• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:30
Oxigeon schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:16:
Eigenlijk zit ik toch met smart te wachten op het exemplaar wat ik heb gekocht via Marktplaats. Eigenlijk had hij gisteren moeten aankomen. Vandaag lijkt hij ook niet aan te komen zegt mijn Postnl app. Ik begin er bijna in te geloven dat ik opgelicht ben. Maar ik wacht het nog eventjes af.
De post is erg traag rond sinterklaas en kerst. Pakketjes van particulieren komen achteraan de rij, zo werkt het nou eenmaal, (groot) zakelijk gaat voor. Heb exact het zelfde gehad rond sinterklaas. Pakket was 3 a 4 dagen later als gepland.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:47
Bezorgdiensten zijn druk rond deze tijd; mijn Bol pakketje kwam ook een dag later dan verwacht ;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Luuk84 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:10:
[...]

De post is erg traag rond sinterklaas en kerst. Pakketjes van particulieren komen achteraan de rij, zo werkt het nou eenmaal, zakelijk gaat voor. Heb exact het zelfde gehad rond sinterklaas. Pakket was 3 a 4 dagen later als gepland.
Is niet als pakketje verstuurd. Dan had ik dit uiteraard wel verwacht. Meneer antwoord wel gewoon op de vragen of het al verstuurd is etc. Dus gok dat het wel echt verstuurd is. Zijn andere advertenties (foto's) lijken op dezelfde tafel te zijn genomen. Ik gok dus eigenlijk dat de post het wel degelijk druk heeft. Hij zou het dinsdag net voor 18.00 gepost hebben. Dan zou hij of gisteren of vandaag moeten aankomen. Maar mijn app geeft deze briefpost niet aan. Ik gok dan toch op morgen. Ik neem namelijk aan dat de bezorgers het overal drukker hebben deze dagen

EDIT: Meneer zegt me net dat hij een bewijsje heeft. Dit betekend dus dat hij het met de pakketpost heeft meegestuurd. Dit verklaard al veel meer dat het langer onderweg is. Dit bewijsje stuurt hij me straks eventjes op. Als ik voor de kerstdagen maar kan gamen :P

Tegenwoordig maakt een briefstuk van 100-350gr niet veel meer uit qua kosten dan een brievenbuspakje

[ Voor 16% gewijzigd door Oxigeon op 19-12-2019 10:13 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:30
@Oxigeon Mooi zo!
Ik heb het idee dat alles met een track&trace code hetzelfde behandeld wordt, pakket of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:48
Die vertraging is gewoon voorbereiding op de game. Daar komen deliveries soms ook niet op tijd aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:14
Anton.net schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:39:
Die vertraging is gewoon voorbereiding op de game. Daar komen deliveries soms ook niet op tijd aan ;)
Je krijgt wat meer vrede en begrip met vertraagde bezorgingen :+ Ik kijk de laatste tijd serieus heeel ietsjes anders naar de pakketbezorgers en busjes _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Haha ja dat kan kloppen. Game nog niet binnen en geloof dat het vandaag ook niet gaat gebeuren. Meneer is me volgens mij aan het lijntje aan het houden. Verzendbewijs vertikt hij ook om te geven. Indien ik hem nie ontvang zal ik toch maar na de kerst ergens aangifte doen. Klein bedrag, aangifte mag. Interesseert me werkelijk geen moer. Is me iets te ver weg om erheen te rijden voor €25,-.

Had toch eigenlijk wel zin om de game van het weekend te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:26
Hier begonnen met de game. Ben erg benieuwd :)
Eerste indruk is dat het er grafisch echt goed uitziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynox
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:24
Oh my, die ziplines!! Heerlijk om allemaal punten strategisch aan elkaar te verbinden en daarmee uiteindelijk door de bergen te kunnen scheuren. En wat een fantastisch gevoel ook als je ziet dat andere spelers er gebruik van maken :D

Mijn PSN trophies (opent PSNProfiles profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 19:59
Ik vond die laatste paar chapters echt iets teveel van het goede wat werd dat einde lang uitgerekt zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 07:34
Lynox schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:07:
Oh my, die ziplines!! Heerlijk om allemaal punten strategisch aan elkaar te verbinden en daarmee uiteindelijk door de bergen te kunnen scheuren. En wat een fantastisch gevoel ook als je ziet dat andere spelers er gebruik van maken :D
Inderdaad, totaal geen gebruik van gemaakt tot ik de bergen in ging, wat een genot om zo snel tussen punten te kunnen reizen ipv door de sneeuw te ploeteren. Alleen af en toe ga ik naar een zipline toren toe die vervolgens nergens heen leidt, jammer. Maar goed dan heb ik weer wat te fixen, heb nu iets van 20 torens gebouwd, lekker netwerkje opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:15

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik ga pas ziplines bouwen aan de rand van een regio als het aansluitende gebied ook op het netwerk wordt aangesloten, zodat ik beter rekening kan houden met de ziplines van anderen die dan op de kaart komen. En mocht ik een redesign nodig hebben omdat aansluitende ziplines net te ver weg staan, dan haal ik alleen mijn eigen weg en bouw deze opnieuw op op een plek die beter uit komt. :Y)
Ziplines van anderen laat ik normaal gesproken staan, want die leveren toch geen extra bandbreedte op als ik ze zou weghalen. Alleen als ze in de weg staan haal ik die weg.

Tip: level nieuwe ziplines naar een nieuw gebied meteen naar level 2, zodat je de volgende direct 350 meter verder kan neerzetten. Zo hoef je niet al je materialen direct mee te sleuren naar de nieuwe locatie. Er hoeft maar 1 zipline level 2 te hebben en die 350 meter werkt dan zowel heen als terug. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chrasher op 30-12-2019 17:22 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Ik heb hem voor €40 toch ook maar besteld bij Nedgame, ben zeer benieuwd, heb nog weinig begrepen van de game maar had wel begrepen dat dat een beetje de bedoeling was ofzo.
Hou wel van een beetje mysterie in games.

Als het goed is komt hij morgen, als PostNL al door de kerstdrukte heen is tenminste.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb nu een aantal uurtjes erin zitten en vind de main story onderhoudend genoeg. Maar ik heb het idee dat de side-orders vooral veel werk zijn en weinig toevoegen. Ook snap ik niet altijd wat voor zin het heeft om structures te levelen of waarvoor je nu precies die likes nodig hebt.

Heb overigens redelijk wat tijd gestoken in het aanleggen van die snelweg, krijg ik opeens die zip lines...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Heb de game ook binnen en heb ook een paar uurtjes gespeeld.
Jemig, tegen mijn verwachting in enorm blij met deze game! Ben positief verrast :) Ik was een beetje bang dat net als met MGS V ik na het begin van de game compleet de interesse erin zou verliezen. Weet niet precies wat het was met MGS V maar ik kon er gewoon totaal niet in komen en vond de besturing maar vervelend, bij Death Stranding moet ik zeggen dat ik totaal geen moeite heb met de besturing en het verhaal grijpt me ontzettend aan, alleen als je zwaar beladen bent kan het wel vervelend zijn als je ver moet lopen, maar tot nu toe vind ik het lekker spelen.

