Onderzoek: hoe kijk jij aan tegen elektrische auto's?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 15:51

Metro2002

Memento mori

Kenzi schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:15:
[...]

Als EV's mij kunnen helpen een paar jaar langer te leven en wat meer dagen met blauwe lucht dan juich ik dat alleen maar toe.
Niet om lullig te doen hoor maarre: Dit is het uitzicht vanuit mijn Flat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UFFiZfOh.jpg

En dan woon ik ook nog onder een aanvliegroute en staat er nog geen walmend binnenvaart / cruiseschip op de foto :P Ik denk dat er grotere oorzaken zijn voor het gebrek aan blauwe en schone lucht dan de auto's die hier rondrijden. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 28-02-2018 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Metro2002 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:47:
[...]

En dan woon ik ook nog onder een aanvliegroute en staat er nog geen walmend binnenvaart / cruiseschip op de foto :P Ik denk dat er grotere oorzaken zijn voor het gebrek aan blauwe en schone lucht dan de auto's die hier rondrijden. :+
Als je het linkje leest wat ik gepost heb dan zijn auto's een van de grootste oorzaken van luchtvervuiling hier.
Dat kan lokaal anders zijn,

Maar waarom zou je "die andere vervuilen veel meer" als excuus gebruiken om niet over te schakelen naar een schoner alternatief? :/

Wat dat betrefd loopt China zowel in denken als doen voor op Europa. Vooral de jongeren in de steden hier beseffen dat alle beetjes kunnen helpen en dat EV's kunnen bijdragen aan een schoner milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenzi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 02:07:
[...]
Wat dat betrefd loopt China zowel in denken als doen voor op Europa. Vooral de jongeren in de steden hier beseffen dat alle beetjes kunnen helpen en dat EV's kunnen bijdragen aan een schoner milieu.
Wie loopt voor op wie?

De jongeren hier beseffen dat EV's kunnen bijdragen? Heb je het dan over de jongeren die 35 km/h rijden op zo'n 2-takt bromfiets?

Of bedoel je dat ze in China voor lopen? Tja; daar is de lucht gewoon smeriger in veel steden; dan is het logisch dat ze zich er daar druk om maken. Zo zijn er daar steden met een 2-takt verbod... iets wat we hier niet hebben. Hier mag je je oude busje aan de centrumgrens van Utrecht uitladen en vervolgens met 2-takt scootertjes je groepsreis vervolgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 05:44:
[...]

Wie loopt voor op wie?

De jongeren hier beseffen dat EV's kunnen bijdragen? Heb je het dan over de jongeren die 35 km/h rijden op zo'n 2-takt bromfiets?

Of bedoel je dat ze in China voor lopen? Tja; daar is de lucht gewoon smeriger in veel steden; dan is het logisch dat ze zich er daar druk om maken. Zo zijn er daar steden met een 2-takt verbod... iets wat we hier niet hebben. Hier mag je je oude busje aan de centrumgrens van Utrecht uitladen en vervolgens met 2-takt scootertjes je groepsreis vervolgen...
Als je de posts hierboven leest dan zijn er toch nog veel mensen die vinden dat eerst maar de "grote vervuilers" aangepakt moeten worden omdat EV's niet zo veel zouden bijdragen aan het verbeteren van het milieu.

Waar in Europa oeverloos gedebatteerd moet worden over de voor en nadelen van EV's wordt in China aangepakt. Alle nieuwe busses -> elektrisch. Taxi's idem. Automobiel industrie zet vol in op EV's. (Geely heeft net enorm geinvesteerd in Daimler voor juist die reden).
EV's hebben hier bijv. ook geen last van de nummerbord beperkingen (even nummerbord mag bepaalde dagen / uren niet op de snelweg, oneven de andere dagen / uren).

Ja, op veel gebieden zijn ze te laat begonnen maar er wordt nu wel flink doorgepakt, en ja op EV gebied loopt China zeker voor op Europa. Het is niet voor niets het grootste afzetgebied voor EV's in de wereld.

(alle scooters zijn hier elektrisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Kenzi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:45:
[...]

Als je de posts hierboven leest dan zijn er toch nog veel mensen die vinden dat eerst maar de "grote vervuilers" aangepakt moeten worden omdat EV's niet zo veel zouden bijdragen aan het verbeteren van het milieu.

Waar in Europa oeverloos gedebatteerd moet worden over de voor en nadelen van EV's wordt in China aangepakt. Alle nieuwe busses -> elektrisch. Taxi's idem. Automobiel industrie zet vol in op EV's. (Geely heeft net enorm geinvesteerd in Daimler voor juist die reden).
EV's hebben hier bijv. ook geen last van de nummerbord beperkingen (even nummerbord mag bepaalde dagen / uren niet op de snelweg, oneven de andere dagen / uren).

Ja, op veel gebieden zijn ze te laat begonnen maar er wordt nu wel flink doorgepakt, en ja op EV gebied loopt China zeker voor op Europa. Het is niet voor niets het grootste afzetgebied voor EV's in de wereld.

Het is goed dat we overgaan naar de EV, maar je moet het niet als oplossing beschouwen.

We zijn er goed in om onszelf voor de gek te houden. Een EV is nog leuk, los van de actieradius, rijdt het lekker.

Maar de echte oplossingen willen we niet aan:
- forse reductie van de wereldbevolking. Op ons welvaartsniveau zou dat betekenen dat er ongeveer 1 miljard mensen over moeten blijven.
- fors inleveren op welvaart

Het beste is nog altijd de auto die je hebt helemaal oprijden. En een nieuwe zo lang mogelijk uitstellen, zodat er minder geproduceerd wordt.

Van de totale uitstoot wat een auto zijn hele leven uitstoot, gebeurt 1/3 tijdens de productie.

Dus op het moment dat je de auto nieuw voor de deur zet. Heeft hij net zoveel uitgestoten als 100.000-150.000 km rijden.

Dat is ook direct de reden waarom de uitstoot van enkel Europa te bekijken geen zin heeft. Het is wel lekker makkelijk, we laten alles in China produceren en vervolgens nemen we China niet mee in de uitstoot cijfers. Het geeft een vertekend beeld.

Nog even los van de discussie dat CO2 geen probleem vormt. We hebben een professor bij ons op de universiteit die er heilig ban overtuigd is dat CO2 geen probleem is. Hij zit in de spectrometrie. Ik vind het altijd erg interessant hoe vol deze man met overtuiging zit. Ik heb er zelf te weinig verstand van. Maar hij klaagt juist dat klimatologen zich lekker met het weer moeten bezig houden en niet met moleculen zoals CO2. Het meten van moleculen is zijn vakgebied zegt hij dan...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 15:51

Metro2002

Memento mori

Kenzi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:45:
[...]

China is dan ook niet bepaald het land waar individuele vrijheden hoog in het vaandel staan. Als de overheid daar morgen bepaalt dat scooters op verbrandingsmotoren niet meer mogen dan wordt het direct verboden (en dat hebben ze ook gedaan, daarom zie je daar nu alleen nog maar electrische scooters).
Dat dat een enorme berg puin oplevert aan onbruikbare scooters (extreem slecht voor het milieu) en dat het de inwoners klauwen met geld kost, dat zal de overheid daar worst wezen.

Daar komt nog bij dat ik daar zulke draconische maatregelen nog eniszins begrijp gezien de extreme luchtvervuiling daar. We hebben in dit land echter nu schonere lucht dan 10 of zelfs 20 jaar geleden, uiteraard mede dankzij uitstootnormen e.d. en daar is ook echt niks op tegen.

Ik heb wel wat tegen enorme kapitaalvernieting zoals ze nu in Duitsland aan het doen zijn met de recente uitspraak over de dieselauto's in steden. Vergeet ook niet de enorme milieubelasting van de reeds geproduceerde auto's die nu aan de straatstenen niet meer te slijten zijn en wagens die nog maar 3 of 4 jaar oud zijn die straks gewoon waardeloos geworden zijn. Vergeet ook niet dat overheid hier nog niet zo lang geleden diesels enorm stimuleerde door de MRB vrij te maken (!) en dan een paar jaar later draai je 180 graden en zijn diesels ineens de duivel, en dat klopt niet, ze waren immers toen ook al de duivel en dat was toen ook allang bekend. Het beleid zwalkt gewoon alle kanten op ten koste van de bevolking.

En waar ik helemaal jeuk van krijg is het feit dat nu élke stad zijn eigen draai overal aan mag geven, en niet alleen in Duitsland maar óók in bv Nederland, belgië en Frankrijk. Je rijdt straks rond met een auto vol met tolkastjes en milieustickers. Dat is toch ook geen oplossing?

En dan is er nog de enorme hypocisie van gemeentes. Wel massaal de vinger wijzen naar de automobilist maar zelf gezellig 1 op 3 rijdende stadsbussen op diesel de stad laten vervuilen, tractors op diesel inzetten voor gemeentewerken (want lekker goedkoop) en de bomen snoeien en het gras maaien met 2 takt machines, en als we toch bezig zijn: Bomen kosten onderhoud dus die halen we het liefst massaal allemaal weg uit de stad. Dáár kan ik écht heel slecht tegen, dat soort hypocriet gelul.

Pak het gewoon systematisch aan: Begin met een verkoopverbod voor nieuwe dieselwagens, voer eventueel een verbod in voor dieselwagens van vóór 2000 in steden (en dan dat overal gelijk houden zodat je weet waar je aan toe bent) . De bestaande diesel auto's sterven vanzelf uit en die enkeling die over 15 jaar nog rondrijdt zal het probleem niet meer zijn. Zo voorkom je een economisch drama, weet iedereen waar ie aan toe is en los je het probleem ook op.

En ja ik leef liever 1 of 2 jaar korter maar wel met mijn vrijheden intact
dfrenner schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:15:
[...]

Maar de echte oplossingen willen we niet aan:
- forse reductie van de wereldbevolking. Op ons welvaartsniveau zou dat betekenen dat er ongeveer 1 miljard mensen over moeten blijven.
- fors inleveren op welvaart

Het beste is nog altijd de auto die je hebt helemaal oprijden. En een nieuwe zo lang mogelijk uitstellen, zodat er minder geproduceerd wordt.

