jongetje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:44:
[...]
Dan moeten ze het dus:
1. Of terugnemen en alles terugbetalen volgens de Wet koop op afstand
2. Mogen ze zelf een regeling treffen maar kunnen ze het hier ook gewoon bij laten
En of de Wet koop op afstand wel of niet geldt is nu de vraag. In mijn ogen lijkt me dat niet omdat het product niet als nieuw kan worden verkocht.
Alternatief is dat je weer een stenen winkel opent, ja dan heb je weer andere kosten.
Dit moet je als ondernemer ook incalculeren in je marges.
De wet koop op afstand geldt gewoon, het gaat hier om de waarschijnlijk onredelijke waardevermindering.
Het is zelfs ook mogelijk dat je je artikel retourneerd en dat de ondernemer zelfs nog extra kosten eist dan enkel het aankoopbedrag.
Omdat de wet hier niet duidelijk over is wat voor tarieven je mag rekenen draait het om redelijkheid en billijkheid.
Zoals ik het zie speelt de webshop hier mooi op in en eist dusdanige hoge waardeverminderingen die voor een groot gedeelte waarschijnlijk sowieso ongegrond zijn zodat mensen gewoon nooit retourneren.
Maarja, wie ben ik, wie ben jij, de wet is hier niet duidelijk over en ik heb geen uitspraken kunnen vinden over vergelijkbare zaken die je zou kunnen gebruiken als maatstaf.
Dus dan moet er eigenlijk een rechter aan te pas komen om te oordelen over individuele zaken.
De webshop zal ook wel zeggen; ben je er niet mee eens ga je maar naar de rechter.
Vrijwel niemand gaat dat doen en komen ze er mee weg.
Dat zijn keuzes die je maakt als bedrijf, ze zijn eigenlijk ook helemaal niet verkeerd bezig als ze zelf echt denken dat die waardevermindering redelijk is.
Wel kun je door deze maatregel ontevreden klanten krijgen en kunnen deze zoals al is gedaan een slechte review schrijven of een heel topic beginnen op Tweakers!
Daarmee gaat je reputatie naar de knoppen maar zoals ik de reactie heb gezien op de review van TS hebben ze hierin duidelijk een afweging gemaakt en gekozen voor hun eigen centjes ( korte termijn ) over de klant of hun reputatie.
Zoals bij veel bedrijven die op de rand van de wet gaan zitten ( en soms eroverheen ) is het maar een kwestie van tijd...