CH4OS schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:50:
[...]
De "truc" is dat de koper na de transactie een dispute opent, waardoor jij als verkoper je geld niet krijgt, maar wel de laptop opgestuurd hebt en nooit meer terug ziet.
Om die reden gebruik ik eigenlijk alleen nog Tweakers
Vraag en Aanbod, daar komen scammers niet zo heel veel voor. In elk geval vele malen minder dan op Marktplaats.
En daarom dus "friends and family", geen dispuut mogelijk. En overigens is een bewijs van levering gewoon voldoende om het dispuut te sluiten in je voordeel, die krijg je van PostNL.
Vraag en aanbod is bekant nog erger dan marktplaats. Juist doordat het de naam heeft zo betrouwbaar te zijn trappen tweakers massaal in de 'mooie deals'.
Niet om het een of ander, maar als verzender ben jij de (eind)verantwoordelijke, niet de postdiensten die er tussen zitten. Jij kan als verzender dan die postdiensten aanspreken en krijgt eventueel geld ter waarde van het pakketje (met eventuele max, afhankelijk van de verzekering als je die erbij afgesloten hebt) terug, als je al terug krijgt.
Nee hoor, het risico kun je als particulier gewoon bij de ontvanger neerleggen.:
Voeg voortaan even deze zin toe in je advertentie:
Bij verzenden is het risico voor de ontvanger / koper. Opgelost.
JohanNL schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:11:
[...]
Dat is geen vuistregel, maar naïviteit en ( wederzijds ) vertrouwen hebben.
Wederzijds vertrouwen heb je altijd nodig maar je moet alsnog goed opletten.
Zoek maar eens op wat er met jouw bankrekening kan gebeuren, inclusief de mogelijke gevolgen daarvan als zo'n koper geld overmaakt van een gestolen/gehackte bankrekening naar jouw rekening en jij dat behoudt zonder het te melden aan je bank.
En ja, dan kan het geld ineens wel gestorneerd worden + ben je je spullen waarschijnlijk kwijt.
Staat allemaal keurig vermeld in de voorwaarden van je bank als het goed is.
Het komt zeker niet vaak voor, maar om maar te zeggen dat het geld op je rekening staat en dat het dan wel goed is, is echt te kort door de bocht.
Nog over Paypal; ook al laat jij je saldo altijd overboeken naar je bank kunnen ze alsnog geld van je vorderen.
Ze halen dat niet van je bank maar sturen gewoon een incassobureau op je af als je je saldo niet aanvult.
Verder moet je natuurlijk gewoon zelf doen wat je denkt dat goed voor je is en hoop ik dat het voor jou goed blijft gaan met Paypal.
Maar er staan gewoon heel veel verhalen online over Paypal die een heel ander beeld schetsen, ik en anderen nemen dit heel serieus.
Ja, heel internet staat vol over mensen die via marktplaats iets hebben verkocht aan een buitenlander en vervolgens bleek dat de bankrekening / paypal account van de koper was gehackt enzo.. hou op joh. Dat is geen dagelijkse gang van zaken. Maar het maakt me echt niet uit wat bange tweakers vinden van marktplaats/gehackte bankrekeningen / paypalaccounts. Met gezond verstand kom je een heel eind.
Ik heb overigens even voor je gezocht. Ik kan niets vinden over een gehackte bankrekening die gebruikt is om iets te kopen op marktplaats en waarbij de verkoper uiteindelijk zwaar in de problemen is gekomen.. helaas.
Als er een bankrekening wordt gehackt dan wordt er wel iets anders mee gedaan dan een gare 2e hands laptop kopen.
[
Voor 6% gewijzigd door
St@m op 09-04-2018 16:49
]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels