tristanbrans schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:29:
Met de i7 build bedoelde ik dit
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-8700 Boxed | € 289,- | € 289,- |
1 | ASRock B360M Pro4 | € 83,01 | € 83,01 |
1 | Zotac GeForce GTX 1060 Mini 6GB | € 335,- | € 335,- |
1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 58,75 | € 58,75 |
1 | Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX | € 79,50 | € 79,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK | € 162,15 | € 162,15 |
1 | BitFenix Formula Gold 450W | € 62,- | € 62,- |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 135,13 | € 135,13 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.204,54 |
En met de r5 build dit
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 162,65 | € 162,65 |
1 | Asus Prime B350M-A | € 70,49 | € 70,49 |
1 | Zotac GeForce GTX 1060 Mini 6GB | € 335,- | € 335,- |
1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 58,75 | € 58,75 |
1 | Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX | € 79,50 | € 79,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK | € 162,15 | € 162,15 |
1 | BitFenix Formula Gold 450W | € 62,- | € 62,- |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 135,13 | € 135,13 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.065,67 |
@Verwijderd
Heb jij nog een andere suggestie?
Natuurlijk mag het minder duur graag zelfs!
Aangezien dit mijn eerste build word heb ik niks buiten een muis toetsenbord en een monitor
Ik zou zelf voor de AMD-build kiezen, het geldverschil weegt zwaarder dan het performance-verschil wanneer dat er is. De 1700 (overklokt) heeft een net iets grotere performance dan de 8700k voor multithreaded werk, enkel bij applicaties die slecht multithreaden ga je verschil zien. In het geval van video-editing is Adobe Premiere Pro het ergste voorbeeld, het is niet singlethreaded maar ook niet goed genoeg multithreaded, het scheelt volgens mij hooguit 10-15% aan rendertijd (misschien minder omdat jij de locked versie kiest in plaats van de 8700k) bij Adobe Premiere Pro maar het verschil is kleiner aan het worden omdat Adobe langzaam maar zeker een minder grote pile of crap van hun software maakt en meer kernen goed ondersteunt. Ze zijn in 2017 flink onder vuur komen te liggen omdat bleek hoe slecht hun software is geoptimaliseerd en om te voorkomen dat ze marktaandeel gaan verliezen zijn ze die puinhoop in hun code nu aan het opruimen.
Dan heb je nog gaming. Bij 1440p maakt het werkelijk geen verschil (gemiddeld 1-2 FPS, je kan het niet merken), bij 4k helemaal geen verschil en bij 1080p kan de 8700k tot 10% beter presteren (gemiddeld). Dan gaat het erom of dat je wel met 1080p gaat gamen (met die build zou ik voor 1440 kiezen en het uitgespaarde geld kan je gebruiken voor een 1440p monitor in plaats van een 1080p monitor

). Stel dat je met 1080p gaat gamen dan moet je afwegen dat je voor Intel over een paar jaar een nieuw moederbord moet kopen voor een nieuwe CPU terwijl je bij AMD Zen3 en vermoedelijk ook de opvolger daarvan (het werd gisteren bekend dat dat ook een Zen-CPU wordt) op hetzelfde moederbord kan worden gestopt. Op een gegeven moment wil je het moederbord upgraden voor PCIe 4.0 en DDR5 maar dat zie ik niet binnen 6 jaar gebeuren. Bij 1080p gaming is er <10% verschil, met enkele sterke uitschieters (alle Source-spellen, Overwatch, PUBG, spellen die 1 of 2 kernen gebruiken en sowieso een hoge FPS geven) en dit heeft vooral te maken met slecht geoptimaliseerde software voor Ryzen (CCX, IF...).
Voor games gaat de trend zijn dat meer threads en kernen worden benut en dat niet meer onevenredig veel load bij 1 kern komt te liggen zoals nu het geval is. Dat heeft te maken met dat developers zich aanpassen aan meer kernen (de PS5 gaat 8 Ryzen-kernen krijgen) en dat DX11 langzaam maar zeker wordt vervangen door Vulkan en DX12.
De 850 Evo kost momenteel minder bij een andere winkel:
https://www.ssdcenter.nl/...5512/samsung-850-evo.html
Het wordt verwacht dat de prijzen van SSD's verder gaan dalen in dit jaar doordat ze ongeveer twee keer zoveel data kwijt gaan kunnen per oppervlakte-eenheid (wafer) en dat hierdoor de prijzen met 20-30% gaan dalen in het restant van 2018.
Voor RAM, even opzoeken of dat het latje op de QVL-lijst staat.
Voor het moederbord, mijn voorkeur gaat uit naar de Asus Prime Pro (ongeveer €135) omdat dit het goedkoopste moederbord is wat goede VRM's heeft en veel meer vermogen aankan dan wat nodig is voor Ryzen, die gaat ook een Zen2 en Zen3 soepel draaien, zonder dat de performance beperkt wordt doordat de VRM's het niet aankunnen en zonder dat het moederbord bezwijkt (bijvoorbeeld omdat een condensator doorbrandt). Dat is interessant als je een upgradepad naar Zen3 wil, het performanceverschil tussen Zen (Ryzen en Ryzen2) en Zen3 gaat erg groot zijn, de node wordt veel kleiner en ze gaan een nieuwe techniek gebruiken voor de lithografie (EUV) waardoor het aantal lagen omlaag kan (gunstig), daarnaast zijn er nog allerlei gemakkelijke verbeteringen aan de architectuur na een eerste generatie, bij Intel zag je dit bij de 2000/3000-serie.
Wil je 100% zeker 6-8 jaar met die CPU gaan doen? Dan kan je ook voor een goedkoop B350-moederbord kiezen, geen enkel probleem. Kies er een van Asus of ASRock, ASRock heeft fraaie goedkope B350-moederborden (ook beter) maar er zitten ook minder goede modellen tussen. Erg hit of miss, goed onderzoek naar doen! Bij Asus weet je min of meer wat je krijgt.
Ik zou niet de Fractal C (met of zonder glas) kiezen, die kast is een heethoofd. Er zit geen goede gril aan de voorkant - zoals bij de R-serie - en het glas en het kleinere formaat helpen ook niet. Fractal is een goede keuze maar ik raad aan om ofwel de C Meshify te kiezen ofwel de R5/S/R6 te kiezen. De S en C Meshify kosten ook ongeveer €80, de R5 net boven de €100 en de R6 ongeveer €115. Het verschil tussen de R5 en de R6 is niet de moeite waard tenzij je een EATX-moederbord erin wil kunnen plaatsen of wil waterkoelen. Het verschil tussen de R5 en de S is dat de R5 drive bays en een optische bay heeft, je kan in de S harde schijven plaatsen maar daar ga je wel wat van horen tenzij je rubber gebruikt om de trillingen te dempen (ik weet dat veel mensen dit doen, ik heb er zelf geen ervaring mee) terwijl je bij de R5 niets hoort van je harde schijven.
Voor de voeding zou je ook even kunnen kijken naar een goede 550W voeding zoals deze.
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
Er zijn er nog een paar die dezelfde voeding gebruiken (afkomstig van Seasonic), door hetzelfde bedrijf gemaakt maar in een iets ander kastje etc.
Vergelijk die met elkaar om te zien wat het meest waar voor je geld geeft, je kan een verschil hebben in hoeveel geluid het maakt (heatsink + fan + software). Ik weet dat Seasonic zelf dezelfde voeding verkoopt (maar in een ander kastje) voor een lager bedrag, eveneens met 10 jaar garantie en voor ongeveer €76. Het punt is dat je voor iets meer geld waarschijnlijk een veel betere voeding kan krijgen. Aan jou de keuze of dat jij dat ervoor over hebt. Een voeding is een relatief lawaaierige component, persoonlijk vind ik het fijn als die stil is, zeker bij idle (zero-RPM mode, ook wel semi-passief genoemd). Verder betaal je voor een lagere ripple (bijv. 1% afwijking spanning/stroomsterkte in plaats van 5%), betere beveiligingen (als er iets raars gebeurt op het stroomnet), langere garantie, kabels...
Ik heb een beetje een bias in dit verband, als je langer dan 10 jaar met een voeding doet dan vind ik het niet erg om €20 meer te betalen terwijl je ook voldoende meer kwaliteit krijgt. Je neemt de voeding mee naar je volgende build.
Kijk hier even voor meer informatie over voedingen en verwijzing naar bronnen voor reviews:
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Voor de grafische kaart zou ik normaal gesproken de RX580 (meer specifiek de Sapphire Nitro+ of XFX) aanraden tussen die twee kaarten maar met de huidige prijzen...
Voor DX11 presteren de beide kaarten (GTX1060 en RX580) even goed De RX580 kan beter omgaan met Vulkan en DX12 en de GPU-load zit vaak nog rond de 80-85%, er zit dus nog wat in de tank voor toekomstige spellen zolang je bijvoorbeeld MSAA niet al te hoog zet (>4x).
Het best wacht je nog even met een grafische kaart te kopen, de prijzen beginnen net weer wat te zakken. Voor een groot deel (de prijs van geheugen speelt ook een rol maar <20%) worden die hoge prijzen veroorzaakt door 'mining' en dat begint nu in te storten (Bitcoin, Ethereum), we zien hier op Tweakers V&A al dat er tweedehands meer grafische kaarten worden verkocht, hierop zal volgen dat de prijzen bij de winkels voor nieuwe kaarten dalen. Een paar maanden kan €100-200 schelen.
Sterker, hij zal het niet merken, maar de 850 Evo is een nog betere keuze, met de huidige prijzen. Ook hiervoor geldt dat er geen performanceverschil te merken is.
Wil je sneller dan de 850 Evo, kies dan de 960 Evo. Ik zou echter nog even wachten met NVMe, die prijs gaat nog flink zakken in 2018 en 2019. Voor een deel omdat dit al gaande was (in het begin is iets duurder, later zakt de prijs, kijk naar het prijsverloop en zie het zelf), voor een deel omwille van deze ontwikkeling.
http://www.tomshardware.c...2gbit-hmb,news-57690.html
Lagere prijzen SATA-SSD => lagere prijzen NVMe-SSD. Zowel om een technologische reden als om een prijstechnische reden (het prijsverschil moet in verhouding staan tot het performanceverschil).
Crucial is hier het go-to merk geworden omdat ze jarenlang qua performance in de buurt kwamen van Samsung maar veel minder kostten. Echter is de dynamiek in de markt gewijzigd. Samsung is haar voorsprong voor SATA-SSD's kwijtgeraakt doordat de interface zelf het struikelblok vormt (met caching-gerelateerd kunst- en vliegwerk haalt Samsung nog een voorsprong van 1-2% of zo) waardoor nu heel veel SSD's in de buurt komen, daarnaast is NVMe de standaard highend geworden (960 Evo typisch). Samsung heeft in reactie op die twee ontwikkelingen de prijzen naar een competitieve hoogte verlaagd. Er zijn merken die je beter mijdt, Crucial en Samsung zijn gelijkwaardig voor SATA-SSD's, neem de SSD die het minst kost. Op 1 uitzondering na: de clone-software van Samsung schijnt veel beter te zijn. Maar clonen raad ik sowieso af als je van het ene naar het andere systeem gaat, voor Windows is dat problematisch, het technische verhaal kan je hier vinden:
https://www.howtogeek.com...tion-to-another-computer/ ). Voor een clean install in hetzelfde systeem kan het wel handig zijn.
Rant. Ik kocht in augustus een 500 GB SSD voor €170 omdat mijn harde schijf crashte (ja, ik was zo verschrikkelijk laat met voor het eerst een SSD te installeren, ik hield het absurd lang vol met die harde schijf). Nu kost dezelfde SSD €115. 
Lees even dit document, daarna spreken we verder.
https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
Dat is nog maar voor 1 node en dat houdt nog geen rekening met de typische architectuurwinst die je ziet bij de tweede en derde ronde van een nieuwe architectuur zoals je ook bij Core zag. Ik durf rustig te voorspellen dat je bij Zen3 niet enkel veel snellere en zuinigere (bij dezelfde prestatie als nu) kernen gaat hebben maar dat je ook meer kernen zal krijgen voor hetzelfde bedrag omdat de kosten omlaag kunnen dankzij EUV-lithografie (het aantal lagen kan sterk omlaag) en het volwassen worden van de '7 nm.' nodes. Indien dat niet blijkt te zijn dan mag jij over 2-3 jaar dit stukje tekst uit deze reactie citeren en geef ik ruiterlijk toe dat ik ernaast zat. Iedereen die een beetje zijn hardware kent weet dat de HT quadcore van de 2000-serie van Intel een gouden keuze was omdat die nauwelijks onderdoet voor de 6700k en de 7700k. Dit gaat ook zo'n gouden moment zijn qua CPU's, daarna gaat het weer minder snel gaan doordat he moeilijker wordt om die nodes nog kleiner te maken. Ook bij die Intel CPU ging de nodeverkleining hand in hand met laaghangend fruit wat je typisch hebt na de eerste ronde van een nieuwe architectuur (Core).
[
Voor 25% gewijzigd door
Verwijderd op 10-04-2018 21:58
]