Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
divvid schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:12:

btw, is er iemand die weet of een trouwe SB-700 werkt op de Z?
Kwestie van opzoeken... ;)

check ff hier:
https://nikonsupport.eu/europe/images/6312/SBCC_en.pdf
klik op de Z6 en je weet het!

Da's het mooie van Nikon's i-TTL; de backward, en forward, compatibility. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00

Chiron

Moderator Discord
Na het overlijden (of missschien wel overleiden voor de taal creatievelingen onder ons) van mijn trouwe Nikon D80 (dik 11 jaar nu) is de kogel wel door de kerk. We gaan voor een Z6 met 24-70 en wellicht in de toekomst een 14-30 en FTZ

Als ik het goed begrijp gaat mijn trouwe 1990 105 AF (niet eens D) MicroNikkor werken in manual focus (alsof je uberhaupt AF wilt gebruiken met macro). De AF-S 35mm F/1.8 zal het ook prima doen.

Heeft iemand ervaring met een Z6 in combinatie met oude third party lenzen? Ik heb een lieve Vivitar 200mm F/3.5 die ik heel graag gebruik voor portretten. (super zacht contrast, maar toch prettig scherp)
Dat ding heeft een bepaalde gloomy look die ik niet terug zie in mijn Nikkors en ook niet in PP kan namaken.

is het ook niet tijd voor een Nikon Z mount objectieven topic

btw, is er iemand die weet of een trouwe SB-700 werkt op de Z?
Die flitser gaat gewoon werken.

Zelf schiet ik niet zozeer met 3rd party, maar met Nikkor Ai-S glas, dat gaat prima :) Fijne van de Z6 is dat je ook met die oude lenzen focus peaking en stabilisatie hebt. Peaking helpt een berg, maar voor echt snelle actie uiteraard wat minder handig.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
De AF-S 35mm F/1.8 zal het ook prima doen.
Ligt eraan welke je hebt:
Deze pricewatch: Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED gaat het idd prima doen, maar deze pricewatch: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G is voor Aps-C en dus niet voor een fullframe Z6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 11:52
Don’t worry, ik heb de eerste, bewust de FF versie omdat ik ooit een D600 wilde. Een wasmachine, vaatwasser en auto verder is die er nooit van gekomen, misschien maar goed ook

[ Voor 3% gewijzigd door divvid op 23-12-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ooit, op advies hier in dit forum heb ik, na 2x een kapotte lens mount gehad te hebben met de 18-105, een Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4mm Macro HSM (niet de contemporary). Een prima lens, edoch, voor bewegende voorwerpen (i.c.p. AF-c) merk ik dat er meer foto's dan me lief is, onscherp zijn. Waar zit dat in?

Gebruik is i.c.m. een D90, AF-A, dynamisch veld, keuze sportstand. Ik kan uiteraard nog 3D-tracking gebruiken. Advies is welkom, mede omdat het vroeger, met dezelfde instellingen, met de 18-105mm wel goed werkte. Verder is de D90 na zoveel jaar, nog steeds een prima toestel. Al is misschien een D7000 2e hands een leuk idee (bijv. omdat de 70-300 niet op een D90 werkt en ik mijn oude 70-210 schuifzoom een beetje traag vind voor AF. Verder is ook die lens nog prima/degelijk qua kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
Onscherpe foto's kan aan meerdere zaken liggen, kan je een paar voorbeelden hier neerzetten misschien? Inclusief je specifieke settings per foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor onderwerpen in beweging volg je met AF-C en dan gewoon middelste focuspunt of misschien groepje van 9 punten. AF-A is sowieso vragen om problemen.
De Sigma 17-70 is überhaupt geen scherpe lens, dus ik verwacht onder geen enkele conditie scherpe foto's.
Als je meer bereik wil, kun je eens kijken naar de Tamron 70-210mm f/4.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:12
Universal Creations schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:04:

De Sigma 17-70 is überhaupt geen scherpe lens, dus ik verwacht onder geen enkele conditie scherpe foto's.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, althans, nee het is geen prime. Maar qua prijs kwaliteit ben ik toch heel erg tevreden met deze lens en heb ook nog niet echt een alternatief voor deze lens gevonden die eenzelfde bereik en kwaliteit heeft. Met name omdat hij op DX een perfecte carry-on is.

