Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSneaky
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-03-2023
Hallo,

Ik wil graag mijn thinkpad verkopen, en heb een bod gekregen van iemand.
Deze persoon spreekt nogal gebrekkig nederlands maar wilt wel via paypal betalen, voor zijn zoon in engeland.

Nogal vaag dus, maar als ik het geld aanneem, en via paypal overmaak naar mijn bank, kan er dan veel misgaan? of is het beter als ik wacht op een bod vanuit nederland.

Beste antwoord (via MGSneaky op 08-04-2018 17:04)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Oude truuk. Als je hier gaat zoeken vind je deze smoes vaker. Niet doen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
If it sounds too good to be true... Ik zou het gewoon niet doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Over: (Veilig) tweedehands handelen

Gewoon negeren, komt wel een bod uit NL.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Oude truuk. Als je hier gaat zoeken vind je deze smoes vaker. Niet doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Bedenk dit. Waarom zou hij een thinkpad in nederland kopen voor zijn zoon in Engeland?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:00
Als het eruitziet als een eend, zwemt en kwaakt als een eend.

Dan is het meestal ook een eend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
MGSneaky schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:01:
Hallo,

Deze persoon spreekt nogal gebrekkig nederlands maar wilt wel via paypal betalen, voor zijn zoon in engeland.

Nogal vaag dus, maar als ik het geld aanneem, en via paypal overmaak naar mijn bank, kan er dan veel misgaan? of is het beter als ik wacht op een bod vanuit nederland.
En hij wil zeker ook meteen de vraagprijs betalen? Bekende truc. Helaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:12

St@m

@ Your Service

Ik mis de truc denk ik.. laat hem overmaken via vrienden en familie en stuur dat ding naar Engeland.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Had ik laatst ook, exact zelfde verhaal. Negeren, is een scammer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
...

[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 08-04-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lees het verhaal van Jism in Duits recht / verhalen schade even. Via PayPal is het als koper makkelijk je geld terugkrijgen en als verkoper trek je aan het kortste eind als je niet alles exact volgens de letter van PayPal doet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Microkid schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:17:
Had ik laatst ook, exact zelfde verhaal. Negeren, is een scammer.
Ik doe niet veel via MP, maar enlighten me wat hier de scam van is? Gaat er een geschil gestart worden om het geld terug te halen? Komt hij met valse overboeking screens?
Verder hoef je natuurlijk geen paypal te accepteren. Eis gewoon iDEAL en verstuur pas als het geld op je rekening staat.

[ Voor 14% gewijzigd door 26779 op 08-04-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De truuk is dat hij een zogenaamde bevestiging van de paypal betaling opstuurt en je dan verzoekt de goederen op te sturen. Het moge duidelijk zijn dat deze "betaling" natuurlijk nep is.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Stuur 'm een tikkie. Kun je meteen zien of de betaling daadwerkelijk gedaan is, wel zo makkelijk.

Hoewel je dan altijd nog een driehoeksoplichting zou kunnen krijgen waarbij hij jouw tikkie doorstuurt naar iemand anders en jij de laptop naar hem moet sturen. In dat geval is de betaler niet de ontvanger van de laptop.

In het kort: buitenlandse koper? No Go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:17
Microkid schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:10:
Het moge duidelijk zijn dat deze "betaling" natuurlijk nep is.
Afgezien van de verdachte omstandigheden, maar... in je eigen PayPal kun je toch zien of het geld is overgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Josk79 schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:15:
[...]

Afgezien van de verdachte omstandigheden, maar... in je eigen PayPal kun je toch zien of het geld is overgemaakt?
Natuurlijk. Maar er zijn altijd personen die blind varen op een "overschrijvingsbewijs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:45
Microkid schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:10:
De truuk is dat hij een zogenaamde bevestiging van de paypal betaling opstuurt en je dan verzoekt de goederen op te sturen. Het moge duidelijk zijn dat deze "betaling" natuurlijk nep is.
Zoiets dergelijks is mij ooit overkomen. Hij had "perongeluk" teveel over gemaakt en verzocht mij vervolgens om het verschil terug te storten.
Het emailadres van de betalingsmail van PayPal was overigens "servies@paypal.com", serieus: servies :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

En als de overschrijving echt is heb je bij paypal altijd nog de mogelijkheid van achteraf nog een claim te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
-36- schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:51:
En als de overschrijving echt is heb je bij paypal altijd nog de mogelijkheid van achteraf nog een claim te krijgen
Alleen wanneer het gaat om een "item ontvangen is niet volgens de omschrijving" of voor een ongeautoriseerde betaling (wat dat ook mag zijn).

Bron: PayPal forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:02
sypie schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:59:
[...]

