[Tweakblog] doorzoeken & indexeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vooropgesteld begrijp ik dat ik geen prioriteit kan vragen voor het kunnen doorzoeken van de tweakblogs. Het enige wat ik kan doen is de vraag stellen en hopen dat het op een of andere wijze op de kaart kan komen.

Het doel van mijn vraag is dat gebruikers tweakblog informatie vinden zonder die expliciet in tweakblogs te moeten gaan zoeken. We hebben natuurlijk Google, maar steeds bewust site:tweakblogs.net achter zoekopdrachten te moeten zetten is wat een zwaktebod. De charme is nu juist als tweakers.net gewoon goed kan zoeken naar alle informatie binnen haar domein, en tweakblogs horen daar bij.

Dat vindbaar maken van informatie in die blogs is belangrijk om gebruikers op andere manieren met tweakblogs in aanraking te laten komen. Ik denk dan niet alleen aan het koppelen van de tweakblog informatie aan de algemene zoekfunctie op de tweakers frontpage, maar ook het doorkoppelen van tweakblog informatie vanuit productpages, zoals dat nu heel mooi met forum informatie gebeurt.

Met het zoeken in die tweakblogs is het kip of het ei. Door het huidige lage profiel zal het feature request niet vlot een flinke steun opleveren. Naar mijn inschatting kan die prioriteit er komen wanneer de tweakblogs net als de fora weer een focuspunt van tweakers.net worden. Een reden hiervoor wil ik ook nog wel influisteren. Een site met frontpage en pricewatch trekt veel bezoekers maar bouwt niet per se een community. [open deur]Het forum en de tweakblogs zijn de portals die al die bezoekers tot een community kunnen maken.[/open deur].

Het ontsluiten van die tweakblog informatie kan mogelijk wel het karakter van de tweakblogs wat veranderen, van informeel naar meer formeel. Dit is tegelijk een kans maar ook een consequentie. Het hangt er vanaf welke kant tweakers zelf op wil hoe hier tegenaan te kijken.

Maar los van bovenstaande afwegingen zie ik graag doorzoekbare tweakblogs. Ik heb even gekeken of dit al eerder is gevraagd en kwam op het volgende bewuste/onbewuste vragen uit de fora uit. Ik heb mijn best gedaan om die behoefte aan het zoeken in tweakblogs uit de forum topics en posts te destilleren.

Mijn indruk is dat dit punt best wel leeft bij gebruikers, maar dat het niet boven komt drijven in de feature polls. Eigenlijk is dat best een paradox. tweakblogs op zich zijn best populair, maar misschien niet als bron om iets in te zoeken. Misschien omdat veel stemmers niet vaak in tweakblogs terecht komen, naast het aanklikken van de populaire blogs op de frontpage. Weer die kip en ei kwestie.

Met deze vraag kan ik alleen maar de hoop uitspreken dat tweakers naast populariteit ook andere criteria hanteert om de community/site te ontwikkelen.

Bewuste vraag
[Tweakblog] doorzoeken & indexeren (waarvan ik de naam maar heb overgenomen)
Oudere tweakblogs lastig te vinden

Onbewuste vraag
brainstorm tool gezien op tweakblogs
Tweakblogs vraag
Productreview van de Maand: nomineren november 2015 Deathgrunt zou ooit een blog over het zoeken in tweakblogs geschreven hebben. De blog lijkt helaas al niet meer te bestaan, of ze is niet meer te vinden.
Kayr in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 6"
PcDealer in "Tweakblogs en de trackers"
Tweakblogs onderverdelen naar onderwerp.
himlims_ in "Tweakblogs onder de maat"
Rhapsody in "Tweakblogs onder de maat"
Wiethoofd in "\[feat/tweakblogs] Aantal feature requests*"

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

@b2vjfvj75gjx7 heeft een aantal hele interessante blogs geschreven die hij helaas allemaal weer heeft verwijderd. Geen idee waarom, want hij is wel weer actief op Tweakblogs.

Enkele parels waren:
Zoeken naar blogs.
Review van de maand banner.
Tweakblog van de maand banner.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem met Tweakblogs is dat het terminale techdebt heeft waardoor het niet zinvol meer is om er iteratief verbetering in aan te brengen. Het hele ding moet herschreven worden. Daardoor zijn feature requests voor de Tweakblogs eigenlijk per definitie te groot om in een community pick meegenomen te kunnen worden.

