Het is een leuke game maar het resource management, transport, is zo inefficient dat het allemaal wel erg lang duurt. Planetbase, geestelijke voorvader van deze game, heb ik 42 uur over gedaan om alle achievements te halen. Die game was echt pittig. Met surviving mars ben ik de eerste game al 32 uur verder (!). Niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat je heel erg veel tijd kwijt aan wachten op resources. Disclaimer: Mijn eerste game heb ik op de knop 'easy start' of iets dergelijks geklikt.
Ondertussen zit ik op sol 210 en ben ik bijna klaar met mijn map. Zit op 2000+ inwoners en heb een groot deel van de deposits leeg getrokken. Wat dat betreft zijn wonderen als de mohole (50 metal en 20 rare earth metals) en de excavator (50 concrete) echt een lachertje. Dat zet geen zoden aan de dijk! Om de 280 kinderen van huizen en werk te voorzien is een veelvoud aan concrete en metaal nodig (300 voor de dome + 12 * 35 voor de appartementen). Eigenlijk moet je constant domes bijbouwen.
De zeldzaamste achievement die ik nu heb is:
Do Androids Dream of Electric Sheep?
Have a Dome populated by at least 50 Biorobot Colonists
Die heeft een global achievement rate van 0.8%. Maar eerlijk gezegd is die niet zo moeilijk

.
Verder ben ik gaan experimenteren met aparte male/female domes maar dat ging bijna helemaal mis. Door het duimpje omhoog had ik ineens 135 (!) vrouwen zonder huis in de engineering dome rondlopen. Heb als oplossing nu maar een mod geactiveerd die de kinderen beperkt tot nurseries (nu had ik er daar 40+ van maar die heb ik dus even gesloopt

).
Sommige dingen zijn overigens heel anders dan planetbase. Zo is deze game echt per dome in plaats van een netwerk van koepels. Ook kan iedereen elke job doen, alleen dan met lagere productiviteit. In de basis kun je handmatig 'onstlaan' en andere handmatig toewijzen. Echter er is geen overzicht van al je inwoners en door de onhandige UI kost dit onwijs veel tijd. Beter is wat mij betreft aparte domes neerzetten per specialiteit. Dus een science dome, engineering dome, food dome, training dome, enz.
Voor de liefhebber:
Zit nu te wachten tot het spheres event klaar is, had hem gemist (op sol 150 kwam ik erachter dat hij op 72 ontdek was

). Zal er verder niets over zeggen, spoiler.
Oh en ik heb ook vrij snel een strategie van overlappende universal depots aangehouden om resources rond te pompen. Echter zodra je 10-20 van die depots hebt werkt dat niet meer lekker. Voorbeeldje:
-Stel je heb 2 depots en 10 electronics. De game zal dan elk depot 5 toewijzen. Zodra je gaat bouwen gaat aan 1 kant 5 op en zal het depot de helft van de resterende supply (5 = 2) erbij krijgen.
-Stel je hebt 20 depots en 20 electronics. Elk depot zal nu 1 electronic krijgen. Zodra je gaat bouwen is het op en gebeurd er eigenlijk niets. Zelfs met 100 electronics zit je pas op 5 per depot en dat schiet niet echt op. Zo kost een wonder 300.
Grote depots worden onderling helaas niet gebalanceerd. Dus bij je productie dome 180 electronics hebben liggen betekend niet dat een electronics depot naast je wonder gevuld gaat worden. Zelfs met 1400 concrete is het echt een crime om een dome te bouwen. Dat ging alleen met handmatige handelsroutes van meerdere transport vehicles.
anboni schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:51:
Mijn grootste probleem is productie van advanced resources. Daar zit ik regelmatig zonder, en dan zijn alle gebouwen die dat nodig hebben voor onderhoud ook snel stuk en krijg je een beetje een lawine. Terwijl ik dit tik gaan er dus een paar stirling generators tegelijk stuk, dus nu is het over

Een dichte sterling generator heeft nooit onderhoud nodig

. Op tijd dichtklappen dus

,
[
Voor 44% gewijzigd door
sdk1985 op 27-03-2018 04:59
]