Alleen wanneer het gaat om een "item ontvangen is niet volgens de omschrijving" of voor een ongeautoriseerde betaling (wat dat ook mag zijn).

Bron: PayPal forum
Correct, maar als koper sta je bij PayPal stukken sterker dan als verkoper. Er wordt vaak geoordeeld in het nadeel van de verkoper.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En daarom moet TS dit dus zeker niet willen, die is in dit geval de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 12:21

WCA

"Ja, paypal is prima. Maar alleen via de Familie en Vrienden optie }) "

Even zonder gekheid, gewoon niet doen. Niet de moeite waard of hij moet 'm komen ophalen en cash betalen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het verbaast me echt dat de klassieke Nigeriaan die een product voor zijn kennis in de UK koopt scam nog zo veel replies oplevert. Deze truc is al heel oud. Ga niet proberen de scanner te slim af te zijn met iDeal, tikkie of desnoods cash opsturen, want alle tijd die je er in steekt is zonde van de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 05-06 13:33
Gewoon niet aan beginnen als je het niet vertrouwt, dat is eigenlijk het belangrijkste en beste advies dat er is in situaties als deze.

In de reacties hierboven wordt gesproken over dat ze je mogelijk een nep bevestiging sturen, dat zou best kunnen maar zeker 99/100 zouden daar niet in moeten trappen.
Wat zeker ook voor kan komen is dat ze een account gehacked/gestolen hebben en hiermee de betaling naar jou overmaken.
Als de echte eigenaar van dat account er achter komt zou die zo'n ongeautoriseerde transactie claim kunnen indienen en ben je je geld zo goed als kwijt.
En nee, zo'n betaling via family and friends bied ook geen garanties.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

JohanNL schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:41:
.....
En nee, zo'n betaling via family and friends bied ook geen garanties.
Jawel, de absolute garantie dat jij bij een claim aan het adres van PayPal te horen krijgt dat zij nu niets meer voor je kunnen betekenen, omdat je zo nodig via "friends & family" wilde handelen en daarmee hun standaard bescherming hebt afgewimpeld.
Zo werkt dat namelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 12:21

WCA

Anoniem: 639074 schreef op maandag 9 april 2018 @ 01:43:
[...]

Jawel, de absolute garantie dat jij bij een claim aan het adres van PayPal te horen krijgt dat zij nu niets meer voor je kunnen betekenen, omdat je zo nodig via "friends & family" wilde handelen en daarmee hun standaard bescherming hebt afgewimpeld.
Zo werkt dat namelijk. :+
Maar dat geldt ook voor de koper dus. Die kan ook geen claim meer indienen. Overgemaakt=overgemaakt

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

GreNade schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:13:
Maar dat geldt ook voor de koper dus. Die kan ook geen claim meer indienen. Overgemaakt=overgemaakt
Tenzij ze een ongeautoriseerde betaling claimen..... Dat gaat via die weg net zo eenvoudig en ben je net zo goed je geld kwijt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Croga schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:20:
[...]

Tenzij ze een ongeautoriseerde betaling claimen..... Dat gaat via die weg net zo eenvoudig en ben je net zo goed je geld kwijt.....
Bron? Geloof ik helemaal niets van. Allemaal doemscenario's hier omdat iets naar het buitenland verstuurd moet worden..
Ik verstuur dagelijks over de hele wereld (ook via marktplaats). Nog nooit opgelicht.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:49:
Bron? Geloof ik helemaal niets van.
Het mooie van feiten is dat het niet uit maakt of je het geloofd of niet. Ik quote slechts de regels van Paypal, geef nergens aan of dit gaat gebeuren of niet, alleen dat de mogelijkheid bestaat.

Daarnaast stel ik voor dat je de OP leest. Dit scenario komt op alle Opgelicht fora letterlijk zo voor. Gebrekkig nederlands, familielid in het buitenland, alleen betalen via paypal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Oude truuc inderdaad. Via PayPal kunnen ze je sowieso nog neppen (claim achteraf). Je kunt uiteraard een bankoverschrijving (iDeal) voorstellen, maar de koper gaat dan op een gegeven moment zeggen dat de overboeking gedaan is (geld onderweg) maar dat zijn zoon plots in scheiding ligt en de laptop snel nodig heeft. Of je hem dus alvast op de post kunt doen..

Zonde van je tijd. Zou zelf een haatmailtje sturen om hem te vragen een normale baan te zoeken, en dan zijn adres to blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Croga schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:59:
[...]

Het mooie van feiten is dat het niet uit maakt of je het geloofd of niet. Ik quote slechts de regels van Paypal, geef nergens aan of dit gaat gebeuren of niet, alleen dat de mogelijkheid bestaat.

