Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• -Pieter-471
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-04 13:48
Ik heb vandaag 2 Multical 302's ontvangen. Ik wil ze graag uitlezen met wireless m-bus via een wireless m-bus USB stick (iM871A) in een Raspberry. De leverancier geeft aan dat hij voor een klein bedrag (25 euro per apparaat) de wireless m-bus functionaliteit kan vrijgeven. Een beetje een rare handelswijze, maar ok. Van Kamstrup heb ik begrepen dat ik hiervoor .kem files nodig heb, dus ik verwacht dat de leverancier die gaat opsturen als ik betaal.

Maar ik wil eigenlijk alleen betalen als ik vrij zeker weet dat ik de boel aan de praat krijg. Weet iemand wat ik met deze .kem file moet doen? Heeft iemand hier dit traject misschien al doorlopen?

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-04 13:49
-Pieter-471 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:44:
Ik heb vandaag 2 Multical 302's ontvangen. Ik wil ze graag uitlezen met wireless m-bus via een wireless m-bus USB stick (iM871A) in een Raspberry. De leverancier geeft aan dat hij voor een klein bedrag (25 euro per apparaat) de wireless m-bus functionaliteit kan vrijgeven. Een beetje een rare handelswijze, maar ok. Van Kamstrup heb ik begrepen dat ik hiervoor .kem files nodig heb, dus ik verwacht dat de leverancier die gaat opsturen als ik betaal.

Maar ik wil eigenlijk alleen betalen als ik vrij zeker weet dat ik de boel aan de praat krijg. Weet iemand wat ik met deze .kem file moet doen? Heeft iemand hier dit traject misschien al doorlopen?
Staat in dit topic beschreven B) .

buiter schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:10

Stephanoff wijzigde deze reactie 25-01-2019 19:53 (5%)

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@-Pieter-471 Heb je al gezocht op "wireless" in dit topic?
Of op".kem wireless mbus" op Internet?
Op de eerste pagina bij Google bijvoorbeeld kom je docs tegen welke beschrijven wat je met een .kem file
zou kunnen doen, namelijk importeren in een passend Windows programma op je PC.
- Voor een Rpi (Linux) zou je iets van github kunnen gebruiken, blijkbaar ook geschikt voor de Multical 302.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• -Pieter-471
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-04 13:48
Bedankt! 3x hele topic doorgelezen, maar toen was ik nog niet gefocused op wireless omdat ik dacht achteraf de wired m-bus module te kunnen aanschaffen (wat niet kan volgens Kamstrup). Nu nog wachten tot de iM871A-USB stick binnenkomt en ik kan aan de slag :-)

• josvandekoffie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:17
Heeft iemand al ervaring met de Sharky 775 ipv de Kamstrup? Ik heb deze besteld en aan de praat gekregen met dezelfde scripts voor Domoticz. Alleen de regelnummers voor de temperaturen, flow etc zijn wat anders maar die zijn makkelijk aan te passen. Voordeel van de Sharky 775 is dat hij niet zo heel duur is.

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 08:40
Iemand een idee hoe ik in Grafana een positieve waarde kan omzetten naar een negatieve waarde?
Wil m'n teruglevering en zonnepanelen negatief maken tov de verbruikers in dezelfde grafiek.
Alvast bedankt voor het meedenken

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20-04 20:37
@sgsdebruijn Het kan soms simpel zijn:
oplossing

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• AnneTweaks
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20-04 12:38
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:31:
@Exigence
Heb ook nog wat M-bus Finders kWh meters, die ik nu met de m-bus usb adapter uitlees.
Hoi AUijtdehaag,

Als ik het goed begrijp heb jij nu

Pi - USB Master MBus

en dan vanaf de USB Master MBus in daisychain met een kabel met 2 draden een aantal meters gekoppeld, waarvan 1 de Multical 302 en dan nog meerdere Finders kWh meters?

