Duits recht / verhalen schade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb een poos terug mijn Audi RS4 in onderdelen op het internet verkocht. Dit omdat dit meer oplevert dan losse verkoop alleen. In een korte tijd (4 dagen) heb ik 2 partijen gevonden uit zowel zwitserland en duitsland welk in 1 klap de hele auto op wouden kopen en ik hieruit het gewenste bedrag kon halen zodat ik niet (mogelijk) maanden met de onderdelen zou komen te zitten. Fair enough. Ik haalde hier mijn kosten uit, uit die van de garage en behield zo een aardige winstmarge t.o.v losse verkoop.

De eerste partij, een zwitser zweed, kwam direct op de proppen met een lijst onderdelen die die graag hebben wou, voldeed aan een online aanbetaling van 1000 euro zodat bij annulering van de overeenkomst, de garage niet voor niets aan het werk zou zijn met demontage van onderdelen. Een paar dagen later stuurde de zweed netjes een team van 2 mannetjes die de onderdelen haalde, het afgesproken bedrag a 8000 euro contant voldeden en daarmee was de kous af.

Een tweede partij meld zich. In eerste instantie voor een Tacho van de auto (Tacho is de snelheidsmeter enz) voor een bedrag van 380 euro. Deze voldoet hij in eerste instantie over Paypal (internet betaalmiddel) en wenst het product eerst per post te ontvangen maar later op afspraak op te halen Hij merkt op dat de rest van het voertuig (chassis) te koop staat en heeft hier interesse in. We maken een afspraak afgelopen 22 november voor ophalen tacho + bezichtigen auto. We komen hier tot een overeenkomst, hij wil graag de chassis overnemen. Hij stelt een termijn van 3 weken graag te willen hebben zodat hij het afgesproken bedrag a 7000 euro, kan komen voldoen. In het contract komen wij overeen wat er precies aan koper wordt verkocht, incl. de gestelde termijn, en een vooruitbetaling van 500 euro. Hier staat ook de clausule in dat wanneer kopende partij niet binnen 3 weken redelijkgewijs de auto komt kopen, ik het aanbetaalde geld ook hou. Dit is ook logisch omdat de auto teminste 3 weken in de garage gestald staat en mij dat geld kost. Er zit immers geen motor meer in ook.

Tijd passeert, meerdere malen vraag ik kopende partij, hoever ben je. Primair houdt hij zich erg stil gedurende de tijd. Uiteindelijk stelt hij dat hij zijn motor te koop heeft gezet en hier verchillende kopers voor heeft gevonden. Ze zouden diezelfde avond bij hem komen kijken voor mogelijke koop. Dit mislukt. De tijd begint voor mij langzaam te dringen, we zijn nu zo'n 2.5 week verder. In de tussentijd bereid ik de auto ook voor voor transport naar duitsland. Ik maak kosten. De garage doet ook zijn parte door de auto o.a te voorzien van een beschermlaag voor transport. Ook hier worden kosten gemaakt. Week 3 is gepasseert, koper heeft opnieuw weer geen uitkomst voor zijn financieele problemen. Ik bied hem uitstel tot dinsdag. Deze afspraak moet hij voldoen en langskomen bij mij.

Op moment van afspraak (14:00, 19 dec) bel ik hem om op te vragen waar hij blijft. Hij verteld mij nu doodleuk dat hij thuis zit en wacht op zijn collega. Zij collega zou het geld hebben. Hij informeert mij verder ook niet (!) en mijn garage staat een dag voor jan jaap te wachten. We krijgen een discussie. Ik stel hem in gebreke met dat ik nu lang genoeg gewacht heb. Hij smeekt mij voor een nieuwe ultimatum. We spreken af dat hij mij de volgende dag (woensdag 20 dec) belt en mij zal vertellen hoe het zit met het geld. De tijd verstrijkt, ik krijg een belletje rond 16:30. Hierin verklaart hij dat zijn collega hem heeft 'genaaid' en dat hij door toedoen van anderen, dan behalve natuurlijk die van hemzelf, niet in staat is het geld te krijgen. Ik stel hier dat hij van zijn problemen niet mijn probleem moet maken en gewoon moet leveren zoals de afspraken gelden. Ik stel hem, dat ik reeds opzoek ga naar een andere koper, en dit o.a ook op facebook groepen publiceer als Gereserveerd zijnde.

Een kleine 10 minuten later belt hij me terug, ja ik ga over op plan B, ik bel je zo terug. Ik heb er eigenlijk al weinig vertrouwen meer in. Inderdaad, na een uur nadat ik hem erop attendeer mij terug te bellen belt hij me. Opnieuw excuses, opnieuw de schuld van anderen, hij heeft z'n motor met spoed aangeboden, zaterdag komt een koper, en tot zaterdag moest ik de auto maar vrijhouden. Ik stel hier dat het te laat is, en dat de eerste partij, die wel met geld op de proppen kwam, en wel met goede afspraken werkt, interesse heeft getoond, en ik de koop moet gaan ontbinden. De duitser accepteert dit niet. Om een hele discussie nu samen te vatten, escaleert de situatie.

Ik wijs hem erop dat het contract geldig is tussen ons beide. En dat hij getekend heeft voor de voorwaarde die van toepassing waren. Ik ben coulant geweest door niet 3 maar 4.5 week te wachten. Ik heb de koper er tevens op gewezen dat ik tot 5 kansen heb geboden om tot een afronden van deze zaak te komen (het op de proppen komen met geld simpelweg). Ik wijs hem erop dat hij zijn aanbetaling a 500 euro, dan ook kwijt is, op basis van gemaakte kosten. Dit pikt hij niet. Koper gaat dreigen, koper schreeuwt over de telefoon als een klein (achterlijk) kind. Koper lijkt erg weg te hebben van een psygopaat en bedreigt me ook door te stellen, ik kom bij langs, wacht voor je deur en kom het geld uit je slaan als het moet.

Los hiervan, overweeg ik ook aangifte hier van te doen. Dat terzijde. Ik hou voet bij stuk. Ik wijs hem opnieuw op het getekende contract. Hij stelt dat deze er niet ineens is. Gelukkig heb ik zwart op wit staan in de chat, voordat de situatie escalereerde, dat hij zijn fout ook erkent. Mooi, dan zijn we er toch? Uiteindelijk publiceer ik een ervaring op facebook niet in zee te gaan met een zekere koper uit duitsland. De situatie is niet acceptabel meer en ik heb al het recht om hier mensen voor te waarschuwen.

Dan nu. De zwitser en ik zijn 2 handen op 1 buik. Echter is er 1 probleem. De invoertax voor de zweed op de chassis van de auto. Hierdoor ontstijgt de prijs en moet ik uiteindelijk zakken. Ik kan de auto geen dag langer meer houden en zoeken naar een andere koper omdat de hele situatie met de garage in samenspraak mij al teveel geld heeft gekost. Ik moet uiteindelijk zakken naar een prijs van 4000 euro, waarvan 1000 euro voor de garage is. Hij neemt transport vandaag nog voor zijn rekening om de auto naar zwitserland te bezorgen.

Ik maak hier dus een verlies van 4000 euro netto, dankzij handelen van deze duitser. We zijn er nog niet. Terwijl ik met hem de discussie over het geld heb, retourneert hij de betaling op Paypal van 380 euro onder het mom van "product niet ontvangen". Dit ontdekte ik pas een dag na onze discussie. Mijn saldo staat dus ineens met 380 euro 'rood'. Ik kan geen betalingen meer verrichten. Ik open een geschil bij Paypal en weerleg hier opnieuw in een kleine 3 uur tijd, alle correspondentie, met uitleg van (bovenstaande) situatie, en dat het retourneren van het geld ongegrond is. Ik lever hier ook de bewijzen voor en acht mijn kans van slagen (het terugkrijgen van dit geld) op 99.9%.

In nederlands recht was die 99.9% van toepassing, maar eindelijk na een maand komt paypal met het besluit, mij in het negatief te stellen. Ze beroepen zich op kopersbescherming, en dat bijv. producten met een T&T nummer had moeten voorzien. Ik vecht het besluit aan, en wordt een dag later door een medewerker van paypal gebeld. Hier leg ik het hele verhaal weer opnieuw uit, dat er getuigen zijn, handtekening aanwezig is (koopcontract auto), dat ie ook in de chat erkent dat er een contract is en dat ie reeds nalatig is geweest, maar nee hoor. Paypal blijft achter de keuze en besluit staan, en ik mag dus 380 euro terugbetalen aan paypal.

Zoals je begrijpt krijg ik er een enorm naar gevoel bij dit alles. Voordat de situatie escaleerde, heb ik koper erop gewezen, dat ik het recht ook heb om enige gemaakte kosten op deze partij te verhalen. Was koper tijdig geweest met het geld voor koop chassis auto, was er niks aan de hand geweest. Was koper sportief geweest na de 5x pogingen, en gewoon eerlijk gezegd, joh het is niet gelukt, het spijt me, ik heb hiervoor getekend, ik snap jouw verlies en neem de mijnes, was het prima. Echter nu dat koper mij persoonlijk heeft staan bedreigen, geld teruggeroepen dat niet van hem is, en tot geen rede vatbaar meer is, voel ik ontzettend sterk om de gemaakte kosten + verlies van mijn auto (koop) op hem te gaan verhalen.

Dan nu de harmvraag. Ik heb al reeds advocaten net over de grens aangeschreven. Nog voordat ze uberhaubt een visie hierop willen geven sturen ze al meteen pro-forma facturen met daarin een voorschot-bedrag van 1000 euro. Ik stel op mijn beurt weer dat ik graag eerst weet waar ik aan toe ben voordat ik me aan iets waag.

Het procederen in duitsland is risicovol, het werkt anders daar dan hier in NL, ik kan eventueel in het gelijk worden gesteld wat betreft de 500 euro aanbetaling, en mogelijk de schade via paypal, maar het verhalen van schade die ik dankzij die duitse rothond opgelopen heb is een ander verhaal opzich.

En dan nog, wat een klant van mij (die advocaat is in familierecht in regio Amsterdam) aanhaalde is dat als ik dit win, de vraag nog maar is of ik enige gelden kan verkrijgen. Het feit dat ie de 7000 niet op kon hoesten zegt ook genoeg over zijn financieele capaciteit.

Enige tips? Ik neem niet zo gauw genoegen met 'verlies' in deze zaak. Ik kan dit ook anders aanpakken maar ik sta natuurlijk een stuk sterker met een civiele procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb van recht, laat staan Europees recht of Duits recht weinig Gruyère gegeten behalve wat je tegenwoordig nodig bent om een blafbrief te kunnen sturen naar een niet betalende klant of niet leverende webshop.
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:31:
En dan nog, wat een klant van mij (die advocaat is in familierecht in regio Amsterdam) aanhaalde is dat als ik dit win, de vraag nog maar is of ik enige gelden kan verkrijgen. Het feit dat ie de 7000 niet op kon hoesten zegt ook genoeg over zijn financieele capaciteit.
Ik denk dat jouw klant hierin een erg goed punt heeft. Het betreft een bedrag van totaal 7000€ wat hij over de loop van vier weken niet bij elkaar kan brengen. Nu zul je als je alles wint (rechtszaken e.d.) geld moeten verhalen in Duitsland bij iemand die geld moest lenen (?) van een collega of z'n motor moest verkopen voor het bedrag van van 7000€.

Voor jou is dit nu een emotionele zaak geworden, ik geloof niet dat jij echt verlegen ligt om je verlies van dit bedrag. Natuurlijk is het een flink bedrag, maar als je al een RS4 particulier (in ieder geval geen lease) rijdt zal het wel mee vallen.

Ik denk dat je mits je fatsoenlijk Duits kan het kunt proberen op een Duits (rechten)forum of kunt proberen er Europees recht bij te halen. Het is natuurlijk een leuke case en we zien altijd ook hier op Tweakers dat leuke cases ook nog wel eens aan het daglicht komen bij mensen met verstand, denk aan Floppus of Arnoud Engelfriet in sommige gevallen.

Het is al met al een sneue zaak, jij hebt ontzettend veel moeite gedaan om a. je auto te verkopen, b. je rechtmatige bedrag van 500€ terug te krijgen en je hebt hierdoor zelf ook problemen gehad met betalen. Desondanks lijkt het mij raadzaam goed te kijken wat er überhaupt mogelijk is voordat je verdere (betaalde) stappen onderneemt.

edit: vergeet niet dat dit soort zaken binnen Nederlandse grenzen al maanden al dan niet jaren kosten om volledig af te ronden (qua rechtszaak). Daarnaast moet je dan ook nog je geld krijgen, tot die tijd moet jij je advocaat e.d. ook gewoon betalen. Nu trek je het ook nog over de grenzen heen. Vergeet niet dat het ontzettend moeilijk is geld te incasseren als de andere partij gewoonweg niet wilt betalen, of je hier druk op kunt zetten door middel van een rechtszaak is, maar de vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 23-01-2018 16:54 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die laatste zin lijkt mij idd het belangrijkste: bezint eer ge begint.
Dit is echt een verhaal van recht hebben vs krijgen, en dan nog steeds het terughalen van het geld en wat er vn over is en hoe lang dat gaat duren.
Nofi, maar ik denk niet dat het dat waard is allemaal. Kan langslepend worden en kost je meer dan het oplevert, zowel qua geld als qua tijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is dat ik verlies aan deze zaak heb opgelopen. Het contract dat getekend was met elkaar stelt dat ie formeel 3 weken de tijd kreeg voor het ophoesten van 7000 euro. Dat is 1.5 week vanuit mijn kant verlengd (coulantie) maar daarna ook direct opgeschort omdat het duidelijk werd dat hij het niet bij elkaar kon krijgen. Het idiote is is dat hij van zijn problemen mijn problemen wou maken, en dat meneer een harly in winter / rond kerst probeerde te verkopen. Dat is de gok die hij nam en zich had moeten realiseren dat hier een risico aan vastzat.

Mijn schade is dat ik de auto langer dan bedoeld heb moeten stallen (kosten) en utieindelijk met spoed de auto verkopen moet aan een andere partij, waarbij ook nog eens een domper zoals invoerrecht van een auto in zwitserland betaald moest worden en gaat drukken op de uiteindelijke verkoopsprijs.

Tel daarbij op dat meneer een onderdeel van meer dan 400 euro mee naar huis heeft genomen op die dag, en ineens het geld na onze discussie retourneerd en ik hier nu -380 euro voor rood sta bij Paypal. Paypal compenseert mij niet ondanks dat ze me telefonisch wel gelijk gaven gezien de bewijslast, maar zij moeten zich houden aan hun eigen kopersbescherming. Ik kom er dus niet voor in aanmerking omdat ik het product op had laten halen ipv versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je toevallig gezocht naar andere zaken of gepubliceerde rechtszaken die bij civiele gevallen over grenzen gaan en wat voor bedragen daarmee gemoeid zijn?
Voor 7000€ denk ik dat velen binnen Nederland nog wel een keer een rechtszaak durven te beginnen, maar welke bedragen zijn er meestal mee gemoeid als een rechtszaak binnen de EU over landsgrenzen heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
True schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:55:
Heb je toevallig gezocht naar andere zaken of gepubliceerde rechtszaken die bij civiele gevallen over grenzen gaan en wat voor bedragen daarmee gemoeid zijn?
Voor 7000€ denk ik dat velen binnen Nederland nog wel een keer een rechtszaak durven te beginnen, maar welke bedragen zijn er meestal mee gemoeid als een rechtszaak binnen de EU over landsgrenzen heen gaat?
Je snapt het verhaal niet zo helemaal.
Hij stelt een termijn van 3 weken graag te willen hebben zodat hij het afgesproken bedrag a 7000 euro, kan komen voldoen. In het contract komen wij overeen wat er precies aan koper wordt verkocht, incl. de gestelde termijn, en een vooruitbetaling van 500 euro. Hier staat ook de clausule in dat wanneer kopende partij niet binnen 3 weken redelijkgewijs de auto komt kopen, ik het aanbetaalde geld ook hou. Dit is ook logisch omdat de auto teminste 3 weken in de garage gestald staat en mij dat geld kost. Er zit immers geen motor meer in ook.
Lees aub de TS even goed door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap je opmerking dat de potentiele koper een gok nam, maar omgekeerd heb je die zelf natuurlijk ook genomen toen je besloot dat je een koop aanging met iemand uit het buitenland. Hier in NL had het net zo mis kunnen gaan maar was NL recht van toepassing geweest en was verhaal makkelijker.

Bedenk je ook even: jij wilde zelf het spul met spoed kwijt, omdat die stalling je geld kostte. Snap ik. Maar wat als er zich geen koper had gemeld? Dan had je die kosten ook gehad. Verder redenerend:
Nu trok een koper zich terug en hield je aan het lijntje. Das een risico wat je zelf nam. Je had ook de boel af kunnen kappen. Dus impliciet koos je er zelf voor om die situatie te laten ontstaan.

Ik snap je frustratie en ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt; ik probeer er een beetje objectief naar te kijken. Ben absoluut geen jurist maar ik kan me wel denkwijzen inbeelden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:57:
[...]

Je snapt het verhaal niet zo helemaal.

[...]

Lees aub de TS even goed door.
Mijn punt is, stel dat jij wel die 7000€ kan en mag vorderen, wat voor haken en ogen zitten hier nog meer aan. Jij bent zeker niet de eerste die een auto, motor, boot, kunstwerk, horloge of flipperkast van enige waarde of onderdelen hiervan van enige waarde koopt of verkoopt over landsgrenzen heen. Jij bent zeker ook niet de eerste die hierin een geschil heeft met de andere partij. Jij bent zeker ook niet de eerste die overweegt hier een zaak van te maken. En jij zult vast niet de eerste zijn die hier daadwerkelijk een zaak van maakt.

Dus, zijn er in het verleden al soortgelijke zaken geweest waarbij het gaat over een bedrag van laten we zeggen 5000€? Is het de moeite waard om tussen Nederlandse en Duitse grenzen een rechtszaak te beginnen voor een bedrag zoals dit?

p.s. Een inwoner van Zwitserland is geen Zweed, dit viel mij de eerste keer lezen ook al op. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
Wat een onsamenhangend verhaal zeg... en waar komt die Zweed ineens vandaan? Of bedoel je Zwitser?

Maar als ik het goed begrijp is het volgende gebeurd:
- Je zet je auto te koop in onderdelen.
- Zwitser koopt de nodige onderdelen.
- Duitser wil de rest kopen.
- Duitser komt niet over de brug en is zijn aanbetaling kwijt.
- Jij verkoopt de rest aan dezelfde Zwitser.

Hoe kan die Duitser je 7000 euro schuldig zijn? Die aanbetaling was voor jouw ingeval de koop niet door ging. Dat jij extra kosten maakt aan garage en minder krijgt van die Zwitser is jouw probleem. Je hebt in feite jezelf genaait door iets te verkopen voor minder als de kosten die je had aan de verkoop.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik stel nergens dat die duitser mij nu 7k schuldig is. Ik loop in de problemen dankzij zijn handelen. Dat is de kwestie. En uiteindelijk loop ik tegen schade aan (meer kosten, terugdraaien paypal betaling) en heb niet betaald gekregen voor de levering van 1 onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MewBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:22:
Wat een onsamenhangend verhaal zeg... en waar komt die Zweed ineens vandaan? Of bedoel je Zwitser?

Maar als ik het goed begrijp is het volgende gebeurd:
- Je zet je auto te koop in onderdelen.
- Zwitser koopt de nodige onderdelen.
- Duitser wil de rest kopen.
- Duitser komt niet over de brug en is zijn aanbetaling kwijt.
- Jij verkoopt de rest aan dezelfde Zwitser.

Hoe kan die Duitser je 7000 euro schuldig zijn? Die aanbetaling was voor jouw ingeval de koop niet door ging. Dat jij extra kosten maakt aan garage en minder krijgt van die Zwitser is jouw probleem. Je hebt in feite jezelf genaait door iets te verkopen voor minder als de kosten die je had aan de verkoop.
Omdat er wel degelijk een koopovereenkomst getekend is, dit is bindend. Behalve als die ontbonden wordt door beide partijen, wat voor zover ik duidelijk krijg ook gebeurd is. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:26:
Ik stel nergens dat die duitser mij nu 7k schuldig is. Ik loop in de problemen dankzij zijn handelen. Dat is de kwestie. En uiteindelijk loop ik tegen schade aan (meer kosten, terugdraaien paypal betaling) en heb niet betaald gekregen voor de levering van 1 onderdeel.
De aanbetaling die je hebt gehouden omdat de koop niet door ging is om de extra kosten te dekken die je nu had. Daar ben je dus voor gecompenseerd. Als je daar schade hebt geleden door kosten voor stalling etc was de aanbetaling te laag.

Blijft over dat de Duitser je voor 380 euro genaait heeft met Paypal.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kun je je verhaal eens samenvatten ?

De Zwitserse Zweed heeft netjes zijn afspraak gehouden tcoh, dan valt dat deel al weg.
De Duitser heeft de Tacho gekocht en betaald, en had belang bij het chassis maar kreeg daar geen geld voor vrij ........

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MewBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:39:
[...]

De aanbetaling die je hebt gehouden omdat de koop niet door ging is om de extra kosten te dekken die je nu had. Daar ben je dus voor gecompenseerd. Als je daar schade hebt geleden door kosten voor stalling etc was de aanbetaling te laag.

Blijft over dat de Duitser je voor 380 euro genaait heeft met Paypal.
Dit, in een nutshell.

Maar het ging 'm wringen in dat de duitser niet het beloofde bedrag bij elkaar kon krijgen, ik op voorhand al geschreven had, binnen 3 weken. Hij ging daarmee akkoord. Tekend, doet aanbetaling. uiteindelijk smeekt mij voor verlenging ook (ik zet wel druk op mensen) en lukt het 'm weer niet.

Hij doet voorstel na voorstel na voorstel maar op ten duur is de koek natuurlijk gewoon op, zeker als je me 3x laat wachten. Ik heb alleen een hoop teringstress aan dit alles overgehouden.

De auto kon niet buiten staan want de strips rondom de ramen waren verwijderd, en de ramen lagen in het voertuig. Het probleem is dat er vocht in de koets kon ontstaan en alles zeiknat zou gaan worden, dat gaat van de waarde natuurlijk af.

Ik was nog zo van het Boter bij de vis principe, uiteindelijk tuin ik erin en doe zaken met 1 of andere geestelijk gestoorde debiel. Vandaar mijn oprechte vraag, ik wil die mafklap gewoon aansprakelijk gaan stellen in deze situatie. Hij heeft mij genaaid. Het was anders geweest als hij zelf erkende, oke het lukt niet, ik laat het erbij, en geen geld wegtrekt via paypal.

Paypal is ook debiel. Ze gaven me gelijk ook over de telefoon. Ze weten dat mijn bewijs gewoon solid was en dat er sprake was van ophalen. Hoe kom ik anders aan een handtekening en NAW gegevens zoals telefoonnummer en troep. Of erkenning in de app dat er wel degelijk een contract was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:53:
Het probleem is dat ik verlies aan deze zaak heb opgelopen. Het contract dat getekend was met elkaar stelt dat ie formeel 3 weken de tijd kreeg voor het ophoesten van 7000 euro. Dat is 1.5 week vanuit mijn kant verlengd (coulantie) maar daarna ook direct opgeschort omdat het duidelijk werd dat hij het niet bij elkaar kon krijgen. Het idiote is is dat hij van zijn problemen mijn problemen wou maken, en dat meneer een harly in winter / rond kerst probeerde te verkopen. Dat is de gok die hij nam en zich had moeten realiseren dat hier een risico aan vastzat.

Mijn schade is dat ik de auto langer dan bedoeld heb moeten stallen (kosten) en utieindelijk met spoed de auto verkopen moet aan een andere partij, waarbij ook nog eens een domper zoals invoerrecht van een auto in zwitserland betaald moest worden en gaat drukken op de uiteindelijke verkoopsprijs.

Tel daarbij op dat meneer een onderdeel van meer dan 400 euro mee naar huis heeft genomen op die dag, en ineens het geld na onze discussie retourneerd en ik hier nu -380 euro voor rood sta bij Paypal. Paypal compenseert mij niet ondanks dat ze me telefonisch wel gelijk gaven gezien de bewijslast, maar zij moeten zich houden aan hun eigen kopersbescherming. Ik kom er dus niet voor in aanmerking omdat ik het product op had laten halen ipv versturen.
Dat van die paypalclaim zag ik al aankomen, toen ie besloot de tacho die ie met paypal betaald had op te komen halen. Paypal en dan opeens ophalen? Nooit doen. Dan zelf het paypalbedrag terugstorten en hem contant laten betalen bij ophalen. Nu ben je gewoon opgelicht en ik denk dat dat je daar misschien wel aangifte van kan doen in Duitsland bij de politie. Dat is ook in Duitsland een strafbaar delict en de kans dat de Duitse politie er iets mee doet is 1000x groter dan hier in Nederland.

De rest is een civiele zaak en de vraag is waar je dat zou moeten uitvechten. Dat hangt af van waar je die auto hebt aangeboden. Als die hier in Nederland is aangeboden, is dat gewoon Nederlands recht van toepassing naar mijn idee. Die Ook als je handelspartij dus een Duitser is. Een en ander aan schade moet je uiteraard wel aantonen en ik vraag me af of je dat gaat lukken en of de rechter hierin volledig meegaat, maar dat is aan jou.. Die Duitser kun je dus naar mijn idee gewoon in Nederland voor de rechter dagen, als ie hier is aangeboden. Of dat zo is, ontgaat me eigenlijk. Als het op een Duitse site is, is het Duitse recht wellicht van toepassing, al betwijf ik dat ook weer, omdat de koop van het chassis pas bij jullie thuis is afgesproken.

Naar mijn idee hoef je dus helemaal geen Duitse advocaat te regelen. Dat mag de Duitser doen, mocht ie daar behoefte aan hebben. Jij moet die Duitser -als het Nederlandse recht idd van toepassing is zoals ik denk- simpelweg een dagvaarding laten betekenen en de zaak hier in Nederland bij de rechter aanhangig maken.

Over de twijfel of ie wel of niet kan betalen. Beslag na een vonnis is altijd mogelijk, Tenzij het echt een kale kip is, maar anderzijds zou ie dan geen Harley onder zn reet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door koektrommeltje op 23-01-2018 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-05 11:58
Probleem is dat dit botweg gezegd 2 verkopen zijn.

1 Tacho a 380 euro. Dat zou je gerechtelijk kunnen verhalen.
2 Chassis. (Voorlopige) verkoopovereenkomst met een termijn van 3 weken en aanbetaling van 500 euro

De eerste is je schade
De tweede is automatisch ontbonden toen de koper niet het benodigde bedrag bij elkaar kon krijgen.
Aanbetaling van 500 euro is dan je vergoeding voor opslag en garage zogezegd. Het staat je vrij om daarna de auto aan een andere partij te verkopen. Dat je dat met verlies gedaan hebt is dan een eigen keuze. Je had er voor kunnen kiezen om langer te wachten en iets meer kwijt te zijn qua stallingskosten

Voor dit bedrag geef ik je weinig kans met een gerechtelijke procedure. Kosten wegen niet tegen de baat op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
Je zegt dat je schade hebt door het handelen van de Duitser, maar dat kan je ook doortrekken en zeggen dat je schade hebt door je eigen handelen. Je neemt zelf een bepaald risico met het opknippen van je auto in stukjes en de bijhorende kosten daar van bij de garage.
Je bent natuurlijk wel oprecht gepakt voor die 380 (want die tacho heb je geleverd toch?) en daar kan je aangifte van doen. Verder hand in eigen boezem zou ik zo zeggen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 13:07
De koop is in Nederland gesloten, dus volgens mij is hier Nederlands recht van toepassing.
Heb je geen rechtsbijstand? Gelijk inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05

-tom-562

Oliesjeik

Pat911 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:33:
De koop is in Nederland gesloten, dus volgens mij is hier Nederlands recht van toepassing.
En hoe denk ej dat rechtsbijstand gaat reageren met zo'n warrig verhaal over een Zwitserse Zweed etc. :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
-tom-562 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:47:
[...]

En hoe denk ej dat rechtsbijstand gaat reageren met zo'n warrig verhaal over een Zwitserse Zweed etc. :P
Die gaat doorvragen. Iedereen maakt wel eens een verspreking (vertyping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pat911 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:33:
Ja en wat denk je dat die gaan doen over een bedrag van 380 euro?

Oh sorry meneer, we compenseren dit wel met u, zo hoeven we geen dure rechtzaak etc te starten.

Je wordt uitgekocht, en de oplichter komt er mee weg. Zo is hoe het tegenwoordig werkt.

Goede tip hier over aangifte politie. Zojuist een uitgebreide email in duits/engels zitten tikken en alles daarin gedumpt, met de vraag hier ook bevestiging van te geven zodra dit opgenomen wordt.

Ik wordt gewoon opgelicht. 3 mensen die kunnen verklaren dat ie hier is geweest, zelfs nog beelden als dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:41:
[...]

Oh sorry meneer, we compenseren dit wel met u, zo hoeven we geen dure rechtzaak etc te starten.

Je wordt uitgekocht, en de oplichter komt er mee weg. Zo is hoe het tegenwoordig werkt.

Goede tip hier over aangifte politie. Zojuist een uitgebreide email in duits/engels zitten tikken en alles daarin gedumpt, met de vraag hier ook bevestiging van te geven zodra dit opgenomen wordt.

Ik wordt gewoon opgelicht. 3 mensen die kunnen verklaren dat ie hier is geweest, zelfs nog beelden als dat moet.
Ja, heel leuk en aardig. Ik ben het ook helemaal met je eens.
Maar daarvoor heb je die verzekering, denk aan jezelf, niet aan de oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pat911 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:45:
[...]

Ja, heel leuk en aardig. Ik ben het ook helemaal met je eens.
Maar daarvoor heb je die verzekering, denk aan jezelf, niet aan de oplichter.
Die aangifte doe ik hoe dan ook. Dit is gewoon diefstal. En waarschijnlijk ook omdat ik uit NL kom en de drempel om aangifte voor zulke zaken vaak hoger ligt dan normaal.

Door zo'n houding van ook verzekeraars met het afkopen ipv daadwerkelijk aanpakken komen we er ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:51:
Door zo'n houding van ook verzekeraars met het afkopen ipv daadwerkelijk aanpakken komen we er ook nooit.
Helaas, nogmaals, dat ben ik helemaal met je eens. Als ik kan kiezen tussen gelijk krijgen of mijn geld krijgen kies ik voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 17:19
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:26:
Ik stel nergens dat die duitser mij nu 7k schuldig is. Ik loop in de problemen dankzij zijn handelen. Dat is de kwestie.
Ik snap je frustratie volkomen, maar ik denk dat je hier toch echt even je beeld moet veranderen. Je loopt in de problemen dankzij JULLIE handelen. De koper was een ontzettend naar in zijn gedrag, dat mag duidelijk zijn, maar hij is er niet verantwoordelijk voor dat jij met hem in zee bent gegaan, en hem keer op keer een nieuwe kans hebt gegeven. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Edit: overigens heb je naar mijn -mening- wel compleet recht op het geld dat van te voren afgesproken is (die 500 of 380 euro). Echter zou je niet het recht hebben om het geld te verhalen dat je "dankzij hem" verloren hebt. Die duizenden euro's die je verloor door te wachten is net zoveel zijn schuld als die van jou. Helaas is het jouw verkoop, en mag hij volgens jullie afspraak je zolang mogelijk aan het lijntje houden als jij daar mee in zee gaat.

Verder, misschien wil je de eerste post nog even wat uitbreiden of aanpassen. Het is me nog steeds niet duidelijk of er nu een Zweed of een Zwitser of allebei aan te pas komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Weltschmerz op 24-01-2018 10:04 ]

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je frustratie is normaal. Echter, na lang in de autoexport gewerkt te hebben, kan ik je vertellen dat dit gebeurd. Vandaag, morgen, en de dag erna weer.

Wat je kan doen is je inzetten voor je 380 euro. De rest van de schade heeft geen wettelijke basis, dat is een risico dat je zelf genomen hebt door een aanbetaling van 500 euro als onderpand te accepteren.

je hebt 2 keuzes:
-Je gaat er achteraan en geeft niet op. Dit gaat je veel geld kosten, veel frustratie, en de kans dat het ook maar IETS opbrengt is minimaal. De kans dat Politie hiermee aan de slag gaat is ongeveer 0.00000000001% (die hebben helaas betere dingen te doen, zie Internetoplichting topics)
-Je laat het voor wat het is en gaat verder met je leven. Het verlies is geleden en daar ga je toch niets meer van terugzien.

Ik raad optie 2 sterk aan. Die moet je uiteindelijk toch gaan uitvoeren zodra optie 1 faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
Waarom wil je procederen in Duitsland?
Is Nederlands recht niet van toepassing?

Kan me voorstellen dat je flink baalt!
Ik denk echter dat het een lange weg is om je gelijk te halen voor een relatief klein bedrag (380 euro?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zou hier verder geen tijd en energie in steken.

Per saldo gaat het om een paar honderd euro. Een procedure daarvoor voeren kan noch in Nederland, noch in Duitsland uit.

Wat betreft die paar duizend euro die je bent verloren doordat die Duitser niet nakwam ligt het nog veel lastiger. Jij gaat met A (Zwitser) en B (Duitser) separate overeenkomsten aan, waarbij jouw nakoming richting A afhankelijk is van de nakoming door B. Als je dan richting A in de problemen komt omdat B niet nakomt, ligt dat in principe op jouw bord.

Dit allemaal nog los van de vraag of die Duitser überhaupt wel verhaal zal bieden.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59

hefaistos

feestelijk gehandicapt

De kans dat je 'gelijk' krijgt, schat ik bijzonder laag in.

Een civiele procedure volbrengen gaat duizenden (zo niet tienduizenden) euro's kosten, waarbij een rechtbank in zeer veel gevallen een comparitie gaat bevelen, er een schikking is, en iedereen voor z'n eigen kosten opdraait.

Je moet hier afwegen, wat je wil winnen, en wat je kan opbrengen om te verliezen. Huidige verlies van ca. 500 euro lijkt me eigenlijk een prima uitkomst.

Levensles: gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen is iets heel anders. Beslissingen uit emotie zijn vaak niet de meest handige beslissingen.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
:w Hefaistos

De aangifte doe ik wel gewoon. De kans dat ik hieruit de 380 euro terug ga krijgen is aanwezig. Het is onrechtmatig teruggetrokken en zover ik begreep doet de duitse politie er namelijk wel meer aan (internetoplichting) dan in NL. In NL moeten er eerst honderden aangiftes vloeien nog voordat er iets gebeurd.
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:14:
Je frustratie is normaal. Echter, na lang in de autoexport gewerkt te hebben, kan ik je vertellen dat dit gebeurd. Vandaag, morgen, en de dag erna weer.
Ja, dit. Ik was hier ook voor gewaarschuwd door die zweed dat er erg veel duitsers ook rondlopen die willen kopen maar geen geld hebben. Proefritten voor jan lul maken en uiteindelijk geen geld blijken te hebben om het te kunnen kopen.