Daarnaast stel ik voor dat je de OP leest. Dit scenario komt op alle Opgelicht fora letterlijk zo voor. Gebrekkig nederlands, familielid in het buitenland, alleen betalen via paypal...
Laat me maar zien waar staat dat PayPal geld van je rekening afhaalt als het via vrienden en familie is betaald. Roepen dat iets een feit is betekent niet dat je gelijk hebt.

Ik heb de OP gelezen. Dat jij denkt dat dit oplichting is omdat iemand dat zegt op een forum betekent niet dat dit ook zo is. Overigens wordt er helemaal niet gesproken over alleen PayPal. De potentiële koper geeft aan dat hij met PayPal kan betalen. Heel wat anders dan wat jij schetst. Wellicht zelf even beter lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 19:05
De bekende nigeriaanse mennekes, niet doen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Niet op in gaan. Koper betaald waarschijnlijk met een gestolen Paypal-account en je laptop gaat naar een katvanger dus achteraf claimen en aangiftes hebben geen nut. Trap er niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:06:
Laat me maar zien waar staat dat PayPal geld van je rekening afhaalt als het via vrienden en familie is betaald. Roepen dat iets een feit is betekent niet dat je gelijk hebt.
Tsja. Het is ook enorm ingewikkeld om logisch na te denken natuurlijk.....
Occam's Razor stelt dat als er twee opties zijn, degene die de minste aannames vereist waarschijnlijk juist is. De enige aanname die ik doe is dat de regels voor betalen met Paypal in alle gevallen gelijk zijn, wat betreft een niet geautoriseerde betaling.
De aanname die jij doet is dat Paypal verschillende regels heeft voor verschillende manier van betalen.
Welke aanname denk jij dat waarschijnlijker is?

"Laat me maar zien" is zo'n enorme dooddoener. Laat jij maar zien dat jouw aanname waar is dan kijken we daarna wel verder.
Ik heb de OP gelezen. Dat jij denkt dat dit oplichting is omdat iemand dat zegt op een forum betekent niet dat dit ook zo is. Overigens wordt er helemaal niet gesproken over alleen PayPal. De potentiële koper geeft aan dat hij met PayPal kan betalen. Heel wat anders dan wat jij schetst. Wellicht zelf even beter lezen?
Koel. Tientallen mensen die roepen dat dit verdacht is en gevaarlijk. Jij zegt van niet. Ik weet wel wie ik geloof.... Maar ga jij rustig TS advieseren wel met deze mensen in zee te gaan. Stel jij hem ook schadeloos wanneer het fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Lekker makkelijk haha. Roeptoeteren en niet met bewijzen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Op het forum worden we ook doodgegooid met overmaken via Paypal Friends en Family. Mensen kunnen op geen manier hun geld terugkrijgen.
Dus als je het toch doet, dan via Friends en Family. Je kan wel het even voor de gein voorstellen, kijken hoe hij reageert.

Persoonlijk schiet ik een bieder in het buitenland ook snel af, maar ik ga er wel vaak op in, zodat ik hun handelswijze kan doorgronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:38
Nogmaals ook friends & family kan je terughalen!!!!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qaQw6tL.png

https://www.paypal.com/nl...servicedescription-full#9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:26:
Lekker makkelijk haha. Roeptoeteren en niet met bewijzen komen.
Klopt. maar ik neem je niet heel erg kwalijk dat je dat doet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRonnie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03 12:16
Dabbel schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:36:
Op het forum worden we ook doodgegooid met overmaken via Paypal Friends en Family. Mensen kunnen op geen manier hun geld terugkrijgen.
Dus als je het toch doet, dan via Friends en Family. Je kan wel het even voor de gein voorstellen, kijken hoe hij reageert.

Persoonlijk schiet ik een bieder in het buitenland ook snel af, maar ik ga er wel vaak op in, zodat ik hun handelswijze kan doorgronden.
1. De koper hackt mijn Paypal account
2. Jij verkoopt via Friends and Family
3. De koper betaald met mijn (gehackt) account
4. Ik kan nooit mijn geld terug krijgen omdat er op mijn gehackte account is betaald met Friends and Family.

Klinkt zeer onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 10:20
Had recentelijk nog een Spanjaard die zogenaamd mijn tweedehands platenspeler wilde kopen. Gelijk geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 17:51
ik snap niet dat er nog mensen zijn die op deze manier proberen andere geld afhandig te maken.
de truc is als zo oud als vingerhoed, vingerhoed ik weet niet waar ik je zoeken moet...
Het kost voor de oplichter toch ook tijd. Ik denk dat hij betern gewoon bij de albert heijn kan werken dat verdient volgens mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
MrRonnie schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:00:
[...]

1. De koper hackt mijn Paypal account
2. Jij verkoopt via Friends and Family
3. De koper betaald met mijn (gehackt) account
4. Ik kan nooit mijn geld terug krijgen omdat er op mijn gehackte account is betaald met Friends and Family.

Klinkt zeer onwaarschijnlijk
Lijkt mij dat je dan moet bewijzen dat je account is gehackt. Lijkt mij in dit geval zeer onwaarschijnlijk omdat je die transactie zelf bent gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Geld in je hand of op je (bank)rekening, anders niets opsturen of meegeven. Geen uitzonderingen.

Paypal nooit aanraken.
ING bank (als in, als jij zelf ING hebt) biedt betaalverzoeken die werken bij alle banken en je hebt het geld direct op je rekening, ook grotere bedragen (tot 5000 geloof ik). Dit is mijn primaire manier om betalingen te ontvangen.

Geen andere betaalmethodes accepteren. Mensen die serieus zijn vinden dit geen probleem, alleen oplichters gebruiken rare betaalmethoden.
blauwester schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:15:
ik snap niet dat er nog mensen zijn die op deze manier proberen andere geld afhandig te maken.
de truc is als zo oud als vingerhoed, vingerhoed ik weet niet waar ik je zoeken moet...
Het kost voor de oplichter toch ook tijd. Ik denk dat hij betern gewoon bij de albert heijn kan werken dat verdient volgens mij beter.
Nja topic starter hier kent de truc blijkbaar nog niet voldoende om te weten dat het oplichting is. Topicstarter vraagt het na, anderen volgen het blind. Mensen trappen er gewoon nog in helaas.

[ Voor 99% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2018 11:53 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

blauwester schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:15:
@St@m in dit topic zou er nog intrappen ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Ik heb de Nigeriaanse staatsloterij gewonnen en ik wil jou graag 1 miljoen schenken. Stuur even je creditcardgegevens en het komt goed.

Sluit dit topic.. het is zo klaar als een klontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Jackson6 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:28:
Ik heb de Nigeriaanse staatsloterij gewonnen en ik wil jou graag 1 miljoen schenken. Stuur even je creditcardgegevens en het komt goed.

Heb je al een PM van @St@m ?

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nog nooit opgelicht jongen, sorry. Ik handel al vele jaren in binnen en buitenland.. op een enkele keer na dat iemand meldt dat het niet is aangekomen (maar goed, daarom verstuur je verzekerd, niet mijn pakkie aan) nooit problemen.

De meest vreemde constructies gehad, maar vuistregel is gewoon dat op het moment dat het geld op je rekening staat het gewoon in orde is. Maar aangezien zo ongeveer iedere tweaker hier opgelicht wordt getuige de vele topics raad ik jullie allemaal aan on gewoon geen zaken te doen.

Wil je het niet met PayPal doen, doe het via tikkie of gebruik een andere betaalverzoek app. Zelfs Marktplaats heeft een eigen systeem om het vlot af te handelen. Op het moment dat er betaald is kun je er gewoon vanuit gaan dat het allemaal goed komt. Behalve de heikneuters die nog steeds in de veronderstelling zijn dat een overboeking teruggedraaid kan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 09-04-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Bod verwijderen is vast een oplichter.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je moet ook bij zaken op Marktplaats op geloofwaardigheid afgaan, je oogkleppen afzetten, en jezelf afvragen: Waarom zou hij uit Engeland iets bestellen vanuit Nederland, en dan nog een exotische betaalmethode willen gebruiken. IBAN werkt ook in Engeland.

Als ik een bericht van ene Abu Hebbuh uit Nigeria krijg met de vraag of ik mijn {dure product} kan opsturen, dan gaan er bij mij ook belletjes rinkelen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 09-04-2018 13:08 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:54
Sowieso andere stekker in Engeland :-) :-)

Kan ook met gehacked bank account, dan krijg je wel geld, stuur je op en krijg je daarna verzoek geld terug te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 09:35
MGSneaky schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:01:
Hallo,

Niet doen, zodra iemand al een soort decor bouwt (zoon, Engeland) is het vrijwel zeker een oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSneaky
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-03-2023
Bedankt voor het advies. In de eerste instantie dacht ik dat zolang ik het geld eerst ontvang op paypal er niets mis kon gaan maar dat terugstorten is erg gevaarlijk

Had verteld dat het via IDeal was of niets, maar de man met overduidelijk google translate vertaalde betogen moest en zal via paypal betalen.

Eigenlijk stom dat ik dit niet eerder doorhad, doe niet zo veel op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

St@m schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:57:
Ik mis de truc denk ik.. laat hem overmaken via vrienden en familie en stuur dat ding naar Engeland.
De "truc" is dat de koper na de transactie een dispute opent, waardoor jij als verkoper je geld niet krijgt, maar wel de laptop opgestuurd hebt en nooit meer terug ziet.

Om die reden gebruik ik eigenlijk alleen nog Tweakers Vraag en Aanbod, daar komen scammers niet zo heel veel voor. In elk geval vele malen minder dan op Marktplaats.
AW_Bos schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:05:
Waarom zou hij uit Engeland iets bestellen vanuit Nederland, en dan nog een exotische betaalmethode willen gebruiken. IBAN werkt ook in Engeland.
PayPal exotisch? Dat valt wel mee toch? PayPal is echter een systeem wat vooral in het voordeel van de ontvanger werkt met dit soort zaken.
St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:36:
Nog nooit opgelicht jongen, sorry. Ik handel al vele jaren in binnen en buitenland.. op een enkele keer na dat iemand meldt dat het niet is aangekomen (maar goed, daarom verstuur je verzekerd, niet mijn pakkie aan) nooit problemen.
Niet om het een of ander, maar als verzender ben jij de (eind)verantwoordelijke, niet de postdiensten die er tussen zitten. Jij kan als verzender dan die postdiensten aanspreken en krijgt eventueel geld ter waarde van het pakketje (met eventuele max, afhankelijk van de verzekering als je die erbij afgesloten hebt) terug, als je al terug krijgt.

[ Voor 73% gewijzigd door CH4OS op 09-04-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CH4OS schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:50:
[...]
De "truc" is dat de koper een dispute opent, jij als verkoper je geld niet krijgt, maar wel de laptop opgestuurd hebt en nooit meer terug ziet.

Om die reden gebruik ik eigenlijk alleen nog Tweakers Vraag en Aanbod, daar komen scammers niet zo heel veel voor. In elk geval vele malen minder dan op Marktplaats.
[...]
PayPal exotisch? Dat valt wel mee toch?
Op Marktplaats wel naar mijn idee, veel binnenlandse verkopen namelijk en dan is IBAN vrij gewoonlijk.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:36:

(...)

De meest vreemde constructies gehad, maar vuistregel is gewoon dat op het moment dat het geld op je rekening staat het gewoon in orde is.

(...)

Wil je het niet met PayPal doen, doe het via tikkie of gebruik een andere betaalverzoek app. Zelfs Marktplaats heeft een eigen systeem om het vlot af te handelen. Op het moment dat er betaald is kun je er gewoon vanuit gaan dat het allemaal goed komt. Behalve de heikneuters die nog steeds in de veronderstelling zijn dat een overboeking teruggedraaid kan worden.
Dat is geen vuistregel, maar naïviteit en ( wederzijds ) vertrouwen hebben.
Wederzijds vertrouwen heb je altijd nodig maar je moet alsnog goed opletten.
Zoek maar eens op wat er met jouw bankrekening kan gebeuren, inclusief de mogelijke gevolgen daarvan als zo'n koper geld overmaakt van een gestolen/gehackte bankrekening naar jouw rekening en jij dat behoudt zonder het te melden aan je bank.
En ja, dan kan het geld ineens wel gestorneerd worden + ben je je spullen waarschijnlijk kwijt.
Staat allemaal keurig vermeld in de voorwaarden van je bank als het goed is.

Het komt zeker niet vaak voor, maar om maar te zeggen dat het geld op je rekening staat en dat het dan wel goed is, is echt te kort door de bocht.

Nog over Paypal; ook al laat jij je saldo altijd overboeken naar je bank kunnen ze alsnog geld van je vorderen.
Ze halen dat niet van je bank maar sturen gewoon een incassobureau op je af als je je saldo niet aanvult.
Verder moet je natuurlijk gewoon zelf doen wat je denkt dat goed voor je is en hoop ik dat het voor jou goed blijft gaan met Paypal.
Maar er staan gewoon heel veel verhalen online over Paypal die een heel ander beeld schetsen, ik en anderen nemen dit heel serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

CH4OS schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:50:
[...]
De "truc" is dat de koper na de transactie een dispute opent, waardoor jij als verkoper je geld niet krijgt, maar wel de laptop opgestuurd hebt en nooit meer terug ziet.

En daarom dus "friends and family", geen dispuut mogelijk. En overigens is een bewijs van levering gewoon voldoende om het dispuut te sluiten in je voordeel, die krijg je van PostNL.
Vraag en aanbod is bekant nog erger dan marktplaats. Juist doordat het de naam heeft zo betrouwbaar te zijn trappen tweakers massaal in de 'mooie deals'.
Niet om het een of ander, maar als verzender ben jij de (eind)verantwoordelijke, niet de postdiensten die er tussen zitten. Jij kan als verzender dan die postdiensten aanspreken en krijgt eventueel geld ter waarde van het pakketje (met eventuele max, afhankelijk van de verzekering als je die erbij afgesloten hebt) terug, als je al terug krijgt.
Nee hoor, het risico kun je als particulier gewoon bij de ontvanger neerleggen.:
Voeg voortaan even deze zin toe in je advertentie:

Bij verzenden is het risico voor de ontvanger / koper. Opgelost.
JohanNL schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:11:
[...]

Dat is geen vuistregel, maar naïviteit en ( wederzijds ) vertrouwen hebben.
Wederzijds vertrouwen heb je altijd nodig maar je moet alsnog goed opletten.
Zoek maar eens op wat er met jouw bankrekening kan gebeuren, inclusief de mogelijke gevolgen daarvan als zo'n koper geld overmaakt van een gestolen/gehackte bankrekening naar jouw rekening en jij dat behoudt zonder het te melden aan je bank.
En ja, dan kan het geld ineens wel gestorneerd worden + ben je je spullen waarschijnlijk kwijt.
Staat allemaal keurig vermeld in de voorwaarden van je bank als het goed is.

Het komt zeker niet vaak voor, maar om maar te zeggen dat het geld op je rekening staat en dat het dan wel goed is, is echt te kort door de bocht.

Nog over Paypal; ook al laat jij je saldo altijd overboeken naar je bank kunnen ze alsnog geld van je vorderen.
Ze halen dat niet van je bank maar sturen gewoon een incassobureau op je af als je je saldo niet aanvult.
Verder moet je natuurlijk gewoon zelf doen wat je denkt dat goed voor je is en hoop ik dat het voor jou goed blijft gaan met Paypal.
Maar er staan gewoon heel veel verhalen online over Paypal die een heel ander beeld schetsen, ik en anderen nemen dit heel serieus.
Ja, heel internet staat vol over mensen die via marktplaats iets hebben verkocht aan een buitenlander en vervolgens bleek dat de bankrekening / paypal account van de koper was gehackt enzo.. hou op joh. Dat is geen dagelijkse gang van zaken. Maar het maakt me echt niet uit wat bange tweakers vinden van marktplaats/gehackte bankrekeningen / paypalaccounts. Met gezond verstand kom je een heel eind.

Ik heb overigens even voor je gezocht. Ik kan niets vinden over een gehackte bankrekening die gebruikt is om iets te kopen op marktplaats en waarbij de verkoper uiteindelijk zwaar in de problemen is gekomen.. helaas.

Als er een bankrekening wordt gehackt dan wordt er wel iets anders mee gedaan dan een gare 2e hands laptop kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 09-04-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:43:
En daarom dus "friends and family", geen dispuut mogelijk. En overigens is een bewijs van levering gewoon voldoende om het dispuut te sluiten in je voordeel, die krijg je van PostNL.
Dan claimed de ontvanger wel dat het defect is en de verkoper iets wil doen om het op te lossen. ;) Either way; PayPal beschermd de koper heel sterk. Zoek bijvoorbeeld maar eens hier in het forum, geheid dat je genoeg vind hierover en ook genoeg slachtoffers te vinden. ;)
Vraag en aanbod is bekant nog erger dan marktplaats. Juist doordat het de naam heeft zo betrouwbaar te zijn trappen tweakers massaal in de 'mooie deals'.
Ik ervaar exact het tegenovergestelde.
Nee hoor, het risico kun je als particulier gewoon bij de ontvanger neerleggen.
In overeenstemming met de ontvanger, mits je dat vooraf afgesproken hebt. Voor de rest ligt "standaard" de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de verzender, ook bij particulieren. Lees de wet er maar eens op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

CH4OS schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:49:
[...]
Dan claimed de ontvanger wel dat het defect is en de verkoper iets wil doen om het op te lossen. ;) Either way; PayPal beschermd de koper heel sterk. Zoek bijvoorbeeld maar eens hier in het forum, geheid dat je genoeg vind hierover en ook genoeg slachtoffers te vinden. ;)
Daarom, friends en family.. Net ook al gezegd.
In overeenstemming met de ontvanger, mits je dat vooraf afgesproken hebt. Voor de rest ligt "standaard" de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de verzender, ook bij particulieren. Lees de wet er maar eens op na.
Nee hoor, kun je gewoon eenzijdig in je advertentie zetten. Hoef ik geen wet voor na te lezen. Maar aangezien jij het wel moet: https://ictrecht.nl/2010/...ijtgeraakte-bestellingen/ alstu.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 09-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Friends & Family is toch niet gekoppeld aan het verkopen/verzenden van goederen en dan is een claim toch ook niet mogelijk?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jackson6 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:28:

Enorm grappige post, maar voegt niks toe.

Vertel dan eens waaróm het zo klaar is als een klontje? Dan leert de rest misschien nog iets bij.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ga niets "moeten" lezen, hoe graag jij dat ook wellicht wilt. ;)
Een iets vriendelijkere toon mag ook wel, de volgende keer, ipv zo'n betweterige toon aan te slaan. Dank u.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 09-04-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:53:
[...]

Enorm grappige post, maar voegt niks toe.

Vertel dan eens waaróm het zo klaar is als een klontje? Dan leert de rest misschien nog iets bij.
Ik ben al serieus 100x benaderd op Marktplaats met min of meer hetzelfde verhaal..

Hallo, ik kom uit [INSERT EU LAND], en ik wil voor [INSERT TE MOOI BEDRAG] je product kopen. Ik wil betalen met [TOEVALLIG ALTIJD PAYPAL].

- Het wordt altijd gekocht voor een familielid/vriend
- Er zit altijd enorme haast achter

Hoeveel rode vlaggen kan je in een paar zinnen krijgen.. Je moet een totale staatsidioot zijn om ermee in zee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 22:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, heel internet staat vol over mensen die via marktplaats iets hebben verkocht aan een buitenlander en vervolgens bleek dat de bankrekening / paypal account van de koper was gehackt enzo.. hou op joh. Dat is geen dagelijkse gang van zaken.
Schijnbaar wel: http://bfy.tw/HYCu

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Welke moet ik aanklikken voor dit specifieke gehackt geval :?
Alleen een LMGTFY linkje (waarom durf je de echte link niet te posten? Bang voor de modjes?) is niet genoeg hoor..

Maar never mind, bankrekeningen en paypal accounts worden aan de lopende band gehackt om marktplaatsaankopen mee te doen. Duidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 09-04-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jackson6 schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:06:
[...]

Ik ben al serieus 100x benaderd op Marktplaats met min of meer hetzelfde verhaal..

Hallo, ik kom uit [INSERT EU LAND], en ik wil voor [INSERT TE MOOI BEDRAG] je product kopen. Ik wil betalen met [TOEVALLIG ALTIJD PAYPAL].

- Het wordt altijd gekocht voor een familielid/vriend
- Er zit altijd enorme haast achter

Hoeveel rode vlaggen kan je in een paar zinnen krijgen.. Je moet een totale staatsidioot zijn om ermee in zee te gaan.
Dat snap ik, en ik begrijp ook dat meerdere mensen die ervaring hebben en dat het vaak, zo niet altijd, om oplichting gaat, maar snap jij dan niet dat een post à la "Als je niet ziet dat dit nep is, moet je wel blind zijn" weinig helpt bij iemand die niet ziet waarom dit oplichting zou kunnen zijn?

Maar juist in bovenstaande post haal je goede dingen aan waaraan je oplichting eventueel zou kunnen herkennen: ze melden dat ze het niet voor zichzelf kopen, ze willen de vraagprijs (of meer) betalen, ze hebben haast en ze willen betalen met een in Nederland niet zo gangbare betaalmethode.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 09-04-2018 17:13 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:11:
[...]

Welke moet ik aanklikken voor dit specifieke gehackt geval :?
Alleen een LMGTFY linkje (waarom durf je de echte link niet te posten? Bang voor de modjes?) is niet genoeg hoor..
Gewoon even zoeken op het web geeft voldoende resultaten. Het gaat dan idd niet om een gehackt paypal account, maar dat is helemaal niet nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:12:
[...]

Dat snap ik, en ik begrijp ook dat meerdere mensen die ervaring hebben en dat het vaak, zo niet altijd, om oplichting gaat, maar snap jij dan niet dat een post à la "Als je niet ziet dat dit nep is, moet je wel blind zijn" weinig helpt bij iemand die niet ziet waarom dit oplichting zou kunnen zijn?

Maar juist in bovenstaande post haal je goede dingen aan waaraan je oplichting eventueel zou kunnen herkennen: ze melden dat ze het niet voor zichzelf kopen, ze willen de vraagprijs (of meer) betalen, ze hebben haast en ze willen betalen met een in Nederland niet zo gangbare betaalmethode.
Ik ben van mening dat er al genoeg red flags waren benoemd en dat ik de situatie even moest vergelijken met de bekende Afrika scam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

zonoskar schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:19:
[...]

Gewoon even zoeken op het web geeft voldoende resultaten. Het gaat dan idd niet om een gehackt paypal account, maar dat is helemaal niet nodig.

[video]
Ja.. ik heb het tenenkrommende filmpje even bekeken.. Verkoop je zelf wel eens wat? Verstuur je zelf wel eens naar het buitenland? Wel eens een onderzoek laten starten bij PostNL? Ik 3x wel en wat er in dit filmpje naar voren komt is totale onzin.

1. Je kunt de status van je pakket tegenwoordig gewoon inzien via de website / app van PostNL. Een pakket wat wordt gedropt op het postkantoor heeft de status afgeleverd. Voldoende voor PayPal.

2. Een onderzoek bij PostNL duurt 12 werkdagen, geen 30.

3. De verkoper krijgt helemaal geen 10 dagen om te bewijzen dat het pakket is afgeleverd. De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren. Reageren met een screenshot van de tracking is voldoende. Uiteindelijk moet het pakket wel ergens afgeleverd worden uiteraard.

Volgens mij is dit filmpje gemaakt door iemand die het allemaal niet zo goed snapt en zelf iets mis geklikt zal hebben. Spelfouten zeggen niet altijd alles.. maar dit is echt zo'n filmpje wat ome Jan heeft gemaakt om iedereen te waarschuwen voor dingen die helemaal niet kloppen.

Maar ik ben blij dat er toch niet dagelijks paypalaccounts en bankrekeningen worden gehackt om marktplaatsaankopen te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 09-04-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:27:
Ja.. ik heb het tenenkrommende filmpje even bekeken..
Tenenkrommend was het filmpje idd :)

Marktplaats zelf waarschuwt er ook voor: http://help.marktplaats.n...n-bij-een-vreemd-hoog-bod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 16:47
St@m schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:27:
[...]

Ja.. ik heb het tenenkrommende filmpje even bekeken.. Verkoop je zelf wel eens wat? Verstuur je zelf wel eens naar het buitenland? Wel eens een onderzoek laten starten bij PostNL? Ik 3x wel en wat er in dit filmpje naar voren komt is totale onzin.

1. Je kunt de status van je pakket tegenwoordig gewoon inzien via de website / app van PostNL. Een pakket wat wordt gedropt op het postkantoor heeft de status afgeleverd. Voldoende voor PayPal.

2. Een onderzoek bij PostNL duurt 12 werkdagen, geen 30.

3. De verkoper krijgt helemaal geen 10 dagen om te bewijzen dat het pakket is afgeleverd. De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren. Reageren met een screenshot van de tracking is voldoende.

Volgens mij is dit filmpje gemaakt door iemand die het allemaal niet zo goed snapt en zelf iets mis geklikt zal hebben. Spelfouten zeggen niet altijd alles.. maar dit is echt zo'n filmpje wat ome Jan heeft gemaakt om iedereen te waarschuwen voor dingen die helemaal niet kloppen.

Maar ik ben blij dat er toch niet dagelijks paypalaccounts en bankrekeningen worden gehackt om marktplaatsaankopen te doen.
Paypal eist meer bewijzen dan alleen een simpel verzendbewijsje van PostNL. Als jij niet kunt bewijzen wat je hebt opgestuurd dan wijst Paypal de zaak in 99% van de gevallen naar de koper en ben jij de pineut.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:37

MsG

Forumzwerver

9 van de 10 keer is deze scam dat je een hilarisch neppe betalingsbevestiging krijgt. Ik ga vaak wel even "akkoord" omdat ik de bevestigingsmails zo leuk vind.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ja, heel internet staat vol over mensen die via marktplaats iets hebben verkocht aan een buitenlander en vervolgens bleek dat de bankrekening / paypal account van de koper was gehackt enzo.. hou op joh. Dat is geen dagelijkse gang van zaken. Maar het maakt me echt niet uit wat bange tweakers vinden van marktplaats/gehackte bankrekeningen / paypalaccounts. Met gezond verstand kom je een heel eind.

Ik heb overigens even voor je gezocht. Ik kan niets vinden over een gehackte bankrekening die gebruikt is om iets te kopen op marktplaats en waarbij de verkoper uiteindelijk zwaar in de problemen is gekomen.. helaas.

Als er een bankrekening wordt gehackt dan wordt er wel iets anders mee gedaan dan een gare 2e hands laptop kopen.
Dit bedoelde ik:
https://www.higherlevel.n...e-oplichters-truuk-416136

Het gaat hier niet om een laptop, maar dat zou natuurlijk wel kunnen, zeker de duurdere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien de TS zijn antwoord heeft en het hier alleen nog maar in cirkeltjes gaat, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.