Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elga warmtepomp bij vorst

Pagina: 1
Acties:

• ingrita
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-02-2018
We hebben sinds driekwart jaar een Elga warmtepomp. Mijn man heeft de vorstbeveiliging uitgeschakeld. Nu vraag ik me af of het rendabel is om de Elga te laten draaien bij de huidige temperaturen.

Daarnaast valt me op dat de afgelopen maanden de ketel nagenoeg altijd bijstookt. Ik vraag me af hoe rendabel de warmtepomp nu nog is.

Zijn er mensen die je kunt inhuren voor het instellen van zo’n pomp? Ik heb hier op het forum wel gelezen maar veel terminologie gaat mijn pet echt te boven.

Alvast bedankt voor de hulp!

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:01
Rendabel is het niet meer, daarom heeft Techneco die begrenzing er ook op zitten. Ik heb die er ook af, maar dat is omdat mijn doel zo min mogelijk gas is. Dat dat dan minder rendabel is neem ik voor lief.

• ingrita
Ja, dat is inderdaad ook een overweging. Uiteindelijk is ons doel zo duurzaam mogelijk leven.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:52

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Meten = weten.
Zet een verbruiksmeter tussen de pomp, houd bij wat hij in 24u verbruikt en bereken of het uit kan als je dat in gas had moeten verbruiken.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
Aziraphale schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:17:
Rendabel is het niet meer, daarom heeft Techneco die begrenzing er ook op zitten. Ik heb die er ook af, maar dat is omdat mijn doel zo min mogelijk gas is. Dat dat dan minder rendabel is neem ik voor lief.
Wat een onzin om dit zo te zeggen, dat hangt heel erg van de situatie af ( huis, afgiftesysteem, isolatie ). |:(

Actuele cijfers hier van mijn ELGA. 1093W in, 4151W warmte uit. Dat is een COP van 3.8 bij -1 graad buiten en een aanvoertemperatuur van 34,3 graden.

Over de hele maand februari heb ik 340kWh elektriciteit verbruikt in de ELGA en 1454kWh warmte heb opgewekt. Dat is een gemiddelde COP deze maand van 4.3. En dat bij een gemiddelde temperatuur in februari van 1,5 graden.

Een COP van 4 bij deze temperaturen is in mijn ogen nog steeds erg goed.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ingrita
Mag ik vragen wat een COP is en hoe je dat berekend? En waar koop
ik een verbruiksmeter?

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:01
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:58:
[...]

Wat een onzin om dit zo te zeggen, dat hangt heel erg van de situatie af ( huis, afgiftesysteem, isolatie ). |:(

Actuele cijfers hier van mijn ELGA. 1093W in, 4151W warmte uit. Dat is een COP van 3.8 bij -1 graad buiten en een aanvoertemperatuur van 34,3 graden.

Over de hele maand februari heb ik 340kWh elektriciteit verbruikt in de ELGA en 1454kWh warmte heb opgewekt. Dat is een gemiddelde COP deze maand van 4.3. En dat bij een gemiddelde temperatuur in februari van 1,5 graden.

Een COP van 4 bij deze temperaturen is in mijn ogen nog steeds erg goed.
Ja, ok,, heb je gelijk in, ik was wat kort door de bocht en ging uit van mijn afgiftesysteem (radiatoren) en het feit dat de ketel bij TS steeds bijstookt. Als hij dat constant doet dan lukt het de Elga dus niet om de boel op vol vermogen warm te houden, tenzij er sprake is van de vermaarde #Elgahybernation.

@ingrita Heb je toevallig ook een houtkachel die je regelmatig stookt?

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

quote:
ingrita schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:33:
Mag ik vragen wat een COP is en hoe je dat berekend? En waar koop
ik een verbruiksmeter?
De COP is de verhouding van elektrische energie in en warmte uit. Bij een COP van 4 betekent dat er 1kWh elektrisch in gaat en er 4kWh warmte uit komt. Er zit ongeveer 9kWh warmte in een m3 gas.

Bij deze energieprijzen is een COP van ongeveer 2.8 en hoger rendabel.

Ik heb een aantal temperatuursensoren in mijn circuit zitten die onder andere deaanvoer- en retourtemperatuur meet. Ik heb ook een flowmeter in mijn systeem. En ik meet hoeveel elektriciteit ( in Watt ) de ELGA pakt.

Dan is het kwestie van wat simpele wiskunde en daaruit komt de COP dus.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Copitano
  • Laatst online: 22:48

Copitano

Hoorn NH

quote:
mkleinman schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:38:
[...]

De COP is de verhouding van elektrische energie in en warmte uit. Bij een COP van 4 betekent dat er 1kWh elektrisch in gaat en er 4kWh warmte uit komt. Er zit ongeveer 9kWh warmte in een m3 gas.

Bij deze energieprijzen is een COP van ongeveer 2.8 en hoger rendabel.

Ik heb een aantal temperatuursensoren in mijn circuit zitten die onder andere deaanvoer- en retourtemperatuur meet. Ik heb ook een flowmeter in mijn systeem. En ik meet hoeveel elektriciteit ( in Watt ) de ELGA pakt.

Dan is het kwestie van wat simpele wiskunde en daaruit komt de COP dus.
Ik heb sinds begin december ook een Elga, maar krijg de indruk dat de boel door de installateur niet goed is ingesteld. De Elga lijkt steeds te worden weggedrukt door de CV ketel. Ik meet het verbruik vanaf 1 jan. Verbruik Elga jan. 161kWh en feb. 38 kWh. Heb op 14 jan. de begrenzing van de Elga teruggezet naar 2 ipv 4 graden en op 26 jan. naar -4. Op 25 jan. de aanvoer van de CV terug van 65 naar 60 graden om de retour te drukken. Afgiftesysteem uitsluitend conventionele Jaga convectoren in omkasting. Inmiddels de 4 grootste convectoren voorzien van ventilatoren (volle breedte).
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
De aanvoertemperatuur van de Elga heb ik nog niet boven de 30 graden gezien. Wel heb ik ontdekt dat de CV wordt aangestuurd op AAN/UIT ipv met het Opentherm-protocol. Zowel Elga als CV ketel beschikken daar over. CV ketel nieuwe Valiant Eco Tech Plus. Geen idee waarom niet voor het Opentherm-protocol gekozen is. Volgens de handleiding van de Elga geeft dat minder kans op wegdrukken van de Elga. Nu een aantal vragen aan ervaren tunners:
Kan ik de dip nr. 8 zonder brokken omzetten naar Opentherm?
Ik heb geen flowmeter in het systeem zitten. Had ik het maar geweten dan had ik hem er meteen tussen laten zetten.
Hoe kan ik de door de Elga afgegeven warmte meten zonder flowmeter?
Zijn er kant en klare dataloggers waarmee ik de boel kan monitoren zodat ik ook eens aan de slag kan met COP's?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 | Raspberry Pi 3B+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

quote:
Copitano schreef op maandag 5 maart 2018 @ 02:23:
[...]

Ik heb sinds begin december ook een Elga, maar krijg de indruk dat de boel door de installateur niet goed is ingesteld. De Elga lijkt steeds te worden weggedrukt door de CV ketel. Ik meet het verbruik vanaf 1 jan. Verbruik Elga jan. 161kWh en feb. 38 kWh. Heb op 14 jan. de begrenzing van de Elga teruggezet naar 2 ipv 4 graden en op 26 jan. naar -4. Op 25 jan. de aanvoer van de CV terug van 65 naar 60 graden om de retour te drukken. Afgiftesysteem uitsluitend conventionele Jaga convectoren in omkasting. Inmiddels de 4 grootste convectoren voorzien van ventilatoren (volle breedte).
[
Lang verhaal kort. Je systeem is verschrikkelijk slecht ingeregeld en ik vind dat de installateur daar de bal heeft laten vallen.

Je CV drukt je ELGA inderdaad weg. De aanvoertemperatuur van je CV staat op 65 of 60 ingesteld. De ELGA regelt zichzelf op de retourtemperatuur van je CV installatie. Als je CV 65 aanvoert dan is de kans erg groot dat de retour boven de 42 graden komt.

Boven de 42 graden schakelt de ELGA zichzelf af. Dus ja, je ketel drukt je ELGA weg. Dit wordt nog erger omdat je ketel AAN/UIT staat ingesteld dus letterlijk gaat hollen naar 65 graden aanvoer, daar gaat stilstaan en daarna weer gaat hollen.

Je aandeel van de ELGA is bijzonder klein. Ik verbruikte in januari dik 300kWh in de ELGA ( met maar een paar % aandeel CV ) en 430kWh in februari met slechts 33m3 gas aandeel van de ketel toen het zo griebels koud was.

Ik zou meteen testen of Opentherm werkt met je ketel. Controleer daarvoor eerst de handleiding van je ketel! De kans is groot namelijk dat je in de ketel draden moet aanpassen om opentherm aan te sturen ipv aan/uit. Dus ketel controleren en kabels omhangen en dan pas dipswitch ELGA om.

