Toekomst LPG en diesel

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik wil binnenkort een nieuwe Opel Mokka X kopen. Ik heb nu een Opel Astra diesel uit 2014. Ik twijfel erg tussen een Bi-Fuel en een Diesel. Allereerst is de Diesel 5000 euro duurder. Qua brandstof / verzekering kosten komen beide ongeveer gelijk uit. Wel is de LPG nóg onzuiniger binnen de bebouwde kom, maar ik rijd bijna alleen lange afstanden. Als ik de ANWB site raadpleeg is de LPG versie met name in afschrijving en onderhoud iets duurder, maar niet erg veel. Ik heb altijd diesel auto's gereden.

Nu het meest belangrijke: Wat in de toekomst:

Als ik in de landen om ons heen kijk komen de diesel prijs en de prijs voor andere brandstoffen steeds dichter bij elkaar. Dit omdat men de "smerige" diesel wil weren. Dit lijkt in Nederland nog geen probleem.

Anderzijds lees ik op internet dat LPG (wat eigenlijk een afvalproduct is) zijn beste tijd wel heeft gehad.

Ik heb mijn glazen bol geraadpleegd, maar deze zegt geen antwoord te hebben. Hebben jullie een idee wat de beste keuze zou zijn? Ik verwacht de nieuwe auto tussen 5 en 8 jaar te behouden.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is bijna onmogelijk de toekomst te voorspellen.
Ga voor wat het goedkoopste is met de huidige stand van zaken (of wat je fijner vindt rijden).

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:58
Ik heb ook zitten twijfelen, uiteindelijk ben ik weer voor diesel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:57

Onbekend

...

Gaat het jou om het milieu of gewoon alleen om geldbesparing?
Prijzen en belastingen (accijnzen + motorrijtuigenbelasting) zullen gemiddeld genomen gewoon alleen omhoog gaan. Ook moet je nadenken wat zo'n auto mogelijk over 5 jaar nog waard zal zijn als je hem verkoopt.

Maak gewoon een lijstje van beide opties met daarvan de bijbehorende kosten en je ziet vanzelf wat goedkoper is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Hoe veel rij je per jaar? Ik neig ernaar dat het omslagpunt stiekem wat hoger begint te worden omdat de restwaarde van diesels op de langere termijn toch wel eens flink zou kunnen tegenvallen. Als je er dus net boven zit is het misschien verstandiger omdat hele dieselidee te laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:20:
Gaat het jou om het milieu of gewoon alleen om geldbesparing.
Ik ben net zoals elke andere Nederlander. Zolang het mij voordeel oplevert ben ik bereid om me voor het milieu in te zetten.

De vraag is: Kan ik financieel beter voor een diesel gaan (niet erg populair bij buurlanden) of een LPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
omslagpunt berekenen. bij LPG krijg je een extra toeslag bovenop de wegenbelasting omdat je (volgens de fiscus) anders teveel economisch voordeel zou genieten.
M.a.w. het voordeel wordt afgeroomd en je blijft met extra risico's zitten tav. onderhoud gasinstallatie (roestplek op de gastank is APK afkeur bijv.) en het tanken van gas is ook minder comfortabel: koppelen/ontkoppelen en de stank ervan.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
MrJayMan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:16:
omslagpunt berekenen. bij LPG krijg je een extra toeslag bovenop de wegenbelasting omdat je (volgens de fiscus) anders teveel economisch voordeel zou genieten.
Wordt dit niet meegerekend in de online toole?
je blijft met extra risico's zitten tav. onderhoud gasinstallatie
Is dit niet een beetje van vroegah?
het tanken van gas is ook minder comfortabel: koppelen/ontkoppelen en de stank ervan.
True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Knuffelbeer schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:31:
[...]

Wordt dit niet meegerekend in de online toole?
aanschaf, inbouw, onderhoud van de gasinstallatie vast niet. fiscaal zal de hoogte van de toeslag van het gewicht van de auto afhangen neem ik aan. weet niet welke tooltjes er zijn en of die daar rekening mee houden.
[...]
Is dit niet een beetje van vroegah?
de installatie zal slijten, net zoals elk ander onderdeel van je auto. Echter verwacht ik geen roestvorming in de eerste paar jaar. Tenzij het onderbouw is en je er een keer overheen schraapt bij een te hoge drempel o.i.d.

ik ben geen fan van LPG, met name door de ontmoediging ervan door de overheid/belastingdienst. Wat vanuit milieuperspectief onbegrijpelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-02-2018 01:15 ]

~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 11:41
Wij rijden al jaren LPG en hebben niet meer onderhoud dan welke andere brandstof ook. LPG is ook gewoon goed te verkrijgen in landen om ons heen, al is het percentueel gezien wel iets minder in Frankrijk. Maar ook daar is het prima te verkrijgen.

De keuze voor LPG is bij ons eigenlijk heel simpel; geld. Het is, in ons geval, al goedkoper bij 5000 km per jaar. Wij rijden overigens allemaal 30k+ per jaar

LPG onderbouw wat over de weg schraapt lijkt mij niet de bedoeling. Dan vraag ik me af welke jandokus die installatie heeft ingebouwd ;). Ik heb onderbouw, maar het zit ingebouwd op de plek van het reservewiel.

Ik ben een grote voorstander van LPG, maar niet teveel graag. Sta nu zelden te wachten op een vrije pomp, in tegenstelling tot wanneer ik Diesel of Benzine nog heb ;).

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik rij tegenwoordig ook LPG, wat mij het meeste tegen staat is dat ik nu elke 300km moet tanken. (is bijna elke dag bij mij).
Betreft prijs prima, maar had liever diesel gehad. een stuk meer gebruikers gemak en rijdt een stuk prettiger.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:33

Theo

moederbord

Hier ook LPG in de auto; kleine auto met LPG is een erg dikke win. Wegenbelasting is door de LPG inbouw met 11 euro per maand gestegen van 19 naar 30 euro per maand. Brandstofkosten zijn per maand (met 2.400 km/mnd) met 100 euro afgenomen. Tank ligt op de plek van het reservewiel, en ik rij meestal zo'n 450km op een tank.
In 180.000 km heb ik 150 euro aan kosten gehad voor LPG onderhoud, dus dat valt ook te overzien.

De LPG ombouw heeft mij netto in 7 jaren 4500 euro bespaard (inc ombouw, extra onderhoud en extra wegenbelasting)

Tanken is geen probleem; in mijn geval zit er naast huis en naast werk een LPG tankstation (65cent/liter, nog geen 18 euro voor een volle tank). In het buitenland is het ook goed verkrijgbaar.

En zolang er auto's zijn op LPG blijft het nog gewoon verkrijgbaar. Kijk maar hoelang euro98 verkrijgbaar is (geweest) nadat er geen nieuwe euro98 auto's geproduceerd mochten worden..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

FreakNL

Well do ya punk?

Euro98 is er nog steeds toch.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Maar auto's die euro98 nodig hebben worden al tig jaren niet meer gemaakt :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En een Toyota hybride? Bewezen significant zuiniger, extreem betrouwbaar en een hoge restwaarde. Ook zeer geliefd bij de export.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 08:36
Theo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:08:
Maar auto's die euro98 nodig hebben worden al tig jaren niet meer gemaakt :)
Elke hedendaagse auto kan op 98 rijden? Ik tank (in Belgie) ook altijd 98 in m'n Astra omdat ik de E10 nog niet vertrouw...

Kijkend naar onderstaande reactie heb ik niet goed gelezen.... :+

[ Voor 9% gewijzigd door EdjeCageman op 12-02-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

EdjeCageman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:20:
[...]

Elke hedendaagse auto kan op 98 rijden? Ik tank (in Belgie) ook altijd 98 in m'n Astra omdat ik de E10 nog niet vertrouw...
maar ze hebben het niet nodig, ze rijden ook prima op 95/93/91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij LPG moet je er alleen rekening mee houden dat je in sommige landen/steden geen parkeergarages in mag, of bijvoorbeeld een veerboot/trein. Als je daarvan afhankelijk bent lijkt het me wel een dealbreaker, anders zou ik gewoon gaan voor degene met de laagste TCO.

Ik heb tot nu toe altijd diesel gereden, maar ik rij dan ook zo'n 45k per jaar. Zoals hierboven genoemd is de interval tussen tankbeurten wel lekker. Ik vind het nu al irritant dat ik na 900 km moet tanken (na 6 à 7 dagen), dat was bij vorige auto's 1100-1300 km. Voor mijn volgende auto zit ik te denken aan een elektrische, maar daar houdt de range me ook een beetje tegen. De nieuwe Leaf is wel genoemd als auto met de laagste TCO van de huidige nieuw aan te schaffen auto's. Misschien is dat ook een optie als je van Opel af wil stappen

Bij een nieuwe bifuel heb je in/ombouwkosten en daarbij horend eventuele beschadiging aan de huidige installatie in ieder geval niet. Je zit alleen met de meerkosten t.o.v. een benzine.

De bedragen op de site van de belastingdienst zijn gewoon inclusief de "boete" voor LPG, dus die bedragen kan je gewoon gebruiken in je TCO-berekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

MrJayMan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:48:
[...]

de installatie zal slijten, net zoals elk ander onderdeel van je auto. Echter verwacht ik geen roestvorming in de eerste paar jaar. Tenzij het onderbouw is en je er een keer overheen schraapt bij een te hoge drempel o.i.d.
Hoewel ik er neutraal in sta en het vroeger op dit vlak met je eens was, ben ik me toch gaan realiseren dat moderne diesels ook wel erg complex zijn. Een setje verstuivers, een nieuwe turbo of een brandstofpomp gaan per stuk al in de richting van de prijs van een een complete lpg installatie. En dan heb ik het nog nog niet over de iets goedkopere maar nog steeds dure dingen als een roetfiltervervanging.

Als je dit vergelijkt met een lpg auto met een atmosferische motor van een type dat als geschikt bekend staat voor lpg ligt de kans op echt dure problemen toch lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Hier ook een Bi-fuel staan en de afgelopen jaren 30.000km per jaar mee gereden waar het qua onderhoud enkel een slangetje extra heeft gekost.

Ik ben er erg tevreden over (Opel Corsa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Glazen bol hoef je niet te hebben de benzine/diesel LPG prijzen stijgen de komende jaren gewoon door en hard de kosten voor winning liggen nu al stukken hoger dat ze zelf de vroeger onrendabele putten gaan winnen. Dus het wordt duurder. Diesel zou ik helemaal laten liggen. In te toekomst zal de milieu wetten worden aangescherpt en dan kan je straks helemaal de stad o.a. niet meer in. Je afschrijving wordt alleen maar hoger.

Maar als je van plan bent nieuw te kopen misschien overwegen een elektrische auto te kopen. De energie prijzen zijn wel gekoppeld aan de olie prijs alleen als je maar een kwart hoeft te betalen per kilometer stijgen de kosten ook niet zo snel. Plus stroom kan je voor 3-5 jaar vast zetten.

De lopende kosten zijn ook stukken lager met een elektrische auto. Alleen de aanschaf is hoger maar die verdien je terug omdat je minder per jaar kwijt ben. Geen wegenbelasting lagere kosten per kilometer en lage kosten met onderhoud. (ze zijn niet voor niets goedkoper in de lease)

Als je de opel SUV overweegt misschien de Kona van Hyundai die komt er aan misschien een goed alternatief. Die komt al EV uit met nette range.
https://ev-database.nl/auto/1126/Hyundai-Kona-Electric
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/auto/Hyundai_Kona/Hyundai_Kona-01.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

MrJayMan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:48:
[...]

aanschaf, inbouw, onderhoud van de gasinstallatie vast niet. fiscaal zal de hoogte van de toeslag van het gewicht van de auto afhangen neem ik aan. weet niet welke tooltjes er zijn en of die daar rekening mee houden.
Aanschaf en inbouw hoef je geen rekening mee te houden als je een Bi-Fuel Mokka X neemt: die hebben een gasinstallatie af fabriek. €5100 goedkoper t.o.v de diesel!

Onderhoud, een gasinstallatie heeft normaal gezien niet echt extra onderhoud nodig.
[...]
De gastank ligt op de plek van het reservewiel. Roestvorming lijkt me dus uitgesloten.

Ik rij zelf een Corsa D Bi-Fuel, dus ook met af-fabriek gas installatie. Lekker goedkoop te rijden. MRB goedkoper dan diesel. Hou er wel rekening mee dat LPG meer verbruikt dan benzine (10-15% meer).

Restwaarde van diesel is ook niet zeer hoog tegenwoordig. LPG zakt wel iets harder want "LPG is eng" volgens de gemiddelde consument. Als je er 8 jaar mee doet, zou ik me daar geen zorgen over maken.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Knuffelbeer schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:12:
De vraag is: Kan ik financieel beter voor een diesel gaan (niet erg populair bij buurlanden) of een LPG?
Hoe komt je precies bij deze conclusie dat diesel niet populair is in het buitenland? In landen als Engeland, Duitsland en België is diesel juist razend populair in vergelijking met Nederland. De belastingen liggen daar veel lager waardoor diesels geliefder zijn dan benzinemotoren.

Ik zou de motor kiezen die het beste past bij je wensen en portemonnee. Als dat een diesel is, dan is het maar zo. Moderne diesels hebben nog geen last van de nieuwe milieumaatregelen en tegen die tijd dat het wel zover is dan ben je vermoedelijk toch al aan het kijken naar een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:30
MeZZiN schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:37:
(...)
Maar als je van plan bent nieuw te kopen misschien overwegen een elektrische auto te kopen. De energie prijzen zijn wel gekoppeld aan de olie prijs alleen als je maar een kwart hoeft te betalen per kilometer stijgen de kosten ook niet zo snel. Plus stroom kan je voor 3-5 jaar vast zetten.

De lopende kosten zijn ook stukken lager met een elektrische auto. Alleen de aanschaf is hoger maar die verdien je terug omdat je minder per jaar kwijt ben. Geen wegenbelasting lagere kosten per kilometer en lage kosten met onderhoud. (ze zijn niet voor niets goedkoper in de lease)

Als je de opel SUV overweegt misschien de Kona van Hyundai die komt er aan misschien een goed alternatief. Die komt al EV uit met nette range.
https://ev-database.nl/auto/1126/Hyundai-Kona-Electric
[afbeelding]
Of de Nissan Leaf. Die is vandaag al te koop. In het najaar komt de 60kWh versie. https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Als elke 3-400 km tanken al irritant is, dan is een EV opladen nog veel irritanter. ;)

Maar de scope van deze auto (4 jaar?) zou ik me nog geen zorgen maken over de dieseldiscussie, kies waar je je prettig bij voelt. Diesel heeft een groot bereik en kan je overal krijgen. Twee pluspunten die LPG gewoon niet heeft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 20:36
Ik zou ook voor diesel gaan. Als is het alleen maar om het feit dat je veel vaker moet tanken. Denk dat het financieel niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Nope daar heb je geen last van elke ochtend start je met een volle tank/accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Wij hebben 2 auto's een diesel en 1 op gas/LPG.

Mijn voorkeur heeft LPG.
Nadeel van diesel is dat alle onderdelen van diesel schreeuwend duur zijn.
Injectors, hogedrukpomp etc. En er hoeft maar iets mis te zijn en het blok loopt in de soep. Meestal merk je niet eens dat een injector wat lek is.
Daarnaast een nieuwe koppeling (tweede massa vliegwiel) is zo 1500 tot 2000 euro.
Voor de lpg versie ben ik maar 600 euro voor een nieuwe koppeling kwijt die ook nog eens veel langer meegaat.
Dan nog regelmatig een nieuwe roetfilter en regeneratie-vloeistof 1250 euro.
Dynamo gaat ook veel sneller stuk meer vermogen maar niet groter dus warmer.

Ik heb ongeveer 600.000km op LPG gereden een alle extra kosten die ik daarvoor heb gehad zijn:
4 LPG injectoren van de sloop 35 euro
Defecte pomp LPG 350 euro
Nieuwe pakking verdamper (ja lang geleden) 25 euro.

Voor een diesel moet je minimaal 20.000km rijden om even veel aan brandstof en belasting te betalen als bij benzine. Maar neem je de extra kosten roetfilter tweede massa vliegwiel etc. etc. mee dan kom je nog veel hoger uit.

Voor een oude LPG auto is dit maar 4000 km. Bij een nieuwere auto moet je wat meer km's maken wegens de hogere afschrijving van de LPG installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Part schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:27:
Voor een oude LPG auto is dit maar 4000 km. Bij een nieuwere auto moet je wat meer km's maken wegens de hogere afschrijving van de LPG installatie.
Dit is een scheve vergelijking. Je bent nu een oudere LPG auto die je opknapt met delen van de sloop dan kennelijk met een nieuwe diesel auto aan het vergelijken. Je moet wel nieuw met nieuw vergelijken. Die 20.000km omslagpunt is ook niet helemaal juist. Het ligt vooral aan de aanschafprijs van de auto. Voor bijvoorbeeld een tweedehandse diesel ligt het omslagpunt veel lager.

Voor wat betreft de koppeling, dat ligt aan lomp je zelf bent. Bij een personenauto mag ik tegenwoordig verwachten dat als je netjes met je koppeling omgaat die heel lang mee kan gaan.

Roetfilters hoeven alleen vervangen te worden als regeneratie mislukt. De roetfilters legen zichzelf elke X kilometer. Het beste advies om een verstopt roetfilter te voorkomen is om een keer per maand een rit flink op te trekken een paar keer en je schakel indicator te negeren. ;) Blaas je alles er zo uit.

Adblue vloeistof is niet zo duur als je wil doen voorkomen. Bij normale omstandigheden kan een personenwagen daar een heel jaar mee doen met het reservoir en zal de garage dit bij de beurt aanvullen. Er gaan geen liters in zoals bij een vrachtwagen. En mocht het nodig zijn dan kan je bij de eerste de beste pomp een flesje kopen. Niet elke dieselauto heeft Adblue, sommige merken hebben dit en andere niet. Ik weet niet welke oplossing Opel heeft voor hun huidige diesels.

Ik rij zelf alleen maar diesels (al meer dan 12 jaar), maar de problemen die jij beschrijft herken ik niet. De kosten zijn ook niet zo extreem, zelfs niet bij duurdere automerken. Dieselmotoren zijn juist sterker gebouwd dan hun benzine tegenhangers waardoor ze per saldo meer kilometers kunnen maken met minder slijtage.

De TS koopt ook een nieuwe auto, dan mag ik zeker verwachten dat er de komende 4 a 5 jaar geen noemenswaardig onderhoud nodig is buiten de reguliere beurten om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Wat je het beste kan doen is gewoon gaan rekenen wat kost de auto mij per jaar neem alles mee en wees eerlijk. De meeste nieuwe autos zullen je de eerste 3-5 jaar geen problemen geven dus alleen het standaard onderhoud beurt banden verzekering en niet te vergeten benzine/lpg/diesel/kwh.

Dan kom je veel sneller op je resultaat omdat het jouw gaat om de kosten totaal. ICE autos hebben meer onderhouds/brandstof kosten een EV meer initiele kosten. Of je nu LPG/Benzine/Diesel neemt hou rekening met dat de prijzen van olie alleen maar gaan stijgen er is gewoon een eindige voorraad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Toch apart dat iedereen die ervaring heeft met LPG dit allemaal aanraadt en aanbeveelt, en er eigenlijk bijna niemand is die wel op LPG rijdt/heeft gereden, maar dit niet aanbeveelt.. Enkel personen die geen ervaring hebben zijn negatief, en komen met punten die niet altijd valide zijn en gebaseerd op een mening, en niet op feiten en ervaring. Maar door herhaaldelijk noemen van deze onjuiste punten denkt men vanzelf dat het waarheid is...

Vergelijk het met een tech product; welke ervaringen, reviews en aanbevelingen zijn belangrijk? Die van personen die uitgebreide ervaring hebben met $product, of personen die dat niet hebben?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Señor Sjon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:12:
Als elke 3-400 km tanken al irritant is, dan is een EV opladen nog veel irritanter. ;)

Maar de scope van deze auto (4 jaar?) zou ik me nog geen zorgen maken over de dieseldiscussie, kies waar je je prettig bij voelt. Diesel heeft een groot bereik en kan je overal krijgen. Twee pluspunten die LPG gewoon niet heeft.
Het is natuurlijk wel leuk als je over die vier jaar je auto ook weer voor een redelijke prijs kwijt kunt. Vergelijk het met vier jaar geleden; toen was het nog helemaal niet te voorzien dat diesel nu toch wel wat omstreden zou zijn. Het kan natuurlijk overwaaien maar als het op dezelfde manier doorzet dan is zo'n auto over 4 jaar een milieudelict op wielen, die je met goed fatsoen niet voor je deur neer kunt zetten.

Ik overdrijf nu wel wat maar het kan hard gaan. En de ontwikkelingen van de laatste tijd laten zien dat dat helemaal niet zo onwaarschijnlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 21:08
Waarschijnlijk komt zijn de kosten per km aan brandstof bij LPG en diesel bijna gelijk. De mrb van de LPG versie is zeker weten goedkoper. Onderhoud zal elkaar niet veel schelen, ik denk zelfs dat de LPG versie goedkoper is (vooral vanwege de roetfilters). Aanschafprijs is ruim 5k lager, dus de LPG versie wordt sowieso voordeliger.

De vraag die overblijft is dus of je voor die €5000 voordeel elke 300-350km wil tanken ipv elke 1000km. Ik rij nu ruim 100.000 km op LPG in twee verschillende auto's, en dat begint me wel tegen te staan. Aan de andere kant rij ik nu een D-segment auto voor de mrb van een (kleine) B-segment diesel, met alle voordelen van dien.

Ter illustratie: in die 100.000km heb ik €40,- aan specifiek LPG onderhoud gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ter info: Diesel bevat ongeveer 10% meer energie per liter dan Benzine. LPG bevat ongeveer 10% minder energie per liter. Het verschil in verbruik komt grotendeels dus niet door efficiëntieverschillen, maar simpelweg door het verschil in beschikbare energie per liter.

Ik vind LPG tanken juist schoner dan benzine of diesel. Het vervliegt tamelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Theo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:08:
Toch apart dat iedereen die ervaring heeft met LPG dit allemaal aanraadt en aanbeveelt, en er eigenlijk bijna niemand is die wel op LPG rijdt/heeft gereden, maar dit niet aanbeveelt.. Enkel personen die geen ervaring hebben zijn negatief, en komen met punten die niet altijd valide zijn en gebaseerd op een mening, en niet op feiten en ervaring. Maar door herhaaldelijk noemen van deze onjuiste punten denkt men vanzelf dat het waarheid is...

Vergelijk het met een tech product; welke ervaringen, reviews en aanbevelingen zijn belangrijk? Die van personen die uitgebreide ervaring hebben met $product, of personen die dat niet hebben?
Hoho, niet te snel.

Ik heb jarenlang diverse auto's op LPG gereden. Maar mijn ervaring (let wel: MIJN ervaring, dus n=1) is dat als je in de buurt van de 100.000km komt, je dat toch echt begint te merken. Daarbij gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen, dat voor alle auto's gold dat ik LPG achteraf in heb laten bouwen, er kwam er geen een af-fabriek met LPG kwam.

Ik rij nu ruim 6,5 jaar diesel, en denk niet dat ik nog een LPG auto zal kopen: ik hoop deze op te rijden en over een jaar of 5, 6 een EV te kopen.

Zeg ik daarmee dat LPG slecht is? Nee. Integendeel. Maar diesel bevalt mij (opnieuw: n=1) toch beter. Gevoelsmatig vind ik het betrouwbaarder.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Knul schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:24:
De vraag die overblijft is dus of je voor die €5000 voordeel elke 300-350km wil tanken ipv elke 1000km.
Daar raak je denk ik wel de kern van de zaak; ligt er een lpg tankstation een beetje handig op de woon/werkroute?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

LPG zou altijd de voorkeur moeten hebben. Het is altijd goedkoper en véél schoner. Enige echte nadeel beperkter actieradius/vaker moeten tanken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:34
Ik heb 2 auto's op LPG gehad. Een Volvo 850 waarbij de gasinstallatie later is ingebouwd (ringtank op de plek van het reservewiel). De auto erna was een Volvo S70 bi-fuel af-fabriek met een grote tank van 85 liter, dwars achter de achterbank.

Bij die 850 met de kleine tank voelde het alsof ik iedere dag moest tanken. Lastig zo'n actieradius van 300km. Ging me op een gegeven moment echt tegenstaan. Dan was de S70 met de grote tank een stuk prettiger met zo'n 550-600km op 1 tank. Alleen jammer dat Volvo zo'n brakke gasinstallatie van Coltec-Necam gebruikte in de bi-fuel modellen destijds. Dat gasverdeelhuis ging steeds stuk om de 40k. Heeft me veel extra onderhoud gekost.

Belangrijste nadelen voor mij:
- actieradius (bij grotere LPG-tank minder een probleem, maar dan heb je weer minder bagageruimte)
- verkrijgbaarheid LPG in buitenland (bijvoorbeeld Zweden en Spanje)
- LPG auto mag in bijvoorbeeld Duitsland niet in alle parkeergarages
- mag niet op de trein door de kanaaltunnel
- hoge onderhoudskosten LPG-installatie (alleen bij mijn S70 overigens)
- sneller bougies, bougiekabels, bobines vervangen (slechtere ontsteking, met als gevolg stotterende motor)
- minder vermogen, speelt bij modernere LPI-installaties niet meer. Ik had met verdamperinstallatie en dat merkte je echt wel t.o.v. benzine.
- bagageruimte (of beter gezegd: het gebrek eraan) bij grote LPG-tank

Belangrijkste voordelen:
- lagere literprijs (die 30 euro verschil in wegenbelasting t.o.v. benzine had ik er bij de eerste tankbeurt alweer uit)
- bijna altijd een vrije pomp. Ook in het buitenland, tenzij ze zo slim zijn geweest om de LPG-pomp voor de gewone bezine/dieselpompen te zetten. Dan sta je alsnog in de rij achter de caravans in het hoogseizoen.
- verkrijgbaarheid LPG in Nederland en Frankrijk (vakanties) meer dan prima.
- hoe meer kilometers je rijdt, des te goedkoper wordt het

Toch heb ik na het laatste gasavontuur met mijn S70 afscheid genomen van LPG. Te vaak gedoe dat ie niet lekker reed (horten, stoten) en hoger onderhouds/vervangingskosten aan de LPG-installatie. Daar was ik op een gegeven moment helemaal klaar mee. Ik rij nu in een Volvo V50 2.4 benzine. Rij nu ook minder kilometers (15k per jaar) dus dan is benzine prima te doen. Ik zal nu bij een volgende auto zeker serieus kijken naar een (plug-in) hybrid of een EV.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 12-02-2018 17:30 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verschillen die ik zie bij mijn LPG diesel auto's van vrijwel het zelfde gewicht:

Koppeling:
Diesel 150.000 tot 200.000 km een nieuw 2e massa vliegwiel+ koppeling 1500 tot 2000 euro.
(heeft niet met rijgedrag te maken maar 2e massa vliegwiel is dan op)
LPG 250.000 een nieuwe koppeling(en drukgroep) voor 600 euro.

Roetfilter
Diesel na 100.000 tot 125.000 en nieuw roetfilter. 1250 euro
(die blaas je niet schoon ze gaan vol as zitten na regeneratie)
LPG geen kosten

Olie
Diesel door regeneratie komt er diesel in de olie en die moet je vervangen door minder goede smering. Bij te veel olie/diesel mengsel kan de motor op hol slaan wat dan het einde motor is.
Elke 20.000 nieuwe olie. Dure olie omdat deze geschikt moet zijn voor het roetfilter.
LPG kan veel langer doen met olie en deze is ook een stuk goedkoper.

Brandstofprijs.
Diesel 1 op 16 1,30 euro per liter = 8,12 euro per 100 km
LPG 1 op 10,5 0.65 euro per liter = 6,20 euro per 100 km
Diesel is dus 30% duurder.

Voordeel van de diesel is dat het wel erg prettig rijd. Je hebt en in vrij laag toerental al gelijk veel vermogen.
Bij benzine/lpg moet je veel hoger in de toeren voor gelijk vermogen.

Op LPG doe ik 550km en de diesel 800km (kleine 50 liter tank).
Nadeel van LPG is de grote tank achterin die veel kofferbak ruimte kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 12-05 21:08
In Duitsland en Italië is LPG ook goed verkrijgbaar. Frankrijk moet je inderdaad even zoeken, maar vind je eigenlijk altijd ook wel iets.

Maar goed: hoeveel van de tijd rijdt OP nu in het buitenland? 95% van mijn eigen km's maak ik gewoon in NL.

Wat betreft de parkeergarages: ik heb m'n vulnippel achter de tankklep zitten, dus je ziet van buitenaf niet dat het een LPG auto is. Ik parkeer er dus altijd stiekem in :+

@Part over die verbruikscijfers; om welke auto's gaat het? Ik zit gemiddeld op 1:9.5 op LPG.

[ Voor 10% gewijzigd door Knul op 12-02-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Knul schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:28:
Wat betreft de parkeergarages: ik heb m'n vulnippel achter de tankklep zitten, dus je ziet van buitenaf niet dat het een LPG auto is. Ik parkeer er dus altijd stiekem in :+
Same :+

Mokka doet volgens Spritmonitor gemiddeld 1:10,75 op LPG, best netjes. Diesel 1:16,4 dus die vergelijking wat Part maakt is best netjes/accuraat.

Als je in het buitenland komt, is het vaak nog voordeliger: vandaag in België 0,359/liter betaald :*)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:34
Knul schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:28:
Daar zat ie op mijn S70 ook. Het was dat er zo duidelijk BI-FUEL op de achterklep stond, anders had ik 'm ook rustig in zo'n parkeergarage neergezet :+

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

MK1998NL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:43:
[...]

...

Als je in het buitenland komt, is het vaak nog voordeliger: vandaag in België 0,359/liter betaald :*)
Volle tank voor 20 euro en dan weer 550km rijden. :)
Dat is heel wat jaren geleden dat het hier ook zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Part schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:28:
[...]

Volle tank voor 20 euro en dan weer 550km rijden. :)
Dat is heel wat jaren geleden dat het hier ook zo was.
Ik heb maar een kleine tank dus aan 20€ kom in niet :p Nu 300km gereden voor €8,66 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
Beetje offtopic: Ik hoorde laatst op de radio een item over de dieselprijzen in europa. Die zijn vrijwel overal onevenredig hard gestegen (tov benzineprijzen). Nederland heeft wat dat betreft nog relatief veel verschil tussen de prijzen van de twee brandstofsoorten. Dat icm de reputatieschade van diesels (sjoemelverhaal) doet mij vermoeden dat Diesels voor personenauto’s in het buitenland hun beste tijd wel gehad hebben.

Wat denken jullie hiervan? In dat geval wordt importeren vandaar onaantrekkelijke occassions naar NL wellicht nog iets interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

MK1998NL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:34:
[...]

Ik heb maar een kleine tank dus aan 20€ kom in niet :p Nu 300km gereden voor €8,66 :*)
Netjes, zelfs met een elektrische auto ga je voor €8,66 niet zo ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Valorian schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:55:
Dat icm de reputatieschade van diesels (sjoemelverhaal) doet mij vermoeden dat Diesels voor personenauto’s in het buitenland hun beste tijd wel gehad hebben.

Wat denken jullie hiervan? In dat geval wordt importeren vandaar onaantrekkelijke occassions naar NL wellicht nog iets interessanter.
Niet alleen in het buitenland. Hier in nederland is ook de ontwikkeling om alleen nog maar schone motoren in de stadscentra toe te laten.

Voor de toekomst is lpg schoner en een veiliger optie.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Part schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:57:
[...]

Netjes, zelfs met een elektrische auto ga je voor €8,66 niet zo ver komen.
Klopt. Maar met een elektrische auto betaal je ook geen honderden euro's wb per kwartaal ;) .. Maar dan nog blijft het altijd leuk aan de pomp met LPG. Heb zelf zo'n 70.000 km's in een Volvo Amazon afgelegd (inmiddels ter ziele) met LPG, dat was helemaal feest. Geen WB en wel 1 op 8 voor 0,45 per liter. Wel een hele berg onderhoud om de boel rijdende te houden 8)7

Elektrisch is vooralsnog overigens sowieso niet rendabel, leuk dat het langzaam opkomt maar qua kosten kan het gewoon nog niet uit, zeker nu kleine benzineauto's ook best zuinig geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:07
Hier ook een twijfelaar.. Maar ik kijk nu ook in een ander segment auto's (Ford F-150). Daar kan een 200liter gastank achterin en eventueel nog een extra 120liter eronder. Met 320 liter moet je wel een stukje kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Momenteel lijkt CNG (aardgas) the way to go, je mag bv wél in parkeergarages aangezien aardgas lichter is dan lucht. Het wordt ook (althans in België) fiscaal gestimuleerd. CNG is ook redelijk goedkoop per kg. Een kg CNG bevat meer energie dan een liter diesel of benzine.
Nadeel is natuurlijk dat het netwerk van CNG-pompen niet zo uitgebreid is als het LPG-netwerk. In landen zoals Frankrijk en het VK is het slecht verkrijgbaar, en vergt een trip meer planning op vlak van tanken.

De wagen die je wil moet natuurlijk ook beschikbaar zijn met CNG, wat in jouw geval niet zo is... Maar ik vind het een interessant alternatief, mits het binnen je gebruiksprofiel past.
vanisher schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:39:
Hier ook een twijfelaar.. Maar ik kijk nu ook in een ander segment auto's (Ford F-150). Daar kan een 200liter gastank achterin en eventueel nog een extra 120liter eronder. Met 320 liter moet je wel een stukje kunnen rijden.
De F150 is dacht ik ook af fabriek met voorbereiding voor CNG of LPG (naar keuze) beschikbaar met de 5.0 V8.

[ Voor 33% gewijzigd door Mylan Piron op 12-02-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Voor de limburgers onder ons is in belgië ook super om te tanken kost echt weinig hier.
Zie ook vaak van die grote amerikaanse pickups tanken. Vaak ook even kletsen altijd leuk!
Ik tank in maasmechelen nu voor zo’n 38 cent.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Mylan Piron schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:07:
Momenteel lijkt CNG (aardgas) the way to go, je mag bv wél in parkeergarages aangezien aardgas lichter is dan lucht. Het wordt ook (althans in België) fiscaal gestimuleerd. CNG is ook redelijk goedkoop per kg. Een kg CNG bevat meer energie dan een liter diesel of benzine.
Nadeel is natuurlijk dat het netwerk van CNG-pompen niet zo uitgebreid is als het LPG-netwerk. In landen zoals Frankrijk en het VK is het slecht verkrijgbaar, en vergt een trip meer planning op vlak van tanken.

De wagen die je wil moet natuurlijk ook beschikbaar zijn met CNG, wat in jouw geval niet zo is... Maar ik vind het een interessant alternatief, mits het binnen je gebruiksprofiel past.

[...]

De F150 is dacht ik ook af fabriek met voorbereiding voor CNG of LPG (naar keuze) beschikbaar met de 5.0 V8.
CNG heeft alleen weinig tankstations...
psy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:29:
Voor de limburgers onder ons is in belgië ook super om te tanken kost echt weinig hier.
Zie ook vaak van die grote amerikaanse pickups tanken. Vaak ook even kletsen altijd leuk!
Ik tank in maasmechelen nu voor zo’n 38 cent.
35,9 cent vandaag (Total Maasmechelen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

CNG prijs is ook een stuk hoger :X

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MK1998NL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:30:
[...]

[...]

Mooi ik mag ook snel weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
[...]

[...]

Het netwerk is in België momenteel vrij snel aan het uitgroeien (althans in Vlaanderen, Wallonië loopt wat achter zoals vaak).
JT schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:32:
CNG prijs is ook een stuk hoger :X
1 kilogram CNG bevat dan ook meer energie dan 1 liter LPG, en dus verbruik je er ook minder van.
Maar ik denk inderdaad ook dat CNG nog net iets duurder is in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
vanisher schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:39:
Wow. Hou er wel rekening mee dat je auto met die twee tanks samen, inclusief LPG (op 80%), zo'n 400 KG zwaarder wordt. En het is vast al geen lichtgewicht autootje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Brilsmurfffje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:10:
En een Toyota hybride? Bewezen significant zuiniger, extreem betrouwbaar en een hoge restwaarde. Ook zeer geliefd bij de export.
het is wat off topic, maar nu was ik toevallig vandaag bij de toyotadealer en daar stond een CR-H hybrid. Behoorlijk strakke bak, dezelfde prijsklasse en dat ding kon wel eens tergend langzaam afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

psy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:35:
[...]

Mooi ik mag ook snel weer :9
Enkel LPG-rijders zijn blij wanneer ze weer kunnen tanken _o-
Mylan Piron schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:49:
[...]
Het netwerk is in België momenteel vrij snel aan het uitgroeien (althans in Vlaanderen, Wallonië loopt wat achter zoals vaak).
België gaat nog, hangt er vanaf waar je zit :)
Yucon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:18:
[...]
het is wat off topic, maar nu was ik toevallig vandaag bij de toyotadealer en daar stond een CR-H hybrid. Behoorlijk strakke bak, dezelfde prijsklasse en dat ding kon wel eens tergend langzaam afschrijven.
Gelukkig verschillen smaken, ik vind dat ding echt lelijk :X :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:42
In allerlei landen komt de prijs van benzine en diesel dichter bij elkaar, maar er is geen land waar de houderschapsbelasting zo hoog is als in Nederland het geval is. Ik rijd een Citroen C5 break diesel, en als ik een Fransman of een Duitser vertel dat ik 134 euro houderschapsbelasting betaal, denken ze dat ik dit jaarlijks betaal. Nadat ik ze duidelijk heb gemaakt dat ik dit maandelijks doe, willen ze dit nauwelijks geloven. Ondertussen betalen we wel mee aan het gebruik van allerlei buitenlandse snelwegen in de vorm van tol. Buitenlanders rijden bij ons allemaal gratis rond en betalen dus geen cent mee aan ons wegennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier na 2 diesels een LPG. Ja het tanken is 2x zo vaak, maar voor de kosten van een 206 1.4hdi rijd ik nu een 207SW 1.6VTI.
Kosten die ik tot nu toe heb gehad zijn niet toe te schrijven aan het LPG systeem, maar vnml aan slecht onderhoud van vorige eigenaar.
Met 25.000 per jaar wordt mijn volgende auto geen diesel. Keuze wordt LPG of Hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 11:41
Terugkomend op mijn eerdere post; ik rij een Renault Megane 1.6 uit 2000 met LPG installatie. Afhankelijk van het rijgedrag kan ik 475-500km halen op één tank van 40 liter. ~1 op 12 dus.

Moet wel 2 keer per week tanken, maar ik rij dusdanig veel goedkoper dat ik dat voor lief neem.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:07
Valorian schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:50:
[...]

Wow. Hou er wel rekening mee dat je auto met die twee tanks samen, inclusief LPG (op 80%), zo'n 400 KG zwaarder wordt. En het is vast al geen lichtgewicht autootje >:)
Het is idd geen lichtgewicht :) Maar grijs kenteken dus 50,- MRB per maand. Dat is te overzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@TS zonder dat je aangeeft wat je daadwerkelijk gaat rijden en over hoe lang je de auto wil afschrijven (wil je elke 3 jaar nieuw of ga je 'op' rijden) dan is het heel erg koffiedik kijken wat voor jou het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LPG is een stuk goedkoper. Ik denk inderdaad dat een van de belangrijkste aandachtspunten zijn dat je vaker moet tanken. Een andere is dat je een auto uitzoekt waarvan bekend is dat deze zonder noemenswaardige problemen op LPG lopen. Dat je niet hetzelfde krijgt als pporrio met zijn S70 :) Ook kan het zijn dat je op warme dagen in bergen gaat rijden je even op benzine over moet omdat LPG een stuk meer warmte genereert.

In het geval van de TS, 5100 euro minder is ongeveer 17% lagere prijs. Voor dat geld zou ik zeker voor LPG kiezen. Kleine opsomming:
  • 5100 euro minder
  • Aanname van 4 jaar rijden in de auto bij 15000km, is 60.000km. Op basis van de berekening van Part scheelt het je over 4 jaar 1200 euro brandstof ten opzichte van diesel.
  • Wegenbelasting scheelt 1550 euro over 48 maanden.
Dus in 4 jaar scheelt het je een kleine 8000 euro. Afschrijving vind ik heel moeilijk te zeggen; ik denk dat LPG voorlopig wel meer dan voldoende beschikbaar blijft terwijl diesel in het strafbankje zit. Dus ik verwacht niet dat de afschrijving van een bi-fuel slechter is. Daarnaast rijdt een bi-fuel ook nog op benzine dus er is altijd een achtervang.

Resteert het risico op eventuele problemen met de LPG installatie. Maar die kunnen net zo goed ook met een diesel zich voordoen. Ik zou me eens verdiepen in bi-fuel in de Mokka en Opel in z'n algemeenheid. En als dat goed is dan zou ik persoonlijk met een gerust hart een bi-fuel kopen :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

JT schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:54:
Resteert het risico op eventuele problemen met de LPG installatie. Maar die kunnen net zo goed ook met een diesel zich voordoen. Ik zou me eens verdiepen in bi-fuel in de Mokka en Opel in z'n algemeenheid. En als dat goed is dan zou ik persoonlijk met een gerust hart een bi-fuel kopen :)
Die Opel's kunnen prima op gas rijden. De motoren zijn standaard al aangepast met o.a harde kleppen/klepzittingen. De gasinstallatie is een Landi Renzo F Omegas Plus systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
[...]

[...]

Als je nog iets verder rijdt kun je voor 31,7 cent tanken :P :P :P

https://www.vanraak.be/portfolio-item/houthalen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Prijzen fluctueren nogal in Maasmechelen, een paar dagen terug was het 33 cent.

PS Houthalen ligt wel *ietsje* verder dan Maasmechelen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Vandaag eens een proefritje gemaakt met een Mokka X benzine. Ik kan daar toch niet aan wennen. Daarnaast nog een aantal in dit topic genoemde redenen en ik heb toch besloten een diesel te kopen wanneer ik een nieuwe auto koop. Ik heb dus een offerte voor een Mokka X diesel, met een redelijke inruilwaarde voor mijn Astra.

Vanavond belde de dealer dat ik wel snel moest beslissen, want de nieuwe motoren met EURO 6.2 worden gereleased. Hierdoor wordt de auto met gelijkblijvende prestaties 5500 euro duurder.

Dit lijkt me een smerige verkoop truc, morgen maar even een andere dealer checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Als ik even google heeft de dealer gelijk....
maar dat zal per model verschillend zijn.

Hoeveel rijd je nu eigenlijk, dat heb ik nog gemist.Anders is een zuinige hybride ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Het is moeilijk te zeggen hoe veel ik nu eigenlijk rijd. Ik ben sinds juni vorig jaar overgestapt van de projecten afdeling naar de service afdeling. Eerder reed ik 120 km per dag naar kantoor. Tegenwoordig kan mijn auto een maand stil staan en de volgende maand 2 a 3 duizend km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Het bleek dat de dealer inderdaad gelijk had. Ik heb de auto nog voor de "oude" prijs kunnen kopen, maar de prijslijst op internet is al geüpdatet en daarin is de auto kaal ruim 6000 euro duurder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dan heb je het naast een nieuwe prijs ook over een nieuw type motor. Eentje die minder sjoemelt en zuiniger is. Of dat 6000 euro extra waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

11k meer dan benzine en lpg :D Is maar net wat je dieselen waard vind :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:49:
11k meer dan benzine en lpg :D Is maar net wat je dieselen waard vind :P
Dat is niet helemaal waar.

GM is de overkoepelende organisatie die onder andere de opel motoren levert. GM is een puur Amerikaans bedrijf die zich weinig zorgen maakt over de Europese markt. Niet alle motoren vallen binnen de gestelde Europese waarden, waardoor een benzine auto +/- 2k duurder wordt en een diesel 6k duurder wordt door de Europese regels. Ik heb deze verhoging nog net kunnen voorkomen. De LPG versie is ineens niet meer leverbaar. (Verkeerd gekeken)

Ik heb me laten vertellen dat een dure BMW volgende week zo'n 15k duurder is. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar kan ik me wel voorstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Alain op 24-02-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Knuffelbeer schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:04:
Ik wil binnenkort een nieuwe Opel Mokka X kopen. Ik heb nu een Opel Astra diesel uit 2014. Ik twijfel erg tussen een Bi-Fuel en een Diesel. Allereerst is de Diesel 5000 euro duurder. Qua brandstof / verzekering kosten komen beide ongeveer gelijk uit. Wel is de LPG nóg onzuiniger binnen de bebouwde kom, maar ik rijd bijna alleen lange afstanden. Als ik de ANWB site raadpleeg is de LPG versie met name in afschrijving en onderhoud iets duurder, maar niet erg veel. Ik heb altijd diesel auto's gereden.

Nu het meest belangrijke: Wat in de toekomst:

Als ik in de landen om ons heen kijk komen de diesel prijs en de prijs voor andere brandstoffen steeds dichter bij elkaar. Dit omdat men de "smerige" diesel wil weren. Dit lijkt in Nederland nog geen probleem.

Anderzijds lees ik op internet dat LPG (wat eigenlijk een afvalproduct is) zijn beste tijd wel heeft gehad.

Ik heb mijn glazen bol geraadpleegd, maar deze zegt geen antwoord te hebben. Hebben jullie een idee wat de beste keuze zou zijn? Ik verwacht de nieuwe auto tussen 5 en 8 jaar te behouden.
Hoe smerig is een hedendaagse diesel nog?
Mijn eerste diesel in 2004 had geen toetfilters, walmen uit de uitlaat met roet.
In 2008 een nieuwe diesel waarbij die walmen verleden tijd zijn door een roetfilter.
In 2013 een nieuwe diesel met partikelfilter, dat een stapje verder gaat.
En toen in 2014 een nieuwe diesel met partikel filter en een adblue systeem om nox uitstoot te neutraliseren.

Dit is een serieuze vraag, hoe smerig is zo’n nieuwe diesel?

Volgens mij heeft TNO onderzocht dat de fijnstofuitstoot van nieuwe auto’s bijna uitsluitend nog door remmen wordt gegenereerd. Vandaar dat de elektrische auto’s met een hoog gewicht een hogere fijnstof uitstoot scoorde dan met de brandstofauto.

Zo lang mijn baas diesel alsvoorwaarde stelt, rijd ik diesel... En misschien wel langer, want het rijdt zo veel beter en rustiger dan benzine. Ook op vakantie met bergen rijdt het zo veel lekkerder.

Gisteren lekker met cc op 105 op de snelweg, 1500 toeren en 2,7 liter / 100km.
Geen motorgeluid te horen, heerlijk rustig en voldoende koppel om te versnellen (300nm bij 1750 toeren)

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 25-02-2018 07:51 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

dfrenner schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:44:
Hoe smerig is een hedendaagse diesel nog?
Niet. We weten ondertussen dat zure regen niet het grootste gevaar is maar dat de CO2 uitstoot een veel groter probleem is. Laat diesel daar nou net een heel stuk beter zijn dan benzine en LPG.....
Zo lang mijn baas diesel alsvoorwaarde stelt, rijd ik diesel... En misschien wel langer, want het rijdt zo veel beter en rustiger dan benzine. Ook op vakantie met bergen rijdt het zo veel lekkerder.
Je baas interesseert zich niet voor wat er smerig is of niet. Die kijkt alleen naar de kosten. En Diesel wint, qua kosten per kilometer, nog steeds lang en breed van ieder alternatief behalve electrisch.

Als je voor het millieu gaat moet je electrisch gaan. CNG is nog een goede optie, daarna is Diesel het beste. Eigenlijk is benzine alleen nog interessant als je echt weinig kilometers maakt (minder dan 10k per jaar of zo). En LPG is alleen interessant als je al benzine hebt en plots veel meer kilometers moet gaan maken. In alle andere gevallen is Diesel simpelweg beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 08:56
Als ex-dieselrijder kan ik beamen dat diesel inderdaad rustiger rijdt dan benzine. Momenteel rijd ik hybride, wat voor mij qua rust zelfs nog boven het rijden met diesel staat.
De hybride is een automaat (had ik eerst mijn twijfels over) maar nu zou ik niet anders meer willen.

Verder is er in Nederland ook al een ontmoedigingsbeleid gaande voor (nu nog) oudere diesels: deze krijgen bijvoorbeeld volgend jaar een MRB verhoging van 15%. Let wel, dit geldt alleen voor diesels zonder roetfilter. Ook is het me op gevallen dat het verschil tussen de diesel en de benzine prijs toch wat kleiner is geworden. Bij de tankstations waar ik kwam lag dit rond de 37ct/l, nu zit dit tussen de 30 a 33 ct/l.

Dit alles heeft mij doen besluiten om van diesel af te stappen. Ook omdat ik mijn auto's altijd lang rijd. Voor mijn huidige auto ligt de planning op nog minimaal 7 tot 8 jaar. Tegen die tijd hoop ik dat elektrisch voor mij ook financieel haalbaar is en de grootste minpunten (voor mij) zijn opgelost: bereik en laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
agravain schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:17:

Verder is er in Nederland ook al een ontmoedigingsbeleid gaande voor (nu nog) oudere diesels: deze krijgen bijvoorbeeld volgend jaar een MRB verhoging van 15%. Let wel, dit geldt alleen voor diesels zonder roetfilter.
Schandalig, vaak zijn het net kwetsbare groepen die hiermee rijden omdat ze zich geen nieuwe wagen kunnen veroorloven, of liefhebbers die niet veel kilometers maken.
Die 'vieze' diesels kunnen vaak ook zonder problemen op pure plantaardige olie rijden, en met kleine aanpassingen op pure biodiesel rijden 8) . Dat geeft al heel wat minder uitstoot, men moet het probleem dus gewoon bij de bron aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Knuffelbeer schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar.

GM is de overkoepelende organisatie die onder andere de opel motoren levert. GM is een puur Amerikaans bedrijf die zich weinig zorgen maakt over de Europese markt. Niet alle motoren vallen binnen de gestelde Europese waarden, waardoor een benzine auto +/- 2k duurder wordt en een diesel 6k duurder wordt door de Europese regels. Ik heb deze verhoging nog net kunnen voorkomen. De LPG versie is ineens niet meer leverbaar. (Verkeerd gekeken)

Ik heb me laten vertellen dat een dure BMW volgende week zo'n 15k duurder is. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar kan ik me wel voorstellen.
Pfoe. Wat een bedragen. 9k verschil dus.
Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:53:
[...]

Niet. We weten ondertussen dat zure regen niet het grootste gevaar is maar dat de CO2 uitstoot een veel groter probleem is. Laat diesel daar nou net een heel stuk beter zijn dan benzine en LPG.....

[...]

Je baas interesseert zich niet voor wat er smerig is of niet. Die kijkt alleen naar de kosten. En Diesel wint, qua kosten per kilometer, nog steeds lang en breed van ieder alternatief behalve electrisch.

Als je voor het millieu gaat moet je electrisch gaan. CNG is nog een goede optie, daarna is Diesel het beste. Eigenlijk is benzine alleen nog interessant als je echt weinig kilometers maakt (minder dan 10k per jaar of zo). En LPG is alleen interessant als je al benzine hebt en plots veel meer kilometers moet gaan maken. In alle andere gevallen is Diesel simpelweg beter.
Goede onderbouwing. Je laat NOx en SO2 uitstoot volledig buiten beschouwing. Je laat de uitstoot van LPG volledig buiten beschouwing. Je hebt het alleen over CO2 uitstoot en de gevolgen maar lokale luchtkwaliteit hoor ik je niet over. Smog heb je niet alleen in china, het is er zelfs al in Parijs. Het komt steeds dichterbij en het hoeft zeker niet zichtbaar te zijn in de vorm van smog om schadelijk te zijn. Moet je voor de gein eens opzoeken wat dat doet met je levensverwachting. Je noemt een onberekend willekeurig omslagpunt. Zonder te onderbouwen beweer je dat alleen LPG achteraf inbouwen een optie is als je lagere kosten per km wil hebben. Een andere auto kopen of auto kopen met LPG af-fabriek heb je het niet over, al is dat soms zelf 9000!! euro goedkoper. Dit kenmerkt wel een beetje de discussie zoals die altijd is geweest. Mensen discussieren op basis van onderbuikgevoel en niet op basis van feiten.
Mylan Piron schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Schandalig, vaak zijn het net kwetsbare groepen die hiermee rijden omdat ze zich geen nieuwe wagen kunnen veroorloven, of liefhebbers die niet veel kilometers maken.
Die 'vieze' diesels kunnen vaak ook zonder problemen op pure plantaardige olie rijden, en met kleine aanpassingen op pure biodiesel rijden 8) . Dat geeft al heel wat minder uitstoot, men moet het probleem dus gewoon bij de bron aanpakken.
En zo blijven er altijd redenen om niks te doen, om niks te ontmoedigen. Als je zo arm bent dat je dat niet kunt betalen dan vraag ik me af waarom je 15k-20k km per jaar moet rijden. Als er zo weinig marge in je budget zit dan vraag ik me af waarom je uberhaupt auto rijdt.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 25-02-2018 09:42 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Diesel en schoon... en die toeslag op oude meuk onterecht?
De gemiddelde diesel bedrijfsbus stoot meer rotzooi uit dan een moderne vrachtwagen. Ik vervang braaf elk jaar mijn interieurfilter met actief koolstof, maar dan nog ruik je die dingen.

Diesel is voor tractors, vrachtwagens en zware terreinwagens, niet voor personenauto's. Fabrikanten hebben dat inmiddels ook in de gaten, zonder sjoemelen krijgen ze het niet binnen de gestelde normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Jullie gaan wel in op het vervuilende aspect van oude diesels, maar niet op de gestelde oplossingen (PPO, biodiesel)...

Ik vergat tevens ook HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) nog als alternatieve brandstof te vermelden, kan gewoon in iedere dieselwagen getankt worden (van Euro 0 tot Euro 6), en wordt uit plantaardige grondstoffen gemaakt. Lijkt me ook niet erg vervuilend, en dus een goede oplossing voor de toekomst?

Momenteel lijkt aardgas voor mij het meeste potentieel te hebben, aangezien het makkelijk te vervangen is door biogas uit vergisting.

[ Voor 19% gewijzigd door Mylan Piron op 25-02-2018 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als jij alle diesel wilt gaan vervangen met biodiesel of PPO hebben we oppervlakte te weinig op deze planeet.
Verder is het nog steeds diesel waarbij alleen de CO2 wordt gecompenseerd.

De klimaatdiscussie legt de focus onterecht vooral op CO2 en het compenseren ervan. Houtstook is ook CO2 neutraal, maar vraag eens iemand met COPD hoe graag die in de winter buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:52:
Diesel is voor tractors, vrachtwagens en zware terreinwagens, niet voor personenauto's.
Waarom precies? Die dingen kunnen prima op benzine rijden. Dat men dat niet wil is een centenkwestie.. maar dat is niet anders dan bij personenauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Waarom precies? Die dingen kunnen prima op benzine rijden. Dat men dat niet wil is een centenkwestie.. maar dat is niet anders dan bij personenauto's.
Zou prima kunnen, in Canada rijden de bussen ook op benzine, in Nederland rijden er bussen op CNG. Met diesel heb je over het algemeen meer koppel beschikbaar dan met benzine. Een tractor die een ploeg door de grond moet trekken doet dat makkelijker met een dieselmotor. Een vrachtwagen komt ook wel op plekken waar de weg niet vlak is.

Ik heb hiervoor 2 diesels gereden, nu een LPG auto. Met die diesels zonder gedoe gewoon door Noorwegen door de bergen gereden. Met de LPG in zuid Limburg geweest, dat vereist wel even een aangepaste rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Zou prima kunnen, in Canada rijden de bussen ook op benzine, in Nederland rijden er bussen op CNG. Met diesel heb je over het algemeen meer koppel beschikbaar dan met benzine. Een tractor die een ploeg door de grond moet trekken doet dat makkelijker met een dieselmotor. Een vrachtwagen komt ook wel op plekken waar de weg niet vlak is.

Ik heb hiervoor 2 diesels gereden, nu een LPG auto. Met die diesels zonder gedoe gewoon door Noorwegen door de bergen gereden. Met de LPG in zuid Limburg geweest, dat vereist wel even een aangepaste rijstijl.
Tja, maar dat is omdat die motor er in principe niet automatisch voor bedoeld is. Ik ken die lpg auto niet maar als het iets als een vrij lichte 16v benzinemotor is heb je onderin nu eenmaal minder vermogen. Dat kun je niet zomaar op een vrachtauto projecteren.. je zou bijvoorbeeld een flinke compressor kunnen plaatsen om het koppel laag in de toeren op te krikken. En een wat grotere cilinderinhoud, als dat een beetje goed gebalanceerd is zie je dat niet eens perse in het verbruik terug.

Trouwens, die dieselmotor die je noemt is waarschijnlijk ook stiekem een turbodiesel. Dat is eigenlijk ook al geen heel eerlijke vergelijking want die lpg auto had waarschijnlijk geen turbo. Met een turboloze diesel zag het plaatje er ook al wat anders uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 25-02-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mylan Piron schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:57:
Jullie gaan wel in op het vervuilende aspect van oude diesels, maar niet op de gestelde oplossingen (PPO, biodiesel)...

Ik vergat tevens ook HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) nog als alternatieve brandstof te vermelden, kan gewoon in iedere dieselwagen getankt worden (van Euro 0 tot Euro 6), en wordt uit plantaardige grondstoffen gemaakt. Lijkt me ook niet erg vervuilend, en dus een goede oplossing voor de toekomst?

Momenteel lijkt aardgas voor mij het meeste potentieel te hebben, aangezien het makkelijk te vervangen is door biogas uit vergisting.
Ik snap je punt maar om al die brandstoffen te "telen" worden er complete bossen neergehaald. Dus hoeveel beter dat is vraag ik me af. Plus wat JGC zegt.
[...]

Met diesel heb je over het algemeen meer koppel beschikbaar dan met benzine.
Wordt altijd wel gezegd maar de vergelijking gaat dan meestal tussen een turbodiesel en een niet-turbo benzine, niet helemaal eerlijk mijn inziens. Pak ik bijvoorbeeld een Golf 5 SDI (atmosferisch) erbij, een van de laatste auto's die ik ken die met een atmosferische diesel is geleverd, dan zie je dat deze een abominabele 133nm uit een 1.9 haalt...De 2.0 benzine heeft 170nm. Ook atmosferisch. De nieuwste Golf 1.0 turbo heeft zelfs 200nm. Per liter haal je meer uit benzine. Ja, een benzinemotor verbruikt ook meer ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:46:
Wordt altijd wel gezegd maar de vergelijking gaat dan meestal tussen een turbodiesel en een niet-turbo benzine, niet helemaal eerlijk mijn inziens. Pak ik bijvoorbeeld een Golf 5 SDI (atmosferisch) erbij, een van de laatste auto's die ik ken die met een atmosferische diesel is geleverd, dan zie je dat deze een abominabele 133nm uit een 1.9 haalt...De 2.0 benzine heeft 170nm. Ook atmosferisch. De nieuwste Golf 1.0 turbo heeft zelfs 200nm. Per liter haal je meer uit benzine. Ja, een benzinemotor verbruikt ook meer ;)
Die turbo op de benzinemotor gaat je niets helpen om het koppel in de lage toeren te verhogen.....

En ja, per liter haal je meer uit benzine als je op hoge toeren rijdt. En dat is ook exact waarom hij meer verbruikt én meer vervuilt.

De turbo op de diesel is alleen bedoelt om zijn zwakte wat te compenseren en dus een hogere top te kunnen halen en wat sneller te kunnen accelereren boven de 50km/u. Maar kijk nou eens naar de powercurve van een diesel ten opzichte van een benzine motor. De diesel heeft zijn volle koppel bijna meteen beschikbaar. De benzine motor zal naar de 5000 toeren moeten om dat te doen. En dus is het heel onprettig om een benzinemotor op 2000rpm te rijden terwijl ik mijn diesel gewoon op 1500rpm in de cruise control zet en genoeg power beschikbaar heb om te accellereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Tja, maar dat is omdat die motor er in principe niet automatisch voor bedoeld is. Ik ken die lpg auto niet maar als het iets als een vrij lichte 16v benzinemotor is heb je onderin nu eenmaal minder vermogen. Dat kun je niet zomaar op een vrachtauto projecteren.. je zou bijvoorbeeld een flinke compressor kunnen plaatsen om het koppel laag in de toeren op te krikken. En een wat grotere cilinderinhoud, als dat een beetje goed gebalanceerd is zie je dat niet eens perse in het verbruik terug.

Trouwens, die dieselmotor die je noemt is waarschijnlijk ook stiekem een turbodiesel. Dat is eigenlijk ook al geen heel eerlijke vergelijking want die lpg auto had waarschijnlijk geen turbo. Met een turboloze diesel zag het plaatje er ook al wat anders uit.
Golf 3 1.9D "eco", Peugeot 206 1.4HDI, Peugeot 207SW 1.6VTI

De golf moest het hebben van zijn motorinhoud, de HDI compenseert dat verlies met een turbo en die VTI is sowieso hoogtoerig maar met nog redelijk wat koppel onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:53:
[...]

Die turbo op de benzinemotor gaat je niets helpen om het koppel in de lage toeren te verhogen.....

En ja, per liter haal je meer uit benzine als je op hoge toeren rijdt. En dat is ook exact waarom hij meer verbruikt én meer vervuilt.

De turbo op de diesel is alleen bedoelt om zijn zwakte wat te compenseren en dus een hogere top te kunnen halen en wat sneller te kunnen accelereren boven de 50km/u. Maar kijk nou eens naar de powercurve van een diesel ten opzichte van een benzine motor. De diesel heeft zijn volle koppel bijna meteen beschikbaar. De benzine motor zal naar de 5000 toeren moeten om dat te doen. En dus is het heel onprettig om een benzinemotor op 2000rpm te rijden terwijl ik mijn diesel gewoon op 1500rpm in de cruise control zet en genoeg power beschikbaar heb om te accellereren.
Golf 1.0 TSI heeft 200nm op 1400rpm. Kun jij mij een 1.0 turbodiesel aanwijzen die dat ook doet? Dus nee, ik ben het zeker niet met je eens. Een turbo op een benzinewagen is zeer zeker niet om alleen in de hoge toeren extra koppel en daarmee vermogen te maken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:58:
[...]

Golf 1.0 TSI heeft 200nm op 1400rpm. Kun jij mij een 1.0 turbodiesel aanwijzen die dat ook doet? Dus nee, ik ben het zeker niet met je eens. Een turbo op een benzinewagen is zeer zeker niet om alleen in de hoge toeren extra koppel en daarmee vermogen te maken.
De Golf 1.0 TSI heeft inderdaad zo'n 150nm op 1400, de 200 zit pas op 2000 toeren. (https://www.autoweek.nl/r...n-golf-10-tsi-bluemotion/)
De Megane 1.5 diesel zit op 1750rpm op 380nm.
What's your point?

[ Voor 6% gewijzigd door Croga op 25-02-2018 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:57
JT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:35:

En zo blijven er altijd redenen om niks te doen, om niks te ontmoedigen. Als je zo arm bent dat je dat niet kunt betalen dan vraag ik me af waarom je 15k-20k km per jaar moet rijden. Als er zo weinig marge in je budget zit dan vraag ik me af waarom je uberhaupt auto rijdt.
Omdat mensen niet altijd de keus hebben om vlakbij huis te werken...

Als je in de randstad woont kan je echt geen huis in Amsterdam betalen. Dan moet je toch verder weg wonen. Vlakbij huis is het werk niet altijd voor het oprapen. Dus nee, makkelijk zeggen: "fiets maar 90km per dag" is niet helemaal realistisch.

Een goedkope diesel (want zuinig en goedkoop) is dan echt veel goedkoper dan een benzine. Mij scheelt diesel vs benzine tussen de 500 en 1500 euro. Best veel als je weinig verdient.

Zelf is het puur een kostenplaatje afweging. OV zou ik best willen, maar naar mijn werk (toch een aardig dorp met 45.000 inwoners en veel high-tech industrie) is geen directe busverbinding (1,5 uur rijden). Trein wordt al jaren over gesproken, maar niets gedaan.

Auto's waren volgens mij bijvoorbeeld voor 9% van het fijnstof verantwoordelijk. De havens, veeteelt etc is een veel grotere boosdoener. Vliegtuigen zijn ook niet schoon te noemen en daar heffen we niet eens belasting op.

Pak eerst de grootste problemen maar effectief aan. En niet met energiecertificaten, milieuregels bij bouw waar 1 zonnepaneel net zo goed is als echt goed isoleren van een huis etc. Maarja NL is als de dood om de industrie maar een haar breed in de weg te liggen... Want "banen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

[...]
Hoezo aangepaste rijstijl? Ik woon in Zuid-Limburg en heb een LPG-auto, maar ik rij hier niet anders :)
Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:05:
[...]

De Golf 1.0 TSI heeft inderdaad zo'n 150nm op 1400, de 200 zit pas op 2000 toeren. (https://www.autoweek.nl/r...n-golf-10-tsi-bluemotion/)
De Megane 1.5 diesel zit op 1750rpm op 380nm.
What's your point?
Diesel en benzine Nm kan je niet een op een vergelijken :) De versnellingsbak van een diesel heeft veel langere overbrengingen, waardoor je ook meer trekkracht nodig hebt voor dezelfde prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Croga schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:53:
[...]

Wat je zegt slaat eigenlijk nergens op.
Een turbo is juist bedoeld om meer kracht bij lage toeren te krijgen, niet hoge. En dat geldt net zo goed voor benzinemotoren. De turboloze 16 kleppers (om even bij 4 clylinder te blijven, dat waren juist de toerendraaiers.

Heb je de koppelcurve van een benzinemotor met turbo wel eens gezien? Die is net zo vlak hoor. Hooguit het turboloze deel zal wat minder zijn bij benzine, maar dan praat je over de quasi stationaire niveau's.
Die kan je net zo schakellui rijden als turbodiesel.

Ik kan in mijn huidige auto, een 2.0 benzine mét turbo, op de snelweg supergemakkelijk in de 6 blijven rijden, als het moet tot 80 km/h. Er blijft altijd een surplus aan vermogen beschikbaar om ZONDER terug te schakelen in te halen. Inderdaad, nét als een diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MK1998NL schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Hoezo aangepaste rijstijl? Ik woon in Zuid-Limburg en heb een LPG-auto, maar ik rij hier niet anders :)

[...]

Diesel en benzine Nm kan je niet een op een vergelijken :) De versnellingsbak van een diesel heeft veel langere overbrengingen, waardoor je ook meer trekkracht nodig hebt voor dezelfde prestaties.
Gulperberg moest ik nog flink wat toeren voor maken. Dat terwijl de 206 destijds in Noorwegen zonder problemen 50 in de 3 met 10% omhoog ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32
Even hier naar ideeen polsen: mijn vrouw heeft een bmw x3 besteld met 2.0 turbo benzine (184pk/290nm). Voornamelijk stadsverkeer maar gaan deze dure wagen toch ook vaker gebruiken voor ritjes met de kinderen en uitstappen. Aangezien ik altijd al diesel heb gereden (firmawagen) en dus hoog koppel gewoon ben van een diesel, vraag ik me af of zo een benzine sterk genoeg is. Op autofora willen ze doorgaans sneller en meer, waarbij ze soms een 300pk sterke motor met 500nm al zwak vinden, dus ben meer op zoek naar advies van doorsnee chauffeurs ipv petrolheads.

Jullie idee? Alternatief is een 20d met 190pk/400nm maar doen toch weinig km waardoor ik twijfel of diesel dan niet risicovol is qua onderhoud en doorverkoop. Kunnen ook upgraden naar zwaardere versie met 255pk/350nm maar blijft benzine die hoog in toeren moet. Maak me vooral zorgen over hernemingen bij een benzine.

Jullie idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

_JGC_ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:57:
[...]

Gulperberg moest ik nog flink wat toeren voor maken. Dat terwijl de 206 destijds in Noorwegen zonder problemen 50 in de 3 met 10% omhoog ging.
Welke 2 motoren vergelijk je hier? Een natuurlijk aangezogen benzine/LPG motor met een turbo diesel? Dan bespreek je eerder het verschil tussen wel en geen turbo, in plaats van diesel versus benzine/LPG :)
lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:04:
Even hier naar ideeen polsen: mijn vrouw heeft een bmw x3 besteld met 2.0 turbo benzine (184pk/290nm). Voornamelijk stadsverkeer maar gaan deze dure wagen toch ook vaker gebruiken voor ritjes met de kinderen en uitstappen. Aangezien ik altijd al diesel heb gereden (firmawagen) en dus hoog koppel gewoon ben van een diesel, vraag ik me af of zo een benzine sterk genoeg is. Op autofora willen ze doorgaans sneller en meer, waarbij ze soms een 300pk sterke motor met 500nm al zwak vinden, dus ben meer op zoek naar advies van doorsnee chauffeurs ipv petrolheads.

Jullie idee? Alternatief is een 20d met 190pk/400nm maar doen toch weinig km waardoor ik twijfel of diesel dan niet risicovol is qua onderhoud en doorverkoop. Kunnen ook upgraden naar zwaardere versie met 255pk/350nm maar blijft benzine die hoog in toeren moet. Maak me vooral zorgen over hernemingen bij een benzine.

Jullie idee?
Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. De Nm's van de 20i komen eerder vrij als bij de 20d. Daarnaast is, zoals ik zei, diesel en benzine vermogen niet één op één te vergelijken. Diesels hebben namelijk langere overbrengingen, om te compenseren dat ze een pak minder toeren kunnen draaien.

Dat zie je ook terug in de acceleratie tijden: maar net 0,3 seconden verschil, terwijl je +30% meer trekkracht zou moeten hebben. Vergelijk je de 30i met de 20d, dan zie je dat de benzine versie 1,7 seconden sneller op de 100 zit, ondanks 50Nm minder trekkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:04:

Jullie idee?
Die 2.0 benzine is best krachtig, maar een X3 is relatief zwaar (tot 1800kg) en je moet altijd 4 wielen aandrijven. Een diesel zou ik niet zo snel overwegen als ik veel stadsverkeer zou rijden. BMW heeft ook een nog sterkere 2.0 benzine, de X3 28i. Is dat geen optie?
Ik zou eerst eens gaan proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32
Psy, de X3 20i en 30i zijn momenteel niet proef te rijden (toch niet in Belgie) omwille van problemen met de roetfilters die blijkbaar slecht leverbaar zijn. Daarom zijn ook alle leveringen van de benzine X3's tot nader order uitgesteld. De nieuwe X3 komt trouwens met ofwel de 20i of 30i (beide 2.0 - 4cyl) of de 40i (6cyl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
psy schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:35:
Die 2.0 benzine is best krachtig, maar een X3 is relatief zwaar (tot 1800kg) en je moet altijd 4 wielen aandrijven. Een diesel zou ik niet zo snel overwegen als ik veel stadsverkeer zou rijden. BMW heeft ook een nog sterkere 2.0 benzine, de X3 28i. Is dat geen optie?
Ik zou eerst eens gaan proefrijden.
De 2.0i trekt in 8,3 sec naar de 100.... Wat is de toegevoegde waarde van een 2.8?
Nog sneller stil staan bij het volgende stoplicht?

En de 2.0 180pk en 255pk schelen in gewicht niet heel veel. Beide zitten ze onder de 1700kg.

Met die 8 trap automaat bij de 180pk (da's in NL in elk geval de enige optie zag ik zo snel) zou ik mij om het gevoel van de acceleratie ook niet druk maken. Denk dat je ook bij deze een prima schop onder je kont krijgt.

Kan het harder? Ja uiteraard. Kost ook meer (is een keuze) en als je 't niet echt nodig hebt (trekvermogen) is 't hoofdzakelijk een status ding. Is 't in de sociale kring gewenst, dan een zwaardere motor. Is common sense ook prima, dan doe lekker wat voor jullie het beste voelt.

Overigens, ik rijd zakelijk diesel en prive onderstaande benzine auto's. De 2.7 is puur gekocht voor het trekken van (zware) aanhangers. Ik ben telkens weer verbaasd op de snelweg hoe eenvoudig de 2.7 accelereert, met slechts 190pk/230nM op 1645kg.

[ Voor 9% gewijzigd door Harry op 25-02-2018 13:10 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Harry ik vind die acceleratie eerlijk gezegd verbazingwekkend, ik las inderdaad ook juist dat de 8 traps automaat nu standaard is....zou dat zoveel uitmaken?
183 pk, 1800kg 1690kg, en dan met dik 8 seconden op 100 zitten? Ik moet het nog zien, eerlijk gezegd.

[ Voor 2% gewijzigd door psy op 25-02-2018 13:14 . Reden: gewicht ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste