Iedereen bedankt voor alle antwoorden! Ik heb nog enkele vragen die voortkomen uit sommige reacties

AJM schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:19:
Mijn eerste woning heb ik 5 jaar geleden gekocht waarbij ik via de Hypotheker een hypotheek heb afgesloten. Dat verliep allemaal prima, maar ik vond het achteraf toch wel veel geld. Nu hebben mijn vriendin en ik recent een nieuwe woning gekocht en hebben nu de hypotheek geregeld via Moneywise, voor €1250,- wordt alles geregeld, echter alles verloopt via telefoon en mail, ze hebben geen kantoor. Wat ons betreft een aanrader.
[...]
Die prijs klinkt al een stuk beter, waren er nog dingen die jullie gemist hebben bij een online adviseur ten aanzien van een adviseur waar je wel langs kan gaan? Hadden jullie wel het idee dat ze de tijd voor jullie namen indien jullie vragen hadden?
jasperdeman schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:23:
[...]
Notariskosten voor hypotheek zijn aftrekbaar, samenlevingscontract niet. Het kan wel verstandig (en soms ook voordelig) zijn dit bij dezelfde notaris in één keer te regelen. Ook orientatie gesprekken bij notarissen kunnen gratis zijn, sowieso zijn de tarieven online te vinden, danwel op te vragen bij de kantoren. 1000 euro voor een simpel samenlevingscontract is echter idioot hoog. 200-400 euro is volgens mij schappelijk. Utrecht zal altijd wat duurder zijn dan de achterhoek zeg maar.
[...]
Hoeveel denk je dat je kunt besparen indien je dit bij dezelfde notaris combineert?
Dan zou je toch juist zeggen dat een aankoopmakelaar toegevoegde waarde kan bieden, juist omdat er heel veel vraag is?
Bood ING zo'n kortingstarief? Hebben jullie de hele hypotheek bij ING, of enkel het adviesgedeelte? En wat betaal je voor Hypotheek advies bij ING (met eventueel kortingstarief voor de eerste koopwoning)?
GoldenSample schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:32:
[...]
Aankoopmakelaar idem. Louche business welke elkaar klanten & deals toeschuiven. Afhankelijk van z'n netwerk kan je dus wel al naar huizen 'voor ze op de markt zijn' maar dat is imho Een zaak waar je niet aan mee moet willen werken.
Je kan advieskosten idd aftrekken scheelt je, als je ongeveer modaal verdiend een kleine 50%, maar de kosten maken dus wel uit. Althans ik ben blij dat ik niet 1000 euro netto aan z'n figuur kwijt was.
[...]
Hier ben ik het inderdaad mee eens, het lijk wel een maffiabende

Ik denk dat we het eerst zonder proberen, mochten we erachter komen dat het zonder aankoopmakelaar echt niet haalbaar is, dan kunnen we later altijd nog beslissen een aankoopmakelaar te nemen lijkt me, of ga je dan op de een of andere manier extra kosten maken?
Ik zie meerdere reacties die vertellen dat de zaken die een hypotheekadviseur uitvoert eenvoudig zijn, terwijl de hypotheekadviseur waar wij geweest zijn het (uiteraard) liet overkomen alsof het behoorlijk ingewikkeld is wat ze allemaal voor je doen en dat je het niet echt zelf kunt.
Wat zijn precies de dingen die ze doen en hoeveel tijd ben je eraan kwijt om het zelf te doen?
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:20:
Om een van je laatste vragen te beantwoorden, is een aankoopmakelaar noodzakelijk? Nee.
Het zelf doen kan je een hoop geld besparen maar het kost tijd én je moet sterk in je schoenen staan bij de onderhandeling. Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan en ik heb zelf de onderhandeling gevoerd over de prijs. Ik denk dat we daardoor flink hebben bespaard, want geen kosten aankoopmakelaar en die aankoopmakelaar was waarschijnlijk toch niet lager uitgekomen dan wij zelf zijn uitgekomen.

[...]
Dit lees ik ook wel vaker, maar de onderhandelingen lijken me juist niet heel lastig, komt daar echt zoveel bij kijken? Lijkt me meer een soort mailwisseling waarbij ik zeg *We bieden X, omdat ...* en zij zeggen ja of komen met een tegenbod of wijzen het bod af toch? Of komt er veel meer bij kijken?
[...]
Qua hypotheekadviseur, een goede adviseur brengt zijn geld op. Ga hoe dan ook kletsen met meer dan enkel De Hypotheker en praat ook eens met een aantal banken zelf, waaronder de bank waar je lopende rekeningen lopen. Wij zijn het gesprek aangegaan met 3 banken én De Hypotheker. Bij ons viel De Hypotheker heel snel af en uiteindelijk zijn we bij onze "huisbank", ABN, uitgekomen. Qua tarief vielen ze mee en zij gaven ons het beste gevoel op gebied van professionaliteit, creatieve oplossingen, etc.
[...]
Om de een of andere reden trekt het me niet echt om naar een bank te gaan voor Hypotheekadvies, met name omdat ze niet onafhankelijk zijn en ik het idee heb dat je er altijd een stuk duurder uit zal zijn dan wanneer je voor een onafhankelijke adviseur kiest, of zit ik er dan naast?
[...]
BTW Zonder reclame te willen maken, je kunt ook altijd contact opnemen met mijn werkgever. (Stuur maar ff een PM.) Hoe goed het advies is wéét ik niet, ik heb daar geen persoonlijke ervaring mee en ik ben geen financieel adviseur. Maar we doen (onder andere) hypotheekadvies én algeheel financieel advies, verzekeringen, etc.
Dit zal ik in gedachten houden, thanks

Mar.tin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:36:
Het advies dat ik je kan geven als iemand die alles zelf heeft gedaan: Véél lezen, lezen, lezen en nog eens lezen. Er zijn bergen info te vinden verspreid over het web, helaas lijkt het dan weer niet zo te zijn dat het allemaal makkelijk en helder op 1 plek te vinden is. Al met al is het natuurlijk een vrij prijzige aangelegenheid. En ben je zo een paarduizend euro verder.
In mijn geval al bijna €5000..
[...].
Hoeveel tijd was je ongeveer kwijt aan alles zelf regelen, dus inlezen en alles daadwerkelijk uitvoeren? Als ik dat weet is het eenvoudiger een inschatting te maken of we het waard vinden om het zelf te doen of juist uit handen te geven. En je hebt aan €5000 aan kosten, waren dat alle kosten die je had om de financiering rond te krijgen e.d.?
Het is misschien niet de ideale periode, maar volgens mij is die er nooit. Als de huizenmarkt instort weet je niet wanneer de bodem is bereikt en als de markt weer aantrekt schieten de prijzen de lucht in. Daarnaast is huren in mijn ogen altijd minder voordelig aangezien je van dat geld nooit meer iets terug zult zien.
Wish schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:46:
Normaliter zou ik lekker zonder aankoopmakelaar aan de slag gaan. Als ik in Assen of Schijndel zou wonen. Maar ik woon in Utrecht en heb 2.5 jaar geleden daar een huis gekocht. Die makelaar had ik hard nodig, omdat toen de markt al aan het aantrekken was en je merkt dat je met alleen Funda altijd te laat bent. Het is wat @
GoldenSample zegt: de markt is hier volledig over de kook.
Ik kan je mijn aankoopmakelaar aanbevelen, als je daar interesse in hebt doe maar een DM.
Heb jij het in eerste instantie zelf geprobeerd zonder aankoopmakelaar? En hoeveel was je uiteindelijk kwijt aan jouw aankoopmakelaar?
Hoeveel was je kwijt voor het advies als ik vragen mag?
optimist1965 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:24:
[...]
Er komt zeer veel kennis kijken bij het kopen van een woning. Je moet de reele woningwaarde kunnen bepalen. Daarbij kan je kijken naar verkopen van dezelfde typen woningen in dezelfde omgeving. In veel gevallen kan je bij het kadaster terecht voor zulke informatie. Het WOZ waarde loket is ook een interessante bron van informatie. Het beoordelen van de waarde van een woning houdt ook verband met de staat van onderhoud. Kan je dat wel goed beoordelen? Afhankelijk van het type woning (bestaande bouw versus nieuwbouw) heb je met wisselende omstandigheden en risico's te maken. Mate van isolatie, bouwkwaliteit, is er asbest in/om de woning, zijn er onderhoudsposten te verwachten in de nabije toekomst, et cetera.
[...]
Ik zou je adviseren om in ieder geval eens te kijken op de website van Vereniging Eigen Huis. VEH biedt veel informatie, de vereniging kent geen winstdoelstellingen. Zij kunnen hypotheekadvies geven, bieden informatie over goedkope(re) notarissen, zij bieden voor €350 een bouwkundige inspectie van de woning aan. Kijk eens op
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen voor meer informatie.
[...]
Is een bouwkundige keuring niet sowieso verplicht? En als het verplicht is, volgens mij komen dan een aantal dingen, zoals onderhoud en staat van de woning ook wel naar boven tijdens de keuring lijkt me, of heb ik het dan mis?
Tsurany schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:33:
[...]
Hypotheekadviseur: Kies een goedkope adviseur. Jouw situatie is vrij simpel, twee starters op de huizenmarkt. Dat wordt gewoon een annuitaire hypotheek waarbij je de rente voor 10 of 20 jaar vast zet. Heel bijzonder is dat niet en de adviseur die je neemt zal weinig verschil maken.
[...]
Heb je nog tips voor een goedkope adviseur?
Zijn dit de enige twee dingen die je regelt bij een notaris, de overdracht en het samenlevingscontract? Of komt er nog meer bij voor de notaris?
Deze vraag staat hierboven ook al, maar is het mogelijk om eerst zelf te proberen aan een huis te komen zonder aankoopmakelaar en als dat niet lukt alsnog een aankoopmakelaar in te schakelen?
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:33:
@
optimist1965 Voor het bepalen van die woningwaarde heb je de door jouw genoemde taxateur / bouwkundig expert. Dat kost je €300 of €350 en dan weet je meteen wat de woning werkelijk waard is én wat er aan onderhoud de komende jaren aan zit te komen.
[...]
Dit beantwoord inderdaad deels mijn eerder gestelde vraag, is een dergelijk onderzoek verplicht? Het lijkt me in ieder geval wel zeer verstandig.
Zijn er nog tips wat betreft een partij die dit goed (en het liefst goedkoop) uitvoert?
Koekfabriek schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:34:
[...]
Wij zijn ook voor een oriënterend gesprek geweest bij de Hypotheker, deze vonden wij ook wel erg duur. Via mijn zwager aangeraden om het via Vereniging eigen huis te doen, kost je 27 euro per jaar. Maar was zo uit mijn hoofd +/- 1000 voor hypotheekadvies (en ik moet zeggen uitstekend geholpen). Wij zijn hiervoor naar het hoofdkantoor in Amersfoort (?) gegaan. Kan ook gewoon in Utrecht zelf maar er zat bij ons behoorlijk haast achter. Daarnaast is VEH natuurlijk ook wel een handig club om lid van te zijn voor vragen e.d. over het huisbezit.
Deze tip kwam eerder ook langs. Als we VEH in de arm zouden nemen als hypotheekadviseur, ben je dan verplicht om lid te worden?
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:42:
@
miicker Kijk ook naar Zeist.

OV verbindingen én snelwegverbindingen zijn echt geweldig hier.
Als je niet al te ongelukkig zit qua woning sta je in 20-30 minuten met de bus (inclusief lopen) op de Neude en er liggen 3 snelwegen omheen. (A28, A27, A12)
[...]
Bedankt voor de tip, we gaan hier ook zeker naar kijken

Radiant schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:59:
Wij vonden een aankoopmakelaar (mits je een goeie uitzoekt) zeker wel voordelen hebben. We hebben een aantal keer een huis bekeken dat via haar netwerk kwam (en niet op Funda stond). Uiteindelijk hebben we een huis gekocht dat wel al op Funda stond en we heel graag wilde hebben, daar heeft onze aankoopmakelaar dan ook haar best voor gedaan en dat is gelukt.
Paar maanden daarvoor zelf een huis verkocht en had na de eerste open dag direct 10 biedingen binnen. Dus ik denk dat in deze markt, afhankelijk van waar je wil kopen, een aankoopmakelaar zeker waarde heeft. En het is ook gewoon fijn dat je al je vragen op haar kan afvuren en zelf tijd over hebt voor andere dingen

Van welke aankoopmakelaar heb(ben) je/jullie gebruik gemaakt en wat waren je/jullie kwijt als ik vragen mag?
PhrancK schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:06:
Qua hypotheek adviseur heb ik zelf recent goede ervaringen met VIISI. Als starter zijn de kosten 1500 euro, advies was erg helder. Is redelijk groot bedrijf met oa een vestiging in Utrecht zo te zien.
Is dit tarief gelijk als je met z'n tweeën een huis koopt (beide starters)?
Railgunner schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:17:
[...]
2. Een samenlevingscontract is inderdaad erg handig c.q. noodzakelijk als je samen een huis koopt (er is anders niets geregeld als een van jullie komt te overlijden). Wij hebben hiervoor gebruik gemaakt van de notarisservice van de HEMA, wat slechts 125,- kostte. Dit kan ik zeker aanraden.
[...]
Bedankt voor de tip! Ik zie dat de prijs inmiddels op hun website wordt vermeld als "Vanaf €195", maar alsnog interessant!
EJPostema schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:20:
Je hebt naast een samenlevingscontract ook een testament (allebei één) waarin je aangeeft dat je partner alles (of iig het huis) erft. Dit doe je vaak samen met een samenlevingscontract bij de notaris. Dit kan, zoals al meermalen aangegeven hier, prima via de hema of een site als goedkoopstenotaris.nl. Je zit dan wel vast aan een standaard contract/testament, wat over het algemeen prima is.
Overigens kan je ook nog kijken naar een geregistreerd partnerschap, dit kan goedkoper zijn afhankelijk van de gemeente.
[...]
Is een testament bij ook daadwerkelijk noodzakelijk? Ik zie bijvoorbeeld op de website van de Hema dat je daar extra voor betaald. Ik dacht dat na het afsluiten van een samenlevingscontract sowieso je bezittingen het het huis naar je partner gaat of niet?
jamaar_jamaar schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:18:
Wij hebben 2 jaar geleden gebruik gemaakt van ludenhoff (
http://www.ludenhoff.nl/), is gevestigd in Utrecht waarbij wij een totaal pakket hebben afgenomen advies+aankoop woning. Ik geloof dat het totaal pakket rond de 3200 euro was, waarbij grootste gedeelte meengenomen kon worden in belastingaangifte.
Rob Kok heeft ons toen geholpen, zijn hier zeer tevreden over. Wellicht heb je er wat aan. Inmiddels, meerdere vrienden van ons ook bij hun terecht gekomen en allemaal zeer tevreden.
Voordeel van aankoopmakelaar is dat vooral in Utrecht de meeste woningen die populair zijn niet op Funda komen maar via het makelaar netwerk al worden aangeboden en vaak verkocht. Hebben wij zelf ook ervaringen mee.
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar in één? En weet je of ze ook actief zijn in de omliggende gebieden van Utrecht (Nieuwegein, Houten, Zeist)?
Cynosure schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:47:
[...]
Ik zou voor een geregistreerd partnerschap gaan en dat kan soms zelfs gratis. Hiermee kan je de belastingaangifte ook gezamenlijk doen en een voordelige verdeelsleutel toepassen.
Maar als je samenlevingscontract hebt kun je ook bij de aangifte de verdeelsleutel toepassen. En je kan prima voor de goedkoopste aanbieder gaan. Het is allemaal standaard werk voor Notarissen.
[...]
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een geregistreerd partnerschap en een samenlevingsovereenkomst?
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:53:
[...]
(Oh en als je op de eoa manier meer informatie uit de verkopers weet te halen dan ze eigenlijk prijs willen geven... Doe er je voordeel mee. Als verkoper wil je zo min mogelijk betalen voor het huis, als verkoper wil je zo veel mogelijk geld. Huis kopen is een spelletje waar je kunt verliezen, maar als je het niet vrij hard speelt, mogelijk te veel betaald voor het huis dat je wil. Al zal het spel in de huidige markt mogelijk anders gespeeld moeten worden dan 3 jaar geleden.)
Aan wat voor soort informatie zou ik kunnen denken?
Stoney3K schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:00:
[...]
Daarop inhakend: Laat een financieringsvoorbehoud opnemen in je koopcontract! Er zijn tegenwoordig steden waar huizen niet eens meer worden verkocht onder voorbehoud van financiering, en als je dan tekent en de hypotheek niet rond krijgt, ben je echt zwaar de lul.
Dat is inderdaad een goede tip, zag ik ook voorbij komen in een filmpje op de website van Knab ik dik in een eerdere reactie kreeg

Onder voorbehoud van afwachting op het bouwkundig rapport lijkt me ook geen overbodige luxe.
Zijn er ergens templates te vinden van dergelijke voorbehouden?
Michielgb schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:01:
Ik heb 'm nog niet zo vaak voorbij zien komen, dus ik check het toch maar even; is de reden om een huis te kopen puur een geldkwestie? Volgens mij gaat het uiteindelijk om je woongenot, en als je nu lekker woont in Utrecht Stad, weet je zeker dat je dat op wilt geven voor een rijtjeshuis in Nieuwegein/Houten/Vianen? Ik huur zelf in Amsterdam Oud-West, kopen is daar echt geen optie, maar ik woon op een geweldige locatie en moet er niet aan denken om nu al richting de vinex te gaan.
Het is zeker niet enkel een centenkwestie. Er spelen meer dingen, met name omdat ons huidige appartement te klein is (55m2, met slechts één slapkamer). De locatie is op zich prima (wel wat last van criminaliteit: scooter gestolen, poging tot diefstal van een fiets, etc. Dus er zijn wel meer redenen, de belangrijkste reden is de ruimte, daarnaast het geld.
Kun je dit toelichten?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.