kdekker schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:32:
@
Orion84
Een user error is zeker niet uit te sluiten, maar verder klinkt je reactie alsof je iemand aanspreekt, die bijna de camera op z'n kop houdt, en afvraagt waar de sluiterknop voor bedoeld is (voor een selfie

). Het komt een beetje kinderachtig om me over. Maar misschien bedoelde je het niet zo. Ik fotografeer al enkele decennia en eigenlijk nooit op het automatische programma...
Zo was het zeker niet bedoeld. Juist als je dus zo'n automatisch programma kiest is het heel belangrijk dat je begrijpt hoe dat programma werkt, zodat je situaties kan herkennen waarbij dat programma de mist in gaat en / of wat bijsturing nodig heeft.
Waar ik zelf aan dacht was dat Sigma niet (alle) internals van Nikon kent, en mogelijk daar de gore details van AF aansturing minder goed doet dan Nikon zelf. Dat is een gok van mijn kant.
Dat zou ook kunnen.
Sowieso is er - alleen voor lenzen die buiten mijn budget liggen - doorgaans niet veel informatie over hoe snel nu een AF scherpstelt. Dat hangt vaak ook af van licht, kleuren, reflecties en ook gebruikte body, zodat een fabrikant niet snel zich vast zal binnen op getallen. Maar ook niet als 'deze lens focussed sneller dan die andere'. Daarom stel ik ook hier een vraag, omdat er personen zijn die wel veel ervaring op dit gebied hebben (en andere budgetten c.q. andere lenzen). Het was niet voor niets dat ik de personen in kwestie een beetje in het centrum probeerde te houden. Daar zit de AF sensor van een APS-c camera.
Ja, maar niet daadwerkelijk in het midden. Ik heb nooit met een D90 gewerkt, maar wel wel met D40 en D7000. Als ik me niet vergis is de dynamische veldstand een modus waarbij je een punt kiest en de camera een gebied rond dat punt gebruikt om het onderwerp in focus te houden als het iets afwijkt van het eigenlijk gekozen punt. De handleiding van de D90 bevestigt dat (p173).
Als het punt dat je gekozen had in het midden lag kan het zomaar zijn dat incl. het dynamisch veld er omheen het alsnog precies tussen de twee personen door viel en dus scherpstelde op het boompje erachter. Je zou de originele foto eens in Nikon's eigen fotosoftware kunnen openen, ik meen dat je dan ook zichtbaar kan maken welk focuspunt gebruikt werd.
PS.
[list=1]
• De Sigma lens hadgeen handleiding, omdat ik de lens 2e hands kocht. De handelidingen die ik ken van de nieuwe objectieven die ik heb/had, zeggen doorgaans weinig zinnigs naast de technische specificaties (meestal miner dan een A4 en dan nog met meerdere talen erop).
• Een handleiding van een body (iig niet van de Nikons die ik had/heb) gaat doorgaans niet in op 'problemen' (die zijn er namelijk nooit in een handleiding) of over specifieke eisen voor AF i.c.m. de richting van bewegende voorwerpen. Ik weet bijna zeker dat er alleen wat ronkends over 3D tracking staat, maar verder niet veel inhoudelijk soeps. De handleiding ligt ergens ver weg op zolder en is heel lang geleden dat ik die las. Een handleiding is geen fotografiecursus.
Het ging me in deze om de handleiding van de body en dan met name de uitleg van hoe de specifieke AF stand die je gekozen had werkt. Dat staat prima uitgelegd op p 173.
• Panning helpt niet voor voorwerpen die op je af komen. Maar goed, als je de foto bekeken had, had je dat ook kunnen zien (neem dit niet als al te stekelig op

)
[/list]
Ik heb het ook nergens over panning gehad volgens mij