Tozz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:18:
eehm, ik verkondig geen mening van mijzelf. Ik geef aan dat milieu over meer gaat dan global warming. Lokale milieuproblematiek op bv. ringwegen is juist uitstekend op te lossen met EV's. Dat is geen mening, dat is een feit.
Lees nu het onderzoek van de ts nog eens, alles draait om CO2 en global warming.
Ik ben niet tegen de EV als middel, maar wel als doel. Ik ben ertegen er extra geld in te pompen, omdat het echt niets helpt voor de CO2 uitstoot. Het is een druppel op een gloeiende plaat, waar we zo veel geld tegenaan smijten, wat op een andere manier beter besteed is.
Nogmaals, als heel Europa van vandaag op morgen stopt met de brandstofauto en overstapt op EV, scheelt dat wereldweid 0,7% CO2 uitstoot.
Wat wij vergeten is dat productie uitstoot met zich meebrengt. Een simpele iPad levert 130kg CO2 uitstoot met zich mee. We kopen met zijn allen te veel.
Ik heb wel vaker gezegd, stop al het geld wat je nu in EV’s aan het stoppen bent aan subsidies en kortingen eens in gratis zonnepanelen voor het volk... zonnepanelen gaan lang mee, leveren iedere dag iets op wat we veel gebruiken. Uiteindelijk is je geld dan veel beter besteed.
Alleen auto's allemaal elektrisch maken zal inderdaad niet alleen de oplossing zijn, maar het helpt natuurlijk wel degelijk. Nogmaals:
Het helpt nauwelijks, 0,7% is peanuts...
het vervelende is dat het alternatief niet zo fijn is voor het volk:
- nooit meer vliegen, alleen als je extreem rijk bent.
- minder produceren, welvaart gaat achteruit
- De rek uit het optimaliseren van de brandstof auto is er wel wat uit.
- Een brandstofauto wordt nooit co2 vrij, een EV potentieel wel als de energieopwekking co2 vrij is. Vandaag al is een EV 2 tot 15 procent milieuvriendelijker dan een ICE als je kijkt naar de gebruikte brandstof.
Het is goochelen met percentages die niets zeggen. 15% milieuvriendelijker klinkt top, maar zonder de impact op het milieu te weten, zegt het niets.
Ik zeg niet dat ik tegen een EV ben, ik heb er ook naar gekeken (gisteren nog naar de Kono geweest bij Hyundai).
Het is een middel, maar geen doel.
Toyota heeft eens betekend dat 1/3 van de CO2 uitstoot van hun auto’s (in een heel autoleven) tijdens de productie plaatsvindt).
Met jouw stelling heeft niets zin.. "Zonnepanelen plaatsen? Dat schiet toch niet op!", "Windmolen? Lelijk ding, wekt landelijk gezien amper wat op". Klopt allemaal, totdat je ineens 20% van de Nederlandse daken met die panelen behangt en je die windmolens overal en nergens neerzet. Dan zit je ineens op 10% van de Nederlandse energiebehoefte.
Je legt mij nu echt woorden in de mond. Ik ben voorstander van groene energie, de EV is een goede ontwikkeling.
Maar de gedachte dat het de oplossing voor het milieu is, omdat het echt gaat helpen, is het werkelijke gevaar voor het milieu. Het feit dat men extra subsidies erin wil knallen, alles doen om iedereen aan de EV te krijgen en het als oplossing aan te dragen is een gevaar voor het milieu.
Misschien dat jij het niet als oplossing ziet, maar de onderbuik van 80% van de bevolking doet dat wel. Het feit dat gemeentes laadpalen bij bosjes uit de grond stampen met duizenden euro’s kosten per paal, laat zien dat ze het de oplossing vinden.
Elk los/individueel dingetje heeft inderdaad weinig impact. Maar al die puntjes samen telt op naar een mooi geheel. Er is niet 1 oplossing voor de milieuproblematiek waarmee we in 1x van alles verlost zijn. De oplossing zit hem in overal waar je kan verbetering toepassen. Een oplossing daarvan is het vervangen van de inefficiënte brandstofauto door een elektrische auto. Een andere is zonnepanelen op Nederlandse daken zetten.
Kijk en die laatste heeft veel meer zin. Het is veel zinvoller om dat geld wat je nu in de EV aan het pompen bent in zonnepanelen te stoppen. Tijdens productie levert dat veel minder uitstoot op. Je hebt er 30 jaar profijt van. In die 30 jaar zou je 7 tot 8 EV’s verslijten. Die tijdens productie dus erg veel uitstoot genereren.
Jij stelt voor om maar geen EV's te gaan rijden, want het schiet toch niet op. Met die instelling kom je nooit ergens natuurlijk.
Dat zeg ik niet, we moeten zeker wel over naar de EV, maar we vergeten de focus, we moeten er geen subsidies en geld tegenaan smijten... Dát zeg ik.
Het is (als je het voor de CO2 uitstoot doet), en dan refereer ik wederom naar de vraagstelllingen in het onderzoek van de ts, waaruit dit blijkt. Dan ben je echt verkeerd bezig in schijnoplossingen.
Maar het probleem zit hem in het feit dat (ook de groene EV rijden) dievliegreis naar die mooie vakantie niet wil opgeven. We belasten diesels kapot, maar dat vliegtuig op kerosine (wat chemisch gezien bijna gelijk is aan diesel) dat vliegt bijna gratis. Kerosine kost bijna niets. Een vliegtuig verstookt 200.000 liter tijdens een vlucht en het kost je misschien 800 euro.
Als je dat per persoon in het vliegtuig bekijkt, had je van die uitstoot ook 1,5 jaar in een auto kunnen rijden. 1 vlucht doet direct heel je overgang naar EV teniet en het is spotgoedkoop.
Tja, ook ik houd van zon zee en strand en het liefst zo ver mogelijk, maar als we er eerlijk naar kijken slaat het toch nergens op...