Net als @SirLenncelot hierboven vraag ik me ook af wat dat levelen van verschillende attributen en inderdaad structures voor effect heeft, en waar die likes voor nodig zijn? (Ik spam wel de like button als ik iets nuttigs van iemand anders gebruik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
SirLenncelot schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:19:
Ook snap ik niet altijd wat voor zin het heeft om structures te levelen (...)
Structures levelen maakt ze weerbaarder tegen Timefall, ze zullen minder snel roesten. Als ze namelijk te ver doorgeroest zijn verliezen ze hun functie. Maak je hier niet te veel zorgen om, ze gaan ruim honderd uur mee.
Ziplines levelen naar lvl2 maakt dat ze 350m kunnen overbruggen ipv 300m.
Level 2 structures kun je uitrusten met een muziekje of een hologram, gewoon omdat het kan.
(...) of waarvoor je nu precies die likes nodig hebt.
Met likes level je Sam op, via de 5puntige ster aan het eind van het evaluatiescherm. Bij elke 10 levels op een ster-punt wordt een attribuut van Sam verbeterd, denk aan bv stamina, maximaal draagbaar gewicht, stabiliteit, langer je adem inhouden etc. Afhankelijk van wat voor soort order je gedaan hebt.
Heb overigens redelijk wat tijd gestoken in het aanleggen van die snelweg, krijg ik opeens die zip lines...
En nu gebruik je de snelweg niet meer? Succes als je een order van >300kg moet vervoeren ;)
De snelweg blijft altijd handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 03-01-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx, die snelweg draagt in ieder geval goed bij aan het aantal likes dat ik krijg.

Maar heeft het echt zin om veel side-orders te doen? Voor mijn gevoel is het resultaat vrij minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
Je krijgt van een aantal preppers best handige gadgets als je ze levelt, alleen daarom is het al de moeite waard.
Verder zijn standard orders vooral handig als je je stats wil levelen of als je alle preppers en facilities naar 5 sterren probeert te krijgen met oog op de eventuele platinum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Hahaha wat ik nu weer mee maakte, geniaaaal!!! De game blijft me verbazen!!!

spoiler: pas op, de inhoud is breekbaar
Ik kreeg al een slecht vermoeden toen ik een pakketje aan fragile moest bezorger en ik erachter kwam dat het een kleine waterstofbom was, zeker gezien haar geschiedenis, maar ik dacht ach ja, ik zie wel wat er gebeurt, zal vast bij het verhaal horen, dus ik zet hem op de auto en rij richting south knot city,
onderweg nog wat wegen hersteld, kom ik aan in south knot city....
ontploft die bom ineens....
en hoor ik weer precies wat die man zei toen ik die bom aan nam.
"Says here the client is fragile herself,
careful, the contents are fragile.....
Kan me niet herinneren dat een game me ooit zo goed in de maling heeft genomen, gewoon ervan uit gegaan dat het bij het verhaal hoorde. Boem! Was ineens de hele stad weg 8)7
Edit: van die bom kom je niet zomaar af ook blijkbaar, haha, moest dus fragile opzoeken in dat distributiecentrum.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalder op 06-01-2020 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik vraag me af hoeveel mensen er niét ingetrapt zijn _O-
Kalder schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:34:

spoiler:
Edit: van die bom kom je niet zomaar af ook blijkbaar, haha, moest dus fragile opzoeken in dat distributiecentrum.
spoiler:
Je komt er heel simpel vanaf door de koffer in het teermeer te gooien ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Superkiwi op 06-01-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:26
Gisteren het verhaal afgesloten.
Ben erg enthousiast over het geheel.

Ook ik begon met het idee van een walking simulator.
Gelukkig de game in de aanbieding kunnen kopen om zo de drempel wat lager te maken.

Maar wat een game..

Nu langzaam stukje en beetje het wegennet uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Na 142 uur ook het spel helemaal uitgespeeld, en platinum gehaald. De laatste trophy (alle ranks naar level 60 levellen) was best irritant, het gaat errug langzaam met dat levellen, en het is lastig om goeie orders ervoor te vinden. Maar met de ziplines uiteindelijk redelijk efficient kunnen afronden.

Maar desondanks, genoten van de game, ik werd er echt enorm ingezogen, en die plot twists...damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
ThaDanus schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:47:
Na 142 uur ook het spel helemaal uitgespeeld, en platinum gehaald. De laatste trophy (alle ranks naar level 60 levellen) was best irritant, het gaat errug langzaam met dat levellen, en het is lastig om goeie orders ervoor te vinden.
Ik heb ongeveer hetzelfde aantal uur erin gestopt, 130-140 lijkt ook wel een beetje het gemiddelde te zijn voor de platinum. De level 60 trophy had ik trouwens al gehaald vóór het uitspelen van het verhaal, net als alle preppers op level 5 zetten. Na het verhaal heb ik dan ook helemaal niks meer hoeven te grinden; all play no work :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Ik wilde alle preppers op level 5 hebben, maar die laatste
spoiler:
(de first prepper)
wilde maar niet omhoog en bleef op twee sterren staan, dus uiteindelijk had ik zoiets van, uitspelen en daarna terugkomen. Daar had ik overigens meer last van, ook
spoiler:
de Collector
bleef heel lang op twee sterren staan totdat ik verder ging met het verhaal, en daarna ging het opeens heel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 22:45
Ik ben onlangs begonnen met deze game en ik moet zeggen dat, ondanks het een "loop-van-a-naar-b" game is, het mij aangenaam heeft verrast! Maar ik heb wel een aandachtspunt, of eigenlijk meerdere.
1) Vonden jullie ook dat de UI chaotisch is? Ik game op een aardig groot 4k scherm, maar ik kan tutorials amper lezen. En al die schermpjes vind ik net even too much sci-fi.
2) Ik vind het ook verrekte veel informatie om te verwerken allemaal. En dan doel ik op de mogelijkheden die de game met zich meebrengen. Wanneer gebruik je je persoonlijke locker, wanneer gebruik je al die materialen die je kan oprapen. Wanneer recycle je meuk? En ga zo maar door.

Qua verhaallijn prima in orde, maar ik mis echt duidelijkheid in de mogelijkheden wat je allemaal kan.
Iemand nog meer last van (gehad)? En komt dat goed naarmate je verder bent in de game?

[ Voor 3% gewijzigd door botwood op 20-01-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
botwood schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:57:
2) Ik vind het ook verrekte veel informatie om te verwerken allemaal. En dan doel ik op de mogelijkheden die de game met zich meebrengen. Wanneer gebruik je je persoonlijke locker, wanneer gebruik je al die materialen die je kan oprapen. Wanneer recycle je meuk? En ga zo maar door.
- Private locker: eigen opslag voor spullen die je niet direct nodig hebt
- Share locker: alles wat je hier in gooit kunnen andere spelers eruit halen. Je kan hier ook cargo van andere spelers uit halen, als je dat dan aflevert op de juiste bestemming krijg je extra likes
- Als je materialen vindt kun je ze recyclen om de voorraad op die locatie aan te vullen. Als je een snelweg wil bouwen of structures wil upgraden kun je vervolgens materialen claimen op een locatie. Waarom de materialen niet in je private locker opslaan? Bij het bouwen worden te veel materialen weggegooid dus met recyclen en claimen kun je precies de juiste hoeveelheid maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
1) Vonden jullie ook dat de UI chaotisch is? Ik game op een aardig groot 4k scherm, maar ik kan tutorials amper lezen. En al die schermpjes vind ik net even too much sci-fi.
Niet chaotisch, wel zoals je zegt veel te klein. Soms iss het inderdaad nauwelijks leesbaar.

Dat was mij op zich wel vrij snel duidelijk, anders komt het na een tijdje vanzelf wel.
Recyclen heeft mstx hierboven al duidelijkheid over gegeven. Kleine toevoeging: als wapens, granaten, schoenen of wat dan ook aan vervanging toe zijn recycle je de oude. Krijg je er weer nieuwe marterials voor terug.