Verder de aanvoertemperatuur van je ketel verder verlagen naar 50 graden of 45 graden. Als je er maar voor zorgt dat de retour nooit boven de 42 graden uit komt. Mocht je bij deze temperatuur je huis niet warm kunnen krijgen dan kan je in de wintermaanden vrij makkelijk je aanvoer op de ketel verhogen naar 50 graden en daarmee testen.

Hier thuis staat de aanvoer van de ketel op 45 graden en wordt de ketel helemaal niet aangestuurd door de ELGA maar heb ik de oude thermostaat laten hangen. En door te spelen met thermostaatprogramma's kan ik de ELGA langer het werk laten doen voordat de ketel bij springt.

Wil je de ELGA gaan bemeten kijk dan naar Kamstrup warmtemeters, die worden nog wel eens aangeboden op marktplaats. Dan heb je de opbrengst in MJ/GJ. Zie hiervoor ook het L/W warmtepomp topic.

Mocht je nog meer vragen hebben laat het weten, je bent ook welkom om bij mij de installatie te komen bekijken.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

quote:
mkleinman schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Lang verhaal kort. Je systeem is verschrikkelijk slecht ingeregeld en ik vind dat de installateur daar de bal heeft laten vallen.
Dat bevestigd mijn vermoeden. Mogen ze voor terug komen om het onder garantie goed in te regelen.
quote:
Je CV drukt je ELGA inderdaad weg. De aanvoertemperatuur van je CV staat op 65 of 60 ingesteld. De ELGA regelt zichzelf op de retourtemperatuur van je CV installatie. Als je CV 65 aanvoert dan is de kans erg groot dat de retour boven de 42 graden komt.
Had ik al verlaagd van 65 naar 60. Retourtemperatuur was ongeveer 44 à 45 graden. Vandaag naar 50 eerst maar eens kijken of het warm blijft en wat de retourtemperatuur wordt.
quote:
Boven de 42 graden schakelt de ELGA zichzelf af. Dus ja, je ketel drukt je ELGA weg. Dit wordt nog erger omdat je ketel AAN/UIT staat ingesteld dus letterlijk gaat hollen naar 65 graden aanvoer, daar gaat stilstaan en daarna weer gaat hollen.
Klopt ook. Ik heb er een energiemetertje tussen zitten die het gebruik van de WP en de CV opslaat. Dat kan ik via mail omzetten naar Excel en mooi grafiekje van maken. Daarop is precies te zien dat de CV sprintjes trekt als de WP niet mee doet om dan vervolgens een half uurtje op z'n lauweren te rusten. Heeft veel extra gas gekost omdat de nachtverlaging voor de Elga op 19 graden stond, maar zodra s'morgens warmte gevraagd werd startte de Elga even en werd daarna meteen weggedrukt.
quote:
Je aandeel van de ELGA is bijzonder klein. Ik verbruikte in januari dik 300kWh in de ELGA ( met maar een paar % aandeel CV ) en 430kWh in februari met slechts 33m3 gas aandeel van de ketel toen het zo griebels koud was.
gasverbruik jan. 223 m³ en feb. 285 m³ (huis 720 m³).
quote:
Ik zou meteen testen of Opentherm werkt met je ketel. Controleer daarvoor eerst de handleiding van je ketel! De kans is groot namelijk dat je in de ketel draden moet aanpassen om opentherm aan te sturen ipv aan/uit. Dus ketel controleren en kabels omhangen en dan pas dipswitch ELGA om.
Ga eerst maar eens aan de installateur vragen waarom dat niet meteen gedaan is. Mag hij eerst eens uitleggen en dan de draden wisselen en de dip omzetten (wil mijn garantie niet verspelen).
quote:
Verder de aanvoertemperatuur van je ketel verder verlagen naar 50 graden of 45 graden. Als je er maar voor zorgt dat de retour nooit boven de 42 graden uit komt. Mocht je bij deze temperatuur je huis niet warm kunnen krijgen dan kan je in de wintermaanden vrij makkelijk je aanvoer op de ketel verhogen naar 50 graden en daarmee testen.
Advies opgevolgd :)
quote:
Hier thuis staat de aanvoer van de ketel op 45 graden en wordt de ketel helemaal niet aangestuurd door de ELGA maar heb ik de oude thermostaat laten hangen. En door te spelen met thermostaatprogramma's kan ik de ELGA langer het werk laten doen voordat de ketel bij springt.
Slim, maar ze hebben mijn oude thermostaat samen met de oude ketel helaas afgevoerd. Maar die houd ik wel even in het achterhoofd.
quote:
Wil je de ELGA gaan bemeten kijk dan naar Kamstrup warmtemeters, die worden nog wel eens aangeboden op marktplaats. Dan heb je de opbrengst in MJ/GJ. Zie hiervoor ook het L/W warmtepomp topic.
Ga ik eens naar kijken. Gaat die in het circuit of kun je die op de leiding monteren?
Heb hem denk ik al gevonden. Er is een type waarbij de sondes op de leiding geplaatst kunnen worden. Ga me er eens verder in verdiepen.
quote:
Mocht je nog meer vragen hebben laat het weten, je bent ook welkom om bij mij de installatie te komen bekijken.
Dank voor het aanbod. Ga ik zeker graag een keer gebruik van maken, maar eerst nog even 400 pagina's over dit onderwerp op dit forum doorlezen en leren van mede forumleden. Kan ik daarna de juiste vragen stellen ;) Dank voor het uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee. Vandaag heeft de WP het in z'n eentje kunnen bolwerken. Maar ja, was buiten ook wel een paar graden warmer dan de afgelopen week _/-\o_

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Bij ongeveer -2 is de huidige Elga niet echt meer rendabel tov gas. Ongeveer op dat punt ligt de COP rond de 2.8. Het is niet met een schaartje te knippen, alles hangt af van de aanvoertemperatuur.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
Dus al die mensen met een Elga in het lucht/water warmtepomp topic hebben nog gas in huis om bij te stoken?😂 Ik vroeg me al af hoe het kon dat ze maar zo weinig stroomverbruik hadden met die apparaten. Dat is me nu duidelijk.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

quote:
Copitano schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 01:10:

gasverbruik jan. 223 m³ en feb. 285 m³ (huis 720 m³).
Je huis is wel een stuk groter dan de mijne. Ik heb "slechts" 350 - 400m3 inhoud. Dit heeft ook impact op hoe effectief de ELGA kan zijn bij lagere temperaturen.

Mijn gasverbruik is beide maanden niet boven de 35m3 geweest. Mijn ELGA kan dus veruit het meeste in zijn eentje doen.
quote:
No Hands schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:47:
Dus al die mensen met een Elga in het lucht/water warmtepomp topic hebben nog gas in huis om bij te stoken?😂 Ik vroeg me al af hoe het kon dat ze maar zo weinig stroomverbruik hadden met die apparaten. Dat is me nu duidelijk.
Eh ja? De ELGA is een hybride L/W warmtepomp en heeft niet de mogelijkheid om SWW te maken ( tenzij met een omweg ). Een heleboel ELGA eigenaren doen hun best om de ELGA het werk zo veel als mogelijk te laten doen.

In mijn geval kan ik meer dan 90% van het werk door de ELGA laten doen aan verwarmen. Alleen bij temperaturen lager dan -2 graden trekt mijn ELGA het niet meer. De COP blijft wel goed itt wat er wordt beweerd in dit topic door sommigen ( Februari kende ik een COP van 4.2! ). Echter de hoeveelheid warmte is niet genoeg om het huis op temperatuur te houden.

Als je de ELGA officieel aansluit dan stuurt de ELGA de ketel aan wanneer het te lang duurt om de gewenste temperatuur te bereiken. Dus ja, ELGA eigenaren hebben nog een gasaansluiting en CV ketel omdat het geen standalone warmtepomp is.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Dus ja, ELGA eigenaren hebben nog een gasaansluiting en CV ketel omdat het geen standalone warmtepomp is.
Dat had ik me dus nooit gerealiseerd dus ik snapte niet hoe het kon dat mijn pompje er zoveel kwh doorheen duwde maar dat is dus omdat ik geen gas meer heb en het ook sww maakt.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

quote:
mkleinman schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:23:
[...]

@mkleinman
Monteur komt langs om de regeling te herstellen. Moet inderdaad meer gebeuren dan alleen de dip omzetten.
Moet ik nog letten op een bepaalt type warmtemeter van Kamstrup? Ik zie er verschillende.
Heb ik meer nodig dan alleen de warmtemeter om het op de laptop te kunnen monitoren, of kun je het uitlezen via Wifi of zo?

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

quote:
Copitano schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:54:
[...]

@mkleinman
Monteur komt langs om de regeling te herstellen. Moet inderdaad meer gebeuren dan alleen de dip omzetten.
Moet ik nog letten op een bepaalt type warmtemeter van Kamstrup? Ik zie er verschillende.
Heb ik meer nodig dan alleen de warmtemeter om het op de laptop te kunnen monitoren, of kun je het uitlezen via Wifi of zo?
Belangrijkste is dat de doorvoer van de meter groot genoeg is dat je meter niet de flow verstoort naar de rest van het systeem. Een normale Kamstrup heeft een display die je kan uitlezen. Kampstrups die je op afstand kan uitlezen ken ik zo 1 2 3 niet.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Thx. Ga verder studeren op de website van Kamstrup. Heb daar inmiddels wat handleidingen gevonden in het Nederlands. Heb alleen nog niet kunnen vinden wat zo'n ding kost. Ik laat het weten als ik er uit ben.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Copitano
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
https://nl.aliexpress.com...75406a43&rmStoreLevelAB=0

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Een kamstrup en een kwh meter (incl youless of iets vergelijkbaars) en je kan de cop real-time laten berekenen door domoticz

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-03-2018 21:04 (7%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heb Alibaba afgestruind voor warmtemeters. Meters zijn daar te koop tussen 40 en 60 euri. Nadeel: je moet er meteen 100 afnemen en daar heb ik niet genoeg pijpen voor :+ . Een enkele leverancier wil wel een exemplaar leveren, maar vragen worden over het algemeen ook niet (volledig) en in slecht Engels(Google translate?) beantwoord. Verzendkosten en eventueel invoerrechten kunnen de prijs nog fors bederven, maar zover ben ik nog niet gekomen. Keuze is er wel voldoende met verschillende communicatiemodules.
Wellicht toch maar beter een Kamstrup kopen in Duitsland? https://www.rakuten.de/pr...portaldv=6&cid=guenstiger
Misschien is dit niet helemaal de juiste topic maar daar heb ik nog niet zoveel ervaring mee :/ . Iemand ervaring of aansluitkoppelingen en T stuk voor de tweede warmtesensor normaal gesproken meegeleverd worden.

Copitano wijzigde deze reactie 19-04-2018 02:09 (5%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Copitano
Daar heb je ook kraantjes voor
https://www.energie-zaehl.../de_DE/?ObjectID=23902447
Je kan de 3 kogelkraantjes ook als inbouwset kopen en worden niet standaard meegeleverd met een kamstrup.
Die je aangeeft heeft geen m-bus communicatie, dus dat wordt pen en papier om de cop uit te rekenen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 19-04-2018 05:20 (8%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag
Dank voor je reactie. Maar waarom kraantjes en niet gewoon koppeling? Goed om even te wijzen op de m-bus. Anders wordt het veel trap lopen. De pomp zit bij mij in het stookhok op de 4e verdieping :-(

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

De zomer is voorbij en ik hoop dat dit topic nog leeft :| Heb me deze zomer helemaal suf gelezen op de relevante topics. Tijd om het project monitoring Elga weer op te pakken. De Openthermkoppeling tussen WP en CV is inmiddels aangesloten. Heb inmiddels een Kamstrup 602 Warmte/koude meter op de kop getikt voor 22 mm leiding (dat past bij mij). Kreeg er zelfs 2 van de verkoper. Ook een voor 15 mm leiding. De eerste zit een LonWorks kaartje in, heeft een 24 v voeding (niet handig heb inmiddels ook een 230 v exemplaar gevonden en besteld) maar de sensors ontbreken, in de tweede zat een M-Bus kaart, een batterij en is helemaal compleet. Verder hebben de meters vrijwel de zelfde specificaties (opgezocht in de technische specificatie van Kamstrup 602 aan de hand van de Typenummers, Prog en Config). Het meetwerk en de flowsensor van de warmte/koudemeter moeten bij elkaar blijven en de flowsensor moet in de retourleiding. Overige componenten zijn uitwisselbaar. Dus van het 22 mm exemplaar nu een complete Warmte/Koude meter gemaakt compleet met sensors. LonWorks vervangen door M-bus kaartje. M-bus master besteld bij Ali en kogelkranen besteld in Duisland. Moet alleen nog knel koppelingen bestellen met puntstuk dat in de bestelde kogelkranen passen maar die koop ik wel ergens in Nederland zodat ik kan controleren of het allemaal past. Dan kan de handel ingebouwd worden en wordt het daarna echt spannend. Ik overweeg een Raspberry Pi 3B starterpakket aan te schaffen en via de M-bus Master aan te sluiten op het M-bus kaartje onder het meetwerk van de Kamstrup 602. Heb alleen 0,0 ervaring met Raspberry Pi en database, maar met de goede aanwijzingen van @AUijtdehaag en @mkleinman moet ik maar gewoon beginnen en hopen dat ik alles aan de praat ga krijgen :F. Een vraag: Welk database programma werkt het beste met de Pi en waar haal ik die vandaan?

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Copitano schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:42:
Ik overweeg een Raspberry Pi 3B starterpakket aan te schaffen en via de M-bus Master aan te sluiten op het M-bus kaartje onder het meetwerk van de Kamstrup 602. Heb alleen 0,0 ervaring met Raspberry Pi en database, maar met de goede aanwijzingen van @AUijtdehaag en @mkleinman moet ik maar gewoon beginnen en hopen dat ik alles aan de praat ga krijgen :F. Een vraag: Welk database programma werkt het beste met de Pi en waar haal ik die vandaan?
Ik kan je daar helaas niet bij helpen. Ik heb zelf een aantal losse temperatuursensoren ( DS18B20 ) en een analoge Grundfos flowmeter in gebruik. Die lees ik uit met een Raspberry PI en een Arduino. De temperatuursensoren zijn digitaal en die lees ik dus uit met de PI. De flowsensor is analoog ( 0 - 5V ) en die lees ik uit met een Arduino.

Alle data wordt via WIFI verzonden naar mijn centrale Oracle ( XE / gratis ) database in mijn netwerk.

Met het uitlezen van een Kamstrup heb ik nog geen enkele ervaring.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@mkleinman
Ik ga gewoon beginnen als alles binnen is. De vragen komen dan vanzelf wel. Heb totaal geen ervaring met database het schrijven van scripts en inrichting van netwerken etc. Kan wel een beetje programmeren in VBA. Kwestie van andere taal leren lijkt mij. Alles overziend in de topics zijn er een aantal actieve leden die mij t.z.t. daar vast mee kunnen helpen als het niet lukt.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Copitano
Gewoon de spullen bestellen, en dan komen we er wel aan uit.
M-bus kan allereerst met het script en dan in domoticz. Die kan weer schrijven in influxdb en lees je uit met grafana.

Ik ben nu ook bezig met node-red om daar het een en ander in te krijgen.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-m-bus
De communicatie met de kamstrup is al zichtbaar daarin.
Dat kan dan ook naar influxdb en grafana.
Maar is nog even "work in progress"

Vraag me alleen af of die 602 wel een geschikt bereik heeft.
Is vanaf delta T van 3 graden kelvin?
(me niet zo in verdiept, omdat ik een 302 heb)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-10-2018 17:19 (14%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag
Heb even gekeken in de documentatie van de 302 voor delta T. Daar staat precies het zelfde als in de documentatie van de 602. Zal toch wel goed zijn? Ik heb de meter voor een prikkie gekocht (lag nog ergens in het magazijn van de verkoper) en monteer de meter tussen twee kogelkranen dus als het niet werkt kan ik altijd nog heel makkelijk de meter vervangen door een nieuwe 302. Ga dit eerst maar eens pionieren.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zo de meter is compleet met kogelkranen en koppelingen. Het wachten is nu op de monteur :S

Copitano wijzigde deze reactie 15-10-2018 23:55 (4%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zo die is ook binnen :*)
@AUijtdehaag Enig idee hoe lang de kabel mag zijn tussen de m-bus in de warmtemeter en de m-bus converter. Mijn WP staat op zolder, twee verdiepingen hoger dan mijn laptop. Ik denk er aan een draad te trekken door de zelfde buis als waar de kabel van de kamerthermostaat door heen gaat zodat ik geen kabeltje langs de trappen hoef te spijkeren. Tot aan mijn laptop zo'n 12 m kabel. Kan dat of wordt de weerstand van de draad dan te groot voor het signaal?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Copitano
Dan neem je een getwiste netwerk kabel en bind je twee aders bij elkaar?
Hier zit een meter of 4 tussen, gaat prima.
Laptop? geen pi of odroid c2 met emmc met raspbian?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-10-2018 19:35 (27%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag
Pi is besteld, maar die komt toch na de converter aan de usb aansluiting. Werkt met toetsenbord en beeldscherm makkelijker aan tafel dan in de stookruimte. Uiteindelijk wil ik de data wel exporteren naar de laptop in Excel via .csv.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Copitano
Een pi is een (Linux) minicomputer, die heeft wifi en een ethernetaansluiting.
En is zo klein dat je hem op zolder ergens kan hangen/inbouwen/leggen. Of zelfs in de groepenkast inbouwen (mocht je dat willen)

Je hoeft niet eens een beeldscherm aan die pi aan te sluiten.
Alles kan via een terminal window op afstand. Ook gebruik ik winscp en sublime tekst 3 voor scriptjes te editen.
Ik raad een vaste ethernetkabel aan te sluiten en niet gebruik te maken van wifi. (kan wel eens verbreken)
https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-installeren/

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag
Thx. Meterkast zou wel handig zijn. Kan ik later ook iets bedenken om de andere meters uit te lezen die daar hangen. Ga eens kijken of ik een kabel van de WP op zolder naar de meterkast kan krijgen voor het signaal van de m-bus van de warmtemeter.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
@Copitano er zijn din rail mounts voor rPi's te vinden overigens

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-02 22:07

teacup

Think First, Write Later

Naast de vraag of het rendabel is, is er ook nog de vraag of er een risico is om een Elga zonder vorstbeveiliging te te laten draaien. Bij ons draait sinds 2015 een Elga waarvan ook de vorstbeveiliging is uitgeschakeld. De jaren 2015-nu zijn niet echt strenge winters geweest. Zo representatief is die periode dus nog niet. Uit mijn ervaring geeft de buitenunit geen sjoege bij droge vorst of sneeuw. Bij sneeuw komt er een toef op de buitenunit te liggen maar de inlaat voor de fan blijft wel vrij (die inlaat kijkt in WWN richting). Ik heb een situatie gehad (1 dag) dat ik de Elga heb uitgezet. Toen was er een combinatie van vorst en mist. In die situatie begon de fan in zijn fantunnel aan te lopen. De uitleg die ik hieraan geef is dat deels bevroren mistdeeltjes door de fan in de tunnel werden gezogen en zich op de tunnelwanden en fanbladen konden afzetten. Dit heeft de ruimte tussen tunnel en fanschoepen opgevuld waarna de fan ging aanlopen. Ik kan mij voorstellen dat deze situatie ook kan ontstaan wanneer een sneeuwjacht ontstaat en de wind in de richting van de ventilatorinlaat blaast.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag
Een pi is een (Linux) minicomputer, die heeft wifi en een ethernetaansluiting.
En is zo klein dat je hem op zolder ergens kan hangen/inbouwen/leggen. Of zelfs in de groepenkast inbouwen (mocht je dat willen)

Je hoeft niet eens een beeldscherm aan die pi aan te sluiten.
Alles kan via een terminal window op afstand. Ook gebruik ik winscp en sublime tekst 3 voor scriptjes te editen.
Ik raad een vaste ethernetkabel aan te sluiten en niet gebruik te maken van wifi. (kan wel eens verbreken)
https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-installeren/
Pi is up and running :) met VNC Viewer zelfs op de iPhone en iPad te benaderen. Via WiFi en UTP _/-\o_
Nu de volgende stap :X
Zoiets?

Nu nog de software er goed op krijgen. Geloof dat ik in m'n enthousiasme een beet je offtopic ben geraakt :F
Zal verhuizen naar: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Copitano wijzigde deze reactie 21-10-2018 18:17 (7%)

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:17
teacup schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:17:
Naast de vraag of het rendabel is, is er ook nog de vraag of er een risico is om een Elga zonder vorstbeveiliging te te laten draaien. Bij ons draait sinds 2015 een Elga waarvan ook de vorstbeveiliging is uitgeschakeld. De jaren 2015-nu zijn niet echt strenge winters geweest. Zo representatief is die periode dus nog niet. Uit mijn ervaring geeft de buitenunit geen sjoege bij droge vorst of sneeuw. Bij sneeuw komt er een toef op de buitenunit te liggen maar de inlaat voor de fan blijft wel vrij (die inlaat kijkt in WWN richting). Ik heb een situatie gehad (1 dag) dat ik de Elga heb uitgezet. Toen was er een combinatie van vorst en mist. In die situatie begon de fan in zijn fantunnel aan te lopen. De uitleg die ik hieraan geef is dat deels bevroren mistdeeltjes door de fan in de tunnel werden gezogen en zich op de tunnelwanden en fanbladen konden afzetten. Dit heeft de ruimte tussen tunnel en fanschoepen opgevuld waarna de fan ging aanlopen. Ik kan mij voorstellen dat deze situatie ook kan ontstaan wanneer een sneeuwjacht ontstaat en de wind in de richting van de ventilatorinlaat blaast.
Nee hoor geen probleem, draai hier stand-alone met de ELGA. M.a.w. hij verwarmd het huis zonder het kunnen aanspreken van een CV ketel.
Bij -8/-9 was het allemaal kiele kiele maar dat wordt het niet zo vaak :+

Wat jij omschrijft heb ik nooit ervaren, bij veel mist en ± -2 wel om de 23 minuten defrosten

ELGA Toshiba Standalone

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

• teacup

teacup

Think First, Write Later

Daannn1987 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

Nee hoor geen probleem, draai hier stand-alone met de ELGA. M.a.w. hij verwarmd het huis zonder het kunnen aanspreken van een CV ketel.
Bij -8/-9 was het allemaal kiele kiele maar dat wordt het niet zo vaak :+

Wat jij omschrijft heb ik nooit ervaren, bij veel mist en ± -2 wel om de 23 minuten defrosten
Zelf heb ik dit ook maar een keer meegemaakt (vanaf 2015). Mogelijk een combinatie van factoren waarvan ik nog niet alle heb opgenoemd, maar die fan klonk zo vervelend dat uitzetten mij de enige verstandige optie leek.

Help mij eens met dat defrosten, wat bedoel je daar mee? Ben blijkbaar ergens niet op aangesloten.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:17
teacup schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:20:
[...]

Zelf heb ik dit ook maar een keer meegemaakt (vanaf 2015). Mogelijk een combinatie van factoren waarvan ik nog niet alle heb opgenoemd, maar die fan klok zo vervelend dat uitzetten mij de enige verstandige optie leek.

Help mij eens met dat defrosten, wat bedoel je daar mee? Ben blijkbaar ergens niet op aangesloten.
Wanneer het luchtvochtigheid (RV > 90%) hoog is en onder ± 4 graden celcius is, slaat de vocht op de lamellen en deze vriezen geleidelijk dicht. De ELGA gaat a.d.v. meerdere waarden bepalen dat hij zichzelf moet ontdooien.
Hier een filmpje van de ELGA hoe dat eruit ziet
YouTube: ELGA Toshiba defrost

ELGA Toshiba Standalone

• teacup

teacup

Think First, Write Later

Daannn1987 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:29:
[...]

Wanneer het luchtvochtigheid (RV > 90%) hoog is en onder ± 4 graden celcius is, slaat de vocht op de lamellen en deze vriezen geleidelijk dicht. De ELGA gaat a.d.v. meerdere waarden bepalen dat hij zichzelf moet ontdooien.
Hier een filmpje van de ELGA hoe dat eruit ziet
YouTube: ELGA Toshiba defrost
Oh, nu valt het op zijn plek. Dit heb ik bij onze unit ook zien gebeuren.

Die lamellen van de warmtewisselaar zijn inderdaad nog kwetsbaarder voor vollopen. Wij hebben trouwens ook een Toshiba buitenunit. Toen dat aanlopen van de buitenunitventilator plaatsvond kon ik mijn oren ook niet geloven. Maar die fan liep echt aan. Na een klein dagje rust was de weersomstandigheid al voldoende veranderd om weer verder te kunnen. Verder ook geen centje pijn, maar bij aanvriezende mist (met misschien een factor wind) zal ik voortaan toch even bewust luisteren :).

• Willy Jansen
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 07-02 21:21
Ik heb een Elga warmtepomp en veel overcapaciteit van mijn zonnepanelen. Het is de bedoeling om als de warmtepomp niet werkt door te lage buitentemperatuur electrisch/infrarood bij te verwarmen. Hoe kan ik dat regelen ? Graag simpel uit te voeren. Voor zover ik uit hier beneden kan concluderen bij -2 graden buitentemperatuur overschakelen naar electrische/infrarood verwarmen. Graag advies in deze.

• AnneTweaks
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-02 17:22
Willy Jansen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:13:
Ik heb een Elga warmtepomp en veel overcapaciteit van mijn zonnepanelen. Het is de bedoeling om als de warmtepomp niet werkt door te lage buitentemperatuur electrisch/infrarood bij te verwarmen. Hoe kan ik dat regelen
Je zou eens kunnen beginnen met wat smart plugs?
(bijvoorbeeld die van NEO Coolcam)

1 op de Elga om te meten wat het stroomverbruik is.
En dan per paneel 1 om ze aan en uit te schakelen.

Dan nog een binnentemperatuur meter om te bepalen of er ueberhaupt verwarmd moet worden.
En wat logica om te zorgen dat ze elkaar niet in de weg gaan zitten.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100kWh/j - 3000->1970m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3000Wp

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True