Voor iedereen nog even een algemene vraag.
Ik heb een CV met aparte boiler, Zonneboiler en warmtepomp.
Stel dat ik alles wil meten is weten, dan heb ik minimaal 2 warmtemeters nodig en mss zelfs 3?
(Gaat niet passen, maar het gaat me even om het idee ;)

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100kWh/j - 3000->1970m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3000Wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Topicstarter
@AnneTweaks
Je kan ze (kWh meters + Warmtemeter) aansluiten met 1 mbus master adapter van Ali inderdaad.
Kwestie van de baudrate gelijk zetten.

Ik heb ze op 2 adapters zitten, omdat dat zo beter uitkomt met aansluiten.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• bieshose
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11-04 21:22
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:09:
Heb nu ook 2 chinese m-bus adapters binnen van alie
Ik merk geen verschil met de Relay adapter. (behalve de prijs :'( )

Ik ga eens uitzoeken hoe het op een synology aan de praat te krijgen (via docker op een 716+)
Dan kan dit topic dicht 8)
Hi, waarom heb je 2 m-bus meters? want als alles op de zefde locatie staat kun je ze toch in serie (als een kerstboom) door lussen met de plus en min?

En ander vraagje, vast simpel, maar als ik zoek op "S0 port reading PI" etc. dan krijg ik weinig zinnigs. Maar hoe kan ik een youless din rail meter (dat ding wat eruit ziet als een stroomgroep in je meterkast) uitlezen?

bieshose wijzigde deze reactie 21-02-2019 17:20 (14%)

• bieshose
Daannn1987 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:07:
Ben alvast even een shoppinglijstje aan het bouwen voor een Kamstrup..
@AUijtdehaag klopt dit zo'n beetje of mis ik iets?

Kamstrup zelf
https://zaehleronlineshop...ler-MULTICAL-302-Qn-25-52

Kogelkraan met fitting voor sensor
https://zaehleronlineshop...-1-Zoll-MID-direktmessend

2 kogelkranen om de kamstrup zelf tussen te plaatsen koop ik hier ergens wel in NL (heb er nog meer nodig tzt).

Mbus Master
https://nl.aliexpress.com...75406a43&rmStoreLevelAB=0

Uiteraard komen er nog wat knelringen etc bij maar dat haal ik wel bij de plaatselijke hornbach
tip: Let op dat je de plus en min omdraaid als het niet werkt (invalid M-bus frame oid...)

• bieshose
Wel leuk verhaal, en veel handige links: https://www.marshflattsfarm.org.uk/wordpress/?page_id=1864

en voor als je PHP7 wilt gebruiken op je pi, moet je het script even omkatten: http://www.seabreezecomputers.com/mysql2mysqli/

bieshose wijzigde deze reactie 21-02-2019 21:56 (39%)

• josvandekoffie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:17
Mocht iemand de Sharky 775 gebruiken volg dan de normale installatie procedure voor de Kamstrup.
Installeer alleen in het begin NIET de master.zip maar
https://github.com/rscada/libmbus/archive/negative-bcd.zip
Dit heeft te maken met dat de Sharky negatieve waarden kan versturen die anders als positief worden geinterpreteerd.

Update: De lieve programmeur heeft inmiddels de negative-bcd geintegreerd in de master.zip!

josvandekoffie wijzigde deze reactie 02-03-2019 00:26 (12%)
Reden: update van de file

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 08:40
Heeft iemand nog een goede verwijzing naar een website voor Influxdb met tips&tricks, wil wat oude zaken uit Influx slopen

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Bl4ckviper

BlaBlaBla

sgsdebruijn schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:51:
Heeft iemand nog een goede verwijzing naar een website voor Influxdb met tips&tricks, wil wat oude zaken uit Influx slopen
Meest simpele dingen staan bijvoorbeeld hier.

Maar de documentatie van Influx zelf is toch ook wel vrij duidelijk?

Hier bijvoorbeeld de shell commando's.

Be fast .... Be furious....

Pagina: 1 2 3 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True