Iemand nog meer last van (gehad)? En komt dat goed naarmate je verder bent in de game?
Naarmate je meer speelt ga je alle mogelijkheden wel door krijgen. In het begin kan het inderdaad wat overweldigend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Kalder schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:34:

spoiler: pas op, de inhoud is breekbaar
Ik kreeg al een slecht vermoeden toen ik een pakketje aan fragile moest bezorger en ik erachter kwam dat het een kleine waterstofbom was, zeker gezien haar geschiedenis, maar ik dacht ach ja, ik zie wel wat er gebeurt, zal vast bij het verhaal horen, dus ik zet hem op de auto en rij richting south knot city,
onderweg nog wat wegen hersteld, kom ik aan in south knot city....
ontploft die bom ineens....
en hoor ik weer precies wat die man zei toen ik die bom aan nam.
"Says here the client is fragile herself,
careful, the contents are fragile.....
Kan me niet herinneren dat een game me ooit zo goed in de maling heeft genomen, gewoon ervan uit gegaan dat het bij het verhaal hoorde. Boem! Was ineens de hele stad weg 8)7
spoiler:
ik voelde wel aan dat er iets was. Volgens mij als je het item selecteert in de cargo dan staat er iets bij in de trend van "laat aan fragile zien". Of Sam zegt dat ergens. Dus dat wist ik wel maar ik ging ook wat tussendoor doen en toen ik te ver van de truck was klapte die.

anyway wat ik nog niet helemaal door heb, connection level vergroten, doe je dat door missies van die prepper aan te nemen of juist dingen bij die prepper te bezorgen. Dus krijg je de reward van de verzender of ontvanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 22:45
@mstx @dvdkiwi Thanks voor de verhelderende input. Ik zal rustig verder spelen en vanuitgaande dat het vanzelf allemaal wel op zijn plek valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

SirLenncelot schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:02:
[...]

spoiler:
ik voelde wel aan dat er iets was. Volgens mij als je het item selecteert in de cargo dan staat er iets bij in de trend van "laat aan fragile zien". Of Sam zegt dat ergens. Dus dat wist ik wel maar ik ging ook wat tussendoor doen en toen ik te ver van de truck was klapte die.

anyway wat ik nog niet helemaal door heb, connection level vergroten, doe je dat door missies van die prepper aan te nemen of juist dingen bij die prepper te bezorgen. Dus krijg je de reward van de verzender of ontvanger?
Volgens mij krijg je alleen van de ontvanger likes, en je levelt (die 5 sterren) de locatie op waar je net bezorgd hebt.
Dacht ik, correct me if i'm wrong!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
@Kalder je hebt het juist; je krijgt enkel likes van de ontvanger, niet van de zender.

Connectie level van een locatie of prepper verhogen kun je doen door orders op die locatie af te leveren en lost cargo voor die locatie in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
thnx! Welke preppers zijn het echt waard om in te investeren, welke upgrades zijn echt interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
Deze preppers zijn, kijkende naar de rewards die je van ze krijgt het meest de moeite waard imho:
The engineer, the craftsman, the collector, weather station, cossplayer, roboticist.
Daarnaast natuurlijk de grote distributie centra omdat je daar oa de beste voertuigen mee unlockt.
Hier een lijst met alle rewards van alle locaties.

Een echte delivery boy gaat natuurlijk voor 5 sterren op álle locaties ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Superkiwi op 21-01-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
thnx, tot nu toe heb ik niet het gevoel gehad dat upgrades echt onmisbaar waren. Maar desalniettemin leuk om wat dingen te verzamelen.

Enige waar ik tot nu toe wat energie in gestoken heb is het repareren van wegen en ziplines over de bergen heen, dat heeft het leven wel een stuk makkelijker gemaakt.

En zo'n hunt om overal 5 sterren te halen zie ik niet meer zitten, met werk, familie en sociaal gecombineerd is mijn tijd om te gamen al mager 😋

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 16:37
Mooie prijs.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
In het main menu. Kun je de grootte van de tekst instellen. Dit maakt het prima leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:17

s0kkie

Cowabunga

Online bij de Mediamarkt nu voor € 25,- :P
https://www.psx-sense.nl/...n-prikkie-bij-mediamarkt/
https://www.mediamarkt.nl...n-4-1624798.html?rbtc=tra|con|1659695|276802c6df9dc39cf5bd2eb9215e2ff9|p|&tduid=276802c6df9dc39cf5bd2eb9215e2ff9

[ Voor 40% gewijzigd door s0kkie op 24-01-2020 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
s0kkie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:59:
Online bij de Mediamarkt nu voor € 25,- :P
Goedemorgen spuit 11.
Kijk eens 3 berichten boven je :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:17

s0kkie

Cowabunga

dvdkiwi schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Goedemorgen spuit 11.
Kijk eens 3 berichten boven je :P
Potverdikkie, hij was dan vroeg lol
Excuses!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Gister begonnen, heerlijk hoe de eerste stukken zijn voor zover het kan nog vager dan de trailers, maar dat maakt het wel leuk :+

Kan niet wachten om vanavond verder te gaan, ben net in het stukje dat je:

spoiler:
De fik in de president hebt gezet en langs de creatures terug bent gesneaked

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B!g Boss
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Zit nu in episode 12. Maar damn, deze game is zooo goed! Verslavend tot en met. En verschrikkelijk mooi, check die beelden:
YouTube: Hiking, snowboarding, driving,falling, and enjoying the beautiful wo...
In de bergen, die sneeuw,... En die animaties... Ongelooflijk.
En degene die zeggen dat het een walking sim is:
YouTube: death stranding: what do you mean, walking sim ??? Full action gamep...
Actie meer dan genoeg!
Sowieso mijn game of the year 2019. Daarna sekiro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 12:04
Vandaag dan eindelijk gehaald. Wel jammer dat ik al een paar boss fights via Youtube heb gekeken. Maar dat mag de pret niet bederven.

Van de Assassin's Creeds en Far Crys van tegenwoordig krijg ik alleen maar een groot "been there done that" gevoel. Dus ik hoop dat deze unieke game mij weet te pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 16:56
Van het weekend ook DS uitgespeeld, wat een fantastische ervaring deze game.

Het zal zeker niet voor iedereen zijn, je moet af en toe wel echt even door die typische Kojima dingen heenbijten: cheesy namen, veel en lange cutscenes, belangrijke punten voor het verhaal/plot die 'opeens' nog even ingebeld worden door iemand, controls die niet altijd lekker werken (vooral in gevechten met het touwtje), verschrikkelijke UI, typische boss fights etc etc.

Maar de sfeer in de game is heel erg mooi en de gameplay ontwikkeld zich ook verschrikkelijk goed. Net wanneer je zat begint te raken van een bepaald game element, krijg je een gear upgrade waardoor die eerdere problemen amper meer spelen en je voor nieuwe uitdagingen komt te staan. Heel knap gedaan.

Het plannen van expedities naar nieuwe locaties, welke gear/voertuigen nemen we mee, en het delen van infrastructuur met andere spelers op dezelfde server zijn echt de twee hoogtepunten uit de game voor mij.

De voldoening als je na wat foutjes/slechte planning op het tandvlees aankomt op plaats van bestemming, zonder batterijen, weinig health, geen ammo etc is echt fantastisch. :D

Als ik dan toch een minpuntje moet noemen, de verhaal vertelling had wel wat beter opgebouwd kunnen worden. Ergens zo rond 2/3e of driekwart van de game krijg je me een informatie overflow van jewelste om het verhaal nog even af te maken. Dat had wel iets meer uitgespreid mogen worden gedurende de game. Zo duurt het einde veel te lang. Je moet meerdere keren de end credits helemaal doorlopen en krijgt dan nog even 1,5 tot 2 uur aan cut scenes voor de kiezen. Ook dat is iets wat Kojima niet vreemd is, maar je moet er wel tegen kunnen.

Al met al memorabele game die me nog wel even bij gaat blijven. Dikke 8 of 9 wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B!g Boss
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Ook uitgespeeld. 62 uur over gedaan. Wat een fantastische game! Op het einde wordt veel duidelijk. Kojima heeft weer bewezen dat je nooit aan hem moet twijfelen. TOP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
Sinds kort ook in het bezit van het spel en hoewel ik mijn twijfels had over het spel ben ik echt aangenaam verrast. De game voelt erg af en dat zie je aan alle kanten terug. De cutscenes zijn waanzinnig en het is ingame ook een audio/visueel spektakel. Ik ben halverwege chapter 2. Het lopen verveelt totaal niet. Het is wel veel informatie om te verwerken hoe het verhaal zit en wat je allemaal kunt doen en op wat voor manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Daar sluit ik mij bij aan. Zit ook nog in chapter 2 en ben er helemaal ingezogen. Het hiken voelt heel goed aan en ik verveel me totaal niet door het bizarre verhaal en de mystiek rond alle gebeurtenissen.

En misschien wel de mooiste open wereld game tot nu toe. De landschappen en cutscenes zijn verbluffend mooi.

Alleen worstel ik nog met het complexe menu en vind het nog overweldigend qua items en opties. Maar ga gewoon lekker verder, snap het vanzelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Je kunt na de update eindelijk die oradek melding kort maken in de settings. Had ik dat maar eerder gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Laatst online: 06-09 16:09
Als iemand nood heeft aan een voorbeeld van een volledig uitgebouwde zipline network te bekijken (in west region):

Komt van redddit
https://www.reddit.com/r/...e_network_central_region/

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/pl1osnhspe441.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Man wat een verslavend spel. Zit nu in chapter 5 (wat was ch4 kicken zeg) maar ben nog bezig met om de preppers van chapter 3 op 5 sterren te krijgen voordat ik de oversteek maak naar de kou.

Missies om items uit BT-gebieden te halen vond ik altijd creepy. Als ik 1 van de 6 items had dan vond ik het wel best, onderbroek zit dan al vol en dan peer ik hem. Maar nu dacht ik om wel voor alle items te gaan. Op een gegeven moment verloor ik mijn balans (had geen sticky gun bij me dus moest idiote capriolen met ladders uithalen om ergens bij te komen) en toen viel ik... vlakbij BT’s. Er was geen ontsnappen aan en op een gegeven moment verschijnt er een mini BT bossfight. Gelukkig wel de spullen ervoor bij me en nadat ie verslagen was het gebied veilig en kon ik weer in alle rust verder klooien.

Nog even bijkomen maar wat was dat cool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 13:16
Heerlijke game inderdaad, ben pas in chapter 2 heb net een boss fight gehad bij dat meer. Ga nu weer terug het gebied in aangezien ik nog heel wat niet gezien/gedaan heb.

Snap ook dat de game niet voor iedereen is maar ik ben in ieder geval fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

gisteren dan ook eindelijk aan de game begonnen na hem via een tweaker op de kop hebben getikt. Ben inmiddels bij de start van charter 2.

Ik wist niet echt wat ik van deze game moest verwachten. Ik heb bewust geen filmpjes ofzo bekeken. Maar wat is dit vet. Zodra de handdrukken in beeld komen schijnt je zowat in je broek.

Moet zeggen dat het zelfs in het begin al best een gruwelijk verhaal is. Als je zoiets bedenkt moet je wel bijna niet goed in je hoofd zijn. Hier kom je anders toch niet op.

Ik hoop de komende dagen/weken nog flink wat uren j de game te kunnen stoppen.

In charter 1 zag ik vooral bruggen en ladders van een Igor. Ik neem aan dat er dat straks veel meer zijn? En ook van andere mensen? Ik neem aan dat ik dat later in de game ga unlocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonder.h
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Oxigeon schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:23:

Moet zeggen dat het zelfs in het begin al best een gruwelijk verhaal is. Als je zoiets bedenkt moet je wel bijna niet goed in je hoofd zijn. Hier kom je anders toch niet op.

In charter 1 zag ik vooral bruggen en ladders van een Igor. Ik neem aan dat er dat straks veel meer zijn? En ook van andere mensen? Ik neem aan dat ik dat later in de game ga unlocken?
Om het kort te houden: Igor is een NPC, en ja, ja. Veel plezier verder (y)

Death Stranding is misschien nu wel actueler dan ooit, als 'Social Distancing Simulator'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:30
Wat heb ik genoten van dit spel, ik wist niet of het wat voor mij was (gameplay wise, altijd genoten van de Kojima verhalen/filmpjes) maar ik was hooked vanaf de eerste minuut. Heb er zo’n 70 uur over gedaan om het verhaal uit te spelen, en wat een verhaal.

Het stomme is dat ik lang nog niet alles uit de game heb gehaald, pas heel laat ben ik me in de wapens gaan verdiepen en ze gaan gebruiken, daarvoor heel erg van het sneaken. Maar met de wapens werken bleek verassend leuk en taktisch, mooi samenspel van bloodpacks, ammo en grenades.

De game is echt prachtig gemaakt, de wereld is prachtig en rijk en de gameplay, ik vond het zeer verfrissend hoe ze het lopen van a naar b echt een gameplay element te maken, het plannen van een route en het kiezen van je gear, het samenwerken met andere mensen, het managen van je cargo samen met een aantal floating carriers en dan in de mountains door BT invested gebied sneaken of over de meest onherbergzame rots ondergronden klauteren.

Het is wel jammer dat ik na het uitspelen een beetje het nut kwijt ben om verder te spelen, ik had me tijdens het verhaal misschien nog wat meer op exploren moeten werpen i.p.v. bezorgen.

Ik zal hem nog wel een keer spelen met een paar jaar, en dan proberen er nog meer uit te halen. Of misschien eens tussendoor om weer een avondje in die wereld te verliezen.

Maar desondanks chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 23:03
Oxigeon schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:23:
Hideo Kojima is een meesterbrein qua spellen. Zijn MGS series is een van mijn meest geliefde spellen. Dus ik verwacht sowieso prima games van hem. Als die zijn vrije space krijgt. Bij Konami had die dat niet, dus kon die niet door ontwikkelen. Maar bij Sony wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:04

westergas

rikkie_pc

@theduke1989 Er mag [PC] bij de topic titel ;)
Gisteren ingestapt (op de PC) en zit er meteen in, super crazy Kojima spul *O*

Spel draait bij mij op ~120pfs op de max settings @3440x1440 dus dat gaat prima. Wel af en toe een flinke hapering maar ik denk dat dit wel uit de wereld is met een verse windows/driver installatie.

[ Voor 43% gewijzigd door westergas op 17-07-2020 09:55 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
Mm, ik kan er niet helemaal wijs uit of dit een game is die voor mij iets is.

Ik heb MGS nooit gespeeld, dus geen idee wat er typisch aan een Kojima game is.

Spellen waar ik heel veel voldoening uit heb gehaald waren TLOUII, GoW, HZD, Spiderman, UC 1/4; de gebruike Sony Exclusives eigenlijk dus.

Ik ben niet van de ellenlange, trage games (RDR2 bijv.)

Wat is er zo ''apart'' aan deze game zonder in de spoilers te treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
bram1984 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:32:
[...]

Tegen die tijd was ik de gameplay en de langdradigheid zo zat, dat ik helemaal niks meer voelde bij het einde van RDR2. Ik snakte er naar en wist niet hoe snel ik de disc eruit moest trekken en de game moest verwijderen. :+
Ik heb het einde niet eens gehaald. Wat een saaie suffe meuk was dat zeg :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ArnoldSmiley schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:42:

Spellen waar ik heel veel voldoening uit heb gehaald waren TLOUII, GoW, HZD, Spiderman, UC 1/4; de gebruike Sony Exclusives eigenlijk dus.

Ik ben niet van de ellenlange, trage games (RDR2 bijv.)

Wat is er zo ''apart'' aan deze game zonder in de spoilers te treden?
Het is apart op meerdere fronten:

Ten eerste is de gameplay loop vrij uniek, zeker voor een AAA game waar normaliter altijd een veilige en middle of the road aanpak wordt gehanteerd, want de gemaakte kosten moeten worden terugverdiend. Deze game wijkt af van de gebaande paden en dat is vrij uniek voor een spel met zulke budgetten. Kojima en Sony namen hier een risico. Dus verwacht geen typische Ubisoft open world template game, generic 3rd person cover shooter of stealth game a la Metal Gear Solid.

De core gameplay loop is ladingen bezorgen van de ene naar de andere plek. Dat klinkt oersaai maar er zit behoorlijk wat diepgang in. Gameplay kijken op Youtube is niet te vergelijken met de game zelf spelen. Als je het dan toch ergens mee wilt vergelijken zou het zoiets als Mudrunner/Snowrunner kunnen zijn.

Het is een trage game, met veel rustige momenten en veel en lange cutscenes. Kojima maakt van de cutscenes vaak ware kunststukjes. De lore van Death Stranding is op zijn minst apart te noemen. Wil je alles begrijpen dan is het een kwestie van goed opletten tijdens de cutscenes en alle emails doorlezen. Kojima staat bekend om z'n rariteiten en veel dingen zijn over the top. Verwacht geen 'grounded in reality' game maar wel een sci-fi game met de nadruk op fiction.

Dit soort games komen misschien 1 of 2 keer per generatie voorbij en alleen daarom al wilde ik het de kans geven. Dat gezegd hebbende: deze game is zeker niet voor iedereen maar als je open wilt staan voor iets nieuws en anders dan zou ik het zeker een kans geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
ArnoldSmiley schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:42:

Als je van "interactieve films" houdt (zoals TLOU1/2) dan moet je DS zeker spelen. Het verhaal is erg aangrijpend en de kijk op leven en dood (en alles wat er tussen zit) vond ik heel interessant. Naast de leuke gameplay is alleen dat het al waard vind ik. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
mstx schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Als je van "interactieve films" houdt (zoals TLOU1/2) dan moet je DS zeker spelen. Het verhaal is erg aangrijpend en de kijk op leven en dood (en alles wat er tussen zit) vond ik heel interessant. Naast de leuke gameplay is alleen dat het al waard vind ik. :Y)
Dank. TLOU 1/2 is inderdaad vooral heel tof door de verhalende manier van gamen. Het verveelde mij geen minuut, plus 20-30 uur gameplay is voor mij echt meer als voldoende om mijn aandacht erbij te houden. Ik las dat de gameplay van DS richting 100 uur gaat; das wel wat erg veel, en ik ben bang dat het saai wordt

[ Voor 28% gewijzigd door ArnoldSmiley op 17-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
kazuka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Ten eerste is de gameplay loop vrij uniek, zeker voor een AAA game waar normaliter altijd een veilige en middle of the road aanpak wordt gehanteerd, want de gemaakte kosten moeten worden terugverdiend. Deze game wijkt af van de gebaande paden en dat is vrij uniek voor een spel met zulke budgetten. Kojima en Sony namen hier een risico. Dus verwacht geen typische Ubisoft open world template game, generic 3rd person cover shooter of stealth game a la Metal Gear Solid.

De core gameplay loop is ladingen bezorgen van de ene naar de andere plek. Dat klinkt oersaai maar er zit behoorlijk wat diepgang in. Gameplay kijken op Youtube is niet te vergelijken met de game zelf spelen. Als je het dan toch ergens mee wilt vergelijken zou het zoiets als Mudrunner/Snowrunner kunnen zijn.

Het is een trage game, met veel rustige momenten en veel en lange cutscenes. Kojima maakt van de cutscenes vaak ware kunststukjes. De lore van Death Stranding is op zijn minst apart te noemen. Wil je alles begrijpen dan is het een kwestie van goed opletten tijdens de cutscenes en alle emails doorlezen. Kojima staat bekend om z'n rariteiten en veel dingen zijn over the top. Verwacht geen 'grounded in reality' game maar wel een sci-fi game met de nadruk op fiction.

Dit soort games komen misschien 1 of 2 keer per generatie voorbij en alleen daarom al wilde ik het de kans geven. Dat gezegd hebbende: deze game is zeker niet voor iedereen maar als je open wilt staan voor iets nieuws en anders dan zou ik het zeker een kans geven.
Ook dank.Inderdaad, van Ubisoft's triple A games weet je wat je mag verwachten. Ik heb eigenlijk ook zelden een miskoop gedaan aan een triple A game. Ik sta open voor iets nieuws, mede ingegeven ook omdat ik het meerdendeel al gespeeld heb.

Wellicht dat ik hem via MP op de kop tik.

[ Voor 6% gewijzigd door ArnoldSmiley op 17-07-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:16
ArnoldSmiley schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Dank. TLOU 1/2 is inderdaad vooral heel tof door de verhalende manier van gamen. Het verveelde mij geen minuut, plus 20-30 uur gameplay is voor mij echt meer als voldoende om mijn aandacht erbij te houden. Ik las dat de gameplay van DS richting 100 uur gaat; das wel wat erg veel, en ik ben bang dat het saai wordt
Dat is als je alles wilt halen. Ik heb alleen het verhaal gevolgd met hier en daar wat extra en ik zat rond de 45 uur geloof ik.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
ArnoldSmiley schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Als je gewoon het verhaal volgt duurt het maar 40 uur ofzo. Maar het kan verleidelijk zijn om tussendoor allerlei andere missies te doen.

Edit: spuit 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 16:56
kazuka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Spot on, de enige toevoeging die ik nog zou willen maken is het 'Social Strand System' wat echt een unieke ervaring op zich is.

Het is volledig single player, maar je hebt ook interactie met andere spelers via de wereld: signs, infrastructuur en voertuigen. Tot op zekere hoogte deel je de wereld met andere mensen op dezelfde server. Je krijgt bouwwerken etc van andere spelers te zien en andersom. Hoe meer je hier gebruik van maakt of 'liked' des te groter dat wordt en des te meer andere spelers zaken van jou zien.

Van infrastructuur, chargers of zelfs olifantenpaadjes door rotsachtig die uit slijten als heel veel mensen dezelfde sorot route nemen, maar ook die laadpaal die nét op dat punt staat waar jij met je voertuig zonder batterijen komt te zitten. Het is niet alleen tof maar helpt je ook enorm met levelen, plus je helpt niet alleen je zelf maar ook anderen.

Het is wat mij betreft baanbrekend, je voelt de aanwezigheid van anderen en tegelijkertijd doe je helemaal je eigen ding als je wilt. Uniek doch apart.

O en het verhaal is echt des Kojima's. Het slaat bij vlagen als een tang op een varken en komt in het Engels niet altijd echt lekker over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
A.W.E.S.O.M.-0 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Spot on, de enige toevoeging die ik nog zou willen maken is het 'Social Strand System' wat echt een unieke ervaring op zich is.

Het is volledig single player, maar je hebt ook interactie met andere spelers via de wereld: signs, infrastructuur en voertuigen. Tot op zekere hoogte deel je de wereld met andere mensen op dezelfde server. Je krijgt bouwwerken etc van andere spelers te zien en andersom. Hoe meer je hier gebruik van maakt of 'liked' des te groter dat wordt en des te meer andere spelers zaken van jou zien.

Van infrastructuur, chargers of zelfs olifantenpaadjes door rotsachtig die uit slijten als heel veel mensen dezelfde sorot route nemen, maar ook die laadpaal die nét op dat punt staat waar jij met je voertuig zonder batterijen komt te zitten. Het is niet alleen tof maar helpt je ook enorm met levelen, plus je helpt niet alleen je zelf maar ook anderen.

Het is wat mij betreft baanbrekend, je voelt de aanwezigheid van anderen en tegelijkertijd doe je helemaal je eigen ding als je wilt. Uniek doch apart.

O en het verhaal is echt des Kojima's. Het slaat bij vlagen als een tang op een varken en komt in het Engels niet altijd echt lekker over. :)
Mm, ik denk dat ik een te casual gamer ben om dit echt leuk te vinden. Ben papa van een 18 maanden en een 6 maanden zoontjes...mijn games speel ik op standje nornaal of makkelijk en ik wil eigenlijk gewoon een tof verhaal. Dit is wellicht iets te abstract als ik jouw comment lees.

Dank allen voor de input. Op MP wordt de game niet veel aangeboden en voor 30 euro weet ik wellicht iets beter passends te scoren. Days Gone is een veiliger keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Mochten mensen net als ik last hebben van color banding op de PC, deze (Nvidia) driver schijnt daar geen last van te hebben. Moet het zelf vanavond nog even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannbla
  • Laatst online: 09-09 17:35
westergas schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:49:
Mochten mensen net als ik last hebben van color banding op de PC, deze (Nvidia) driver schijnt daar geen last van te hebben. Moet het zelf vanavond nog even testen.
Waar haal je deze info vandaan?

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aangeschaft voor PC. Loopt zelfs op mijn oude GTX970 als een zonnetje en op mijn GTX1070 helemaal super. Ga hier veel plezier aan beleven gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

dannbla schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Waar haal je deze info vandaan?
https://www.reddit.com/r/...ding_posterization_on_pc/

Zelf die oude(re) driver uit getest en die loopt beter maar zeker niet perfect. Er is nog te veel banding in cutscenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 19:19
Spel ook aangeschaft voor de pc. Ongeveer 9 uurtjes bezig. Echt heel mooi spel en goeie sfeer. En draait best vlot op mijn pc (die ook niet meer nieuwste van nieuwste is).

Voelt inderdaad als weer wat anders qua gameplay. Maar in alle eerlijkheid had ik voor dit spel nog niet van Kojima gehoord. Misschien omdat veel mensen het er over hadden hoe apart of hoe anders het is, had ik het eigenlijk nog aparter of vreemder verwacht (misschien wordt het dat ook nog wel meer richting het einde)(ben ook al verpest door allerlei films/series :P ).

Ik vind het een interessante mix tussen cutscenes en het verhaal en de sfeer en het "wandelen". Ook mooi dat je de aanwezigheid van andere spelers terug kan zien. Maar denk eigenlijk ook dat de verschillende elementen ook best los van elkaar hadden gewerkt. Ik denk als je de BT's en het verhaal weg haald en nog meer diepgang en mogelijkheden zou stoppen in het "walking simulator" gedeelte dat ik dat misschien nog meer zou waarderen. Meer tot de essentie komen zoals Mudrunner bijv. maar wel met de "aanwezigheid" van andere spelers in combo met de ijzersterke soundtrack. Maar waarschijnlijk wordt dat wel erg niche. ;) .

Maar ik vermaak me prima verder met deze game, zou het tot nu toe een dikke 8+ geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:28
Ik ben het ook aan het spelen, zit nu net in episode 5. Echter zit ik met een probleem. :P

Ik wil hier en daar best wat extra standard orders doen, maar voornamelijk ga ik voor Sam's orders. Echter heb ik er ergens 1 gemist waardoor ik geen nieuwe missies heb. Hoe is dit makkelijk te checken, zonder alle stations af te gaan?

spoiler:
40: (URGENT) Fresh Pizza Delivery: Peter Englert
Deze heb ik als laatste gedaan. Zijn er progression gates of iets dergelijks in de vorm van wegen aanleggen, of andere side missies?

De menu's zijn soms wel een beetje lastig gestacked en voelen niet intuitief aan. Echter is het een heel verslavend spel om te spelen.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
enira schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:51:
Ik ben het ook aan het spelen, zit nu net in episode 5. Echter zit ik met een probleem. :P

Ik wil hier en daar best wat extra standard orders doen, maar voornamelijk ga ik voor Sam's orders. Echter heb ik er ergens 1 gemist waardoor ik geen nieuwe missies heb. Hoe is dit makkelijk te checken, zonder alle stations af te gaan?

spoiler:
40: (URGENT) Fresh Pizza Delivery: Peter Englert
Deze heb ik als laatste gedaan. Zijn er progression gates of iets dergelijks in de vorm van wegen aanleggen, of andere side missies?

De menu's zijn soms wel een beetje lastig gestacked en voelen niet intuitief aan. Echter is het een heel verslavend spel om te spelen.
spoiler:
Missie 41 kun je aannemen bij Distribution Center South of Lake Knot City. Dus waarschijnlijk moet je daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Raem schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:30:
[...]

spoiler:
Missie 41 kun je aannemen bij Distribution Center South of Lake Knot City. Dus waarschijnlijk moet je daarheen.
Uiteindelijk iets meer dan 1 uur gespendeerd om te vinden waar ik heen moest, het bleek niet daar.
spoiler:
Ik had een objective om Mama te bezoeken in Mama's lab, nu zit ik dus ook in episode 5. :)

Er stond dan wel een rood cirkeltje om die spot op de map, maar die connectie had ik echt niet gelegd.. Die UI blijft een beetje tricky. Afijn, nu kan ik tenminste weer verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Mountain Knot City aansluiten:

spoiler:
Neuh, dat gaan we niet doen. Ga eerst maar even met Mama praten. Ik die hele ***-berg vol BTs over. Kom bij Mama: nu mag je nog een keer dat hele eind terug, maar nu met mij op je rug! Oh, maar wacht even, eerst even een boss. Wahahaha. Niet voor de casual dit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Eigenlijk een reactie op @NLxAROSA , maar toch ook algemeen..

Ik denk dat ik dan het spelletje niet goed begrepen heb.. Ik vind die BT's alleen gewoon irritant. Het enige wat je er aan kan doen is 'ontwijken' toch? Normaal scheur ik met een trike of truck overal doorheen, maar in die bergen is het wel te voet. Vaak lukt het me om binnen 15 sec te ontsnappen en dus uit de tar te lopen, maar soms ga ik ook op mijn gat en word ik 100en meters verderop neergegooid.
Behalve dat het dan irritant is om terug te lopen (als je mission cargo bij hebt) doet het me niet zo veel. Soms werkt het zelfs in mijn voordeel dat ik dan de goeie kant op gesleept wordt. :D

Doe ik iets fout, moet het anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
enira schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:32:
Ik denk dat ik dan het spelletje niet goed begrepen heb.. Ik vind die BT's alleen gewoon irritant. Het enige wat je er aan kan doen is 'ontwijken' toch?

Je kan ook wapens gebruiken tegen BT's.
An EX grenade affects a regular BT in the following ways:

- EX Grenade No. 0: Makes a BT flee. After a short time, it will return slowly.
- EX Grenade No. 1: Makes a BT disappear for a short time.
- EX Grenade No. 1 plus: (TODO: Not sure. These are presumably the same as No. 1 grenades, but also test to see if the blood makes the BT easier to damage with non-hematic weapons.)
- EX Grenade No. 2: Makes nearby BTs move closer to the point of impact. This can be used to lure many BTs to one area before using a hematic grenade to do damage to all of them.

Hematic grenades are non-lethal anti-BT weapons used by Sam. Designed specifically for BTs, these hand grenades use Sam's blood to neutralize BTs.
- A single lv. 1 hematic grenade is enough to send a gazer back to the Beach. If Sam is grabbed by gazers, a single grenade can be thrown around him to break free of the BTs and escape.
- A larger BT will require multiple grenades, for instance it might take six lv. 1 grenades, four custom grenades, or three fully-charged lv. 2 grenades, to finish off a large BT that needs to be hit by 300ml of Sam's blood.
Je kan ook hematic grenades gebruiken, en daarna lethal ammo. Die ammo is dan extra schadelijk als het door de "bloedwolk" heen gaat.

Ik weet verder niet hoe ver je in de game bent, maar vanaf chapter 4 of 5:
spoiler:
Kun je ook de navelstreng van de BT's doorsnijden

[ Voor 3% gewijzigd door mstx op 27-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
enira schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:32:
Fout is een groot woord vind ik; de game neemt je zeker niet overal mee aan het handje en vaak moet je zelf uitvogelen welke dingen wel/niet werken.

De BT stukken zijn in de basis een stealth game. Dus je moet er langzaam doorheen. In het begin heb je geen wapens dus kun je alleen ontwijken, maar naarmate je verder speelt krijg je steeds meer mogelijkheden om de BTs aan te pakken, dan clear je zo een heel gebied van die dingen (wel afhankelijk van moeilijkheidsgraad).

De Odradek (dat ding op je schouder) geeft aan waar de dichtstbijzijnde zit. Als-ie knippert dan zit er één vrij dichtbij. Dan kwestie van de andere kant op lopen of aanvallen. Je kan ze bijvoorbeeld met een EX granaat een bepaalde kant op dirigeren en er dan een bloedgranaat tussen mikken.

Vaak kun je er ook gewoon een route omheen plannen trouwens, heb je er geen last van, maar moet je wel omlopen/rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
mstx schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Je kan ook wapens gebruiken tegen BT's.
[...]
Je kan ook hematic grenades gebruiken, en daarna lethal ammo. Die ammo is dan extra schadelijk als het door de "bloedwolk" heen gaat.

Ik weet verder niet hoe ver je in de game bent, maar vanaf chapter 4 of 5:
spoiler:
Kun je ook de navelstreng van de BT's doorsnijden
Zal dan toch een keer moeten checken hoe effectief het is. Ik zit nu in chapter 7, maar heb dat dus nooit gebruikt. Van alle dingen die je kan meeslepen voor missions gebruik ik:
Heel soms een pcc level 2, een trike, reserve setje boots, een bloodbag en een assault rifle.
Heb me nog nooit bezig gehouden met die floating carrier etc, alles past gewon op je rug wat mandatory is. :P
NLxAROSA schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:14:
[...]
Fout is een groot woord vind ik; de game neemt je zeker niet overal mee aan het handje en vaak moet je zelf uitvogelen welke dingen wel/niet werken.
..
Vaak kun je er ook gewoon een route omheen plannen trouwens, heb je er geen last van, maar moet je wel omlopen/rijden.
Dat is dus het hele ding, het voelt vrij optioneel allemaal. Ik speel op Normal en het voelt niet alsof ik die BT's moet wegjagen of defeaten ofzo. Het is allemaal net iets te makkelijk zodat ik er geen extra moeite voor hoef te doen. Die grenades heb ik namelijk nog nooit gebruikt, en zodra die Odradek begint te piepen geef ik plankgas door.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
enira schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Dat is dus het hele ding, het voelt vrij optioneel allemaal.
Dat vind ik juist mooi. Ben je ff bezig met bezorgen en/of het repareren van wegen etc. dan rij je er gewoon lekker omheen/doorheen. Wil je Crystals farmen of verloren vracht uit zo'n gebied halen dan ga je er wel in.

Zelfde voor MULEs: ben ik druk dan rij ik met boost dwars door hun kamp heen. Maar je kunt er ook bergen materialen uithalen voor wanneer je wegen gaat repareren.

spoiler:
Ook sommige bosses zijn optioneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Denk dat ik wat gemist heb in de tutorial.
Maar snap niet hoe de BT enemies werken.

Ik loop van A naar B.
Timefall regen begint en BT is in de buurt.

Vervolgens hou ik me adem in en loop door.
Meter loopt leeg, adem knop laat ik los, en BT grijpt me meteen.
Vervolgens word ik het zwarte slijk ingesleurt en komt er een soort van trippy dolfijn die me achterna zit.

Heb dit al een paar keer gehad. Wat doe ik fout?
Hoe zorg je dat je aan de BT ontsnapt?

Lijkt me niet te lukken.

En is het de bedoeling dat je onderweg alle lost cargo meeneemt? Of is dit optioneel?
Zie zoveel dingen en markers op de map, na het scannen....

Weet nog niet helemaal wat ik van DS moet vinden:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Smok3yNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 06:32:
Denk dat ik wat gemist heb in de tutorial.
Maar snap niet hoe de BT enemies werken.

Ik loop van A naar B.
Timefall regen begint en BT is in de buurt.

Vervolgens hou ik me adem in en loop door.
Meter loopt leeg, adem knop laat ik los, en BT grijpt me meteen.
Vervolgens word ik het zwarte slijk ingesleurt en komt er een soort van trippy dolfijn die me achterna zit.

Heb dit al een paar keer gehad. Wat doe ik fout?
Hoe zorg je dat je aan de BT ontsnapt?

Lijkt me niet te lukken.
Zodra de odradek aan gaat moet je langzaam lopen/kruipen. Als je stilstaat, kijken waar de BT's zijn en zo ver mogelijk van ze weg blijven. Zodra de odradek heel hard gaat ronddraaien moet je je adem inhouden en de andere kant (dan waar hij naartoe wijst) op lopen, dan moet je genoeg tijd hebben om uit de gevarenzone te komen en dan kun je weer gewoon ademen.

Bij die trippy dolfijn heb je 2 opties:
- Naar de rand van het teer rennen (zie je op de mini map), eenmaal daarbuiten ben je veilig
- De grote BT spammen met granaten en andere wapens. Tegelijkertijd af en toe op het touchpad klikken zodat er extra ammo wordt gespawned.
En is het de bedoeling dat je onderweg alle lost cargo meeneemt? Of is dit optioneel?
Zie zoveel dingen en markers op de map, na het scannen....
Dat is allemaal optioneel. Als je lost cargo vindt voor een prepper die je nog nooit hebt bezocht kun je die bunker daar mee "unlocken".
Voor het afleveren van lost cargo van andere spelers krijg je extra likes en versterk je je band met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
@mstx

Bedankt voor de uistekende toelichting.
Vanavond eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
Aanvullend:
Hoe langer je je adem inhoudt, des te groter de teug lucht die Sam inademt nadat je de 'adem inhouden' knop loslaat, het geluid wat daarmee gepaard gaat zorgt ervoor dat de BT's jouw locatie vrij makkelijk kunnen bepalen. Steeds kleine teugjes werkte prima tijdens mijn playthrough.

Binnenkort maar eens met een 2e playthrough starten, jullie hebben me wel weer een beetje gehyped :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Als je Odradek continu draait ben je al te dichtbij vind ik. Zodra hij eruit popt stap ik af/uit en druk op 'crouch'. Meestal ben ik dan nog ver genoeg weg en hebben ze me nog niet gezien. Je kunt ook van tevoren zien waar de BT gebieden ongeveer zijn (zwarte strands in de lucht), dus het komt bij mij eigenlijk nooit voor dat ik met een bike of truck vol zo'n gebied in rij.

Last, but not least: je kan ze horen (en voetstappen zien) als je dichtbij genoeg bent.

Maar als je nog voor Episode 3 zit dan is ontwijken de beste optie. Zorg dat je jezelf zo draait dat de Odradek loodrecht opzij wijst. Dan loop je er precies omheen.

spoiler:
Zit nu in dat stuk waar je even geen BB hebt, das pas stressen: moet je puur op gevoel en audio navigeren. Wel heel vet gedaan trouwens. Kwam 1x zo dichtbij dat ik de navelstreng door kon knippen zonder überhaupt de BT te hebben gespot. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Die cutscenes als er BT's in de buurt zijn kunnen soms wel vervelend zijn.
Op een gegeven moment had ik alle snelwegen aangelegd en elke keer op precies dezelfde plekken slow-mo, cutscene, doorijden, gelijk weer slow-mo, baby huilen, doorrijden. Daar was ik uiteindelijk wel een beetje klaar mee, zeker omdat je er op de weg in het vrachtwagen helemaal geen last van hebt.
Met de ziplines ging je zo snel dat je er helemaal niks van merkte. Wel tof om dan op de grond die handafdrukken te zien ontstaan terwijl je dwars door een BT vliegt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ze hebben later een menu optie toegevoegd dat die BT cutscene alleen bij de introductie afspeelt en daarna nooit meer. Was ook mijn grootste ergernis van de game eigenlijk en ze lossen het op nadat ik het al had uitgespeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maghribier
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 21:15
Een geniaal spel. Kan iemand me uitleggen waarom er zo'n groot verschil is in cijfer tussen pc en ps4 versie op metacritic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
maghribier schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:33:
Een geniaal spel. Kan iemand me uitleggen waarom er zo'n groot verschil is in cijfer tussen pc en ps4 versie op metacritic?
Review bombing.

Kijk de Steam rating maar (94% positief). ;) Die is ook goed te verklaren trouwens:

1. Op Steam kun je alleen een review plaatsen als je eigenaar bent van het spel.
2. Game is al negen maanden uit, dus je weet precies wat je koopt.
3. PC community is een ander publiek dan de PS4 community.
4. Weinig tot geen problemen voor de meeste mensen.
5. Draait ook op oudere hardware prima.

Metacritic reviews zijn vooral trollen. Ik kijk er nooit naar in ieder geval, 99% van alle non-professionele reviews zijn absolute trash.

[ Voor 18% gewijzigd door NLxAROSA op 03-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik denk dat de topictitel even moet worden gewijzigd: Ik speel het spel nu op de pc :)

De proloog en het eerste hoofdstuk heb ik soms met open mond gespeeld. Het spel is zó bizar... Maar wel met een duidelijk verhaal.
Je wordt niet aan de hand meegenomen, en gelukkig zijn er niet van die geforceerde verklaringen voor bepaalde zaken. Alles is zoals het is, en naarmate je verder speelt komt je er (neem ik aan?) achter wat er allemaal aan de hand is, en wat er is gebeurd.

De visuals zijn prachtig... De landschappen vooral! En alles soepel op 1440p, 120Hz en alle toeters en bellen aan. De gezichtsanimaties zijn van een hoog nivo, al missen ze in mijn optiek wel wat emotie en zie ik nét te veel dezelfde gezichtsuitdrukkingen.
De voice acting is nagenoeg perfect. Maar wat wil je met A-acteurs.

Tot nu toe één (groot) punt van kritiek: de menu's. Die zijn duidelijk gemaakt voor consoles en dat betekent veel klikken en bladeren. Ik heb daar écht een hekel aan! De menu's zitten vol knopjes, kleurtjes en teksten en zijn in mijn optiek érg onoverzichtelijk.
Ik hoop stiekem dat er een update komt met een menu redesign zonder al dat geblader en geklik... Een groot minpunt voor mij helaas.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Heb nu net gehad dat je voor het eerst douched enzo. Ik weet nog niet echt als de game wat voor me is. En kun je ook alleen de main missies doen, zonder dat je in problemen komt?

Vind dit wel een minpuntje dat je moet balanceren. Jammer dat er geen optie is dat je het uit kan schakelen. Ik haat zulke dingen net zoals days gone dat je steeds moet tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
jaaoie17 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:06:
Vind dit wel een minpuntje dat je moet balanceren. Jammer dat er geen optie is dat je het uit kan schakelen.
Gewoon constant die knoppen ingedrukt houden, dan houdt Sam gewoon zijn balans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

jaaoie17 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:06:
Heb nu net gehad dat je voor het eerst douched enzo. Ik weet nog niet echt als de game wat voor me is. En kun je ook alleen de main missies doen, zonder dat je in problemen komt?

Vind dit wel een minpuntje dat je moet balanceren. Jammer dat er geen optie is dat je het uit kan schakelen. Ik haat zulke dingen net zoals days gone dat je steeds moet tanken.
Het is wel een beetje de essentie van het spel... Vracht vervoeren, met alle gevaren en ongemakken die er bij komen kijken.
Heb je wel reviews van het spel gelezen?

Je hebt twee handigheidjes: Verspreid de vracht gelijkmatiger. Je kan ook dingen aan je schouders en benen hangen. En anders in het cargo menu op F drukken voor auto-balancing. Maar als je veel meeneemt en je hebt zo'n toren op je rug... Dan kun je inderdaad beide muisknoppen ingedrukt houden. Dan pakt Sam de gespen vast voor betere balans.

Verderop in het spel krijg je wat extra hulpmiddelen. Maar veel vracht meezeulen zal altijd ongemakken met zich meebrengen. En terecht natuurlijk ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Ik heb pas een motor gevonden waarmee ik kan rondcrossen. Zijn er meer van dat soort voertuigen te vinden? Heb alleen deze nog maar gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Moraxv schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:32:
Ik heb pas een motor gevonden waarmee ik kan rondcrossen. Zijn er meer van dat soort voertuigen te vinden? Heb alleen deze nog maar gezien.
Yeo, die zijn er zeker. Als je meer knooppunten gaat vrijspelen zul je meerdere voertuigen tegen komen.

spoiler:
Ik ben net bij de tweede chapter 15. Ik vind het spelletje wel uitgespeeld zo. Wat een lange, maar lange (en had ik lange genoemd?) endgame/enscene. Verder tof spel, een van de betere spellen met een verhaallijn. Koopje van het jaar :)

[ Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 12-08-2020 23:49 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ligt het aan mij of is het zo moeilijk om in dit spel te komen?

Ik zit nu aan chapter 4 en heb precies niet echt de zin om er nog verder mee te gaan.

Het feit dat ik tussenin een paar weken vakantie heb gehad, helpt ook niet echt. :)

• NLxAROSA
  • Niet online
gibsonneke schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:54:
Ligt het aan mij of is het zo moeilijk om in dit spel te komen?
Dit is typisch zo'n spel dat je of helemaal top vind of helemaal niks. Chapter 4 kom je wel net een beetje in het interessantere gedeelte.

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
NLxAROSA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Dit is typisch zo'n spel dat je of helemaal top vind of helemaal niks. Chapter 4 kom je wel net een beetje in het interessantere gedeelte.
Ok, dan geef ik het nog een kans. :)

Wat ik trouwens niet begrijp,

Als het regent, is het dan de bedoeling dat je iets zoekt om te schuilen of kan je gewoon verder gaan en maakt het op zich niet zoveel uit?

En is het bezorgen van random paketten aangeraden of volledig optioneel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raem
gibsonneke schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Ok, dan geef ik het nog een kans. :)

Wat ik trouwens niet begrijp,

Als het regent, is het dan de bedoeling dat je iets zoekt om te schuilen of kan je gewoon verder gaan en maakt het op zich niet zoveel uit?

En is het bezorgen van random paketten aangeraden of volledig optioneel?
Bij regen gaan je pakketten (en je gear) langzaamaan kapot. Of je moet schuilen ligt er dus aan wat de status van je pakketten is, of je nog repair kits hebt en hoever je nog van je bestemming af bent. Hogere kwaliteit pakketten levert meer likes op wanneer je ze inlevert, waarmee je sneller betere abilities voor Sam krijgt. En als pakketten helemaal kapot gaan moet je de missie volgens mij weer opnieuw beginnen, maar dat is mij nooit overkomen.

Random pakketten is optioneel. Maar ook deze leveren je weer meer likes op als je ze in goede conditie op de juiste locatie inlevert.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste