Dat bevestigd mijn vermoeden. Mogen ze voor terug komen om het onder garantie goed in te regelen.
Je CV drukt je ELGA inderdaad weg. De aanvoertemperatuur van je CV staat op 65 of 60 ingesteld. De ELGA regelt zichzelf op de retourtemperatuur van je CV installatie. Als je CV 65 aanvoert dan is de kans erg groot dat de retour boven de 42 graden komt.
Had ik al verlaagd van 65 naar 60. Retourtemperatuur was ongeveer 44 à 45 graden. Vandaag naar 50 eerst maar eens kijken of het warm blijft en wat de retourtemperatuur wordt.
Boven de 42 graden schakelt de ELGA zichzelf af. Dus ja, je ketel drukt je ELGA weg. Dit wordt nog erger omdat je ketel AAN/UIT staat ingesteld dus letterlijk gaat hollen naar 65 graden aanvoer, daar gaat stilstaan en daarna weer gaat hollen.
Klopt ook. Ik heb er een energiemetertje tussen zitten die het gebruik van de WP en de CV opslaat. Dat kan ik via mail omzetten naar Excel en mooi grafiekje van maken. Daarop is precies te zien dat de CV sprintjes trekt als de WP niet mee doet om dan vervolgens een half uurtje op z'n lauweren te rusten. Heeft veel extra gas gekost omdat de nachtverlaging voor de Elga op 19 graden stond, maar zodra s'morgens warmte gevraagd werd startte de Elga even en werd daarna meteen weggedrukt.
Je aandeel van de ELGA is bijzonder klein. Ik verbruikte in januari dik 300kWh in de ELGA ( met maar een paar % aandeel CV ) en 430kWh in februari met slechts 33m3 gas aandeel van de ketel toen het zo griebels koud was.
gasverbruik jan. 223 m³ en feb. 285 m³ (huis 720 m³).
Ik zou meteen testen of Opentherm werkt met je ketel. Controleer daarvoor eerst de handleiding van je ketel! De kans is groot namelijk dat je in de ketel draden moet aanpassen om opentherm aan te sturen ipv aan/uit. Dus ketel controleren en kabels omhangen en dan pas dipswitch ELGA om.
Ga eerst maar eens aan de installateur vragen
waarom dat niet meteen gedaan is. Mag hij eerst eens uitleggen en dan de draden wisselen en de dip omzetten (wil mijn garantie niet verspelen).
Verder de aanvoertemperatuur van je ketel verder verlagen naar 50 graden of 45 graden. Als je er maar voor zorgt dat de retour nooit boven de 42 graden uit komt. Mocht je bij deze temperatuur je huis niet warm kunnen krijgen dan kan je in de wintermaanden vrij makkelijk je aanvoer op de ketel verhogen naar 50 graden en daarmee testen.
Advies opgevolgd

Hier thuis staat de aanvoer van de ketel op 45 graden en wordt de ketel helemaal niet aangestuurd door de ELGA maar heb ik de oude thermostaat laten hangen. En door te spelen met thermostaatprogramma's kan ik de ELGA langer het werk laten doen voordat de ketel bij springt.
Slim, maar ze hebben mijn oude thermostaat samen met de oude ketel helaas afgevoerd. Maar die houd ik wel even in het achterhoofd.
Wil je de ELGA gaan bemeten kijk dan naar Kamstrup warmtemeters, die worden nog wel eens aangeboden op marktplaats. Dan heb je de opbrengst in MJ/GJ. Zie hiervoor ook het L/W warmtepomp topic.
Ga ik eens naar kijken. Gaat die in het circuit of kun je die op de leiding monteren?
Heb hem denk ik al gevonden. Er is een type waarbij de sondes op de leiding geplaatst kunnen worden. Ga me er eens verder in verdiepen.
Mocht je nog meer vragen hebben laat het weten, je bent ook welkom om bij mij de installatie te komen bekijken.
Dank voor het aanbod. Ga ik zeker graag een keer gebruik van maken, maar eerst nog even 400 pagina's over dit onderwerp op dit forum doorlezen en leren van mede forumleden. Kan ik daarna de juiste vragen stellen

Dank voor het uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee. Vandaag heeft de WP het in z'n eentje kunnen bolwerken. Maar ja, was buiten ook wel een paar graden warmer dan de afgelopen week
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp