Vanochtend reed ik naar mijn werk en ik moest omrijden door de stad Groningen. Tot mijn frustratie zag ik weer een fietser die de rotonde op ging, terwijl ik er al op reed. Ik zag dat de fietser er al voor wilde gaan voordat de fietser op de rotonde ging. Het was geen levensgevaarlijke situatie en ik zorgde ervoor dat dit ook niet zo was. Het frustreerde me wel weer, want dit gebeurt ook meerdere keren per dag in mijn woonplaats.
Dus hierbij mijn vraag als je mijn GIF bekijkt hieronder (let op: de gif is versneld). Had deze fietser voorrang en moest ik stoppen? Als ik de verkeersregels toepas in deze situatie, reed ik op de voorrangsrotonde en moest de fietser stoppen. De fietser moest al helemaal omdat zij haaientanden op de weg had. Omdat dit laatste tijd dusdanig veel gebeurt en ik geen gevaarlijke situaties wil veroorzaken, begin ik aan mezelf te twijfelen en wil ik hulp inschakelen van andere.
Zie hier de situatie van vanochtend

Wie had hier voorrang? Naar mijn mening had de fietser moeten stoppen en wachten totdat de weg vrij was.
Alvast bedankt!
Edit: Om wat verwarring op te lossen/te voorkomen:
Het gaat erom hoe de fietser de rotonde betreedt. Eenmaal op de rotonde heeft zij inderdaad voorrang wanneer ik wil afslaan.
Dus hierbij mijn vraag als je mijn GIF bekijkt hieronder (let op: de gif is versneld). Had deze fietser voorrang en moest ik stoppen? Als ik de verkeersregels toepas in deze situatie, reed ik op de voorrangsrotonde en moest de fietser stoppen. De fietser moest al helemaal omdat zij haaientanden op de weg had. Omdat dit laatste tijd dusdanig veel gebeurt en ik geen gevaarlijke situaties wil veroorzaken, begin ik aan mezelf te twijfelen en wil ik hulp inschakelen van andere.
Zie hier de situatie van vanochtend

Wie had hier voorrang? Naar mijn mening had de fietser moeten stoppen en wachten totdat de weg vrij was.
Alvast bedankt!
Edit: Om wat verwarring op te lossen/te voorkomen:
Het gaat erom hoe de fietser de rotonde betreedt. Eenmaal op de rotonde heeft zij inderdaad voorrang wanneer ik wil afslaan.
[ Voor 7% gewijzigd door stefan1294 op 30-01-2018 16:10 ]