Klopt. Voor de volledigheid een winkel mag een retour niet meer weigeren maar heeft dan wel recht op die waardevermindering. De lat ligt daarvoor redelijk hoog maar dat is een andere discussie.Dimens schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:36:
[...]
Nu haal je zelf twee zaken door elkaar. Het conformiteitsbeginsel betreft geen herroeping waardoor bij non-conformiteit niet zomaar herroepen kan worden.
[...]
Artikel 7:21 BW
Pas wanneer de handelaar daar niet aan voldoet, is ontbinding of prijsvermindering van toepassing.
Met jouw redenatie dat een regenpak die gebruikt is in een regenbui, niet meer onder het herroepingsrecht valt zonder waardevermindering, kan de consument in deze situatie dus geen gebruik maken van het herroepingsrecht zonder waardevermindering maar dient een eis te doen op basis van Artikel 7:21 BW.
Jawel, je kan een apparaat aan zetten, even door de menu's heen scrollen, etc. Met je wandelschoenen - die je speciaal hebt gekocht voor je tocht door de Ardennen - mag je niet eerst die tocht maken en het daarna retourneren.In jouw redenatie zie ik geen hypothetische situatie waarin het antwoord op aard, kenmerken of werking veel verder gaat dan 'lees de doos' en hooguit uitpakken.
Om de capaciteit van een accu te bepalen moet je eerst de boekjes lezen en de winkel raadplegen voordat je het open schroeft om dat kenmerk te beoordelen. En bij een printer moet je ook even kijken op de doos, in de boekjes of op de site van winkel/fabrikant om te zien of hij in kleur kan printen.
En hoe zit het met de `schade` van het cupje dat je uit de doos hebt gebruikt? Mag een winkel dat op je verhalen of hoort dat bij het noodzakelijke karakter van het testen? En hoe ver mag je gaan? Mag je alle 5 verschillende cupjes gebruiken om te kijken of het met een ander smaak cupje wél goed is?Dit zou ook betekenen dat ik geen Nespresso-apparaat online kan aanschaffen en een bak koffie kan drinken, zonder dat er waardevermindering optreed. Zou ik de koffie niet lekker vinden terwijl de reclame spreekt over het zetten van heerlijke koffie, zou dit m.i. noodzakelijk zijn om de aard, kenmerken en werking vast te stellen. In jouw redenatie betreft het een zaak die non-conform is en dien ik herstel of vervang te eisen.
En hoe zit het nu als de koffie echt uitstekend is maar de consument het toch terug wil sturen, veranderd dat iets aan je stelling?
Neem ik deze:En dan blijft de vraag; wat is dan het noodzakelijke voor het vaststellen van de aard, kenmerken en werking en hoe kunnen hypothetische situaties (zoals die van mij) dan geschetst worden waarin de de aard, kenmerken en werking door de consument worden vastgesteld?
Je hoeft geen was te draaien om te zie hoe de deur opent en of het Eco Bubble bezit. Misschien moet je het wel even aan zetten en door het menu scrollen om Eco Bubble te zien. Het resultaat van dat programma van m.i. niet onder de aard, kenmerken en werking. Of vindt jij dat je elk programma even mag proberen en ongeacht de uitkomst van die wasjes (dus ook als het voortreffelijk schoon is) je het apparaat altijd terug mag sturen?Wasmachine Wit | Deur opent naar links | Bezit Eco Bubble
[...]
De hypothetische situatie: Wasmachine moet een was draaien met Eco Bubble om de aard, kenmerken en functie te kunnen vaststellen. Eco Bubble blijkt niet de gewenste resultaten te geven. De zaak voldoet niet aan de verwachtingen, de koop wordt herroepen. Consument is niet verder gegaan dan nodig om de aard, kenmerken en werking vast te stellen. De handelaar mag geen waardevermindering in rekening brengen.