Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:27:
[...]
Alleen in dit geval, word ik begeleid, dus als er iets aan de hand zou zijn, zouden zij dat (denk ik) als eerste doorhebben. Je spreekt je client regelmatig dus als er iets aan de hand kán zijn, dan zou je daar signalen van oppikken, waarna je kan vragen: ik zie/hoor X, Y, Z van je, is er misschien iets aan de hand is? Althans, dat zou mijn beredenering zijn, heb niet de opleiding genoten die een professional wel heeft.
Een aantal dingen :
- Het hele feit al dat je begeleid wordt zegt al dat er iets aan de hand is.
- Als jij net zoals in dit topic eromheen blijft draaien en geen open en eerlijke antwoorden geeft dan kan zelfs de beste professional je niet helpen omdat je hem/haar gewoon noodzakelijke info onthoud.
- Een professional is geen wonderdokter die alles magisch weg kan toveren, een professional kan jou begeleiden op het pad wat reeel binnen jouw wensen past, geef jij je wensen onvolledig aan dan kan een professional niets doen, geef jij je eigen realiteit verkeerd aan dan kan wederom een professional niets doen.

Oftewel het belangrijkste punt is dat een professional met jou kan samenwerken en op basis van jouw input advies kan uitgeven. Zonder jouw input kan een professional niets.
En ga je er omheen blijven draaien etc dan kan een professional ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb wel zo'n opleiding genoten, ben als hulpverlener werkzaam geweest en kan je vertellen dat het vaak níet zo werkt. Dat ene uurtje in de 1-2 weken dat je 'n cliënt ziet, is lang niet voldoende om een goede inschatting te kunnen maken, er speelt (in 99,9% van de gevallen) altijd veel meer mee dan je in eerste of tweede instantie mee krijgt als hulpverlener.

En ja, ook als hulpverlener ben ik zo direct. En weet je wat het mooie is: dat wordt vrijwel door al mijn cliënten als prettig ervaren. Ik veroordeel nooit, heb mensen van allerlei pluimage en met heel verschillende problematiek aan mijn tafel gehad, en goed vragen is een kunst. Maar wel eentje die gewaardeerd wordt over het algemeen.

Communicatie over internet levert inderdaad beperkingen op, maar dat neemt niet weg dat het toch prima kan, en dat er zelfs hele therapie-trajecten via internet verlopen.

Maar goed, wat mij betreft is het duidelijk dat je de antwoorden hebt gekregen die je zocht, en dat is prettig voor je. Dat we graag met je mee kijken naar een goede oplossing, wil je niet, en dat mag ook. Je hebt je zinnen gezet op dit, en ik wens je veel succes erbij. Wel vind ik het jammer dat je er niet voor open staat om samen met ons te kijken naar alternatieve mogelijkheden, want ik denk dat jouw idee (100% thuiswerken om te beginnen als vrijwilliger) niet gaat werken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als jij net zoals in dit topic eromheen blijft draaien en geen open en eerlijke antwoorden
Dit stoort me dus. Ik heb 1) aangegeven dat ik in een crisis zat 2) Antwoorden heb gegeven op zoveel mogelijk vragen 3) vrij en open meer informatie heb gedeeld, op basis van jullie vervolgvragen.

Begrijp je hoe dat bij de ander binnenkomt?

Laat ik eens een voorbeeldje geven. Stel. Jij bent van mening dat iemand niet duidelijk antwoord geeft op vragen, niet open is. En geen eerlijke antwoorden geeft. Dan is er een nogal behoorlijke startsituatie. Waarin je vervolgens verbetering probeert te krijgen. Probeer dan niet te pushen, maar focus op pull. Wat je nu doet, is aangeven hoe jij e.e.a. ervaart op een manier dat het opgevat wordt als een conclusie. Het komt hard (lees: bot) over. De perfecte saus om een gesprek stuk te laten lopen.

Nu zijn er 2 mogelijkheden. 1) het is juist het doel om het zo over te laten komen 2) je kiest je woorden niet goed genoeg.

Zo kan het ook:

Eromheendraaien:
- Is er misschien nog iets meer wat je me wilt vertellen?
- Zit je op dit moment ergens mee? Speelt er iets?
- Hoe gaat het thuis?
- Hoe kijk je aan tegen de wereld om je heen?
- Hoe gelukkig ben je nu op een schaal van 1 tot 10? [bijvoorbeeld; 5]. En wat maakt dat je je geluksgevoel een 5 geeft.

Geen open en eerlijke antwoorden:
- In de basis moet je er vanuit gaat dat de ander eerlijke antwoorden geeft, totdat je het tegendeel ontdekt. Vervolgens de ander niet naschreeuwen: je bent niet eerlijk geweest! Maar ingaan op wat je hebt ontdekt en daar vragen over stellen. Trek niet te snel de conclusie dat iemand niet eerlijk is;
- Geen open antwoorden. Ok hiervan moet je iemand niet beschuldigen. Wat in jouw visie een 'gesloten' houding is, kan voor de ander juist voelen als een uiterst 'open' houding. Wat is een open houding? Dat is redelijk subjectief. En zelfs per geval/onderwerp afhankelijk. Als iemand een gevoelig onderwerp aansnijdt en daar wat over vertelt, is hij/zij zoals hij dat ervaart, misschien wel heel open in z'n communicatie. Kortom, wil je meer informatie, stel open vragen, dan krijg je 'open antwoorden'. Krijg je dit niet, dan wil de ander er misschien niet verder over antwoorden. Accepteer je dat, dan ben je begripvol, respectvol. Accepteer je dat niet, dan ben je ongemanierd en heb je zelf iets te verbeteren.

Kortom, als je echt wil helpen, vel dan geen oordeel, maar richt je aandacht op de ander en schuif jezelf naar de achtergrond. Stel strategisch vragen i.p.v. continu te benoemen wat volgens jouw visie als 'waar' moet worden beschouwd (je bent, je blijft, je xxx, je xxx). Geen conclusies! Helpen = luisteren en doorvragen, zonder te oordelen. Als jij net zoals [...], je verhaal zo beginnen, is het perfecte recept om een verstandhouding aardig kapot te laten gaan.

Ik zal niet verder reageren op dit moment, heb mijn internetblocker geactiveerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:57:
Oké, open kaart, wat denk je *precies* wat er aan de hand is? En welke specifieke onderbouwing kan je daarvoor aanhalen? Ik heb denk ik terechte twijfels of je mijn situatie wel goed genoeg inschat. En of je die uberhaupt op deze manier kan inschatten. Ook vraag ik me af, waarom precies, je twijfelt aan mijn oprechtheid. Ik vind je reactie irritant. Je bent oordeelsvormig. Als je in real-life ook zo bent, zou ik niet bevriend met je willen raken. Je kan toch niet iemand op deze manier aanspreken? De mensen tegen wie je praat, zijn ook mensen, net zoals jij. Probeer een stuk minder grof te zijn. Minder vel op de tong. Ik heb veel reacties van je gelezen en je bent echt een toffe kerel, je deelt je persoonlijke ervaringen denk heel goed mee, valt eruit op te maken, maar de manier waarop jij iemand aanspreekt, is een verbeterpunt voor JOU. Althans, dat is, denk ik, hoe ik er terecht over denk, gezien je laatste reacties in dit topic.

Nogmaals, mod, volgens mij voegt e.e.a. niets meer toe en zou een slotje een goede oplossing zijn.
Tegen wie heb je het?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 18:09
Ik denk dat als je nog steeds de marketing- en communicatierichting op wilt, je beter aan de communicatieskills kunt werken. Het gaat namelijk niet enkel om wat de zender zegt en/of bedoelt, maar ook om wat de ontvanger ontvangt/begrijpt. Aangezien dit hele topic een aaneenrijging van vaagheden en langs elkaar heenpratej is en "gangbare" conclusies (uit veel HOOFDLETTERS en opmerkingen dat iemand daar echt woest van kan worden en moet stoppen wegens het voelen opkomen van woede, halen dat diegene boos is) niet getrokken zouden moeten kunnen worden... En als je in een bedrijf op een marketing&communicatieafdeling zit en het merendeel van je klanten begrijpt je bericht niet goed, dan kun je dat ook niet op hen afwentelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ok, zonder te oordelen of je ergens van te beschuldigen: ik zie in dit topic wel wat zaken voorbij komen waardoor ik mijn twijfels heb of het verstandig is dat je werk gaat doen waarbij je uitsluitend online met je opdrachtgevers en collega's communiceert. Blijkbaar worden jouw schrijfsels niet door anderen geïnterpreteerd zoals je ze bedoelt. Los van aan wie dat ligt, gaat dat dus niet helpen als je alleen online communiceert.

Daarbij kan ik me ook de verontwaardiging van enkele lieden hier wel voorstellen, als je eerst aangeeft in de bijstand te zitten en naar werk op zoek te zijn, en een dag later stelt dat je niet kunt reageren vanwege allerlei deadlines. Je hoeft echt niet uit te leggen waar die dan voor zijn, maar besef wel dat je dan de schijn tegen hebt. Als je dat wil doorbreken, zul je toch iets moeten vertellen, al is het in algemeenheden. Niet in zaken die nog veel meer vragen oproepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:12:
[...]
Dit stoort me dus.
...
Begrijp je hoe dat bij de ander binnenkomt?
Ik zou zeggen doe eens aan zelfreflectie. Jij stelt hier een aantal vragen, om daar goed antwoord op te kunnen geven wordt er om verdieping gevraagd en dan ga jij eromheen draaien en vaag doen.
Hoe denk je dat dat overkomt...
Wat je nu doet, is aangeven hoe jij e.e.a. ervaart op een manier dat het opgevat wordt als een conclusie. Het komt hard (lees: bot) over. De perfecte saus om een gesprek stuk te laten lopen.
Wellicht dat je het bot kan noemen, maar het is wel eerlijk en duidelijk. Als dat bij jou een perfecte manier is om een gesprek stuk te laten lopen, dan ligt dat aan jou.
Zo kan het ook:

Eromheendraaien:
...

Geen open en eerlijke antwoorden:
...
Weet je wat nou het trieste is, deze theorie is in dit topic al doorlopen en daar heb je geen antwoorden op gegeven.
Kortom, als je echt wil helpen, vel dan geen oordeel, maar richt je aandacht op de ander en schuif jezelf naar de achtergrond.
Dat zou leuk zijn als ik moeder theresa was en ik had vanuit het niets besloten dat ik jou zou gaan helpen.
Alleen dat is hier niet de situatie, jij komt met een probleem en daar wil ik best aan bijdragen om het op te lossen alleen verwacht niet dat jij geen kritiek krijgt als jij het simpelweg fout doet.

Ik vind deze post ook weer heel illustratief voor jou, in plaats van te kijken naar wat er gezegd wordt ga jij vallen over de vorm zodat je het maar naast je kan neerleggen en je in je slachtofferrol kan blijven zitten.

Dit is vermoedelijk ook simpelweg een grote reden waarom je niet met mensen wilt samenwerken en juist waarom je begeleiding wil dat je vrijwilligerswerk gaat doen.
Dan kom je namelijk uit je beschermde stulpje waar je internetblokkades aan kan zetten als mensen iets zeggen wat jou niet bevalt ongeacht hoe waar of behulpzaam het ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Dit topic gaat niet leiden tot werk of lagere belastingen danwel overheidsuitgaven. Dit slotje wel tot een lagere serverbelasting :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2018 20:14 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.