even wat strakker.

Ik heb wat foto's gemaakt, want ik snap niet helemaal welk type lamp dit precies is qua benaming en welke LED lamp ik hiermee kan vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPedJdz9Zd4MMcNeQfWniC4pqdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8fcp92Rzh2LFHKen9idq9nQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOgke3UtEJZtEcdAr_gjs1BXUTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKvn8y3fTZRwQX3EsycJBplH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KImVIfIABxsyI6UQvKngU4wDp0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ds0rufei58SLpcfH8FMxU8G9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een bajonetaansluiting. Er zitten 2 contacten aan de onderkant, maar er is er maar 1 verbonden.
Lamp zegt 12V21/5W en P21/5W. Dit zal iets betekenen voor de 2 gloeidraden, maar ik weet het niet precies.

Wie weet welke LED lamp hier in past met deze voet? De voet is volgens mij BAY15D als ik het goed heb opgezocht.

PS. Zou ook fijn zijn als het knipperlicht normaal blijft werken. Ik lees her en der dat je knipperlicht heel snel gaat knipperen als je er led in stopt. Zou mooi zijn als er een versie is die dit tegen gaat...

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 17-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 21:22
Je moet echt de handleiding eens opzoeken en gaan lezen.

De lamp die je in je handen hebt hoort bij het rem/achterlicht aan de achterzijde. Dat is een P21/5W. De richtingaanwijzers horen P21W te zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 20:45
Een knipperlicht dat snel knippert is de bedoeling. Dat betekent dat er iets mis is!

Zie wel meer mensen rondrijden met een lamp die snel knippert, maar dan moet je dus even een rondje doen om alle lampen te checken.

In dit geval zou ik niet weten waarom men dat heeft, waarschijnlijk vervangen door een LED-lamp die dan andere specificaties heeft (misschien omdat LED minder Watt hoeft te zijn in de regel?). Ben verder geen experrt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:55:
Je moet echt de handleiding eens opzoeken en gaan lezen.

De lamp die je in je handen hebt hoort bij het rem/achterlicht aan de achterzijde. Dat is een P21/5W. De richtingaanwijzers horen P21W te zijn.
Die héb ik gelezen (wat flauw). De lamp die ik in mijn hand heb IS de richtingaanwijzer. Deze zit ook achter een oranje glaasje en hij brand als ik de richtingaanwijzer aan zet. Er is ook maar 1 contact verbonden naast de massa.

Het normale achterlicht is allemaal LED.

Ik wil gewoon weten welke LED versies deze kunnen vervangen. Ik heb het al gevraagd bij een webwinkel en die beweert dat het niet bestaat dat hij sneller gaat knipperen als je er een led in doet, daar heb ik dus niets aan, want dat kan zeker wel als je de verkeerde gebruikt.

Mogelijk heb ik zoiets nodig:

https://www.qspcars.com/l...er.2.15.29477.gp.24814.uw

Maar zou mooi zijn als er een geïntegreerde variant is, want ik weet niet of ik dat achter de lamp kwijt kan.

Die socket is precies waar de lamp nu in zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 18-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als dit echt het knipperlicht is, dan zit er een verkeerde lamp in, want dit is een P21/5W lamp, zoals je zelf al opmerkt en het knipperlicht zou een P21W moeten zijn. Knap dat die in dat socket past, want de banjonetaansluiting van beide lampen is anders. (pinnetjes zijn bij de P21W symmetrisch, bij P21/5W niet omdat daar twee draadjes in zitten en het omdraaien daarvan niet verstandig is).

Of het knipperlicht sneller gaat knipperen, geen idee. Dat hangt van de manier van aansturen af. Bij een traditioneel knipperrelais gebeurt dat inderdaad wel.

Het officiële socket wat bij P21W hoort heet BA15s. Bij P21/5W hoort BAY15D als socket naam.

Formeel is het vervangen van gloeilampen door LED lampen niet toegestaan (je auto voldoet niet meer aan de permanenten voertuigeisen), maar ik heb nog nooit gehoord dat ze daar bij knipperlichtjes een probleem van maken. Bij koplampen wel.

Ze kosten overigens geen drol als je er op kunt wachten: Aliexpress verkoopt dat soort lampjes ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 18-04-2024 13:01 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb de socket goed bekeken en de pootjes zijn ook in de gleufjes zijn op verschillende hoogte, dus er zit echt af fabriek een BAY15D in.

Formeel is het inderdaad een probleem, omdat een defecte LED niet opvalt door sneller knipperen of het canbus systeem door de domme weerstand die altijd blijft werken.

Ik controleer regelmatig bij het wegrijden de reflectie van mijn lampen, dus dat neem ik voor lief.

Heb al 2 verkopers van LED lampen aangeschreven, 1 reageert en die zegt dat het niet bestaat dat hij sneller gaat knipperen als er LED in zit, dus die neem ik niet serieus. Die andere wacht ik nog steeds op een antwoord.

Ik vind LED net even mooier dan gloei, maar verder is het niet zo spannend. Voor de rest is namelijk álles LED, ook vóór (fabriek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:54:
Ik heb de socket goed bekeken en de pootjes zijn ook in de gleufjes zijn op verschillende hoogte, dus er zit echt af fabriek een BAY15D in.

Formeel is het inderdaad een probleem, omdat een defecte LED niet opvalt door sneller knipperen of het canbus systeem door de domme weerstand die altijd blijft werken.

Ik controleer regelmatig bij het wegrijden de reflectie van mijn lampen, dus dat neem ik voor lief.

Heb al 2 verkopers van LED lampen aangeschreven, 1 reageert en die zegt dat het niet bestaat dat hij sneller gaat knipperen als er LED in zit, dus die neem ik niet serieus. Die andere wacht ik nog steeds op een antwoord.

Ik vind LED net even mooier dan gloei, maar verder is het niet zo spannend. Voor de rest is namelijk álles LED, ook vóór (fabriek).
Gek verhaal. Bij mij zijn de glaasjes van het knipperlicht wit, dus het lampje zelf is oranje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-oDy6TfyWuqp-LAat8Dx04kMzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXdBMlTHpx0UWr56lRB8tH52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boingo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 12:51
Vandaag een leuk telefoontje gehad. Onze nieuwe Kia Sportage is binnen 😀 Over 2 weken zijn we ook Kia rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:08:
[...]

Gek verhaal. Bij mij zijn de glaasjes van het knipperlicht wit, dus het lampje zelf is oranje.

[Afbeelding]
Mijn achterlicht ziet er anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImRpfNzpi3A8l1FPcwM2a3UhLo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeJfkmSP5Ymx3dUX3huldjXx.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder zit de richtingaanwijzer, wit lampje en in de unit zit een oranje schelp.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 21-04-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:44
Fairy schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:46:
[...]

Mijn achterlicht ziet er anders uit.

Plaatje van internet:
https://www.mivodo.com/wp...modelle/kia_niro_e_05.jpg

Linksonder zit de richtingaanwijzer, wit lampje en in de unit zit een oranje schelp.
Je link werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb 'm nu opgeslagen en opnieuw gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bijzonder dat ze lampjes met 2 draden gebruiken als richtingaanwijzer. Dit kan uit oogpunt van uitwisselbaarheid handig zijn: rem- of achterlicht stuk, even bolletje van het knipperlicht wisselen, maar ik zie de logica niet als het rem- en achterlicht LED zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 11:56
Ze gebruiken wellicht niet de volledige functionaliteit van dit type lampje voor jouw auto, maar omdat dit lampje in meerdere modellen gebruikt wordt kan Kia dit lampje in grotere aantallen inkopen en zal onder de streep zal dit duurdere lampje voor Kia goedkoper zijn dan twee verschillende lampjes in kleinere aantallen moeten inkopen en op voorraad houden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Precies, maar de discussie waarom ze dit lampje gebruiken vind ik eigenlijk niet heel boeiend. Het gaat mij er vooral om dat ik een LED alternatief kan vinden voor dit lampje.

Ik denk dat ik op zoiets uitkom:

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Kortere link lukt me niet?

Hooguit dat hij wat aan de felle kant gaat zijn. Volgens mij is er geen regel die bepaald hoe fel een richtingaanwijzer mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Fairy schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb 'm nu opgeslagen en opnieuw gepost.
Nog steeds niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Fairy schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:38:
Precies, maar de discussie waarom ze dit lampje gebruiken vind ik eigenlijk niet heel boeiend. Het gaat mij er vooral om dat ik een LED alternatief kan vinden voor dit lampje.

Ik denk dat ik op zoiets uitkom:

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Kortere link lukt me niet?

Hooguit dat hij wat aan de felle kant gaat zijn. Volgens mij is er geen regel die bepaald hoe fel een richtingaanwijzer mag zijn.
En welk sockettype op die pagina dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Plaatje heb ik gehost op tweakers, moet het doen...
rowicom schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:50:
[...]

En welk sockettype op die pagina dan?
De BAY15D versie. Neem de witte én de oranje versie, kijken welke het mooist is.

Ze hebben ook weerstanden voor 3 euro. Die doe ik er dan bij, als het niet werkt, gooi ik die weerstanden er bij op en dan moét het werken.

Die winkel heeft heel veel verschillende versies van de BAY15D lamp. Heb alleen nog geen idee wat de verschillen zijn. De LED soorten lijken anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 21-04-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Fairy schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:52:
[...]

De BAY15D versie. Neem de witte én de oranje versie, kijken welke het mooist is.
Als je er een combi 21/5 in doet, welke wordt er dan aangestuurd vanuit de elektronica? De 21 of de 5 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

rowicom schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:32:
[...]

Als je er een combi 21/5 in doet, welke wordt er dan aangestuurd vanuit de elektronica? De 21 of de 5 Watt?
Dat zal de 21 watt zijn, de positie van de pinnen is vastgelegd in de standaard.

In het ergste geval kan ik een brugje solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:55:
[...]

Dat zal de 21 watt zijn, de positie van de pinnen is vastgelegd in de standaard.

In het ergste geval kan ik een brugje solderen.
Nee, dan worden ze te warm. Die lampjes kunnen niet continu 26 Watt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:51:
[...]

Nee, dan worden ze te warm. Die lampjes kunnen niet continu 26 Watt trekken.
Ze zijn gemaakt om als dimlicht en grootlicht, of als licht en remlicht te werken, dan krijgen ook beide polen stroom tegelijk.

Als richtingaanwijzer is de duty cycle ook maar 50%. Denk dat dat wel goed gaat. Die lampjes zijn overigens ook geen 26 watt. De extra weerstand die je er bij kan kopen (heb ik meebesteld) kunnen wél 50 watt continu absorberen. Als het knipperen niet goed werkt kan ik die er bij op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij de link die je stuurde staat expliciet dat ze niet als dimlicht/grootlicht/mistlicht/drl geschikt zijn.

De 21 W versie zegt ook echt 21W te trekken. Dat is heel veel.

De dubbelcontact doen 3 om 9.5 Watt. Nog steeds fors voor Led, dus ik gok dat ze voldoende licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Het koperen stripje in de fitting van de knipperlichtunit is vrij lang, dus die bedekt beide pluspolen van de bay15d. Dus de beide gloeidraden (conventioneel lampje) of de beide led-circuits (modern lampje) worden bij het richting aangeven geactiveerd. Er wordt dan dus 12,5 Watt afgenomen, conform de constatering van @Blihi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:54:
Bij de link die je stuurde staat expliciet dat ze niet als dimlicht/grootlicht/mistlicht/drl geschikt zijn.

De 21 W versie zegt ook echt 21W te trekken. Dat is heel veel.

De dubbelcontact doen 3 om 9.5 Watt. Nog steeds fors voor Led, dus ik gok dat ze voldoende licht geven.
Dat is veel, maar wel conform spec. Je moet hem alleen niet constant laten branden, maar dat doet een knipperlicht ook niet.

Als ik ze binnen heb dan laat ik het wel even weten.

Vanochtend had ik overigens wel wat geks. Ik rijd vooropgesteld voornamelijk op accu, dus de motor loopt niet veel.

Vanochtend was het koud en liep hij stationair mee (voor de verwarming). Bij aankomst om de kinderen af te zetten 2 kilometer verder, kwam er een flinke ammoniaklucht achter de auto. Kan alleen de uitlaat zijn.

Heb voor de zekerheid in sportmode naar mijn werk gereden zodat de motor volledig kon opwarmen. Kan alleen niet echt een goede verklaring vinden, mogelijk de katalysator die te lang niets te doen had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Van een ander forum: Het kan zomaar aan de benzine liggen, zeker als je 98 tankt.

In benzine zit een anti-klopmiddel (bij 98 meer dan bij 95) Ethanolamine. Dat kan naar ammoniak ruiken na verbranding.

