Da's wel een heel autistische kijk op de werkelijkheid.

Het is niet zo dat ik me volledig afsluit. Alleen, het nut van continu zinloos gepraat zie ik niet. Alleen daarom al, pas ik niet goed op kantoor (hartelijk dank voor de herinnering, dat is nóg een drijfveer om geen kantoorbaan te gaan zoeken), want die gesprekken passen gewoon niet bij mij, die droge/rustige persoonlijkheid van mij gaat op een gegeven moment schuren/irriteren, óók bij anderen. Ik zal (sorry to say) nooit/zelden naar een ander toelopen om een gesprek aan te knopen, gedurende werktijd.
Daarentegen zou ik juist teveel opvallen als alle communicatie in een bedrijf via een intranet/intern forum zou verlopen (ik schrijf vaak en veel op zulke platforms). Waarschijnlijk omdat het dan draait om deskundigheid ipv 'sociale communicatie' (hey, wat hedde gij dit weekend gedaan dan?

) Ik zie de lol er wel van in hoor, een beetje slap lopen brabbelen over (eigenlijk: niets), beetje tijd verspillen, slap praten. Ik heb juist een tegenovergestelde persoonlijkheid (vuur, vooruitgang, snelheid, kracht, resultaat, etc.) Persoonlijke waarde op het werk is voor mij: een goed eindresultaat. Voor anderen misschien: prettig contact met anderen, een beetje werken en deadlines halen en een prettige dag hebben. En ik ben echt geen chagarijn hoor, een praatje maken kan best, maar het heeft voor mij lagere prioriteit.
Waar sommigen liever constant in contact staan met anderen en misschien af en toe alleen, ben ik liever veel alleen en af en toe samen. Dan zie ik mezelf toch liever liever een droombaan hebben als productieve freelancer (als in; voldoende gedaan krijgen op een dag), die vanuit een rustige werkkamer in een bedrijfsverzamelgebouw of vanuit huis en soms ook vanuit andere omgevingen, zoals de bibliotheek (en misschien eens paar maand/per twee maanden), met vaart en vuur, een bijdrage levert aan de doelstellingen van de opdrachtgever. Dat lijkt mij, mijn geschikte rol te zijn.
En indien overleg nodig is, we bellen, we mailen, we chatten. Of we gebruik een modern communicatiemiddel. En eens in de zoveel tijd bij elkaar voor een goed gesprek of een flinke dag uit. Alle vrijheid, alle mogelijkheden, alle ruimte en toch volle kracht vooruit. En als ik zin heb in kantoor, ga ik daar uit mezelf heen, maar dan zit ik in ieder geval niet dagelijks in gevangenschap (althans, zo zie ik het, als je geen keuzes kan maken, maar verplicht ben om elke dag 0830/0900 uur op werk te verschijnen, een leven leiden in gevangenschap is aan mij niet besteedt.).
Kortom, ik heb totaal geen kantoor-persoonlijkheid. Mijn praatskills zijn benedengemiddeld en de vrijheid die ontbreekt, zet me ook aan het denken. Ik ben blij dat velen van jullie wel goed overweg kunnen met het kantoorleven

, ieder op z'n eigen manier zo te lezen, zo heeft iedereen zijn andere werkvoorkeuren/werkwaarden.