Vandaar ook de ontwikkeling op benzinegebied: Zie Mazda:JT schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:02:
ik heb het idee dat diesel voorstanders zich heel erg vastpinnen op die fijnstof-uitstoot maar dat is niet het hele verhaal. Bekijk ook eens de uitstoot van NOx en SO2. Dan ontstaat er toch een ander plaatje.
Verder ben ik het zeker wél met je eens dat uitstoot ook op andere plekken aangepakt moet worden.
De overheid zou er alleen wel goed aan doen om te laten zien dat ze niet alléén naar auto's kijken om het draagvlak voor maatregelen te vergroten.
YouTube: How Mazda Is Saving The Gasoline Engine - SkyActiv-X
Door een 'schonere' verbranding minder NOx uitstoot, maar goed dat is dan voor benzine motoren.
Wat ik vooral merk is dat de oudere dieseltjes, 190D uitgezonderd. Je bijna niet ruikt maar wel ziet 'roeten'.
Bij die ECO-Hokken met EGR ruik je ze gewoon in je auto'tje als je er achter rijd.
De overheid zou er zeker goed aan doen om bedrijven wat verder te pushen voor een betere uitstoot.
https://www.ois.amsterdam.nl/popup/1552
Zolang nog steeds de grootste energieverspilling / CO2 uitstoot bij bedrijven ligt, die tevens ook het leaserijden van eco-diesels aanmoedigt is 1+1=2
Maar de overheid weet dondersgoed wat ze moeten doen, en dat is de particuliere markt om zeep helpen met de extra tax. Terwijl elke huismoeder tegenwoordig in een Aygo107C1 rijd, of in de leasestation van de zaak, want ruimte voor boodschappen enzo...
De overheid is meer van het extra belasten op de verkeerde zaken, en niet het motiveren (belonen).
Stel je voor, particulier autorijden word goedkoper! Al die inkomsten.
Ze kunnen natuurlijk ook niet al die stations zakelijk extra gaan belasten natuurlijk... want we moeten wel 3x per jaar op vakantie met een auto die minimaal 1500kg trekt omdat we bergop met de caravan naar het zuiden van Frankrijk moeten. (Uitzonderingen daargelaten)
Pfft, ik kan me nog tijden herrineren dat we gewoon met 4 kinders op de achterbank zaten in een oude Mazda 626 uit het jaar 1980? Helemaal volgeladen met bagage en naar Tjechië zijn gereden, of met de kleinere sleurheut achter diezelfde 626 1.8 naar belgië reden, probleemloos.
Tegenwoordig word de caravan bomvol geladen, de koffer van de station gebruikt voor de hond en wat klein bagage, en max 2 kinders. Want 3 kan niet op de achterbank tegenwoordig blijkbaar...
Ik vind het deels dus ook een soort luxeprobleem, punt is, dat ook hierdoor de mensen die wel een station nodig hebben voor hun werk / gehandicapt kind of wat dan ook, hier extra hinder van ondervinden.
Zoals altijd, de goeden moeten onder de kwaden lijden... en dat vind ik jammer. Want dat is de trend die nu al een behoorlijk aantal jaren zo aan het gaan is. Lekker iedereen tegen elkaar opzetten, maar het echte probleem stilzwijgend verder laten escaleren totdat het natuurlijk te laat is.
/rant