Vrijwilligerswerk is iets anders dan een onbetaalde baan. Sportclubs, goede doelen, buurtverenigingen, scouting, dat soort organisaties die draaien op vrijwilligers. Maar die vrijwilligers zijn vaak mensen die dat naast hun reguliere baan doen, en niet van 9 tot 5 aan de bak zijn bij die organisatie. Dat is dus geen vervanging van een reguliere betaalde baan. Ook hebben die organisaties vaak niet het budget of de structuur om überhaupt mensen aan te nemen. De sportclub waar ik lid van ben, en ook het nodige vrijwilligerswerk voor doe, gaat nooit mensen het minimumloon kunnen betalen om te scheidsrechteren, de kantine te runnen, de materialen te beheren, de administratie te doen, en ga zo maar door. Als je daar vrijwilliger wordt, dan heb je dus nul uitzicht om via dat werk aan een betaalde baan te komen. Het is wel goed om onder de mensen te zijn, invulling aan je dag te geven als dat nodig is, een gat in je cv te vullen, of gewoon wat terug te geven aan de maatschappij, vereniging of gemeenschap waar jij deel van bent.
Waar TS naar op zoek lijkt is eerder een reguliere baan, maar om de een of andere reden mag dat zonder salaris. Organisaties die mensen in dienst hebben, zijn er niet op ingericht om onbetaalde vrijwilligers van 9 tot 5 voor zich te hebben werken. Zeker niet als die het in de online marketing (zie andere topic van TS:
Zelfstandig werken (kantoorwerk)) moeten gaan doen. Bedrijven moeten tijd investeren om jou in te werken, om jou een werkplek en toebehoren ter beschikking te stellen, en verwachten daar dan ook een zekere commitment voor terug. Dan willen ze niet het risico lopen dat jij als vrijwilliger morgen zegt dat je er mee stopt omdat je er op uitgekeken bent. Ook kunnen ze je onmogelijk verantwoordelijkheden geven, want tsja, gaan ze je er op aan kunnen spreken als je die verzaakt?
Wat je lijkt te zoeken is volgens mij heel, heel erg zeldzaam. En dan moet jij maar net de voorkeur krijgen boven een bekende uit het netwerk van de organisatie. Zeker als je in de online marketing aan de slag wilt, wat gewoon een kantoorbaan is. Je zult in een team werken (want óf er zijn meerdere mensen in dienst bij de marketingafdeling, of je doet het alleen waarbij het helemaal belangrijk is dat je met mensen in de organisatie kunt spreken), waarin je dus contact moet hebben met collega's. En hoe goed skype ook ontwikkeld is, als je de helft van de tijd extern kunt werken zal het veel zijn in een dergelijk beroep. Als je denkt dat online marketing inhoudt dat je wat trackingsoftware plaatst, rapportjes maakt, test opstelt, conclusies trekt en aanbevelingen bij een product owner of development team neerlegt, dan heb je een vreemd beeld van wat het in de praktijk inhoudt. Wat ja, die taken voert een online marketingafdeling uit, maar wel in overleg met de organisatie en veelal op een vaste werkplek.
Of je dit nu als freelancer, loonslaaf, vrijwilliger of payroller doet, dat maakt voor het werk niet uit. Die constructie is alleen de manier waarop je ingehuurd en beloond wordt.
Probeer dus de echte reden eens te achterhalen waarom jouw begeleider stuurt op vrijwilligerswerk. Misschien is het inderdaad wel om je een zetje in de rug te geven door met mensen in aanraking te komen. Als ik je in het andere topic loos over de onzinnigheid van small-talk of het vervelende van in een kantoortuin werken en gesprekken van anderen aanhoren, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er op sociaal gebied wel eens iets aan de hand kan zijn. Dat is niets om je voor te schamen, maar mogelijk helpt het dan om op een laagdrempelige manier eens met wat mensen in contact te komen. Vrijwilligerswerk is dan ideaal, want het schept een band met je mede-vrijwilligers, en het geeft daarnaast ook nog een voldaan gevoel en het idee dat je iets terug doet voor de samenleving. Iets wat iedereen volgens mij goed kan gebruiken, zeker als je in de bijstand zit.
Heb je kennis en ervaring in de online marketing? Mooi, solliciteer dan naar banen in die hoek. Vacatures zat in deze economisch gunstige tijden.
Wil je vrijwilligerswerk doen? Ook werk zat, maar dan wel van het type handjes uit de mouwen en werken met mensen.