Tweakblogs onderverdelen naar onderwerp.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Geachte Redactie,

Is het een idee om de tweakblogs onder te verdelen naar onderwerp als zijnde tech en non tech zodat de lezers zelf kunnen bepalen welke blogs ze in het overzicht krijgen te zien? Af en toe kom ik interessante tech blogs tegen maar deze worden vaak ondergesneeuwd door non tech blogs van matige kwaliteit. Een onderverdeling zou daarom mooi zijn.

Overigens zou ik het ook goed vinden wanneer reacties op blogs gemod kunnen worden.

Wat vinden jullie?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij is dit meer iets voor in Lieve Devvers vanwege het Featurerequest gedeelte

Ik ben tegen het beoordelen van de reacties onder een blog, een scheiding tussen tech (serieus) en non-tech (grappig/overig) zou niet verkeerd zijn, maar dan als extra pagina dat je kunt kiezen welke categorie je wilt zien, tweakblogs staat namelijk (grotendeels) apart van de tweakers.net content en is (niet voor niets?) een abo-only optie. Het modden van de reacties zou een optie kunnen worden die de bloghouder zelf in/uit kan schakelen als deze hier van gediend is.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Voor een tweakblog is afaik een full abo nodig en de blogs zijn geïntegreerd in de site. Zo apart van tweakers.net staat het niet. Het zelf aan en uit kunnen zetten van moderatie vind ik een aardig idee.

Is een waardering ala de productreviews op basis van sterren niets trouwens? Op die manier kun je filteren op mogelijk belabberde blogs of ze allemaal bekijken als je dat zou willen.

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 01-03-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bor de Wollef schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:54:
Voor een tweakblog is afaik een full abo nodig en de blogs zijn geïntegreerd in de site. Zo apart van tweakers.net staat het niet.
* Wiethoofd heeft een full abo en een blog, maar volgens mij had ik in een Feedback-topic gelezen dat de content die een user op z'n blog plaatst alleen aan de Algemene Voorwaarden hoeft te voldoen en dat de user zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de content en dat tweakers.net alleen de mogelijkheid voor het blog verzorgt.
Is een waardering ala de productreviews op basis van sterren niets trouwens? Op die manier kun je filteren op mogelijk belabberde blogs of ze allemaal bekijken als je dat zou willen.
Een productreview schrijf je met een reden: om andere mensen een bepaald product aan te bevelen of af te raden en dit het liefst zo objectief en uitgebreid mogelijk te doen. Hoe goed je dat doet valt te beoordelen. Een tweakblog schrijf je voor de lol en of jij of iemand anders hier iets aan heeft valt eigenlijk niet te beoordelen, misschien kun je die persoon niet uitstaan, wordt je toevallig gekwest in de blogpost of ben je gewoon aan de verkeerde kant van je kamer tegen de muur aangelopen, het blijft een blog dat voor de lol bijgehouden wordt en als de poster dan alleen negatieve feedback terugkrijgt is dat niet iets wat hij in de toekomst dan nog door blijft zetten omdat iemand een slechte dag had.

Ook als het een belabberde blog is, na daar zelf achter gekomen te zijn, weet je welke http://naamvanhetblog.tweakblogs.net je niet meer aan hoeft te klikken, selectief klikken is ook filteren :+

Oeh, en de post die ik bedoelde van Roelant weer teruggevonden:
Roelant schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:34:
Ook. De Tweakblogs (inclusief de bijbehorende reactiemogelijkheid indien ingeschakeld) zijn gewoon gebonden aan onze algemene voorwaarden (hint: zie de definitie van 'website). Dat is het wettelijk kader. Op basis van dat wettelijk kader hebben we vervolgens voor onderdelen van de site "huisregels" (in de vorm van algemeen beleid) opgesteld, die veel verder gaan dan wat er wel en niet mag van de wet - en die handhaven we ook.

Voor de Tweakblogs hebben we ervoor gekozen om geen beleid te definiëren (of hand te haven) dat verder gaat dan het geboden wettelijk kader. We hebben op basis van de AV nog steeds het recht en de mogelijkheid om in te grijpen, alleen kiezen ervoor om dat in het geval van de Tweakblogs alleen te doen als daar echt een hele sterke aanleiding voor is.
Dat uit [TweakBlogs] ongewenste reactie op blogpost
Deze staat nog iets eerder die mijn punt iets duidelijker maakt (even dik gedrukt):
Roelant schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:14:
Zoals wel vaker uitgelegd, beschouwen we de abonnee-weblogs als "hun eigen website". Onze policies of algemene voorwaarden zijn dus niet per sé van toepassing (er worden ook wel eens zaken gepost of beschreven die op het forum zouden worden verwijderd) en we willen ingrijpen tot een minimum beperken - tenzij het echt alle perken of doelstellingen te buiten gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Wiethoofd op 01-03-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:34:
[...]

* Wiethoofd heeft een full abo en een blog, maar volgens mij had ik in een Feedback-topic gelezen dat de content die een user op z'n blog plaatst alleen aan de Algemene Voorwaarden hoeft te voldoen en dat de user zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de content en dat tweakers.net alleen de mogelijkheid voor het blog verzorgt.
Ik denk dat je gelijk hebt maar hetgeen je hierboven schrijft is in mijn ogen iets anders dan min of meer los staan van t.net. Is het niet meer zo dat t.net gewoon geen aansprakelijkheid wil accepteren mbt blog content?
Een productreview schrijf je met een reden: om andere mensen een bepaald product aan te bevelen of af te raden en dit het liefst zo objectief en uitgebreid mogelijk te doen. Hoe goed je dat doet valt te beoordelen. Een tweakblog schrijf je voor de lol en of jij of iemand anders hier iets aan heeft valt eigenlijk niet te beoordelen, misschien kun je die persoon niet uitstaan, wordt je toevallig gekwest in de blogpost of ben je gewoon aan de verkeerde kant van je kamer tegen de muur aangelopen, het blijft een blog dat voor de lol bijgehouden wordt en als de poster dan alleen negatieve feedback terugkrijgt is dat niet iets wat hij in de toekomst dan nog door blijft zetten omdat iemand een slechte dag had.

Ook als het een belabberde blog is, na daar zelf achter gekomen te zijn, weet je welke http://naamvanhetblog.tweakblogs.net je niet meer aan hoeft te klikken, selectief klikken is ook filteren :+
Dezelfde argumenten zouden ook voor productreviews gelden. Bovendien kun je in de tracker op de frontpage bijvoorbeeld niet zien van wie een blog is. Voor de rest vind ik het helemaal geen probleem wanneer de matig tot slechte blogs te filteren zijn ook al zou dat leiden tot het stoppen met bloggen door een aantal mensen. Modding op basis van iemand niet uit kunnen staan is in strijd met de regels en wanneer men hier achter komt zal dit ook worden bestraft. Dit is niet anders voor het modden van reacties op de FP of het beoordelen van productreviews.

edit:
Ik zie dat je de post hebt aangevuld. Als de blogs min of meer persoonlijke webpagina's zijn is de wens om filtering op kwaliteit te kunnen toepassen wellicht nog wel groter.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 01-03-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bor de Wollef schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:38:
Ik denk dat je gelijk hebt maar hetgeen je hierboven schrijft is in mijn ogen iets anders dan min of meer los staan van t.net. Is het niet meer zo dat t.net gewoon geen aansprakelijkheid wil accepteren mbt blog content?
Zie nog even m'n reactie hierboven, ik heb de posts die ik zocht teruggevonden.
Dezelfde argumenten zouden ook voor productreviews gelden.
Dat valt wel redelijk objectief te beoordelen als je een beetje inschattend vermogen hebt, je kunt namelijk aan de opmaak, inhoud en schrijfstijl van iemands review wel een beoordeling maken of dit een 2 of een 4 of zelfs 5 sterren review is.
Bovendien kun je in de tracker op de frontpage bijvoorbeeld niet zien van wie een blog is.
Mouse-over de tracker en kijk in je statusbar van je browser wat de URL is :+
Voor de rest vind ik het helemaal geen probleem wanneer de matig tot slechte blogs te filteren zijn ook al zou dat leiden tot het stoppen met bloggen door een aantal mensen.
Het blijft lullig voor de blogger, voor de productreview weet je dat het over een product moet gaan en dat je die moet beoordelen, een blog kan over vanalles gaan, en als dat onderwerp iemand anders niet interesseert en er een lage beoordeling aangeeft maar jij het wel een leuk onderwerp vindt en dus hoog beoordeeld is het complete beoordelen nutteloos gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

rob_erwt

What does this button do?

De redactie heeft niet zoveel te maken met de tweakblogs. Een schopje naar LD dus maar. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:43:
[...]

Dat valt wel redelijk objectief te beoordelen als je een beetje inschattend vermogen hebt, je kunt namelijk aan de opmaak, inhoud en schrijfstijl van iemands review wel een beoordeling maken of dit een 2 of een 4 of zelfs 5 sterren review is.
Je hebt een goed punt. Dan kom ik terug bij de wens om non tech blog posts gewoon te kunnen hiden / deselecteren. een oplossing zou kunnen zijn het onderverdelen van blogs in een aantal vaste onderwerpen als games, lifestyle, software, hardware, muziek (zo maar wat willekeurige kreten) waarbij de poster bij het plaatsen aan moet geven in welke categorie de post hoort.Als je het een beetje goed aan pakt kan dit aansluiten bij de onderverdeling op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat zou inderdaad een optie zijn, je moet namelijk nu zelf ook al kiezen in wat voor persoonlijke categorie je je post wilt indelen, dan kan deze er wel bij lijkt me.

Verder zullen er waarschijnlijk binnenkort meer tweakblogs ontstaan aan de nieuwe abo's en features te zien: Full-abonnement op de schop omdat je dan met 5k karma een tweakblog verdiend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:40:
Dat zou inderdaad een optie zijn, je moet namelijk nu zelf ook al kiezen in wat voor persoonlijke categorie je je post wilt indelen, dan kan deze er wel bij lijkt me.

Verder zullen er waarschijnlijk binnenkort meer tweakblogs ontstaan aan de nieuwe abo's en features te zien: Full-abonnement op de schop omdat je dan met 5k karma een tweakblog verdiend hebt.
Die post bevind zich in een voor mij niet toegankelijk forum. Het abo forum wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bor de Wollef schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:35:
Die post bevind zich in een voor mij niet toegankelijk forum. Het abo forum wellicht?
De post staat inderdaad in het ABO-forum. Hieronder een quote van de punten die hier belangrijk zijn:
Het weblog, fotoalbum en de private file storage worden beschikbaar gesteld aan gebruikers die een bepaalde minimum hoeveelheid karma hebben verzameld. De grens ligt op respectievelijk 5.000, 10.000 en 20.000 punten voor de genoemde features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Thanks voor de quote. Zal dit gelden voor non abo users of pas nadat je al hebt betaald voor een abo (dus een soort filter op basis van karma)? Hoe meer weblogs er komen hoe meer nut ik zie in het splitsen.

Wat vinden de devvers er van trouwens?

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 02-03-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dit geldt voor iedereen die op karma uit is, wat je dus verzamelt door fatsoenlijk te reageren en een nuttige bijdrage aan tweakers.net te leveren. Het bannervrij en de e-mail mogelijkheid blijft wel betaald, maar dat zal tzt wel in een .plan op de FP komen te staan.

Idd, als er meer blogs gaan komen is het indelen op categorie (per post en niet per complete blog) wel handig.

Het beoordelen van blogs lijkt me nog steeds niets, de reacties er onder zijn deels verantwoordelijkheid van de bloghouder die deze zelf kan verwijderen. Ook in het achterhoofd houden dat tweakblogs als 'eigen website' van een user wordt gezien en je dus de houder zelf moet kunnen laten beslissen of hij wel of niet het modden van reacties toestaat. Al weet ik niet of dat gaat veranderen als je met je verdiende karma een blog kunt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:48

Slapstick

Me, myself or I

Om ook maar aan mijn karma te gaan werken....

Tweakblog is voor mijn gevoel ook een eigen stukje tweakers, ik laat hier mijn wel en wee uit en ik experimenteer wat met verschillende onderwerpen. Ik hoor tot het soort non-tech poster, wat op zich best kan en ik spreek ook een gedeelte van het publiek van tweakers aan, maar ik zou bijv ook morgen een tech-post kunnen plaatsen(dan wel een beginnerstechpost) hoe los je dit dan op?

Indelen naar categorieen kan, maar dat is wel heel erg moeilijk. Stel ik wil een blog over de mol die in mijn achtertuin alles na de *piep* helpt. waar zal ik deze dan moeten plaatsen. of ik wil er eentje hebben over mijn o zo mooie nieuwe pc of het begin van de lente en ga zo maar door. dan moeten er ook talloze categorieen zijn, of er moet een hele grove indeling gemaakt worden waar ik opzich wel voor ben

Edit:
Wiethoofd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 19:24:

Het beoordelen van blogs lijkt me nog steeds niets, de reacties er onder zijn deels verantwoordelijkheid van de bloghouder die deze zelf kan verwijderen. Ook in het achterhoofd houden dat tweakblogs als 'eigen website' van een user wordt gezien en je dus de houder zelf moet kunnen laten beslissen of hij wel of niet het modden van reacties toestaat. Al weet ik niet of dat gaat veranderen als je met je verdiende karma een blog kunt beginnen.
same here, reactie hoeven niet gelezen te worden en als het echt slechte reactie's zijn zoals bijvoorbeeld een discriminerende dan worden ze echt wel verwijdert door de eigenaar

[ Voor 30% gewijzigd door Slapstick op 02-03-2009 21:41 . Reden: stukje toegevoegd ]

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Slapstick schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:38:
Om ook maar aan mijn karma te gaan werken....

Tweakblog is voor mijn gevoel ook een eigen stukje tweakers, ik laat hier mijn wel en wee uit en ik experimenteer wat met verschillende onderwerpen. Ik hoor tot het soort non-tech poster, wat op zich best kan en ik spreek ook een gedeelte van het publiek van tweakers aan, maar ik zou bijv ook morgen een tech-post kunnen plaatsen(dan wel een beginnerstechpost) hoe los je dit dan op?
Hoe los je dat op? Heel makkelijk. Per nieuwe blog post geef je aan met bv een dropdown boxje om wat voor blogpost het gaat, techn, lifestyle, games etc.

Zijn de reacties op de blogposts ook uitgesloten van karma trouwens? Anders is het wel heel erg makkelijk karma h*eren zonder modding.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 02-03-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bor de Wollef schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:04:
Zijn de reacties op de blogposts ook uitgesloten van karma trouwens? Anders is het wel heel erg makkelijk karma h*eren zonder modding.
Aangezien er de functie is om anoniem te reageren, de posts op een tweakblog niet in je FP-posthistorie verschijnen lijkt het me niet dat je er karma voor krijgt, en dat als je ze beoordeeld het niets uit zou maken. (al valt dat natuurlijk wel te devven :+)

Bugs en features op de devtrack van tweakers aanmelden telt ook niet mee aan je karma, maar is daarom niet minder nuttig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tijdelijk even naar het abo-forum...

LD=>ABO

Het is niet handig om dingen uit een prive forum te quoten in een public area. :/

Ik zal dit topic terug moven zodra we het officieel bekend maken.

[ Voor 75% gewijzigd door Erkens op 03-03-2009 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij kan deze wel weer naar LD, de karmastore is ingevoerd, en de discussie kan weer verder. Eventueel de 'foute quotes' die niet mochten er uit knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

rob_erwt

What does this button do?

En een tikkie terug. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de wildgroei (waarvan Rusman en Bubbles ook op hun Blog al iets overschreven) zich vanzelf wel oplost. Nu is het nieuw en maken er veel lui voor de lol ook een blog aan, over 1 - 2 maanden denk ik dat het kaf van het koren al gescheiden is, de eerste paar weken is het leuk en daarna doen de meeste er waarschijnlijk er al weer weinig mee óf krijgen weinig reacties waardoor ze er maar mee ophouden: dus de betere blogs (de mensen die er echt tijd en energie in hun posts stoppen) zullen weer meer inzicht komen na de eerste 1 - 2 maanden.

Dus voordat er allemaal ideeën worden gebracht, laten we eerst eens afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Ik denk dat er redelijk wat afhaken.

Beoordelen is m.i. een slecht idee: een weblog is i.t.t. een productreview, fp-reactie e.d. een persoonlijke uitlating die niet objectief bestaafd hoeft te worden. En uiteraard zou je op inhoud, vorm etc kunnen beoordelen - maar 'misses the point'. Een blog is je eigen uitlaathoekje: de een wil graag schrijven voor een breed publiek, terwijl de ander het puur ziet als een persoonlijke uitlaatklep. Dat kan en mag, want het is je eigen plek. Bovendien, loop je al snel het risico dan mensen dan weer gaan mismodden - ipv te beoordelen op die objectieve criteria, gaan ze gewoon 1 ster geven omdat hen de user niet aanstaat. Vervolgens krijg je dus weer mismod-topics etc.

Ik denk dat je op beperkte schaal wel met 'tags' en/of categorieeen idd zou kunnen werken: private life, gadgets, windows; maar dat een goeie selectie van categorieen nog best wel moeilijk is. Want 'ik heb een nieuwe computer!' moet dat dan onder 'private' of 'computers'.

Te veel weblogs doet het overzicht desalniettemin inderdaad kwijtraken. Ik denk echter dat we eerst eens een paar maanden moeten afwachten. Een andere optie zou kunnen zijn om zoals ik al eens geopperd had een icoon onder aan de users toe te voegen (net als je nu al een huisje voor je homepage hebt en een bloem voor msn) zodat je daar kunt zien of iemand een blog heeft (op GoT) en die kunt toevoegen aan je een nieuw eigen te maken overzichtje van 'favoriete blogs'.

Ik vind het daarentegen wel goed dat het nu beschikbaar is voor een breder publiek (let maar op: dan kan er straks ook reclame opgezet worden). Ik kan en ga zelf ook een blog bijhouden, maar ga die pas over 1-2 maanden beginnen aangezien die anders nu al direct ondergesneeuwd zou raken tussen de 100 andere nieuw blogs en posts.

Maar het zou erg fijn zijn als je op de tweakblogs.net site een favorieten lijstje zou kunnen maken, waarin de nieuwste updates van je favoriete blogs netjes bij elkaar staan (als extra kolom erbij uiteraard, want de nieuwe blogs moeten ook onder de aandacht blijven).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:51:

Beoordelen is m.i. een slecht idee: een weblog is i.t.t. een productreview, fp-reactie e.d. een persoonlijke uitlating die niet objectief bestaafd hoeft te worden. En uiteraard zou je op inhoud, vorm etc kunnen beoordelen - maar 'misses the point'. Een blog is je eigen uitlaathoekje: de een wil graag schrijven voor een breed publiek, terwijl de ander het puur ziet als een persoonlijke uitlaatklep. Dat kan en mag, want het is je eigen plek. Bovendien, loop je al snel het risico dan mensen dan weer gaan mismodden - ipv te beoordelen op die objectieve criteria, gaan ze gewoon 1 ster geven omdat hen de user niet aanstaat. Vervolgens krijg je dus weer mismod-topics etc.
Een rating van een blog zou een subjectieve beoordeling van de 'leukheidsfactor' moeten zijn, zoals dat bijv. ook bij Youtube werkt. Overigens werkt het feitelijk ook zo de productreviews, users worden daar aan het lot over gelaten over wat een goede beoordeling van een productreview zou zijn.

De blogs zouden we met behulp van tags en koppelingen met producten kunnen indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:31:
[...]

Een rating van een blog zou een subjectieve beoordeling van de 'leukheidsfactor' moeten zijn, zoals dat bijv. ook bij Youtube werkt. Overigens werkt het feitelijk ook zo de productreviews, users worden daar aan het lot over gelaten over wat een goede beoordeling van een productreview zou zijn.

De blogs zouden we met behulp van tags en koppelingen met producten kunnen indelen.
Inderdaad, je zou blogs wel een funfactor kunnen geven, dat is echter wel iets anders dan een echte beoordeling (in de zin van allerlei regeltjes over objectiviteit, opmaak, schrijfstijl, aantal woorden enz). Het probleem is echter dat je een blog m.i. moet zien als een persoonlijk schrift waarin je zelf moet kunnen krabbelen wat je wilt. Iemand kan bijvoorbeeld geheel onterecht Linux afkraken omdat $randomhardware niet werkt. Als lezers nog in 'productreview/reactiemode' zitten zou een dergelijke rant/flame al snel negatief beoordeeld worden. Maar het is m.i. niet de bedoeling om blog(posts) te gaan lopen "modden". Een beoordeling daarentegen zien als een 'x-factor' is minder bezwaarlijk, maar nog steeds niet in alle gevallen ideaal. Stel je moeder overlijdt en je schrijft er een berichtje over: 5 funsterren / leuk / populair is dan ook niet de ideale benaming. Iets in de zin van: "is het de tijd waard om te lezen" is beter m.i. Dat wil je namelijk snel weten; niet of het berichtje "leuk" is, maar of het je moeite/tijd waard is (en dat blijft subjectief uiteraard wat voor de 1 een goed verhaal was hoeft dat voor de andere niet te zijn, maar als veel mensen het stukje de moeite waard vonden om te lezen, dan zal dat toch wel iets zeggen).

Dus in plaats van: "Een rating van een blog zou een subjectieve beoordeling van de 'leukheidsfactor' moeten zijn"

Zou ik zeggen: "Een rating na afloop: raad je deze post aan of niet." / "zou je deze blogpost aan anderen aanraden om te lezen" / "vond je deze blogpost de moeite waard om te lezen" (ja/nee/neutraal of 0 - 2 sterren met een hoverover) (oid). Of misschien wel gewoon: must-read (x/*/**/***).

En dan zou je users simpel kunnen laten filteren op niveau. Daarmee blijven ook minder populaire blog(posts) toch vindbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Bor, uitstekend idee om de blogs in te delen naar tech en non tech, net zoiets als we op GoT de tech en SG e.d. hebben.

Ik ben voor.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Ik ben het ook eens met het onder verdelen naar onderwerp, maar zoals ik al een gezegd is: waar trek je de grens, tech - no tech of echt een categorie verdeling en bij de eerste heb je natuurlijk post die gedeeltelijk tech zijn en gedeeltelijk non tech en bij de categorie verdeling kun je weer dubbele categorieën hebben.

Ik zou wel graag een link willen zien op de frontpage naar de user die het gepost heeft. En dan niet ergens onderin, maar een link die je in een enkele oog opslag al kan zien: iets in de trant van: Rusman:stop de verzadiging en Slapstick: Werken dat is me toch wat!

Edit:

Een beoordeling door de users is gewoon niet mogelijk, je heb dan altijd mensen die vallen over wat je schrijf en niet de manier waarop je blog. Misschien is een Blogmoderator handig: /me Slapstick offert zich hierbij vrijwillig op :+,

Wat een blogmoderator dan moet doen: zorgen dat goede blogs hoog beoordeelt worden en slechte blogs bijv. niet op de frontpage blijven staan. Een enkele persoon is misschien wel een beetje overdreven, omdat de mening van die persoon toch meespeelt, maar bijv. twee personen die kunnen best beslissen of een blog goed is of niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Slapstick op 17-03-2009 21:05 . Reden: Idee!: stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41

crisp

Devver

Pixelated

Motrax schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:50:
Bor, uitstekend idee om de blogs in te delen naar tech en non tech, net zoiets als we op GoT de tech en SG e.d. hebben.

Ik ben voor.
M.i. laten blogs zich niet echt indelen naar tech/non-tech, hooguit naar 'voornamelijk' tech/non-tech, maar ook dat kan natuurlijk aan verandering onderhevig zijn. Wellicht dat je een gebruiker z'n categorieën kan laten onderverdelen in tech/non-tech, maar dan heb je nog maar een slappe onderverdeling die niets zegt over de 'kwaliteit/fun-factor/must-read-factor' van de betreffende blog (en posts).
Femme schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:31:
[...]
Hoeveel blogs/blogposts zou je daadwerkelijk kunnen koppelen aan een product? Daarbij ben ik persoonlijk tegen dergelijke integraties tenzij het nadrukkelijk de wens is van de blogger zelf...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:11:
[...]

M.i. laten blogs zich niet echt indelen naar tech/non-tech, hooguit naar 'voornamelijk' tech/non-tech, maar ook dat kan natuurlijk aan verandering onderhevig zijn. Wellicht dat je een gebruiker z'n categorieën kan laten onderverdelen in tech/non-tech, maar dan heb je nog maar een slappe onderverdeling die niets zegt over de 'kwaliteit/fun-factor/must-read-factor' van de betreffende blog (en posts).
Natuurlijk heb je altijd blogs die zich in een grijs gebied vinden maar het merendeel is ofwel tech tot tech met een non tech deeltje ofwel totaal nontech. De meeste blogs zijn altijd meer tech of meer non-tech.