Van de totale uitstoot wat een auto zijn hele leven uitstoot, gebeurt 1/3 tijdens de productie.

Dus op het moment dat je de auto nieuw voor de deur zet. Heeft hij net zoveel uitgestoten als 100.000-150.000 km rijden.
Ik wilde het nog erbij typen maar je had het al mooi omschreven.
EV's zullen vast iets gaan helpen en we gaan ook echt wel die kant op in de toekomst maar dingen forceren gaat niks oplossen.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 01-03-2018 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-09 13:42
dfrenner schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 06:51:
Ik ben niet tegen de EV als middel, maar wel als doel. Ik ben ertegen er extra geld in te pompen, omdat het echt niets helpt voor de CO2 uitstoot. Het is een druppel op een gloeiende plaat, waar we zo veel geld tegenaan smijten, wat op een andere manier beter besteed is.
Je zegt: omdat het echt niets helpt voor de CO2 uitstoot

Leg mij dan nou eens uit.. Ik heb een EV en wek al mijn stroom op met zonnepanelen. Hoe is mijn EV dan in gebruik niet 100% CO2 vrij?

Vervolgens zeg je: "Het is een druppel op een gloeiende plaat". Dus dan helpt het wel, maar in jouw optiek onvoldoende? Wat is het nou? Je haalt in je derde zin je tweede zin alweer onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tozz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Je zegt: omdat het echt niets helpt voor de CO2 uitstoot

Leg mij dan nou eens uit.. Ik heb een EV en wek al mijn stroom op met zonnepanelen. Hoe is mijn EV dan in gebruik niet 100% CO2 vrij?

Vervolgens zeg je: "Het is een druppel op een gloeiende plaat". Dus dan helpt het wel, maar in jouw optiek onvoldoende? Wat is het nou? Je haalt in je derde zin je tweede zin alweer onderuit.
Het helpt marginaal de CO2 uitstoot te verminderen, maar heeft geen invloed op het milieu. Daar is het echt te weinig voor.

Zoals ik in mijn andere post uitlegde moet productie omlaag. EV’s bouwen en productie omlaag gaat niet samen.

Maar niet alleen de productie van auto’s, productie van alles in het algemeen.

Van de productie van jouw EV had je ook nog 100.000-150.000 kilometer op je vorige brandstof auto erbij kunnen zetten voordat je je EV eruit zou hebben (enkel de productie).

Voor de volksgezondheid is de EV top, aan de andere kant zitten we al met te veel mensen op deze aarde... lastige keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Topicstarter
dfrenner schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:01:
Van de productie van jouw EV had je ook nog 100.000-150.000 kilometer op je vorige brandstof auto erbij kunnen zetten voordat je je EV eruit zou hebben (enkel de productie).
Als je met cijfers komt, noem dat ook bronnen. Je doet nu alsof dit een keihard feit is, maar dat is absoluut niet zo. Sterker nog: jij weet blijkbaar in welke auto @Tozz rijdt? Het scheelt namelijk nogal of het om een 22kW accu of een 100kW exemplaar gaat (en ook de productiewijze, met groene of grijze stroom, telt, evenals de hoveelheid staal/aluminium).
Ik pakte bewust iets onrealistisch alsof iedereen in de EU van vandaag op morgen een EV zou rijden.
Ik zie niet in wat er mis is met een continentale afzet vergelijken met een mondiale CO2 uitstoot.
Jij stelt dat het allemaal niet uitmaakt als we in Europa overgaan op EV's want zou volgens jou slechts 0,7% schelen. Europa is geen planeet op zich - het is niet bepaald zo dat alleen hier sprake is van EV's - sterker nog, op andere continenten is dat zowel absoluut als relatief nog veel groter. Die ontwikkeling is dus wereldwijd en ook wereldwijd is de CO2 uitstoot door verkeer circa 16%. Jouw percentage van 0,7% - en dus je conclusie dat het allemaal helemaal niets uitmaakt - slaat echt nergens op.
Voor de volksgezondheid is de EV top, aan de andere kant zitten we al met te veel mensen op deze aarde... lastige keuzes...
Eén van de redenen waarom ik jouw bijdragen niet goed kan volgen is omdat je er continu allemaal dingen bijsleept die er in directe zin niets mee te maken hebben. Ja, EV's zijn goed voor de gezondheid, maar er zijn teveel mensen. Met deze manier van redeneren schiet het natuurlijk echt niet op.

--

Maar goed, misschien is het verfrissend om over te gaan op iets anders dan een oneindige loop over CO2? Er zijn namelijk wel meer voor- en nadelen. Range anxiety, laadpalen, slow/fast-charging, one-pedal-driving, voorverwarming/-koeling zonder draaiende motor, beschikbaarheid van modellen (veel nieuws deze en volgende week), etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Yero op 01-03-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
Tozz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Dat is dan weer vrij eenvoudig, de hoeveelheid elektriciteit die van jouw zonnepanelen in je auto komt zal heel gering zijn.

Dat jij mag salderen wil nog niet zeggen dat je energie nergens anders vandaan komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De gewetensvraag blijkt toch vooral te zijn:

Hoe kunnen wij onze levensstijl ongewijzigd voortzetten door ongestraft en niet te duur zoveel mogelijk nutteloze kilometers en verplaatsingen "voor de fun" af te leggen in onze particuliere "wagens" dag in dag uit. Dat willen wij niet kwijt. Wat wij deden kan niet meer en alle alternatieven zijn net zo schadelijk en verspillend en een hele dikke vinger naar volgende generaties: we hebben het allemaal opgemaakt... oeps.. Sorry hoor. Maar een knappe kop vindt vast wel iets nieuws uit.

Het is zo onbeschaamd dat we de in miljarden jaren gevormde bronnen er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejast hebben en de brokken laten aan onze kinderen en kleinkinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bart2005 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:24:
De gewetensvraag blijkt toch vooral te zijn:

Hoe kunnen wij onze levensstijl ongewijzigd voortzetten door ongestraft en niet te duur zoveel mogelijk nutteloze kilometers en verplaatsingen "voor de fun" af te leggen in onze particuliere "wagens" dag in dag uit. Dat willen wij niet kwijt. Wat wij deden kan niet meer en alle alternatieven zijn net zo schadelijk en verspillend en een hele dikke vinger naar volgende generaties: we hebben het allemaal opgemaakt... oeps.. Sorry hoor. Maar een knappe kop vindt vast wel iets nieuws uit.

Het is zo onbeschaamd dat we de in miljarden jaren gevormde bronnen er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejast hebben en de brokken laten aan onze kinderen en kleinkinderen.
Kijk je verwoord het mooi!
En het antwoord is: dat kan niet...
Ook niet door de uitvinding van de EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yero schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:14:
[...]

Als je met cijfers komt, noem dat ook bronnen. Je doet nu alsof dit een keihard feit is, maar dat is absoluut niet zo. Sterker nog: jij weet blijkbaar in welke auto @Tozz rijdt? Het scheelt namelijk nogal of het om een 22kW accu of een 100kW exemplaar gaat (en ook de productiewijze, met groene of grijze stroom, telt, evenals de hoveelheid staal/aluminium).

[...]

Jij stelt dat het allemaal niet uitmaakt als we in Europa overgaan op EV's want zou volgens jou slechts 0,7% schelen. Europa is geen planeet op zich - het is niet bepaald zo dat alleen hier sprake is van EV's - sterker nog, op andere continenten is dat zowel absoluut als relatief nog veel groter. Die ontwikkeling is dus wereldwijd en ook wereldwijd is de CO2 uitstoot door verkeer circa 16%. Jouw percentage van 0,7% - en dus je conclusie dat het allemaal helemaal niets uitmaakt - slaat echt nergens op.

[...]

Eén van de redenen waarom ik jouw bijdragen niet goed kan volgen is omdat je er continu allemaal dingen bijsleept die er in directe zin niets mee te maken hebben. Ja, EV's zijn goed voor de gezondheid, maar er zijn teveel mensen. Met deze manier van redeneren schiet het natuurlijk echt niet op.

--

Maar goed, misschien is het verfrissend om over te gaan op iets anders dan een oneindige loop over CO2? Er zijn namelijk wel meer voor- en nadelen. Range anxiety, laadpalen, slow/fast-charging, one-pedal-driving, voorverwarming/-koeling zonder draaiende motor, beschikbaarheid van modellen (veel nieuws deze en volgende week), etc.
Sorry ik bewaar niet alle bronnen die ik lees, ik onthoud de getallen.

Even zoeken...

Personenvervoer 12% van de EU uitstoot:
https://ec.europa.eu/clim...ransport/vehicles/cars_en

Wereldwijd: 36.000.000KT CO2
EU: 3.400.000KT CO2
Wikipedia: List of countries by carbon dioxide emissions

Dus de EU neemt 9% van de uitstoot van het totaal in de wereld voor zijn rekening.

Het is dus nog minder...
Als we allemaal in de EU stoppen met de brandstofauto en overgaan op de EV, heeft dat wereldwijd 1,08% minder CO2 uitstoot tot gevolg.

Hierbij gaan we ervan uit, dat de stroom 100% groen is. We weten ook dat dit niet het geval is.
Ik heb ergens gelezen dat maximaal 50% van de stroom groen is. Ik ga weer voor je op zoek:
https://www.hier.nu/thema...-er-in-nederland-opgewekt

12% is echt groene stroom.
40% heeft een groen contract en wordt met import of certificaten opgelost. Die certificaten slaan nergens op. Maar ook de energiemaatschappij saldeert.

Als je certificaten meerekent zit je op 40% groene stroom.

Met 40% groen en 60% grijs, zit je op 66,6 gram CO2 per kilometer voor de stroom.
Dat is WTW 130,6 gram CO2 per kilometer voor de EV. Tegenover 213 gram/km voor diesel en 246 voor benzine.

Dus al met al gaat er door de overstap naar EV een stuk minder dan de helft vanaf. Maar laat het de helft zijn. Dan gaan we er door het vervangen van 300 miljoen auto’s. (574 auto’s per 1000 inwoners: https://www.autobahn.eu/1...eeste-auto-s-per-inwoner/)
0,5% aan CO2 uitstoot op vooruit. In realiteit wat minder nog omdat 130gram CO2 per kilometer niet de helft is van 213(diesel) en (246) benzine. Maar het gaat mij nu iets te ver om verhouding diesel/benzine mee te nemen in de berekening.

Ik vind dat heel veel moeite voor wat je ervoor terugkrijgt.
Doordat je aantallen moet berekenen pak ik heel de tijd EU cijfers uitstoot erbij. Nu kun je dus een aantal bij een resultaat vergelijken.

https://zerauto.nl/onderz...-is-een-elektrische-auto/

Dit gaat over 100% groene stroom:
“Als je alles bij elkaar optelt, dat stoot een volledig elektrische auto op groene stroom minimaal 70 gram CO2 per kilometer uit.”

Bij grijze stroom is dat: 169gram CO2 per kilometer (pagina 13).

Over de productie:
https://www.hetkanwel.net...is-beter-voor-het-milieu/

“Productie vs. recycling
Uit een onderzoek dat Toyota in 2004 liet uitvoeren, bleek dat de CO2-uitstoot van een auto gedurende de levensduur voor 28 procent ontstaat tijdens de fabricatie en het transport naar de dealer. Voor een milieuvriendelijke Prius betekent dit dat de auto al het equivalent van bijna 3800 liter brandstof verbruikt heeft, voor er ook maar een kilometer mee gereden is. Langer doorrijden met een oude auto zorgt ervoor dat die initiële uitstoot tijdens de productiefase wordt uitgesmeerd over een langere periode.”

Dat is m.i. wel een gekleurd onderzoek, omdat het van Toyota zelf is...

Dan de productie van een EV tegenover Brandstofauto:

“Gekeken naar de CO2-uitstoot gerelateerd aan de fabricage scoort de conventionele benzineauto met 45 gram CO2/km beter dan EV’s met 65 g/km.“

Dus het is sowieso nog meer bij de EV dan bij een brandstofauto.

Dit is trouwens ook een mooie, want We gaan steeds verder omhoog en ik zou ook pas een EV overwegen vanaf 100kWh. Dan zit je al aan 15 ton CO2 voor alleen de accu. Daar kan ik met mijn diesel nog 85.000 km van rijden. En dan is mijn hele punt... productie kost ook CO2 en ik denk dat langer met onze spullen doen nog beter voor het milieu is dan nu als een gek allemaal nieuwe ev’s Te gaan stimuleren. Een gelijdelijke overgang is prima, maar niet forseren.

“De CO2-emissie die gepaard gaat met de productie van een Li-ion-accu hangt enigszins af van de gebruikte technologie en de configuratie, maar als richtwaarde kan 150 kg CO2 per kWh accucapaciteit worden aangehouden”

En deze over uitputting van grondstoffen:
“Het gebruik van zowel elektrische als conventionele voertuigen leidt tot uitputting van grondstoffen. Het gaat daarbij in het bijzonder om schaarse materialen zoals koper, nikkel, kobalt, mangaan en sommige zeldzame aarden. In conventionele voertuigen wordt daarnaast platina, palladium, rhodium en cerium gebruikt in de katalysatoren. En wordt voor elektrische voertuigen gebruik gemaakt van dysprosium, neodymium, samarium en lanthaan in met name de elektromotoren en accu’s. Het veel gebruikte lithium is niet schaars. Vanuit milieukundig oogpunt is de uitputting van grondstoffen een belangrijk onderwerp, omdat dit ertoe kan leiden dat materialen in de toekomst niet meer beschikbaar zijn, of tenminste dat het meer energie zal kosten om de grondstoffen te kunnen winnen. Het gebruik van sommige schaarse grondstoffen heeft ook politieke implicaties, vanwege de afhankelijkheid zijn van een bepaald land of regio. Dit geldt bijvoorbeeld voor lithium, omdat Europa geen lithiumvoorraad heeft. Recycling vermindert deze afhankelijkheid, en voorkomt verdere uitputting van grondstoffen. Voor wat betreft de impact van het type voertuig op het gebruik van schaarse materialen, is er veel spreiding tussen verschillende studies. Dit varieert van ongeveer gelijk tot een factor drie hoger voor het elektrische voertuig.

Uit:
https://www.rvo.nl/sites/...ktrische%20Voertuigen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
Hier een onwetende consument die momenteel een Suzuki Alto 2009 rijdt.

Voor mij is een auto een vervoersmiddel om mij van plaats A naar B te brengen: het liefst zo goedkoop en snel mogelijk. De 3-cilinder motor van nu doet het prima. Ik zit niet binnen een paar seconden op 120 km/u, maar dat geeft niks. Rijd 1 op 17 ofzo.

Elektrisch rijden lijkt goedkoper te zijn dan een benzine motor: top! Tegelijkertijd heb ik mijn twijfels. Los van de hoge aanschafkosten en dat de dure accu's op een gegeven moment moeten worden vervangen, zit de vrees bij mij vooral in de overheid. Mijn Suzuki was bij aanschaf ook vrijgesteld van wegenbelasting: toen kwam er te weinig geld binnen bij de overheid en moest ik ook gaan betalen. ik vrees dat de elektrische auto op een gegeven moment zeker zo duur is als een benzine auto, door verandering van belasting. Voor mij een zeer belangrijke reden om er geen een te kopen (en ook geen zonnepanelen, ook daar is de meeste winst wel weg als je kijkt naar salderen, straks een accu in huis, etc)

Los daarvan is het milieu wel belangrijk, zolang het mij maar geen geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
dfrenner schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:45:
[...]

“Het gebruik van zowel elektrische als conventionele voertuigen leidt tot uitputting van grondstoffen. Het gaat daarbij in het bijzonder om schaarse materialen zoals koper, nikkel, kobalt, mangaan en sommige zeldzame aarden. In conventionele voertuigen wordt daarnaast platina, palladium, rhodium en cerium gebruikt in de katalysatoren. En wordt voor elektrische voertuigen gebruik gemaakt van dysprosium, neodymium, samarium en lanthaan in met name de elektromotoren en accu’s. Het veel gebruikte lithium is niet schaars. Vanuit milieukundig oogpunt is de uitputting van grondstoffen een belangrijk onderwerp, omdat dit ertoe kan leiden dat materialen in de toekomst niet meer beschikbaar zijn, of tenminste dat het meer energie zal kosten om de grondstoffen te kunnen winnen. Het gebruik van sommige schaarse grondstoffen heeft ook politieke implicaties, vanwege de afhankelijkheid zijn van een bepaald land of regio. Dit geldt bijvoorbeeld voor lithium, omdat Europa geen lithiumvoorraad heeft. Recycling vermindert deze afhankelijkheid, en voorkomt verdere uitputting van grondstoffen. Voor wat betreft de impact van het type voertuig op het gebruik van schaarse materialen, is er veel spreiding tussen verschillende studies. Dit varieert van ongeveer gelijk tot een factor drie hoger voor het elektrische voertuig.

Uit:
Oeps, reactie weg, wat er ongeveer stond;

Belangrijk is dat materialen herbruikbaar zijn, wat we niet kunnen hergebruiken zouden we niet moeten willen gebruiken mijn inziens. Voor fossiele brandstoffen is dit per definitie uitgesloten dus zouden we niet moeten willen gebruiken.

Voor accu's kunnen we hier in ieder geval nog aan werken en is dit zelfs al voor een groot gedeelte mogelijk (los of het financieel rendabel is). Co2 uitstoot bij productie is ook niet zo heel relevant omdat die vooral wordt veroorzaakt doordat we overal energie gebruiken afkomstig van fossiele brandstoffen.

Uiteindelijk is de essentie dus dat al onze energie (niet alleen vervoer) afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Als dat eenmaal het geval is is het ook niet zo'n probleem meer om dingen te produceren (zo lang de grondstoffen maar herbruikbaar zijn, tegen welke energiekosten dan ook).

We hebben gewoon ontzettend veel energie nodig. Hoogste tijd om alle energie die we stoppen in productie wereldwijd in te gaan zetten voor de productie van hernieuwbare energiebronnen, dan komen we wellicht ooit ergens.

Realistischer is dat dit tientallen of zelfs honderden jaren gaat duren, of dit snel genoeg is.....
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:

De gemiddelde consument dus. Ik ben ook absoluut niet heiliger dan de paus maar wel goed er bij stil te staan dat onze (klein)kinderen geen aarde meer hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 02-03-2018 08:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
assje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:33:
[...]
De gemiddelde consument dus. Ik ben ook absoluut niet heiliger dan de paus maar wel goed er bij stil te staan dat onze (klein)kinderen geen aarde meer hebben.
Ik hoop dan ook dat de bedrijven en overheden hier iets aan gaan doen. Als ik mijn leven omgooien dan heeft dat evenveel effect als een zandkorrel in de woestijn... Uiteraard kom jij dan met aan met 'als iedereen zo denkt verandert er nooit wat' waar ik het mee eens ben, maar ik heb geen invloed op die miljoenen/miljarden consumenten.. maar ik heb wel invloed op het saldo op de bank en de opleiding of het leven wat ik mijn kinderen kan aanbieden...

Dus nee, elektrisch rijden ga ik pas aan beginnen als het (maatschappelijk) niet anders kan of als het financiële gedeelte niet nadelig is voor mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:40:
[...]

Ik hoop dan ook dat de bedrijven en overheden hier iets aan gaan doen. Als ik mijn leven omgooien dan heeft dat evenveel effect als een zandkorrel in de woestijn... Uiteraard kom jij dan met aan met 'als iedereen zo denkt verandert er nooit wat' waar ik het mee eens ben, maar ik heb geen invloed op die miljoenen/miljarden consumenten.. maar ik heb wel invloed op het saldo op de bank en de opleiding of het leven wat ik mijn kinderen kan aanbieden...

Dus nee, elektrisch rijden ga ik pas aan beginnen als het (maatschappelijk) niet anders kan of als het financiële gedeelte niet nadelig is voor mij
Dat is de weg van de minste weerstand die we allemaal in meer of mindere mate kiezen, offers brengen is niet makkelijk. Maar, hoe relevant is geld en een opleiding voor je kinderen als er straks geen leefbare aarde meer is of er een wereldwijde economische ineenstorting komt vanwege een globale energiecrisis?

Uiteindelijk zijn jij en ik het die bepalen wat de overheid beslist en wat fabrikanten produceren. De sterkste stem breng je uit met je portemonnee. Daarnaast heb je meer invloed dan je denkt, jouw gedrag en keuzes stralen ook uit naar je omgeving en daarmee acceptatie voor dergelijke keuzes.

Ik ben bijvoorbeeld sinds enige tijd gestopt met vlees eten, ik heb geen enkele illusie dat het enige verschil maakt dat 1 persoon geen vlees meer eet. Echter iedere keer dat ik in een restaurant, met vrienden, met collega's of in de supermarkt een vegetarisch gerecht bestel dan is dat een duidelijk signaal. Meer vraag is meer aanbod en meer aanbod gaat er voor zorgen dat het aanbod voor meer mensen voldoet.

Met de EV net zo, door een EV te kopen motiveer je ofwel een autofabrikant, koop je 2e hands zoals ik dan houd je in ieder geval een restwaarde in stand waarmee je EV eigenaars motiveert.

Investeren in zonnepanelen zorgt naast de energie die het oplevert ook voor het op gang brengen van investeringen in die bedrijfstak, alleen daarvoor zou ik al zonnepanelen op mijn dak willen zelfs als het niet direct geld oplevert. Zelfs als blijkt dat die zonnepanelen energetisch niet uit kunnen is het nog niet uitgesloten dat het op de lange termijn een goede investering is (vanwege de indirecte gevolgen).

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 02-03-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik begrijp je heel goed, ben ook gewoon hoog opgeleid hoor. Ik ben alleen erg egoïstisch en snap ook wel dat overheden ook niet alleen maar blij zullen zijn met elektrisch rijden: ze lopen veel inkomsten mis... En als die inkomsten niet meer uit wegenbelasting en accijns komen dan zullen ze toch op een andere manier bij de consument worden weg gehaald... Immers: wegen moeten worden onderhouden en worden aangelegd.

Daarnaast snap ik ook dat een groot deel van de economie op fossiele brandstoffen draait en dat bedrijven zoals Shell ook erg veel macht hebben.

Nogmaals: dit topic was bedoeld voor meningen over EV en dat is mijn mening. Hoeveel verstand er ook tegen aan gegooid wordt; met mijn modale salaris moet ik voor mijn gezin zorgen en dat brengt al genoeg zorgen op termijn met zich mee dat ik mij niet druk ga maken over het milieu. Elektrisch rijden is leuk voor rijke mensen en lease rijders, ik heb er het geld niet voor (over) om het milieu te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:51:
[...]
Nogmaals: dit topic was bedoeld voor meningen over EV en dat is mijn mening. Hoeveel verstand er ook tegen aan gegooid wordt; met mijn modale salaris moet ik voor mijn gezin zorgen en dat brengt al genoeg zorgen op termijn met zich mee dat ik mij niet druk ga maken over het milieu.
Zorgen zijn wel relatief, het gaat hier om zorgen voor je gezin op een welvaartsniveau dat hoe dan ook niet houdbaar is.
Elektrisch rijden is leuk voor rijke mensen en lease rijders, ik heb er het geld niet voor (over) om het milieu te verbeteren
Als je het geluk hebt aan een aantal cruciale parameters te voldoen is elektrisch rijden de goedkoopste manier van autobezit die mogelijk is op het moment (mooi voor arme sloebers zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
Ik heb hem voor je ingevuld.

Accu's zijn nog te zwaar en te duur. Totdat dat op dat gebied iets revolutionairs gebeurt zal er geen grote overstap komen.

Dat is mijn conclusie. Als het voor mij goedkoper zou zijn om elektrisch te gaan rijden zou ik overstappen.

Voor nu zijn de autos te duur en te zwaar. daarnaast helpt de onduidelijkheid over de levensduur van de accu's ook niet.

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Sporedd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:58:
Accu's zijn nog te zwaar en te duur. Totdat dat op dat gebied iets revolutionairs gebeurt zal er geen grote overstap komen.
Nogmaals linkje naar deze video, hij duurt vrij lang maar het is wel stof tot nadenken.

YouTube: Clean Disruption - Why Energy & Transportation will be Obsolete ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:05

WhySoSerious

Be the change.

President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:

Voor mij is een auto een vervoersmiddel om mij van plaats A naar B te brengen: het liefst zo goedkoop en snel mogelijk. De 3-cilinder motor van nu doet het prima. Ik zit niet binnen een paar seconden op 120 km/u, maar dat geeft niks. Rijd 1 op 17 ofzo.

Elektrisch rijden lijkt goedkoper te zijn dan een benzine motor: top! Tegelijkertijd heb ik mijn twijfels. Los van de hoge aanschafkosten en dat de dure accu's op een gegeven moment moeten worden vervangen, zit de vrees bij mij vooral in de overheid. Mijn Suzuki was bij aanschaf ook vrijgesteld van wegenbelasting: toen kwam er te weinig geld binnen bij de overheid en moest ik ook gaan betalen. ik vrees dat de elektrische auto op een gegeven moment zeker zo duur is als een benzine auto, door verandering van belasting. Voor mij een zeer belangrijke reden om er geen een te kopen (en ook geen zonnepanelen, ook daar is de meeste winst wel weg als je kijkt naar salderen, straks een accu in huis, etc)

Dus je blijft liever in een vervoermiddel rijden waar je met zekerheid MRB voor betaald, en je argument is om geen EV te nemen omdat de MRB die je nu niet betaald, in de toekomst mogelijk komt te vervallen? Gevalletje cognitieve dissonantie?

Zelfde geldt voor PV. Nu kun je nog salderen,maar omdat in de toekomst de salderingsmogelijkheid minder gunstig wordt begin je er maar niet aan. Los daarvan dat je op korte termijn veel winst kunt behalen, hoop ik niet dat je in de toekomst aankomt met "nu de regeling dermate negatief is, stimuleert de overheid de mensen niet hun gedrag aan te passen, het is dus de schuld van de overheid dat de CO2-uitstoot te langzaam daalt". Ik als individu heb immers geen invloed, laat anderen maar veranderen."

Onthoud dit: Iedereen wil verandering, niemand wil veranderen. Hoe langer je/we/de mens wacht met maatregelen, hoe duurder ons dit komt te staan. Oftewel, neem de milieubelasting mee in je overwegingen, dit is immers niet voldoende in de prijs van producten doorgewerkt (helaas!). Ik heb een vermoeden dat je kinderen je er ooit dankbaar voor zullen zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

dfrenner schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:45:
[...]

Sorry ik bewaar niet alle bronnen die ik lees, ik onthoud de getallen.

Even zoeken...

Personenvervoer 12% van de EU uitstoot:
https://ec.europa.eu/clim...ransport/vehicles/cars_en

Wereldwijd: 36.000.000KT CO2
EU: 3.400.000KT CO2
Wikipedia: List of countries by carbon dioxide emissions

Dus de EU neemt 9% van de uitstoot van het totaal in de wereld voor zijn rekening.

Het is dus nog minder...
Als we allemaal in de EU stoppen met de brandstofauto en overgaan op de EV, heeft dat wereldwijd 1,08% minder CO2 uitstoot tot gevolg.

Hierbij gaan we ervan uit, dat de stroom 100% groen is. We weten ook dat dit niet het geval is.
Ik heb ergens gelezen dat maximaal 50% van de stroom groen is. Ik ga weer voor je op zoek:
https://www.hier.nu/thema...-er-in-nederland-opgewekt

12% is echt groene stroom.
40% heeft een groen contract en wordt met import of certificaten opgelost. Die certificaten slaan nergens op. Maar ook de energiemaatschappij saldeert.

Als je certificaten meerekent zit je op 40% groene stroom.

Met 40% groen en 60% grijs, zit je op 66,6 gram CO2 per kilometer voor de stroom.
Dat is WTW 130,6 gram CO2 per kilometer voor de EV. Tegenover 213 gram/km voor diesel en 246 voor benzine.

Dus al met al gaat er door de overstap naar EV een stuk minder dan de helft vanaf. Maar laat het de helft zijn. Dan gaan we er door het vervangen van 300 miljoen auto’s. (574 auto’s per 1000 inwoners: https://www.autobahn.eu/1...eeste-auto-s-per-inwoner/)
0,5% aan CO2 uitstoot op vooruit. In realiteit wat minder nog omdat 130gram CO2 per kilometer niet de helft is van 213(diesel) en (246) benzine. Maar het gaat mij nu iets te ver om verhouding diesel/benzine mee te nemen in de berekening.

Ik vind dat heel veel moeite voor wat je ervoor terugkrijgt.
Doordat je aantallen moet berekenen pak ik heel de tijd EU cijfers uitstoot erbij. Nu kun je dus een aantal bij een resultaat vergelijken.

Dit gaat over 100% groene stroom:
“Als je alles bij elkaar optelt, dat stoot een volledig elektrische auto op groene stroom minimaal 70 gram CO2 per kilometer uit.”

Bij grijze stroom is dat: 169gram CO2 per kilometer (pagina 13).

Over de productie:
https://www.hetkanwel.net...is-beter-voor-het-milieu/

“Productie vs. recycling
Uit een onderzoek dat Toyota in 2004 liet uitvoeren, bleek dat de CO2-uitstoot van een auto gedurende de levensduur voor 28 procent ontstaat tijdens de fabricatie en het transport naar de dealer. Voor een milieuvriendelijke Prius betekent dit dat de auto al het equivalent van bijna 3800 liter brandstof verbruikt heeft, voor er ook maar een kilometer mee gereden is. Langer doorrijden met een oude auto zorgt ervoor dat die initiële uitstoot tijdens de productiefase wordt uitgesmeerd over een langere periode.”

Dat is m.i. wel een gekleurd onderzoek, omdat het van Toyota zelf is...

Dan de productie van een EV tegenover Brandstofauto:

“Gekeken naar de CO2-uitstoot gerelateerd aan de fabricage scoort de conventionele benzineauto met 45 gram CO2/km beter dan EV’s met 65 g/km.“

Dus het is sowieso nog meer bij de EV dan bij een brandstofauto.

Dit is trouwens ook een mooie, want We gaan steeds verder omhoog en ik zou ook pas een EV overwegen vanaf 100kWh. Dan zit je al aan 15 ton CO2 voor alleen de accu. Daar kan ik met mijn diesel nog 85.000 km van rijden. En dan is mijn hele punt... productie kost ook CO2 en ik denk dat langer met onze spullen doen nog beter voor het milieu is dan nu als een gek allemaal nieuwe ev’s Te gaan stimuleren. Een gelijdelijke overgang is prima, maar niet forseren.

“De CO2-emissie die gepaard gaat met de productie van een Li-ion-accu hangt enigszins af van de gebruikte technologie en de configuratie, maar als richtwaarde kan 150 kg CO2 per kWh accucapaciteit worden aangehouden”

Uit:
Prima afweging die je maakt om eea inzichtelijk te maken. Los van het feit dat ik niet weet of je onderlinge uitstootcijfers zo 1-2-3 met elkaar mag vergelijken vind ik wel dat je enkele aannames in overweging moet nemen;

1. Auto's (ICE's) rijden over het algemeen meer dan 2 ton. Daarmee komt de totale footprint qua CO2-uitstoot hoger te liggen dan bij EV's. Een onmiddelijke verkoopstop van nieuwe ICE's heeft dus een bestaansrecht.

2. Bij productie van accu's wordt veelal gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. Zodra concepten als de Gigafactory meer mainstream worden, kelderen deze cijfers substantieel.

3. Autonoom vervoer. Ik heb een sterk vermoeden dat de elektische auto die ik in de toekomst koop in hoge mate autonoom is. Het zou zo maar kunnen dat ik door deze auto naar mijn werk wordt gebracht, waarna ik deze via Über-constructies rond laat rijden voor mensen die hier behoefte aan hebben, om bijv. naar een museum te gaan of boodschappen te doen. Gevolg hiervan is dat de efficiency van auto-gebruik toeneemt, oftewel, de auto's staan niet 95% van de tijd stil. Hierdoor hoef je ook minder vervangende voertuigen te produceren, wat de factor uitstoot en grondstoffengebruik, in combinatie met punt 1, nog eens doet dalen.

4. Ten vierde, volgens jouw redenatie is alleen CO2-uitstoot van belang. Dat is niet zo, kijk naar de ban in Duitsland en Rome wegens stikstofdioxiden (en andere zooi)-uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WhySoSerious schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:15:
[...]Dus je blijft liever in een vervoermiddel rijden waar je met zekerheid MRB voor betaald, en je argument is om geen EV te nemen omdat de MRB die je nu niet betaald, in de toekomst mogelijk komt te vervallen? Gevalletje cognitieve dissonantie?

Zelfde geldt voor PV. Nu kun je nog salderen,maar omdat in de toekomst de salderingsmogelijkheid minder gunstig wordt begin je er maar niet aan. Los daarvan dat je op korte termijn veel winst kunt behalen, hoop ik niet dat je in de toekomst aankomt met "nu de regeling dermate negatief is, stimuleert de overheid de mensen niet hun gedrag aan te passen, het is dus de schuld van de overheid dat de CO2-uitstoot te langzaam daalt". Ik als individu heb immers geen invloed, laat anderen maar veranderen."

Onthoud dit: Iedereen wil verandering, niemand wil veranderen. Hoe langer je/we/de mens wacht met maatregelen, hoe duurder ons dit komt te staan. Oftewel, neem de milieubelasting mee in je overwegingen, dit is immers niet voldoende in de prijs van producten doorgewerkt (helaas!). Ik heb een vermoeden dat je kinderen je er ooit dankbaar voor zullen zijn...
1. De MRB van mijn huidige auto is 21 euro per maand.. Dat is 252 euro op jaarbasis wat ik dan mis zou lopen... Dat is een druppel op een gloeiende plaat, bovenal omdat ik met mijn huidige auto weet waar ik aan toe ben en ik voor een EV de nodige 'opstartkosten' zal hebben qua aanleg stroompunt, aanschafkosten... Hoe het verder met onderhoudskosten zit weet ik niet, een APK is genoeg voor mijn huidige auto waarvan de motor nog prima is. Nu zullen natuurlijk de kosten voor benzine ook wel afnemen, maar ik kan nog niet goede betrouwbare cijfers vinden over hoeveel het waard is.

2. Salderen is leuk, maar als ik nu zonnepanelen koop en over 2 jaar een accu moet gaan kopen, etc. dan gaat het minstens 10 jaar kosten om het terug te verdienen. Ik ben momenteel 384 euro kwijt op jaarbasis aan stroom, waarvan al 218 euro netbeheerkosten bedraagt.. Het schiet gewoon niet op om daarin te investeren (zeker aangezien ik gok dat ik binnen 10 jaar ga verhuizen)

https://www.ad.nl/economi...-dan-op-benzine~a34c1f94/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

President schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:30:
[...]

1. De MRB van mijn huidige auto is 21 euro per maand.. Dat is 252 euro op jaarbasis wat ik dan mis zou lopen... Dat is een druppel op een gloeiende plaat, bovenal omdat ik met mijn huidige auto weet waar ik aan toe ben en ik voor een EV de nodige 'opstartkosten' zal hebben qua aanleg stroompunt, aanschafkosten... Hoe het verder met onderhoudskosten zit weet ik niet, een APK is genoeg voor mijn huidige auto waarvan de motor nog prima is. Nu zullen natuurlijk de kosten voor benzine ook wel afnemen, maar ik kan nog niet goede betrouwbare cijfers vinden over hoeveel het waard is.

2. Salderen is leuk, maar als ik nu zonnepanelen koop en over 2 jaar een accu moet gaan kopen, etc. dan gaat het minstens 10 jaar kosten om het terug te verdienen. Ik ben momenteel 384 euro kwijt op jaarbasis aan stroom, waarvan al 218 euro netbeheerkosten bedraagt.. Het schiet gewoon niet op om daarin te investeren (zeker aangezien ik gok dat ik binnen 10 jaar ga verhuizen)
1. 252 euro MRB, daar kan je zo'n 1600 kWh stroom van kopen (aangezien je geen zonnepanelen hebt). Daarmee kan je een afstand van 9.600 km rijden. Erg kort door de bocht natuurlijk, aangezien het om een TCO-berekening dient te gaan, maar dan moet ik weer vermelden dat vervuiling onvoldoende in de prijs verwerkt zit.

2. Netbeheerkosten worden in mindering gebracht (elektriciteit is een basisbehoefte). Ongeacht of je zonnepanelen hebt of niet. Deze post weegt dus niet af in je beslissing wel of niet PV te nemen (op financiële gronden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 30-09 20:59
@dfrenner en anderen

Dus je wijst naar overbevolking en onze levensstandaard, om vervolgens te zeggen dat het niet mogelijk is om hier iets nuttigs aan te doen? Dan maar achterover leunen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

!null schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:42:
@dfrenner en anderen

Dus je wijst naar overbevolking en onze levensstandaard, om vervolgens te zeggen dat het niet mogelijk is om hier iets nuttigs aan te doen? Dan maar achterover leunen?
Gelukkig leunt niet iedereen achterover :)

https://nos.nl/artikel/22...-pakt-desastreus-uit.html
Milieudefensie
Milieudefensie komt vandaag met een ander geluid. Uit een peiling in opdracht van de actiegroep zou blijken dat een meerderheid van de inwoners van de grote steden voorstander is van een verbod op vervuilende auto's in de binnenstad. Slechts een op de tien stedelingen wil dat er meer ruimte komt voor autoverkeer in de stad, zegt Milieudefensie.

"Het is opvallend hoeveel mensen klaar zijn met steden vol vervuilende auto's", zegt campagneleider Anne Knol van Milieudefensie. "De lokale politiek is nu aan zet. Zij moet de wensen van bewoners serieus nemen."
Iets wat ik overigens ook constateerde toen ik de stemwijzer voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen invulde. Bijna alle partijen zijn voor het actief terugdringen van het gebruik van auto's van inwoners (behalve CDA in mindere mate, en VVD&PVV in sterke mate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 30-09 20:59
Ik moet ook nog eens horen hoe een auto de binnenstad helpt. En dan heb ik het over de oude binnensteden van de wat grotere stad.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
!null schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:42:
@dfrenner en anderen

Dat zeg ik niet, al geef ik eerlijk toe dat ik er hard aan meedoe... weer een nieuwe iPhone, omdat de oude alweer een jaar oud is.
Gewoon in het algemeen nieuwe dingen kopen omdat gadgets leuk zijn, maar zeker niet noodzakelijk.

Tja ik lever het inderdaad ook niet echt in nee, maar ik probeer een iets realistischer beeld te schetsen dan de stelling dat de EV de oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:09
Morgen vlieg ik naar Managua via Houston. Vliegtuig gaat om 10 15 de lucht in, ik vlieg normaal niet zo ver dus vroeg me af hoe laat ik van te voren op Schiphol moet zijn. Op het ticket staat een uurtje maar, dit lijkt me wat kort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Beavbusi schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:02:
Morgen vlieg ik naar Managua via Houston. Vliegtuig gaat om 10 15 de lucht in, ik vlieg normaal niet zo ver dus vroeg me af hoe laat ik van te voren op Schiphol moet zijn. Op het ticket staat een uurtje maar, dit lijkt me wat kort?
Is het een elektrisch vliegtuig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ik zou het even in Ervaringen met het houden van katten - Deel 2 vragen, die hebben er wat meer verstand van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Beavbusi schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:02:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
WhySoSerious schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:15:
[...]

Dus je blijft liever in een vervoermiddel rijden waar je met zekerheid MRB voor betaald, en je argument is om geen EV te nemen omdat de MRB die je nu niet betaald, in de toekomst mogelijk komt te vervallen? Gevalletje cognitieve dissonantie?
Jij gelooft echt dat EV blijven vrijgesteld van MRB?
Oef, dan ga je in de nabije toekomst nog voor een verrassing komen te staan :)

Mark my words, als er 'teveel' EV's komen gaan die ook gewoon weer MRB betalen, het geldlaatje moet immers weer gevuld worden

Laat ze anders beginnen om alles leaseauto's elektrisch te maken, dus vanaf volgend jaar zegmaar alleen nog maar EV's te leasen
En geen die lease malloten dan ook meteen even een cursusje hoe je moet rijden, dus niet constant met 160 km/u van bumper naar bumper rijden 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door FabianGTI op 02-03-2018 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:12

Standeman

Prutser 1e klasse

dfrenner schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Dat zeg ik niet, al geef ik eerlijk toe dat ik er hard aan meedoe... weer een nieuwe iPhone, omdat de oude alweer een jaar oud is.
Gewoon in het algemeen nieuwe dingen kopen omdat gadgets leuk zijn, maar zeker niet noodzakelijk.

Tja ik lever het inderdaad ook niet echt in nee, maar ik probeer een iets realistischer beeld te schetsen dan de stelling dat de EV de oplossing is...
EV is zeker niet de heilige graal, maar één van de vele stappen die genomen moet worden naar een (iets) betere toekomst waar we de aarde hopelijk niet om zeep helpen.
Benzine motoren zullen vast wel hun nut houden in verschillende niches, maar in principe zijn ze end of life.
Ik gok dat we binnen 20 jaar een kantelpunt gaan bereiken dat EV in alle opzichten beter gaat zijn dan een ICE. Daar zijn we nu natuurlijk nog niet. Accutechnologie dient nog een aantal sprongen te maken.

Ik denk wel dat het essentieel gaat zijn voor de toekomst dat het kantelpunt er komt. Al is het maar voor de luchtkwaliteit in de steden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

@FabianGTI Nee, ik wijs hem op het feit dat hij nu met zekerheid MRB betaald, terwijl elektrisch rijden om dit moment vrijgesteld is hiervan, en dit in de toekomst mogelijk vervalt. Dat deze mogelijk op een gegeven moment een zekerheid wordt, nee, dat verbaast mij niet heel erg nee.

Op je tweede punt ga ik niet in. Een Priusrijder op de rechterbaan is een geitenwollensok-typ, terwijl een Priusrijder op de linkerbaan een bumperklever is die het principe niet snapt (oftewel, anderen kunnen het nooit goed doen, lees: we geven liever af op andere groepen dan onszelf een spiegel voorhouden om zo ons eigen gedrag eens te analyseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:09
WhySoSerious schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:04:
Ik zou het even in Ervaringen met het houden van katten - Deel 2 vragen, die hebben er wat meer verstand van :+
Huh, brainfart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 23:42
PilatuS schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:32:
[...]

Waterstof is leuk om het bereik en laadtijd op te lossen. Verder is het een slecht idee. Je gaat van elektriciteit naar waterstof en weer terug naar elektriciteit. Dan zit je ook weer met vervoer van het spul net zoals bij benzine. Het is wel een leuk idee, maar efficiënt is het zeker niet. Je kan veel beter gelijk de elektriciteit in de auto stoppen.
Hoe stop jij elektriciteit in een auto? Ook deze elektriciteit wordt opgeslagen door middel van een chemisch process in de accu’s. In deze overdracht zit een bepaald verlies, ook moet het net van DC naar AC waar verliezen zijn.
Waterstof is vele malen duurzamer op te welken dan die accu troep met schaarse metalen.
Daarnaast is er op de TU/e een interessant project (Fast als ik met niet vergis) waarbij mierenzuur als brandstof wordt gebruikt.

Het is vaak het marketingsprookje van duurzaam en schoon wat mensen overtuigt om “elektrisch” te gaan rijden, maar deze kopers willen niet weten wat er ten koste gaat aan deze aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wout r schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:44:
[...]

Hoe stop jij elektriciteit in een auto? Ook deze elektriciteit wordt opgeslagen door middel van een chemisch process in de accu’s. In deze overdracht zit een bepaald verlies, ook moet het net van DC naar AC waar verliezen zijn.
Waterstof is vele malen duurzamer op te welken dan die accu troep met schaarse metalen.
Daarnaast is er op de TU/e een interessant project (Fast als ik met niet vergis) waarbij mierenzuur als brandstof wordt gebruikt.

Het is vaak het marketingsprookje van duurzaam en schoon wat mensen overtuigt om “elektrisch” te gaan rijden, maar deze kopers willen niet weten wat er ten koste gaat aan deze aanschaf.
Waterstof is voor wegvervoer compleet irrelevant als accucapaciteit verbetert en dat gaat momenteel ontzettend snel.

Toepassing van waterstof zie ik eerder voor vliegverkeer.

In de herhaling maar waarom zelf doen als @mux dat veel beter kan:
mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 02-03-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 23:42
assje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:47:
[...]

Waterstof is voor wegvervoer compleet irrelevant als accucapaciteit verbetert en dat gaat momenteel ontzettend snel.

De theorie is wellicht beter gebleken dan praktijk, misschien is de techniek voor accu’s die nu worden toegepast al langer/meer onderzocht en ontwikkeld dan de techniek voor waterstof, waardoor het voor autofabrikanten meer rendabel was om hier op door te borduren.
Het gaat uiteindelijk voor deze bedrijven om geld en het behoud van werknemers, met de “milieubewustheid” die ze op dit moment uit willen stralen, zouden ze nu allang geen auto’s meer produceren die op fossiele brandstoffen rijden.
Het artikel van mux zal ik eens gaan lezen, hier de website over het project van het mierenzuur, misschien interessant om deze ontwikkelingen bij te houden; http://teamfast.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Van mij mag er een wet aangenomen worden dat leasebakken alleen nog maar elektrisch mogen zijn vanaf 2020. Een paar jaar later zal het aanbod 'afgedankte' elektrische auto's vele malen groter zijn waardoor het aanbod tussen 5 - 10k sterk zal stijgen. Een nieuwe leaf kost meer dan een nieuwe 5 deurs Honda Civic. En dan weet ik toch wel waar ik liever in rondrij..
Wat ik verder ook een nadeel vind is dat je tegenwoordig niet gewoon kan opladen op dezelfde anonieme manier als het tanken van benzine. Je hebt in NL volgens mij nog overal een speciale pas (+abonnement?) nodig.
Neem die nieuwe leaf (van 33k): Sluit uw nieuwe Nissan LEAF aan op een CHAdeMO snellader en laad uw batterij tot 80% vol in maximaal 60 minuten*.
Dat duurt dus 30x zo lang én je hebt er een speciale pas voor nodig. En een speciale laadpaal.
Dat is iets wat in enkele maanden volledig anders kan zijn natuurlijk, maar zo zijn er veel kleine - makkelijk te overwinnen - obstakels op dit moment. Volledig elektrisch is misschien net voorbij de fase van de innovators, maar het zal nog wel enkele jaren duren voordat we de fase van early adopters gehad hebben. Tegen die tijd zal ik er eens over nadenken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tehh op 02-03-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
Ik rijd een diesel (zakelijk) en heb de vragenlijst voor je ingevuld.

Op zich ben ik niet tegen elektrisch maar de kosten van het laden en de vervuiling in de productie van een voertuig en later de sloop ervan trekken me nog niet enorm over de streep. Als je het item van ZML nog eens terug kijkt over groene stroom is het ook niet echt zo dat de auto's nu heel goed geladen worden. Hier zit ook milieu vervuiling aan ten grondslag.

Zou ik een Tesla S willen rijden, ja dat dan weer wel. Maar ik vind het gewoon een mooie auto om te zien en vind het gadget gehalte erg gaaf, niet omdat ie perse elektrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Standeman schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
[...]

EV is zeker niet de heilige graal, maar één van de vele stappen die genomen moet worden naar een (iets) betere toekomst waar we de aarde hopelijk niet om zeep helpen.
Benzine motoren zullen vast wel hun nut houden in verschillende niches, maar in principe zijn ze end of life.
Ik gok dat we binnen 20 jaar een kantelpunt gaan bereiken dat EV in alle opzichten beter gaat zijn dan een ICE. Daar zijn we nu natuurlijk nog niet. Accutechnologie dient nog een aantal sprongen te maken.

Ik denk wel dat het essentieel gaat zijn voor de toekomst dat het kantelpunt er komt. Al is het maar voor de luchtkwaliteit in de steden.
Voor de luchtkwaliteit helemaal mee eens.
Voor het milieu heb ik in mijn voorgaande post berekend dat het een erg duurbetaald middel is.

300 miljoen auto’s vervangen voor EV, resulteert in een mondiale reductie van 0,5% CO2.

Als je het echt voor de opwarming doet, kun je dat geld voor 300 miljoen EV’s veel nuttiger besteden. Al zijn de echte oplossingen daarvoor zeer onaangenaam.

Wat erving meer moet gebeuren:
Het hele systeem van salderen moet op de schop. Ik snapte niet dat de adviseur voor zonnepanelen bij ons zei dat je het beste maar 12 panelen kon neerleggen, terwijl er 16 op ons dat pasten. Uiteindelijk komt dat door salderen. Dat terwijl je zo veel kWh te kort komt buiten de zomermaanden om. Voor het verschil tussen zomer en wintermaanden gaat een thuisaccu geen oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
assje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:47:
[...]

Ik ben niet overtuigd...
In het grotere plaatje zou het best een oplossing kunnen zijn. Vooral als we meer met zonne-energie gaan doen.

70% van je opbrengst heb je in de zomermaanden, 30% in de rest van het jaar. Als we salderen beperken, kun je beter je hele dak vol leggen met panelen.
Dit zomer/winter verschil kun je onmogelijk met accu’s oplossen. En al zou je dat willen, het is erg duur en totaal niet rendabel. Door je aantal panelen te verdubbelen, heb je nog maar 2-3 maanden per jaar ondercapaciteit. Bijkomend effect is een gigantische overproductie in de zomer. Deze “gratis” overcapaciteit kun je prima in waterstof stoppen.

Maar goed, we hebben nog slechts 5,9% duurzame energie in Nederland. We hebben nog wel wat stappen te zetten..

Dat is waarom ik denk dat salderen beperkt moet worden. Zo lang je mag salderen is er totaal geen stimulans om over te produceren met panelen.

In de winter levert je installatie veel te weinig om je batterijen voldoende te vullen.

Laten we even met fictieve getallen werken en het berekenen:
3000kWh totaal verbruik per jaar

Doordat je mag salderen heb je ook een installatie van 3000kWh. Officieel zelfs nog iets minder door de teruggave van je energiebelasting. Maar goed, 3000kWh rekent wat lekkerder.
Je gebruikt 250kWh per maand = 3000kWh per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/7e39d5a5/UserFiles/Image/Original/Opbrengst-zonnepanelen_over_het_jaar.png

Opbrengst per maand:
Jan: 90
Feb: 150
Mrt: 240
Apr: 360
Mei: 390
Jun: 390
Jul: 390
Aug: 330
Sep: 300
Okt: 210
Nov: 90
Dec: 60

Vanaf oktober heb je dus een accu nodig die van de zomer is bijgeladen om met je opbrengst uit te komen.
Vanaf oktober tot en met maart moet je uit opslag gaan bijleveren. Dat gaat met een tesla accu echt niet lukken.

Je hebt een accu van totaal 660 kWh nodig.
Maar dit wordt veroorzaakt door het salderen.

Stel je nu voor dat salderen minder soepel wordt ingezet en dat het rendabeler wordt gemaakt om extra panelen te plaatsen. We plaatsen nu dubbel aantal panelen met hetzelfde verbruik:

Opbrengst per maand:
Jan: 180
Feb: 300
Mrt: 480
Apr: 720
Mei: 780
Jun: 780
Jul: 780
Aug: 660
Sep: 600
Okt: 420
Nov: 180
Dec: 120

Nu heb je alleen in januari, november en december nog maar extra capaciteit nodig en slechts een accu van 270kWh.

Van de forse overcapaciteit in de zomer, kun je met gemak waterstof creëren uit elektrolyse. Zonnepanelen hebben veel langere levensduur dan accu's en in verhouding veel goedkoper.

6000 euro voor 4,4kWh accu: nieuws: Duits bedrijf toont thuis-accu die in juni verschijnt

Voor die 6000 euro is het efficienter om extra panelen te plaatsen. Scheelt je ruim 400kWh per jaar dat je minder afhankelijk van het net.

Veel efficienter, alleen moet eerst het salderen beperkt gaan worden, voordat dit gestimuleerd wordt.

Accu's blijven zeer inefficient en veel te duur. Op het moment dat je een accu goedkoper dan 6k voor 400kWh kunt produceren, praten we verder. Tot die tijd is het beter om extra panelen te leggen.

En dan heb je in de zomer ook nog fors meer productie die "over" is en je dus met gemak kunt inzetten voor de productie van waterstof, ter vervanging van het aardgas misschien?

Uiteraard is een thuisaccu wel prima om het dag/nacht verschil te gebruiken...

[ Voor 51% gewijzigd door BlakHawk op 03-03-2018 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Nadeel van de beperkte actieradius moet flink gecompenseerd worden, anders gaat de massa niet electrisch rijden.

Dus je moet voor minder dan 20K een nette auto aanbieden die een praktijkbereik heeft van minimaal 200km. En 10 jaar garantie op de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tozz
assje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:52:
[...]
Dat is dan weer vrij eenvoudig, de hoeveelheid elektriciteit die van jouw zonnepanelen in je auto komt zal heel gering zijn.

Dat jij mag salderen wil nog niet zeggen dat je energie nergens anders vandaan komt.
Dit is dus een volledige onzin opmerking. Ja, als ik mijn auto in de nacht oplaad dan betekent het inderdaad dat mijn auto wordt geladen met energie die elders vandaan komt (bv. een windturbine of kolenstroom). Klopt.

Echter, als de zon staat te branden en ik 4,5 kW opwek dat ik niet verbruik, dan gaat dat bijvoorbeeld naar mijn buren zonder zonnepanelen die toevallig aan het stofzuigen is en grijze stroom afneemt.

Onder de streep is het zo dat wanneer mijn panelen voldoende opwekken om mijn auto van energie te voorzien, dat mijn auto co2 vrij is omdat de opwekking van de benodigde energie groen is geproduceerd.

Dat niet exact het electronnetje uit mijn zonnepaneel mijn auto in gaat, maar een ander electronnetje maakt daarbij niet uit.

De co2 uitstoot die mijn auto eventueel verbruikt als ik 'm 's nachts laad geef ik terug op moment dat ik mijn overschot aan zonnepaneel stroom teruglever aan het net.

Met deze scheefredenering dat mijn auto kolenstroom gebruikt kan ik ook het omgekeerde zeggen: Mijn auto is volledig groen, want de kans bestaat ook dat ik mijn auto in de nacht volledig laad met windenergie. Bewijs jij maar dat 't toevallig een electron uit kolen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Tozz Geen onzinopmerking en de reden is eenvoudig.

Als iedereen zonnepanelen zou hebben die het verbruik van de auto af te dekken zou je alsnog alternatieve energievoorziening nodig hebben voor als de zon niet schijnt (of opbrengst minder is).

Extreem kortzichtig en optimistisch gedacht. Om 100% op hernieuwbare energie te kunnen gaan draaien zullen we minimaal 200% moeten gaan produceren (en dan oplossing voor opslag en/of transport rond de wereld vinden).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-03-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tozz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:37:
Dit is dus een volledige onzin opmerking. Ja, als ik mijn auto in de nacht oplaad dan betekent het inderdaad dat mijn auto wordt geladen met energie die elders vandaan komt (bv. een windturbine of kolenstroom). Klopt.

Echter, als de zon staat te branden en ik 4,5 kW opwek dat ik niet verbruik, dan gaat dat bijvoorbeeld naar mijn buren zonder zonnepanelen die toevallig aan het stofzuigen is en grijze stroom afneemt.
Tja nu misschien nog wel...

Het probleem is dat alle panelen in de zomer veel meer opwekken dan in de winter. Je verhaal zou stand houden als er andere panelen waren die in de winter veel meer opwekken. We hebben alleen het probleem dat alle panelen dit doen.

En salderen houdt dit probleem in stand, met 2x het jaarverbruik aan panelen komen we ergens en met 3x je jaarverbruik zou je voldoende opwekken om met een thuisaccu (voor verschil dag/nacht) redelijk onafhankelijk van het net te zijn. Waarschijnlijk red je het in de winter niet iedere dag, maar goed, dan komen we ergens.

Het probleem is ook dat energiemaatschappijen mogen salderen. Dat betekend dat zij in de zomer overcapaciteit uit Duitsland opkopen door middel van certificaten. Daar hebben we geen zak aan. Ondanks dat bijna 50% van NL groene stroom afneemt, wekken we in totaal maar 5,9% op duurzame bronnen...

Salderen staat de vooruitgang in de weg. Ieder nieuwbouw huis zou verplicht helemaal vol moeten liggen met panelen, zowel voor als achter. Salderen zorgt ervoor dat iemand met ruimte voor 40 panelen, slecht 12 stuks plaatst.
Onder de streep is het zo dat wanneer mijn panelen voldoende opwekken om mijn auto van energie te voorzien, dat mijn auto co2 vrij is omdat de opwekking van de benodigde energie groen is geproduceerd.
Dat is natuurlijk erg hypocriet geredeneerd...
Het werkt zo lang we nog zeer weinig duurzame energie opwekken, maar op deze manier zul je nooit onafhankelijk worden van grijze stroom en ik dacht juist dat dat het doel was.
Dat niet exact het electronnetje uit mijn zonnepaneel mijn auto in gaat, maar een ander electronnetje maakt daarbij niet uit.

De co2 uitstoot die mijn auto eventueel verbruikt als ik 'm 's nachts laad geef ik terug op moment dat ik mijn overschot aan zonnepaneel stroom teruglever aan het net.
Alleen het doel is dat veel meer mensen zonnepanelen gaan gebruiken. Op deze manier redeneren helpt de wereld niet echt verder.
Met deze scheefredenering dat mijn auto kolenstroom gebruikt kan ik ook het omgekeerde zeggen: Mijn auto is volledig groen, want de kans bestaat ook dat ik mijn auto in de nacht volledig laad met windenergie. Bewijs jij maar dat 't toevallig een electron uit kolen is.
Je EV is sowieso niet 0 gram/km
De productie heeft daar wel voor gezorgd...
Tussen de 70 gram CO2 per kilometer (bij volledig groene stroom) en de 169 gram CO2 per kilometer (bij grijze stroom).

Met de verhoging van accu capaciteit wordt dat alleen maar hoger. Een 100kWh accu zorgt alleen al voor 15 ton CO2 uitstoot. Ja, 15.000 kg CO2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:54:
[...]

Tja nu misschien nog wel...

Het probleem is dat alle panelen in de zomer veel meer opwekken dan in de winter. Je verhaal zou stand houden als er andere panelen waren die in de winter veel meer opwekken. We hebben alleen het probleem dat alle panelen dit doen.

En salderen houdt dit probleem in stand, met 2x het jaarverbruik aan panelen komen we ergens en met 3x je jaarverbruik zou je voldoende opwekken om met een thuisaccu (voor verschil dag/nacht) redelijk onafhankelijk van het net te zijn. Waarschijnlijk red je het in de winter niet iedere dag, maar goed, dan komen we ergens.

Het probleem is ook dat energiemaatschappijen mogen salderen. Dat betekend dat zij in de zomer overcapaciteit uit Duitsland opkopen door middel van certificaten. Daar hebben we geen zak aan. Ondanks dat bijna 50% van NL groene stroom afneemt, wekken we in totaal maar 5,9% op duurzame bronnen...

Salderen staat de vooruitgang in de weg. Ieder nieuwbouw huis zou verplicht helemaal vol moeten liggen met panelen, zowel voor als achter. Salderen zorgt ervoor dat iemand met ruimte voor 40 panelen, slecht 12 stuks plaatst.

[...]

Dat is natuurlijk erg hypocriet geredeneerd...
Het werkt zo lang we nog zeer weinig duurzame energie opwekken, maar op deze manier zul je nooit onafhankelijk worden van grijze stroom en ik dacht juist dat dat het doel was.

[...]

Alleen het doel is dat veel meer mensen zonnepanelen gaan gebruiken. Op deze manier redeneren helpt de wereld niet echt verder.

[...]

Tussen de 70 gram CO2 per kilometer (bij volledig groene stroom) en de 169 gram CO2 per kilometer (bij grijze stroom).

Met de verhoging van accu capaciteit wordt dat alleen maar hoger. Een 100kWh accu zorgt alleen al voor 15 ton CO2 uitstoot. Ja, 15.000 kg CO2...
Stoot een BEV over zn lifetime per km gemiddeld minder CO2 uit dan een ICE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
WhySoSerious schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:58:
[...]

Stoot een BEV over zn lifetime per km gemiddeld minder CO2 uit dan een ICE?
Op basis van productie niet, op basis van uitstoot door verbranding wel.

Gemiddeld doet een ICE volgens TNO onderzoek 45gr CO2/km aan productieuitstoot en een EV 65gr. Echter kan ik niet direct terugvinden welke accu ze in het onderzoek gebruiken en de accu alleen al is goed voor 150kg co2 per kWh. Aangezien 100kWh tijdens dat onderzoek nog niet bestond is het in ieder geval minder dan 100 en is een 100 kWh EV nog een stuk vervuilender.

De uitstoot van verbranding of stroom is sterk afhankelijk van de vorm van energie. Slechts 5,9% wordt in NL opgewekt uit duurzame energie. Echter lullen we veel recht met behulp van zogenaamde certificaten.

Om echt stappen vooruit te maken moet je niet op deze salderingsvoet door blijven gaan. Zowel de consument moet gestimuleerd worden om zijn dak vol te leggen met panelen, maar vooral de energieleveranciers moeten verplicht duurzame energie opwekken, zodat die 5,9% richting de 40% gaat, gelijk aan het aantal groene stroom contracten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tozz
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:54:
[...]
In de winter waait het gemiddeld genomen wat harder, dus wekken windturbines meer op.

Maar ik zie niet hoe dit relevant is met mijn stelling dat ik mijn energiebehoefte volledig groen opwek. Dat ik daarbij soms stroom lever en soms stroom vraag aan het grid staat daar m.i. los van. Nu begin jij over de opwekking van zonnepanelen in de winter.

Overigens kan in de winter de zon ook best aardig schijnen.

Salderen staat de vooruitgang in de weg.
Nogmaals, dit is een andere discussie. We belanden nu in een discussie of de salderingsregeling goed of slecht is. Er zijn zeker bezwaren aan, maar zonder salderingsregeling had waarschijnlijk vrijwel niemand zonnepanelen geplaatst omdat de terugverdientijd enorm is.

De salderingsmogelijkheden is ook vooral een financiele kwestie. Ja je hebt gelijk dat iemand nu misschien 12 panelen plaatst terwijl er plek is voor 40. Maar ook met 40 panelen gaat iemand het niet redden in de winter. En dat _hoeft_ ook niet, want panelen zijn niet de enige optie. Neem overigens van mij aan dat ik geen dakruimte heb om nog meer panelen te plaatsen.

Overigens, in nieuwbouwprojecten die ik hier in de buurt zie (regio Groningen) worden alle daken volledig behangen met zonnepanelen. Dit gaat om vrije sector woningen, dus zeker geen dure villa's. Ligt geen dakpan meer op.

We hebben windturbines, zonneparken, stuwdammen, eb/vloed turbines en weet ik het veel allemaal. We hoeven onze energievoorziening niet volledig op zonnepanelen te kunnen afhandelen en daarom hoeven we ook niet individueel een fors overschot aan panelen te plaatsen alleen om die donkere maand in de winter te overbruggen met een te kleine accu (zelfs een 100 kWh accu zou ik het nog geen 2 weken op redden). Is ook niet heel zinvol om een 100 kWh accu a 40k op te hangen als het buiten lekker waait en de windturbines op vol vermogen draaien.
Waarom niet? Als we nou steeds verder gaan met hoe we het nu doen.. Meer panelen op daken die nu nog geen panelen hebben, meer windturbines, dan kunnen er steeds meer kolencentrales uit. Waarom zou dat niet uiteindelijk kunnen leiden tot de sluiting van de laatste kolencentrale?
Dat is niet anders dan bij een ICE. Toegegeven, de accu tikt er wat bij op, maar dat compenseer je later weer door 'groen' te rijden. Een 'luxe' auto doet ook zo'n 30 ton co2 bij productie.
Ja, en dan zoek je even op een ICE:

"The carbon footprint of a new car:
6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range"

Dus die 15 ton co2 voor een accupack valt wel een beetje mee als een Land Rover al 35 ton doet, en die vervolgens ook nog dieselwalmen uitstoot.

En als je dan co2 gaat vergelijken: Vergeet dan ook niet de co2 uitstoot bij de winning, vervoer en productie van diesel op te tellen bij de uitstoot van de verbrandingsmotor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Een halve kg CO2 per liter brandstof :), oftewel 29 gram additioneel bij een verbruik van 1:17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
assje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:38:
@TozzAls iedereen zonnepanelen zou hebben die het verbruik van de auto af te dekken zou je alsnog alternatieve energievoorziening nodig hebben voor als de zon niet schijnt (of opbrengst minder is).

Extreem kortzichtig en optimistisch gedacht. Om 100% op hernieuwbare energie te kunnen gaan draaien zullen we minimaal 200% moeten gaan produceren (en dan oplossing voor opslag en/of transport rond de wereld vinden).
En die alternatieve energievoorziening is er. We hebben windturbines, we hebben waterkrachtcentrale's, er zijn energieopslagsystemen die bv. overdag (op zonne energie) water oppompen en dat in de nacht weer naar beneden laten lopen door een dynamo, etc, etc. Ook accu's worden steeds goedkoper, groter qua capaciteit en schoner qua productie.

Jij stelt in feite dat niemand ooit volledig groene energie kan gebruiken omdat we altijd ergens een alternatieve voorziening hebben. Ik ben het daar niet mee eens. Als we ooit op een punt komen dat we overal zonnepanelen op gooien, we meer windturbines hebben, etc ,etc, etc en we genoeg productieoverschot hebben om die energie tijdelijk op te slaan, dan kan dat best.

Nu is het aandeel groene energie natuurlijk nog maar marginaal. Maar we hoeven natuurlijk ook niet perse naar 100%. Als je, ik noem maar wat, op 90% zit en je zou die 10% met gasturbines doen (want die zijn relatief makkelijk in- en uit te schakelen) dan is natuurlijk al een fors deel van je milieuproblematiek verholpen. De co2 dat die 10% dan nog opwekt kun je wellicht met boompjes planten oplossen. Want een gasturbine stoot behalve co2 weinig rommel uit

Wat je ook vergeet is dat we ook gewoon slimmer kunnen omgaan met energie. Dan kun je denken aan wasmachines, drogers, warmtepompen, EVs en andere apparaten die op basis van externe input aan of uit gaan. Voor EVs is er bijvoorbeeld Jedlix, dat het laden van EVs kan stoppen en starten op afstand, op basis van de geprojecteerde energieproductie per 15 minuten. Voor bv. een wasmachine kan het dan zijn dat die alleen verwarmd op moment dat er even een productieoverschot is. Als we straks meer warmtepompen hebben (die een enorm warmwatervat hebben) kunnen we ook wasmachines op warmwater aansluiten, zodat ze niet met en COP van 1 hoeven te verwarmen. Dat scheelt ook al bakken energie. Professionele wasmachines doen dat al en die kunnen ook al reeds op basis van externe input de verwarming in- of uitschakelen.

Ik schat dat van mijn gemiddelde dagverbruik van ~10 kWh ongeveer 3 kWh opgaat aan verwarmen van water. Dat is dan 1 wasbeurt en 1 vaatwasser. Als die warmwater zouden halen uit een voorraadvat dat is opgewarmd met een warmtepomp kan die energiebehoefte door de helft.

Kortom, de oplossing zit hem niet alleen in alles behangen met zonnepanelen, maar ook het gebruik van energie beter plannen en aanpassen op de aanwezigheid van overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Topicstarter
Update: alle resultaten zijn verwerkt en te lezen op deze TweakBlog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Volvo heeft de 240 weer in productie genomen en hem gemoderniseerd

Afbeeldingslocatie: https://static.autojunk.nl/pictures/2015/1004/095027/image_08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Alleerst mijn excuses dat ik zo laat dit topic zag :X
PilatuS schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:32:
[...]

Waterstof is leuk om het bereik en laadtijd op te lossen. Verder is het een slecht idee. Je gaat van elektriciteit naar waterstof en weer terug naar elektriciteit. Dan zit je ook weer met vervoer van het spul net zoals bij benzine. Het is wel een leuk idee, maar efficiënt is het zeker niet. Je kan veel beter gelijk de elektriciteit in de auto stoppen.
Waterstof is een energiedrager, alle energie die je omzet naar waterstof wordt in de fuel cell weer omgezet in elektriciteit
[...]

Ook als de elektriciteit opgewekt is met een kolencentrale is het nog beter dan bezine of diesel.
Hoewel ik het met je eens ben, stoot een kolencentrale/gascentrale ook gigantische hoeveelheden CO2 uit. Daarom ben voorstander van voor nieuwe type kerncentrale ( gesmolten zout awbr) waar 95% van alle energie in staven wordt opgebrand ipv 5 % ben je ook gelijk van je langere tijd hoog radioactief afval kwijt.
Zo'n Kerncentrale in combinatie met wind, water en zon lijkt me wel wat voor energie voor auto's.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SRich schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:07:
[...]

Waterstof is een energiedrager, alle energie die je omzet naar waterstof wordt in de fuel cell weer omgezet in elektriciteit
Dat is toch wat ik zeg :P Je gebruikt elektriciteit om waterstof te maken en dat stop je in een auto waar je er weer elektriciteit van maakt.
Hoewel ik het met je eens ben, stoot een kolencentrale/gascentrale ook gigantische hoeveelheden CO2 uit. Daarom ben voorstander van voor nieuwe type kerncentrale ( gesmolten zout awbr) waar 95% van alle energie in staven wordt opgebrand ipv 5 % ben je ook gelijk van je langere tijd hoog radioactief afval kwijt.
Zo'n Kerncentrale in combinatie met wind, water en zon lijkt me wel wat voor energie voor auto's.
Klinkt goed, maar er zal wel een reden zijn dat die we die nog niet hebben. Mogelijk wel een goede oplossing als het haalbaar is want kernfusie laat nog wel even op zich wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
http://www.moltexenergy.com/stablesaltreactors/

Meer info, en de engelstalige wiki en dan bij liquid salt fuel kijken...
Wikipedia: Molten salt reactor

Het grote adblocking topic

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Er is toestemming voor dit topic :) De TS zal ook de resultaten delen.