Ik herken de onscherpte bij bewegende beelden wel, maar ik heb vooral het gevoel dat dat komt omdat de lens niet heel snel is. Dat is niet zo makkelijk op te lossen met andere instellingen. Ik gebruik hem op een d7200 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sigma 17-50mm f/2.8 is gecropt naar 70mm scherper dan de 17-70mm op 70mm. Uiteraard beiden op f/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
breadje schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:47:
[...]
...en heb ook nog niet echt een alternatief voor deze lens gevonden die eenzelfde bereik en kwaliteit heeft. Met name omdat hij op DX een perfecte carry-on is.
Ik gebruik zelf de Nikon 16-85 VR. Ik weet niet hoe die qua scherpte met de Sigma 17-70 concurreert maar ik ben er zelf tevreden over.

Bij bewegende zaken komen er meerdere dingen aan bod die allemaal meespelen. Hoe beweegt je onderwerp t.o.v. jouw standplaats. Naar je toe of van je af is complexer dan L naar R (of andersom) op een redelijk gelijkblijvende afstand. Is er een duidelijk contrast tussen je onderwerp (of in je onderwerp) en de achtergrond wat door de AF te tracken is? Heb je AF-C en 3D tracking wel of niet in gebruik? Wat voor sluitertijd gebruik je? Speelt scherptediepte nog een rol? Dit zijn allemaal zaken die je kan beïnvloeden als fotograaf voordat je aan een andere lens hoeft te gaan denken. Het is wel zo dat je de snelheid van de focusmotor ook soms mee moet gaan nemen als de afstand t.o.v. jou erg veranderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Ja, de Nikon 16-85 heb ik inderdaad naar gekeken (die was ik vergeten!) maar die was/is ook al tijden niet goed leverbaar. Bovendien is deze minder lichtsterk dan de sigma. Overigens heb ik het over de 'oude' niet C variant. Die laatste is in kwaliteit als ik het internet goed begrijp lager dan de oude lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Tja, ik heb mijn 16-85 al weer een tijdje, ik weet niet hoe deze nu qua beschikbaarheid scoort. De mijne heb ik als refurbished exemplaar bij Nikon Service Point gekocht. Het was toendertijd zo dat ze met enige regelmaat dit soort lenzen met problemen hadden liggen maar er niet altijd aan toe kwamen om ze te fixen en in de webshop te zetten. Je zou ze even kunnen bellen en vragen of er een kans is dat er binnenkort een 16-85 opduikt en voor welke prijs. Een lens die bij hun gerepareerd is is volgens mij gewoon praktisch nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
divvid schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:08:
Don’t worry, ik heb de eerste, bewust de FF versie omdat ik ooit een D600 wilde. Een wasmachine, vaatwasser en auto verder is die er nooit van gekomen, misschien maar goed ook
Ik zie dat er al diverse personen gereageerd hebben, waarvoor dank. Gek genoeg zag ik er geen notificatie van. Ik probeer morgen een foto te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Bij bewegende zaken komen er meerdere dingen aan bod die allemaal meespelen. Hoe beweegt je onderwerp t.o.v. jouw standplaats. Naar je toe of van je af is complexer dan L naar R (of andersom) op een redelijk gelijkblijvende afstand.
In dit geval was het een voorwerp naar mij toe (een step die een heuvel af kwam, met redelijke snelheid). Er was licht zat en contrast was denk ik ook wel goed. Als ik goed kijk lijkt het alsof de scherpte te ver naar voren zit. Ik kijk er morgen verder naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 11:52
Inmiddels heb ik een (bejaarde) d700 weten te scoren 'voor weinig' en moet echt erkennen dat de AF-S 35mm F/1.8 ED briljant is. Ook de stokoude 70-300, die het helemaal niet lekker deed op de d3100, doet het op de d700 beduidend beter, ondanks de oudere expeed CPU. (lijkt wel of Nikon z'n expeeds op consumer modelllen expres op halve kracht laat draaien ofzo, zelfs op een d5600 doet ie het niet lekker.
Die Z6 (ii) is er overigens nooit gekomen, iets met warmtepomp en nieuwe kozijnen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:51:
Onscherpe foto's kan aan meerdere zaken liggen, kan je een paar voorbeelden hier neerzetten misschien? Inclusief je specifieke settings per foto?
Hier een (1 v.d. slechtste) voorbeeld. Iets verkleind en wat gezichten onherkenbaar gemaakt. Deze kwaliteit valt me tegen. Dat was met mijn 18-105 beter. Exif staat er in. Ik had het toestel op sportstand staan (was lui, keep-it-simple). Default is dan op een D90 AF-A, die naar AF-c overschakelt als er beweging is. Verder is veld keuze dan 'Dynamisch veld' (niet 3D AF-tracking).

Ik weet dan een 18-140 een metalen mount heeft, iets minder is dan mijn 18-105, minder lichtsterk dan de Sigma 17-70, maar volgens mij kan een 18-140 niet op een D90 (omdat het een AF-P lens is + de lens is zoveel nieuwer, dat de firmware van de D90 geen correctie heeft voor de vervorming). Dit weet ik niet zeker.

Feedback is welkom. Alternatieven voor een lens ook (of zelfs een andere body). Al is die D90 verder nog prima. Hopelijk is plaatje posten volgens de regels...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pt0xCjKI8q9MRQYM06MLEk_mDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfvLU4O6EPiJZUvPjAf8s3sb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Heb je nu de sigma 17-70 c, of het oude model? Overigens is iets bewegends dat recht op de lens af komt altijd lastig voor een camera, zeker als het zo snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kdekker Waar dacht de camera op scherp te stellen? Want met een dynamisch veld gaat de camera zelf kiezen en dat gaat vaak fout. Nu ligt de focus een paar meter achter de personen. Dus of de camera had een heel ander onderwerp in gedachten, of je hebt enorme back focus.
Test je lens eens met 1 focuspunt in AF-S op een stilstaand onderwerp met zowel de voorgrond als achtergrond in beeld (beetje zoals je met die 2 mannen hebt gedaan, maar dan bijvoorbeeld met een paaltje of een boom.

De 18-140 is geen AF-P lens, dus werkt prima op de D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:16:
@kdekker Waar dacht de camera op scherp te stellen? Want met een dynamisch veld gaat de camera zelf kiezen en dat gaat vaak fout. Nu ligt de focus een paar meter achter de personen. Dus of de camera had een heel ander onderwerp in gedachten, of je hebt enorme back focus.
Test je lens eens met 1 focuspunt in AF-S op een stilstaand onderwerp met zowel de voorgrond als achtergrond in beeld (beetje zoals je met die 2 mannen hebt gedaan, maar dan bijvoorbeeld met een paaltje of een boom.

De 18-140 is geen AF-P lens, dus werkt prima op de D90.
Dank voor je antwoord. AF-S werkt prima. Ik had scherp willen stellen op de personen op de step ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
@breadje
Het was een 2e hands lens. En niet de contemporary variant. Ik gok, deze: Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM APS-c (zie eerste pagina van dit forum). Hoe kan ik het verschil zien tussen de modellen die jij noemt?

De personen reden denk ik wel tegen de 30km/h (we hebben 'echte' bergen in Nederland _/-\o_ ). Ik heb het idee dat de oude 18-105 beter overweg kon met snelheid, maar dat kan ook mogelijk omdat je dan meer inzoomed en daardoor 'relatief' minder afstand afgelegd wordt, dan dat iemand een stuk dichterbij is.

Wellicht wil ik te veel en gaat ook een D7xxx met een andere lens niet helpen. Sowieso heb ik behoefte aan een lens die - zeg - meer dan 200 a 300 euro kost. Dan is er al niet al te veel keus.

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 15-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kdekker schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Dank voor je antwoord. AF-S werkt prima. Ik had scherp willen stellen op de personen op de step ;-).
Dan sluit ik niet uit dat het voorbeeld dat je deelde een gevalletje user error is, door een en ander net iets te veel aan de camera over te laten en niet goed genoeg te begrijpen hoe de camera dan precies te werk gaat.

De camera z'n werk laten doen is helemaal niets mis mee, maar het helpt wel om te begrijpen hoe de camera dat doet, zodat je kan inschatten of de situatie geschikt is voor de stand die je gekozen hebt, of dat er een grote kans is dat de camera niet doet wat jij wil dat ie doet (en het dus tijd is om zelf meer de controle te nemen of een andere stand te kiezen die meer geschikt is) :)

Goed de handleiding lezen helpt, bewust gaan oefenen ook. Zet 'm in dezelfde instellingen waarin het mis ging en ga gewoon eens kijken hoe de camera reageert als je onderwerp beweegt (wat je ook gewoon kan simuleren door met de camera te bewegen). Zodat je bijvoorbeeld een gevoel krijgt voor in hoeverre in die stand de camera je onderwerp goed volgt of dat hij naar iets in de achtergrond springt als je onderwerp buiten het kader van het dynamische veld valt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
@Orion84
Een user error is zeker niet uit te sluiten, maar verder klinkt je reactie alsof je iemand aanspreekt, die bijna de camera op z'n kop houdt, en afvraagt waar de sluiterknop voor bedoeld is (voor een selfie 8)7). Het komt een beetje kinderachtig om me over. Maar misschien bedoelde je het niet zo. Ik fotografeer al enkele decennia en eigenlijk nooit op het automatische programma...

Waar ik zelf aan dacht was dat Sigma niet (alle) internals van Nikon kent, en mogelijk daar de gore details van AF aansturing minder goed doet dan Nikon zelf. Dat is een gok van mijn kant. Sowieso is er - alleen voor lenzen die buiten mijn budget liggen - doorgaans niet veel informatie over hoe snel nu een AF scherpstelt. Dat hangt vaak ook af van licht, kleuren, reflecties en ook gebruikte body, zodat een fabrikant niet snel zich vast zal binnen op getallen. Maar ook niet als 'deze lens focussed sneller dan die andere'. Daarom stel ik ook hier een vraag, omdat er personen zijn die wel veel ervaring op dit gebied hebben (en andere budgetten c.q. andere lenzen). Het was niet voor niets dat ik de personen in kwestie een beetje in het centrum probeerde te houden. Daar zit de AF sensor van een APS-c camera.

PS.
  1. De Sigma lens hadgeen handleiding, omdat ik de lens 2e hands kocht. De handelidingen die ik ken van de nieuwe objectieven die ik heb/had, zeggen doorgaans weinig zinnigs naast de technische specificaties (meestal miner dan een A4 en dan nog met meerdere talen erop).
  2. Een handleiding van een body (iig niet van de Nikons die ik had/heb) gaat doorgaans niet in op 'problemen' (die zijn er namelijk nooit in een handleiding) of over specifieke eisen voor AF i.c.m. de richting van bewegende voorwerpen. Ik weet bijna zeker dat er alleen wat ronkends over 3D tracking staat, maar verder niet veel inhoudelijk soeps. De handleiding ligt ergens ver weg op zolder en is heel lang geleden dat ik die las. Een handleiding is geen fotografiecursus.
  3. Panning helpt niet voor voorwerpen die op je af komen. Maar goed, als je de foto bekeken had, had je dat ook kunnen zien (neem dit niet als al te stekelig op ;))

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 15-07-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op mij komt die post niet zo belerend over als jij hem ervaart moet ik eerlijk zeggen, maar hij heeft wel een punt.
Het is overduidelijk dat de focus verkeerd ligt, dan rest de vraag waarom dat is. Ligt het focuspunt gewoon op de bosjes in het midden? Heeft hij de beweging niet gedetecteerd en ging hij niet over naar servo? Was hij gewoon te traag waardoor ze de scherptediepte alweer uit waren? Of moet je nog flink met MFA aan de slag?
Het kan vele kanten op en om daar achter te komen moet je toch echt gaan proberen. Begin eerst met statische onderwerpen om een referentiepunt voor basisscherpte te hebben en ga dan experimenteren zoals @Orion84 zegt. Het kan zijn dat de AF aansturing niet snel genoeg gaat omdat het 3rd party is, maar het kan ook heel goed aan iets anders liggen. Dat kunnen wij niet zomaar even aanwijzen aan de hand van een foto. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kdekker schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:32:
@Orion84
Een user error is zeker niet uit te sluiten, maar verder klinkt je reactie alsof je iemand aanspreekt, die bijna de camera op z'n kop houdt, en afvraagt waar de sluiterknop voor bedoeld is (voor een selfie 8)7). Het komt een beetje kinderachtig om me over. Maar misschien bedoelde je het niet zo. Ik fotografeer al enkele decennia en eigenlijk nooit op het automatische programma...
Zo was het zeker niet bedoeld. Juist als je dus zo'n automatisch programma kiest is het heel belangrijk dat je begrijpt hoe dat programma werkt, zodat je situaties kan herkennen waarbij dat programma de mist in gaat en / of wat bijsturing nodig heeft.
Waar ik zelf aan dacht was dat Sigma niet (alle) internals van Nikon kent, en mogelijk daar de gore details van AF aansturing minder goed doet dan Nikon zelf. Dat is een gok van mijn kant.
Dat zou ook kunnen.
Sowieso is er - alleen voor lenzen die buiten mijn budget liggen - doorgaans niet veel informatie over hoe snel nu een AF scherpstelt. Dat hangt vaak ook af van licht, kleuren, reflecties en ook gebruikte body, zodat een fabrikant niet snel zich vast zal binnen op getallen. Maar ook niet als 'deze lens focussed sneller dan die andere'. Daarom stel ik ook hier een vraag, omdat er personen zijn die wel veel ervaring op dit gebied hebben (en andere budgetten c.q. andere lenzen). Het was niet voor niets dat ik de personen in kwestie een beetje in het centrum probeerde te houden. Daar zit de AF sensor van een APS-c camera.
Ja, maar niet daadwerkelijk in het midden. Ik heb nooit met een D90 gewerkt, maar wel wel met D40 en D7000. Als ik me niet vergis is de dynamische veldstand een modus waarbij je een punt kiest en de camera een gebied rond dat punt gebruikt om het onderwerp in focus te houden als het iets afwijkt van het eigenlijk gekozen punt. De handleiding van de D90 bevestigt dat (p173).
Als het punt dat je gekozen had in het midden lag kan het zomaar zijn dat incl. het dynamisch veld er omheen het alsnog precies tussen de twee personen door viel en dus scherpstelde op het boompje erachter. Je zou de originele foto eens in Nikon's eigen fotosoftware kunnen openen, ik meen dat je dan ook zichtbaar kan maken welk focuspunt gebruikt werd.
PS.
[list=1]
• De Sigma lens hadgeen handleiding, omdat ik de lens 2e hands kocht. De handelidingen die ik ken van de nieuwe objectieven die ik heb/had, zeggen doorgaans weinig zinnigs naast de technische specificaties (meestal miner dan een A4 en dan nog met meerdere talen erop).
• Een handleiding van een body (iig niet van de Nikons die ik had/heb) gaat doorgaans niet in op 'problemen' (die zijn er namelijk nooit in een handleiding) of over specifieke eisen voor AF i.c.m. de richting van bewegende voorwerpen. Ik weet bijna zeker dat er alleen wat ronkends over 3D tracking staat, maar verder niet veel inhoudelijk soeps. De handleiding ligt ergens ver weg op zolder en is heel lang geleden dat ik die las. Een handleiding is geen fotografiecursus.
Het ging me in deze om de handleiding van de body en dan met name de uitleg van hoe de specifieke AF stand die je gekozen had werkt. Dat staat prima uitgelegd op p 173.
• Panning helpt niet voor voorwerpen die op je af komen. Maar goed, als je de foto bekeken had, had je dat ook kunnen zien (neem dit niet als al te stekelig op ;))
[/list]
Ik heb het ook nergens over panning gehad volgens mij :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Even van mijn kant, ik zou voor zo'n situatie AF-C met 3D tracking gebruiken als je die optie hebt op de D90 (ik heb een D7100). Bij mij start dit standaard met het center AF punt, deze zet ik op het element dat ik scherp wil hebben (één van de personen of de step in dit geval) en de 3D tracking zal dan (hopelijk, en binnen de grenzen van wat mogelijk is) zijn best doen om dit object te blijven volgen zolang ik de sluiter half ingedrukt houd. Tot op een bepaald niveau zal de camera echter moeten 'voorspellen' wat er gebeurd want als die steps met 30 km/u op jou afkomen zit er een klein stukje vertraging in de verwerking door de processor van de camera en de verdraaiingssnelheid van de focusmotor.

Bij gebruik van AF-A heb je niet altijd een AF punt geselecteerd, maar zal de camera een punt kiezen waarvan hij denkt dat jij het wilt gebruiken en dit proberen te volgen. Wellicht dat hier een punt tussen de twee steps is geselecteerd zonder dat je er erg in had (zoals Orion84 ook al aangaf). De andere mogelijkheid is dat de focusmotor en het hele proces de snelheid niet konden bijhouden en daardoor de focus achter de steps ligt. In AF-C drukt de camera af ondanks dat er geen focus is. Dat is in AF-S niet het geval.

Ik lijk niet bij de EXIF data te kunnen komen voor deze afbeelding, ik ben ook wel benieuwd naar de sluitertijd die gebruikt is.

Nog even over contrast... hoewel wij met onze ogen een hoop contrast zien in deze foto is er voor een camera een stuk minder aanwezig. Er zitten best wel wat grijswaarden in die bij elkaar in de buurt liggen en het is vrij neutraal qua licht, dus ik vermoed dat een D90 hier ook best over zou kunnen struikelen. Tot zover ik weet kijkt een AF sensor echt naar een donker/licht contrast en niet zo zeer naar verschil in kleur (voor camera's van deze generatie).

Edit: Ik vond deze review over de lens uit 2013 en daar wordt de AF speed omschreven als "Reasonably fast and near-silent autofocus". Iets wat negen jaar geleden 'reasonably fast' was kan best naar huidige maatstaven 'niet heel snel' zijn.... maar dat is mijn interpretatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Archer_VC10 op 15-07-2022 13:42 . Reden: Toevoeging op basis van review. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
@Orion84: Sans rancune. Bedankt voor je reactie. Ik kwam om pannen n.a.v. je zin:
wat je ook gewoon kan simuleren door met de camera te bewegen
Maar idd, dat heb ik verkeerd gelezen.

@Gonadan: Bedankt voor de aanvullingen. Ik ga er mee aan de slag.

@Archer_VC10: De D90 heeft die optie, maar gek genoeg is dat niet de default in de sportstand. Volgens mij gaat de autofocus mode (hert deel over scherpstelpunten) niet eens mee me de programma keuze, wel AF-S wordt AF-A (die ook weer tijd nodig heeft om te zien dat het AF-C moet worden).

Ik heb hier ook niet de exif bij de hand, maar volgens mij was het 1/500. Niet super langzaam, ook niet super snel, maar doorgaans snel genoeg om bewegingsonscherpte er uit te halen.

Ik houd het maar even op bad-luck en houd het in de gaten. Als veel vaker blijkt dat de Sigma (verder een prima lens, binnenshuis is die extra lichtsterkte best handig, al heb ik ook een SB600 flitser) moeite heeft met bewegende voorwerpen, dan kijk ik wellicht naar de 18-140. Voor de D90 heeft een ander lid van het gezin ook wel interesse en ik wil zelf nog een keer de 70-300 hebben. Die past zeker niet op de D90 want dat is wel een AF-P lens. En stiekum vind ik dan na zoveel jaar een upgrade naar een D7xxx een leuk idee (omdat mirror less vooralsnog een stuk te duur is. De D90 met 18-105 kocht ik ooit voor 1000 euro als kit).

Overigens dank voor degene die zei dat de 18-140 wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:41:
Of moet je nog flink met MFA aan de slag?
In mijn dagelijks leven is MFA multi-factor authentication. Dat is het vast niet.
En manual-focus met automaat ook niet.
En een master of fine arts, dat is wel een hele drempel voor hobby fotografie.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:18

Barrycade

Through the...

kdekker schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:54:
[...]

In mijn dagelijks leven is MFA multi-factor authentication. Dat is het vast niet.
En manual-focus met automaat ook niet.
En een master of fine arts, dat is wel een hele drempel voor hobby fotografie.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt...
Micro Focus Adjustment, denk niet dat dit kan op de D90. Bij mijn D7000 kan dit wel, kan je de front of backfocus aanpassen per lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
@Barrycade Dat kan idd niet met de D90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Tja, stiekem kan ik een upgrade naar een 2ehands D7xxx best aanraden... Ik heb een D7000 gehad en nu al jaren een D7100 en ik ben er nog niet op uitgekeken. T.o.v. de D90 ga je dan een flink stuk vooruit.

In het kader van alles uitsluiten zou ik even een focus test doen met je lens zoals al aangeraden. Dat haalt de onzekerheid over front- of backfocus in ieder geval even weg. Als dat goed is dan ben je toch een klein stapje verder en kan je gaan experimenteren met je AF settings als volgende stap. We hebben deze dagen best goed weer, dus ik zou eens een vrijwilliger op een fiets of step zetten maar een lokatie zoeken waar je zo min mogelijk achtergrondruis hebt (grote lege parkeerplaats? Strand? Laag standpunt zodat je blauwe lucht er achter hebt?) en een zonnige dag pakken. Laat je proefkonijn eens met een paar snelheden op je af rijden en kijk wat de camera doet bij de verschillende AF standen. Als je het een paar keer herhaalt ga je vanzelf zien of de focussnelheid van de lens de situatie bij kan houden.

Ik probeer met enige regelmaat vogels scherp op de sensor te krijgen met een 70-300 lens (deze) maar ik zit ook alweer te denken aan een upgrade naar de AF-P versie omdat deze toch weer wat sneller lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Vogels in vlucht wil je meestal vanaf de zijkant op de foto krijgen en liefst nog met een egale niet te felle lucht. Dat zijn een stuk makkelijkere omstandigheden voor een camera. De moeilijkheid zit hem daar meer in het mee pannen, vind ik althans. Ik gebruik dan meestal mijn 150-500 van sigma en die doet dat toch heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27
Ik weet niet waar ik dit kwijt kan maar ik heb een document in pdf gevonden met de close up tabellen van de Nikon tussenringen (pk11,pk12,pk13) icm met Nikon lenzen.
Leek mij nuttig om dit te delen voor de mensen die deze tussenringen gebruiken om macro/close-up te schieten.

Download Nikon Close Up Tables

Weet niet hoe lang de link beschikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harribo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:57:
Ik weet niet waar ik dit kwijt kan maar ik heb een document in pdf gevonden met de close up tabellen van de Nikon tussenringen (pk11,pk12,pk13) icm met Nikon lenzen.
Leek mij nuttig om dit te delen voor de mensen die deze tussenringen gebruiken om macro/close-up te schieten.

Download Nikon Close Up Tables

Weet niet hoe lang de link beschikbaar is
Ik gebruik voor klanten altijd deze pagina: https://www.cambridgeinco...tension-tubes-closeup.htm
Dan is het gewoon simpel uit te laten rekenen.
Daarnaast raad ik het gebruik van een goede close-up lens op een telelens aan (90+ mm) i.p.v. een tussenring. Met een close-up lens op een telelens is de werkafstand (afstand tussen onderwerp en voorkant van de lens) nog bruikbaar, maar met tussenringen (die vooral effect hebben met korte brandpuntsafstanden) zit je bijna op je onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Ik gebruik voor klanten altijd deze pagina: https://www.cambridgeinco...tension-tubes-closeup.htm
Dan is het gewoon simpel uit te laten rekenen.
Daarnaast raad ik het gebruik van een goede close-up lens op een telelens aan (90+ mm) i.p.v. een tussenring. Met een close-up lens op een telelens is de werkafstand (afstand tussen onderwerp en voorkant van de lens) nog bruikbaar, maar met tussenringen (die vooral effect hebben met korte brandpuntsafstanden) zit je bijna op je onderwerp.
Dank, ik heb het even bekeken.
Maar hoe weet ik nu wat de native magnification factor van een lens is?
Ik ben trouwens niet geïnteresseerd in hoeveel iets vergroot wordt, maar meer wat het bereik van de scherpstelling wordt en dan met name de minimale scherpstelafstand.

Ik heb nu een helios 40 lens met een infinity focus adapter op mijn nikon d750 en met een extension tube van 8 mm ertussen (nikon pk11a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harribo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Dank, ik heb het even bekeken.
Maar hoe weet ik nu wat de native magnification factor van een lens is?
Op de website van de fabrikant en in sommige reviews staat dat.
Ik ben trouwens niet geïnteresseerd in hoeveel iets vergroot wordt, maar meer wat het bereik van de scherpstelling wordt en dan met name de minimale scherpstelafstand.
Wat is de reden daarvoor? Want doorgaans is het belangrijker hoe groot je onderwerp in beeld komt en niet op welke afstand je moet focussen. Voorbeeld: een standaard 20mm lens kan op 15cm scherpstellen, maar dat geeft je minder macro vergroting dan een 105mm macro lens die op 30m cm scherpstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Op de website van de fabrikant en in sommige reviews staat dat.
Ok dank
[...]

Wat is de reden daarvoor? Want doorgaans is het belangrijker hoe groot je onderwerp in beeld komt en niet op welke afstand je moet focussen. Voorbeeld: een standaard 20mm lens kan op 15cm scherpstellen, maar dat geeft je minder macro vergroting dan een 105mm macro lens die op 30m cm scherpstelt.
Ik fotografeer nu paddestoelen, van verschillende groottes. Maar eigenlijk is de paddenstoel, het object hier, niet zo belangrijk. Belangrijker vind ik de compositie (en de bokeh) . Vandaar ook die helios 40 lens.

Dan wil ik er niet te dicht op staan en ook niet te ver weg. Als ik weet wat het minimale en het maximale scherpstelpunt is, kan ik dat inschatten van te voren.
Dit soort foto's bijvoorbeeld maak ik dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6teLnusCnFZnvpDpA6JWZoGP4HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2uME9MODVWGMyp6PLego1oM.jpg?f=fotoalbum_large
Helios 40, 85mm met 8mm extension tube.

Vergroting interesseert mij dan dus niet zo. Sowieso, ik heb een macro lens. En ik ben zelf vaak geen fan van extreme vergrotingen. Dat ziet er naar mijn mening vaak niet uit.
Komt bij, de vergroting is ook afhankelijk van waar je scherpstelt (hoe noemt men dat ook alweer? Focus breathing?) en uiteraard het onderwerp zelf en dan ook de compositie als je dat belangrijk vindt. (wat neem je mee buiten je hoofdonderwerp?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Focus breathing is doorgaans in de orde van 5-10% bij normale lenzen. Bij een macrolens is dat een ander verhaal, omdat die effectief de brandpuntsafstand langer maken (waardoor je effectief een hoger diafragmawaarde krijgt).

Pagina: 1 2 3 Laatste