Je kunt natuurlijk altijd een onderverdeling maken naar iets als (absoluut voor verbetering vatbaar):

- Life
- Games
- Gadgets
- Fun
- Computers

Voorbeelden van Blogs die ik zou willen hiden:

Sñorrenblog: Joehoe
Titom!: Dikke tieteee.. :P
My piece of the sky.: Planning a trip
Leven in een knakworstblik: Ook een knakworst kan een weblog aanmaken
Erwin schrijft een blog: Hoe leer je Mandarijn?
Onzin uit een onzinnig leven: Vergeten je tanden niet te poetsen...
NMe: Why forum life is so complicated
De drummende Elvis met tux-invloeden: Russische bruid maar dan real - Part II

Een deel hiervan zijn typische wildgroei blogs waarschijnlijk maar illustreren op dit moment ook prima het voorbeeld "non tech blog".

Nu ik de blogs zo lees zou een taalfilter (veel tweakers schrijven belabberd engels) ook wel handig zijn :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 17-03-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat vinden jullie van een feature om een favoritelijstje te kunnen maken? Iets waarmee je eenvoudig blogs kunt toevoegen, verwijderen en volgen. Want ik heb regelmatig dat ik een blog tegenkom waarvan ik denk, he dat is wel interessant: die wil ik wel een tijdje volgen om te zien of nieuwe posts ook zo goed zo zijn. Je kan wel de bookmarks in je webbrowser gebruiken, maar dan mis je weer de nieuwe blogposts. Een extra kolom op de tweakblogs.net homepage zou mij ideaal lijken om daarmee nieuwe blogsposts uit je favorites te kunnen volgen.

Hoe meer iemand gefavved is, zou je ook eventueel weer mee kunnen wegen in de kwaliteit van die blog/karma opleveren.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:02:
En wat vinden jullie van een feature om een favoritelijstje te kunnen maken? Iets waarmee je eenvoudig blogs kunt toevoegen, verwijderen en volgen. Want ik heb regelmatig dat ik een blog tegenkom waarvan ik denk, he dat is wel interessant: die wil ik wel een tijdje volgen om te zien of nieuwe posts ook zo goed zo zijn. Je kan wel de bookmarks in je webbrowser gebruiken, maar dan mis je weer de nieuwe blogposts. Een extra kolom op de tweakblogs.net homepage zou mij ideaal lijken om daarmee nieuwe blogsposts uit je favorites te kunnen volgen.

Hoe meer iemand gefavved is, zou je ook eventueel weer mee kunnen wegen in de kwaliteit van die blog/karma opleveren.
Hoewel dit een ander onderwerp is:

Je kunt gewoon RSS gebruiken.

Voorbeeld: Leven in een knakworstblik (alleen de reacties) of Leven in een knakworstblik voor de blogposts zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 17-03-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

crisp schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:11:
[...]

Ik vind het niet onze taak om in de standaard tracker non-tech blogs te gaan promoten, daar zie ik liever alleen techblogs. Voor de gebruiker zelf is de onverdeling tech/non-tech nogal ongelukkig (hij schiet er zelf vermoedelijk niet zoveel mee op), maar met een standaard categorieindeling zoals Bor de Wollef voorstelt zou je die indeling via een omweg kunnen bewerkstelligen. We zouden wat standaard categorietjes zoals development, hardware, software e.d. kunnen aanbieden waar de gebruiker een niet verplichte keuze uit mag maken.
Hoeveel blogs/blogposts zou je daadwerkelijk kunnen koppelen aan een product? Daarbij ben ik persoonlijk tegen dergelijke integraties tenzij het nadrukkelijk de wens is van de blogger zelf...
Op dit moment valt er inderdaad niet veel te koppelen. Ik zou het wel mooi vinden als gebruikers over producten zouden gaan bloggen, maar dat is iets dat eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van een groter geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Femme schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:24:
[...]

Ik vind het niet onze taak om in de standaard tracker non-tech blogs te gaan promoten, daar zie ik liever alleen techblogs.
Mijn punt was eigenlijk dat je het label tech/non-tech niet op een compleet blog moet plakken maar juist op individuele posts ;)
Voor de gebruiker zelf is de onverdeling tech/non-tech nogal ongelukkig (hij schiet er zelf vermoedelijk niet zoveel mee op), maar met een standaard categorieindeling zoals Bor de Wollef voorstelt zou je die indeling via een omweg kunnen bewerkstelligen. We zouden wat standaard categorietjes zoals development, hardware, software e.d. kunnen aanbieden waar de gebruiker een niet verplichte keuze uit mag maken.
Andere mogelijkheid is voor de gebruiker om z'n eigen categorieën als tech/non-tech te markeren en/of te 'linken' naar een set categorieën die wij aanbieden (dan houdt je de categorie-indeling en benaming voor de gebruiker verder wel vrij), of een soortgelijke opzet maar dan met tags :)
[...]
Op dit moment valt er inderdaad niet veel te koppelen. Ik zou het wel mooi vinden als gebruikers over producten zouden gaan bloggen, maar dat is iets dat eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van een groter geheel.
True, maar ik denk wel dat we voorzichtig moeten zijn met het aanbieden van dergelijke koppelingen opdat niet de indruk wordt gewekt dat we de Tweakblogs willen gaan commercialiseren voor eigen gewin; het is ten slotte een community feature en geen Pricewatch billboard ;)

[ Voor 28% gewijzigd door crisp op 17-03-2009 23:49 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Femme schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:24:
Ik vind het niet onze taak om in de standaard tracker non-tech blogs te gaan promoten, daar zie ik liever alleen techblogs.
De Tweakblogs worden (of inmiddels 'werden'?) gezien als een apart stukje tweakers waar de user zijn/haar eigen invulling aan mag geven. Dat dit dus ook over non-tech kan gaan/gaat is dan onontkoombaar.
Waarom zou je over een product bloggen? Dan schrijf je toch een productreview?

De blogger in kwestie een keuze geven om in een categorie ingedeeld te worden (tech/non-tech) zou ook de ingelogde gebruiker van de tracker een keuze moeten geven om tech/non-tech/beide categorieën te laten zien. Zo kan je in de RSS-feed toch de tech-only laten zien, maar op de FP gewoon ook beide laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:41:
[...]

De Tweakblogs worden (of inmiddels 'werden'?) gezien als een apart stukje tweakers waar de user zijn/haar eigen invulling aan mag geven. Dat dit dus ook over non-tech kan gaan/gaat is dan onontkoombaar.
Natuurlijk maar promoten is natuurlijk wat anders dan het toestaan van non tech blogs. Met non tech blogs is op zich ook niets mis.

Bloggen over een product zie ik ook niet als iets wat ik snel zou doen. Een productreview is daarvoor denk ik inderdaad een beter middel tenzij je het bv hebt over het modden van een product of andere dan de gebruikelijke toepassingen van een product. De mogelijkheden zijn er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Promoten is idd wat anders dan het verbieden van. Nu is het wel zo dat als je niet ingelogd bent en in de tracker kijkt je keurig alle (3) tech en non-tech tweakblogs krijgt te zien, die filteren voor tech-only voor niet-ingelogde gebruikers lijkt me niet verkeerd hoor. De non-tech staan nog steeds op de tweakblog frontpage en komen weer keurig tevoorschijn op het moment dat je inlogt.

Het modden van een product valt ook prima in een productreview te verwerken, zolang je het maar duidelijk omschrijft en eerst het product zelf fatsoenlijk beoordeeld. (Heb ik ook gedaan met m'n iPod Touch, die je kan jailbreaken, gewoon laten zien wat er kan (hoe en wat mag niet volgens het beleid))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wiethoofd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:41:
[...]

Waarom zou je over een product bloggen? Dan schrijf je toch een productreview?
Een blog geeft de user maximale vrijheid. Er zijn genoeg aanleidingen en onderwerpen voor een blog over een product te bedenken die niet in het kader van een productreview passen. Neem bijv. een blog waarin gespeculeerd wordt over een product dat nog niet op de markt is of waarin actuele ontwikkeling over een product op een opiniërende wijze worden behandeld. Ik had bijv. een blog over het firmwarefiasco van de OCZ Vertex kunnen schrijven. Dat past niet in een productreview.
De blogger in kwestie een keuze geven om in een categorie ingedeeld te worden (tech/non-tech) zou ook de ingelogde gebruiker van de tracker een keuze moeten geven om tech/non-tech/beide categorieën te laten zien.
Zo'n keuze zou inderdaad prima zijn en zou ook mooi zijn voor de forumtracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Ik merk dat ik inmiddels op een punt kom dat ik de blogs maar helemaal niet meer lees omdat het overgrote deel gewoon troep is met zeer weinig tot totaal geen tech binding. Dit terwijl er af en toe toch interessante dingen in de blogs te vinden zijn.

Inmiddels zijn we meer dan een maand verder. Zijn er nog nieuwe inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:32:
Ik merk dat ik inmiddels op een punt kom dat ik de blogs maar helemaal niet meer lees omdat het overgrote deel gewoon troep is met zeer weinig tot totaal geen tech binding. Dit terwijl er af en toe toch interessante dingen in de blogs te vinden zijn.
Desalniettemin zijn ze volgens mij nog steeds best populair. Ik lees de helft van de reacties en de artikelen op de FP ook niet en evenmin alle got topics omdat ze me of niet interesseren of beneden niveau zijn. Tweakblogs zijn daarin niet anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:48:
[...]

Desalniettemin zijn ze volgens mij nog steeds best populair. Ik lees de helft van de reacties en de artikelen op de FP ook niet en evenmin alle got topics omdat ze me of niet interesseren of beneden niveau zijn. Tweakblogs zijn daarin niet anders.
Tweakblogs zijn inderdaad populair. Zeker het schrijven ervan maar dat is eigenlijk niet het onderwerp van dit topic. Populair lijken met name het aanmaken van non tech blogs te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:35

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik volg die dingen via de rss-feed. Dan zie ik snel genoeg of ze interessant genoeg zijn om te openen of niet.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Indelen naar onderwerp heeft als nadeel dat 1 Tweakblog over meerdere onderwerpen kan gaan, mijn veel te rustige Tweakblog bevat zowel tech als non-tech als persoonlijke dingen, hoe wil je die dan indelen?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Categorieën binnen je weblog zelf.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die heb ik al, maar die kan ik zelf bepalen? Hoe wil iemand anders daar dan op kunnen gaan filteren over alle blogs heen? Want ik kan een categorie 'PHP' hebben, terwijl iemand anders zijn PHP-artikelen onder 'development' oid stopt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Jij zult dus netjes moeten gaan vertellen of een categorie tech of non-tech is bijvoorbeeld. Jij zult dus zelf moeten aangeven onder welke centrale categorie jouw categorie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat de status van dit verzoek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bor de Wollef schreef op zondag 07 juni 2009 @ 12:31:
Kan iemand mij vertellen wat de status van dit verzoek is?
Als er iets te melden was dan had je het hier wel gezien. Er is dus nog geen tijd aan besteed en met de verplichte inkrimping van ons devteam is het ook onwaarschijnlijk dat hier op korte termijn iets mee gedaan kan worden...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou er op: http://tweakblogs.net/

Ook een zoekveld kunnen komen? Zo was er een tweaker die een item had over de playstation 3, maar 3 minuten later alweer een nieuwe post had gemaakt. Nu kan ik 'm niet gemakkelijk meer terugvinden. Een zoekveld zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:03:

Ook een zoekveld kunnen komen? Zo was er een tweaker die een item had over de playstation 3, maar 3 minuten later alweer een nieuwe post had gemaakt. Nu kan ik 'm niet gemakkelijk meer terugvinden. Een zoekveld zou mooi zijn!
uiteraard is dat al eerder gevraagd, maar ook daarvoor geldt dat daar eerst tijd voor moet zijn... (een zoekveldje neerzetten is natuurlijk niet zoveel werk, maar het inrichten van een search-engine aan de achterkant kost ietsje meer tijd ;))

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 07-06-2009 22:07 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
crisp schreef op zondag 07 juni 2009 @ 12:43:
[...]

Als er iets te melden was dan had je het hier wel gezien. Er is dus nog geen tijd aan besteed en met de verplichte inkrimping van ons devteam is het ook onwaarschijnlijk dat hier op korte termijn iets mee gedaan kan worden...
Erg jammer maar begrijpelijk. Hopelijk komt het er ooit nog een keer van. Tot die tijd lees ik de blogs nauwlijks meer. Mocht het er ooit van komen dan staan in dit topic in ieder geval een paar goede ideeën denk ik waardoor de blogs een stuk interessanter kunnen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 07-06-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:03:

Ik gebruik altijd google als zoekmachine, en dan specifiek op tweakblogs.net zoeken. :) Dus als ik mijn eigen wil zoeken Voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Inmiddels lees ik amper nog tweakblogs omdat het nog steeds lastig blijkt de leuke / interessante blogs te scheiden van de troep. Onderverdelen naar onderwerp (ook al is het tech vs non tech) lijkt mij nog steeds een goed idee.

Wat vind de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:38

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik lees gewoon alles in de RSS feed. Als het niet interessant genoeg is skip ik gewoon snel door.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je niet een groepje tweakblogs die je graag leest, de rest lees je de eerste 2 blogs van en dan besluit je ze te volgen of niet.

Misschien de 'tags' doorvoeren op de tweakblogs? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Misschien kan ik dit topic even gebruiken om mijn goed bedoelde blogpost even onder de aandacht te brengen, met het oogmerk dit soort Tweakblog-issues uiteindelijk overzichtelijk te kunnen centraliseren in één post. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Coltrui schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:22:
Misschien kan ik dit topic even gebruiken om mijn goed bedoelde blogpost even onder de aandacht te brengen, met het oogmerk dit soort Tweakblog-issues uiteindelijk overzichtelijk te kunnen centraliseren in één post. :)
Ik zal het eens doornemen. Zo te zien zijn veel dingen al eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:49:
[...]

Ik zal het eens doornemen. Zo te zien zijn veel dingen al eerder genoemd.
Klopt. Maar ik denk dat wanneer een nieuw topic ontstaat vanuit de blogcommunity, er misschien iets aan de prio's kan gesleuteld worden, toch meer dan wanneer er her en der een opmerking binnensijpelt. Die hoop koester ik toch. :)
Nogmaals, centralisatie van weloverwogen punten van kritiek, is nuttiger dan de punten separaat verspreid te zien en dit door een paar enkelingen. Een lijst is ook handiger voor de Devvers zelf. :)
Pagina: 1