Serieuze kopers wil ik dolgraag bedienen, en zelfs nog een betere prijs geven als het gewoon maar goed verloopt. M'n aanbetaling als voorwaarde was goed en werd geaccepteerd. Je hebt er ook klaplopers bij zitten die vragen of je een stuk wilt afzagen van de koets ofzo zodat ze het later komen ophalen. Ja wat denk je, kom gewoon lekker zelf, betaal eerst maar vooruit en dan mag je het helemaal zelf op maat zagen hoe jij het wilt. B)

Schooiers.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 24-01-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:06:
:w Hefaistos

De aangifte doe ik wel gewoon. De kans dat ik hieruit de 380 euro terug ga krijgen is aanwezig. Het is onrechtmatig teruggetrokken en zover ik begreep doet de duitse politie er namelijk wel meer aan (internetoplichting) dan in NL. In NL moeten er eerst honderden aangiftes vloeien nog voordat er iets gebeurd.

[...]

Ja, dit. Ik was hier ook voor gewaarschuwd door die zweed dat er erg veel duitsers ook rondlopen die willen kopen maar geen geld hebben. Proefritten voor jan lul maken en uiteindelijk geen geld blijken te hebben om het te kunnen kopen.

Serieuze kopers wil ik dolgraag bedienen, en zelfs nog een betere prijs geven als het gewoon maar goed verloopt. M'n aanbetaling als voorwaarde was goed en werd geaccepteerd. Je hebt er ook klaplopers bij zitten die vragen of je een stuk wilt afzagen van de koets ofzo zodat ze het later komen ophalen. Ja wat denk je, kom gewoon lekker zelf, betaal eerst maar vooruit en dan mag je het helemaal zelf op maat zagen hoe jij het wilt. B)

Schooiers.
toon volledige bericht
Zo is 't en zo zal t ook altijd zijn.

Ik was ook heel snel klaar met "iets" voor "iemand" doen. Koop eerst maar een auto of 10 zonder problemen, dan denk ik er over na om de antenne er af te schroeven en vast in het dashboardkastje te leggen voor je

Je bent trouwens wel heel onconsequent in het gebruik van zwitser en zweed. Je bent je er wel van bewust dat dat 2 verschillende landen zijn? :9

Zo heb je ze er ook bij die het wanneer het wat "groter" is, zo veel kopen en aparte overboekingen doen in de hoop dat je op een gegeven moment het overzicht kwijtraakt en ze meer ophalen dan ze betaald hebben.
Dat doen ze ook echt opzettelijk, dat is merkbaar. Gelukkig nooit zo ver gekomen. Met een goede boekhouding help je jezelf elke dag opnieuw.

Inmiddels doe ik bijna niets meer met auto's, en ik moet zeggen, lekker rustig :+

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 24-01-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:14
Tip voor de volgende keer: zet in je koopovereenkomst dat het Nederlandse recht van toepassing is. Scheelt je een hele hoop :+

Overigens zou ik voor 380 euro absoluut geen zaak gaan starten, ik snap dat het een principekwestie is geworden maar zelfs als je wint (die kans acht ik gezien het hele verhaal niet heel groot) krijg je de kosten er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:06:

Bijzonder verhaal dit. En ik snap de woede/emotie. Maar emotie is (helaas) een slechte raadgever in financiële conflicten. :|

Maarre, volgens mij ben ik niet de enige die het graag wil weten...
Wat is het nou???? Een Zweed uit Zwitserland, gewoon een Zwitser, of ??? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Knul schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:46:
Tip voor de volgende keer: zet in je koopovereenkomst dat het Nederlandse recht van toepassing is. Scheelt je een hele hoop :+
Het toepasselijk recht is nog niet zozeer de issue, het is meer de bevoegde rechter ;)

De Nederlandse rechter kan ook wel Duits recht toepassen, maar je moet wel bij de Neederlandse rechter terecht kunnen. En dat doe je met een forumkeuze: gewoon opschrijven dat partijen hun geschillen bij uitsluiting voorleggen aan de bevoegde Nederlandse rechter van je eigen woonplaats. En aangezien die Duitser hoogstwaarschijnlijk niet komt opdagen krijg je een mooi verstekvonnis.

Overigens zul je dan nog steeds de nodige kosten maken; betekeningskosten voor het oproepen van de Duitser in Nederland, griffierecht, vertaalkosten en kosten van de Duitse deurwaarder om de veroordeling in Duitsland te betekenen. En dan is het maar de vraag of hij iets kan ophalen, want van een kale kip...

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 24-01-2018 12:11 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zij een klant van mij ook al, als er al de grootste moeite is om 7k bij elkaar te sprokkelen dan wil je niet weten hoe het verloopt als je een bedrag via de rechtsgang verkrijgen wilt. 1 of andere kut motor tracht ie te verkopen midden in de winter / kerst periode die niemand wil. En probeerde me nog een golf 1 aan te smeren. Sodemieter op met je kut auto's. :P Knaken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:17
Tips:
  • PayPal nooit gebruiken bij afhalen of deals die nog kunnen klappen
  • Zaak laten rusten en je verlies nemen

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 24-01-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:41:
[...]

Dan daag je ´m toch gewoon voor de civiele rechter hier. Mag ie mooi hier verschijnen voor de recthbank om zn verhaal te doen, bewijs jij dat ie hier is geweest, het ding heeft meegenomen en daarna de boel heeft gestorneerd. Vonnis, naar de deurwaarder stappen, die een Duitse deurwaarder in laten schakelen en beslag, enz. Tenzij the Sjurman de zaak wint.
Pagina: 1