redwing schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Mensen die zich aan de regels houden geven richting aan en gaan net na de laatste afslag voordat ze er af willen naar rechts. Helaas dus net nadat jij vindt dat je er wel rechts naast kunt gaan rijden
Ja, en? Dat is een andere situatie. In die nieuwe situatie zal TS moeten wachten met voorsorteren totdat de fietser niet meer gehinderd wordt.
[...]
Tja, wettelijk gezien mag je ook niet naast iemand de rotonde oprijden maar dat vindt jij ook geen probleem

Kan je eens onderbouwen waarom dat wettelijk niet zou mogen zolang je geen hinder veroorzaakt?
[...]
Als ie zijn knipper daar al aan heeft moet ie er al bij die afslag af anders heeft ie zijn knipper te vroeg aan.
Dat is imho opzich een leuke 2e vraag, maar hier heb ik even geen antwoord op. Aangezien ik sommige rotondes ken waarbij de afslagen zo dicht bij elkaar zitten dat het simpelweg gevaarlijk rijgedrag zou zijn om pas na de laatste afslag knipper aan te zetten en voor te sorteren.
Alleen het feit dat wanneer je je knipper aanzet een mogelijk ander problematische wettelijk vraag is betekent nog niet dat je medeweggebruikers spontaan maar rekening ermee moeten houden dat jij zonder aanwijzing van rijstrook gaat wisselen.
En hier staat voor zover bekend er geen knipper aan, oftewel er is geen reden om te vermoeden dat TS naar rechts zou willen/gaan.
[...]
Jij komt met dat knipperlicht, ik zeg daar helemaal niets over.
Klopt 100%, jij hebt het erover dat men rekening moet houden met bestuurders die zonder aankondiging van rijstrook kunnen wisselen.
Dat is de reden dat ik de knipper erbij haal, dat is de afgesproken / wettelijke manier waar men rekening mee moet houden, is dat er niet dan hoef je er geen rekening mee te houden.
[...]
Lees mijn 1e reaktie, dat knipperlicht heb je in deze situatie niet zoveel aan. Staat ie nl. al aan moet ie er bij jouw afslag af. Staat ie niet aan zal ie er met een grote kans de volgende of degene erna er af moeten. Waarbij de kans in beide gevallen dat jij er nog naast zit aardig groot is. Je blokt hem dus gewoon.
Nope, het feit dat het mogelijk moeilijk is om goed te knipperen betekent niet opeens dat de fietser met meer rekening moet houden, het knipperen is het probleem van de automobilist en niet van de fietser.
Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:35:
[...]
Als je hem heel letterlijk zo stelt kan je inderdaad gokken dat je hem nu gaat hinderen, zeker kan je er echter niet van zijn. Mede omdat hij pas richting mag gaan aangeven als hij de afrit bij jouw toerit passeert.
Je hebt dus de keuze tussen gokken dat je niet hindert en doorrijden of bewust zorgen dat je niet hindert door gewoon voorrang te verlenen, zoals het hoort.
Jouw gok gaat enkel op als je bekend met de verkeerssituatie ter plekke en weet dat er niet voldoende ruimte is om nadat jij de rotonde opgegaan bent om nog goed je raw te gebruiken en voor te sorteren.
Oftewel als fietser moet je eerst gaan gokken wat de wegsituatie is, daarna moet je nog gaan gokken wat de automobilist wil gaan doen om daarna een inschatting te kunnen maken in hoeverre je iemand hindert.
Dat is toch geen basis voor wettelijke plichten en rechten? Kijk, praktisch is het niet zo moeilijk en tegen een kind kan je best zeggen dat die alle theoretische hinder veroorzakende maatregelen niet moet doen, alleen de vraagstelling is hier over de wettelijke interpretatie.
Dat iemand zijn RAW niet aan heeft betekent niet dat je hem dan ineens niet meer hindert als hij toch wil afslaan.
Veel plezier met dat argument vol te houden tegenover een rechter als jij spontaan rechtsaf slaat terwijl er iemand rechts naast je rijdt. "Ja rechter, hij hinderde mij nu eenmaal toen ik spontaan besloot rechtsaf te slaan zonder raw te gebruiken en ik vind daarom dat hij mijn schade moet betalen"
Deze interpretatie is juist degene die ik de hele tijd herhaald zie worden en die ik zeer grappig vind, want in wezen is het dus een gok dat jij een inhaler niet hindert als die links langs je gaat.
En als je dus alle theoretische hinder wilt voorkomen dan moet iedereen maar zo links mogelijk op elke weg gaan rijden. Maarja, dan hinder je theoretisch weer de mensen die zonder RAW aan naar links willen gaan.
Oftewel theoretisch hinder je dus mensen die rechts naast je rijden en tegelijk ook mensen die links naast je rijden en die zonder RAW naar jouw rijstrook willen gaan.
Hoe zouden we dit toch kunnen oplossen???