Als het probleem aanhoudt, een keer tanken bij een ander merk tankstation en als het dan nog blijft, toch maar terug naar de garage, want het kan ook op schade aan de katalysator duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Meijer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 10:58
Geplaatst 27 januari 2024:

"Vorige jaar augustus 2023 een Ceed 1.5 T-GDi DCT GT-PlusLine besteld.
Levering stond gepland voor eerste week maart 2024, echter vandaag te horen gekregen dat hij is uitgesteld naar eind mei 2024 en het model jaar 2025 wordt, dus de 140pk variant.
Iemand ervaring met de levertijden momenteel? 😅"

Update 24 april 2024:

Zou week 18 geleverd worden, echter te horen gekregen vanuit de lease maatschappij dat hij opnieuw is uitgesteld met 7 weken.. verwachting is nu week 25..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ze kunnen beter de orderboeken een jaar sluiten als je nu een auto moet bestellen en je krijgt 2 modeljaren nieuwer/anders... Dat deed KIA in het verleden wel, dan kon je in de zomer tot december niet meer bestellen omdat het orderboek voor het modeljaar vol was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:01
jongetje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:02:
Ze kunnen beter de orderboeken een jaar sluiten als je nu een auto moet bestellen en je krijgt 2 modeljaren nieuwer/anders... Dat deed KIA in het verleden wel, dan kon je in de zomer tot december niet meer bestellen omdat het orderboek voor het modeljaar vol was.
Dat heb ik ook bij de dealer aangegeven, wel de order aannemen maar eigenlijk weet je helemaal niet of je dat wel geleverd gaat krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
140PK, meteen laten chippen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Goed idee en bij een storing of schade aan je motorblok/versnellingsbak kan je fluiten naar je garantie. En ja, als ze (diep)gaan onderzoeken is ALTIJD te herleiden of er afwijkingen zijn aan het motormanagement ook al beweren de tuningbedrijven dat je alles kan verwijderen zonder sporen achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:23
renzo4000 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:55:
[...]

Goed idee en bij een storing of schade aan je motorblok/versnellingsbak kan je fluiten naar je garantie. En ja, als ze (diep)gaan onderzoeken is ALTIJD te herleiden of er afwijkingen zijn aan het motormanagement ook al beweren de tuningbedrijven dat je alles kan verwijderen zonder sporen achter te laten.
Vaak ben je te bang he. Dit hoor je veel, want ineens is er dan angst voor schade aan het blok of de bak. Ik heb altijd mijn auto’s laten chippen, zo ook de Proceed. En nog nooit problemen gehad. Zolang je keurig rijdt en de auto niet afstraft is er echt niet zoveel aan de hand. Sterker nog, mijn Kia dealer regelt zelfs chiptuning voor de Kia’s…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
pixels66 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

Vaak ben je te bang he. Dit hoor je veel, want ineens is er dan angst voor schade aan het blok of de bak. Ik heb altijd mijn auto’s laten chippen, zo ook de Proceed. En nog nooit problemen gehad. Zolang je keurig rijdt en de auto niet afstraft is er echt niet zoveel aan de hand. Sterker nog, mijn Kia dealer regelt zelfs chiptuning voor de Kia’s…
Ik ben niet te bang hoor, ik zorg gewoon dat ik een auto kies en motorisering die voldoet aan mijn eisen/verwachtingen. Je moet je afvragen of je niet gewoon een betere spec-ed uitvoering had moeten kiezen.

Ik wilde alleen aangeven dat tuning niet zonder "gevaren" is en dat bij een garantiekwestie jij als berijder aan het kortste eind trekt. Lees de kleine lettertjes maar eens goed van alle tuningbedrijven die zeggen dat ze "de garantie overnemen". Ik kan je verklappen dat Kia NL de garantie volledig laat vervallen. Natuurlijk gaat het 99 van 100 keer goed als je het door een goede partij laat uitvoeren maar vraag jezelf af of het je waard is.

Maar goed wellicht een discussie voor een ander topic of forum. Iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij/zij wil. En door! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:32
renzo4000 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:18:
[...]

Ik ben niet te bang hoor, ik zorg gewoon dat ik een auto kies en motorisering die voldoet aan mijn eisen/verwachtingen. Je moet je afvragen of je niet gewoon een betere spec-ed uitvoering had moeten kiezen.
Ik heb een goede spec-ed auto uitgekozen, eentje die 160pk zou krijgen en 1410kg zou mogen trekken. Maar dan zegt Kia ineens: ja, EU regeltjes zijn strenger geworden dus je krijgt nu dezelfde auto maar wel met 140pk en kan 1210kg trekken... En laat mijn caravan nu net 1250kg zijn en ik dus eigenlijk niet meer mijn caravan mag trekken.

Mijn vraag die ik nu heb: is het echt een groot probleem dat ik over die 1210kg heen zit? Komt het alleen door verlaagd motor vermogen of zijn er andere zaken veranderd wat ervoor zorgt dat ze nu maar 1210kg kunnen trekken? Als het alleen aan het vermogen ligt, zou chippen dan inderdaad een optie zijn?
Of is die 40kg verschil helemaal geen probleem en is het alleen een probleem als ik aangehouden/gecontroleerd zou worden?

Edit: het gaat om een lease auto van werk (Kia Ceed SW)

[ Voor 2% gewijzigd door NineTailedFox op 24-04-2024 11:28 . Reden: typo + toevoeging lease auto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
NineTailedFox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
[...]

Of is die 40kg verschil helemaal geen probleem en is het alleen een probleem als ik aangehouden/gecontroleerd zou worden?
Dan is die 40kilo dus wel een probleem want met een controle heb je een probleem en met een ongeval ben je dus niet verzekert. Lijkt mij een heel groot probleem en zou ik met je wagenparkbeheerder opnemen.

Nu kun je hem wel alle kanten op chippen (als dat al mag van de leasemaatschappij), maar dan moet je hem ook opnieuw laten keuren bij het RDW, anders blijft er nog steeds de oude waarde in je papieren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
[...]

Ik heb een goede spec-ed auto uitgekozen, eentje die 160pk zou krijgen en 1410kg zou mogen trekken. Maar dan zegt Kia ineens: ja, EU regeltjes zijn strenger geworden dus je krijgt nu dezelfde auto maar wel met 140pk en kan 1210kg trekken... En laat mijn caravan nu net 1250kg zijn en ik dus eigenlijk niet meer mijn caravan mag trekken.

Mijn vraag die ik nu heb: is het echt een groot probleem dat ik over die 1210kg heen zit? Komt het alleen door verlaagd motor vermogen of zijn er andere zaken veranderd wat ervoor zorgt dat ze nu maar 1210kg kunnen trekken? Als het alleen aan het vermogen ligt, zou chippen dan inderdaad een optie zijn?

Het eerste punt is duidelijk, dat is zeker nadelig voor je en zou voor mij ook een discussiepunt zijn met de leasemaatschappij om de auto te weigeren/niet af te nemen. Tuning gaat je daar niet bij helpen aangezien dat niet wordt rechtgetrokken op kenteken(hij zal namelijk niet aan die euro6e norm gaan voldoen).

Tweede punt ; ja dan heb je een probleem, zeker als je van de weg wordt gehaald voor een weging (en dat gebeurt wel eens). Dan krijg je een boete en moet je je caravan laten staan, verder rijden mag dan niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:46
[...]

Volgens de verkoper bij de dealer is er alleen andere software geladen waardoor je minder vermogen hebt uit exact dezelfde aandrijflijn.

In jouw geval zou ik de caravan bij de RDW laten terugkeuren naar een maximum toelaadbaar gewicht van 1.200 ipv 1.250 Kg. Auto bestelling annuleren zal er wel niet meer inzitten en een nieuwe caravan kopen is ook een vrij drastische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:18
[...]

Is de TTM 1250kg? of het leeggewicht 1250kg?

In geval van TTM maakt het niet zoveel uit dat die hoger is. Als je de caravan dan maar niet maximaal belaad. In geval leeggewicht is het wel een probleem.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NineTailedFox
Den_S85 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens de verkoper bij de dealer is er alleen andere software geladen waardoor je minder vermogen hebt uit exact dezelfde aandrijflijn.

In jouw geval zou ik de caravan bij de RDW laten terugkeuren naar een maximum toelaadtbaar gewicht van 1.200 ipv 1.250 Kg. Auto bestelling annuleren zal er wel niet meer inzitten en een nieuwe caravan kopen is ook een vrij drastische oplossing.
Oh, ik wist niet dat het mogelijk is om maximum toelaatbaar gewicht aan te laten passen via RDW. Ga ik daar nog eens achteraan! Dankjewel!
En het klopt inderdaad, bestelling annuleren zit er helaas op dit moment niet meer in.

---------------------------
Mitssz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:30:
[...]

Is de TTM 1250kg? of het leeggewicht 1250kg?

In geval van TTM maakt het niet zoveel uit dat die hoger is. Als je de caravan dan maar niet maximaal belaad. In geval leeggewicht is het wel een probleem.
Gaat om TTM, maar voor zover ik weet is dat bij een controle altijd wordt uitgegaan van TTM ook al is je daadwerkelijk gewicht op dat moment lager.

[ Voor 0% gewijzigd door NineTailedFox op 24-04-2024 13:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovv13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste mensen,

Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:

Ik heb een kia picanto uit 2013 met een 1.2 motor. Sinds kort maakt de motor een tikkend geluid. Dat geluid wordt erger bij meer gas geven. Ik ben bij twee garages geweest. De een zei dat het een normaal geluid is (vreemd), en de ander zei dat het met vervuiling van de motor te maken heeft. Deze garage heeft de motorolie en het filter vervangen, maar dit heeft niet geholpen. Heeft iemand misschien een idee in welke hoek ik het kan zoeken?

Ik heb een geluidsopname gemaakt, die je via deze link kunt beluisteren: https://www.dropbox.com/s...jara67d0&st=8liiyvj3&dl=0

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten van Joanna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Jovv13 Het is wat lastig te beoordelen maar klinkt als tikkende klepstoters. Dat hoeft niet perse ernstig te zijn en dat zie je wel vaker bij wat oudere auto's. Er zijn wel speciale smeermiddelen te verkrijgen die dit (deels) kunnen verhelpen. Vaak moet daarvoor wel eerst de hele olie verversd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
renzo4000 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:10:
@Jovv13 Het is wat lastig te beoordelen maar klinkt als tikkende klepstoters. Dat hoeft niet perse ernstig te zijn en dat zie je wel vaker bij wat oudere auto's. Er zijn wel speciale smeermiddelen te verkrijgen die dit (deels) kunnen verhelpen. Vaak moet daarvoor wel eerst de hele olie verversd worden.
Mee eens. Ik gebruik daar zelf een olieadditief voor. Ik probeer altijd eerst de klepstoters te reinigen met additieven, en daarna een oliewissel met toevoeging, dat lost het probleem vaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovv13
Bedankt voor het meedenken @renzo4000 @pixels66

Ongeveer 3/4 weken is een motoroliereiniging uitgevoerd. Hieronder nog een lijstje van die factuur. Dit is wat jullie bedoelen toch? Het heeft tot op heden nog niet geholpen.

Omschrijving
Motoroliereiniging uitgevoerd.
Motorolie ververst.
Motoroliereinigingsset
Oliefilter
Carterstopring 1
Motorolie 5W40 Premium Synthetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Jovv13 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:25:

Ongeveer 3/4 weken is een motoroliereiniging uitgevoerd. Hieronder nog een lijstje van die factuur. Dit is wat jullie bedoelen toch? Het heeft tot op heden nog niet geholpen.

Omschrijving
Motorolie ververst.
Motoroliereinigingsset
Oliefilter
Carterstopring 1
Brandstof toevoeging gebruiken, en anders wordt het kleppen stellen. Zie je Prive berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Jovv13 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:25:

Omschrijving
Motorolie ververst.
Motoroliereinigingsset
Oliefilter
Carterstopring 1
Ik kan hier niet uit halen dat ze ook een klepstoter reiniging hebben uitgevoerd, dat is een apart soort additief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
O.Meijer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:59:
Geplaatst 27 januari 2024:

"Vorige jaar augustus 2023 een Ceed 1.5 T-GDi DCT GT-PlusLine besteld.
Levering stond gepland voor eerste week maart 2024, echter vandaag te horen gekregen dat hij is uitgesteld naar eind mei 2024 en het model jaar 2025 wordt, dus de 140pk variant.
Iemand ervaring met de levertijden momenteel? 😅"

Update 24 april 2024:

Zou week 18 geleverd worden, echter te horen gekregen vanuit de lease maatschappij dat hij opnieuw is uitgesteld met 7 weken.. verwachting is nu week 25..
Ik heb die van mij september 2023 besteld maar ze hebben mij altijd tot nu toe vastgehouden aan levertijd juli.
Betreft een Ceed SW 1.5T-GDI DynamicPlusLine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 15:47
Goedemorgen,

Ik heb sinds november 2023 een kia ceed SW CD SW 1.0T Dynamic line.

Nu is het geval dat ik niet dagelijks met die auto flinke afstanden rijdt.
maar ik heb inmiddels al voor de 2e keer dat het oranje roetfilter lampje brandt. ( lampje met zo'n bloemkool met een balkje met stipjes er door) op het dashboard beetje links onderin.
Volgens de geleerden en dat klopt op zich ook gaat het lampje uit als je +/- een half uur een minimale snelheid van ik meen 100 KM/ PU rijd.

Nu de vraag is er ook iets alternatiefs/ een ander roetfilter bijvoorbeeld die geschikt is als je elke dag korte stukken rijdt? Want nu is de verbranding waarschijnlijk onvoldoende waardoor het lampje weer is gaan branden. Weet niet of er meer mensen zijn met dezelfde ervaring.
Hierdoor rijdt de auto ook een stuk minder zuinig, wat natuurlijk jammer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 11:56
@sjoemie1985 Een ander roetfilter gaat niet helpen, regeneren van het roetfilter is niets anders dan je roetfilter zodanig heet stoken dat het opgebouwde roet in het filter verbrandt. Rij je veel korte afstanden en/of lage snelheden kan het filter nooit de temperatuur bereiken die nodig is voor de regeneratie. Vandaar het advies een stuk snelweg te rijden dan moet de motor voor langere tijd aan het werk en in combinatie met het motormanagement die de verbranding aanpast dat de temperatuur van de uitlaatgassen hoger wordt zorgt ervoor de juiste temperatuur wordt bereikt.

Meest voor de handliggende advies is pak af en toe een andere route zodat je een stuk 80+ kan rijden, eventueel gecombineerd met het rijden in niet de hoogste versnelling en daarmee de auto gelegenheid te geven te regeneren.

Persoonlijk ben ik van mening dat het ook goed is voor de verbrandingsmotor om af en toe goed aan het werk gezet te worden zodat alles echt goed op bedrijfstemperatuur komt daarmee bijvoorbeeld het vocht dat in de motorolie zit verdwijnt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
sjoemie1985 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:27:
Nu de vraag is er ook iets alternatiefs/ een ander roetfilter bijvoorbeeld die geschikt is als je elke dag korte stukken rijdt?
Jazeker, een fiets. Meteen goed voor je conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis1913
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-08-2024
Thompson schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:33:
In augustus moet ik mijn leaseauto (Kona EV) inleveren en ik ga zeer waarschijnlijk geen nieuwe leasewagen nemen. Nu ben ik mij aan het orienteren op een mooie 2e hands wagen, budget max 25k, voor een hele bijzondere uitvoering wellicht iets meer maar liever richting de 20k.
Toyota Corolla Station, Peugeot 3008 en Kia (pro)Ceed wagon staan momenteel hoog op het lijstje.

Bij de Kia's zit ik met de volgende vragen;
Behalve het vermogen/verbruik; zijn er overduidelijke verschillen tussen de 1.0, 1.4 en 1.5? Aandachtspuntjes, kwaaltjes? Ik wil sowieso voor een automaat gaan dus bij de 1.0 gaat dat dan automatisch over 2021 en nieuwer volgens mij.
Behalve natuurlijk het uiterlijk; wat zijn dan nog grote verschillen tussen de ProCeed en Ceed wagon? Bepaalde uitrusting wel/niet standaard?
Voor 25500 een Proceed 2020 GT ingevoerd vanuit Duitsland. Totale prijs na invoer en op kenteken. Alles op en aan, facelift model met breder scherm en digitale tellers. 50.000 op de teller. Voor je budget dus zkr wat leuks mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 15:47
squaddie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:21:
@sjoemie1985 Een ander roetfilter gaat niet helpen, regeneren van het roetfilter is niets anders dan je roetfilter zodanig heet stoken dat het opgebouwde roet in het filter verbrandt. Rij je veel korte afstanden en/of lage snelheden kan het filter nooit de temperatuur bereiken die nodig is voor de regeneratie. Vandaar het advies een stuk snelweg te rijden dan moet de motor voor langere tijd aan het werk en in combinatie met het motormanagement die de verbranding aanpast dat de temperatuur van de uitlaatgassen hoger wordt zorgt ervoor de juiste temperatuur wordt bereikt.

Meest voor de handliggende advies is pak af en toe een andere route zodat je een stuk 80+ kan rijden, eventueel gecombineerd met het rijden in niet de hoogste versnelling en daarmee de auto gelegenheid te geven te regeneren.

Persoonlijk ben ik van mening dat het ook goed is voor de verbrandingsmotor om af en toe goed aan het werk gezet te worden zodat alles echt goed op bedrijfstemperatuur komt daarmee bijvoorbeeld het vocht dat in de motorolie zit verdwijnt.
Bedankt voor je info.
Dan moet ik inderdaad maar af en toe de snelweg pakken.
Heeft blijkbaar onlangs wel geholpen.
Nog niet eens voor een half uur de snelweg nodig gehad, maar was blijkbaar wel genoeg en is het lampje weer uit gegaan.
En meestal rijd ik ook niet in de hoogste versnelling als ik een stuk 80KM/ PU weg pak.
Ik laat hem dan in de 5e versnelling ondanks dat hij zegt dat ik kan schakelen naar 6e.
Ik vindt met deze auto en die snelheid dat de motor dan ook aardig bromt als ik hem in zijn 6e zet.
Dat ik dus ook denk, lijkt mij niet helemaal gezond voor de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:35

OMD

Vraag voor de mensen die dit snappen.

Als je roetfilter heet moet worden dan zeggen ze dat je een stuk snelweg moet rijden. Heeft dit te maken met de weerstand oid? Het lijkt mij toch dat als je meer toeren maakt (dus lekker 60 rijden in zn twee bijvoorbeeld) dat je meer warmte genereert dan een snelweg met 100 km/h op 2000 toeren?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@OMD Hoeft niet perse snelweg te zijn maar gewoon een langere rit maken. Dan komt de auto goed op bedrijfstemperatuur en heeft deze ook de tijd om het roetfilter te regenereren. Vaak staat snelweg voor een langere rit...

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 29-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovv13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jovv13 op 29-04-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 23:35
Fijn weer die drukte bij de dealer. Twee weken geleden een onderhoudsafspraak gemaakt zodra de wagen aangaf dat ik nog 1500 km voor onderhoudsinterval had. Ik kon pas over 5 weken terecht. Ik ben nu al over die 1500 km heen en moet dus nog 3 weken. Op deze manier kun je toch nooit voorkomen dat je meer dan 1500 km over het onderhoudsinterval gaat en dus de garantie verliest?

Morgen de leasemij maar bellen wat we hiermee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 18:33
Robicide schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:02:
Fijn weer die drukte bij de dealer. Twee weken geleden een onderhoudsafspraak gemaakt zodra de wagen aangaf dat ik nog 1500 km voor onderhoudsinterval had. Ik kon pas over 5 weken terecht. Ik ben nu al over die 1500 km heen en moet dus nog 3 weken. Op deze manier kun je toch nooit voorkomen dat je meer dan 1500 km over het onderhoudsinterval gaat en dus de garantie verliest?

Morgen de leasemij maar bellen wat we hiermee gaan doen.
De leasemaatschappij maakt het bij mij in ieder geval niks uit.

Ik weet ongeveer hoeveel ik per maand rijd. Als er onderhoud is geweest plan ik gelijk een nieuwe afspraak.(meestal 3-4 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

elsinga

=8-)

In de regeltjes bij de leasemij waar de Sportage in de lease komt staat dat onderhoud bij een onafhankelijke garage gaat gebeuren. Dat schijnt van Kia ook te mogen, tenzij garantiewerk. Dus goed navragen of jouw leaeemij dit ook toestaat. Kan veel gedoe schelen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 23:35
Leasemij vindt het inderdaad prima dat het onderhoud elders gedaan wordt (mits bij één van hun servicepartners) en ik kan nu komende week al terecht, komt helemaal goed dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
Bericht gehad van de leasemaatschappij dat mijn auto eindelijk geproduceerd is en onderweg is naar de dealer.... 20-6 wordt hij daar verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19
Ik ga over anderhalve week naar Engeland en hoopte geen stickers te hoeven plakken op mijn koplampen. Dus even gezocht, zou een optie onder "licht" moeten staan dat je het op "buitenland" kunt zetten waardoor de koplampen niet meer rechts de berm in schijnen.
Nu zie ik die optie nergens in mijn KIA Ceed SW MY23, iemand enig idee waar dit ergens anders nog verstopt zou kunnen zitten?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:03
Koldur schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:44:
Ik ga over anderhalve week naar Engeland en hoopte geen stickers te hoeven plakken op mijn koplampen. Dus even gezocht, zou een optie onder "licht" moeten staan dat je het op "buitenland" kunt zetten waardoor de koplampen niet meer rechts de berm in schijnen.
Nu zie ik die optie nergens in mijn KIA Ceed SW MY23, iemand enig idee waar dit ergens anders nog verstopt zou kunnen zitten?
In de Connect app?
Menu "Meer" => Selecteer voertuig => (Kies voertuig) => Gebruikersprofiel => Voertuiginstellingen => Voertuiginstellingen => Lichten => Reismodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
erikjong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:17:
[...]

In de Connect app?
Menu "Meer" => Selecteer voertuig => (Kies voertuig) => Gebruikersprofiel => Voertuiginstellingen => Voertuiginstellingen => Lichten => Reismodus
Dank je voor de duidelijke instructie, maar helaas, dus de conclusie kan dus gemaakt worden dat het niet kan met mijn auto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAKPM0bc4CV-o1oHvz5Iyx0TgqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCwamlgbMNNZ7leDyV8x6sj2.jpg?f=fotoalbum_large

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daank
  • Laatst online: 15-08 13:40

daank

Internet _H3nk

stijn1309 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:54:
Bericht gehad van de leasemaatschappij dat mijn auto eindelijk geproduceerd is en onderweg is naar de dealer.... 20-6 wordt hij daar verwacht!
Hier gisteren gebeld door de dealer dat mijn ProCeed in NL is aangekomen. Volgende maand de auto ophalen bij de dealer. Besteld in November 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:03
Koldur schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Dank je voor de duidelijke instructie, maar helaas, dus de conclusie kan dus gemaakt worden dat het niet kan met mijn auto?
[Afbeelding]
Ik heb dan de HBA daar weer niet en daarvoor in de plaats Reismodus.
Wel vraamd aangezien de auto wel HBA heeft.

Gaat bij mij overigens om een Sportage MY23
Edit: HBA: in de auto zelf is die optie er wel naast de reismodus.

[ Voor 5% gewijzigd door erikjong op 31-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
erikjong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb dan de HBA daar weer niet en daarvoor in de plaats Reismodus.
Wel vraamd aangezien de auto wel HBA heeft.

Gaat bij mij overigens om een Sportage MY23
Edit: HBA: in de auto zelf is die optie er wel naast de reismodus.
Als ik de opties in de app probeer door te voeren, werken ze niet. Ik zal HBA eens uit zetten in de auto zelf en kijken of de reismodus dan wel tevoorschijn komt. Misschien is dat het probleem, in de handleiding werd daar niet over gerept, maar je weet het maar nooit tegenwoordig.
Misschien dat HBA iets doet wat reismodus ook doet en daarom niet tegelijk kunnen werken o.i.d. Klinkt niet zo gek, aangezien die modus het licht anders moet richten om in een links rijdend land, verblinding moet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-09 21:03
Goedemiddag. Sinds een aantal maanden een Kia Ceed SW uit 2021. Bevalt erg goed maar.. als ik via CarPlay bel, klagen degene die ik aan de lijn heb dat ze zichzelf dubbel horen, een echo. Ik zie op internet dat hier veel posts over zijn maar ik zie geen duidelijke oplossing. Heb het infotainmentsysteem laatste geüpdatet, verhielp het probleem niet. Als ik via bluetooth bel dan is het probleem er niet. Echt iets met CarPlay dus. Heb een IPhone 15. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@agroote
Een Android toestel nemen ? :)
Volgens mij is het niet een Kia iets, maar iets van Carplay zelf, hoor het wel vaker van mensen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

Arno

PF5A

agroote schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:40:
Goedemiddag. Sinds een aantal maanden een Kia Ceed SW uit 2021. Bevalt erg goed maar.. als ik via CarPlay bel, klagen degene die ik aan de lijn heb dat ze zichzelf dubbel horen, een echo. Ik zie op internet dat hier veel posts over zijn maar ik zie geen duidelijke oplossing. Heb het infotainmentsysteem laatste geüpdatet, verhielp het probleem niet. Als ik via bluetooth bel dan is het probleem er niet. Echt iets met CarPlay dus. Heb een IPhone 15. Iemand tips?
Draai je de laatste versie van de infotainment? Veel zaken worden gefixt met een update :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
Arno schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Draai je de laatste versie van de infotainment? Veel zaken worden gefixt met een update :)
Ja heb hem geïnstalleerd. Hoopte ook dat dat het zou verhelpen maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
agroote schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:40:
Meer een Ceed/Proceed ding. Heb het met drie auto’s meegemaakt waarvan 2 proceed en 1 Ceed. Nu in 2 Niro ‘s geen last meer van. Heb het ook nooit opgelost gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Bij mijn Proceed ook regelmatig disconnects met android auto, nu met mijn sportage nergens last van. Het schijnt een probleem te zijn met de usb aansluiting bij de ceed serie. Je kan dit laten vervangen. Google is your friend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
renzo4000 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:03:
Bij mijn Proceed ook regelmatig disconnects met android auto, nu met mijn sportage nergens last van. Het schijnt een probleem te zijn met de usb aansluiting bij de ceed serie. Je kan dit laten vervangen. Google is your friend!
CarPlay doet het verder prima. Heb nooit last van disconnects. Alleen dus dat de ander zich in echo hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
agroote schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:28:
[...]

CarPlay doet het verder prima. Heb nooit last van disconnects. Alleen dus dat de ander zich in echo hoort.
Oh oké niet goed gelezen. Echo ook nooit last van gehad, maar ik gebruik dan ook AA. Zal wel een Apple dingetje zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agroote
Niemand met dit probleem verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24
agroote schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:25:
Niemand met dit probleem verder?
Ik rijd zakelijk minder (want thuiswerken) en bel daardoor ook minder in de auto, maar werkt verder prima als ik “carplaybel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zijn er problemen bekend met Kia Connect?

Ik krijg in de auto geen weersinformatie te zien, in plaats daarvan een tekst dat hij geen connectie kan maken en ik Kia Connect moet activeren via de App iets in die strekking of anders naar de Kia Dealer.

Als ik via de App de info van de auto refresh krijg ik regelmatig een netwerkfout. Kijk ik later weer, dan is het toch weer bijgewerkt. Zowel thuis als op het werk en daar is in beide gevallen volle bak dekking qua mobiele data.

Normaliter is mijn app altijd redelijk bij (qua laadnivo) maar vanochtend keek ik en stond er nog info van gistermiddag in. Gaat niet lekker dus.

Betreft een Kia Niro MY20 als ik het goed heb.

Overweeg de accu een keer los te halen dat alles even fris opstart, maar de garage kwam met horrorverhalen dat ik dat niet moet doen. Helemaal naar de Kia dealer gaan hiervoor lijkt me ook niet direct nodig.

Tips?

Update: Ik heb toch maar de accu eens losgekoppeld, daarna nog wat geklooid in het menu (weet niet of dat heeft geholpen) en ik heb weer contact. Was in 2 minuutjes gefixt. Verder geen gekke dingen gemerkt na het afzetten van de stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 07-06-2024 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Fairy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:52:
Zijn er problemen bekend met Kia Connect?

Ik krijg in de auto geen weersinformatie te zien, in plaats daarvan een tekst dat hij geen connectie kan maken en ik Kia Connect moet activeren via de App iets in die strekking of anders naar de Kia Dealer.

Als ik via de App de info van de auto refresh krijg ik regelmatig een netwerkfout. Kijk ik later weer, dan is het toch weer bijgewerkt. Zowel thuis als op het werk en daar is in beide gevallen volle bak dekking qua mobiele data.

Normaliter is mijn app altijd redelijk bij (qua laadnivo) maar vanochtend keek ik en stond er nog info van gistermiddag in. Gaat niet lekker dus.

Betreft een Kia Niro MY20 als ik het goed heb.

Overweeg de accu een keer los te halen dat alles even fris opstart, maar de garage kwam met horrorverhalen dat ik dat niet moet doen. Helemaal naar de Kia dealer gaan hiervoor lijkt me ook niet direct nodig.

Tips?

Update: Ik heb toch maar de accu eens losgekoppeld, daarna nog wat geklooid in het menu (weet niet of dat heeft geholpen) en ik heb weer contact. Was in 2 minuutjes gefixt. Verder geen gekke dingen gemerkt na het afzetten van de stroom.
Volgende keer bij dit soort problemen kan je beter even een soft reset doen via het kleine reset knopje naast de draaiknop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1o2kM1UWVllek_HnUHJw4q6GOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MotMo1RcWiZPdHp2UTPlUn02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

renzo4000 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:17:
[...]

Volgende keer bij dit soort problemen kan je beter even een soft reset doen via het kleine reset knopje naast de draaiknop.

[Afbeelding]
Die kende ik nog niet _/-\o_

Weet je misschien ook hoe je bij het starten van de auto die melding die je elke keer moet accepteren kan overslaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 08-06-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Fairy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Die kende ik nog niet _/-\o_

Weet je misschien ook hoe je bij het starten van de auto die melding die je elke keer moet accepteren kan overslaan?
Volgens mij kan je dat niet uitschakelen. Je hoeft overigens niet te klikken, het verdwijnt vanzelf na een seconde of 10. Ik heb er niet zoveel last van aangezien AA vrij snel opstart en die melding dan weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
renzo4000 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Volgens mij kan je dat niet uitschakelen. Je hoeft overigens niet te klikken, het verdwijnt vanzelf na een seconde of 10. Ik heb er niet zoveel last van aangezien AA vrij snel opstart en die melding dan weggaat.
Behalve als je de melding in beeld hebt, en je rijd dan achteruit. dan gaat hij naar de camera.
Als je dan weer vooruit gaat, gaat weer terug naar die melding, maar gaat niet weg.. Ik moet dan via de aan/uit knop het scherm uitdoen, daarna weer aan, en dan gaat hij weg.

(ceed sw 2020)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07-2024
Goedemorgen,

Ik ben aan het twijfellen over een Sportage PHEV. Heb nu een RAV4 Hybrid (non-phev) en ga daarmee elke zomer naar spanje met het gezin.

Zijn er hier berijders van de Sportage PHEV en kunnen jullie mij vertellen;
1.) hoe ver je komt met 1 tank en 1 volle accu? (zeg maar de eerste stint) en vervolgens;
2.) hoe ver kom je als je alleen benzine tankt en niet oplaad als je een lange rijs nar het buitenland maakt.

Ik hou met netjes aan de opgegeven snelheid en neem 2 volwassennen, 2 kids en een hond mee. Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Zoldar42PFL9664 Just to be curious, waarom kijk je naar de PHEV en niet gewoon naar de HEV? Met de HEV kan je ook makkelijk 1000km op een tank rijden (als je dus inderdaad netjes rijdt en de aangegeven snelheden aanhoudt). De PHEV is mogelijk wel interessant als je thuis kan laden en ook nog eens zonnepanelen hebt, anders is een PHEV snel minder interessant dan de HEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:24
renzo4000 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:27:
@Zoldar42PFL9664 Just to be curious, waarom kijk je naar de PHEV en niet gewoon naar de HEV? Met de HEV kan je ook makkelijk 1000km op een tank rijden (als je dus inderdaad netjes rijdt en de aangegeven snelheden aanhoudt). De PHEV is mogelijk wel interessant als je thuis kan laden en ook nog eens zonnepanelen hebt, anders is een PHEV snel minder interessant dan de HEV.
1000km makkelijk met de HEV? :D :/
Dan moet er serieus wel iets mis zijn met mijn rijstijl. :X :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/io8MXhl.png

Ik ben al blij met 700km op een volle tank.
Het iets hogere gemiddelde van 8.5l / 100km over 78000km komt wel deels door snelwegkilometers in Duitsland. Al zijn dat er niet heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07-2024
De PHEV is bij ons gunstiger in de lease, dus ik wil graag weten wat ik hierboven schreef. Dat ik verder kom op 1 tank met een non-plug hybrid weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
JvdW schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:32:
[...]

1000km makkelijk met de HEV? :D :/
Dan moet er serieus wel iets mis zijn met mijn rijstijl. :X :X

[Afbeelding]

Ik ben al blij met 700km op een volle tank.
Het iets hogere gemiddelde van 8.5l / 100km over 78000km komt wel deels door snelwegkilometers in Duitsland. Al zijn dat er niet heel erg veel.
Hier nu de eerste 5000km erop zitten en het verbruik lijkt elke keer beter te worden. Uiteraard helpt warmer weer daar ook bij.

Laatste tankbeurt was 1 op 17,6. Bijna de 1000km aangetikt op één tank. Dat zijn haast diesel waarden. Ik denk dat als je je best doet dat zelfs 1200km mogelijk is. Deze tank was gecombineerd verkeer dus zowel snelweg/n-wegen en bebouwde kom. Daarnaast regelmatig file moeten rijden.

Ik merk wel dat het verbruik omhoog schiet zodra je harder dan 100km/pu gaat rijden. Ik heb mij dus zoveel mogelijk aan de snelheid gehouden en eigenlijk altijd met adaptive CC gereden. Dit scheelt enorm kan ik je zeggen. De meeste ritten waren ook overdag dus dan kom je ook niet boven de 100 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByDggu-gFsZs6OMrPzamkHCeaPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MkkVlJ5vR93nPyl7QD6MO4y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
Hey iedereen,

Ik heb sinds vorige week ook een Kia Ceed SW (My25 variant) en ben er zeer blij mee! :-)

Nu loop ik alleen tegen 2 kleine puntjes aan:
Elke keer wordt de instelling voor waarschuwing van overschrijding van de maximum snelheid terug gezet.
Nu moet ik steeds voordat ik weg rij deze instelling weer op 'uit' of 'alleen tonen, niet waarschuwen' zetten.
Iemand enig idee waarom dit gebeurd? Komt dit omdat ik bijvoorbeeld een bepaalde andere instelling aan heb staan en daarom hele tijd weer terug gaat naar 'waarschuwen bij overschrijden'?
Hetzelfde is ook voor de instelling van het 'over de lijnen heen gaan' waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:39
NineTailedFox schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:04:
Hey iedereen,

Ik heb sinds vorige week ook een Kia Ceed SW (My25 variant) en ben er zeer blij mee! :-)

Elke keer wordt de instelling voor waarschuwing van overschrijding van de maximum snelheid terug gezet.
Nu moet ik steeds voordat ik weg rij deze instelling weer op 'uit' of 'alleen tonen, niet waarschuwen' zetten.
Iemand enig idee waarom dit gebeurd? Komt dit omdat ik bijvoorbeeld een bepaalde andere instelling aan heb staan en daarom hele tijd weer terug gaat naar 'waarschuwen bij overschrijden'?
Hetzelfde is ook voor de instelling van het 'over de lijnen heen gaan' waarschuwing.
Nieuwe regels van de EU

https://gocar.be/nl/auton...0valt%20nog%20te%20bezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
NineTailedFox schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:04:
Lees jij geen krant of nieuwssite? Is volop in de aandacht geweest afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:55
rowicom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Lees jij geen krant of nieuwssite? Is volop in de aandacht geweest afgelopen weken.
Stond daar hoe ‘t uit moest dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 07:23

RedScorpion

is geen rooie rakker

Eindelijk, bijna 14 maanden verder - as vrijdag staat de levering gepland van onze XCeed GT-Plusline.

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
RedScorpion schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:38:
Eindelijk, bijna 14 maanden verder - as vrijdag staat de levering gepland van onze XCeed GT-Plusline.
Dit gaan een hele lange 4 dagen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
jessy100 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Stond daar hoe ‘t uit moest dan?
Nee, maar dat dit verplicht gaat worden... Uitzetten kan niet voor altijd, per rit in sommige auto's wanneer je in het menu dat aangeeft. Zie manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Laatst online: 13:23
Mooi de laatste dagen van het wachten, en die duren het langst. Hier net melding gekregen dat de importeur na 16 maanden nog niets weet, en het met 2 maanden verlengt is. (proceed ipv XCeed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 07:23

RedScorpion

is geen rooie rakker

die paar dgn kunnen er nog wel bij hoor ;)

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Ik mag mijn Ceed SW een maandje eerder ophalen (maandag, jippie) dan eerder was gecommuniceerd, dus 9 maanden gewacht ipv 10... nog te lang als je het mij vraagt.
Pagina: 1 ... 67 ... 73 Laatste