Dan weet ik ondertussen ook echt niet meer hoe ik dan duidelijk moet maken dat een printer een print moet kunnen maken en het niet om de kleur draait. Hetgeen je er met de beste wil van de wereld probeert in te zien, is er dan ook niet en heb ik ook niet geprobeerd duidelijk te maken.
Met het voorbeeld met de twee hypothetische consumenten zou m.i. alles duidelijk moeten maken dat het om het printen draait, niet de kleur.
Dit maakt het grote verschil tussen een print maken en kleur verwachten of de printer uit het raam gooien en verwachten dat deze vliegt.
Je laatste voorbeeld is dat het in de 2e situatie een non-conform product is.
Dan blijft het alsnog onduidelijk wanneer een zaak non-conform is en wanneer een consument een koop kan herroepen omdat deze niet voldoet aan de verwachtingen en daarbij niet verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen.
Tevens zegt het niets over minder voor de hand liggende zaken waarbij de print bijvoorbeeld in het geheel niet helemaal zwart is, maar enkele tinten lichter - wat normaal is bij het betreffende type printer. Is in deze zaak de printer ook non-conform of heeft de consument - na het maken van een print en vaststelling dat het zwart minder zwart is dan verwacht - een gegronde reden om de koop te herroepen zonder waardevermindering voor rekening te krijgen?
Wat maakt een kledingstuk het lichaam te laten bedekken wel (
volgens de richtlijnen) noodzakelijk voor het vaststellen van de aard, kenmerken en werking van de zaak en het maken van een print niet noodzakelijk voor het vaststellen van de aard, kenmerken en werking van de zaak.
Het is blijkbaar wel toegestaan om niet op te letten tijdens het bestellen, een maat S shirt aan te schaffen, verwachten dat je een maat M shirt hebt aangeschaft en na het ontvangen en passen erachter te komen dat je deze fout hebt gemaakt, om vervolgens de aankoop van de shirt te ontbinden zonder dat waardevermindering in rekening gebracht mag worden omdat de consument niet verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen. Maar hetzelfde zou niet gelden voor een printer.
Met dezelfde redenatie als de printer zou het in deze zaak niet noodzakelijk zijn geweest het shirt te passen om de aard, kenmerken en werking vast te stellen, daar de consument op de informatiepagina al had kunnen weten dat het geen maat M shirt betrof als ook bij ontvangst op het label van het shirt had kunnen ontdekken dat het geen maat M shirt betrof. Deze consument is net als de printerconsument dom geweest.
Desondanks zeggen de richtlijnen dat de consument niet verder is gegaan dan noodzakelijk en mag de koop herroepen zonder waardevermindering, maar de consument met printer niet?
In het kort: klant 1 is dom, klant 2 heeft te maken met een printer die niet goed werkt.
In het kort heeft consument 1 ook te maken met een printer die niet goed werkt. Hoe kijk je dan naar consument 1 wanneer deze een beroep doet op non-conformiteit om zodoende alsnog de koop te ontbinden? Heeft de consument tevens het recht om kosteloos te retourneren.
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:16:
@
Dimens Tsja, wij gaan het gewoon niet eens worden. Jij wil ten alle tijde consumenten beschermen, ik vind dat consumenten zelf ook even na kunnen denken voor ze iets kopen. Idioterie wordt in mijn wereld niet beloond. Gelukkig voor jou is het niet mijn wereld. Dus let's agree to disagree.
Ik wil zeker niet stellen dat ik consumenten ten alle tijden wil beschermen. Het is alleen niet zo zwart/wit dat een domme consument niet beschermd hoeft te worden terwijl dat wel het geval zou zijn bij een niet-domme consument, terwijl het uiteindelijke gebruik en de waardevermindering in beide gevallen identiek is - zoals met het voorbeeld van zowel de printer als het shirt.
Gaat de consument verder met printen terwijl de consument allang en breed weet dat de printer niet voldoet en de koop herroepen gaat worden, ben ik het helemaal met je eens dat er dan spraken is van gebruik en de consument op moet draaien voor waardevermindering. Laat daar geen discussie over zijn.
Deze hypothese vind ik niet sterk van je. Het is immers niet noodzakelijk om helemaal naar je werk te rijden om de kern, eigenschappen en werking vast te stellen. Een proefrit voldoet.
Dit laatste is iets wat volgens mij ook zeer normaal is bij de aanschaf van een auto. Zijn er occasions waar een proefrit niet toegestaan wordt?
Tevens ben ik niet bekend met occasions waarbij de koopovereenkomst buiten de verkoopruimte kan ontstaan. Dan is het herroepingsrecht überhaupt al niet van toepassing.
Nogal een verschil of je even een kledingstuk aantrekt, of een printer/koffiemachine daadwerkelijk laat werken. Een betere vergelijking zou zijn dat je een klusbroek koopt (met van die ingebouwde kniepads) en dan een laminaatvloer gaat leggen. Even passen is wat anders dan gebruiken.
Correct, maar je voorbeeld betreft inderdaad gebruik en gaat daarmee verder dan noodzakelijk.
Maar ik zie geen verschil tussen een kledingstuk passen om te zien of de pasvorm naar wens is, of ik een koffie zet om te proeven of de smaak naar wens is of dat ik een print maak om te zien of de print naar wens is. Maar het kledingstuk dient inderdaad niet een hele dag gedragen te worden. Net zo min moet er de hele dag koffie gezet worden of de hele dag geprint worden. Allen zijn niet noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen en dan kan de handelaar - indien er sprake is aan voldoening van Artikel 7:230m lid 1, onderdeel h BW door de handelaar - waardevermindering in rekening brengen.
Mocht overigens niet zijn voldaan aan Artikel 7:230m lid 1, onderdeel h BW door de handelaar, is het de consument in principe vrij om te doen wat hij of zij met de geleverde zaak wil en zelfs na een jaar nog - tenzij de handelaar binnen die termijn wel voldoet aan Artikel 7:230m lid 1, onderdeel h BW - nog herroepen en dient de handelaar de volledige aankoopprijs terug te betalen.
Zeer veel handelaren voldoen daar niet aan en als consument ben je dus vrij om daar gebruik/misbruik van te maken. Zij die dus met voorbeelden komen van misbruik van het herroepingsrecht, staat ze nu dus niets in de weg om dat ook te doen.
Maar zoals ik eerder al stelde, verwacht ik niet dat consumenten hier massaal misbruik van gaan maken, daar het niet in de aard van de gemiddelde persoon zit om misbruik van de betreffende wet te maken. Ethisch is het niet geaccepteerd en zal het ook afkeuren wanneer ik het in mijn omgeving zie gebeuren.