Een hoop generalisaties in dit topic over benzine+LPG rijden.
- Oncomfortabel tijdens tanken (pagina 1)
ter vergelijking: benzine/diesel: klepje open, tankdop er af (vaak met sleutel blegh) dampen komen je dan al tegemoet... dan de slang pakken hem er een beetje fatsoenlijk inwiebelen, dan de hele tijd dat hendel ingedrukt houden gezien de meeste pompstations de lock eruit gehaald hebben... Gedurende het tanken sta je met je neus boven je brandstofklep en word je verwelkomt met benzine dampen (ik vind het lekker dus sobeit)
Op LPG: Je simpele LPG dop eraf met een kwartslag. Je pakt de slang, stopt hem in het gat, kwartslag draaien, hendel naar je toe. Geen dampen, niks noppes nada. Je loopt lekker rustig naar het tankstation. Drukt op die mooie zwarte knop die op ooghoogte zit of wat verder onder. LPG tankt een stuk sneller dan benzine... Bij het afkoppelen laat je de hendel gewoon losschieten, op dat moment spuit er wat lpg damp vanaf de aansluiting. Als je dit snel doet en je de hendel los laat 'schieten' komt er niks op je handen. Geur is zo in 2 tellen weg. Dop erop, en klaar... (Hoezo oncomfortabeler???)
- LPG heeft minder bereik dan...
Dat ligt aan de volgende omstandigheden:
- Hoe groot is je reservewiel ruimte?
- Hoe groot is je kofferbak?
Bijv: Nissan Primera P11-144 (2001) Zit nu een 75L tank in, zonder 'begrenzer'. Ik tank dus een volle 75L en met een 2.0 onderblok prima koppel over het gehele toerenbereik.
Verbruik 1:10 dus ik doe 750Km met een tank. (en dan heb ik nog een onzuinige 2L benzine met CVT automaat)
Kofferbak ruimte is minder hoog geworden (5cm) Maar ik kan nog alles kwijt... Velgen, Boodschappen etc.
Mwa kan ik mee leven.
Nu al ruim 150.000km op LPG + Benzine gereden.
Total cost ownership per KM: €0,13
(Dus verzekering+wegenbelasting+brandstoffen+Afschrijving+Onderhoud+Buitensporig-onderhoud)
Wegenbelasting is gebaseerd op 1300KG met G3 inst.
- Hogere toeren bij benzine auto's (ergens in dit topic)
Mijn 'Oud hok' van 2001 doet 120km/h GPS bij 2500tpm. Automaat (dus zelfs meer aandrijfverlies)
Mijn ervaring en mening bij diesel:
- Fijn koppel door turbo, maar met turbo benzine is dit geen voordeel meer...
- Stank, als je erachter rijd... juist in modernere Eco-diesels met lekker veel NO2 +fijnstof
- EGR kleppen (peugeot307) die vast zitten en een auto omzeep helpen na 40.000km...
- Rare versnellingsbakverhouding (307) met een 6 waarmee je niet mee kan acceleren...
- Prijziger onderhoud (deze kun je makkelijk opzoeken)
- Verbruik is leuk met TurboDiesel, prijs van LPG is wel leuker, ik rij lachend weg bij pomp €30 euro volle tank)
-Adblue rommel tegenwoordig, en extra omslachtigheid
Nee bij veel noodzakelijke ritjes 20.000Km+ p.j. , dan krijgt LPG toch echt mijn voorkeur.
Ik vraag me wel eens af hoe goedkoop een Pruis (benzine+elektrisch+LPG) zou rijden.
Volgens mij is dat echt een lachertje, en het beste van alle technieken bij elkaar.
Stad elektrisch + koppel + gunstig verbruik, LPG + benzine om het leuk te houden qua brandstofkosten.
Ik zie meer een toekomst in met een combinatie van brandstoffen dan volledig elektrisch. (De ontwikkelingen op benzinemotor gebied zijn ook nog niet uit-ontwikkeld, zie Mazda)
TLDR;
Autorijders zijn een melkkoe.
P.S. ik typ dit tussen het werk door, dus zal wel vol met spelfouten zitten.