Wat er moet gebeuren met Tweakblogs is dat het een stuk simpeler wordt (vooral het beheergedeelte) met in plaats van custom categorieën per blog koppeling aan onderwerpen uit ons tweakbase (dezelfde die beschikbaar zijn voor het koppelen van onderwerpen aan forumtopics). We kunnen tweakblogs dan ook toegankelijk maken via de onderwerpomgevingen en koppelingen onder artikelen en het onderhoud wordt makkelijker omdat er minder functionaliteit in de tweakblogs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

crisp

Devver

Pixelated

Femme schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:50:
Het probleem met Tweakblogs is dat het terminale techdebt heeft waardoor het niet zinvol meer is om er iteratief verbetering in aan te brengen. Het hele ding moet herschreven worden. Daardoor zijn feature requests voor de Tweakblogs eigenlijk per definitie te groot om in een community pick meegenomen te kunnen worden.

Wat er moet gebeuren met Tweakblogs is dat het een stuk simpeler wordt (vooral het beheergedeelte) met in plaats van custom categorieën per blog koppeling aan onderwerpen uit ons tweakbase (dezelfde die beschikbaar zijn voor het koppelen van onderwerpen aan forumtopics). We kunnen tweakblogs dan ook toegankelijk maken via de onderwerpomgevingen en koppelingen onder artikelen en het onderhoud wordt makkelijker omdat er minder functionaliteit in de tweakblogs zit.
De eigen categoriestructuur voor de Tweakblogs bestaat omdat (net als op het forum) de categoriestructuur van onze 'Tweakbase' (onderwerpomgeving) veels te beperkt is (voornamelijk geënt op producten), en tags geen gelaagde structuur kennen. Ik vraag me ook af of het toegankelijk maken van tweakblogposts via de onderwerpomgeving ueberhaupt wel een grote meerwaarde biedt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:30

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ik vraag me ook af of het toegankelijk maken van tweakblogposts via de onderwerpomgeving ueberhaupt wel een grote meerwaarde biedt.
Ik heb deze vraag in eerdere topics over tweakblogs ook gesteld zien worden. Op tweakblogs kan veel. Dat maakt tweakblogs als informatiebron ingewikkeld. Persoonlijke columns en technische artikelen wisselen elkaar af. Heeft het zin om columns doorzoekbaar te maken? Ik weet het niet, om eerlijk te zijn denk ik van niet.

Tegelijktijd hebben tweakblogs een edge die door een forum lastig is af te dekken. In een tweakblog is makkelijker een coherent verhaal te maken dan in de start post van een forumtopic. Ik wil nadrukkelijk even geen voorbeelden noemen, maar de ene blogger neemt een deep-dive in een computergame, andere bloggers maken verslagen van technologiebeursen en hackevents. Een manual om een beeldscherm te kalibreren, er zijn blogs over reparaties, maar ook reviews en previews. Ook reviews? Ja, blijkbaar voelen sommigen zich meer comfortabel in het blog medium. Maar je kan het zo gek niet bedenken of het wordt gebloggd, allerlei experimenteren met een Raspberry Pi of vergelijkbare computers.

Hoe relateer je dat aan je tweakers site? De kwestie met de Raspberry Pi lijk mij vrij duidelijk. Dat kan onder de meer tab geduwd worden in de productomgeving, of misschien in een wat directer te doorzoeken overzicht. Veel tweakblogs slaan niet direct terug op specifieke producten maar kunnen heel goed terugslaan op een productcategorie, of zijn weer te relateren aan forum categorieën zodat ook kruisverbanden tussen forumtopics en tweakblogs gelegd worden. Stel je voor dat zoiets kan worden gelanceerd.

En dan heb ik het nog niet eens over het doorzoeken gehad waar ik dit topic mee begon.

Laten we ook voorbij de huidige tweakblogs kijken, en bedenken wat een tweakblogs gelijkend platform aan tweakers toevoegt, en nog kan gaan toevoegen. In het forum zoeken gebruikers elkaar op en en wisselen ideeën en informatie uit. In tweakblogs wordt vooral geappelleerd aan de creativiteit van bezoekers. Anderen zoeken een plek om iets even te parkeren. Een brok informatie. Ik denk echt dat als moeite wordt gestopt in het leggen van dwarsverbanden tussen tweakblogs <> fora <> frontpage/pricewatch dat dit een extra dynamiek gaat geven aan al die onderdelen. Naast het bezoeken van tweakers voor informatieconsumenten wordt het (nog) meer een plek om als honk te kiezen, omdat je op allerlei manieren je ei kwijt kan en deze bijdragen elkaar versterken. Vooral ook van de interactie tussen fora en tweakblogs stel ik mij voor dit laatste het nodige voor. Maar makkelijk is het niet. Dat realiseer ik mij.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)