Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:12
quote:
MK1998NL schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:34:
Diesel en benzine Nm kan je niet een op een vergelijken :) De versnellingsbak van een diesel heeft veel langere overbrengingen, waardoor je ook meer trekkracht nodig hebt voor dezelfde prestaties.
Juist het koppel kun je wél met elkaar vergelijken. De diesel heeft die langere overbrenging omdát hij het koppel heeft om in lage toeren goed te kunnen trekken. Daarom dat de versnellingsbak zorgt dat je makkelijker in de lage toeren kunt blijven. En dat resulteert automatisch weer in een lager verbruik en minder uitstoot.

De gemiddelde benzine auto zit in de 5e versnelling op 120 dik over de 3500 toeren. De gemiddelde diesel rond de 2000-2500. Beiden hebben dus op 120km/h redelijk wat koppel maar de reden waarom verschilt.

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

quote:
Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:36:
[...]
Juist het koppel kun je wél met elkaar vergelijken. De diesel heeft die langere overbrenging omdát hij het koppel heeft om in lage toeren goed te kunnen trekken. Daarom dat de versnellingsbak zorgt dat je makkelijker in de lage toeren kunt blijven. En dat resulteert automatisch weer in een lager verbruik en minder uitstoot.

De gemiddelde benzine auto zit in de 5e versnelling op 120 dik over de 3500 toeren. De gemiddelde diesel rond de 2000-2500. Beiden hebben dus op 120km/h redelijk wat koppel maar de reden waarom verschilt.
Nee, die langere overbrengingen zijn er niet omdat ze in lage toeren goed kunnen trekken. De lange overbrengingen zijn er omdat dieselmotoren minder toeren kunnen maken. Met dezelfde transmissie als een benzine kan een dieseltje max. 150km/h ofzo in de hoogste versnelling, omdat ze dan in hun toerenbegrenzer zitten.

Indien je een dieselmotor aan dezelfde versnellingsbak hangt als een benzine motor, zal deze door het hogere koppel inderdaad een pak vlotter zijn. Dat verschil wordt grotendeels teniet gedaan door de langere overbrengingen.

120 op 3500tpm is voor een moderne auto ook overdreven. Mijne draait dat bij 130 nog nieteens, en dat is een mini 1.2 met 5-bak.

Indien we kijken naar de auto die de TS in het begin aanhaalde, zit je op 2600rpm bij 120km/h.

Moderne turbomotoren hebben ook al vanaf lage toeren veel koppel. Even weer kijken naar de auto die de TS aanhaalt:
- Benzine LPG: 200Nm @ 1850 tpm
- Diesel: 320Nm @ 2000 tpm
Oftewel de benzine-versie geeft zijn maximale trekkracht al eerder vrij.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-08 20:11

JT

VETAK y0

quote:
Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:05:
[...]

De Golf 1.0 TSI heeft inderdaad zo'n 150nm op 1400, de 200 zit pas op 2000 toeren. (https://www.autoweek.nl/r...n-golf-10-tsi-bluemotion/)
De Megane 1.5 diesel zit op 1750rpm op 380nm.
What's your point?
200nm @ 1400rpm

Mijn punt is dat je geen diesel nodig hebt om je meeste trekkracht onder de 2000rpm te hebben. Benzines kunnen prima onderin veel trekkracht hebben, zeker met turbo.

Ik zal je nog een keer quoten:
quote:
Die turbo op de benzinemotor gaat je niets helpen om het koppel in de lage toeren te verhogen.....

En ja, per liter haal je meer uit benzine als je op hoge toeren rijdt. En dat is ook exact waarom hij meer verbruikt én meer vervuilt.
Die turbo helpt dus zoals je ziet bijzonder goed, aangezien de benzinemotor met slechts 1 liter inhoud zijn maximaal en zeer bruikbare koppel van 200nm al op 1400rpm haalt. Ook zie je hierin dus dat je zeker niet hoeft door te trekken om er meer uit te halen. Tenzij je 1400rpm doortrekken vindt ;) Sterker nog, het werkt zelfs zo goed dat je aan een benzinemotor met slechts 1 liter inhoud meer dan voldoende hebt in het dagelijkse verkeer. Het hele verhaal dat je met benzine je maximale koppel haalt op 10.000 rpm gaat gewoon tegenwoordig niet meer op. Dat is echt stamkroegpraat uit 2000.

Ik vraag me echt af hoeveel ervaring je met dergelijke benzinemotoren hebt, in mijn C-Max met Ecoboost blok schakel ik met 2 personen, een baby + kinderstoel en bagage vrolijk al bij 2000rpm. Echt geen probleem.

Edit: over meer vervuiling: jij beweert serieus dat een diesel minder NOx en SO2 uitstoot?

JT wijzigde deze reactie 25-02-2018 14:29 (8%)

• JT

JT

VETAK y0

Edit: oeps, reply gedaan in plaats van edit van vorige post :)
quote:
waah schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:22:
[...]

Omdat mensen niet altijd de keus hebben om vlakbij huis te werken...

Als je in de randstad woont kan je echt geen huis in Amsterdam betalen. Dan moet je toch verder weg wonen. Vlakbij huis is het werk niet altijd voor het oprapen. Dus nee, makkelijk zeggen: "fiets maar 90km per dag" is niet helemaal realistisch.

Een goedkope diesel (want zuinig en goedkoop) is dan echt veel goedkoper dan een benzine. Mij scheelt diesel vs benzine tussen de 500 en 1500 euro. Best veel als je weinig verdient.
Als jouw baan zo slecht verdient dat je alleen op je werk kan komen met een diesel en je op een benzine niet eens het einde van de maand haalt dan vraag ik me af of het niet tijd is voor een andere baan.
quote:
Zelf is het puur een kostenplaatje afweging. OV zou ik best willen, maar naar mijn werk (toch een aardig dorp met 45.000 inwoners en veel high-tech industrie) is geen directe busverbinding (1,5 uur rijden). Trein wordt al jaren over gesproken, maar niets gedaan.
Ik snap dat het om het kostenplaatje gaat :) Vraag me trouwens af of het je echt 1500 euro per maand gaat schelen. Dan ben je volgens mij elke dag de hele dag aan het reizen en kom je niet eens aan werken toe :+
quote:
Auto's waren volgens mij bijvoorbeeld voor 9% van het fijnstof verantwoordelijk. De havens, veeteelt etc is een veel grotere boosdoener. Vliegtuigen zijn ook niet schoon te noemen en daar heffen we niet eens belasting op.

Pak eerst de grootste problemen maar effectief aan. En niet met energiecertificaten, milieuregels bij bouw waar 1 zonnepaneel net zo goed is als echt goed isoleren van een huis etc. Maarja NL is als de dood om de industrie maar een haar breed in de weg te liggen... Want "banen".
Daar ben ik het zeker grotendeels mee eens. Vliegreizen worden met de huidige groei ook een probleem in de nabije toekomst. Vervelend bijkomend probleem is dat er voor vliegtuigen geen revolutie in het vooruitzicht ligt die de uitstoot dramatisch omlaag kan brengen zoals dat voor auto's wel het geval is.

Industrie moet zeker aangepakt worden, veeteelt eveneens. Ik ben ook van mening dat dat deels bij de consument zelf ligt; veel mensen zijn zo verwend dat 5 dagen in plaats van 7 dagen vlees per week absoluut niet bespreekbaar is. Alsof dat zo een halszaak is :') En wat te denken van de weggooi-economie? Ik ben er wel voorstander van dat voor bepaalde apparaten je ook een bedrag betaalt om te compenseren voor de milieuvoetprint, zodat het het ineens wel de moeite waard wordt om je apparaat te repareren in plaats van te vervangen en je oude te dumpen.

Man, er zijn zoveel fronten waar we makkelijk winst kunnen boeken maar mensen haken meestal af als ze een paar euro meer moeten betalen. Daarom is het zo moeilijk om verandering er doorheen te krijgen. Overigens kunnen auto's wel degelijk op bepaalde plekken zoals drukke steden veel meer verschil maken dan die (9% * <reductie in procenten van betere technieken>).

Oh trouwens ik ben autoliefhebber :+ Liefhebber van jaren 90 Japanners. En als er extra belasting op die auto's zou komen in verband met milieu-effecten dan weet ik, afhankelijk van de maatregelen, niet hoe blij ik daarmee ben, maar snappen zal ik het zeker wel doen.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:25:
[...]

Als jouw baan zo slecht verdient dat je alleen op je werk kan komen met een diesel en je op een benzine niet eens het einde van de maand haalt dan vraag ik me af of het niet tijd is voor een andere baan.
Ik had het niet over mezelf trouwens, maar stel dat. 1500 euro per jaar betekend gewoon 125 euro per maand. Dat is een substantieel bedrag voor een deel van de bevolking. Niet iedereen heeft zijn MBO/HBO gehaald om wat voor omstandigheden dan ook. Er zijn genoeg mensen die aan het eind van de maand geeneens 125 euro over houden... Dus dan is het zeker welkom. En tijd voor een andere baan klinkt makkelijk als je een opleiding hebt waar veel werk in te vinden is en je bent nog jong. Maar dat geld lang niet voor alle beroepsgroepen en alle mensen. Makkelijker gezegd dan gedaan.... Dat het binnen jouw sociale kringen niet voorkomt betekend niet dat het niet bestaat natuurlijk O-)
quote:
Ik snap dat het om het kostenplaatje gaat :) Vraag me trouwens af of het je echt 1500 euro per maand gaat schelen. Dan ben je volgens mij elke dag de hele dag aan het reizen en kom je niet eens aan werken toe :+
Ik heb het nagerekend, want ik mag graag weten wat iets kost :9 . Noem het een gebrek. Maar inderdaad: het scheelde mij tussen de 500 en 1500 euro, afhankelijk van het type auto. Mijn auto rijd 1:21 bij normaal gebruik (gewoon de max-snelheid rijden, woon werk verkeer met 80% snelweg) en weegst slechts 949kg dus lage wegenbelasting. Een benzine zit toch al eerder richting de 1:15 tot 1:10. Tenzij je een licht, nieuw autootje neemt, maar dan is je afschrijving weer vrij hoog.

Ik weet dat veel mensen niet narekenen wat hun auto ze echt kost. Want je slaat steil achterover :+

• JT

JT

VETAK y0

quote:
waah schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Ik had het niet over mezelf trouwens, maar stel dat. 1500 euro per jaar betekend gewoon 125 euro per maand. Dat is een substantieel bedrag voor een deel van de bevolking. Niet iedereen heeft zijn MBO/HBO gehaald om wat voor omstandigheden dan ook. Er zijn genoeg mensen die aan het eind van de maand geeneens 125 euro over houden... Dus dan is het zeker welkom. En tijd voor een andere baan klinkt makkelijk als je een opleiding hebt waar veel werk in te vinden is en je bent nog jong. Maar dat geld lang niet voor alle beroepsgroepen en alle mensen. Makkelijker gezegd dan gedaan.... Dat het binnen jouw sociale kringen niet voorkomt betekend niet dat het niet bestaat natuurlijk O-)
Tja. Ik zal wel makkelijk lullen, maar ik ben van mening dat als je met een benzine-auto je het einde van de maand niet haalt qua budget dat er dan echt wel iets beters te vinden is.
quote:
[...]

Ik heb het nagerekend, want ik mag graag weten wat iets kost :9 . Noem het een gebrek. Maar inderdaad: het scheelde mij tussen de 500 en 1500 euro, afhankelijk van het type auto. Mijn auto rijd 1:21 bij normaal gebruik (gewoon de max-snelheid rijden, woon werk verkeer met 80% snelweg) en weegst slechts 949kg dus lage wegenbelasting. Een benzine zit toch al eerder richting de 1:15 tot 1:10. Tenzij je een licht, nieuw autootje neemt, maar dan is je afschrijving weer vrij hoog.
1:10 is wel erg negatief. Je kunt niet een worst case scenario van benzine afzetten tegen best case voor diesel ;) Ik rij met mijn C-Max 1.0 125pk Ecoboost gemiddeld 1:16, denk 50% stad, 50% provinciaal/snelweg. En een C-Max is 1300kg ;)
quote:
Ik weet dat veel mensen niet narekenen wat hun auto ze echt kost. Want je slaat steil achterover :+
Haha, so true. Bij het uitzoeken van de auto kwam ik samen met de vrouw op de gulden middenweg van de C-Max. Uiteraard had de EcoBoost de voorkeur, ook in verband met milieu. Maar ik ben toch even gaan rekenen want een EcoBoost was toch al snel 2000 duurder (tweedehands, uit Duitsland). Mede door wat indirecte factoren als dat EcoBoost modellen nieuwer zijn, soms wat luxer. De uitkomst was dat ik de investering over de verwachte tijd van eigendom eruit haal. Dat in combinatie met lagere uitstoot heeft mij (ons O-) ) doen beslissen een EcoBoost te kopen. Omdat ik ben gaan rekenen.

Voor een daily was ik een LPG bak gaan zoeken als ik alleen was :P

JT wijzigde deze reactie 25-02-2018 14:40 (6%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:15
949kg, 1:21, een 206 1.4hdi volgens mij.
Tweedehands is diesel al vrij snel aantrekkelijk, nieuw niet. Het is niet voor niks dat je geen goedkope autootjes op diesel meer ziet, de BPM bedraagt dan meer dan de kale prijs van de auto :X.

Ik heb 'm ingeruild voor een 207SW op LPG. 200kg zwaarder, bijna 2x zoveel vermogen, bijna net zoveel koppel en toch dezelfde lasten.

• Alain
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
quote:
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Pfoe. Wat een bedragen. 9k verschil dus.
Dat heb ik dus nog kunnen voorkomen. Ik zit nu op 5k verschil en heb me laten vertellen (niet alleen door de dealer) dat een diesel significant meer restwaarde heeft.

Daarnaast het feit dat ik een diesel veel lekkerder vind rijden, heeft het prijsverschil voor mij goed gemaakt. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-08 20:33
Laatste tijd de lease regeling weer eens onder de loep genomen voor de werknemers.

Wat blijkt. Het omslagpunt benzine -> diesel ligt tegenwoordig op bijna 45.000 km / jaar.
Verder gaan leaseregeling steeds vaker op basis van norm auto's waar naar kosten per km wordt gekeken INCLUSIEF milieu belasting.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:41
quote:
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:14:
[...]

200nm @ 1400rpm

Mijn punt is dat je geen diesel nodig hebt om je meeste trekkracht onder de 2000rpm te hebben. Benzines kunnen prima onderin veel trekkracht hebben, zeker met turbo.

[...]

Die turbo helpt dus zoals je ziet bijzonder goed, aangezien de benzinemotor met slechts 1 liter inhoud zijn maximaal en zeer bruikbare koppel van 200nm al op 1400rpm haalt. Ook zie je hierin dus dat je zeker niet hoeft door te trekken om er meer uit te halen. Tenzij je 1400rpm doortrekken vindt ;) Sterker nog, het werkt zelfs zo goed dat je aan een benzinemotor met slechts 1 liter inhoud meer dan voldoende hebt in het dagelijkse verkeer. Het hele verhaal dat je met benzine je maximale koppel haalt op 10.000 rpm gaat gewoon tegenwoordig niet meer op. Dat is echt stamkroegpraat uit 2000.

Ik vraag me echt af hoeveel ervaring je met dergelijke benzinemotoren hebt, in mijn C-Max met Ecoboost blok schakel ik met 2 personen, een baby + kinderstoel en bagage vrolijk al bij 2000rpm. Echt geen probleem.

Edit: over meer vervuiling: jij beweert serieus dat een diesel minder NOx en SO2 uitstoot?
In de realiteit haal je dat koppel van 200Nm bijna nooit bij 1400rpm. Duurt ettelijke seconden vooraleer de turbo volledig gespoolt heeft bij dat toerental. Dus als jij je gaspedaal vol in trapt bij 1400rpm ben je al rap 2000rpm aan het draaien vooraleer de turbo volledige stoom is en het volledige koppel dus beschikbaar is.

Een maand geleden nog met een 1.0 ecoboost Focus gereden en meer heb je inderdaad niet echt nodig. De lag was wel wat meer dan ik gewend ben in een 2.0TDI. Daar krijg je de 340Nm quasi direct bij het intrappen van het pedaal bij 1800+rpm. Bij die ecoboost voel je dat het iets langer duurt.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 00:12

psy

Kennis is macht

quote:
Knuffelbeer schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:19:
[...]

Dat heb ik dus nog kunnen voorkomen. Ik zit nu op 5k verschil en heb me laten vertellen (niet alleen door de dealer) dat een diesel significant meer restwaarde heeft.

Daarnaast het feit dat ik een diesel veel lekkerder vind rijden, heeft het prijsverschil voor mij goed gemaakt. :)
Die hogere restwaarde zegt niet zoveel. Als dadelijk diesel meer en meer in het verdomhoekje komt (bijvoorbeeld door hogere belastingen, meer en meer stadsverboden) zal blijken dat diesel juist minder gewild wordt en jouw extra restwaarde verdampt als sneeuw voor de zon.

Je argument ik rij liever diesel ok, maar restwaarde, ;w

Zelf rij ik mijn auto's, na een paar jaar gekocht, gewoon helemaal op. Op termijn het goedkoopst.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Knuffelbeer schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:19:
[...]

Dat scheelt wel ja. Als jij 5k er voor over hebt om een voor jou fijnere brandstof te rijden, vooral doen :)

De restwaarde zou ik me echter niet zo aan ophangen. Diesel zit aardig in het verdomhoekje, ik ben benieuwd of je er ook nog zo van overtuigd bent, mocht de rechter in Duitsland dinsdag oordelen dat in steden alle diesels behalve euro 6 geweerd mogen worden. Tegen de tijd dat jij je auto verkoopt (een aantal jaar in ieder geval) valt jouw auto misschien ook in een norm die niet meer is toegestaan in steden.

• Alain
  • Niet online
De auto is Euro 6. :)

• TweakMac
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 21:08
quote:
Knuffelbeer schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:04:
Als ik de ANWB site raadpleeg is de LPG versie met name in afschrijving en onderhoud iets duurder, maar niet erg veel. Ik heb altijd diesel auto's gereden.
Wij rijden nu 3 jaar een tweedehands V40 met lpi-installatie (G3). Met ongeveer 27.000 km/ jr zijn we zo'n 2.000 euro per jaar goedkoper uit dan op benzine. Toeslag lpg is 25 €/pm. Wel een kwestie van opletten waar je tankt: verschil tussen goedkoopste en duurste kan 25 cent zijn. Nadeel is dat we twee keer per week moeten tanken, maar dat is met bi-fuel minder, denk ik. Auto is op lpg iets dorstiger en luier, maar ik ben een kalme rijder.

Ik zie lpg voorlopig nog niet verdwijnen.

TweakMac wijzigde deze reactie 25-02-2018 20:28 (1%)
Reden: typefout, aanvulling

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Ja maar die normen worden natuurlijk constant aangescherpt ;) Als nu auto's van 4 jaar te oud zullen zijn dan gaan ze euro 6 niet de komende 30 jaar toelaten :P

• Alain
  • Niet online
quote:
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Ja maar die normen worden natuurlijk constant aangescherpt ;) Als nu auto's van 4 jaar te oud zullen zijn dan gaan ze euro 6 niet de komende 30 jaar toelaten :P
Mijn vorige auto was 3 jaar oud toen ik hem verkocht. De huidige is 4 jaar oud. Ik ben van plan met deze tussen de 4 en 8 jaar te rijden.

Het gaat mij met name om deze termijn. Je kunt nooit in de toekomst kijken, maar de landen om ons heen beginnen diesels behoorlijk af te stoten. Ik hoop toch de juiste beslissing te hebben genomen. :)
quote:
TweakMac schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:27:
[...]

Wij rijden nu 3 jaar een tweedehands V40 met lpi-installatie (G3). Met ongeveer 27.000 km/ jr zijn we zo'n 2.000 euro per jaar goedkoper uit dan op benzine. Toeslag lpg is 25 €/pm. Wel een kwestie van opletten waar je tankt: verschil tussen goedkoopste en duurste kan 25 cent zijn. Nadeel is dat we twee keer per week moeten tanken, maar dat is met bi-fuel minder, denk ik. Auto is op lpg iets dorstiger en luier, maar ik ben een kalme rijder.

Ik zie lpg voorlopig nog niet verdwijnen.
Ik heb al besloten om geen LPG te nemen, sterker nog ; de diesel is al besteld. :)

Alain wijzigde deze reactie 25-02-2018 20:51 (36%)

• brownyster
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Slimme keuze!

Had altijd diesels gereden en 4 auto's terug op gas. 1e ervaring met vw Passat was erg goed. Toen kwamen er nog 2 van ander merk en dat was een stuk minder. Hou er rekening mee dat een gasauto eerder versleten is. Ook het karakter is anders en eerst even wennen. Nu heb ik weer een diesel en bevalt mij super. Ik kom bijna niet bij de garage en onderhoudsinterval is 30.000 km. Weinig bijzonder onderhoud en lekker power onder de motorkap (turbo). Rij nu in een merkauto
die ik vroeger noooit zou willen hebben (FR). Nu een kleine 100.000 km gereden.

Gefeliciteerd met je aankoop

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07 23:17
quote:
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:14:
[...]

200nm @ 1400rpm

Alleen gaat hij dan echt zuipen naar mijn ervaring.
quote:

[...]

Nou nog een keer de serieuze vraag...
Hoeveel helpt het adblue systeem in mijn diesel?

Ik rijd iedere keer naar de dealer om het weer bij te laten vullen, maar hoeveel van de uitstoot wordt geneutraliseerd? Hetzelfde geldt voor het partikelfilter, hoeveel fijnstof komt er nog vrij?

Ik kan mij een onderzoek herinneren, waarbij juist een EV meer fijnstof uitstootte door het hoge gewicht en tegenwoordig weinig fijnstof meer uit de uitlaat komt. Fijnstof was bijna allemaal uit remmen en banden, was de conclusie.

Hier:
http://www.tmleuven.be/pr...at_fijn_stof_emissies.pdf

https://www.tno.nl/nl/aan...of-door-dieselvoertuigen/
quote:
De introductie van dit roetfilter heeft ervoor gezorgd dat fijnstofemissies van deze wegvoertuigen in de praktijk met 95 tot 99% zijn gedaald.
Hier ook:
quote:
geconcludeerd dat bij benzine en moderne dieselauto’s de fijnstofproductie hoofdzakelijk van de banden (0,016 gr/km) komt, en beduidend groter is dan via de uitlaat (0,004 gr/km).
Dus eigenlijk weer terug bij mijn eerste vraag: Hoe vervuilend is een moderne diesel nog met geen roetfilter, maar een partikelfilter en een adblue systeem?

Youtube: DashcamNL

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:44:
[...]

[...]

Ik rijd iedere keer naar de dealer om het weer bij te laten vullen, maar hoeveel van de uitstoot wordt geneutraliseerd? Hetzelfde geldt voor het partikelfilter, hoeveel fijnstof komt er nog vrij?

Ik kan mij een onderzoek herinneren, waarbij juist een EV meer fijnstof uitstootte door het hoge gewicht en tegenwoordig weinig fijnstof meer uit de uitlaat komt. Fijnstof was bijna allemaal uit remmen en banden, was de conclusie.

Hier:

[...]

Hier ook:

[...]

Dus eigenlijk weer terug bij mijn eerste vraag: Hoe vervuilend is een moderne diesel nog met geen roetfilter, maar een partikelfilter en een adblue systeem?
Het feit dat je (dure) diesel zulke truc's nodig heeft om überhaupt schoon te zijn moet je toch minstens aan het denken zetten. Gelukkig is de houderschapsbelasting op diesels torenhoog in Nederland, en stukken lager voor LPG, alhoewel hij voor LPG nog veel lager zou moeten zijn.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:44:
[...]

Ik rij met mijn C-Max van 1300kg gemiddeld 1:16, van de zomer zelfs 1:17 aangetikt :P En daar zit echt wel wat stadsverkeer bij.
quote:
[...]

Dat zou ik echt niet weten :P
quote:

Hier:

[...]

Hier ook:

[...]

Goede vraag, dat eerste aangehaalde rapport heeft vooral berekeningen en educated guesses. Een tabel waarin daadwerkelijke uitstoot staat van NOx laat zien dat diesel nog altijd veel meer NOx uitstoot dan een benzinewagen, laat staan op LPG. Ook vind ik het rapport bepaald niet sluitend, niet in beide richtingen. Ik vind het eerder een hypothese die nog empirisch getest moet worden. Ook uit het tweede rapport haal ik geen sluitende conclusies over uitstoot van diesels vs uitstoot van benzine of zelfs andere voertuigen. Ik heb dat rapport over roetfilters uit 2016 daarbij ook doorgenomen.

Waar kan ik het rapport vinden waarin de tekst
quote:
geconcludeerd dat bij benzine en moderne dieselauto’s de fijnstofproductie hoofdzakelijk van de banden (0,016 gr/km) komt, en beduidend groter is dan via de uitlaat (0,004 gr/km).
staat?

Als ik zo naar dat eerste rapport kijk dan kan ik me overigens wel voorstellen dat ze op basis van andere uitstoot dan fijnstof oude benzinewagens misschien ook gaan weren.

• Batsgeit
  • Laatst online: 10:01
quote:
brownyster schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:43:
Slimme keuze!

Had altijd diesels gereden en 4 auto's terug op gas. 1e ervaring met vw Passat was erg goed. Toen kwamen er nog 2 van ander merk en dat was een stuk minder. Hou er rekening mee dat een gasauto eerder versleten is.
Als de motor geschikt is om op LPG te rijden, slijt hij echt niet eerder. De rest van de auto merkt er niks van dat er LPG in zit, dus dit gaat niet op.

Heb 3 auto's ruim boven de 3 ton op LPG gereden, en er was motorisch niet veel aan de hand.

• brownyster
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:49
hmmm,

Mijn ervaring is anders ze waren versleten en allen zo rond de 200.000 km (VW/en 2 x franse autos's)

• waah
  • Nu online
quote:
brownyster schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:48:
hmmm,

Mijn ervaring is anders ze waren versleten en allen zo rond de 200.000 km (VW/en 2 x franse autos's)
Motorisch? of waren er andere issues....
Want in mijn ervaring zijn er vaak andere issues die de auto (economisch) total loss maken, los van de motor...

• dfrenner
quote:
psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:09:
Het feit dat je (dure) diesel zulke truc's nodig heeft om überhaupt schoon te zijn moet je toch minstens aan het denken zetten. Gelukkig is de houderschapsbelasting op diesels torenhoog in Nederland, en stukken lager voor LPG, alhoewel hij voor LPG nog veel lager zou moeten zijn.
Huh!?
Gaat het nu om de vraag of iets schoon is of niet, of gaan we per definitie een hetse tegen diesel starten?

Ik mag uitsluitend diesel kiezen, dus er is weinig keuze bij. Maar ik vind het ook veel lekkerder rijden. Dus ook al mocht ik kiezen, zou ik denk ik nog steeds voor diesel kiezen.

• _JGC_
quote:
waah schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Motorisch? of waren er andere issues....
Want in mijn ervaring zijn er vaak andere issues die de auto (economisch) total loss maken, los van de motor...
Ik gok dingen als verdamper, vacuumslang, injectoren...

Ik stond vanmiddag ook even aan de kant met uitval van 2 cylinders na onderhoud. Op benzine, auto uit, auto aan en gaan maar weer. Oorzaak ook al bekend: vacuumslang is oud en hard, daar zat een scheur in. Stukje eraf en het rijdt weer, volgende week bij de gasboer een nieuw filter, pakt ie dan ook de vacuumslang even aan.

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:10:
[...]

Huh!?
Gaat het nu om de vraag of iets schoon is of niet, of gaan we per definitie een hetse tegen diesel starten?

Ik mag uitsluitend diesel kiezen, dus er is weinig keuze bij. Maar ik vind het ook veel lekkerder rijden. Dus ook al mocht ik kiezen, zou ik denk ik nog steeds voor diesel kiezen.
Tja, mét Adblue zal vast schoner zijn als zonder Adblue. Maar wat als je het vergeet?
Ook zoiets. EGR, ook nodig om minder NO te krijgen. Wordt vaak afgedopt na problemen. Komt gewoon door de APK he 8)7

Diesel is inherent gewoon een vieze brandstof.

En dat "lekkerder rijden" argument gaat toch helemaal niet meer op als je een moderne benzinemotor met turbo hebt gereden? Ik snap dat argument niet hoor. Eindelijk niet meer dat gerammel 's morgensvroeg, je hebt een rustig lopender motor, en een breder te gebruiken toerenband. Geen handschoenen meer bij het tanken. En je stinkt niet meer voor medeweggebruikers.

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
hmmm,

Mijn vorige LPG auto heb ik weggedaan na 560.000 kilometer. Motorisch/compressie was nog top. Alleen de roest begon mij te irriteren.
Als je een geschikte motor hebt (de VW's vallen hier voor een groot deel ook onder, en de franse zeker) gaan ze heel lang mee.

• dfrenner
quote:
psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:25:
Tja, mét Adblue zal vast schoner zijn als zonder Adblue. Maar wat als je het vergeet?
Ook zoiets. EGR, ook nodig om minder NO te krijgen. Wordt vaak afgedopt na problemen. Komt gewoon door de APK he 8)7
In de afgelopen 10 jaar nog nooit iets met EGR gehad...
quote:
Diesel is inherent gewoon een vieze brandstof.
En benzine zonder catalysator dan?
Of scooters op benzine, waar je kinderen tussen fietsen?
quote:
En dat "lekkerder rijden" argument gaat toch helemaal niet meer op als je een moderne benzinemotor met turbo hebt gereden?
Iedere leen auto weer, bij onderhoud...
Buiten een verbruik van tegen de 1 op 10 als je een beetje doorrijdt, voelt een vergelijkbare TSI oid gewoon erg traag aan. Veel herrie...
quote:
Ik snap dat argument niet hoor. Eindelijk niet meer dat gerammel 's morgensvroeg, je hebt een rustig lopender motor, en een breder te gebruiken toerenband. Geen handschoenen meer bij het tanken. En je stinkt niet meer voor medeweggebruikers.
Jij ruikt bij mijn moderne diesel echt helemaal niets. Vooral nu met het krabben loop ik er vaak achter, maar merk echt niets. De benzine tsi van de buren daarentegen, daar ruik je gewoon benzine...

Die handschoentjes gebruik ik idd wel, want diesel uit de pomp stinkt, maar die ene keer per twee weken dat ik tank... Prima...

Gerammel? Geen last van...
Rustiger lopende motor? Geen last van onrust...

Het is gewoon veel goedkoper, minder vaak bij de pomp, rijdt veel rustiger.

Er zit gewoon meer energie in een liter diesel dan benzine...

• _Drake_
  • Laatst online: 01:33
quote:
hmmm,

Mijn Peugeot 306 staat op de 3.6 ton en die is nog lang niet versleten (motor is nog in een perfecte staat b.v geen olieverbruik of wat dan ook)

_Drake_ wijzigde deze reactie 26-02-2018 19:40 (6%)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• _JGC_
Een koude benzine stinkt inderdaad, dan doet de katalysator nog niks en loopt de motor op een rijk mengsel, tuft de vieze lucht zo de lucht in.

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 24-08 10:41
quote:
[...]
Als je het vergeet? Dan start je auto gewoon NIET meer, of heb je nog slechts 30 % van je vermogen beschikbaar (bij vrachtwagens is dit zo).
quote:
[...]

Eindelijk niet meer dat gerammel 's morgensvroeg, je hebt een rustig lopender motor, en een breder te gebruiken toerenband. Geen handschoenen meer bij het tanken. En je stinkt niet meer voor medeweggebruikers.
Wat jij gerammel vindt klinkt voor anderen net goed 8) Vooral motoren met 5 of meer cilinders dan.
Een diesel heeft gewoon z'n max koppel en max vermogen bij een laag toerental en heeft dus geen brede toerenband, en heeft gewoon niet veel te zoeken in de hoge toeren. Waarom worden voor vrachtwagens bijna uitsluitend dieselmotoren gebruikt denk je?
En een moderne diesel (euro 6) stinkt niet meer hoor...

Mylan Piron wijzigde deze reactie 26-02-2018 23:58 (51%)
Reden: Extra info toegevoegd.

• dfrenner
quote:
Mylan Piron schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:51:
Als je het vergeet? Dan start je auto gewoon NIET meer, of heb je nog slechts 30 % van je vermogen beschikbaar (bij vrachtwagens is dit zo).
Mijn 308 komt inderdaad stil te staan zonder adblue.
quote:
Wat jij gerammel vindt klinkt voor anderen net goed 8) Vooral motoren met 5 of meer cilinders dan.
Een diesel heeft gewoon z'n max koppel en max vermogen bij een laag toerental en heeft dus geen brede toerenband, en heeft gewoon niet veel te zoeken in de hoge toeren. Waarom worden voor vrachtwagens bijna uitsluitend dieselmotoren gebruikt denk je?
En een moderne diesel (euro 6) stinkt niet meer hoor...
Klopt, ik snap de publieke heksenjacht niet tegen diesel.
Diezelfde mensen die zo klagen over diesel, stappen met vakantie wel een vliegtuig in.

Heb je wel eens die indringende kerosinelucht geroken op de startbaan, net voor het opstijgen? Deed dat je niet ergens aan denken? Diesel misschien? Kwa samenstelling lijkt het heel erg op elkaar.
Door een optimale ontbranding van een turbine motor komt er wel minder roet vrij, maar kwa uitstoot zijn diesel en kerosine met elkaar te vergelijken.

Toch is vliegen nog altijd spotgoedkoop en richten "we" onze pijlen volledig op diesel lijkt wel.

• psy

psy

Kennis is macht

Een 5 of 6 cylinder diesel klinkt wat mij betreft machtig...maar verreweg de meeste diesels zijn nu eenmaal 4 cylinder he. En ik vind die 's morgens nu eenmaal als traktoren klinken (ok, de fransen hebben dit beter voor elkaar, maar duitse diesels, vreselijk).

Dit topic ging om het verschil tussen LPG en diesel. En dan is LPG gewoon veruit de schoonste brandstof. Als ik zie wat bij diesels allemaal voor trucs uitgehaald moeten worden, dan zakt mij de broek van af, echt waar. Maar het is ook niet gek als je ziet wat in diesel zit, en wat er in LPG zit. LPG is zo schoon, daar kan domweg bijna geen rotzooi uit ontstaan. Dat is bij benzine en diesel wel even anders.

Dat diesel-euro6 niet zo stinken, ik geloof het niet. Maar ik zal er eens op proberen te letten. Dan zouden alle nieuwe dieselauto's ná januari 2015 dus niet meer stinken.

• dfrenner
quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:34:
Een 5 of 6 cylinder diesel klinkt wat mij betreft machtig...maar verreweg de meeste diesels zijn nu eenmaal 4 cylinder he. En ik vind die 's morgens nu eenmaal als traktoren klinken (ok, de fransen hebben dit beter voor elkaar, maar duitse diesels, vreselijk).
Ik denk dat je in de war bent met de oude pompverstuivers. We gebruiken al enige jaren common rail diesels...
De oude 1.9TDI's waren idd pompvertuivers en klonken ook als tractors.
De Fransen waren de eerste die common rail diesels tot standaard maakten, ergens in 2007, maar al enige jaren worden er echt geen pompverstuivers meer verkocht. Alles is common-rail...
quote:
Dit topic ging om het verschil tussen LPG en diesel. En dan is LPG gewoon veruit de schoonste brandstof. Als ik zie wat bij diesels allemaal voor trucs uitgehaald moeten worden, dan zakt mij de broek van af, echt waar. Maar het is ook niet gek als je ziet wat in diesel zit, en wat er in LPG zit. LPG is zo schoon, daar kan domweg bijna geen rotzooi uit ontstaan. Dat is bij benzine en diesel wel even anders.

Dat diesel-euro6 niet zo stinken, ik geloof het niet. Maar ik zal er eens op proberen te letten. Dan zouden alle nieuwe dieselauto's ná januari 2015 dus niet meer stinken.
Modelintroductie he, niet bouwjaar ;)

• Batsgeit
  • Laatst online: 10:01
quote:

Uitstoot van stikstof en andere meuk is wel iets hoger bij LPG dan op benzine, CO2 uitstoot ligt dan weer een stuk lager. Blijft een heel stuk schoner dan diesel overigens :)

• _JGC_
Volkswagen heeft jarenlang achtergelopen met Commonrail. Jij noemt 2007 als standaardisatie van commonrail, toen hadden Ford en Peugeot al 6 jaar de eerste HDI/TDCI motor, had Fiat/Alfa al jaren een JTD motor en had Renault al jarenlang de DCI motor. Volkswagen bleef echter vasthouden aan die pompverstuiver met dat typische tractorgeluid (je hoort die 1.9TDIs al van ver aankomen en je weet gewoon dat het een volkswagen is).
Overigens is commonrail ook niet per definitie stil. Weet nog dat ik mijn 206 1.4HDI startte met -15, dat klonk hetzelfde als de klassieke McCormick tractor van de buurman.

Maargoed, diesel sterft tzt gewoon in de personenauto. Fiat stopt met diesel in 2022, Volvo stopt met diesel in 2023. Blijven Renault, VAG en PSA over. Vraag is welke kunstgrepen ze tegen die tijd moeten doen om aan de uitstootnormen te moeten voldoen. Sjoemelen kan niet meer, want daar wordt sinds vorig jaar ook op gelet.

• Mylan Piron
Benz zal ook niet meteen stoppen met diesels lijkt me, gezien hun dieselhistorie.

• Terrz
  • Laatst online: 23-08 20:55
quote:
agravain schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:17:
Verder is er in Nederland ook al een ontmoedigingsbeleid gaande voor (nu nog) oudere diesels: deze krijgen bijvoorbeeld volgend jaar een MRB verhoging van 15%. Let wel, dit geldt alleen voor diesels zonder roetfilter.
Klopt, 2 jaar geleden een BMW E46 320D uit Duitsland geïmporteerd (knappe wagen, veel opties, in NL niet te vinden), en was toentertijd blij dat er geen roetfilter op zat "want dat geeft toch alleen maar gezeik". Was dus not amused toen ik het nieuws las over het ontmoedigingsbeleid.

Ik vind het een ontmoedigingsbeleid van jan kul, want er rijden al bijna geen "vieze" diesels rond na het aanpassen van de oldtimer regeling (daar werd echt misbruik van gemaakt). Het is nu puur automobilist-tje pesten, net alsof die verhoging mij (en andere liefhebbers) er "ineens" toe gaat zetten om een nieuwe auto te kopen. Maar goed, ik dok straks die paar tientjes extra wel per kwartaal en zoek daarna nieuwer model met meer vermogen die dan wel een roetfilter heeft (BMW 330D of Audi A4 3.0TDI bijvoorbeeld :9 ). Maakt dan qua kosten toch geen verschil meer aangezien ik (door de MRB-verhoging) die hogere kosten dan toch al gewend ben :+.

• JT

JT

VETAK y0

Here we go: Duitse steden mogen oudere dieselauto's weren

JT wijzigde deze reactie 27-02-2018 12:37 (22%)

• _JGC_
Je zegt het zelf al, blij met diesel zonder roetfilter, dus zodra jij het gas indrukt gaat EGR dicht en spuit je de roet zo de lucht in. Merk jij niks van, dus volgens jou rijd je een schone diesel en is het automobilistje pesten.

Wat betreft mercedes, die gebruiken tegenwoordig Renault motoren. AFAIK op dit moment de betere diesels.

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23-08 11:52
Een hoop generalisaties in dit topic over benzine+LPG rijden.

- Oncomfortabel tijdens tanken (pagina 1)

ter vergelijking: benzine/diesel: klepje open, tankdop er af (vaak met sleutel blegh) dampen komen je dan al tegemoet... dan de slang pakken hem er een beetje fatsoenlijk inwiebelen, dan de hele tijd dat hendel ingedrukt houden gezien de meeste pompstations de lock eruit gehaald hebben... Gedurende het tanken sta je met je neus boven je brandstofklep en word je verwelkomt met benzine dampen (ik vind het lekker dus sobeit)

Op LPG: Je simpele LPG dop eraf met een kwartslag. Je pakt de slang, stopt hem in het gat, kwartslag draaien, hendel naar je toe. Geen dampen, niks noppes nada. Je loopt lekker rustig naar het tankstation. Drukt op die mooie zwarte knop die op ooghoogte zit of wat verder onder. LPG tankt een stuk sneller dan benzine... Bij het afkoppelen laat je de hendel gewoon losschieten, op dat moment spuit er wat lpg damp vanaf de aansluiting. Als je dit snel doet en je de hendel los laat 'schieten' komt er niks op je handen. Geur is zo in 2 tellen weg. Dop erop, en klaar... (Hoezo oncomfortabeler???)

- LPG heeft minder bereik dan...
Dat ligt aan de volgende omstandigheden:
- Hoe groot is je reservewiel ruimte?
- Hoe groot is je kofferbak?

Bijv: Nissan Primera P11-144 (2001) Zit nu een 75L tank in, zonder 'begrenzer'. Ik tank dus een volle 75L en met een 2.0 onderblok prima koppel over het gehele toerenbereik.
Verbruik 1:10 dus ik doe 750Km met een tank. (en dan heb ik nog een onzuinige 2L benzine met CVT automaat)

Kofferbak ruimte is minder hoog geworden (5cm) Maar ik kan nog alles kwijt... Velgen, Boodschappen etc.
Mwa kan ik mee leven.

Nu al ruim 150.000km op LPG + Benzine gereden.

Total cost ownership per KM: €0,13
(Dus verzekering+wegenbelasting+brandstoffen+Afschrijving+Onderhoud+Buitensporig-onderhoud)
Wegenbelasting is gebaseerd op 1300KG met G3 inst.

- Hogere toeren bij benzine auto's (ergens in dit topic)
Mijn 'Oud hok' van 2001 doet 120km/h GPS bij 2500tpm. Automaat (dus zelfs meer aandrijfverlies)

Mijn ervaring en mening bij diesel:
- Fijn koppel door turbo, maar met turbo benzine is dit geen voordeel meer...
- Stank, als je erachter rijd... juist in modernere Eco-diesels met lekker veel NO2 +fijnstof
- EGR kleppen (peugeot307) die vast zitten en een auto omzeep helpen na 40.000km...
- Rare versnellingsbakverhouding (307) met een 6 waarmee je niet mee kan acceleren...
- Prijziger onderhoud (deze kun je makkelijk opzoeken)
- Verbruik is leuk met TurboDiesel, prijs van LPG is wel leuker, ik rij lachend weg bij pomp €30 euro volle tank)
-Adblue rommel tegenwoordig, en extra omslachtigheid

Nee bij veel noodzakelijke ritjes 20.000Km+ p.j. , dan krijgt LPG toch echt mijn voorkeur.
Ik vraag me wel eens af hoe goedkoop een Pruis (benzine+elektrisch+LPG) zou rijden.
Volgens mij is dat echt een lachertje, en het beste van alle technieken bij elkaar.
Stad elektrisch + koppel + gunstig verbruik, LPG + benzine om het leuk te houden qua brandstofkosten.

Ik zie meer een toekomst in met een combinatie van brandstoffen dan volledig elektrisch. (De ontwikkelingen op benzinemotor gebied zijn ook nog niet uit-ontwikkeld, zie Mazda)

TLDR;
Autorijders zijn een melkkoe.

P.S. ik typ dit tussen het werk door, dus zal wel vol met spelfouten zitten. O+

• psy

psy

Kennis is macht

dan heb je nog wel even te gaan @radium6969 met je Primera, mijn ervaringen kennende _/-\o_

• MK_
  • Niet online

MK_

quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:58:
dan heb je nog wel even te gaan @radium6969 met je Primera, mijn ervaringen kennende _/-\o_
Jij bent met jouw Primera toch in klokje rond geweest met 500+k km op de teller? :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• radium6969
quote:
MK1998NL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:03:
[...]

Jij bent met jouw Primera toch in klokje rond geweest met 500+k km op de teller? :)
Jij bedoeld dit mooie filmpje natuurlijk!

https://www.autoweek.nl/v...rimera-20-2000-554742-km/

Ik sprak deze man met regelmaat, en het verhaal is echt 100%. Prachtig.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
radium6969 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:35:

Ik zie meer een toekomst in met een combinatie van brandstoffen dan volledig elektrisch. (De ontwikkelingen op benzinemotor gebied zijn ook nog niet uit-ontwikkeld, zie Mazda)
Zijn niet uitontwikkeld maar op het gebied van verbruik is de grootste rek eruit en de olie raakt op. Dus een lange toekomst voor verbrandingsmotoren, los van milieu-effecten, zie ik niet. Ik ben vooral benieuwd wat de komende 20 jaar gaat gebeuren op het gebied van energieopslag; accu's zijn denk ik een tussenstap.

• MK_
  • Niet online

MK_

quote:
radium6969 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:05:
[...]

Jij bedoeld dit mooie filmpje natuurlijk!

https://www.autoweek.nl/v...rimera-20-2000-554742-km/

Ik sprak deze man met regelmaat, en het verhaal is echt 100%. Prachtig.
Die ja, dat is @psy meen ik :p

• psy

psy

Kennis is macht

Klopt helemaal. Alweer dik 2 jaar geleden :-)

• radium6969
Ik dacht het al!
Ik meld me wel even als ik zo ver ben, maar met 40.000km. per jaar gaat het niet zo hard.

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
Ja, dat is best heftig.
Ik zei het al eerder in dit topic, de restwaarde zal achteruit gaan van dieselauto's.

http://www.autobild.de/ar...5-umruestung-5832056.html
quote:
Das dürften Folgen haben für rund zwölf Millionen der rund 15 Millionen zugelassenen Dieselfahrzeuge mit unzureichender Abgasreinigung, also unterhalt von Euro 6:
Dus alles ouder dan Euro-6 wordt vanaf september 2019 domweg verboden in de steden die dit willen doorvoeren. Dat betekent nogal wat.

Heel fijntjes wordt het waardeverlies ook aangestipt:
quote:
Er is geen financiële compensatieplicht, oordeelde de bestuursrechter verder. "Bepaalde waardeverliezen moeten worden aanvaard", zei de voorzittende rechter Andreas Korbmacher.
https://www.autoweek.nl/nieuws/duits-rijverbod-diesels-mag/

psy wijzigde deze reactie 27-02-2018 14:24 (17%)
Reden: periode toegevoegd

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:26

BazzH

Kei-goed...

quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Ja, dat is best heftig.
Ik zei het al eerder in dit topic, de restwaarde zal achteruit gaan van dieselauto's.

[...]

Dus alles ouder dan Euro-6 wordt vanaf september 2019 domweg verboden in de steden die dit willen doorvoeren. Dat betekent nogal wat.
En hou er rekening mee dat het niet alleen om willen doorvoeren gaat. Dit is natuurlijk ook een basis voor verplichte invoering als blijkt dat de luchtkwaliteit echt fors onder de maat is. Duitse steden kunnen dan gedwongen worden om dit soort maatregelen te nemen.

Wel een hele omslag, van sjoemeldiesels naar dieselverbod. :)

Think smart........ Act stupid........

• psy

psy

Kennis is macht

Inderdaad.

Een denkbaar scenario wordt nu: alle oudere diesels zullen veel meer verkocht gaan worden in Duitsland, meer prijsdruk, waardoor de import van zulke auto's in Nederland een stuk aantrekkelijker wordt. Waardoor hier de occasionprijzen ook onderuit gaan. Restwaarde duikelt hier dan ook.

psy wijzigde deze reactie 27-02-2018 14:27 (8%)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:26:
Inderdaad.

Een denkbaar scenario wordt nu: alle oudere diesels zullen veel meer verkocht gaan worden in Duitsland, meer prijsdruk, waardoor de import van zulke auto's in Nederland een stuk aantrekkelijker wordt. Waardoor hier de occasionprijzen ook onderuit gaan. Restwaarde duikelt hier dan ook.
En daar zal de NL overheid natuurlijk wel een stokje voor gaan steken. Want oudere auto's uit het buitenland betekent BPM mislopen. Reken maar dat er regeltjes bedacht zullen worden die het importeren van een diesel die geen Euro6 is een stukje duurder zullen gaan maken. Onder het motto dat ze vervuilend zijn natuurlijk, over geld hebben ze het dan in Den Haag natuurlijk niet.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
BazzH schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:31:
[...]

En daar zal de NL overheid natuurlijk wel een stokje voor gaan steken. Want oudere auto's uit het buitenland betekent BPM mislopen. Reken maar dat er regeltjes bedacht zullen worden die het importeren van een diesel die geen Euro6 is een stukje duurder zullen gaan maken. Onder het motto dat ze vervuilend zijn natuurlijk, over geld hebben ze het dan in Den Haag natuurlijk niet.
Ik denk eerder dat je hier soortgelijke verbiedingen op diesels in grote steden gaat krijgen.

• psy

psy

Kennis is macht

Het is nu wel een erg actueel topic geworden.

Ben benieuwd of @Knuffelbeer zich nog meldt met zijn aankoop in het achterhoofd.

• Mylan Piron
quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Ja, dat is best heftig.

[...]

Heel fijntjes wordt het waardeverlies ook aangestipt:

[...]

https://www.autoweek.nl/nieuws/duits-rijverbod-diesels-mag/
Dan ga ik mooi met een youngtimer naar Duitsland, alles ouder dan 30 jaar mag gewoon binnen dacht ik :D

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-08 22:03
Nou ben ik toch wel benieuwd:

Poll: Mijn auto rijdt (voornamelijk) op
Benzine
Diesel
LPG
Electrisch
Anders...
Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400161&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Alain
  • Niet online
quote:
Mijn eerste auto (Volkswagen Golf) was inderdaad net een tractor. Mijn huidige Astra hoor je bijna niet.
quote:
Mijn insteek is nooit geweest wat het schoonste is. Het gaat mij erom dat landen om ons heen steeds meer proberen diesels te weren. LPG heeft in Nederland niet bepaald een goede naam, dus mijn overweging was puur wat goed is voor mijn portemonnee en niet zo zeer het milieu. Dit wil niet zeggen dat ik niks om het miliue geef, maar de vraagstelling ging over mijn portemonnee.
quote:
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:48:
Ben benieuwd of @Knuffelbeer zich nog meldt met zijn aankoop in het achterhoofd.
Wat wil je precies weten?

Alain wijzigde deze reactie 27-02-2018 20:59 (9%)

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Zoals altijd wordt de soep nooit zo heet gegeten als het wordt geserveerd. Er zijn nog vele logistieke problemen.
quote:
Polizei wehrt sich gegen die Kontrolle
Sollten die Fahrverbotszonen erst eingerichtet sein, käme die offene Frage der Kontrolle. Die Polizeigewerkschaften halten sie für nicht durchsetzbar. "Wer glaubt, dass wir solche Verbote dauerhaft durchsetzen können, der irrt." sagte der Vizechef der Gewerkschaft der Polizei, Arnold Plickert, der WELT. Es mache für die Polizei auch keinen Unterschied, ob die Fahrverbote mit oder ohne Einführung einer neuen blauen Plakette erfolgten. Auch die Deutsche Polizeigewerkschaft sieht das Problem, Verbotszonen durchzusetzen. "Solche Kontrollen stehen ganz am Ende unserer Prioritätenliste", sagte der Bundesvorsitzende Rainer Wendt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Terrz
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:01:
Je zegt het zelf al, blij met diesel zonder roetfilter, dus zodra jij het gas indrukt gaat EGR dicht en spuit je de roet zo de lucht in. Merk jij niks van, dus volgens jou rijd je een schone diesel en is het automobilistje pesten.

Wat betreft mercedes, die gebruiken tegenwoordig Renault motoren. AFAIK op dit moment de betere diesels.
EGR heb ik afgedopt, je gaat toch ook niet je eigen hijg nog een keer inademen als je aan het sporten bent?

Ik snap je punt, maar de toekomst van autorijden is elektrisch, waterstof of andere energiebron. Het achteraf verhogen van kosten op de in jou ogen "smerige" diesel van mij of smeuïge zes cilinder van een liefhebber op [diesel/benzine/LPG] zorgt er heus niet voor dat deze ontwikkelingen sneller of langzamer gaan. Plus dan nog het feit dat er niet zoveel diesels zonder roetfilter meer rond rijden. Als het ontmoedigingsbeleid is om de vervuildende voertuigen te verminderen om schonere lucht te krijgen kunnen ze zich beter focussen op de scheep- en luchtvaart. Heb je in de haven van Rotterdam wel eens gezien wat er het eerste half uur uit de schoorsteen van een (container)schip komt als die z'n motor start ter voorbereiding van een vaart? Daar kunnen 100 Tesla's niet eens voor compenseren.

De ontwikkelingen gaan door in rap tempo en over X aantal jaar rijden auto's waarschijnlijk autonoom en niet of nauwelijks meer op fossiele brandstoffen. Ik ben vooral benieuwd wat er in de scheep- en luchtvaart voor ontwikkelingen gaan plaats vinden.

Terrz wijzigde deze reactie 28-02-2018 12:01 (26%)

• JT

JT

VETAK y0

Voor luchtvaart ligt er weinig revolutionairs in het verschiet. Wat ze bij de scheepvaart nog kunnen proberen is afdwingen dat schepen niet buiten territoriale wateren het smerigste van het smerigste stoken.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:47
quote:
Terrz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:54:
[...]

EGR heb ik afgedopt, je gaat toch ook niet je eigen hijg nog een keer inademen als je aan het sporten bent?

Ik snap je punt, maar de toekomst van autorijden is elektrisch, waterstof of andere energiebron. Het achteraf verhogen van kosten op de in jou ogen "smerige" diesel van mij of smeuïge zes cilinder van een liefhebber op [diesel/benzine/LPG] zorgt er heus niet voor dat deze ontwikkelingen sneller of langzamer gaan. De ontwikkelingen gaan door in rap tempo en over X aantal jaar rijden auto's waarschijnlijk autonoom en niet of nauwelijks meer op fossiele brandstoffen.
Waarom zou je dat niet nog een keer inademen? Je longen hebben geen 100% efficiëntie, dus er zit nog meer dan voldoende zuurstof in de lucht die je net uitgeademd hebt.
De EGR verlaagd de uitstoot. Ongetwijfeld heb je hier zelf geen last van, maar voor de omgeving is het wel zo fijn. Misschien vind ik het ook wel leuk om mijn boxer te straigth-pipen, maar volgens mij vinden mijn buren en de overige weggebruikers dat niet fijn, dus doe ik het niet.

Het is dan ook geen automobilistje pesten want diesels stoten bewezen aanzienlijk meer rotzooi uit dan benzine auto's. De vervuiler betaald.
Die milieuzones in Duitsland ben ik dan overigens weer minder fan van. Een Euro2 benzine auto stoot minder rotzooi uit die schadelijk is voor mens en milieu dan een Euro5/6 diesel. Het resultaat is dan vooral een maatregel om de auto-industrie te spekken. Diesels gewoon verbieden in de binnenstad zou een betere oplossing zijn, mits het OV op orde is. Uitzonderingen daargelaten.

• SjoerdV nl
  • Laatst online: 09:28
Whatabout X?
Whatabout Y?
Whatabout Z?

Het mag toch duidelijk zijn dat auto's een bron van uitstoot van danwel CO2, danwel giftige stoffen zijn? Ik denk dat niemand hier in zijn/haar auto durft te overnachten in een gesloten garage met draaiende motor. Dan wil je die stoffen toch ook niet in de binnenstad? Ga maar eens een stuk fietsen of hardlopen in de kou, dan proef je wel hoe smerig die stoffen zijn die voertuigen uitstoten. En dan is de helft nog eens niet waar te nemen voor mensen...

Ergo, gisteren is een grote stap gezet richting verdere nodige evolutie van de uitbanning van ICE's. Dat neemt niet weg dat schepen, paarden, koeien, vliegtuigen, 2-takscooters, , CV-ketels, houtkachels en wat ik nog meer allemaal langs heb zien komen niet uitstoten, maar ook daar zullen stappen volgen. Het moge immers duidelijk zijn mensen of financiëel geprikkeld moeten worden of gelimiteerd moeten worden in hun bewegingsvrijheid (lees: bepaalde auto's gebruiken in bepaalde straten) om gedragsverandering te realiseren. Whataboutisme is dan een verklaarbare reactie, maar zodra dat gevoel opgeklaard is, bedenk dan maar eens goed in hoeverre de factor milieu afgewogen wordt in ons huidige gedrag omtrent het kopen van auto's of andere zaken.

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:47
quote:
SjoerdV nl schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:15:
Ga maar eens een stuk fietsen of hardlopen in de kou, dan proef je wel hoe smerig die stoffen zijn die voertuigen uitstoten. En dan is de helft nog eens niet waar te nemen voor mensen...
Inderdaad. Schiphol is ook een goed voorbeeld. Als je buiten de terminal even een rondje doet over de Evert vd Beekstraat kun je de kerosine nog net niet proeven.

• Mylan Piron
quote:
Hier haal je een erg grote vervuiler aan die vaak wordt vergeten. Toen in 2012 (ongeveer) de eerste Euro 6-vrachtwagens werden voorgesteld, meen ik gelezen te hebben dat zo'n Euro 6-vrachtwagen minder uitstoot geeft dan zo'n kleine stinkscooter terwijl een vrachtwagen 40 ton weegt 8)7 Die dingen zouden volgens mij dus ook gebannen moeten worden uit binnensteden, als zelfs een Euro 5-personenwagen niet meer binnen mag binnenkort.

Die vrachtwagens waren trouwens van de (volgens mij) Euro 6a-norm, intussen zitten we al aan de Euro 6c-norm.

Mylan Piron wijzigde deze reactie 28-02-2018 13:16 (13%)
Reden: Extra info toegevoegd.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:39

AlexanderB

I void warranties!

quote:
radium6969 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:35:
Ik vraag me wel eens af hoe goedkoop een Pruis (benzine+elektrisch+LPG) zou rijden.
Volgens mij is dat echt een lachertje, en het beste van alle technieken bij elkaar.
Stad elektrisch + koppel + gunstig verbruik, LPG + benzine om het leuk te houden qua brandstofkosten.
Dat valt eigenlijk een beetje tegen, zo'n Prius is best een zwaar hok dus je gaat in dezelfde categorie maandlasten waar je prima een leukere of praktischer auto in had kunnen rijden, goede kans dat ie een stuk minder zuinig is op LPG omdat het lean-burn gebeuren zviw niet werkt op LPG, en met als grootste topper, alle zuinigheid die je dr uit haalt bespaart goedkope LPG a 50-60 cent de liter, ipv benzine die 3x zo duur is, dus de winst is 3x zo klein.

Persoonlijk rijd ik liever in een auto met meer laadruimte (en ja, ik heb de Prius serieus overwogen, maar vond 'm te klein van binnen, laat staan dat ie geen aanhanger mag trekken), dus doe mij maar gewoon een stationwagen op LPG.
Voor de mensen die laadruimte niet zo boeit, een andere kleinere auto kan waarschijnlijk vrijwel net zo zuinig als die Prius, maar dan voor minder vaste lasten.

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Mylan Piron schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Hier haal je een erg grote vervuiler aan die vaak wordt vergeten. Toen in 2012 (ongeveer) de eerste Euro 6-vrachtwagens werden voorgesteld, meen ik gelezen te hebben dat zo'n Euro 6-vrachtwagen minder uitstoot geeft dan zo'n kleine stinkscooter terwijl een vrachtwagen 40 ton weegt 8)7 Die dingen zouden volgens mij dus ook gebannen moeten worden uit binnensteden, als zelfs een Euro 5-personenwagen niet meer binnen mag binnenkort.

Die vrachtwagens waren trouwens van de (volgens mij) Euro 6a-norm, intussen zitten we al aan de Euro 6c-norm.
Elektrische scooters zijn prima te betalen en hebben een goede actieradius. Wat mij betreft dit jaar nog een verbod op scooters met verbrandingsmotor en na een aantal jaar verbod op scooters met verbrandingsmotor op de weg.

• radium6969
quote:
AlexanderB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Dat valt eigenlijk een beetje tegen, zo'n Prius is best een zwaar hok dus je gaat in dezelfde categorie maandlasten waar je prima een leukere of praktischer auto in had kunnen rijden, goede kans dat ie een stuk minder zuinig is op LPG omdat het lean-burn gebeuren zviw niet werkt op LPG, en met als grootste topper, alle zuinigheid die je dr uit haalt bespaart goedkope LPG a 50-60 cent de liter, ipv benzine die 3x zo duur is, dus de winst is 3x zo klein.

Persoonlijk rijd ik liever in een auto met meer laadruimte (en ja, ik heb de Prius serieus overwogen, maar vond 'm te klein van binnen, laat staan dat ie geen aanhanger mag trekken), dus doe mij maar gewoon een stationwagen op LPG.
Voor de mensen die laadruimte niet zo boeit, een andere kleinere auto kan waarschijnlijk vrijwel net zo zuinig als die Prius, maar dan voor minder vaste lasten.
Prius IV (2016-heden)
1.350 kg

Prius III (2009-2015)
1.340 kg

Prius II (2004-2009)
1.275 kg

Primera P11-144 2001
1.235 kg

Als ik google op 'lean burn' kom ik niet zo veel tegen over de prius.
Wel over de Honda Insight die gebruik maakt van het Atkinson principe. (Mijn collega rijd er 1 en die rijd voornamelijk BBK en dat rijd 1:17 met een zware voet, moet wel olie bijvullen om de 5000km)
Als ik zie dat deze voertuigen met hun 1300 kg makkelijk 1:15-1:25 halen dan is dat een stuk zuiniger dan een vergelijkbare bijv, nissan note (1100 kg) die 1:15-1:16 haalt.
Dat is allemaal op benzine uiteraard, dus zeg even 20% rendement verlies op LPG.
Klepsmering systeem is zo een beetje standaard op elk LPG G3 installatie dus daar zie ik niet zo een probleem in.

Het Prins vaille systeem wat ik gebruik is een G3 systeem met een dochterboard/ecu die naar de waardes van de standaard ECU kijkt en deze op LPG overneemt. De techniek gaat ook steeds verder, ook op LPG gebied,

Waar ik naar benieuwd ben (ik wrijf over mijn glazen bol) is of de techniek van Mazda gecombineerd kan gaan worden met LPG.

https://arstechnica.com/c...tion-engine-has-a-future/

Hoge compressie 16:1 en ontbranding door bougies. Interessante materie. LPG is 'droger' maar bevat wel een hoger octaangehalte. Smering is minder. Maar wellicht dat dit weer de toekomst is:
http://www.prinsautogas.c...uimax/directliquimax.html

Direct ingespoten, zoals nu ook met bepaalde motoren van Nissan doen (DIG-T motoren)
De ontwikkeling is voorlopig nog niet klaar denk ik. O-)

• Terrz
quote:
Klopt, dat ga ik ook doen en heb ik geen problemen mee. Waar ik wel problemen mee heb is het achteraf verhogen de MRB, dan had ik wel een 330D met roetfilter genomen.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:39

AlexanderB

I void warranties!

quote:
radium6969 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:16:
Als ik google op 'lean burn' kom ik niet zo veel tegen over de prius.
Excuus. Atkinson cycle. Geen idee of dat wel of niet werkt op gas, ik heb precies 1x een Prius op gas gezien, en toen had ik zo iets van.. "Waarom?" Gas verdient relatief het snelste terug op een onzuinige auto.
quote:
Dat is allemaal op benzine uiteraard, dus zeg even 20% rendement verlies op LPG.
Ik rijd zelf gemiddeld zo'n 1:10.5 op LPG, en volgens de boordcomputer zou dat 1:13 op benzine moeten zijn, dus dat klopt aardig.

Zijn best nette scores, ik krijg 't niet voor elkaar.
Eco-rijden gaat bij mij gewoon niet, ik hou niet van langzaam. Daarbij, elke minuut die ik minder onderweg ben is mij 41 cent waard, ofwel bijna een liter LPG. Langzaam rijden is gewoon zonde van m'n tijd, en valse zuinigheid.

Vergeet niet dat dr nog 40-80 kg aan kentekengewicht bij komt, waardoor de meeste auto's een wegenbelastingklasse hoger uit komen *en* het tarief voor LPG (zelfs G3) boven de 1150 kg hoger is dan puur benzine. Die ~150 kg die een hybride systeem toevoegt aan een auto kost dan ineens ~20 euro per maand aan extra belasting, dan moet er in mijn geval bijna een kwart van het verbruik af om uberhaupt break-even te rijden, en das waarschijnlijk een best-case scenario voor mijn rijstijl in een hybride versie van dezelfde/vergelijkbare auto.
quote:
Klepsmering systeem is zo een beetje standaard op elk LPG G3 installatie dus daar zie ik niet zo een probleem in.
Zit dr bij mij niet op, maargoed, het is uberhaupt een installatie met venturi-ring en verdamper, lekker ouderwetsch. (Wel G3, blijkbaar.)
quote:
Het Prins vaille systeem wat ik gebruik is een G3 systeem met een dochterboard/ecu die naar de waardes van de standaard ECU kijkt en deze op LPG overneemt. De techniek gaat ook steeds verder, ook op LPG gebied,
Dacht ook dat alle G3 systemen zo werkten, totdat ik m'n huidige hok kocht.
quote:
Direct ingespoten, zoals nu ook met bepaalde motoren van Nissan doen (DIG-T motoren)
De ontwikkeling is voorlopig nog niet klaar denk ik. O-)
Ja, dat zit dr wel aan te komen nog, injectoren om LPG in direct-injectie motoren te gebruiken zijn bij een aantal LPG-fabrikanten in ontwikkeling.

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• SjoerdV nl
Ondertussen bant de burgemeesten van Rome ook per 2024 het gebruik van dieselauto's in het oude stadscentrum volgens Electrek.co.

https://electrek.co/2018/02/28/rome-bans-diesel-cars-2024/

• _JGC_
quote:
Terrz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:34:
[...]

Klopt, dat ga ik ook doen en heb ik geen problemen mee. Waar ik wel problemen mee heb is het achteraf verhogen de MRB, dan had ik wel een 330D met roetfilter genomen.
Mja, hoe wil de overheid jou anders uit je 320D met afgedopte EGR krijgen? Je zegt zelf al: waarom die rotzooi weer terug de motor invoeren, lekker in de lucht spuiten. Diesels zijn schoon toch? Nee, die dingen zijn vies en daarvoor worden allerlei trucs uitgehaald. Die trucs maken je auto minder betrouwbaar, dus sloop jij het eraf.

Alles wat de overheid doet treft wel een groep. Toen de kleine wegenbelastingvrije dieseltjes kwamen kelderde de waarde van kleine auto's die niet onder de regeling vielen. Toen die regeling weer werd afgeschaft werd de markt overspoeld met kleine autootjes, want ook mensen die 5.000km per jaar rijden hadden zo'n klein belastingvrij dieseltje gekocht en moesten er van af toen de wegenbelasting ineens 75 euro per maand werd.

• Alain
  • Niet online
Inmiddels nieuws van de dealer. Ze kunnen mijn bestelling niet meer leveren tegen de oude prijs. Ze hebben nu twee optie's:

1) Een vergelijkbare occasion met 5000 km op de teller voor 7000 euro minder.
2) Een auto tegen gunstige BPM importeren uit Duitsland met 0 op de teller. Deze auto is wel veel uitgebreider dan ik had besteld (leren bekleding, 19" velgen). Prijs is nog niet over gesproken.

Volgens mij heb ik een geldige overeenkomst voor een auto met een bepaalde prijs, dus dit geeft me wel een goede onderhandelingspositie. De vergelijkbare occasion is voor 10000 euro minder te vinden op internet (uiteraard niet met de inruilwaarde die ik gekregen heb). Daar zit nog wat ruimte. Voor de uitgebreide Duitse auto ben ik niet van plan meer te betalen dan de nieuwwaarde van de bestelde auto.

Word vervolgd. :)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:22

Yucon

*broem*

quote:
_JGC_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Mja, hoe wil de overheid jou anders uit je 320D met afgedopte EGR krijgen? Je zegt zelf al: waarom die rotzooi weer terug de motor invoeren, lekker in de lucht spuiten. Diesels zijn schoon toch? Nee, die dingen zijn vies en daarvoor worden allerlei trucs uitgehaald. Die trucs maken je auto minder betrouwbaar, dus sloop jij het eraf.

Alles wat de overheid doet treft wel een groep. Toen de kleine wegenbelastingvrije dieseltjes kwamen kelderde de waarde van kleine auto's die niet onder de regeling vielen. Toen die regeling weer werd afgeschaft werd de markt overspoeld met kleine autootjes, want ook mensen die 5.000km per jaar rijden hadden zo'n klein belastingvrij dieseltje gekocht en moesten er van af toen de wegenbelasting ineens 75 euro per maand werd.
Dat laatste was echt een naaiactie. Met de wegenbelasting zelf niet, maar dat het direct vol tarief werd. Ik eigenlijk een soortgelijke constructie als g3-autogas verwacht.

Wat betreft dat eerste klopt het wel op persoonlijke schaal. Maar in het grotere geheel verdwijnen er gewoon steeds meer van die "320D's met afgedopte EGR" naar de sloop. Ook dat soort auto's zijn namelijk al behoorlijk complex, en met een versleten turbo, een paar kapotte verstuivers of een kapot dubbelmassavliegwiel gaat het hard. In tegenstelling tot 190D's die maar door bleven rijden zonder serieuze kosten wordt zo'n oude moderne diesel op de lange duur nooit echt goedkoop om in te rijden. De prikkel om er in door te rijden is een stuk kleiner.

• _JGC_
Vervang die 320D door een golf 2, 3 of 4 en je snapt wat ik bedoel. Het 1.9D motortje in mijn golf 3 was onverwoestbaar, ik had alleen geen zin om nieuwe dorpels in te lassen.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Ik zou niet weten wat de Atkinson cycle met LPG of benzine-verbranding te maken moet hebben. Het doet tenslotte niks aan het verbrandingsmechanisme in de cilinders. Zie hier de gif.
https://1.bp.blogspot.com...RmpqgY/s1600/atkinson.gif

• Yucon

Yucon

*broem*

quote:
_JGC_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:26:
Vervang die 320D door een golf 2, 3 of 4 en je snapt wat ik bedoel. Het 1.9D motortje in mijn golf 3 was onverwoestbaar, ik had alleen geen zin om nieuwe dorpels in te lassen.
Hoeveel golf 3's tel je nog? En de beroemde VAG 1.9TDI's beginnen ondertussen ook wel zoetjesaan wat schaarser te worden.

Trouwens, je opmerking over die dorpels onderschrijven precies m'n punt. Mensen vinden het na een tijdje gewoon wel eens genoeg geweest voor een auto.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:21

Metro2002

Mind explorer

quote:
JT schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Elektrische scooters zijn prima te betalen
Ja, alleen maar minstens 2 keer zo duur en economisch totaal niet interessant. Voor je de hogere aanschafprijs hebt terugverdiend door het rijden op stroom is de scooter klaar voor de sloop.
quote:
en hebben een goede actieradius.
De allerduurste modellen (5-6 keer de prijs van een benzinevariant) hebben een acceptabele actieradius. Geen goede
quote:
Wat mij betreft dit jaar nog een verbod op scooters met verbrandingsmotor en na een aantal jaar verbod op scooters met verbrandingsmotor op de weg.
In China hebben ze nog werk voor je, in de stalinistische regering daar wordt nog een opvolger gezocht voor de minister van verkeer die daar exact ditzelfde gedaan heeft. enige gevolg is dat er een afvalberg van een paar miljoen scooters ontstond maar ach, klein detail toch.

Voor jouw informatie: Moderne 4 takt (injectie) scooters zijn amper vervuilend en rijden 1 op 50. Die 2 takt rommel is al verboden al heeft dat nog veel te lang geduurd.

Metro2002 wijzigde deze reactie 02-03-2018 21:42 (7%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Metro2002 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:39:
[...]

In China hebben ze nog werk voor je, in de stalinistische regering daar wordt nog een opvolger gezocht voor de minister van verkeer die daar exact ditzelfde gedaan heeft. enige gevolg is dat er een afvalberg van een paar miljoen scooters ontstond maar ach, klein detail toch.
Je verwacht serieus dat ik nu nog met je in discussie ga?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15-08 15:38
Waren er diesel of LPG scooters dan? 8)7 ;)

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

quote:
JT schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:08:
[...]

Je verwacht serieus dat ik nu nog met je in discussie ga?
Nee. Met mensen die zo'n ondoordachte stelling deponeren valt niet te discussieren.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
Metro2002 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Nee. Met mensen die zo'n ondoordachte stelling deponeren valt niet te discussieren.
Dat is jouw mening, ik sta altijd open voor argumenten, niet voor trolls en flames.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wij rijden nu zo'n vijftien jaar op lpg in twee BMW's en Renault's. In de BMW's heb ik nieuwe Prins VSI-installaties laten inbouwen en hebben nagenoeg probleemloos gewerkt. De laatste is een 650i uit 2005 waar we nu ruim zeven jaar mee op lpg rijden.Ik heb een keer een zekering stuk gehad waardoor rijden op lpg niet meer werkte. Verder niets ernstigs en ook geen hogere onderhoudskosten. Er ligt een 90 liter tank in waarmee we zo'n 540km op gas kunnen rijden. Dat is meer dan wat het ding op benzine doet.

De Renault's (een Scènic uit 1998, een Clio uit 2003 en een Clio uit 2006) hadden de installatie al ingebouwd. Hier waren wel wat meer issues mee, maar dat komt ook wel door de slechtere staat en algehele mindere kwaliteit van deze auto's.

Sinds de opkomst van direct ingespoten benzinemotoren is er minder keuze uit moderne auto's die geschikt zijn voor lpg. Prins en Vialle bieden vooral oplossingen voor VAG-motoren en wat andere merken die ik niet boeiend vind. Er is niets voor moderne BMW's, zonde want de zes- en achtcilinders deden het voorheen super goed op lpg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
JT schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Elektrische scooters zijn prima te betalen en hebben een goede actieradius. Wat mij betreft dit jaar nog een verbod op scooters met verbrandingsmotor en na een aantal jaar verbod op scooters met verbrandingsmotor op de weg.
Economisch totaal niet interessant, zo'n electrische scooter. Je hebt een instappertje voor 3000 euro. 80 km actieradius, 6 uur laadtijd en 2 jaar garantie op de accu. Zo'n accu (Li-ion) kost je een kleine 800 euro om te vervangen en die moet na een jaar of 3 toch wel vervangen worden. Da's dus alleen al 250 euro per jaar voor de accu.

Stel je rijdt dat ding 3 jaar. Dan zit je dus met een scooter waarvan de accu vervangen moet worden (restwaarde 0 voor de accu). Laat die scooter dan nog 800 euro waard zijn. Heb je dus 2200 euro aan kosten gehad voor de scooter over 3 jaar. Een eenvoudige 4-takt kost je 1750 euro. Die is na 3 jaar nog een euro of 700 waard. Dan heb je dus 1050 aan kosten gehad voor de scooter over 3 jaar.

Qua verbruik zijn ze natuurlijk goedkoper, maar met normaal gebruik ga je daar die 1150 euro niet mee terugverdienen. Een nieuwe 4-takt rijdt tegenwoordig 1:50. Zelfs mijn 4-takt bakbeest van 130 kilo leeg doet nog 1:45 en die is nu bijna 8 jaar oud (en is "niet zo zuinig afgesteld").

Even snel rekenend kan ik voor die 1150 euro voor meer dan 30.000 km aan benzine tanken. En dan hebben we het over de stroomkosten nog niet gehad. En dan wil je eens een flinke toch maken, maar dan moet je halverwege dus ergens een stopcontact zien te regelen en 6 uur wachten. Ik ben een paar jaar terug eens van Veenendaal naar Den Helder gereden op mijn scooter. Prachtige tocht voor op een mooie dag. Maar helaas onmogelijk met een e-scooter. Dat was iets meer dan 170 km voor een leuke route. Dan mag je dus tussentijds 2 keer laden.

Dan hoef ik al niet verder te rekenen om te zien dat ze gewoon fors duurder zijn, ookal win je misschien wat terug aan het onderhoud.

Als we zo redeneren, zijn elektrische auto's ook prima betaalbaar.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
BazzH schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:26:
[...]

Economisch totaal niet interessant, zo'n electrische scooter. Je hebt een instappertje voor 3000 euro. 80 km actieradius, 6 uur laadtijd en 2 jaar garantie op de accu. Zo'n accu (Li-ion) kost je een kleine 800 euro om te vervangen en die moet na een jaar of 3 toch wel vervangen worden. Da's dus alleen al 250 euro per jaar voor de accu.

Stel je rijdt dat ding 3 jaar. Dan zit je dus met een scooter waarvan de accu vervangen moet worden (restwaarde 0 voor de accu). Laat die scooter dan nog 800 euro waard zijn. Heb je dus 2200 euro aan kosten gehad voor de scooter over 3 jaar. Een eenvoudige 4-takt kost je 1750 euro. Die is na 3 jaar nog een euro of 700 waard. Dan heb je dus 1050 aan kosten gehad voor de scooter over 3 jaar.

Qua verbruik zijn ze natuurlijk goedkoper, maar met normaal gebruik ga je daar die 1150 euro niet mee terugverdienen. Een nieuwe 4-takt rijdt tegenwoordig 1:50. Zelfs mijn 4-takt bakbeest van 130 kilo leeg doet nog 1:45 en die is nu bijna 8 jaar oud (en is "niet zo zuinig afgesteld").

Even snel rekenend kan ik voor die 1150 euro voor meer dan 30.000 km aan benzine tanken. En dan hebben we het over de stroomkosten nog niet gehad. En dan wil je eens een flinke toch maken, maar dan moet je halverwege dus ergens een stopcontact zien te regelen en 6 uur wachten. Ik ben een paar jaar terug eens van Veenendaal naar Den Helder gereden op mijn scooter. Prachtige tocht voor op een mooie dag. Maar helaas onmogelijk met een e-scooter. Dat was iets meer dan 170 km voor een leuke route. Dan mag je dus tussentijds 2 keer laden.

Dan hoef ik al niet verder te rekenen om te zien dat ze gewoon fors duurder zijn, ookal win je misschien wat terug aan het onderhoud.

Als we zo redeneren, zijn elektrische auto's ook prima betaalbaar.
Een Unu kost 1900 met een enkele accu, 2500 met 2 stuks. Dan heb je 100km actieradius bij 45km/u. Laadtijd was 5 uur. Verder kwam ik ergens een test tegen waarin ik vond dat de afschrijving om en nabij de 2,50 per 100km is voor de accu maar ik heb daar nu door tijdgebrek even geen tijd voor om op te zoeken...

Je kritiek omtrent actieradius onderschrijf ik, ik vraag mij alleen af hoe relevant die is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dagelijks 150-200km op de scooter doen, al helemaal niet voor een enkeltje.

• SjoerdV nl
Moeten nadat EV's een mininale range van 800 km volgens diverse heren dienen te hebben, elektrische scooters nu een reikwijdte van 170 km hebben? Omdat je eens in de paar jaar zo'n tocht wil maken? 8)7

Anyways, Toyota stopt dit jaar nog met het aanbieden van diesels in de personenwagens.

• _JGC_
Ik vind die zet van Toyota niet zo heel vreemd. Ze hebben alleen diesels voor de europese markt, rest van de wereld doen ze alleen benzine en hybride. Ik heb Toyota nog nooit echt een dieselmerk gevonden (sowieso geen enkele jap, diesel shop je bij de duitsers en de franzosen).

• JT

JT

VETAK y0

quote:
SjoerdV nl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:39:
Moeten nadat EV's een mininale range van 800 km volgens diverse heren dienen te hebben, elektrische scooters nu een reikwijdte van 170 km hebben? Omdat je eens in de paar jaar zo'n tocht wil maken? 8)7
Ik kan het me van auto's voorstellen dat je wel minimaal 500km ofzo wil, maar dat je met en scooter dagelijks 200km zou rijden of elke week op een dag 400km...lijkt mij nogal ver gezocht.
quote:
Anyways, Toyota stopt dit jaar nog met het aanbieden van diesels in de personenwagens.
Ja, na het nieuws dat de dieselverkopen steeds meer inzakken en ook de waarde van tweedehands diesels. Diesel = exit :)

• Terrz
quote:
Yucon schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:49:
[...]

Dat laatste was echt een naaiactie. Met de wegenbelasting zelf niet, maar dat het direct vol tarief werd. Ik eigenlijk een soortgelijke constructie als g3-autogas verwacht.

Wat betreft dat eerste klopt het wel op persoonlijke schaal. Maar in het grotere geheel verdwijnen er gewoon steeds meer van die "320D's met afgedopte EGR" naar de sloop. Ook dat soort auto's zijn namelijk al behoorlijk complex, en met een versleten turbo, een paar kapotte verstuivers of een kapot dubbelmassavliegwiel gaat het hard. In tegenstelling tot 190D's die maar door bleven rijden zonder serieuze kosten wordt zo'n oude moderne diesel op de lange duur nooit echt goedkoop om in te rijden. De prikkel om er in door te rijden is een stuk kleiner.
Klopt, dat was mijn punt ook een beetje. Zoveel zijn er niet meer (met mij nog een paar anderen), over een paar jaar is die van mij ook pleite. Heb er 4 nieuwe verstuivers in zitten, turbo is door de vorige eigenaar al eens vervangen. Massavliegwiel is idd prijzig, maar zou ik zelfs met de kennis van nu nog laten vervangen.

Mijn auto heeft veel onderhoud gehad en is ondanks zijn km stand van 315k technisch gewoon nog helemaal top en rijdt fantastisch. Ik heb geen zin om een enorm lage restwaarde te krijgen omdat de overheid het "ineens" nodig vindt om de regelgeving omtrent MRB te veranderen en mij op deze manier probeert te motiveren om mij uit mijn "vieze auto" te krijgen (EGR afdop verhaal even buiten kijft gelaten) . Daar komt nog bij dat dan verwacht wordt dat ik mijn spaarrekening ga plunderen voor een andere auto. Terwijl mijn (financiële) planning is om over 2-3 jaar pas een andere auto te kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JT schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:50:
Ja, na het nieuws dat de dieselverkopen steeds meer inzakken en ook de waarde van tweedehands diesels. Diesel = exit :)
Welnee, voorlopig is er nog geen alternatief bij veel kilometers.
Alleen is Toyota voor dieselrijders exit.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

quote:
JT schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Ik kan het me van auto's voorstellen dat je wel minimaal 500km ofzo wil, maar dat je met en scooter dagelijks 200km zou rijden of elke week op een dag 400km...lijkt mij nogal ver gezocht.
200km is wel veel maar 80km is dan weer niet veel. Toen ik nog dagelijks scooter reed was dat bijna 50km per dag. Als je dan een actieradius hebt van op papier 80km (wat in de praktijk dus nog maar 60km is en bij koud weer wellicht nóg lager) dan is het al krap aan om alleen al heen en weer naar je werk te rijden. 25km enkele reis is nou net een mooie afstand voor een scooter. En ik moest ook wel eens omrijden om even ergen wat op te halen of om na mijn werk nog even ergens wat te eten en dan haal je het dus al niet.

E-scooters met ranges van 40km zijn al helemaal niet serieus te nemen. in de praktijk wellicht net 20~30km range en je komt amper je stad uit en weer terug zonder met een lege accu te staan.

100km vind ik zelf een minimum voor scooters (zeker aangezien ze geen snellaad opties hebben) en voor auto's leg ik zelf de lat op 300km mits er voldoende snellaadpunten zijn. (en dan bedoel ik gewoon bij tankstations, niet ergens achteraf in een woonwijk).
quote:
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Want met benzine of LPG, hybride kan je niet veel kilometers rijden :?

Metro2002 wijzigde deze reactie 06-03-2018 16:56 (11%)

• dfrenner
quote:
Metro2002 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:53:
Blijkbaar is voor de baas dieslen nog altijd het voordeligst, want dat is het enige dat we mogen kiezen 8)
En ik vind het het lekkerst rijden...

• _JGC_
Is puur om de kosten en zekerheid. LPG en diesel zijn bijna niet te verslaan in prijs en range. Tel daarbij op dat er maar een beperkt aantal nieuwe auto's zijn die met LPG en garantie geleverd worden en daarmee is diesel standaard keuze als er veel kilometers gereden moeten worden.

Krijg zelf redelijk vaak post van Renault voor een nieuwe LPG auto. Als ik dan zie dat het aanbod bestaat uit 90pk auto's met 950cc motor die geen aanhanger mogen trekken...

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 08:27
quote:
Metro2002 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:53:
[...]

200km is wel veel maar 80km is dan weer niet veel. Toen ik nog dagelijks scooter reed was dat bijna 50km per dag. Als je dan een actieradius hebt van op papier 80km (wat in de praktijk dus nog maar 60km is en bij koud weer wellicht nóg lager) dan is het al krap aan om alleen al heen en weer naar je werk te rijden. 25km enkele reis is nou net een mooie afstand voor een scooter. En ik moest ook wel eens omrijden om even ergen wat op te halen of om na mijn werk nog even ergens wat te eten en dan haal je het dus al niet.

E-scooters met ranges van 40km zijn al helemaal niet serieus te nemen. in de praktijk wellicht net 20~30km range en je komt amper je stad uit en weer terug zonder met een lege accu te staan.

100km vind ik zelf een minimum voor scooters (zeker aangezien ze geen snellaad opties hebben) en voor auto's leg ik zelf de lat op 300km mits er voldoende snellaadpunten zijn. (en dan bedoel ik gewoon bij tankstations, niet ergens achteraf in een woonwijk).

[...]

Het klopt wel enigzins over alle originele e-scooters.

Dat is dus de reden geweest ons forumlid @flippy bij ons in te schakelen waardoor we een betrouwbaar 3.1kWh batterijpakket hebben die berekend is om 500.000km mee te kunnen gaan voordat deze 15-20% is gedegradeerd in capaciteit.
De kunst is om de batterij te beschermen met een goede BMS (batterij management systeem) en de cellen niet 100% vol te laden, zodat ze lang mee gaan. (In mijn geval dezelfde 18650 batterijen die in de eerste Tesla model S te vinden waren)

Wil je een e-scooter die lang mee kan gaan en indien nodig ook kan snelladen, dan zul je op dit moment zelf iets moeten bouwen of laten bouwen. Bovendien zijn er geen scooter winkels die écht verstand hebben van hun onderhoud.

Al kan ik het Uni concept wel waarderen net als een aantal andere modellen die nog komen.

Mocht je nu een gloednieuwe diesel(auto) kopen, zou het zomaar kunnen zijn dat die over 3-6jaar in bepaalde steden in de EU niet meer binnen mag komen.

Ik hoop wel dat elektrisch rijden voordeliger gaat worden (in aanschaf), we zijn al in de buurt :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• dfrenner
quote:
Stef87 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:34:

Ik hoop wel dat elektrisch rijden voordeliger gaat worden (in aanschaf), we zijn al in de buurt :)
Voordeliger? Laat ze eerst maar met een gezinsauto op de proppen komen.

Liefst D segment station en als dat echt niet lukt een C segment station.

Zolang dat er nog niet eens is, kun je de discussie over range en prijs ook achterwege laten.

Half Nederland rijdt een C segment station of groter, mensen gaan echt niet inleveren op ruimte... Ik in ieder geval niet...

• Yucon

Yucon

*broem*

quote:
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Half Nederland rijdt een C segment station of groter, mensen gaan echt niet inleveren op ruimte... Ik in ieder geval niet...
Jawel hoor. Heb je het aantal aygo's en consorten al eens geteld?

• _JGC_
quote:
Yucon schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:47:
[...]

Tweeverdieners met 2 auto's op de oprit kunnen gerust in een Aygo rijden. Ik ben thuis de kostwinner, vriendin heeft geen rijbewijs, alhoewel ik best in een Aygo naar mijn klanten kan rijden heb ik gewoon een station waarmee ik zowel mijn gezin vervoer als naar mijn klanten ga.
Zolang ik 1/3 van de BTW op onderhoud en brandstof terugkrijg en 19 cent per zakelijke kilometer kan aftrekken van mijn inkomen ga ik geen 2 auto's rijden.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:14
quote:
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Blijkbaar is voor de baas dieslen nog altijd het voordeligst, want dat is het enige dat we mogen kiezen 8)
En ik vind het het lekkerst rijden...
Van de tent waar ik vorig jaar werkte schoof de diesel/benzine grens van 2015 tot 2017 op van 25000 km/j naar 45000 km/j.
Dat is toch significant, ik denk zelfs dat de meeste leasewagens geen 45000 km/j halen.

Uiteraard val ik zelf buiten de boot (teveel km) en moet ik alsnog aan een diesel ;(

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 08:27
quote:
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Voordeliger? Laat ze eerst maar met een gezinsauto op de proppen komen.

Liefst D segment station en als dat echt niet lukt een C segment station.

Zolang dat er nog niet eens is, kun je de discussie over range en prijs ook achterwege laten.

In het C segment zijn er toch al een aantal keuzes?

Misschien is het niet aan de foto’s te zien maar een Nissan Leaf is een C segment (met veel kofferbak ruimte, al is het niet een station)
Daarnaast heb Als andere optie een Hyundai Ioniq die al in de buurt komt (en heel binnenkort de Kona)

Ik hoop ook zeker dat er binnenkort meer modellen komen die als échte station op de markt komt.

Momenteel ben je misschien dan meer gebonden aan een plug-in hybride als vervanging voor de diesel auto :-) (Focus electric?)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• dfrenner
quote:
Stef87 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:32:
[...]

In het C segment zijn er toch al een aantal keuzes?

Misschien is het niet aan de foto’s te zien maar een Nissan Leaf is een C segment (met veel kofferbak ruimte, al is het niet een station)
Daarnaast heb Als andere optie een Hyundai Ioniq die al in de buurt komt (en heel binnenkort de Kona)

Ik hoop ook zeker dat er binnenkort meer modellen komen die als échte station op de markt komt.

Momenteel ben je misschien dan meer gebonden aan een plug-in hybride als vervanging voor de diesel auto :-) (Focus electric?)
Hybrides zijn gewoon niet zo zuinig gebleken binnen ons bedrijf, daarom mag dat niet meer.

Veel snelweg kilometers op hogere snelheden is niet zo fijn voor de hybride.

De Leaf is echt een stap kleiner dan de C segmenters, daarnaast geen station.

Hyundai komt in de buurt, maar 28kWh is echt te weinig. Dit moet meer dan verdubbelen...

De Kona is ook echt te klein.

Er s gewoon nog geen goed alternatief en het vervelendste, het lijkt ook nog niet onderweg te zijn.
quote:
Yucon schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:47:
[...]

Tja wij hebben het ook, een klein koekblik waar de vrouw 3000 kilometer per jaar mee rijdt. Daarnaast de kilometerslurper.
quote:
fonsoy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:14:
[...]

Van de tent waar ik vorig jaar werkte schoof de diesel/benzine grens van 2015 tot 2017 op van 25000 km/j naar 45000 km/j.
Dat is toch significant, ik denk zelfs dat de meeste leasewagens geen 45000 km/j halen.

Uiteraard val ik zelf buiten de boot (teveel km) en moet ik alsnog aan een diesel ;(
Bij ons is de norm 35.000 en gewoon diesel.
Ik ben er blij om, als er bij ons verandering komt zal als eerste elektrisch worden toegevoegd gok ik. Benzine en hybride komen gewoon duurder uit de bus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

quote:
dfrenner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Zoals gezegd kun je ook veel kilometers rijden op benzine, diesel en met hybrides. Dus een alternatief is er zeker wel. Als daarnaast:
- het aantal beschikbare modellen steeds verder afneemt
- wellicht prijzen gaan toenemen doordat het aantal verkochte wagens steeds minder wordt (zelfde vaste kosten zoals research over minder aantal auto's)
- bereik van alternatieven steeds groter wordt/verbruik steeds lager
- vertrouwen bij de consument afneemt
- in steeds meer steden er steeds strengere regels voor diesels komen

dan denk ik dat diesel wel einde verhaal is ja. Niet volgend jaar maar met pak hem beet een jaar of 10. Als er totaalverboden op diesels in steden komen dan wil ik nog wel eens zien wat je baas doet. Ik denk niet dat je baas ervoor gaat kiezen dat je niet meer met de auto naar Amsterdam/Rotterdam/Utrecht/Arnhem/<vul random grote stad in> kan gaan.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True