Als jij net zoals in dit topic eromheen blijft draaien en geen open en eerlijke antwoorden
Dit stoort me dus. Ik heb 1) aangegeven dat ik in een crisis zat 2) Antwoorden heb gegeven op zoveel mogelijk vragen 3) vrij en open meer informatie heb gedeeld, op basis van jullie vervolgvragen.
Begrijp je hoe dat bij de ander binnenkomt?
Laat ik eens een voorbeeldje geven. Stel. Jij bent van mening dat iemand niet duidelijk antwoord geeft op vragen, niet open is. En geen eerlijke antwoorden geeft. Dan is er een nogal behoorlijke startsituatie. Waarin je vervolgens verbetering probeert te krijgen. Probeer dan niet te pushen, maar focus op pull. Wat je nu doet, is aangeven hoe jij e.e.a. ervaart op een manier dat het opgevat wordt als een conclusie. Het komt hard (lees: bot) over. De perfecte saus om een gesprek stuk te laten lopen.
Nu zijn er 2 mogelijkheden. 1) het is juist het doel om het zo over te laten komen 2) je kiest je woorden niet goed genoeg.
Zo kan het ook:
Eromheendraaien:
- Is er misschien nog iets meer wat je me wilt vertellen?
- Zit je op dit moment ergens mee? Speelt er iets?
- Hoe gaat het thuis?
- Hoe kijk je aan tegen de wereld om je heen?
- Hoe gelukkig ben je nu op een schaal van 1 tot 10? [bijvoorbeeld; 5]. En wat maakt dat je je geluksgevoel een 5 geeft.
Geen open en eerlijke antwoorden:
- In de basis moet je er vanuit gaat dat de ander eerlijke antwoorden geeft, totdat je het tegendeel ontdekt. Vervolgens de ander niet naschreeuwen: je bent niet eerlijk geweest! Maar ingaan op wat je hebt ontdekt en daar vragen over stellen. Trek niet te snel de conclusie dat iemand niet eerlijk is;
- Geen open antwoorden. Ok hiervan moet je iemand niet beschuldigen. Wat in jouw visie een 'gesloten' houding is, kan voor de ander juist voelen als een uiterst 'open' houding. Wat is een open houding? Dat is redelijk subjectief. En zelfs per geval/onderwerp afhankelijk. Als iemand een gevoelig onderwerp aansnijdt en daar wat over vertelt, is hij/zij zoals hij dat ervaart, misschien wel heel open in z'n communicatie. Kortom, wil je meer informatie, stel open vragen, dan krijg je 'open antwoorden'. Krijg je dit niet, dan wil de ander er misschien niet verder over antwoorden. Accepteer je dat, dan ben je begripvol, respectvol. Accepteer je dat niet, dan ben je ongemanierd en heb je zelf iets te verbeteren.
Kortom, als je echt wil helpen, vel dan geen oordeel, maar richt je aandacht op de ander en schuif jezelf naar de achtergrond. Stel strategisch vragen i.p.v. continu te benoemen wat volgens jouw visie als 'waar' moet worden beschouwd (je bent, je blijft, je xxx, je xxx). Geen conclusies! Helpen = luisteren en doorvragen, zonder te oordelen. Als jij net zoals [...], je verhaal zo beginnen, is het perfecte recept om een verstandhouding aardig kapot te laten gaan.
Ik zal niet verder reageren op dit moment, heb mijn internetblocker geactiveerd.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 29-03-2018 14:21
]